Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäinen pyörä Merida Big Ninety-Nine 1500
Ensimmäistä pyörää olen ostamassa käytettynä, viikonloppuna aion mennä katsomaan pyörää. Mitä minun kannattaa ottaa huomioon? Pyörä on alumiinirunko ja onko nykyään hyvä ostos kun ostaa täpäriä? Pyörä on alkuperäisillä osilla. Pyörä tulee pururata sekä maastoajoon.
https://99spokes.com/merida/2014/big-ninety-nine-1500
Paljon pyynti? Järkevyys riippuu täysin siitä.
^Juuri niin ja jos alkuperäisillä niin paljonko vaihdettavaa? Voi syntyä remonttia, kuitenkin jo viisi vuotta ikää...
^Juuri niin ja jos alkuperäisillä niin paljonko vaihdettavaa? Voi syntyä remonttia, kuitenkin jo viisi vuotta ikää...
Renkaita ja perushuoltoa on tehty. Ei omistajan mukaan mitään vaihdettavaa että kaikki toimii. Mitä mun kannattaa tarkistaa oston yhteydessä että ei löydy oston jälkeen ongelmia.
Joustot, linnut, kiekot, voimansiirto, laakerit jne...😉
Ota pyöristä ymmärtävä kaveri mukaan.
Kysy milloin vaihdettu, ketjut, rattaat, kumit, kiekot rihdattu, laakerit ja iskarit huollettu. Laita kaikki ylös Kauppakirjaan. Pitäs olla alle vuosi näistä toimenpiteistä.
Kaikesta huolimatta voit varautua maksamaan pyörän huolto/korjauksesta 200-400€ liikkeessä.
Tämä ei ole maailman ainut täysjousto. Jos on jotakin epäselvää, älä osta.
PS. Ikänsä puolesta pyörä alkaa olemaan elinkaarensa lopussa ja hieman vanhanaikainen. Hintaluokka oikea olisi 400-700€ kunnosta riippuen.
Jos et ole siihen itse tyytyväinen ja joudut myymään pois niin saat siitä noin 500€.
Entäpä jäykkäperä noin ekaksi pyöräksi tonnilla sää hyvän ja uuden?
Paksupolkija
12.11.2019, 12.56
Maastopyörää ostaessa ei kannata pitää sitä sijoituksena. Mieluummin kannattaa laskea niin, että missä ajassa olet valmis antaa sen ilmaiseksi pois ts. Ihan pikkurahalla. Eli se on harrastuksen hinta. 1000e pyörä jaettuna kolmeen vuoteen on halpa harrastus. Jos sitä joskus kauppa niin kaikki mitä saa, on plussaa. Ei vastannut alkuperäiseen, mutta näkökulma tämäkin.
Ota pyöristä ymmärtävä kaveri mukaan.
Kysy milloin vaihdettu, ketjut, rattaat, kumit, kiekot rihdattu, laakerit ja iskarit huollettu. Laita kaikki ylös Kauppakirjaan. Pitäs olla alle vuosi näistä toimenpiteistä.
Kaikesta huolimatta voit varautua maksamaan pyörän huolto/korjauksesta 200-400€ liikkeessä.
Tämä ei ole maailman ainut täysjousto. Jos on jotakin epäselvää, älä osta.
Huoltojen teosta ja tekijän ammattitaidosta on monenlaista käsitystä, joten myyjän mainospuheita tärkeämpää on kaluston kunto. Siksi jos ei pyörän tekniikkaa tunne, on kaksi vaihtoehtoa. Joko hyväksyy riskin epäonnistuneesta hankinnasta tai ostaa vain uutta kalustoa. Jos olisin myymässä käytettyä pyörää ja kaikki kirjattaisiin tarkasti kauppakirjaan, miettisin toiseenkin kertaan halukkuuta myydä. Voi olla ongelmia tiedossa, vaikka voihan vanteet olla kierossa, vaihteet pois säädöistä tai jousitus vikaantua päivä huollon jälkeen. Mitään takuutahan ei pyörässä ole.
Huoltojen teosta ja tekijän ammattitaidosta on monenlaista käsitystä, joten myyjän mainospuheita tärkeämpää on kaluston kunto. Siksi jos ei pyörän tekniikkaa tunne, on kaksi vaihtoehtoa. Joko hyväksyy riskin epäonnistuneesta hankinnasta tai ostaa vain uutta kalustoa. Jos olisin myymässä käytettyä pyörää ja kaikki kirjattaisiin tarkasti kauppakirjaan, miettisin toiseenkin kertaan halukkuuta myydä. Voi olla ongelmia tiedossa, vaikka voihan vanteet olla kierossa, vaihteet pois säädöistä tai jousitus vikaantua päivä huollon jälkeen. Mitään takuutahan ei pyörässä ole.Eihän harrastajat monesti varsinaoisesti edes huolla pyöriä vaan pitävät ne kunnossa. Tosiaan aika turhaa alkaa mitään listoja tekemään vioista, käytetty on käytetty ja takuu on käytännössä perävalot. Jos hinta tuntuu kovalta kuntoon nähden niin toista vaan katselemaan.
Kauppakirjan idea on se että kumpikin tietää missä mennään.
On aivan sama missä kunnossa pyörä on, kauppakirja vähentää tietoista tarvetta hiukan kaunistella asioita.
Loppupeleissä voi sitten terapoida itseään kauppakirjan kanssa ja todeta.
"Tämmöistä se on täällä ajassa"
Mutta haluaako oikeasti ajaa 5vuotta vanhalla pyörällä kun samalla rahalla sää nykyaikaisen. Sitä voi kysyä jo nyt.
Älkää nyt viittikö tehdä yksinkertaisesta asiasta näin vaikeaa, totuus on se että jo pelkkä tuo kuva pyörästä kertoo kaiken olennaisen. Tuossa ei ole mitään muuta kuin että se on täysjoustopyörä, kaikki muu on autamattoman vanhanaikasta ja luoltaan poistyöntävän näköistä.:o:o
Joo ei sillä voi ajaa ja kaikkee. Kauppakirja kannattaa tietysti tehdä yleensäkin vähänkään kalliimmasta. Ja nyt niitä alle tonnin täysjoustoja vaan esille. Kyllä kai tosta jotain 700-800 voisi maksaa jos olisi tarvetta.
Maastopyörää ostaessa ei kannata pitää sitä sijoituksena. Mieluummin kannattaa laskea niin, että missä ajassa olet valmis antaa sen ilmaiseksi pois ts. Ihan pikkurahalla. Eli se on harrastuksen hinta. 1000e pyörä jaettuna kolmeen vuoteen on halpa harrastus. Jos sitä joskus kauppa niin kaikki mitä saa, on plussaa. Ei vastannut alkuperäiseen, mutta näkökulma tämäkin.Tää on kyllä aika hyvä ajattelutapa ottamatta nyt kantaa tähän kyseiseen tapaukseen.
Kauppakirjoja ja kirjauksia huolloista osista yms. vanhasta alle tonnin kapineesta. Olisko pientä llioittelun makua?
Mitäpä sitten jos fillariin tulee vikaa ja asiasta syntyy erimielisyyttä, käräjillekö mennään asianajajan kanssa tappelemaan kauppakirjaa heilutellen?
Kauppakirjalla nyt vaan pystyy jollain tavalla todistamaan omistusoikeutensa kun myy taas vaikka eteenpäin. Siihen menee jopa pari minuuttia kun sen tekee. Ennemmin pitäisi kysyä miksi sitä ei tekisi muutaman satasenkin ostoksesta. Varsinkin käteiskaupoissa.
Enpä ole ennen kuulut että polkupyörän ostosta tehtäisiin kauppakirja, voi siinä enempi pyöriä harrastaneella myyntitilanteessa olla sekavat ajatukset kun ostaja vaatii kauppakirjaa, voi jäädä kaupat helposti tekemättä. Kumpi epäilee toistaan, siinäpä kysymys.
cokekola
12.11.2019, 21.56
Mitä ihmettä? AINA tehdään kauppakirja! Miksi ihmeessä ei tehtyäsi ja miksi SE herättäisi epäilyksiä? Päinvastoin, vain hämärän tavaran kauppiaat eivät suostu kauppakirjaa tkememään.
Oletko koskaan myynyt pyörääsi.
Kerro miten kauppakirja muuttaa kauppaa "rehellisemmäksi"
Olen tänä vuonna myynyt 2 käytettyä pyörää ja kauppakirjasta ei ole ollut minkäänlaista edes puhetta.
Tuntuu vaan niin lapselliselta jos ostaja vaatii kauppakirjaa, ei kyllä anna kuvaa ostajan aikuisuudesta.
Kaupan todistettavuuteen on huomattavasti parempia todisteita kuin tarvittavien todistajien allekirjoittamat viralliset kauppakirjat joilla oikeasti on jotain merkitystä mutta niitä käytetään yleensä maa ja metsä kaupoissa ja joskus auto yms. kaupoissa.
Pelkkä maksu kuitti on arvokkaampi kuin tekaistu kauppakirja ilman todistajia.
Täsmälleen samaa mieltä. Se on polkupyörä. Jos joku tulee minulta vaatimaan kauppakirjaa, johon eritellään fillarin osat ja korjaukset, niin poistun kyllä aika vikkelään takavasemmalle.
Josko riittäisi maksu/ostokuitti johon on merkattu fillarin numero, että se todistetusti on sitten ostettu eikä varastettu. Jos on huoltokuitit näyttää niin hyvähän se on.
Mutta kun puhutaan kauppakirjasta, johon kirjailtaisiin "milloin vaihdettu, ketjut, rattaat, kumit, kiekot rihdattu, laakerit ja iskarit huollettu" niin huhhuh....
Mitä varten? Mahdolliseen käräjöintiin?
Kannattaa nyt muistaa että jos alkaa puhumaan kauppakirjan tekaisusta niin se on asiakirjan väärennös ja sitä ei katsota hyvällä oikeudessa. Jotenkin vaikeaksi taas menee näiden parin sankarin kanssa. Kauppakirjan tekoon menee tosiaan noin kaksi minuuttia ja riittää kun siinä on kaupan kohde (polkupyörän malli, runkonumero), kaupan osapuolet, päiväys sekä mahdollisesti kauppahinta ja että se on suoritettu. Jos myyjä ei tee niin kyllä itse voin tehdä sellaisen ostaessa. Ei siinä tarvitse mitään osia luetella. Tuntuu nyt taas siltä että on pakko vängätä koska, niin en kyllä tiedä miksi. Jos kyse on lopulta vaikka varastetusta tavarasta niin eihän se suoranaista suojaa anna mutta on todiste ainakin jonkin sortin vilpittömyydestä. Joku lakimies voi kertoa lisää. Myyjällehän sillä nyt ei kauheasti ole merkitystä jos on rahat saanut. Varsinkin jos on varastettu ja maksettu käteisellä.
Kannattaa nyt muistaa että jos alkaa puhumaan kauppakirjan tekaisusta niin se on asiakirjan väärennös ja sitä ei katsota hyvällä oikeudessa.
Just noin. Tuon vuoksi myyn sen fillarin vaan ovesta pihalle sellaisella hinnalla että se menee toisella harrastajalle halvalla kaupaksi.
Jos joku alkaa vaatimaan minulta kauppakirjaa, johon täytyy kirjata keskiön huollosta lähtien kaikki, niin jätän fillarin vaan myymättä.
Todennäköisesti kaveri vaatii minulta rahoja takaisin, mikäli se keskiö alkaakin rohisemaan seuraavana talvena.
cokekola
13.11.2019, 00.23
Oletko koskaan myynyt pyörääsi.
Kerro miten kauppakirja muuttaa kauppaa "rehellisemmäksi"
Olen tänä vuonna myynyt 2 käytettyä pyörää ja kauppakirjasta ei ole ollut minkäänlaista edes puhetta.
Tuntuu vaan niin lapselliselta jos ostaja vaatii kauppakirjaa, ei kyllä anna kuvaa ostajan aikuisuudesta.
Kaupan todistettavuuteen on huomattavasti parempia todisteita kuin tarvittavien todistajien allekirjoittamat viralliset kauppakirjat joilla oikeasti on jotain merkitystä mutta niitä käytetään yleensä maa ja metsä kaupoissa ja joskus auto yms. kaupoissa.
Pelkkä maksu kuitti on arvokkaampi kuin tekaistu kauppakirja ilman todistajia.
Tämähän on sama asia kuin kauppakirja. Ei kauppakirja minimissään ole muuta kuin myyjän ja ostajan nimet, kaupan kohde ja hinta. Ei mitään mystistä. Kannattaa opetella aikuisten termien merkitys, jos niitä käyttää.
Opettele kuule ite...osta pyöräsi kauppakirjalla ja olet taatusti naurun alainen, sen se sulle takaa.
Eihän uusistakaan pyöristä tehdä mitään kauppakirjoja. Ei ole kuiteissa ollut koskaan omaa nimeä.
Eihän uusistakaan pyöristä tehdä mitään kauppakirjoja. Ei ole kuiteissa ollut koskaan omaa nimeä.
Outoa. Kyllä minun 2000-luvulla polkupyöräliikkeistä ostamistani fillareista on tehty kirjoitettu kuitti nimellä. Ja maailmalta ostamistani rungoistakin.
Ja olen myymistäni fillareista tehnyt ihan kyselemättä "kauppakirjan"... yksinkertaisesti sisältäen myyjän ja ostajan nimet sekä kauppakohteen yksilöitynä runkonumeroineen. Heittäköön ostaja roskiin jos ei tarvitse.
Kauppakirja-asiassa pointti oli siinä, että kirjattaisiin huoltohistoria. Se lienee turhaa, kauppakirjan tai kuitin kirjoittaminen tuskin on kenenkään mielestä epäilyttävää. Mutta oikeus tuskin ottaa käsittelyyn riitatilanteessa tonnin pyöräkauppaa.
Samba on eka pyörää ostamassa, homma pitää tehä kunnolla.
Osta Samba uusi pyörä, kuten tätä lankaa lukiessa huomasit monenlaista myyjää on liikkeellä.
Firlefanz
13.11.2019, 12.16
Jos kiinnostaa, voi laittaa hakusanoiksi "gebrauchtes fahrrad kaufvertrag". Löytyy sekä valmiita kauppakirjapohjia että hyödyllisiä neuvoja käytetyn pyörän ostajalle. Käännöskone kääntää, ainakin jotenkin.
Voidaan toki ajatella että Saksa nyt on Saksa ja saksalaiset saksalaisia tai että suuressa maailmassa asiat voivat olla toisin.
PS Omista pyöristä kolme neljästä on ostettu käytettyinä. Kauppakirjoja ei ole tehty eikä pyörän runkonumeroa tai myyjän henkilötunnusta ole kirjattu, mutta yhtäkään pyöristä ei toisaalta ole ostettu käteisellä myyjältä josta olisin tiennyt vain etunimen enkä sitäkään oliko se oikea:rolleyes:
Käytettyjä pyöriä on tullut myytyä ja ostettua vaikka kuinka, hintaluokassa 200-2000. Koskaan ei ole tullut edes mieleen kauppakirjan teko, kummallakaan osapuolella. Kaupat on tehty aina livenä, esim osapuolien asui kaupunkien puolessa välissä sijaitsevan bensiksen pihassa, koejon ja visuaalisen tarkastelun kautta tottakai. Rungon ja kiekot kyylään tarkkaan. Myös oma vakuutusyhtiö ei vaadi kuittia tai paperihommia, sana tai kalliimmassa pyörässä valokuva riittää todisteeksi omistajuudesta. Mielestäni kauppakirja on turha helposti vaihdettaviin osiin perustuvissa tavaroissa esim pyörät ja pöytätietokoneet. Käytettyä ostaessa on vain hyväksyttävä riski että osat on ajettuja ja jotain saattaa mennä pian vaihtoon. Siitä huolimatta käytetty on usein taloudellisesti järkevin. Vaikka kauppakirja olisi tehty, eihän se tarkoita mitään automaattista takuuta että edellisen omistajan täytyisi alkaa korvata jotain seuraavalla viikolla naksuvaa keskiötä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.