PDA

Näytä tavallinen näkymä : Brose moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset



Canno
07.11.2019, 10.51
Miten Brose moottori on toiminut ? mm: Malli ? Ikä, ajomäärä ? Vika ? Korjauspaikka ? Mitä korjattu ? Onko takuu
Onko moottorin softaa päivitetty ?

reku54
07.11.2019, 12.02
Minä ja vaimoni olemme ajaneet yhteensä Vado 4:lla n 10 000km. Tähän mennessä täysin ongelmitta moottorin suhteen. Vaimon akku menee takuu vaihtoon nyt talven aikana. Päivityksiä tehty 3...4 kpl, jotka ovat lisänneet mm ajokilsoja. Olen edelleen tyytyväinen valintaamme. Pyörät - 17 mallia, eli menossa kolmas ajokausi.

Canno
11.11.2019, 18.21
Näin on hyvä tiedot kerätä systamaattisesti ja konekohtaisesti. Sinänsä Brose on varmaan hyvä kone.

Known Issues & Problems with Brose Products + Help, Solutions & Fixes (Electricbikereview)

https://electricbikereview.com/forum/threads/known-issues-problems-with-brose-products-help-solutions-fixes.13249/page-2

Hakkapeliitta
20.02.2020, 13.17
Lähtipä oma Spessun Turbo Levo Comp vm2020 takuuhuoltoon.

Mission control näytti moottorille vikakoodeja 4, 5, 6, olisko ollut 34 ja 39.

Kolme ekaa appi pyysi kuittaamaan virtojen saiklauksella, ei auttanut. Kaksi viimeistä koodia viittaa jotenkin gear ratioon, että käytössä olisi väärä gear ratio.

Pyörällä ajettu 42km, säilytetty lämpöisessä ja kuivassa. Pyörä toimi mielestäni moitteetta ja normaalisti.
Raportoin kun asia etenee.

oppes
20.02.2020, 19.13
Lähtipä oma Spessun Turbo Levo Comp vm2020 takuuhuoltoon.

Mission control näytti moottorille vikakoodeja 4, 5, 6, olisko ollut 34 ja 39.

Kolme ekaa appi pyysi kuittaamaan virtojen saiklauksella, ei auttanut. Kaksi viimeistä koodia viittaa jotenkin gear ratioon, että käytössä olisi väärä gear ratio.

Pyörällä ajettu 42km, säilytetty lämpöisessä ja kuivassa. Pyörä toimi mielestäni moitteetta ja normaalisti.
Raportoin kun asia etenee.


No kyllähän noilla kilometreillä jo huoltoon joutaa :D

Oz
20.02.2020, 21.19
Mitä tarkoittaa virtojen saiklaus?

pedelec
20.02.2020, 21.47
Mitä tarkoittaa virtojen saiklaus?
Veikkaan, että virtojen saiklaus = power cycle = virta pois ja päälle
(https://www.youtube.com/watch?v=p85xwZ_OLX0)

Hakkapeliitta
21.02.2020, 09.26
Veikkaan, että virtojen saiklaus = power cycle = virta pois ja päälle
(https://www.youtube.com/watch?v=p85xwZ_OLX0)


Juu, aivan oikein veikattu.

maalinni
21.02.2020, 09.47
Ei ongelmia, paitsi kerran näyttö ei suostunut syttymään. Tokeni seuraavana päivänä. Spessun Vado 18 mallia.

pedelec
21.02.2020, 11.47
2020 vuosimallin Vado heittää silloin tällöin käynnistyksen yhteydessä motor error -herjan näyttöön. Tähän asti se on aina korjaantunut uudelleenkäynnistyksellä.

Hakkapeliitta
05.03.2020, 18.23
Lähtipä oma Spessun Turbo Levo Comp vm2020 takuuhuoltoon.

Mission control näytti moottorille vikakoodeja 4, 5, 6, olisko ollut 34 ja 39.

Kolme ekaa appi pyysi kuittaamaan virtojen saiklauksella, ei auttanut. Kaksi viimeistä koodia viittaa jotenkin gear ratioon, että käytössä olisi väärä gear ratio.

Pyörällä ajettu 42km, säilytetty lämpöisessä ja kuivassa. Pyörä toimi mielestäni moitteetta ja normaalisti.
Raportoin kun asia etenee.

Nonni, pyörä palautui huollosta eikä siinä ollut mitään vikaa. Ohjelmisto päivitettiin eikä sitä ennenkään huollossa näkynyt enää mitään vikoja softalla, ei Mission Controlilla eikä Turbo Studiolla.
Pyörä toimi moitteetta ennen huoltoa ja nyt 25km poljettu päivityksen jälkeen ilman vikoja.

pedelec
05.03.2020, 23.13
Ei nämä tosiaan ihan valmiita vielä ole. Viime viikolla Vado päätti yhtäkkiä lopettaa avustuksen kesken ajon. Risteystä lähestyessä hidastin lähes kävelyvauhtiin heti sen jälkeen polkeminen muuttui yllättäen kovin raskaaksi. Sähköt oli päällä koko ajan, akkua puolet jäljellä, näyttö päällä eikä vikailmoituksia näkyvissä, ajovalotkin päällä, mutta avustus puuttui. Mission Control ei ollut kytkettynä, kun juuri sinä päivänä Spessulla oli koko palvelu jumissa, joten en päässyt katsomaan koodeja sovelluksen puolelta. Sammutin virrat ja laitoin takaisin päälle, minkä jälkeen pyörä alkoi taas toimia normaalisti. Ihme bugeja :eek:

Travelkicking
07.03.2020, 15.20
Mulla on ollut vuokraamon sähkis 2 x. Molemmilla kerroilla akun kontaktisormet (ne neljä) riskisti hapettuneet ja avustus poissa. Jossain vaiheessa hoksasin ongelman. Stromerin liittimet on ihan toisesta avaruudesta. Ei kyllä löydy valmista kuvaa - oik. alakeunan kuva vastaa stromeria. https://www.htenergy.com.tw/in-frame-series/ Listassa ei ole akkutyyppiäkään (ST1005AC, joka on 630 wh).

Jusevaan
28.07.2021, 23.12
Brose S-alu moottorin vapaaratas/laakeri rohisee kun kampia pyörittää takaperin. Normaalisti polkien ja vapaalla rullatessa ei tunnu/kuulu mitään ylimäärästä. Lienee hiekkaa välissä tai laakeri sökö. Takuuta ei enää ole.

Vaihtaako kukaan laakereita/stefoja Brosen moottoreihin? Onko kukaan yrittänyt itse vaihtaa? Saako alkuperäisiä varaosia mistään?
Ainakin tarvikkeena saa esim. https://www.tiendamtb.com/en/brose/1908-rodamientos-para-motores-brose.html#/bearing-plb20127

Youtubesta löytyy hyvät ohjeet miten homma tehdään.

Fraatti
29.07.2021, 02.54
Brose S-alu moottorin vapaaratas/laakeri rohisee kun kampia pyörittää takaperin. Normaalisti polkien ja vapaalla rullatessa ei tunnu/kuulu mitään ylimäärästä. Lienee hiekkaa välissä tai laakeri sökö. Takuuta ei enää ole.

Vaihtaako kukaan laakereita/stefoja Brosen moottoreihin? Onko kukaan yrittänyt itse vaihtaa? Saako alkuperäisiä varaosia mistään?
Ainakin tarvikkeena saa esim. https://www.tiendamtb.com/en/brose/1908-rodamientos-para-motores-brose.html#/bearing-plb20127

Youtubesta löytyy hyvät ohjeet miten homma tehdään.

Ulkomailla on useampikin paja jotka fiksaa näitä. esim
https://www.performancelinebearings.com/

Brose on tarkka hihnan kireydestä. Sen kiristämiseen tarvitaan tälläinen ja jenga pitää putsata lukitteesta tapilla.
https://ebikemotorrepair.com/product/garant-torque-screwdriver-tq-with-t-handle-fixed-automatic-0-2nm-triggering-for-brose/
https://www.axevotech.eu/en/AXEVO-DYNAMOMETRIC-SCREWDRIVER-0-2Nm-FIXED-TORQUE

TSOCOM
01.08.2021, 20.46
Brose S-alu moottorin vapaaratas/laakeri rohisee kun kampia pyörittää takaperin. Normaalisti polkien ja vapaalla rullatessa ei tunnu/kuulu mitään ylimäärästä. Lienee hiekkaa välissä tai laakeri sökö. Takuuta ei enää ole.

Vaihtaako kukaan laakereita/stefoja Brosen moottoreihin? Onko kukaan yrittänyt itse vaihtaa? Saako alkuperäisiä varaosia mistään?
Ainakin tarvikkeena saa esim. https://www.tiendamtb.com/en/brose/1908-rodamientos-para-motores-brose.html#/bearing-plb20127

Youtubesta löytyy hyvät ohjeet miten homma tehdään.
Mulla rohisi samalla tavalla viime syksynä S Mag pari kuukautta uuden moottorin vaihdon jälkeen , sitä kesti pari kolme viikkoo, ja sit se lopetti ja edellee parin tonnin jälkeen rohinat poissa.

Jusevaan
07.08.2021, 10.50
Vettä ja hiekkaa oli päässy neulalaakerille ja vapaarattaalle. Laitoin uuden laakerin ja lisäsin ylimääräsen stefan. Hyvin pelaa nyt. https://youtu.be/YmyGdRRoECE

Fraatti
07.08.2021, 14.02
Vettä ja hiekkaa oli päässy neulalaakerille ja vapaarattaalle. Laitoin uuden laakerin ja lisäsin ylimääräsen stefan. Hyvin pelaa nyt. https://youtu.be/YmyGdRRoECE

Hyvä että tuli kuntoon. Spragbearing vaatii käsittääkseni jonkun oman rasvan, tiesithän sen?

Jusevaan
07.08.2021, 14.21
Niin mää netistä lueskelin mut ei ollu tähän hätään semmosta laittaa. Pitää myöhemmin hihnan vaihdon yhteydessä laittaa oikeet rasvat sille.

Kiire ajamaan kun paras ajukausi meneillään :D

Fraatti
07.08.2021, 17.00
Niin mää netistä lueskelin mut ei ollu tähän hätään semmosta laittaa. Pitää myöhemmin hihnan vaihdon yhteydessä laittaa oikeet rasvat sille.

Kiire ajamaan kun paras ajukausi meneillään :D

Rasvan tyyppiä ei ole yleensä mainostettu missään. Täällä valmistajan sivuilta löytyy kuintenkin suosituksia.

https://www.gmnbt.com/lubricating-sprag-clutch-best-practices/

Ja nämä ovat myrkkyä
An insufficient supply of lubricant, deviating lubricant qualities or the use of lubricants with friction reducing additives (such as MoS2 or graphite, for example) can cause serious functional impairments or damage the freewheel clutches.

Noista ensimmäinen taitaa olla aina mustaa vassua.

Suomestakin näyttää löytyvän tuota sopivaa vassua. Toki jos näin pitkällä olisin niin vaihtaisin sitten samalla metallisella häkillä olevan laakerin samalla.
https://www.4130.fi/tuote/kluber-isoflex-2g/
https://www.qualitybearingsonline.com/kluber-isoflex-lds-18-special-a-45g/

Jusevaan
07.08.2021, 21.03
Rasvan tyyppiä ei ole yleensä mainostettu missään. Täällä valmistajan sivuilta löytyy kuintenkin suosituksia.

https://www.gmnbt.com/lubricating-sprag-clutch-best-practices/

Ja nämä ovat myrkkyä
An insufficient supply of lubricant, deviating lubricant qualities or the use of lubricants with friction reducing additives (such as MoS2 or graphite, for example) can cause serious functional impairments or damage the freewheel clutches.

Noista ensimmäinen taitaa olla aina mustaa vassua.

Suomestakin näyttää löytyvän tuota sopivaa vassua. Toki jos näin pitkällä olisin niin vaihtaisin sitten samalla metallisella häkillä olevan laakerin samalla.
https://www.4130.fi/tuote/kluber-isoflex-2g/
https://www.qualitybearingsonline.com/kluber-isoflex-lds-18-special-a-45g/

Kiitos rasvaisista vinkeistä.

Kokonaan metallinen sprag bearing/vapaaratas vois olla kokeilemisen arvoinen jos/kun sen muovinen antautuu joskus.

Taitaapi olla nykyään Brosen yleisimmät ongelmat just se muovinen sprag bearing ja puuttellinen suojas vedeltä.

Karseeta ylihintaa kiskoo laakereilla tuo www.performancelinebearings.com ja www.tiendamtb.com. Ovat varmaan tahallaan keksineet nuo laakereiden koodit niin että niillä koodeilla ei juuri muualta löydy mitään. Onnex löysin ne yleisemmät koodit noista niin saa tilattuu vaikka kiinasta ja hinnat on noin 1/10 osa. Piti ihan läpällä tilata aliexpressistä kaikki brosen laakerit, saa nähä millasta kuraa sieltä tulee...

Tilasin neulalaakerin ja stefan tiendamtb.commista ja ne oli kyllä viimesen päälle laadukkaan olosia.

grebe
08.08.2021, 00.04
Vettä ja hiekkaa oli päässy neulalaakerille ja vapaarattaalle. Laitoin uuden laakerin ja lisäsin ylimääräsen stefan. Hyvin pelaa nyt. https://youtu.be/YmyGdRRoECEMinkä ikäinen moottori? Ja mikä versio? Minkälaisella käytöllä vesi ja hiekka menee väärään paikkaan? Uteliaana kyselen.

Itse pesen pyörää reippaalla vedellä ja tipalla fairyä. Toiveissa, että pyörä kestää tämän.

vesku61
08.08.2021, 11.54
Brosen Mag-S on kyllä hyvä moottori ja takuut toimii. Mutta oisko ollut takaisinkutsun paikka nämä kapealla hihnapyörällä olevat moottorit. Nyt niitä vaihdellaan sitä mukaa kun rikkoutuu ja jonossa on tuhansia moottoreita. Toimitusajat on olleet 7-8 viikkoa.

Jusevaan
09.08.2021, 12.54
Minkä ikäinen moottori? Ja mikä versio? Minkälaisella käytöllä vesi ja hiekka menee väärään paikkaan? Uteliaana kyselen.

Itse pesen pyörää reippaalla vedellä ja tipalla fairyä. Toiveissa, että pyörä kestää tämän.

Pyörä on Fantic FX1 integra 150 vuodelta 2020 jossa Brose S alu moottori. Ajettu 1500km. Tori ostos niin en tiä liekkö edellinen omistaja vai minä huiskinu vedet ja hiekat moottoriin. Poljin akseli varsinkin ketkujen puolelta on se kriittinen kohta. Siellä ei ole kunnollista stefaa vakiona niin yksi varomaton suhaus painepesurilla riittää ja saattaapa tuo onnistua letkullakin jos on huono mäihä. Painepesuria ei sais käyttää minkään sähköpyörän kanssa.

Ilmeisesti Brosen uusimmassa Mag-S mallissa ja Spessun Brosessa ei ole sen paremmat suojaukset poljin akselilla vedeltä kuin vanhemmassa S Alu versiossa. Lähinnä siinä uudemmassa on vaan moottorin erilaiset moottorin kuoret ja sähköt. Tästä jos jollain olisi varmaa tietoa...

Kuulostaa siltä että sinun ei kannata olla huolisaan kun olet pessyt pyörääsi ilmeisen oikein. Minä en tiennyt tuota varoa ennen kuin alkoi rahinaa kuulua. Rahina oli jo poissa jonkin aikaa kunnes palasi uudelleen entistä voimakkaampana. Takuuta ei enää ollut niin ostin prässin ja pari erikoistyökalua ja korjasin ite. Onnex ajoissa korjasin niin hiekkanen neulalaakeri ei ollut ehtinyt syödä poljin akselia pilalle. Osat makso ~30€

Yhtäkaikki, Brose on ehkäpä paras moottori ja todella kestävä oikein käytettynä. Ei sitä muuten käyttäs mm Spessu ja Pole. Varaosiaa saa joskaan itse Brose ei taida niitä myydä ainakaan yksityisille. Takuuseenhan menee melkeen kaikki paitsi ehkä selkeet käyttäjän virheet.

Jusevaan
30.08.2021, 15.46
Kiitos rasvaisista vinkeistä.

Kokonaan metallinen sprag bearing/vapaaratas vois olla kokeilemisen arvoinen jos/kun sen muovinen antautuu joskus.

Taitaapi olla nykyään Brosen yleisimmät ongelmat just se muovinen sprag bearing ja puuttellinen suojas vedeltä.

Karseeta ylihintaa kiskoo laakereilla tuo www.performancelinebearings.com ja www.tiendamtb.com. Ovat varmaan tahallaan keksineet nuo laakereiden koodit niin että niillä koodeilla ei juuri muualta löydy mitään. Onnex löysin ne yleisemmät koodit noista niin saa tilattuu vaikka kiinasta ja hinnat on noin 1/10 osa. Piti ihan läpällä tilata aliexpressistä kaikki brosen laakerit, saa nähä millasta kuraa sieltä tulee...

Tilasin neulalaakerin ja stefan tiendamtb.commista ja ne oli kyllä viimesen päälle laadukkaan olosia.

Tänään tuli kiinasta Broseen laakerit mitkä tilasin ihan varmuuden vuoksi Aliexpressin kautta jos joskus sattuu tarviimaan. Laadukkaan olosia oli ja molemmat vapaarattaat (sprag bearing) oli kokonaan metallisia.

Timppa H
15.11.2021, 13.25
2017 Maxx Huraxdax ja Brose s. Ajettu 1-3 lenkkiä viikossa ympäri vuoden, nykyään melko helppoa maastoa 2-4t kerrallaan. 2017 -2020 oli vielä ajot 50/60 luomupyörien kanssa. Välillä joitain viikkoja taukoa muiden harrastusten tai sairaslomien takia. Jos pyörä on lenkin jälkeen kurainen, reilu huuhtelu vesiletkulla ja joskus harvoin harjaa ja pesuainetta. Ajetuista kilometreistä ei tietoa.
Pyörä on käynyt ensihuollossa maahantuojalla 2018 eikä ole moottorille sen jälkeen mitään tehty. Hyvin toimii, ehkä 1-2 krt kuukaudessa liikkeelle lähtiessä avustus ei ole päällä ja siihen auttaa akun irroitus/kiinnitys. Ei rohise eikä muutenkaan mitään moottoriin liittyvää huomiota.

Pitäisikö tuota konetta päivittää tai hihna vaihtaa?? Ja missä Uudellamaalla?

Keula ja iskari käyneet huollossa ja linkuston laakerit vaihdettu.
https://ep1.pinkbike.org/p6pb15040434/p6pb15040434.jpg

Rytky
17.11.2021, 08.44
https://www.youtube.com/watch?v=8qKR6ewhlo8
Tuossa Polen videossa vertaillaan boschia ja brosea, isännällä on tietty oma lehmä ojassa, mutta pitää boschia parempana.

ruuduntakaa
17.11.2021, 10.41
https://www.youtube.com/watch?v=8qKR6ewhlo8
Tuossa Polen videossa vertaillaan boschia ja brosea, isännällä on tietty oma lehmä ojassa, mutta pitää boschia parempana.

Jep. Ja Brose oli paras hänen mielestään kun se Voimassa oli.:rolleyes:
Ja puhuu Bullshittiä moottoreiden voimatasoista. Brosea voi säätää, varsinkin kun se on Spessussa.

Mulla on ollu Gen4 Bosch ja sillä ei kyllä ole mitään jakoa Broselle. In my opinion.
Ja ainakin mun Bosch oli meluisampi kuin nykyinen Brose. Varsinkin isommalla avustustasolla.

Hieman jopa ärsyttää noin selkeä takinkääntö. Toki marketing is bullshit..

Travelkicking
17.11.2021, 10.43
Mulla on brose T ja bosch performance ilman cx:ä (jäykkä läski ja hybridi). Bosch on aika räyhäkäs jo toiseksi alimmalla avustustasolla, brose taasen suht tasainen kuten Leokin kertoo. Brosella joutuu polkemaan oikeasti, mitä itse pidän hyvänä. Ero tulee minun käsityksen mukaan softasta.

ruuduntakaa
17.11.2021, 10.47
Mulla on brose T ja bosch performance ilman cx:ä (jäykkä läski ja hybridi). Bosch on aika räyhäkäs jo toiseksi alimmalla avustustasolla, brose taasen suht tasainen kuten Leokin kertoo. Brosella joutuu polkemaan oikeasti, mitä itse pidän hyvänä. Ero tulee minun käsityksen mukaan softasta.

Juuri näin. En tiedä millainen Brose on ilman Spessun softaa, mutta Spessuun istutettuna Brose on ylivoimainen.
Ja ei tartte Brosella polkea jos sen säätää räyhäkkääksi.

Kiituri
17.11.2021, 11.01
Moottorin käytökseen varmasti tottuu. Itselle isoin asia noissa on luotettavuus ja korjattavuus. Voinko itse vaihtaa stefat ja laakeri? Onko ns. heikkoja kohtia? Varaosian saanti ja hinta 6v jälkeen?
Vaatiiko ekosysteemi jatkuvaa merkkihuollossa käymistä mikä nostaisi käyttökuluja rutkasti (huollon hinta, kuljetus, käytetty aika) ?

Fraatti
18.11.2021, 10.26
Pyörä on käynyt ensihuollossa maahantuojalla 2018 eikä ole moottorille sen jälkeen mitään tehty. Hyvin toimii, ehkä 1-2 krt kuukaudessa liikkeelle lähtiessä avustus ei ole päällä ja siihen auttaa akun irroitus/kiinnitys. Ei rohise eikä muutenkaan mitään moottoriin liittyvää huomiota.

Pitäisikö tuota konetta päivittää tai hihna vaihtaa??


Mielestäni ei kannata tehdä mitään. Sitten jos moottorista alkaa kuulumaan jotain ylimääräistä ääntä niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain.

Jehu
14.12.2021, 23.33
Noniin, raportoidaanpa vaihteeksi vähän erilainen vika, eli tulipa minun Fantic Fat Sport Integraan vika. Ei mekaanista vikaa, mutta sähköt alkoivat kummittelemaan niin, että ajon aikana sähköt vaan yksinkertaisesti alkoivat katoilemaan kesken kaiken. Ei ehkä ihan joka kerta mutta eihän tuollaista pitäisi tapahtua lainkaan. Lisäksi tangossa olevasta näytön napista ei enää sitten saanut virtoja välttämättä päälle vaan piti painaa akun napista, mistä painamalla virrat taas pysyivät päällä enemmän tai vähemmän kauan. Mutta oudointa on ehkä se, että napista sammutettua virrat saattaa tulla pyytämättä itsekseen takaisin päälle ja jos jaksaa odottaa, virrat taas katkesivat itsestään, eli melkoisen kummitteleva laite tällä hetkellä. Tämä vika (virtojen katkeaminen itsekseen ajon aikana) esiintyi kyllä ekan kerran kesällä, mutta en sitä silloin viitsinyt kiikuttaa huoltoon koska toistettavuus oli huono. Tätä ennenkin oli esiintynyt tuota näytön virtanapin toimimattomuutta, joten tämä on kyllä ollut vieläkin kauemmin päällä. Oireet ovat vaan vähitellen pahentuneet.

Onneksi koska tuossa on takuuta vielä jäljellä, niin kiikutin pyörän takaisin ostopaikkaansa. Jos takuuta ei olisi ollut niin olisin varmaan kurkistanut moottorin elektroniikkaosion sisään, löytyykö mitään outoa. Luultavasti vika ei välttämättä ole kovin kummoinen. Tarkistin itse kuitenkin ulkopuolelta ensin itse ettei liittimissä näy vihreitä kohtia, hyviltä ja puhtailta näyttivät.

Paikallisen edustajan huollon kertoman perusteella, maahantuojan mukaan tämä olisi mitä todennäköisimmin moottorivika ja niinpä sitten moottori on menossa maahantuojan kautta Italiaan josta toivottavasti tulee toimiva tilalle. Arvioitu kalenteriaika on noin 2 ½ viikkoa, mutta saappa nähdä kun tässä on juhlapyhiäkin välissä. Toivottavasti tammikuussa jo kuitenkin.

t. Janne

Kimbyyri
15.12.2021, 16.04
Noniin, raportoidaanpa vaihteeksi vähän erilainen vika, eli tulipa minun Fantic Fat Sport Integraan vika. Ei mekaanista vikaa, mutta sähköt alkoivat kummittelemaan niin, että ajon aikana sähköt vaan yksinkertaisesti alkoivat katoilemaan kesken kaiken. Ei ehkä ihan joka kerta mutta eihän tuollaista pitäisi tapahtua lainkaan. Lisäksi tangossa olevasta näytön napista ei enää sitten saanut virtoja välttämättä päälle vaan piti painaa akun napista, mistä painamalla virrat taas pysyivät päällä enemmän tai vähemmän kauan. Mutta oudointa on ehkä se, että napista sammutettua virrat saattaa tulla pyytämättä itsekseen takaisin päälle ja jos jaksaa odottaa, virrat taas katkesivat itsestään, eli melkoisen kummitteleva laite tällä hetkellä. Tämä vika (virtojen katkeaminen itsekseen ajon aikana) esiintyi kyllä ekan kerran kesällä, mutta en sitä silloin viitsinyt kiikuttaa huoltoon koska toistettavuus oli huono. Tätä ennenkin oli esiintynyt tuota näytön virtanapin toimimattomuutta, joten tämä on kyllä ollut vieläkin kauemmin päällä. Oireet ovat vaan vähitellen pahentuneet.

Onneksi koska tuossa on takuuta vielä jäljellä, niin kiikutin pyörän takaisin ostopaikkaansa. Jos takuuta ei olisi ollut niin olisin varmaan kurkistanut moottorin elektroniikkaosion sisään, löytyykö mitään outoa. Luultavasti vika ei välttämättä ole kovin kummoinen. Tarkistin itse kuitenkin ulkopuolelta ensin itse ettei liittimissä näy vihreitä kohtia, hyviltä ja puhtailta näyttivät.

Paikallisen edustajan huollon kertoman perusteella, maahantuojan mukaan tämä olisi mitä todennäköisimmin moottorivika ja niinpä sitten moottori on menossa maahantuojan kautta Italiaan josta toivottavasti tulee toimiva tilalle. Arvioitu kalenteriaika on noin 2 ½ viikkoa, mutta saappa nähdä kun tässä on juhlapyhiäkin välissä. Toivottavasti tammikuussa jo kuitenkin.

t. JanneMulla oli fisherissä vähän samaa. Saksan pedelec foorumilta löysin vinkin: akku kiinni pyörässä, laturi kiinni ja näytöstä "tehdas-asetusten" palautus.

Villep81
31.03.2022, 20.45
Onko tuoreita kokemuksia varsinkin tuosta S-MAG moottorista?

Jusevaan
26.04.2022, 20.02
Brose s-magissa voimistu moottorin ääni ja otin auki nii hihna oli murrentunu mutta hampaita ei vielä puuttunut.

Saako tohon uusia alkuperäisiä hihnoja suomesta tai ulkomailta? Netistä saa tilattua mut ovat ehkä tarvikehihnoja.

Jusevaan
08.05.2022, 15.22
Tilasin ulkomailta alkuperäisen hihnan ja 0.2nm momenttiavaimen. Hyvin pelitää taas Brose ja on taas hiljasempi. Samalla tuli putsattua vapaaratas ja neulalaakeri ja uudet rasvat niille.

Ajoporukassa pari muutakin Brosea nii pitänee ottaa lapinreissulle varahihna ja työkalut mukaan nii saa vaihettuu hihnan vaikka kannon nokassa tarvittaessa :D

Toinen pyörä mulla jo Brosella ja välillä tullu kokeiltua muitakin merkkejä mutta kyllä se vaan toi Brosen moottorin luonne on itelle mieleisin. Voima tulee niin pehmeästi verrattuna vaikkapa uuteen Boschiin.

Potti5
08.05.2022, 22.13
mistä tilasit? Vois itellekkin varalle ottaa niin ei sitten tarvii viikkoja odotella kun on jo housussa.

Jusevaan
08.05.2022, 22.33
https://www.tiendamtb.com/en/119-brose

Noin viikko meni toimituksessa.

lelias
10.05.2022, 20.27
Laitanpa tännekin tiedoksi vian, joka tuli omaan vuosimallin 2017 Fantic Fat Sport pyörään.
Pitkään jatkunut avustuksen ajoittainen pätkiminen johti lopulta siihen, että pyörä ei käynnistynyt enää ollenkaan.

Pitkään paikansin vikaa ja avasin mm. akun ja näytön, mutta lopulta vika paikantui akulta moottorille lähtevään kaapeliin. Sähkömittarilla mitattaessa selvisi, että kaapelin plus ja miinus johdot olivat kosketuksissa toisiinsa ja kaapelin avaamisen jälkeen syy oli selvästi nähtävissä.

Ensiapuna kaapelin korjaaminen, jonka jälkeen pyörä alkoi taas toimimaan. Kaapelin johdoissa oli kuitenkin selviä kosteusvaurion merkkejä, joten tuo korjaus tuskin kauas kestää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220510/f58f3e2703144887e9fc2c45e0265525.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220510/9b1faed50955ec3f4a2cedd348a52e52.jpg

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Jusevaan
11.05.2022, 10.02
Laitanpa tännekin tiedoksi vian, joka tuli omaan vuosimallin 2017 Fantic Fat Sport pyörään.
Pitkään jatkunut avustuksen ajoittainen pätkiminen johti lopulta siihen, että pyörä ei käynnistynyt enää ollenkaan.

Pitkään paikansin vikaa ja avasin mm. akun ja näytön, mutta lopulta vika paikantui akulta moottorille lähtevään kaapeliin. Sähkömittarilla mitattaessa selvisi, että kaapelin plus ja miinus johdot olivat kosketuksissa toisiinsa ja kaapelin avaamisen jälkeen syy oli selvästi nähtävissä.

Ensiapuna kaapelin korjaaminen, jonka jälkeen pyörä alkoi taas toimimaan. Kaapelin johdoissa oli kuitenkin selviä kosteusvaurion merkkejä, joten tuo korjaus tuskin kauas kestää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220510/f58f3e2703144887e9fc2c45e0265525.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220510/9b1faed50955ec3f4a2cedd348a52e52.jpg

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Hankalasti paikannettava vika ollut. Hyvä että löyty.

Tuon ongelman estämiseksi moni on laittanut vulkanoituvaa teippiä tai kutistesukaa tuon kaapelin molempiin päihin jo heti uuteen pyörään. Jotkut jälleenmyyjätkin tekee sen ennen pyörän luovutusta.

Jehu
12.05.2022, 09.25
Laitanpa tännekin tiedoksi vian, joka tuli omaan vuosimallin 2017 Fantic Fat Sport pyörään.
Pitkään jatkunut avustuksen ajoittainen pätkiminen johti lopulta siihen, että pyörä ei käynnistynyt enää ollenkaan.

Pitkään paikansin vikaa ja avasin mm. akun ja näytön, mutta lopulta vika paikantui akulta moottorille lähtevään kaapeliin. Sähkömittarilla mitattaessa selvisi, että kaapelin plus ja miinus johdot olivat kosketuksissa toisiinsa ja kaapelin avaamisen jälkeen syy oli selvästi nähtävissä.

Ensiapuna kaapelin korjaaminen, jonka jälkeen pyörä alkoi taas toimimaan. Kaapelin johdoissa oli kuitenkin selviä kosteusvaurion merkkejä, joten tuo korjaus tuskin kauas kestää.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Tämäpä olikin mielenkiintoista - sain nimittäin oman Fantic Fat Sportini viime perjantaina takaisin takuuhuollosta pitkällisen 6 kk odottelun jälkeen, ja ennakkotiedoista poiketen en saanutkaan uutta moottoria, mutta uuden akun ja moottorin välisen virtakaapelin.

Voisi varmaan tehdä vastaavan ruumiinavauksen omalle kaapelillekin, sain sen nimittäin mukaan ja edelleen jemmassa. Oireet olivat vähän samanlaiset, mutta ei aivan. Lisäksi tuo osasi mennä ajoittain itsekseen päälle, pois ja lopulta tilaan missä se ei käynnistynyt ilman akun liittimen irroitusta ja kiinnitystä. Nyt tosin toiminut uudella virtakaapelilla ongelmitta ainakin parina päivänä.

Johdon reititys ja akulle tulo ei ole kyllä paras mahdollinen, turhan tiukka paikka liittimelle, tulee johtoon melkoista vääntöä. En ihmettele jos johto murtuu ajan saatossa, varsinkin kun olen ollut aika ahkera akun irroittelija-kiinnittelijä. Onkohan tuo veden pääsy kaapeliin lopulta syy vai seuraus? Seuraus siis siten että säikeet ovat ensin murtuneet johdon sisällä ja sitten säikeen päät ovat syöneet eristeen rikki.

t. Janne

Fraatti
25.05.2022, 17.59
Hihnan vaihtohttps://app.simplenote.com/p/3KXSkH

Petri Tuomenpuro
21.06.2023, 19.12
Broselta uutta:
https://ebike-mtb.com/en/brose-drive-3-peak-motor-48v-system-and-concept-drive/

ttimonen
03.07.2023, 18.20
Saakohan Brose Alu-S moottoria jotenkin jenkkimoodiin, pikkusen lisää kulkua kaipaisi ? Pyöränä Fantic Fat.

S_tara
03.07.2023, 20.47
Kait huomioit palstan ohjeistuksen?

"
Tämän osion sääntöjä
Rajaamme tämän keskustelun VAIN EU-lain mukaisiin korkeintaan 250 watin tehoisiin pyöriin, joiden avustus loppuu 25 km/h sekä korkeintaan 1000 watin tehoisiin joiden avustus loppuu 25 km/h. "

brainsurgery
08.08.2023, 12.37
Pyöränä on 300km ajettu Specialized Turbo Como 3.0 IGH, jossa on Specialized 2.0E moottori joka on ymmärtääkseni joku Brosen moottori.

Fillari tekee välillä sellaista, että kun ajaa suurin piirtein rajoitinta vasten, alkaa veto pätkiä niin pahasti, että tuntuu välillä laakerivialta ja samoin poljintuntumaan tulee jotain ylimääräistä karheutta. Tämä alkaa yleensä vasta jonkin aikaa poljettuani ja etenkin Turbo asetus (100/100) päällä se tulee nopeammin päälle kuin esim. Sport moodissa.

Normaalisti toimiessaan fillari katkaisee/ottaa päälle avustuksen todella pehmeästi eikä poljintuntumassakaan tunnu mitään erikoista.

Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa?

Travelkicking
08.08.2023, 13.28
Broselta uutta:
https://ebike-mtb.com/en/brose-drive-3-peak-motor-48v-system-and-concept-drive/
Vääntöä on 95 nm. Hihnaa ei enää ole, vaan hammasrattaat. Poljinlaakeri on pari mm kapeampi. Kysyttäessä akun sormiparistotyypistä esittelijä kieltäytyi vastaamasta. Uusi järjestelmä on 48 volttinen - osia ei voi käyttää vanhan mallin päivittämiseen. Moottori on esitelty aikaisessa vaiheessa. Näitä saa ensi vuoden puolella.
Eurobike2023 https://www.youtube.com/watch?v=kseIZ988BCw

brainsurgery
17.08.2023, 15.07
Pyöränä on 300km ajettu Specialized Turbo Como 3.0 IGH, jossa on Specialized 2.0E moottori joka on ymmärtääkseni joku Brosen moottori.

Fillari tekee välillä sellaista, että kun ajaa suurin piirtein rajoitinta vasten, alkaa veto pätkiä niin pahasti, että tuntuu välillä laakerivialta ja samoin poljintuntumaan tulee jotain ylimääräistä karheutta. Tämä alkaa yleensä vasta jonkin aikaa poljettuani ja etenkin Turbo asetus (100/100) päällä se tulee nopeammin päälle kuin esim. Sport moodissa.

Normaalisti toimiessaan fillari katkaisee/ottaa päälle avustuksen todella pehmeästi eikä poljintuntumassakaan tunnu mitään erikoista.

Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa?
Ongelma vaikuttaisi korjaantuneen softapäivityksellä. Softan release noteseissa (8.5.0) oli kuvauksena korjaus tämän tyyliseen ongelmaan.

Villep81
12.10.2023, 18.28
Onkos muilla mitä kokemuksia moottoreista? Oma S-Mag on toiminut kuin ajatus, tosin ei ole vielä ajoakaan kuin 1100km

Fraatti
15.10.2023, 21.34
Mulla vääntöanturi vikaantui hiljan. Moottori meni takuuseen. 4-5tkm ajettu.
-oireina aaltoileva avustus, huomasi parhaiten ylämäessä isolla teholla
-polkemisen alkaessa tahostustaso oli liian suuri, kun piti pienen paussin polkemisesta niin teho putosi karkeasti puoleen
-kolmantena liian pitkä avustus polkemisen loppuessa. Tämän huomasin vasta kun sain uuden moottorin. Oli jo niin tottunut tuohon.

mopedipappa
24.06.2024, 12.40
Vieläkö sulta löytys noita laakereita? Tarvetta olisi

Villep81
07.10.2024, 17.23
Ei ole hirveästi keskusteua aiheesta. Mites tänä vuonna? itsellä kaikki toimii, tosin ei ole tullut vuodessa kuin 400km

Haastemies
23.11.2024, 17.19
Mulla vääntöanturi vikaantui hiljan. Moottori meni takuuseen. 4-5tkm ajettu.
-oireina aaltoileva avustus, huomasi parhaiten ylämäessä isolla teholla
-polkemisen alkaessa tahostustaso oli liian suuri, kun piti pienen paussin polkemisesta niin teho putosi karkeasti puoleen
-kolmantena liian pitkä avustus polkemisen loppuessa. Tämän huomasin vasta kun sain uuden moottorin. Oli jo niin tottunut tuohon.

Itselläni on samankaltaisia ongelmaa Fantic Fat Sport Integra vm 2020 sähköläskissä, epäilen moottorin (Brose Drive S Alu) momentin tunnistimessa olisi vikaa:

- Välillä moottori antaa aivan liian pientä avustusta asetukseen nähden. Samalla näytön "humen power" watit ovat 1/3-1/4 todellisista jalkojen wateista. Ongelma poistuu kun on pari sekuntia polkematta.
- toisaalta taas moottori jatkaa välillä avustusta vaikka ei ole jalat edes polkimilla, parhaimmillaan/pahimmillaan tätä jatkuu yli 5 sekuntia polkemisen lopettamisen jälkeekin.

Kysymys kuuluu, mikä Suomessa paras Brosen moottoreita huoltava/korjaava yritys?
Haluan saada myös tällaisen upgraden samalla omaan moottoriin: https://www.youtube.com/watch?v=-dyTMOqVNto