Näytä tavallinen näkymä : Muljaantuneiden jarrulevyn pulttien irroitus?
Sain käsiini 6-bolt levyjarrukiekon (Shimano M475 navalla) jonka edellinen omistaja oli onnistunut irroittamaan kolme jarrulevyn pulttia, katkaisemaan yhden ja muljaamaan kahden pultin päät täysin pyöreiksi. Katkennut pultti taitaa olla menetetty tapaus mutta nuo pari muuta olisi kiva saada pelastetuksi.
Tähän mennessä on kokeiltu pultin lämmittämistä juotoskolvilla ja T30 torx-kärjen hakkaamista sisään - Torx ei kuitenkaan pitänyt riittävästi. Rautasahalla voisi tehdä kolot isolle lattapääruuvarille mutta en ole kovin vakuuttunut että kanta kestää silloin enää tarvittavaa vääntöä.
Löytyykö foorumilaisilta kokemusta ja vinkkejä mitä muuta kannattaa kokeilla? Montaa euroa tuon pelastamiseen ei kannata kuitenkaan käyttää.
Poraa pään pois. Kun levyn irrottaa jää riittävästi kierreosaa että saa pihdeillä otteen, se riittää koska jännitys on hävinnyt pultista.
^ Ei sitä levyä varmaan pakko ole vaihtaa, mutta mieli tekisi kun varastossa olisi parempilaatuinen levy tilalle.
Jospa lyö metallitaltalla ruuvin kantaa ulkokehältä auki päin tangentin suuntaan. Pulttia voi vähän lämmittää, niin mahdolliset kierrelukitteet pehmenee. Myös järeät lukkopihdit on noissa hyvä työkalu.
pikkukolvin lämmöt karkaa alumiiniin, eikä mahdollinen lukite ole moksiskaan. Jos paikallaan oleva jarrulevy on jätettä, niin sen leikkaamisella pultit voisi aueta kanssa. Tai jos toinen paikoillaan olevista lähtee, niin sitten voi yrittää kääntää jarrulevyä yhtäaikaa ruuvin kanssa.
Tuo taltalla lyönti toimii monesti.
Siis torxin upotus keskittää poran hyvin. Viiden minuutin homma.
Poraaminen pätevä konsti. Voi kokeilla myös laittaa palan sisuskumia tai vastaavaa torx kärjen ja pultin väliin. Kumi täyttää nyölääntyneet kolot ja antaa pitoa torxille jos pultti ei ole poikkeuksellisen kovaan juuttunut.
maalinni
08.11.2019, 20.20
Poraaminen pätevä konsti. Voi kokeilla myös laittaa palan sisuskumia tai vastaavaa torx kärjen ja pultin väliin. Kumi täyttää nyölääntyneet kolot ja antaa pitoa torxille jos pultti ei ole poikkeuksellisen kovaan juuttunut.
Sama toimii joskus myös pikaliimalla.
Poraaminen pätevä konsti. Voi kokeilla myös laittaa palan sisuskumia tai vastaavaa torx kärjen ja pultin väliin. Kumi täyttää nyölääntyneet kolot ja antaa pitoa torxille jos pultti ei ole poikkeuksellisen kovaan juuttunut.
^Tämä pari kertaa toiminut eri paikoissa.
Paksupolkija
09.11.2019, 12.20
Vastapäivään kierteinen poranterä. Tämmöisellä nostin mp:n kannesta katkenneen pinnapultin.
^Siis vastakierretappi...
^Varmaan Paksupolkija tarkottaa ns.vasenkätistä poranterää jolla tosiaan katkenneet pultit saa yleensä helposti pois...jopa helpommin kuin vastakierretapilla.
Mitäköhän noita vasenkätisiä poranteriä löytyisi parhaiten? Motonet ei ainakaan näytä varastoivan?
maalinni
09.11.2019, 20.49
https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/K%C3%A4sity%C3%B6kalut/Ulosvetimet/Ruuvinulosvetimet/417/Poranter%C3%A4sarja+vasenk%C3%A4tiset+4-osainen/2244
Dremelin katkaisulaikalla ura pultin päähän ja terävällä/hyväkuntoisella talttaruuvarilla varovasti kovaa painaen auki.
Jos on pieni kaasutoho niin sillä ensin lämpöä.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
https://www.ebay.com/itm/RUKO-Left-Hand-Drill-Bits-HSS-G-All-Sizes-from-1-0mm-13-0mm-HIGH-QUALITY-/252847091914
Mikäköhän olisi hyvä teräkoko M5 pultin ulossaantiin?
usko juntunen
09.11.2019, 22.51
^
M5 vakiokierteen porareikä on 4.2mm joten ei tuota suurempi ettei syö navan kierrettä pois. Jättäisin mielellään pienen turvavälin ja kokeilisin 4mm poralla.
^Kiitti, laitoin 2.5 millisen tilaukseen.
Travelkicking
10.11.2019, 17.19
^Kiitti, laitoin 2.5 millisen tilaukseen.
Pop-niitille tarkoitettu kaksipäinen terä näyttää olevan 3,26 mm. Itse otan pultteja irti normaalilla poranterällä. Reikään lyödään sitten sopiva kiila (ei liian lujaa). Täällä oli kylläkin jo parempi vastaus eli vasenkätinen terä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.