PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kasetti irti porsineesta alumiinisesta vaparista

J4nn3R
03.11.2019, 13.08
Sunringlen alumiininen vapari on yhden kauden jälkeen siinä kunnossa, että kasetin suurimmat, yhteen alumiinikehikkoon niitatut rattaan ei tule ulos ihan vaan siksi, että rungossa on niin isot pykälät pikkurattaiden kohdalla. Mitenköhän ongelmaa uskaltaa lähestyä, karusti vaan viilalla pykälät pois?

Ensimmäinen ja viiminen alumiinivapari itellä, toihan on ihan kertakäyttökamaa. Jos jollain lojuu nurkissa teräsvapari Charger kiekkoihin (Blag Flagissa kai sama ja jossain Staneissa) niin yv:llä saa tarjoilla, vinkit kaupoista joissa ois vielä saldoilla noinkin historiallista osaa kiinnostaa myös.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
03.11.2019, 13.09
Viilalla pykälät pois.

MRe
03.11.2019, 14.07
On syynsä miksi olen vaihtanut kaikkiin vapareihin teräsrungon... Mä en ymmärrä miksei ole pakkaa, joka olisi ns. yhtä puuta. Tai edes niiden rattaiden välissä joku kevyt hammastus, mikä sitoisi yksittäiset rattaat toisiinsa kunnolla.

Mut siis joo, viilaa vain. Sillä se lähtee.

J4nn3R
03.11.2019, 14.38
Viilalla lähti. Pitää ettiä talven aikana teräsvapari tohon kiekkoon.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

oppes
03.11.2019, 18.00
On syynsä miksi olen vaihtanut kaikkiin vapareihin teräsrungon... Mä en ymmärrä miksei ole pakkaa, joka olisi ns. yhtä puuta.

Onhan noita. Ovat vaan halvemman pään tavaraa... Ennen vanhaan oli myös kierrepakkoja (no on vieläkin) jossa kaikki rattaat + vapaaratas oli yhtä puuta. Itselläkin sähköläskissä moinen.

paaton
16.11.2019, 22.51
Tämä ongelmahan on tosiaan jo korjattu esimerkiksi novatecin halppis navoista teräs insertin avulla.

Tuli myös huomattua, että wigglen prime kiekkojen vapari tosiaan käy novatecin napoihin. 3-kyntinen ja 10-vaihteinen 712sb napa muuttui näpsäkästi 20e (https://www.wiggle.co.uk/prime-rd020-freehub-body-abg/) hinnalla 4-kyntiseksi 11sp versioksi. Oli vähän ylläri, että 3-4 kyntiset vaparit käyvät samaan 27 hampaiseen ratchet ringiin, mutta niin google väittää.

moukari
25.01.2020, 09.57
Tämä ongelmahan on tosiaan jo korjattu esimerkiksi novatecin halppis navoista teräs insertin avulla.

Kun se teräsinsertti auttaisi. Mulla pureutui takapakka ikävästi vastaavaan Primen takanapaan, vaikka siinä on tällainen teräksinen ABG eli Anti-Bite Guard. Eikä lähtenyt sitten millään irti. Mistähän löytyisi kestävämpi ratkaisu - on meinaan ikävä vaihtaa vapaaratas kasetin vaihdon yhteydessä.

Aakoo
25.01.2020, 10.48
^Kahdella ketjuruoskalla ratas kerrallaan on kyllä jokainen kasetti tähän asti lähtenyt viimeistään irti. Novatecin halpisvapaarattaat on kyllä välillä ollut aika pahasti murentuneita, eikä DT Swissin tekeleet ole ilmeisesti sen parempia. Kasetti täytyy vetää kunnolla momenttiin. Teräksinen vapaarattaan runko lienee ainoa tie onneen?

moukari
25.01.2020, 14.43
Pitääpä kokeilla kahdella ketjuruoskalla, en tullut ajatelleeksi sitä, mutta vaikuttaa hyvältä idealta. Eipä näissä Suomen oloissa oikein voi sille mitään, että materiaalit ei kestä. Kiristin silloin momenttiavaimella valmistajan suosituksen mukaisesti. Muistaakseni myös laitoin ohuen kerroksen rasvaa vapaarattaan runkoon.

F. Kotlerburg
25.01.2020, 14.49
Onhan noita. Ovat vaan halvemman pään tavaraa... Ennen vanhaan oli myös kierrepakkoja (no on vieläkin) jossa kaikki rattaat + vapaaratas oli yhtä puuta. Itselläkin sähköläskissä moinen.
Sellainen pakka, jossa on rattaat vain niitattu yhteen ei auta tuohn ongelmaan yhtään mitään, mitä nuo halvemman pään pakat on. Pitää olla spider. Ongelman ratkaisee maastopuolella XD-vapari.

Kuminuijalla kolauttamalla on kaikki pakat irronneet, jos vähän purreet kiinni.

Qilty
19.02.2020, 13.50
On syynsä miksi olen vaihtanut kaikkiin vapareihin teräsrungon... Mä en ymmärrä miksei ole pakkaa, joka olisi ns. yhtä puuta. Tai edes niiden rattaiden välissä joku kevyt hammastus, mikä sitoisi yksittäiset rattaat toisiinsa kunnolla.

Mut siis joo, viilaa vain. Sillä se lähtee.Xd vapariin menevät kasetit on "yhtä puuta"

hece
19.02.2020, 14.04
Entäs Microspline eli Shimanon 12s pakan kiinnitys? Siinä uria on enemmän, pakan rakenne noissa muuten saman tyyppinen kuin aiemminkin. Onko näistä kenellään käytännön kokemuksia?

TurboKoo
19.02.2020, 23.14
Ei ole XTR:n pakka yhtään uponnut DT:n microspline vapariin ainakaan vuoden ajoilla. Helposti liukuu pois kun avaa.