Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 7sp kierrepakan tilalle 9sp vaihtajalle ja vivulle sopiva pakka?



arov
07.11.2019, 16.04
Tuli hommattua napamoottorisarja, jossa oli Shimanon 7sp kierrekasetti. Pyörässä taas on ollut normaali Shimanon 9sp kasetti ja sen kanssa hyvin toimineet Sramin X9 vaihtaja + vipu. 7sp pakassa vaihteiden väli on isompi ja se ei siksi toimi suoraan nykyisen vaihtajan ja vivun kanssa.

Onko siis olemassa kierrepakkaa, joka sopisi tuon 7sp pakan tilalle ja jossa olis vaihteiden väli sopiva 9sp vaihtajalle ja vivulle?

9sp ei taida mahtua, kun tuo 7sp pakka oli n. 34mm korkea ja alkuperäinen 9sp kasetti oli 38mm korkea. Haarukassakaan ei ole yhtään ylimääräistä tilaa. Mutta voiko esim tällaisen asentaa niin, että jättää pienimmän rattaan pois? https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mfm909-9-speed-threaded-13-32-for-e-bike-35261 Vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa vaihtaja ja vipu 7sp mallisiin?

maalinni
07.11.2019, 18.02
Ei kai tosta saa rattaita irti ilman väkivaltaa?

maalinni
07.11.2019, 18.04
Itse hommaisin 7sp vivun ja shimanon 7-9 vaihtajan (8 ja 9 takavaihtajat pitäisi toimia 7 pakan kanssa)

arov
07.11.2019, 18.41
Eikös nuo kierrepakat purkaudu kun kahdella ketjupiiskalla kääntää pienintä ja suurinta ratasta eri suuntiin?

Jos vaihtaa vaihtajan ja vivun 7sp mallisiksi niin pitääkö vaihtaa myös leveämpi ketju, koska pakka olisi silloin tuolla isommalla rattaiden välillä?

Toki mieluiten pitäisin nuo X-9 vaihtajan ja vivun, kun ne taitavat olla hiukan parempilaatuisia kuin 7sp osat. Mutta jos sopivaa pakkaa ei saa mistään askarreltua niin ei taida onnistua.

arov
07.11.2019, 18.47
Jos olisi sellainen 9sp kierrepakka, jossa lähtee pienin ja toiseksi pienin ratas yhtenä osana, niin siitä voisi ehkä saada työstettyä pienimmän pois niin, että saisi vielä ruuvattua pakan kasaan hiukan kapeampana. Onko kellään aavistusta tai tietoa että voisiko tällainen viritelmä toimia edes teoriassa ja että onko tällaisia pakkoja edes olemassa?

harald
07.11.2019, 19.02
Oletko koittanut lukea tuolta: https://www.sheldonbrown.com/

arov
07.11.2019, 19.36
Jep, tuotakin sivustoa on nyt pari päivää opiskeltu, mutta ei ole vielä selvinnyt että saisiko tähän 34mm tilaan sovitettua jonkun pakan jossa rattaiden väli olisi sopiva näille 9sp kamoille.

nure
08.11.2019, 14.28
Suosittaisin tuota maalinnin neuvoa ja välttäisin tuollaisia virityksiä. Joskus kannattaa miettiä kun hankkii tuollaisia muinaisia kapistuksia että onko järkeä vaikka halvalla saikin...?

oppes
08.11.2019, 17.07
Mulla on 9sp kierrepakka hyllyssä. Mittaan sen. Ainakin Greencyclelta saa noita.

oppes
08.11.2019, 17.10
Kierrepakka purkautuu / irroitetaan omalla napaa integroituvalla työkalullaan "kääntämällä normaalisti auki" ja pitämällä kiekosta kiinni. Vapaaratashan on integroitu tuohon pakkaan. Ainakin itsellä tuo 9sp kierrepakka toimii hyvin yhteen 105-sarjan indeksoijan kanssa, joten lienee yhtä (liian) paksu kuin tuo 9sp kasetti.

oppes
08.11.2019, 18.21
Eikös nuo kierrepakat purkaudu kun kahdella ketjupiiskalla kääntää pienintä ja suurinta ratasta eri suuntiin?

Jos vaihtaa vaihtajan ja vivun 7sp mallisiksi niin pitääkö vaihtaa myös leveämpi ketju, koska pakka olisi silloin tuolla isommalla rattaiden välillä?

Toki mieluiten pitäisin nuo X-9 vaihtajan ja vivun, kun ne taitavat olla hiukan parempilaatuisia kuin 7sp osat. Mutta jos sopivaa pakkaa ei saa mistään askarreltua niin ei taida onnistua.

Juu. Mittasin tuon 9sp-kierrepakan ja on "laidasta laitaan 41mm". Ainakaan tuo oma hyllyssä oleva ei nyt lähtökohtaisesti ole purettavissa noin, vaan vaatii jonkin sortin erikoistyökalua, jolla "takaseinällä" olevasta lukkorenkaasta saa kiinni. Kun en ole ikinä moista atomeiksi purkanut, niin kyse pienimpien rattaiden eliminoinnissa on vielä tuo integroidun vapaarattaan leveys. Riittääkö, että saa lehden pari veks, vai pitääkö vielä vapaarattaan runkoakin kaventaa?

arov
09.11.2019, 14.48
Suosittaisin tuota maalinnin neuvoa ja välttäisin tuollaisia virityksiä. Joskus kannattaa miettiä kun hankkii tuollaisia muinaisia kapistuksia että onko järkeä vaikka halvalla saikin...?

Tuo saattaa tosiaan olla ainoa helppo ratkaisu. Totta puhuen en sarjaa tilatessa edes osannut ajatella, että moottorissa ei olisi kasettia, vaikka taitaa olla niin että suurin osa näistä halvoista kiinalaisista sähkösarjoista on juuri näitä kierrepakalla varustettuja. Seuraavalla kerralla tulee varmasti selviteltyä vähän perusteellisemmin ennen tilaamista.

arov
09.11.2019, 15.00
Kierrepakka purkautuu / irroitetaan omalla napaa integroituvalla työkalullaan "kääntämällä normaalisti auki" ja pitämällä kiekosta kiinni. Vapaaratashan on integroitu tuohon pakkaan. Ainakin itsellä tuo 9sp kierrepakka toimii hyvin yhteen 105-sarjan indeksoijan kanssa, joten lienee yhtä (liian) paksu kuin tuo 9sp kasetti.

Jep navasta tuo irtoaa sillä erikoistyökalulla jossa on uria, mutta eikös rattaitten toisistaan erottaminen kuitenkin onnistu nykyisissäkin malleissa tällä tavalla kahdella ketjupiiskalla kääntämällä? https://youtu.be/uwGCZuWPQGk?t=111

Siltä tuo näyttäisi, että jos saisi yhden pois niin mahtuisi paikoilleen.

oppes
09.11.2019, 17.35
Jep navasta tuo irtoaa sillä erikoistyökalulla jossa on uria, mutta eikös rattaitten toisistaan erottaminen kuitenkin onnistu nykyisissäkin malleissa tällä tavalla kahdella ketjupiiskalla kääntämällä? https://youtu.be/uwGCZuWPQGk?t=111

Siltä tuo näyttäisi, että jos saisi yhden pois niin mahtuisi paikoilleen.

Kun en ole moista (vielä) atomeiksi purkanut, niin tuo integaroitu vapaaratas saattaa jäädä ongelmaksi.

arctic biker
09.11.2019, 17.59
Tossa yrittänyt vajavaisella muistilla muistella miten ittellä kävi kun aikonaan perseaukisena syntyjään 7pakalla käytettynä ostamani muunsin 9lehtiselle. Siinä navan leveys oli 126mm tai jotain. Sen verran leveämpi 9lehtinen kierrepakka jotta tossa vannejarrumaantiepyörässä piti vanne keskittää uudestaan, olikohan 4mm vetopuolelle. Ihme kyllä osasin ja onnistuin, teräsnippelit aukeni ja ja kestivät jopa ajoa. En välttikseen operaatiota suosittelisi.

Matti Heikkinen
09.11.2019, 18.55
jos pakan viimeinen ratas lähtee kierteillä irti kyseessä on kasettipakka Shimanolla ainakin,juuri vaihdoin ko 7pakalla varustettuun napaan vapaarattaan ja 10-pakan,sopi ilman hankaluuksia.Katselin yhtä kierrepakkaa,siinä luki Us pat jotakin ja kireydeksi kiinnitykseen 400 kg/cm mitä se sitten tarkoittaakin,jonkinlaiset kolot pakan purkamisavainta varten löytyvät pakan ulkokehältä mistähän niitä mahtaa saada,toisissa pakoissa ko kolothan ovat suurimman rattaan takana eli teoriassa on purettavissa

oppes
11.11.2019, 18.53
jos pakan viimeinen ratas lähtee kierteillä irti kyseessä on kasettipakka Shimanolla ainakin,juuri vaihdoin ko 7pakalla varustettuun napaan vapaarattaan ja 10-pakan,sopi ilman hankaluuksia.Katselin yhtä kierrepakkaa,siinä luki Us pat jotakin ja kireydeksi kiinnitykseen 400 kg/cm mitä se sitten tarkoittaakin,jonkinlaiset kolot pakan purkamisavainta varten löytyvät pakan ulkokehältä mistähän niitä mahtaa saada,toisissa pakoissa ko kolothan ovat suurimman rattaan takana eli teoriassa on purettavissa

Kyseessähän on kierrepakka, jos lähtee "kierteillä irti". Työkaluhan lukkiutuu keskiöön / vapaarattaaseen ja siitä vaan punnertamaan vastapalloon. On muuten ehkä aika kireällä :D Pakka, integroituine vapaarattaineen lähtee kerralla irti. Se vähä mitä googlasin aiheesta, niin saattaa noita kierrepakkoja olla muunkinsorttisia (tietysti :( )

Matti Heikkinen
11.11.2019, 19.14
Kyseessähän on kierrepakka, jos lähtee "kierteillä irti". Työkaluhan lukkiutuu keskiöön / vapaarattaaseen ja siitä vaan punnertamaan vastapalloon. On muuten ehkä aika kireällä :D Pakka, integroituine vapaarattaineen lähtee kerralla irti. Se vähä mitä googlasin aiheesta, niin saattaa noita kierrepakkoja olla muunkinsorttisia (tietysti :( )
Vaikka pienin ratas lähtee kierteillä irti ei se tee siitä kierrepakkaa,kyseessä oli kierrätyskeskuslöytö,jostain 80-90 luvun vaihteen mt-kiekot 105 navalla.Kyseessähän on napa ennen nykyistä lukkorenkaalla lukittavaa systeemiä.Pienimmän rattaan ja akselin poiston jälkeen 7-vapaaratassysteemi lähti 10 mm kuusiokoloavaimella irti ja tilalle 8-10 vapaaratas.Taitaa olla että nykyään kaiki uusien pyörien 7-pakat ovat kierrepakkoja,ovat varmaan jonkun euron halvempia valmistajalle ja suurissa määrissä niistäkin kertyy rahaa,valitettavasti kierrepakan huono puoli on rattaanpuolisen laakerin ja takahaarukan suuri väli,helppo vääntää akseli

lansive
15.11.2019, 15.46
Vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa vaihtaja ja vipu 7sp mallisiin?

Ei vaihtajaa tarvitse mihinkään vaihtaa. Ostat vain Sramin 7sp vivun (https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-x.3-trigger-rear-7-speed-409083) ja matka jatkuu. Vetosuhde on säilynyt samana.