Näytä tavallinen näkymä : maantie vs. maastoklossit?
Moi,
Aihetta varmaan puitu jo täällä, mutta en löytänyt mitään selkeää vastausta aiheeseen, joten uskallanpa raottaa matopurkkia kysymällä :)
Siispä: mikä käytännön ero on kolmipulttisella maantieklossilla ja kaksipulttisella maasto/spinningklossilla? Itse olen hurahtanut triathloniin ja sitä kautta maantiekiituri alla, mutta klossit ovat kaksipulttiset kun sellaiset kengät oli omasta takaa ja pyörässäkin oli sattumoisin vastaavat polkimet valmiina. Onko siis vastaavaa hyötyä päivittää maantiepolkimiin ja -klosseihin, ja jos joo, niin mikä se hyöty on?
Kiitti!
T
RULE#34: Mountain bike shoes and pedals have their place. On a mountain bike.
Tästä huolimatta ajan kaikilla pyörillä maastopolkimilla ja -kengillä.
Väittävät, että maantiepedaalit ovat tukevammat eli kengät keikkuvat vähemmän sivusuunnassa. Tehohäviöistä (mekaaninen tai aerodynamiikka) en muista nähneeni mittaustuloksia. Maantiekengät näyttävät virtaviivaisemmilta. Painoeroista ei osaa sanoa. Maastokengillä pääsee helpommin kävelemään.
Itsellä kaikissa pyörissä maastovispilät eikä mun identiteetti siitä kärsi, toisaaltaan en aja kilpaa joten sopii hyvin itselleni ainakin.
Mulla oli maantipyössä maastoklossit, mutta niissä oleva pikku välys alkoi tympimään. Samat polkimet ja kengät on nyt cyclossa ja siinä se ei häiritse.
Coasting
02.12.2019, 22.04
Kuten edelliset on jo vihjaisseet niin maastopolkimilla pärjää aivan hyvin ellei maantiepolkimia halua.
Mutta ihan triathlonspecifinen ero löytyy. Ja ero on merkittävä.
SPD polkimilla klossit on kengän pohjassa ”piilossa” ja niillä voi hyvin juosta vaihdoissa. Maantieklosseilla juokseminen taas on todella vaarallista.
Maantiepolkimilla taas kenkä pysyy paremmin polkimessa ja suurin osa TRI kengistä on näillä kiinnikkeillä (3 reikää). Joten nämä polkimet mahdollistavat kenkien pitämisen polkimissa kun fillari on telineessä.
Eli jos haluat juosta paljain jaloin ja laittaa jalat kenkiin ajaessa niin maantiepolkimet. Jos haluat juosta kengät jalassa niin SPD.
maalinni
03.12.2019, 07.12
^ Miten hyvin spd kenkä pysyy polkimessa, jos vaikka ruuvaa ne lukot jäykimmilleen? Irtoaako kenkä, kun sitä laittaa jalkaan?
Coasting
03.12.2019, 08.55
Mietin samaa. Oletan että pysyy mutta en kyllä lupaisi. Mutta jotta kengän saisi näppärästi ajaessa jalkaan se saisi olla tehty siihen. Ja niistä usein puuttuu SPD reiät.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Eli päähyöty tässä kohtaa ehkä joitain kymmeniä sekunteja vaihdossa kun kengät on kiinni polkimissa valmiina ja helppo sujauttaa jalkaan. Harmittaa varmaan vasta siinä kohtaa kun jää just sen 10s podiumilta sprintissä :D Tuota pientä klappia SPD-polkimien kanssa en ole edes ajatellut häiritseväksi, katsotaan vaan että nyt kun sen noteeraa, niin siitä tulee todella häiritsevä asia :D
maalinni
03.12.2019, 14.34
Ei se klappi häiritse, jos et ole kokeillut maantiepolkimia.
Klappi säästää myös polvia, jos ei ole absoluuttisen hyvä tekniikka.
Klappi säästää myös polvia, jos ei ole absoluuttisen hyvä tekniikka.
Maantiepolkimilla sivusuunnassa klapin määrä riippuu klossista mikä on käytössä. Väljimmät antaa kiertoliikettä melko paljon, mutta ovat silti muuten timmin tuntoiset.
JohannesP
07.12.2019, 01.43
Pitää erottaa klappi ja kiertoliike toisistaan. Varmaan monella löytyy maantiepolkimistakin pientä kiertoliikettä vaikka klossin ja polkimet kontakti on tiukka. Ainakin mun setupilla maastopolkimissa esiinty pientä klappia/keinumista polkimen ja klossi kontaktissa. Ei se normaalissa ajossa häirinnyt, mutta jos cyclolla piti sprintata kovempaa ja jalkaterä liikku sivuttaissuunnassa niin ei tullut samanlaista varmuutta pysyykö klossi kiinni verrattuna speedplayn maantiepolkimiin. Voisi hävitä jos polkimet säätäisi kireimmälle, mutta häiritsisi samalla yllättäviä jalkautumisia poluilla.
Topikin aloittajalle kuitenkin jos nykyiset kengä ajaa asiansa ja miellyttävät käyttää niin en välttämättä hankkisi uusia polkimia ja kenkiä tämän topikin innoittamana.
Mulla se hyöty on siinä, että kun hinkkaa vaikka sitä 180 kilometriä, niin mun jalkapohja/päkiä tykkää paljon enemmän maantieklossista kuin siitä pienemmästä palikasta. Lisäksi kun tulee treenattua tehoon perustuen, niin wattipolkimet ovat olleet kätevät käytössä, eikä niitä oo kait saannu pelkkiin spd-klosseihin. Mutta wattia voi kyllä mitata monella eritavalla -ite olen vaan mietynyt polkimiin mittaustekniikkana.
Jartsu01
09.12.2019, 18.41
Ajan maasto- ja maantieajot SPD klosseilla ja kenkinä Sidin maastokisakengät. Noissa hiilikuitupohjaisissa maastokengissä on niin jäykät pohjat, että pieni klossi ei ole maantielläkään haitannut.
Poljen tosin yleensä vain 50-70 kilsan lenkkejä ja kerran kaksi kesässä yli 100 kilsan lenkkejä.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.