PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ennen oli miehet rautaa tai pikemminkin terästä...



pesuman
03.11.2019, 11.29
Muistan vielä ajat, jolloin sekä miehet, että polkupyörät olivat terästä. Kaikki suuret klassikot ajettiin etuvälityksillä 42-52 ja takana 13-23. Eri välityksiä oli aluksi huikeat 10 kpl ja tekniikan kehittyessä jopa 12.
Sitten alkoivat polkijat pehmenemään.
Pyöriin haettin aluksi keveyttä alumiinilla huolimatta siitä, että hampaat tärisivät suusta. Sitten keksittiin vielä lisää keventävä hiilikuitu. Vaihteita ja välityksiä lisättiin vuosi vuodelta ja nyt ollaan jo tasolla, jossa takana voi olla rattaita jopa 12 kpl ja kokonaisvälitykset hurjimmillaan 24-42, eli juurikin päinvastoin kuin teräsmiesten aikaan.
Koska polkijat alkavat olla pehmeämpiä kuin serlan wc-paperi, renkaat ovat jo paksummat kuin mummon mankelissa ja nööseille on lisätty avuksi jopa sähkömoottorit.
Ei voi kuin ihmetellä, miten "wanhat herrat" pääsivät Mont Ventouxin huipulle 42 hampaisella eturattaalla, kun nykykuskit ajavat saman 34:llä ja harrastelijat tarvitsevat myös taakse 34:n ja vielä sähkömoottorin siihen tueksi.

J4nn3R
03.11.2019, 11.35
[emoji23][emoji23][emoji23]

Olisihan se pelkästään kohtuullista kieltää pyöräily ikääntyviltä, ylipainoisilta tai muuten huonokuntoisilta. Pyöräkauppoja tehdessä pitäisi ehdottomasti evätä polkupyörän ostolupa niiltä, joiden cooper on alle 3k ja bmi yli 20 [emoji3516]

*kaivelee kävelysauvoja kaapista*

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

F. Kotlerburg
03.11.2019, 11.59
Kunnon velliperseitä kaikki, jotka tarttee vaihteet. Kunnon vanhaan aikaan kaikki ajot ajettiin yhdellä vaihteella.

Firlefanz
03.11.2019, 12.26
On olemassa omat ketjut aiheille joista ei ole avannut omaa ketjua ja kommenteille joita ei ole postannut.

Mr_W
03.11.2019, 13.44
Tokihan kannattaa muistaa että ihmiskehoa ei ole varmastikaan suunniteltu kestämään tämän niin kutsutun "polkupyörän" (mikä nimi, ei tule yleistymään!) riipiviä nopeuslukuja tai kiihtyvyyttä.

Luonnotonta on tuo säärien pyöritys. Etenkin naisten heikkorakenteisena kannattaapi olla varovaisia luonnottomien, ihmiselle niin kovin vieraiden liikeratojen ja asentojen kanssa. Kyllä wanhassa wara parempi, kävellen pääsee varmasti perille, eivätkä jänteetkään ylirasitu.

LJL
03.11.2019, 13.45
Kunnon velliperseitä kaikki, jotka tarttee vaihteet.

Vielä enemmän velliperbereitä ovat ne, jotka tarvitsevat vanteita. Tosimies tuottaa etenemiseen tarvittavan voiman pelkällä (riittävän suurella, ettei kammet osu maahan) eturattaalla. Jälkeen jää vain tulinen railo.

Mr_W
03.11.2019, 14.18
Pahoittelen jo irvileukailujani, tokihan aloittajalla on oikeus ajatuksiinsa. (Jos viestiketju olisikin ymmärrettävä täysin tosissaan otettavaksi, niin ehkä heikkous ja huonous todella valtaa alaa. Ihmiskunnan alamäkipyöräilyä vain enää... Tekniikka kehittyy mutta moraali ja genetiikka rappeutuu.)

oppes
03.11.2019, 16.44
Olen kuullut, että joku kulkee jopa ns. "hevosittomilla rattailla" matkoja, automobiiliksi myös tätä pehmenneen ihmisen kuljetinta sanotaan. Pyöräilystä ei puhuta ajaessa tai kumia paikatessa, vaan interwebin toreilla ja kokoontumispaikoilla. Luokatonta menoa, sähkö olisi kiellettävä näin aluksi.

Välimuotona ja kuitenkin rajoitetun matkan tarjoavan sähköpyörän rinnalla Tosipyörän(tm) ja automobiilin väliin asettuvat mopo ja moottoripyörä. Kieltää pitäisi moiset. Teräsrunkoinen sinkula jos ei kelpaa, niin sitten ajelkoot autolla. Kaikki muut pitää kieltää.

Sambolo
03.11.2019, 19.27
On kyllä todella sääli, että hauskanpito ei välttämättä tarkoita samalla enää suurta kärsimystä.

Esuli
03.11.2019, 22.28
Näihäseon.
Muistan elävästi vuonna 86 kuinka kilipapyöräilijöitä nauratti minun Nishiki Barbaran (maasturi) 26*36*46 takana 13-30 välitykset.
Silloin oli naistenkin retkipyörässä 52,42*13-25 ratakset.
Sitämieltä kuitenkin olen että pyörät on kehittynyt hienoon suuntaan.
Edelleen munapystyssä yllätyn kuinka hienoja pyörät nykyään on.
Ja bikepacking, oujee.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 23.53
ja vielä sähkömoottorin siihen tueksi.



Polkupyörien apumoottorivillitykset ajoittain tulevat, mutta kannattaa muistaa, mitä polkupyörien apumoottoreista tuli: mopoja (https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo). Ja sitten kun havaitsivat polkimet tarpeettomiksi, tulikin prätkiä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4). Ja mikä olikaan suurin seuraus ja mullistus? Ei niin mikään, ellei oteta huomioon päriseviä kaksipyöräisiä. Polkupyörät ovat yhä keskuudessamme. Viimeisimmissä apumoottorivillityksissä moottorit ovat olleet sähkömoottoreita seuranaan akut. Jossain vaiheessa niillä ajelevat miettivät, mihin he polkimia edes tarvitsevat. Aikansa asiaa pohdiskeltuaan he joko palaavat polkupyörään tai siirtyvät moottoripyörään. Mutta senkin jälkeen polkupyöriä on yhä.

maalinni
04.11.2019, 14.11
Eiköhän Tourit ja Girot ole ennen vanhaan vedetty amfetamiinin voimilla.

maalinni
04.11.2019, 16.40
Ja Rollareiden keikat.

Sielläkin oli tiukemmat välitykset.

oppes
04.11.2019, 17.12
Polkupyörien apumoottorivillitykset ajoittain tulevat, mutta kannattaa muistaa, mitä polkupyörien apumoottoreista tuli: mopoja (https://fi.wikipedia.org/wiki/Mopo). Ja sitten kun havaitsivat polkimet tarpeettomiksi, tulikin prätkiä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4). Ja mikä olikaan suurin seuraus ja mullistus? Ei niin mikään, ellei oteta huomioon päriseviä kaksipyöräisiä. Polkupyörät ovat yhä keskuudessamme. Viimeisimmissä apumoottorivillityksissä moottorit ovat olleet sähkömoottoreita seuranaan akut. Jossain vaiheessa niillä ajelevat miettivät, mihin he polkimia edes tarvitsevat. Aikansa asiaa pohdiskeltuaan he joko palaavat polkupyörään tai siirtyvät moottoripyörään. Mutta senkin jälkeen polkupyöriä on yhä.

Kuten sanottua: Valurautasinkula tai Taksi. Siinä tosimiehen vaihtoehdot :D