Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän säilytys



mik7
23.11.2019, 21.51
Miten säilytätte pyöriänne? Kylmässä vai lämpimässä?

MRe
23.11.2019, 22.00
Mulla on puolilämpimässä. Rivitalon ulkovarastossa, missä yksi seinä on taloa vasten ja siellä on pakkasvahti. Pakkasilla lattianrajassa on varmasti alle nollan reilustikin, mutta metrin korkeudella plussaa. Talvella akku yöpyy sisällä.

harald
23.11.2019, 22.09
Tallissa on 10 astetta vyötärön korkeudella.

hphuhtin
23.11.2019, 23.25
Huoneenlämmössä, niin e- kuin akustisetkin pyörät :)

e-tracker
24.11.2019, 12.11
Tärkeintä siinä on kai akun oikea varaustaso jos pitempään käyttämättä, valmistajat suosittelevat usein n. 60%latausta. Akku pakkaselta suojaan.

oppes
24.11.2019, 12.40
Lämpimässä auto- eikun pyörätallissa, jossa kolme luomuakin roikkuvat.

1aloittaja
24.11.2019, 15.53
Kylmässä katoksen alla, pressulla peitettynä ja vaijerilla taloon kiinnitettynä. Akku toki sisällä viileässä
Ei kärsi lämpötilojen äkillisistä vaihteluista eikä kondenssista

Reba
24.11.2019, 15.58
Pyörä ja akku tallissa, jossa kovilla pakkasilla lämpö voi tipahtaa -3c, vara-akun säilytys lämpöisessä. Näin on menty nyt pari talvea ja hyvin tuntuu akut pelittävän, mitään eroa ei ainakaan tässä vaiheessa ole.

nure
26.11.2019, 20.56
Jos olis niin kaiketi sisällä samassa huoneessa muidenkin pyörien kanssa, miksi yleensä vaatisi jonkin erityisemmän säilytyspaikan...?

hece
26.11.2019, 21.21
Jos olis niin kaiketi sisällä samassa huoneessa muidenkin pyörien kanssa, miksi yleensä vaatisi jonkin erityisemmän säilytyspaikan...?Koska pakkasessa ei akkuja voi latailla. Huonompi homma jos akku kiinteä ja säilytyspaikka kylmä varasto tai, kauhistus, jopa taivasalla.

flassi
26.11.2019, 23.53
Miten paljon tuo lämpötila vaikuttaa akkuun.

Mulla on viimetalveja ostettu Tunturi Emax ja latasin sen reilu viikko sitten ja säilytän tallissa jossa selkeesti plussalla lämpö.
Tänään töistä kun lähdin (pyörä akkuineen ulkona porin seudulla) oli 2 tolppaa, ajelin reilun 1km kun sammui vaan, akku tyhjä.
Mielestäni olisi pitänyt vielä monta 5km työmatkaa kestää, taidan alkaa ottaa akun sisälle niin kotona kuin töissä.

on muuten raskas polkea ilman apua, ei siinä yli 15km/h menty kyllä :)

MRe
27.11.2019, 10.46
Ei kyllä pitäisi kahdessa viikossa pudota akun varaus yhtään mihinkään. Haiskahtaa, että jostain vuotaa virrat pihalle. Suosittelen lataamaan akun ja pitämään sen kaksi viikkoa kotosalla hyllyssä ja katsomaan, että mitä on akussa pöhinää jäljellä.

Vai paljonko Porissa on ollut pakkasia?

MRe
27.11.2019, 10.47
Jos olis niin kaiketi sisällä samassa huoneessa muidenkin pyörien kanssa, miksi yleensä vaatisi jonkin erityisemmän säilytyspaikan...?
Sähköpyörä otetaan yöksi viereen, koska muut pyörät pilkkaa sitä. Vähän pitää nyt ajatella pyöränkin tunteita.

oppes
27.11.2019, 18.14
Sähköpyörä otetaan yöksi viereen, koska muut pyörät pilkkaa sitä. Vähän pitää nyt ajatella pyöränkin tunteita.

:D

Iero
27.11.2019, 20.00
Minun pyörä seisoo terassilla ulkoilmassa, mutta akun otan aina sisälle lämpimään.

grebe
28.11.2019, 07.51
Miten paljon tuo lämpötila vaikuttaa akkuun.

Mulla on viimetalveja ostettu Tunturi Emax ja latasin sen reilu viikko sitten ja säilytän tallissa jossa selkeesti plussalla lämpö.
Tänään töistä kun lähdin (pyörä akkuineen ulkona porin seudulla) oli 2 tolppaa, ajelin reilun 1km kun sammui vaan, akku tyhjä.
Mielestäni olisi pitänyt vielä monta 5km työmatkaa kestää, taidan alkaa ottaa akun sisälle niin kotona kuin töissä.

on muuten raskas polkea ilman apua, ei siinä yli 15km/h menty kyllä :)Ei ehjä akku itsestään pakkasessa tyhjene. Litium akku vaan ei kykene antamaan virtaa ulos kylmänä. Eli akku päiväksi lämpimään.

Maurizio09
28.11.2019, 13.52
Itsellä on työpaikalla lämpimässä hallissa ja kotona kylmässä tallissa. Kerran tais käydä niin että kotoa lähtiessä purkautu 4/5 siihen 2/5 varaukseen ennenkun olin työmaalla. Töistä lähtiessä oli taas 4/5. Shimano 8000 tekniikalla.

Metsämuija
04.12.2019, 22.04
Nyt vielä pyörä on ollut kylmässä autotallissa kun ajot on ollut vähissä ja sisällä kämpässä näyttää olevan kuivausteline pyörän paikalla :) Tilanne kyllä korjaantuu parin päivän sisällä kun mankeli pääsee arvoiseensa säilytykseen perheen protestoinnista huolimatta. Loskakeli yhdistettynä kiristyvään pakkaseen tuottaa vaihteisiin sellaiset yllärit, että haluan pyörän kuivuvan sisällä lämpimässä. Kesäisin sen paikka on aut... eiku siis pyörätallissa muiden kaverina. Meillä kyllä yksi sähköpyörä asuu siellä tallissa koko vuoden, mutta sen käyttäjä pitää talviajoa järjettömän idioottimaisena toimintana :)

Akut sisällä talossa aina vuodenajasta riippumatta.

Oddstone
06.12.2019, 22.53
Pyörä kylmässä parvekkeella, akku sisätiloissa.

mattix
30.08.2020, 14.49
Olisi pari tyhmää kysymystä sähköpyörän talvisäilytyksestä:

Voiko 22kg sähköpyörää säilyttää 4-5kk kylmävarastossa pystyasennossa eturenkaasta roikkuen? Ei kai se vanne tuollaisesta väänny tai moottori mitään huonoa tykkää? Akku toki irroitettuna. Pyörällä ei mahdollisesti ajeta tuolloin.

villariveijari
30.08.2020, 15.15
Koita saada kannatus siten, ettei vanteen vääntymiselle ole riskiä. En itse pistämäisesti lähtis kannattaan vanteesta. Ota moottorikin irti, nii ei tarvi sitä ressata.

Fat Boy
30.08.2020, 16.25
Ei se vanne siitä mitään välitä, kuorma on mitätön käytöaikaisiin verraten, vaikka onkin pitkäkestoinen. Mun romufillari on roikkunut monet talvet halpiskiekkonsa varassa, joskus kaksi talvea ja kesänkin siinä välissä, ei mitään muutosta. Ja sekin painaa kevyen sähköpyörän verran ja vanne halvin mitä löysin.

villariveijari
30.08.2020, 16.47
Halpuus ei aina tarkota tässä suhteessa huonoa, vaan myös painavaa, mutta turhankin kestävää. Joku hipo vanne voi olla suunniteltu kestää juuri se ajonaikainen rasitus sisäänpäin, ei ulosvetävää pitkäaikasta.

hellah4
05.12.2023, 09.52
Pyörä ulkovarastossa kesät talvet, mutta akku tietty sisällä lämpimässä aina talvisin. Lähinnä mietityttää miten pyörän moottori ja siihen liittyvät sähkölaitteet/liitännät kestävät pakkasen, Esim näyttö ja sen painonapit jne..?

Kuminauha
05.12.2023, 10.28
Ei pitäisi sinällään olla vaikutusta elektroniikkaan pakkasella akkua lukuunottamatta. Jollain on ollut shimanon virtanapin kanssa pakkasen kanssa ongelmaa että ei oikein suostu käynnistymään pitkän kieräen pakkassäilytyksen jälkeen.

jpuu
05.12.2023, 10.30
Kyllä muut sähköiset osat kestää ainakin kuivassa ympäristössä. Akku on herkin osa, joka ei viihdy pitkiä aikoja pakkasessa. Tosin sekin pärjää kylmässä jos se on hyvässä latingissa koko ajan.

jj-60
05.12.2023, 19.33
Kyllä muut sähköiset osat kestää ainakin kuivassa ympäristössä. Akku on herkin osa, joka ei viihdy pitkiä aikoja pakkasessa. Tosin sekin pärjää kylmässä jos se on hyvässä latingissa koko ajan.
Kuus vuotta kylmässä autotallissa Helkama Pantsun akku pyörässä aina kiinni ja ladattu pakkasessa ei yli -5 ota virtaskaa vastaan akussa melkein sama range kuin uutena.Tässäkin Helkamassa vaikea akun irroitus.

Kiituri
05.12.2023, 19.58
Enempi elektroniikka harmittaa lämpötilan vaihtelu ja kosteuden tiivistyminen kuin pikku pakkanen. Commercial puolijohteet monasti leimattu 0-70 asteeseen ja industry -25 - 85 astetta. military sitten laajemmin.
Käytännössä commercial leimatut kestää kyllä talven. Niitähän autohifissäkin käytetty aina.

(yllä siis suuntaa-anatvasti, ennen kui joku alkaa kinaamaan että heittää 5 astetta sillä ja sillä valmistajalla...) :cool: