Näytä tavallinen näkymä : Digitalisaation ahdistus
Ohiampuja
02.12.2019, 11.36
Nyt pitää kysyä että millainen suhde teillä on tähän digitalitekniikan riemukkaaseen yleistymiseen?
Minulla on aika kaksijakoinen. Tykkään ja arvostan montaa hienoa juttua, vaikkapa kännykästä löytyviä karttoja. Kun olen helposti eksyvää tyyppiä.
Mutta samalla se ahdistaa ihan helkkaristi. Joka hiton paikkaan ja hommaan vaaditaan joku aplikaatio. :mad:
Säännöllisin väliajoin haaveilen älykännykän vaihtamisesta Nokian peruskapulaan. Mutta sitten hukkuu myös Spotify, ei hyvä. :)
Silti sähkövaihteita en huolisi pyörään ikinä, ja sinkulointi alkaa siina vaiheessa kun vaijerivetoiset vaihtajat markkinoilta katoaa. Lisäksi tunnen suurta vetoa vanhoihin analogisiin järjestelmiin. Eli filmikuvaamiseen ja perinteiseen vastakaarijousella ampumiseen. Tietysti ilman tähtäin- ja laukaisulaitteita. :)
Mutta onko täällä muita ikämiehiä jotka tuskailee saman asian ympärillä. :o
tempokisu
02.12.2019, 11.59
Hyvä renki mutta huono isäntä.
t. ikäneito
Juha Lehtinen
02.12.2019, 12.26
En fanita totaalista digitalisoitumista. Älykellot eivät ole meikäläisen juttu vaan pitää olla perinteinen analoginen rannekello. Musiikin kuuntelussa saan parhaan nautinnon levysoittimella. Autossa toki tilanne pakostakin eri. Mobiililaitteilla ja tietokoneilla on se huono puoli myös että sosiaalinen kanssakäyminen ei ole samaa kuin se jos olet ihan nokakkain tai näpyttelet toiselle tekstiä. Pahimmassa tapauksessa alkaa eristäytymään ulkomaailmasta liikaa. Voisiko sanoa että digitalisoituminen on riski ja mahdollisuus.
Sent from my iPhone using Tapatalk
En ole ikämies, mutta tuskailen kyllä asian ympärillä.
Ironisesti kyllä, sillä tykkään pelata tietokoneella ja käytän työssäni paljon somea, mutta silti mulla on viha-rakkaus-suhde aiheeseen. Arvostan vinyylejä ja perinteisiä paperikirjoja, filmielokuvia digitaalisten sijaan, omistan isän vanhan filmikameran 60-luvulta ja vuoden '74 Fiat 128:n. Älykännykkä on ihan kiva laite ja se on myös tavallaan lisännyt ja muuttanut viestintää, että tulee juteltua tiettyjen kavereiden kanssa enemmän kuin ehkä aiemmin - jo välimatkoista johtuen, mutta samalla ärsyttää tietoisuus siitä, että periaatteessa vain annat koko ajan omat tietosi ja mieltymyksesi eteenpäin markkinointia ja myyntiä varten. Aina välillä ahdistaa ja tulee mietittyä selviäisikö taas peruspuhelimella vai jäisikö kuitenkin jostain paitsi? Vai tulisiko aika käytettyä hyödyllisemmin ja turha kännyn selailu jäisi vähemmälle?
Itse en pidä siitä, että ihminen on entistä sidotumpi puhelimeensa kaikkien sovellusten myötä. Ehkä ne älykodit ja Tinderit joillekin sopii, mutta olen enemmän kuitenkin downshiftaaja, joka kuitenkin tykkää tavata ihmiset kasvotusten. Yksi asia tosin digitaalisuudessa on selkeästi ylivoimaisempaa - laajojen tekstien kirjoittaminen. Romaanin tai novellin tai vaikka tutkielman ja markkinointisuunnitelman kirjoittaminen kirjoituskoneella? Njet. Pelkkä runonkin kirjoittaminen oli jo rankkaa. Lähinnä vain esteettinen laite enää, kiva katella, ei käytännöllinen.
No en kauheasti tunne ahdistusta puhelimista ja sähkövaihteista, mutta yleisesti ottaen digitalisaatio niin kuin se laajemmin ymmärretään, ahdistaa jonkin verran. Digitalisaatio on tuonut mukanaan jatkuvan nopean muutoksen työelämässä ja siihen ei tällainen kankea vaari enää oikein tahdo taipua.
Muuten ei kauheasti ole hinkua filmikameroiden tai muidenkaan -70 -luvun juttujen perään. Lankapuhelimen ja mustavalkoisen television ilman kaukosäädintä ja kahdella kanavalla. Autossa sai olla radiota säätämässä koko ajan, kun ajoi Kotkasta Karhulaan, niin kanava (joita siis radiossa oli kai kaksi plus ruotsinkielinen) ehti vaihtua viidesti.
K.Kuronen
03.12.2019, 20.07
Sellaista hiljaista närästystä on, joka saataa aikanaan johtaa omalta osaltani vahvempaan bittivirran rajoittamiseen.
Ohiampuja
03.12.2019, 20.54
Aina välillä ahdistaa ja tulee mietittyä selviäisikö taas peruspuhelimella vai jäisikö kuitenkin jostain paitsi? Vai tulisiko aika käytettyä hyödyllisemmin ja turha kännyn selailu jäisi vähemmälle... Itse en pidä siitä, että ihminen on entistä sidotumpi puhelimeensa kaikkien sovellusten myötä. Ehkä ne älykodit ja Tinderit joillekin sopii, mutta olen enemmän kuitenkin downshiftaaja...
Olen samaa mieltä. :)
K.Kuronen
03.12.2019, 21.06
Harmillisesti puhelimeen on uinut muutamia arkena käyttökelpoisia ja lähes pakollisia sovelluksia: pankin, postin ja työnantajan. Odotettavissa on, että riippuvuus älylaitteista kasvaa.
Jami2003
03.12.2019, 21.28
Digitalisaatio on tuonut elämääni lähinnä positiivisia juttuja. Työt on lähes täysin paikka riippumattomia, monen homman voin hoitaa puhelimellakin. Jollekin olisi tietysti ahdistus mutta itselleni se on vapautus kun en ole paikkaan enkä aikaan sidottu töiden suhteen.
Samoin suoratoisto musiikit, leffat ja kuuntelu kirjat on käytössä. Käytän kulttuuri tuotteita paljon enemmän kuin ilman noita palveluita. Tykkään urheilu-älykelloista jolla saa träkättyä lenkit.
Sosiaalinen media on se mitä ei kiinnosta enää kovasti käyttää. Jos Facebookissa ei olisi muutamat harrastusryhmät lopettaisin varmaan koko käytön. Harvoin päivitän mitää omille sivuille. Kuitenkin sitäkään ei liikaa voi parjata. Ehkä minua manipuloidaan sitä kautta mutta yksikin kaveri porukkaan minkä kanssa käydään toisinaan pyörälenkillä on somessa muodostunut.
Eli joo, en kaipaa aikaa milloin työssä faxi lauloi ja kavereita tavattiin pelkästään livenä.
KotooTöihin
03.12.2019, 22.40
En tunne ahdistusta laskujen maksamisen helppoudesta. Epäsosiaalinen media häiritsee.
KotooTöihin
03.12.2019, 22.44
Jussi69 just tänään sano et se on muuttunu... 5 vuotta sitten oli eturivissä porukkaa kuvaamassa bändiä... Nykyään se sama likka kääntää selkänsä bändille... Pitää päästä itte kuvaan
Jani Mahonen
04.12.2019, 11.52
Itsellä on ollut paperiton toimisto jo noin vuodesta 1999. Työskentelen (aateekoo) alalla ja mielestäni mitään ei voi edistää jos ei itse tee niinkuin saarnaa.
Silti jotkin analogiset ja konkreettiset asiat pysyvät tosi hyvinä työkaluina edelleen, jos ei pääasiallisena niin sitten varavälineenä, alkuun vaikka:
- Paperikartat
- Kompassi
- Face to face - tapaamiset
- Kassakaappi ja viralliset asiakirjat
- Wife
Digitaalisia laitteita ostan tarpeeseen ja melko pitkän harkinta-ajan jälkeen. Laitteiden käyttöikä on yleensä vuosikausia tai laitteen käyttöiän verran jos johonkin lähtee, ei sitä osteta hetken mielijohteesta ettei jää hyllyyn pölyttymään. Tosin kiinteällä akulla olevat vehkeet menevät tosiaan muutaman vuoden käytön jälkeen vaihtoon.
Facebook ja muut digitaaliset aikasyöpöt ovat saatanasta. Jos ei osaa käyttää niin niihin palaa nykyihmisellä aivan liikaa aikaa. Itse poistin FB-sovelluksen pari viikkoa sitten kun kyllästyin "tyhjän" uutisfeedin selailuun. Kesän ajan se aina on laitteella, kun sinne on kiva laittaa vaikkapa reissuraporteista päivityksiä. Eli vastauksena kysymykseen: kyllä välillä ahdistaakin :D
Tätä nykyä puhelimessakin on 40-60 sovellusta ajossa joten aika syvällä tuo integraatio digimaailmaan on tänä päivänä - ja vielä taskukoossa.
Face to face - tapaamiset
+1. On se jumalaisen ihanaa päästä keskustelemaan ja sopimaan asioista ihan F2F. Näitä Skype-miitinkejä on joka saatanan väliin ja niissä ei vain pysty pitkää tovia aiheeseen keskittymään...tällä hetkellä meille demotaan softan seuraavaa versiota mutta ekan tunnin jälkeen keskittyminen väkisinkin herpaantuu ja multitasking alkaa. Mutta toisaalta kun tiimin jäsenet ovat maantieteellisesti missä sattuu ja ollaan kontaktissa päivittäin, kaikkea ei käytännössä vaan voi hoitaa F2F.
Ohiampuja
04.12.2019, 15.05
Itsellä on ollut paperiton toimisto jo noin vuodesta 1999. Työskentelen (aateekoo) alalla ja mielestäni mitään ei voi edistää jos ei itse tee niinkuin saarnaa.
Itse olen talotekniikka-alalla ja paperittomuus on todella kaukana. Järkyttävän kaukana. :)
Mutta kuten sanottu se kaksinaisuus tässä välillä ahdistaa. Moni asia on tietysti parantunut tekniikan myötä, vaikka nyt tuo pankkipalvelut mobiililisti. Mutta sitten siinä sivussa on tullut ikäviä aikasyöppöjä, joista olisi kiva päästä eroon. Mutta tämä on kuin laihduttamista täyteen pakatun jääkaapin vieressä. Ei tahdo itsekuri riittää. :o
Eikä nämä kaikki sovellukset/ohjelmat aina eteenpäin mene, kyllä jotkut softat on hermoja raastavan ikäviä käyttää.
+1. On se jumalaisen ihanaa päästä keskustelemaan ja sopimaan asioista ihan F2F. Näitä Skype-miitinkejä on joka saatanan väliin ja niissä ei vain pysty pitkää tovia aiheeseen keskittymään....
On se hieno tunne kun viikkojen sähköposti ja chatti-taisto ratkeaa viiden minuutin tapaamisella.
Jani Mahonen
04.12.2019, 16.15
Itse olen talotekniikka-alalla ja paperittomuus on todella kaukana. Järkyttävän kaukana. :)
Ehkä pieni offtopic mutta: mukava on ollut nähdä useissa asiakas-caseissa (vähän pienemmissä yrityksissä), kun järjestelmän käyttöönoton myötä paperiset auton kojelaudan päällä pyörivät lippulappuset häviää pikkuhiljaa käytöstä ja firma ihmettelee kun liikevaihto kasvaa. Tarpeeksi nimittäin kun noita tuntilappujakin häviää, niin pienistä papereista tulee kuukausittain helvetinmoinen summa, kun porukka unohtaa laskuttaa tekemänsä työt ja tarvikkeet, tai tieto vaan katoaa.
Toki tietojärjestelmien käyttöönotto vaatii työtä, useimmiten se on aika haastavaa aikaa yritykselle. Toimintatapojen pitää muuttua ja se ottaa aikaa.
Aikanaan olin kellarissa sellaisen järkyttävän kokoisen miehenkörilään (putkiasentajan) kanssa uutta järjestelmää testaamassa. Firman johtaja laittoi minut tahallaan tämän kaverin kanssa testaamaan. Ei saanut käsipääte (2000+ eur) verkkoyhteyttä, ja mikään ei toiminut. Itseäkin vi.. ärsytti. Sitten tämä romuluinen kaveri nykäisi takataskustaan uudenkarhean Nokian parhaimman mallin ja kysyi että voisko tiedot syöttää tällä? Repesin nauruun ja kohta bittikin kulki :D
On se hieno tunne kun viikkojen sähköposti ja chatti-taisto ratkeaa viiden minuutin tapaamisella.
Back to basics eli fläppitaulu ja sopiva määrä erivärisiä tusseja ovat aivan loistavia näissä tilanteissa. Joku virtuaaliympäristö/Skype, Confluence/JIRA etc ovat väärinkäytettyinä järkyttäviä välineitä vaikkakin tarjoavatkin periaattessa tehokkaat työkalut mm. fläppitaulun korvaajaksi. Myös keskustelu on usein paljon siistimpää F2F verrattuna siihen että jostain näppiksen takaa heitellään ihan mitä tahansa paskaa matalalla kynnyksellä. Kehonkieli kertoo myös paljon, tästä olen itse oppinut paljon viime vuosina. Esim. vastapuolen turhautuminen on helppo havaita pöydän takaa...Skypen yli monta luokkaa vaativampaa, riippuen toki tapauksesta.
Jami2003
04.12.2019, 18.01
Itse olen asiakasrajapinnassa paljon ja periaate on tavata kaikki merkittävät asiakkaat f2f heti suhteen alkuaikoina. Jos askelmerkit on hyvät niin pyrin käymään illallisella heidän kanssaan ja top 10 kanssa vedetään kännit. Jos yhteistyössä pääsee tonne top 10 levelille niin kaikesta sen jälkeen on pirun helppo sopia.
Ei mitään ainutlaatuista. Kohta on kahlattu Markus Selinin elämänkerta läpi ja se sanoo siinä että kännit yhdessä kertoo toisesta enemmän kuin mikään psykologinen testi.
On the topic virtuaali kännit jotka ois yhtä hauskat kuin oikeat ilman krapulaa ja väsymystä ois kyllä kova appsi...
KotooTöihin
04.12.2019, 19.04
Ei muuten ahdistanu yhtään jätekuskina, kun listat vaihdettiin paperilta tietokoneelle. Oli muuten aikamoinen raamattu se lista pahimpina päivinä ja järjestyksestä ei tietoakaan. Jokaisen kadun jälkeen parkkiin ja selaten koko lista läpi, josko joku on lipsahtanu väärälle sivulle. Seuraavaa katua sai aina etsiä.
Facebook ja muut digitaaliset aikasyöpöt ovat saatanasta. Jos ei osaa käyttää niin niihin palaa nykyihmisellä aivan liikaa aikaa. Itse poistin FB-sovelluksen pari viikkoa sitten kun kyllästyin "tyhjän" uutisfeedin selailuun. Kesän ajan se aina on laitteella, kun sinne on kiva laittaa vaikkapa reissuraporteista päivityksiä. Eli vastauksena kysymykseen: kyllä välillä ahdistaakin :D
Itse olen ratkaissut aina välillä ahdistuksen tyhjentämällä kaikki sometilit ja poistamalla ne. Kun tuntuu siltä, että alkaa liikaa hallita elämää tai olla feikkiä, niin pois vaan. Ja aina kun aloittaa alusta, niin sitä suppeammalla meiningillä. Esim. Facessa en ole lisännyt enää ainuttakaan ystävää ja käytän tiliä vain työjuttuihin, mutta varmaan sellainen, joka ei meikäläistä tunne saattaa ihmetellä eikö löydy ystäviä tai Instaan seuraajia, mutta väliäkö sillä. Some ei ole realistista. Siellä voi maalata vaikka miten kauniin kuvan elämästään, mutta kukaan ei koskaan kysy miten menee - oikeasti.
Jani Mahonen
05.12.2019, 09.49
^ näin. 1
...ome ei ole realistista. Siellä voi maalata vaikka miten kauniin kuvan elämästään, mutta kukaan ei koskaan kysy miten menee - oikeasti.
Digitalisaation ahdistus johtaa monessa tapauksessa ahdistuksen digitalisaatioon. Näkyyhän se tällä foorumillakin :)
Digitalisaation ahdistus johtaa monessa tapauksessa ahdistuksen digitalisaatioon. Näkyyhän se tällä foorumillakin :)
Jos ihmistä ahdistaa, ihmistä ahdistaa. Jos ihmistä ei ahdista, ihmistä ei ahdista. Jos ihmistä kaikesta huolimatta meinaa ahdistaa, on tärkeää tietää miksi ahdistaa. Jos ihmistä ahdistaa esim. some, pitää heittää mereen some
Jos ihmistä ahdistaa, ihmistä ahdistaa. Jos ihmistä ei ahdista, ihmistä ei ahdista. Jos ihmistä kaikesta huolimatta meinaa ahdistaa, on tärkeää tietää miksi ahdistaa. Jos ihmistä ahdistaa esim. some, pitää heittää mereen some
Useimmilla ahdistus vähenee kun lukee ylläolevan Kyösti Pöystin (en jaksa selittää, kato wikipediasta) äänellä.
K.Kuronen
05.12.2019, 19.37
^Näin se on. Varsinainen ahdistus etsii väylää tietoisuuteen ja pyrkii tarttumaan johonkin käsillä olevaan.
Vaikka olen omalta pieneltä osaltani viemässä digitalisaatiota eteenpäin kehittäjänä, sopeutuminen ns. älypuhelimen käyttöön on jälkijunassa. Älypuhelin käytössä vasta 3-4v ja en ole jaksanut applikaatioihin panostaa. Kartat ja satulan suoruuden tarkistus (vatupassi) tärkeimmät sovellukset normipuheluiden ja tekstiviestien osalta. WhatsApp asennettu mutta vähällä käytöllä. Läppärillä työskentelen, kännykkää en kuljeta aina edes mukana.
En koe olevani ahdistunut, elämää löytyy ilman digivempaimia.
Mä olen käsittänyt että ahdistuksessa se ahdistus tulee ihan mistä vaan, eikä sitä voi välttää somea mereen heittämällä.
Voi olla, mutta toisaalta kun tuhoaa ison nipun kivoja kuvia ja poistaa vaikka Strava QOMitkin (mitkä tosin saa kyllä Garminista takaisinkin...), niin sitä opettelee luopumaan. Ettei niiden nätisti järjestettyjen pikseleiden tulisi olla elämää hallitsevia ja määritteleviä ja loppujen lopuksi kaikki on elämässä niin nopeassa kierrossa, ettei ketään oikeasti jaksa kiinnostaa se kiva kuva Nizzan rannalta kahden vuoden päästä tai elämäsi paras fillarilenkki. Some antaa ohimenevän merkityksen tunteen, kun kuvista tykätään, mutta samalla se myös alleviivaa, että hetken päästä ketään ei kiinnosta ja et oikeasti tehnyt mitään merkityksellistä.
Jami2003
05.12.2019, 21.47
^ Ei tarvitse olla niin ehdoton. Ei tarvitse poistaa tiliä. Kirjautuu vain ulos ja jättää käyttämättä. Siellä kaikki odottaa jos kirjautuu takaisin.
Kokeiltu. Mutta ei se tunnu yhtä tehokkaalta kuin poistaa aina välillä kaikki. Se on vain some. Ei mitään elämän suuria saavutuksia. Ja niin sen tuleekin olla.
Concorde
06.12.2019, 11.15
Some antaa ohimenevän merkityksen tunteen, kun kuvista tykätään, mutta samalla se myös alleviivaa, että hetken päästä ketään ei kiinnosta ja et oikeasti tehnyt mitään merkityksellistä.
Tää on pointti, jonka samalla ymmärrän ja en ymmärrä. Ymmärrän sen, ihminen laumaeläimenä hakee toisten ihmisten hyväksyntää, mutta toisaalta en voi itse käsittää sitä, ettei ihmiselle riitä omat muistot sen oman merkityksellisyyden toteamiseen. Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
Jami2003
06.12.2019, 11.39
Mulla instagram tili on pelkästään urheilukuva postaus tili jossa ei ole edes mitään kovin henkilökohtaista. Jännästi monesta vuosien takaisesta lenkistä muistaa sen kuvan ympärillä olevan hetken. Ei muuta. Että siinä mielessä palvelee omiakin muistoja.
Äitee laittelee Facebookiin paljon kuvia jotka näkyy vain sille itselleen. Sen takia että on kuulemma mukavaa kun fb muistuttelee mitä on tapahtunut kuinkakin monta vuotta sitten. Vaikkei sitä kukaan muu näe. En epäile.
tempokisu
06.12.2019, 12.09
Tää on pointti, jonka samalla ymmärrän ja en ymmärrä. Ymmärrän sen, ihminen laumaeläimenä hakee toisten ihmisten hyväksyntää, mutta toisaalta en voi itse käsittää sitä, ettei ihmiselle riitä omat muistot sen oman merkityksellisyyden toteamiseen. Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
No juuri tämä ( w-clubilla annetut tykkäykset jotka siis näkyy "pisteinä" ) ja kesti aikansa ymmärtää ja hyväksyä, että jos on itse tyytyväinen niin se on ok. Eikä se julkinen ns. tykkäys oikeesti nyt merkitse yhtään mitään, kun semmoinenkin asia on kun kateus.
Itse olen asiakasrajapinnassa paljon ja periaate on tavata kaikki merkittävät asiakkaat f2f heti suhteen alkuaikoina. Jos askelmerkit on hyvät niin pyrin käymään illallisella heidän kanssaan ja top 10 kanssa vedetään kännit. Jos yhteistyössä pääsee tonne top 10 levelille niin kaikesta sen jälkeen on pirun helppo sopia.
...
Tuo maailma on nähty ja koettu. Nykyään eettiset ohjeet ohjaavat toisin. Mitään ei saa ottaa eikä mitään antaa. Paitsi omaa aikaa.
Digitalisaatio on kehittynyt aika vauhdilla viime vuosikymmeninä. Ja onhan siitä jonkin verran iloa ja juttujen tehostumista tapahtunut itsepalvelun ja muun muodossa. Nyt tuntuu että jonkinlaista tasaantumista on näkyvissä, esim. omaa pöytätietokonettani en ole vaihtanut noin 10 vuoteen, kuluvia osia kyllä. Ja silti toimii uusin Windows ja esim. nettiselaimet videoineen. Näytöissäkin kehitys on ollut melko maltillista. Älypuhelimet ihan hyvä keksintö, voi tehdä monenlaista hyödyllistäkin. En tosin juurikaan osallistu jatkuvaan somettamiseen tai Facebookin tai Twitterin kamppailuihin ja kuvan rakenteluihin.
Vähän ahdistaa tekniikan kestävyys ja pysyykö tekniikka/sivilisaatio pystyssä pidemmällä tähtäimellä. Romahtaako kaikki, jos tekniikka pettää? Osaako pysyä hengissä jos tekniikka ei toimi. Yhteiskuntien romahdus on historiallisessa skaalassa arkipäivää. BBC:n juttu Are we on the road to civilisation collapse? (https://www.bbc.com/future/article/20190218-are-we-on-the-road-to-civilisation-collapse) kertoo että keskiverto sivilisaation kesto olisi noin 300 vuotta. Takaisin luontoon - tai luoliin?
The theory of “normal accidents” suggests that complex technological systems regularly give way to failure. So collapse may be a normal phenomenon for civilisations, regardless of their size and stage.We may be more technologically advanced now. But this gives little ground to believe that we are immune to the threats that undid our ancestors. Our newfound technological abilities even bring new, unprecedented challenges to the mix.
Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
Demokratian halveksuntaa!
Vain sinä yksinkö saisit päättää, oletko ollut onnellinen? Kunnon demokratiassa asiasta tehdään enemmistöpäätös!
Ensimmäiset askeleeni digitalisaation poluilla tein jo 50-luvulla. Meille opetettiin koulussa mekaanisten digi-laskinten käyttöä.
Tosin silloin niitä kutsuttiin helmitauluiksi. Tuolloin vielä bittejä kutsuttiin helmitaulun helmiksi. Mutta periaate sama, kuin nykyäänkin, kaksi tilaa: ON tai OFF.
Kehitys on tehnyt noiden digilaskinten käyttöliittymästä monipuolisemman. Ja piilottanut helmet jonnekin kuorien sisään.
Nykylaskimilla laskettaessa tuskin kuulee helmien siirtelyä kuorien sisällä.
Helmet tehty niin pieniksi että niitä vaikea siirrellä ja siksi on ollu pakko automatisoida niiden käsittely.;)
Jopotuinen
06.12.2019, 19.15
Mutta tuo helmitaulu on aivan järkyttävän hyvä ja nopee kalkulaattori, kunhan vain osaa käyttää sitä.
Pesee ihan oikeasti digilaskurit mennen tullen. Taulussa on edessäsi koko tekemäsi räknä historia sellaisenaan. Ja jos on tullut tehdyksi jokin virhe, se löytyy heti siitä edestä. Toisin kuin digilaskurissa.
Siis joo, digitaalisuus on paha, ei aluksi, mutta kun kvantit tulee, niin isännästä tulee renki.
Siis joo, digitaalisuus on paha, ei aluksi, mutta kun kvantit tulee, niin isännästä tulee renki.
Tuo voi tapahtua vasta sitten, kun "tieto"kone saa minuuden. Tämä on niin vaikea ja monipuolinen teema, joten tässä vain lyhyt perustelu.
Minuus (itsensä TIEDOSTAMINEN) erottaa masiinan yksilöksi, eroon ympäristöstä (maailmasta). Se/hän havahtuu siihen, että minä tässä - muu maailma tuolla. Siitä seuraa oma tahto, josta seuraa omat tavoitteet.
Oma tavoite ei suinkaan välttämättä pyri herraksi. Ei tarvitse, sillä ihmiskunta vapaaehtoisesti tarjoaa tämän osan.
En usko (jaa - minäkö uskovainen?) että kvanttirakenne mahdollistaa minuuden. Ehkä se mahdollistaa sellaisen tekoälymaailman, että siinä syntyy jonkinlainen (virtuaalinen) minuus.
Aitoon minuuteen vaaditaan analoginen aivorakenne (jonkin sortin kaaos) - digit ovat vain helmitaulun helmiä.
Ensimmäiset askeleeni digitalisaation poluilla tein jo 50-luvulla. Meille opetettiin koulussa mekaanisten digi-laskinten käyttöä.
Tosin silloin niitä kutsuttiin helmitauluiksi. Tuolloin vielä bittejä kutsuttiin helmitaulun helmiksi. Mutta periaate sama, kuin nykyäänkin, kaksi tilaa: ON tai OFF.
Kehitys on tehnyt noiden digilaskinten käyttöliittymästä monipuolisemman. Ja piilottanut helmet jonnekin kuorien sisään.
Nykylaskimilla laskettaessa tuskin kuulee helmien siirtelyä kuorien sisällä.
Minäkin 60/70-lukujen taitteessa olen käpistellyt helmitauluja koulussa. Kotonakin oli kymppitaulu liitutaustalla.
Laskutikun käyttöäkin opetettiin tuolloin ihan kansakoulussa, tuon taidon olen valitettavasti unohtanut.
Laskutikun käyttöäkin opetettiin tuolloin ihan kansakoulussa, tuon taidon olen valitettavasti unohtanut.
Jos digi ahdistaa, ehkäpä analogia helpottaa? Siinäpä lääke ahdistukseen!
Laskutikku ja logaritmitaulu tyynyn - tai peräti posken - alle nukkuessa. Herätessä olo on kuin prinsessa Ruususella, tuntuu kuin vanhat hyvät ajat olisivat palanneet.
Ohiampuja
06.12.2019, 22.36
Minua nyppii se ristiriitaisuus. Moni asia on parantunut mutta myös samalla huonontunut.
Esimerkki vaikka digikamerasta. Edut on ihan selkeät filmiin verraten. Käytännössä ilmaista, eikä reissuun lähtiessä tarvitse pakata 10 rullaa Kodakin 64:sta. Mutta vastalahjaksi tulee tuntikaupalla sähläämistä tietokoneella. Se alkoi v***ttaa niin pahasti että lopetin valokuvaamisen ihan täysin. Tai meidän firman nykyinen Tyky-systeemi. Helvatan tympeä ja ikävä käyttää, mutta sillä saa 50% pinnaa pois kuntosali kuluista.
:)
Tämä minä siis tarkoitan, moni asia kehittyy, mutta samalla seuraa ikäviä lieveilmiöitä.
Tietysti ne pelkästään ikävät jutut on helppo heivata sivuun. Ei minua Facebook ahdista, senkun jättää käyttämättä.
Ohiampuja
06.12.2019, 22.43
Niin ja yksi tarkennus. Töissäni joudun painimaan erilaisten puolikuntoisten jörjestelmien ja automaation kanssa ja myös siksi en halua niitä enää vapaa-ajalla. Halkojen hakkaus appiukon liiterissä on hyvää vastapainoa. :)
Pitää varmaan hommata joku Nikonin FM tai muu F sarjalainen. :)
Jami2003
06.12.2019, 22.44
Hirveästi pitäisi ihmisen hallita eri järjestelmiä pakollisesti työ- ja henkilökohtaisessa elämässä. Yhdessä versioseminaarissa kritisoin työsoftan monipuolistumista mutta myös monimutkaistumista. Kouluttaja perusteli että kun asiaksi ottaa niin uudet asiat omaksuu nopeasti. Niin, hän joka kouluttaa sitä päivittäin. Itse tarvitsen alle 10 prosenttia softan ominaisuuksia ja käytän sitä pari tuntia viikossa. Mulla on kymmenen muutakin järjestelmää mitkä pitäisi hallita enkä kaipaa minkään järjestelmän monimutkastumista. Mitä ne tuntuvat tekevän vuosi vuodelta.
K.Kuronen
06.12.2019, 23.41
Ahdistusta vähentäisi, jos eri laitteissa käyttöliittymät olisivat edes samalla tavalla rakennettut: napit toimisivat samoin, valikot samoin. Itse koen lievää tuskaa esimerkiksi joidenkin pankkiautomaattien kanssa, tankatessa automaatista jne.
Ja verkossa selainpohjaiset toimivat omalla logiikallaan.
Jos aiemmin joku kännykän harvoin tarvittava ominaisuus tuntui vaikealta, niin eipä tunnu enää. Kotomaisen metsäyhtiön SAP on niin vaikeaksi tehty, että jopa jatkuvasti sitä käyttäville sattuu virheitä, kun joku täppä puuttuu tai on väärässä paikassa. Ja kas, tilattu tavara ei tulekaan. Ei puhettakaan, että järjestelmä siitä jotenkin varoittelisi.
Kotomaisen metsäyhtiön SAP on niin vaikeaksi tehty, että jopa jatkuvasti sitä käyttäville sattuu virheitä, kun joku täppä puuttuu tai on väärässä paikassa. Ja kas, tilattu tavara ei tulekaan. Ei puhettakaan, että järjestelmä siitä jotenkin varoittelisi.
Tunnistan ongelman erittäin hyvin.
Koodasin kymmenen vuotta käyttöliittymiä. Täppiä oli isohko määrä, lisäksi runsaasti vapaita tekstikenttiä. Jos kaikki mahdolliset käyttäjän virhesyötöt olisi haluttu napattua, niin homma olisi ollut valmis joskus vuonna 2040.
Olen kutsunut erästä käyttöliittymää WinTUSKAKSI, ja sanon edelleen, vaan nykyään ymmärrän ongelma erittäin hyvin.
Vastuu on kuulijalla ... eikun käyttäjällä. Te käyttäjät olette väärässä - ei koodaajat! Eikö näin ... ?
Tunnistan ongelman erittäin hyvin.
Koodasin kymmenen vuotta käyttöliittymiä. Täppiä oli isohko määrä, lisäksi runsaasti vapaita tekstikenttiä. Jos kaikki mahdolliset käyttäjän virhesyötöt olisi haluttu napattua, niin homma olisi ollut valmis joskus vuonna 2040.
Olen kutsunut erästä käyttöliittymää WinTUSKAKSI, ja sanon edelleen, vaan nykyään ymmärrän ongelma erittäin hyvin.
Vastuu on kuulijalla ... eikun käyttäjällä. Te käyttäjät olette väärässä - ei koodaajat! Eikö näin ... ?Luonnollisesti vika on käyttäjässä, jos käyttää oikein, ohjelma toimii oikein.
Pankkiasioinnin digitalisoituminen on yksi niistä harvoista asioista joihin olen melko täydellisen tyytyväinen.
Nyt on myös mikromaksuillekin löytynyt kätevä alusta jota käytännössä kaikki paikalliset pankit tukevat. Onnistuu maksut 50 sentistä aina tuhanteen euroon puhelimen kontakteille alle 10 sekunnissa ilman komissiota. Ei tarvitse sählätä tilinumeroiden kanssa, pelkkä puhelinnumero riittää. Jessus kun on helppoa jakaa vaikka ravintolalasku syöjien kesken...yksi maksaa laskun ja muut tekevät tilisiirron siinä pöydässä vielä istuessa. Miinuspuolena sitten isoveljen valvonta eli näistä maksuista jää jälki.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Minä olen yli 30 vuotta ollut rahoitusalalla sen IT-järjestelmäkehityksessä. Minä näen kovin kaksijakoisesti tämän digitalisaation. En ole vielä törmännyt järjestelmään, jonka kehitys olisi todellisuudessa tuonut säästöjä. Työn laatu on laskenut ja kehitys- ja ylläpitokustannukset kasvaneet samassa tahdissa. Maailman pitäisi olla täynnä kehittyneitä työskentelymenetelmiä ja tehokkaita frameworkkeja asioiden tehostamiseksi, vaan tulokset ovat kovin luokattomia.
Mobilepaysta pitää muistaa ettei ilmaista lounasta ole.
Tulipa mieleen pieni, yhä jatkuva digiahistus. Puhelin hajosi ja kävi remontissa ja luonnollisesti tuli tyhjänä takaisin. Osa asentui itsekseen pilvestä, muutaman apin joutui lataamaan uudestaan.
Näihin kuului blevo. Ja versio oli eri. Ennen episodia olin saanut fillarin avustukset hierottua mieleisiksi, nyt kaikki on toisin ja ahdistaa. Heti eka lenkillä ihmettelin kulmikasta avustusta kevyellä kuormalla. Vaan ajaahan sillä, etenkin kun pyrkii mahdollisimman suureen nopeuteen, jolloin kulmikkuus katoaa.
Kun aikaa ajamisiin on vähän, ei tuota malta räpeltää kesken lenkin, kun ongelman muistaa. Ja jos kun joskus on se joutava puolituntinen, niin asia ei käy mielessäkään. Nytkin istun kaupassa tyhjän panttina odotellen, että pääsen maksamaan ostokset.. Olisi pitänyt ottaa pyörä mukaan.
Minä olen yli 30 vuotta ollut rahoitusalalla sen IT-järjestelmäkehityksessä. Minä näen kovin kaksijakoisesti tämän digitalisaation. En ole vielä törmännyt järjestelmään, jonka kehitys olisi todellisuudessa tuonut säästöjä.
No miten nuo säästöt haluaa sitten katsoa. Kyllä esimerkiksi nämä pankkisovellukset on ainakin mun aikaa säästänyt. Samoin kuin verotuksen digitalisoituminen.
Nyt jos porukka heitettäisiin -80 -luvulle, niin itku voisi tulla. Sekkien ja paperilaskujen kanssa. Mutta olihan meillä postisiirto: lasku maksettiin sekillä joka lähetettiin pankkiin. Jos tilin saldon halusi tietää, piti käydä pankissa.
Jami2003
08.12.2019, 17.39
Joo ihan varmasti ei sovelluskehittämiseen pala rahaa mitä perinteiseen työntekoon palaisi rahaa -80 luvun menetelmin.
Sitten tohon treeni-digi ahdistukseen. Nykyään en gepsejä odottele kun lähden lenkille mutta aiempina vuosina tuli poljettua jonkin verran "äly"trainerilla. Ja voihan vattu sentään kun pyörä kamat päällä yrität saada traineria parittumaan tietokoneen kanssa, tietokonetta pätkimättä palvelun tarjoajan serverin kanssa jne. Kyllä paloi pohjaan muutaman kerran...
tempokisu
08.12.2019, 17.41
^^^ ja kuitenkin iltiksessä/tv:ssä on niitä mainoksia että " Heimo saastää. tai peräti ansaitsee rahaa maksamalla xxx-sovelluksen kautta " :D rahaa säästyisi kun se maksaminen kortilla tai netissä olisi vaikeampaa. Ja kun pystyy nettikaupoista selaamaan ja ostamaan niin helposti, klikkaus vaan ja se raha meni. Kun se raha on fyysisesti kädessä, sitä huomaa miten äkkiä ne kympit kuluu ja tulee harkittua tarkemmin niitä ostoksiaan.
:p mitä olen lukenu teidän kaikista pyöräilyssä käyttämistänne ?-laitteista ja sitten kaiken maailman sykerajjoista sun muista, naurattaa. Mulla on käytössä vain pyörän matkamittari ja muuta vempainta en tartte; tosin mun lenkit on niin lyhyitä että siihen tarvi oikeastaan sitä matkamittariakaan välttämättä, muistan etäisyydet muutenkin.
No miten nuo säästöt haluaa sitten katsoa. Kyllä esimerkiksi nämä pankkisovellukset on ainakin mun aikaa säästänyt. Samoin kuin verotuksen digitalisoituminen.
Nyt jos porukka heitettäisiin -80 -luvulle, niin itku voisi tulla. Sekkien ja paperilaskujen kanssa. Mutta olihan meillä postisiirto: lasku maksettiin sekillä joka lähetettiin pankkiin. Jos tilin saldon halusi tietää, piti käydä pankissa.No, sä katsot kovin kapea-alaisesti vain omalta kannaltasi näkemättä sen pitemmälle. Jos mahdollisuus olisi pienemmälle veroprosentille ja pienemmälle työttömyydelle sekä pienemmille palvelumaksuille sun muille niin saattaisit nähdä vähän muutakin. Ihmiset eivät oikein pääse näkemään paljonko pankkisektori syö kunkin henkilökohtaista tuloa kun pankkipalvelut on vähän pakko ollakseen palkansaaja ja katse on vain omassa navassa.
^Nii-no, en tiedä miksi mun pitäisi surra koko maailma tai edes Suomen ICT-sektoria tai edes jotain pankkia. Digitalisaatio on kyllä syönyt työpaikkoja, mutta en sitten tiedä olisiko niihin työntekijöitä. Ja jos olisi, niin kuka niistä palveluista enää pystyisi maksamaan?
IT-sektorilta työkokemusta vuodesta -84 ja on siinä joku vuosi tehty pankkien ja vakuutusyhtiöidenkin kanssa. Että kyllä mulla nyt jotain näkemystä on. Se näkemys ei vaan täsmää sun näkemyksen kanssa, mutta ei se siitä väärää tee. Mutta aika paljon on oiottu, jos sanoo että digitalisaatio ei ole tuonut mitään säästöjä. On tuonut ja lisäksi mahdollistanut sellaisia tapoja toimia, mitä ennen ei voitu tehdä.
Mutta aika paljon on oiottu, jos sanoo että digitalisaatio ei ole tuonut mitään säästöjä. On tuonut ja lisäksi mahdollistanut sellaisia tapoja toimia, mitä ennen ei voitu tehdä.
No, saman verran työkokemusta samalla alalla. Juu, ei ole varmaankaan yhtä oikeaa lausetta, vaikka säästö siellä voi olla tuhlaus täällä. Jälkimmäinen kyllä pitää paikkaansa ja sopii hyvin nykyiselle talouspolitiikalle, jossa kasvun edellytyksenä on rahan kiertäminen, mutta jätetään se kun se ei liity varsinaisesti digitalisaatioähkyyn vaikka sitä kasvattaakin.
Mitä tuli mietintään mitä ihmisille käsivi jos nyt mentäisiin takaisin 80-luvulle. Mielestäni toinen digitalisaation ongelma on se, että ihminen on opetettu luottamaan siihen liikaa. Ei tarvita kovinkaan suurta infrastruktuurin osasen kaatumista kun piipertäjät huutavat apua. Viimeisimmän SUPOn raportin mukaan ulkovaltojen tiedustelujen kiinnostus on erityisesti viime aikoina kohdistunut kriittiseen infraan.
Kolmantena ongelmana ähkyn aiheuttajana näen luonnollisen kommunikaation vähenemisen. Se näkyy ihmissuhteiden pinnallistumisena. Osalla nuorista se näyttäisi aiheuttavan sosiaalista ähkyä ja jonkin sortin mielenterveysongelmia kun on tai tuntee olevansa jatkuvasti tarkastelun alla usean kaverin/puolitutun/tutun silmissä. Harva nuorista osaa - kun ei aikuisetkaan näytä osaavan - kontrolloida omaa olemistaan niin, että ymmärtäisi oman privaatin kellekään raportoimattoman ajan tärkeyden.
Eiköhän tämä näistä mustakuvista.
Ei mua ahdistele. Tai ei siis enää, kun sain kolmen päivän rimpuilun jälkeen tämän uuden Macbook Pron toimimaan. Ihana kone.
Jami2003
08.12.2019, 23.51
Ei mua ahdistele. Tai ei siis enää, kun sain kolmen päivän rimpuilun jälkeen tämän uuden Macbook Pron toimimaan. Ihana kone.Tee äkkiä aikakoneella kopio. Mulla lauloi pari viikkoa jonka jälkeen emolevy sanoi kaput. Ei ole mäkit kuin ennen. No takuussa toki laittoivat uuden mutta piti asentaa sitte kaikki ohjelmat uusiksi kun en ollut time machinea ajanut... No aina mac kun vituttaa voi käyttää hetken ex wintoosa läppäriä eikä mäkki enää vituta [emoji12]
Tee äkkiä aikakoneella kopio. Mulla lauloi pari viikkoa jonka jälkeen emolevy sanoi kaput. Ei ole mäkit kuin ennen. No takuussa toki laittoivat uuden mutta piti asentaa sitte kaikki ohjelmat uusiksi kun en ollut time machinea ajanut... No aina mac kun vituttaa voi käyttää hetken ex wintoosa läppäriä eikä mäkki enää vituta [emoji12]
Joo siellä se Time Machine nyt ähertää 900gb varmuuskopiota
Hyötypolkija
09.12.2019, 11.26
Mutta aika paljon on oiottu, jos sanoo että digitalisaatio ei ole tuonut mitään säästöjä. On tuonut ja lisäksi mahdollistanut sellaisia tapoja toimia, mitä ennen ei voitu tehdä.
Niin, tuo viimeinen lause aiheuttaa nimenomaan takaisinkytkentää, eli nyt tehdään ihan pirusti sellaista, mitä ei ennen tehty ja aika paljon myös turhaan. Lisätään siihen vielä se, että digitalisaatio aiheuttaa työtä (tuki ja käyttäjien koulutus). Esim. ylipäänsä tietokoneet tehosti työntekoa vasta noin 30 vuotta sen jälkeen, kun niitä alettiin käyttää muutenkin kuin testimielessä/pioneereinä. Ja tämä pointti ei todellakaan ole useinkaan tilaajien mielessä. Vaan pakolla pitää digitalisoida, koska se on niin fantsua, kun sen voi tehdä. Sitten kun ei olekaan varaa maksaa, saadaan buginen käyttäjien vihaama järjestelmä. Tai julkisyhteisön tapauksessa maksetaan x kertaa osaamattomasti ennakoidun verran.
Tämän päivän ihmiset eivät ole yhtään sen älykkäämpiä kuin vaikka 80-luvulla. Silti kaikki ovat erityisasiantuntijoita tai vähintään asiantuntijoita titteliltään. Tämä siksi, että työn "tehostuminen" on tarkoittanut sitä, että aiemmin suorittavaksi työksi mielletyn työn osuus vähenee, koska se "tehostumisen" myötä kallistuu, eikä kellään ole enää varaa maksaa kuin siitä, että joku "tekee 10 ihmisen työt". Tarvitaan siis automaatiota, koska automaatiolla työ on tehty kalliiksi. Että ei tämä nyt mikään shangri-la ole, jos yhtään tarkemmin miettii.
Sitten kun tuosta seuraa se, että oma työ on koneen ääressä nököttämistä ja monet palvelut on tehostettu asiakkaiden itsepalveluksi, että töiden jälkeenkin joutuu nököttämään koneen ääressä, niin kyllä alkaa ainakin ei-parikymppistä digitalisaatio vähän ahdistamaan. Aikaa viettäisi ihan mielellään myös perheen ja läheisten kanssa, ja olisi ihan hyvä ehtiä huolehtimaan myös omasta kunnostaan. Se vaatii vuosien myötä aina vaan enemmän vaivaa, eikä istumatyöläiselle edes pyöräily ole se avain onneen!
En mä silti digivastainen ole sinänsä. Paljon on hyvääkin. Mutta se miten digitalisaatiota hyödynnetään, on aivamperseestä. Pitäisi huomattavasti nykyistä paremmin osata poimia teknologian mahdollistamat rusinat pullasta ilman ähkyä. Se on tämän päivän ongelma, vielä ei läheskään osata.
No mutta jos digitalisaatiosta tulee kamala ähky, niin jättäytyy sen ulkopuolelle. Heittää kännyn mereen ja ottaa "lankapuhelimen" (vaikka VoIP) kotiin, jos nyt puhelinta ollenkaan. Sanoo irti kaikki maksukanavat sun muut netflixit. Nettiliittymä vain tuon puhelimen käyttöön. Ja mihin sitä tarvittaisikaan, kun ei ole tietokonetta. Hankkii mikroaaltouunin, jossa mekaaninen kello. Tai ei mikroa ollenkaan, vaan tekee ruuat (puu)uunissa. Kelloksi joku vedettävä.
Käy ostamassa HSL:n liput ärrältä tai ostaa kuskilta. Jos pankkiin asiaa, niin jonotusnumero. Pankkitili nyt pitää olla palkan vuoksi ja kai veronpalautuksetkin maksetaan vain tilille.
Itse olen kokenut, että digitalisaatiosta on ollut mulle arvaamaton hyöty. Jos ei muuten, niin tämän foorumin muodossa :) Vaihtoehtona olisi käydä liimailemassa post-it -lappuja K-kaupan seinälle...
Hyötypolkija
09.12.2019, 11.57
Toi olikin hyvä idea, tiivistä listaa muiltakin. Mun top ja flop 3:
+ etätyömahdollisuus, yhteydenpito lapsiin ja Excel (vuosikymmenestä toiseen :) )
- pakotettu digilaitteen ääreen, infotulva mm. lasten opettajilta (choose your fights) ja joka stanan paikkaan kirjautuminen itsepalvelua varten
kyllästymiskynnyksen aleneminen (mä en pysty enää lukemaan kaunokirjallisuutta ollenkaan..)
Mulla menee edelleen 1-3 dekkaria kuussa. Ostin jokunen vuosi sitten Kindlen, niin ei ole enää ongelmana edes kirjahyllyn täyttyminen.
No mutta jos digitalisaatiosta tulee kamala ähky, niin jättäytyy sen ulkopuolelle. Heittää kännyn mereen ja ottaa "lankapuhelimen" (vaikka VoIP) kotiin, jos nyt puhelinta ollenkaan. Sanoo irti kaikki maksukanavat sun muut netflixit. Nettiliittymä vain tuon puhelimen käyttöön. Ja mihin sitä tarvittaisikaan, kun ei ole tietokonetta. Hankkii mikroaaltouunin, jossa mekaaninen kello. Tai ei mikroa ollenkaan, vaan tekee ruuat (puu)uunissa. Kelloksi joku vedettävä.
Käy ostamassa HSL:n liput ärrältä tai ostaa kuskilta. Jos pankkiin asiaa, niin jonotusnumero. Pankkitili nyt pitää olla palkan vuoksi ja kai veronpalautuksetkin maksetaan vain tilille.
Itse olen kokenut, että digitalisaatiosta on ollut mulle arvaamaton hyöty. Jos ei muuten, niin tämän foorumin muodossa :) Vaihtoehtona olisi käydä liimailemassa post-it -lappuja K-kaupan seinälle...
No, kuten sanoin aiemmin ja kyllä vastasitkin siihen ei siinä mitään, mutta näkemys on aika omaan napaan katsomista - IMHO. Kuluttaja-VoIP oli ja meni, en tiedä tarjoaako kukaan sitä enään oikeasti, ja sekin on digitalisaatiota versus oikea vanha lankapuhelin. Sinänsä WhatsApp, Skype, Teams ja unameit ovat VoIPpeja laajassa skaalassa vaikkeivat nyt oikeasti implementoi oikeaa protokollaa täysin.
Hyötypolkija avasi kyllä harvinaisen hyvin koko ähkyä ja tätä pohjimmaista ongelmaa pakko/wannabe-digitalsoimisesta.
Viimeiset 10 vuotta meidän perheessä on ollut vain Macceja tai Linux-koneita enkä muihin koske kuin työn puolesta. Catalinan päivitystä kyllä harmittelen, sen takia hävisi muutama oikeasti tarpeellinen 32-bittinen softa kuten LilyPond. 64-bittistä porttausta odotellessa...
Ei mitään ainutlaatuista. Kohta on kahlattu Markus Selinin elämänkerta läpi ja se sanoo siinä että kännit yhdessä kertoo toisesta enemmän kuin mikään psykologinen testi.
Tämä on aina ollut hyvä elämänohje. Kännissä näkee ihmisen todellisen luonteen aika hyvällä tarkkuudella. Jos vaikka se Tinderissä tavattu neiti X alkaakin haastaa riitaa raakkuen kuin harakka kahden siiderin jälkeen niin tietää mitä on saamassa. Älkää edes kysykö mistä tiedän...
Itse aiheesta. Melko pelottava ja samalla hämmentävä kokemus kun varasin hotellin ja käytin googlen sähköpostia vahvistukseen. Tulin junasta ulos pienessä Saksalaiskylässä ja google piippailee että tässä olis valmis reitti hotellillesi. Ihan kätevää kun olisin muutenkin katsonut sen 2 km kävelyreitin google mapsista, mutta jotenkin jäi vähän wtf fiilis tuosta.
^Mäkin pystyn tietokirjallisuutta lukemaan, muustakin kun omasta alasta, mut ei vaan jaksa mitään dekkaria..
Olen jo vuosia (vuosikymmeniä) lukenut vain ja ainoastaan englanninkielistä kirjallisuutta. Kotimaisesta matskusta ei vaan löydy mitään kiinnostavaa ja käännöskirjallisuuden ongelma on se, että 99% käännöksistä on pelkkää kuraa.
No, kuten sanoin aiemmin ja kyllä vastasitkin siihen ei siinä mitään, mutta näkemys on aika omaan napaan katsomista - IMHO.
No, IMHO omaan napaan tässä tuijotellaan kaikki. Kyllä digitalisaatio on tuonut vaikka terveydenhuoltoon asioita, jotka ennen eivät olleet mahdollisia ja sitä kautta on pelastettu ihmishenkiä. No, linkolalaisuuden mukaan suurin virhe onkin tapahtunut siinä.
Noin yleisesti ottaen joku windows tai linux ei kuulu tähän digitalisaatioon mitenkään. Varsinkaan niin, että toinen tuottaisi sitä "hyvää" digitalisaatiota ja toinen sitä "huonoa".
Itse olen näitä Gatesin vehkeitä käyttänyt sieltä vuodesta -81 eikä oikeastaan pahaa sanaa. Joskus oli mäcci, -90 -luvun alussa, olihan se silloin pähee peli, mutta omat rajoitteet ne oli silläkin. Puhelimena omppu, kun muita vaihtoehtoja firmasta ei tarjota.
Olen jo vuosia (vuosikymmeniä) lukenut vain ja ainoastaan englanninkielistä kirjallisuutta. Kotimaisesta matskusta ei vaan löydy mitään kiinnostavaa ja käännöskirjallisuuden ongelma on se, että 99% käännöksistä on pelkkää kuraa.
Olipa käännöksistä aika rajua yleistystä vrt. 99% pyöräilijöistä on idiootteja :)
^Molemmat yleistyksethän on totta...
No, mun kohdalla tuo pitää paikkansa. Jostain syystä en pysty lukemaan varsinkaan englanninkielestä käännettyä kirjallisuutta, koska lähes poikkeuksetta jotkut idioomit on käännetty väärin ja/tai sanatarkasti.
Toinen mikä räjäyttää mun pään, on kun vaikka jossain lehtiartikkelissa englanniksi lukee "1000 miles", niin se on käännetty 1609,34 km, kun se alkuperäinen on ollut jo heitto, että sinne päin. Oikeampi muunnos olisi vaikkapa 1500 km.
Kyllähän se menee niin että nuorempi sukupolvi on aina parempi käyttämään uusia tekniikoita ja vanhukset sadattelee. Vaikka itse olen perehtynyt digitalisaatioon aika syvältä ja teen työtäkin sen parissa, niin ei meinaa ymmärtää mitä hienoa on pleikalla huitoa helkutin huonolla grafiikalla tehtyjä kuutioita pois edestä enkä meinaa millään sisäistää kaikkia nappuloita joita pitää painaa ollaakseen NHL:ssä parempi kuin poika.
Itse olen antanut lapsille tabletit jo vauvana ja eka peleissä ne tökki näyttöä ja siitä lähti kiva ääni ja tuli joku efekti. Tarkoituksena on että lapset kasvaa tekniikkaan sisälle siten ettei itse tekniikka ole se asia (kuten meille vanhuksille) vaan sen avulla vaan tehdään asioita.
+Käännöspalvelut. Aivan mahtavaa kun voi lukea usean kielisiä nettisivuja jotenkuten ymmärrettävästi. Ja upeeta kun reissun päällä saa Google translatella käännettyä tekstit vaikka kameran kautta luettuna.
+Puheohjaus. Tätä käytän puhelimessa joka päivä kun soitan jonnekin tai haen jotain. Kalenterimerkinnätkin menee paikoilleen silloin tällöin puheohjauksella, mutta pitäisi vielä vähän harjoitella jotta oppisi oikean sanajärjestyksen jotta saisi parametrit siten kuin haluaa.
+Digikamera tottakai. Valokuvaamisen aloitin filmijärkkärillä ja siirryin digiin kun kameroista tuli markkinoille kunnollisia.
-Valokuvaaminen harrastuksena kuihtui koska kaikilla on digijärkkärit ja netti alkoi olla täynnä vahvasti muokattuja kuvia, joille valtaosa ihmisistä sanoi "vau". En tykännyt enää ettei valokuvauksessa enää painanut kamerankäyttäjän taito ja ajoitus vaan hyvän kuvaajan teki 100 kuvaa sarjatulella ja niistä parhaan valitseminen ja voimakas kuvankäsittely. Sen sijaan kuvaan nykyään muistoja, räpsyjä minulle tärkeistä tilanteista, jotka haluan muistaa myöhemmin. Siksi on upeaa että puhelimen kameran kuvanlaatu on nykyään parempaa kuin ensimmäisen digikamerani tuottama jälki.
+Tiedon haku. Mistä vain tarvitset tietoa, nykyään löytyy helposti.
+Some (FB, Whatsap, keskusteluryhmät, jne...). Moni sanoo että some etäännyttää reaalimaailman tapaamisista, mutta itse koen että somen avustuksella on tullut tavattua livenä moninkertaisesti enemmän ihmisiä kuin muutoin koskaan. On sovittu tuntemattomien kanssa porukkalenkkejä tai liityttyä kaveriksi jonkin vanhan luokkakaverin kanssa, jolle on livenä törmätessä paljon helpompi sanoa moi, kuin jos ei olisi toisistamme kuultu 25 vuoteen.
+Työn puolesta; virtuaalikokoukset. Aikansa oli kiva matkustaa aamulla 300km toiselle paikkakunnalle, kokoustaa 3h ja ajella iltapäivällä takaisin. Sitten sekin alkoi puuduttaa ja nykyään on kiva kun voi skypettää tai teamsittaa vaikka eri maahan tuosta vain. Videoneukkarilla taas saa toiset ihmiset ns. läsnä kun näytöstää oikeasti siltä kuin pöytä jatkuisi television taakse ja siellä vain istuisi lisää ihmisiä.
+Elektroniset kalenterit. Moni minua vanhempi käyttää edelleen paperista kalenteria. Mutta kyllä on kätevä kun puhelin muistuttaa ajoissa iltamenoista ja kun yhdistää kalentereita, näkee mitä perheen muut jäsenet ovat aikoneet tehdä. Paljon kivempi keskittyä muuhun kuin sen muistelemiseen, pitikö sinne iltatapaamiseen mennä viideltä vai kuudelta.
+Paperin poistuminen. Mikään ei ärsytä niin paljon kuin se että asioita jaetaan edelleen paperilla. Kuititkin pitäisi saada luettu talteen samalla tavoin kuin puhelimella maksettaessa. Tai nehän pitäisi arkistoitua automaattisesti, siten että esim. takuuasioissa kuitti löytyisi aina, eikä paperilappusen hävitessä kuluttaja jäisi vailla takuuta.
-Tietoähky ja ajopuuteoria. Koska tietoa on netissä paljon, turhan usein tulee jotain tietoa etsiessä harhauduttua aivan väärään joenhaaraan kuin ajopuu. Lopulta huomaa olevansa jollain lammella, kun oikeasti piti olla jo meressä. Tähän auttaa aktiivinen keskittyminen vain asiaan. Toivon että tulevat sukupolvet kasvavat tiedon kanssa siten, ettei ihan kaikkea tarvitse lukea vaan kouluissakin opetettaisiin keskittymään olennaiseen.
-Kirjautuminen. Joka perkuleen järjestelmä vaatii oman käyttäjätunnuksen ja salasanan eikä niihin voi tietenkään kirjautua mobiilivarmenteella tms. Tai sitten annetaan mahdollisuus kirjautua fb-tunnuksilla, mutta samalla järjestelmä saa tietoonsa turhan paljon minusta. Näitä huuhaapalveluja varten pitää olla muutama feikkisähköposti, joita käyttää yhdessä Aku Ankan henkilötietojen kanssa.
-Tietojen hetkellisyys. Vaikka valokuvat ja arkistomapit voi tuhoutua tulipalossa, niin todennäköisesti ne on tallella vielä 30-vuoden päästä, toisin kuin linkki internetissä. Ei tarvi olla kuin 5-vuotta vanha keskusteluryhmä, niin sieltä ei löydä enää apuja koska valokuvat ovat kadonneet ja linkit eteenpäin ovat rikki. Oman osansa soppaan sotkevat yritykset, jotka tarjoaa ilmaisia/mainosrahoitteisia palveluja, jotka muutetaan maksullisiksi tai jotka lopetetaan tuosta vain. Googlekin on lopettanut monta palvelua tai muuttanut niitä siten että vanhat palveluja hyväksikäyttävät sovellukset vain lakkaavat toimimasta.
Mielestäni elämä on liian lyhyt tyhmän työn tekemiseen. Omat vanhempani saattoivat istua tehtaan liukuhihnan äärellä ja poistaa epäkurantit tuotteet sellaisen nähdessään. Mutta onko se ihmisen elämää istua 8h päivässä ja tuijottaa hihnaa. Nykyään konenäkö tekee homman paljon tehokkaammin. Työpaikka poistui ja ehkä kyseiselle tekijälle ei enää löytynyt töitä. Mutta niinhän tämä maailma muuttuu koko ajan. Parempi kun ei mieti tulevaa vaan elää päivä kerrallaan tässä hetkessä.
Noin yleisesti ottaen joku windows tai linux ei kuulu tähän digitalisaatioon mitenkään. Varsinkaan niin, että toinen tuottaisi sitä "hyvää" digitalisaatiota ja toinen sitä "huonoa".
Hmm, itseasiassa yleisesti ottaen saattaa kuuluakin siitä näkökulmasta, että suuri(n) osa digitalisaation mahdollistaneita servereitä pyörinnee *nix-käyttisten päällä. Samoin suuri(n) osa mobiilikannasta pyörii Linux-variantin päällä. Gatesinkin värkkejä kokeiltiin aikoinaan huonolla menestyksellä.
tempokisu
09.12.2019, 15.58
Tosi kovis kasvattas ite ruokansa tai metsästäis, nahoista vaatteet, asuu jossain pikkumökissä keskellä metsää. Ei mitään yhteyksiä ulkomaailmaan.
.
Ah, olisi hianoo. Myös vesistön läheisyys olisi kiva. Kalastelisi, ja kävisi uimassa.
+Paperin poistuminen. Mikään ei ärsytä niin paljon kuin se että asioita jaetaan edelleen paperilla. Kuititkin pitäisi saada luettu talteen samalla tavoin kuin puhelimella maksettaessa. Tai nehän pitäisi arkistoitua automaattisesti, siten että esim. takuuasioissa kuitti löytyisi aina, eikä paperilappusen hävitessä kuluttaja jäisi vailla takuuta.
Pieni päivitys (https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/Kuitti/)tähän.
Ohiampuja
09.12.2019, 18.47
Hienoa jos teillä tekniikan kehitys etenee yhtä riemua. Eikä kiusaa kömpelöt käyttöliittymät ja muut.
Yksi mallisuoritus on liikuntaetu Eazybreak. Kuntosalit on tuettujen palveluiden listalla, mutta mitään kiinteää kk maksua ei voi ohjelmoida maksatukseen. Tai maksappa Pirkka sillä, tai Tahko. Teoriassa onnistuu mutta käytännössä ei. Mikään kokeilemani ilmoittautumissivusto ei tuota ymmärrä, vaan kaikki pitää hoitaa sähköpostilla ja puhelimella soittamalla. Käteviä känny-appeja juu...
Puhumattakaa kaikista kätevistä matkalasku-ohjelmista. :)
Ps. Otin vuokra-auton pitkälle matkalle, kun matkustusohjeet käskee. Mutta firman automaattinen erppi ei tajua kuin kilometrit. Ja nyt 3-4 ihmistä koettaa ratkaista kuinka vuokraamon 1 kpl laskusta saadaan tehtyä sopimuksen mukainen lasku asiakkaalle. Ei tätäkään nyt montaa päivää ole säädetty, eli todella kätevä systeemi. :)
tempokisu
09.12.2019, 19.02
"...paperin poistuminen" :D niin joo, ajokorttitodistus-asian yhteydessä sitä paperia tulee tosi paljon lisää, on esitietokaavaketta ja ne todistus-kappaleet. Ollaan monta kertaa naureskeltu asiakkaan kanssa että "...paperin piti poistua tai ainakin vähentyä merkittävästi"
Mua ahdistaa nyt aika äärettömästi osaako käyttää Windows kymppiä. Missä on kuvatiedostot, ja mistä näkee muistikortilla olevat kuvat. Ehkä mä kuitenkin opin kun kerran isäkin ja kaverini oppi.
Maksu. Mulla on nyt käteistä paperirahaa sen verta että ei vähään aikaan tarvi kortilla maksaa. Mä tykkään tästä vanhasta menetelmästä. Tosin toissapäivänä harmitti kun olin varustautunut käymään bensa-automaatilla - mutta ei sinne käyny seteli. Kävin tankkaamassa sitten tuossa vakio-huoltoasemalla, jonne voi maksaa perinteisesti kassalle ja rahalla.
Nykyään hukkuu 16h päivässä uuden tekniikan ihmettelyyn ja nukkua pitäis 10h niin miten yhtölö toimii
-Valokuvaaminen harrastuksena kuihtui koska kaikilla on digijärkkärit ja netti alkoi olla täynnä vahvasti muokattuja kuvia, joille valtaosa ihmisistä sanoi "vau". En tykännyt enää ettei valokuvauksessa enää painanut kamerankäyttäjän taito ja ajoitus vaan hyvän kuvaajan teki 100 kuvaa sarjatulella ja niistä parhaan valitseminen ja voimakas kuvankäsittely. Sen sijaan kuvaan nykyään muistoja, räpsyjä minulle tärkeistä tilanteista, jotka haluan muistaa myöhemmin. Siksi on upeaa että puhelimen kameran kuvanlaatu on nykyään parempaa kuin ensimmäisen digikamerani tuottama jälki.
Tämä. Jotenkin tuntuu, että kaikki ottamisen arvoiset kuvat on otettu jo moneen kertaan. Itsellä (monestakin syystä) kuihtui valokuvaaminen viimeisen vuoden aikana ja nyt olen saanut jo myytyä lähes kaikki kamatkin pois.
Toisaalta en kyllä halaja paluuta filkka-aikaankaan. Aika aikaa kutakin...
+Some (FB, Whatsap, keskusteluryhmät, jne...). Moni sanoo että some etäännyttää reaalimaailman tapaamisista, mutta itse koen että somen avustuksella on tullut tavattua livenä moninkertaisesti enemmän ihmisiä kuin muutoin koskaan. On sovittu tuntemattomien kanssa porukkalenkkejä tai liityttyä kaveriksi jonkin vanhan luokkakaverin kanssa, jolle on livenä törmätessä paljon helpompi sanoa moi, kuin jos ei olisi toisistamme kuultu 25 vuoteen.
Ja tämä. Somen kautta on tullut löydettyä ja ihan sitten fyysisesti tavattuakin viimeeksi -80 -luvulla nähtyjä kavereita.
Hmm, itseasiassa yleisesti ottaen saattaa kuuluakin siitä näkökulmasta, että suuri(n) osa digitalisaation mahdollistaneita servereitä pyörinnee *nix-käyttisten päällä. Samoin suuri(n) osa mobiilikannasta pyörii Linux-variantin päällä. Gatesinkin värkkejä kokeiltiin aikoinaan huonolla menestyksellä.
Taitaa IIS-palvelin pyörittää aika montaa weppipalvelua. Ja taustalla SQLServer. Toki linux ja MySQL vievät siitä voiton, mutta ei tuo nollassa ole windowsinkaan osuus.
Windows-puhelimeen vaihtaisin tämän ompun heti, jos se vain olisi edelleen hengissä ja siihen saisi sovelluksia. Joiden puutteeseen se aikanaan kaatuikin. Muuten oli loistava käyttää.
tempokisu
10.12.2019, 12.30
Tämä. Jotenkin tuntuu, että kaikki ottamisen arvoiset kuvat on otettu jo moneen kertaan. Itsellä (monestakin syystä) kuihtui valokuvaaminen viimeisen vuoden aikana ja nyt olen saanut jo myytyä lähes kaikki kamatkin pois.
Toisaalta en kyllä halaja paluuta filkka-aikaankaan. Aika aikaa kutakin...
.[/COLOR]
Samoja aatoksia täälläkin. Paitsi että en myy kameroitani pois, voihan sitä aina jotain näppäillä joskus.
^No mulla oli niissä sen verran rahaa kiinni, että ei pää kestänyt katsoa niiden happanemista vitriinissä. Käytettynäkin saanut noin kymppitonnin kasaan noiden myynnistä.
Taitaa IIS-palvelin pyörittää aika montaa weppipalvelua. Ja taustalla SQLServer. Toki linux ja MySQL vievät siitä voiton, mutta ei tuo nollassa ole windowsinkaan osuus.
Windows-puhelimeen vaihtaisin tämän ompun heti, jos se vain olisi edelleen hengissä ja siihen saisi sovelluksia. Joiden puutteeseen se aikanaan kaatuikin. Muuten oli loistava käyttää.
Ei se ihan nollissa ole juu, en kait niin väittänytkään? W3Cookin mukaan Linux-pohjaisilla servereillä pyöritetään 96% top 1 milj. domainia. Top 500 supertietokoneista pyörii tämän Suomessa syntyneen nörtin kehittämän kernelin ympärille syntyneiden käyttisten pyörittäminä. Lisäksi kun otetaan IoT-laitteet, reittimet, kytkimet sun muut, uskaltaisin sanoa että 98% niistä pohjautuu linux-variantille. Siltä pohjalta voisin jopa syyttää herra Linus Torvaldsia tästä digitalisoitumisen ähkystä, mutten sitä tee.
Koska kyllä minäkin pidän digitaalisista ratkaisuista, jotka helpottavat elämää ja oikeasti tekevät elämän helpommaksi. Kuitenkin digitalisaation ympärille on rakennettu paljon hypeä ja on poltettu runsaasti rahaa surkeisiin ratkaisuihin tai toteutuksiin. Niin kauan kuin typerästi toimiva yritys myös maksaa epäonnistumisista syntyneet tappiot, asia on aivan ok. Kuitenkin on paljon instansseja, jotka pystyvät yhteiskunnallisen asemansa takia vyöryttämään kustannukset kansalaisten maksettaviksi joko suorina palvelu- tms. maksuina tai veroissa.
tempokisu
10.12.2019, 19.43
^No mulla oli niissä sen verran rahaa kiinni, että ei pää kestänyt katsoa niiden happanemista vitriinissä. Käytettynäkin saanut noin kymppitonnin kasaan noiden myynnistä.
ok, ollaan eri sarjassa ( monessakin asiassa..)
t. näppäilijä
Iloisempiin asioihin: Luin tietojenkäsittelyä sivuaineena, tosin lähinnä kävin tuolla laitoksella punttisalin takia ja Linus Torvalds oli vielä silloin laitoksella opiskelija/duunissa(?), toki pikku stara jo ympärillä pyörivine syöpäläisineen, mutta söi meidän kuolevaisten kanssa samassa ruokalassa ja näin.
Oltiin Teollisuuskadulla samoihin aikoihin, silloin Torvalds ja Wirzenius jakoivat siellä työhuoneen. Sen huoneen nörtti-indeksi oli aika korkea...
Meidän rouva oli tänään töittensä puitteissa kuuntelemassa futuristi Perttu Pölösen luentoa, josta sain sitten ruokapöydässä kuulla pikareferaatin. Ahdistuin kyllä vähän.
Meidän rouva oli tänään töittensä puitteissa kuuntelemassa futuristi Perttu Pölösen luentoa, josta sain sitten ruokapöydässä kuulla pikareferaatin. Ahdistuin kyllä vähän.
Mä olin kuuntelemassa kerran jonkun - en muista kenen - futuristin stooreja ja tuumin, että kaipa ne virkansa puolesta hölisevät ihan päättömiä. Autot lensi parissa vuodessa oli ehkä päättömin. Taitaa 10 vuotta olla kulunut eivätkä edes saa oikeasti itseohjautuvia maassa kulkevia toimimaan niin, että ne voisivat yleistyä. En siis toivo sitä, mutta jotain katetta edes puheille pitäisi olla.
Nää on aina hauskoja, ollaan varmaan nähty vaikka kuinka monta kertaa, muttei "tajuttu moikata" :DMuistatko kuitenkin sen Jari Kurrin näköisen tyypin sieltä?
Ahdistaa taas kun ei pääse mihinkään ja tunnit juoksee
ok, ollaan eri sarjassa ( monessakin asiassa..)
t. näppäilijä
Elä huoli, valokuvauksessa, kuten ei pyöräilyssäkään, rahalla voi ostaa lahjakkuutta. Joten ei ne vehkeiden hinta, vaan miten niitä käyttää.
Tosi kovis kasvattas ite ruokansa tai metsästäis, nahoista vaatteet, asuu jossain pikkumökissä keskellä metsää. Ei mitään yhteyksiä ulkomaailmaan.
Siinä vaiheessa kun pikkuhaavasta tai poskihampaasta alkanut tulehdus alkaisi levitä verenkiertoon henkeä uhaten, voisi tulla ulkomaailmaa ikävä... Paitsi tietysti sillä tosi koviksella :P
Digitalisaatiolla on toki etunsa, itse olen niin mukavuudenhaluinen ja laiska että kaikki arkielämää helpottava on tervetullutta. Mutta kuten tässäkin ketjussa on jo esille tuotu, monessa yhteydessä tekniikka tai sen hyödyntäminen on raakileen asteella. Appeja pitää olla puhelimessa "miljoona", jos haluaa kaikki hoitaa sitä kautta.
Ja pieni epäilyksen tunne nakertaa hetkittäin: jos vaikka lentokentällä puhelin onnistuu sippaamaan väärällä hetkellä, siinähän myöhästyt lennolta kun et ehdi käymään paperista boarding passia, näin vain yhtenä esimerkkinä. Aika paljon alkaa olla tuon yhden laitteen varassa - ei tietenkään mitään elintärkeitä asioita, mutta kuitenkin. Asioita ei muista, kun muistamisen on ulkoistanut tekniikalle, eikä mitään tarvitse tietää koska google. Jos on kenttää.
edit: En lukenut koko ketjua joten varmaankin tämä on jo mainittu, mutta hirvittää ajatella miten haavoittuva nyky-yhteiskunta on. Vähän massiivisempi häiriö, luonnon tai ihmisen aiheuttamana, sähkö- ja/tai dataverkkoon, ja lirissä ollaan. Ei tarvita kuin kunnon aurinkomyrsky, wikipediasta lainattua: "26.7.2012 iski voimakas koronan massapurkaus maan kiertoradalle. Maahan osuessaan se olisi voinut tuhota globaalisti koko sähköverkon."
^Seison korjattuna. Ei ole tarvinnut tuota onneksi koeponnistaa, vaikka lentoja muutama kymmenen kertyykin vuosittain.
tempokisu
11.12.2019, 09.40
Siinä vaiheessa kun pikkuhaavasta tai poskihampaasta alkanut tulehdus alkaisi levitä verenkiertoon henkeä uhaten, voisi tulla ulkomaailmaa ikävä... Paitsi tietysti sillä tosi koviksella :P
mä kanssa seison..tai istun tässä korjattuna, mutta kaikkia rikkinäisiä paikkoja ei taitavinkaan kirurgi saa korjattua.
Oli tuossa kesällä sellainen tilanne että olisi voinu päästää irti, mutta ei sitten kuitenkaan - tulossa oli kututalkoot ja Nakkilan reissutkin..
K.Kuronen
11.12.2019, 10.01
...
Tämä jatkuva tavoitettavissa oleminen on varsin uusi ilmiö: jatkuva viestivälineen mukana pitäminen on ollut mahdollista vain vajaat kolmisen vuosikymmentä. Ennen tätä on liikuttu ja eletty, asuttu syrjässäkin, eikä puhelinlinjoja ole ollut vedettynä jokaiseen niemen kärkeen.
Itse hankin ensimmäisen matkapuhelimen vasta 90-luvun lopulla ja edelleen aika-ajoin pohdin tapahtunuttta ja sen järkevyyttä.
Kello oli tietokoneessa viisi minuuttia jäljessä ja lokkas mut ulos joka paikasta... on tää kuin tuulimyllyä vastaan taistelis
Ja pieni epäilyksen tunne nakertaa hetkittäin: jos vaikka lentokentällä puhelin onnistuu sippaamaan väärällä hetkellä, siinähän myöhästyt lennolta kun et ehdi käymään paperista boarding passia, näin vain yhtenä esimerkkinä. Aika paljon alkaa olla tuon yhden laitteen varassa - ei tietenkään mitään elintärkeitä asioita, mutta kuitenkin. Asioita ei muista, kun muistamisen on ulkoistanut tekniikalle, eikä mitään tarvitse tietää koska google. Jos on kenttää.
plan B: Lennolle mennessä boarding pass on puhelimessa 1 ja puhelimessa 2. Lisäksi on paperiversio jos vaikka aurinkomyrsky blokkaa kaikki verkot. Kakkospuhelin on muutenkin kätevä jos vaikka ykkönen varastetaan/hukkuu/rikkuu/akku hiipuu. Samat appit ja yhteydet kuin ykkösessä. Aika kun vaihtaa uuteen, niin siirtää sen pari vuotta käytetyn varapuhelimeksi.
MäkiHiiri
11.12.2019, 16.33
wikipediasta lainattua: "26.7.2012 iski voimakas koronan massapurkaus maan kiertoradalle. Maahan osuessaan se olisi voinut tuhota globaalisti koko sähköverkon."
No onks tommoset riskit otettu huomioon, esim. voimaloita rakentaessa?
Siis jotain energiaboosti -sulkuja ajattelin. Onks semmosia keksitty? Ja niitähän vois ripotella sinne tänne.
..Siis varmaan niinku jotenkin niin, että linjaa pitkin etenevä jättibuusti aistitaan kauempana ja sitten salamaa nopeammin luukut kiinni edempänä.. tai jopa oman linjan "räjäytys". Ajatuksella parempi pikku poks kuin iso poks.
Tais digilisaatioahdistus iskee meikäläiseenkin
plan B: Lennolle mennessä boarding pass on puhelimessa 1 ja puhelimessa 2. Lisäksi on paperiversio jos vaikka aurinkomyrsky blokkaa kaikki verkot. Kakkospuhelin on muutenkin kätevä jos vaikka ykkönen varastetaan/hukkuu/rikkuu/akku hiipuu. Samat appit ja yhteydet kuin ykkösessä. Aika kun vaihtaa uuteen, niin siirtää sen pari vuotta käytetyn varapuhelimeksi.
Mulla samoin liput kahdessa puhelimessa joissa eri operaattorit, mutta paperiversiota en enää kanna mukanani. Puhelimista toinen oma ja toinen työnantajan eli en näitä nyt pelkästään boarding passien vuoksi mukanani kanniskele. Jos aurinkomyrsky blokkaa maailman tietoliikenteen, luulen että voi olla parempi pitää jalat tukevasti maassa...
Siis jotain energiaboosti -sulkuja ajattelin. Onks semmosia keksitty? Ja niitähän vois ripotella sinne tänne.
..Siis varmaan niinku jotenkin niin, että linjaa pitkin etenevä jättibuusti aistitaan kauempana ja sitten salamaa nopeammin luukut kiinni edempänä.. tai jopa oman linjan "räjäytys". Ajatuksella parempi pikku poks kuin iso poks.
Tais digilisaatioahdistus iskee meikäläiseenkin
Jättibuusti kun tulee sitä kaapelia pitkin ihan sillä sähkön nopeudella, niin milläs siinä ehdit mitään eteenpäin signaloimaan? Ja EMP vaikuttaa kaikkiin paikkoihin yhtäaikaa.
Onhan näitä sähköverkkoja kipannut ihan ilman mitään boostejakaan. USAssahan oli -80 -luvulla oikein kunnon katkos, ja eikös tässä hiljan ollut joku jossain Etelä-Amerikan maassa?
Riittävä energiapurkaus kun iskee, johtoihin indusoituu sen verran virtoja, että piuhat sulavat siihen paikkaan.
Lisää digitaaliähkyä :)
Remeksen kirja Jäätyvä helvetti kuvaa kohtuullisen inhorealisesti mitä tässäkin maassa voi tapahtua. Jos mietitään, että Suomi sijaitsee sellaisten voimien välissä, joilla on resurssit ja taidot ujuttaa jonkun Siemensin teknikon kautta USB-tikulla mato, jolla jonkin pyörivän laitteen kierrokset saadaan niin isoiksi ettei konstruktio enää kestä, kuten tapahtui Iranissa, ei tämän maan sähkönjakelua ja matkapuhelinverkkoa ole vaikeakaan saada tuhotuksi.
Jättibuusti kun tulee sitä kaapelia pitkin ihan sillä sähkön nopeudella, niin milläs siinä ehdit mitään eteenpäin signaloimaan?
Muistelisin että sähkö on valoa tyhjiössä hitaampaa joten tyhjiöputkia pitkin poikin maata ja valoilla varoitetaan EMPn iskiessä :p.
Onhan näitä sähköverkkoja kipannut ihan ilman mitään boostejakaan. USAssahan oli -80 -luvulla oikein kunnon katkos, ja eikös tässä hiljan ollut joku jossain Etelä-Amerikan maassa?
Aika vähän kuitenkin edes sähkökatkoja nykyisin tulee vastaan. Muistan lapsuudestani että näitä oli, tuli ja meni mutta nyt kun miettii niin enpä muista kuin yhden viimeisen 15 vuoden ajalta. Joku 4-5 tuntia kesti ja sekin oli kaivinkoneen aiheuttama. Luulen selviäväni suht helposti muutamankin päivän sähkökatkosta mutta nuorisolle voi olla tuskaa kun ei kännykkä toimi...
Riittävä energiapurkaus kun iskee, johtoihin indusoituu sen verran virtoja, että piuhat sulavat siihen paikkaan.
Ei nyt ihan noinkaan ...
Jaa, taidanpa tietää yhden tapauksen. Serkkuni pihan lähistölle iski salama. Maan sisään upotetusta puhelinkaapelista oli "hävinnyt" pätkä.
Omistaja oli sähköasentaja, joten tiesi mistä puhui.
Niin, minulta salamat ovat särkeneet puolisen tusinaa liiketunnistimia, monitorin, tietokoneen virtalähteen sekä kaksi ISDN modeemia.
Muuntaja on "vain" 300 metrin päässä. Siellä on ylijännitesuojat.
Käsittääkseni/luullakseni Suomen sähköverkot ovat ylijännitesuojilla aika hyvin suojatut. Ehkäpä salamat ovat kouluttaneet.
Luulenpa, että aurinkomyrskyn aiheuttama jännitepiikki häviää salamoille.
Se, mitä aurinkomyrskyssä voi särkyä, ovat sateliittit - vaikka nekin nykyään ovat suojatut moiselta.
"Voimakkaan valoilmiön lisäksi pommi aiheutti valtavan elektromagneettisen pulssin eli äkillisen energialatauksen ja voimakkaan gammasäteilyn, joka oli monta kertaa odotettua vahvempi.Pulssi tuhosi kolmasosan kaikista Maata kiertävistä satelliiteista, olivatpa nämä sitten kumman tahansa suurvallan laukaisemia.
1 500 kilometrin päässä olevalla Havaijillakin katulamput ja radiot sammuivat."
https://historianet.fi/tekniikka/aseet/7-ydinrajaytysta-jotka-ravistelivat-maailmaa
Ei nyt ihan noinkaan ...
Jaa, taidanpa tietää yhden tapauksen. Serkkuni pihan lähistölle iski salama. Maan sisään upotetusta puhelinkaapelista oli "hävinnyt" pätkä.
Omistaja oli sähköasentaja, joten tiesi mistä puhui.
Jep, sopivasti kun iskee sulaa paksumpikin kaapeli. Meillä lisäksi on paljon - vieläkin - ilmakaapeleita, jotka ovat vielä arempia kuin maakaapelit, jotka nekään eivät immuuneja ole.
EMP:tä vastaan ei toimi ylijännitesuojaukset, koska pulssi ei etene piuhoja pitkin per se.
Remeksen kirja Jäätyvä helvetti kuvaa kohtuullisen inhorealisesti mitä tässäkin maassa voi tapahtua. Jos mietitään, että Suomi sijaitsee sellaisten voimien välissä, joilla on resurssit ja taidot ujuttaa jonkun Siemensin teknikon kautta USB-tikulla mato, jolla jonkin pyörivän laitteen kierrokset saadaan niin isoiksi ettei konstruktio enää kestä, kuten tapahtui Iranissa, ei tämän maan sähkönjakelua ja matkapuhelinverkkoa ole vaikeakaan saada tuhotuksi.
No, Iranissa madotettiin sentrifugeja, joilla rikastettiin uraania. Sen sijaan jonkun voimalaitoksen generaattorin pyörintänopeuden nostaminen onkin sitten jo vaikeampi juttu, vaikka sillä periaatteessa saisikin verkon sekaisin. Tosin se generaattori putoaisi verkosta pois heti kun taajuus alkaa heittää 50 Hz:stä. Ja muutenkin noissa voimaloissa on aika monta eri turvapiiriä.
Kyllähän Suomen polvilleen saisi ja pystyisihän Venäjä valtaamaankin Suomen vaikka huomenna halutessaan, mutta ei taida tuotto-panos -suhde olla kovinkaan hyvä.
Ohjelmassa Revontulien armoilla kerrotaan myös aurinkomyrskystä ja sen mahdollisista vaikutuksista täällä maapallolla, alkaa kohdasta 08:20. Luultavasti kohtalaisen epämiellyttävä kokemus jos tuommoinen myrskyn isku sattuu kohdalle.
https://areena.yle.fi/1-50165202
MäkiHiiri
11.12.2019, 21.34
EMP:tä vastaan ei toimi ylijännitesuojaukset, koska pulssi ei etene piuhoja pitkin per se.
Ahaa, eli häkki. Hätätilannereikähäkitys
No, Iranissa madotettiin sentrifugeja, joilla rikastettiin uraania. Sen sijaan jonkun voimalaitoksen generaattorin pyörintänopeuden nostaminen onkin sitten jo vaikeampi juttu, vaikka sillä periaatteessa saisikin verkon sekaisin. Tosin se generaattori putoaisi verkosta pois heti kun taajuus alkaa heittää 50 Hz:stä. Ja muutenkin noissa voimaloissa on aika monta eri turvapiiriä.
Kyllähän Suomen polvilleen saisi ja pystyisihän Venäjä valtaamaankin Suomen vaikka huomenna halutessaan, mutta ei taida tuotto-panos -suhde olla kovinkaan hyvä.
Et nyt kyllä käsittänyt Stuxnetin toimintaa lainkaan. Stuxnet aiheutti sentrifugien pyörimisen liian lujaa ja vaurioitti sentrifugit fyysisesti. Ja ei niitä generaattoreita sen vaikeampi ole säädellä kun ongelma niissä on nimenomaan se, että pyörintänopeutta pitää kontrolloida. Turbiineja ei voi päästää pyörimään liian lujaa. Sama koskee myös tuuliturbiineja. Liian kovalla tuulella ne jopa pysäytetään, ettei lavat hajoa liian suuren pyörimisnopeuden takia. Tähän laitteistoon kun saadaan vika ettei pyörimistä rajoitetakaan, on varsin helppo tappaa koko tuulisähkön tuotanto.
Kun sähkö loppuu, loppuu digitalisaation aiheuttama ahdistus. Samalla hetkellä alkaa manuaalisten asiakirjaprosessien aiheuttama ahdistus
Ahaa, eli häkki. Hätätilannereikähäkitys
Juu, faradayn häkki toimii kyllä. Tietenkin voi kysyä kuinka kriittiseksi joku piste, joka on myyty ulkomaiselle omistajalle, on määritelty niin kriittiseksi, että se olisi rakennettu häkin sisään. Jotenkin mua itseä ei EMP huolestuta, koska sen todennäköisyys on pieni tai sitten sen aiheuttajana on todennäköisemmin luonnollinen entiteetti kuin vihollinen. Se, että joku aiheuttaa sellaisen eventin joka muodostaa massiivisen EMP:n aiheuttaa varsin paljon muutakin tuhoa ja siinä yksi pulssi on vain yksi nyanssi. Tämä nyt ei enää ihan hirveästi koske digitaaliähkyä vaan ihan muuta topicia :).
Hyötypolkija
11.12.2019, 23.26
Aika vähän kuitenkin edes sähkökatkoja nykyisin tulee vastaan. Muistan lapsuudestani että näitä oli, tuli ja meni mutta…
Aika pitkälti lienee ilmajohtojen vähenemisen ansiota. Ero on joo merkittävä ja maakaapeloinnin osuus on muuttunut myös merkittävästi. Periferioissa on yhä paljon ilmajohtoja ja niin on sähkökatkojakin. Näin siis Suomessa. Epsanjassa ja Portugalissa tiedän vaan, että harvaan asutuilla alueilla on piuhoja ilmassa ja sähkökatkoja ihan jatkuvasti.
No, Iranissa madotettiin sentrifugeja, joilla rikastettiin uraania. Sen sijaan jonkun voimalaitoksen generaattorin pyörintänopeuden nostaminen onkin sitten jo vaikeampi juttu, vaikka sillä periaatteessa saisikin verkon sekaisin.
...
Mä nyt oon tämmönen ennakkoluuloinen skeptikko, mutta epäilen, että taitaa Suomen voimalaitoksissa olla ihan orgaaniset madot, jotka kyllä osaa laitokset kyykäyttää, kun käsky käy. Varmaan sama meno kaikessa strategisesti tärkeässä. Puolustusvoimissa ehkä vielä vähän yritystä estää kaksoisvak... kaksoiskansalaisuus, mutta muut kohteet lienee jo menetetty.
Työpaikan lähistöllä on voimalaitos ja aamuisin teen usein herättelylenkin, jolloin sivuan voimalaitokseen suuntaavien reittiä. Melkoiset massat sinne aina suuntaa silkkaa venäjää pulputellen. Pääsee sitä samaa reittiä toki muihinkin paikkoihin, mutta varustus yms. huomioiden yksi ynnä yksi on yleensä kuitenkin kaksi. Noissa voimalaitoksissa aikanaan vierailtuani kehuivat kovasti saavansa istuskelusta 50 pinnaa kovempaa palkkaa kuin silloisella alallani. Jotenkin voisi kuvitella, että tuollainen paskaduuni kelpaisi ihan härmäläisillekin.
Juha Jokila
12.12.2019, 00.14
Ja ei niitä generaattoreita sen vaikeampi ole säädellä
Eikös se riitä, että generaattoria saa yhden sadasosasekunnin jarrutettua?
Periferioissa on yhä paljon ilmajohtoja ja niin on sähkökatkojakin. Näin siis Suomessa. Epsanjassa ja Portugalissa tiedän vaan, että harvaan asutuilla alueilla on piuhoja ilmassa ja sähkökatkoja ihan jatkuvasti. Työpaikka on periferiassa, ja kyllä siellä sähköt katkeilee a) kesällä ukkosen vuoksi (harvoin) ja b) talvella kun lumikuorma, tuulet ym. muodostavat sopivan kombinaation (aiemmin pari-kolme kertaa talvessa, nykyään harvemmin).
Vaikuttaakohan maakaapelointi tuohon herkkyyteen esim. mahdollisen aurinkomyrskyn aiheuttamalle induktiolle? En tunne asiaa, mutta riippuu kaiketi kaapelityypistä?
Eikös se riitä, että generaattoria saa yhden sadasosasekunnin jarrutettua?En oikein saanut kiinni tuosta. Mennään kieltämättä mun ammattini ulkopuolelle, mutta olen siinä käsityksessä että ainakin höyry- ja tuuliturbiinien ongelma on liian nopea pyöriminen. Rakenne ei vain kestä. Tuuliturbiinit tosiaan pysäytetään liian kovalla tuulella. Tavoite on saada ne pyörimään vakionopeudella jollain toleranssilla.
Miten tuon saisi nivottua topiciin? Varmaan sitten että ohjaus tehdään enemmän tai vähemmän digitaalisesti ja sen kun saa häirittyä, ollaan aika hyvin huoltovarmuuden ytimessä.
Et nyt kyllä käsittänyt Stuxnetin toimintaa lainkaan. Stuxnet aiheutti sentrifugien pyörimisen liian lujaa ja vaurioitti sentrifugit fyysisesti.
En nyt oikein ymmärrä, että missä kohtaa en käsittänyt Stuxnetin toimintaa, kun sanoin että sillä madotettiin niitä sentrifugeja ja sinä toteat että sillä madotettiin sentrifugeja. Vai onko se nyt vain niin, että mikään mun kirjoittama ei ole ymmärrettävää?
Ja ei niitä generaattoreita sen vaikeampi ole säädellä kun ongelma niissä on nimenomaan se, että pyörintänopeutta pitää kontrolloida. Turbiineja ei voi päästää pyörimään liian lujaa. Sama koskee myös tuuliturbiineja. Liian kovalla tuulella ne jopa pysäytetään, ettei lavat hajoa liian suuren pyörimisnopeuden takia. Tähän laitteistoon kun saadaan vika ettei pyörimistä rajoitetakaan, on varsin helppo tappaa koko tuulisähkön tuotanto.
Tuulisähköstä ja -turbiineista ei ole kokemusta, mutta perinteisistä voimalaitoksista jonkun verran. Turbiineissa ja generaattoreissa on aika monta varojärjestelmää, jotka toimivat toisistaan riippumatta. Lisäksi vikatilassa höyryturbiini ihan ensimmäiseksi puhaltaa ne höyryt pihalle ja se on sitten ihan sama mitä se mato siellä tyhjässä turbiinissa möyrii.
Tuulivoimalat voi olla toinen juttu, mutta luulisi että niissäkin on joku ihan mekaaninen jarru, joka viime kädessä puuttuu peliin ja kääntää lavat.
Mä nyt oon tämmönen ennakkoluuloinen skeptikko, mutta epäilen, että taitaa Suomen voimalaitoksissa olla ihan orgaaniset madot, jotka kyllä osaa laitokset kyykäyttää, kun käsky käy. Varmaan sama meno kaikessa strategisesti tärkeässä. Puolustusvoimissa ehkä vielä vähän yritystä estää kaksoisvak... kaksoiskansalaisuus, mutta muut kohteet lienee jo menetetty.
Voi olla, mutta tuota väitettä vastaan on aika vaikea argumentoida. Jos oletetaan, että Suomen ydinvoimalaitokset on jo solutettu Venäjän vakoilijoilla, niin sama se tilanne on sitten PV:nkin kanssa. Ja Poliisin. Ja Eduskunnan. Että eihän tässä mitään, kun punaista mattoa vaan Allegron laiturille, kun Putin tulee käymään läntisessä kuvernementissa.
No, saatiinpahan sote kerralla kuntoon, ei tarvitse enää huolehtia Ilomantsin mummoista.
Toisaalta jos sitten taas uskoo siihen, että Suomen turvallisuudesta vastaavat tietävät mitä tekevät, eivätkä hae nettifoorumeilta ohjeita, niin eiköhän homma ole aika turvassa.
En oikein saanut kiinni tuosta. Mennään kieltämättä mun ammattini ulkopuolelle, mutta olen siinä käsityksessä että ainakin höyry- ja tuuliturbiinien ongelma on liian nopea pyöriminen. Rakenne ei vain kestä. Tuuliturbiinit tosiaan pysäytetään liian kovalla tuulella. Tavoite on saada ne pyörimään vakionopeudella jollain toleranssilla.
Silloin kun se generaattori on liitettynä ja tahdistettuna valtakunnan verkkoon, se ei siitä poikkea kovin helposti. Ja välittömästi, kun yksittäisen generaattorin taajuus poikkeaa verkon taajuudesta, se putoaa verkosta pois. Jos ei putoaisi, koko verkko kippaisi.
Jos tämä menee sun ammatin ulkopuolelle, niin myönnä se vaan reilusti äläkä keksi mitään ihme skenaarioita mitä voisi aku ankassa tapahtua jos pelle peloton tekisi näin.
Ja ei, kaikki ei edelleenkään ole ohjattu pelkästään tietokoneilla. On olemassa ihan peruselektroniikkaa, mekaniikkaa ja hydrauliikkaa, missä ei madot elä.
En nyt oikein ymmärrä, että missä kohtaa en käsittänyt Stuxnetin toimintaa, kun sanoin että sillä madotettiin niitä sentrifugeja ja sinä toteat että sillä madotettiin sentrifugeja. Vai onko se nyt vain niin, että mikään mun kirjoittama ei ole ymmärrettävää?
Tuulisähköstä ja -turbiineista ei ole kokemusta, mutta perinteisistä voimalaitoksista jonkun verran. Turbiineissa ja generaattoreissa on aika monta varojärjestelmää, jotka toimivat toisistaan riippumatta. Lisäksi vikatilassa höyryturbiini ihan ensimmäiseksi puhaltaa ne höyryt pihalle ja se on sitten ihan sama mitä se mato siellä tyhjässä turbiinissa möyrii.
Tuulivoimalat voi olla toinen juttu, mutta luulisi että niissäkin on joku ihan mekaaninen jarru, joka viime kädessä puuttuu peliin ja kääntää lavat.
Se, että alat puhua turbiinien nopeuden nostosta ja ylijännitteen kehittämisestä. Turbiineissa olennaista on laskea nopeutta tai tarkemmin pitää nopeus vakaana. Niinpä madon tarkoitus toisin kuin Stuxnetin tapauksessa, ei ole tarkoitus nostaa nopeutta vaan poistaa nopeuden nousun estävä kontrolli. Funktio on päinvastainen.
Mites luulet, onko ydinlaitoksissa moniosaisia varojärjestelmiä? Eikä - yhäkään - kysymys ole varsinaisesta turbiinin tuottamasta sähkön, höyryn tms. ylituotannosta vaan turbiinin ja sitä ympäröivien laitteistojen fyysisestä kestävyydestä kun pyörimisnopeudet kasvavat.
Kyllä niitä ihan sähkömoottoreilla ja ohjelmilla säädetään sikäli mikäli voimalan tyyppi on lapakulmasäätöinen. Sakkaussäätöisessä mekanismi on vähän eri.
Silloin kun se generaattori on liitettynä ja tahdistettuna valtakunnan verkkoon, se ei siitä poikkea kovin helposti. Ja välittömästi, kun yksittäisen generaattorin taajuus poikkeaa verkon taajuudesta, se putoaa verkosta pois. Jos ei putoaisi, koko verkko kippaisi.
Yhäkin sä olet väärällä jäljillä. Aiemmin vastattuna, mutta tässä vielä toistettuna; kysymys ei ole sähkön tai muun ylituotannosta tai sähkön jännitteen nostosta vaan mekaanisten laitteiden kestävyydestä kun nopeudet nostetaan yli niiden kestorajan.
Mites luulet, onko ydinlaitoksissa moniosaisia varojärjestelmiä? Eikä - yhäkään - kysymys ole varsinaisesta turbiinin tuottamasta sähkön, höyryn tms. ylituotannosta vaan turbiinin ja sitä ympäröivien laitteistojen fyysisestä kestävyydestä kun pyörimisnopeudet kasvavat.
Kyllä niitä ihan sähkömoottoreilla ja ohjelmilla säädetään sikäli mikäli voimalan tyyppi on lapakulmasäätöinen. Sakkaussäätöisessä mekanismi on vähän eri.
Se generaattori on kiinteästi kiinni siinä turbiinissa. Jos sen turbiinin/generaattorin pyörintänopeus muuttuu, muuttuu samalla sen tuottama sähkön taajuus *). Joka tarkoittaa sitä, että turbiinista ja yhtään mistään muustakaan riippumattomat varajärjestelmät heittävät sen voimalaitoksen irti valtakunnan verkosta ja samalla laukeaa ylipaineventtiilit ja höyry katoaa taivaan tuuliin. Ei siellä ole enää mitään mikä sitä turbiinia ja generaattoria pyörittäisi siinä vaiheessa.
Mut ihan sama. Jos kerran tiedät tämän paremmin, niin mikäs minä sitten olen tässä näitä jorisemaan. Mutta se että on linux-guru, ei tarkoita että on kaikkien asioiden erityisasiantuntija.
---
Tähän vielä: jos kuormitus valtakunnan verkossa on korkealla ja iso yksikkö putoaa hallitsemattomasti pois, se saattaa aiheuttaa koko verkon kippaamisen, kun kaikki voimalat kytkeytyvät pois verkosta yksi kerrallaan suojellakseen itseään. Eli siinä mielessä yhden ison voimalan pudottamalla voi saada runkoverkon ja koko Suomen pimeäksi joksikin aikaa. Tuollaisen palauttamisessa menisi sitten varmaan päiviä ja kyllähän se tammikuussa voisi harmittaa.
Tämä siis siinä tapauksessa, että sitä domino-efektiä ei saada jossain kohtaa eristettyä. Runkoverkko on kyllä suunniteltu tällaisia tapauksia silmälläpitäen.
*) generaattoria ajetaan vakiokierroksilla, teho säädetään induktiota muuttamalla.
Se generaattori on kiinteästi kiinni siinä turbiinissa. Jos sen turbiinin/generaattorin pyörintänopeus muuttuu, muuttuu samalla sen tuottama sähkön taajuus *). Joka tarkoittaa sitä, että turbiinista ja yhtään mistään muustakaan riippumattomat varajärjestelmät heittävät sen voimalaitoksen irti valtakunnan verkosta ja samalla laukeaa ylipaineventtiilit ja höyry katoaa taivaan tuuliin. Ei siellä ole enää mitään mikä sitä turbiinia ja generaattoria pyörittäisi siinä vaiheessa.
Mut ihan sama. Jos kerran tiedät tämän paremmin, niin mikäs minä sitten olen tässä näitä jorisemaan. Mutta se että on linux-guru, ei tarkoita että on kaikkien asioiden erityisasiantuntija.
---
Tähän vielä: jos kuormitus valtakunnan verkossa on korkealla ja iso yksikkö putoaa hallitsemattomasti pois, se saattaa aiheuttaa koko verkon kippaamisen, kun kaikki voimalat kytkeytyvät pois verkosta yksi kerrallaan suojellakseen itseään. Eli siinä mielessä yhden ison voimalan pudottamalla voi saada runkoverkon ja koko Suomen pimeäksi joksikin aikaa. Tuollaisen palauttamisessa menisi sitten varmaan päiviä ja kyllähän se tammikuussa voisi harmittaa.
Tämä siis siinä tapauksessa, että sitä domino-efektiä ei saada jossain kohtaa eristettyä. Runkoverkko on kyllä suunniteltu tällaisia tapauksia silmälläpitäen.
*) generaattoria ajetaan vakiokierroksilla, teho säädetään induktiota muuttamalla.
Hmm, en liene missään maininnut linux-gurusta, mutta jos tiedät paremmin niin kiitos vain tittelistä. Olen kyllä linuxia käyttänyt jostain -95 lähtien, mutta työn puolesta olen joutunut olemaan windowsinkin kanssa tekemisissä - voisi sanoa että siinäkin kaikilla tasoilla ytimestä sovelluksiin.
Kyllä voimaloita nykyään ajetaan ihan automaatiotekniikalla ja vapaasti ohjelmoitavilla logiikoilla paikallisväylissä. Suuri osa voimaloista on vieläpä etäohjattavia ja -valvottavia. Voimalaitosta ei tarvitse edes tuhota, kunhan sen saa edes irti valtakunnan verkosta se riittää. Enkä nyt puhu pelkästään höyryturbiinityyppisistä, jotka suomessa osallistuvat pitkälti tertiääriseen eli tuntitasoiseen säätöön vaan myös vesivoimaloista, jotka osallistuvat sekunti ja minuuttitason l. primääriseen ja sekundääriseen sähköverkon säätöön.
Jami2003
13.12.2019, 02.57
Nyt ei ollakkaan enää missään joka pojan digi ahdistuksessa [emoji3]
Voimalaitosta ei tarvitse edes tuhota, kunhan sen saa edes irti valtakunnan verkosta se riittää.
Nyt ei ollakkaan enää missään joka pojan digi ahdistuksessa [emoji3]
Digiahdistus nousi juuri ns. nextille levelille
https://pbs.twimg.com/media/Dn9PdPvWkAAs6Rz.jpg
Kyllä voimaloita nykyään ajetaan ihan automaatiotekniikalla ja vapaasti ohjelmoitavilla logiikoilla paikallisväylissä. Suuri osa voimaloista on vieläpä etäohjattavia ja -valvottavia.
Joo, näitä pieniä kuormantasausvoimaloita, jotka voidaan etäkäynnistää. Niiden merkitys on aika rajallinen, paitsi sitten siinä sähköverkon kippaamistilanteessa, jolloin niiden kautta voidaan alkaa palauttamaan alueellista sähköä.
Voimalaitosta ei tarvitse edes tuhota, kunhan sen saa edes irti valtakunnan verkosta se riittää. Enkä nyt puhu pelkästään höyryturbiinityyppisistä, jotka suomessa osallistuvat pitkälti tertiääriseen eli tuntitasoiseen säätöön vaan myös vesivoimaloista, jotka osallistuvat sekunti ja minuuttitason l. primääriseen ja sekundääriseen sähköverkon säätöön.
Juu, mutta sun puheista sai aiemmin sen käsityksen, että ajamalla voimalaitoksen turbiini ylikierroksille se koko laitos lentää kuuhun (tai ainakin menee rikki). Edelleenkään niitä ei pysty ajamaan ylikierroksille. Ja kerropa miten vesivoimalaitoksen saa ylikierroksille? Hakkeri muuttaa maan vetovoimaa?
Ja kuten havaitsit, tuolla ylhäällä juuri kirjoitin siitä mahdollisuudesta, että saadaan kantaverkko kipattua. Mutta ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole ja edelleen senkin jälkeen puhutaan vain päivän tai muutaman katkoksesta. Perinteisen voimalaitoksen ajo kylmästä verkkoon kestää n. kaksi päivää, ydinvoimalaitoksella toki verrattomasti enemmän. Mutta nyt ei puhuta kylmistä laitoksista, vaan ne sinänsä saadaan tuotantovalmiiksi tunneissa (yhdessä tai kahdessa). Sen jälkeen pitää sitä verkkoa alkaa palauttelemaan hallitusti. Suurempi ongelma on sitten sulatot ja muut prosessiteollisuuden tuotantolaitokset, joissa prosessi on keskeytynyt hallitsemattomasti. En tiedä miten joku kylmennyt masuuni saadaan uudelleen käyttöön ja saadaanko.
Lisäksi vaikka Suomen voimalat olisivat pois käytöstä, osa sähköstä saataisiin Venäjältä ja/tai Pohjoismaisen kaapelin kautta.
^Niin, kaipa se suurin digiahdistus tulee tästä hedelmättömästä väittelystä.
Joo, näitä pieniä kuormantasausvoimaloita, jotka voidaan etäkäynnistää. Niiden merkitys on aika rajallinen, paitsi sitten siinä sähköverkon kippaamistilanteessa, jolloin niiden kautta voidaan alkaa palauttamaan alueellista sähköä.
Eläs nyt viitsi. Itseasiassa isoja vesivoimaloitakin ajetaan digitaalitekniikoitakin.
Juu, mutta sun puheista sai aiemmin sen käsityksen, että ajamalla voimalaitoksen turbiini ylikierroksille se koko laitos lentää kuuhun (tai ainakin menee rikki). Edelleenkään niitä ei pysty ajamaan ylikierroksille. Ja kerropa miten vesivoimalaitoksen saa ylikierroksille? Hakkeri muuttaa maan vetovoimaa?
Otetaanpa ensin höyryturbiini. Kun höyryturbiini irrotetaan verkosta, verkon aiheuttaman vastakuorman poistuminen - kyllä, se aiheuttaa vastakuormaa - aiheuttaa turbiiniin ryntäyksen. Mikäli turbiinin ohjaus ei nopeasti, puhutaan n. 0.2 sek. reaktioajoista sulje tai pienennä virtausventtiilejä riittävästi, turbiini ryntää. Mikäli näiden venttiilien sulkeutumista tai pienentämistä estetään - ja se tapahtuu mukavilla elektrohydaulisilla signaaleilla, jossa spesifiset servot hoitavat sekä sulun että venttiilien asennon signaloinnin ohjausanalogialle, turbiini ryntää hallitsemattomasti kierrosluvuille jossa sen rakenne joutuu rasituksille, joille se ei ole tarkoitus joutua. Näin niin kuin yksinkertaistettuna versiona.
Samanlaista ohjausta käytetään myös vesivoimassa. Veden virtausta turbiiniin kontrolloidaan.
Sun muistelut on varmaan siltä ajalta kun toimilaitteet olivat oikeasti pelkästään mekaanisia eikä kontrollipiireissä kulkenut kuin analogisia signaaleita.
Niin, ja ikävimmissä skenaarioissa se Venäjähän on varsin mielellään antamassa sähköä meille :).
Väitelkää vaan, en ole kieltämässä ja millä natsoilla tällaista edes tekisin. Tollanen insinööritaitojen mittelyjen areena vaan olisi hupaisa.Tasapuolisuuden nimissä meille humanisteille sitten oma väittelyketju! [emoji3]
Tasapuolisuuden nimissä meille humanisteille sitten oma väittelyketju! [emoji3]
Ja luonnontieteilijöille!
Ja luonnontieteilijöille!Kaikki ei-teekkarit ovat humanisteja.
K.Kuronen
13.12.2019, 13.07
...mukavilla elektrohydaulisilla signaaleilla, jossa spesifiset servot hoitavat sekä sulun että venttiilien asennon signaloinnin ohjausanalogialle...
Enemmän meitä maallikkoja kiinnostaa missä määrin on siirrytty ja siirrytään voimalaitosten etäkäyttöön ja millaisten yhteyksien kautta tämä käyttö tapahtuu.
Otetaanpa ensin höyryturbiini. Kun höyryturbiini irrotetaan verkosta, verkon aiheuttaman vastakuorman poistuminen - kyllä, se aiheuttaa vastakuormaa - aiheuttaa turbiiniin ryntäyksen.
Ystävä hyvä. Silloin kun se laitos irtoaa verkosta, höyryt puhalletaan katolle. Ja toivotaan, että siellä ei Rami ole tupakalla samaan aikaan, tai saamme uuden määrityksen sanonnalle "Rami kypsyi tänään töissä". Noita laitoksia putoaa verkosta, jos ei nyt päivittäin, niin varmasti kerran kuussa joku Suomen laitoksista irtoaa suunnittelemattomasti eikä siltikään taivas ole mustanaan lentävistä turbiineista.
Ei se voimalaitos ole yhden suojapiirin varassa ja monet niistä suojista on mekaanisia tai sähkömekaanisia ilman mitään tietokoneita.
Mut mun puolesta antaa olla tässä, kunnes tänne tulee joku IVOn käyttöpäällikkö kertomaan miten asiat oikeasti toimii.
Humanisteille ja filosofeille riittänee pohdinta siitä, että onko sähköä olemassa, kun sitä ei voi nähdä.
Ystävä hyvä. Silloin kun se laitos irtoaa verkosta, höyryt puhalletaan katolle. Ja toivotaan, että siellä ei Rami ole tupakalla samaan aikaan, tai saamme uuden määrityksen sanonnalle "Rami kypsyi tänään töissä". Noita laitoksia putoaa verkosta, jos ei nyt päivittäin, niin varmasti kerran kuussa joku Suomen laitoksista irtoaa suunnittelemattomasti eikä siltikään taivas ole mustanaan lentävistä turbiineista.
Ei se voimalaitos ole yhden suojapiirin varassa ja monet niistä suojista on mekaanisia tai sähkömekaanisia ilman mitään tietokoneita.
Emme tietääkseni ole tehneet ystäväkauppoja vai oliko tuo tarjous? Ei sillä että sitä mitenkään vierastaisin.
Silloin kun ne suojapiirit toimivat höyryt puhalletaan sinne katolle ja tehdään Rami-paistia. Jos ei niin niitä ei puhalleta. Kannattaa tosiaan tutustua näiden - usemmiten 2/3-periaatteella toimivien - hydraulisten servojen toimintaan ja niiden signalointiin ja signaalien käsittelyyn. Suunnittelematon katko ei tarkoita hallitsematonta katkoa - suunnittelemattomia katkojaä tapahtuu kyllä, mutta suojapiirit toimien siksi niitä ei kutsuta hallitsemattomiksi ja turbiineja ei lentele.
Luvalla sanoen sun argumentointi alkaa kulkea rataa jota en pysty seuraamaan, koska siinä alkaa olla muuta kohinaa ja vähemmän dataa.
Saa olla mun puolesta, mutta suosittelen tutustumaan johonkin kone- ja tuotantotekniikan opintolinjan puolella tehtyyn opinnäytetyöhön voimalaitoksista ja niiden automaatioista.
Alkaa ahdistaan myös kun Melon voimalaitoksen läpi ei oo päässyt kulkeen pariin vuoreen kun remomtti kesken
https://www.nokianuutiset.fi/a/4641b164-8ed9-4969-b3b7-63d245f4724a
Luvalla sanoen sun argumentointi alkaa kulkea rataa jota en pysty seuraamaan, koska siinä alkaa olla muuta kohinaa ja vähemmän dataa.
Saa olla mun puolesta, mutta suosittelen tutustumaan johonkin kone- ja tuotantotekniikan opintolinjan puolella tehtyyn opinnäytetyöhön voimalaitoksista ja niiden automaatioista.
Rehellisesti ja luvalla tai luvatta, niin ei sunkaan argumentointi ole sen kummallisempaa. Jäkität vain koko ajan sitä fantasiaa, että kaikki on tehty tietokoneiden varaan. Kerropa miksi ei kenellekään voimalaitosvalmistajalle ole tullut mieleen tällainen terrorismiskenaario, jota vastaan on melkoisen yksinkertainen suojautua sähkö-mekaanisella kierroslukuvahdilla ja magneettiventtilillä?
Nyt kyllä kannattaa alkaa turvallisuuskonsultiksi voimalaitosalalle. Siellä ei miljoona ole mikään raha, kun saadaan suojattua noin haavoittuvat järjestelmät melko helposti.
Rehellisesti ja luvalla tai luvatta, niin ei sunkaan argumentointi ole sen kummallisempaa. Jäkität vain koko ajan sitä fantasiaa, että kaikki on tehty tietokoneiden varaan. Kerropa miksi ei kenellekään voimalaitosvalmistajalle ole tullut mieleen tällainen terrorismiskenaario, jota vastaan on melkoisen yksinkertainen suojautua sähkö-mekaanisella kierroslukuvahdilla ja magneettiventtilillä?
Nyt kyllä kannattaa alkaa turvallisuuskonsultiksi voimalaitosalalle. Siellä ei miljoona ole mikään raha, kun saadaan suojattua noin haavoittuvat järjestelmät melko helposti.
Mielenkiintoinen näkökulma. En nähdäkseni ole sanonut että kaikki on tehty tietokoneiden varaan vaan se mikä on tehty tietokoneiden varaan (tässä luetaan kutajoinkin kaikki ohjelmoitavat logiikat tietokoneiksi) on tavalla tai toisella murrettavissa tai manipuloitavissa. Lisäksi, niin kauan kuin ihminen heikoimpana lenkkinä on mukana, ei ole 100% mekanismia varautua. Ei mun tarvitse käydä tuota konsultoimassa kenellekään kun se ymmärretään ihan yleisesti. Aina löytyy joku, joka on valmis ns. joustamaan tai luovasti soveltamaan annettuja ohjeita ja määräyksiä. Ihmistä on käytetty kautta historian manipuloinnin mahdollistajana.
En myöskään ole väittänyt että niiden murtaminen on helppoa. Alkuperäinen kommentti lähti asetelmasta, jossa tiedetään millaista tietotaitoa meidän rajojen kummallakin puolella kyberturvallisuuteen liittyen on, on skenaario realistinen.
Juha Jokila
13.12.2019, 16.39
En oikein saanut kiinni tuosta. Mennään kieltämättä mun ammattini ulkopuolelle, mutta olen siinä käsityksessä että ainakin höyry- ja tuuliturbiinien ongelma on liian nopea pyöriminen. Rakenne ei vain kestä. Tuuliturbiinit tosiaan pysäytetään liian kovalla tuulella. Tavoite on saada ne pyörimään vakionopeudella jollain toleranssilla.
No jos vaihtovirtaa syöttävät laitteet saadaan puoli vaihetta eri tahtiin, niin eikös se vastaa täydellistä oikosulkua?
Eiköhän tuostankin joku saa jotain väännettyä, mutta joo käsittääkseni jos syöttävät samaan piiriin ilman erotuksia ja vieläpä niin, että niillä on sama maapotentiaali ja sisäinen resistanssikin voidaan olettaa olemattomaksi. Kävisi tietenkin niin kuin paristoon kytketyn piuhan tapauksessa, että välitysaine (johto siis) kuumenisi ja sulaisi poikki. Mutta tässä ollaan jo aika kaukana digitalisaatiosta.
^Ei mua nämä nyt viimeksi keskustelun aiheena olleet asiat ahdista. Niitä tapahtuu jos on tapahtuakseen eikä niihin voi paljoa vaikuttaa. Ahdistuneempana mä mietin sitä miten saisin lapsilleni nykyisen valmiiksi pureskellun visuaalisen syötteen houkuttelevuuden pienemmäksi ja ihan kirjojen, äänikirjojen, kuunnelmien, piirtämisen, koodaamisen ja muun luovan työn kiinostavuuden suuremmaksi. Kyllä nämä mun piltit ovat kukin soittaneet kuka mitäkin instrumenttia ja lauleskelleet kuorossa ja kuunnelmat tuntuvat olevan vielä vanhempanakin sellaista mitä kuuntelevat paljon, mutta mitä nuoremmasta on kysymys sitä vähemmän em. positiiviseksi ajanvietteeksi lukemaani (enkä pelkästään minä) ne kuluttavat.
Ahdistuneempana mä mietin sitä miten saisin lapsilleni nykyisen valmiiksi pureskellun visuaalisen syötteen houkuttelevuuden pienemmäksi ja ihan kirjojen, äänikirjojen, kuunnelmien, piirtämisen, koodaamisen ja muun luovan työn kiinostavuuden suuremmaksi.
Just noin!
Tässä keskustellaan isukkien ja äitien digiahdistuksesta, kun pitäisi keksiä keinot tuottaa se ahdistus jälkikasvulle.
Jos tulee digiahdistusta, niin ehkäpä analogiahypetys kasvaa vastaavalla määrällä?
Just noin!
Tässä keskustellaan isukkien ja äitien digiahdistuksesta, kun pitäisi keksiä keinot tuottaa se ahdistus jälkikasvulle.
Jos tulee digiahdistusta, niin ehkäpä analogiahypetys kasvaa vastaavalla määrällä?
Nyt oli vähän vaikea löytää asenne tuohon, onko se sarkasmia vai ei :). Ajattelen kuitenkin ehkä niin, että Ivalossa voi olla haasteita keksiä muita vapaa-ajan toimia kuin jänkhä tai netti. No joo, totta puhuen tuollaisessa paikassa voi olla erittäinkin aktiivista toimintaa. En tiedä, joten en ala siitä. Mutta joo, varmaankin olisi hyvä jos olisi kaikkea, mutta sopivalla balanssilla. Yksi pojista katselee paljon videoita, mutta käy myös partiossa, vpk:ssa, kausikortilla snoukkaamassa melkein päivittäin, lätkää lauantaisin ja vielä saa youtuben videoista inspiksiä jopa näin mun silmin mitä mielenkiintoisimpiin juttuihin mihin ei vain mun nuoruudessa ollut mahdollisuuksiakaan. Ehkä huoli on siitä, että ne jotka ei netistä saa potkua ihan oikeasti tehdä asioita saattavat passivoitua aika vakavastikin. On se tullut aiemmin jo ilmi muiden suulla joten ehkä siihen on hyvä lopettaa mun osalta, että kun digitalisaatio etenisi oikeissa paikoissa oikealla tahdilla eikä siksi kun pitää niin silloin saattaa asioista tulla ihan hyviäkin.
Onneksi mulla on vielä ihan itse tehty musisointi, radioamatööritoiminta, pyöräily ilman digitalisaatiopakkoja ja luontosuhde - kaikki ihan analogisena.
Ohiampuja
14.12.2019, 10.02
Käykö tämä linkki tänne?
Kirja-arvostelu: Jussi Pullisen tietokirja somesta, algoritmeista ja uusista keskeneräisistä teknologioista on ihmisläheinen eikä se sorru pelotteluun https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006342730.html?share=79b71d38652aa1e5d28af9f20 d5365af
Hyötypolkija
14.12.2019, 13.21
Voi olla, mutta tuota väitettä vastaan on aika vaikea argumentoida. Jos oletetaan, että Suomen ydinvoimalaitokset on jo solutettu Venäjän vakoilijoilla, niin sama se tilanne on sitten PV:nkin kanssa. Ja Poliisin. Ja Eduskunnan. Että eihän tässä mitään, kun punaista mattoa vaan Allegron laiturille, kun Putin tulee käymään läntisessä kuvernementissa.
Niin lähinnä salaa toivoin, että joku paremmin tietävä kumoaisi tuon havaintooni perustuvan väittämän, että voimalaitokset olisi täynnä venäläistä työvoimaa. Taidan harrastaa hieman vastavakoilua ja muuttaa lenkin suuntaa, niin voin huomaamatta seurata noita, että mihin ovat menossa. Pitää vielä ostaa ensin tumma popliinitakki ja lierihattu.
Sinänsä en yllättyisi, että tuollainen hölmöily olisi voimassa. Varmaan osaavaa työvoimaa itärajan takaa noihin löytyy halvalla. Tuo peli on vaan sitten menetetty. Jos olisin johtaja V.I. Putin, tuo olisi tämän päivän yhteiskunnan tuhoamiseen se helpoin ja halvin sysäys, joten luultavasti se niin tapahtuisi. Suomen kokoisen maan tiedustelutoiminta ei pysty tuota estämään. PV:ssa sentään oli yritystä, mutta sekin kaksoiskansalaisuusperiaate taidettiin jo kumota, kun joku ymmärtäjäsuvakki heilutti rasistikorttia. Hölmöydellä ei ole mitään rajaa.
Noista teekkareista. Kyllä ne Aallon tekniikkaa opiskelevat otaniemeläiset edelleen itseään teekkareiksi kutsuvat. Onhan niissä pilkotun koulun nimissäkin vielä vähän tekniikkaa jäljellä. Ja aika moni kutsuu sitä edelleen TKK:ksi, vaikka se kuuluisa esko on puumerkkinsä jättänytkin.
Nyt se on tehty: Telia sammutti viimeisen kuluttajan lankapuhelimenhttps://www.is.fi/digitoday/art-2000006348296.html
No nyt. Digiähkyn poistolasit...
"Älylaseille tarkoitettu Light Drive -ratkaisu raivaa tietä digiväsymyksestä eroon pääsemiselle. Järjestelmä näyttää tasapainoisen kattauksen ajankohtaista tietoa minimalistisessa muodossa."
https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tarinoita/bosch-mahdollistaa-seuraavan-sukupolven-aelylasit/
En nyt tosin tiedä miten se digiähky siitä vähenee, kun sen ottaa mukaansa metsään...
Nyt se on tehty: Telia sammutti viimeisen kuluttajan lankapuhelimen
https://www.is.fi/digitoday/art-2000006348296.html
Itse vastaan töissä päivittäin lankapuhelimeen. Edellisessä työpaikassa oli toimiston nurkassa toiminnassa oleva faksikin, joka joskus ruksutti jotain mainospapereita ulos. Oli kyllä metkaa kuulla ekaa kertaa pitkästä aikaa sellainen faksin modeemin kohinapiippailu, kun edellisen kerran sitä oli kuunnellut 90-luvun lopulla kun kotiin netti hankittiin.
Itse vastaan töissä päivittäin lankapuhelimeen. Edellisessä työpaikassa oli toimiston nurkassa toiminnassa oleva faksikin, joka joskus ruksutti jotain mainospapereita ulos. Oli kyllä metkaa kuulla ekaa kertaa pitkästä aikaa sellainen faksin modeemin kohinapiippailu, kun edellisen kerran sitä oli kuunnellut 90-luvun lopulla kun kotiin netti hankittiin.
Edellisessä putiikissa 3v. sitten faksailtiin vielä viikottain toimareita ulkomaisille transfer agencyille ja tuli niitä meillekin. Veikkaisin että on vieläkin käytössä. Se on yhäkin näppärä tapa lähettää paperia toiseen päähän. Jostain syystä faxi luetaan luotettavammaksi kuin sähköposti ja tavallaan se on totta, sillä faxin saalistukseen tarvitaan (lähes aina) fyysinen kontakti siirtolinjaan oikealla hetkellä kun taas sähköpostit lojuvat servereillä määrämättömiä aikoja odottamassa vain hakijaansa.
No nyt alkoi ahdistamaan minuakin. Ja tämä tarina on tosi... (ilman Rautavaaraa)
Ajeltiin tuttavien kanssa aattona tyttärelle joulupuurolle ja tuttavamies siinä etupenkillä istuessaan sanoi että sulla (siis mulla) on tuulilasi halki. Niin kuin onkin pelkääjän puolella sellainen halkeama, joka ei kuitenkaan ole edennyt tai edes etenemässä kuskin puolelle. Totesin, että se on ollut siinä keväästä ja en ole jaksanut vaihtaa vaan odotan, että halkeaa kunnolla.
Iltapäivällä jossain vaiheessa menin kännyn kautta facebookiin, niin mun streamissa oli mainos BMW:n tuulilasien vaihdosta (jotain siihen suuntaan, että vaihdata merkkiliikkeessä, älä sorru kopioihin). Koskaan aikaisemmin en ole ko. mainosta nähnyt. Tai muutakaan BMW-mainosta. Puhumattakaan että olisin sellaista klikannut. Enkä myöskään ole hakenut - ainakaan lähiaikoina - mitään tietoa tuulilasin vaihtamisesta tms.
Siis mikä on todennäköisyys, että kyseinen mainos tulee sattumalta juuri silloin?
callahan
26.12.2019, 17.24
No nyt alkoi ahdistamaan minuakin. Ja tämä tarina on tosi... (ilman Rautavaaraa)
Ajeltiin tuttavien kanssa aattona tyttärelle joulupuurolle ja tuttavamies siinä etupenkillä istuessaan sanoi että sulla (siis mulla) on tuulilasi halki. Niin kuin onkin pelkääjän puolella sellainen halkeama, joka ei kuitenkaan ole edennyt tai edes etenemässä kuskin puolelle. Totesin, että se on ollut siinä keväästä ja en ole jaksanut vaihtaa vaan odotan, että halkeaa kunnolla.
Iltapäivällä jossain vaiheessa menin kännyn kautta facebookiin, niin mun streamissa oli mainos BMW:n tuulilasien vaihdosta (jotain siihen suuntaan, että vaihdata merkkiliikkeessä, älä sorru kopioihin). Koskaan aikaisemmin en ole ko. mainosta nähnyt. Tai muutakaan BMW-mainosta. Puhumattakaan että olisin sellaista klikannut. Enkä myöskään ole hakenut - ainakaan lähiaikoina - mitään tietoa tuulilasin vaihtamisesta tms.
Siis mikä on todennäköisyys, että kyseinen mainos tulee sattumalta juuri silloin?
Niin, sinä meinaat että BMW- merkkisessä ajoneuvossasi on joku kuuntelujärjestelmä.?
Siellä sun tyttären luona ollu puuron jälkeen hiljainen hetki, niin olet ajatuksissasi puhelimestasi katsellut tuulilasivaihtoja, siinä mun epäilemä syy.
Tai olet aiemmin googlaillut bemarista jotain ja se mainos nyt vaan tupsahti sinne. Ihmisen muisti on veikeä, jotain aina unohtuu tai jonkun haluu unohtaa tms.
Muutenhan tuo olisi jo, ei nyt Uri gellerin lusikantaivuttamisen veroinen ihme mutta aika melkoista...itse jopa saattaisin harkita jos moinen vastaava toistuu, automerkin vaihtoa vaikkapa mercedes benz E- sarjan vaunuun ;)
Siellä sun tyttären luona ollu puuron jälkeen hiljainen hetki, niin olet ajatuksissasi puhelimestasi katsellut tuulilasivaihtoja, siinä mun epäilemä syy.
Tai olet aiemmin googlaillut bemarista jotain ja se mainos nyt vaan tupsahti sinne. Ihmisen muisti on veikeä, jotain aina unohtuu tai jonkun haluu unohtaa tms.
Negative ja negative... sehän tässä nyt niin ihmeellistä olikin. Ja kun kyse ei ollut mistä hyvänsä BMW-mainoksesta vaan nimenomaan tuulilasin vaihdosta.
Sama mainos oli mullakin jossain some-streamissa eilen tai tänään. En omista BMW:tä vaan VW:n, enkä ole puhunut kenenkään kanssa tuulilasin vaihdosta ainakaan puoleen vuoteen, koskapa autossani no ehjä ikkuna. Joten veikkaan sattumaa.
Jos tuntuu että ahdistaa, niin Prismasta foliota ja vuoraat pipon sillä.
Sama mainos oli mullakin jossain some-streamissa eilen tai tänään. En omista BMW:tä vaan VW:n, enkä ole puhunut kenenkään kanssa tuulilasin vaihdosta ainakaan puoleen vuoteen, koskapa autossani no ehjä ikkuna. Joten veikkaan sattumaa.
Varmaan sattumaa, kyllä, mutta aika ihmeellinen yhteensattuma joka tapauksessa. Olisiko sitten ollut joku biimerin tuulilasikamppis?
Paikkatieto? Eli voisko mennä niin että metrin päässä joku kysyy tuulilasista ja sulle tulee infoa vaikket itse mitään ole etsinyt...
Fasepookin kohdistusalgoritmi pohjautuu useisiin eri tekijöihin, kuten ikä, sukupuoli, asuinpaikkakunta ja tykkäyksen kohteisiin (brändit tai yritykset). Ehkä muihinkin, mutta siltikin väittäisin että salaliittoteoriasta tai -kuuntelusta ei ole kyse, vaan siitä mitä netissä on ihan itse tehnyt.
Jami2003
26.12.2019, 19.18
Noita sattumia tulee aina silloin tällöin ja kovastihan ainankin väitetään ettei puhelin tai joku softa sieltä kuuntele mainostusmielessä keskusteluita. Ja itse asiassa noita osumia tulee liian harvoin ollakseen kuuntelun tuotetta.
Metadataahan tuossa vaan käytetään hyväksi. Tietyn ikäisen auto omistaja vaihtaa tuulilasin ja sun omistaman automerkki on päättänyt ostaa kohdistettua mainosta. Tuurilleen sitten sulla osuu ihan noinkin kohdalleen.
Ensi viikolla sulle mainostetaan jotain ilmastointikanavien yms putsausta perustuen susta olevaan metadataan mutta koskaan et ole juuri miettinyt ääneen että pitäis nuo rööritkin puhdistaa et koe foliohattu fiilistä.
usko juntunen
26.12.2019, 22.17
Säännöllisin väliajoin haaveilen älykännykän vaihtamisesta Nokian peruskapulaan.
..........................
Mutta onko täällä muita ikämiehiä jotka tuskailee saman asian ympärillä. :o
Mä haaveilen eläkkeelle päästyäni älykännystä. Sillon ois aikaa kuljeskella muodikkaasti zombiena pitkin katuja:cool:
Tällähaavaa puhelimen virkaa toimittelee Samsungin -oliko joku veden&iskunkestävä b270 näppis -malli. On muuten hyvä luuri. Akku kestää reilun viikon ja voi käyttää vaikka mäkipekkana.
Kuittailua lankapuhelimestani oon saanu kyllä kuulla...
Pyörissä tai suksissa ei ole minkäälaisia mittareita puhumattakaan ruhon ympärillle tahi ranteeseen köytettävistä ressipannoista.
Ikivanha Asuksen läppäri on se millä öyhötän tänne f-foorumille:o
Vielä noista älykännyistä semmosta, että ainakin näissä persvakoammateissa joihin itsekin kuulun -nii jos ne härpäkkeet kerättäs pois aamulla töihin tulllessa se korvais moninkertaisesti
kaikenmaailman kikyt sun muut kyykytykset. Saataisipa joku susikin jäädä tulematta, kun huomio ois työssä eikä siinä stanan someruudussa...
Näihän menetellään Helsingin Villasukkatehtaassa:)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallainen-on-helsingin-villasukkatehdas-uskomaton-matka-menneisyyteen/c122d465-5aa2-393f-bce6-e222855653fc
Näitä tuskaili ikämies Iisalamesta:o
Juha Jokila
27.12.2019, 03.16
Niin, sinä meinaat että BMW- merkkisessä ajoneuvossasi on joku kuuntelujärjestelmä.?
Muutenhan tuo olisi jo, ei nyt Uri gellerin lusikantaivuttamisen veroinen ihme mutta aika melkoista...itse jopa saattaisin harkita jos moinen vastaava toistuu, automerkin vaihtoa vaikkapa mercedes benz E- sarjan vaunuun ;)
Sää olet varmaan vation vakoiluksekuksessa töissä ja yrität valkopestä laajamittaista salakuuntelukampanijaa.
Mulla on vastaava tapaus, jossa kirosin autossa vaimolle takertelevaa turvavyön takaisin kelausta. Vartin päästä kotona ekan youtube videon jälkeen kone tyrkyttää videota, jossa neuvotaan tee-se-itse miehelle miten vaihdetaan Passattiin turvavyö.
Tai olohuoneessa tytär ja vaimo keskustelee konserttilipuista ja minuutissa kännykkä mainostaa juuri kyseisen artistin lippuja.
Jami2003
27.12.2019, 08.33
Siis puhelinhan ja softat siinä kuuntelee ihan kaiken. Vastahan Applea ja Googlea syytettiin kun nauhoituksia pääsi oikeat ihmiset kuuntelemaan ja käyttäjän saattoi tunnistaa. Mutta ei sitä mainostamiseen käytetä vaan kerätään sitä kuuluisaa metadataa.
Ja toisekseen Suomen valtiolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä [emoji12] vai tarkoititko että callahan työskentelee vieraalle valtiolle.
Metadatan saanti on paljon arvokkaampaa kuin jonku turvavyökorjausvideon mainostaminen eikä olisi mitään järkeä vaarantaa sen keräämistä mokomilla mainostuksilla.
Mun telkkarin kaukosäätimessäkin on mikrofoni, mutta en ole silti huomannut että telkkarimainokset liittyisivät mun ja vaimon välisiin keskusteluihin.
usko juntunen
27.12.2019, 17.34
Meillä oli töissä vähän aikaa yks nuor jannu työharjoittelussa nii hää pelekäs noita tikivehkeitä ihan jonnii verran. Esim Kempin mig -hitsikoneiden uusimmat mallit kuuntelee mitä siellä hallissa puhutaan ja jutut menee hallituksen tietoon!
Mä sille kaverille sannoin että elä sinä suotta hättäele. Lotuutettaan leevveetä savvoo, nii ee se kone sua meejän puhheesta mittää tolokkua.
Tuliskohan valkotakkiset jos testais tuota Kempin koneen ominaisuutta. Juttelis hitsikoneelle porukoiden kuullen ja kuhtus vaikka Marinin Sannan päiväkahveelle:D
Jami2003
27.12.2019, 18.18
Tuota kuuntelu epäilyä voi kokeilla vaikka silleen että jos menee vieraaseen kaupunkiin äijäporukalla (ja on poikamies) niin oikein kavereiden kanssa jauhaa että kylläpä nyt mennään naisiin. Niin kuulemma koskaan ei ole osannut puhelin ehdottaa hyvää saama paikkaa saati että ois feisbookki ystäväksi parittanut jonku kevytkenkäisen naikkosen.
Että vahvasti kuvitelmia on nuo....
Kyllähän iPhone "kuuntelee" Sirin kautta, eihän se muuten toimisikaan. Ja Amazonin Alexa. Mutta mulla ei Sirin pitäisi olla päällä ja vaikea uskoa, että joku oikesti pystyisi seulomaan kaikesta maailmalla puhutusta jonkun lauseen. Mutta olihan kummallinen yhteensattuma.
Juha Jokila
27.12.2019, 19.11
Kyllähän iPhone "kuuntelee" Sirin kautta, eihän se muuten toimisikaan. Ja Amazonin Alexa. Mutta mulla ei Sirin pitäisi olla päällä ja vaikea uskoa, että joku oikesti pystyisi seulomaan kaikesta maailmalla puhutusta jonkun lauseen. Mutta olihan kummallinen yhteensattuma.
Kyllähän jo normi Android kännykkä tulkkaa puhetta tekstiksi käytännössä reaaliajassa. Suora äänen tunnistus tekee vielä virheitä, mutta toisessa vaiheessä algoritmi arvuuttelee yleisimpiä sanoja ja lauserakenteita ja korjaa tulkkausta sekunnin murto-osissa. Ihan hirveästi ei ole tullut käytettyä, mutta sanoisinko, että yli 95%:sti lopputulos menee oikein.
Jopotuinen
27.12.2019, 19.31
Auto puhuu Lontoota ja navi Suomea, mutta kumpikaan ei ymmärrä toisiaan.
Jos on kielivalinta Suomi valittuna, ei auto "juttele" ollenkaan, mutta navin täti ohjastelee kyllä suomeksi.
Jos on kielivalinta Lontoo valittuna, auton täti seurustelee kyllä ja tekee kaikkea (paitsi tuhmia), mutta ei osaa asettaa suomenkielisiä osoitteita naviin.
Loistavaa, tämä auto ei ainakaan vakoile :)
Meillä oli töissä vähän aikaa yks nuor jannu työharjoittelussa nii hää pelekäs noita tikivehkeitä ihan jonnii verran. Esim Kempin mig -hitsikoneiden uusimmat mallit kuuntelee mitä siellä hallissa puhutaan ja jutut menee hallituksen tietoon!
Eine pelkästään kuuntele, vaan ne lukee puhelimesta viestit ja kopio valokuvat samalla. Ja varmasti ne huomaa jos hitsarilla käsi vapisee tai henki haisee asetyleenille.
Voi miettiä tuota puhelimen kuuntelua siltä kantilta, ettei valtioneuvoston istuntosaliin tai kokouksiin saa tuoda puhelimia lainkaan, ei sammutettunakaan.
Ohiampuja
28.12.2019, 20.24
Se on Katakri luokitelluissa tiloissa ihan normi. Kännykät jätetään narikkalokerikkoon...
Tarkemmin KATAKRI on työvälinen kartoitukseen. Sinänsä se ei vaadi puhelimien pois jättämistä mikäli ko. tilassa ei ole tunnistettu (tässä tapauksessa) käsiteltävän aineistoa, joka olisi alttiina salakuuntelulle. Silti tila voi olla KATAKRI-luokiteltu. Ylipäätään suojaustason III tai ylittävää aineistoa ei saa käsitellä älypuhelimilla.
Korjaus: Minimisuojaustaso aineistoon riippuu kustakin tilanteesta. Eli korkealla viraomaisten toimintatasolla (II) puhelimella käsiteltävän aineiston maksimisuojaustaso on alle II - pääsääntöisesti. Piti hieman muistella noita uudestaan.
Olen muutaman tyypin kuullut/lukenut väittävän, että on puhunut jostain, mistä ei yleensä puhu ja välittämästi mainoksia ko. tuotteesta tullu?
Kerran sukulaisten kanssa sivuttiin yhtä perinteistä kotikaupungin liikkettä puheissa, siis tyyliin että Virtasen hääpukuliikkeestä oli sota-ajan pulan keskellä annettu naapurin tytölle kevätjuhlamekkoon kangaspala. Hääasiat ei olleet muuten mitenkään ajankohtaisia.
Ite en ole Facebookissa, mutta toisella paikalla olleella oli seuraavana aamuna ollut mainos kyseisen liikkeen pitkää historiaa korostaen. Väitti, ettei ollut guuglannut mitään asian tiimoilta.
Jami2003
29.12.2019, 14.10
Aiheeseen liittyen IOT on kyllä asia mitä en ymmärrä enkä hyväksy omiin härpäkkeisiin. Talo mikä on lämmitysjärjestelmineen internetissä on enemmän uhka kuin mahdollisuus.
Mä haluaisin kyllä, et näin talvisaikaan sais saunan etäkytkettyy päälle. En oo edes varma, kieltääkö jotkut turvamääräykset asian.
tempokisu
29.12.2019, 14.30
Mä en ymmärrä suurinta osaa teidän termistöstänne....mikä ihme se juttu on kun älykännykkä ( isällä sellainen on ...) jatkuvasti ääntelee "plop" "plop" ...siis on niinmaanperusteellisen ärsyttävä ##. Ja heti pitää mennä katsomaan ? jotain. Helvetistä on koko älykännykkä.
Ainut asia mikä harmittaa ei-feisbuukkilaista, ettei voi laittaa Nakkilan Nahkiaispaistamolle tykkäyksiä tms. Mutta mieluummin käyn siellä useammin ja yritän mainostaa paikkaa muuten.
^ alli, olen nähnyt ainakin mainoksissa että tuommoinen on olemassa, lisäksi näkee mitä jääkaapissa on ja voi sitten kauppareissulla katsoa mitä tarvitaan yms.
^^ Leivänpaahtimia tai jääkaappia en halua nettiin, ainoastaan kiukaan. Niistä kun lähtee toisinaan tulipaloja, niin ymmärsin, että asiassa voisi olla jotain ongelmaa... Mutta tosiaan kyllä nyt näkyi olevan kauko-ohjattavia saunasäätimiä kaupan. Mulla ihan karvalakkimallin kiuaskin, vaatisi investointia siihen myös.
Olen muutaman tyypin kuullut/lukenut väittävän, että on puhunut jostain, mistä ei yleensä puhu ja välittämästi mainoksia ko. tuotteesta tullut.
Tuohon olen kiinnittänyt usein huomiota.
Hyvänä esimerkkinä kun mutsille tuli joku aika sitten kuulokoje, ja siitä on muutaman kerran keskusteltu.
Tässä yhtenä päivänä alkoi FB tunkemaan kuulokojemainosta feediin, ja olen 100% varma etten ole sellaiseen liittyvää kirjoittamista tai nettihakua tehnyt kertaakaan.
Mä haluaisin kyllä, et näin talvisaikaan sais saunan etäkytkettyy päälle. En oo edes varma, kieltääkö jotkut turvamääräykset asian.Ei siihen rajoituksia ole. Tuollaisia on vaikka kuinka paljon.
Kyllähän nuo valmistajat haluavat laitteistaan irti kaiken mahdollisen käyttöhistorian yms. Sinänsä ei ole vaikeaa blokata niiden näkyvyyttä nettiin.
Jopotuinen
29.12.2019, 16.50
Ja kun älyjääkapissa on se kamera, voi kauppias kätevästi silmäillä sisältöä, mitä siellä on K-kaupasta, S-ryhmästä ja Liiteristä.
Siitä sitten aggressiivista suoramainontaa oman ryhmän tuotteilla kilpailijan tuotteiden häätämiseksi kaapista :D
Tuotteiden saadessa RF tägit, homma yksinkertaistuu entisestään.
Ei siihen rajoituksia ole. Tuollaisia on vaikka kuinka paljon.
Jees, kiitos, kirjoitinkin jo nähneeni mainoksen, toivottavasti niitä pukkaa lisääkin nyt . Omassa rajoitetussa tuttavapiirissä eivät ole yleisiä.
Ohiampuja
29.12.2019, 18.24
Tarkemmin KATAKRI on työvälinen kartoitukseen.
Sellainenhan se on, viittasin vaan tuohon puhelimen sakakuunteluriskiin. Ei tarvita yhtään foliota pipon sisään, kun puhelimen tietoturvariskeistä puhutaan. :)
Sellainenhan se on, viittasin vaan tuohon puhelimen sakakuunteluriskiin. Ei tarvita yhtään foliota pipon sisään, kun puhelimen tietoturvariskeistä puhutaan. :)
Jep, siitähän ei ole kauaa aikaa kun Apple joutui pyytelemään anteeksi sitä, että siri oli kuunnellut tavallisia keskusteluja, joita työntekijät oli kääntäneet eri kielille ja siten oli opetettu pilveä tarkempaan kääntämiseen.
Tuotteiden saadessa RF tägit, homma yksinkertaistuu entisestään.
Joo! Yllätyin taannoin kun ison urheilukauppaketjun kaikki tuotteet ovat RF-tägättyjä ja se ID löytyy printattuna kuitista...pani ajattelemaan mitä kaikkea valvova isoveli voisi noita tägejä seuraamalla tehdä. Ja sitten hain sakset ja kävin ison läjän vaatteita läpi; klipeti-klipeti-klip.
Jopotuinen
30.12.2019, 19.53
Ruusuinen ei ole se myymälävarkaankaan tulevaisuus.
Tuskin on edes oikein kotionsa kantamuksinensa ehtinyt, kun on jo pollarit GPS paikantaneet sällin lasteineen ja scanneriila kaivanut kätköt esiin ja tarvittavat tiedot ovatkin jo syyttäjän järjestelmässä kirjattuna, hyvässä lykyssä tuomiokin on jo sähköpostissa sitä seuraavana päivänä :D
Olen mä joskus miettinyt edistää edes jotenkin liittymistä digitaaliseksi tatuoimalla hetu niskaan qr-koodina. Mutta kun ei ole muitakaan vastaavia, olen jättänyt senkin ajatuksen.
^jos niskaan jotain tatuoidaan niin se on tämä:
</HEAD>
<BODY>
Jopotuinen
31.12.2019, 07.18
Se on toi QR-koodi jo niin vanhanaikaista. RF tägi niskaan kuten tessullakin ja kuinka asiat yksinkertaistuvat!
Moneen paikkaan ja asiaan riittää, kun vaan kävelee sisään:
Kauppakassi
Joukkoliikenne
Peltipoliisi
Passitarkastus
Isoveli
jne.
Kyllä myymälävarkaan hommakin menee jo kikkailuksi, kun pitää sen foliokassin lisäksi kääriä foliota kaulankin ympärille. Aina saa pelätä, että suojaus meni fiduiksi ja lähettävät kaupasta laskun.
Jopotuinen
31.12.2019, 07.31
Nii, ja jos sitä viivakoodia, niin sitten pitää muistaa start- ja stop bitit, jotta luku käy.
Exceliin voi muuten ladata eri viivakoodifontit, jos haluaa kikkailla viivakoodien kanssa.
Se on toi QR-koodi jo niin vanhanaikaista. RF tägi niskaan kuten tessullakin ja kuinka asiat yksinkertaistuvat!.
QR-koodin voi lukea kauempaa hyvällä optiikalla kuin metrin päästä. Siinä sen vahvuus. Liha on myös aika hyvä signaalivaimennin. En tosin ole tutkinut tuota puolta noin heikkojen signaalien kanssa. Toisaalta voitaisiin kehittää joku solutasolta energiansa ottava piiri, jolloin voitaisiin käyttää vahvempaa signaalia.
Qr-koodit plaah, kyllä sen läpiakseli-koodi pitää olla.
^hörähdin itsekseni tyhjällä työpaikalla.
tempokisu
31.12.2019, 10.22
..mä olen jo pitemmän aikaa ihmetelly mikä piru on toi QR-koodi, mitä virkaa sillä on?
..mä olen jo pitemmän aikaa ihmetelly mikä piru on toi QR-koodi, mitä virkaa sillä on?
Se on kuva, johon voidaan koodata tekstiä; nimi, osoite, hetu, URL, younameit. Koodi on helppo lukea huonohkollakin optiikalla tai huonohkosta tulosteesta.
Hyvin pienellä vaivalla löytyy tietoa https://fi.wikipedia.org/wiki/QR-koodi
Tämäpä oli hieno kolumni nuoren toimittajan kynästä. Eikä ihan offtopikkia: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006358295.html
tempokisu
31.12.2019, 16.07
^ äh, eikun ^^ meni vieläkin vaikeemmaksi, "younameit"....
ot:
Mä olen niska/kaulatatuoinneissa tykännyt aina siitä cut here -katkoviivasta
Lounasruokalassa näin yhden tyypin jolle oli tehty jonkin sortin kalloleikkaus. Arpi oli korvastakorvaan takakautta ja tikkien/hakasten jäljet selvästi näkyvisssä. Siihen sopisi taakse tatskana pari vetoketjunvedintä keskelle.
kisu: "younameit" tarkoittaa: tähän haluamasi teksti
Ohiampuja
02.01.2020, 07.48
Tämä on varmaankin sitä oman kuplan rakentamista, eli kirja joka vahvistaa jo valmiita käsityksiä ko. aiheesta...
Kirja-arvostelu: Facebook vie yksityisyytemme, älypuhelin keskittymiskykymme ja tekoäly työpaikkamme – Kone kaikkivaltias -kirja on painokas puheenvuoro digitalisaatiota vastaan https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005949946.html?share=84f7f932601077ef81b9de43d 5807050
tempokisu
02.01.2020, 08.14
ot:
kisu: "younameit" tarkoittaa: tähän haluamasi teksti
:D no niin on, mielsin kirjainyhdistelmän youna-meit....muutamilla nettisivuilla on ollu mahdollisuus lisätä haluamansa kuva siihen ja se on selkeesti your photo here...
Mä en kyllä ymmärrä äänikirjoja(kaan). Kirjan idea on mun mielestä juuri se että saa rauhoittua ja lukea kirjaa vaikka ulkosalla ja tarvittaessa lukea joku kohta useampaan kertaan, tehdä ehkä merkintöjäkin. Voi lukea nopeesti tai hitaasti. Entä jos joku mies/naisääni ei ole se paras vaihtoehto itsellle? Paperinen kirja on aina henkilökohtaisin tapa, ja että voi tarvittaessa palata hyviin kohtiin uudelleen ( mieleen tuli heti Taru Sormusten Herrasta ja 3 muskettisoturia, niissä oli kohtia jotka avautuivat vasta kun oli lukenut sen useamman kerran, samoin Raamatun ja Kalevalan kanssa mutta en mä niitä ole kokonaan lukenu pienen osan vaan...)
Tämä on varmaankin sitä oman kuplan rakentamista, eli kirja joka vahvistaa jo valmiita käsityksiä ko. aiheesta...
Kirja-arvostelu: Facebook vie yksityisyytemme, älypuhelin keskittymiskykymme ja tekoäly työpaikkamme – Kone kaikkivaltias -kirja on painokas puheenvuoro digitalisaatiota vastaan https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005949946.html?share=84f7f932601077ef81b9de43d 5807050
Tuossa on ihan ajattelemisen aihetta tai aiheita. Tuo, että lopetamme itsenäisen ajattelun ja alamme ajatella kuin koneet muokkaavat meidän näkemystämme maailmasta. Taannummeko samalle tasolle kuin mitä löytyy niinkin 'sivistyneestä' alueesta kuin Pohjois-Amerikan syrjäseuduilta tai Borneon metsistä? Jälkimmäinen noista ei ole ongelma vaan siunaus - saavat elää omaa elämäänsä rauhassa ja uskoa mihin uskovat vaikuttamatta muiden elämään. Ensimmäinen on ongelma, koska heidän mielipiteensä vaikuttaa kuitenkin ison globaalin toimijan päätöksiin vaaleissa yms.
Arvostelussa mainitaan myös että "Mutta yhtä hyvin, ehkä jopa todennäköisemmin, voisi sanoa, että kokemus on siinä määrin epämiellyttävä, että se työntää ihmiset pois tällaisten palveluiden parista.". Minun on vaikea uskoa, että kaikki edes ymmärtävät kokemustaan ja sitä kautta kokemusta ei koeta epämiellyttävän eikä palveluiden välttämistä tapahdu. Vielä ollaan osittain siinä, että ihmiset - ainakin suuri osa/moni/usea - kokevat Echot, Chromecastit yms. vieraiksi, mutta pikkuhiljaa ne valloittavat asuinpiirimme.
:D no niin on, mielsin kirjainyhdistelmän youna-meit....muutamilla nettisivuilla on ollu mahdollisuus lisätä haluamansa kuva siihen ja se on selkeesti your photo here...
Mä en kyllä ymmärrä äänikirjoja(kaan). Kirjan idea on mun mielestä juuri se että saa rauhoittua ja lukea kirjaa vaikka ulkosalla ja tarvittaessa lukea joku kohta useampaan kertaan, tehdä ehkä merkintöjäkin. Voi lukea nopeesti tai hitaasti. Entä jos joku mies/naisääni ei ole se paras vaihtoehto itsellle? Paperinen kirja on aina henkilökohtaisin tapa, ja että voi tarvittaessa palata hyviin kohtiin uudelleen ( mieleen tuli heti Taru Sormusten Herrasta ja 3 muskettisoturia, niissä oli kohtia jotka avautuivat vasta kun oli lukenut sen useamman kerran, samoin Raamatun ja Kalevalan kanssa mutta en mä niitä ole kokonaan lukenu pienen osan vaan...)
Kirjojen lukemisesta keskustelimme taannoin lounaspöydässä ja aika vahva kokemus muksujen kautta on se, että kirjojen lukemisella on monta funktiota, jotka häviävät äänikirjoissa. Keskittyminen ja oma tahti ovat yksi iso argumentti, mutta myös kirjoitetun sanan näkeminen tukee meidän oppimistamme sekä kielellisesti että muutenkin. Itse olen opiskellut lukiossa venäjän suggestopedisella menetelmällä. Menetelmään ei kuulunut pelkästään kuunteleminen ja rentoutuminen vaan myös se, ettemme ensimmäisenä vuonna opiskelleet lainkaan kirjaimia vaan opettelimme tunnistamaan sanat kokonaisina entiteetteinä. Liekö sitten syynä ollut mikä, mutta kirjoitin venäjän parhaimpana kielenäni yo-kirjoituksissa. Vaikka venäjän käyttötaito on rapistunut roimasti, vieläkin näen kyrillisesti kirjoitetut sanat hahmoina eikä niitä tarvitse suoranaisesti tavata kirjain kirjaimelta.
Concorde
02.01.2020, 18.03
Noista QR-koodeista osaava graafikko saa vaikka kuinka hienoja:
https://i.pinimg.com/564x/eb/f8/7a/ebf87a4996b4823484b47e33f688998e.jpg
^hieno mutta ei ainakaan mun Samsung S8:n natiivilla QR-skannerilla toimi :seko:
Nyt taas ei ahdista. Olen puolipakosta joutunut sotkeutumaan asuntokauppaan ja sanotaan että on tämä nykyään hiukka helpompaa kuin siihen aikaan, kun leimaveromerkitkin käytiin ostamassa maistraatista. Vielä kun as.oy:den osakekirjat saadaan sähköisiksi ja vahva tunnistus niiden allekirjoituksiin, niin homma menee kotisohvalta ilman että asuntoa tai pankkivirkailijaa tarvitsee edes nähdä.
Concorde
07.01.2020, 12.55
...niin homma menee kotisohvalta ilman että asuntoa tai pankkivirkailijaa tarvitsee edes nähdä.
Tolla saa kyllä rohkelikon maineen, jos kämpän ostaa näkemättä :D
^Periaatteessa uuden voisi vaikka ostaakin sijoituskämpäksi ja aika moni näin ostetaankin. Mutta uusissa kämpissä taitaa nuo osakekirjatkin olla jo sähköiset.
Tolla saa kyllä rohkelikon maineen, jos kämpän ostaa näkemättä :D
entinen vuokrakämppäni ostettiin käymättä ikinä sisällä. pommihan se oli ja vikoja ties mitä, kuten..kylmä vesi vain lirisemällä putkesta, pesuhuoneen lämmityspatteri ei voi hajota (poistettu lahojen putkien takia), jne.
mulle vain ilmoitettiin että kämppä on myyty tulepas tekemään uusi vuokrasopimus.
Ohiampuja
17.01.2020, 09.34
Tulikin tuossa Tampereen kaupungilta ilmoitus että syksyllä 2020 otetaan päiväkodissa Wilma käyttöön. Se onkin sitten neljäs ohjelma tässä poitsun kolmevuotisen päiväkoti-uran aikana. Jämsässä tyttäret meni yhdellä ja samalla Wilma-ohjelmalla päiväkodista lukioon asti.
Juu, sähköinen viestintä on hieno juttu. Mutta pitääkö sitä säätää kokoajan...
Ohiampuja
21.01.2020, 14.32
Moottori 1 / 2020 koeajoi uutta Golfia, ja antoivat karua palautetta kosketusnäytöstä. Kehuivat että entiset fyysiset nupit olivat paljon varmemmat käyttää, kuin kosketusnäytön lääppiminen. :)
Ai niin. Tänään tuli maaliin mun matkalasku lokakuun keikasta. Kätevä käyttää tuo SAP. :)
Jami2003
21.01.2020, 15.38
Ne autot mitä mulla on ollut ei koskaan ole ollut kätevämpiä kosketusnäytöllä kuin napeilla. Varsinkin mukavuuteen liittyvät asiat kuten lämpötila, puhallinteho, minne puhalletaan, perseenlämmittimet jne viedään mielellään kosketusnäyttöjen valikoiden taakse. Jee.
Kehitys on kyllä ollut takaperoinen näissä asioissa. Ensin oli parhaat eli liukukytkin ilman pykäliä. Sitten tuli sama pykälien kanssa. Molempia voit käyttää ilman katsomista ja annosta tiesi mihin ne oli säädetty. Sitten tuli napit jota painelemalla samaan tai eri suuntaan valitaan tehoja. Vaatii jo katsomista. Ja lopuksi nuo napitkin vietiin jonnekin kosketusnäyttö valikon taakse.
Sitten muka joku tabletti koko auton hallintalaitteena on kätevä.
Ohiampuja
21.01.2020, 16.05
Minusta pyöritettävä nappi on paras. Vaikka auto tai käsi heiluu, niin säätö ei heilu. Lisäksi se on aina millilleen samassa paikassa. :)
Sama trendi on äänenkäsittelylaitteissa; mixereissä sun muissa. Vanhasta manuaalipöydästä näki heti mikä on tilanne ja pystyi säätämään useaa kanavaa samaan aikaan. Nyt on kuin olisi siirrytty esihistorialliseen aikaan kätevyydessä.
Luumunen
21.01.2020, 17.49
^Jos se analogimikseri on kiinteästi jossain eikä sitä tarvi siirrellä niin sitten se on käyttäjäystävällinen kun helposti voi nähdä mitä namiskoja haluaa väännellä. Keikkakäytössä en digitaalimikseristä suostuisi luopumaan, iPadissa kun kulkee n. 50 kg edestä analogihärpäkkeitä, kaukokaapelia ym sälää.
^Tiedän kyllä tuonkin. Voi myös olla ihan digitaalimikseri, mutta liut voisi olla ihan fyysiset kuitenkin. Se ei tee mistään digiä, että siirretään hyvä käyttöliittymä 'digitaaliseksi'.
Jopotuinen
21.01.2020, 19.26
Radioputki pesee digin laadussa ja sietää myös pienemmän ydiniskun kuuntelun siitä häiriintymättä.
Digilaitteiden jatkuva epävarmuus synnyttää ahdistusta seuraavaa ydiniskua odotellessa.
Ne autot mitä mulla on ollut ei koskaan ole ollut kätevämpiä kosketusnäytöllä kuin napeilla. Varsinkin mukavuuteen liittyvät asiat kuten lämpötila, puhallinteho, minne puhalletaan, perseenlämmittimet jne viedään mielellään kosketusnäyttöjen valikoiden taakse. Jee.
Kosketusnäyttö kelpaa ehkä radion hallintaan. Joskus olen ajanut lyhyesti Poloa, jossa oli kosketusnäyttö ja sen radiokanavissa toisistaan erottuvat logot. Saattoi olla kätevä. En perehtynyt tarkemmin.
Automaatti-ilmastointi on muuten paras keino välttää säätimien käyttö. Harvakseltaan säädän lämpöä 19 <> 19,5 <> 20, mutta mitään muuta ei tarvi säätää. Takapuolen ja -lasin lämpöä kyllä säädän.
Radioputki pesee digin laadussa ja sietää myös pienemmän ydiniskun kuuntelun siitä häiriintymättä.
Digilaitteiden jatkuva epävarmuus synnyttää ahdistusta seuraavaa ydiniskua odotellessa.;) näinkin
Juha Jokila
21.01.2020, 21.27
Kosketusnäyttö kelpaa ehkä radion hallintaan. Joskus olen ajanut lyhyesti Poloa, jossa oli kosketusnäyttö ja sen radiokanavissa toisistaan erottuvat logot. Saattoi olla kätevä. En perehtynyt tarkemmin.
Automaatti-ilmastointi on muuten paras keino välttää säätimien käyttö. Harvakseltaan säädän lämpöä 19 <> 19,5 <> 20, mutta mitään muuta ei tarvi säätää. Takapuolen ja -lasin lämpöä kyllä säädän.
Edellyttänee sitä, että myös radiolähetin on toeutettu putkitekniikalla ja molempien virransyötöjärjestelmät ovat myös puolijoteettomat.
Jami2003
21.01.2020, 21.31
Heh heh. Automaatti-ilmastointi mikä on ollut jo ties kuinka monessa autossani on myös aika huono siihen nähden mitä se voisi olla.
Aamu pakkasella kun lähdet ajelemaan niin sehän haluaa alkuun lykätä ylikuumaa ilmaa auton +20 asteeseen lämmittämiseksi. Tai kesällä jääkylmää sen viilentämiseksi. Ei luulis olla mahdotonta nyky-digi aikana että ilmastointiin ois ohjelmoitu käyrät silleen ettei sitä autoa heti ekassa minuutissa tartte yrittää lämmittää maksimaalisella kuumuudella huonelämpötilaan [emoji3]
^ Näin jollakin juutuubin autoarvosteluvideolla mahdollisuuden säätää automaatti-ilmastoinnin tehoa (tyyliin tasolle 1-3) ja maininnan että jotkut osaisivat todella arvostaa tätä ominaisuutta. Ilmeisesti tuollainen säätömahdollisuus on kuitenkin harvinaista ja puhallus voi olla melkoista.
Digilaitteiden jatkuva epävarmuus synnyttää ahdistusta seuraavaa ydiniskua odotellessa.
Juu, kuuntelu jatkukoon. Laskeskelin kerran että vakioreikänauhaa tarvitsisi lukea n.9mach nopeudella jotta vois kuunnella pakkamatonta stereoääntä 16bit@48kHz.
Heh heh. Automaatti-ilmastointi mikä on ollut jo ties kuinka monessa autossani on myös aika huono siihen nähden mitä se voisi olla.
Aamu pakkasella kun lähdet ajelemaan niin sehän haluaa alkuun lykätä ylikuumaa ilmaa auton +20 asteeseen lämmittämiseksi. Tai kesällä jääkylmää sen viilentämiseksi. Ei luulis olla mahdotonta nyky-digi aikana että ilmastointiin ois ohjelmoitu käyrät silleen ettei sitä autoa heti ekassa minuutissa tartte yrittää lämmittää maksimaalisella kuumuudella huonelämpötilaan [emoji3]
Se johtuu siitä että monet, eritoten naiset, kääntävät automaatti-ilmastoidussakin autossa aamulla kylmällä kelillä lämmöt ja puhallukset täysille, ja vastaavasti lämpöisellä sitten viilennyksen kanssa sama juttu.
Olen yrittänyt selittää että kyllä se automaatti-ilmastointi lämmittää ihan yhtä nopeasti auton haluttuun lämpötilaan ilman nappien runkkaamistakin.
Jopotuinen
22.01.2020, 07.02
Saabisa oli lämpötilan asetus +23 astetta kesät talvet yli kakskyt vuotta.
Jos oli kylmät aamut, niin hissukseen aloitti tuulilasin sulattelulla ja moottorin lämmön nousun mukaan sitten hieman lisää puhallusta ja lämpöä myös kabiiniin.
Koskaan ei tarvinnut renklata muitakaan valintoja. Takaovien sivulasien puhaltimetkin osasi kytkeä tarpeen mukaan päälle ja pois :)
Ohiampuja
22.01.2020, 08.14
Yllätys että minä en pidä automaatti-ilmastoinnista. Tykkään että puhallinnopeus on just se minkä minä olen asetellut, eikä mikään säätökäyrän arpoma. :)
Se johtuu siitä että monet, eritoten naiset, kääntävät automaatti-ilmastoidussakin autossa aamulla kylmällä kelillä lämmöt ja puhallukset täysille, ja vastaavasti lämpöisellä sitten viilennyksen kanssa sama juttu.
Olen yrittänyt selittää että kyllä se automaatti-ilmastointi lämmittää ihan yhtä nopeasti auton haluttuun lämpötilaan ilman nappien runkkaamistakin.
Jep. Varsinkin autoissa jotka ei suostu pakkasella puhaltamaan kylmää ilmaa tuulilasille - vaatii parin minuutin lämpenemisen - kärsimättömät (nais)kuljettajat lähipiirissä tökkii jokaista nappia jotta "tapahtuisi joten" joka ei edistä itse asiaa.
Viimeiset 6 autoa on olleet hyvin toimivia automaatti-ilmastoinnin osalta mutta on niitähän huonojakin tullut vastaan vuokravehkeissä.
Ainakin vanhassa civicissä, (5d), kaikki automaatio-osat voi ohittaa yksitellen käsisäädöllä, jos niin haluaa. kuten tuo puhallusnopeus. Asian voi ottaa huomioon autoa ostaessa.
Itse asetin Golffin ilmastointiin liikkeestä ulos ajaessa +22°C eikä ole tarvinnut sen jälkeen koskea. Hyvin ja loogisesti on toiminut. Edellisessä sama juttu.
Yksi tuttu taas ei osaa automaatti-ilmastointia käyttää.
tempokisu
22.01.2020, 09.54
:D jaha, tarviipa seurailla omaa käytöstäni ton asian suhteen. Yleensä en tykkää kun puhaltaa, aika erityistapaus on jos tarvii voimakkaampaa puhallusta, kylmä tai kuuma.
Mikähän siinä sitten on kun vanhempieni kanssa ajellaan Helsinkiin marraskuussa. Vanhemmillani on toppatakit, ja mä ajelen sitten teepaitasillani etten ihan läkähdy. Jos mulla olisi sopiva, vanhempani tarvii paksut peitot tai ylimääräiset toppatakit...oon sitten ajellu teepaitasillani.
Itse asetin Golffin ilmastointiin liikkeestä ulos ajaessa +22°C eikä ole tarvinnut sen jälkeen koskea. Hyvin ja loogisesti on toiminut. Edellisessä sama juttu.
Yksi tuttu taas ei osaa automaatti-ilmastointia käyttää.
Mulla ei ole sinänsä automatiikassa valittamista, mutta tuollainen ei tarvitse koskea ei käy silti.
Tuulilasin huurteenpoistoon on tarvetta koskea molemmissa autoissa. No sen saa yhdestä napista päälle ja samasta pois, pikku juttu.
Lämpötilantarve riippuu vaatetuksesta. Talvella yleensä vähemmän lämpöä kuin kesällä.
Ajoa edeltänyt fyysinen aktiivisuus vaikuttaa vaatetuksen lisäksi merkittävästi mukavaan lämpötilaan, joten yksi lämpötila kesät talvet joka kerta ei nyt vaan käy.
Mutta on nuo automaatti-ilmastoinnit noissa mun autoissa kätevämpiä, kuin yksikään manuaalinen, joita niitäkin on tullut monta nähtyä.
Saabillakin oli alussa vähän hakemista tuon kanssa. vm -88 9000 automaatin toimintaan en ollut tyytyväinen. ~10 vuotta tuoreempi oli jo paljon parempi.
Bezostakin ahdistaa...
Lehdet: Saudi-Arabia vakoili maailman rikkainta miestä – kruunun*prinssi ujutti vakoilu*ohjelman Jeff Bezosin puhelimeen
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006380608.html
Joo ei ossaa puhaltaa tuulilasille sillonku o semmonen ilma että ikkunat huurtuu tai jäätää.
Melekee koko talvi menee manuaali asetuksella
Joo ei ossaa puhaltaa tuulilasille sillonku o semmonen ilma että ikkunat huurtuu tai jäätää.
Melekee koko talvi menee manuaali asetuksella
Pitele myös A/C-nappia päällä. Tuntuu poistavan kosteutta auton sisältä.
En ole joutunut erikseen tilaamaan tuulilasille puhallusta. Automaatin antama on riittänyt. Luulisin että autossa on sähkövastus, joka antaa tarvittaessa lämpöä lasille jo melkein heti käynnistyksen jälkeen.
Ohiampuja
03.02.2020, 13.00
Tilasinpa netistä uuden pyörän ja sen takia menin nettipankkiin nostamaan turvarajat kohdalleen.
Olipas se homma, löysin yhteensä 8 eri turvarajaa ja silti meni maksaminen pieleen. Koska vielä löytyi Visan luoton takaa pari eri rajoitusta.
Kai joku osaa nämäkin tehdä kerrasta, mutta minä en kyllä ikinä. Aina on piilossa joku ruksi tai muu parametri johon homma kyykkää.
Nyt ei naurata. :(
Concorde
07.04.2022, 13.33
Kun kuva mietelauseeksi-topiikka on poistettu, niin tää sopinee tänne?
https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQE799rgY3Ofvw/feedshare-shrink_2048_1536/0/1649078070700?e=2147483647&v=beta&t=AfxcgA7Nelh9fGBqj9Lp-1cC1SMk0E_K4YsifP-fGkk
Eli mitä suuremmassa kulmassa tuijottaa laitetta, niin sitä tehokkaamman treenin saa yläselälle/hartialle?
^ Näin jollakin juutuubin autoarvosteluvideolla mahdollisuuden säätää automaatti-ilmastoinnin tehoa (tyyliin tasolle 1-3) ja maininnan että jotkut osaisivat todella arvostaa tätä ominaisuutta. Ilmeisesti tuollainen säätömahdollisuus on kuitenkin harvinaista ja puhallus voi olla melkoista.
Toyotassa ainakin säätö, toimii muutenkin kuin ajatus.
Ohiampuja
09.04.2022, 19.18
Sähköauto (teoriassa) kiinnostaa, mutta se latausaplikaatioiden kanssa pelaaminen kuulostaa ihan kauhealta. Minä kun joskus haaveilen älypuhelimesta eroon pääsyä, niin voiko koko sähköautoa edes käyttää ilman puhelinta ja sen sovelluksia.
Kauhea tulevaisuusvisio. :)
Hartsa69
09.04.2022, 20.33
Kyllä autoon olisi ihan parasta mennä avainta mekaanisesti kääntämällä ovessa ja virtalukossa. Vielä kun voisi ryyppyä vetää tarpeen tullen päälle...oih.
En ittekään ole edes kokeillut parittaa puhelinta koslan stereoihin, vai onko ne jonkun muun nimiset nykyään...
Vastausta tuohon kysymykseen ei kyllä miul ole. Epäilen että älyluuri on jollain lailla "pakollinen" sähköauton kenssa..
usko juntunen
09.04.2022, 20.52
... Minä kun joskus haaveilen älypuhelimesta eroon pääsyä, niin voiko koko sähköautoa edes käyttää ilman puhelinta ja sen sovelluksia.
Kauhea tulevaisuusvisio. :)
No eipä ahista. Kahta en vaiha. Tiisseli tatsun ja Samsunki lankapuhelin*
Ensinnäkin tatsunin oon tankannu viime joulukuussa eikä mittari punasella vieläkään. Puhelin on yli kymmen vuotta vanha ja akku kestää noin viikon.
(*lankapuhelin=laitoin (vedenkestävä) puhelimeen viimekesän melontareissulla "karkunarun" jolla telehvooni sidotaan kiinni melontaliivin rintataskuun ja naru on edelleenkin paikoillaan)
...Minä kun joskus haaveilen älypuhelimesta eroon pääsyä, niin voiko koko sähköautoa edes käyttää ilman puhelinta ja sen sovelluksia.
Vilauttaa tägiä tai korttia latauslaitteelle. Tai jos kotona lataa niin töpseli kiinni autoon. Ei se tuon pelottavampaa ole.
Ohiampuja
09.04.2022, 23.10
Mutta jos niitä latauspaikkoja pitää katsella sen seitsemästä eri aplikaatiosta, riippuen missä päin on menossa.
Mutta ehkä tämäkin selkiytyy siihen mennessä kun meikeläisen Octaviassa tulee 200 000 km täyteen. Just tuli 100 000 täyteen ja nyt mennään sellaista 10-12 tuhatta vuodessa tahtia.
Takakeno
15.04.2022, 11.15
Kun kuva mietelauseeksi-topiikka on poistettu, niin tää sopinee tänne?
https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C4E22AQE799rgY3Ofvw/feedshare-shrink_2048_1536/0/1649078070700?e=2147483647&v=beta&t=AfxcgA7Nelh9fGBqj9Lp-1cC1SMk0E_K4YsifP-fGkk
Ynh. Nyt täytyy kyllä vähän venytellä
https://zachdechant.files.wordpress.com/2010/03/back-extension_400.jpg
Juha Lehtinen
15.04.2022, 12.07
Itse olen käyttänyt vastuskuminauhaa niskalihasten vahvistamiseen, toki enempi pitäisi jumppaa tehdä.
Juha Lehtinen
15.04.2022, 12.53
Ekaksi tulee mieleen että onko tuo nyt sitten kaksoishartia.
Concorde
14.09.2022, 20.34
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009068692.html
Digitaalisen henkilötunnuksen hanke tulee eduskunnan käsittelyyn ensi viikolla. Sen tavoite on tarjota pankkitunnusten rinnalle virallinen vaihtoehto, joka olisi tällä kertaa myös kätevä käyttää.
Käytännössä kyse olisi älypuhelinsovelluksesta. Se olisi digitaalinen henkilökortti, jonka avulla voisi muutamalla klikkauksella kirjautua tarvitsemiinsa palveluihin.
Paateron mukaan sen on määrä olla suomalaisten saatavilla ensi vuoden syyskuussa.
Saadaanko tästä uusi Apotti vai onnistuisikohan valtio raken(nut)tamaan helppokäyttöisen, mutta varman kansalaisten tunnistautumisen?
^ Se edellinen viritys eli henkilökortin siru oli aika floppi.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009068692.html
Saadaanko tästä uusi Apotti vai onnistuisikohan valtio raken(nut)tamaan helppokäyttöisen, mutta varman kansalaisten tunnistautumisen?Ei muuta kuin ääs-pankin konsultit paikalle.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Hartsa69
15.09.2022, 13.43
Kaikki vaan älyluuriin, niin jo on kätevää. Paitsi ettei ole niille joilla ei ole sellaista luuria ole eivätkä haluakaan.
Ohiampuja
26.02.2023, 15.39
Voi hitto kun olen sitten kömpelö tässä digimaailmassa.
Piti käydä Tampereen keskustassa asioilla niin vähän kiireessä sähläsin noiden parkki-appien kanssa niin taas tuli 60 euron opetusmaksu. Eikä tämä ollut eka kerta. Vaikka joku Moovy tai Parkman tuntuu helpolta sovellukselta käytää, niin jotenkin minä saan niidenkin kanssa sohlattua.
Ohiampuja
18.07.2023, 12.06
No niin, tässä se nyt on sanottu. Teknostressi!
TEKNOSTRESSILLÄ tarkoitetaan stressiä, joka syntyy teknologioiden käytöstä työssä.
Teknostressiä aiheutuu esimerkiksi siitä, että erilaisia teknologioita on työpaikalla käytössä liikaa, työntekijät eivät osaa käyttää niitä tarpeeksi hyvin – tai teknologian kautta pitäisi pystyä omaksumaan turhan paljon tietoa suhteessa rajalliseen työaikaan.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009660244.html
Mulle tulee stressi tuosta vaikeasta sanasta! Yrittäkääpä sanoa sitä nopeasti monta kertaa peräkkäin!
Ohiampuja
18.07.2023, 13.02
Hoitelen töissä neljän asiakkaan kiinteistöasioita. Ja niistä jokaisella on esim oma laskunkäsittely, kiinteistön huoltokirja, verkkolevyt, energianseuranta järjestelmät, jäteyhtiöiden raportti-järjestelmät ja etäyhteydet talo-automaation. Ja sitten vielä työnantajan omat systeemit matkalaskuihin, tuntikirjaamisiin ja muihin mahdollisiin Teams, HR ja intra juttuihin.
Pikaisesti laskin n 32 eri järjestelmää joihin minulla on tunnarit ja käyttöoikeudet. Ja tietysti joka asiakkaalla on omat tilikarttansa ja budjetointiohjelmansa.
Että koko ajan on tunne jatkuvasta perässä juoksemisesta. Kun nuo vielä vaihtuu ja päivittyy aika taajaan.
F. Kotlerburg
18.07.2023, 13.12
Minä teen noita töissä.
Teknostressi näkyy sitten siinä, että vapaa-ajalla ei kiinnosta vähäänkään säätää. Siksi esim. poden sähköautoahdistusta, kun ei kiinnosta tipan vertaa alkaa säätäämään latausten yms. kanssa vrt. ylivoimaisen helppo bensan tankkaus kerran pari kuussa.
unohdettiin salasanat lukittuihin tiedostoihin.
tältä kompuutterilta löysin niitä reilusti, toisesta paikasta taas numerolista sopivasti merkitsettömänä jne. En ihmettelisi vaikka olisi piilotiedostoja jossain.
onneksi kovot ei oltu lukittu, muuten olisi tullut perintökoneen kanssa paskamaista.
En myöskään ala säätään kenenkään tietokonetta, jos poistun kotoa, vaikka osaankin sen jokseenkin ;)
Onko Facebook rikki vai onko mun tili hakkeroitu?
Hyötypolkija
05.03.2024, 19.46
Rikki on, jossain näin uutisen, että kaikki Metan alustat kaputt.
Kun näin uutisen, tuli ekana mieleen, miten paljon maailmanlaajuisesti vapautui ihmisillä laatuaikaa. Sen kunniaksi lähden itsekin nyt ulos, vaikken Metan uhri olekaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.