Näytä tavallinen näkymä : Maastohiihdon MC
tchegge_
07.03.2021, 18.11
Onhan tuo päätös suurin piirtein linjassa se Mäki-Bolsunov-hässäkän kanssa. En pitäisi ihmeenä jos Bolsu olisi se muistissa kun lähti ajattamaan kläpyä kohti ulkoreunaa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
F. Kotlerburg
07.03.2021, 18.12
Miksi kukaan ei kitise venäläisten dopingista. Nehän on jääneet kiinnikin että homma on johdettu valtiotasolta ja liput on jo viety. Luuleeko joku ettei nuo olisi olleet siinä mukana.
Toisaalta, ihan johdonmukaisesti menee, että loppukirissä on ihan OK vetää kylkeen kiinni.
tempokisu
07.03.2021, 18.15
Ja mitä tämä protesti auttoi? Ainut motiivi jos Bolsu olisi saanut erittäin himmeän kullan, mutta nyt kaikki on pettyneitä. Mitalienjaossa urheilijoilta vaaditaan kyllä....vähän liikaakin, onneksi saa pitää maskia niin se peittää pahimmat ilmeet.
Säännöt on kaiketi aika selkeät siitä, että edellä menevä saa valita linjan kunnes päästään ns. havutuksen kohdalla, jonka jälkeen täytyy pitää oma linja. Bolsu oli edellä ja valitsi uloimman kaistan, koska se on nopein tapa tulla tuosta mutkasta ulos. Klääpu valitsi saman kaistan, koska se on nopein mutta oli kuitenkin Bolsun takana ja ainoa mahdollisuus mennä ohi oli ulkokautta, missä tilaa ei ollut. Klääpun virhe, hylkäys ja Bolsulle hopeeta. Iiversseeni voittaja...Savolaisen supersankarin loppuratkaisu.
edit: no tätä kirjoittaessa tuomaristo oli päätynyt samaan ratkaisuun.
tchegge_
07.03.2021, 18.20
Miksi kukaan ei kitise venäläisten dopingista. Nehän on jääneet kiinnikin että homma on johdettu valtiotasolta ja liput on jo viety. Luuleeko joku ettei nuo olisi olleet siinä mukana.Venäläisten douppaushan on itsestäänselvyys, ei kai niitä kukaan ole puhtaina pitäneet vuosikymmeniin
Venäläisten douppaushan on itsestäänselvyys, ei kai niitä kukaan ole puhtaina pitäneet vuosikymmeniin
Melkoinen douppaushistoria on suomalaisillakin.
tempokisu
07.03.2021, 18.31
Bolsu oli aiemmin mun suosikkini normaalimatkoilla - ei ole enää. Tsemiä Kläbolle, mun mielestä olet kisan voittaja. Hienot kisat, ja sitten tällainen loppu tuhosi kaiken. Miksei muuten venäläiset ole kisoissa venäläisinä ja Venäjän lipun alla, että kai siihenkin on joku hyvä syy....olisitte iloisia että pääsitte kisoihin Venäjän hiihtoliiton alaisina...
Mutta lohduttavaa, ampumahiihdon takaa-ajossa Tarjei Böölle voitto ja Johannes toiseksi :)
tchegge_
07.03.2021, 18.41
Melkoinen douppaushistoria on suomalaisillakin.Totta tämäkin, nykyvauhteja kun katsoo niin ei onneksi moni taida satsittaa.
tempokisu
07.03.2021, 18.53
Eilen itsekin mietin samaa kun sillähän oli painon pudotyksen kanssa pari vuotta sitten ongelmia.
Ilmeisesti viime vai toissa vuonna oli mukkassut rotvallin reunaan ja pipa lentänyt. Tai jotain vastaavaa. Ei pystynyt kuntoutumaan kisakuntoon tälle kaudelle.
Jota selitystä en ole alun alkainkaan uskonut, siis tuo että hyppäsi lenkkeillessään jokun aidan tms. yli ja oho. Ja siitähän on jo vuosi, siinä ajassa jopa minun jalkavammani parani ( mulla kesti kaikkien vammojen/leikkausten jälkeen erityisen pitkään) ja pääsin normaalikuntoon.
Painonpudotuksen kanssa ongelmia? Ei Östbergin ole missään vaiheessa pitänyt pudottaa painoa, mutta anoreksia olisi uskottava selitys.
Munarello
07.03.2021, 19.14
Juupajoo, vituttaa lukea näitä juttuja norjalaisten douppaamisesta, mutta suomalaisen läskittely ja venäjäläisten douppaamisjutut on ihan ookoo. :)
Nickname
07.03.2021, 19.38
^ Niinhän se varmasti suurimalla osalla on että omaa suosikkiaan ymmärtää oli sitten millainen hyvänsä, muita ei tarvitse ymmärtää.
Aika sekava soppa näkyy oleavan nyt tämä 50km lopputulos, protestin protestia ilmeisesti tulossa, en kyllä älyä millä perustein Venäläiset Bolsulle kultaa peräjää.
F. Kotlerburg
07.03.2021, 19.39
Juupajoo, vituttaa lukea näitä juttuja norjalaisten douppaamisesta, mutta suomalaisen läskittely ja venäjäläisten douppaamisjutut on ihan ookoo. :)
Vituttaa ihan yleisesti, että nää topicit menee aina douppauksesta jauhamiseksi ja yleensä niiden toimesta, jotka ei seuraa lajia kuin arvokisoissa.
Concorde
07.03.2021, 20.02
Aika sekava soppa näkyy oleavan nyt tämä 50km lopputulos, protestin protestia ilmeisesti tulossa, en kyllä älyä millä perustein Venäläiset Bolsulle kultaa peräjää.
Riippuu vähän, minkä värisillä laseilla tilannetta tutkii. Kläbon toiminta vei myös Bolsulta kullan (oli sen verran edellä iiversseeniä) , tai Bolsun toiminta vei klääpöltä kullan?
Munarello
07.03.2021, 20.13
Itse arvelen ja mutuilen, että Lääpy on riittävän nopea, että olisi vienyt loppukirin jos olisi venaillut Bolsun takana havutuksen alkuun saakka ja valinnut sitten ladun vasemmalta puolelta. Eli turhaan taisi hötkyillä mikä maksoi mitskun.
Nickname
07.03.2021, 20.21
Riippuu vähän, minkä värisillä laseilla tilannetta tutkii. Kläbon toiminta vei myös Bolsulta kullan (oli sen verran edellä iiversseeniä) , tai Bolsun toiminta vei klääpöltä kullan?
Tämäpä juuri, minä en ole Norskien puolella millään tavalla mutta Bolsun sauva katkesi hänen omiin halkoihin ei Kläbon, jos sauva ei ois katkennu ja Bolsu ois pitänyt oman linjan olisi varmaan voittanut kun Kläbo olisi joutunut siirtymään vasemalle puolelle, toki sillä törmäilyllä saattoi olla osuutta sauvan katkeamiseen.
e-tracker
07.03.2021, 20.22
Erikoinen arvokisojen kuninkuusmatka, maalissa vain häviäjiä, ei yhtään voittajaa, hämmentävää.
tchegge_
07.03.2021, 20.33
Tämäpä juuri, minä en ole Norskien puolella millään tavalla mutta Bolsun sauva katkesi hänen omiin halkoihin ei Kläbon, jos sauva ei ois katkennu ja Bolsu ois pitänyt oman linjan olisi varmaan voittanut kun Kläbo olisi joutunut siirtymään vasemalle puolelle, toki sillä törmäilyllä saattoi olla osuutta sauvan katkeamiseen.
Videolta näkee hyvin kuinka ensimmäinen suksikontakti näiden välillä tapahtui juuri ennen sauvan katkeamista ja vaikutti melko varmasti bolsun tasapainoon. Se varmaan ollut aika ratkaiseva yksityiskohta hylkäyspäätöksessä.
Se venäläisten protesti bolsun kullasta on taas vähän sitä niiden uhriutumista. Ei mitään mahdollisuutta läpimenoon.
Kläbo vs. Bolsunov, loppusuora edestäpäin kuvattuna:
https://www.youtube.com/watch?v=fWE16zFxCtE
Bolsunov vähän myöhästyi oikean laidan sulkemisessa (tai Kläbo oli liian nopea), sitten suksikontaktissa molemmat vähän horjahti sekä sauvarikko.
Lopputuloksena sekä norjalainen, venäläinen että suomalainen pettyi kisaansa.
F. Kotlerburg
07.03.2021, 20.34
Itse arvelen ja mutuilen, että Lääpy on riittävän nopea, että olisi vienyt loppukirin jos olisi venaillut Bolsun takana havutuksen alkuun saakka ja valinnut sitten ladun vasemmalta puolelta. Eli turhaan taisi hötkyillä mikä maksoi mitskun.
Niin ja Lääbö varmasti tiesi mitä Bolsu tekee niin miksi työnsi ittensä tuonne.
Joni Kani
07.03.2021, 20.43
Näin on, norskien lääkkeet on näköjään ihan ylivertaiset. No öljyllä voi ostaa kalleinta...
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta TapatalkillaSitähän voit kokeilla paljon ne lääkkeet auttaa eli vedä kaikkea mitä voit ja mee viivalle kokeileen? Veikkaan että ekalla kilsalla oot puoli kilsaa silti perässä. On ne nimittäin tehny muutakin kuin piikkiä ottaneet...
Kläbo vs. Bolsunov, loppusuora edestäpäin kuvattuna:
https://www.youtube.com/watch?v=fWE16zFxCtE
Iversen hieman taaempana tulossa samalle ulommaiselle ladulle. Mitenkähän olisi käynyt, jos olisi ollut pari metriä lähempänä?
Iversen hieman taaempana tulossa samalle ulommaiselle ladulle. Mitenkähän olisi käynyt, jos olisi ollut pari metriä lähempänä?
Juu, Iversenille olisi tullut kiire väistää. Mulla ei oo sen kummemmin sympatioita tai antipatioita tuossa tilanteessa Bolsunovia tai Kläboa kohtaan. Just ennen loppuladun alkamista Bolsunovin oikea suksi leikkaa aika lailla Kläbon eteen josta koko härdelli saa alkunsa. Vähän estämisen makua, mutta Bolsunov ihan pikkuisen ehkä edellä, lienee oikeus valita hiihtolinja. Toisaalta Kläbo on menossa ahtaaseen väliin, mutta ei tuota liikettä tuossa vaiheessa enää kesken jätetä jos haluaa voitosta kamppailla. Bolsunov olisi voinut välttää tilanteen menemällä kohti latua alusta alkaen, mutta siinä jättää sen laidan auki.
Ennen havutusta sauvarikon jälkeen Kläbo ajautuu vielä lähelle latua.
Jury on päätöksensä tehnyt ja sillä sipuli, pulinat pois.
Jury on päätöksensä tehnyt ja sillä sipuli, pulinat pois.
On kai tässä norskeilla vielä 48h aikaa valittaa päätöksestä. Epäilen silti, muuttuuko lopputulos.
Sitähän voit kokeilla paljon ne lääkkeet auttaa eli vedä kaikkea mitä voit ja mee viivalle kokeileen? Veikkaan että ekalla kilsalla oot puoli kilsaa silti perässä. On ne nimittäin tehny muutakin kuin piikkiä ottaneet...Oot sää melkoinen järjen jättiläinen [emoji23]
Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla
e-tracker
07.03.2021, 22.47
IL osuu asian ytimeen, pitää olla huolissaan,
"""
– Yhdeksänkymmenen millin mies on ainoa, joka pystyy vastaamaan kansainväliseen vauhtiin. Sunnuntain kisa tiivistää suomalaisen maastohiihdon tilanteen kokonaisuudessaan: kestävyydestä ja jaksamisesta on puute.
Perttu Hyvärinen oli toiseksi parhaana sinivalkoisena 32:s (+6.31,1), Lauri Lepistö 36:s (+7.59,4) ja Juho Mikkonen 43:s (+10.32,9).
Kolmikon edellä oli muun muassa urheilijoita Espanjasta, Kanadasta, USA:sta, Irlannista ja Japanista.
"""
Pyörä Äijä
08.03.2021, 00.16
Olipahan huono päätös kisoille. Ratkaistaan voittaja kabinetissa. Nyt voittajana mies, joka ei varmasti tunne voittaneensa. Bolsu on kova yleishiihtäjä, mutta aina on jotain säätöä. Itse en olisi ehkä hylännyt Kläboa. Ladun saa valita edellä oleva, mutta selkeä kiilaus ladun sivuun, ei yrittänytkään ladulle, tarkoitus vaan blokata nopeampi kläbo, joka joutui väistämään jopa ulkopuolelle. Tosin kläbon olisi pitänyt ottaa sisempi latu, olisi siitäkin riittänyt nopeus. Ei taida häihin osallistua enää!
----------------------------------------------------------------------------------------------
Pyörä Äijän Youtubea osoitteesta: https://www.youtube.com/channel/UCi4H3rdmdeqmZfUjsVipZLA
justus6969
08.03.2021, 01.08
Mieluummin loppusuora pitkä loiva ylämäkisuora, mutta kun tv. Tai sitten ladut alkaa jo ennen mutkaa.
Mun mielestä loppusuorille tullaan liian tiukoista mutkista. Sama oli salpausselällä, kurvi heittää nykyvauhdeilla ulkoradalle, jota täytyy puolustaa ja säännöt eivät pysy perässä.
En tykkää norjalaisista enkä venäläisistä, töissä joutunut molempien kanssa tekemisiin ihan riittävästi. OK nykyaikana ei noin saa sanoa, mutta sanotaan kuitenkin :D Joka tapauksessa, kisojen jälkimainingeissa bolsusta on välittynyt aika ikävä kuva, niskanen hengittää väärin, parisprintissä huono pari ei olla vastassa maalissa, lätkätaklaus lahdessa ja nyt itkut hävityn kisan jälkeen kun oli tehnyt suurin piirtein saman kuin mäki mutta hävisi tilanteen. Eikä metallia kaulaan mitalijakotilaisuudessa. Ja iversen väärä voittaja, olisi bolsu itse huolehtinut sauvoistaan loppusuoralla kun kerta on voittajatyyppi ja alfauros :p
Pisteet tästä hässäkästä kläbolle, aikalailla tv:stä huomasi että naama oli norsunkantturalla tuomariston edessä. Mutta päätöksen jälkeen ei itkenyt eikä heitellyt suksia tai jaellut lätkätaklauksia. Jotain se kertoo persoonasta, että miten pettymykset otetaan vastaan kameroiden dokumentoidessa kaikkea. Bolsu on upea hiihtäjä, mutta tämä on viihdettä ja täytyisi ymmärtää oma rooli keskellä draamaa. Jotenkin jatkuvat epämääräiset hässäkät ja uhriutuminen (bolsun haastattelu: minut olisi diskattu välittömästi samassa tilanteessa) istuvat slaavilaiseen sielunelämään
tempokisu
08.03.2021, 05.58
Olisi jaettu kultamitali, olisi jäänyt hyvä kuva ja mukava mieli koko kisoista. Tuskin Iversen tätä mitalia juhlii ollenkaan. Tässä kisassa oli vain häviäjiä :(
Sääntöjä pitäis muuttaa niin, että olis joku esiviiva viimeisen kurvin lopussa, sen selvästi ensimäisenä ylittävä ei saisi mennä uloimmaiselle kaistalle.
Tämä. Ja riittäävän leveä loppusuora, jotta nopein linja ei ole laidassa.
tempokisu
08.03.2021, 09.32
Niin tai se loppusuora pitempi, viimeisen kaarteen jälkeen valittavana vaikka 4 kaistaa ja valitulla pitää mennä vrt. ratajuoksu.
F. Kotlerburg
08.03.2021, 09.43
Niin tai miksi siihen loppusuoralle pitää aina tulla jyrkästä kaarteesta. Kattoo noita ampumahiihtokisoja niin vaikka loppusuora on monesti lyhyt niin siihen tullaan loivasta kaarteesta ja joskus jopa ylämäkeen.
Nykyinen sääntö joka sallii ensimmäisentä tulevan valitsemaan täysin milivaltaisen vapaasti kaistan - kunhan linja on ns "johdonmukainen" - käytännössä laillistaa kiilaamisen. Tuota porsaanreikää Mäki käytti Salpausselällä ja nyt Bolsu. Edellä menevä kuuntelee kummalta puoleta takana tuleva yrittää ohi ja johdonmukaissti kiilaa siihen reunaan, seurauksena kolari tai ohittajan pakittaminen ja ohitusyritys toiselta puoleta. Reunaan vaan pitää pystyä kiilaamaan niin nopeasti ja "johdonmukaisesti" että ohittaja ei ehdi kunnolla rinnalle/edelle. Bolsulle vain kävi nyt niin, että ei mennyt reunaan tarpeeksi nopeasti ja Kleebu ehti rinnalle jolloin myös Bolsun vauhti hidastui ja sauvakin meni poikki. Jottei ohittaja tuohon miinaan ajaisi, pitäisi takana tulevan hiihtää perässä kunnes edellä menijä ei voi enää kääntää reunaan (ei johdonmukainen linja) Tällöin se matka jossa ohitus on tehtävissä lyhenee merkittävästi, kun ei voi tulla ennen maalikaistoja osittain rinnalla.
Aika helppoa olisi säännöissä jättää viimeisen kurvin jälkeen uloimmainen tai suorassa maaliiintulossa jompikumpi reuna ryhmän selkeästi ensimmäiselle hiihtäjälle kielletyksi kaistaksi. Näin saataisiin maaliintulokamppailut ratkemaan hiihtämällä eikä peippailemalla ja jurypäätöksillä. Nyt hiihtäjät kamppailivat sääntöjen porsaanreikiä hyväksikäytäen ja kolmanneksi paras hiihtäjä voitti ja Salpausselällä toiseksi nopein - kiitos siitä kuuluu sääntönikkareille.
Olipahan huono päätös kisoille. Ratkaistaan voittaja kabinetissa. Nyt voittajana mies, joka ei varmasti tunne voittaneensa. Bolsu on kova yleishiihtäjä, mutta aina on jotain säätöä. Itse en olisi ehkä hylännyt Kläboa. Ladun saa valita edellä oleva, mutta selkeä kiilaus ladun sivuun, ei yrittänytkään ladulle, tarkoitus vaan blokata nopeampi kläbo, joka joutui väistämään jopa ulkopuolelle. Tosin kläbon olisi pitänyt ottaa sisempi latu, olisi siitäkin riittänyt nopeus. Ei taida häihin osallistua enää!
Eikait se kiilaus ollu. Kumpiki halus sinne laitaan ku siellä on varmaan liukkain lumi. Jos et huomannu niin jatkuvasti hiihdettiin ladulta ulkona
Ei ollu ennen vanhaan tämmöstä. Väliaikalähdöt takaisin!
Havuja perkele!
tchegge_
08.03.2021, 12.39
Eilen oli Ylen lähetyksessäkin puhetta kisaohjelman rukkaamisesta FIS:taholta. Mm matkojen pidentämisestä tai viestin pois jättämisestä.
Naisten matkathan on aika lyhyitä nykynaisille, väliaika lähdön 10km voisi hyvinkin olla 15km.
Parisprintti on aika turhake, voisi jopa olla mieluummin esim 4x400m viesti, perinteisellä tietysti ja tasaisella, kunnon tasatyöntökisa [emoji846]
Ja yhdistelmäkisatietysti on hölmö.
F. Kotlerburg
08.03.2021, 12.42
Vanhan liiton takaa-ajo takaisin. Tuo yhdistelmäkisa on ihan perseestä. Se on käytännössä luistelukisa varsinkin miesten puolella, koska perinteisen osuus on yleensä niin helppo, että siellä ei voi päästä riittävästi irti.
Concorde
08.03.2021, 13.54
Yhdistelmäkisaan tulis väriä, kun ne tyylit vois hiihtää haluamassaan järjestyksessä ja rata olis tehty niin, että stadikalla vois tulla molemmilla tyyleillä maaliin samaan aikaan.
Yhdistelmäkisaan tulis väriä, kun ne tyylit vois hiihtää haluamassaan järjestyksessä ja rata olis tehty niin, että stadikalla vois tulla molemmilla tyyleillä maaliin samaan aikaan.
Ja jos sallisi vielä kontaktit? Pieni paini myös sallittua merkityn viivan jälkeen.
justus6969
08.03.2021, 15.02
puusukset ja -sauvat takaisin, Noponen selostamaan ja Mieto viivalle. Ihonmyötäiset spandexit kielletään, teryleeniverkkareita saa käyttää veryttelyn aikana. Pussihousut jalkaan ja villaa päälle.
Mitenhän kläbo juoksisi mäkiä ylös, jäisi sellainen vana varusteita jälkeen :D
tchegge_
08.03.2021, 15.19
Siinä kun kleebu nappaa 50km ekalla juottopaikalla pussihousun taskuun jääneet pervitiinitabut niin loppu 40km menee kleebujuoksua tasaisetkin, ei väliä onko perinteisen tai vapaan kisa, tai edes onko sukset jalassa vai ei.
Juha Lehtinen
08.03.2021, 17.04
Mitä olen vanhoja dokumentteja katsellut ja kuunnellut niin on sitä Siiri "äitee" Rantasenkin aikana ylitetty maaliviivakin juoksemalla.
usko juntunen
08.03.2021, 22.05
Nyt on Norjalla sekä Venäjällä ihan oma Päivärinnan tapaus. https://www.erepublik.com/en/article/2473258
Iivon suksien paiskominen johtui informaation tulkinnasta.
Huollon ja Iivon välinen keskustelu meni näin.
-Pittääkö lisätä pittoo?
-Ee piä
Pyörä Äijä
09.03.2021, 00.04
Eikait se kiilaus ollu. Kumpiki halus sinne laitaan ku siellä on varmaan liukkain lumi. Jos et huomannu niin jatkuvasti hiihdettiin ladulta ulkona
Kläbo noin monon mitan takana käännöksessä, jolloin menee kiilaukseksi. Eka saa valita linjan jos on edellä, mutta onko edellä kun ollaan noin rinnakkain. bolsu tiesi häviävänsä reilulla pelillä ja päätti taas kerran ottaa kontaktia. Väkisin piti painaa nopeampi laitaan. Jos et huomannu niin yli 90 prosenttia tuli kuitenkin latua pitkin maaliin maalisuoralla, oli kaveria rinnalla tai ei.
puusukset ja -sauvat takaisin, Noponen selostamaan ja Mieto viivalle. Ihonmyötäiset spandexit kielletään, teryleeniverkkareita saa käyttää veryttelyn aikana. Pussihousut jalkaan ja villaa päälle.
Mitenhän kläbo juoksisi mäkiä ylös, jäisi sellainen vana varusteita jälkeen :D
Ja säänä uuden lumen vesikeli, oli nimittäin kova urakka entisaikaan noissa olosuhteissa. Nykyvälineillä tuo 50 km pitäisi muuttaa ainakin 75 km:ksi, v-tyylillä 90 km:ksi.
callahan
09.03.2021, 19.07
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000007850423.html
Odotettu valitus hylkäyksestä norskeilta.
Ja säänä uuden lumen vesikeli, oli nimittäin kova urakka entisaikaan noissa olosuhteissa. Nykyvälineillä tuo 50 km pitäisi muuttaa ainakin 75 km:ksi, v-tyylillä 90 km:ksi.
Tästä olen samaa mieltä. Nyt sprintterikin voi voittaa 50km kisan. Yhden kisamatkan pitäisi olla semmoinen jossa ei sprintterit juhli. 100km miehille ja 60km naisille. Vaikka puolet matkoista vapaalla ja perinteisellä tai sitten vaan perinteistä.
tempokisu
09.03.2021, 19.49
^ samaa mieltä :D ei pyöräilyssäkään 50km tempossa pärjää ratapyöräilijät. Niin joo, yleisö-televisiokatsoja-ystävällisenä aikana noi > 50km matkat on vaan liian puuduttavia, kun onhan sitten ne hassut tasalykkimis-kisat ( jotka on vitsi...Björgenkin totesi että alkoi kädet puutua, hei ota jalat mukaan! )
Sitten tietysti kun pitkät matkat olisi väliaikalähdöllä, sekin auttaisi.
Mutta mun mielestä Kläbo ansaitsee voittonsa, toivottavasti valitus menee läpi. Siihen on kyllä mahdollisuuksia, ennakkotapauksena yksi naisten kisa jossa Annmari Lampic ensin diskattiin, mutta sai sitten kuitenkin pitää kakkostilansa.
Kumminkin, kun haluttiin yhteislähtöjä, taktiikkakisoja, loppukirejä ja tiukkoja tilanteita niin sitä nyt saatiin sitten.
Concorde
10.03.2021, 23.45
Kläppö halus vetää valituksen pois, eli 50km mitalistit pysyy?
tempokisu
11.03.2021, 09.02
Näköjään, ja onhan Kläbolla jo niitä mitaleita eikä mitalista saatavaa rahaakaan tartte, mitäs yhdestä joka tulisi kaiken tämän sekoilun jälkeen.
– Kyllä, olen ollut maassa – ja siellä on ollut synkkää. Tämä on vienyt paljon energiaa, enkä halua käyttää enempää aikaa ja voimia tähän. Tästä tapauksesta on tullut paljon isompi kuin itse kisasta.
Kläbo perusteli rivien välissä myös sitä, miksi hän veti valituksen pois.
– Ei se tuntuisi samalta, jos saisin kultamitalin vasta useita päiviä sen jälkeen, kun olen hiihtänyt urani parhaan kisan. Menetin sen fiiliksen jo sunnuntaina.
Kläbon mukaan valituksen poisveto ei tarkoita sitä, että hän olisi tuomariston kanssa samaa mieltä.
– Tulen aina uskomaan, että en tehnyt mitään väärää – enkä minä estänyt ketään.
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/97b166f4-a71c-44f8-9874-aad900085dcd
Johaug ehkä menettämässä kaikkein arvostetuimman palkintonsa, Norjan hiihtoliiton myöntämän Holmenkollen-mitalin dopingin vuoksi:
https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000007864359.html
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/97b166f4-a71c-44f8-9874-aad900085dcd
Taitaa kisat näkyä sittenkin tulevina vuosina.
https://yle.fi/urheilu/3-11936023
Hiihdon MM-kisat jatkossakin Ylen kanavilla! Laajasta talviurheilun tarjonnasta sopimus vuoteen 2026 – mukana merkittävä määrä maailmancupin kisoja
Concorde
18.05.2021, 16.32
^ tolle iso
http://s3.amazonaws.com/pix.iemoji.com/images/emoji/apple/ios-12/256/thumbs-up.png
Taitaa kisat näkyä sittenkin tulevina vuosina.
https://yle.fi/urheilu/3-11936023
Hiihdon MM-kisat jatkossakin Ylen kanavilla! Laajasta talviurheilun tarjonnasta sopimus vuoteen 2026 – mukana merkittävä määrä maailmancupin kisojaOho. Yllättävä käänne.
tempokisu
18.05.2021, 19.12
^ aivan loistava uutinen :D ja just sitten Jussi Eskola ja Sami Jauhojärvi meni Viasatille. Ehkä korvaavat selostajat löytyy Ylelle...
tempokisu
19.05.2021, 20.49
Ai uutinen että "superlupaus" ( joka on aina huono enne...) Anita Korva ei päässyt Suomen hiihtomaajoukkueeseen. No miksi olisi pitäny päästä? Mitään hiihtokuntonäyttöjä ei ole ollu vuosiin. Viimeisin on semmoinen joku kuvajuttu jossa Anita kapuaa pienen mäen laelle....
Anne Kyllönen ei myöskään päässy maajoukkueeseen...Anne on kyllä ollut sellainen tasaisen varma suomalaistasossa.
Anne on kyllä ollu ynnämuutasijoilla jo useamman vuoden. Suomen cuppia ei lasketa.
Aikoinaan pärjäs hyvin pertsalla.
Ootellu että lopettas ku mitää kehitystä ei ole tullu.
Taisivat siirtyä juontajat vaan viasatin palkkalistoille ja yle ostaa lähetysoikeuden niiltä?
Suomen Cupin voitto ei siis riitä maajoukkueessa pysymiseen.
Kuinka moni meinaa kattoa hiihtoa viaplayltä eskolan ja jauhojärven selostuksilla? Vain 34.90€/kk
tchegge_
17.11.2021, 21.10
Juuei.
Tässä käy taas kuten ennenkin. Porukat tykkää katsoa hyvin tehtyjä lähetyksiä mutta hiihtokansa on niin pihiä sakkia ettei viitsi maksaa.
Tulevat sit taas Ylen syliin muutaman vuoden päästä missä uransa lopettanut Iivo saa kommentaattorin paikan.
Kuinka moni meinaa kattoa hiihtoa viaplayltä eskolan ja jauhojärven selostuksilla? Vain 34.90€/kk
Mieluiten katsoisin kisoja Yleltä Yle-veron vastikkeeksi ja kaikkein mieluiten ilman selostusta. Tuommoista vaihtoehtoa ei kuitenkaan taida olla tarjolla.
^ samaa mieltä, homman voisi rahoittaa vaikka jättämällä nurmikkosukelluksen kisat näyttämättä.
Ralli v.....n Yleltä. Mahdollisimman paljon suunnistusta ja jalkapalloa. Hiihdosta tykkään, mutta sen katsominen tv:stä ei kiinnosta juurikaan.
Nickname
18.11.2021, 17.43
Suomalainen jalkapallo on sillä tasolla että sitä nyt ei kehtaa katsoa, jalkapalloa nyt yleisesti muutenkaan kun aikuiset ihmiset kehtaa esittää.
Suomalainen jalkapallo on sillä tasolla että sitä nyt ei kehtaa katsoa, jalkapalloa nyt yleisesti muutenkaan kun aikuiset ihmiset kehtaa esittää.
Mistä tiedät, kun et edes katso?
Ralli v.....n Yleltä. Mahdollisimman paljon suunnistusta ja jalkapalloa. Hiihdosta tykkään, mutta sen katsominen tv:stä ei kiinnosta juurikaan.
Suunnistusta telkkarista[emoji23] voiko typerämpää olla.
Ralli on parasta mitä yle tarjoaa [emoji1303]
tempokisu
18.11.2021, 20.06
Höh, pari TourDeSki:n osakisaa tulee yleltä ja sitten mielenkiintoisin eli loppunousu siltä maksukanavalta. Johaug jättää Tourin väliin, joten niinpä teen minäkin katsojana...
Ja o-kisat on siis jossain Kiinassa, ..en kyllä ymmärrä tätä paikanvalintaa.
Muuten yleisurheilun MM-kisat näkyy ylen kanavilta vuoteen 2029 asti. Mitähän sen jälkeen sitten?
Taitaa olla olympialaiset (https://etusuora.com/talviolympialaiset) liian lähellä tour de ski:tä. Varmasti moni jättää väliin. Taitaa tulla semmosten kisa jotka ei ole valittu olympilaisiin.
Joo ei oo kiina mikään talviurheilun kehto mutta niillä on rahaa.
tchegge_
18.11.2021, 22.13
Ralli v.....n Yleltä. Mahdollisimman paljon suunnistusta ja jalkapalloa. .
Ja pah! [emoji846] Lisää rallia Areenaan, Jyskälän lähetys oli aivan huima. Jos jostain suostuisim maksamaan niin wrc+ ehkä just ja just.
Suunnistus on kanssa hieno tv-laji.
tempokisu
19.11.2021, 22.19
Taitaa olla olympialaiset (https://etusuora.com/talviolympialaiset) liian lähellä tour de ski:tä. Varmasti moni jättää väliin. Taitaa tulla semmosten kisa jotka ei ole valittu olympilaisiin.
Joo ei oo kiina mikään talviurheilun kehto mutta niillä on rahaa.
Tourilla on nykyisin liikaa sprinttejä, ja ne ei ole Theresen juttu. Pelkän loppunousun varaan ei kannata...
Mitä kikkoja lie kiinalaisilla omissa MM -kisoissa? Suunnistuksessa ilmeisesti helpompi huijata. Tuskin oikolatuja on mahdollista käyttää.
https://yle.fi/urheilu/3-11041500
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/kuusamo/ruka
Eipähän tarvi vesisateessa kisata ja tuuli tuskin sotkee mäkikisoja.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/kuusamo/ruka
Eipähän tarvi vesisateessa kisata ja tuuli tuskin sotkee mäkikisoja.
Foreca näyttää vielä vähän kuivempaa keliä.
https://www.foreca.fi/Finland/Kuusamo
(https://www.foreca.fi/Finland/Kuusamo)
Mitkä ne onkaan hiihdon pakkasrajat?
Näyttäs olevan -20 raja kilpailulle. Saattaa joutu vähä siirtelemään iltapäivän puolelle. Toivottavasti ei kiri liikaa tuo pakkanen. Tuntus aikalailla heittelevän noi ennusteet päivittäin.
On kyllä raakaa touhua kilpailla lähellä -20
Joni Kani
24.11.2021, 20.30
Tuo -20C on ihan normaali talvikeli jos ei jopa maino ulkoilukeli. Kampetta päälle tai hiihtää lujempaa...
Nickname
25.11.2021, 00.20
Ei -20°c tavalliselle sunnuntai hiihtäjälle olekkaan paha, mutta on se kilpa urheilussa keuhkoille raakaa.
tempokisu
25.11.2021, 19.33
^^ sääntöjä on nyt muutettu. -25asteen pakkasella voi kilpailla. Pitkät kalsongit alle vaan.
Nuorena sitä kesti pakkasta, hiihtelin pitkiä lenkkejä -20 pakkasella ja myöskin pyöräilin satasen ajeluja. Nyt jos on -15 astetta tai kylmempää niin tulee ehkä vain työmatka tai tunnin ajelu. Ei sitä enää tällä ikää viitti itteään kiduttaa.
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/00879c3c-038b-45c0-aef7-de7635a7e075
Joni Kani
25.11.2021, 19.58
Ei -20°c tavalliselle sunnuntai hiihtäjälle olekkaan paha, mutta on se kilpa urheilussa keuhkoille raakaa.Eiköhän sillä astmalääkkeiden määrällä pärjää ihan hyvin, nuoria parikymppisiä ihmisiä...
Hemmetti tuo suomalasten mäkihyppy näyttää siltä niinku oltais ekakertaa mäessä.
Niin erikoismiehissä ku yhdistetyssä.
Mitähän ne oikee touhuaa tän alkutalven
tempokisu
27.11.2021, 17.10
Jaha, eipä mitään jos ja kun hiihdon mc siirtyy maksukanaville. En nimittäin ole ruåtsalaishiihtäjättärien kannattaja, norjalaisten olen. Theresen meno ei näyttänyt kovin napakalta, ei mennyt sellaisella nopeella rytmillä kuten ennen. No, toivottavasti sisuuntuu kauden pääkisoihin.
Iivon ylivoima yllätti. Samoin Dorothea Wiererin ja Tiril Eckhoffin onnettomat ammunnat, 5 sakkominuuttia ( normaalikisa). Yllätti sekin että ( iltiksen juttu) Krista on mun mittainen eli 160cm pätkä, olen mieltänyt että on paljon pidempi.
Concorde
27.11.2021, 17.41
Iivon voiton jälkeen parasta oli, että juuhauki ei voittanut. Saksan Hennigin veto oli hieno.
tempokisu
27.11.2021, 18.27
^ älä nyt sillä Johaug on mun suosikkini :D No, huomasi alan ammattilaisetkin sen "Pärmäkoski kertoo huomanneensa suksitestaajansa Maaret Pajunojan kanssa jo lämmittelyssä, ettei Johaug ole iskussa. – Maaret sanoi, ettei Johaug näytä niin hyvältä. Ei se meno sitten ollut niin hyvää. Teknisesti sen näkee. Ei ollut vielä parasta Johaugia. Uskoihin, että hän vielä parantaa."
Mun mielestä kannattaa lopettaa kun vielä on huipulla, tai siis paras. Urheilussa sieltä tulee aina nuoria jotka menee ohitte. Kuten Aino-Kaisa Saarinen, ei sitä enää muista että oli oikeesti kova, muistaa vaan sen että ...ei pärjänny enää, nuoret meni ohitte.
tempokisu
28.11.2021, 16.16
^^ mitäs nyt sanot jäsen "Concorde" :D Therese tuli 22s nopeemmin tämän vapaan kisan, kuin Frida. Olipa jännä kisa ja kiva lopputulos. Semminkin kun miesten takaa-ajo menetti kiinnostavuutensa poisjääntien takia. Jäi nyt sitten miesten ampumahiihdon pikamatka katsomatta, eilen oli ihan kiva että Tarjei Bö oli normaalimatkalla ( se kaikkein kettumaisin laji, ohilaukauksesta minuutti on aika kohtuuton sakko )toinen.
Vastahan se on menossa. Siis miesten pikamatka
"– Munat jäätyi. Voit itse heittää latex-puvun päälle ja lähteä koittamaan, Lindholm evästi."
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/f63087da-da86-474e-b67b-4cb476637ab6
Eikö nämä yksinkertaisen lajin yksinkertaiset harrastajat älyä laittaa sen lateksin alle järkevää kerrosta vaatetta?
tempokisu
28.11.2021, 17.32
Vastahan se on menossa. Siis miesten pikamatka
No sitähän tuli vielä naisten hiihdon jälkeen, Johannes Bö oli nyt kolmas, Tarjei ehkä kahdeksas? Bööt on mun suosikkejani nimen perusteella :D
"– Munat jäätyi. Voit itse heittää latex-puvun päälle ja lähteä koittamaan, Lindholm evästi."
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/f63087da-da86-474e-b67b-4cb476637ab6
Eikö nämä yksinkertaisen lajin yksinkertaiset harrastajat älyä laittaa sen lateksin alle järkevää kerrosta vaatetta?Noh kuntohiihtäjähän voi pukea lämpimästi sen 3 kerrosta mutta kyllähän se tuntuu kankealta hitaassaki vauhdissa.
Pitäs kokeilla windstopper kerrastoa. Bokserit tiete on jo
Concorde
28.11.2021, 20.14
^^ mitäs nyt sanot jäsen "Concorde" :D
Harmittaa. Koskaan en ole virtuaalikannustanut ruotsalaista enempää, kuin Fridaa nyt. Olispa ollut luistavampi keli, niin hiihtotaito olisi ratkaissut. Nyt juuhaukin freqvenssityyli toimi, kun muillakaan ei luistanut. Kauniin näköistä sen hiihto ei ole, mutta toki tehokasta.
usko juntunen
28.11.2021, 20.52
Harmittaa. Koskaan en ole virtuaalikannustanut ruotsalaista enempää, kuin Fridaa nyt. Olispa ollut luistavampi keli, niin hiihtotaito olisi ratkaissut. Nyt juuhaukin freqvenssityyli toimi, kun muillakaan ei luistanut. Kauniin näköistä sen hiihto ei ole, mutta toki tehokasta.
Aivan kuin omasta kynästä. Varsinkin tuo hiihtotaitoon liittyvä lause.
Sitä vaan miettiny, että kuinkahan kovaa se Juuhauki menis jos malttas edes pari sekkaa pidempään tasapohjalla suksee liu'uttaa?
Toki tässä ei pelkillä tyylipisteillä hilluta, mutta on se vaan noiden nuorten ruotsalais hiihtäjättärien luikkari silmiä hivelevää. Nyt en puhu ulkonäöstä:)
tempokisu
28.11.2021, 20.56
:D mä oikeesti nousin soffalta ja taputin, nyt oli jo sitä tuttua tikkausta.....mutta ei se Thereselläkään ilmaseen tule, tuleekin jännittävä kausi ja erityisesti o-kisat.
Mutta Östberg?? ja missäs oli tämä Fossesholm?? No, en ole kuin Johaugin kannattaja, sitten voisi olla vaikka venäläiset. Pärmäkoski, kyllä ne huippuvuodet on takana vaikka yritystä on.
ps. kaikki tekee virheitä, mutta mun mielestä ei ole oikein jos virheistään joutuu maksaan koko loppuelämänsä ja aina siitä samasta muistutetaan ( been there, done that )
tempokisu
29.11.2021, 11.07
No just. Ostin Iltalehden osittain hyvän urheiluviikonlopun takia - juttua hiihdosta oli lähinnä keskeyttäneiden osalta ja Ristomatti Hakolan kaatumisvammoista. Naisista mainittiin he jotka EIVÄT hiihtäneet sunnuntaina, eikä mitään muuta. Ihan ala-arvoista uutisointia, eli ei mitään juttua myöskään Kristan nelossijasta. Tai lauantainkaan kisasta.
Ampumahiihdosta ei ollut mitään.
Toni Roponen on iltiksessä joka lajin erikoisasiantuntijana ärsyttänyt, mutta telkkarissa oli mielestäni hyvä kommentaattori.
En tykkää Fridasta, jotenkin liian drama queen. Sen sijaan toivoisin Kallan menestystä, mutta taitaa sielläkin jo ikä painaa. Tai jos nuorista puhutaan, niin sitten Ebba..
Norjalaisten dominointi myös ampumahiihdossa on kyllä vähän tylsää.
Juha Lehtinen
29.11.2021, 13.41
Jos sitten Olympialaisissa natsais Fridalla. Vähän vaan tuntuu että Frida lähtee aina liian kovaa ja lopussa maksaa velkaa. Todennäköisesti lauantain kisa tuntui jaloissa ja varsinkin käsissä pakkasen osalta. Frida näyttää myös tavallisen hoikalta jopa Juuhaukeen verrattuna vai onko vaan silmän lumetta. Mietin vaan että pitäisikö olla inan lihasmassaa enemmän.
Sent from my iPad using Tapatalk
Concorde
29.11.2021, 16.03
Melkoisia luurankojahan monet noista nykyhiihtäjättäristä on. Ei sinänsä ihme, että ovat niihin syömisiin ym puuttuneet Norjassa ja Ruotsissa.
Tainu mennä niin mäkipainotteiseksi tuo hiihto. Ja niissä tehdään isoimmat erot.
Kevyt nousee helpommin
Concorde
04.12.2021, 16.42
Tiukka naisten kisa ja kääntyi paremmin päin. Äijissä vähän turhan Norjan väristä.
Mikälie sillä iivollaki ku ei maaliin viitti hiihtää jos ei voitoista taistele.
Tainu vähä hattuun nousta
tempokisu
05.12.2021, 05.33
Tiukka naisten kisa ja kääntyi paremmin päin. Äijissä vähän turhan Norjan väristä.
No eipä sitten haitannu kun jäi katsomatta koko kisa ( päiväunet otin). Norjalaisukkoja on niin paljon ettei enää "tunnista", paitsi Kläbon. Punasinivalkoista koko tuloslistan eka sivu.
Toivottavasti ruåtsittaret väsyttää ittensä Tourilla.
No eipä sitten haitannu kun jäi katsomatta koko kisa ( päiväunet otin). Norjalaisukkoja on niin paljon ettei enää "tunnista", paitsi Kläbon. Punasinivalkoista koko tuloslistan eka sivu.
Toivottavasti ruåtsittaret väsyttää ittensä Tourilla.
Taitaa jäädä monella muullakin katsomatta. Hommassa on enää mitään järkeä kun noin ”puhtain” keinoin tapetaan mielenkiinto kisoista.
Mahtavaa touhua tuo miesten ampumahiihto suomalaisilta. Venäläinen ampumavalmentaja saanu selkeesti tulosta.
Kaisa jätti ison aukon tuohon lajiin mutta nyt mielenkiintoa on taas
tempokisu
11.12.2021, 17.56
Miesten sprintti, suosikkilajini ja suosikkini on ehdottomasti Kläbo, just äskön tuli reilu voitto. Tai sitten tämä Evan Northug, onko sukua Petterille :D ehkä...( no en sano mitään) harmillista että ampumahiihdossa Bööt eivät ole niin hyvin pärjänneet, ja Tarjei näyttäisi olevan parempi kuin Johannes. On Dorothea Wiererilläkin ongelmia.
tempokisu
12.12.2021, 17.06
:D mutta nyt oli kivat kisat, naisten 10km vapaalla tyylillä väliaikalähtönä. Ja se että Diggins kiri Karlssonin ohitte.
Tosi usein käy niin että ensin mennään lyhyitä matkoja/sprinttiä ja siitä vähitellen kisamatka pitenee, esim. Kläbo, Diggins ja suomalaisista juoksun puolelta Camilla Richardsson ( sori yleisurheilua mutta esimerkkinä ) aloittanut keskimatkoilta ja nyt maraton upeasti 2.30 osia.
tempokisu
17.12.2021, 21.59
## no ihan älytöntä, palata johonkin vuoden 2014 tapahtumiin, Kaisa Mäkäräinen menettää ampumahiihdon mc voittonsa kun jonkun venäläisen testitulokset olikin jotain muuta...ihan naurettavaa kyllä ne tulokset nyt saman vuoden aikan pitäisi selvittää. Tsemiä Kaisalle.
Concorde
17.12.2021, 22.21
Kyllä vielä maastohiihdossakin menee mitalit uusjakoon, kun testaus paranee ja norskit jää kiinni... paitsi jos öljyrahaa lyödään wadan tiskiin riittävästi. [emoji6]
tempokisu
17.12.2021, 22.41
^ mistäs sitä tietää vaikka suomalaisetkin sankarit...kyllä menee maku näistä lajeista, joo seurataan kisoja mutta tuloksethan voi muuttua 10 vuoden kuluttua...piruvie sentään, mersunkin olisi vaan pitäny viedä proteesia eteenpäin.
No, joka tapauksessa, voittamisen ilo on siinä ja nyt mutta vuosikausien jälkeen ei sitä enää sillä tavalla ajattele, voi todeta että pska reissu mutta tulipahan tehtyä.
Concorde
18.12.2021, 11.13
Hienoin ratkaisu Kaisan kohdalla olisi, että molemmat saisi pitää pallonsa. Olivat kuitenkin syyttömiä tuohon sekaannukseen.
tempokisu
18.12.2021, 13.40
^ juuri näin. Vain venäläisen tulokset mitätöitäisiin ja palkintorahat yms. takaisin, muuten tilanne ennallaan tai sitten cupin voitto jaetaan. Vai tuleeko joku hakeen Kaisalta pallopokaalia, lähetetäänpä tämä toiseen osoitteeseen. Voi mikä riemu kun Tora Berger saa kivan pokaalin palkintona 8 vuoden takaisista kisoista...
Nickname
18.12.2021, 13.53
Joo on varmaan kiva "voittaa" tollei, ei pääse korkeimmalle korokkeelle juhlimaan kautta, hyvä tietysti että rikkojat saadaan pois luetteloista, urheilussa saisi olla muutenkin douppareuden kohdalla ekasta kärystä elinikäinen kilpailu kielto, oli se tahallista tai "vahingossa" tehtyä.
tempokisu
18.12.2021, 18.41
..toisaalta, jäi erittäin paljon kaivertamaan vuoden 2001 tempo, jonka "voitti" henkilö joka a. ei ollut lähtöluettelossa b. ei saatu väliaikaa ( ajoi senverta aikaisin ennen muita...) c. ei ilmestynyt palkintojenjakoon. Ei reilua.
Onko mulla menny lauri vuorisen menestykset ohi ku nyt jo valittu olympialaisiin hmm
Juha Lehtinen
20.12.2021, 20.08
Onko mulla menny lauri vuorisen menestykset ohi ku nyt jo valittu olympialaisiin hmm
Ilmeisesti, kuin myös minultakin.
imartika
20.12.2021, 20.18
Eikös Vuorisen viides sija ole melkein kohtuullinen MC:ssa Lillehammerissa?
Eikös Vuorisen viides sija ole melkein kohtuullinen MC:ssa Lillehammerissa?
Aijaajoo no ton olen sitte missannu. Muuten kait tuo on ollu jossai ynnämuuta sijoilla. Hirveesti en painoarvoa sprinteille anna :)
tempokisu
21.12.2021, 22.00
Hienoin ratkaisu Kaisan kohdalla olisi, että molemmat saisi pitää pallonsa. Olivat kuitenkin syyttömiä tuohon sekaannukseen.
Aivan mahtavaa, maailmancupin voitto jaettiin ja Kaisa sai pitää voittopallonsa, ja Tora sai voittopallon. Kun kaikenlaista sählinkiä ( se Kläbo vs. Bolsu, ja F1 jutut) ollut niin todella hienoa että tällainen urheilullinen päätös sitten tehtiin :)
tempokisu
26.12.2021, 19.35
Vitsit sentään, kertoisivat nyt ihan selkeesti mikä on tämä Östbergin terveysmurhe, ei tunnu reilulta että ei suoraan sanota. Tai joo, voihan siinä olla sama tilanne kuin omalla kohdallani, olisin halunnut kertoa mikä oikeesti oli syy, mutta "valmentaja" sanoi ettei saa kertoa...flunssaa oli ( istuinkyhmyn murtuma) ja rakkoja ( kantaluun rasitusmurtuma). Jotenkin tuntuisi että asiat ovat muuttuneet tässä 40 vuoden aikana, että voitaisiin kertoa rehellisesti mikä on.
Iltis:
– Ingvildin terveystilanne ei ole valitettavasti tarpeeksi hyvä, että hän voisi kilpailla Tourilla, Norjan lääkäri Öystein Andersen puolestaan kertoo.
Terveysmurheista kärsinyt Östberg tarvitsee nyt pidemmän kilpailutauon, minkä vuoksi naista ei nähdä myöskään Pekingin olympialaisissa.
– Oli todella rankkaa saada tällainen viesti. Olen tehnyt todella paljon töitä, tehnyt parhaani ja minusta on tuntunut hyvältä, kun olen saanut olla taas mukana maastohiihdossa. Unelmat särkyivät, mutta en voi tehdä muuta kuin katsoa eteenpäin, Östberg toteaa.
Kampinalle
26.12.2021, 20.12
^Terveystiedot eivät kuulu muille, eivät edes urheilijoiden. Jos henkilö haluaa niistä kertoa, niin tietysti ok, mutta minkään maailman velvoitetta ei ole.
Nickname
26.12.2021, 20.16
Eiköhän norjalla oo joku muu laittaa olympialaisiin tilalle, onpahan niillä yks hyvä hiihtäjä vähemmän nii ehkä muillakin on mahikset saada mitalleja, ei tarvii kattoo sielläkin norjan cupin hiihtoja.
Jossain uutisesa se kyllä kerrottiin että syy on sama kuin aiemminkin eli harjoittelun ja ravinnonsyönnin epäsuhta. Eli treenaa liikaa ja syö liian vähän.
tempokisu
27.12.2021, 09.57
^ ^^ joo asiahan ei minulle kuulu, mutta....kyllä minua aikankin kiinnostaa, kovastikin. En usko että olisi pelkästään tuo anoreksiantyyppien vaiva, jokunen vuosi sitten Ingvid keskeytti koko kauden, en ihan tarkkaan muista mutta oli hieman epäuskottava syy lenkkipolulla tapahtuneesta.
Suomessa jos ( joku menestyneempi urheilja ) keskeyttää kauden tai ei ole enää mukana terveysongelmien takia, kyllä kerrotaan lehdissä. Yleisurheiljoitten terveysongemista saa lukea joka mediasta, ja urheilijat ( varsinkin eräs aitajuoksijatar) kertovat vaivoistaan hyvinkin tarkasti :D
tempokisu
27.12.2021, 16.09
Juuri luin Aamulehteä, Östberg itse harmittelee tilannetta kun on tehnyt niin paljon töitä että pääsisi taas kisakuntoon...lääkärin mukaan Östberg tarvitsee nyt lepoa. Käsitän tämän niin, että se on joku muu kun päättää Östbergin kisakelpoisuudesta. Ja jotain mystistä kun ei voida suoraan sanoa, onko kyse syömishäiriöstä vai sydänongelmista, tai jostain muusta?
Juha Lehtinen
27.12.2021, 16.23
Ei kai ylikuntokaan pois suljettua ole jos on esim. liikaa treenannut, vaikka kuinka pitäisi ammattimaista olla.
Sent from my iPhone using Tapatalk
tempokisu
27.12.2021, 16.46
^ no en usko, tässä on jo kolmas kausi ongelmien alkamisesta, jotain vakavampaa.
Käsitän tämän niin, että se on joku muu kun päättää Östbergin kisakelpoisuudesta.
Myös DDR:ssä muut päättivät urheilijan kisakelpoisuudesta. Syytkin lienevät norjalaisilla samat.
Myös DDR:ssä muut päättivät urheilijan kisakelpoisuudesta. Syytkin lienevät norjalaisilla samat.
Eikös osa suomalaishiihtäjistäkin väittänyt Lahden tapauksessa, että eivät tienneet mitä suoneen laitettiin? Muistinko oikein?
^ no en usko, tässä on jo kolmas kausi ongelmien alkamisesta, jotain vakavampaa.
Doping kuurilla
tempokisu
27.12.2021, 20.54
^ se selittäisi kauden jonka keskeytti "juoksulenkillä kaatumisen" takia, mutta sen jälkeen nyt kolmas kausi off...
tchegge_
27.12.2021, 21.52
Ei vaan taida pystyä tarvittavaan teho-painosuhteeseen niin että kroppa kestäisi.
Varsinkin näissä olympialaisissa pitää olla laiha, onhan Pärmäkoskeltakin lähtenyt persuksista massaa.
Silleen harmi tuo östbergin homma, se on norskeista Holundin kanssa ainut jolle ei toivo suksirikkoa.
Concorde
28.12.2021, 09.26
Tour de Ski & töllö:
Tour de Ski näkyy televisiossa sekä Ylellä että Viasatin/Viaplayn kautta, mutta hieman lomittain. Avausosakilpailut Lenzerheidessa näkyvät vain Ylellä, Oberstdorfin kilpailut molemmissa ja Val di Fiemmen kilpailut vain Viasatilla/Viaplaylla
Mulla on Elisa Viaplay. Näkyyköhän toi Val di Fiemme siis sitä kautta?
Juha Lehtinen
28.12.2021, 10.42
Tour de Ski & töllö:
Mulla on Elisa Viaplay. Näkyyköhän toi Val di Fiemme siis sitä kautta?
Kyllä näkyy. 3.1 Viaplayltä tule naisten 10km yhteislähtö ja miesten 15km:n yhteislähtö sekä 4.1 loppunousu matkat Viaplayltä.
Concorde
28.12.2021, 11.35
Kyllä näkyy.
https://c.tenor.com/kn_XRI5Ox_4AAAAC/thumbs-up-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85.gif
tempokisu
28.12.2021, 15.28
No, joka tapauksessa Kläbo voitti sprintin karsinnan, ja uusi suosikkini Even Northug oli neljäs. Iivo jäi karsintaan.
Naisten karsinnassa jatkoon eivät päässeet Frida Karsson, Ebba Anderssen, Charlotte Kalla, Heidi Weng.
eli hyvin alkoi ( ja tarkoitan tätä)
ps. Onneksi iltis muistutti, se parin vuoden takainen Östbergin kaatuminen lenkkipolulla siten että kantaluu murtui. Kantaluu ei kyllä murru ihan helposti, mutta jos takana on rasitusmurtumaa niin hyppy/kaatuminen voi olla se viimeinen niitti.
Concorde
28.12.2021, 17.39
Naisten kisa oli hyvä, miesten tylsä. Bolsu olis tarvittu johonkin mutkaan kläppon kylkeen hämmentämään...
Juha Lehtinen
28.12.2021, 18.37
Naisten kisa oli hyvä, miesten tylsä. Bolsu olis tarvittu johonkin mutkaan kläppon kylkeen hämmentämään...
Ja sen jälkeen Joni Mäki hämmentämään Bolsu, samalla tokaisten remember me.
Sent from my iPhone using Tapatalk
tempokisu
28.12.2021, 19.25
Höh, en ehtiny siinä työn lomassa edes katsoa ...mutta oikeet voittajat saatiin, Kläbo ja Diggins.
tchegge_
28.12.2021, 20.27
Kleebulle ei sprinteissä kyllä tunnu mahtavan kukaan mitään tällä hetkellä. Se kestää sen vauhdin mitä muut yrittää ja pystyy lopussa valitsemaan paikkansa missä iskee.
Siinä mielessä sen taktisen pelisilmän kehuminen on vähän turhaa kun sillä vaan on paljon enemmän vaihtoehtoja kuin muilla.
tempokisu
28.12.2021, 21.09
^ ja lisäksi pärjää myös pitkillä matkoilla...voi harmillisuus sentään että Therese ei taas pärjää sprinteissä. Tosin, noi sprintit on ihan katsojia vartavasten tehty laji. Tykkääkö siitä kukaan hiihtäjä? joutuu oleskelemaan ja verryttelemään moneen otteeseen, kaikkein rasittavinta on juuri tuo että kisasuoritus - odottelua - kisasuoritus - odottelua...
usko juntunen
28.12.2021, 21.31
Kleebulle ei sprinteissä kyllä tunnu mahtavan kukaan mitään tällä hetkellä. Se kestää sen vauhdin mitä muut yrittää ja pystyy lopussa valitsemaan paikkansa missä iskee.
Siinä mielessä sen taktisen pelisilmän kehuminen on vähän turhaa kun sillä vaan on paljon enemmän vaihtoehtoja kuin muilla.
Taktisen pelisilmän lisäksi Kleebun vahvuus on loistava tekniikka niin ylämäessä (loikka)-kuin tasaisellakin. Siitä hyvä esimerkki nähtiin tänään hieman ennen loppusuoraa. Äijä laittoi suksen töihin= sauvoitta luistelu pitkällä liulla muiden ohitse aivan heittämällä.
Sama pätee Iivon pertsan hiihtoon.
tchegge_
28.12.2021, 21.34
Totta nuokin. [emoji846]
Concorde
29.12.2021, 16.23
Kepa!!!!!! [emoji2]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/52c309963eb6e083a6035c21e66c6dc9.jpg
tempokisu
29.12.2021, 16.29
No voi että unohdin kokonaan hiihdot, tässä vapaapäivä...mutta hienoa Kerttu Niskanen :cool:...vähän hämillään kun pitää englanniksi kommentoida...
! Myös Iivolta hieno hiihto :cool:
Concorde
29.12.2021, 16.35
Koskahan on suomalainen viimeksi johtanut touria? Nyt Kepa on piikkipaikalla
usko juntunen
29.12.2021, 17.13
Nyt kun vielä sattuisi Iivon tankissa olemaan korkeaoktaanista. Rintissä ollu kuulemma dieseliä.
Concorde
29.12.2021, 17.41
Ihan hyvältä toi tankillinen vaikuttaa...
Ai että Kertun hiihtoa. Ja hyvä suoritus muiltakin. Kylmät väreet tuli Kepan vetäessä maalisuoralla.
Ja hyvältä näyttää Iivollakin toden totta.
Concorde
29.12.2021, 18.01
Huippua Iivo! Tänään oli Niskasten päivä.[emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211229/2d32ca08dbf458b8cca4714a78d7e9d7.jpg
Kampinalle
29.12.2021, 18.22
Sisarusviesti heti olympialaisiin!
usko juntunen
29.12.2021, 18.30
Siellä naapurikunnassa Vieremällä taidetaan kakkukahveja keitellä useamassakin paikassa.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.png Metskonevalmistaja Ponsse on ollut molempien tukija ihan sisarusten hiihtouran alkuajoista lähtien.
Juha Lehtinen
29.12.2021, 19.10
Oli kyllä komiaa katseltavaa Niskasten hiihto, kerrassaan.
Oli kyllä komiaa katseltavaa Niskasten hiihto, kerrassaan.
Kyllä vain, hiihtäjät ja myös kalusto hyvässä kunnossa.
e-tracker
29.12.2021, 22.54
Pahaa pelkään että kapulan osuus oli aika iso, pahimpia mahdollisia kelejä, sankka räntäsade.
tempokisu
30.12.2021, 13.33
Koskahan on suomalainen viimeksi johtanut touria? Nyt Kepa on piikkipaikalla
Hienoin Tour oli 2008/2009 kun Virpi Kuitunen ( silloin) ja Aino-Kaisa Saarinen taistelivat voitosta loppunousussa. Oli kyllä jännittävä kisa! Virpi voitti tourin myös 2006/2007 ja välissä Charlotte Kalla.
Mun mielestä siihen viimeiseen kisaan eli loppunousuun pitäisi lähteä siten että ensimmäisenä maalissa on voittaja. Ei se ole sama että joo voitat, mutta ponnistelet maaliin ehkä neljäntenä...muutenkin sen reitin luonne on sellainen että yhteislähdöllä tulee turhaa ruuhkaa.
Ja sitten se on lähinnä ilkeilyä että yle näyttää parit kisat, mutta eipä näytetä loppunousua.
Juha Lehtinen
30.12.2021, 14.03
Samaa mieltä siitä että viimeiseen etappiin pitäisi lähteä kokonaistilanteen mukaisessa järjestyksessä ja lasketuin aikaeroin. Noin joskus on ollutkin, viimeksi on tainut olla käytössä yhteislähtö startti.
Firlefanz
30.12.2021, 14.10
Nyt tulee olemaan kolmas kerta kun viimeiselle osuudelle startataan yhteislähtönä. Edellisillä kerroilla kokonaisvoittaja on ollut miehissä kolmas ja toinen, naisissa ykkönen ja kakkonen.
En tiedä mitä muutoksella haettiin, mutta näkisin siinä hyvänä puolena ainakin sen että se kannustaa hiihtämään sen alkumatkan niin ettei jää kovin kauas taakse nousun alkaessa ja sen että osuuden voittaja on se joka on ensimmäisenä maalissa (eikä esimerkiksi joku ynnämuiden yhteislähdössä startannut ja minuutteja kokonaiskilpailun voittajan jälkeen maaliin saapunut).
Kokonaiskilpailun mielenkiinnon kannalta on oleellisempaa etteivät erot terävimmässä kärjessä ole suuria eli että vähintään kahdella hiihtäjällä on realistiset mahdollisuudet voittoon eikä kumpaakaan heistä voi etukäteen tietää ylivoimaiseksi Alpe Cermisin nousussa.
PS Kallan voittama Tour oli myös hieno, vaikka lopputuloksen saneli enemmänkin Kuitusen selkä kuin silloin vasta nuoren ja lupaavan Kallan häikäisevä takaa-ajo.
Juha Lehtinen
30.12.2021, 14.48
No joo, yhteislähtö toki ajaa asiansa. Jos vertaa pyöräilyn etappikilpailuja niin aika-ajoja lukuunottamatta kaikki on yhteislähtöetappeja niin kuin muutkin pyöräkilpailut. Tuolla tavalla kun vertaa niin mikseipä kaikki Tour de Ski:n matkat olisi yhteislähdöllä, sprintit saisi olla tourilta pois.
Nyt kun en ole aktiivisesti seurannut.
Millaiset voitelut mahtoi olla Niskasilla?
Fluorit kai oli vielä sallittu?
Entä käyttääkös ne pitopohjia?
Uudet suksiin asennettavt pitopohjat on kai jollain kelillä parempia kuin pitovoiteet?
tempokisu
30.12.2021, 16.45
^ pitopohjat oli. Huomenna tulee yhteislähtö-etapit. Mutta kun viime kaudella Kertun kausi päättyi rasitusmurtumaan ( se sitten siinä yhdessä kisassa napsahti ) niin todella kiva että on päässyt takaisin erinomaiseen kuntoon.
^ pitopohjat oli..
No sehän on mahtavaa!
Pitopohjat on suomalainen keksintö jo tuhansien vuosienkin takaa.
Vanha konsti pesi uudemmat.
e-tracker
30.12.2021, 22.04
Johtuen olosuhteesta ei saatu oikeaa kuvaa voimasuhteista. Normikelillä totuus paljastuu.
Kampinalle
30.12.2021, 22.26
Johtuen olosuhteesta ei saatu oikeaa kuvaa voimasuhteista. Normikelillä totuus paljastuu.
Väärin voitettu. Niin kauan, kun ei hallissa hiihdetä, voitelulla, suksien hionnalla ja yleensäkin huollolla on hiihdossa iso merkitys. Iivo menetti viime kisoissa mitalin tuon takia, eilen oli voiton vuoron. Mutta vaikka olisi millaiset sukset alla, tuppaavat parhaat hiihtäjät olemaan keulassa. Mikä on siis mainitsemasi "totuus", mikä paljastuu?
e-tracker
31.12.2021, 00.09
Suomella oli huippuvaikeassa kelissä optimiväline. Normikelillä asetelma muuttuu, voittajaehdokkaita ainakin kymmenkunta/sarja. Iivo on lähellä huippua pertsalla, Kerttu täysin arvoitus.
justus6969
31.12.2021, 01.53
Väärin voitettu. Niin kauan, kun ei hallissa hiihdetä, voitelulla, suksien hionnalla ja yleensäkin huollolla on hiihdossa iso merkitys. Iivo menetti viime kisoissa mitalin tuon takia, eilen oli voiton vuoron. Mutta vaikka olisi millaiset sukset alla, tuppaavat parhaat hiihtäjät olemaan keulassa. Mikä on siis mainitsemasi "totuus", mikä paljastuu?
juuri näin, kyseessä on ulkoilmavälinelaji. Jenkeillä on selkeästi kanssa välillä huippupäiviä kaluston suhteen, enkä usko norskienkaan usein epäonnistuvan. Se on vaan lajin lisämauste, että välineillä on merkitystä! Lisäksi pitää olla omalle tekniikalle sopiva suksi
Eikö viime tai toissavuonna mietitty voitelukustannuksien ym hillitsemiseksi sellaista, että kullakin kisailijalla pitäisi olla suksipari tai muutama suksipari jo tyyliin edellisenä päivänä valmiina ja ne olisivat sitten järjestäjällä kisan alkuun saakka jemmassa odottamassa. Ihan pelkästään järjestäjän tarjoamilla suksilla ei ehkä voida ajatella hiihdettävän, kun urheilijoiden pituuksia ja painoja ja hiihtotekniikoita yms on niin moneksi ja miten sen oikean parin itselle sitten löytäisi ilman taas järjetöntä kokeilua.
Joo ja nyt on oltu fluorikiellosta aika hissukseen. Kieltäähän sen voi, mutta jos ei voi valvoa niin sitten se kielto on yhtä tyhjän kanssa. Hiihto on kallis välinelaji, jos huippua tavoittelee, mutta harrastajalle se ei sitä ole - joskus luistaa paremmin ja joskus huonommin.
Mitä jos kiellettäisiin kilpailuissa voitelu kokonaan. Nykysukset luistaa kelillä kuin kelillä ihan kohtuullisesti ilman voiteita.
Mitä jos kiellettäisiin kilpailuissa voitelu kokonaan. Nykysukset luistaa kelillä kuin kelillä ihan kohtuullisesti ilman voiteita.
Mitä jos kiellettäisiin hiihto kokonaan? Juostaan vaan munasillaan antiikin tapaan, niin ei tule välineistä sanomista.
Mietin, että miltä tuntuu voittaminen, kun huomaa, että pahimmilla kilpailijoilla sukset ei luista mihinkään omiin verrattuna. Hyvänä esimerkkinä Magnusson vs Mieto Falunissa. Ei varmaan Magnussonkaan epäillyt, etteikö Mieto olisi voittanut yhtä hyvillä suksilla, ja vielä ylivoimaisesti.
justus6969
31.12.2021, 14.05
^mä nauraisin räkäsesti. Ei vaiskaan, tottakai huonosuksipäivä kuuluu lajiin ja kaikki sen ymmärtää. Ikävää, kun sattuu arvokisoihin. Kiinassa voi joutua hiihtämään hiekkalumessa, saako skikeillä osallistua?
Concorde
31.12.2021, 14.17
Välineistä kun on ollut puhetta, niin saiskohan hiihtää omavalmisteisilla suksilla, vai pitääkö olla ns. tehdasvalmisteiset?
Eihän niitä huippujen tallisuksia nytkään tehdä ees samassa tehtaassa kuin urheilukaupoissa myytäviä, joten spessuja nekin sinällään on, mutta voisko joku sopivaa tietotaitoa omaava pellepeloton paistaa omat kuitusukset kotona ja osallistua niillä? Jos vaikka kehittäis täysin uuden vapaan tyylin, joka tarvis erikoissukset.
Moottoreita ym ei saane laittaa, mutta mitähän säännöt sanois muuten?
Mikä esimerkiksi tuon Niskasen hiihtovauhti on verrattuna karpaaseihin? Karpaasit kun veteli epon avittamana, niin olettaisi, että ilman sitä ei niin kovaa pääse. Tuskin Niskanen kuitenkaan esim. Myllylää lahjakkaampi on
e-tracker
31.12.2021, 14.59
Tänään sitten +10C sohjo ja aurinkoa, ei lupaa hyvää suomalaisille vapaan matkoilla. Muutenkin huonompi hiihtotapa.
Juha Lehtinen
31.12.2021, 15.13
Tänään sitten +10C sohjo ja aurinkoa, ei lupaa hyvää suomalaisille vapaan matkoilla. Muutenkin huonompi hiihtotapa.
Näyttää tosiaankin siltä että Iivolla ei ole tänään mitään jakoa sen verran kärsivän näköistä menoa.
F. Kotlerburg
31.12.2021, 15.17
***** mitä vikinää
Mun työkaveri hiihteli kilpaa nuorena Kertun ja muiden saman ikäisten kanssa. Silloin ja sillä tasolla sillä oli kuulemma kohtuuttoman suuri merkitys kenellä oli isä tai muu joka osasi oikeasti voidella ja valita sukset. Ammattilaisilla korostuu tietty pienetkin erot, kun muutoin saattavat olla niin tasaisia kunnoltaan mutta lapsi- ja nuorisohiihdossa taas välineiden ja voiteluiden tasoerot ratkaisivat usein paljon. Tyyliin 12-14 ikäisissä (iän arvoin tähän itse) ei ollut kunnolla tasapuolisia mahiksia pärjätä kun oli keli joka olisi edellyttänyt voiteluosaamista ja oikeanlaista suksea.
Concorde
31.12.2021, 16.01
Seurasin taannoin läheltä yhden ikäisissään ihan menestyneen junnun hiihtouraa ja oli se hurjan oloista, kun reilu 10-vuotiallaa piti olla jo liki 10 paria suksia. Tosin ne "hyvät parit" kiersi joukkueen sisällä pysyen aina suunnilleen saman ikäisellä (kokoisella/painoisella) junnulla, joten moni pareista oli vaan lainassa joukkueelta. Toki ei niitä joukkueen kultapareja tietty riitä kuin muutamille ja loput ostettiin sitten tutuilta ja joskus jopa kaupasta.
Monesti taitaa sellainen useaan kertaan hiottu/uunitettu ja fluoreissa "kylvetetty" wanha kiertopalkintopari olla uusia parempi?
tempokisu
31.12.2021, 16.01
^ näinhän se oli Valkeakoskellakin. Kyse oli myös siitä kenellä ( isällä) oli varaa ostaa vähän parempia välineitä . Minä pärjäsin loistavasti niin kauan kun oli puusukset tai korkeintaan lasikuitupinta, siinä vaikutti enemmän kunto ja kestävyys. Sitten alkoi mennä välineurheiluksi. Vanhanmalliset välineet kesti, mutta sitten niitä uusia siteitäkin, kiva kun hajosi kesken laturetken...
Kampinalle
31.12.2021, 17.10
Riitta-Liisa Roponen keskeyttää Tourin, ei hiihdä tänään, vaikka ennakkoon 10 km vapaalla piti olla paras matka ja näyttöpaikka.
e-tracker
31.12.2021, 17.26
Naisissa sitten sama tarina, vapaa ei vaan sovi.
Naisissa sitten sama tarina, vapaa ei vaan sovi.
Joo hiihto sopii paremmin.
tempokisu
31.12.2021, 18.13
Suomalaisten geeniperimä on vaan sellainen että se on perinteinen tyyli ja väliaikalähtö. Kyllä se nyt vaan on ainoa oikea, ainakin arvokkain kisamuoto.
Suomalaisten geeniperimä on vaan sellainen että se on perinteinen tyyli ja väliaikalähtö. Kyllä se nyt vaan on ainoa oikea, ainakin arvokkain kisamuoto.
Niinpä, talvisodassakin hiihdettiin vain perinteistä. Luistelutyylillä ei ois pärjätty alkuunkaan.
Ampumahiihtoon puusukset ja aseeksi Suomi KP. Lähdössä pitää olla rumpulipas täynnä ja joka maalitaulun edessä kuusennäre. Alkaa tulla mielenkiintoa kisaan. :p
F. Kotlerburg
31.12.2021, 18.58
Paskat kun syynä on vanhat jäärät joita sitten juniorit uskoo eikä treenaa luistelua riittävästi.
tempokisu
31.12.2021, 19.17
:D olympialaisissa on muuten myös luistelua, pika- ja taitoluistelua. Suomella taitaa olla yksi paikka naisten taitoluisteluun ja jäätanssiin, en ole ihan varma.
Tour deSkillä ei aluksi ollut näin paljon sprinttejä, Justina Kowalczyk ( toivottavasti nimi meni oikein) voitti Tourin neljästi, ei ollut sprintissä hyvä eikä ollut Marit Björgenkään. Tai Virpi Kuitunen. Theresenkään ei kannattanut osallistua Tourille, liikaa niitä sprinttejä - joita on oikeesti liikaa.
Katselin että huomenna tulee just sitä sprinttiä, mutta sitten lähetykset normaalikanavilta loppuu. Millainen on kisaohjelma huomisen jälkeen?
Kampinalle
31.12.2021, 19.28
Katselin että huomenna tulee just sitä sprinttiä, mutta sitten lähetykset normaalikanavilta loppuu. Millainen on kisaohjelma huomisen jälkeen?
Tässä ihan Aamulehden juttu aikatauluineen ja lähetysaikoineen:
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008503122.html
Ari Fill
31.12.2021, 19.34
Paskat kun syynä on vanhat jäärät joita sitten juniorit uskoo eikä treenaa luistelua riittävästi.
Tämä. Tervetuloa lykkijät nykyaikaan.
e-tracker
31.12.2021, 19.54
Sinänsä noloa kun vapaan tyylin keksi suomalainen pitkänmatkan hiihtäjä Pauli Siitonen. Aluksi yksipuolista luistelupotkua normi pertsan ladulla. Vieläkin Keski-Euroopassa tunnetaan siitonen-schritt.
tempokisu
31.12.2021, 20.10
^ minä sen keksin, 70-luvun loppupuolella kun latu oli ihan jäätä niin hoksasin että toisella suksella voi tehdä sitä luistelupotkua :D jos Siitonen oli ensin niin en ollut kuitenkaan mistään mallia ottanu, ite hoksasin.
Se luisteluhiihto on älyttömän ruman näköistä, ja sama koskee mäkihypyn v-tyyliä.
https://is.mediadelivery.fi/img/468/d49cc46e47c1496aba267070a5c7c828.jpg
otetaan vielä hiihtoa
https://img.ilcdn.fi/W3gZrTiKAEJsFXtVTuyfiVVG4d8=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/c49c139ea8ef6bab3d8bda22d8c17424c896c085ce1d3f408a 73706307feca58.jpg https://hs.mediadelivery.fi/img/468/cee220e27e7d4eeb983f3d848a832c14.jpg
Melkoinen määrä välineitä pitää nykyään olla jo junioreilla. Ihmettelen, että vielä yleensä on juniorihiihtäjiä kun muut harrastukset vaativat huomattavasti vähemmän. Tuo v -tyylihän tuplasi varustemäärän.
e-tracker
31.12.2021, 20.18
Pauli Siitonen ei ollut mikään turha jäbä, Vasaloppetin voitto, useita voittoja keski-Euroopan pitkänmatkan klassikkokisoista. Onko suomalainen tuon jälkeen voittanut Vasaloppetia, en tiedä,
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pauli_Siitonen
usko juntunen
31.12.2021, 20.49
Sinänsä noloa kun vapaan tyylin keksi suomalainen pitkänmatkan hiihtäjä Pauli Siitonen. Aluksi yksipuolista luistelupotkua normi pertsan ladulla. Vieläkin Keski-Euroopassa tunnetaan siitonen-schritt.
Näin on. Ihan omin korvin sen kuulin jo vuonna 1985 sveisiläiseisessä pyöräkorjaamossa. Tosin pajan hemmot käytti termiä Siitonen-step. Muistan vieläkin kun kaveri imitoi "Siitosta" siinä pajan lattialla :)
Siinä työn lomassa tuli puheeksi hiihto -koska suomalaisia.
"Juustomaassa tutustuimme paikalliseen pyörähuoltoon. Veksin Resentistä alako eturieskat hölskymään..... Nilkutimme seuraavan kylän huoltikselle jossa piirsivät opastekartan pyöräkorjaamoon. Se olikin ihan pro-tason paja! Pojat ensin naureskeli Shimanon kilkkeille, mutta hetkessä saatiin rieskat kiinni ja siinä samalla heput kerto käyneensä hiihtämässä Finlandian! Pikkusta vaille ettei sukulaisia.."
justus6969
31.12.2021, 21.24
^ minä sen keksin, 70-luvun loppupuolella kun latu oli ihan jäätä niin hoksasin että toisella suksella voi tehdä sitä luistelupotkua :D jos Siitonen oli ensin niin en ollut kuitenkaan mistään mallia ottanu, ite hoksasin.
Se luisteluhiihto on älyttömän ruman näköistä, ja sama koskee mäkihypyn v-tyyliä.
jaa. Mun mielestä taas nykyaikainen vassutus välikevennyksineen on hienon ja näyttävän näköistä sekä nopeeta. Pertsasta erottuu Iivo, käsittämättömän levollisen tehokkaan näköistä vuorohiihtoa.
tempokisu
01.01.2022, 07.14
Tässä ihan Aamulehden juttu aikatauluineen ja lähetysaikoineen:
https://www.aamulehti.fi/urheilu/art-2000008503122.html
Arvaa luenko aamulehden nettisivuja :D arvasit ihan oikein. Kiitos tiedoista, eli kaksi viimeistä kisaa jää telkkarissa näyttämättä. Arvannet senkin ettei mulla ole käytössä mitään maksukanavia.
No onneksi olympialaiset varmaan näytetään. Yöllä.
e-tracker
01.01.2022, 11.11
Pieni ihme jos kisat pystytään järjestämään, senverran vikkelä tämä variantti. Nykyiset varotoimet voivat vain siirtää urheilijoiden tautihuipun juuri kisojen ajankohtaan.
Sprintin karsinnat alkoivat nyt. Availin jo innokkaana telkkaria (kun näin Ylen sivuilla otsikon alkamisajasta) mutta ei sieltä karsintoja tullut. Sen jälkeen Areenaan, kun tuleehan ne sitten sieltä. No eivät näköjään tule. Yle seuraa karsintoja nettisivuillaan viestimuodossa :(
Okei, harvoin sitä karsintoja on nähty mutta joskus kyllä. Mua olis kiinnostanut. Ehkä siellä ei ole televisiointia ollenkaan niin ei voi näyttää.
Aa ja nyt kun katsoin tuon Aamulehden artikkelin niin loput kisat tän päivän jälkeen ei näy Ylen puolella lainkaan! Vain maksukanavilla. Tää on kyllä perseestä. Näyttää nyt osa tourin kilpailusta ja osaa ei.
Nickname
01.01.2022, 11.43
Urheilu niitä harvoja ohjelmia mitä ylipäätään tulee enää katottua telkkarista, eipähän tarvii kattoo kohta sitä vähääkään kun kaikki työnnetään maksukanaville.
kurvaaja
01.01.2022, 11.59
oput kisat tän päivän jälkeen ei näy Ylen puolella lainkaan! Vain maksukanavilla. Tää on kyllä perseestä. Näyttää nyt osa tourin kilpailusta ja osaa ei. Taidan käyttää tähän väliin "kokeile maksutta 2vk" -kortin.
Kerttu Niskasen voitto tällä viikolla oli yksi viime vuoden kohokohtia, niin hemmetin hieno juttu! Vaikeuksien kautta voittoon kirjaimellisesti. Tällä hetkellä naisten Tourin kärjessä on suosikkini ei suomalaista eli Jessie Diggins, tykkään.
Miehissä Kläbo on kokonaiskilpailussa lyömätön. Vapaalla miehen meno on niin uskomattoman hienon ja kevyen näköistä. Eilenkin näytti että vain hiihteli, mutta oli sentään haastattelussa hengästynyt.
F. Kotlerburg
01.01.2022, 12.08
Taidan käyttää tähän väliin "kokeile maksutta 2vk" -kortin.
Eipä taida näkyä tuolla kortilla urheilut.
kurvaaja
01.01.2022, 12.39
Eipä taida näkyä tuolla kortilla urheilut.
Kun sanoit ja nyt kun tarkemmin katson, niin ei taida tosiaan näkyä. Jää sitten näkemättä loppu tour=/ Toivottavasti YLEllä on tulevinakin vuosina pinkassa pitoa, että ei kaikki karkaa maksukanaville. Hyvin YLE tosin viime vuosina lyönyt kampoihin ja hankkinut oikeuksia.
Concorde
01.01.2022, 13.42
Tuleekos touri eurosportilta ja/tai sen playeristä? Siellä vois kokeilu onnistuakin?
Mulla taitaa olla player tilaus sinänsä kyllä voimassa. Ei ole vain ranskan ympäriajon jälkeen tullut katsottua mitään.
Edit. Mutta ei näytä tulevan sieltä. Mäkihyppyä ja uusintoja maanantaina. Eikä tule nää tän päivänkään.
Mutta hyvin alkoi nää sprintin välierät suomalaisittain. Kahden ekan erän jälkeen. Nyt Krista ladulle.
Digginsin puolesta harmi homma hänen eränsä.
Concorde
01.01.2022, 14.46
Kokeilin myös tota Elisa Viaplayta tänään ja eipä sieltäkään suksimiset näy. Pitäis varmaan olla se 35e/kk versio, kun toi mun viaplay on reilun kympin kuussa.
Joo, en ala kyllä lisää maksamaan, eli tsekataan huomisesta alkaen ehtoisin uhreiluruudusta...
tempokisu
01.01.2022, 15.24
^^ en ihan niin aktiivisesti katsellut, mitä Digginsille tapahtui, odotin häntä finaaliin...
F. Kotlerburg
01.01.2022, 15.26
^^ en ihan niin aktiivisesti katsellut, mitä Digginsille tapahtui, odotin häntä finaaliin...
Frida taklasi nurin.
Concorde
01.01.2022, 15.29
Matintalolta huippuveto!
Fridalle pukkas 3 minsaa aikasakkoa toisesta keltaisesta, kun ajoi Jessien runkoon
tempokisu
01.01.2022, 16.08
^ Kiitos tiedosta, iltalehdessäkin oli jotain, mutta hyvä että tuli kunnon sakkoa Fridalle ( joka ei kuulu suosikkeihini, toisin kun Jessie, tosin Theresen jälkeen) Noi sprintit on tehty ihan tarkoituksella draaman kaarta ajatellen. Olisi sitten vaikka omat radat kaikille.
Normaalikisassa kaatuminen ei välttämättä ole maailmanloppu, sprintissä on.
Entä jos tämmöinen kisamuoto olisi juoksussa :D olisi puolimaraton yhteislähdöllä, vitosta väliaikalähdöllä maastossa ja sitten 400-800m, ja viimeiseksi kymppi ja loppunousukävely.
Pyöräilyssä tähän kuuluisi tempoa, rata-ajoa, korttelia ja pitempi maantieajo.
(https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/iivo-niskasen-paukut-loppuivat-suomalaismiehet-ulos/8324262)https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/iivo-niskasen-paukut-loppuivat-suomalaismiehet-ulos/8324262
Näinhän voi käydä muulloinkin kuin uutena vuonna jos ei ole sopiva ruokavalio.:eek:
kurvaaja
01.01.2022, 20.34
Matintalolta huippuveto!
Fridalle pukkas 3 minsaa aikasakkoa toisesta keltaisesta, kun ajoi Jessien runkoon
Taisi olla Matintalon uran ensimmäinen pallipaikka mc tasolla? Hieno juttu!
Diggiensille tuli paha takaisku kolaroinnista, harmillinen juttu. On nyt vajaan 40sekkaa Neprajajevaa takana ennen kahta viimeistä osakilpailua.
Miehissä Kläbö oli juuri niin ylivoimainen kuin oli oletettavissa. Olisi mukava tietää mitä ajatuksia Iivon pään sisällä liikkui kun hyökkäsi viimeiseen nousuun kärjessä hampaat irvessä ja Kläbo menee heittämällä ohi ja katoaa horisonttiin..
kurvaaja
01.01.2022, 20.41
Entä jos tämmöinen kisamuoto olisi juoksussa :D olisi puolimaraton yhteislähdöllä, vitosta väliaikalähdöllä maastossa ja sitten 400-800m, ja viimeiseksi kymppi ja loppunousukävely.
Pyöräilyssä tähän kuuluisi tempoa, rata-ajoa, korttelia ja pitempi maantieajo.
Miksihan itseasiassa ei tuommoisia ole järjestetty? Tämän takia hiihto nykyaikaisessa muodossa on mielestäni niin kuningaslaji, vaati todella monipuolisia ominaisuuksia että voi taistella tourin tai mc:n kokonaisvoitosta. Katsokaa Kläboa... Tunnustaahan tämän Iivokin "Perjantain etapin voittajaa ei Niskasen mukaan ratkottu kuntotekijöiden vaan monipuolisuuden perusteella. Hän ruoski itseään rajusti alamäkitekniikastaan.”Toissa päivänä jos voitetaan ja tänään hiihdetään espanjalaisen kanssa kilpaa niin vähän ehkä alamäkikouluun”, Niskanen sanoi." (https://www.hs.fi/paivanlehti/01012022/art-2000008511784.html)
Minkälaista alamäkivalmennusta muut maat käyttänevät?
Kalevi Häkkinen oli Suomen joukkueen apuna pariin otteeseen https://yle.fi/uutiset/3-5695003 Lahden 2001 jälkeen otti herneen nenään dpoingsotkuista johtuen, mutta palasi myöhemmin. Tuon luokan alamäkimiehiä meillä ei nykyään ole tarjolla, varsinkaan valmentajataitoisia :(
usko juntunen
01.01.2022, 21.09
^^
Juuri näin. Hyvän kunnon lisäksi nykyhiihto vaatii teknistä osaamista, kuten on nähty Kleebon suksitaituruus kovavauhtisissa mutkissa. Äijä jättää jopa alamäessä peesaajat juuri tuon mainion
tekniikkansa=pitkä liuku ansiosta. En muista onko Kleepo joutunut koskaan kasoihin tai kaatunut omiin suksiinsä?
Iivo puhuu asiaa. Molemmilla Niskasen sisaruksilla on petrattavaa juuri noissa vaudikkaissa mutkalaskuissa. Sen he ovat molemmat jo aiemminkin tunnustaneet.
Sisko mukaan samaan kouluun. Ei Kerttu ehkä jatkoon olisi siltikään päässyt mutta ei sen selvittämiseen mahiksiakaan ollut, kun siihen tiukkaan mutkaan radan loppupuolella veti sinänsä nätin näköisellä sivuluisulla (mutta askellusta hitaammalla tavalla) sisäkurvaa nuollen. 2 edellä menevän kannoilta tippui sen mutkan takia suoraan kahden takana tulevan eteen jotka ennen mutkaa olivat selvällä erolla jäljessä. (Edit. Usko kirjoittikin juuri samaa tuohon väliin kun omaa pitkää sepustustani kännyllä raapustin)
Matintalolle hieno pronssi. Näki tuuletuksesta että kelpasi. Loppusuoralla ei jäänyt yhtään kärkikaksikolle vaan sai jopa hieman kiinni. Se että eroa oli loppusuoralle tultaessa johtui siitä, ettei Matintalo päässyt peesiin vikaan alamäkeen. Ilmeisesti ylämäessä oli lipsahtanut jonkin ratkaisevan kerran (en itse huomannu) mutta lisäksi mäen päällä tiukassa hitaassa mutkassa ennen laskua Nepri pääs puikkaa just niukasti ohi Matintalon suksenkärjille ja siitä karkuun. Matintalolla taas samassa ohituksessa Neprin kiilauksen takia meni vauhti hetkeksi kokonaan pois. Lähellä oli että olis päässyt ensin eli toisena laskuun ja silloin loppusuoran otatukseen olisi kolmikko tullut tiukemmissa lähtökohdissa ja mahikset jopa voittoon olisivat olleet.
Mutta hieno eka palkintopallisijoitus todellakin.
Aika vähän on löytynyt suomalaisurheilijoiden haastatteluja kisojen jälkeen. Oliko siellä paikalla ketään yleltä? Urheilijoille toki kiva, että pääsevät palauttelemaan, tankkaamaan, lepäämään ja siirtymään uudelle paikkakunnalle mutta olisi sitä kiva kuulla kaikilta lyhyet omat kommentit. Nyt julkaistaan lähinnä vain lausuntoja ja analyysejä näiltä joita kutsutaan muodikkaasti asiantuntijoiksi ja jotka ovat itse Suomessa vain ruudun ääressä. Välillä kerrotaan saadun puhelimella jonkun lauseen urheilijan valmentajalta.
Edit. Nyt urheilutuutissa tuli Johannan puhelinhaastattelu. Hyvä sentään se.
tempokisu
01.01.2022, 21.55
^ tsemiä urheilijoille, kun joutuu heti suoritukse jälkeen kommentoimaan, erityisesti jos suoritus ei ole menny hyvin...ja toinen kammotus kun joutuu istuskelemaan siinä voittajan ( sillä hetkellä) valtaistuimella, kun pitäisi päästä jälkiverrytteleen.
Olen monta kertaa miettiny että onneksi en ole enää nuori urheilijatar. En pärjäisi enää hiihdossa kun on noita sprinttejä sun muita, olisin koulussa varmaan onnettomin tapaus kun nyt on sitä ryhmätyötä ja ilmiö-oppimista. Niin ja kun pitäisi laitella nettiin omakuvia ja kaikenmaailman instagrammeja.
No on kyllä perseestä tää touhu.
Viaplaylle kyllä hyvä taktiikka että maistiaset tulee eka yleltä.
Eikö tosiaan eurosporttikaan näytä hiihtoa enää?
No on kyllä perseestä tää touhu.
Eikö tosiaan eurosporttikaan näytä hiihtoa enää?
Ei näytä kun Viajoku osti kaikki oikeudet. Saksan Eurosportista en ole varma, mutta tässä omassa on nyt välillä tullut joku kisa jälkilähetyksenä. Alppihiihdot vielä lähettävät Eurosportilta aika kattavasti, joten mistään koko FISin sopimuksesta ei ole kyse vaan maastohiihto on niin mitätön laji suuressa maailmassa, että se joutaakin myydä pois.
Hiihdon julkikuva ei tällä piilotelulla parane yhtään vaan pieni laji pienenee entisestään. Toki Kirvesniemi ja Jylhä kommentoi aktiivisesti iltapäivälehdissä, mutta kyllähän meitä hiihdon seuraajia riittää, jotka haluaisivatt katsoa, mutta samaan aikaan eivät missään nimessä osta mitään Via lisäpalveluja Ei hiihdon katsominen monellekkaan niin tärkeää ole, kun se on kallista.
e-tracker
02.01.2022, 11.20
Monelle myös periaate ettei humpuukista makseta, Yle-vero nyt on pakko maksaa.
Kampinalle
02.01.2022, 13.08
Näin futishulluna maksan 50€/kk urheilukanavista, ihan siis perinteiseen tapaan telkkarista niitä katsellen. Tuo on paljon rahaa, mutta olen oikein tyytyväinen, kun eri lajit ja liigat näkyvät.
Munarello
02.01.2022, 14.59
Viasat yrittää kai kasata jonkinlaista pohjoismaista superkanavaa kun kaappasivat hiihtolajien lisäksi brömistelyt ceemorelta. Jonkun mielestä voi olla hyväkin setti, mutta ainakin omaan makuun turhan laaja kattaus. Itsekin olen tilannut viaplayta vain ja ainoastaan futiksen takia eikä varsinaisesti innosta maksaa ekstraa änäristä, kehätappelusta, käsipallosta, dartsista jne mitä siellä nyt milloin onkaan. Uskoisin myös, että esim nhl-jääkiekon takia tilaavat ajattelee samaan tapaan muista lajeista. Itse ajattelen, että olisi parempi keskittyä muutamaan isoon lajiin ja haalia niiden eri sarjoista kattava nippu. Miten nuo hiihdot ja formulat sitten vaikuttaa hintaan jää nähtäväksi, mutta nykyinen 35e/kk on jo kipukynnyksellä.
Joo. Viaplay hinnottelee kyllä ittensä pihalle tuolla. Pitää olla kunnon penkkiurheiluhullu että maksaa ton hinnan.
Erottelivat edes eri paketteihin niin sais hintaa pienemmäksi.
F. Kotlerburg
02.01.2022, 15.31
Eihän tuo Viaplay tällä hetkellä ole kalliimpi kuin muutkaan paketit. CMore Total+ on saman 35 euroa.
Itsellä tuo nyt on ollut Valioliigan tähden, mutta jos hinta nousee Formuloiden tähden niin täytyy vakavasti harkita. Ei kiinnosta niin yhtään ympyrän ajaminen, jossa voittaja valitaan kabinetissa.
Munarello
02.01.2022, 15.31
Erottelivat edes eri paketteihin niin sais hintaa pienemmäksi.
Voipi olla turha toivoa tämmöistä. Noillakin oli vielä muutama vuosi sitten jaettu pakettia niin että oli mahdollista tilata pelkkä urheilupaketti alempaan hintaan mutta nythän se on pakotettu koko setti jos sporttia mielii. Ja tosiaan, tuskinpa juuri kukaan tuota tilaa pelkästään murtomaahiihdon takia ellei sitten joku sellainen, joka on itse tekemisissä kilpahiihdon parissa.
Eihän tuo Viaplay tällä hetkellä ole kalliimpi kuin muutkaan paketit. CMore Total+ on saman 35 euroa.
Itsellä tuo nyt on ollut Valioliigan tähden, mutta jos hinta nousee Formuloiden tähden niin täytyy vakavasti harkita. Ei kiinnosta niin yhtään ympyrän ajaminen, jossa voittaja valitaan kabinetissa.
Noh eurosportti oli aika reilusti halvempi. Enkä sieltä kyllä muuta kattonukkaan ku talviurheilua. Noh nyt sekin optio on poissa.
Onko nyt niin, että Val fi fiemmeä ei näy muualta kuin maksulliselta Viaplay:lta? Suomalaista selostusta en tarvitse.
Ei näkynyt Eurosport 1 tai 2 tulevan.
Concorde
03.01.2022, 09.50
Jep. Ja ei näytä "tavallinen" Viaplay riittävän, vaan pitää olla 35€/kk versio
Pitää etsiä youtubesta kisan aikana, josko joku striimais privana...
edit: en tiedä mitä tuolta sivulta striimataan: https://www.fiemmeworldcup.com/en/tourdeski/live-stream.php
Concorde
03.01.2022, 11.11
Uskaltaako joku kokeilla : https://www.youtube.com/watch?v=tm4Xj69MyqE
Tuolla on joku linkki liveen, mutta työkoneella en tohdi kokeilla ;)
Pulimonni
03.01.2022, 12.33
Uskaltaako joku kokeilla : https://www.youtube.com/watch?v=tm4Xj69MyqE
Tuolla on joku linkki liveen, mutta työkoneella en tohdi kokeilla ;)Kävin kurkkaamassa, elikkäs menee NBC Sportsin playeriin, kun käy klikkaamassa sivustolta. Pitää luoda ilmainen käyttäjätili ja sen jälkeen pitäisi toimia.
Pulimonni
03.01.2022, 12.37
Katselin vähän tarkemmin ja on joku yksityinen sivusto. Eli, en itse ainakaan normisähköpostia tuonne antaisi.
Concorde
03.01.2022, 14.43
"F5-seuranta" alkoi: https://yle.fi/urheilu/3-12192892 :D
https://static.sportresult.com/federations/fis/livetracker/ccs/index.html?event=WC_2022WCU07
Tosta seuraa gps jälkeä.
Ja tosta väliaikoja:
http://live.fis-ski.com/cc-2505/results-pda.htm
Kuvaa en ole saanut.
kurvaaja
03.01.2022, 15.14
Väliaikaseurannan mukaan oli hyvä hiihtokisa. Taisi Nepryayeva karata nyt kokonaiskisassa tavoittamattomiin. Pärmäkoski nousi hienosti mukaan taisteluun kokonaiskisan podiumista.
Kampinalle
03.01.2022, 17.28
Täähän on aivan jäätävä näytös Kläbolta!
kurvaaja
03.01.2022, 17.34
Itsellä ei kuvayhteyttä, mutta väliaikojen perusteella Kläbo taas aivan suvereeni! Nousi mc -voitoissa jo itsensä Jörkan rinnalle.
Kampinalle
03.01.2022, 17.38
Kläbo yksinkertaisesti hiihti muilta karkuun. Iivo sippasi lopussa, mutta onneksi pysy toisena. Hyväriseltä ja Lindholmilta myös hyvä kisa
star trek
03.01.2022, 17.42
Näkyihän toi tourin hiihto elisaviihteen kanavalla 734 ja näkyy huomennakin.
Concorde
03.01.2022, 18.17
^ kuinka LG:n töllön appsista valitaan Elisaviihteestä kanava, vai tarviiko toi jonkun "boksin"?
tempokisu
03.01.2022, 19.05
No onneksi iltalehtien nettisivut uutisoi - olisin kyllä halunnut nähdä tämän miesten yhteislähdön, mutta en naisten ( Diggins on mun suosikkini Johaugin jälkeen). Kaikki on nyt loppunousun varassa, miehissä tosin vasta sijat 2. >
star trek
03.01.2022, 19.33
^ kuinka LG:n töllön appsista valitaan Elisaviihteestä kanava, vai tarviiko toi jonkun "boksin"?
Toi V sport1 kanava digiboksilta tai sovelluksen Kanavilla nyt osiossa, näin lukee ohjeissa...
justus6969
03.01.2022, 19.34
itsellä DNA, jonka kautta tilattu Elisa/Viaplay. Näkyy Viasatin kanavat LG:ssä, viaplayta katson läppärin kautta. Hyvä, että näkyi, tänään oli tarjolla jännähiihtoa! :D
Hiihtoa tulee kaikki kanavat huomioiden "riittävästi", ensi la hiihdon sm, ampumahiihtoa ja jos jää luppoaikaa, niin Viaplay lähettää maratonhiihtoa. Nyt kävi näin CMore->V
Mitähän iivo ja bolsu nyt ovat tuurista mieltä, kun jäivät rinttimiehelle suoraan vetoon - ei oo kyllä urheilua tämäkään
vesa väkevä
03.01.2022, 19.57
Ihan sama kuin pyöräilyssä. Kirimiehet jaksavat peesata tempohevosia, ja kuittaavat lopussa ohi. Hiihdossa on hankalampi vetää eroja porukalla kiinni. Hiihdon vauhdit ovat tasaisella yli 30 km/h. Ja onhan se Kleebu kovassa kunnossa.
vesa väkevä
03.01.2022, 19.59
Pitääpä mennä paikalliseen katsomaan loppunousua. Viaplayn hinnalla saa 6 olutta.
kurvaaja
03.01.2022, 20.02
Pitääpä mennä paikalliseen katsomaan loppunousua. Viaplayn hinnalla saa 6 olutta.
Ja kuudella tuopilla pääsee jo ihan hyvään nousuun itsekin
tempokisu
03.01.2022, 20.15
Ihan sama kuin pyöräilyssä. Kirimiehet jaksavat peesata tempohevosia, ja kuittaavat lopussa ohi. Hiihdossa on hankalampi vetää eroja porukalla kiinni. Hiihdon vauhdit ovat tasaisella yli 30 km/h. Ja onhan se Kleebu kovassa kunnossa.
Se on niin juoksussa, hiihdossa ja (pyöräilyssäkin varmaan?) että kiriherkistä sprinttereistä voi tulla pikänmatkanmenijöitä, mutta harvemmin pitkänmatkalainen "kehittyy" sprintteriksi. Juoksussa esimerkiksi Camilla Richardsson ja myös Grete Waitz aloitti lyhyemmillä matkoilla, hiihdossa juurikin Kläbo ja Diggins.
Pyöräilyssä tuttu tunne; ihmettelin kun jäivät minuuttikaupalla 20km tempossa, mutta maantiellä roikkuivat takana. Samalla tavalla kun Johaugin on yritettävä alusta asti kovaa koska kiriherkkyyttä ei ole.
Tietääkö kukaan noista televisiointioikeuksista?
- Meinaan saako Yle tai kukaan muu kuvata mitään lyhyitäkään otoksia näistä yksinoikeuskisoista ilman roualteja Viaplaylle?
- Voiko Viaplay vaatia vaikka uutisissa näytetyistä otteista ihan rajatta mitä vaan?
tempokisu
04.01.2022, 14.32
Toi neljäs sija on kaikkein veemäisin...mutta iso ero Heidin Wengiin, joka oli loppunousumatkan nopein.
klo 13:13: Kokonaiskisan kärkiviisikko:
1. Natalia Neprjajeva (RUS)
2. Ebba Andersson (SWE) +47
3. Heidi Weng (NOR) +1.08
4. Krista Pärmäkoski +1.49
5. Kerttu Niskanen +1.52
kurvaaja
04.01.2022, 14.44
Parasta Wengiä pitkään aikaan, ansaittu nousu pronssille. Viimeiseltä etapilta pisti silmään nuorten USA:laisten Laukli (s. 2000) ja McCabe (s. 2001) todella kovat suoritukset (5. ja 7.). Sijoitukset aiemmilla osuuksilla luokkaa 40+.
Tietääkö kukaan noista televisiointioikeuksista?
- Meinaan saako Yle tai kukaan muu kuvata mitään lyhyitäkään otoksia näistä yksinoikeuskisoista ilman roualteja Viaplaylle?
- Voiko Viaplay vaatia vaikka uutisissa näytetyistä otteista ihan rajatta mitä vaan?
Ja minulle kelpaisi vaikka radioselostuskin yhdessä FIS Live tulosten kanssa
kurvaaja
04.01.2022, 14.59
Ja minulle kelpaisi vaikka radioselostuskin yhdessä FIS Live tulosten kanssa
Ehdottomasti! Onko muka radiointi oikeudetkin rajattu Viaplaylle, vai miksihän ei YLE lähetä radiossa? Kun esim. huuhkajien futispelit tulleet YLE Puheelta vaikka tv-oikeudet Nelosella....
Jos skandinaaviska on hyvin hallussa, niin Norjan radio kuunneltavissa :D NRK Sport - NRK Radio (https://radio.nrk.no/direkte/sport) Itse en edes yrittänyt kuunnella, eli en tiedä minkä tasoista juontamista on.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.