PDA

Näytä tavallinen näkymä : 1 vai 2 pyörää 3t budjetilla ihan kaikkeen ajoon



Tela
07.11.2019, 10.06
Eli minkä ratkaisun tekisitte itse? Ajo lenkkiä, jossa paljon myös hiekkatietä. Ajohalua myös kestopäällysteellä, mutta sorapätkiltä ei voi välttyä. Työmatkaa eri versioilla 20-50km. Maastoon ihan pakko päästä jossain muodossa, mutta myös maantielle kaahaamaan. Ympärivuoden ajoa. Veri vetää kilpailuihin/ tapahtumiin, etenkin maastoon. Nyt ajatuksena tähän itsellä lähinnä käytetyt fatbike ja cyclo/gravel, eli 2 pyörää.

Vivve
07.11.2019, 10.21
No ilman muuta 2 eri pyörää. Budjettikin on sen verta korkea, että uutenakin saisi.

Jani Mahonen
07.11.2019, 10.36
Fatbike on loppujen lopuksi tosi monipuolinen. Samaan päässee jäykkäperäisellä plussapyörällä, mutta vähän kompaktimman kokoisena kun haarukat ovat kapeammat. Eli kesäksi joustohaarukka ja kapeammat renkaat/kiekot, ja talveksi mahdollisesti jäykkä keula ja niin leveät renkaat kuin menee. Veikkaan että käytettyjen markkinoilla fatbikeja liikkuu nyt paljon, joten sieltä voisi tehdä löytöjä.

Ja siihen toiseen pyörään niin cyclo/gravel-linjalla on hyvä pysyä, valikoimaa on rutosti nykyään.

Eli ehdottomasti kaksi pyörää ja tämän jälkeen n+1 sääntö :)

nikkesi
07.11.2019, 10.59
29 jäykkäperä lyhyellä etujoustolla. Pahimmat kelit ja talvi + mahdolliset kisat menee tällä. Toiseksi pyöräksi levyjarrullinen maantiepyörä menee myös sateen sattuessa kesällä työmatkat. Molemmat saa tuolla budjetilla.

velib
07.11.2019, 11.55
Itsellä suurin osa ajoista tulee (yleensä juurakkoisessa) maastossa, joten etsisin käytettynä 2000 € XC tai trail-täpärin ja 1000 € GG:n. Jos ei tarvitse/halua täysjoustoa niin sen tilalla sitten plussa tai läski.

Jos taas veri vetää enemmän maantielle ja ajettavat maastopolut ovat helppoja, voisi myös 32mm kumeja syövä maantiepyörä ja XC-jäykkäperä olla hyvä yhdistelmä.

Mohkku
07.11.2019, 12.41
Kahden pyörän taktiikalla olen liikkeellä muuten samoilla spekseillä, mutta kisoihin en osallistu. Se siis kannattaa huomioida mielipiteeni arvioimisessa. Sen sijaan ajan maantielenkkien lisäksi kauppamatkoja ja jonkin verran jotain retkipyöräilyn tapaista. Tällöin cyclo/gravel + maasturi on hyvä yhdistelmä. En näe mahdollisuuksia yhdellä pyörällä selvitä tuosta niin, että kaava n+1 jättäisi hetkeksikään rauhaan. Ja jos yhdellä yrittää, tulee luultavasti tehtyä kompromissi, joka ei ole hyvä kummassakaan käyttötarkoituksessa.

Maantielle ei kovin suurta hajontaa pyörävalikoimassa tule, mutta maastossa joutuu valitsemaan jäykkäperän ja täysjouston väliltä. Miksei läskikin täysjäykkänä, vaikka itse en läskin kömpelyyttä kaipaakaan. 3000/2 euron budjetilla saat pyörät uutena ja riittävän laadukkaina (rahaa jää varusteisiinkin), jos päädyt maastopyörässä jäykkäperään.

Teme X-2
07.11.2019, 13.41
Minä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Minimi kalusto: fatbike(etujoustolla) ja gravel riittävällä rengastilalla (ja riittävillä välityksillä, että pysyy maantiekimppalenkillä letkassa ;D).
Sitten noiden lisäksi täpäri.

Leewi
07.11.2019, 13.48
Aloittaja osoittaa upeaa harkintaa, kun 10 vuoden foorumiura on tuottanut jo yhden viestin. Samaa harkintaa soveltaen lähtisin liikkeelle yhden pyörän taktiikalla, esim tuollaisella täysjäykällä 29:llä, Ridley Ignite https://www.merlincycles.com/ridley-ignite-a-gx1-mountain-bike-2019-149191.html

JackOja
07.11.2019, 13.50
^hyvä idea! Ajelee ensin tuolla ja miettii kaipaisiko jotain lisää. Tai joku muu jäykkis, mikseipä vaikka etujuustollakin. Kaveriksi krainderi. Toisaalta jos Läskin haluaa niin sellainen on saatava, ei se himo muuten lähde.

Pikkusen kiinnostelisi millä kalustolla aiheen aloittaja tällä hetkellä ajelee.

hitlike
07.11.2019, 14.53
Kuten aina pyörähankinnassa kannattaa selvittää ne käytön ääripäät että mihin asti tiettyjä ominaisuuksia on pakko olla. Jos esim maastossa haluat ajaa nopeita ja vaativia alamäkipätkiä niin toisen pyörän on oltava vähintään AM/enduropyörä, jos haluat kisata maantiellä spandexeissa kelloa vastaan niin toisen pyörän on oltava maantiepyörä. Tässä käyttötarpeiden ääriesimerkit jotka tekisi valinnasta todella helpon.

Jos taas esim maastoksi riittää helpot polut, latupohjat, metsäautotiet ja se muistuttaa retkiajoa, ja maantieajo seka-alustaista maisemien katselua ja kuntolenkkiä, on valinnassa jo enemmän subjektiivisesti varaa. Sitten voi miettiä ylläehdotettuja vaihtoehtoja erilaisista monikäyttöpyöristä.

Tela
07.11.2019, 15.04
Ei ole pyörää. Ostin vuonna 2008 120mm joustavan täpärin, eli vanhan liiton keulakulmalla ja 26" rengastuksella. (Giant Trance) Myin sen nyt pois. Eikö sitä reilun kymmenen vuoden ajamisen jälkeen voi jo päivittää kalustoa? (Ja laittaa aloitus foorumissa) Halpis cyclocross oli rinnalla pari vuotta. Myin senkin. Jos ja kun kisoihin haluan niin kyllä ne enemmän nykyisin on kestävyys- kuin vauhtilajeja.

J4nn3R
07.11.2019, 15.38
Jos maastotapahtumia edes leikkimielisesti kilpaillen haluaa ajaa, niin eikö tuo läski ole aika poissuljettu vaihtoehto. Toki läskisarjoja taitaa nykyään olla joka paikassa, mutta kai xcm-tyyppisessä touhussa lyhytjoustoinen täpäri on se, millä matka taitetaan nopeiten? Eli ~2500 kohtuulliseen maastokilpuriin ja loput välttävään seka-ajopyörään jolla tarvittaessa ajelee pk-lenkit.

Tarkennettakoon, että itse en kilpaile.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Kugelschreiber
08.11.2019, 10.47
Mä ottaisin tolla budjetilla kaks.

Paraatipyörään laittaisin n. 2,5k€ ja lopuilla hankkisin käytetyn täysjäykän maastosinkulan. :)

Rufus
08.11.2019, 14.01
Tuolla budjetilla (sis hyväksyttävä budjettiylitys :)) valitsisin seuraavat:

Canyon Grail AL 7.0 1499 €
+
Radon Cragger 8.0 1699 € (budjettiylitys 6,6 %)
tai Canyon Neuron AL 7.0 1999 € (budjettiylitys 11,7%)

Noilla setupeilla saisin katettua kaikki omat "ei kisa"-ajoni. Varmasti sellaisiin vähemmän kisamaisiin tapahtumin riittää tuokin aivan hyvin. "Tosissaan" jos meinaa kisailla ei taida riittää rahat kuin yhteen "hyvään" pyörään.

palikka
08.11.2019, 19.23
Kolmella tonnilla lähtisin uusia pyöriä kyllä hakemaan. Eikä nyt molempaa yhtäaikaa vaan sen ensin joka sopii vuodenaikaan ja sen hetkisiin käyttötarkoituksiin paremmin. Jos se pitää piakkoin saada niin postimyyntipyörät jätät vaan vertailukohteeksi hinnan sekä speksien suhteen ja tinkaat mieluisan koeajetun fillarin paikallisesta liikkeestä hyvään hintaan. Budjetin jäljelle jäänyt osa onkin sitten jo puolen vuoden päästä paisunut ainakin tonnilla :) Jos runkomateriaaliksi riittää alumiini niin tuolla kolmella tonnilla saanee vaiikkapa ajokelpoisen gravelin ja täpärin mutta sisältänee sitten kompromisseja.

Onko talvella tarkoitus tehdä työmatkaa nimittäin tuolla 20-50km lähtisin kyllä gravelilla sitä polkemaan mutta toisaalta kelit voi arvaamattomat olla sitten työpäivän jälkeen ja vaatisi sitten läskin millä polkea kotia :eek:

^^Ihan hyviltä näyttävät paperilla ainakin noi Cragger ja Neuron noin hinta-laatusuhteeltaan mutta omasta mielestä hieman hengettömiä tuotteita. Radonin emäputkessa olevatki juotokset melko rumia ja väritykset molemmissa ei miellytä. Kummassakin myös pressfit bb:t. Oma valinta voisi olla esim.
https://www.orbea.com/us-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h10 tai
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-signal-ti-nx-eagle-revelation
koska tuo 2.6" 29" vakiona olisi itselleni passeli lähtökohta.

Mohkku
09.11.2019, 08.22
Maastopyörän valintaan vaikuttaa varmasti aika tavalla se, millaisiin kilpailuihin / tapahtumiin osallistuminen kiinnostaa ja tietysti se, millaisilla tavoitteilla sinne menee.

https://www.webscorer.com/race?raceid=169092

https://oikeareitti.net/triathlontapahtumat/hollolan-maastotriathlon/ (https://www.webscorer.com/race?raceid=169092)