PDA

Näytä tavallinen näkymä : Semihydrauliset levyjarrut



cokekola
05.11.2019, 10.40
Nyt alkaa mennä hermo (tai on siis jo muutaman kerran mennyt) Avid BB5 mekaanisten levyjarrujen säätämisen kanssa. Jalkaratas on Trekin Crossrip, jossa Shimanon 2300 sarja, joten "oikeiden" hydraulisten jarrujen hankinta ei sekään ole täyspäinen vaihtoehto.

Onko kenelläkään kokemusta semihydraulisista, esim. TRP Hy/Rd (ja onko edes muita)?

kaakku
05.11.2019, 11.05
Kustannustehokkain ja suorituskyvyltään todella hyvä ratkaisu on päivittää jarrusatulat TRP:n molemmilta puolilta puristaviin malleihin, jarrupalat esim. Shimanon B01S Resin -paloihin ja vaijerinkuoret sellaisiin jotka ei veny, esim. https://www.velobia.fi/yokozuna-compressioless-jarrukuori

Näillä kun kokoaa mekaanisen levyjarrun niin toimii. Toki siinä on edelleen riski että näin talvikeleillä vaijeri jäätyy, mutta se sama vaiva on myös noissa semihydraulisissa.

maalinni
05.11.2019, 16.31
Itse näkisin, että semihydraulisissa on vain molempien jarrujen huonot puolet. Tämä ihan mutu tietoa. Mutta kaapeli saattaa jäätyä, voi joutua ilmaamaan. Mieluummin vain toinen näistä. Kaakun ohjeilla lähtisin minäkin liikkeelle.

nure
05.11.2019, 17.40
Itsellä kolmet TRP Spyre SL:t käytössä eikä pahaa sanottavaa. Tehokkaat, kevyet ja ei säätämisessäkään kummia ongelmia, suosittelen.

Munarello
05.11.2019, 19.24
Onko kenelläkään kokemusta semihydraulisista, esim. TRP Hy/Rd (ja onko edes muita)?

On, omassa krossarissa on juuri nämä TRP:n 'hyrdit'. Tieliikennekäyttöön ja gg-hommiin riittävän hyvät, mutta "oikeat" hydrauliset on tosi paljon tehokkaammat. Arvelen, että paremman luokan mekaaniset on näiden kanssa kutakuinkin samoissa palloparkeissa. Ja luultavasti ainoa syy, miksi en ole vielä vaihtanut parempiin on juuri se, että menisi sitten kahvatkin vaihtoon.

Firlefanz
05.11.2019, 20.40
What the man said eli vaikka Hy/Rd:eillä on tyytyväisiäkin käyttäjiä, yksinkertaisin ratkaisu lienee tässäkin tapauksessa toimivin, kustannustehokkain ja fiksuin. BB5:n tilalle TRP Spyre, Shimano CX-77 tai vaikkapa vain Avid BB-7 ja vaijerit ja jarrupalat kaakun suositusten mukaisesti, niin säätöongelmien ja hiustenrepimisten aika on melko varmasti ohi.

Kun taannoin vannejarrullisen cyclocrossarini (maantiepyörältä perimät) kiekkoparit oli ajettu finaaliin, päätin minäkin kokeilla levyjarrullisen pyöräilyn ihanuutta (koska pyörässä oli myös täysi levyjarruvalmius). Itse olin jo aiemmin kaavaillut juuri TRP Hy/Rd:ejä, mutta silloisen huoltoliikkeeni mekaanikolla ei ollut niistä hyvää sanottavaa, ja kun vaihto sitten toteutui, luottomekaanikko toisessa liikkeessä suositteli varauksetta hyviä mekaanisia levyjarruja ja vakuutti ettei minulle tulisi niiden säätämisen kanssa ongelmia - ja siinä hän oli täysin oikeassa. (Kaikki levyjarruongelmat ovatkin sitten olleet toisen pyörän hydraulisten kanssa...)

PS TRP:n semihydraulisista ja niistä saaduista kokemuksista oli vähän juttua (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58770-Trp-hy-rd) vajaa puolitoista vuotta sitten. Kuten niin usein, mielipiteet jakautuivat. Mutta esimerkiksi Isä Nitron omiin kokemuksiiin perustuvaa käsitystä en menisi ihan äkkiä mitätöimään.

maalinni
05.11.2019, 20.44
Itse vierastan myös semihydrojen ulkonäköä, tuppaavat olemaan aika möhköjä.

nure
05.11.2019, 23.07
^Spyre SL ehdottomasti myös tyylikäs muiden ominaisuuksien lisäksi.