Näytä tavallinen näkymä : Maastohiihdon MC
On kyllä vähä perseestä tommonen yksinoikeus lähetyksiin. Mielestäni kuka tahansa yhtiö pitäs saada oikeudet jos haluaa
No tuohan on hyvä vinkki - testataan miesten nousun aikana saako siitä mitään tolkkua.
tempokisu
04.01.2022, 15.11
Parasta Wengiä pitkään aikaan, ansaittu nousu pronssille. Viimeiseltä etapilta pisti silmään nuorten USA:laisten Laukli (s. 2000) ja McCabe (s. 2001) todella kovat suoritukset (5. ja 7.). Sijoitukset aiemmilla osuuksilla luokkaa 40+.
Kyllä. Tosin tämä loppunousu-osuus on ihan erilainen kisa kuin muut osuudet. Sinänsä kiva että kärkikamppailuihin tulee useamman eri maan urheilijoita.
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/00e77c5e-45db-4ad7-b9c7-4614d9db94d2
Hagström näköjään suli tänään nousussa, niin paikka menee toivon mukaan Kallalle..
tempokisu
04.01.2022, 16.34
:D kyllä Pärmäkoskilla on sitä hirsilinnaa varten ollu varaa ilman tätä Touriakin...on semmoinen hieman isompi pirtti, oma kuntosali ja kaikkea.
Hiihtäjä sai Keski-Euroopasta vaivanpalkaksi 22 160 euroa palkintorahaa.
– Talosta on velkaa. Rahat menevät talon maksamiseen, joulukuussa uuteen hirsipirttiin Kuortaneelle muuttanut suomalainen naurahti.
Ehdottomasti! Onko muka radiointi oikeudetkin rajattu Viaplaylle, vai miksihän ei YLE lähetä radiossa? Kun esim. huuhkajien futispelit tulleet YLE Puheelta vaikka tv-oikeudet Nelosella....
Jos skandinaaviska on hyvin hallussa, niin Norjan radio kuunneltavissa :D NRK Sport - NRK Radio (https://radio.nrk.no/direkte/sport) Itse en edes yrittänyt kuunnella, eli en tiedä minkä tasoista juontamista on.
Hyvin toimii - vähän Norjalaispainotteinen, mutta kuulunee asiaan. Kyllä tästä selviää mihin suuntaan Iivon kisa on menossa, kun yhdistää sen FIS Liven GPS dataan ja väliaikoihin. Voi olla että Ylekin jotain selostaa, mutta Yle Puheen ohjelmatiedoista se ei ainakaan eilen selvinnyt, jos sellaista lähetystä ylipäänsä tuli
kurvaaja
04.01.2022, 17.59
Huh, tiukille meni Iivolla Spitsovin kanssa.
justus6969
04.01.2022, 18.05
^hyvä Iivo! Hieno vauhdinjako, keulassa mäkeen ja järkevästi jyrkimmissä kohdissa
Takamisakari
04.01.2022, 18.11
Vähänkö hienoa että molemmille Niskasille tulee onnistumisia. Olumppialaisissa joudetaan taas (ehkä) pettymään mutta siihen on vielä pitkä aika.
kurvaaja
04.01.2022, 19.20
Tour osoitti paikkansa ainakin miesten osalta tänä vuonna. Podium paikat meni maailman tämän hetken top 3 hiihtäjille ja vieläpä mielestäni oikeassa järjestyksessäkin. Naisissa vähän eri juttu sitten, Neprayeva kyllä ansaitsee paikkansa top3:ssa.
tempokisu
04.01.2022, 19.57
Mä unohdin kokonaan miesten kisat, oli töitä. Joo, naureskele Krista sinä vaan reilu 20t eurolle, mä väännän itkua työmatkalla ja se on mun vuoden ansioni ( aiemmin ollut pienempikin). Että ei ole Krista mun suosikkini.
Kläbollekin Tourin voittoraha 75t on aika pieni summa, Kläbon ei tartte rahan takia kisata vaan ennätysten ja kunnian. Mutta oikeesti, on hieno katsella sitä kiriä erityisesti ylämäki-kiriä. Iivon perinteisen hiihto on kaunista katseltavaa.
* * ahaa, Bolsu toinen ja Iivo kolmas. Samaa mieltä, tämän hetken kolme parasta mieshiihtäjää.
Toisaalta median sanamuodot, tilille kilahtaa 20 k€ ja vastaavat ärsyttää minua, kun ei ne mitään puhtaana käteen rahoja ole. Ansiotuloveron alaista ihan normaalisti. Muille kuin kärjelle summat myös aika mitättömiä. Harva urheilulla tienaa ja tienestit on lyhytaikaisia elämänmittapuulla.
e-tracker
04.01.2022, 20.47
Palkintorahoja voinee laittaa ns. urheilijatilille ja nostaa sieltä vähitellen verottomana/kevyesti verotettuna.
HXX1100H
04.01.2022, 21.32
Ainakin Niskasilla ja Pärmäkoskella on omat osakeyhtiöt , joiden kautta kierrättävät tulonsa ja tukirahansa.
tempokisu
04.01.2022, 21.51
Palkintorahoja voinee laittaa ns. urheilijatilille ja nostaa sieltä vähitellen verottomana/kevyesti verotettuna.
Piruvie, anteeksi kun tässä taas omiani -ajat ovat muuttuneet, mutta muistan katkerasti kun minulle myönnetyt stipendirahat jäi käyttämättä sillä sieltä urheilijatililtä pystyi saamaan rahaa vain kuitteja vastaan. No ei meillä ollut rahaa maksaa ensin ite. Joo olisi pitänyt pyytää rahat 50% verotuksella, mutta ei me osattu eikä tiedetty. Kävi myös niin että kun soittelin SUL:iin voinko käyttää SE-tuloksesta saamani stipendin leikkaukseen + fysioterapiahoitoihin, vastaus oli tylyäkin tylympi - koko stipendi on peruttu jalkavamman takia.
Kyllä todellakin jäi katkeruus. Sitten Valkeakosken Sotaveteraanit laittoi kolehtia ja sillä rahalla sain maksettua jalkaleikkauksen. Äärimmäisen tylyä SUL:ta ja äärimmäisen hienoa sotaveteraaneilta, kaveria ei jätetä.
Kampinalle
04.01.2022, 22.23
Kisu, tosi ikävä kuulla kokemuksistasi, todellakin. Mutta miksi mollata Pärmäkoskea? Keskustelu lienee mennyt näin: toimittaja: "Sait xxxx euroa palkintorahoja, mihis ne käytät?" Krista: "Uudesta talosta on velkaa, eiköhän ne siihen mene". Otsikointi voi olla mitä vaan, mutta varmasti Pärmäkoskeilla on rahareikiä, kuten meillä kaikilla. Eikä mitään väliä, onko talo hirrestä tai onko siellä kuntosalia. Iloitaan siitä, että Krista hiihti hyvän Tourin ja ootellaan isoja kisoja kuukauden päästä. Eikä verrata muiden tekemisiä itseen.
kurvaaja
05.01.2022, 19.08
Palkkiot maastohiihdossa (työmäärään nähden) ovat niin olemattomia, että niistä ei mielestäni kenenkään pitäisi olla kateellinen. Jokainen euro/frangi on todella ansaittu. Joissain joukkuepeli lajeissa voi olla toistakin mieltä...
tempokisu
05.01.2022, 20.25
^ no tota joo, urheilijat on ensin harrastanu lajia ja harrastuksesta on tullut työ...toiset on sitten vaikkapa opiskelleet ja yrittää sitten hakea töitä ja josko sitä toimeentuloakin sitten..ja siinä sivussa harrastanu sitä urheilua sen 900tuntia vuodessa. Kumpi tekee tärkeempää työtä, urheilija vai yleislääkäri? No, olen iloinen että sitkeesti jaksoin ja nyt on hyvä tilanne. Jos urheilu olisi työ, olisi aika paljo stressaavampaa. En mä kateellinen ole, omassa elämässä on tapahtunu niin hienoja asioita että kiitos Luojalle, ja urheilussa ( pyöräily) sain sen mitä hainkin.
Eikä se ole mikään yksittäinen tekijä, vaan yleisesti urheilijasta saamani vaikutelma; en vain pidä Pärmäkoskesta. Sensijaan Kyllöselle ja Roposelle tsemiä. Ja aikoinaan Kuituselle, mutta ei Saariselle.
Jokohan Riitto-Liisan olisi aika siirtyä niille pitkille klassikoille? Siellä ne muutkin ikätoverinsa viettävät talvensa.
Kampinalle
06.01.2022, 00.18
^Klassikot tuppaavat olemaan perinteisellä eli nykyisin tasatyönnöllä, ei välttämättä sovi Ritulle.
^ Niinpähän tietysti.. No johonkin soveliaampaan kuitenkin. Kaikki kunnia suorituksilleen toki, mutta aikansa meni jo.
kurvaaja
07.01.2022, 21.19
Kaisa Mäkäräinen aika hyvässä iskussa edelleen, ei yllätys!
Edit: Että mua harmittaa edelleen, kun Kaisalla ei pää kestänyt olympialaisissa. Olympialainen kultamitali olisi nostanut Mäkäräisen kansakunnan kaapin päälle, sinne keskelle ja korkeimmalle.
Kampinalle
07.01.2022, 23.37
Pää ei kestänyt? Sairastelut eivät ole päästä kiinni. Totta, Kaisa ei olympiakultaa saanut, mutta ei se päästä kiinni ollut. Hemmetin huonoa tuuria, mutta sen verran kristallia on hänen kodissaan, että edes perisuomalaiset menestysfanit eivät voi vähätellä
tempokisu
08.01.2022, 01.51
Kaisa Mäkäräinen aika hyvässä iskussa edelleen, ei yllätys!
Edit: Että mua harmittaa edelleen, kun Kaisalla ei pää kestänyt olympialaisissa. Olympialainen kultamitali olisi nostanut Mäkäräisen kansakunnan kaapin päälle, sinne keskelle ja korkeimmalle.
No me ei tiedetä miksi, mutta samoin harmi ettei isoimmissa arvokisoissa menestynyt. Tai siinä kv-uran viimeisessä kisassa, olisi ollut hienoa jos olisi mitalisijoille ( oliko neljäs?) Noihin pitkänmatkankisoihin pitäisi laittaa mäkireittistä maastoa ettei lykkimisellä vaan mene. Peppulykkimiset on juurikin pepusta.
tchegge_
08.01.2022, 09.10
Noihin pitkänmatkankisoihin pitäisi laittaa mäkireittistä maastoa ettei lykkimisellä vaan mene. Peppulykkimiset on juurikin pepusta.
Joku vuosi sitten tuli telkasta kisa missä 70km tasurimaastoa ja lopussa piiitkä jyrkkä nousu. Se yksi tasaisella jäänyt pitovoidemies ohitti kaikki siinä mäessä.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
No me ei tiedetä miksi, mutta samoin harmi ettei isoimmissa arvokisoissa menestynyt. Tai siinä kv-uran viimeisessä kisassa, olisi ollut hienoa jos olisi mitalisijoille ( oliko neljäs?) Noihin pitkänmatkankisoihin pitäisi laittaa mäkireittistä maastoa ettei lykkimisellä vaan mene. Peppulykkimiset on juurikin pepusta.
Samaa mieltä. Maratonhiihdot ovat tuskaista katsottavaa. Tasatyöntöä tasamaalla tunnista toiseen. Toki televisionti on helppoa, kun kuvauskelkka tai -drone tai -kopteri pysyy helposti letkan mukana. Mäkinen maasto toisi kisoihin vaihtelevuutta ja tapahtumia. Nyt niitä tapahtumia ei yksinkertaisesti ole.
Firlefanz
08.01.2022, 10.01
Kisa oli tietysti Marcialonga, jonka viimeiset 2,5 km hiihdetään paikoin jyrkkään (12%) ylämäkeen (nousua 144 m) - mutta harmikseni en edes voittajalistaa tuijottamalla keksi kenestä voisi olla kysymys.
En ole näitä Worldloppet- tai aiemmin Marathon Cup -kisoja kovin tarkkaan seurannut ja ehkä senkin takia olisin väittänyt että viimeisintä voittajaa jolla ei olisi ollut blanke ski joutuu hakemaan melkeinpä jostain kymmenen vuoden takaa.
PS Arvaukseni ensimmäiseksi Marcialongan voittajaksi ilman pitovoiteita hiihtäneeksi olisi ollut Jørgen Aukland, mutta sitähän ei kysytty...
Samaa mieltä. Maratonhiihdot ovat tuskaista katsottavaa. Tasatyöntöä tasamaalla tunnista toiseen. Toki televisionti on helppoa, kun kuvauskelkka tai -drone tai -kopteri pysyy helposti letkan mukana. Mäkinen maasto toisi kisoihin vaihtelevuutta ja tapahtumia. Nyt niitä tapahtumia ei yksinkertaisesti ole.
Edesmennyt tuttu kaveri käytti tasatyöntöä jo 1940- 1950 -luvulla. Keski-Pohjanmaan maakuntaviesti hiihdettiin tuolloin pitäjästä pitäjään teitä pitkin ja osuudet olivat pitkiä. Ko kaveri lykki 16 km:n osuutensa jossain viestissä tasatyöntöä ja oli ylivoimainen tuolla osuudella. Samoin Himangalla voitti lähes puolituntia seuraavaa, kun 30 km:n kisa käytiin lumenpuutteen vuoksi merenjäällä ja sai käyttää vahvaa tasatyöntöä.
Kaverista on kirjoitettu kirjakin, jossa tosin hiihto on pienessä roolissa.
Samaa mieltä muiden kanssa, että nuo tasatyöntökisat ovat tylsiä. Jotain sääntömuutoksia tarvittaisiin. Lyhemmät sauvat??
Vapaata vois olla maratoonikisat. Se sopii tasamaallekki
Ei minulla ole mitään tasuria vastaan, eikä sitä tarvitse väkisin karsia pois. Vaihtelevassa maastossa pertsan hiihdon eri tavat nousevat luonnostaan esiin. Kisaaja valitsee nopeimman tavan maastonkohdan mukaan.
Pekka Virta... jotain taisi muutama kymmenen vuotta sitten hiihtää ns. tasoaan kovempaa huomattavan ylipitkillä sauvoilla tasuria työntäen.
usko juntunen
08.01.2022, 12.47
^
Tarkoitit varmaankin Pekka Virtakoivua. https://erkkiaimistelee.wordpress.com/2016/10/18/hiihtoneuvos-pekka-virtakoivu-mina-olen-ensimmaisena-hiihtosauvojen-lyhentamissaannon-vuoksi-tarkistusmittauksessa/
Aikoinaan voitti monet kerrat Pirkan hiihdon pertsalla=tasurilla, mutta oli myös parranpärinää suorituksen tyylipuhtaudesta. Pekalla saattoi välillä "latua vaidettaessa" tulla jokunenkin ylimääräinen luikkaripotku.
(https://erkkiaimistelee.wordpress.com/2016/10/18/hiihtoneuvos-pekka-virtakoivu-mina-olen-ensimmaisena-hiihtosauvojen-lyhentamissaannon-vuoksi-tarkistusmittauksessa/)
tempokisu
16.01.2022, 19.38
Otetaan tähän mäkihyppyä. Janne Ahoselle SM-pronssia :D mahtavaa..
..hienoa oli myös ampumahiihtäjä Suvi Minkkisen suoritus maailmancupissa, takaa-ajon ammunnassa nollat ( 20) ja nousu sijalta 52 sijalle 18. Nyt vaan sitä hiihtovauhtia kehitettävä.
Yhdistettyä en ole aiemmin seurannut kuin sivusilmällä, mutta nyt löytyi suosikki, Lamparter ~
vesa väkevä
16.01.2022, 19.54
Otetaan tähän mäkihyppyä. Janne Ahoselle SM-pronssia :D mahtavaa..
..hienoa oli myös ampumahiihtäjä Suvi Minkkisen suoritus maailmancupissa, takaa-ajon ammunnassa nollat ( 20) ja nousu sijalta 52 sijalle 18. Nyt vaan sitä hiihtovauhtia kehitettävä.
Yhdistettyä en ole aiemmin seurannut kuin sivusilmällä, mutta nyt löytyi suosikki, Lamparter ~
Suomella on 3 paikkaa olympialaisten mäkihyppyyn. Periaatteessa Janne Ahonen pitäisi ottaa joukkueeseen jos 3 parasta Suomesta pitäisi valita näyttöjen perusteella tässä ja nyt.
^Niko ei ollu mukana. Ja se taitaa olla näyttönsä antanu ku yksinään cuppia kiertäny
tempokisu
19.01.2022, 00.20
Semmoista se aina joskus toisinaan on...Vilma Nissinen avautuu kun yritetty on mutta ei....tarttee käydä Alkossa ja josko lentolippu Balille
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/249fb9e9-82b3-4c2d-986f-6c74d7b1bb84
Jos luetaan Vilman ja Lauri Lepistön tämänkauden kaikki tulokset niin vaikea nähdä, että kumpikaan olisi ollut parempi, kuin joku kisakoneeseen valittu. Joo muutama maailmancup paikka jäi näyttämättä, mutta olisi hiihtänyt Rukalla, Taivalkoskella, Imatralla, Vantaalla jne. kovempaa kuin muut, niin ei tarvitsi tällä spekuloida. Olisi niissäkin kisoissa voinyt näyttää eikä vain tässä, joka nyt peruttiin. Tosin tässä päänillittäjä aiheesta taitaa olla Iltalehden toimittaja - ei Vilma itse. Ainakin se instagram päivitys oli minusta ihan järkevää analyysiä, josta sitten toimittaja kehitteli draamaa.
Ihan sama se Noora Räty - naisten liigan paras torjuntaprosentti niukasti, mutta se ei ole mikään yksiselitteinen mittari, kun se edessä oleva joukkue vaikuttaa siihen aika paljon. Tosin ehkä Noora nyt kiistatta kuuluisi Suomen kolmen parhaan veskarin joukkoon ja sitäkautta koneeseen, mutta jos kemia ei kohtaa, niin valmentajalla niin Mustosella kuin Pasasellakin on valta päättää. Joukkuepeleissä paremmuuden vertailu on aina enemmän tai vähemmän jonkun näkemys, kun senttejä ja sekunteja ei niin selvästi ole mitattavaksi. Se sitten jos valinnan jälkeen tulos on huono tulevissa kisoissa voi haitata valmentajan jatkoa, mutta se on toinen tarina. Joskin Noora Rädyn tapauksessa ainoa tieto rannalle jäämisestä on Iltasanoman skuuppi - joukkue julkistetaan vasta huomenna.
tempokisu
21.01.2022, 06.23
^ en nyt ymmärrä jääkiekosta yhtään mitään, mutta mitä olen lehtijuttuja lukenu niin tulee heti tunne että tämä on sen valmentajan kosto. Sanoa voi mitä tahansa ( ja jos olisi tilanne, aika moni tekisi ihan samoin...) Tsemiä Noora Rädylle. Älä suostu johonkin varanais-rooliin. Kun ei, niin sitten ei. Pitäkää kisanne.
tempokisu
27.01.2022, 20.12
^ pitää vetää takaisin, ilmeisesti Noora Rädyssäkin ollu syytä. Kaikenmaailman tositeeveeohjelmiin on ollut aikaa, mutta ei sitten arvokisoihin...että varmaan meni valinnat nyt oikein.
tchegge_
27.01.2022, 21.26
Kisojen alla oma kysymyksensä on pidetäänkö koko kisoja.
Norskien hiihtomaajoukkueelta jos kysytään niin vois varmaan siirtää vuodella.
Krüger jo kolmas koronapositiivari.
tempokisu
03.03.2022, 12.34
Nythän meni just kuten pitikin; venäläiset pois ja norjalaismiehille koronaa. Kläbollekin 18 000euroa siitä stadionsprintistä + kaupan päälle koronatartunta.
Mitenkös norjalaiset naishiihtäjät? Ruotsalaisnaisista muistaakseni Frida Karlsson ? kun keskeytti kautensa.
Juha Lehtinen
03.03.2022, 12.57
Näytti Norjalaisia naishiihtäjiä olevan Drammenissa jonkin verran. Ilmeisesti korona ei ole yhtä pahasti Norjan naisiin iskenyt versus miehet.
tempokisu
04.03.2022, 05.38
^ niin kun norjalaisnaisia ei siitä näytös-sprintissä ollut mukana. Mikä homma tämän nyt oli jos vain norjalaismiehet saivat tartunnan? Oli siellä suomalaismiehiäkin mukana...
tchegge_
04.03.2022, 07.46
Se tarkoittanee että altistuminen ei ole välttämättä tapahtunut kisa-alueella vaan esim kisan jälkeen jossain Launeen Mäkkärillä.
Concorde
04.03.2022, 16.21
Juuhauki lyö monot naulaan: https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/8d65f88e-cb4e-4af3-8f44-0c4824360360
Therese Johaug lopettaa uransa. 33-vuotias norjalainen ilmoitti asiasta Instagram-tilillään
Juuhauki lyö monot naulaan: https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/8d65f88e-cb4e-4af3-8f44-0c4824360360
Toivottavasti siirtyy juoksuun. Miten olisi maraton, laji jossa ei välineet ratkaise?
Lisäys: Eipä taida jatkaa kilpaurheilua, keskittyy muihin juttuihin.
tempokisu
04.03.2022, 19.16
^ No olisin mieluusti seurannut Theresen nopearytmistä hiihtoylivoimaa, mutta on kuitenkin järkevä päätös lopettaa huipulla, kun siinähän alkoi muut tulla aika lähelle...( aikoinaan aattelin samoin, alkoi nuoremmat mennä ohi joten kisailu sai jäädä ja se oli erittäin hyvä päätös )
Ja jos yle ei enää lähetä mc-hiihtoja niin eipä se sitten enää haittaa.
Kaikkea hyvää Thereselle, kiitos hienoista hiihdoista :)
Juuhauki lyö monot naulaan: https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/8d65f88e-cb4e-4af3-8f44-0c4824360360Noniin tätä on odotettu.
Toivottavasti kukaan ei peri sen doping ohjemaa.
Tuntu vähä että sai sen maritilta perinnöksi.
^Jotenkin sellainen käsitys tullut vuosien saatossa, että d-ohjelma on Suomessa siirtynyt aina polvelta toiselle.
Nickname
04.03.2022, 23.31
Päivän paras uutinen, ensi talvena onkin sitten mielenkiintoista seurata naistenkin hiihtoa.
tempokisu
04.03.2022, 23.39
^ :D ja mun ei tartte katsella enää naisten hiihtoa, eikä miesten, no ne nyt siirtyi muutenkin jonnekin maksukanaville. Mä seuraan miesten ampumahiihtoa ( Bööt) sekä yhdistettyä ( Lamparter)
ps. ja kyllä ne suomalaisetkin osaa, eikä olisi yllätys jos nytkin, kun yhtäkkiä kunto koheni merkittävästi..
Concorde
05.03.2022, 10.31
Maastohiihdossa on ihan potentiaalisia nuoria miehiä tulossa "junnupuolelta", Ruuskanen, Anttola, Moilanen, Reponen... Kaikki saivat viime ja tänä vuonna junnujen MM-kisoissa mitaleita. Jatkuuko kulku myös äijien kisoihin? Mutta missäs kaikki junnukisoissa menestyneet Suomi-neidot ovat? Vai onko pajatso "tyhjennetty" Joensuun, Lylynperän, Matintalon, Kähärän ym toimesta jo pari vuotta sitten?
tempokisu
05.03.2022, 12.35
^ se on "lupaava nuori" > menetetty tapaus
Nyt hiihdetään naisten 30km perinteisellä yhteislähtönä. 12km kohdalla Therese johtaa puoli minuuttia. Kun sitä viimeistä kertaa niin kaikki on pelissä :cool:
tchegge_
05.03.2022, 13.36
Pärmäkoskelta hyvä isku siihen loppuun, harmi kun ei edes pikkuruutuun saatu sitä jännittävämpää hiihtokisaa.
Varmaan Ylen selostaja aika oikeassa siinä että Sundlingia on jatkossa vaikea voittaa yhteislähtökisoissa.
Pärmäkoskelta hyvä isku siihen loppuun, harmi kun ei edes pikkuruutuun saatu sitä jännittävämpää hiihtokisaa.
Varmaan Ylen selostaja aika oikeassa siinä että Sundlingia on jatkossa vaikea voittaa yhteislähtökisoissa.
Jäi kovin hämärän peittoon karkasiko Pärmäkoski ihan laskemalla vai onko siellä esimerkiksi kompuroitu. Minä veisin Sundling profetian vähän pidemmälle ja veikkaan, että voi olla vaikea voitettava kohta missään kisoissa. Eli jos joku tuollaisen ylivoimaisen tähden roolin naisissa kaappaa, niin Sundling on erittäin potentiaalinen nimi sille paikalle.
tchegge_
05.03.2022, 14.49
Itse äsken haastattelussa sanoi vahingossa irronneen Niskasesta ja muista alamäkeen ja todenneen että pakko jatkaa puskemista. [emoji2]
tempokisu
05.03.2022, 16.29
^^ :D mitä siinä noista himmeemmistä sijoituksista spekuloitte...hienoa katsella Theresen menoa, siis myös tyylikästä perinteisen hiihtoa. Upea päätös uralle, vielä pari kisaa jäljellä, mutta silti :cool:uos
Yllätti se, että suosikkini yhdistetyssä onkin maailmancupin johdossa, eli Lamparter. Ihan sukunimen perusteella valitsin, samoin kun ampumahiihdon Bööt.
Itse äsken haastattelussa sanoi vahingossa irronneen Niskasesta ja muista alamäkeen ja todenneen että pakko jatkaa puskemista. [emoji2]
Kiitoksia - hyvää infoa. Samalla tuli todistettua se, ettei suksessa tarvitse lukea Fischer/Rossignol ollakseen hyvä vaan tällä kertaa niiltä laskettiin karkuun norjalaissuksella. Hiihtojutut keskusteluun viitatakseni - merkki ei ole tae suksen paremmuudesta vaan kaikilla firmoilla on hyvää ja toistaan parempaa kalustoa ja se on tuuripeliä kenelle se paras milloinkin sattuu. Vaikkakin isoimmilla talleilla niitä parhaita suksia varmaan onkin eniten.
^^ :D mitä siinä noista himmeemmistä sijoituksista spekuloitte
Tykätään katsoa Naisten Kilpahiihtoa.
40-kiloinen dopingkone on sitten erikseen. Hyvä kun loppu.
Firlefanz
05.03.2022, 17.20
Kiitoksia - hyvää infoa. Samalla tuli todistettua se, ettei suksessa tarvitse lukea Fischer/Rossignol ollakseen hyvä vaan tällä kertaa niiltä laskettiin karkuun norjalaissuksella. Hiihtojutut keskusteluun viitatakseni - merkki ei ole tae suksen paremmuudesta vaan kaikilla firmoilla on hyvää ja toistaan parempaa kalustoa ja se on tuuripeliä kenelle se paras milloinkin sattuu. Vaikkakin isoimmilla talleilla niitä parhaita suksia varmaan onkin eniten.
Sä ymmärsit en keskustelun oleellisen sisällön ihan väärin. Et tietenkään ollut ainoa
Concorde
05.03.2022, 17.59
...merkki ei ole tae suksen paremmuudesta vaan kaikilla firmoilla on hyvää ja toistaan parempaa kalustoa...
Ja hiihtäjillä "luottopareja" :
https://yle.fi/urheilu/3-12345446
vesa väkevä
05.03.2022, 20.02
Tykätään katsoa Naisten Kilpahiihtoa.
40-kiloinen dopingkone on sitten erikseen. Hyvä kun loppu.
Jouhaug oli ylivoimainen kun dopingpanna loppui. Ei ole enää. Kertoo siitä, että huippuhiihtäjät Norjassa ovat käänteisen dopingvalvonnan piirissä. Systeemi varoittaa hiihtäjiä dopingkontrolleista. Ulkomaillahan nuo Sundbyn ja Jouhaugin käryt tapahtuivat. Kuvaavaa on, että Norjan hiihtoliitto satsasi Jouhaugin käryn asianajajakuluihin enemmän kuin Suomen yhdistetym vuosibudjetti.
Jouhaug oli ylivoimainen kun dopingpanna loppui. Ei ole enää. Kertoo siitä, että huippuhiihtäjät Norjassa ovat käänteisen dopingvalvonnan piirissä. Systeemi varoittaa hiihtäjiä dopingkontrolleista. Ulkomaillahan nuo Sundbyn ja Jouhaugin käryt tapahtuivat. Kuvaavaa on, että Norjan hiihtoliitto satsasi Jouhaugin käryn asianajajakuluihin enemmän kuin Suomen yhdistetym vuosibudjetti.
Tuo viimeinen lause pistää kyllä ajattelemaan. Rahalla saa menestystä. Hyvä kun päästiin juuhaukista eroon niin tulee mielenkiintoisemmaksi lajin seuraaminen.
tempokisu
06.03.2022, 05.07
:D Suomen yhdistetyn vuosipudjetti on tosi iso...
Hooveri se taas siellä, vähän enempi kuin 40kg Therese painaa, omien sanojensa mukaan nyt 46kg. Ja hyvä näin, eipä tartte enää jännittää naisten hiihtoja, maailmancupin hiihdot kun menee sinne jonnekin maksukanavalle.
imartika
06.03.2022, 20.32
En ole sen kummemmin seurannut kuka lähettää kisoja mutta harmi jos menevät pois YLE:ltä. Nythän kisoista voisi tulla taas hyvinkin jännittäviä ja mukaansa tempaavia.
Kyllähän Johaugin ja Sundbyn käryt kuten norjalaisjunioreiden astmalääkitys-ohjelma asettavat norskit samalle tasolle muiden maiden kanssa. Tai alemmaksi, valtiojohtoinen ongelmahan tuo on. Saas nähdä mitä temppuja keksivät kun naisten kestävyyspuoli jää nyt selkeästi heikommaksi eikä pelkästään venäläisten ulospelaaminen oikein auta.
tempokisu
07.03.2022, 06.08
^ sinne maksukanavan puolelle selostamaan siirtyivät myös Sami Jauhojärvi ja Jussi Eskola ( en tosin ole ihan varma nimestä, kuitenkin Samin kanssa kisoja aiemmin selostanut ). Olen kyllä pitänyt Toni Roposen selostuksistakin yle:n kanavilla. Hyvin ovat kommentoineet myös Janne Ahonen ja Kalle Palander.
Juha Lehtinen
07.03.2022, 08.26
Jonkin verran maailmancup hiihtoja on tosiaan siirtynyt Viaplayn puolelle ja sitten on myös ollut lähetyksiä molemmilla kanavilla Viaplay ja Yle:n TV2:lla. Itse olen pitänyt myös Kalle Lassilan asiantuntija kommentoinnista Yle:n kanavilla. Jussi Eskola ja Sami Jauhojärvi on tosiaankin Viaplayn puolella kuten tempokisu muisteli.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mutta Yle on tänä vuonna lähettänyt kuitenkin lähes kaiken. Olisko ollut Dusseldorfin kaupunkisprintti, jota ei näytetty tai jotain vastaavaa. EN nyt muista miten tämä on muuttumassa, mutta muistikuva on sellainen, että Ylellä vähenee tulevina vuosina ja Viaplaylla lisääntyy, mutta faktalinkkiä en nyt löytänyt.
Juha Lehtinen
07.03.2022, 10.41
Tällä kaudella on mennyt televisiointi niin että Viaplayn yksinoikeudet olivat Dresden, Tour de Skiin 2 viimeistä etappia, Les Rousses ja Falun. Yle:n yksinoikeudet ovat Davos, Lenzerheide ja Tour de Skiin 2 ensimmäistä etappia. Muuten on ollut yhteislähetyksiä.
Tällä kaudella on mennyt televisiointi niin että Viaplayn yksinoikeudet olivat Dresden, Tour de Skiin 2 viimeistä etappia, Les Rousses ja Falun. Yle:n yksinoikeudet ovat Davos, Lenzerheide ja Tour de Skiin 2 ensimmäistä etappia. Muuten on ollut yhteislähetyksiä.
Eli ensiviikonlopun Falun jää näkemättä - no tekee sitten jotain muuta sen aikaa. Oliko se minun tunne siitä, että jatkossa Ylen osuus vähenee oikea? Eli jatkossa olisi enemmän vain Viaplayn lähetyksiä?
Juha Lehtinen
07.03.2022, 13.39
Eli ensiviikonlopun Falun jää näkemättä - no tekee sitten jotain muuta sen aikaa. Oliko se minun tunne siitä, että jatkossa Ylen osuus vähenee oikea? Eli jatkossa olisi enemmän vain Viaplayn lähetyksiä?
Tuollaisen käsityksen olen tuosta asiasta saanut että enemmän maksullisiin kanaviin lähetykset suuntautuu.
tempokisu
09.03.2022, 04.09
Joo ihan naurettavaa että näytetään Tour deSkiin jotain alkukisoja, mutta ei sitten loppunousua. Olisi voitu jättää muut pois mutta loppunousu ylen kanaville kiitos. No ei sillä enää ole väliä.
Anteeksi kun otan omat kokemukseni tähän vertailuna, mutta hyvin samalla tapaa lehdissä kirjoitettiin silloin joskus 80-luvulla, kuin nyt Jessie Digginsistä ja hän kritisoi sitä kun lehtikirjoituksessa todetaan hänen olevan kuin keijukainen verrattuna lihaksikkaampiin kilpasiskoihinsa.
Diggins kärsinyt samoin syömishäiriöstä. Ja lehtijutut, joissa allekirjoittanutta kuvailtiin " siro, kevyesti askeltava, gasellimainen" oli omiaan todentamaan että tällaisena laiheliinina olet hyvä ja jos painoa tulisi lisää niin ei hyvä.
Entä jos toimittaja olisi kritisoinut, että liian laiha hyvä tyttö syö nyt enempi - se olisi ensin satuttanut mutta olisi ollut kyllä oikein. Saako urheilijan ulkoista olemusta arvostella? saa jos siinä on kyse urheilijan terveydestä...ja olisihan se ns. valmentajakin voinut sanoa...sillä äidin sanomiset ei auta ollenkaan, se pitää olla joku ulkopuolinen.
Onneksi ei silloin aikoinaan ollut tätä sosiaalista mediaa yms.
Mutta onneksi yle näyttää ampumahiihdot sekä yhdistetyn kisat? Johaugin lopetettua ( oikeeseen aikaan juuri näin se piti tehdä) ei maastohiihto enää kiinnosta.
Johaugin lopetettua ei maastohiihto enää kiinnosta.
Tämä on kyllä loistava uutinen sikäli, että hiihdon kommentointi ilmeisesti loppuu puoleltasi kokonaan?
tempokisu
09.03.2022, 09.31
Tämä on kyllä loistava uutinen sikäli, että hiihdon kommentointi ilmeisesti loppuu puoleltasi kokonaan?
:D siis vaihtoehtohan on koko ajan ollut hylkylista, mutta näköjään mun hömpötykset kumminkin kiinnostaa. Koskaan ei kuitenkaan kannata sanoa ei koskaan.
Mutta onneksi yle näyttää ampumahiihdot sekä yhdistetyn kisat? Johaugin lopetettua ( oikeeseen aikaan juuri näin se piti tehdä) ei maastohiihto enää kiinnosta.
Onkin ollut aika raskas paketti katsoa, ampumahiihto, alppihiihto, maastohiihto ja yhdistetty. Jos ne kaikki meinaa katsoa menee koko viikonloppupäivä siihen. Nyt jää sitten enemmän aikaa omalle lenkkeilylle, joka ei sekään huono homma ole. Oikeastihan maastohiihto on pikkuisen tylsä laji - aikalailla etukäteen on selvää kuka on vahvoilla ja yllätykset jäävät paljon vähemmälle kuin vaikkapa siinä ampumahiihdossa.
Juha Lehtinen
09.03.2022, 11.59
Täytyy sanoa että parakisoissa kuten esim. nyt paraolympialaisissa on melkein enemmän mielenkiintoa kuin ns normaalikisoissa. Tuossa kun kilpaillaan vamman ehdoilla ja esim. sprinttihiihdossa on eri vammatason urheilijoita jossa lähdössä on vammahyvitys käytössä eli vaikeammin vammautunut lähtee ensin jne. Mielenkiintoista seurata kuinka pitkälle pääsee ennen kuin tulee kiinni hiihdetyksi...siis jos tulee. Samassa lähdössä hiihdetään sauvojen kanssa tai ilman.
Onkin ollut aika raskas paketti katsoa, ampumahiihto, alppihiihto, maastohiihto ja yhdistetty. Jos ne kaikki meinaa katsoa menee koko viikonloppupäivä siihen. Nyt jää sitten enemmän aikaa omalle lenkkeilylle, joka ei sekään huono homma ole. Oikeastihan maastohiihto on pikkuisen tylsä laji - aikalailla etukäteen on selvää kuka on vahvoilla ja yllätykset jäävät paljon vähemmälle kuin vaikkapa siinä ampumahiihdossa.
Hitto kun nyt alkoi pyöräilyt puolestaan telkasta taas oikein tosissaan. Parhaillaankin (tämän viikon ajan) tulee sekä Pariisi-Nizza ja Tirrene Adriatico.
Hitto kun nyt alkoi pyöräilyt puolestaan telkasta taas oikein tosissaan. Parhaillaankin (tämän viikon ajan) tulee sekä Pariisi-Nizza ja Tirrene Adriatico.
No se on totta, mutta noista kirimiesten etapeista minulle riittää viimeinen kymppi tai vitonen. Eli siinä voi valita katsooko koko roskan vai vartin loppukirin. Tosin sama pätee siihen hiihdon yhteislähtöön, eli jos Kläbo/Northug voittaa, niin riittää, että katsoo vain lopun. Sinällään komeaa katsottavaahan tuo keväinen etelä eurooppa on.
tempokisu
09.03.2022, 16.38
Ai jaa, mä olen tykänny kun on päivällä saanu seurata kisoja ( siinä samalla usein luen tai piirtelen..) ajan lenkkini aamulla ja ei sitten muuta mitään tähdellistä tekemistä ole...todennäköisesti suosikkien valintaan vaikuttaa/vaikutti aiempi oma ( tosin paljon pienemmässä mittakaavassa ) kisailuni kun olen aina ollut pienikokoienn kestävyystyyppi jolla ei ole kirikykyä ollenkaan..ja oli aika kun pystyin lähtöviivalla toteamaan että kukahan tulee toiseksi...että semmoiset terveiset Howerille :D
Joo hyvä ku voi areenasta kattoa lenkin jälkeen
tempokisu
11.03.2022, 16.26
:D mikään ei maistu yhtä hyvältä kun ulkoilmassa, mahdollisesti fyysisen ponnistelun lomassa, nautittu makkara
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/51d47edc-3322-4e77-91b1-4ee27cba85b6
Concorde
11.03.2022, 16.36
Joni Mäki sprinttasi podiumille, eli kakkoseksi!
https://yle.fi/urheilu/3-12354926
Joni Mäki oli komeasti toinen hiihdon maailmancupin perinteisen sprintissä Falunissa. Kilpailun voitti ranskalainen Richard Jouve. Mäki puristi viimeisillä metreillä ohi toisen ranskalaisen Lucas Chavanat'n.
Palkintokorokepaikka on suomalaismiehelle sprintissä ensimmäinen seitsemään vuoteen. Toni Ketelä oli kolmas tammikuussa 2015 Otepäässä.
Kyllä harmitti jo aamupäivällä kun kuulin karsintojen menneen hyvin ja huomasin ettei yle näytä kisoja. Ja noin hienoja tuloksia olis tullut. Urkkaruudusta sitten 10 sekunnin kooste :(
Firlefanz
11.03.2022, 19.22
Hämmästyksekseni huomaan että olisin ensimmäinen suomalaismenestyksen vähättelijä jos viitsisin huomauttaa että melko halpahintainen palkintopallisijoitus kun kovat norjalaiset ja venäläiset olivat sopivasti poissa:cool:
Mutta eiväthän tämänpäiväiset sijoitukset kenellekään ilmaiseksi tai edes helpolla tulleet.
Aa, minä en tiennyt norjalaistenkin puuttuvan. Ilmankos oli pelkkää sinisävyistä miestä maalisuoralla kamppailemassa. Ylen sivuilla oli vikat n. 40 sekuntia kisasta pikkuruudussa ilman ääntä.
tchegge_
11.03.2022, 22.54
Hyvin tuli Mäki takaa ohi Chanavasta ihan viime metrillä. Eikä ole turvallaankaan kovikaan usein tiukoissa paikoissa.
Näytti, että oli jäljessä mutta venytys oli uskomattoman onnistunut. Mononkärki oli edellä, mies 50 cm jäljessä muutoin.
Juha Lehtinen
12.03.2022, 10.07
Sundling alkaa olemaan mykistyttävän ylivoimainen naisten sprinteissä. Ylivoima alkaa olemaan samaa luokkaa suhteessa siihen mitä on Juhaugin ylivoima ollut pidemmillä matkoilla.
Aa, minä en tiennyt norjalaistenkin puuttuvan. Ilmankos oli pelkkää sinisävyistä miestä maalisuoralla kamppailemassa. Ylen sivuilla oli vikat n. 40 sekuntia kisasta pikkuruudussa ilman ääntä.
Norjalaiset ovat koronassa vai puuttuiko sieltä koko joukkua? No ei näitä poissaoloja kukaan vuoden päästä muista ja kyllähn Joni Mäen taso on maailman huippua lähestynyt ja mahdollisuuksia on vaikka kaikki olisivatkin paikalla, vaikka eilinen ei koko totuus ehkä ollutkaan.
Sundlingista minun Roposprofetia on se, että ensivuonna Sundling voittaa ihan kaiken kaikilla matkoilla. Jos näin ei käy puhun jotain muuta, kuin asiantuntija Roponen. Selityksenä siis se, että minusta Roponen on ihan OK asiantuntia, mutta heittelee totuuksia pikkuisen varomattomasti ja minuutin päästä puhuu ihan toista, kuin totuutensa osoittautuikin vääräksi.
Tämän päivän kisa jäänee siis Fis livetulosten varaan: https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/live.html
Jos joku löytää jonkun ruotsalaista tms. audiostriimiä otetaan vastaan. Pitääpä katsella ruotsin radion sivuja. Minulle riittäisi ihan hyvin, että Yle Puhe seuraisi tuota kuin jääkiekkokierrosta - kyllä siitä asia selviäisi, mutta ehkäpä Viasopimus kieltää senkin
tempokisu
12.03.2022, 13.10
Hämmästyksekseni huomaan että olisin ensimmäinen suomalaismenestyksen vähättelijä jos viitsisin huomauttaa että melko halpahintainen palkintopallisijoitus kun kovat norjalaiset ja venäläiset olivat sopivasti poissa:cool:
...niin tällä palstalla. Kyllä minä aattelin tuota jo aiemmin...
Ruotsin ja Norjan radio tuntuu lähettävän. Ruotsia on helppompi ymmärtää. Ruotsissa tuntuu olevan kiekkokierros henkinen lähetys, jossa välillä tulee Åren pujottelua, välillä liikennetiedote ja välillä Falunia. Lisäksi seurantra keskittyy ymmärrettävästi paikallisen suuruuden Callen seurantaan.
Edit: Joka (Calle) olikin aika hyvä.
tempokisu
12.03.2022, 18.08
^ ??
Mutta näinkö se sitten on että maailmancupin hiihdot EI näy normaalikanavilla. Etsiskelin tv-ohjelmatiedoista hiihtoa ( ampumahiihto, alppihiihto, paralympialaiset kyllä on) en löytäny, ja nythän siellä sitten tuli naisten kympin lopputunnelmia. Jotka oli hyviä tunnelmia :D sillä Therese voitti tämän viimeisen henkilökohtaisen kisansa.
Haastattelussa hän sanoi että on kiva lopettaa siihen että on paras ( tjsp mutta viesti oli tuo )
vesa väkevä
12.03.2022, 18.44
^ ??
Mutta näinkö se sitten on että maailmancupin hiihdot EI näy normaalikanavilla. Etsiskelin tv-ohjelmatiedoista hiihtoa ( ampumahiihto, alppihiihto, paralympialaiset kyllä on) en löytäny, ja nythän siellä sitten tuli naisten kympin lopputunnelmia. Jotka oli hyviä tunnelmia :D sillä Therese voitti tämän viimeisen henkilökohtaisen kisansa.
Haastattelussa hän sanoi että on kiva lopettaa siihen että on paras ( tjsp mutta viesti oli tuo )
No joo, Yritin katsoa yle 2:lta urheilua. Tuli ilmastopropagandaa, Ukrainain sotaa ja toiselta kanavalta trans-urheilijan vuodatusta. Ihan hyvä, että hiihto menee niitä seuraaville maksukanaville, kun ehtona on WEF-propagandan hyäksyminen. Yle vyöryttää täysillä ja veronmaksajien rahoilla.
tempokisu
12.03.2022, 19.31
^ ihan vaan urheilua seuraan, enkä mitään WEF-propagandaa ( mitä sekin on?) mutta kun Therese lopetti niin eipä kiinnosta naisten hiihto. Miesten hiihto semikiinnostaa, mutta ampumahiihto ja yhdistetty kyllä.
( tuntuu ettei uutisissa mitään mutta olekaan kun tämä sota...telkkarin uutisissa vain tätä, ja kaikenmaailman spekulointia, mä olen kyllästynyt. Ensin se oli koronaa, nyt sotaa.
ankeeksi kun en jaksa ahdistua )
No joo, Yritin katsoa yle 2:lta urheilua. Tuli ilmastopropagandaa, Ukrainain sotaa ja toiselta kanavalta trans-urheilijan vuodatusta. Ihan hyvä, että hiihto menee niitä seuraaville maksukanaville, kun ehtona on WEF-propagandan hyäksyminen. Yle vyöryttää täysillä ja veronmaksajien rahoilla.
Missä kuplassa elät, kun todellisuus noin koville ottaa?
Kampinalle
12.03.2022, 22.27
No nyt taitaa puhua oikein äijjjä!
Mutta silmät kiinni vaan jatkossakin.
Osa kisoista näkyy vain sieltä viasatiltilta. Niin ne on sopinu. Taitaa olla jatkossakin?
Juha Lehtinen
13.03.2022, 14.42
Hienosti Pärmäkoski päihitti Juhaugin sekaviestissä tänään.
vesa väkevä
13.03.2022, 16.01
No nyt taitaa puhua oikein äijjjä!
Mutta silmät kiinni vaan jatkossakin.
Jos nyt annettaisiin urheilun olla urheiluna. On periaatteessa erilaisia kansoja yhdistävä voima.
Ilmastonmuutos-teema ihmetyttää, kun Suomessa on runsasluminen talvi ja lämmöt keskimääräistä alempia. Globaali lämpötila on laskussa, ei nousussa.
Jos joku ei näe Ylen propagandaa, on sokea. Ukrainalaiset naiset eivät ole oikeita pakolaisia heidän ajatusmaailmassa. Ukrainan sodan varjolla ajetaan suomalainen maatalous alas. On hyvä asia tälle porukalle, kun lihan syönti vähenee.
Jos nyt annettaisiin urheilun olla urheiluna. On periaatteessa erilaisia kansoja yhdistävä voima.
Ilmastonmuutos-teema ihmetyttää, kun Suomessa on runsasluminen talvi ja lämmöt keskimääräistä alempia. Globaali lämpötila on laskussa, ei nousussa.
Jos joku ei näe Ylen propagandaa, on sokea. Ukrainalaiset naiset eivät ole oikeita pakolaisia heidän ajatusmaailmassa. Ukrainan sodan varjolla ajetaan suomalainen maatalous alas. On hyvä asia tälle porukalle, kun lihan syönti vähenee.
Että mitähän vttua?
Käsittämätöntä potaskaa.
"Jos nyt annettaisiin urheilun olla urheiluna" Kukahan tämän topicin nyt väänsi ihan muuhun kuin urheiluun?
Tuli ilmastopropagandaa, Ukrainain sotaa ja toiselta kanavalta trans-urheilijan vuodatusta. Ihan hyvä, että hiihto menee niitä seuraaville maksukanaville, kun ehtona on WEF-propagandan hyäksyminen. Yle vyöryttää täysillä ja veronmaksajien rahoilla.
Avaa ihan oma ketju älyttömyyksillesi äläkä pilaa tätä urheilutopiccia.
Kampinalle
13.03.2022, 17.47
Tällä lailla tänään mastohiihdon maailmancupissa:)
Concorde
13.03.2022, 18.45
Hienosti Pärmäkoski päihitti Juhaugin sekaviestissä tänään.Joo, hienoa, että Suomi voitti norskit ja että juuhauki poistuu areenoilta kuitenkin kukistettuna... [emoji6]
tempokisu
14.03.2022, 04.00
Loppukirissä ei Therese ( enkä minä) pärjää joten ainoa taktiikka on yrittää heti alusta täysillä. Nyt oli kumminkin viesti, ja kauden lopuksi kaikille hyvä mieli :)
Tällä kaudella ei muuten ollu sitä mäkisprinttiä, joka järjestettiin ihan Thereseä varten, sai kerran elämässään voittaa sprintin.
( sori vertaus, mä voitin kerran elämässäni kirissä Hirvensalon ajoissa )
Jos ja kun hiihdot nyt siirtyy maksukanaville, niin eipä haittaa enää. Ampumahiihtoa tulee, ja josko myös yhdistettyä? Bööt ja Lamparter.
Jos ja kun hiihdot nyt siirtyy maksukanaville, niin eipä haittaa enää.
Niin, moneskohan kerta tämä oli ja montakohan kertaa sun pitää vielä ilmoittaa, että naisten kilpahiihto ei kiinnosta sinua, ainoastaan joku pakkomielteinen Johaugin palvominen.
Juha Lehtinen
14.03.2022, 09.46
Naisten maailmancupin hiihtokisoista tulee kertaluokkaa mielenkiintoisempaa kun Juhaug jää ns. eläkkeelle, kärki tasoittuu. Naisten väliaikalähtökisat ovat olleet ehkä vähän mielenkiintoisempia kuin yhteislähtökisat. Voisi jopa yhteislähtökisoja melkeinpä verrata tylsyydessään formula 1 kisoihin jossa yksi katoaa horisonttiin, mielenkiinto lässähtää siihen paikkaan.
Ja kuka vaihtaaa sukset nopeimmin on tylsyydessään samanlainen jännityksenluoja, kuin se formuloiden renkaiden vaihto - meneekö pultti kiinni vai ei, jossa ratkotaan loppupeleissä kisan sijoitukset.
tempokisu
14.03.2022, 19.21
Niin, moneskohan kerta tämä oli ja montakohan kertaa sun pitää vielä ilmoittaa, että naisten kilpahiihto ei kiinnosta sinua, ainoastaan joku pakkomielteinen Johaugin palvominen.
Mun laskujen perusteella 101. :D Pakkomielteitähän mulla on ollut (omapaino kg, km vuodessa, tempot) ja on nytkin ~ mutta Therese Johaug ei valitettavasti...tai siis onneksi, kuulu tähän joukkoon.
Kun olet seurannut mun postauksiani, etkö ole huomannu että suosikkejani on myös Bööt ( mieluummin Tarjei kun Johannes ) ja Lamparter, sekä Kläbo.
imartika
14.03.2022, 19.26
Naisten maailmancupin hiihtokisoista tulee kertaluokkaa mielenkiintoisempaa kun Juhaug jää ns. eläkkeelle, kärki tasoittuu. Naisten väliaikalähtökisat ovat olleet ehkä vähän mielenkiintoisempia kuin yhteislähtökisat. Voisi jopa yhteislähtökisoja melkeinpä verrata tylsyydessään formula 1 kisoihin jossa yksi katoaa horisonttiin, mielenkiinto lässähtää siihen paikkaan.
Tästä täsmälleen samaa mieltä. Yhteislähtö ihan ok jos on yhdistelmähiihto, välineiden ja tekniikan vaihto tuovat eroja mutta suosivat nykymuodossaan luistelijoita jonkin verran.
Yhteislähtö ihan ok jos on yhdistelmähiihto, välineiden ja tekniikan vaihto tuovat eroja mutta suosivat nykymuodossaan luistelijoita jonkin verran.
Miten tilanne muuttuisi, jos luistelu hiihdettäisiin ensin ja pertsalla loput?
tempokisu
15.03.2022, 20.06
Niin, voisi olla arvokisoissa vuoron perään. Mutta toi sekaviesti on hyvä juttu ( muistaakseni sitä joskus ehdottelin..) vuorotteliko tässä perinteinen ja vapaa, tyyliin Np Mp Mv Nv , naiset hiihti ensimmäisen ja viimeisen osuuden. Toisella jaolla olisi mitalijärjestys voinut olla toinen.
ps. Therese on mukava tyyppi, hän sai olympialaisista 3 kultamitalia ja yksi tuli niukasti. Aatteli että annetaan Suomelle jäähyväislahjana kirkkaampi mitali, ja Kristalle hyvä mieli.
Oletan, että peruste on historiallinen, kun hiihdettiin ensin perinteinen ja sitten luisteltiin samalla lenkillä ladut pilalle. Tänä päivänä sillä ei ole enää merkitystä, kun perinteisen ja vapaan lenkit eivät ole samoja. Eli todennäköisesti paljon mikään ei muuttuisi - näin on vain totuttu aina tekemään.
Se mikä vähän muuttuisi olisi lumisateella kisaaminen, eli lumisateella luistelemalla on pikkuisen vähemmän huonot mahdollisuudet päästä karkuun - perinteisellä porukka kasaantuisi kun kärki auraa latua.
Juha Lehtinen
16.03.2022, 22.49
Tai jos yhdistelmähiihto olisikin väliaikalähdöllä. Oma reitti pertsalle ja vapaalle.
tempokisu
16.03.2022, 23.36
Joku päivä sitten Aamuteeveen jälkihiessä, että kun uinnissa on niin paljon erityyppisiä kisoja..harvemmin kuulantyöntäjä pystyy voittamaan arvokisoissa kymmeniä mitaleja...
Hiihdossa mahdollisuuksia on vaikka miten paljon - yhdistelmää, perinteistä, vapaata, väliaika- ja yhteislähtö, sekaviestit - jä näihinkin eri tyylit, lisäksi sprintit eri tyyleillä ja viestit.
Mitäpä jos ampumahiihdossa olisi myös perinteinen tyyli? Tai yhdistetyssä. Niin ja mäkihyppy, perinteinen ja v-tyyli...
tchegge_
17.03.2022, 06.54
Tai voisi itse päättää kummassa järjestyksessä hiihtää ne osuudet, puoliskot sitten yhdistyy maalisuoralla. [emoji2]
Concorde
17.03.2022, 12.35
Mä oon usein miettinyt, toimisko yhteislähtöhiihdossa rallicrossista tuttu bonuslenkki, eli pidempi osa, joka pitäisi suorittaa jollain kierroksella. Siinä voisi hitaassa kyttäilykisassa joku ehtiä suksimaan sen palatakseen pääryhmään edun kanssa vai menisikö se siihen, ettei kukaan uskalla olla vetohommissa, kun ei näe, meneekö kilpakumppanit takaa bonuslenkille?
Suksenvaihto on vähän vastaava, mutta toi bonuslenkki olis pakollinen ja siitä ei tulisi suksietua, kuten vaihdosta
imartika
17.03.2022, 13.11
Lisälenkki toisi kieltämättä eloa mutta onhan sekin hieman tekohengitystä jo alunperin heikolle kilpailumuodolle. Erot ovat suht pieniä huippujen kesken joten erojen tekeminen on hankalaa ellei ole ylivertaisella kalustolla tai sitten ylivertaisessa kunnossa. Kuten pyöräilyssäkin. Yhteislähtö-reitit pitäisi ainakin suunnitella sellaisiksi että laskut eivät olisi niin kasaavia ja hyödyttäisi peeseistä, reippaasti vaan askellettavia käännöksiä laskuihin jne.
vesa väkevä
17.03.2022, 18.26
Ylehän tuon aloitti. Urheiluohjelmissa tehdään ilmastopropagandaa ja liitetään siihen Ukrainan sota. Urheilijat tuskin ovat tästä oikeasti innoisssan. Toki joku moraaliposeeraa mutta se on eri juttu. Urheilulle ei tee hyvää, jos suuri määrä huippuja jätetään ulkopuolelle. Mitalin väri himmenee.
Trans-juttujen korostaminen johtaa loppupeleissä naisten sarjojen lässähtämiseen. Tätäkö urheiluväki haluaa?
Annetaan urheilun olla urheiluna, siinä mitä se on ilman poliittisia tai muita sivujuonia. On sikäli demokraattistä, että menestymiseen ei vaikuta ihonväri tai kansallisuus eikä edes varallisuuden aste, jos homma hoidetaan oikein. Yksilön lahjakkuus ja motiivi ratkaisevat.
tempokisu
17.03.2022, 18.38
^ kyllä siihen varallisuus vaikuttaa. Alkeistasolla vanhemmillani ei ollut varaa ostaa edes kunnollisia lenkkitossuja ( olisin niin halunnut adidaksen tummansiniset joissa kultaisella raidat ) ja suksivälineissäkin joutui antaan tasoitusta kun muilla oli lasikuitusukset ja mulla puusukset. Voitin niin kauan kun oli kyse harjoittelusta ja kunnosta, sitten alkoi välineurheilu vaikuttaan liikaa.
En edes tiennyt että on olemassa kilpapyöräilyä. Tosin meillä ei olisi ollut rahaa kilpapyörään ( 80-luvulla).
Joissaki ohjelmatiedoissa lukee että tänään pitäs tulla naisten pikakilpailu ampumahiihdos mut se on vasta huomenna
Concorde
19.05.2022, 15.59
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008827222.html
Naiset ja miehet hiihtävät ensi kaudella maailmancupissa yhtä pitkät matkat
tempokisu
19.05.2022, 18.35
^ niin, nyt tämä päätös uskallettiin tehdä koska Therese Johaug lopetti. Naisten 50km millä tyylillä tai lähdöllä tahansa...Theresehän olisi voittanu jotain puolella tunnilla.
Koska pyöräilyssä tehdään sama, aina harmitti kun naisille ei ollut 50km tempoa, onneksi sain sen piirikunnallisissa ajaa. Maantiematkatkin oli ( silloin 20v sitten...) lähinnä tempomatkapituisia, nyt taitaa naisten maantiematkatkin olla ihan kunnollisia.
On kyllä ikävä jauhojärvee ylen kommentoijaksi.
Taisin todeta saman viimekauden alussaki :D
Tuota roposta ei jaksa
^ Eikä tahdo jaksaa Porttilaakaan, joten talven piinaviikot alkoivat. Sen verran voisi Yle tulla vastaan, että yleveron maksajille olisi myös mahdollisuus seurata lähetyksiä ilman selostajaa ja kommentaattoria.
Mukava päästä onnittelemaan Jasmia, kun nyt joskus sattuu tuossa kadulla vastaan tulemaan. Mielenkiintoista seurata miten hyvin alkanut kausi jatkuu.
^ Omassa telkkarissa selostuskieleksi voi valita suomen, ruotsin tai englannin, joista viimeksimainittu on Ylen urheilulähetyksissä yhtä kuin pelkkä stadion- tai tehosteääni.
Miesten puolella Andrew Musgrave on ollut pitkään suosikkini ja myös tuoreempi suosikki William Poromaa näkyy sijoittuneen kymppisakkiin.
Jauhojärvi oli kyllä hyvä asiantuntija-selostaja. Roponen ei kuulu minunkaan suosikkeihin oli kyse sitten hiihdosts, pyöräilystä tai mistä vain muustakin.
Mahtavaa, että Jasmilla kulkee. Viime kausi oli aika paha jatkuvine kaatumisineen ja sauvan poikkaisuineen. Kepa oli taas tänään tosi vaisu odotuksiin nähden. Toivottavasti alkaa myöhemmin kulkemaan ja tämä johtuu vain jostain pienestä flunssasta tai siitä, että alla kova harjoituskausi vielä painamassa. En ole kommentteja tän päivän jälkeen vielä lukenut tai kuullut.
Mistä näkisi kisoja kun YLE ei lähetä esim. Noita Lillehammer on kisoja?
Ja tietenkin for free.
Sent from my 2201123G using Tapatalk
Eipä taida mistää.
Itse ainaki hyödynnän tämän vapaa-ajan menemälle itse ladulle :D
Telilla saa tutustumistarjouksena 1kk ilmatteeksi v-sport kanavat. Mutta on niin kalliita paketteja että en ala edes tutustuun
Joo kyllä harmittaa ettei kaikki kisat näy. Vaikka tulee tuota katsottavaa ampumahiihdon ja jalkapallon myötä ihan riittämiin. Olkkarin telkkari vaan alkoi hajoilemaan. Pari minuuttia toimii ja sitten sekoaa. Noita sonyn android älytelkkareita. Vuosi taitaa olla ikää. Olikohan vuoden vai kahden takuu. Täytyy alkaa tarkistelemaan. Makkarissa onneksi vanha plasma pelaa hienosti.
Edit. 2 vuotta ja 2 viikkoa ostosta. Ja 2 vuoden takuu. Okei, tuotteen pitäisi kestää pidempään vaikka takuu onkin mennyt mutta ärsyttävää vääntöä vaatii jos haluaa kuntoon verkkokauppa.com myyjänä ei helpota asiaa. Ne eivät muistaakseni ole ihan helpoin tällaisissa asioissa.
Kokeile palauttaa tehdasasetuksille. Jos vaikka käyttis olis sekasi
Kokeile palauttaa tehdasasetuksille. Jos vaikka käyttis olis sekasi
Kiitos. Toistaiseksi toimii. Kuvansäädöt vain tietty mm palautui tehdasasetuksii. Sain jo aika hyväksi mutta mun pitää koittaa löytää muistilappuni jossa oli hyvät säädöt. Tai se alkuperäinen lähde eli joku arvostelu ko mallista jossa ne säädöt oli vinkattu.
Concorde
09.12.2022, 15.46
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/2cb435d5-01c9-404c-a578-ae9e49811f6e
Johanna Matintalo on sijoittunut kolmanneksi Beitostölenin maailmancupin perinteisen hiihtotavan sprintissä.
Huippua!
Tai kirottua!
Ku ei saada tv-kuvaa.
Joo kyllä ketutti kun ei nähnyt kisaa.
Concorde
10.12.2022, 14.27
Kerttu Niskanen ylivoimaiseen voittoon maailmancupissa!
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/f91a2c46-c68d-4c40-9efc-8fd70cfb4218
Niinpä tietysti
Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla
Concorde
10.12.2022, 16.50
Urheiluruudussa sitten näkee pätkän ja haastikset. Harmi lajille, että näkyvyys putosi murto-osaan.
Onneks ampumahiihto näkyy vielä.
Urheiluruudussa sitten näkee pätkän ja haastikset. Harmi lajille, että näkyvyys putosi murto-osaan....
Maastohiihdon maailmancupin lähetysoikeudet ovat nyt toista vuotta Viaplaylla, joka näyttää kaikki kisat. Onneksi ovat tehneet Ylen kanssa sopimuksen, joka mahdollistaa osan kisoista näyttämisen ilmaisilla kanavilla Yleltä.
Joulukuussa on kolme peräkkäistä viikonloppua, joita Yle ei näytä. Eli vielä ensi viikonloppuna ei näy kisoja Yleltä, mutta joulun jälkeen Tour de Skiltä tulee taas lähetyksiä. Onneksi tällä kaudella näkyy Tourin ratkaisukisat Val di Fiemmestä, vaikka kaikkia Tourin kisoja ei näykään.
Tuolta löytyy kätevä yhteenvetotaulukko siitä, että mitä näkyy mistäkin:
https://etusuora.com/uutiset/maailmancupin-televisiointi-ja-livestream-2022-2023
Teliatv sovelluksessa näkyy näköjää v sport+ ilmatteeksi. Ei tarvi olla mitää palveluja edes tilattuna.
Kauankohan tää on näkyny
Concorde
19.12.2022, 18.13
Miten siellä Davosissa muuten meni? Telkku oli täynnä futista, niin jäi se hiihto näkemättä urkkaruudusta. Olikos se 20km molemmilla?
Lauantain ja sunnuntain urheiluruuduista Areenasta näkee pätkät mutta esim Pärmäkoski oli sprintissä viides ja Arsi Ruuskanen vapaalla eilen kahdeksas. Seuraan enemmän naisten hiihtoa (ja ampumahiihtoa ja yleisurheilua) ja tuo Arsin tulos tuli ihan puskista. Davosiin ei kaikki lähteneet vaan ovat joulunvietossa, harjoittelemassa ja lepäämässä Touria varten. edit. Eveliina Piipon 13. sija vapaan 20 kilsassa hyvä suoritus ja hänen parhaansa.
ylen hiihtosivut:
https://yle.fi/urheilu/18-219772
Teliatv sovelluksessa näkyy näköjää v sport+ ilmatteeksi. Ei tarvi olla mitää palveluja edes tilattuna.
Kauankohan tää on näkyny
Erikoista! No nyt ne kisat jatkuu taas Ylen puolellakin paremmin mutta pitää yrittää muistaa tuo.
Ohiampuja
21.12.2022, 15.37
Harmi kun Yle ei näytä hiihtoja samaan tyyliin kuin ennen vanhaa. Mitähän se tekee koko hiihdon näkyvyydelle ja mainosarvolle?
Yhdessä hiihtopodcastissa kerrottiin että Norjassakin hiihdot meni maksukanaville, niin lajin kiinnostus ihmisten silmissä putosi samantein. Ja kiväärin kanssa hiihtävät tekivät fiksun päätöksen, että lajin on näyttävä ilmaiseksi, eikä sen oikeuksia myydä maksukanaville. Ehkä nyt tulee vähemmän rahaa, mutta voi olla pitkässä juoksussa tilanne korjaantuu kun laaja näkyvyys otetaan sponssi-neuvotteluissa esille. :)
Joo. Olihan tuo pitkään maikkarin maksukanavillaki.
Tosin sillon tais pystyä kattomaan myös eurosportilta.
Ei se ainakaa uusia houkuttele katsomaan jos ne siellä on. Todelliset fanit vaan ostaa kalliita kanavia
Concorde
21.12.2022, 18.06
Joo, itse tulee seurattua pyssyhiihtoa enemmän, koska se näkyy. Ja laji on kyllä jännempi seurata, kuin pyssytön hiihto.
Huomenna alkaa tour. Nyt en ole kunnolla perillä spekulaatioista sen suhteen ketkä on voittajasuosikkeja ja onko suomalaisilla mahiksia. Tai siis naisilla kun sen luin, että Iivo hiihtää vain ekat osakilpailut. No just alkaa urheiluruutu mutta se taitaa keskittyä Peleen.
Mutta touria on siis aikomus katsella. Pitää pistää rouva ajamaan ja itse katsella pädiltä kun ollaan just autossa päiväsaikaan liikkeellä.
Tourin sais kyllä muuttaa sellaseksi että pisteitä ei saa pitää jos ei selviydy loppuun asti
Juha Lehtinen
02.01.2023, 10.27
Oli Kertulta mahtava hiihto takaa-ajossa varsinkaan kun ei saanut keltään apuja kun otti kärkihiihtäjät kiinni. Suksipari näytti olevan aika maagisessa kunnossa+Kertun kovaan kuntoon yhdistettynä, toivottavasti jatko sujuu samalla tavalla niin Tourin voitto on mahdollista. Pertsa on Kertun vahvuus joten saas nähdä mitenkä vapaalla käy.
Oli kyllä kova veto Kepalta. En uskonut, että saa kärjen kiinni kun yksin joutui kiskomaan eroa pois. Epäilin siis kärjestä vähintään parin heistä pistävän vauhtia vähän ennen kuin Kerttu saavuttaa heidät. Kristalta taas tosi vaisu suoritus. Suksissa ainakin osasyy. Lähetyksestä kuului, kun Kertulle kertoi maalialueella pitoa olleen mutta kaikkien tulleen aina laskuissa ohi.
Tosi erikoinen suksiepisodi oli Sprintin karsinnassa puolestaan Digginssillä. Kuulemma hänellä suksista kuului jopa jotain rahinaa, niin huonosti luistivat. En tajua miten tuollainen on mahdollista vielä luisteluhiihdon ollessa kyseessä.
Juha Lehtinen
02.01.2023, 13.09
Oli mielestäni hyvä että palattiin alkuperäiseen suunnitelmaan hiihtää takaa-ajona eikä yhteislähtönä. Oli ainakin yksi kohta jossa olisi voinut kasoja tulla ja olihan tämä takaa-ajo muutenkin ainakin minun mielestä mielenkiintoisempi seurata. Digginsillä oli kovasti takaa-ajossakin ongelmia, vapaalla mahdollisesti kulkee paremmin jos ei mitään epänormaalia tapahdu.
Näin se on. Kyllä ne pyöräkilpailutki pitäs olla väliaikalähtöjä. Kaikinpuolin turvallisempaa ja ajettas oikeesti kilpaa eikä peesata kilpaa.
Juoksussa massalähtö toimii ku siinä nyt ei peesistä niin isoa hyötyä saa
Roponen jättää yle urheilun asiantuntijaselostajan tehtävät.
Harmi kyllä vasta tourin jälkeen. Avaan silti kuoharin.
Edit. Okei, vähän ilkeästi sanottu. Viimesen kisan se veti vähän siedettävämmin, pyöräilykisoissa on ärsyttänyt paljon enemmän.
Kampinalle
02.01.2023, 21.42
Olihan se älytöntä käyttää Roposta asiantuntijana muualla kun hiihdossa. Toki ymmärtää, että ottaa rahat pois tv-firmoilta.
Huomenna jatkuu tour. Oberissa lämmin keli, vähän lunta, joten todennäköisesti helppo ja lyhyt lenkki, mikä ei ole hyvä Niskasille.
Ja kisat näkyy 3-4.1 vain maksukanavilla :(
Kampinalle
02.01.2023, 23.25
Tähän on pakko tottua, jos haluaa nähdä urheilua telkkarista. Mä tykkään kattoa jalkapalloa, hiihtoa, jenkkifutista, yleisurheilua, pyöräilyä, jääkiekkoa jne. Joten maksan viisikymmentä euroa kuussa kanavista.
Tähän on pakko tottua, jos haluaa nähdä urheilua telkkarista. Mä tykkään kattoa jalkapalloa, hiihtoa, jenkkifutista, yleisurheilua, pyöräilyä, jääkiekkoa jne. Joten maksan viisikymmentä euroa kuussa kanavista.
Minäkin tykkäisin, mutta en todellakaan maksa tuollaisia summia. Jos hiihto, lätkä ja futis ei näy eurosportilta, tai ilmaiskanavilta, se jää kyllä katsomatta.
Muistutus että teliatv:stä näkyy v+sport suomi ilmatteeksi.
chromecast myös toimii mobiilisovelluksesta.
Ohiampuja
03.01.2023, 09.01
Nyt kun se Eurosport player päättyy, niin minä maksa enää siitäkään. Eli tullaan menemään ilmaisen tarjonnan varassa.
Formulat, jääkiekot ei harmita oikeastaan yhtään. Tämä murtomaahiihto on oikeastaan ainut laji mitä on oikeasti ikävä. Sen TV seuraamisella on niin vahvat perinteet jo lapsuusiästä asti. :)
Muistutus että teliatv:stä näkyy v+sport suomi ilmatteeksi.
chromecast myös toimii mobiilisovelluksesta.
Hyvä muistutus. Ehdin jo välissä unohtaa. Tänään pitää testata tuota.
Hyvin toimii. Edellytti toki pientä säätöä eli telia tv sovelluksen lataamista ja käyttäjätunnusten luomista pankkitunnistautumisineen mutta nyt pelittää.
Ja Mustihan se siellä on asiantuntijana. Ja Virpi.
Onko tuo teliatv sitten Ilmainen?
On ilmainen kännykkä appina ja sieltä kuvan pystyy tosiaan siirtämään televisioon chromecastilla. Just päättyi naisten kisa. Harmillisesti kertulla ei tänään puolestaan kulkenut. Ja nyt kulki Kristalla mutta ei silloin edellisessä kisassa.
Nyt kun se Eurosport player päättyy, niin minä maksa enää siitäkään. Eli tullaan menemään ilmaisen tarjonnan varassa.
Formulat, jääkiekot ei harmita oikeastaan yhtään. Tämä murtomaahiihto on oikeastaan ainut laji mitä on oikeasti ikävä. Sen TV seuraamisella on niin vahvat perinteet jo lapsuusiästä asti. :)
Onhan tuo ihan älytöntä että YLE ei näytä hiihtoa joka on ollut lähes kansallislaji Suomessa. Tuhlaa rahat jonkun jalkapallon MM kisoihin, vaikka Suomi ei tule koskaan olemaan niissä mukana. Kisat tulivat vielä maasta jossa Ylelle tärkeät ihmisoikeudet ovat todella heikolla tasolla.
tchegge_
03.01.2023, 18.10
Oliko K. Niskasen vähän heikommasta vauhdista selitystä?
Pitäisi kuitenkin olla sille sopiva matka.
Ari Fill
03.01.2023, 18.32
Onhan tuo ihan älytöntä että YLE ei näytä hiihtoa joka on ollut lähes kansallislaji Suomessa. Tuhlaa rahat jonkun jalkapallon MM kisoihin, vaikka Suomi ei tule koskaan olemaan niissä mukana. Kisat tulivat vielä maasta jossa Ylelle tärkeät ihmisoikeudet ovat todella heikolla tasolla.
Aivan oikein, on ollut, mutta ei ole enää. Hiihto on niin pieni marginaalilaji, jonka seuraajat ovat pahasti jääneet Kekkosen aikaan.
Minusta on mukava seurata hienoja urheilulajeja, vaikka niissä suomalaisia mukana ei olekaan.
Ari Fill
03.01.2023, 18.33
Oliko K. Niskasen vähän heikommasta vauhdista selitystä?
Pitäisi kuitenkin olla sille sopiva matka.
Lievästi epäonnistunut voitelu ja itselle epäsopiva rataprofiili.
Ari Fill
03.01.2023, 18.40
On kyllä ikävä jauhojärvee ylen kommentoijaksi.
Taisin todeta saman viimekauden alussaki :D
Tuota roposta ei jaksa
Valitettavasti Jauhojärveä pitää kuunnella V Sportilla.
Roponen huomattavasti parempi, muttei hyvä.
Lassila on osaava ja saisi olla enemmän esillä.
Mutta toinen tykkää äi...Jauhojärvestä ja toinen ty...Roposesta.
Aivan oikein, on ollut, mutta ei ole enää. Hiihto on niin pieni marginaalilaji, jonka seuraajat ovat pahasti jääneet Kekkosen aikaan.
Minusta on mukava seurata hienoja urheilulajeja, vaikka niissä suomalaisia mukana ei olekaan.
No voi olla, mutta jalkapallo se kansallislaji ei ainakaan ole ja kaiken lisäksi ehkä tylsintä seurattavaa.
Mutta olipas Kristalta hieno hiihto.
Ohiampuja
03.01.2023, 19.16
Kyllähän tasainen hiihtokisa väliaikalähdöllä on ihan parasta TV urheilua. Ihan sama onko tyyli vapaa vai pertsa.
Mitään hiihto vs jalkapallo kisaa en tästä halua. Antaa sen jääkiekon taistella jalkapallon kanssa.
callahan
03.01.2023, 19.37
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009289592.html
Tässä mielestäni hyvä näkemys...
Ari Fill
03.01.2023, 20.13
Tässä mielestäni hyvä näkemys...
Erinomainen.
...ja tässä toinen https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009243951.html
Ohiampuja
03.01.2023, 20.18
Sääli jos pertsa uhrataan, mutta jos se tosiaan aiheuttaa 60% kustannuksista. :(
Ps. Maajoukkueet kyllä, pro-tallit ei.
Ari Fill
03.01.2023, 20.18
Kyllähän tasainen hiihtokisa väliaikalähdöllä on ihan parasta TV urheilua. Ihan sama onko tyyli vapaa vai pertsa.
Mitään hiihto vs jalkapallo kisaa en tästä halua. Antaa sen jääkiekon taistella jalkapallon kanssa.
Samaa mieltä siitä, että ei kannata lytätä jotain lajia.
Olen katsonut nyt kaikki käynnissä olevat Tour de Ski -kisat, vaikka hiihto ei todellakaan ole suosikkilajini. Sen sijaan mäkihyppyä en ole katsonut moneen aikaan. Tähän katseluun vaikuttaa yleisellä tasolla tietenkin vahvasti se, mikä on muuten elämäntilanne.
Tässä mielestäni hyvä näkemys...Ei tarvi ku rajottaa maakiintiötä 4:ään.
Onko tuo teliatv sitten Ilmainen?https://www.telia.fi/kauppa/tv-ja-viihde/katso
Sääli jos pertsa uhrataan, mutta jos se tosiaan aiheuttaa 60% kustannuksista. :(
Ps. Maajoukkueet kyllä, pro-tallit ei.
Eihän maantiepyöräilyssäkään ole minkäänlaista epätietoisuutta siitä mnkämaalaisia ajajat ovat, vaikkei heillä olekaan yllään maajoukkueasua.
Olisi mielenkiintoista nähdä alettaisiinko yhteislähtökilpailuissa hiihtää selvästi enemmän joukkueina kuin nykyisin. Nythän siihen kykeneviä maita ei ole kuin yksi tai kaksi.
Pyöräilypuolelta tulee sitten se uhkakuva että syntyy samanlainen kahden kerroksen systeemi, jossa on yksi tai kaksi megasuurella budjetilla toimivaa joukkuetta, joilla on varaa hankkia kovimmat nimet ja sen lisäksi vielä ne väline- ja voitelupuolelta saatavat marginal gains - ja nykyisten pienempien hiihtomaiden tähtien asema ei juuri parane.
Perrinteisen hiihdon museoiminen tai eristäminen kuntohiihtäjien tapahtumiin ja joihinkin ski classicseihin ei ehkä kuitenkaan paljon auttaisi. Onhan jo nytkin pienten maiden hiihtäjillä käytännössä mahdollista keskittyä nimenomaan vapaan hiihtoon. Pertsahiihtäjiä ei periaatteessa tarvita kuin arvokisojen viesteissä, joissa kovin monella maalla ei osallistumista kovempaa tavoitetta taida olla.
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/6eaad019-d96a-41ad-bcec-e12803a162f2
Norjalainen hiihtäjätähti Anne Kjersti Kalvå jättää Tour de Skin. Norjan hiihtomaajoukkue tiedotti torstaina, että hiihtäjä antoi positiivisen testituloksen koronatestissä.
Kampinalle
05.01.2023, 17.38
^Tämä taitaa tietää sitä, että Kepa tai Krista on kokonaiskilpailussa lopputuloksissa palkintopallilla (huom, ei podiumilla, kamala sana). Toki täydellinen epäonnistuminen huomisessa sprintissä saattaa tuon pilata.
https://yle.fi/a/74-20011720
Italialaishiihtäjä jäi käsittämättömän kauas Tour de Skin kisassa – hämmentävä moka sai joukkuekaveritkin repeämään
Hiihti 10 km kisassa yhden ylimääräisen kierroksen eli 3,3 km!
Kampinalle
07.01.2023, 12.32
Pärmäkoskella mahatauti ja jää Tour kesken. Voi perse. Menee häneltä myös aika hyvä potti euroja sivuun.
Ohiampuja
07.01.2023, 14.22
Jännäksi menee. :)
Tosi harmittava kyllä tuo joukkueen vatsatauti. Niinköhän iskee vielä Kepaankin.
Loppunousu yhteislähtönä, ei hyvä.
Juha Lehtinen
07.01.2023, 17.49
Samaa mieltä. Takaa-ajona olisi mieluummin nähnyt viimeisen matkan.
Pärmäkoskella mahatauti ja jää Tour kesken. Voi perse. Menee häneltä myös aika hyvä potti euroja sivuun.
81000€ ripulit. Eikait sitä tostakaan summasta viittis suorassa lähetyksessä mokata.
Ei kyllä mittää järkeä yhteislähdössä. Menee hankalaksi voitosta taistelu ku ei näe sitä eroa
F. Kotlerburg
08.01.2023, 13.47
Eihän tuo Fridan homma taas hyvältä näytä. Voi olla loppukausi sitten siinä.
Olin samaa mieltä eilen - tänään katsottuani vähän toista mieltä. Eli ihan hyvä kisa tuo on noinkin - virtuaaliset yhteisajat laskettiin sujuvasti ja ranskalainen tms. oli iloinen kun pärjäsi. Eli takaa ajona vähän tylsä, paitsi kun taistellaan jostain sijasta mies miestä vastaan, mutta nyt antoi mahdollisuden erilaisille tyypeille ja pystyi vertaamaan miten paljon parempi se Kruger on tuossa kuin muut. Ihan kiva näinkin - molempi parempi sanoisin.
Juu minäki tulin toisiin aatoksiin. Kyllä toi toimi.
Tuo on niin eri kisa että eri hiihtäjät pääsee voittamaan. Tää ranskalainenki ois varmaan jääny muiden jalkoihi takaa-ajona.
Mutta kepa veti hyvin. Vuoden palkan verran rahaa
Sen verran voisi Yle tulla vastaan, että yleveron maksajille olisi myös mahdollisuus seurata lähetyksiä ilman selostajaa ja kommentaattoria.
^ Omassa telkkarissa selostuskieleksi voi valita suomen, ruotsin tai englannin, joista viimeksimainittu on Ylen urheilulähetyksissä yhtä kuin pelkkä stadion- tai tehosteääni.
Kiitos tuosta vinkistä. Areenan kautta katsoessa voi tosiaankin poistaa selostuksen ja kommentoinnin. Me like. :)
Kiitos tuosta vinkistä. Areenan kautta katsoessa voi tosiaankin poistaa selostuksen ja kommentoinnin. Me like. :)
Tämä menee enemmän areenavinkiksi, kuin hiihdoksi, mutta samalla systeemillä saa epäselvästi puhuvista näyttelijöistä selvää, kun laittaa tekstityksen päälle. Ja suomessa asuville ulkomaalaisille olisi ihan kiva, jos edes joihinkin keskeisiin suomiohjelmiin tehtäisiin englanninkielinen käännöstekstitys ihan areenan perusominaisuutena.
Areena on hyvä moneenkin tarpeeseen ja tuo selostajien myksistäminen on yksi niistä.
usko juntunen
08.01.2023, 21.26
Mitenhän tuossa oisi käynyt Kerttu vs Krista, jos ei sairaus sotkenut kuvioita?
Mitenhän tuossa oisi käynyt Kerttu vs Krista, jos ei sairaus sotkenut kuvioita?
Vanhasta Vieremäläisyydestäni huolimatta sanoisin, että Krista olisi voinut voittaa koko Tourin. Sen verran vahva hän oli ennen tipahtamistaan. Kepa oli niin vahva, että todennäköisesti olisi ollut parempi nousija, mutta Krista olisi ollut ehkä tarpeeksi paljon lähempänä lähtötilanteessa Karlssoniin, että olisi voinut voittaa. Siis minulla on tunne, että Kristalta meni vatsatautiin ihan mahdollinen Tourin voitto.
tempokisu
16.01.2023, 20.44
^ Pärmäkoskella ja Niskasilla on semmoiset miljoonatulot että ei siinä muutamat kymppitonnit ole se harmitus.
Pitäisi kyllä olla takaa-ajona se viimeinen etappi. Että se joka on loppunousun jälkeen ekana maalissa, voittaa. Mietin asiaa urheilijan kannalta, ei se ole sama että joo voitin tämän etapin, mutta.....ja sitten se tunne kun oikeasti olet maalissa ekana ja voittajana.
Iso moka järjestäjiltä, että se palkintojenjako piti suorittaa siinä hetimiten. Olisi ehdottomasti pitäny odottaa että Frida Karlsson toipuu ja kykenee osallistumaan. Noille muillehan se ei ole niin väliä, mutta voittajalle on.
tempokisu
17.01.2023, 05.49
No, tapahtui kuitenkin hiihdon maailmancupissa: Anne Kyllösen hiihtohaalarin vetoketju hieman aukesi ( se otsikoitiin iltiksessa jotenkin että vetoketju petti ja paljasti kiusallisen yksityiskohdan....josta ei ihan heti tullut mieleen että ) ja risti-riipushan siinä. Jutusta tuli vaikutelma että se oli huono asia, ja tämän Aamulehden kolumnisti otti tämän päivän lehdessä esille. Että mitä pahaa siinä on?
Niin, kun seuraa vaikka yleisurheilukisoja, aika monella on ristiriipus. Ja moni tekee ristinmerkin ennen suoritustaan. Minäkin rukoilin aina ennen joka kisaa, ja usein nykyisinkin lenkille lähteissäni.
Tuossa haettiin vain ja ainoastaan jengiä klikkaamaan jutun auki. Tarkoituksena just se, että luullaan jotain muuta paljastuneen kuin täysin merkityksetöntä. Tuo on ollut pitkään normaalia ns. iltapäivälehdiltä mutta nyt samaa on alkanut tekemään jopa yle.fi-sivut mikä pistää ketuttamaan.
tempokisu
03.02.2023, 18.09
nyt oli vapaan sprintti Toblachissa. Lähinnä Kläbon suorituksia katselin...ja ihan hyvin se sujui, Kläbon 62. mc-cupin voitto.
Matkaa vielä on sillä Marit Björgen 114 ja Therese Johaug 108 mc-voittoa.
Mutta toimittaja siinä tuumasi että Kläbon kohdalla ei enää lasketa voittoja, vaan tappioita joita on tällä kaudella tullut harmillisesti 2 kpl.
tchegge_
03.02.2023, 22.36
Satuin katsomaan kanssa noita sprinttejä. Jossain alkuerässä suomalaismies ahtoi itsensä sisäkaarteeseen puolen metrin levyiseen väliin ja ihmetteli kun vierustoveri ei antanutkaan tilaa. Ja kummankin erä pilalla.
En tiedä paljonko noita sprinttejä treenataan porukalla mutta toivoisi että ne vedetään niin äärirajoilla että taktiset valinnat tulee selkärangasta vaikka on jo kaikki pelissä ja silmissä hämärtää.
Norjalle seitsoisvoitto miesten kympillä Toblachissa. Kläbo yllättäen vasta kolmas.
Palautusaineet oli kohdallaan :)
Jänis kevennys taas ampumahiihdossa (ehkei jänikselle)
https://yle.fi/a/74-20017086
tempokisu
09.02.2023, 11.54
^ :D tuumasin siinä ääneen, jotta "jaha, se on uusi jäniskevennys" ja mietin että tuleekohan nettiin. Näköjään tuli.
Ja hieman heikosta alusta huolimatta Norja voitti sekaviestin ( katson alkua, miesten osuuksia en , ja sitten tulin katsomaan ohjelman loppuosan...)
Ikävämpi asia, olen ihmetellyt missä on Tiril Eckhoff?? hän ei kertomansa mukaan voi hyvin, koronaa ja unettomuutta.
https://www.is.fi/hiihtolajit/art-2000009380152.html
tempokisu
11.02.2023, 17.28
Ampumahiihdon MM-kisojen pikamatka, miehet :cool: siis Johanne Bö voittaa ja - Tarjei Bö ottaa hopeeta, voi että olen iloinen erityisesti Tarjein puolesta, Bööt kun on mun suosikkejani ( ja valikoin suosikkini ihan sukunimen perusteella, en tiennyt mitä tasoa ovat...)
Suomalaisittain maailman harmillisinta Tuomas Harjulalla - kaatuminen ja meni tähtäimet tukkoon, vara-ase Itävallan joukkueelta...5 sakkoa...
tempokisu
12.02.2023, 18.09
No voi että sentään, ei Tarjei pärjää loppukirissä ja harmillisesti tuli neljäs sija takaa-ajossa. Johannes Bö onneksi voitti, ei yhtään sakkoa. Tarjeiltakin yksi sakko pois niin...
tempokisu
15.02.2023, 18.30
Ja Johannes Bö voitti myös sen kaikkein raa´imman kisan, normaalimatkan.
Mutta suomalaisten ampumahiihtäjien tekeminen on ollut kyllä surkeeta. Kannattaisiko Mari Ederin keskittyä vapaan hiihtoon? Kun ammunta vaan ei suju. Voisiko joku maastohiihdon parista siirtyä ampumahiihtoon?
tchegge_
15.02.2023, 18.52
Eder jo sen 35v. Jos mietinnässä ollut viime vuodet joko lopettaminen tai uran jatko niin lajin vaihto ei liene enää ajankohtaista.
Mutta Minkkiseltä hyvä suoritus.
Kyllähän se maastohiihtoa testasi jo yhen kauden ku tähtäsi lahden mm hiihtoihi.
Sprinteissä menestyny. Ikää jo sen verran että ei taida enää suorituskykyä siihe löytyä vaikka reenais.
tempokisu
16.02.2023, 18.42
^ se on se ammunta. Haloo normaalimatkalla 8 sakkominuuttia!! Suvi Minkkisellä on ehkä mahdollisuuksia, pitäisi saada vaan hiihtovauhtia lisää. Normaalimatka nolla-ammunnalla.
Tänään oli parisekaviesti, no mä katsoin että Roiseland sijalla 12....laittelen sapuskaa ja kuuntelen Kauniit ja Rohkeat. Yleensä se on niin että kun EN katso ampumahiihtoa, Norja voittaa. No katsoin lopun. Ai vitsi oli jännittävä, kolme ukkoa viimesellä ampumapaikalla ratkaisemassa ainakin kullan ja hopeen. Johannes Bö on ylivoimaisesti paras hiihtovauhdissa, ja kun pääsi lähteen kaikki taulut ekalla alas, se oli siinä.
Viisi kultamitalia viideltä matkalta.
Vielä on varmaan "tavallinen viesti" ja yhteislähtö.
Ja otin aikoinani Johannes ja Tarjei Böön suosikeikseni ihan vaan sukunimen perusteella. Sama Lamparterin kanssa yhdistetyssä.
Niinhän se on aina ollu se ammunta. Joskus kärsi hyperventiloinnista ja ties mistä.
Kaisa ny oli niin kova hiihtään että ei haitannu vaikka vähä ohi ampu. Oli vaan jännempää kattoa ku se ottaa kärjen kiinni
tempokisu
16.02.2023, 20.21
^ Kaisa oli suosikkini, harmillisuus sentään kun MM-kisoissa tai O-kisoissa ei koskaan onnistunut. Uran viimeinen kisa Kontiolahdella jokunen vuosi sitten, olisin niin toivonut että sieltä tulisi mitali ( joku kilpasisko olisi voinu vähän joustaa....) mutta se kaikkein harmillisin sija 4.
Se vaan että suomalaiset hiihtäjät/ampumahiihtäjät/mäkihyppääjät /yhdistetyn kaverit - muutamalla on talous todellakin kunnossa, mutta norjalaiset hiihtourheiluhuiput on miljonäärejä.
Et varmaankaan tarkoittanut aivan sitä mitä kirjoitit, sillä kyllähän Mäkäräisen mitalisaldo MM-kisoista (1+1+4) todistaa onnistumisiakin olleen. MM-kisoja niinä vuosina, kun Kaisan voi katsoa olleen huipulla ja yksi niistä joiden saattoi yltävän mitaleille, oli yhteensä kahdeksan ja henkilökohtaisia matkoja yhteensä 32,
Tietysti voi laskea voitto- tai mitaliprosentit ja verrata niitä noiden vuosien maailmancupin palkintopallisijoitusten ja starttien määrään ja silloin on toki myönnettävä, että prosentit jäivät selvästi pienemmiksi. Mutta väittäisin kuitenkin että olisi liioittelua sanoa ettei hän ollut arvokisaurheilija.
Mäkäräiseltä ei Vancouverissa vielävoinut odottaa mitalia, mutta kaksissa olympiakisoissa hän kieltämättä jäi kauas realistisista tavoitteista.
tempokisu
16.02.2023, 21.41
^ No, kun ykkösija olis ollut se ( ja kun omalta kohdaltanikin arvostan vain voittoa....) kun maailmancupin voittoja tuli ja Kaisa on ollut ja on erittäin arvostettu ja pidetty urheilija. Arvokisojen kultamitali jäi kumminkin....ja olisin sen niin suonut. Kiva kumminkin että on urheilustudiossa kommentaattorina.
Oletko tosiaan kokonaan unohtanut miten kisaa johtanut Magdalena Neuner otti takaa-ajokisan viimeisessä pystyammunnassa kaksi sakko ja Kaisa Mäkäräinen ampui nollan ja vei voiton?:eek:
https://www.youtube.com/watch?v=pEnl5Q7-obQ
Chat GPT
17.02.2023, 09.45
Et varmaankaan tarkoittanut aivan sitä mitä kirjoitit, sillä kyllähän Mäkäräisen mitalisaldo MM-kisoista (1+1+4) todistaa onnistumisiakin olleen. MM-kisoja niinä vuosina, kun Kaisan voi katsoa olleen huipulla ja yksi niistä joiden saattoi yltävän mitaleille, oli yhteensä kahdeksan ja henkilökohtaisia matkoja yhteensä 32,
Tietysti voi laskea voitto- tai mitaliprosentit ja verrata niitä noiden vuosien maailmancupin palkintopallisijoitusten ja starttien määrään ja silloin on toki myönnettävä, että prosentit jäivät selvästi pienemmiksi. Mutta väittäisin kuitenkin että olisi liioittelua sanoa ettei hän ollut arvokisaurheilija.
Mäkäräiseltä ei Vancouverissa vielävoinut odottaa mitalia, mutta kaksissa olympiakisoissa hän kieltämättä jäi kauas realistisista tavoitteista.
Kyllä Kaisa aika kehnosti menestyi arvokisoissa. Ei siitä oikein mihinkään pääse kun ajattelee että kaikkina noina vuosina oli kuitenkin lajissaan varmastikin viiden parhaan joukossa.
Itse tosin arvostan eniten Maailman Cupin kokonaisvoittoja enemmän kuin arvokisavoittoja. Etenkin ampumahiihdossa keskinkertainenkin urheilija voi menestyä yhtenä päivänä todella hyvin. Esimerkkinä suomalaiset Puurunen ja Eloranta.
Väitinkö että Mäkärisen menestys MM-kisossa olisi ollut samaa luokkaa kuin maailmancupissa?! Tai annoinko siitä jotenkin paremman kuvan kuin mitä se todellisuudessa oli?!
Ymmärsitkö ollenkaan että kommenttini oli vastaus tempokisun muistikuvaan siitä ettei arvokisoissa tullut kultamitalia?
Oletko todella sitä mieltä että urheilijasta, joka urallaan voittaa kuusi henkilökohtaista mitalia arvokisoissa, voi objektiivisesti sanoa ettei hän ole arvokisaurheiluja? Ei tietenkään ole kovin vaikea hakea Kaisan kanssakilpailijoista sellaisia, joiden arvokisamenestys samalta ajalta on parempi, mutta se ei tee hänestä yhtään sen huonompaa arvokisaurheilijaa.
Chat GPT
17.02.2023, 11.25
Kyllä se tekee hänestä huonomman arvokisaurheilijan kuin monesta muusta hänen kanssaan samalla tasolla ollut urheilija. Potentiaaliinsa verrattuna tulokset arvokisoista ovat aika heikkoja. Epäonnistumisia on siis suhteessa paljon.
Puhut taas eri asiasta.
Sanoin että jos joku toinen on parempi tai onnistuu useammin eli paremmalla prosentilla arvokisoissa ei tee urheilijasta huonompaa arvokisaurheilijaa kuin hän on.
Olen edelleenkin sitä mieltä että jos urheilija ei ole arvokisaurheilija, hän ei kykene ottamaan mitalia viisissä arvokisoissa kymmenestä.
Jos tätä haluaisi lähteä analysoimaan, pitäisi ehkä ottaa vertailuun mitaleille yltäneet ja/tai maailmancupissa menestyneet kilpailijat ja tarkastella sitä missä kunnossa he arvokisoissa kulloinkin olivat, so. miten hyvin he menestyivät niitä edeltäneissä maailmancupin kisoissa ja sitten itse kisoissa.
Osin erot voivat johtua siitäkin että joillain kuntohuipun saavuttaminen syystä tai toisesta onnistui paremmin tai siitä ettei edeltäneissä kisoissa yritettykään olla terävimmillään. Sitäkään ei pitäisi unohtaa että sairastumiset saattavat viedä parhaat mahdollisuudet; en ole varma muistanko oikein, mutta Mäkäräisen kohdalla ainakin yhdet kisat menivät suhteellisesti penkin alle juuri siitä syystä. (Ei tietenkään ole poissuljettua, etteikö myös kovimmille kilpakumppaneille voinut myös käydä niin.)
Ja jos oikein kiinnostaa, voisi ruveta pohtimaan miksi Kaisan menestys maailmancupissa oli niin kova kuin se oli. Voisi näet ajatella että häntä paremmin arvokisoissa onnistuneet olivat yksinkertaisesti kovempia, mutta eivät kyenneet yhtä tasaisiin suorituksiin pitkin kautta. Kyse olisi toisin sanoen fyysisistä ominaisuuksista ja valmennusfilosofiasta - eikä siitä että Kaisalla ei olisi pää kestänyt (kuten kaikki ampumahiihtoa silloin seuranneet muistavat tietäjien osanneen kertoa).
Chat GPT
17.02.2023, 13.22
Kaikki tuo voi olla tai olematta totta. Mahdotonta sanoa.
Yleisesti ottaen kuitenkin ampumahiihdossa on liikaa arvokisoja ja matkoja on paljon. MM ja EM kisat joka vuosi, myös olympiavuonna. Kun mitalisteja alkaa olla maailmalla vähän joka paikassa niin niiden arvo himmenee. MM kisat joka toinen / kolmas vuosi + olympialaiset riittäisi hyvin.
Oletko ihan varma ettet puhu maantiepyöräilystä?:cool: Tai eihän siellä ole kuin tempo, mixed ja maantie.
Mutta korjataan nyt heti ettei MM-kisoja pidetä eikä ole pidetty olympiavuosina.
EM-kisat järjestetään kyllä joka vuosi, mutta ne ovat alusta pitäen olleet eräänlaiset divarimestaruuskisat, so. maailmancupissa menestystä tavoittelevat tai ylipäätään siinä läpi kauden kilpailevat eivät niihin ole osallistunee. Toisin sanoen ne ovat niin sanotusti IBU-cupia kiertävien omat mestaruuskisat eikä niitä muuksi ole tarkoitettukaan.
Minustakin maastohiihdon malli eli MM-kisat joka toinen vuosi olisi parempi, mutta ampumahiihdolla taitaa mennä liian hyvin eikä IBU eivätkä menestyvien maiden liitot halua muutttaa systeemiä.
On se jännä ku nuo ruotsalaiset osaa ton arvokisa menestyksen ampumahiihdossa.
Vai onko mulla väärä mielikuva että IBU-cupissa ne ei menesty nii hyvi
Jos naisista puhutaan, niin 5 voittoa ja 5 muuta palkintopallisijoitusta tähänastisissa 14 kisassa eli menestystä on tullut, vieläpä neljän eri urheilijan voimin, mutta silti selvä nousu Oberhofissa.
Miehissä vain 1 + 2 ja nekin kaikki Ponsiluoman tuomina. Samuelssonilla jopa alavireinen alkukausi, yksi neljäs sija yksinäisenä piikkinä. Taustoja en tunne enkä osaa kertoa kumpi parani enemmän MM-kisoissa, hiihto vai ammunta.
PS IBU-cup on mäkihypyn ja maastohiihdon Continental Cupeja vastaava eli World Cupia alempi sarja.
F. Kotlerburg
19.02.2023, 17.43
Kattoo tätä naistenkin kisaa niin Salomonin valkopohja näkyy toimivan täydessä vesikelissä harvinaisen hyvin. Samuelsson sai kyllä kapulastaan hyötyä tänään. Normioloissa ei varmasti Ponsiluoma olisi noin helposti tipahtanut.
.
PS IBU-cup on mäkihypyn ja maastohiihdon Continental Cupeja vastaava eli World Cupia alempi sarja.
Njoo IBU-worldcupia tarkotin
Ohiampuja
19.02.2023, 18.58
^ No, kun ykkösija olis ollut se ( ja kun omalta kohdaltanikin arvostan vain voittoa....)
Tämä näkökulma ei aukea minulle lainkaan. Itse arvostan kaikkia mitalisteja yhtä korkealle. Koska se voitto voi olla kiinni pienistä asioista, joihin urheilija ei voi välttämättä edes vaikuttaa. Tuuriakin voi olla mukana.
Ehkä jopa arvostan korkeammalle niitä urheilijoita jotka jaksaa tehdä pitkän uran ja pysyä kympin sakissa vuodesta toisiin. Vaikka sitä MM tai Olympia kultaa ei olisi tullutkaan.
tempokisu
20.02.2023, 14.38
:D no jopa nyt taas kirvoitti kirjoittelua yhden entisen kilpaurheilijan mielipiteet.
No, otetaan nyt vaikka Therese Johaug - lopetti ehdottomalla huipulla kun oli vielä ylivoimainen. Jäi sellainen kuva. Kun taas Aino-Kaisa Saarinen jatkoi liian pitkään ja roikkui mukana, mutta ei niitä MM-mitaleita nyt enää edes muista. Virpi Kuitunen olisi voinu lopettaa yksi kausi aiemmin, mutta jäi silti mieleen ne TourDeSki:n voitot.
En mä nyt enää Annemari Sandellinkaan kisoja ymmärrä, ei siinä nyt enää kehitytä. Mutta tietysti jos on pakko juosta, kuten ( anteeksi vain) tuntuu olevan.
On tässä nyt sekin mun mielipiteitten taustalla että itse inhoon kilpailua ja kilpailuja - mutta halusin voittaa ja osoittaa myös muille että kyllä mä jossain pärjään, myös koulussa urheilukisojen voittoja arvostettiin, kouluaikoina hiihdin ja voitin myös pojat.
Olen tämmöinen tasaisen tappavalla tahdilla vaikka miten pitkään ja kirikykyä ei ole yhtään. Tempo oli just täydellinen laji mulle - sain ajella ilman kipuja ja vammoja, ja pärjäsin. Tempovaiheessa taas oli tärkeää saada työttömänä jotain järkevää tekemistä, ja sitä itsetuntoa. Kun sairastelun 2007 jälkeen huomasin että nyt pitäisi sitten oikeesti harjoitella jos välttävästikin pärjäisi, ja totesin että tämä oli tässä. Liian kallistakin olisi ollut, olisi pitäny uusi tempopyörä hankkia..
Pyöräilystä kyllä oli todellista hyötyä, sain siitä hyvän harrastuksen ja myös pari ystävää :)
Mutta se, jos se voitto olisi ollu otettavissa, niin hopee harmittaa ihan älyttömästi. Tosin riippuuhan se tilanteesta, jos olet ekaa kertaa ja - hopee on tosi hyvä, mutta kun olet jo voittanut useimmiten, niin hopee on häviö.
Ohiampuja
20.02.2023, 16.57
Jos joku nousee nopeasti huipulle ja pokkaa nyt vaikka 1-2 kultamitalia ja lopettaa sitten.
Ja toinen puurtaa 10-15 vuotta siellä, vaikkapa 5 parhaan joukossa, voittamatta yhtään kultamitalia. Niin kyllä minä arvostan sitä sisua ja periksiantamattomuutta enemmän kuin yhtä kultamitalia. Se pitkän uran tehnyt urheilija on saattanut olla hyvinkin tärkeä henkilö nuorempien urheilijoiden uran kannalta, toiminut henkisenä tukena nuoremmille kun he ovat hakeneet ekoja KV kokemuksia.
Tuon tyyppisiä urheilijoita minä arvostan eniten. :)
Ohiampuja
20.02.2023, 17.26
Just on hyvä podcast aiheesta Ylellä. Kalle Lassila ja Peter Kukkonen haastateltavana.
tempokisu
21.02.2023, 15.03
Jos joku nousee nopeasti huipulle ja pokkaa nyt vaikka 1-2 kultamitalia ja lopettaa sitten.
:)
Tulee muuten mieleen yksi juuri tällainen suomalainen naishiihtäjä, en uskalla mainita nimeä.
No kumminkin, kilpaurheilijaelämä ei ole helppoa ja elämässä voi olla muitakin tavoitteita. Niitäkin pitää arvostaa.
Tai tulee urheiluvammoja tai sairautta, on lopetettava. On jo Suomen Mestaruuksiinkin jonkin verran pitäny tehdä töitä..
Mitaliveikkaus kisoista? Saattaa tulla 1-3 mitalia.
Juha Lehtinen
21.02.2023, 17.16
Tulee muuten mieleen yksi juuri tällainen suomalainen naishiihtäjä, en uskalla mainita nimeä.
No kumminkin, kilpaurheilijaelämä ei ole helppoa ja elämässä voi olla muitakin tavoitteita. Niitäkin pitää arvostaa.
Tai tulee urheiluvammoja tai sairautta, on lopetettava. On jo Suomen Mestaruuksiinkin jonkin verran pitäny tehdä töitä..
Mitaliveikkaus kisoista? Saattaa tulla 1-3 mitalia.
Veikkaan ilman sen parempaa tietoa että Marjo Matikainen-Kallström. Ei tarvitse sanoa osuinko oikeaan, kuhan nyt itekseni arvailen ja tänne kommentoin.
Ohiampuja
21.02.2023, 20.16
Ja minä nyt en muista yhtään hyvää esimerkkiä tuollaisesta pitkän linjan puurtajasta.
tempokisu
21.02.2023, 22.19
^ oikein.
Mutta mennään nyt huomenna alkaviin MM-kisoihin ja mitaliveikkauksia? Nyt onkin paljon rennompaa seurata kisoja kun oikein suosikkeja ei ole, paitsi Kläbo.
Juha Lehtinen
21.02.2023, 22.29
^ oikein.
Mutta mennään nyt huomenna alkaviin MM-kisoihin ja mitaliveikkauksia? Nyt onkin paljon rennompaa seurata kisoja kun oikein suosikkeja ei ole, paitsi Kläbo.
Suomalaisista ehkäpä molemmat Niskaset jonkun värisen mitalin, muihin hiihtäjiin ei ole samanlaista luottoa. Viestitkään ei ole kirkossa kuulutettuja, mutta ei haittaa jos olen väärässä.
Kun kisat ovat alkamassa on perinteisesti Timo Seppälä on ollut kommentoimassa lehdistössä kuinka dopingtestit ei paljasta kaikkea tms...
Nyt hän on eläkkeellä.
Ei ollut tarkoitus mainita nimeä mutta äkkiäkös sitä koukkuun jää, ei tule muuta mieleen kuin Marjut Rolig.
Jos Roligia ja Matikaista vertaa, niin ensin mainitun kilpailu-ura aikuisten sarjassa oli toki pitempi ja hän oli lopettaessaan "jo" 28-vuotias. Viimeiseksi jäänyt kausi oli tuloksiltaan selvästi heikompi ja uran päätökseen taisi olla myös niin sanottu biologinen syy. Matikainen tuli häneen verrattuna suoraan huipulle ja menestyskausia ehti ennen aikaista lopetuspäätöstä olla yksi enemmän.
Mutta sen kummempia spekuloimatta: ihmiset ovat tunnetusti erilaisia ja jos ei ole tietyllä tapaa riippuvainen huippu-urheilusta, menestyksestä ja julkisuudesta, kaikesta siitä voi sen saavutettuaan tulla taakka. Jos ajatukset kulkevat tyyliin eikö tämä ollutkaan tämän ihmeellisempää ja tuntee että todellinen elämä tai se mitä elämältä haluaa on jossain muualla, niin ei liene mitään syytä jatkaa - siinä missä jollekin toiselle harjoittelu ja kilpaileminen on se tie, joka tuo syvempääkin sisältöä elämään kuin urheiustipendit ja sponsoritulot, mitalit ja kuvat lehtiin.
PS Miehistä tulee mieleen Kari Härkönen, joka käytännössä lopetti heti voitettuaan kultaa Seefeldissä vuonna 1985. Ura toki jatkui kansallisella tasolla pari vuotta, mutta jo selvästi jäähdyttelijänä. 26 vuotta ei silloinkaan olisi ollut miesurheilijalle vielä ikä eikä mikään.
tchegge_
23.02.2023, 17.51
Onko nyt taas niin että huonot ladut petti Suomen kansan. Jos eivät itse mukkase nurin niin sitten kaveri edessä.
tchegge_
24.02.2023, 21.04
"Perttu Hyvärinen saa Hiihtoliitolta 3000 euron sakot urheilijasopimuksen ehtojen rikkomisesta. "
Taisi sen verran olla huumoria vielä v-käyrälläkin että piti sitä pilttipurnukkaa kädessä koko haastattelun ajan.
Mutta tuplalasit otsalla oli ihan ok. [emoji23]
F. Kotlerburg
24.02.2023, 21.06
Oli hienoa nähdä kestävyysurheilija Kruegerin voittavan tämän toiseksi pisimmän matkan. Kova on Kläbokin ja hatun nosto kiritykille kakkossijasta tälläisessä kisassa.
Takamisakari
25.02.2023, 13.42
Mikäs pilttipurkki sillä Pertulla oli lapasessa? 3000€ on sinänsä halpa markkinointikampanja telkkarissa maksimaalisella peitolla..
Mikäs pilttipurkki sillä Pertulla oli lapasessa? 3000€ on sinänsä halpa markkinointikampanja telkkarissa maksimaalisella peitolla..Tän firman purkki.
https://komerofood.fi/
Sent from my 2201123G using Tapatalk
Mikäs pilttipurkki sillä Pertulla oli lapasessa? 3000€ on sinänsä halpa markkinointikampanja telkkarissa maksimaalisella peitolla..
Tän firman purkki.
https://komerofood.fi/
(https://komerofood.fi/)
Onkohan noin, että Komero maksaa tai sitten Pertulla on Komeron purkkeihin piikki auki 3000€ edestä? :rolleyes:
Concorde
25.02.2023, 19.10
Eikös se Pertun manageri myynyt jo siltä hiihtopuvun päältä, että sai sakon maksuun?
Jessie Diggins on Jumalatar!
Ohiampuja
28.02.2023, 23.22
Mitä tuumaatte noista hiihdon tulevaisuuden näkymistä? Jos nyt jo liki puolet MC starteista on sprinttejä. Mikähän osuus on väliaikalähdöillä, paljonkohan niitä on nyt koko kaudessa, onko neljäsosakaan?
Mitä tuumaatte noista hiihdon tulevaisuuden näkymistä? Jos nyt jo liki puolet MC starteista on sprinttejä. Mikähän osuus on väliaikalähdöillä, paljonkohan niitä on nyt koko kaudessa, onko neljäsosakaan?
Tän päivänen hiihto oli ihan parasta hiihtämistä eikä mitään helvatin kolistelua toisten sauvoihin ja suksiin. Oikea hiihtokisa.
Kyllä ne pystyy lajin pilaamaan, kohta mennään sadan metrin sprinttejä.
Juha Lehtinen
01.03.2023, 07.54
En ole ikinä fanittanut sprinttejä enkä yhteislähtökisoja. Liikaa kolareita ja yhteislähtökisat on itselleni hieman tylsähköä katseltavaa. Hiihdelleen isossa ryhmässä ja katsellaan jonkin aikaa koska aletaan hiihtämään. Väliaikalähdössä joutuu pistämään itsensä enemmän likoon jo heti alusta kun joutuu odottamaan väliaikatietoja.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varsinkin miehissä yhteislähdöt mennään pitkään isossa porukassa. Naisissa tasoerot ovat kai vähän suuremmat ja taktiikat rohkeampia. Eroja on syntynyt paremmin ja nyt mm-laduilla raskas keli ja latujen profiili ei suosinut onneksi niin hyvin peesaamista. On niillä paikkansa samoin kuin sprinteillä mutta ei niitä tosiaan liikaa saa olla.
Juha Lehtinen
01.03.2023, 09.15
Yhdistelmähiihdossa taitaa tasoerot näkyä kaikkein parhaiten. Yhdistelmähiihtoon yhteislähtö mielestäni sopiikin ihan hyvin.
Tapahtuuhan siellä muutakin kuin pelkkäå hiihtoa! Voi hyvinkin olla että kotikatsomoissa kiinnostus mäkihyppyä kohtaan on laskenut kaikkien aikojen pohjalukemiin, mutta on meitä kiinnostuneita varmasti vielä jokunen.
Setämiesikäistä miellytti suuresti normaalimäen tuloslista, jossa kymppisakissa ei ollut ainuttakaan norjalaista (eikä tietenkään yhtään ruotsalaista) ja jonka ykkösenä oli jo vanhaksi pieruksi luokiteltava Piotr Zyla, joka nyt voitti 36-vuotiaana uransa toisen normaalimäen maailmanmestaruuden. Hänen muut arvokisamitalinsa ovat kaikki tulleet joukkuekilpailussa eikä hänellä ole pitkällä urallaan - joka ei ole ollut vailla keskinkertaisia ja heikkojakin kausia - maailmancupin osakilpailuvoittojakaan kuin kaksi.
Mitä tuumaatte noista hiihdon tulevaisuuden näkymistä? Jos nyt jo liki puolet MC starteista on sprinttejä. Mikähän osuus on väliaikalähdöillä, paljonkohan niitä on nyt koko kaudessa, onko neljäsosakaan?Sprintit itellä jää useinmiten kattomatta.
Totta sillä kilpailumuodolla houkutellaan vaan katsojia paikalle
F. Kotlerburg
01.03.2023, 15.39
Arvokisat pitäisi aina pitää tämmöisillä laduilla.
tchegge_
01.03.2023, 16.26
Mitä tuumaatte noista hiihdon tulevaisuuden näkymistä? Jos nyt jo liki puolet MC starteista on sprinttejä. Mikähän osuus on väliaikalähdöillä, paljonkohan niitä on nyt koko kaudessa, onko neljäsosakaan?Mä olen vähän sitä mieltä että sprintit saisi olla pelkästään perinteisen kisoja. Sauvakendosta tulisi vähän leppoisampaa.
Jos ajattelee asiaa vaikka maantiepyöräilyn kannalta niin väliaikalähdöt on siellä vielä aika paljon pienemmässä roolissa. Tottumiskysymyksiähän nää paljolti on.
Edittiä, nyt on radoissa jotain pointtiakin kun sprintterit ei voita kaikkia muitakin kisoja vaan dieselitkin pärjää.
Ohiampuja
02.03.2023, 16.50
Mutta olipa kiva kisa seurata.
Ps. Minusta mediassa nyt ihan suotta keuhkotaan kauheata hiihdon katastrofia... kuinka joku Kreikka on nyt meidän edellä.
usko juntunen
02.03.2023, 20.47
Yhdistelmähiihdossa taitaa tasoerot näkyä kaikkein parhaiten. Yhdistelmähiihtoon yhteislähtö mielestäni sopiikin ihan hyvin.
Joo samaa mieltä. Tuossa kisassa vaaditaan molempien tyylien hallintaa, mutta useimmiten podiumpaikat ratkaistaan kuitenkin vapaalla.
Siitäpä tuli mieleen, että välillä vois olla vapaa ekana ja pertsa viimeisenä. Saattaisi sopia paremmin meille suomalaisille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.