PDA

Näytä tavallinen näkymä : Voisiko joku muu päättää?

cokekola
23.11.2019, 20.12
Tämän viestin saa vapaasti dumata ja/tai ylläpito poistaa, jos siltä tuntuu.

Tarkoitus on korvata kolikonheitto foorumin, tai jonkun, mielipiteellä:

Mulla on kahdet NW Raptor Arctic gtx-kengät sovitettavina. Toinen pari on kokoa 44 ja toinen kokoa 45. En pysty päättämään, kummat ottaisin. Pienempi pari on ehkä aavistuksen napakka, suurempi pari puolestaan aivan himpun väljän tuntuinen.

Taustaa: kesäajokenkinä käytän NW:n kenkiä, jotka ovat kokoa 44, ja ehkä parhaiten sopivat kengät, jotka minulla ovat olleet. Näiden Raptoreiden kokomerkinnät ovat mitä ilmeisimmin samalla periaatteella ja lestikin sama. Talvikenkinä niissä on hieman paksumpi sisävuoraus, joten Raptorin koko 44 tuntuukin napakalta. Toisaalta 45 ei ole automaattinen ratkaisu, se kun tuntuu himpun väljältä. Ei paljon, kantapääkään ei tunnu nousevan, mutta silti. Oikea koko olisikin varmaan 44,5, joka lienee olemassa, mutta sitä ei XXL:n ohjelmassa ole.

Kummat otan?

Grandi66
23.11.2019, 20.14
Isompi, koska silloin mahtuu paksumpikin sukka ja jää ilmaa sinne väliin eristämään.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

hcfreak
23.11.2019, 20.15
Isommat on lämpimämmät ja saa useampaa sukkaa jalkaan.

Jopotuinen
23.11.2019, 20.27
Helppo rasti, isommat!
Jalka ei pienene koskaan, isonee vaan (latistuu) aikojen saatossa, 0,5 -1,0 numeroa. Enemmänkin, jos vain aikaa on…

Itse olen vaihtanut oletusarvon jo aikaa sitten 43 -> 44 :)

harald
23.11.2019, 20.29
Isommat. Jos liian isot sen voi unohtaa aina välillä, liian pieniä ei. Ja ne sukat ja ilma mahtuu.

cokekola
23.11.2019, 20.55
Kiitos: aika selvä tuomio, huomaan!

Inkutan kuitenkin vielä yhden viestin verran vastaan. En koskaan käytä paksuja sukkia, enkä varsinkaan kaksia sukkia, kun jalkani eivät pääsääntöisesti palele. Jalkani on jo latistunut ja levinnyt minkä leviää (41->43), olen siinä iässä, että seuraavaksi alkaa edessä olla kutistuminen. Mutta joo, järkevää varmaan on ottaa koko 45, vaikka jos tunteella menisin, ottaisin 44.

Jopotuinen
23.11.2019, 20.59
Ok! :D :D :D

JackOja
23.11.2019, 21.20
Pienemmät ottaisin. Liian isot kengät on perseestä.

callahan
23.11.2019, 22.03
Ajokenkä, hmm. Jalkahan turpoaa tai "suurenee" muistaakseni iltapäivällä. Toki tuon kuuluu olla napakka mutta mieluummin ajaessa rahdun liian ison kaa tulee toimeen vs. jos pieni. Noihan ei ees taida venyä juurikaan.

TERU
23.11.2019, 22.28
Kaks on kun kasvaa loppuun saakka - jalat ja kalu.

Demogratiassa kun eletään enemmistö päättää!

Vaikka maailma ahistaa, kengät ei saa ahistaa, on yks mottoni.

tommi2
23.11.2019, 23.15
Toisaalta se vanha venäläinen vitsi miehestä joka piti liian pieniä kenkiä, koska sen ainoa ilo oli ottaa ne kotiin tullessa pois :D

tempokisu
24.11.2019, 00.38
Minultakin ääni isommille kengille. Jos ei paksua sukkaa, niin sisään pohjallinen.

LJL
24.11.2019, 01.14
Itse asiassa tämähän on loistava yleistopiikka aiheesta.

Voisiko joku muu päättää pitääkö mennä nukkumaan vai ei

tommi2
24.11.2019, 07.46
Toivottavasti et nyt odottanut koko yötä. Sanoisin että ei pidä.

Voisiko joku päättää pitäisikö minun mennä huomenna töihin?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Jopotuinen
24.11.2019, 08.45
Joo, toi Kisun mainitsema pohjallinen.
Suosin aina väljempää kenkää ja lisään sinne pohjallisen.
Kengän pohjasta tulee paljon mukavampi askeltaa ja muutenkin hieman väljempi laajalle kaviolleni.
Lisäksi kun on pohjallinen, niin hien polttaman sisäpohjan vaihtokin käy kätevästi.

cokekola
24.11.2019, 10.02
Itse asiassa tämähän on loistava yleistopiikka aiheesta.

Voisiko joku muu päättää pitääkö mennä nukkumaan vai ei

Kyllä tämän säikeen hieman siinäkin mielessä avasin, että tätä saa vapaasti lainata ja käyttää jatkossakin. Kuten sanottu, aina voisi heittää kolikollakin, mutta onhan tämä mielenkiintoisempaa.

Firlefanz
24.11.2019, 12.23
Pienemmät ottaisin. Liian isot kengät on perseestä.

Pitäisi kai tässä yhteydessä määritellä "liian isot"? Milaiset ovat liian isot talviajokengät? Mistä ne tunnistaa? Miltä ne tuntuvat sovittaessa?

Entä "napakat" tai melestäni vielä vaikeammin hahmotettavasti "ehkä aavistuksen napakat"? Onko viimeksi mainittu vain synonyymi "liian pienille" vai ei?

Jos kengät saa kiristettyä riittävän tiukalle, ne eivät voi mielestäni olla liian isot - ja jos yhtään tuntuu siltä että varpaita ei mahdu (ikään kuin) levittämään ja heiluttamaan, kengät ovat mielestäni ehdottomasti liian pienet.

Isompiin voi vaihtaa paksummat, laadukkaammat ja miksei anatomisetkin pohjalliset. Pienempien "suurentaminen" pohjalliset vaihtamalla harvemmin onnistuu.

Pienemmistä kengistä voisi olla ainoastaan se hyöty että mahdollinen "toe overlap" on sen muutaman millin pienempi, mutta arvelisin että sen seikan käytännön merkitys on sangen vähäinen.

Muuten olen sitä mieltä että jos ei koskaan pidä paksuja sukkia tai kaksia sukkia, ei aja tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Tai ei aja tarpeeksi kylmillä keleillä:cool:

LJL
24.11.2019, 14.12
Voisiko joku päättää pitäisikö minun mennä huomenna töihin?

Riippuen työ-/virkasopimussuhteen sisällöstä luultavimmin työnantaja on sen jo päättänyt. Ja haikean nokkahuilun Linnatuulen käytävällä kuulla saan.

tommi2
24.11.2019, 16.18
^Kyllä tarkemmin ajatellen huomisen osalta on. Sillä siis mennään. Onneksi ei joutunut tätä päätöstä odottamaan kotona.

tempokisu
24.11.2019, 17.09
Voitaisiin myös sopia että minä päätän kaikesta. Asiat lähtisi kummasti sujumaan.

tommi2
24.11.2019, 17.24
^Sähän voit perustaa oman ketjun, "Anna tempokisun päättää" :D

tempokisu
25.11.2019, 07.56
^Sähän voit perustaa oman ketjun, "Anna tempokisun päättää" :D

Ihan ensi työkseni päätän postilakon. Palkatonta lisätyötä on luvassa lakkolaisille. Se lihava muijakin ( joka siellä neuvotteluissa on yleensä hiukset kampaamatta ) saa luvan mennä jakamaan lähetyksiä niitä kaivanneille ilman ruokataukoa, se tekee sille vaan hyvää.

LJL
25.11.2019, 08.08
Kysyn ja samalla vastaan itselleni: voisiko joku muu päättää menenkö aamulla palaveriin? -No voisi, nimittäin lakkoilijat päättivät juuri puolestani että en mene vaan osallistun korkeintaan etänä.

tommi2
25.11.2019, 12.33
Voi kun mun työmatkapyörä menis lakkoon

Sent from my iPhone using Tapatalk