Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ulkonäöllistä keskustelua...

callahan
23.11.2019, 12.26
https://www.hs.fi/elama/art-2000006316459.html

"Viekö väärä ulkonäkö työn..."

Kehopositiivisuus, ulkonäkökeskeisyys, sananvapaus, herkkänahkaisuus... en löytänyt sopivaa aihealuetta niin avasin oman.

Mun mielestä jos nyt tuo "kehopositiivisuus" kuulu tähän niin liki liippaa. Ymmärrän kyllä että ihmiset haluaa olla "omina itsenään", mutta tässäkin tapauksessa minusta haiskahtaa, ettei halutakkaan saada työtä...

Mielestäni on oikein että joissain ammateissa vaaditaan tiettyjä ulkonäöllisiä sekä pukeutumiskoodeiltaan ennalta sovittuja malleja. Eihän esim. tatskat tai lävistykset sovi sairaanhoitajille (tatskat näkyvissä paikoissa), kovasti ylipainoinen ei ole vakuuttava kuntoliikuntaohjaajana (eikä mun mielestä oikein minkäänlaisessa terveydenhoitoon liittyvässä ammatissa). Ennen vartijatkin oli vaksien näköisiä mikä mielestäni luo uskottavuutta sen tietyntyylisen virka-asun kanssa. Nyt tuolla pyörii jos minkälaista punkeroa, nenärengasmimmiä (kuten arvaatte, inhoan noita yli kaiken) yms. ei niin vakuuttavaa yksilöä. Eilen mm. lempäälän ideaparkin minimanissa käytävällä käveli vaksi, "noin 170 / 95 hemmetinmoinen kaljamaha taakkanaan. Ei vakuuttava mun mielestä. Kauppojen kassalla näkee noita lävärimimmejä aika usein, siihen vielä tumma meikki silmiin niin melkein aremmat asiakkaat valitsee toisen kassan.

Suureen osaan noista asioista ei voi enää vaikuttaa kun "kehopositiivisuus" "toisen ulkonäköön ei saa puuttua" työlainsäädäntö kieltää... ellei ammatti välttämättä vaadi ja usein pykälät sen verta väljiä ettei rekrytoija voi mitään ja kaikkein suurimpana, eihän normipainoisia ohta edes ole olemassa!

Toissaalla täällä jo sivuttiinkin asiaatuntevasti ja ehkä myös tuntemattomana tapaus "Petelius, nunnuka nunnuka..." Muutkin varmaan pohtineet oisko Petelius niin hövelisti anteeksi pyydellyt jos ei olisi kansanedustaja.

Mutta asiaan, mun mielestä tollanen "tahallisesti töitä välttelevä, tarkoituksella ja tietoisena silmät mustana työhaastatteluun menevä" sille ei kuuluisi mitään työttömyyskorvauksiakaan.

Concorde
23.11.2019, 13.39
Mielenkiintoinen aihe, joskin odotan jo ekalla sivulla tän lähtevän banaanilaukalle.

Itse olen rekrynnyt muutamia kymmeniä tyyppejä suoraan tai prosessissa mukana olleena ja ehkä teknillis-akateemisista vaatimuksista johtuen ei ole tullut vastaan mitään ulkonäön takia mietityttävää asia. Tai no kerran yhtä hommaa haki kaveri, jolla on pitkä sininen parta. Piti kyllä miettiä, että miksi, mutta lopulta kaveri karsiintui ekalla haastattelurundilla taitojensa takia.

Monissa työpaikoissa se tekijä on firmansa "kuva" asiakkalle mennessä ja ymmärrän työnantajien huolen, jos tekijä pukeutuu epäsiististi tai provokatiivisesti. Vaikkei kukaan mitään myönnä, niin perusduuneihin tasatilanteessa valitaan se valtavirtaan sopivampi tekijä.

Olis kiva nähdä esim. jäätävän hyvä tatuoija, jolla ei itsellään ole yhtään leimaa.

bici74
23.11.2019, 14.55
Olis kiva nähdä esim. jäätävän hyvä tatuoija, jolla ei itsellään ole yhtään leimaa.

Partureiden joukossa olen ollut havaitsevinani paljon kaljuja.

Jami2003
23.11.2019, 15.45
Jos vaikka tulee hakemaan myynti-inssin paikkaa eikä kunnioita tilaisuutta sen vertaa että laittaa siihen sopivat vaatteet päälle vaan tulee vaikkapa metallican bändi paidassa ja niitti nahkatakissa niin ei ihme jos työt jää saamatta. Kertoo jo mahdolliselle tulevalle työnantajalle hyvin paljon asenteesta. Ihan sama kuin tuon meikin kanssa.

Jos ei aikuinen ihminen tuota ymmärrä niin aika pahasti on keskenkasvuiseksi jääty.

Munarello
23.11.2019, 16.13
Kuulin, että nykyään työhakemukseen pitää kuulemma liittää kuva. Kerran hakiessani erään paskafirman paskaduuniin pyysivät tekemään videohakemuksen. Melkoisen kummaa, ettei vuosien työkokemus ja todellinen osaaminen riitä kuin korkeintaan haistattelussa käymiseen. Kerran hain duunia, jonka työympäristössä olin jo aiemmin tehnyt samoja töitä, mutta haistattelun tasolle jäi. Tosin mä olenkin jo yli neljänkymmenen eli vissiin liian vanha.

Edit: Mulla ei ole leimoja, lävistyksiä eikä sinistä partaa. Ihan vaan perus pottunokka.

Jami2003
23.11.2019, 16.31
Eiks toi Metallica ole juurikin vanhemman insinöörin bändi? [emoji3]

Toki haastatteluun pukeutuminen antaa kuvan innokkuudesta, mutta jos peittää tatskat ja ottaa nenärenkaan pois, eikö se ole vähän kusetusta?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Joo toki on mutta pointti onkin osata pukeutua eri tilaisuuksiin eri tavalla. Mullakin löytyy hupparia ja rokkinahkatakkia (tosin ilman niittejä) mutta en mä niitä työhaastatteluun laittais kuten en nykyisessä hommassa laita asiakas tilaisuutteen.

(Bändipaitoja ei ole enää eikä metallican ole ollut koskaan. Nomeansno, Primus ja Red Hot Chili Peppers tulee äkkiä mieleen mitkä on bändipaitoina löytynyt...)

Mi2
23.11.2019, 18.01
Takatukkainen Matti-vyötärömallin farkkuihin sonnustautunut blondattu mieshenkilö ei läpäise minun rekrytointiseulaani. Ihmisenhän täytyy olla jotenkin päästään vialla. Auta armias, jos päällä on lätkä- tai jalkapallopaita. No way, sorry.

Munarello
23.11.2019, 18.07
Metallica oli sen vanhemman insinöörin bändi silloin kun se oli vielä opiskelija. Nykyisin vanhempi insinööri kulkee nimellä Maailman Aikuisin Mies, ja käyttää kauluspaitaa ja kaulassa roikkuvaa naamakuvakorttia. Ajaa Skoda Octaviaa, jonka oikeasti omistaa rahoitusyhtiö. Nykyisin vanhempi insinööri kuuntelee Juha Tapioa, koska Maailman Aikuisin Nainen niin käskee.

Mi2
23.11.2019, 18.20
Videohakemus on ihan tarpeellinen jos hakee esim. aikuisviihdeteollisuuden palvelukseen. Muuten ihmettelen, miksi? Joskus riitti, että on pätevin ja sopivin, nyt pitää olla persoonallinen, mutta ei liian, ja tietysti hyvä tyyppi - mutta ei liian.. LUTiin haettiin "ei mulkeroita", ja mielestäni se on paras hakuilmoitus koskaan.

Munarello
23.11.2019, 18.32
Sä tunnet Jukka-Pekkoja, jotka eivät siis mene Maailman Aikuisin Mies -lokeroon. Jukka-Pekka (lyhennettynä JP) ajaa Skoda Octavia RS autolla, kuuntelee mitä haluaa, eikä ole naimisissa vaan käy pari kertaa vuodessa Thaimaassa banemassa. Maailman Aikuisin Mies salaa vähän kadehtii Jukka-Pekkaa.

Iglumies
23.11.2019, 18.40
...

https://static.wixstatic.com/media/e66ad2_5e1c80be087d40b88c3cd243b7b3c0d3~mv2.jpg/v1/crop/x_0,y_97,w_468,h_573/fill/w_562,h_685,al_c,lg_1,q_85/e66ad2_5e1c80be087d40b88c3cd243b7b3c0d3~mv2.webp

Tunkki Putka (https://www.putkatattoos.com/)sta

Jami2003
23.11.2019, 18.41
Kyllähän kun metallica tulee Hämeenlinnaan kaikki kalliimmat aitiopaikat myydään maailman aikuisimmille miehille jotka vaihtavat kauluspaidan ja pikkutakin metallican bändi paitaan. Mikäli edustustilaisuus henkilökortti saattaa jäädä kaulaan.

Singer
23.11.2019, 22.06
kiva, että ei tarvi vaivata päätä työnhakujen vaatimuksilla, kun niitä ei täytä edes osittain. Ei ole toki lävistyksiä, tatskoja vaan tarpeeksi muita ongelmia, että ei vaan tarvi.

Muistan aikoinaan vaasan mustan pekan-myymälän (apple-kauppa), jossa osalla myyjistä oli perusfarkut ja sekalaista olevaa paitaa, vakavemmille oli pukuakin tarjolla.

LJL
23.11.2019, 22.15
Yksi täyttää vaatimukset, toinen täyttää bensakanisteria, kolmas täyttää 98v

Plus
23.11.2019, 23.45
Jukka-Pekka on kyllä hauska äijä. Se ajelee viritetyllä 4000€ sähköläskillä jossa on 2 bar paineet renkaissa ja iPad tangossa, kuunnellen samalla korvanapeilla Metallican Load-albumia. Päällä on Lidlistä ostetut 40€ ajokamat ja kesähelteellä Wishistä tilattu Metallica-ajoasu josta reisikarvat puskee bibseistä läpi. Naamassa sillä on Hetfield-tyylinen goatee, mutta sellaisena pienempänä nössönä versiona joka vaikuttaa munankarvoilta. Tosi cool Oakley Jawbonejen kanssa.

Jopotuinen
24.11.2019, 08.15
Aikansa kutakin.
Kulkenut hommissa kauluspaidassa ja kulmahousuissa liki kolkyt vuotta. Vasta muutama vuosi sitten vaihtanut T-paitoihin tai vastaaviin. Parran sänkikin saa kasvaa kuin pultsarilla, toki jos on jotain tärkeempää niin sitte. Mutta nekin hankkeet ohjaillut nuoremmalle polvelle.
Komeroista kärrättiin hiljan kaulureita, taisi olla luokkaa 30 kpl, lähetystyön kirppalle lahjoituksena. Kulmahousujakin ja pikkutakkeja meni useampi. Ei siis paluuta entiseen :D

OKS
24.11.2019, 09.09
Kulmahousujakin ja pikkutakkeja meni useampi.

Jätitkö edes ostohousut?

kauris
24.11.2019, 10.35
Hetken minäkin jouduin miettimään että tajusin kaulurin kauluspaidaksi.

Itse olen ollut samassa duunipaikassa (valtionhallinnossa esimies, asiantuntija ja prosessivastaavatehtäviä) 15 vuotta. Aluksi olin useimmiten kauluspaidassa ja siisteissä farkuissa. Jalassa siistit mustat nahkakengät muistaakseni lähes aina. Kravattia ja pikkutakkia ei tarvinnut. Silloinen pomo vaati moisen minua 15 vee vanhemmalle mutta tällanen 26 vee yliopistosta tullut sai olla ilman. Nykyään 40-kymppisenä jalassa on (siistit) tennarit, farkut ja paita vaihtelee ihan vain vaihtelun vuoksi kauluspaidasta teepaitaan, huppariin, neuleeseen. Asiakkaita en joudu kohtaamaan. Viimeisin puku- tai pikkutakki (musta puku) on ostettu ylppäri tai yliopiston valmistumisjuhliin. Käy edelleen :)

Mutta, todellakin työhaastatteluun pitää pukeutua ja miettiä sen mukaan mihin hakee. Nykyiseen työhön hakiessa tulisin varmaan suorissa housuissa ja kauluspaidassa. En t-paidassa.
Toisaalta varoisin etten liikaa ylipukeutuisi.

Edit. Viiksistä tuli mieleen, että kasvatamme aina kaveriporukalla sellaiset vitsillä kun kerran vuodessa käymme Saksassa katsomassa jalkapalloa. Okei, kasvatan puoliparran ja leikkaan muut paitsi viikset pois vasta hieman ennen lähtöä. Mutta viimeksi pari vuotta sitten kun duunissa oli samaan aikaan juuri hauskasti valokuvaus uusittavaa henkilökorttia varten kävin tietty ottamassa oman kuvani juuri ennen matkaa eli kunnon viiksissä :)
Samalla lookilla en menisi työhaastatteluun.

Aakoo
24.11.2019, 10.56
Silloin kun töissä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, niin kyllähän merkittävä osa vaikutelmasta tulee ulkoisesta habituksesta. Luin tuon jutun Hesarista ja mietin, että miten ihmeessä kolmevitosella naisella pesukarhulta näyttäminen on niin olennainen osa persoonallisuutta ettei voisi sitä työn vuoksi himmata, ja olla sitten vapaa-ajallaan niin kuin lystää?

Kyllähän varmaan melkein jokainen siisteissä sisähommissa oleva töissä pukeutuu eri tavalla kuin vapaa-ajalla, eikä siitä nyt sen kummempaa meteliä nosteta. Työssä ei olla "omia itsejään", vaan edustetaan työnantajaa. Jos tätä ei ole aikuinen ihminen sisäistänyt, niin ehkä ei ole sitten vielä niin kypsä työelämäänkään.

YocceT
24.11.2019, 11.43
Tehtävän ja osin työnantajayrityksessä noudatettavan kulttuurin, sekä yleisen tapakulttuurin mukaan tuo menee. Itse ysärin lopulla ensimmäisissä työpaikoissa myyntihommissa puku, kravatti ja vaalea paita oli de facto -vaatimus, jota ei edes kyseenalaistettu. Myöhemmin tuosta on tullut tehtävä- ja työpaikanvaidosten myötä liu'uttua vähitellen nykyiseen farkut ja joku paita -tyyliin. Tosin nykyisin en enää asiakastyössä olekaan. Ja nekin sen ysärityönantajan myyntimiehet kulkevat nykyään irtotakissa ilman kravattia. Henkilökohtaisesti minulle ei ole koskaan ollut ongelma käyttää niitä vaatteita, mitä työnantaja tai tehtävä edellyttää.

tempokisu
24.11.2019, 12.21
Viekö ulkonäkö työn? No todellakin näin kävi, ei huolittu töihin valmistuttuani kun olin niin laiha. Tää on ihan selvä juttu ja näin on sanottukin. Siitä se kierre lähti, ei saanut työtä eli työkokemusta, ja sen jälkeen sitten ei saanu töitä koska sitä työkokemusta ei ollut.

Ai jotain työvaatteita? no ehkä hieman siistimmät farkut ja kangaspaita, mutta jos on nätti siisti t-paita niin kyllähän se käy ihan hyvin. Mitä olen seurannut niin viereisten työhuoneitten kuulotutkijat on kans ihan farkut ja joku paita. Ainoastaan toimistohenkilöillä on sellainen valkoinen lyhythihainen kangasjakku työpaikan puolesta.
Kaupassakäyntivaate - fillarointivarustus, tai mitä nyt sitten sattuu kunhan jotain on. Jos meen "jonnekin" niin nahkiais-paitaa ylle.

taski63
24.11.2019, 20.37
Huvittuneena rekisteröin äskettäin pukeutumiskulttuurin eroa. Töissä kuuntelin työstökoneen tyrkyttäjien presentaation. Kolmen hengen delegaatiosta kaksi kotimaista maahantuojan edustajaa oli nuhjuisissa farkuissa ja jossain neuleessa. Pohjois-Italiasta tullut tehtaan mies oli kuin Armanin mainoksesta, niin asun kuin habituksen osalta. Kontrasti oli hiukan huvittava.. Itse tapani mukaan farkuissa ja paitapuserossa (huom helma farkkujen päällä, ei housuihin sullottuna :D)

lansive
25.11.2019, 10.27
Jos haluaa töissä näyttää pesukarhulta, niin kannattaa hakeutua IT-alalla. Projektin päätöksen lähestyessä kaikki näyttävät samanlaisilta.

mpk
25.11.2019, 11.12
https://youtu.be/DiDW3BLyTYc

samooja
26.11.2019, 11.36
Mä olen epäsiisti, takkuinen pitkätukka ja pitkäparta jota en ole leikannut ikinä sen jälkeen kun se kasvoi. Tatuointeja, kova ääni. Käytän pitkiä villasukkia verkkareiden päällä ja likaista vyölaukkua, pukeudun erittäin värikkäästi ja sanon mitä ajattelen. Aina olen saanu töitä, alalta kuin alalta melkein. Ja nimi kaimat löytyy jenkeistä. Mun työmoraali on todella kova, AINA on hyvä spettari tullu kouraan mutta myös sitä että ei tarttis olla niin ankara työkavereille, en siedä vätystelyä enkä mihinkään vetoamista kun tehdään töitä.

Eniten häiritsee työelämässä kaikki ne jotka näyttää uskiksilta ja kuulosta riparin käyneiltä äidin pikkupojillta, nihilistit.

LJL
26.11.2019, 11.41
Muiden ihmisten ulkonäkö ei vaikuta esim. tilanteessa, jossa on näkövamman johdosta kykenemätön näkemään riittävän selkeästi miltä ihminen näyttää. Tällöin muut asiat vaikuttavat.

TERU
26.11.2019, 14.05
Tuota ihmetellyt kun tv-toimittajat, no naispuoliset ainoastaan, näyttävät niin hyviltä vaikka arkista ajankohtaisohjemaa juontavatkin, pukeutuvat kuin juhliin aikoisivat, tai kuin ilotalon työntekijät tai ainakin ilotalon emäntä, meikkeineen, koruineen, asuineen, korkeine korkoineen...enemmän noihin huomio keskittyy kuin mitä nuo sanovat.😍

tempokisu
26.11.2019, 14.13
^ myös parissa keskusteluohjelmassa, esimerkiksi "Flinkkilä & Tastula" ne haastateltavat on joskus meikattu ja laitettu huivia niin asettelemalla että, vaikuttaa tosi teennäiseltä. Mä olen tehnyt typeryyksissäni saman virheen, menin sinne haastateltavaksi sellaisissa vaatteissa että en kyllä käytä ellei ole joku tärkeä hieno tilaisuus ( no, sehän tavallaan oli mulle..) Hyvä huomata edes jossain vaiheessa mikä ei itelle sovi ja myin kuteet pois kirpparilla pilkkahintaan.

Mutta onhan miespuolisilla uutistenlukijoilla useimmiten puku ja solmio, ihan "juhlavaatetus" heilläkin.

JackOja
26.11.2019, 14.27
Tuota ihmetellyt kun tv-toimittajat, no naispuoliset ainoastaan, näyttävät niin hyviltä vaikka arkista ajankohtaisohjemaa juontavatkin, pukeutuvat kuin juhliin aikoisivat, tai kuin ilotalon työntekijät tai ainakin ilotalon emäntä, meikkeineen, koruineen, asuineen, korkeine korkoineen...enemmän noihin huomio keskittyy kuin mitä nuo sanovat.

Ohhoh! Nyt on harvinaisen paksua tekstiä jopa fillarifoorumiasteikolla! Olen ällistetty. Joku kirjoittaa tuollaisia a.d. 2019, #metoo ja kaikki.

samooja
26.11.2019, 15.06
Tuota ihmetellyt kun tv-toimittajat, no naispuoliset ainoastaan, näyttävät niin hyviltä vaikka arkista ajankohtaisohjemaa juontavatkin, pukeutuvat kuin juhliin aikoisivat, tai kuin ilotalon työntekijät tai ainakin ilotalon emäntä, meikkeineen, koruineen, asuineen, korkeine korkoineen...enemmän noihin huomio keskittyy kuin mitä nuo sanovat.😍

Tuut elostelee löyhällä moraalilla. Jotkut meistä omaa arvoja eikä käy rietastelemassa bordellissa ja tule siitä leuhkimaam lapsiystävällisellä liikuntaan kannustavalla foorumilla.

IHD
26.11.2019, 15.57
Mä oon aina duunissa kulkenut T-paita ja farkut tms. housut jalassa, parransänki aika usein vaikkei tuo kovin hyvin ees kasva - ylennyksiä ja palkankorotuksia ei kyllä ole tullut :rolleyes:. Johtuisko toi pukeutumisesta, liian rento ja vastuuntunnoton kaveri kyseessä?? Asiakaskäynneillä toki aina kulmahousut (tai vähintään chinokset) ja kauluspaita +pikkutakkia (kelien mukaan), sen verran kuitenkin kunnioitusta yleisiä pukukoodeja kohtaan:).

izmo
26.11.2019, 16.08
Näissä hommissa ei varmaan ulkonäöllä oo mitään merkitystä mutta mitä pöntömpi niin sen paremmin viihtyy

stenu
26.11.2019, 16.55
Jukka-Pekka on kyllä hauska äijä. Se ajelee viritetyllä 4000€ sähköläskillä jossa on 2 bar paineet renkaissa ja iPad tangossa, kuunnellen samalla korvanapeilla Metallican Load-albumia. Päällä on Lidlistä ostetut 40€ ajokamat ja kesähelteellä Wishistä tilattu Metallica-ajoasu josta reisikarvat puskee bibseistä läpi. Naamassa sillä on Hetfield-tyylinen goatee, mutta sellaisena pienempänä nössönä versiona joka vaikuttaa munankarvoilta. Tosi cool Oakley Jawbonejen kanssa.

Kiitos. Nauratti.

mpk
26.11.2019, 18.10
Tuota ihmetellyt kun tv-toimittajat, no naispuoliset ainoastaan, näyttävät niin hyviltä vaikka arkista ajankohtaisohjemaa juontavatkin, pukeutuvat kuin juhliin aikoisivat, tai kuin ilotalon työntekijät tai ainakin ilotalon emäntä, meikkeineen, koruineen, asuineen, korkeine korkoineen...enemmän noihin huomio keskittyy kuin mitä nuo sanovat.[emoji7]

No huh huh! Aivan normaalia toimistopukeutumista.

Mutta onhan miespuolisilla uutistenlukijoilla useimmiten puku ja solmio, ihan "juhlavaatetus" heilläkin.

Aivan normaalia toimistopukeutumista tämäkin, perjantaisin voi jättää solmion pois.

Jami2003
26.11.2019, 18.23
Huvittuneena rekisteröin äskettäin pukeutumiskulttuurin eroa. Töissä kuuntelin työstökoneen tyrkyttäjien presentaation. Kolmen hengen delegaatiosta kaksi kotimaista maahantuojan edustajaa oli nuhjuisissa farkuissa ja jossain neuleessa. Pohjois-Italiasta tullut tehtaan mies oli kuin Armanin mainoksesta, niin asun kuin habituksen osalta. Kontrasti oli hiukan huvittava.. Itse tapani mukaan farkuissa ja paitapuserossa (huom helma farkkujen päällä, ei housuihin sullottuna :D)Tämä on kyllä totta. Tulee aika paljon tehtyä pisnestä italiaanojen kanssa ja kyllä saa käydä vaatekaupassa ennen miitinkejä. Jätkät on todellakin Armanin katalogista joka ikinen vaikka kuinka ois perus inssiä. Ja yksi näyttää vielä tyylikkäämmältä painokselta eräistä täkäläisistä miesnäyttelijöistä.

veke
26.11.2019, 19.25
Kyllähän noi italiailaiset muunmuossa suurelta osin pitävät kuteita enempi arvossaan kun suomalaiset. Jostain luin että suomalaiset käyttävät tuloistaan suht vähän vaatteisiin ja nekin vähät ostetaan luonnollisesti lämmintä vaatetta yleensä. Tästä syystä musta on vähän tylsäkin, että jotkut Lenitat yrittää pakottaa meitä kansainväliseen muottiin. Eikö olisi kiva kun suomalaiset tunnettaisiin siitä että ovat aina karseissa vaatteissa? Mistä hirveällä aasinsillalla: mä etin yhteen väliin kansallispukua ihan tosissani (halpaa siis). Mulla oli keikkoja missä piti pukeutua pukuun, mutta kansallispukuhan on aina sallittu, kun olisi löytänyt vielä jonkun tosi törkeen näkösen, niin kyllä olisi ollut yhtä juhlaa mennä näihin tilaisuuksiin :D
Höh. Mä vieti parikymmentä vuotta Etelä-Suomessa. Muuta hyvää ollut kuin palkka. Vajaat toistakymmentä vuotta sitten muutin takas kotiseudulle ( vaimo kanssa täältä kotoisin). Ei ole kaduttanut pätkääkään: töissä ei enää juuri lentoilua, ei hotelliöitä
Ei tartte pitää pikkutakkia tai kauluspaitaa. Kollegoiden ja asiakkaiden kanssa ei tartte yrittää jutustaa golfista, laskettelusta, pakkohiihdosta... pääsee jutteleen metsästyksestä, kalastuksesta, metsänhoidosta...jopa retkeilystä ja pyöräilystä.
Tykkään...

OKS
27.11.2019, 19.05
mä etin yhteen väliin kansallispukua ihan tosissani (halpaa siis). Mulla oli keikkoja missä piti pukeutua pukuun, mutta kansallispukuhan on aina sallittu, kun olisi löytänyt vielä jonkun tosi törkeen näkösen, niin kyllä olisi ollut yhtä juhlaa mennä näihin tilaisuuksiin :D

Halvalla noita tuskin saa, mutta vaihtoehtoja löytyy jonkin verran. Hienot hatut muutamissa. :)
https://www.google.com/search?q=suomen+miesten+kansallispuvut&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjS-7iI4ormAhVPZVAKHWmcCbIQ_AUoAXoECAkQAw&biw=1920&bih=948

ilmora
27.11.2019, 19.47
Huvittuneena rekisteröin äskettäin pukeutumiskulttuurin eroa. Töissä kuuntelin työstökoneen tyrkyttäjien presentaation. Kolmen hengen delegaatiosta kaksi kotimaista maahantuojan edustajaa oli nuhjuisissa farkuissa ja jossain neuleessa. Pohjois-Italiasta tullut tehtaan mies oli kuin Armanin mainoksesta, niin asun kuin habituksen osalta. Kontrasti oli hiukan huvittava.. Itse tapani mukaan farkuissa ja paitapuserossa (huom helma farkkujen päällä, ei housuihin sullottuna :D)

Italiassa monta kertaa käyneenä täytyy myöntää, että miehet siellä näyttävät hyviltä. Mutta en usko, että silti viihtyisin Armanin pukumainoksen seurassa, sillä meikäläisen itsetunto ei sitä kestäisi. Pitäisi vain itsekin olla koko ajan puunattu vimpan päälle, mutta kyllä sitä aina toisinaan mielellään katsoo miestä hyvin istuvassa puvussa, mutta ei nyt joka päivä.

Nykytyössä saa pukeutua rennosti, tyyli on lähinnä sporttinen casual jo työmatkapyöräilynkin vuoksi, ja en kyllä kapeassa toimistolookissa koskaan ole viihtynytkään. Joskus yliopistoajoilta kaipaan sitä, että Helsingissä saattoi pukeutua hyvin laidasta laitaan näyttäen väliltä goottityyliseltä rokkarilta ja välillä boheemilta, ei tarttenut pohtia onko hame ja saappaat epäkäytännölliset vai ei. Nyt kaikki kivat vaatteet tahtovat pölyttyä tai jäädä hankkimatta, sillä missä niitä täällä maalla käyttäisi?

OJ
29.11.2019, 18.03
Business casual, eli kulmahousut, kauluspaita maanantai-torstai. Joihinkin asiakastapaamisiin sitten takki päälle. Perjantaina sitten voi irroitella farkuilla ja polo-paidalla. Kenkinä lähes joka päivä Blundstonen turvakengät. Tyoympäristo vaihtelee viimosen päälle laitetuista "neukkareista" likaisiin, polyisiin, rasvaisiin, oljyisiin ja halvatun kuumiin koppeihin, joskus jopa saman asiakaskäynnin aikana.

Octavia RS:llä kurvaileva Jukka-Pekka ajaa monkijällä
https://media.giphy.com/media/4baoNZ5Qo8dX2/giphy.gif

Ohiampuja
02.12.2019, 15.02
Ei tartte pitää pikkutakkia tai kauluspaitaa. Kollegoiden ja asiakkaiden kanssa ei tartte yrittää jutustaa golfista, laskettelusta, pakkohiihdosta... pääsee jutteleen metsästyksestä, kalastuksesta, metsänhoidosta...jopa retkeilystä ja pyöräilystä. Tykkään...
Onneksi tämä toteutuu jopa täällä Tampereella, ainakin osittain... :)

Mutta noissa pukeutumiskoodeissa on varmaan eronsa. Ymmärrän että tietyissä hommissa vaaditaan siistit ja edustavat kamat, mutta kyllä sekin voi mennä överiksi. Ja se ylipukeutuminen ei oikeasti auta mitään, lähinnä ahdistaa koko porukkaa.
Onneksi talotekniikka alalla asiantuntijatehtävissä saa mennä tällä farkut&huppari -linjalla. Tai ainakin minä menen kun en edes omista yhtään pikkutakkia. Tumma puku löytyy kyllä, mutta sitä ei onneksi tarvita edes joka vuosi.:cool:

kyytimies
03.12.2019, 23.10
Univormuhommissa pukeutuminen on aika selvä peli, mutta naamakarvat & tukka on hyvä olla neutraalissa kuosissa.

Ari H
04.12.2019, 16.22
Farkut & kauluspaita.

tempokisu
05.12.2019, 13.13
Ah, tänään ajelin Pirkkahallin kautta ja olipa reippaita sotapoikia maastopuvuissa joka risteyksen kohdalla, lisäksi muutamia univormuisia.
Ja huomennahan on se tärkeä Pukujuhla, josta esimakua ( muutama aika hienolta vaikuttava luomus )

https://www.is.fi/mystyle/art-2000006329818.html

tempokisu
06.12.2019, 13.44
..lisää Pukujuhlaa, nämä muka kaikkien aikojen upeimpia? Jenni Vartiainen, Anna Puu ja Minttu Räikkönen kyllä, mutta muut ei todellakaan. Kaikkien aikojen upeimpiin kuuluvat myös Helena Lindgren ja ehkä kuningattarin on ollut Tarja Turunen.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/3b67b41e-c08a-4328-a807-e3511ceb3b65

J.Kottenberg
09.12.2019, 10.16
Minusta hyvää uudistushenkeä pukeutumisen suhteen nähtiin linnan juhlissa kun yksi nainen oli teettänyt pukuunsa "tissinvilautusluukun". Ja myös käytti sitä. Tällainen tyyli saisi mielellään tulla suosituksi. Eikä tietenkään kannata kehitystä pysäyttää vaan jatkossa varustaa myös hameet ja housut asianmukaisella luukuilla.

tempokisu
11.12.2019, 19.29
...sairaskertomukseeni tuli...noin 20 vuotta sitten seuraavanlainen lause: "....on manipuloinut ulkonäköään tehden itsestään lähes tunnistamattoman mm. värjäämällä hiuksensa. Pukeutumistyyli muuttunut sitten opiskeluaikojen." ( opiskeluajoista oli 15 vuotta ja 15 kiloa pois...ja mitähän kyseinen lääkäri tuumaisi kun sekä hiusten väri että malli on muuttunut, ja myös pukeutumistyyli : )

Tuli mieleen tämän kuvaparin tekstistä: Prinsessa Madeleinen hiusten väri on muuttunut. Vaaleampi sävy ja erilainen meikki tekevät Maddesta lähes tunnistamattoman". Seuraavan kuvan tekstinä " Hän on värjännyt hiuksensa entistä vaaleammiksi" ( tuskin ite värjää, ja taitaa kuitenkin olla että nyt ei ole värjäyttänyt tummemmalla sävyllä...)
https://img.ilcdn.fi/F8oSXow128C8Qvot314QUJJirTs=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/1af136856ddb3c51ce5242b2c6365a837d1e749b4f43876d50 cf5215df3e42fc.jpg

tempokisu
11.12.2019, 19.35
..jatkuu. Linnan Juhlissahan nähtiin daameilla pukuna pulloharjaa, tiskirättejä, laskostettua lakanaa ja verhoja. Kruuninprinsessa Victoria oli valinnut tällä kertaa sängynpeiton. Anteeksi, Victoria on tunnettu tyylikkyydestään, mutta nyt ei ihan ollut se tyylikkäin päivä. Näyttävä puku kuitenkin.
Ja kaikille pyskiatreille vaan tiedoksi, anoreksiasta voi parantua, sekä parannuttuaan pystyy suoriutumaan työstään/tehtävistään erittäin hyvin.

https://img.ilcdn.fi/Y4IF8u4424JgXINIZ4Gigs_VLa4=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/8ec9e7474b45c0b3efce52e10c0a52e379cd8748f1ab1baef7 b37bc0794d8af1.jpg

callahan
11.12.2019, 19.43
Oon noita naisten iltapukujen laahuksia kummastellut tai lähinnä "miten kummassa tungoksessa pärjää" Luulisi että joku talloo ja onhan noissa vaivannäköö pidellä käsissään vai mitenhän noitten kaa menetellään.

tempokisu
13.12.2019, 05.25
^ se on yksi syy miksi ne laahukset on, tulee "tilanteita".

Ruåtsin Nobel-gaalassa, toimittajan mukaan Ruåtsin eliitin Nobel-gaalan pukuloisto saa Linnan Juhlat kalpenemaan. Vai saako? Kuninkaalliset korut loistaa, mutta siitä pukuloistosta en sanoisi. Kruununprinsessa Victorian asu ^^ on ns. kuninkaallinen "kaikkea on", ja paljon.
Linkin takana siis nobelgaalalaisten iltapukuja.

https://www.iltalehti.fi/muoti/a/26048df1-73d7-4c31-91f0-658d0590f810

callahan
13.12.2019, 18.36
^ se on yksi syy miksi ne laahukset on, tulee "tilanteita".

Ruåtsin Nobel-gaalassa, toimittajan mukaan Ruåtsin eliitin Nobel-gaalan pukuloisto saa Linnan Juhlat kalpenemaan. Vai saako? Kuninkaalliset korut loistaa, mutta siitä pukuloistosta en sanoisi. Kruununprinsessa Victorian asu ^^ on ns. kuninkaallinen "kaikkea on", ja paljon.
Linkin takana siis nobelgaalalaisten iltapukuja.

Mitä nyt hiven linnan juhlia seurasin ja mitä linkkisi takana swedujen pukuloisto niin sanoisin että ihan yhtä samalta näytti pl. just sun mainitsemasi korut. Suomalaiset ehkä arkailee käyttää niitä.
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/26048df1-73d7-4c31-91f0-658d0590f810

LJL
01.04.2020, 17.33
Tuli tossa toisesta postauksesta mieleen, että pidättekö varsinkin aikuisia miehiä, jotka pitävät sandaaleita, outoina? Itse leimaan kyllä kyseisen jalkineen viihdekäyttäjät (töissä saattaa olla pakko ja hyväksyn muutenkin löyhemmin)

En sinänsä noteeraa sandaalinkäyttöä millään lailla. Itselläni on parhaillaan kotona läpsyttimet.

PikkuPatleetti
01.04.2020, 18.06
Töissä tuli vastaan hipsteri jalassaan rantasandaalit. En tiedä kumpi on pahempi: rantasandaalit vai se ettei oleskele työpaikalla kengät jalassa muutoinkaan. Tuomitsin välittömästi ja annoin millisekunnin pidemmän mulkaisun. Työskentelen toimistoympäristössä enkä kodinomaisessa yksikössä missä edellä mainitut saattaisivat vielä mennä läpi.

LJL
01.04.2020, 19.15
Meillä kiellettiin viime kesänä shortsit toimistolla, parit kesäharjoittelijat ja muutama kokeneempikin päättivät pitää niitä. Sitä ei kauaa suvaittu.

hcf
01.04.2020, 21.14
Turvallisuussyistä varmaan voi.

r.a.i
01.04.2020, 21.43
^Tässä pätee se vanha sanonta, jotta "kenen leipää syöt sen lauluja laulat"

LJL
01.04.2020, 22.08
^Tässä pätee se vanha sanonta, jotta "kenen leipää syöt sen lauluja laulat"

Täsmälleen.

F. Kotlerburg
01.04.2020, 22.08
Itse en viitsi pukeutua töissä shortseihin, kun kaikki ois vaan kateellisia pohjepaloista.

PikkuPatleetti
01.04.2020, 22.44
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005877131.html
Näin tämä männöö. Linkissä Roosa nauha -keissistä.

Aakoo
01.04.2020, 22.56
Yhdessä duunissa pari sankaria kulki asiakatapaamisissakin sandaaleissa, kynsisienen raiskaamat varpaat esillä. Vinkuivat jotain hikoavista jaloista, käskin sukat jalkaan sandaalien kanssa.

29er
01.04.2020, 23.02
Jos se on laitonta, milläs kiellät?

Mikä on muuten sortsin lakisääteinen pituus eli kuinka pitkä housun pitää olla että se ole sortsi?

Ohiampuja
01.04.2020, 23.30
En tiedä kumpi on pahempi: rantasandaalit vai se ettei oleskele työpaikalla kengät jalassa muutoinkaan.
Minä tykkään tepastella konttorilla sukkasillani. :)

LJL
02.04.2020, 00.19
Mikä on muuten sortsin lakisääteinen pituus eli kuinka pitkä housun pitää olla että se ole sortsi?

Ei se ollut niin vaan että pitää käyttää pitkiä housuja.

izmo
02.04.2020, 00.43
Heräkkää... on kesä aika

Hartsa69
02.04.2020, 07.06
Siitä onnellisessa asemassa, että työnantaja tarjoaa vaatteet.

F. Kotlerburg
02.04.2020, 09.05
Jos se on laitonta, milläs kiellät? Toki fiksu työntekijä ottaa suositukset huomioon jo palkkakehityksensä vuoksi, mutta sanotaan nyt että joukossa olisi anarkisti, joka ei shortseistaan luopuisi, niin mitäs sitten`?
Eiköhän suurin osa ole työsopimukseen nimeä vetäessään sitoutunut noudattamaan tiettyjä työnantajan sääntöjä ja käyttäytymismalleja. Jos ei passaa niin sitten rikot työsopimustasi ja se on morjes. Ei tässä mitään lakipykäliä tarvita.

F. Kotlerburg
02.04.2020, 10.31
Eiköhän se ole ihan laillista vaatia käyttäytymään asiallisesti työpaikalla sisältäen asiallisen pukeutumisen.

izmo
02.04.2020, 15.05
Meillä on töissä ollut korona suojaus jo kymmeniä vuosia eikä välttämättä voi poiketa pukukoodista... kuvan henkilöltä puuttuu hengitysmaski

https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/90340056_491853291695402_6754348428198674432_n.jpg ?_nc_cat=102&_nc_sid=b96e70&_nc_ohc=f6a8sXWqT4oAX-Y634X&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=a36b298aaac557a459bcf85c3a2319c2&oe=5EAA7EDC

pätkä
03.04.2020, 15.49
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005877131.html
Näin tämä männöö. Linkissä Roosa nauha -keissistä.

Irtisanominen oli laiton. Airpro joutui maksamaan kolmen kuukauden palkan ja oikeudenkäyntikulut.

callahan
03.04.2020, 16.17
Ihan vaan yleisesti olen sitä mieltä että tietyissä töissä pitäisi pukeutua asillisesti, pitää myös naaman korut koskien kaikenlaisia (outoja) nenälävistyksiä ja tatuointeja kiellettyinä. Ällöttävää jos kaupan kassalla on tatuointeja käsivarret täynnä ja pari läväriä. Myös vartijoilla noita outouksia on viimisen viiden vuoden aikana näkynyt. Ei ihan liikaa suvaitsevaisuutta pukeutumiseen työaikana jos minä saisin päättää. Oma aika on sitten ihan eri eli vapaa duunista.

r.a.i
03.04.2020, 16.40
Irtisanominen oli laiton. Airpro joutui maksamaan kolmen kuukauden palkan ja oikeudenkäyntikulut.

No joo kolmen kuukauden palkka, mutta duuni meni. Irtisanominen joka tapauksessa: Käräjäoikeus päätti, että lentoasemapalveluita tuottavan Airpro Oy irtisanoi entisen työntekijänsä asiallisin, mutta ei riittävin perustein.

LJL
03.04.2020, 16.46
Ei-toivotusta työntekijästä pääsee aina eroon rahalla, joko paketilla tai korvauksilla + oikeudenkäyntikuluilla.

bici74
03.04.2020, 17.08
Ihan vaan yleisesti olen sitä mieltä että tietyissä töissä pitäisi pukeutua asillisesti, pitää myös naaman korut koskien kaikenlaisia (outoja) nenälävistyksiä ja tatuointeja kiellettyinä. Ällöttävää jos kaupan kassalla on tatuointeja käsivarret täynnä ja pari läväriä. Myös vartijoilla noita outouksia on viimisen viiden vuoden aikana näkynyt. Ei ihan liikaa suvaitsevaisuutta pukeutumiseen työaikana jos minä saisin päättää. Oma aika on sitten ihan eri eli vapaa duunista.

Meillä intissä (v. 1993) oli yksi kaiffari joka VLV-dösään hypätessä kaivoi esiin kilon rautaa jota sitten korviinsa ja nenäänsä asetteli. Sekä pisteenä iin päällä ketju korvarenkaasta nenärenkaaseen. Ei kovin hyvin sopinut lomapuvun kanssa mutta ei siitä kukaan jaksanut välittää. Joku skappari takuulla olisi vetänyt ison palkokasvin nenään.

Muutoin samaa mieltä, on duuneja joihin ei tatuoinnit/lävistykset sovi. Itseäni on pahiten vaivanneet naamatatuoidut asiakaspalvelijat; kyllähän siinä lapset ravintolassa säikähti kun tarjoilijalikalla hämähäkinseitti-tatuointi peitti puoli naamaa. Muutoin tatuoinneista ei niin väliä mutta naamatatuointien lisäksi joku kämmenselkään hakattu kuva ei mielestäni sovi asiakaspalveluun.

tempokisu
03.04.2020, 17.34
Mulla on teoria, että jos on niin ruma ettei teininä löydä seurustelukumppania, on puoluetoiminta ainoa vaihtoehto.

Ikävä kyllä (sinulle) teoriasi on väärä.

Hartsa69
03.04.2020, 19.51
ei mitään irokeesia tai muuta epäsiistiä

Jep minustakin irokeesi on epäsiisti... :rolleyes:

LJL
03.04.2020, 21.03
Lievä offtopic-kysymys: olen pääasiallisesti sitä mieltä että nenärengas sopii parhaiten härälle, mutta jos ihmisellä sattuu sellainen olemaan, niin miten se pidetään puhtaana esim. niistäessä? Ellen ole fysiikan lakeja täysin väärin ymmärtänyt, niin räkä tarttuu siihen kuin paska junttilan tuvan seinään. Ja vaikkei siitä suoranaisesti roikkuisi keltaista enemmän tai vähemmän kuivunutta limaa, niin uskomattoman epähygieeninen sen on joka tapauksessa oltava, vähän kuin kaivaisi koko ajan nenää. Hyi saakeli. Että jos sellainen sattuisi tarjoilijaneidillä olemaan, niin korkeintaan laskun voisin kyseiselle rumilukselle maksaa mutta en paljon muuta.

usko juntunen
03.04.2020, 21.21
.... Että jos sellainen sattuisi tarjoilijaneidillä olemaan, niin korkeintaan laskun voisin kyseiselle rumilukselle maksaa mutta en paljon muuta.
Nenärengashan on siksi, että tarjoilijaneidon voi sitoa käyntikortiksi ravintolan edessä olevaan lyhtypylvääseen. Tahi sängyn päätyyn. :cool:

Aivan samaa mieltä noista helyistä olivatpa päässä tahi pers**ssä.

usko juntunen
03.04.2020, 21.40
Meilläpä on töissä yks mistälie vankileiriltä karannu hemmo. Puutu muutako museoviraston leima. Nyt en puhu koneesta. Voe bergele. Näin kommentoi *hkv:ni kuvan nähtyään.

Sivut 16-17
https://www.lehtiluukku.fi/lue/konekuriiri/02-2020/237095.html

*hkv= huonekalujeni vartija

Laroute
03.04.2020, 21.41
Hyvin monet miehet käyttävät kroatilaisten ratsumiesten tunnusmerkkiä kaulassaan roikkumassa. Lätkävalmentajilla varsinkin se on naurettavan näköistä, kun he pukupäällä matseissa huutelevat ohjeitaan. Kunnon valmentajilla on verkkarit jalassa ja verkkarit yläosassa!

Esko
03.04.2020, 23.58
Ei-toivotusta työntekijästä pääsee aina eroon rahalla, joko paketilla tai korvauksilla + oikeudenkäyntikuluilla.
Mulla on yks tuttu josta ei päästy. Se oli pakko ottaa takaisin oikeuden jälkeen ja vaikka sille osoitettiin ihan älyttömiä hommia, niin se ei lähtenyt.

Jos tosissaan halutaan eroon niin on niitä muitakin keinoja. Voi vaikka eriyttää jonkin vähemmän tärkeän sivutuotteen tai -toiminnon omaksi osastokseen ja siirtää vähiten kaivatun porukan sinne, ja sitten joko myydään se osa pois tai perustetaan jonkinlaisena spinoffina uusi firma, joka myös mieluiten myydään jollekin, tarvittaessa sen verran halvalla että varmasti ottaja löytyy. Mutta joo, halvimmalla pääsee kun hoitaa rekrytoinnin huolella. Ja sekin auttaa, että maksaa sen verran hyvää palkkaa, että ne hyvätkin työnhakijat kiinnostuvat ja myös pysyvät sitten töissä.

taski63
06.04.2020, 08.41
Hyvin monet miehet käyttävät kroatilaisten ratsumiesten tunnusmerkkiä kaulassaan roikkumassa. Lätkävalmentajilla varsinkin se on naurettavan näköistä, kun he pukupäällä matseissa huutelevat ohjeitaan. Kunnon valmentajilla on verkkarit jalassa ja verkkarit yläosassa!

Äläs nyt, puku miehen tekee, ja kravatti mielen :D

Ohiampuja
06.04.2020, 09.36
Kraka on kyllä älytön keksintö, en pidä yhtään. Ja onneksi joudun käyttämään todella harvoin. :)

stenu
06.04.2020, 09.55
Lievä offtopic-kysymys: olen pääasiallisesti sitä mieltä että nenärengas sopii parhaiten härälle, mutta jos ihmisellä sattuu sellainen olemaan, niin miten se pidetään puhtaana esim. niistäessä? Ellen ole fysiikan lakeja täysin väärin ymmärtänyt, niin räkä tarttuu siihen kuin paska junttilan tuvan seinään. Ja vaikkei siitä suoranaisesti roikkuisi keltaista enemmän tai vähemmän kuivunutta limaa, niin uskomattoman epähygieeninen sen on joka tapauksessa oltava, vähän kuin kaivaisi koko ajan nenää. Hyi saakeli. Että jos sellainen sattuisi tarjoilijaneidillä olemaan, niin korkeintaan laskun voisin kyseiselle rumilukselle maksaa mutta en paljon muuta.

Väittäisin, että monasti erityisesti miesoletettujen henkilöiden useita vuosia vanhat silmälasit mäihkääntyneine ja vihertyvine nenätalloineen hakkaa epähygieenisyydessä nenärenkulat ym. koristeet monikertaisesti.

Noin yleisesti ottaen, ei hygieniaan vaan ulkonäköön liittyen, mun mielestä enemmän vaikuttaa, miten renkaansa tai silmälasinsa tai pukunsa tai ihan minkä vaan koristeensa kantaa kuin se, miten ja millä itsensä koristelee. Esimerkiksi Suomen hienoimpia miesten kenkiä (https://www.saintvacant.com/company) suunnitellaan ja myydään rengas nenässä ihan täysin uskottavasti eri alojen pukumiehille.

tempokisu
06.04.2020, 15.19
Kraka on kyllä älytön keksintö, en pidä yhtään. Ja onneksi joudun käyttämään todella harvoin. :)

Hyvä keksintö. Mä kokeilin viime jouluna ja ai että oli tyylikäs olo. Kauluspaita, liivi ja kravatti. Kravatti tietynlaisella printillä :), ja kevennykseksi yllä farmarihousut.

Hartsa69
06.04.2020, 15.33
Miun mielestä aivvan tarpeeton.

tempokisu
06.04.2020, 15.48
:D vaihdetaan, krakat naisille ja mekot miehille. Miehille myös: käsilaukut, kampaukset, meikkaus, korkokengät ...sun muut hörselöt.

LJL
06.04.2020, 16.45
Esimerkiksi Suomen hienoimpia miesten kenkiä (https://www.saintvacant.com/company) suunnitellaan ja myydään rengas nenässä ihan täysin uskottavasti eri alojen pukumiehille.

Rengas nenässä myydään, mutta joillekin muille asiakkaille kuin allekirjoittaneelle. Esim. Saumassa ja Feressä ei ole rengasta nenässä, asiakkaana arvostan erittäin korkealle. Sitäpaitsi Crockett & Jonesit (suutari Ervingin - ei ainakaan toistaiseksi nenärengasta - huolenpidolla) on muutenkin itselleni loistavat, muutamalla parilla pärjään mainiosti työhommissa.

Makkispekkis
06.04.2020, 16.56

En ole kokenut eritteiden adheesio-ongelmia nenärenkaan kanssa enkä kuullut muidenkaan asiasta valittelevan. Ihmiset, joilla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, jaksavat kyllä tuota räkäasiaa taivastella. Jostain syystä kyseiset ihmiset suhtautuvat vähemmän intohimoisesti esimerkiksi viiksiin, joihin räkä jämähtää huomattavasti hankalammin.

Ari H
06.04.2020, 17.12
^ Se onkin viikisen perimmäin tarkoitus; olla räkäjarruna. Näin koronan aikoina on tärkeää, ettei räkä valu suuhun.

LJL
06.04.2020, 17.16
En ole kokenut eritteiden adheesio-ongelmia nenärenkaan kanssa enkä kuullut muidenkaan asiasta valittelevan. Ihmiset, joilla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, jaksavat kyllä tuota räkäasiaa taivastella. Jostain syystä kyseiset ihmiset suhtautuvat vähemmän intohimoisesti esimerkiksi viiksiin, joihin räkä jämähtää huomattavasti hankalammin.

Pensselisetä tai nenärengassetä ovat nähdäkseni about yhtä jäätäviä. Samoin massiivinen parta, ellei työskentele joulupukkina. Aina jos arvelluttaa, palaa perusasioiden äärelle katsomaan SA-Int palvelusohjesäännön kuvaa ja tekee omat johtopäätöset, mikä on ok. Siteeratakseni erästä intin kouluttajaa "se till att den där John Lennon klipper sitt hår ikväll"

Samoin eräälle irakilaistaustaiselle alokkaalle huudettiin (suomeksi, kun ei ruotsia ymmärtänyt) lounasaikaan "NYT SISÄÄN JA AJAMAAN PARTA!!!", vaikka olin henkilökohtaisesti nähnyt, että kaveri sheivasi aamulla. Se kasvoi takaisin *vsssst-pffft*. Mutta tästäkin huolimatta täysin aiheellisesti huudettiin.

Smo
06.04.2020, 17.19
* Esimerkiksi Suomen hienoimpia miesten kenkiä (https://www.saintvacant.com/company) suunnitellaan ja myydään rengas nenässä ihan täysin uskottavasti eri alojen pukumiehille.

Luovat pukeutuu luovasti, rivimiehet ja suorittajat univormuun.

LJL
06.04.2020, 17.21
Luovat pukeutuu rumasti, rivimiehet ja suorittajat asiallisesti.

Korjailin hieman. Poikkeuksia saattaa esiintyä noin kerran vuodessa (jos silloinkaan)

tempokisu
06.04.2020, 17.34
Luovat pukeutuu luovasti, rivimiehet ja suorittajat univormuun.

Kiitos, nimenomaan joo luovasti vaikka joku voisi sanoa että rönttösesti....just katsoin että ohhoh, on vähä venyneet nää ajotrikoot. ... eipä haittaa jos kurastuu tai likastuu.
Mutta on kuitenkin hienot multicolor- ajolasit :cool: ne huomataan eikä kukaan kiinnitä huomiota rönttösiin vaatteisiin.

Smo
06.04.2020, 17.48
Mulla onkin shortsit, t-paita ja sandaalit (toki ilman sukkia). T-paidassa on sentään hihat, eli olkapäät ei näy, siinä menee raja :)

Facebookin liikevaihto taitaa olla Suomen valtion luokkaa .. tässä pari hemmoa yhtiökokouksissa

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/B_Zed7hTLYuxR5cPOvxmV5hH4Og=/0x0:3900x2646/1200x800/filters:focal(1588x638:2212x1262)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/63922434/1146087607.jpg.0.jpg

https://content.fortune.com/wp-content/uploads/2018/04/elon-musk.jpeg

LJL
06.04.2020, 17.57
^ Niin. Itse olen tavannut äärettömän varakkaita ja menestyneitä ihmisiä, jotka ovat pukeutuneet omaan makuuni erittäin huonosti ja/tai mauttomasti. Yksi kaveri ilmoitti itse pukeutuvansa tarkoituksellisesti mahdollisimman epäsiististi, koska kateus. Eli eivät välttämättä korreloi millään tavalla (tämän luulisi olevan yleistietoa) ja en arvostele liiketaloudellisen tai muun menestyksen perusteella kenenkään pukeutumista, että onpas hienoa tai rumaa.

Sanotaan näin että olen oman elämäni Reijo jolta on täysin turhaa tulla kaivamalla kaivamaan hyväksyntää sellaiselle mikä on mielestäni ihan perseestä. Oli kyse sitten pukeutumisesta tai muista asioista. Joskus joku sanoi että inhoaa Rolex-merkkisiä rannekelloja. Todella kiva kun kerroit! Kiinnostaa todellakin aivan tosi vähän. Jos tulen joskus vanhuudenhöperönä kyselemään joltakulta, että hei onhan tää mun S/M-nenärengas varmasti sun mielestä ok, niin saa vetää ihan varoittamatta turpaan.

Smo
06.04.2020, 18.02
Hommiin

https://i.pinimg.com/originals/6b/e5/90/6be590c603377b07b4330d440b10512f.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f5/BluesBrothers.jpg/220px-BluesBrothers.jpg

Smo
06.04.2020, 18.29
^Toki :)

Joku tuttu postas Fabuun etätyöasun, puvun takki ja kalsarit jalassa :D

LJL
06.04.2020, 18.34
Joku tuttu postas Fabuun etätyöasun, puvun takki ja kalsarit jalassa :D

Kuulemani huhun mukaan erään hovioikeuden eräs presidentti on istunut kesäisin pääkäsittelyjä yläosassa puvuntakki, kauluspaita ja solmio, alaosassa shortsit ja sandaalit. Ei näy asiakkaille, sillä hovioikeuden jäsenet eivät nouse paikoiltaan koko istunnon aikana.

mpk
06.04.2020, 19.05
Tähän väliin pakollinen kannanotto

https://youtu.be/DiDW3BLyTYc

stenu
06.04.2020, 20.54
Sanotaan näin että olen oman elämäni Reijo jolta on täysin turhaa tulla kaivamalla kaivamaan hyväksyntää sellaiselle mikä on mielestäni ihan perseestä. Oli kyse sitten pukeutumisesta tai muista asioista. Joskus joku sanoi että inhoaa Rolex-merkkisiä rannekelloja. Todella kiva kun kerroit! Kiinnostaa todellakin aivan tosi vähän. Jos tulen joskus vanhuudenhöperönä kyselemään joltakulta, että hei onhan tää mun S/M-nenärengas varmasti sun mielestä ok, niin saa vetää ihan varoittamatta turpaan.

Tähän ehkä vähän tekisi mieli sanoa, että ikä ja elämänkokemus saattaa vielä opettaa, että mustan ja valkoisen välissä on harmaata. Mun mielestä sun kannalta realistisempi uhkakuva voisi olla vaikkapa se, että sun poika yhtäkkiä viistoistavuotiaana päättääkin laitattaa itselleen sen nenärenkulan. :eek:

Onneksi oma duuni on sellainen, että A. uskottavuus ei mene shortseista, mutta halutessaan voi koristautua pukuunkin ja B. ei tarvitse eikä oikeastaan edes kannata lokeroida ketään ulkonäön perusteella.

Singer
06.04.2020, 21.18
:D vaihdetaan, krakat naisille ja mekot miehille. Miehille myös: käsilaukut, kampaukset, meikkaus, korkokengät ...sun muut hörselöt.
asia selvä, mutta vain osittain, kun kenkien kanssa on harvinaisen vaikeaa ja pari muutakin vaatekappaletta ei vain sovi sellaisenaan, kuten avoisimmat barokkiasut.
np: Leevi & the leavings - Poika nimeltään Päivi :P

LJL
06.04.2020, 21.35
En tiedä olinko jo maininnutkin, mutta en pidä nenärenkaista. Saatan kuitenkin pitää nenärengasta käyttävästä ihmisestä, en vain ole tavannut vielä ainuttakaan.

Pukeutumisasioita kun tässä mietin, niin tajusin että mun ruskeat Dario Dodonit täyttää justiinsa 12 vuotta. Ostin ne Bulevardilta X-Tra Outlet -nimisestä firmasta (en tiedä/muista onko puljua vielä olemassa) muistaakseni 450 eurolla kesällä 2008, olin sillon 21-vuotias. Oli muuten pikkuisen kalliit kengät opiskelijalle, mutta olin silloin pankissa kesätöissä niin ajattelin että pitää olla hienot :D Ne on edelleen keskimäärin noin kerran viikossa käytettynä lähestulkoon uudenveroiset, suutari Erving sai ne reilu vuosi sitten aivan mahtavaan kiiltoon. Kengissä on se jännä, että ne on (pohja ja iltti poislukien) valmistettu kahdesta palasta. Aivan kengän takana on yksi kapea kaistale, ja koko muu kengän osuus on yhtä nahan palaa. Käytän kenkiä suurella tunteella aina harmaan puvun kanssa. Lupaan laittaa kuvan kun karanteeni joskus päättyy. Kengät, hieno herrasmiesasia.

stenu
06.04.2020, 21.38
asia selvä, mutta vain osittain, kun kenkien kanssa on harvinaisen vaikeaa ja pari muutakin vaatekappaletta ei vain sovi sellaisenaan, kuten avoisimmat barokkiasut.
np: Leevi & the leavings - Poika nimeltään Päivi :P

Se kuinka ihmiset itseään koristelee on kovin aika- ja kulttuurisidonnaista. Nykyään länsimaissa miesten koristautumiseen käyttämä puku oli alunperin koti- ja vapaa-ajanasu. Töihin ja juhlaan miehet koristelivat itsensä pitsiin, silkkiin ja polvimittaisiin röyhelöhameisiin. Toisaalla taas vielä nykyäänkin miesten juhlakoristautumiseen liittyy ylenpalttinen miehisyyden korostaminen (https://live.staticflickr.com/8336/29137601520_af10486c0c_b.jpg).

Smo
06.04.2020, 21.57
Minä en niin varauksellisesti suhtaudu nenärenkaisiin

https://cdn10.phillymag.com/wp-content/uploads/2014/10/madonna-bedtime-stories.jpg

usko juntunen
06.04.2020, 22.03
Aivan samat sanat. Oisko ollu 2013 Juhannus kun viimeksi käytin.
https://lh3.googleusercontent.com/yDX4FA7Pp9y7tuqHc1-EOOyzrwODpeMoVf2k4t0C8Mq8JxSW86bsVH_TvJRJEgAQAPwar aiNMwb8EYB4eMd5jnmED2zGFb3DwXuzt9DYJWG67g_o2ZFuM05 RiQnY1kb9b2yXHHud6k-vusyqs-F1-ACwXhn7v3_B3wpKOo-UWHDZujG8Q--i3LmcYLNHcQfGB6S4dOKo5sp9m8iYEmLSI8xGi6x3LOciVTACU ZPd-W3KP48N-DR_fd1obGs6H1GzAmyPIYytdId7lrUTJ1_J_SjRK-CTCsPz1KhGnJGVSt-h0R6mUPJ-WugVuCZvnM3nn4zqVPVejPcZzWflBnq5-_ro_gUr5WHWb62Hp4Fkmf0KTQtOxIBfkjTc5fk--9I-ElClOvZcCW80RNfly3qiX-tFKPlo3UbwHzos9nE7WgOPkLWxLb-Ujg0xIVghWZaPXJs2gz5EbxoHLlAeney6Ou_rxzkWANLAsHbY8 xa4Gdyg4XPDoz4rhgrCE6H0bnTrm4pL6hoVGnz8MOqaYwkG4b2 EwrR44E4icqUbNMYKDtLoWllo5g3365z6Pg5GCsvwbf2TB_SaG TwjFL8zWqM-jyLCykv_gsymEhJ1u8lwmTKXbrZ67w3xNuWXSVI4txduX_TGHZ AxwwgRhqhBU9_pT7Mvfq1uxWrWZ3gXaaFyBLk2F4QYOcyv32me CPeoEOWdCuNSoonsKsAL-qnXyBlYpERGyvuvi8wXIRtCzCJUAinjtKalN_vlsKas=w569-h758-no

mpk
06.04.2020, 22.12
Kengät, hieno herrasmiesasia.

Akkurat!

tempokisu
07.04.2020, 08.17
^^^ erityisesti barokki/rokokoo-tyyli oli mielestäni kaikkein hienoin tyyli, ylhäisön tyyli siis. Kärppää, kultaa ja krumeluureja, miekkoja ja kaikkea hienoa.

https://3.bp.blogspot.com/-ZJ5ShgYKEB4/VB2QSWnepRI/AAAAAAAACzA/JNfG7ZJBhDw/s1600/louis-14.jpg

Ari H
07.04.2020, 10.23
Hommiin

https://i.pinimg.com/originals/6b/e5/90/6be590c603377b07b4330d440b10512f.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f5/BluesBrothers.jpg/220px-BluesBrothers.jpg

Voi olla kun nämä tulisivat neukkariin, niin neuvottelu päätyisi pian yksimieliseen tulokseen. "Tarjous, josta ei voi kieltäytyä."

lansive
07.04.2020, 16.29
Mitään mihin liittyy kravatti ei ole hienoa aikaa.

LJL
07.04.2020, 16.32
Käytän solmiota kunnioittaakseni tilaisuutta. Tällaisia ovat mm. iltatilaisuudet, koulutustilaisuudet, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tapaaminen sekä oikeuden puheenjohtajana toimiminen (ei ikävä kyllä enää vuosiin ajankohtainen :(). Muuten en käytä, sillä saan solmiosta niskajumin aiheuttamaa viheliäistä migreeniä. Kravattipäivien saldo on keskimäärin 800-1600mg Ibumaxia. Joko pukua tai vähintään irtotakkia käytän päivittäin, aika rennosti tosin. Mittatilauspukuja en toistaiseksi omista. Etätyökaranteenissa tietysti pieruverkkarit :cool:

lansive
07.04.2020, 16.50
Joissakin sosiaalisissa tilanteissa on pakko pitää kravattia, mutta siihen se jää minulla. Häät ja hautajaiset, eipä muissa juuri tule pidettyä.

Vielä toiset 20 senttiä partaa, niin kukaan ei huomaa onko minulla kaulassa hirttosilmukka, kravatti vai orava.

tempokisu
07.04.2020, 18.34
Anteeksi, mutta Sanna Marin, kuitenkin pääministeri, voisi laittaa hiukset esim. nutturalle tai taakse, tai edes joskus eri tavalla kuin pitkät hiukset edessä. Samoin muut nuoret ministerit. Näyttäisi jotenkin vaan sopivammalta ja siistimmältä; tuo tyyli että hiukset korvien taa on ihan järkyttävä ja pikkutyttömäinen. Lisäksi naispuoliset ministerit on - avoimia hiuksia ja hymyä lukuunottamatta - kuin hautajaisiin menossa. Korutkin piristäisivät noita asuja. Esimerkiksi aamuteeveen naispuolisella toimittajalla oli tänään hiukset nutturalla, ja kaunis vaalea jakkupuku. No, voihan se musta vaatetus viestiä että nyt on kriisitilanne...ja muuten taas oli kuvasta jätetty pois joku vanhempi ministeri...

https://img.ilcdn.fi/aMd5WFdnI6CMCUYUtaSH8FY3GZ4=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/e6871601f1d78a18841c1cdcbcc81c990a0bfda8bbcf137d2a 901adf5b709975.jpeg

ja pyysin siis anteeksi kritiikkiäni, jotenkin vaan noi nuoret naiset eivät vakuuta...

TERU
07.04.2020, 18.42
Näyttää naispuolisten julkiolo, että ajatus on, olenkohan minä nyt riittävän seksikkään näköinen! Hiuksineen koruineen meikkeineen kurveja hivelevine vaatteineen...johtuneeko katsojan silmästä, syvä oma kokemus.

m-52
07.04.2020, 18.50
Sopisiko tämä tänne: https://www.youtube.com/watch?v=kcAxbsTfW0M

callahan
07.04.2020, 19.33
Mun mielestä Sanna Marinin hiukset on hyvin. Nuttura saattaisi olla tätimäinen ja miksi nuoren naisen pitäisi yrittää näyttää vanhemmalta? Musta on aina tyylikäs väri. Uskon että korujen puute on tietoista, imo he saattaa ajatella että jos jotain kalevalakorua tai muuta niin...no se ei kai vaan pukeutujien/stylistien mielestä ole sopinut päivän pukeutumiseen :)

Ja kyllä sitä vanhempaa äm...anteeksi naisministeriä on kuvattu, jopa liikaa ;)

Kihti
07.04.2020, 20.51
Sannalle sopisi pari tatskaa ja nenärengas
Joo. Hämähäkinseitti kaulatatuointi ja rystysiin aina muodikkaat "love" ja "hate".

Turf Moor
07.04.2020, 21.37
Mitään mihin liittyy kravatti ei ole hienoa aikaa.

Tähän liittyy kravatti ja tämä oli kyllä hienoa aikaa. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=YEMBXNmOTOw

teeässä
07.04.2020, 22.17
Rengas nenässä myydään, mutta joillekin muille asiakkaille kuin allekirjoittaneelle. Esim. Saumassa ja Feressä ei ole rengasta nenässä, asiakkaana arvostan erittäin korkealle. Sitäpaitsi Crockett & Jonesit (suutari Ervingin - ei ainakaan toistaiseksi nenärengasta - huolenpidolla) on muutenkin itselleni loistavat, muutamalla parilla pärjään mainiosti työhommissa.

Mukava huomata että täällä joku muukin luottaa crockett & jonesin laatuun. Itseltä löytyy kolme paria.

Sent from my iPad using Tapatalk

LJL
07.04.2020, 22.37
Mukava huomata että täällä joku muukin luottaa crockett & jonesin laatuun. Itseltä löytyy kolme paria.

Helkkarin hyvä!! :) Pitää rohkaistua ja käydä katsomassa mitä olisi tarjolla, koska jos löytyy hyvä pari niin se on automaattinen 500€ ka-ching. Tällä hetkellä C&J mustat ja vaaleanruskeat pukukengät, jotkut vähän Oxford-tyyliset tummanruskeat kiinnostaisi seuraavaksi...

https://images.selfridges.com/is/image/selfridges/690-10004-0275431109_DARKBROWN_ALT10?defaultImage=690-10004-0275431109_DARKBROWN_M&$PDP_M_ZOOM$

teeässä
07.04.2020, 22.43
Helkkarin hyvä!! :) Pitää rohkaistua ja käydä katsomassa mitä olisi tarjolla, koska jos löytyy hyvä pari niin se on automaattinen 500€ ka-ching. Tällä hetkellä C&J mustat ja vaaleanruskeat pukukengät, jotkut vähän Oxford-tyyliset tummanruskeat kiinnostaisi seuraavaksi...

https://images.selfridges.com/is/image/selfridges/690-10004-0275431109_DARKBROWN_ALT10?defaultImage=690-10004-0275431109_DARKBROWN_M&$PDP_M_ZOOM$

teeässä
07.04.2020, 22.48

Ostat C&J:n Pembroket country grain nahalla, tummat tai vaaleat. Et kadu. Monikäyttöisimmät kengät tällä rintamalla mitkä on.

mpk
07.04.2020, 22.53

Mäkin oon enemmän brogue-miehiä
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200407/111e50baad734d04e284299837e43738.jpg

izmo
07.04.2020, 23.25
Meillä duunissa Tero(nimi voi olla muutettu) sai epoksi allergian ja oli vielä laiken kukkuraksi ryypännyt viikon... ei ois kukaan työnantaja ottanut töihin kun oli pahan näkönen :eek:

mpk
07.04.2020, 23.32
Mulla oli lukioaikoina kaveri Jarkka, nimi ehkä muutettu, joka oli koko kesän myymässä ja tankkaamassa polttoainetta pienvenesatamassa. Jarkka, nimi ehkä muutettu, oli elokuun puolivälissä ihan hyvin säilyneen nelikymppisen näköinen.

izmo
08.04.2020, 00.43
Mulla oli lukioaikoina kaveri Jarkka, nimi ehkä muutettu, joka oli koko kesän myymässä ja tankkaamassa polttoainetta pienvenesatamassa. Jarkka, nimi ehkä muutettu, oli elokuun puolivälissä ihan hyvin säilyneen nelikymppisen näköinen.

ei sentään juonut kuormasta ?

LJL
08.04.2020, 00.59
Ostat C&J:n Pembroket country grain nahalla, tummat tai vaaleat. Et kadu. Monikäyttöisimmät kengät tällä rintamalla mitkä on.

Kiitti. Onko Fere edelleen place to go?

stenu
08.04.2020, 10.21
Mäkin oon enemmän brogue-miehiä

Brogue ja derby -yhdistelmä on mun mielestä vähän kuin hajuvettä ja lihapullia. Noin muuten mä olen enemmän derbymies. Tosin mustat oxfordit löytyy niitä tilanteita varten, kun ne pitää olla.

Pienemmät valmistajat kiinnostelee eniten kengissä (kuin myös silmälaseissa..). Vibergin Derby Boot (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0211/7310/products/DerbyBootCamelOiledCalfP1_1088x736.jpg?v=158586464 9) olis ehkä tällä hetkellä se, missä on kaikki palikat parhaiten kohdillaan. Tommoset kun ostaa, niin ei tarvitse toista paria elämänsä aikana miettiä. Vähän sama kuin rosterisissa fillarirungoissa.

Saint Vacantiin liittyen; Janne tekee käsittääkseni vielä jonkin verran kenkiä myös itse. Eli jos joku haluaa jotain todella hienoa, niin minusta Suomessa käsityönä tehdyt mittatilauskengät olis ne. Silloin homma alkaa siitä, että ensin tehdään puinen lesti, joka jää tietysti sitten talteen sitä seuraava paria varten.. Hintatasosta ei ole tullut herran kanssa juteltua. Vacantin normimalliston kenkiä tehdään muutaman kymmenen parin sarjoissa ja niissä anatomia on mietitty paremmin kuin monissa ulkomaisissa kilpailijoissaan. Nahat on vähintään samanlaatuisia ellei parempia, kun tarvittavat määrät ei ole yhtä isoja kuin suuremman volyymin tuottajilla. Plussaa on myös se, että jos kenkää tarvitsee muokata, löytyy siihen osaaminen ja välineet omasta takaa. Mulla on leveäjalkaisena henk. koht. kokemusta siitä ja ei voi muuta kuin suositella. Hinnoittelun suhteen jakeluketjusta puuttuu yksi välikäsi, joten hinta-laatusuhteessa moni ulkomainen häviää heittämällä. Mutta asiakkaalta vaaditaan tosiaan sitä, että kykenee asioimaan nenärenkaalla varustetun miehen kanssa eli ei sovi ehkä ihan kaikille.. :D Jos suvaitsevaisuuttaa yhtään helpottaisi, että herra on myös fillarimiehiä, niin mainittakoon nyt vielä sekin ja joka tapauksessa Saint Vacant on hienoa suomalaista yrittämistä. Asia, millä minusta on myös itseisarvoa - eikä vähiten juuri tällä hetkellä.

teeässä
08.04.2020, 10.53

Jos kysymys oli esitetty minulle niin en osaa sanoa. C&J:t olen aina hankkinut ulkomailta mutta viimeisistäkin laatukenkiin liittyvistä ostotapahtumista on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Erving on pitänyt Suomen päässä huolta näistä ja muista kengistähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200408/cf8484127958a5c8821a2a89c7b68a2a.jpg

Noin 15 vuotta ikää kengällä, kovaa käyttöä takana. Laatu ikääntyy kauniisti

mpk
08.04.2020, 11.35
Brogue ja derby -yhdistelmä on mun mielestä vähän kuin hajuvettä ja lihapullia.

No joo, ehkä vähän. Oxford broque C&J Westgate II ei oo ruma ollenkaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200408/d8630f955b87923791f66278af865455.jpg

harald
08.04.2020, 11.49
Koskien sortsit töissä vai ei. Eräänä kuumana kesänä helsingin bussikuskit kärsivät pitkissä housuissa kun bussin ohjaamossa saattoi olla +45°C. Eräät tulivat sitten sortsit jalassa töihin, johon sanottiin ei koska työpaikan ohjesäännöissä lukee että pitkät housut tai hame.

Seuraavana päivänä mieskuskit tulivat hame päällä töihin. Sen jälkeen sallittiin sortsit osana työunivormua.

tempokisu
08.04.2020, 18.48
^ :D lukiessani postaustasi ajattelin vastata...sitten luin postauksesi viimeisen lauseen. Juuri näin.

Kiva teidän puku/mono-vastauksista, saa tuntemaan että minulla on asiat todella mukavasti omassa työpaikassani :D

Ohiampuja
17.04.2020, 14.41
En tiedä onko syynä ikäluokka vai maalaistausta, mutta pukeutumiseen panostaminen ei ole koskaan ollut mun juttu. Ei töissä eikä vapaa-ajalla. Onneksi Salomonin Speedcrosseilla pärjää joka paikassa ja nahkaisia kävelykenkiä en ole tarvinut kuin pukujuhlissa ja muutaman kerran emännän kanssa teatterireissulla. :)

Yksi syy on kyllä jalkapohjan ongelmat, tavallisia kävelykenkiä ei pysty käyttämään kuin hetken. Onneksi löysin yhdet Eccot joissa on pohjat kuin lenkkareissa. Ne on ihan hyvät jalassa.
Joskus haaveilin että pitäisikö minunkin hankkia kaappiin jonkinlainen irtotakki iltatilaisuuksia varten. Sitten tajusin etteihän minulla sellaisia ole. Minun iltatilaisuudet mennään urheiluvaatteissa. Onneksi Haglöfsin ja Fjällrävenin ulkoiluvaatteet on nykyään aika tyylikkäitä, niilläkin pärjää jokapaikassa. :)

Ps. Tai voihan se syy/vika olla ihan mun omassa päässä. (tai kotikasvatuksessa) :)

tempokisu
19.04.2020, 21.28
En tiedä onko syynä ikäluokka vai maalaistausta, mutta pukeutumiseen panostaminen ei ole koskaan ollut mun juttu. Ei töissä eikä vapaa-ajalla. Onneksi Salomonin Speedcrosseilla pärjää joka paikassa ja nahkaisia kävelykenkiä en ole tarvinut kuin pukujuhlissa ja muutaman kerran emännän kanssa teatterireissulla. :)

Yksi syy on kyllä jalkapohjan ongelmat, tavallisia kävelykenkiä ei pysty käyttämään kuin hetken. Onneksi löysin yhdet Eccot joissa on pohjat kuin lenkkareissa. Ne on ihan hyvät jalassa.
Joskus haaveilin että pitäisikö minunkin hankkia kaappiin jonkinlainen irtotakki iltatilaisuuksia varten. Sitten tajusin etteihän minulla sellaisia ole. Minun iltatilaisuudet mennään urheiluvaatteissa. Onneksi Haglöfsin ja Fjällrävenin ulkoiluvaatteet on nykyään aika tyylikkäitä, niilläkin pärjää jokapaikassa. :)

Ps. Tai voihan se syy/vika olla ihan mun omassa päässä. (tai kotikasvatuksessa) :)

Mä olen tullu siihen tulokseen että ihminen tarvii sen "etsikkoaikansa", mä todellakin panostin pukeutumiseen joskus...öö...25 vuotta sitten. Kaikki ne kamppeet olen myyny kirpparilla. Goottivaatteet oli hienoja, mutta bilehilevaatteet hävettää.
Samoin jalkaongelman takia hyvä kun jotain leveälestistä monoa pystyy pitään, ja oli aika kun laitoin 15cm korkokengät.
Joo ei ole ilta- eikä muitakaan tilaisuuksia. Jos sinne ei voi mennä farkuissa niin tilaisuus ei ole minua varten.

Miettiny sitäkin että ilmeisesti puran tätä kaukokaipuuta pukeutumiseen nukke-harrastukseni kautta. En mä itelleni raski semmoisia vaatteita ja kenkiä ostaa kuin nukeille :D

...ja kauppaan menen 80-luvun aika kulahtaneissa ja osin tahriintuneissa ( kuvatessa sattuu....) verkkareissa/ tuulipuvussa. Reippaasti vaan, näyttää köyhältä ja sitähän se oikeasti onkin.

29er
20.04.2020, 11.59
Minäkin olen "ikäluokkaa", en maalainen, enkä vaatteilla koreilija. En ymmärrä miksi ihmiset käyvät esim. töissä urheiluvaatteissa tai edes ulkoiluvaatteissa.
Taidan olla ahdasmielinen kun mielestäni jopa lenkkarit & farkut on huono yhdistelmä. Kuka nyt farkuissa lenkkeilisi...

tempokisu
20.04.2020, 12.21
^ kiitos :D että sitten kuitenkin arvostat mua ( vaikket sitä varmasti kirjoittaessasi tiennytkään...) ainoastaan ajokamppeissa ei ole ~ kuvaa, muuten on vähintään pipossa.

Ohiampuja
20.04.2020, 14.41
En ymmärrä miksi ihmiset käyvät esim. töissä urheiluvaatteissa tai edes ulkoiluvaatteissa.
Minä taas tunnen oloni kotoisaksi kun päällä on fleeceä tai windstopperia. :)

lansive
22.04.2020, 14.23
ainoastaan ajokamppeissa ei ole ~ kuvaa, muuten on vähintään pipossa.

Eikö hopeisesta tempohaalarista saisi tuunaamalla sopivan?

Näen jo sieluni silmin autoilijoiden ajavan ojaan kun viideltä aamulla Säijän lenkillä kiitää vastaan ~ maantiepyörällä. Tai sitten ne vaan tööttää, kun luulee Audin mainoskampanjaksi.

tempokisu
22.04.2020, 23.27
^ on käyny mielessä, tuossa on hopeinen välikausitakki ( mutta se on jotenkin nihkee päällä, en ole käyttänyt kertaakaan) siihen voisi ommella. On myös kolmet trikoot joissa on värikkäitä ~~~ yhdet voisi ottaa ajohousuiksi?

Mutta pieni tarkennus, lähden nykyisin lenkille vasta merisään ( 5.50) jälkeen.

stenu
24.04.2020, 21.00
Perjantain kunniaksi ja saunan jälkeen nautitun ruosniemeläisen innoittamana aattelin vaan tulla kertomaan LJL:lle siitä, että kotimaisen pienpanimo-oluen etikettiin on päässyt eräs insinööri, ekonomi, humanisti, lomittaja, koodari, tradenomi ja jopa nenärenkaalla varustettu partainen artesaani, mutta yksikään renkaaton ja parraton juristi ei.. ;) (Kuten ei myöskään partainen mutta renkaaton optikko..) :D

https://ruosniemenpanimo.fi/wp-content/uploads/2018/08/Pullokuva_Artesaani_Ahtanum.png

LJL
25.04.2020, 00.01
^ Noh, ihan kiva kun kerroit :D