Näytä tavallinen näkymä : Ultegra R8000 uusi erillinen pienempi ratas entisen 34 hampaisen tilalle
 
 
Moi
Eli otsikon mukainen kysymys.
Saako ultegra R8000 50/34 pienemmän rattaan tilalle vielä pienempää ratasta (erillisenä)?
Ja kuinka pienen rattaan siihen voisi saada?
Syy moiseen on se, että tahtoisin ylämäessä hiukan lyhyempää pykälää maantiepyörääni.
ehkä sitten kesällä taas laitan sen suuremman pienemmän eturattaan takaisin:cool:
Kokonaista kampisarjaa en tahtoisi ostaa, vaan vain pienemmän eturattaan tilalle
vieläkin pienemmän, lieneekö edes mahdollista(vaihteiston toimivuuden kannalta)?
Onko esim. "pulttijako oleellisin" että voisi vaikka laittaa talven ajaksi vaikkapa 
shimano 105 sarjan pienemmän eturattaan. ts. joku muu variantti?
Vastaus mielellään linkin kanssa, että voisin tilata mokoman.
Jos kysymykseni on väärässä osiossa, niin en löytänyt parempaakaan, johtuen siitä, että olen
uusi tulokas ;)
Muoks. ja jos löytyy oikeampi treadi kysymykselleni, niin ehkä moderaattorit siirtävät sinne.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56888-Jarrut-vaihteet-vanteet-pikakysymykset
Vaihdoin tuohon 50 tilalle 46, mutta sepä ei toiminutkaan. Ultegrassa on kolme sarjaa ratasyhdistelmiä (muistaakseni ma, mb ja mc tjsp.). Vaikka pulttijaon puolesta sopiikin, noita ei voi sekoittaa keskenään. Ainakin minulla ketju alkoi takerrella vaihdoissa. Kannattaa siis ottaa huomioon, jos yksittäisiä rattaita alkaa vaihtaa.
Ongelma ratkesi 36/46 rattailla ja 11-34 pakalla. Ykkönen ei tuossa lyhentynyt, mutta ison rattaan sain käyttökelpoiseksi.
maalinni
01.12.2019, 10.27
Mites olisi taakse laajempi pakka?
K.Kuronen
01.12.2019, 10.31
TA Specialites valmistaa R8000:n sopivia rattaita, mutta kunkin yhdistelmän sopivuuden ja toimivuuden joutuu tietenkin itse kokeilemaan. 
Itse en ole kuitenkaan kasvattanut eturattaiden eroa, vaan pienentänyt. Käytössä on ollut ainakin yhdistelmät 46/34 (ei ultegra), 48/36 (TA+ Ultegra 6800) ja 44/36 (TA+R8000). Kaikki ovat toimineet, vaikka viimeisin yhdistelmä oli vaikea saada säädettyä.
Takaa rataspakan, jos mahdollista, vaihto voisi olla helpompi vaihtoehto.
Jos vaihtajakin on Ulltegra, medium pystyy käsittelemään 11-34 pakkaa. 11- tai 12-36 vaatii jo jonkun muun vaihtajan, mikä Ultegran tasolla maksaa n. 50 €.
Tunnettu "salaisuus" on, että Shimanon medium-häkkinen toimii ainakin tuonne 11-40t pakalle asti. Shimano on aika konservatiivinen tuossa 11-34t suosituksessaan.
Tässä yksi esimerkki.
https://road.cc/content/feature/246424-how-get-ultra-low-gearing-gravel-bike-adventures?amp
Itsellä myös gravelissa medium Ultegra Di2 RX vaihtaja ja hyvin pelaa 11-40t pakan kanssa.
Tunnettu "salaisuus" on, että Shimanon medium-häkkinen toimii ainakin tuonne 11-40t pakalle asti. Shimano on aika konservatiivinen tuossa 11-34t suosituksessaan.
Tässä yksi esimerkki.
https://road.cc/content/feature/246424-how-get-ultra-low-gearing-gravel-bike-adventures?amp
Itsellä myös gravelissa medium Ultegra Di2 RX vaihtaja ja hyvin pelaa 11-40t pakan kanssa.
Katsos pentelettä. Eli 11-40 näyttäisi toimivan uusilla r7000/r8000 gs vaihtajilla suoraan ilman kikkailuja. Nineri taitaakin vaihtua lennosta 1x voimansiirtoon.
46t ja 11/40 kuulostaa jo aika hyvältä. Mikä eturatas sinulla olikaan revoltissa?
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: Ilman kampien vaihtoa et saa kovin paljon pienempää, koska pultit tulee tielle. 33-hampaisia näkee, mutta ei varmaan maksa vaivaa. Kannattaa tosiaan miettiä takapakan vaihtamista laajempaan, kuten yllä ehdotettiin.
Katsos pentelettä. Eli 11-40 näyttäisi toimivan uusilla r7000/r8000 gs vaihtajilla suoraan ilman kikkailuja. Nineri taitaakin vaihtua lennosta 1x voimansiirtoon.
46t ja 11/40 kuulostaa jo aika hyvältä. Mikä eturatas sinulla olikaan revoltissa?Juurikin tuo 46t. Garbaruk ovaalina.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191201/ebbcd50745eb54582041744dfdbca0d3.jpg
Ilmeisesti ovaalina saisi jopa 30-hampaista eturatasta. Hinta tosin on kovempi kuin takapakoissa: https://www.bike-components.de/en/absoluteBLACK/Premium-Sub-Compact-Oval-110-4-BCD-Chainring-p62793/
.
46t ja 11/40 kuulostaa jo aika hyvältä. Mikä eturatas sinulla olikaan revoltissa?
Jos kyseessä maantiepyörä, niin minusta kuulostaa pahalta. Suuret vaihteen välit ja jääköhän vähän lyhyeksi pisin välitys. Isommalla etusella tilanne vaan huononee.
Toki jossakin kumpuilevassa maastossa voisi toimiakin, mutta pitkällä tasaisella ainakin itse arvostan sitä että löytyy se oikea vaihde, jossa cadenssi ja tehon tarve on tasapainossa.
Mun cyclossa on 11-42/40 välitykset ja siinä kyseinen "ongelma" on. Cycloisemmssa ajossa tuo kyllä toimii oikein hyvin.
Esim. 11-34t Shimanon pakassa on yhtä suuret vaihteenvälit pikkurattailla, mitä 11-40t pakassa. Eli kahden hampaan loikalla. Samalla tavoin nuo välit häiritsi orkkiskokoonpanossa, joka oli 48/32t eturattaat ja tuo 11-34t takapakka.
Tilanne korjaantuisi esim. 11-30t pakalla, jossa mennään yhden hampaan välein 11-17t. Mutta sitten pitää kyllä 1x systeemissä pienentää jo eturatasta merkittävästi, jos ajelee paljon mäkiä. Tai sitten se perinteinen 2x takaisin :)
Jos kyseessä maantiepyörä, niin minusta kuulostaa pahalta. Suuret vaihteen välit ja jääköhän vähän lyhyeksi pisin välitys. Isommalla etusella tilanne vaan huononee.
Toki jossakin kumpuilevassa maastossa voisi toimiakin, mutta pitkällä tasaisella ainakin itse arvostan sitä että löytyy se oikea vaihde, jossa cadenssi ja tehon tarve on tasapainossa.
Mun cyclossa on 11-42/40 välitykset ja siinä kyseinen "ongelma" on. Cycloisemmssa ajossa tuo kyllä toimii oikein hyvin.
Gravell pyörä. Roadiin laittaisin 1x kokoonpanoon 50t ja 11-30
13x olisi kyllä aika mainio 1x setupissa gravellissa. Taitaisi saada 11-30 pakan 1 hampaan hypyt + 40t asti yltävän lyhyen päån.
Kiitoksia kovasti jo tähän mennessä tulleista hyvistä vastauksista/ hyvästä keskustelusta.
Monia vaihtoehtoja onkin jo tullut, saa ajan kanssa pohtia kuinka asiaa ratkaista. 
Voiman lisääminen jalkoihin lienee vielä yksi vaihtoehto :),
kovasti mäkisiä maastoja, siksi hiukan tahtoisi pienintä vaihdetta pienemmäksi.
Ei kyllä kahden "vaihteen" hypyt kiinnostele edes hiekalla... Taitaa olla fiksuinta laittaa vaan kiltisti 50-34 edelleen. Tai ainakin kokeilla ensin ennenkuin tilailee kalliita 1x rattaita.
Rotorin 13sp pakassa olisi aika fiksut portaat. Tuossa riittäisi välitykset jo 44t kanssa hyvin.
10-11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-31-36
No, onneksi nuo ei ole ihan vielä köyhien ostettavissa.
Yllättävän vähän tuo kahden hampaan loikka häiritsee sorateillä ajaessa, mutta nyt kun graveli on kiinni trainerissa (jossa nyt 11-34t, orig. pakka ajettu loppuun), niin Zwiftiä käytettäessä nuo välit häiritsee ärsyttävän paljon. Täytyy hommata asap. tuohon traineriin 11-30t pakka.
Coasting
01.12.2019, 15.05
Kun puhutaan kahden hampaan loikasta pitää muistaa että on merkittävä ero missä kohtaa se on. 11 -> 13 on ihan eri asia kuin esim 17 -> 19. Kahdestakin syystä joita itse kukin voi pähkäillä.
Kun puhutaan kahden hampaan loikasta pitää muistaa että on merkittävä ero missä kohtaa se on. 11 -> 13 on ihan eri asia kuin esim 17 -> 19. Kahdestakin syystä joita itse kukin voi pähkäillä.
Juu, ja tuossa 11-40 pakassa on ne kahden hampaan loikat heti 11 hampaasta alkaen, jota tulee kyllä 46t rattaan kanssa käytettyä.
Coasting
01.12.2019, 16.14
Jep. Olen kyllä samaa mieltä ettei se oli ihan kivoin maantielle. 
11-36 taitaa olla "suurin" jossa on yhden hampaan pykälät alussa. Itsellä tuollainen yhdessä 44 eturattaan kanssa. Toimii kaikessa polulta 38 keskarin lenkkeihin.
s.ilmarinen
01.12.2019, 16.50
Tänään pääsin ekat testit ajeleen tuolla pyörällä.
Kesällä ajoin toisessa rungossa tuolla tekniikalla 1500km.
Elikkä ultegra r8000 setti kyseessä.
Sram 11-42 pakka. Edessä 52/36t ultegra r8000.
Ihan yhtä hyvin toimii kuin ultegran omalla 11-30 pakalla.
Ajellut pelkästään yksistään, niin ei tuo 2 hampaan hyppäykset paikassa ole häirinnyt ja tuolla tulee ajeltua muuallakin kuin asfaltilla.
Kerran olin kaverin kanssa ajelees, niin heti alkoi kaipaamaan ultegran pakkaa, ei vaan koskaan tuntunut löytyvän sopivaa välitystä.
Kesäksi taidan laittaa 11-30 takaisin, kun tuli muutettua pikkasen tasaisemmalle alueelle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191201/d68aed92938e5780400160084eddc537.jpg
Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla
Jep. Olen kyllä samaa mieltä ettei se oli ihan kivoin maantielle. 
11-36 taitaa olla "suurin" jossa on yhden hampaan pykälät alussa. Itsellä tuollainen yhdessä 44 eturattaan kanssa. Toimii kaikessa polulta 38 keskarin lenkkeihin.
Eikös ovaalilla saa vähän enemmän voimaa, eli ehkäpä 46t ovaalille 11-36 riittäisi. Mikä pakka sinulla tarkalleen on? Sun Race tekee ainakin 11-36 pätevillä hammastuksilla.
https://r2-bike.com/SUNRACE-Cassette-CSRX1-Road-11-36-Teeth-11-speed-black
Tekisi mieli koettaa ovaalia. Mielellään myös laittaisi riittävän ison eturattaan, koska isossa päässä vaihteiden kesken loppuminen nyppii jostain syystä paljon. Siis vaikka kyyti kyllä riittäisi, mutta ei saa itse valkata haluamaansa kadenssia.
Sram 11-42 pakka. Edessä 52/36t ultegra r8000.
Hurja on kyllä kasitonnisen todellinen kapasiteetti, jos iso/iso ja pieni/pieni toimii edelleen ongelmitta.
Coasting
01.12.2019, 17.24
Mulla on SRAM 1130 pakka joka oli vakiona tuossa pyörässä
https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-11-speed-cassette-powerglide-pg-1130-11-36-teeth-530656
Eturatas Rotor ovaali 44. Hyllyssä/muissa pyörissä myös pyöreät 40, 46 ja 50 sekä ovaalit 42 ja 50 eli riippumatta minne lähtee on sopivat välitykset.
Pahoihin paikkoihin vielä cassette expander olikos 40 piikkinen. Ja maantielle 11-32 pakka.
Paras olisi jos maastokiekko olisi 11-xx ja maantielle XD driverilla 9 tai 10- xx. Ei vaan ole XD tuo mun kiekko enkä sellaista vapaaratasta siihen löytänytkään.
Joo, tuo sramin pakka on toinen ja ainoa vaihtoehto. Sunrace vaan kepeämpi. Ja se iso plussa tuossa sunracen MTB pakassa, että se passaa myös toisiin 10sp kiekkoihin.
s.ilmarinen
07.12.2019, 20.05
Hurja on kyllä kasitonnisen todellinen kapasiteetti, jos iso/iso ja pieni/pieni toimii edelleen ongelmitta.Minkälaisia ongelmat tuolla kokoonpanolla vois olla, itsellä tuon tasoisesta osasarjasta ei tosiaankaan ole kokemusta, kuin menneeltä kesältä.
Kaikkia vaihteita ole käyttänyt, edestä joutuu trimminaksuja käyttäjän jos takaa käyttää pakan kokonaan vaihtamatta eturatasta.
Iso/isolla ja pieni/pienellä riittää ketjujen kireys ja mitta. 
Ykkös vaihteella pakan 42 rataasta vaihtajan pikkurattaaseen väli on säädettynä ihan minimiin.
Tuo säätö aiheutti ongelmia pakan keskivaiheella, kun oli liian kaukana, silloinkin toimi muut vaihteet. 
Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.