PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mielenkiintoista juttua maastopyörien geometriasta



SBIAN
23.11.2019, 16.47
Onko pyörän geometria mitat juuri ne mitä valmistaja ilmoittaa, ei. Aika suuriakin poikkeamia, onko tiedoissa tullut vahingossa virhe??
Se että kuiturunkoisten pyörien geometria virheet ovat huomattavasti pienempiä kuin alumiini runkoisten on myös yllättävä tieto.

Tässä linkki MBR:n artikkeliin: https://www.mbr.co.uk/news/bike-geometry-chart-accuracy-392462

MRe
23.11.2019, 18.23
Herää kysymys, että mitä noilla mitoilla edes tekee, jos on noin paljon heittoa. Ja vaikka ymmärränkin että miksi seat angle on mitattu niin kuin on, niin tosiaan aina pitäisi ilmoittaa myös se satulaputken todellinen kulma (effective vs. actual).

kauris
23.11.2019, 21.07
Tosi hurjia heittoja satulaputken kulmassa. Jopa kymmenen astetta. Mietityttää esim YT Jeffsy cf. Ilmoitettu actual 77.5 ja totuus 70,7. Mutta kuvastakin näkee että tuossa mallissa on se on kyllä melko jyrkkä, parempi kuin 70.
Eli onkohan niin, että ilmoitettu 77,5 on efektiivinen (mutta millä satulan korkeudella) ja actual on sen noin 70. Saman mallin todellista pienempi joustomatka on tietty vähän huijausta myös. Jousto onkin 130 eikä 140.

Canyon Strivessä oli ihailtavan hyvin kohdillaan lukemat. Tai osin jopa "paremmat" kuin ilmoitetut.

Kipinöitä
24.11.2019, 17.22
YT Jeffsyn geometria muuttuu vaihtamalla "flip-chipin" asentoa takaiskarin kiinnitys kohdasta.

On varmaankin ilmoitettu pelkkä low asetus.

SamiMerilohi
24.11.2019, 17.50
Vähän menee uskottavuus koko artikkelilta kun on ilmiselvästi kämmätty satulaputken kulman kanssa. Valmistaja ilmoittaa efektiivisen ja nämä ovat mitanneet todellisen. Ei voi muuten mitenkään olla noin suuria heittoja.

kauris
24.11.2019, 18.17
YT Jeffsyn geometria muuttuu vaihtamalla "flip-chipin" asentoa takaiskarin kiinnitys kohdasta.

On varmaankin ilmoitettu pelkkä low asetus.

Flip chipit muuttaa kulmia yleensä vain asteen, puolitoista.

Qilty
26.11.2019, 11.00
Vähän menee uskottavuus koko artikkelilta kun on ilmiselvästi kämmätty satulaputken kulman kanssa. Valmistaja ilmoittaa efektiivisen ja nämä ovat mitanneet todellisen. Ei voi muuten mitenkään olla noin suuria heittoja.No niinhän ne siellä tekstissä kertovat että on ilmoittaneet nimenomaan oikean kulman koska tuo efektiivinen on käytännössä yhtä tyhjän kanssa jossei kerrota millä satulan korkeudella on mitattu. Ja trek ainoana tosta ryhmästä ilmoittaa molemmat.

"That’s why we print the actual seat angles, which you can use in combination with the effective figure and the frame layout to make a more informed choice."

Koko tuo artikkeli perustuu siihen jos netistä ostaa pyörää mitä ei pääse kokeilemaan. Sanovathan ne myös että jotkut ilmoitetut mitat on pakosti vaan vahingossa ilmoitettu väärin jos esimerkiksi akseliväli heittää 8senttiä, mutta joka tapauksessa se on ilmoitettu.

"Look at the wheelbase for the Whyte T130; our test bike is 83mm longer than claimed! That’s too much of a variation to be an inaccuracy – that has to be an honest mistake when inputting the data to the website. Nevertheless, the error remains, and it’s not only the large frame that’s wrong – all the T130 wheelbase figures look way out."

Volvospede
27.11.2019, 08.34
Pitäis ilmottaa todellinen satulaputken kulma ja paljonko satulaputken (kuvitteellisen jatkon) alapäässä on offsettia keskiöön nähden.

SamiMerilohi
30.11.2019, 11.16
No niinhän ne siellä tekstissä kertovat että on ilmoittaneet nimenomaan oikean kulman koska tuo efektiivinen on käytännössä yhtä tyhjän kanssa jossei kerrota millä satulan korkeudella on mitattu. Ja trek ainoana tosta ryhmästä ilmoittaa molemmat.

"That’s why we print the actual seat angles, which you can use in combination with the effective figure and the frame layout to make a more informed choice."

Kuitenkin ovat sitten laittaneet todellisen satulaputken kulman taulukkoon, jossa lukee effective seat angle. Todella sekava ja huonosti tehty artikkeli.

Ohiampuja
18.10.2020, 13.01
Mitä tapahtuu 29" XC pyörälle jos siihen laittaa ylipitkän keulan? Jos runko on suunniteltu 100 - 120 mm keulalle ja siihen laittaa esim 140 mm keulan.

Keskiö nousee ehkä 5-10 mm ja kulmat hiukan loivenee. Mutta mitä se käytännössä vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? Onko joku kokeillut?

Fat Boy
18.10.2020, 13.14
Ohjaamo reach lyhenee, Stack kasvaa, satula siirtyy taaemmas. Jos pyörä on nykymuodin mukainen pitkä, pysty satulakulma ja vielä matalakin, niin vaikutus ei liene kovin kamala. Jossain vanhassa, jossa jo lähtökohtaisesti istutaan taka-akselin päällä, alkaa ylämäet olemaan entistä haastavampia.

Tein tuon joskus 26:n fillariin (100mm>120mm), ei se nyt kokonaisuutena huonommaksi muuttunut, alamäessä parani selvästi. 29 on väistämättä pidempi, niin kulmat muuttuu 20mm pidennyksellä vielä vähemmän. Etenkin, kun painuman vuoksi keula ei ajossa nouse niin paljoa kuin sen pituus lisääntyy, jos painuma on prosentteina sama.

Ohiampuja
18.10.2020, 14.08
Ohjaamo reach lyhenee, Stack kasvaa, satula siirtyy taaemmas. Jos pyörä on nykymuodin mukainen pitkä, pysty satulakulma ja vielä matalakin, niin vaikutus ei liene kovin kamala.
Tämä on kyseessä ja L koko. Uskoisin että tuo satulan paikka on korjattavissa ihan tolpan säätövaroilla...
https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Maxlight/X

Fat Boy
18.10.2020, 16.14
Geometriaa etsimättä, kuvista päättelemällä, eihän tuo mikään muinaismuisto ole. Tuskin mitään ongelmaa odotettavissa..