Näytä tavallinen näkymä : Mullet-kiekot, hitti vai huti
Siirretään keskustelua tuolta Ibis-ketjusta tänne.
Eli tuosta kohdin suunnilleen alkaa se keskustelu: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60444-Ibis-py%F6r%E4t&p=2926315#post2926315
Niin mikä noin yleensä on konsensus tai parviäly mieltä mulleteista: hitti vai huti? Menneen talven huuhaata vai tulevan kevään kuuminta hottia?
Ja mulletilla tässä tarkoitetaan seka-kiekkoja, kuten vaikka 27.5 taakse ja 29 eteen.
27 plussa on vaan jotenkin ketterämpi ja siten hauskempi joten sen perusteella sanotaan että lievä huti.
Yhdessä täpärissäni on edessä 27½" ja takana 26". Eipä ole meno niin "tökkivää" kuin perinteisellä 26/26
29 ja 27+ koettu pidemmän kaavan mukaan ja olisin sanonut, että huti. Mutta nyt sähköpyörässä taidan kokeilla 29 rengasta edessä. 3" 27+ tuo jonkin verran häiritseviä ominaisuuksia verraten pienempiinsä. Takarenkaana se tuntuisi toimivan paremmin. Lisäksi 3" on jo niin iso ja raskas, etten usko kapoisemman 29:n häviävän ketteryydessä. 3" on ollut vähän hankala paineiden suhteen, eli joko rengas on kova ja pompottelee kivistä ja juurista tai pehmeämpänä on turhan epätarkka. Etukiekko ei ole niin kallis, ettenkö voisi kokeilla. Talvi mennään plussilla toki. Lumi tasoittaa terävät patit ja kylmyys vie vauhdit..
maalinni
25.11.2019, 07.22
69er keksitty uudelleen?
29x2.35 etupyörää on tosiaan tullut kokeiltua useampaan otteeseen 27.5+ e-Focuksessa. Tällä hetkellä fiilis on, että huti tuossa pyörässä. En tiedän johtuuko n. 15mm korkeammasta etupäästä 29 kiekolla, jolloin keulakulma ja satulaputken kulma loivenevat vai jostain muusta, mutta 27.5+ etupyörällä fillari tuntuu ketterämmältä tai taipuu paremmin tiukkoihin mutkiin. Plussarenkaalla uskaltaa myös jotenkin paremmin painaa kivikossa yms. teknisessä maastossa vs. 29. Kiihtyvyys ja herkkyys hieman kärsivät plussarenkaalla (selkeästi painavampi kiekko ja rengas), mutta sähkärissä noilla jutuilla ei ole niin väliä. Luomussa taas 29 tuntuu hyvältä edessä ja takana.
Ei nyt mitenkään varauksetonta suosiota tämä mullet nauti. Ainakaan niissä fillareissa, mitkä ei siihen ole suunniteltu. Toisaalta jos vaikka katsoo sitä mun Ibistä, niin siihenhän on keulasuositus 130 - 140 mm, joten 130-millisellä keulalla tuon nyt ei pitäisi hirveästi nousta (tai siis perän laskea, kun on 29'er:ista kyse). Toisaalta keskiö putoaa hiukan, että ehkä mä sitten menen 29 x 2.6 -setillä. Tai sit ei... hitto kun on vaikeeta :)
Mulla on läskissä 26" edessä ja 27.5" takana. Onko se sitten etutukka? :)
Ei nyt mitenkään varauksetonta suosiota tämä mullet nauti. Ainakaan niissä fillareissa, mitkä ei siihen ole suunniteltu. Toisaalta jos vaikka katsoo sitä mun Ibistä, niin siihenhän on keulasuositus 130 - 140 mm, joten 130-millisellä keulalla tuon nyt ei pitäisi hirveästi nousta (tai siis perän laskea, kun on 29'er:ista kyse). Toisaalta keskiö putoaa hiukan, että ehkä mä sitten menen 29 x 2.6 -setillä. Tai sit ei... hitto kun on vaikeeta :)
Toi olisi varmaan 130mm keulalla geon osalta ihan toimiva mullet. Mutta sitten on vielä kysymys mulletin eduista luomupyörässä vs. täysi 29-versio. 27.5+ takana tuo lisäpitoa, mutta toisaalta syö tehoja raskaudellaan maastoajossa, jossa nopeus muuttuu jatkuvasti. Itse laittaisiin polkuajossa olevaan luomupyörään mahdollisimman kevyet 29 kiekot ja renkaat, mullet olisi valinta sähkäreihin ja gravity-painotteisiin ajoihin.
Ohi menevä juttu, onhan noita ennenkin ollut, eikä juuri kukaan näytä sitä edes muistavan.
^Kyllä musta esim. vanhat 26erit ovat saaneet uutta henkeä etu 29er-kiekolla. En missään nimessä ostaisi mullet-valmisfillaria, mutta kaikennäköisiin frankenpyöriinhän tuo on sikahauskaa viritellä.
Etuja: keulakulman helppo muutos, ajotuntuman muuttuminen paljon
Haittoja: keskiön korkeuden muuttuminen ja ylläolevat negatiivisissa tapauksissa.
Nyt pitäisi saada mullet, jossa on edessä 24-tuumainen 23mm maantienakki ja takana 32tuumainen läskikumi ;)
Niinpä, nimenomaan hauskaa harrastamista vaihdella noita kiekkoja ja vertailla ajotuntumia. Itsekin voin ottaa luomusta 29" etukiekon 27.5+ sähkömaasturiin, joten kustannuksia testailuista ei juurikaan tule.
Mulla ei nyt oikein valmista settiä ole, tai no, kahdesta pyörästä jos kasaisi: sähkiksestä 27.5+ takakiekko ja jäykästä 29'erista etukiekko (jos se on boost-navalla, nyt siinä on ENVEn keula).
Ehkä sitten hautaan vaan koko idean ja teen Ibiksestä 29'erin, millaiseksi se on alunperin suunniteltukin.
^Juu, enemmän se on siitä navasta kiinni, että onko boost vai ei. Kun se nykyinen 29'er on jäykällä keulalla ja täpäriin tulee tietysti pomppukeppi. Esimerkiksi fätin jäykkä keula 142-millisellä navalla, ei 150, niin kuin on tapana. Mutta ehkä tuo on boost.
Mutta itseni tuntien en varmaan jaksa alkaa välppäilemään vaan tilaan ne kiekot suoraan 29:nä. Varsinkin kun tämä mullet ei saanut mitään suurta suosiota.
^Joo, oma laiskuus tässä kai nostaa päätään. Mutta tosiaan olisi hauska kuulla kommenttia niiltä, jotka ovat mullet-konfikseen päätyneet tai ostaneet mullet-pyörän. Tosin sittenhän ei muusta tiedä (jos on aina ollut mullet).
Oma testaaminen käytännössä tosiaan vaatisi, että ottaisi 29'er:ista etukiekon ja sähkäristä takakiekon. Ja sillä saisi sitten kokemusta mulletista. Sitten vertailuna pitäisi ottaa 29'erista se takakiekkokin, mutta kun on "nakkikumeilla" (olisko 2.25), niin ihan 100% testiä ei saisi aikaiseksi. Ja sitten pitäisi varmaan ajaa jonkin aikaa, jotta se tuntumaero selviäisi. Minimissään ainakin joku normilenkki maastossa.
No, katsotaan - kunhan Ibis alkaa olemaan siinä kunnossa, että siihen aletaan kiekkoja sovittelemaan - että mitä tekee.
Mulla kokeilu onnistuisi nappaamalla luomu29:stä etukiekko sellaisenaan ja tyrkkäämällä se sähkö27+:n keulalle. Edessä olisi 2.4x29 nykyisen 3.0x27.5:n tilalla, niin et geokaan muutu aivan poskettomasti.
Toisaalta, kun sain aikaiseksi huoltaa keulan ja vaimentimeen notkeammat ölpät. Alkoi pitokin piisaamaan paremmin ja paineistakaan enää niin tarkka, joten toistaiseksi tuolla. Keväällä sitten kokeilut.
Mulla kokeilu onnistuisi nappaamalla luomu29:stä etukiekko sellaisenaan ja tyrkkäämällä se sähkö27+:n keulalle. Edessä olisi 2.4x29 nykyisen 3.0x27.5:n tilalla, niin et geokaan muutu aivan poskettomasti.
Toisaalta, kun sain aikaiseksi huoltaa keulan ja vaimentimeen notkeammat ölpät. Alkoi pitokin piisaamaan paremmin ja paineistakaan enää niin tarkka, joten toistaiseksi tuolla. Keväällä sitten kokeilut.
Mikä pyörä kysesssä? 2019 Focus JAM2 kanssa keulakulma ja satulakulma loivenivat liikaa vastaavalla muutoksella, mutta muissa saattaa toimia paremmin. Tosin runkokoko vaikuttaa myös, mulla M-koko on pienehkö pituuteen nähden.
BB Holland
27.11.2019, 12.44
Kun oli välillä nastakelejä, niin monitoimikännärissä oli edessä Suomi tyresin 32mm nastat ja varauduin jo talveen niin, että takana on 26er Racing Ralph. Mulla kun on osa kiekoista kellarissa kamojen alla.Tolla vois koittaa talven. Nyt on edessä 27,5 38mm Gravel King. Noi 38mm Gravel Kingit voi parittaa minkä kanssa vaan.
eMountainbikemagazinen MY2020 -sähköpyörätestissä n. kolmanneksessa fillareista oli mullet-rengastus.
Mikä pyörä kysesssä? 2019 Focus JAM2 kanssa keulakulma ja satulakulma loivenivat liikaa vastaavalla muutoksella, mutta muissa saattaa toimia paremmin. Tosin runkokoko vaikuttaa myös, mulla M-koko on pienehkö pituuteen nähden.Spessun turbo levo. Pitää kokeilla. Tuohan vaikuttaa noin puoli astetta, joten minä tuskin huomaan mitään. Muutenkin vähän tottumiskysymyksiä. Mondrakerin jälkeen spessu tuntui todella lyhyeltä ja vähän hitaalta. Nyt kun on tottunut, niin meneehän tuokin. Edelleen ottaisin mieluummin pitkän, mutta rahapussi valitsi puolestani.
Paksupolkija
29.11.2019, 07.48
Eikös eräällä suomen kestävimmällä fatbikekuskilla ollut myös mulletti. 27.5 barbi edessä ja 26 jj takana? Luultavasti itse kumi oli tässä merkittävä tekijä, ei vältyämättä koko(?)
Kiintoisa mullettivideo Bikemagilla: https://youtu.be/ve6gUSJgylw
Yllättävän positiivisia olivat konseptin suhteen kunhan sen saa oikein toteutettua.
Omassa dirt/fr/mikälie-projektissa korvaan 26" etukiekon ja 130mm keulan 100-120 -millisellä 27,5" keulalla ja kiekolla takakiekon pysyessä kakskutosena. Kulmien ei pitäisi hirveästi muuttua ja aivan teoreettisesti ajateltuna vanhan rungon olematon BB drop jopa suurenee hieman kun keulan akselikorkeus nousee. En toki silti oleta tuon maagisesti plaanaavan juurakkojen yli.
^Joo-o... mutta suosittelivat sitä vain 27.5-fillareihin, eikä 29'ereihin. Eli ilmeisesti nyt vaan pitäydytään lähetyssaarnaajatyylissä ja tehdään fillarista puhdas 29'er niin kuin se on alunperin suunniteltu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.