PDA

Näytä tavallinen näkymä : SUP X-Fat E

Pete K2
19.11.2019, 06.21
Tälle ei tainnut olla vielä ketjua. Jos olikin niin vinkatkaa ja jatketaan keskustelua siellä.

Tässä linkki valmistajan sivulle:
https://www.supcycles.fi/copy-of-sup-x-fat-carbon-1-x-11

Tämmönen siis tuli tänään taloon. Eka fatti. Kaikki muut fillarit maastureita (jäykkäperää, täysjoustoa, plussaa, luomua, sähköä). Myöskään Shimanosta ei kokemusta (yamaha ja brose tuttuja).
Teini polkee tällä koulumatkaa arjet (100km/vko) kevääseen asti. Sit varmaan jatkaa taas luomulla. Tälle kesälle koulumatkaa kertynyt fillarilla reilu 2000 km soraa. Nyt vaan soratiet rupeaa oleen siinä kunnossa, että nakkikumisella luomulla saa kuulemma polkee alamäkeenkin että se liikkuu. [emoji3]
Sähkö-fatti luomun sijasta tuli siksi, että mä pääsen viikonloppuisin ajaan huruajoa talvella. [emoji2956]

Ja sit eka kyssäri. Hissitolpan asennus sisäisellä vaijerilla vaatii moottorin irrotuksen. Onko siinä jotain ihmeellistä, mitä kannattaisi tietää etukäteen?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191119/92c6627d3dd31ea33355fd02deb4bb6f.jpg

Lähetetty minun SM-N950F laitteesta Tapatalkilla

harald
19.11.2019, 08.13
Näyttää samanlaiselta kuin tunturissa. Eipä siinä, kannattaa olla varovainen ja huolellinen suojamuovien pikkuruuvien kanssa. Katso miten johdot, putket ja vaijerit on vedetty kun lasket moottorin alas. Käänsin moottorin taaimmaisten pulttien varassa.

Pultit saattaa olla tiukassa. Hyvälaatuiset kuuskolot on tarpeen, itse rasvasin pultit kun laiton takaisin.

Onko tuossa rungon sisäiset johdot? Itse vedin brand-x ascendin vaijerin ulos vasemmalta puolelta. Pituus riitti hyvin. Mitä dropperia mietit?

Samalla kannattaa vetää lampulle johdot jos ei jo ole.

harald
19.11.2019, 08.14
Ai niin, eturattaan irrottaminen spindelistä kannattaa.

Pete K2
19.11.2019, 13.43
Jes, kiitos vinkistä!
Tolppa on vielä hiukan auki. Brand-x accend mietinnässä. Mulla oli sellainen aiemmassa Haibikessa ja sen huono puoli on talvella hidas ylösnousu sekä töyssyssä pieni niiaus vaikka palasi aina takaisin oikeaan korkoon. Hyvänä puolena on halpa hinta. Mulla on toisessa pyörässä Spessun hissitolppa, joka ei niia koskaan. Siinä on jopa pienet pykälät, jotka tuntuvat loksahtavan kohdalleen, kun säädön jälkeen istuu penkille. Moni ei siitä tykkää, mutta mä olen arvostanut nopeaa liikettä ja vankkumatonta kuormankantoa. Hintaa sillä tietty sitten on. :)
Toi lampun piuhan veto oli hyvä vinkki, jos joskus tulee hankittua sellainen lamppu, joka käy ulkopuolisella virralla. Ne taitavat vain olla aikas hintavia, jos niillä näkee johonkin?

harald
19.11.2019, 15.35
No 80 maksaa lezyne Macro Drive.

Minulla taitaa olla ascend 2.

Pete K2
25.11.2019, 07.13
Eilen säätelin SUPin ohjaamoa.
Hyllystä löyty 35mm stemmi, parani ohjaustuntuma huimasti. Alkuperäinen oli 90mm, jolla ajotuntuma muistutti traktorilla ajoa. Nyt 35:lla tuntuma on suht lähellä trail fillaria, nopea ja tarkka.
Tiputin myös stemmia alaspäin 10mm. Sai mummopyörä fiiliksen pois. [emoji3]
Hissitolpan liikepituus on max 125mm (kuskilla mittaa 180cm) vaikka täysjoustosmaasturissa sopiva on 160mm.
Huomiona oli myös että kammet on 180mm pitkät, joka tekee sen että ne menee aika alhaalla. Saa kiviä väistellä enemmän kuin täysjousto Levolla. Kuvasta näkee hyvin kuinka paljon alempana menee SUPin kammet Levoon verrattuna.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191125/4204dc77b2fc807b2431c24436a361f6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191125/b7c85d7697e9d00c66e01f3dd2602326.jpg

simtee
25.11.2019, 10.03
^^

Eikö ohjaamosta tullut turhan lyhyt, jos reach lyheni 55mm? Tuohan vastaa runkokoon muuttumista esim. XL -> M.

Teemu

Pete K2
25.11.2019, 10.26
Noita runkoja on vain kahta kokoa 45 ja 50. Mulla on isompi, joka speksien mukaan on 178-190cm kuskille (itse 180cm).
Vakio stemmillä ohjaamo tuntui selvästi pitemmältä kuin L-koon Levo. Äkkiseltään vähän turhankin pitkältä, mutta jos ohjaustuntuma olisi ollut ok, niin sillä vakiostemmillä olisin ajanut ainakin hetken aikaa.
Ohjaamo lyheni selvästi, mutta muutaman minuutin testilenkillä ei vaikuttanut kuitenkaan ahtaalta. Pitää tsekkailla, kun pääsee kunnon lenkille. Kenties joku 50mm stemmi vois olla kans vielä ok ajotuntumaltaan.

Pete K2
02.12.2019, 05.23
Nyt on pari lenkkiä päässyt ajaan 35mm stemmillä ja hyvältä tuntuu. Ohjaamo ei ole ahdas (pituutta 180cm) ja isompi runkokoko.
Eilen akku loppui 32km kohdalla. Pääsi vähän yllättään, en tiedä olisko sen voinut jostain nähdä etukäteen muualta kuin akkupalkeista mittarista. Esim monissa pyörissä muuttuu mittarissa joku valo punaiseksi kun alle 10% jäljellä. Toinen mielenkiintoinen huomio oli että tehot ei tippuneet lähellä loppua, kuten olen tottunut muissa merkeissä. Mulla siis kaikki tasot säädetty low:lle ja eilen ajoin pääosin trailillä. Hyviä akun ostopaikkoja saa vinkata?
Jäykästä keulasta voisin vielä jakaa kokemuksia, kun itse kovin arvoin kummalla otan. Tähän mennessä en ole joustokeulaa kaivannut. Jäykkäkeula on hiukan erilainen ajaa. Esim keulan kevennys sujuu paljon pienemmällä nykäisyllä kun keula nousee heti eikä osa nykäisystä kulu jousen ulos venymiseen. Tästä ominaisuudesta olen alkanut pitämään. Esim kovassa vauhdissa pikku nyppäisy, niin keula menee esteiden yli. Polkurytmiä ei tarvi muuttaa. Mutta sitten taas vastaavasti matalassa vauhdissa keula toppaa teräviin esteisiin kun joustokeula olisi mennyt yli. Eli vaatii pientä keulan kevennystä tai ainakin aktiivisempaa liikkumista fillarin päällä.
Sen muuten vielä huomasin kun eilen oli vähän pöperöinen lumikeli, että takarengas nosti ainakin tuolla kelillä aika hyvin lunta pakkaan ja alemmalle pulleylle. Pari kertaa joutu putsaan pulleyt kun rupes ketju hyppiin yli ja loppulenkistä pakan pikkurattaat oli kuorruttuneet lumesta umpeen, joten kotio tultiin isoilla rattailla. Kaikki lätäköt oli kyllä myös auki, joten niistäkin saattoi vähän vettä nousta vaihteistoon vaikka niiden yli, mitä ei päässyt kiertään, ajoin ihan nolla vauhdilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191202/73030d535a57d7081319ab1d7c8a9393.jpg

Pete K2
30.01.2020, 07.06
Mites muilla kestää akku tällä sup x-fat e:llä.
Tämä on meillä pojalla ajossa päivittäin mutta muutaman satkun olen päässyt ajaan ja tuntuu että maastossa akku kestää kokolailla +- 30km. Aivan liian vähän mun ajoihin kun normilenkki on yleensä +50km.

harald
30.01.2020, 12.21
Pyörähän näyttää aivan samalta kuin tunturi emax ja gzr advantag-e. Akku lienee sama 504 Wh?

Kai sillä latauksella fätissä noin 50 km polkee jos on enemmän kelviä tai kovaa pohjaa. En yllättyisi jos akku loppuu 30 km polkuajon jälkeen, etenkin jos on pakkasta. Akun suoja voisi auttaa pakkaseen, ja lähtö niin että akku otetaan lämpöisenä matkaan.