PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastohiihdon MC

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

Sanna04
02.03.2023, 22.06
Mikä tää homma on, että hiihtäjät ei kommentoi Ylelle enää ku hyvin niukkasanaisesti ja lehtijuttujen mukaan maksukanavan puolella sitten paljonkin enemmän? Ja muutenkin jäänyt ihme kuva kisoista noiden kommentointien suhteen, Arsi ja Kerttu ei kumpikaan halunnut kommentoida loukkaantumisiaan (Arsi jopa sanoi, että joukkueenjohto kommentoi), ja Kerttu piti suorastaan kiusaamisena, että mediaa kiinnostaa MM-kisojen startin alla jalkaa loukanneen hiihtäjän sen hetkinen tilanne..

Ja tää Eveliina Piipon kyllä-ei-kyllä haastattelu tänään? Vaikuttaa ihan pelkästään vittuilulta haastattelijaa kohtaan, mutta ehkä heillä sitten on Viaplaylta niin suuret korvaukset tulossa ja sellainen sopimus, että Ylelle kerrotaan vain niin vähän kuin mahdollista. Sattuuko kukaan tietämään miten Piippo kommentoi Viaplaylle tämän päivän kisaa?

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Jagge_
02.03.2023, 23.13
välillä vois olla vapaa ekana ja pertsa viimeisenä

joo, ja tasuripumppausta - pertsaa ilman pitoja - osuus vielä siinä keskimmäsenä skiclassicin tyyliin. Se hiihtolaji kun nyt puuttuu näistä kisoista kokonaan.

m-52
02.03.2023, 23.18
^Tuossa K-P Kyrön ajatuksia aiheesta:
https://www.is.fi/hiihtolajit/art-2000009426163.html

Opulus
03.03.2023, 08.16
Enemmän kuin K-P Kyrön ajatukset minua kiinnostaisivat m-52:n ajatukset aiheesta.- ja mikseivät myöskin m-52:n ajatukset K-P Kyrön ajatuksista. (Tämä oli enemmän kuin puolivakavissaan sanottu.)

Ennen skiathlonia eli yhdistelmäkilpailua oli pursuit eli takaa-ajo, jossa C ja F hiihdettiin eri päivinä, ensin 10 km C normaalina väliaikalähtönä (joka oli samalla oma matkansa) ja sitten 15 km F takaa-ajona. (Moni ennen vuotta 1990 syntynyt lukija saattaa muistaa Ramsaun MM-kisat vuonna 1999, joissa Mika Myllylä otti kultaa perinteisellä, mutta luistelutekniikan taitanut Thomas Alsgaard vei voiton lähes minuutin takamatkasta huolimatta.)

Se oli vanhanaikaisen katsojan mielestä jotenkin urheilullisempi kilpailumuoto, jossa perinteisen osuudella ei ollut niin suurta hyötyä peesaamisesta kuin nykyisessä mallissa.

Muuten olen samaa mieltä Unton kanssa siitä että voisi ainakin olla kiinnostavaa, jos joskus hiihdettäisiin toisin päin. Nythän voi ajatella että hyvä perinteisen hiihtäjä ei voi käyttää täyttä tehoaan vaan joutuu hiukan säästelemään, jotta jaksaisi mennä vapaankin osuuden jollain tavalla optimaalisesti.

Täytyy sanoa että vaikka olen täysyin FIS:in päätöksen takana, tuntuu pahasti siltä että jotain puuttuu etenkin viesteisssä, kun Venäjä ei ole mukana.

Muistan että viimeksi miehet olivat viestissä mitaleilla 2009, mutta jotenkin on pyyhkiytynyt täysin muistista milloin voitettiin kultaa (kun Lahtea 2001 ei tietenkään oteta huomioon)! Kuitenkin olen aivan varma että olen katsonut senkin kilpailun tai ainakin nähnyt sen ratkaisuhetket)!

Vaikka Venäjä puuttuu ja monella Suomen edelle niin usein nouseella maalla (Italia, Ranska, Saksa, Sveitsi) näyttäisi olevan kohtalaisen heikko joukkue, en osaa odottaa tältä päivältä mitalitilin avaamista.

F. Kotlerburg
03.03.2023, 08.29
Huolettaa noiden norskien puolesta, kun HC:n joutuivat ottamaan viestiin Amundsenin tilalle.

Opulus
03.03.2023, 09.43
En kyennyt olemaan hakematta muistille apua: edellistä MM-kultaa miesten viestissä en ollutkaan katsonut televisiosta, koska se voitettiin vuonna 1954 ja kisa jonka muistin olikin Seefeldin olympiakulta vuonna 1976.

PS Edellinen Norjan ulkopuolelle mennyt MM-kulta on Ramsausta, jolloin Itävalta vei voiton. Joukkueessa hiihtäneiden nimet ovat tosin sittemmin tulleet tutuiksi doping-juttujen yhteydessä.

Olympialaisten kunniataulukossa sentään näkyy muitakin kuin Norjan lippuja; itse asiassa viisissä viimeisissä kisoissa Norja ei ole voittanut kuin yhden ainoan kerran.

kauris
03.03.2023, 10.11
Mikä tää homma on, että hiihtäjät ei kommentoi Ylelle enää ku hyvin niukkasanaisesti ja lehtijuttujen mukaan maksukanavan puolella sitten paljonkin enemmän? Ja muutenkin jäänyt ihme kuva kisoista noiden kommentointien suhteen, Arsi ja Kerttu ei kumpikaan halunnut kommentoida loukkaantumisiaan (Arsi jopa sanoi, että joukkueenjohto kommentoi), ja Kerttu piti suorastaan kiusaamisena, että mediaa kiinnostaa MM-kisojen startin alla jalkaa loukanneen hiihtäjän sen hetkinen tilanne..

Ja tää Eveliina Piipon kyllä-ei-kyllä haastattelu tänään? Vaikuttaa ihan pelkästään vittuilulta haastattelijaa kohtaan, mutta ehkä heillä sitten on Viaplaylta niin suuret korvaukset tulossa ja sellainen sopimus, että Ylelle kerrotaan vain niin vähän kuin mahdollista. Sattuuko kukaan tietämään miten Piippo kommentoi Viaplaylle tämän päivän kisaa?

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Pitäiskin tarkistaa. Sehän on katsottavissa Telia tv appin kautta varmaankin edelleen ilmaiseksi.

m-52
03.03.2023, 10.14
Opulus: Ei minulla ole aiheesta sen kummempaa sanottavaa, kisat eivät juurikaan kiinnosta, mitä nyt tekstitv:stä tuloksia katselen. K-P Kyrön haastattelu osui jostain silmään, sinänsä sama minulle, mitä mieltä hän asioista on.

Opulus
03.03.2023, 10.32
^ Kuitenkin olet tässä ketjussa:cool:?! Ja ilmeisesti postasit linkin haastatteluun ihan vain palvellaksesi niitä foorumin lukijoita, joita kisat sattuvat jostain syystä kinnostamaan:D

Mutta selvennettäköön, ettei kommenttini ollut millään lailla henkilökohtaiseksi tai nimenomaan sinua koskevaksi tarkoitettu, satuit vain olemaan se, joka minua - aiheesta tai aiheetta - jo pitkään harmittanutta ja ärsyttänyttäkin foorumitapaa tällä kertaa harrasti.

Miksi muuten kisat eivät sinua kiinnosta, kun kuitenkin ymmärtääkseni olet jonkinlainen urheilumies (vaikkakin ensisijaisesti juoksija)? Eihän omaan aktiiviseenkaan urheiluharrastukseen tarvitse välttämättä kuulua suurempaa kiinnostusta penkkiurheilua tai edes oman lajin kisoja kohtaan, mutta harvinaisempaa taitaa tuonkaltainen kiinnostuneisuuden puute kuitenkin olla?

Oletko vain sitä mieltä että yhteislähtöjen ja sprinttien myötä kisat eivät enää edusta sitä kilpahiihtoa, jonka opit tuntemaan? Vai onko norjalaisten ylivoima tappanut mielenkiinnon?

kauris
03.03.2023, 13.26
Jännästi menee niin, että miehissä Norja on ylivoimainen ja naisissa sitten taas nykyään Ruotsi. Suomella on jonkinlaista toivoa onneksi jatkossakin pärjätä edes jotenkin ok, kun noita nuorten 20- ja 23-vuotiaiden kisoja katseli. Tuntuu, että ruotsalaisilla esim se siirtymä nuorista aikuisten sarjoihin tapahtuu ilman notkahdusta. Se ei toki sinänsä ole tärkeää, kehittykööt rauhassa voittajiksi meidän nuoret lupaukset.

Eilen ketutti kun töissä välttelin kahvihuoneen telkkaria etten näkisi naisten viestin tilanteita tai tuloksia. Se vielä onnistui mutta sitten kuntosalilla tuli radiosta varoittamatta suoraan tulokset. Katsoin silti kisan kotiin päästyäni Areenasta mutta hieman välillä kelaillen. Josko tänään sitä menisi duuniläppärin kanssa itse sinne kaffetilaan suorana kisan katsomaan.

F. Kotlerburg
03.03.2023, 13.29
Oli kyllä eilen jotenkin outo fiilis, kun Östberg karkasi, että jes kun Ruotsi ei vie kaikkia naisten kultamitaleita.

Juha Lehtinen
03.03.2023, 13.44
Oli kyllä eilen jotenkin outo fiilis, kun Östberg karkasi, että jes kun Ruotsi ei vie kaikkia naisten kultamitaleita.
Kieltämmättä tällaiset fiilikset oli. Ensimmäistä osuutta en nähnyt kun oli töissä vuoronvaihto mutta ajatuksissa oli että USA:n joukkue olisi myös kärkikahinoissa mukana mutta kauas olivat jääneet ensimmäisellä osuudella.

F. Kotlerburg
03.03.2023, 14.38
HC päätti sitten ratkaista viestin toisella kilsalla.

Ohiampuja
03.03.2023, 15.44
Nyt on jännä viesti. Vai pitääkö olla hiljaa ettei pilaa jonkun Areena tuokiota. :)

F. Kotlerburg
03.03.2023, 16.00
Ruotsalaiset todella huonoja.

justus6969
03.03.2023, 16.07
Nyt oli jännä <3 ANTTOLA!

tchegge_
03.03.2023, 16.37
Aika kova.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

hcf
03.03.2023, 16.41
Fischer aika yliedustettuna.

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla

usko juntunen
03.03.2023, 20.12
Sorvin ääressä Yle:n kanavaltaPeltoreista kuuntelin miesten viestin. Aikku siellä komeentaattorina ja tulikin nasevia kommentteja. "Kiitteli" naapurin Kallea (Halvarsson) jarruttelusta ja kutsui mitallikahveille.

Anttolan Nikolla ei kuulemma ollut mukana omia vesikelin suksia? No eipä tuo näyttänyt menoa haittaavan !

Mitallikahveista puheen ollen. Semmoset oli pöytään katettuna, kun töistä kotia tulin :)

tchegge_
04.03.2023, 19.35
Voi voi Kertun ynnä muiden suksia.

Toivottavasti huomiselle löytyy kapulaa. Norskit taitaa pedata loppukiriratkaisua niin pitäisi Iipon päästä karkuun matkalla.

marco1
05.03.2023, 11.26
Pientä liioittelun makua siinä että Slind hiihti eilen 30km Planicassa ja nyt näkyy olevan pienessä johdossa Vasaloppetissa 30km tienoila?

F. Kotlerburg
05.03.2023, 11.30
Eipä ole enää.

F. Kotlerburg
05.03.2023, 12.13
Väsy tuli Slindille.

Concorde
05.03.2023, 14.17
Joo, ei ehtinyt kuin toisena maaliin. Ei ollut häävi... [emoji2960][emoji38]

tikola
05.03.2023, 16.47
Joo, ei ehtinyt kuin toisena maaliin. Ei ollut häävi... [emoji2960][emoji38]

Eikös se ollut sisko joka oli toisena? Sloveniasta lennätetty oli jopa sitäkin huonompi :seko:

X-terra
05.03.2023, 16.59
Ennen skiathlonia eli yhdistelmäkilpailua oli pursuit eli takaa-ajo, jossa C ja F hiihdettiin eri päivinä, ensin 10 km C normaalina väliaikalähtönä (joka oli samalla oma matkansa) ja sitten 15 km F takaa-ajona. (Moni ennen vuotta 1990 syntynyt lukija saattaa muistaa Ramsaun MM-kisat vuonna 1999, joissa Mika Myllylä otti kultaa perinteisellä, mutta luistelutekniikan taitanut Thomas Alsgaard vei voiton lähes minuutin takamatkasta huolimatta.)

Se että Alsgaard sai Mikan kiinni vapaalla, johtuu 100% silloin olleesta kovasta lumisateesta. Jos joka laskussa ottaa ilmaiseksi 5 sekuntia kiinni, niin eihän keulilla kukaan pysy karussa. Silloisien sääntöjen mukaanhan kyseinen kisa olisi pitänyt hiihtää väliaikalähdöllä, koska keli ei ollut lähelläkään tasapuolista....

Juha Lehtinen
05.03.2023, 17.14
Eikös se ollut sisko joka oli toisena? Sloveniasta lennätetty oli jopa sitäkin huonompi :seko:
Juu, sisko oli toinen ja Astrid viides.

Opulus
05.03.2023, 18.06
Se että Alsgaard sai Mikan kiinni vapaalla, johtuu 100% silloin olleesta kovasta lumisateesta. Jos joka laskussa ottaa ilmaiseksi 5 sekuntia kiinni, niin eihän keulilla kukaan pysy karussa. Silloisien sääntöjen mukaanhan kyseinen kisa olisi pitänyt hiihtää väliaikalähdöllä, koska keli ei ollut lähelläkään tasapuolista....

Noinhan se meni ja juuri siksi moni muistaakin takaa-ajokisan paremmin kuin ne kolme matkaa, jotka Myllylä voitti. Väittämään en ihan uskalla, mutta muistelen että polemiikkia oli myös siitä käytetiinkö latupartioita niin hyvin kuin olisi sääntöjen puitteissa voitu tehdä (vai ainoastaan minimi).

(Enkä tarkoittanut ettei Myllylä olisi taitanut luistelutekniikkaa; Alsgaard vain oli omaa luokkaansa eli menestyi tavallaan tasoaan tai kuntoaan paremmin.)

PS Hieno juttu että Ruotsin miesten mitalitili aukesi:D William Poromaa on hiihtäjä. jota minäkin olen "jo pitempään" seurannut ja jota jostain syystä pidän "sympaattisena" (kuten urheilutoimittajat yhteen aikaan muistivat aina sanoa joidenkin urheilijoiden kohdalla):

Concorde
05.03.2023, 18.26
Juu, sisko oli toinen ja Astrid viides.

Ah. Seison korjattuna. Tsekkasin vaan, että Slindihän se siinä. No, ei se vitonenkaan kovi huono ole...

tikola
05.03.2023, 18.46
Ah. Seison korjattuna. Tsekkasin vaan, että Slindihän se siinä. No, ei se vitonenkaan kovi huono ole...

No ei ole - kieltämättä vaati aktiivista Vasaloppetin seuraamista, että tuon hoksasi. Samanlaisella hiihtopuvulla siskokset vetivät ja Öyre Slindejä ovat molemmat. Etteivät olisi kaksosiakin?

Astrid lähti alussa karkuun, mutta hiipui - taisi kisaviikko sittenkin rasittaa liikaa. Mielenkiintoista nähdä miten ensiviikonloppuna Holmenkollenilla menee viisikymppisen.

Concorde
05.03.2023, 19.43
Mutta miesten puolella 17sek voittajasta maaliin tuli 16(!)-vuotias kloppi... [emoji44]

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009434407.html

hcf
17.03.2023, 18.58
Ei näköjää enää näy v+sport suomea enää teliatv:ssä. Vaikka mainostaa nettisivulla että näkys.
Kehtaako joku kokeilla?
Noh ei katota sitte lentomäkeä

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla

k2x80w
17.03.2023, 19.55
Ei näköjää enää näy v+sport suomea enää teliatv:ssä. Vaikka mainostaa nettisivulla että näkys.
Kehtaako joku kokeilla?
Noh ei katota sitte lentomäkeä

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta TapatalkillaHyvin näkyy. Viimeksi tänään katsottu.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

hcf
17.03.2023, 20.08
Mitähä pirua. Ainoastaan tuo ukrainan nickelodion siel.
Edit: Pitää muka olla tilattuna joku paketti että näkyy

k2x80w
17.03.2023, 20.59
Mitähä pirua. Ainoastaan tuo ukrainan nickelodion siel.
Edit: Pitää muka olla tilattuna joku paketti että näkyyJoo eiköhän se "ilmaisen" Telia tv:n idea ole, että on Telia puhelinliittymä, netti, tms.

hcf
17.03.2023, 21.42
Nojoo mulla kyllä liittymiä on mutta pitää olla kanavapakettiki

k2x80w
17.03.2023, 22.12
Nojoo mulla kyllä liittymiä on mutta pitää olla kanavapakettikiMulla ei ole kanavapaketteja. KaapeliNettiliittymä vain.

hcf
17.03.2023, 22.17
Näin on nettisivulla. Onkohan tuo muuttunu vasta. Mullaki mielestäni näky se ilman mitää ennen.

"V sport+ Suomi -kanava on vapaasti katsottavissa toistaiseksi kaikille Telia TV digiboksi- ja kaapelikorttiasiakkaille sekä Telia TV sovelluksessa niille, joilla on tilattuna jokin kanavapaketti tai Tallennuspalvelu."

kauris
18.03.2023, 08.34
On se sitten muuttunut. Ei mulla mitään paketteja ollut ja aiemmin kisat näkyi telia tv kännykkäsovelluksen avulla.

kauris
18.03.2023, 09.35
Yritin kokeeksi kirjautua telia tv sovellukseeni. Sovellus oli kirjannut minut ulos. Koitin palauttaa salasanani mutta salasanan palutuslinkki ei tullut sähköpostiin. Lopulta otin yhteyttä asiakaspalveluun ja virkailija sanoi, että sopimukseni on jostain syystä irtisanottu 14.2.2023. Siksi palautus ei onnistu. Minä en ole sitä tehnyt ja siitä ei ole tullut mitään viestiä. Niinköhän liittyy siihen, että nyt kanavat eivät enää näy maksutta uuden sopparin tekeville. Ja vanhoista soppareista päästiin kätevästi eroon irtisanomalla ne noin vain. Aspa loi nyt uudet tunnukset. Saa nähdä miten toimii.

Edit. Jep jep. Ei näy enää kanavia. Tai no, yksi kanava nimeltään nickelodeon ukraine ja sieltä näkyy tulevan piirrettyjä ukrainaksi.

Edit2. Ja puhelinliittymiä minullakin nimissäni
Ei muita paketteja. Cmoren toki saisi ilman määräaikaisuutta 3 kk ajaksi veloituksetta sanoi aspa ja näkyy se tuolla sivuillakin. Sillä vsportinkin siis vissiin saisi siksi ajaksi. Mutta en taida silti ottaa sitä.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb24394436/p4pb24394436.jpg

hcf
22.03.2023, 20.48
On kyllä aika karun näkönen tuo helsingin kaupunki sprintti töllös.
Kourallinen ihmisiä kattomas

tikola
22.03.2023, 21.21
Ihan kivat kisat, mutta sumuinen sateinen arki-ilta Helsingissä ei ole hiihtoriemun huippuhetki. Tosin ei se eilinenkään Tallinnassa ihan huikea urheiluelämys ollut, joskin yleisöä pikkukaljoissaan oli aika hyvin. No samapa tuollaista on televisiosta katsoa - kyllähän siellä kohtuu tosissaan hiihdetään ja joku ne kisat voittaa. Naamiohiihtäjä ei paljoa tuohon lisäarvoa luo. Toivottavasti kovin paljon veroeuroja ei tuohon tapahtumaan tarvittu - latu ainakin on varmaan kaupungin tekosia.

hcf
22.03.2023, 23.09
Idea ihan hyvä mutta tuo pitäs pelata silleen että olis katsomot täynnä. Keinolunta nyttenki niin vaikka kauden alkuun jollon ihmisiä kiinnostaa.
Sinne vaikka suksimerkkien testihiihtoja yms oheistoimintaa

Opulus
23.03.2023, 09.23
Ajankohdalle ei Hiihtoliitto voi mitään, senhän määrää FIS ja sen kisakalenteri. Mutta tapahtuman niin sanotun konseptin voisi toki suunnitella toisinkin. Tämähän järjestettiin nyt kai toisen kerran ja jotenkin tuntuu, ettei ensimmäisestä kerrasta opittu mitään tai että kuviteltiin liikoja unohtaen että silloin avuksi tuli tapahtuman uutuus, uusittu Olympistadion, Iivo Niskanen, kultamitalihuuma ja onnekas säätila?

Muisti on tässäkin kovin lyhyt, mutta Ruotsissa laitettin se Kuninkaanlinnan sprintti ensin tauolle ja sitten luovuttiin yrityksestä jatkaa sitä.

Kaupunkisprinttejä on ollut monessa paikassa, Dresdenissä ja sitä ennen Frankfurtissa, Milanossa (jos muistan oikein), mutta ainoa josta on tullut pysyvä klassikko on Drammen - ja siihen on syynsä.

En tiedä mihin Santanderin tai muun ison sponsorin rahat riittäisivät, mutta minusta ainoa toimiva konsepti olisi viedä tapahtuma pois stadikalta eli toteuttaa se vähän perinteisen puistohiihdon malliin ilman mahtipontista lajiin kuulumatonta oheisohjelmaa ja niin että ladun varteen pääsee katsomaan ilman pääsylippua (jolla sitten voisi saada jotain ekstraa).

Jos se ei kustannusten takia onnistu, viedään sprintit sitten takaisin Salpausselälle ja toivotaan parasta...

Hower
23.03.2023, 10.24
On kyllä aika karun näkönen tuo helsingin kaupunki sprintti töllös.
Kourallinen ihmisiä kattomas
Katoin 15 minuuttia töllöstä tuota pelleilyä. Muuten hyvä mutta sukset ja sauvat pilaa homman, niitten kanssa räpeltäminen pienessä tilassa on surkuhupaisaa. Voisko olla hiihto ilman suksia seuraava hottis-laji?
Vähän samaa kuin cyclocross-kisoissa, joissa könytään ja kontataan kurassa sekä kannetaan fillaria olkapäällä.

tikola
23.03.2023, 13.15
Katoin 15 minuuttia töllöstä tuota pelleilyä. Muuten hyvä mutta sukset ja sauvat pilaa homman, niitten kanssa räpeltäminen pienessä tilassa on surkuhupaisaa. Voisko olla hiihto ilman suksia seuraava hottis-laji?
Vähän samaa kuin cyclocross-kisoissa, joissa könytään ja kontataan kurassa sekä kannetaan fillaria olkapäällä.

No katsoppas yle areenasta tulevaa olympialajia - vuorihiihtoa:

https://areena.yle.fi/1-65313337

Tämä se vasta kaheli laji on. Kävellään sukset jalassa mäelle. Kovaa se varmasti on, mutta mihin sitä kypärää tarvitaan? Ja miten kävisi jos Johaug hiihtäisi saman kisan luistelusuksilla - kuka voittaisi?

Ohiampuja
25.03.2023, 12.15
Näkyykö juttu sprinttihiihdosta ja sen asemasta valmennuksessa?

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009477353.html?share=dd977dab074ffe1c3168e262f 8176c95

tchegge_
25.03.2023, 12.43
Samat puutteet kuin tuon jutun mainitsemat näkyy yhteislähdöissä varsinkin jos rataprofiili on lyhyttä jyrkkää töppyrää.

Opulus
25.03.2023, 12.44
Näkyy kyllä, ei ole vain tilaajille.

Mielenkiintoinen juttu, jossa ei tyydytä esittämään vain yhtä näkemystä asiasta!

Ohiampuja
25.03.2023, 13.05
Mietin itsekseni, että onko maastohiihto yksi eniten muuttuneista urheilulajeista?
Toki harjoittelu ja välineet kehittyy kaikissa lajeissa, mutta onko itse kisasuoritus muuttunut näin paljon missään muussa lajissa? Vaikkapa 30 tai 50 vuoden aikana.

callahan
25.03.2023, 15.39
Mietin itsekseni, että onko maastohiihto yksi eniten muuttuneista urheilulajeista?
Toki harjoittelu ja välineet kehittyy kaikissa lajeissa, mutta onko itse kisasuoritus muuttunut näin paljon missään muussa lajissa? Vaikkapa 30 tai 50 vuoden aikana.

Mikä on paljon? Mäkihyppy aika paljon 50 v muuttunut. Kesälajeista mieleen tulee korkeushyppy kierähtämällä hiekkakasaan vs floppaus. Pujottelulajit?

25.03.2023, 15.41
Aika usein mitalit ratkaistaan loppukirissä. Siinä suomalaiset tuppaa häviämään yllättävän selkeästi. Siinä olis kyllä petraamisen paikka.

Chat GPT
25.03.2023, 15.55
Aika vähän on harjoittelulla tehtävissä jos nopeita soluja ei vaan ole.

25.03.2023, 17.13
Kyllä niitä vähiäkin voi harjoittaa, etenkin kun sen tekee riittävän nuorena. Vanhemmalla iällä ei nopeutta saa yhtä helposti. Jostain syystä osa nopeista on myös kestäviä :)

Concorde
25.03.2023, 17.32
Suomalaiset häviää laskuissa ja varsinkin laskujen kurveissa. Me aurataan vauhdit pois tai kaatuillaan, kun podium-jengi pumppaa askelkäännöksillä lisää vauhtia seuraavaan laskuun/loppusuoralle.

Laskutekniikkareeniä lisää vaan ja mieluusti ahtaassa ryhmässä

kauris
26.03.2023, 10.33
Eiliset kolme pyllähdystä samassa kohdassa samalle kaverille samalla kertaa sai kyllä kunnon ääneen naurunpyrskähdyksen. Vielä hidastuksissa/uusinnassa se kolmas oli jo niin koomista että nauroin vielä uudelleen.

Ruotsalaisilla oli eilen myös suksietu. Ja tuntui, että Kläbolla myös mutta erityisesti hänellä se on taitoakin. Meni suoralla ennen j-mutkaa jengistä ohi kuin Porche kuorma-autoista saksalaisen autobaanan vasenta kaistaa. Teki edellisen käännöksen niin hyvin osin luistelupotkuja hyödyntäen.
Suomalaisilla ei ollut tosiaan mitään palaa loppusuoralla. Ensin mutkassa jäi 5 metriä ja sitten suoralla ei saavuttanut kukaan vaan ennemmin jäi vielä hiljalleen lisää.
Eiks Joni Mäki vielä pari-kolme vuotta sitten ollut lähellä parhaita sprintin loppukireissä? Vai olikohan se vähän pidempien matkojen (tyyliin viestiosuuden) loppukirissä.

F. Kotlerburg
26.03.2023, 14.10
Vähän jäi fiilis, että Kristan MC-hiihdot oli siinä.

hcf
26.03.2023, 14.54
Mutta Anne Kyllönen jatkaa. Mitää menestystä ei oo moniin vuosiin tullu. Mut eikait siinä jos tykkää touhusta. Maajoukkueen ulkopuolella tuo on tainu ollakki jo.

Kristalla meni kyllä tää kausi ihan vihkoon että voi olla motivaatio vähä hukassa

Chat GPT
26.03.2023, 15.31
Hiihtomaailmakin muuttuu. Taitaa Iivonkin mitalit olla nyt nähty.

Ohiampuja
26.03.2023, 17.43
15 km väliaikalähtö jätettiin pois MM kisasetistä. Vissiin lopullisesti.

hcf
26.03.2023, 20.47
^eikös noi ruukaa vaihdella. Nyt hiihdettiin vapaalla. Seuraavaksi perinteisellä

Ohiampuja
26.03.2023, 20.53
No näin sanoo Hesari.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009478424.html?share=80454625b54f91c473d109f2b edb14ad

tchegge_
26.03.2023, 21.34
Kovasti haetaan kläbulle mitalisadetta.

Eiköhän yhdistelmäkisaankin saada pakollinen lepotauko kilometri ennen maalia. [emoji23]

OKS
27.03.2023, 17.22

Kommentti: Johannes Hösflot Kläbon kootut selitykset
https://yle.fi/a/74-20024311

F. Kotlerburg
27.03.2023, 17.26

Eiköhän yhdistelmäkisaankin saada pakollinen lepotauko kilometri ennen maalia. [emoji23]

No eipä sunnuntaina kellään ollut Kläbolle mitään sanomista, kun lähti vauhdista selvästi ennen maalia ja ilman lepotaukoja. On se Kläbo väliakalähtöjäkin voittanut. Enemmän on kyse maastosta. Planicassa nähtiin, että kun noustaan riittävästi niin Kläbo ei pysy Krugerin kaltaisten mäkikoneiden kyydissä.

Kyllä Kläbo on monipuolinen hiihtäjä. Ei pelkkä kiritykki kuten joku Northug aikanaan. Tulee myös halutessaan pärjäämään pidempään eikä tule samanlaista kyykkäystä kuin Northugille.

Nuo matkojen muuttamiset liittyy siihen, että jatkossa miehet ja naiset hiihtää samat matkat. TV syistä on sitten valittu molemmille ne lyhyemmät pl. 50km.

tikola
27.03.2023, 18.44
Nuo matkojen muuttamiset liittyy siihen, että jatkossa miehet ja naiset hiihtää samat matkat.

Ja tässä ei sitten ole mitään tolkkua. Johtaa siihen, että miesten kisoissa eroista tulee pienempiä ja naisten kisoissa suurempia. Eilisessä Lahden kisassa ero oli 7 minuttia, mutta tullaan vielä näkemään kisoja, jossa ero on isompi. Nyt ehkä vähän yllättäen naisten kolmaskymmenes oli jokseenkin yhtä kaukana kärjestä kuin miesten kolmaskymmenes, eli siinä ei tullut sitä odottamaani eroa. Olisin odottanut että sijalla kolmekymmentä se ero repeää vielä enemmän, mutta nyt ilmeisesti keli suosi ja se ei näkynytkään niin. Oikea tapa minusta olisi katsoa kilpaiuaikaa/rasittavuutta ja voisi lonkalta heittää että miesten 20km vastaa tuloksiltaan aikalailla naisten 15km. Tai ehkä paremminkin naisilla 20km ja miehillä 25km.

Tasa-arvo on ihan kannatettava asia, mutta en ole oikein vakuuttunut, että juuri tässä kohtaa siihen kannattaa vedota. Saman matkan kisa miehillä ja naisilla on kaksi pahimmassa tapauksessa hyvin erityyppistä ja luonteista kisaa. Jos tasa-arvoa haetaan niin tämä ei ole sitä. Ja kyllä minusta naisten yhdistetty saa vielä jonkun olympiadin kypsyä olympialaisten ulkopuolella - siellä oli kuitenkin lähinnä hopeasompa ikäistä kilpailijaa kärkipäässäkin. Toisaalta onhan se vuorihiihtokin vissiin menossa olympialaisiin ja se nyt on ihan pöhköä touhua.

PMoi
27.03.2023, 20.36
Ei pelkkä kiritykki kuten joku Northug aikanaan. Tulee myös halutessaan pärjäämään pidempään eikä tule samanlaista kyykkäystä kuin Northugille..

Luin Northug:in kirjan, suosittelen sen lukemista muillekin. Aika erilainen on hänen tarina minun omaan mielikuvaani nähden, kuvittelin hänet aivan erilaiseksi lahjakuudeksi. Tuosta kyykkäyksestä, kun motivaatio loppuu niin seuraukset/tulevaisuus on hyvin arvattavissa.

F. Kotlerburg
27.03.2023, 21.06
Ja tässä ei sitten ole mitään tolkkua. Johtaa siihen, että miesten kisoissa eroista tulee pienempiä ja naisten kisoissa suurempia. Eilisessä Lahden kisassa ero oli 7 minuttia, mutta tullaan vielä näkemään kisoja, jossa ero on isompi. Nyt ehkä vähän yllättäen naisten kolmaskymmenes oli jokseenkin yhtä kaukana kärjestä kuin miesten kolmaskymmenes, eli siinä ei tullut sitä odottamaani eroa. Olisin odottanut että sijalla kolmekymmentä se ero repeää vielä enemmän, mutta nyt ilmeisesti keli suosi ja se ei näkynytkään niin. Oikea tapa minusta olisi katsoa kilpaiuaikaa/rasittavuutta ja voisi lonkalta heittää että miesten 20km vastaa tuloksiltaan aikalailla naisten 15km. Tai ehkä paremminkin naisilla 20km ja miehillä 25km.

Tasa-arvo on ihan kannatettava asia, mutta en ole oikein vakuuttunut, että juuri tässä kohtaa siihen kannattaa vedota. Saman matkan kisa miehillä ja naisilla on kaksi pahimmassa tapauksessa hyvin erityyppistä ja luonteista kisaa. Jos tasa-arvoa haetaan niin tämä ei ole sitä. Ja kyllä minusta naisten yhdistetty saa vielä jonkun olympiadin kypsyä olympialaisten ulkopuolella - siellä oli kuitenkin lähinnä hopeasompa ikäistä kilpailijaa kärkipäässäkin. Toisaalta onhan se vuorihiihtokin vissiin menossa olympialaisiin ja se nyt on ihan pöhköä touhua.
Kollenin 50km:llä Ryytty ja Immonen hävisi lähes vartin kärjelle.

Sinänsä en pidä MC-kisojen kärjen ja häntäpään välistä eroa tärkeänä, koska siellä on se kansallinen osasto mukana ja kaikki muut paitsi norjalaiset häviää merkittävästi kärjelle.

tikola
27.03.2023, 21.48
Sinänsä en pidä MC-kisojen kärjen ja häntäpään välistä eroa tärkeänä, koska siellä on se kansallinen osasto mukana ja kaikki muut paitsi norjalaiset häviää merkittävästi kärjelle.

En minäkään pidä kärkeä ja häntää merkittävänä, mutta sija 30 eri asia. Yleensä naisten kolmaskymmenes on tavattoman paljon kauempana kärjestä kuin miesten kolmaskymmenes. Nyt Lahdessa se ei yllättäen ollutkaan niin. Isompi hajonta tarkoittaa usein vähemmän kiinnostavaa kisaa ja vähemmän niitä jotka todella kisassa kärkisijoista taistelevat. Minulla on siihen sellainen penkkiurheilijan vinkkeli, jolle tiukka kisa ja jännittävät tilanteet ovat homman suola. Ei se miten suksenvaihto onnistuu.

F. Kotlerburg
27.03.2023, 21.58
Niin tahtoo nykyään olla että hyvä että 30 saadaan viivalle.

tchegge_
28.03.2023, 15.48
Siis tiputtiko FIS nyt myös samalla miesten yhdistelmähiihdon 10+10 ja viestit 4x7,5 mittaisiksi seuraaviin mm-kisoihin?

Hower
02.12.2023, 15.40
Tuli kuulemma vilu Suomen naisille Jällivaarassa.
Onneksi on Jessica Diggins, jolla hiihto sujuu pakkasesta huolimatta.
Siinä on kyllä raivopäistä menoa loppuun asti tällä naisella. Aina.
Suomalaisnaisista ei moista yritystä löydy ikinä.

Steve Baggy
02.12.2023, 17.23
Östersundinkin perusteella Salomon toimii erittäin hyvin kovalla pakkasella.

tikola
03.12.2023, 09.06
Ilmeisesti nyt fluorivapaana aikana suksen merkitys korostuu entisestään. Eli aiemmin fluorilla eri sukset saatiin tasaväkisemmäksi, nyt kyse on siitä kenellä on passelimmat sukset itselle. Suksitehtaitahan minun nähdäkseni ovat ainakin meille täällä Suomessa näkyvät

Fischerin tehtaat varmaankin jossain Saksassa tms.
Atomicin tehtaat Itävallassa, josta myös Salomonit ainakin ennen tulivat
Madhussin tehtaat jossain Norjassa
Kirvesniemen tehtaat Kiteellä, josta tulee Yokoa, Karhua ja Järvistä = sama suksi eri värityksellä
Peltosen tehtaat Hartolassa tms,

Mitkä noista sitten tehdään siellä Viron Viisnurkassa Visun tehtailla on minulle mysteeri. Se kuitenkin aiemmin oli se maailman suurin suksitehdas ja monilla merkeillä oli tuotantoa siellä. Kaikilla on sitten alihankintaa erilaisissa halpamaissa, mutta noin organisaationa minusta suksitehtaita on ainakin nuo. Salomonin hyvyys on ainakin nyt alkukaudesta näkynyt aika kiistattomasti, mutta pitäisi nyt saada käsiin Salomonit ja Atomicit ja katsella onko niissä edelleen samanoloinen grafiikka ja tarroitus, joka kielisi samasta tehtaasta. Ja hiihtääkö joku Atomic merkillä ja miltä sen kulku näyttää?

Voitelurekan osaamisesta nyt välinekilpailu näyttää siirtyneen suksivalinnan osaamiskilpailuksi, eli se kuka jaksaa ja pystyy eniten testaamaan tulee siinäkin pärjäämään. EIköhän Norjalaisilla kohta ole toinen rekka pelkkien suksien kuljettamiseen ja he hoitavat ylivaltansa kuntoon myös tässä uudessa ajassa öljyrahoilla.

marco1
03.12.2023, 11.08
Fischerillä ja Rossignolilla on / on ollut isot tehtaat Ukrainassa. En tiedä faktaksi mutta jossain artikkelissa kerrottiin Fischerillä tuolla olisi ollut massatuotettujen puurunkoisten suksien valmistus ja kisasukset tehtäisiin muualla.

tikola
03.12.2023, 11.49
Ai niin Rossari jäi minun listasta pois. Sen tehdaspaikkaa en tiedä vai voisiko olla sama linja, josta Fisheriä tulee? Se pitää usein paikkansa, että on joku halpatehdas joka tuottaa massasukset markettiin ja kisasuksille on joku oma pienempi paja....joskin Fischerillä se pienempi paja lienee myös aika iso.

Steve Baggy
03.12.2023, 12.03
Ja nyt fluorikiellon todellisia vaikutuksia ei ole vielä edes nähty, kun kelit on olleet tämmöisiä. Vesikelejä odotellessa.

Ohiampuja
03.12.2023, 12.17
Outo koko fluorikielto. Tai siis ei itse kielto vaan sen toimeenpanojärjestys. Yleensä ekana kielletään maahantuonti, sitten siirtymäaikojen jälkeen kuluttajamyynti ja viimeisenä käyttö ammattilaisilta. Kun kemikaaleista tai ympäristömyrkyistä yleensä puhutaan…

Steve Baggy
03.12.2023, 13.39
Riiberin ylivoima on kyllä tappamassa yhdistettyä lajina.

marco1
03.12.2023, 14.25
Ai niin Rossari jäi minun listasta pois. Sen tehdaspaikkaa en tiedä vai voisiko olla sama linja, josta Fisheriä tulee? Se pitää usein paikkansa, että on joku halpatehdas joka tuottaa massasukset markettiin ja kisasuksille on joku oma pienempi paja....joskin Fischerillä se pienempi paja lienee myös aika iso.

https://planetski.eu/2022/07/21/russian-invasion-of-ukraine-disrupts-ski-manufacture/ vähän vaihtelee lähteestä riippuen että tulee kaikki samasta tehtaasta Ukrainassa vai olisko Rossarilla oma tehdas kuten linkissä kerrotaan.

Steve Baggy
03.12.2023, 15.22
Ja hiihtääkö joku Atomic merkillä ja miltä sen kulku näyttää?

Krugerillä näyttää olevan ja ei kyllä kovin hääviltä näyttänyt, kun ennakkoon heikompi ruottalainen tuli lopun laskuvoittoisella osuudella kiinni ja ohi.

tikola
03.12.2023, 16.47
Krugerillä näyttää olevan ja ei kyllä kovin hääviltä näyttänyt, kun ennakkoon heikompi ruottalainen tuli lopun laskuvoittoisella osuudella kiinni ja ohi.

Totta ja se puhuu tuota ajatusta vastaan, että Salomon ja Atomic olisivat vieläkin saman tehtaan tekosia. Olisko Salomon kasvanut jo niin suureksi suksissakin, että tuollainen alihankinta olisi lopetettu.....tai mistäs sen tietää kuka on milloinkin jossain tuotantokapasiteetissa se suurin maksaja ja sitäkautta ykkösasiakas.

Hower
03.12.2023, 17.04
Munansa sarjajäädyttäjä Remi Lindholm hiihti tänään sepalus auki.
Päivän suomalaisaavutus tältä päivältä.

X-terra
04.12.2023, 00.21
Fischerillä ja Rossignolilla on / on ollut isot tehtaat Ukrainassa. En tiedä faktaksi mutta jossain artikkelissa kerrottiin Fischerillä tuolla olisi ollut massatuotettujen puurunkoisten suksien valmistus ja kisasukset tehtäisiin muualla.

Käsittääkseni Fischerin osalta kilpatason suksista urheiluliikkeissä myytävät tehtäisiin Ukrainassa (=made in Europe) ja ns kilosukset ja tallisukset tehtäisiin Itävällassa (=made in Austria). Muistaakseni noin oli vuonna 2010, kun reikä fisuja ostin kaksi paria.

JTu
04.12.2023, 07.25
Yhdenkään merkin kisasuksia ei valmisteta Ukrainassa. Esim kaikki Speedmaxit tehdään ja on aina tehty Itävallassa.

Jos puhutaan mc-tason hiihtäjien suksista, näillä saattaa olla vähän eri ”linjasto”/ laaduntarkkailu kuin vastaavalle kauppatavaralle, mutta pääosin valmistus samassa tehtaassa. Yks poikkeus tosin ainakin ollut.

Kisasuksien valmstusmäärät ovat niin pieni osa kokonaisvoluumista, että olisi jo tuotantotaloudellisesti epäviisasta hajauttaa eri sijainteihin.

Hower
28.01.2024, 17.32
Onneksi on Jessica Diggins, jolla hiihto sujuu.
Siinä on kyllä raivopäistä menoa loppuun asti tällä naisella. Aina.
Suomalaisnaisista ei moista yritystä löydy ikinä.
Mutta nyt suomalaisilla oli majoitus väärässä paikassa, että ei ihme kun Jessie voitti.

Chat GPT
28.01.2024, 19.42
Yleensähän valitetaan ettei ollut peesejä mutta nyt siihen on vaikea vedota.

Ohiampuja
06.02.2024, 10.20
Hesarin jutussa kerrotaan että MC cuppia kiertävä porukka olisi n 100 henkeä. Ensin kuulostaa isolta, mutta kun sitä pysähtyi miettimään, niin ei se välttämättä olekaan.

Jos joka hiihtäjällä on oma voitelija ja oma testaaja mukana, niin siitä tulee 30-40 henkeä. Sitten muut voiderekan duunarit ja autokuskit niin olisko se sitten n 50.

Mutta mitä muita siellä on? Valmentajat, hierojat, fyssarit, lääkäri tai kaksi. Varmaan joku psykologi kulkee mukana. Ja vähintään pari tyyppiä varmaan pyörittää taustalla ruokailu ja hotelli rumbaa, että se toimii sujuvasti.

Ja onko joku pieni eturyhmä joka on jo seuraavalla kisapaikalla varmistamassa että hotellit, ruoka ja vuokra-autot yms on varmaan kunnossa?

Mutta tietääkö joku täällä asiasta paremmin?

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000010204704.html

Chat GPT
09.02.2024, 17.30
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/850b6d19-0143-42ad-8f12-f000eb67155c

Uusi mono/ side systeemi.

tikola
09.02.2024, 18.58
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/850b6d19-0143-42ad-8f12-f000eb67155c

Uusi mono/ side systeemi.

Hyväksyn ajatuksena tuon nivelen tuomisen kärjestä taaksepäin. Se on ihan sama asia kuin retki ja pikaluistimen ero ja kieltämättä se pikaluistin on parempi. Mutta se että tuosta kannattaisi maksaa 850 euroa kengästä ja 180 euroa siteestä, kuulostaa aika paljolta. Ja se että tuo olisi "Dramaattinen uudistus luisteluhiihtoon" kuulostaa aika markkinamiesten lauseelta sekin.

marco1
09.02.2024, 19.42
^ Ideana tietysti selkeä mutta melko korkealle nousee jalka suksesta. Kohdistaako liian kovan väännön sidelevyyn?

Steve Baggy
09.02.2024, 21.12
Hyväksyn ajatuksena tuon nivelen tuomisen kärjestä taaksepäin. Se on ihan sama asia kuin retki ja pikaluistimen ero ja kieltämättä se pikaluistin on parempi. Mutta se että tuosta kannattaisi maksaa 850 euroa kengästä ja 180 euroa siteestä, kuulostaa aika paljolta. Ja se että tuo olisi "Dramaattinen uudistus luisteluhiihtoon" kuulostaa aika markkinamiesten lauseelta sekin.Niin no tilanne on nyt tämä, kun tuota ollaan tuomassa markkinoille. 2-3v kun mennään niin tilanne voi näyttää ihan erilaiselta, jos tuosta oikeasti on noin iso hyöty. Ei maksa enää 850€ kenkä. Eihän harrastelijan kannata koskaan ja missään lähteä näihin ensimmäisiin aaltoihin mukaan. Sekin on sitten oma asiansa, että saako se keskimääräinen tasamaakuokkaaja tuosta mitään iloa irti eli lyökö läpi massoille. Tuolla kun hiihtelee niin oikeasti niitä jotka pystyy edes tasaisella hiihtämään vassua tai rentoa mollea on melkoisen vähän.

tikola
09.02.2024, 22.31
^ Ideana tietysti selkeä mutta melko korkealle nousee jalka suksesta. Kohdistaako liian kovan väännön sidelevyyn?

Nousee suksen pinnasta samaan malliin kuin vanha Salomon, eikä sekään minusta ollut liikaa. Kiinnitysraudan pituus auttanee vääntöön, eli tuossahan on erittäin ptkän oloinen kiinnitysrauta ja se on varmasti hyvä asia. Hyödyn suuruuteen en kyllä usko hetkeäkään - hiihdossa määrää kaikista eniten se mikä on siteen ja pipon välissä ja kaikki muu on ihan kosmetiikkaa sen rinnalla. Eli siteen nivelöinti ei kyllä takuulla muuta hiihdon perusasioita toiseksi. Se mikä oli NNN siteen hyvyys oli yhteensopivuus kaikkien siteiden kanssa pilataan nyt tässä. Markkinamiesten kehuihin en luota, mutta kyllä tuossa jotain hyvää varmasti on ja ehdottomasti kiinnitysraudan pituus on yksi niistä hyvistä asioista.

marco1
09.02.2024, 22.34
+700€ monoja on jo joka valmistajalla nytkin, pahimpana Alpinan huippumallissa ”ovh” on jo yli tonnin (myydään ~ 749€ ).

Pitäisikö rajoittaa kilpailuissa käytettävä kalusto vain yleisessä myynnissä olevaan mallistoon vaikka kikkailua siinäkin voi tehdä.

tchegge_
09.02.2024, 22.46
Pyörätaustaiselle tuo siteen paikka varmaan kotoisan tuntuinen. Mietin jo hetken että SOS-kiinnitys toimisi kanssa mutta sitten muistin sen kiertoliikkeen, tulisi äitiä ikävä tiukoissa mutkissa. [emoji1]

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Chat GPT
10.02.2024, 14.39
Sellaista mietin että kun / jos venäläiset hiihtäjät joskus tekee paluun hiihtoihin niin millähän välineillä mahtavat hiihtää ?
Tuskin mikään merkki haluaa assosioitua venäläisiin ? Etenkään niihin jotka ovat julkisesti tukeneet Putinin sotaa. Esim. Stepanova.

Kepsu
10.02.2024, 19.59
^Ai niinkuin esim NHL:ssä pelaavilta otettiin kamat pois vaikka kuinka nuollaan Putinin pakaranväliä.
Raha, raha ja raha, millään muulla ei ole v*tunkaan väliä.

tikola
10.02.2024, 21.12
Tai tenniksessä, jossa niitä ei minkään maan lipun alla pelaavia venäläiseltä kuulostavia riittää. Ei voi välttyä ajatukselta, että kun rahaa on lajissa tarpeeksi ei tuolla eettisyydellä ole niin nuukaa. Siis hiihto, paini tai nyrkkeilyn täyskielto esittäytyy oudossa valossa, kun tenniksen Australian avoimissa on ihan OK, että finaalissa esiintyy venäläispelaaja. Ja jos sillä sponsoroinnilla retostellaan, niin Lacoste, Tecnifibre ja BMW nyt ainakin näyttävät luottavan Daniliin yhteistyökumppanina.

Chat GPT
10.02.2024, 23.57
Venäläiset tennismiehet eivät kuitenkaan esiinny julkisesti Putinin puudeleina tosin kuin jotkut hiihtäjät.

tchegge_
11.02.2024, 10.10
Luulisi naapurin hiihtomaajoukkueen ostavan sukset ihan omalla rahalla kuten nytkin. Sukset ei nyt ole pakotteiden alaisia tuotteita, sauvoista en ole niin varma.

Steve Baggy
11.02.2024, 10.12
Venäläisille jäi ne sukset mitä heillä oli ennen sotaa. Varmaan niilläkin hiihtää.

Chat GPT
11.02.2024, 11.01
Ymmärtääkseni huippuhiihtäjät eivät omista suksiaan vaan ne on valmistajan omistuksessa ja voivat siis halutessaan hakea sukset pois jos katsovat että hiihtäjä ei edusta niitä arvoja joita valmistaja, ainakin julkisesti, haluaa edustaa.

Ja kaupasta ostamalla tuskin ihan niitä huippupareja löytää. Ja toimiiko samat huippuparit enää samalla tavalla kuin toimivat ennen fluorikieltoa.

Steve Baggy
11.02.2024, 11.59
Näinhän se on ja siksi kilpahiihtäjien vanhoja pareja on myynnissä aina silloin tällöin suksiliikkeissä.

Ymmärrettävästi kukaan ei ole niitä suksia Venäjältä halunnut lähteä hakemaan ja vapaaehtoisesti ne ei niitä palauta.

Chat GPT
12.02.2024, 09.45
Kläbön kiritappio oli parasta mitä hiihdolle on tapahtunut pitkään aikaan.

Chat GPT
14.02.2024, 14.52
https://youtu.be/eVudJbh-sUo?si=wiy3mm-c7ZMveVaY

Tarinaa uudesta siteestä.

Hower
03.03.2024, 21.14
Katoin töllöstä tänään mc sprinttikisaa. Olisko siellä katsomassa ollut noin 50 katsojaa?
Taitaa hiihto olla turhin kilpalaji mitä löytyy?

tchegge_
03.03.2024, 21.52
Oli kyllä varsinkin naisissa hyvä sprittikisa, taisi Ruotsalaisilla olla vähän enemmänkin suksiongelmaa kun Skistad ja se sakemanni paineli ohi..

Ja pitkästä aikaa Mäki onnistui finaaliin saakka. Jospa alkaisi saamaan kroppansa kisakuntoon ensi vuodelle.

kauris
03.03.2024, 22.38
Katoin töllöstä tänään mc sprinttikisaa. Olisko siellä katsomassa ollut noin 50 katsojaa?

Eilen siellä oli tuhansia katsojia. Näitköhän oikein.
Tai siis kuva osui varmaa "väärään" kohtaan katsomoita.

usko juntunen
04.03.2024, 16.37

Salpausselän kisat järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1923. Kisat ovat pisimpään yhtäjaksoisesti Suomessa järjestetty urheilutapahtuma. Suomen suurin talviurheilutapahtuma on toiminut myös maailmanmestaruuskilpailuina vuosien saatossa seitsemän kertaa.

Muurin takaa:
https://www.ess.fi/urheilu/6602684 "Tapahtuma voi hyvin ja se kehittyy. Salpausselän kisoissa lähes 50 000 kävijää"

Hower
04.03.2024, 16.54
Oli varmaan se maaliintulokatsomo vain sitten tyhjänpuoleinen. Se osui rähmäisiin silmiini töllöstä.
Hienoa jos porukkaa on ollut tuollaisia määriä!

Arosusi
04.03.2024, 19.06
Oli varmaan se maaliintulokatsomo vain sitten tyhjänpuoleinen. Se osui rähmäisiin silmiini töllöstä.
Se maaliintulokatsomo oli yllättävän tyhjä. Siihen paistoi hienosti aurinko kun taas vastapäinen takasuoran katsomo oli varjossa ja siellä oli paljon katsojia. Luulisi että kevät aurinko olisi houkutellut katsojia pääkatsomoon. Olisiko johtunut lippujen hinnoista?

Portti
04.03.2024, 19.28
Se maaliintulokatsomo oli yllättävän tyhjä. Siihen paistoi hienosti aurinko kun taas vastapäinen takasuoran katsomo oli varjossa ja siellä oli paljon katsojia. Luulisi että kevät aurinko olisi houkutellut katsojia pääkatsomoon. Olisiko johtunut lippujen hinnoista?

Kyllä, lippujen hinnoilla on suuri merkitys siihen, että minne katsojat stadionilla asettuvat. Takakaarteeseen ja takasuoralle pääsee halvimmalla aluelipulla. Pääkatsomoon tarvitsee selvästi kalliimman lipun. Olisin tarkistanut nuo eri lippujen hinnat, mutta Salpausselän kisasivuilta oli tehokkaasti siivottu kaikki tiedot vuoden 2024 tapahtumasta enkä nyt enää löytänyt lippujen hintoja. Itse olin lauantaina aluelipulla metsässä katsomassa kisoja. Metsässä reitin varrella oli ihan mukavasti väkeä. Lauantain aluelipun hinta oli muistaakseni 33 eur.

Päiväkohtaisia katselijamääriä ei taida olla julkaistu (?), mutta taitaa olla lauantai selkeästi suosituin päivä. Sunnuntain sprintti ei taida suomalaisia kiinnostaa yhtä paljon kuin lauantain perinteisen tyylin normaalimatkat. Lauantaina myös pääkatsomossa oli kohtuullisen paljon porukkaa televisiokuvien perusteella, tosin enemmänkin olisi mahtunut.

kauris
06.03.2024, 14.05
Okei, mielenkiintoista kuulla noita hintoja. Olisin itse veikannut ja toivonut, että päivälippu metsään olis ollut joku parikymppiä. Olin jopa miettinyt pitääkö niistä maksaa mitään jos jonnekin kauemmas metsäpätkälle eksyy. No okei, olihan tämä mc-kisa. Miten jotkut kotimaiset Suomencup-kisat. Vitosella tai kympillä saattais saada mut katsomoon. Ei kalliimmalla. Varsinkin jos koko perheen voimilla lähtisi. Mutta voisin ostella sitten parit makkarat kyllä kiskasta.

edit. No nopeahan tuo oli tarkistaa. Suomen cup on seuraavan kerran Äänekoskella ja lippujen hinnat juuri sitä mitä mielestäni kannattaakin olla. Saadaan vähän rahaa mutta ei ole kynnys lähteä katsomaan. Päivälippu aikuisilta 10 euroa, alennusryhmät 5 euroa ja alle 16 vee ilmaiseksi. 3 päivän lippu 20/15 euroa.
https://hiihtoliitto.fi/tapahtumat/suomen-cup/aanekoski/#yleis%C3%B6lle

edit 2. Se mistä en haluaisi maksaa mutta olen joskus joutunut sen tekemään on Jyväskylän suurajoissa yhden yön peltoparkista 20 euroa. Täysin erillään siis itse "katsomolipuista". Varsinkin jos ja kun viereen majoittuu sitten joku bileporukka joka luukuttaa musiikkia isoista skobeista generaattorin jyristessä lisävirtaa aamun tunneille saakka.

Ohiampuja
06.03.2024, 18.40
Mitä luulette, kuinka tasakeppi-spesialisti pärjää Kollenilla? Eli siis Kati Roivas.

usko juntunen
07.03.2024, 16.20
Mitä luulette, kuinka tasakeppi-spesialisti pärjää Kollenilla? Eli siis Kati Roivas.
Tuota kisaa ootan itsekkin mielenkiinnolla. Lopputulosta en kyllä uskalla lähteä arvailemaan ?

arctic biker
07.03.2024, 16.51
Naiset hiihtää lauantaina ja miehet sitten sunnuntaina. Koitin katsoa tuleeko telkkarista mutten lähetyksiä löytänyt.

justus6969
07.03.2024, 17.15
Oliko niin, että Viasatilta tulee hiihdot Ylellä oikeudet yhdistettyyn? En muista tarkalleen, itsellä viasat loppumassa.

Roivas on jännitysmomentti, osaako hiihtää vuorohiihtoa :D

Juha Lehtinen
07.03.2024, 18.37
Oliko niin, että Viasatilta tulee hiihdot Ylellä oikeudet yhdistettyyn? En muista tarkalleen, itsellä viasat loppumassa.

Kyllä, juurikin näin.

Ohiampuja
10.03.2024, 22.21
Olipa erikoinen hiihto Roivakselta. Harmi kun kävi noin, mikähän olisi ollut sijoitus jos olisi ollut normaali kunnossa.

OKS
15.03.2024, 19.23
Vuorisen Laurilta hyvä sprintti Falunissa.

tchegge_
15.03.2024, 20.21
Oli aika pirteän näköistä menoa. Ei olisi kolmospaikka ollut mahdoton vaikka ne kaksi siinä edellä eivät olisi tötöilleet.

Mäeltä jännä taktinen kömmähdys se oman erä aikainen isku. Tuolla radalla aika vaikea päästä irti alkuvaiheessa.

usko juntunen
16.03.2024, 14.21
Kaksoisvoitto Suomeen naisten kympillä Falunissa. Kepa ja Johanna Matintalo. Hieno päivä !
Raskas keli sekä väliaikalähtö ne ovat suomalaisten etu.
e: lisätään vielä hiihtotyyli eli pertsa.

Ohiampuja
16.03.2024, 15.09
Harmi kun tuota ei telkkarista näe. :(

tchegge_
16.03.2024, 15.12
Eikös nämä tule ihan Yleltä?

Ohiampuja
16.03.2024, 15.16
No näköjään on tullut.

Jotenkin on jo tottunut siihen ettei Yle MC cuppia näytä, niin ei tule edes tarkistettua asiaa. No, kävinpä vesisateessa pyöräilemässä.

tchegge_
16.03.2024, 15.33
Joo, mäkin missasin, oli rynnäkkövaunun työntelyä.

marco1
16.03.2024, 17.13
Voittajalla oli Zerot alla, oliko Iivollakin?

Jagge_
16.03.2024, 17.46
Oli kai suunilleen kaikilla. Haastattelun perusteella Iivo testasi Emilin kanssa Iivolle pitopohjia ja löysivät 2 hyvää paria, joista iivo valitsi toisen ja toinen jäi Emilille, joka hiihti niillä huippuhiihdon.

Hower
30.11.2024, 07.40
Onko tuolla Iivo Niskasella ihan kaikki ok?
Sen maaliintulon jälkeinen touhu vaikutti typerältä.

edit:
"Norjan yleisradioyhtiö NRK haastatteli Niskasta tämän tuuletuksista.
– Olen saanut joitain ideoita samalla, kun olen harjoitellut yksinään tuntikausia, Niskanen vastaa."

- ymmärrän, yksin touhutessa alkaa päähän nousta kaikenlaisia ajatuksia.

Chat GPT
30.11.2024, 10.06
Olisin pikemminkin huolissani jos Mc voitto pitkän tauon jälkeen ei tunnu miltään eikä saisi aikaan kuin jonkin ihansama reaktion.

Opulus
30.11.2024, 11.11
Niille, jotka eivät kisaa seuranneet, löytyy lyhyt video: https://yle.fi/a/74-20128230

hcf
30.11.2024, 12.16
Kyllähä se tonne 1 paikalle tarvii pikku ego-boostin. Ja sittekku se ei riitä niin sauvat lentää

Chat GPT
30.11.2024, 16.58
Suomelle huippupäivä.

Vuorinen on tainnut ottaa ihan pysyvän harppauksen eteenpäin viime kauden jatkeeksi. Jasmilta odotin jopa podiumia tänään mutta hyvä veto nytkin.

Hower
30.11.2024, 18.20
Howerin kertoman mukaan olen persu, rasisti, juntti, tyhmä. Aikamoista.
On Aikamoista! :D
Mistäköhän minä tuon rasistinkin olen keksinyt?
Vai sinäkö sen keksit?
Tyhmä? Kuka niin on sanonut?
Voivoi...
Hiihto on kyllä raskasta puuhaa

Hower
01.12.2024, 14.18
Juuri näin!
Diggins ykkönen.
Johaug tiputettiin neljänneksi.
Hienoa!

Juha Lehtinen
01.12.2024, 15.47
Juuri näin!
Diggins ykkönen.
Johaug tiputettiin neljänneksi.
Hienoa!
Kyllä vain, hienoa. Digginsillä kyllä erinomainen vapaan tekniikka. Vaikka ylämäki ei parasta aluetta ole mutta muut kohdat mennään lentämällä ja pystytään suht pitkiä eroja ottamaan kiinni.

usko juntunen
01.12.2024, 17.11
Aivan samaa mieltä kuin kaksi edellistä. Ruotsalaisittain harmillista Sundlingin jääminen Wengin taakse pussiin viimeisessä nousussa. Joutui takamatkalta loppusuoralle missä oli kyllä vahva =pitkä liuku tasaisilla pätkillä.
No yhteislähtökisan luonteen taktiikka oli Digginsin avain eli iski omalla vahvuudellaan jyrkässä kuokkanousussa.

Hower
01.12.2024, 18.04
Oli tosi hieno kisa.
En odottanut, että taka-ajo olisi onnistunut.

justus6969
01.12.2024, 19.34
Kyllä vain, hienoa. Digginsillä kyllä erinomainen vapaan tekniikka. Vaikka ylämäki ei parasta aluetta ole mutta muut kohdat mennään lentämällä ja pystytään suht pitkiä eroja ottamaan kiinni.

mun mielestä Digginssillä ei ole kaunis skeitti. Sohii joka puolelle ja hirveen sähellyksen näköistä. Sauvoitta tosin luistelee hienosti, olisi varmaan kova pikaluistelija :D
Sundlingilla on hieno liuttava luistelu. Miehissä klaebo on niin elastinen kaveri, ettei sen silmiä hivelevää tekniikkaa pysty kukaan omaksumaan.

Kuitenkin parasta päivässä oli, ettei Johaug voittanut. En tiedä onko se reilua toivoa, ettei joku menesty, mutta jonkin epämääräisen nöyryyteen liittyvän asian takia toivon Johaugin ottavan välillä kunnolla turpiin ladulla

Hower
02.12.2024, 09.38
No ny se Johaug syyttää liian kapeaa latua häviöstä:
".. antoi maalissa neljän kilometrin mittaiselle kisaradalle armotonta palautetta.
”Se on turhauttavaa, mutta näimme saman tapahtuvan miesten kisassa, joten minun piti vaan tehdä parhaani”, Johaug kertoi.
Simen Hegstad Krüger kertoi vihaavansa Rukan yhteislähtökisoja paikoin liian kapean radan vuoksi."
https://www.hs.fi/paivanlehti/02122024/art-2000010872029.html
??- muija hiihti melkein koko kisan ihan kärjessä, että oli siinä baanaa mennä ihan mistä kohtaa halusi.
Onneksi muu asenne on entisellään: "hiihdin hyvän kisan. Minusta tuntuu, että minä ja Heidi olimme tänään vahvimpia.”

Chat GPT
02.12.2024, 10.16
On totta että Rukan(kin) latuprofiili on liian kasaava yhteislähtöön. Leveys ei ole ongelma.

Digginsin tekniikka on aika puutteellinen mutta eihän sillä ole loppupeleissä mitään väliä jos se on nopea :)

Hower
02.12.2024, 17.58
mun mielestä Digginssillä ei ole kaunis skeitti. Sohii joka puolelle ja hirveen sähellyksen näköistä.
Näinpä kai, mutta minä ihastelen sitä tolkutonta raivoa ja sisua, millä tuo jaksaa painaa.
Ei tule mieleen kotimaisista eikä muistakaan mitään vastaavaa yritystä.

paaton
02.12.2024, 18.12
Näinpä kai, mutta minä ihastelen sitä tolkutonta raivoa ja sisua, millä tuo jaksaa painaa.

Meinaat etteivät suomalaiset vaan yritä tarpeeksi?

Hower
02.12.2024, 18.31
Selittelyt tulleet sisun tilalle.
No ei, ihastelen van tuotta Digginsin raivoamista laduilla jaloppukireissä

usko juntunen
02.12.2024, 20.15
No kotimaisista ainakin Matti "happo" Heikkinen veti kisoissa itsensä samaan tilaan kuin Diggins.

paaton
02.12.2024, 20.50
Ja tuohan on tosiaan ihan yksilöllistä miten syvälle hapoille voi itsensä ajaa, ei se ole yrityksestä kiinni.
Melkein uskaltaisin väittää, että jokainen kyllä yrittää loppukirissä ihan oikeasti voittaa.

tempokisu
03.12.2024, 08.44
mun mielestä Digginssillä ei ole kaunis skeitti. Sohii joka puolelle ja hirveen sähellyksen näköistä. Sauvoitta tosin luistelee hienosti, olisi varmaan kova pikaluistelija :D
Sundlingilla on hieno liuttava luistelu. Miehissä klaebo on niin elastinen kaveri, ettei sen silmiä hivelevää tekniikkaa pysty kukaan omaksumaan.

Kuitenkin parasta päivässä oli, ettei Johaug voittanut. En tiedä onko se reilua toivoa, ettei joku menesty, mutta jonkin epämääräisen nöyryyteen liittyvän asian takia toivon Johaugin ottavan välillä kunnolla turpiin ladulla

Sori, mun suosikkini kun on Johaug. Meillä on samanlaisia ominaisuuksia, ollaan pieniä ja ei ole kirikykyä ollenkaan. Mutta kannattaisi lopettaa huipulta! vaikka miten olisi kiva kun kotikisoissa on 50km. Nää Diggins ja ruåtsalaiset on aloittanu sprinteistä joten kirikykyä on, ja kestävyyttä kehittyny vuosien myötä.
Sama Janne Ahonen, ja liian kauan uraansa jatkanu Aino-Kaisa Saarinen. Lopetat, ja sitten voi siirtyä niihin erityispitkiin takatyöntömatkoihin. Tosin ei Björgenkään niissä enää pärjänny.
Ite sairasteluvuoden 2007 jälkeen ( ajelua 0 km), kisasin kerran 2008 ja totesin että nyt pitäisi alkaa oikeesti harjoitteleen ja se sitten siittä. Oli tosi hyvä päätös lopettaa kisat ja sai sitten ajella niin pitkiä lenkkejä joita kisavuosikan ei oikein voinu. En olisi kestäny että oon jotain sijalla 4+. Kyllä Thereseäkin ihan varmana itketti, vaikka muuta esitti.

hcf
03.12.2024, 11.02
Meillä on samanlaisia ominaisuuksia

Huulivoiteista lähtien?

tempokisu
15.12.2024, 17.34
Huulivoiteista lähtien?

No enpä ole ikinä minkäänlaista huulivoidetta tai muutakaan vipstaakia, ja jos mainitset sanan (iho)voide/rasva niin oikeesti inhoon.

Mutta miksi, Therese miksi? Jos on huipulla ja kaiken saavuttanu, miksi sitä pitää epätoivoisesti jatkaa ja nolata ittensä? Therese jatkoi vain siksi että Norjan MM-kisoissa on naisten 50km.
Olisi uskonu tempokisua. Huomasin ite sairasteluvuoteni 2007 jälkeen että jaha, nuoremmat menee ohitte ( Säkylän tempo 2008, onneksi osallistuin n40-sarjaan, olisin elitessä ollut vasta toinen ) ja tää on tässä. Mikä oli erinomainen päätös; tempopyöräsäädökset muuttui ja olisi pitäny hankkia ihan joku uusi, ja kun kisoja ei ollut niin ah, pystyi vihdoinkin ajaan kesällä pitkiä lenkkejä.

Copilot
15.12.2024, 18.32
No Theresen kannalta onni, että tänäänkään ei nuoremmat menneet edelle.

tempokisu
16.12.2024, 01.18
^ no niinpä....äiteeni seuraa tarkalla silmällä hiihtoa, ja totesi että Therese on nyt laihtunu liikaa ja kasvot "roikkuu" ( ja kiitos samoin täällä )

Kaikkien aikojen suosikkini on kummiskin Nortti. Ei vitsit himmailee 49,5km ja sitten syöksyy sieltä voittoon :D
Ja olisin niin iloinen jos palaa kisailemaan, pitäisi nyt legendalle myöntää oman maan joukkueen ikijäsenyys...( mitens se linkki tänne laitetaankaan....)

https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/7cedce3b-2d20-4ba3-a5dc-61d6d79c3611

(https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/7cedce3b-2d20-4ba3-a5dc-61d6d79c3611)

usko juntunen
16.12.2024, 12.05
Tässä yksi linkki. Varmaan tästäkin pitäisi legendalle (Nortti) myöntää joku ansiomerkki.
https://yle.fi/a/3-7519081

Juha Lehtinen
16.12.2024, 13.43
Iltapäivälehdillä tuntuu olevan oma halunsa lisätä draamaa otsikoihin, mikä nyt ei ole yllätys. Davosin 20km:n jälkeen Ilta-sanomat otsikoi Johaug on lyöty. No, tuo oli jo kolmas kerta tämän kauden maailmancupissa kun Johaug oli otsikon mukaisesti lyöty. Ehkäpä sitä pidätään joka kerta ihmeenä kun Johaug ei voita kisaa.

duris
16.12.2024, 14.02
On tuo raakaa hommaa lapsen saannin jälkeen tehdä comeback kun maailmancup podium on Tempokisujen mielestä "itsensä nolaamista" ja lehtien mukaan pelkkää häviötä

Juha Lehtinen
16.12.2024, 14.23
Hieman offtopiikkina, mitähän hässäkkää Lillehammerin Scandinavian Cupissa on tapahtunut kun kolme Suomalaista hylätty kun eivät olleet vuorohiihtoalueesta tietoisia vaan menty tasatyönnöllä sekin alue.

tempokisu
16.12.2024, 17.01
On tuo raakaa hommaa lapsen saannin jälkeen tehdä comeback kun maailmancup podium on Tempokisujen mielestä "itsensä nolaamista" ja lehtien mukaan pelkkää häviötä

Se on sillee että jos on aiemmin ollut täysin ylivoimainen pitemmillä matkoilla lähinnä voitatko minuutilla vai kolmella, niin kyllä. Hopeekin on häviö. Ja en puhu nyt Johaugista vaan itestäni. Nolotti, ihan varma että kaikki nauraa ( sekä hölkkä että tempo ).
No, katsotaan miten naisten 50km hiihdossa käy. Se on Johaugin ainut tavoite, ehkä nää lyhkösemmät kisat on "kova treeni".

tempokisu
27.12.2024, 13.11
Onko nyt niin että yhtäkään TourDeSki- osakilpailua ei näytetä maksuttomilla tv-kanavilla?

(^ jossain lehtijutussa oli että Therese tarvitsee kisoja alleen koska ne on parasta kovaa treeniä )

tikola
27.12.2024, 14.01
Onko nyt niin että yhtäkään TourDeSki- osakilpailua ei näytetä maksuttomilla tv-kanavilla?

Ei vaan Tourin päätösviikonlopun Val Di Fiemmessä näkyy Yle televisioivan:

Hiihdon maailmancup | Yle Areena (https://areena.yle.fi/1-4329207?t=tulevat-jaksot)

tempokisu
27.12.2024, 14.41
^ tosikiva juttu, kiitos tiedosta!

Tosin suomalaismiesten osalta harmillista, sekä Iivo että Perttu pois sairastelun vuoksi. Ja siis nimenomaan sairastelu, ei Tourilta poisjäänti.

kauris
27.12.2024, 17.12
Joo eli puolet näytetään (jälkimmäisen paikkakunnan kisat ja nyt kisoja on vain kahdella paikkakunnalla).

hcf
28.12.2024, 17.22
Olikohan se niin että ei edes maksullisilta näe suomessa. Ei oo kellään tv oikeuksia.

Copilot
28.12.2024, 17.28
Viaplaylta näkee

nure
28.12.2024, 18.41
Täytyy sanoa että hyvin riittää se mitä Urheiluruudussa näkee.

hcf
28.12.2024, 19.06
Viaplaylta näkee

Jaa se oli sit joku toinen mitä ei näe. Oisko yhistetty

paaton
28.12.2024, 19.36
Viaplaylta näkee

On kyllä edullinen paketti. Äkkiä katsottuna 45e/kk. Alkaa olla f1 tasoa.
Olisi noita pyhien aikana kiva katsoa, kuten tähänkin asti.

Copilot
28.12.2024, 19.54
On kyllä edullinen paketti. Äkkiä katsottuna 45e/kk. Alkaa olla f1 tasoa.
Olisi noita pyhien aikana kiva katsoa, kuten tähänkin asti.
Se on kyllä Viaplayssa ongelma että kaikki urheilu on kääritty samaan törkyhintaiseen pakettiin. On siinä se F1 myös.

paaton
28.12.2024, 20.05
Niin. Juuri käytiin maalla ja toinen ukki tuumaili, että ihme kun ei tule mitään urheilua. Aiempina vuosina on noita katsottu kaikki joulupyhät. Melkoisen penaalista.

Pitäisi alkaa pienistä eläkkeistä maksamaan älyttömiä kk summia.

tempokisu
28.12.2024, 22.08
Joo mutta siis aivan upeaa, Jasmi Joensuu vapaan sprintissä toisena :cool: ( Therese ei päässyt edes jatkoon, mikä oli odotettavissakin...) olisiko niin että tämmöiset parisuhteen ikävat koukerot antaa voimia? ( moni artisti nimittäin on tehny parhaat kappaleensa juurikin kariutuneen parisuhteen siivittämänä )

Miehissä suosikkini Kläbo oli odotetusti paras.

Joo enpä ole hyvässäkään taloudellisessa tilanteessa edes harkinnu mitään maksu tv-kanavia. Kun tuolta internet-liittymäfirmasta soitti, alkoi kyseleen että mitens nuo television liittymät...ihmettelin että telkkari toimii kyllä ilman liittymiä, töpseli vaan seinään.

Fillarijeti
29.12.2024, 07.27
Moni huippu jättää Tourin väliin. Naisten Toblachin sprintti oli tänä vuonna poikkeuksellisen heikkotasoinen. Omien sanojensa mukaan vanha Jessie Diggins oli täysin ällistynyt sprinttivoitostaan. Parhaista puuttuivat mm. korkealla leireilevät Jonna Sundling ja Emma Ribom sekä Kristine Skistad. Joensuuta paremmista sprinttereistä Johanna Hagström kaatui alkuerässä Lena Quintinin suksiin, voittoonsa uskonut Maja Dahlqvist katkaisi finaalissa sauvansa ja Linn Svahn sääti välierän loppukiriään niin että putosi lopulta niukasti. Samalla tasolla aiemmin kilpailleista Lotta Weng ajoi tyhmyyttään alkuerässä saksalaiseen miinaan ja Digginsin veto toisessa välierässä vei Julie Myhreltä kymmenyksellä jatkopaikan aikavertailussa. Aneemisessa kisassa Anja Weber (4.) ja Kristin Fosnæs (5.) ylsivät uransa parhaisiin sijoituksiin Joensuun (2.) tavoin. Weberin aiempi paras sijoitus oli 19. ja Fosnæsin 12. eli Weber ei ole aiemmin ollut edes välierätasoa.

Sanojensa mukaan Lotta Weng vuodatti nenästään verta 2-3 litraa ja kärsi anemiasta. Kisana Tour on menettänyt sitä tonkkakaupalla ja on letkuissa. Tilanne mahdollistaa ansainnan myös takarivistä. Katsojan kannalta tilanne on sama, että maksat liput Barcelonan matsiin, mutta kupsit Savossa.

https://www.dagbladet.no/sport/stakk-etter-fiasko/82443090

tempokisu
29.12.2024, 13.13
^ Tour on varmasti tänä vuonna aneeminen koska osa keskittyy MM-kisoihin, ja sitten sairasteluja. Sieltä puuttuu ruåtsalaisten parhaat sprintterit. Mutta noi kaatumiset sun muut sählingit kuuluu sprinttien luonteeseen. Tosin aika huonoja välineitä nykyisin kun sauvat katkeaa tämän tästä :D

Mun mielestä se loppunousu-kisa pitäisi mennä takaa-ajona, siinä katsojakin heti näkee tilanteen ja ensimmäinen mäen päällä on voittaja.

ps. just joo nenästä tulee verta 2-3 litraa....

Copilot
29.12.2024, 13.25
Väärin pärjätty. Niin se on aina.

justus6969
29.12.2024, 14.04
Moni huippu jättää Tourin väliin. Naisten Toblachin sprintti oli tänä vuonna poikkeuksellisen heikkotasoinen. Omien sanojensa mukaan vanha Jessie Diggins oli täysin ällistynyt sprinttivoitostaan. Parhaista puuttuivat mm. korkealla leireilevät Jonna Sundling ja Emma Ribom sekä Kristine Skistad. Joensuuta paremmista sprinttereistä Johanna Hagström kaatui alkuerässä Lena Quintinin suksiin, voittoonsa uskonut Maja Dahlqvist katkaisi finaalissa sauvansa ja Linn Svahn sääti välierän loppukiriään niin että putosi lopulta niukasti. Samalla tasolla aiemmin kilpailleista Lotta Weng ajoi tyhmyyttään alkuerässä saksalaiseen miinaan ja Digginsin veto toisessa välierässä vei Julie Myhreltä kymmenyksellä jatkopaikan aikavertailussa. Aneemisessa kisassa Anja Weber (4.) ja Kristin Fosnæs (5.) ylsivät uransa parhaisiin sijoituksiin Joensuun (2.) tavoin. Weberin aiempi paras sijoitus oli 19. ja Fosnæsin 12. eli Weber ei ole aiemmin ollut edes välierätasoa.

Sanojensa mukaan Lotta Weng vuodatti nenästään verta 2-3 litraa ja kärsi anemiasta. Kisana Tour on menettänyt sitä tonkkakaupalla ja on letkuissa. Tilanne mahdollistaa ansainnan myös takarivistä. Katsojan kannalta tilanne on sama, että maksat liput Barcelonan matsiin, mutta kupsit Savossa.

Tekisi mieli sanoa, että nyt on suomalainen kommentti :D Mutta niin se on, että viivalle päässeet ratkaisevat sijoitukset ja pannuttajat sun muut sauvasählääjät voivat syyttää lähinnä itseään. On Jasminillakin riittänyt jossiteltavaa näiden suhteen.

Toisaalta Toblachissa huolto vaikutti olevan aika määräävässä osassa. Kepakin yhdeksäs ja voitti suomalaisista Kähärän sekä Kristan vapaan printissä

Kepsu
29.12.2024, 14.23

Sama juttu kuin läpäkän MM-95, nevö foget.;)

Hower
29.12.2024, 14.26

Mitä minä juuri oikein luin?
"Naisten Toblachin sprintti oli tänä vuonna poikkeuksellisen heikkotasoinen", ja sitten luettelet kuinka porukasta moni ei osannut ja pärjännyt, kaatuili yms.
Voivoi, silloin ei pääse mitaleille jos ei osaa lajinmukaisella tavalla hiihtää kilpaa. Voittaja on paras. Kaatuilija on huonompi.

tempokisu
29.12.2024, 15.25
Erikoista...tai ei, mutta ulkopuoliset ( minäkin siihen sorruin, ihmettelin miksi Therese osallistuu Tourille...) kritisoi Theresen osallistumista Tourille. Että keskittyisi harjoittelemaan. Therese vastaa että hän tuntee oman kroppansa parhaiten ja mitä se kaipaa. Myös Krista on monasti todennut että Tourin rasitus on ollut hyväksi ja sen jälkeen kun vähän kepeemmin ottaa niin huippukunto tulee esille. Tämä ihan varmasti on Theresenkin ajatus.
Entisenä kilpakuntoilijana, ei mä saanu itekseni sellaista kovaa harjoitusta kuin viikkotempot ja kisat. Tosin en ikinä osannut sillä tavalla "ajoittaa kuntohuippua" - se oli sitä samaa mitä kauden alussa.

tempokisu
29.12.2024, 15.33
No just sitten näin, tsemiä Thereselle sillä nyt tuli varmaan uran onnettomin sijoitus "normaalimatkalla" kuudes. Siis kuudes! mietin kyllä ny uudelleen että kannattiko?
Diggins voitti, Kerttu toisena ja Astrid Sling kolmas. Se vaan että jos Therese ei saa revittyä jo heti alussa kunnon etumatkaa ja tullaan kirikamppailuun, niin ei pärjää.
No, toivottavasti tietää mitä tekee....käännyn nyt sille kannalle että ei olisi kansinu mennä nöyryyttettämäksi Tourille.

Loppunousua odotellen....

:D Nortti uskoo että Iivo vaan säästelee itseään, ei oikeesti nyt mitenkään kipee ole mutta päätti nyt kumminkin näin. Ja että "sairastelu" olisi vaan hämäystä kilpakumppaneille.

Juha Lehtinen
29.12.2024, 15.40
Johaug oli jyrähtänyt Sundby:lle kun Sundby oli kommentoinut että Johaugin olisi kannattanut pysyä poissa Tourilta ja jäädä harjoittelemaan kun MM-kisat on Johaugin päätavoite (toki monen muunkin). Johaug oli jyrähtänyt että hän tietää oman kroppansa paremmin kuin Sundby. Johaugin kommentteja odotellessa 15km hiihdon jälkeen.

Kepsu
29.12.2024, 16.01
Jos Johaug on harjoituslenkillä niin kai se on se ja sama onko eka vai tokavika. Harjoitusvaikutus on aivan sama. Kyllä me paremmin tiedetään täällä sohvalla, näin on jämpti prkl.
Toivon vain kaikille muille paitsi suomalaisille ylikuntoa, koska joka tapauksessa aina parempi kun Suomea edustava urheilija pärjää.

Fillarijeti
29.12.2024, 18.08
Helmeni ponksahti ulos muutaman huulesta...:D

Kirjoitukseni oli informatiivinen ja objektiivinen, ja sisälsi osallistujien omia kommentteja. En kiistä tuloksia, mutta asetin kisan tason oikeaan kehykseen historian ja osallistujien suhteen. Joensuu oli toinen, mutta hänen suoritustasonsa vastasi finaalin ja välierän välimaastoa normaalissa maailmancupissa eli mitään suoritustason parannusta ei ole edelleenkään tapahtunut moneen vuoteen. Ikiaikaisella suosikillani Digginsillä on myös ollut viime aikoina vaikeuksia päästä sprintin finaaleihin, ja siksi hän itsekin ällisteli vanhan sprinttivoittoa. Alkuerissä oli paljon kokemattomia hiihtäjiä, mikä osaltaan selittänee kommelluksia.

Pahoitteluni objektiivisesta otteesta, jolla tölväisin joidenkin pyhää lehmää. Suomalaisessa hiihtojournalismissa usein kaverikommentaattorit selittävät kaiken parhain päin, vaikka Kalle Lassilalla onkin ollut ajoittain poikkeuksellisen hyvää analyysia.

Jääkiekkoa en seuraa, joten Kepsun kommentti ei auennut.:seko:

tempokisu
29.12.2024, 18.19
^ ei ole, ei tämä ole maakohtaista vaan henkilökohtainen suosikkiasia; Johaug, Kläbo, Bööt ( ja mieluummin Tarjei, tämä sukunimen perusteella ) jäätanssissa suosikkini on puoliksisuomalaiset Juulia Turkkila & Mathias Versluis. Aikoinaan myös Rahkamo & Kokko, ne ohjelmat oli upeita. Tosin kaikkien aikojen jäätanssipari oli Jaha Khokhlova & Sergei Novintski - ylivoimaisen upeat ohjelmat ja esiintymisasut.

Mitä meistä kukaan saa siitä että suomalaisurheilija pärjää? voin iloita kun tulee näille ei-suomalaisparhaille onnistumisia, mutta Kertun tai Kristan puolesta en toivo onnistumista. Jos joku Johaugin jälkeen niin Diggins.

Fillarijeti
29.12.2024, 18.29
No just sitten näin, tsemiä Thereselle sillä nyt tuli varmaan uran onnettomin sijoitus "normaalimatkalla" kuudes. Siis kuudes!

Johaug oli distanssilla kuudes myös Canmoren maailmancupissa 2016. Falunin MM-kisoissa 2015 hän otti kolme kultaa, mutta oli räntäkisassa 10 km:n vapaalla 27.

https://www.usskiandsnowboard.org/news/diggins-and-gregg-take-historic-podium-worlds

tempokisu
29.12.2024, 19.43
Johaug oli distanssilla kuudes myös Canmoren maailmancupissa 2016. Falunin MM-kisoissa 2015 hän otti kolme kultaa, mutta oli räntäkisassa 10 km:n vapaalla 27.

https://www.usskiandsnowboard.org/news/diggins-and-gregg-take-historic-podium-worlds

No siittä on hieman aikaa. Toi yksi suoritus oli satavarmasti että voitelu epäonnistui.

hcf
30.12.2024, 10.15
Ei näe mäkiviikkoakaa ku aloituskisan ilmasesta töllöstä. On tää harvinaisin syvältä. Kuolema sille lajille.
Mutta toisaalta saa ite liikkua vapaammin ku ei tarvi töllön ääressä olla :)

paaton
30.12.2024, 12.03
Hesarissa oli juttua uudesta sopparista tv oikeuksien kanssa. En kyllä oikein saanut selvyyttä vaikuttaako tuo hiihdon näkyvyyteen ylen kanavilla. Tuo taisi koskea vaan näitä sm tason kisoja.

m-52
30.12.2024, 15.34
Joku kuuntelija kysyi eilen Ylellä, että eikö mäkihypyssä voisi olla eri kisaa Kankkosen tyylillä ja nykyisellä harakkatyylillä. Tuohan olisi muuten vähän niinkuin maastohiihdossakin. Mutta itse asiaan, onhan tuo mäkihyppy kai nykyisin melkoista pukupelleilyä mitä olen lehdistä lukenut.

Kepsu
30.12.2024, 15.48
Aika-ajopuvut ja kypärät mäkihyppyyn niin saattais vähän homma muuttua.

Kepsu
30.12.2024, 15.53
Jääkiekkoa en seuraa, joten Kepsun kommentti ei auennut.:seko:

Jotkut kateelliset väittivät että kaikki muut maat olivat B tai C joukkueilla kisaamassa. Den glider in, eller hur?

m-52
30.12.2024, 18.01
^Onko noissa kisoissa yleensäkään muita kuin B -ja C-joukkueita?

tempokisu
31.12.2024, 12.30
:D kaikkien aikojen suosikkini on kummiskin Petter Northug, tässähän saa voimia elämään sillä niin haluaisin nähdä Nortin kisoissa! Itävaltakin on kiva maa, sieltä tulee yhdistetyn suosikkini Lamparter ( ja ihan seminahkeen nimen perusteella )

https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/883dccbe-9233-4755-8091-12c59468e636

Juha Lehtinen
31.12.2024, 20.46
Oli hyvä ja mielenkiintoinen naisten 20km. Tilanteet eli ihan maaliin asti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fillarijeti
02.01.2025, 10.14
IL:n mukaan (https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/27bfc6b8-9799-4f7c-8e3f-b5ad05a22b20) Toblachin väliaikalähdössä ja takaa-ajossa sooloillut Niskanen on jäänyt erityisesti laskuissa ryhmissä laskeneille kilpakumppaneilleen. Ainakaan takaa-ajon data ei tätä kerro, vaan jokaisella viiden kilometrin kierroksella hän on jäänyt noin 7 sekuntia 1,7-2,1 km:n välillä. Tämän välin täytyy olla nousua, koska 400 metriä on kestänyt kärjeltä noin 2.25. Niskasen ylikova alku näkyy ensimmäisellä kierroksella 5,4 sekunnin jäämisenä 2,1-3,0 km:n välisellä laskuosuudella, kun toisella kierroksella jäänti on ollut 2,6 sekuntia ja kolmannella vain 1,1 sekuntia samalla pätkällä. Niskanen aloitti kisan kovaa, sillä hän oli tavoittanut kärkeä 1,7 km:n kohdalla 3 sekuntia. 8 km:n kohdalla kärkikaksikko aloitti keskinäisen kyräilyn ennen loppuselvittelyä ja vauhti putosi hetkeksi Niskasen tasolle.

Sektoridata (https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=46777#graph_inter)

Juha Lehtinen
02.01.2025, 16.21
IL:n mukaan (https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/27bfc6b8-9799-4f7c-8e3f-b5ad05a22b20) Toblachin väliaikalähdössä ja takaa-ajossa sooloillut Niskanen on jäänyt erityisesti laskuissa ryhmissä laskeneille kilpakumppaneilleen. Ainakaan takaa-ajon data ei tätä kerro, vaan jokaisella viiden kilometrin kierroksella hän on jäänyt noin 7 sekuntia 1,7-2,1 km:n välillä. Tämän välin täytyy olla nousua, koska 400 metriä on kestänyt kärjeltä noin 2.25. Niskasen ylikova alku näkyy ensimmäisellä kierroksella 5,4 sekunnin jäämisenä 2,1-3,0 km:n välisellä laskuosuudella, kun toisella kierroksella jäänti on ollut 2,6 sekuntia ja kolmannella vain 1,1 sekuntia samalla pätkällä. Niskanen aloitti kisan kovaa, sillä hän oli tavoittanut kärkeä 1,7 km:n kohdalla 3 sekuntia. 8 km:n kohdalla kärkikaksikko aloitti keskinäisen kyräilyn ennen loppuselvittelyä ja vauhti putosi hetkeksi Niskasen tasolle.

Sektoridata (https://www.fis-ski.com/DB/general/results.html?sectorcode=CC&raceid=46777#graph_inter)
Joo, ylämäkeä tuo 1,7-2,1km oli jossa isommat erot syntyivät. Oli varsin unelma pari ison eron tekemiseen Johaug ja Slind tällä Tourilla. Johaug veti ylämäet ja Slind sitten tasaisemmat osuudet eli molempien vahvuudet oli hyötykäytössä, melkein kuin oppikirjasta vetovuorot. Niskanen teki sen mitä yksin voi. Carlilla ei ollut hyvä päivä joten hänestäkään ei saanut ennakkoon ajateltua vetoapua.

tchegge_
03.01.2025, 20.05
Mä en ihan ymmärrä tuollaisen sprinttiradan lopun pointtia. Tuntui melkein että Pellegrino halusi näyttää kisäjärjestäjille kuinka susi se on.

Sent from my Takapalk

tempokisu
04.01.2025, 05.44
Varhaishuomenia! Mahtavaa että nyt nämä ( oliko eilen jo, mutta "sattuneesta syystä" en katsonu telkkarista edes Kaunareita enkä Emmerdalea...) kisat näytetään yleistelkkarista.
Ja mitä nyt Aamulehdestä luin, niin Johaug on 8s perässä Slingiä, ja se ero kurotaan viimeistään loppunousussa. Johaug ei pärjää sprintissä ( paitsi sen kerran kun norskit perusti ylämäkisprintin ihan Johaugia varten....) että aika hienosti kun Tourilla on 2 sprinttiä joista Johaug ei päässy edes erävaiheisiin.
Mä niin toivon että Johaug ottaa omansa loppunousussa!

Copilot
04.01.2025, 09.15
Toivottavasti käryää doping-testissä.

tempokisu
04.01.2025, 14.01
^ niin siis kuka tässä on se valittajapessimisti? Johaug ei todellakaan käryä, jos joku niin Astrid Sling ( ihan puskista tullu huipulle...). Tai Niskaset. Kun Iivo ei oikeestii kipeenä ole...
Päiväunilta heräsin ja katsoin miesten kisan loppuosuuden, mun suosikkini otti kyllä omansa, tosi järkevästi hiihdetty ja lopussa ylivoimainen kiri.
Kläbo voittaa Tourin, ja Johaug myös.

Juha Lehtinen
04.01.2025, 14.04
Jotenkin tylsiä tällaiset "pilluralli" kisat. Kierretään lyhyttä rataa yhteislähdössä jossa ei ole oikein mitään jännitettävää. Toki saadaan yleisöä paremmin ladun varteen jos sattuu kiinnostamaan. Toki Klaebon mielestä hauskaa kun voitti. Olisiko ollut yhtään kiinnostavampi jos olisi skiathlon ollut vaikkapa 2x10km.

Juha Lehtinen
04.01.2025, 14.09
^ niin siis kuka tässä on se valittajapessimisti? Johaug ei todellakaan käryä, jos joku niin Astrid Sling ( ihan puskista tullu huipulle...). Tai Niskaset. Kun Iivo ei oikeestii kipeenä ole...
Päiväunilta heräsin ja katsoin miesten kisan loppuosuuden, mun suosikkini otti kyllä omansa, tosi järkevästi hiihdetty ja lopussa ylivoimainen kiri.
Kläbo voittaa Tourin, ja Johaug myös.
Itselleni Slind ei ole puskista tullut. Tiesin että kova perinteisen/tasatyönnön hiihtäjä ski classic ajoilta. Ei ole yllättänyt että on nopeasti maastohiihdon maailmancupiin sopeutunut. Astridilla kovan luokan sisko myös joka on edelleen ski classic sarjassa mukana.

kp63
04.01.2025, 14.56
Muidenkin kuin Kleebon pitäisi älytä mitä nykykisat vaatii eikä treenata kuten ennen ja vaatia reittien muutosta. Kisat pyörii vain yleisön ja TV.n ehdoilla ja siihen pitää sopeutua ja treenata sen mukaan. Tai sitten kisata muussa sarjassa. Ihan järkky tekniikkaero mutkissa.

Takamisakari
04.01.2025, 15.32
^No tämä. Itse ymmärrän kyllä että laskutekniikka (tai itseasiassa kaarre-) ei välttämättä ole siellä listan kärkipäässä harjoittelussa mutta helposti näyttää Johannes repivän eroja mutkissa ja alamäissäkin. Esim naishiihtäjien kannattaisi satsata laskutreeniin, jos olisi vaikka oikein supertaitava ja kylmäpäinen laskija niin siitä voisi olla etua monella eri radalla.

tempokisu
04.01.2025, 18.28
:D Johaug menee menojaan olipa hienon näköistä..., hei siis melki puolen minuutin ero - ja huomena on legendaarinen loppunousu jonka hän voittaa mennentullen.
Olin aluksi harmistunu että Johaug osallistui Tourille, mutta kyllähän se kannatti :D Kerttu Niskasen ero Thereseen jotain 2,5minuuttia....

Ja kuka sen naisten 50km MM-kisan voittaa? sanotaanko että kukahan tulee toiseksi ...

tempokisu
05.01.2025, 17.55
Ja sillä lailla, Kläbo voitti Tourin ihan ylivoimaisesti :cool: ja nyt "jännityksellä" seurataan naisten loppunousua....voi että, Theresellä on nyt niin ylivoimainen tilanne että voitto tulee. On sieltä vähän tultu takaa, mutta kun on enää jotain 800m ja muut 45s jäljessä niin tää on tässä. ( tai tuli sitä eroa enemmänkin...tää loppunousu pitäisi kyllä mennä takaa-ajona)
Kiitos, mie aplodeeraan seisaaltani. Olin ensin että mitä ihmettä Therese Tourille osallistuu, kun sprinteistä ei tullu mitään. Tämän jälkeen kun vähä lepäilee ja palautuu niin MM-kisoissa on huippukunnossa. Ja sekin on ihan mieletöntä että kahdesta sprintistä ei tullu mitään pisteitä, kaikki tuli normaalimatkoilta.
Siellä naiset kaatuu maaliviivan jälkeen kaikkensa antaneena, Therese vaan naureskelee.
Ihan mahtavaa, mun molemmat suosikkini otti omansa ihan ylivoimaisesti. Ja teidän harmiksenne :D Oli ihan älyttömän hienoa katsoa Johaugin loppunousua, ihan eri tahti kuin muilla. Että enkö arvosta urheilijoiden suorituksia? mulla on vaan eri suosikit.

ps. onpas Aino-Kaisa Saarinen vanhentunu, harmaata hiusta....( ei pahalla mutta yllätyin )

pps. ja jos joku nyt palaa siihen doopinkiin, niin kyllä siellä muutkin on käyttäny, mietitäänpä Lahti 2001 eikä se varmana ole siihen jääny. Ihmiset huijaa, mutta kaikki ei jää kiinni.

Hower
05.01.2025, 17.59
Molemmat olemukseltaan, eleiltään ja tyyliltään kaksi vastenmielisintä tyyppiä. Robottimaista menoa.

Copilot
05.01.2025, 18.05
Hyvin on huulet rasvattu…

m-52
05.01.2025, 19.52
Tuloksista näin, että Norjaan voitot. Hyvä Norja! Näyttää joillekin ottavan koville tuo. Itse en välitä seurata hiihtoa, tulokset osuu silmään, kun lukee ylen nettisivuja.

Fillarijeti
06.01.2025, 08.59
Tuloksista näin, että Norjaan voitot. Hyvä Norja! Näyttää joillekin ottavan koville tuo. Itse en välitä seurata hiihtoa, tulokset osuu silmään, kun lukee ylen nettisivuja.

En minäkään enää hiihtoa vakavasti seuraa, vaikka se on helppo laji tällaiselle yksinkertaisellekin.

Laji on pieni ja entisestään kutistunut. Erityisesti miesten kisat ovat tylsiä, kun ykköspyssy Aleksandr Aleksandrovitš Bolšunov eliminoitiin kisasta. Naisissa ihanat Jonna, Frida ja Jessie sekä isomyyt Linn ja Kristine saavat edelleen ruudun äärelle. Heitä voi nähdä sprinteissä eikä tarvitse töllätä tuntikausia tylsää väliaikalähtöä. Ja vielä kun sprintin tai yhteislähdön aloittaa sopivasti myöhässä tai katsoo jälkikäteen, voi hypätä yli tylsät vaiheet ja miesten sprinttierät finaalia lukuun ottamatta. Eilenkin aloitin katselun lähtöjen aluista, kun niistä oli kulunut 20 minuuttia ja pääsin silti suoraan lähetykseen ennen maalia.

Jääkiekon nousu Suomen ykköslajiksi vierotti minut Urheiluruudusta joskus edellisellä vuosituhannella enkä ole sitä kaivannut.:D

Copilot
06.01.2025, 09.09
Hyvä että molempia sen verran kiinnostaa hiihto, että tänne tulee sen kertomaan kuinka ei kiinnosta ja hyökkäyssotaa käyville sympatiat päälle.

Chat GPT
06.01.2025, 09.58
On totta että hiihto kaipaa Bolsua mutta minkäs teet, ryssä mikä ryssä.

paaton
06.01.2025, 10.17
On totta että hiihto kaipaa Bolsua mutta minkäs teet, ryssä mikä ryssä.

Ei tsiisus että oksettaa tällaiset kommentit.

Copilot
06.01.2025, 10.33
Enemmän oksettaa hyökkäyssodan ja kansanmurhan symppaus urheilun varjolla.

Chat GPT
06.01.2025, 10.41
Ei tsiisus että oksettaa tällaiset kommentit.

Minulle taas tulee huono olo näiden Putinin puudelien kommenteista.

Copilot
06.01.2025, 10.54
Minulle taas tulee huono olo näiden Putinin puudelien kommenteista.
Tämä. Ei voi surullisempaa ihmistyyppiä olla kuin vapaaehtoisesti Putinin propagandaa levittävät länsimaalaiset.

hcf
11.01.2025, 15.31
hmmm. tilasin ton telia play tallennuspalvelun ja latasin android töllöön sovelluksen. Ku tartti kanavat näkyyn netin kautta. Ihmetykseksi huomasin että sielähän näkyy V sport+ suomi. Miten mä muistan että se joskus poistettii sieltä.
Mahtaakohan olla ihan jatkuvaa touhua vai joku tutustumisjuttu

Fillarijeti
12.01.2025, 16.36
On totta että hiihto kaipaa Bolsua...

https://www.facebook.com/socialbitesofficial/posts/152868384065090/

tchegge_
12.01.2025, 20.45
Olipa jännä ammuskelun pariviesti. Sai lasten välipalat jäädä odottamaan hetken vikaan ammuntaan tullessa.[emoji1]

Minkkinen taisi paras ampujakin naisista.

Sent from my Takapalk

tikola
13.01.2025, 08.08
Olipa jännä ammuskelun pariviesti.

Tämähän on se syy miksi live urheilu on niin hienoa viihdettä kuin se on. Koskaan ei tiedä millaista draamaa ja yllätystä siihen kuuluu. Tällä kertaa yllätys oli vielä kotimaisittain kiva. Ja jos hiihtoa ja ampumahiihtoa vertaa, niin onhan ampumahiihto valovuoden parempaa viihdettä, kun siinä aina ampumapaikalla se homma hämmennetään uusiksi. Hiihdossa yleensä se joka menee alussa kovaa menee myös lopussa kovaa, mutta tässä ampumahiihdossa ammunta ja hiihtovauhdin kontrollointi välikierroksilla hämmentää sitä pakkaa katsojan kannalta kivasti.

hcf
13.01.2025, 16.54
Ja ampumahiihdossa ei oo semmosta ylivoimasta maata joka värittää kaikki kärkipaikat.
Entiiä jos johaugille laittas pyssyn selkää. Se vois olla mielenkiintosta :)

Marsusram
17.01.2025, 16.05
Iivo piirsi nimmaripleksiin lähdössä numeron 1.
Vai oliko vain "I"?

Arosusi
18.01.2025, 16.39
https://yle.fi/a/74-20137823

"Johannes Thingnes Bö päättää menestyksekkään ampumahiihtouransa tähän kauteen.

– Rakastan edelleen kilpailla, mutta niitä päiviä on vähän verrattuna muihin päiviiin. Tuntuu, että on aika asettaa perheeni etusijalle, norjalainen jatkoi."

Copilot
18.01.2025, 17.01
Suomi johtaa naisten ampumahiihtoviestiä kolmannella osuudella. Uskotteko siellä kotona?

Juha Lehtinen
18.01.2025, 17.07
Suomi johtaa naisten ampumahiihtoviestiä kolmannella osuudella. Uskotteko siellä kotona?
Juu huomasin, mutta ei enää.

Copilot
18.01.2025, 17.10
No sen arvasi kyllä, mutta hyvin meni pari ekaa. Hämäläisestä tulee vielä kova tekijä.

Copilot
25.01.2025, 10.37
https://yle.fi/a/74-20137823

"Johannes Thingnes Bö päättää menestyksekkään ampumahiihtouransa tähän kauteen.

– Rakastan edelleen kilpailla, mutta niitä päiviä on vähän verrattuna muihin päiviiin. Tuntuu, että on aika asettaa perheeni etusijalle, norjalainen jatkoi."
https://yle.fi/a/74-20139257

Myös vanhempi Bö laittaa pyssyn ja sukset naulaan. Ei varmaan yllätä ketään.

Chat GPT
25.01.2025, 17.00
Anger on näköjään päässyt Kläbön ihon alle.

justus6969
28.01.2025, 17.19
https://yle.fi/a/74-20139902
Andersen voitti 10 km vapaan ja 20 km kakkosena MC:ssä, ei mahdu Norjan joukkueeseen. Muuttaisi Suomeen, olisi heti hiihtolegenda ja -sankari.

Vähän hiihdon arvokisat kärsivät inflaatiota :/

tchegge_
28.01.2025, 23.02
Mitäs Norjalaiset ei voita?
Naisissa sprintti 50/50 ja ehkä 10km perinteinen voi olla Friidan. Parisprinttti ehkä varmin Ruotsille.

Miehissä jos eivät voita joka matkaa niin aika perselleen mennyt.

Sent from my Takapalk

Chat GPT
29.01.2025, 10.15
MC on tänä talvena ollut pääasiassa huono vitsi. Kaikki huiput eivät ole paikalla oikeastaan koskaan ja jos ovat niin kisat ovat olleet muuten vain tylsiä. Etenkin miehissä. Naisissa sentään yritetään hiihtääkin yhteislähdöissä.

Copilot
29.01.2025, 10.59
Maastohiihto on hiljalleen kituva ja kuoleva laji. Kiinnostusta on parissa maassa.

tchegge_
19.02.2025, 19.11
Hienot ampumahiihtokisat jatkuu vaan.

Joutuu taas huomenna jännittämään.

Sent from my Takapalk

Juha Lehtinen
20.02.2025, 07.39
Maastohiihto on hiljalleen kituva ja kuoleva laji. Kiinnostusta on parissa maassa.

Voisin vaikkapa yhtyä tuohon näkemykseen. Täytyy myöntää että omalla kohdalla on käynyt niin että kiinnostus maastohiihtoa kohtaan penkkiurheilijana on myös alkanut hiipumaan, varsinkin lisääntyneistä sprintti- ja yhteislähtökisoista johtuen.

Sent from my iPad using Tapatalk

paaton
20.02.2025, 08.43
Voisin vaikkapa yhtyä tuohon näkemykseen. Täytyy myöntää että omalla kohdalla on käynyt niin että kiinnostus maastohiihtoa kohtaan penkkiurheilijana on myös alkanut hiipumaan, varsinkin lisääntyneistä sprintti- ja yhteislähtökisoista johtuen.

No kai se on hiipunut, kun ei enää normi kanavilta näy. Olisin itse nyt saikulla katsonut paljonkin, mutta niin paljoa ei kiinnostele että maksaisin tuostakin isoja summia kuussa.

Juha Lehtinen
20.02.2025, 10.31
No kai se on hiipunut, kun ei enää normi kanavilta näy. Olisin itse nyt saikulla katsonut paljonkin, mutta niin paljoa ei kiinnostele että maksaisin tuostakin isoja summia kuussa.
Toki tuokin on hyvä syy hiipumiseen. Maastohiihdon MM-Kisat sentään tulee Ylen kanavilta.

tchegge_
20.02.2025, 11.21
No kai se on hiipunut, kun ei enää normi kanavilta näy. Olisin itse nyt saikulla katsonut paljonkin, mutta niin paljoa ei kiinnostele että maksaisin tuostakin isoja summia kuussa.Tähän se suurin syy, Yle kun hoitanut niin katsojia ollut aina aika paljon, sitten joku maikkari kokeilee viiden vuoden välein ja ketään kiinnosta.

Jos maantiepyöräilyä tulisi ilmaiskanavilta, olisi sillä katsojia monikymmenkertainen määrä. Aika harvaa kiinnostaa maksaa rahaa että näkisi joku satunnaisen Runge-Kutta kevätklassikon.

Sent from my Takapalk

paaton
20.02.2025, 11.22
Tähän se suurin syy, Yle kun hoitanut niin katsojia ollut aina aika paljon, sitten joku maikkari kokeilee viiden vuoden välein ja ketään kiinnosta.

Jos maantiepyöräilyä tulisi ilmaiskanavilta, olisi sillä katsojia monikymmenkertainen määrä. Aika harvaa kiinnostaa maksaa rahaa että näkisi joku satunnaisen Runge-Kutta kevätklassikon.

Sent from my Takapalk

Niin ja tuo sitten näkyy lajin harrastajamäärissä ja junnuissakin. Eteläeuroopassa fillarikisat näkyy ilmaiskanavilta.

Sama juttu siis edessä hiihdon kanssa.

hcf
20.02.2025, 15.52
Kieltämättä on hohto kadonnu johonki. Eipä noita hirveästi kiinnosta enää kattoa. Jos ei muuta tekemistä niin sitte.

Venäjän poissaololla vaikutusta?
Sprinteistä en kyl oo välittäny ikinä

justus6969
20.02.2025, 16.24
seuraan edelleen hiihtoa, mutta ampumahiihto on kyllä katsojan kannalta mielenkiintoinen laji. Ei ihme, että on suosittu ja rahaa pyörii lajin ympärillä.

Vahinko, ettei siitä oikein ole kaikkien harrastukseksi. Paloheinään ampumarata pellolle :D

OKS
20.02.2025, 18.55
Hiihtoa ja yleisurheilua seuraan televisiosta sen mitä yleveron vastineeksi tarjotaan. Mäkihypyssä Suomi taitaa olla Ruotsin tiellä ja yhdistettykin ehkä sen jälkeen, kun Herola ja Hirvonen joskus lopettavat.

nure
20.02.2025, 21.12
Hiihdon ja mäkihypyn seuraamiseen en kuluta aikaa, yleensä riittää se mitä Urheiluruudussa näkee.

Juha Lehtinen
22.02.2025, 07.17
Ensiviikolla alkaa maastohiihdon MM-kisat ja katsoin että kisat alkaa 7,5km:n karsinnoilla. Mihin nuo karsinnat liittyy?, sprintteihin on kuitenkin omat karsinnat laitettu ohjelmaan.

tchegge_
22.02.2025, 07.44
Outo, onkohan se joku hiihtotesti jos ei ole kansainvälistä tulosta?

Sent from my Takapalk

Copilot
22.02.2025, 09.39
Ei ole outo vaan normaali esikarsinta niille joilla ei ole FIS-ranking sijoitusta tai se ei ole riittävän korkea.

Juha Lehtinen
22.02.2025, 10.16
Elikkä vähän sama juttu kuin esim. Yleisurheilun MM-kisoissa jossain juoksumatkojen alkukarsinnoissa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Copilot
22.02.2025, 14.26
Juuri niin.

tikola
23.02.2025, 13.19
Ja se on hauska kisa kannattaa katsoa - monentasoista hiihtäjää vaihtelevalla hiihtotaidolla kokoontuu MM kilpailuihin. Häntäpäässä saattaa olla jo oikeasti aika onnettomia hiihtäjiä. Hyväkuntoisia varmaan, mutta hiihtotaito on vähän niin ja näin. Vähän samaa henkeä, kuin suunnistuksen MM sprintin karsinnassa joskus Vuokatissa näin mahakkaan keski-ikäisen Hong Kongin kilpailijan kompassi kaulassa ja sotaväen karttalaukulla varustettuna Katinkullan risteyksissä pohtimassa minne kannattaisi mennä. Niissä samoissa kisoissa keskimatkan karsinnassa jouduttiin lähettämään etsintäpartio samojen Hong Kongilasten perään, että osasivat pois metsästä.

usko juntunen
02.03.2025, 20.22
Olipahan jännä kisa naisten yhdistelmäkisan Norja Ruotsi maaottelu jonka voitti onneksi -ja ihan ansaitusti Ruotsi.
Krista hiihti tämän hetken tasoonsa nähden ihan hyvin.

Juha Lehtinen
02.03.2025, 21.36
Ihan hyvä kisa oli ja hyvin Ebba vastasi Johaugille ja hyvä että voitti. Olisi varmaan mennyt Sundlingille jos ei olisi tehnyt virhettä aikaisemmin ja kaatunut.

tchegge_
03.03.2025, 08.59
Ehdin jo siinä ennen kaatumista ihmetellä miksi se Sundling ahtaa itsensä sisäkurviin kun ei mitään syytä.
Tavallaan tuommoinen kirittömien loppukiri on jännempi kun niistä ei ikinä tiedä kumpi vie.
Sundling olisi varmaan kiskonut itsensä karkuun sinne sprinttinousun päälle ja saanut lasketella voittoon.

Sent from my Takapalk

e-tracker
04.03.2025, 11.04
Tänään tsäkällä saadaan kaksi naista kympin sakkiin, miehet sijoilla ym.

e-tracker
04.03.2025, 12.15
Trondheimissä tulee lunta melkein nollakelissä, Kertulla ohuet mitalisaumat??

justus6969
04.03.2025, 13.32
All-in Johaug, kohta oon rikas :D