Näytä tavallinen näkymä : Sahkopyoraa ostamassa auton korvikkeeksi talviajoon
jaskapaari
05.12.2019, 13.32
Hei!
Olen aivan uusi taman harrastuksen parissa, vaikka toki olen koko ikani pyoraillyt koulu- ja muut matkat. Nyt ajokortin ollessa hyllylla pidempaan olisi tarve korvata muut kulkupelit sahkopyoralla, joka toimii myoskin talvella. Joudun joka aamu ajamaan n. 6 kilometria ja sitten paalle muut paivittaiset menot.
Budjetti on melko tiukka, joten siksi kyselisinkin neuvoja. Millainen pyora kannattaisi ostaa, onko esimerkiksi 800 euron ja 1400 euron pyorassa suuretkin erot ja missa ne erot ovat?
Voisitteko suositella suoraan jotain pyoraa, myos kaytetyt kelpaa, joka tulisi kestamaan vuosia ja soveltuisi myos luotettavasti talviajoon (akun ja muun tekniikan puolesta, renkailla ei niin merkitysta).
Vahan vaikea lahtea liikkeelle mistaan, kun aihe on aivan uusi. Koitan lueskella jotain vertailuja tai esittelyita netista, mutta olisi mukava kuulla ihan rehellista ja asiantuntevaakin neuvoa.
Kiitos!
ebike-harrastelija
05.12.2019, 13.59
Tiivistetysti sama hankintaprojekti menossa täälläkin.
Esim. Bilteman sähköpyöriä olen katsellut, ja tältä foorumilta löytyy 800 euron mallista ihan kestotestin tynkääkin:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58738-Biltema-27-5-MTB-s%E4hk%F6py%F6r%E4-vuoden-kokemukset
Taikka Evobiken 500W-versio, olisi lokasuojien ym. osalta aika lailla valmis paketti sekä voi tarvittaessa liikkua hiukan tuota 25 km/h nopsemminkin ilmeisesti:
https://www.evobike.fi/500W_s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4t
Hintaa toki nyt 1600 eur pintaan, ehkä hippasen yläkanttiin?
Kokemusta ei ole kummastakaan, toki yksi vastaavanlainen saman hinta- ja laatuluokan sähkis ollut jo v. 2013 satunnaisessa ajossa.
Itse aloitin verkkokaupan halvimmalla taittopyörällä. Se oli FAT-mallinen koska tuota normaalia ei silloin ollut. Sillä lähtisin ajamaan.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/67083/mkhck/GZR-Pedelec-Plus-2019-valkoinen-sahkopyora-taittuvalla-rungo?list=OZCYkR5EQWthTDlahTl9thTw9Ihz11Ihy5zNhy5 kwNpXpsNpFRzNpF65NpHrW5V19NNTdY0NkAz35V1Gni5vENi5v bwheGxKhob65hev2H5Vi9c5VinvNTyEj5Vil9Nf3MD5V5o05Mn K8hkWR0hef22hevH3hevAFhekeE5w2aw5wFoK5whl9h3tjgh3d Rs5NMCD5VhGEhe03thSsNghSsB15ViGD5Vioy5Vq985Vqnjh3y R0h3tgOo
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52177/kqtkv/GZR-Pedelec-Plus-2019-musta-sahkopyora-taittuvalla-rungolla?list=OZCYkR5EQWthTDlahTl9thTw9Ihz11Ihy5zN hy5kwNpXpsNpFRzNpF65NpHrW5V19NNTdY0NkAz35V1Gni5vEN i5vbwheGxKhob65hev2H5Vi9c5VinvNTyEj5Vil9Nf3MD5V5o0 5MnK8hkWR0hef22hevH3hevAFhekeE5w2aw5wFoK5whl9h3tjg h3dRs5NMCD5VhGEhe03thSsNghSsB15ViGD5Vioy5Vq985Vqnj h3yR0h3tgOo
Ensimmäkseksi pyöräksi mielestäni OK. Tuolla kun rullailee vuoden saa paremman näkökulman mitä ominaisuuksia arvostaa.
Toinen vaihtoehto on käytetty pyörä, mutta niissä ei sitten takuitakaan.
ebike-harrastelija
05.12.2019, 15.11
Unohtui Verkkokauppa, ja niiden oma GZR-brändi. Takuuasiat kuulemma pelaavat Verkkiksellä hienosti, se on kyllä iso asia myös näiden budjettiluokan pyörien kanssa IMHO.
Miten se ajokortti sinne hyllylle joutui :eek:
Matkahan ei ole pitkä, mutta tietämättä missä asut, millainen talvi noilla leveysasteilla/huudeilla niin vilkaisisin ehkä kohtuullisena kompromissina (tilanteeseen ja keliin mihin hyvänsä) tuota verkkiksen GZR Raw'ta.
Miten se ajokortti sinne hyllylle joutui :eek:
Itsellä ajokielto loppui viime viikon maanantaina. Elokuun lopussa aamukahvia keittäessä taju kankaalle suorilta jaloilta (huuli halki ja päälaella joukko tikkejä). Yo-sairaalassa kaikki mahdolliset testit pyöräergometria myöten sykkeet tappiin, eikä mitään syytä löytynyt - ei oireita ennen, eikä sattumksen jälkeen, kop kop. Siitä automaattisesti 3kk lääkärin määräämää ajokieltoa. Keväällä tuli hommattua cc:lle seuraksi emtb, ja talven koittaessa siihen isp-renkaat.
Sattumuksen hyvä puoli, että ensimmäinen talviajokausi alkoi pakolla, vaan jatkuu vapaaehtoisest.;)
Edit. Tänään niin iljanteista, että kun ispit puri hyvin, niin liikennevaloista meinas mennä kylelleen, kun töppönen ei pitänyt.
Paikalliseen Xxlään ja Icebugin nastatalvilenkkarit. Sitten testaamaan.
Ja ettei olis kokonaan ot, niin Ktm Bosch Cx, vaan menee ilmoitetusta budjetista yli.
Oatmeal Stout
05.12.2019, 19.11
Esim. Bilteman sähköpyöriä olen katsellut, ja tältä foorumilta löytyy 800 euron mallista ihan kestotestin tynkääkin:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58738-Biltema-27-5-MTB-s%E4hk%F6py%F6r%E4-vuoden-kokemukset
Tuohon tarvitsee otta mopon vakuutus, koska on sähkömopo.
ebike-harrastelija
05.12.2019, 20.36
Tuohon tarvitsee otta mopon vakuutus, koska on sähkömopo.Ai tähänkö? :
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/sahkopyorat/sahkopolkupyora-mtb-275-7-vaihteinen-2000042351
^ei tuo mopokorttia tarvitse eikä vakuutusta
Tuo evobike ehkä tarvitsee
Tuossa 1500-1600 hintaluokassa katsoisin kyllä ennemmin jotain keskiömoottorista vaihtoehtoa.
Taidetaan trolleilta ottaa ajokortti kuivumaan. Vaikka eipä tuo trollausta estä. Kiitos jo etukäteen!!!
Ai tähänkö? :
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/sahkopyorat/sahkopolkupyora-mtb-275-7-vaihteinen-2000042351
Ei tuo ole mikään sähkömopo, eikä tarvitse mopon vakuutusta.
ebike-harrastelija
05.12.2019, 21.10
Itse asiassa tuo Evobiken 500 wattinen siinä tapauksessa, jos päästelee yleisillä väylillä siinä tehomoodissa. Noh, meilläpäin mopoautotkin ajelee sen 60 km/h, joten sinällään ellei kolaria ajele tai muuten sählää, niin tuskinpa virkavaltaa kiinnostaa. Järki päässä oli kulkuväline mikä tahansa, niin aika pitkälle pärjää. :)
Jo mainittu GZR Black Raw voisi olla aika kova "jokapaikan höylä". Kunnon taakkateline voi tulla tarpeeseen, mikäli kauppareissutkin meinaa pyörällä hoitaa.
Itse pyöräilen työmatkaa ja suurintaosaa muita menojani Tunturin Emaxilla, ja juuri kaupassakäynti on pyörällä se kaikkein haastavin. Taakkatelinettä mulla ei ole, ja reppuna mulla on päivittäiskäytössä Savotta Jääkäri M, L-kokoisilla sivutaskuilla. Eli reppuun menee noin ostoskassillinen tavaraa. Siksi olenkin nöyrtynyt kerran viikossa käymään autolla kaupassa, ja hakemaan kerralla koko viikon ruuat. Pyörällä haen sitten ne yllättävät loppumiset ja akuutit "tarpeet" 😀
Nastat ei ihan välttämättömät ole, pienillä paineilla ja varovaisella ajolla tuntuu nastattomalla läskirenkaalla pärjäävän. Eivät tosin sähköavusteisessa juuri haittaakaan, maksavat vaan setelirahaa - itse nastoittamalla voi jonkun euron säästää.
Kypärän, valojen ja muiden ajovarusteiden lisäksi kannattaa ostaa kunnon U-lukko, sähköpyörät on aika haluttua tavaraa pitkäkyntisten keskuudessa 🙂
Jami2003
06.12.2019, 12.10
Nastarenkaiden tarve on aika paljon kiinni missä päin Suomea asuu. Keski-Suomessa viime viikolla ei olisi parina päivänä ollut mitään asiaa kelveille ilman nastoja. Sähkössä on ja luomussa vain edessä ja meinasin mennä luomulla nurin vaikka kuinka varovasti ajelin.
Nastat on edessä (4.8) ja takana (4.0). Ei ole ollut mitään ongelmia kaljamilla. Tietenkin lukkojarrutuksessa huomaa, että ollaan jäällä, mutta normaali ajossa pito ok. Vaimolla Schwalben 29” maasturin nastarenkaat toimivat erinomaisesti.
Täällä Uudellamaallakin on kaljamia riittänyt viime aikoina, mutta nyt on niin lämmintä, että jäiset paikat ovat vissiin sulaneet. En ole ehtinyt pariin päivään lenkille, kun lämpimällä pitää tehdä pieniä rakenteluhommia vielä pari päivää.
ebike-harrastelija
01.01.2020, 21.18
Tuo 25 km/h rajoitus tulee jo nykyiselläkin kiinanhalppiksella vastaan turhan usein, enkä ole alkanut sen enempää controlleria purkamaan ja katsomaan miten sen nopeusrajoituksen saisi ohitettua. Rikkoisin kuitenkin jotain... Eli nopsempaa sähköpyörää olisi hakusessa. Työmatka kun on 85% suoraa harvaliikenteistä kevliä ison valtatien vieressä.
Vaihtoehto 1): hommaan jonkun hyvän aihion, ja siihen esim. Greencycle.fi :stä sähköistyspaketti tee-se-itse hengessä. Plussaa myös, että voi valita mm. akkukokoja mieleisekseen.
Vaihtoehto 2): kaivan kuvetta reilummin ja hommaan kaupasta valmiin speed pedelecin. Hinnat alkaen tarjouksineenkin on kyllä melko suolaisia, mutta kaikki olisi toisaalta valmiiksi pakettina (no, Greencycle tarjoaa myös kasaamispalvelua muistaakseni).
Onko arvon foorumilaisilla omakohtaisia kokemuksia s pedeleceistä? Tulisi siis ihan ympärivuotiseen käyttöön, mutta pahimmilla talvikeleillä ajattelin hypätä toki bussiin tms. Eli fatbaikkia en välttis ole hakemassa, vaikka onhan ne miehekkään näköisiä!
Tuo 25 km/h rajoitus tulee jo nykyiselläkin kiinanhalppiksella vastaan turhan usein, enkä ole alkanut sen enempää controlleria purkamaan ja katsomaan miten sen nopeusrajoituksen saisi ohitettua. Rikkoisin kuitenkin jotain... Eli nopsempaa sähköpyörää olisi hakusessa. Työmatka kun on 85% suoraa harvaliikenteistä kevliä ison valtatien vieressä.
Vaihtoehto 1): hommaan jonkun hyvän aihion, ja siihen esim. Greencycle.fi :stä sähköistyspaketti tee-se-itse hengessä. Plussaa myös, että voi valita mm. akkukokoja mieleisekseen.
Vaihtoehto 2): kaivan kuvetta reilummin ja hommaan kaupasta valmiin speed pedelecin. Hinnat alkaen tarjouksineenkin on kyllä melko suolaisia, mutta kaikki olisi toisaalta valmiiksi pakettina (no, Greencycle tarjoaa myös kasaamispalvelua muistaakseni).
Onko arvon foorumilaisilla omakohtaisia kokemuksia s pedeleceistä? Tulisi siis ihan ympärivuotiseen käyttöön, mutta pahimmilla talvikeleillä ajattelin hypätä toki bussiin tms. Eli fatbaikkia en välttis ole hakemassa, vaikka onhan ne miehekkään näköisiä!
Kakkoskohdassa olet huolissasi hinnoista mutta ykkösessä olet ostamassa greencyclestä pakettia joka on ryöstöhintainen.
Itse ostin pelkän BBSHD moottorin ilman mitään lisätarvikkeita aliexpressistä. Samasta paikasta hydraulisille jarruille anturit ja parempi eturatas. Akku em3ev.com (täältä ei kannata muuta ostaa kun ryöstävät noilla optioilla aika huolellisesti). Näytöksi eggrider jolla saa kännystä päälle rajoittajan ohittajan ja esim. kolaritilanteessa näyttää että olet ajanut vakiona yms.
ebike-harrastelija
02.01.2020, 10.22
Toki on tiedossa, että ulkomailta tilaamalla saa halvemmalla sähköpyöränkin komponentteja. Mutta esim. tullimaksut tullee noilla hinnoilla jo päälle, samoin takuuasiat mietityttää. Lisäksi tuolta Greencyclestä saa apua nopeasti, käsittääkseni.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.