PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vannejarrullisen pyörän arvon romahdus?

pesuman
01.11.2019, 12.11
Suomalaiset ryntäävät yleensä innolla mukaan miltei hypeen kuin hypeen.

Näin on tapahtunut myös levyjarrullisten maantiepyörien kohdalla. Trendi ei sinänsä ole huono, koska hyvää jarrutehoa ei pidä koskaan aliarvostaa. Samaa trendiä ei ainakaan vielä ole kuitenkaan nähtävissä esim. Mallorcalla, jossa suurin osa vastaantulevista pyöristä oli vielä syksyllä 2019 perinteisiä vannejarrullisia malleja. Vanhat jäärät ajelevat sitkeästi vanhoilla pyörillään ja mitäpä sitä vaihtamaan, jos tarvetta ei ole. Näinhän se on nähtävä, että ajettaessa kuivalla kelillä ja tasamaalla, ei jarrutusmatkassa ole suurtakaan eroa oli sitten levy- tai vannejarrut. Merkittävimmät erot syntyvät muualla ja pyörien muista ominaisuuksista.

Levyjarrubuumi on kuitenkin johtanut tai on pian johtamassa vannejarrullisten pyörien arvon romahdukseen. Vanhaa mankelia on melkoisen vaikeaa saada myydyksi kelpo hinnalla oli se miten laadukas hyvänsä. Tältä osin Suomi on juuri nyt hyvä paikka ostaa. Verratessa esim. ebayn hintapyynteihin, Suomesta saa melkein minkä tahansa käytetyn vannejarrullisen pyörän likimain länsimaiden halvimpaan hintaan.

Tilanne on sama kuin osakemarkkinoilla. Et häviä mitään, jos et myy. Ikävä kyllä, vannejarrullisen pyörän markkina-arvo ei tule enää kuunaan nousemaan vaan laskee vuosi vuodelta enemmän.

Seuraavaksi arvatenkin romahtaa vanhan maantielevaripyörän arvo, jos siinä ei ole sähköistä apumoottoria. Apumoottori tulee olla, vaikkei siitä Suomen olosuhteissa ole kuin lähinnä haittaa.

JohannesP
01.11.2019, 12.33
Juuri ostin viime kesäksi uuden vannejarruru rungon eikä kaduta pätkän vertaa. Ja nyt siihen odottaa asennusta 600€ vannejarrut.

Kaduttaako? No ei, kun en mieti harrastusvälineitä sijotusasioina. Tosin kalliimmat ostokset mietin sillain, että niille löytyy tarvittaessa ostaja ettei ne ole ihan bulkkia. Tälläiselle päälle 70kg joka ajaa Suomessa, välttää sadekeleillä ajamista tai ainakaan ei aja isossa porukassa ei tarvitse levyjarruja muuten kuin mainosuhrina.

En ole varma mitä keskustelua pesuman tällä haki, mutta ainahan markkinoiden saavan myyntiin jotakin uutta niin vanhojen hinnat tipahtaa ja ajan myötä vielä enemmän. Koviten iskenut 26 maastureihin ja puhtaisiin cyclocrosseihin puhumattakaan jos sellainen on vielä vannejarrulla. Näissä alkaa käyttöarvokin olemaan suurempi kuin rahallinen arvo niin ehkä se hillitsee myymistä.

JackOja
01.11.2019, 13.12
Mitä väliä jos arvo romahtaa?

LJL
01.11.2019, 13.19
Kun arvo romahtaa, ei voi kuin roskat pamauttaa.

lansive
01.11.2019, 13.20
Olen kolminkertainen häviäjä, kun pyörässäni on lisäksi alumiinirunko ja vaijerivetoiset vaihteet.

Firlefanz
01.11.2019, 13.27
Mitä väliä jos arvo romahtaa?

Jos pitää ensin saada siitä omasta vannejarrupyörästä "kelpo hinta", jotta voi ostaa sen kauan himoitsemansa levyjarrupyörän?:cool:

En ole seurannut hintakehitystä, mutta eikö silläkin voi olla vaikutusta että käsitys oikeasta tai sopivasta rengasleveydestä on aivan viime vuosina muuttunut? Jos 28-milliset renkaat eivät mahdu pyörimään, on sama mitkä jarrut pyörässä on?

Ja jos vaihteet ovat vielä 2x10, sekin voi riittää että potentiaaliset ostajat tuumaavat että vanhaan ja hiljalleen katoavaan tekniikkaan liittyy semmoisia tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon hintaa määritellessä.

Ja käytetyn pyörän myyntiarvohan ei koskaan ole ollut yhtä kuin sen mahdollinen käyttöarvo...

oppes
01.11.2019, 18.22
Juuri ostin viime kesäksi uuden vannejarruru rungon eikä kaduta pätkän vertaa. Ja nyt siihen odottaa asennusta 600€ vannejarrut....

Dsiisus... 600erkin vannejarrut? Mistä ne on tehty? Titaanista?

jeijei
01.11.2019, 19.56
Dsiisus... 600erkin vannejarrut? Mistä ne on tehty? Titaanista?

Veikkaisin EE:n jarruja. Aivan loistavat epelit!

Sent from my iPad using Tapatalk

Köfte
02.11.2019, 00.18
Teräsrunko, vannejarrut, 15c kiekot ja 23 mm kumit. Sakkana pohjalla 2x10 vaijerivälitteisenä, toki kahvakäyttöisenä. Taidan muokata kitkavivuilla "lattiavaihteiseksi", kun mekaniikka kahvoista nöyrtyy. Käyttöarvo ei muutu miksikään. En minä ainakaan hanki harrasteluvermeitä jälleenmyynti€urot silmissä kiiltäen😲

Nikolas Ojala
02.11.2019, 01.57
Jos nyt olisin hankkimassa polkupyörää (todennäköisimmin sinkulaa), laittaisin taakse levyjarrun ja eteen vannejarrun. Etukiekkoon keraamipintainen vanne ja etujarruun jarrupalat sen mukaisesti. Tällä tavoin eteen ja taakse saa symmetriset kiekot. Vanteen keraaminen jarrupinta on pitkäikäinen.

stenu
02.11.2019, 08.16
Aika hyviä diilejä on saanut viimeiakoina esim. ebaysta hyväkuntoisista ja laadukkaista vannejarrukiekoista, kun levyjarrullisiin pyöriin vaihtaneet myy ykkös, kakkos, kolmos jne. kiekkojaan pois. Kun joku häviää, joku toinen voittaa. Jos ei ole aikeita luopua vannejarrullisesta pyörästä, niin arvon potentiaalista alenemista suurempi uhkakuva on ehkä se, että vannujarruspesifien kulutusosien, kuten vanteiden saatavuus heikkenee aikaa myöten ja kun saatavuus heikkenee tarpeeksi, alkaa niiden hinnat jossain vaiheessa nousta.

nure
02.11.2019, 18.17
En ihan ymmärrä Nikolaksen logiikkaa muuta mikäs siinä, etujarruhan se jarrutehon määrittää joten itse laittaisin päinvastoin kuten kahdessa työmatkafillarissa ollutkin. Mavic Ceramicin kiekkoja omistaneena en niiden kestävyyttä mitenkään suunnattomasti ylistä, onhan ne hyviä mutta ei mitenkään ihmeellisiä...

Kupla
02.11.2019, 18.26
Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. EDIT: Stock trialin takajarru unohtui tietysti listasta.
Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.

JohannesP
02.11.2019, 23.19
Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.
Ajatko paljon sateella, ulkomailla, 28mm+ renkaat vai normaalia painavampi vai mikä oli syy?

Jos vannejarrut on oikein säädetty ja käyttää laadukkaita vaijereita ja jarrupaloja niin harvoin mitään ongelmaa jarrutehon puolesta, varsinkaan alukiekkojen kanssa. Nykyiset muodikkaat madalletut takahaarukat saattaa jopa oikein säädettynä aiheuttaa huonoa tuntumaa ylimääräisten mutkien kautta. Tai sit mekaanikko ei osaa/jaksa säätää jarruja hyvän tuntuisiksi ja XXL voi mennä kokeileen kuinka huonoiksi vannejarrut on mahdollista saada. Ihmettelen suuresti jos joku tarvii enemmän jarrutehoa mitä esim DA9100 lähtee eli jarrujenkin välillä on isoja eroja.

Viime kesänä olisin yhden kerran kaivannut levyjä tai oikeestaan alukiekot olisi riittäny. 250km porukka-ajoa hieman hieman reippaampaa vauhtia ja koko ajan märkänä. Ennusteen mukaan aamulla piti tulla vain hieman vettä niin menin kuitukiekoilla. Campan punaiset jarrupalat olen todennut parhaimmiksi omilla FFWD kiekoilla.

Fuuga
02.11.2019, 23.25
Vannejarru kuuluu vain Bromptoniin ja niihin maantiepyöriin jotka rakennetaan vaakalukeman vuoksi. Kaikkeen muuhun hydrauliset levyt. Elämäni parhaita päätöksiä oli myydä kaikki vannejarrupyörät pois, pl. tietysti Brompton.

Levaria olen kaivannut ainoastaan cycloon maastossa tilanteisiin, joissa pyörä olisi saatava pysymään paikoillaan ehdottomasti. Cantit eivät oikein siihen märkinä varsinkaan taivu. Muuten mennään vannejarruilla eikä mitään ongelmia ole.

Nikolas Ojala
02.11.2019, 23.30
Voinhan minä selittää enemmänkin.

Miksi laittaisin levyjarrun taakse?

Tämä liittyy takakiekon rakenteeseen. Sinkulan vapaaratas vie leveyssuunnassa vähän tilaa oikealta puolelta, ja niin myös jarrulevy vie vain vähän tilaa vasemmalta puolelta. Näistä johtuen takahaarukkaan menee symmetrinen ja tukeva kiekko. Lisäksi, vaikka takajarrulla tekisi missä tahansa keliolosuhteissa lukkojarrutuksen, se ei johda ohjaustangon yli lentämiseen. Näistä syistä levyjarru voi aivan hyvin olla polkupyörän takajarru.

Miksi kumminkin laittaisin vannejarrun eteen?

Olen ollut täysin tyytyväinen nykyisen pyöräni vanteiden ja jarrupalojen yhdistelmään. Vanteet: Mavic Open Pro S6000 622x15 Jarrupalat: Kool-Stop GreenNäillä voin hyvin jatkaa.

Minulla on kokemusta levyjarrusta polkupyörän etujarruna. Levyjarrun ehdottomia etuja ovat tunnottomuus sääilmiöille, tehokas pysäytys kevyellä sormen koukistuksella ja erinomainen modulaatio. Vanne ei kulu levyjarrulla jarrutellessa. Ei olekaan mikään ihme että levyjarruja on nykyään kaikissa kulkupeleissä.

Levyjarrun huonoksi puoleksi mainitsen hätäjarrutuksen kuivalla asfaltilla. Se on huono puoli vain polkupyörissä, kun painopiste on korkealla ja lähellä etupyörää. Minkään muun jarrun kuin levyjarrun käyttö ei ole aiheuttanut ohjaustangon yli lentämistä. Ehkä ihminen oppii niin hyväksi jarruttajaksi että ylimääräisiä lentelyjä ei tapahdu. Mutta lähtökohtaisesti ohjaustangon ylittäminen ei kuulu normaaliin pyöräilyyn, ja sen mahdollisuuden eliminoiminen tuntuu hyvältä ajatukselta. Toinen levyjarrun hieman huono puoli polkupyörän etujarruna liittyy etuhaarukan ja kiekon rakenteeseen. Kun eteen laittaa levyjarrun, etukiekosta tulee epäsymmetrinen, koska jarru vie tilaa. Symmetrinen kiekko olisi kuitenkin toivottava, koska siitä saa tukevamman kuin epäsymmetrisestä. Vannejarrun kanssa kiekosta tulee symmetrinen.

harald
02.11.2019, 23.35
No tämä nyt ihan höpö höpöä että tangon yli lentäisi liian tehokkailla jarruilla. Samaan sarjaan kun pelättiin että ihmiset sokeentuu kun höyryvoimalla mennään jopa 60 mailia tunnissa.

Nikolas Ojala
02.11.2019, 23.59
No tämä nyt ihan höpö höpöä
Höpöä itsellesi vaan. En minä mihinkään kuulopuheisiin perusta vaan kokemuksiini.

Mohkku
03.11.2019, 06.50
Jos minulla olisi pyörä, jolla ajelisin vain kesällä asfaltilla, vannejarrut olisi ihan ok. Mutta kun ei ole, pyörissäni on levyt.

Milloinkaan ei ole ollut vaaraa jarrutuksen takia lentää ohjaustangon yli. Mutta jos tuon riskin takia haluaa vannejarrun eteen, epäselväksi jäi se, miksi ei laittaisi myös vannejarruja taakse eli mitä lisäarvoa levystä saa takana. Epäselvää on myös se, onko vannejarru oikeasti niin paljon tehottomampi kuin levy, että riski poistuu vannejarruilla. Ymmärrän sen, että lasten ja muissa muutaman satasen pyörissä käytetyillä Tektron V-jarruilla ei kelvolliseen tehoon pääse ainakaan vuoden käytön jälkeen, mutta astetta laadukkaammilla vannejarruilla pääsee.

Alkuperäiseen pohdintaan vielä toteamus, että kun markkinavoimat päättää hintatason ja jos se nyt on päättänyt romahduttaa vannejarrullisten arvon, missä on ongelma. Jos haluaa levyt, on itse osa tuota prosessia ja hiukan väärin surkutella sitä, että kun vannejarrut ei kelpaa itselle, ei ne kelpaa muillekaan. Jos vannejarrut kelpaa itselle, on tilanne hyvä. Edullisia ja laadkkaita pyöriä pitäisi olla tarjolla eli mahdollisuudet hyviin kauppoihin on hyvät. Ja jos ei ole aikomusta vaihtaa pyörää, sen arvollahan ei ole merkitystä.

Firlefanz
03.11.2019, 07.51
Höpöä itsellesi vaan. En minä mihinkään kuulopuheisiin perusta vaan kokemuksiini.

Mun kokemukset tangon yli lentämisestä tehokkaan jarrun takia rajoittuvat yhteen (1) kertaan. Tehokkaaksi jarruksi riitti aivan tavallinen maantiepyörän vannejarru.

Riittävät edellytykset tapaukselle olivat mielestäni se että (1) uudet jarrut olivat tehokkaammat kuin ne huonommat ja huonosti säätämäni joilla olin siihen saakka ajanut ja joilla olin myös tottunut ajamaan, (2) en ollut oppinut siirtämään painoani taaksepäin voimakkaammin jarruttaessani ja (3) edellä mainituista syistä (kuusiaidan takaa kelville eteen ajaneen auton aiheuttamassa tilanteessa) paniikkijarrutin painamalla kahvat pohjaan.

Voisin kuvitella että vastaavat edellytykset ovat myös yhtä kuin välttämättömät edellytykset silloinkin kun pyörässä on levyjarrut. Jos on tottunut siihen että pyörä pysähtyy tehokkaasti, nopeasti ja
varmasti vain sormenpäillä kevyesti painaenkin ja on (esimerkiksi cyclocrossia tai maastossa ajaessaan tai vain maantiepyöränsä käsittelyä eri tilanteissa harjoitellessaan) oppinut että takapuoli on syytä siirtää satulalta ja työntää itseään taaksepäin. ei tee niin kuin minä tein vaikka jarrutus lähtisi niin sanotusti selkäytimestä. Silloin tuskin lentää tangon yli - vaikkei ole erityisen hyvä jarruttaja.

Ja jos on vankka usko siihen tai vahva pelko siitä että paniikkitilanteessa kaikki opittu ja kaikki totuttu toiminta katoaa, voi ainakin mekaaniset levyjarrut säätää sellaisiksi että ne ovat tehottomammat kuin keskivertokäyttäjän vannejarrut:cool:

Nikolas Ojala
03.11.2019, 11.17
Jos kaikki vanteet olisivat tavallisia alumiinivanteita, en enää suosittelisi vannejarrua edes eteen. Keraamipintainen vanne kuluu niin paljon hitaammin kuin paljas alumiini.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 11.30
Mutta jos tuon riskin takia haluaa vannejarrun eteen, epäselväksi jäi se, miksi ei laittaisi myös vannejarruja taakse eli mitä lisäarvoa levystä saa takana.

Levyjarrusta saa aina ja joka tapauksessa sen lisäarvon, että vanne ei kulu jarrutettaessa. Verrattuna keraamipintaisen vanteen ja vannejarrun yhdistelmään etu on huomattavasti pienempi mutta se on silti olemassa levyjarrun hyväksi. Parempi jarrun modulaatio on myös edelleen levyjarrun etu. Samoin tunnottomuus sääilmiöille. Miksi toistelen näitä?

Epäselvää on myös se, onko vannejarru oikeasti niin paljon tehottomampi kuin levy, että riski poistuu vannejarruilla.

Kaikilla kunnollisilla etujarruilla saa tuotettua niin paljon jarrutusvoimaa, että pyöräilijä lentää tangon yli. Levyjarrun tapauksessa siihen riittää huomattavasti kevyempi jarrukahvan puristus. Riski on siinä, että yllättävässä tilanteessa hätäjarrutukseen tulee käytettyä niin paljon sormivoimia, että etupyörä lukkiutuu välittömästi.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 11.49
Ja jos on vankka usko siihen tai vahva pelko siitä että paniikkitilanteessa kaikki opittu ja kaikki totuttu toiminta katoaa, voi ainakin mekaaniset levyjarrut säätää sellaisiksi että ne ovat tehottomammat kuin keskivertokäyttäjän vannejarrut:cool:

Käytännössähän tuo tarkoittaisi jarrun säätämistä pieleen siten, että jarrupalan ja jarrulevyn väliin jäisi iso välys. Iso välys taas tarkoittaa huonoa tuntumaa. Ainoa todellinen toimiva ratkaisu tähän olisi sopivan pieni jarrulevy ja jarrupiirin (tai mekaniikan, jarrusta riippuen) oikea mitoitus. Eli tavallisella kuluttajalla ei ole tähän juuri muuta valtaa kuin yrittää löytää markkinoilta sellainen levyjarru, joka ominaisuuksiltaan vastaa kuluttajan toivomuksia. Välyksen kasvattamista en pidä hyvänä ratkaisuna.

Ymmärrän, että jos vanne on hieman kiero, vannejarruun säätää mielellään isomman välyksen, jotta jarru ei laahaisi joka kierroksella. Mutta silloin vika on vanteessa ja vanne on korjattava.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 12.09
Tilanne on sama kuin osakemarkkinoilla. Et häviä mitään, jos et myy. Ikävä kyllä, vannejarrullisen pyörän markkina-arvo ei tule enää kuunaan nousemaan vaan laskee vuosi vuodelta enemmän.

Vertaus osakemarkkinoihin ei toimi. Polkupyörää olisi parempi verrata vaikka autoon tai jalkineisiin. Sijoitettu raha ei koskaan tule takaisin vaikka tuotteen myisi siististi ja vähän käytettynä pois. Tällaisissa hankinnoissa tulee suhteuttaa hankintahinta odotettavissa olevaan käyttöarvoon hyödykkeen elinkaaren aikana.

Firlefanz
03.11.2019, 12.22
En ymmärrä miksi kommentista haluaa poimia ainoastaan loppuun heitetyn melko typerän mutta selvästi huumoriksi tarkoitetun kevennyksen. Mutta olkoon.

Olen siis edelleen mielestäni perustellusti esittämäni takana: "lähtökohtaisesti" myös vannejarrut ovat niin tehokkaat että niilläkin ohjaustangon yli lentäminen "kuuluu normaaliin pyöräilyyn" - mikäli todella katsotaan ettei normaaliin pyöräilyyn kuulu aivan yhtä lähtökohtaisesti myös sekin että pyöränhallintaa, mukaanlukien omien jarrujen käyttö yllättävissä tilanteissa, harjoitellaan sen verran ettei paniikkijarrutuksessakaan lennetä tangon yli vaikka pyörässä olisi levyjarrut.

Mutta tämähän on lähtökohtaisesti tavattoman tylsä ja hedelmätön keskustelu, joten ei muuta kuin mukavaa ajoa ja turvallisia jarrutuksia!

J4nn3R
03.11.2019, 13.07
Eriparisilla pinnan kireyksillä per puoli on niin häviävän pieni vaikutus kiekon kestävyyteen, että tuo ei ole minkäänlainen todellinen syy levyjarrun jättämiseksi pois edestä. Henkilökohtainen syy se toki voi olla, jos pinnan kireys kiristää pinnaa.

Jos hintaa ei oteta huomioon, niin onhan hydrauliset levyjarrut 99% tapauksista täysin ylivertaiset, mutta onko sitä sitten sellaisia jarrutuksellisia tarpeita, että niiden saamiseksi olisi syytä vaihtaa muuten hyvä pyörä kokonaan toiseen, on toinen juttu.

Ainahan nuo menee nuo hinnat uusimpien muotivirausten mukaan, esim. ei boost- pyörien omistajana on mukavaa, kun tuon tyyppisiä osia pistetään nykyään helposti poistoon ja saa halvalla hyvää kamaa. Jos pyörän hintaa ei laske "väärät" jarrut, se on "väärä" keskiöstandardi, "väärä" renkaan leveys, "väärä" keulakulma, "väärät" akselit, jne. Tässä väärinpyöräilijä pääsee joskus hiukan halvemmalla.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

Kupla
03.11.2019, 13.43
1) Levyjarrun ehdottomia etuja...erinomainen modulaatio.
2) Ehkä ihminen oppii niin hyväksi jarruttajaksi että ylimääräisiä lentelyjä ei tapahdu.

Jos ei osaa ajaa, se ei ole levyjarrun syy. En osaa jarruttaa->asennan surkeat jarrut? WTF? Onhan törmääminenkin hyvä tapa pysähtyä, miksi siis asentaa edes niitä vannejarruja? Ja jos elämä on vain hätäjarrutuksesta toiseen selviytymistä, ehkä ajotekniikkaa kannattaisi miettiä muutenkin uusiksi.

maalinni
03.11.2019, 14.02
Ensimmäisen otb:n ajoin jalkajarrullisella mallilla, kun eturengas tökkäsi esteeseen. Eli ei ole aina kiinni jarrutekniikasta. Kyllähän se levyjarru voittaa vannejarrun kaikessa paitsi painossa.

Minulla on kerran ollut hengenlähtö tosi lähellä, kun vannejarru oli jäässä (palat tai kehä, nollakelillä) ja meinasin ajaa pakettiauton alle. Tämän jälkeen olen harjoitellut ennakointia...

Nikolas Ojala
03.11.2019, 14.22
Ja jos elämä on vain hätäjarrutuksesta toiseen selviytymistä, ehkä ajotekniikkaa kannattaisi miettiä muutenkin uusiksi.

Huonoin kokemukseni tangon yli lentämisestä on sellainen, jossa en kokenut olevani ainakaan kokonaan itse syyllinen onnettomuuteen. Ajoin omasta mielestäni kohtuullista vauhtia loivaa mäkeä alas, tien vasemmalla puolella ollutta kevyen liikenteen väylää. Vastaan tuli linja-auto, joka vilkutti ja hidasti pysäkkiä lähestyessään. Päättelin että sieltä linja-autosta kohta poistuu matkustajia, joten kun kevyen liikenteen väylällä oli reilusti tilaa ja kaksi kaistaa, siirryin sille kaistalle, joka oli linja-autosta kauempana. Annoin siis valmiiksi tilaa linja-autosta oletettavasti poistuville matkustajille. Muuten siinä kevyen liikenteen väylällä ei ollut näkyvissä olevalla tien osuudella muuta liikennettä, eli tilaa oli ruhtinaallisesti. Linja-auton keskiovi avautui ja sieltä poistui erittäin ripeästi sivuilleen vilkuilematta yksi matkustaja joka pysähtyi minun eteeni. Siinä ei minulle enää jäänyt aikaa miettiä erilaisia vaihtoehtoja tai ajolinjan hienosäätöä, vaan hätäjarrutus oli pakollinen ja automaattinen reaktio. Ja niin sitä mentiin. En osunut linja-autosta poistuneeseen henkilöön, joka kyllä muisti selittää minulle, että minä olisin saattanut osua häneen. Ja niin totta olisin saattanutkin. Mutta minun vaatteeni siinä menivät rikki ja iho naarmuille. Ellen olisi ollut hieman shokissa tapahtuneesta, olisin voinut sanoa joitain hyvin valittuja sanoja hänelle.

Jotkut yllättävät tilanteet ovat ihan oikeasti yllättäviä. Tuolloin levyjarru pyörässä oli minulle vielä aika uusi juttu.

Toisella kertaa kun lensin tangon yli, huomattavasti lyhyemmän matkan, päädyin jaloilleni enkä saanut naarmuja. Ajovalon pidike taisi särkyä. Kolmannella kerralla kun melkein lensin tangon yli, olin jo oppinut jarruttamaan levyjarrulla niin siististi, että lähestyin bussista poistunutta matkustajaa takapyörä kymmeniä senttejä ilmassa, mutta kukaan ei kaatunut eikä kellekään käynyt siinä mitenkään. Hämmästynyt heppu kehui vain hyvästä jarrutuksesta.

Jälkimmäiseksi selittämäni tapaus parhaiten todistaa minulle levyjarrun hyvän modulaation. Yhteys jarrukahvaa puristavasta sormesta hidastuvuuteen on jokseenkin lineaarinen.

plr
03.11.2019, 14.26
Ainoa todellinen toimiva ratkaisu tähän olisi sopivan pieni jarrulevy ja jarrupiirin (tai mekaniikan, jarrusta riippuen) oikea mitoitus. Eli tavallisella kuluttajalla ei ole tähän juuri muuta valtaa kuin yrittää löytää markkinoilta sellainen levyjarru, joka ominaisuuksiltaan vastaa kuluttajan toivomuksia. Välyksen kasvattamista en pidä hyvänä ratkaisuna.

Shimanolta löytyy myös Power Modulator Unit -niminen ratkaisu V-jarruille ja mekaanisille levyjarruille. Tuolla pikku osalla pyritään estämään renkaan lukkiutumista, koska se kasvattaa matkaa, joka jarrukahvaa painetaan jarrutettaessa ja myös moduloi jarruun siirtyvää voimaa.

https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/power-modulator-unit.html

https://cdn.bike24.net/i/p/3/2/9123_00_d.jpg?v9662ae9c7d6a4314749d769e42e945a5394 27030

https://bike.shimano.com/content/dam/productsite/shimano/tech-description/graph-en.JPG

Nikolas Ojala
03.11.2019, 14.29
En ymmärrä miksi kommentista haluaa poimia ainoastaan loppuun heitetyn melko typerän mutta selvästi huumoriksi tarkoitetun kevennyksen. Mutta olkoon.

Ajattele asiaa myönteisesti. Lainaan ja kommentoin vain sitä osaa tekstistä jossa on jotain kommentoitavaa.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 14.38
Shimanolta löytyy myös Power Modulator Unit -niminen ratkaisu V-jarruille ja mekaanisille levyjarruille. Tuolla pikku osalla pyritään estämään renkaan lukkiutumista, koska se kasvattaa matkaa, joka jarrukahvaa painetaan jarrutettaessa ja myös moduloi jarruun siirtyvää voimaa.

https://bike.shimano.com/content/dam/productsite/shimano/tech-description/graph-en.JPG

Kuten toimintaa selittävistä kuvaajista näkyy, Shimanon modulaattori pilaa muuten hyvin toimivan jarrun tuottamalla muuten lineaariseen käyrään ylimääräisiä mutkia. Jos tuon asian haluaisi tehdä oikein, tulisi esimerkiksi jarrukahvan välitystä muokata siten, että alkuperäisen punaisen käyrän kuvaaja olisi yhä suora eikä mutkikas. Jarrutettaessa tarvittava sormien puristusvoima olisi kuitenkin suurempi, eli jarrutus ei siksi menisi niin helposti lukkojarrutuksen puolelle.

Kupla
03.11.2019, 15.12
...linja-autosta kohta poistuu matkustajia, joten kun kevyen liikenteen väylällä oli reilusti tilaa ja kaksi kaistaa, siirryin sille kaistalle, joka oli linja-autosta kauempana.....lähestyin bussista poistunutta matkustajaa takapyörä kymmeniä senttejä ilmassa
Ei herranjumala. Lopetetaankin tämä järjetön jarrukinaaminen heti, tässä se ongelma on. Tämä on nyt sellainen juttu, jota kannattaisi ihan vakavasti miettiä vaikka kotona ja ajan kanssa.

Nikolas Ojala
03.11.2019, 15.24
Noista ulkomuistista kertomistani tapauksista on noin 20 vuotta aikaa. Pyöräilin sillon huomattavan paljon, lähes kaikki matkat kaupungin sisällä. Eli ei ole mikään ihan tämän päivän asia.

arctic biker
03.11.2019, 17.16
Ensimmäisen otb:n ajoin jalkajarrullisella mallilla, kun eturengas tökkäsi esteeseen. Eli ei ole aina kiinni jarrutekniikasta. Kyllähän se levyjarru voittaa vannejarrun kaikessa paitsi painossa.

Minulla on kerran ollut hengenlähtö tosi lähellä, kun vannejarru oli jäässä (palat tai kehä, nollakelillä) ja meinasin ajaa pakettiauton alle. Tämän jälkeen olen harjoitellut ennakointia...

Pari kolme kertaa on pakastuvalla loskapaskakelillä rahtiruunan eli Crosscheckin vanteet jäätyneet, onnekseni olin sen verta vihmerä että arvasin varoa. Niinpä vuosi sitten laitoin siihen Straglerin keulan ja Avid BB7;an. Crosscheckiin on jo eteen nastakiekollinen kehä ja ny vaihtuu illan mittaan myös taakse.

Nyt nää loskakelit tullut ajettua cantijarrullisella. Alkuviikosta saa Pace Chicken nastat ja cantipyörä siirtyy talveksi aitan vintille. Forcen hydroista ei ole loskalla vielä kokemusta mutta puhtaalla asfaltilla suorastaan ylivoimainen verrattuna Avidiin.

Ne pari OTBtilannetta ei ole mulla jarruista ollut kiinni.

hphuhtin
03.11.2019, 17.19
Aijai, voinkohan enää ajaa vannejarrullisilla pyörilläni, kun niiden arvo on romahtamassa.. :)

arctic biker
03.11.2019, 17.35
Aijai, voinkohan enää ajaa vannejarrullisilla pyörilläni, kun niiden arvo on romahtamassa.. :)

Et tietenkään! Tähän ikään oon oppinut kyllä koestamaan jarruja jotta paljonko milläkin kelillä arvaa kahvoista puristaa. Vuosi sitten Poison Opium sai Koren halpiscantin tilalle Crosscheckiltä lahjana Shimanon keskihintaisen miniV:n eteen. Pitävällä alustalla reilusti tehokkaampi, tosin eilen ja tänään sohjossa osin vielä jäätä alla niinnei kummoista voimaa kahvoilla tarvinnut kun renkaista pito hävisi.

F. Kotlerburg
03.11.2019, 18.14
Itseäni epäilyttäisi kyllä ja tällä hetkellä epäilyttää voiko noilla levyjarrullisillakaan pyörillä ajaa vai lentääkö heti tangon yli.

Fat Boy
03.11.2019, 18.49
Itseäni epäilyttäisi kyllä ja tällä hetkellä epäilyttää voiko noilla levyjarrullisillakaan pyörillä ajaa vai lentääkö heti tangon yli.

Ei välttämäti heti, mutta aika varmasti pian vauhdin vähänkään kiihdyttyä. Kannattaa asentaa tarakka ja istua satulan asemasta siellä, sietää jo reippaammanpuoleisetkin jarrutukset.

Mohkku
03.11.2019, 19.10
Levyjarrusta saa aina ja joka tapauksessa sen lisäarvon, että vanne ei kulu jarrutettaessa. Verrattuna keraamipintaisen vanteen ja vannejarrun yhdistelmään etu on huomattavasti pienempi mutta se on silti olemassa levyjarrun hyväksi. Parempi jarrun modulaatio on myös edelleen levyjarrun etu. Samoin tunnottomuus sääilmiöille. Miksi toistelen näitä?

Riippuu missä ja paljonko ajaa, onko takavanteen kuluminen ongelma. Itse pitäisin ongelmana sitä, jos etu- ja takajarru ovat tuntumaltaan eri paria. Suurin jarruteho (2/3) tulee eteen, joten siellä se tunnottomuus sääilmiöille jotain merkkaa.

jeijei
03.11.2019, 19.20
Onhan noi levarit hieman hypen aallonharjalla.
Jos ajaa ympärivuoden tai paljon sateella, niin ei vannejarrut sovellu.

Pääosin plussalla ajettaessa ja hyvällä kelillä - ei mitään väliä. Muutaman kerran kuullut levyjarrujen sateella vonkuvan ja pitävän ihmeellistä metakkaa vaikkei jarruttaisi. Riittävä syy olla ostamatta. Oma pää ei kestäisi kuunnella kakofoniaa.

Uskon vannejarrun pitävän pintansa pidemmällä aikavälillä. Onhan kyse yksinkertaisimmasta tavasta pysäyttää pyörä. Helpompi säätää ja ratkoa ongelmat. Tämä ainakin itselleni merkitsee paljon.
Hyvillä vannejarruilla ei hirveästi häviä jarrutusmatkassa kuivalla. Enemmän kyse renkaan mahdollisuudesta pysähtyä. Omat kolarini ovat olleet sellaisia, ettei jarruilla olisi ollut mitään merkitystä. Ennakoinnilla kylläkin

Sent from my iPhone using Tapatalk

IHD
03.11.2019, 19.39
Kyllä nuo levyjarrut ihan selvästi vaatisivat pyörään vähintään turvavyön tai jonkinlaisen vastaavan konstruktion ettei kuljettaja jarruttaessa heti syöksähdä maan päistikkaa. Ja tietysti jonkinlaisen vastapainon taakse varren päähän (esim. 20-30 kg kuskin painosta riippuen) kompensoimaan äkkijarrutuksen aiheuttamaa takapään nousua voimakkaassa jarrutuksessa:rolleyes:.

Fuuga
03.11.2019, 20.11
Jos ajaa ympärivuoden tai paljon sateella, niin ei vannejarrut sovellu.

Uskoisin, että tämä on sarkasmia, muussa tapauksessa ihan soopaa tai taidottomuutta tai kumpaakin.

Fuuga
03.11.2019, 20.15
Vannejarruissa ja vanteiden kulumisessa on se hyvä puoli, että voi säännöllisesti investoida uusiin vanteisiin pätevälle syyllä.

JohannesP
03.11.2019, 20.22
jeijei kanssa samoilla linjoilla. Yhtälailla huonolla säädöllä vannejarruista saa huonot eikä tähän ole mikään oikotie helppouteen hankkia levyjarruja. Vaikea sanoa kumpi on raivostuttavampaa, huonosti säädetyt levyjarrut vai säätämötän vaihteisto. Varsinkin jos tälläinen on samassa ajoporukassa jota joutuu kuuntelemaan tuntitolkulla.

Huonoin juttu tässä aallonharjalla olemisessa on vannejarrupyörien alkava katoaminen markkinoilta ja kiekkojen kehittämisen hiipuminen.

Nikolas Ojala
04.11.2019, 00.48
Keraamipintaisia vanteita valmistavat yhä ainakin DT Swiss ja Boyd. Aiemmin myös Mavic ja Bontrager.

https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/oxic-technology/

https://boydcycling.com/apps/help-center#!hc-ceramic-coating-explained

Mahdollisista muista valmistajista en tiedä.

Vilhelm V
04.11.2019, 07.12
Uskoisin, että tämä on sarkasmia, muussa tapauksessa ihan soopaa tai taidottomuutta tai kumpaakin.

Uskoisin, että siinä todettiin vähän mutkia oikoen kaikkien tietämä asia. Ympärivuotisessa käytössä ja etenkin talven rapakelien läpi ajettaessa vanteet kuluvat huomattavaa vauhtia, kun käytössä on vannejarrut. Näin ainakin täällä pääkaupunkiseudun keleissä. Riippuu tietysti ajomääristä ja tyylistäkin hieman, että montako talvea yksillä vanteilla ajaa.

Mohkku
04.11.2019, 07.32
Silti etujarrun liialliseen tehoon haetaan mielestäni nyt turhan monimutkaista ratkaisua, kun aletaan puhua jostain keraameista. Laitoin juuri metallinkeräykseen yhdet mekaaniset levyt eli kysymys ei ole asetelmasta levy vs vannejarru. Päivitin nuo jarrut niinkin highend-tuotteella kuin Avid BB5 ja parannnus oli huikea. Bike-Componentsilta 2 x levy + 2 x jarru yht. 60 €. Toimii täysin moitteetta.

Singer
04.11.2019, 08.58
fixaamalla kaupunkipyörän säästyy näistäkin ongelmista tai sitten 1-vaihteinen jalkajarru, viimeisenä keinona yksipyöräinen.
sarkasmikortti esille.

Esuli
04.11.2019, 09.21
Jos maantiepyörällä ajaa maantietä jarruja tarvitaan harvoin.
Nykyään ajetaan paljon kaupunkialueella pyöräteitä ja tarvitaan hyvä jarrut. Paniikki jarrutuksessa voi mennä nokan yli,tämän voi todeta katsomalla esim. motoristien kolarivideoita joissa mennään nokanyli paniikkijarrutuksessa jopa kaksi kyydissä
Enempi olisin huolissani guttaperkka pyörien hinnanlaskusta, en itse moista ostaisi käytettynä.
Voi olla täysin pommi, eli osasarjan hinnalla mennään.

-jamo-
04.11.2019, 12.34
Omissa fillareissa on sekä vanne- että levyjarruja ja kyllähän se on ihan selvä, että vannejarrut on kaikin puolin huonommat kuin levyjarrut. Ainuttakaan ominaisuutta en vannejarruista keksi, että miten ne olisi paremmat ja vaikkapa uuteen fillariin fiksu valinta. Tai keksinpä sittenkin eli märällä ajaessa ärsyttää levyjarrujen hankaava zing-zing ääni. Maantiepyörässä vannejarrut kyllä menee kun jarruttelua on niin vähän, mutta olisi siinäkin levyjarru aika paljon mieluisampi vaihtoehto ja seuraavassa maantiefillarissa varmasti tulee olemaan levyjarrut.

Minusta on pöhkö ajatus, että tehottomammat jarrut olisi hätäjarrutustilanteessa jotenkin turvallisemmat tai paremmat sillä perusteella, että kokematon kuski pelästyksissään vetäisi etupyörän lukkoon ja kippaisi tangon yli. Paljon vaarallisempaa hätäjarrutustilanteessa on vannejarrujen pidempi jarrutusmatka ja hankalampi voiman annostelu kun pyritään pitämään rengas siinä lukkiutumisen rajalla.

Kuten aloituspostaaja mainitsikin, niin varmasti vannejarrullisten pyörien myyntiarvo tippuu nopeammin kuin levyjarrullisten kun aika harva haluaa fillariinsa ehdoin tahdoin huonommat jarrut.

JackOja
04.11.2019, 12.37
...märällä ajaessa ärsyttää levyjarrujen hankaava zing-zing ääni...

Mikäs tuo tuollainen on? Onkohan omissa levyjarrupyörieni jarruissa jotain vikaa kun tuota ei kuulu? :)

stenu
04.11.2019, 12.38
^ Sä et aja tarpeeksi rapasissa olosuhteissa. Tän syksyn krosseissa jarrut on pääsääntöisesti rahnuttanut kroonisesti, onpa käytössä ollut vannesorvit tai levyt. Keksimäärin levyt kuitenkin tekee sitä enemmän, koska välykset palan ja levyn tai vanteen välissä on levyjen kanssa ahtaammat.

Rapakelien läpi ajettaessa vanteet kuluvat huomattavaa vauhtia, kun käytössä on vannejarrut. Näin ainakin täällä pääkaupunkiseudun Hel CX:ssä. Riippuu tietysti ajomääristä ja tyylistäkin hieman, että montako kisaa yksillä vanteilla ajaa.

Korjailin vähän... :D

Onneksi peruslaadukkaat tubeless-vanteetkaan, kuten esim. DT R460, ei montaa kymppiä maksa ja vanteen vaihto samoille pinnoille on nopea operaatio. Fillarin arvo noissa tohuissa kyllä romahtaa melko nopeasti ja ihan jarruista riippumatta.. Ja sorry offarista, ei liity maantiepyöriin.

https://live.staticflickr.com/65535/49011922747_6c23fd61b4_k_d.jpg

Ps. Jarrujen pidon suhteen ei ollut ongelmia eilen(kään).

Mohkku
04.11.2019, 13.34
Laitoin 6-pulttisen levyn Ashiman adapterilla centerlock-napaan. Kun jarrun sääti sopivasti, alkoi juuri tuo zing-kihnutus. Kun löysäsi sen verran, että ääni häipyi, häipyi myös jarruista teho ja tuntuma. Osien irrotus ja uudelleen asennus ei tilannetta korjannut ja kun levy vaikutti suoralta, vaihdoin Ashiman tilalle DT Swissin adapterin. Kihnutus loppui ja jarrut sai säädettyä oikein.

TERU
04.11.2019, 13.59
Jos tuo stenun kuva määrä tavaraa on jarrulevyssä, voi olettaa tulevan muutakin ääntä kuin kihnutusta!

plr
04.11.2019, 14.30
Stenun kuvasta näkyy kuluttava keli vannejarruille. Tältä näyttää eläkkeelle siirtynyt cyclocross-pyörän takavanne (Fulcrum Racing 7 CX) noin 8 vuoden ja 20 000 kilometrin jälkeen kura- ja talvikeleissä. Navan/vapaarattaan laakerit on vaihdettu 1 tai 2 kertaa, vapaarattaan jousi on vaihdettu ja takapakkoja on mennyt vuoden-parin välein. Etukiekko ei kulu yhtä nopeasti, koska sen jarrupinta pysyy puhtaampana kuin takakiekon. Etujarrua tietenkin tulee käytettyä enemmän kuin takajarrua.

https://1.bp.blogspot.com/-Gkdr6QPAaNg/XcAUIH1vTLI/AAAAAAAABYk/jltecZ2ls9IvxJaMPetyZpHQrAoBUHVfgCLcBGAsYHQ/s1600/IMG_20190815_205930.jpg

Fuuga
04.11.2019, 15.03
Stenun kuvasta näkyy kuluttava keli vannejarruille. Tältä näyttää eläkkeelle siirtynyt cyclocross-pyörän takavanne (Fulcrum Racing 7 CX) noin 8 vuoden ja 20 000 kilometrin jälkeen kura- ja talvikeleissä. Navan/vapaarattaan laakerit on vaihdettu 1 tai 2 kertaa, vapaarattaan jousi on vaihdettu ja takapakkoja on mennyt vuoden-parin välein. Etukiekko ei kulu yhtä nopeasti, koska sen jarrupinta pysyy puhtaampana kuin takakiekon. Etujarrua tietenkin tulee käytettyä enemmän kuin takajarrua.

8 vuotta kiekolle on jo pitkä aika. Tosin kilometrejä per vuosi ei ole paljoa. Mulla vähän yli 2 vuotta tai niillä main on kiekon kesto, joka sekin on ihan riittävä semminkin kun ajo on kaikkea pk-seudun kaikissa keleissä kaikilla alustoilla.

Nikolas Ojala
04.11.2019, 23.00
Ainuttakaan ominaisuutta en vannejarruista keksi, että miten ne olisi paremmat ja vaikkapa uuteen fillariin fiksu valinta.

Kun on alamäessä ajanut epäsymmetrisen jarrulevykiekon tacoksi, alkaa miettiä sitä symmetrisen kiekon erityistä etua. Pääargumentti on yhä kiekon kestävyys eikä jarrun tehokkuus, johon tässä ketjussa on innokkaasti tartuttu. Jos etukiekosta jarrulevyn kanssa tulisi sellainen symmetrinen ja navan puolelta leveä kuten hyvin usein tavalliset vannejarrukiekot ovat, valinta kallistuisi selkeästi levyjarruun.

Mohkku
05.11.2019, 01.49
Viestissä #16 ensimmäinen perusteesi oli jarrun teho, joten siihen tarttuminen lienee ymmärrettävää.

Tarkoittaako tacoksi ajaminen yksinkertaisesti vanteen kieroutumista vai onko sillä jokin täsmällisempikin kuvaus? Millaisessa tilanteessa tuo tapahtui?

Itselläni takakiekko ei kestänyt aikanaan käytössä, johon kuului peräpyörän vetoa ja kauppakassien kuljetusta. Eipä tullut mieleeni, että symmetrinen kiekko olisi ollut mahdollisesti kestävämpi. Mieleeni tuli kaksi asiaa. Ensinnäkin pinnojen määrää ja paksuutta kasvattamalla lujuus kasvaa. Toisekseen kiekon laatu voisi olla parempikin. Pyörävalmistajahan satsaa ensiasennuskokoonpanossa enemmän takavaihtajaan kuin kiekkoihin. Päätin vaikuttaa molempiin, kun toisenkaan korjausyrityksen jälkeen kiekosta ei tullut kunnollista ja mekaanikot arvelivat kiekossa olevan joku syy pinnojen toistuvalle katkeamiselle ja rihtauksen epäonnistumiselle. Merkkinä on nyt DT Swiss ja 2,0 mm pinnoja takana 36 kpl. Hyvin on toiminut, eikä painokaan noussut. Profiilin madaltuminen sentillä paransi myös mukavuutta, vaikka kiekko tuntuu aiempaa jäykemmältä.

Jossain pyörässä näin jokunen aika sitten epäsymmetriset kiekot, ehkä tämä WTB:n malli. Ihan varma en ideasta ole, mutta olisiko siinä yritetty hallita toispuoleista kuormitusta?

https://www.wtb.com/products/asym

(https://www.wtb.com/products/asym)

-jamo-
05.11.2019, 07.59
Kun on alamäessä ajanut epäsymmetrisen jarrulevykiekon tacoksi, alkaa miettiä sitä symmetrisen kiekon erityistä etua. Pääargumentti on yhä kiekon kestävyys eikä jarrun tehokkuus, johon tässä ketjussa on innokkaasti tartuttu. Jos etukiekosta jarrulevyn kanssa tulisi sellainen symmetrinen ja navan puolelta leveä kuten hyvin usein tavalliset vannejarrukiekot ovat, valinta kallistuisi selkeästi levyjarruun.

Vaikea nähdä etukiekon pettämisen syyksi nimenomaan levyjarrullisuutta. Pikemmin mieleen tulee kiekon viallisuus, kuten löystyneet/liian kireät pinnat, väärä kiekko kyseiseen ajoon jne. Harvassa alamäkipyörässä/maasturissa näkee enää vannejarruja eikä niiden kiekoilla ole yleistä taipumusta pettää ajossa.

stenu
05.11.2019, 09.11
^^ Jotkut ovat myös sitä mieltä, että ohennetut pinnat ovat joustavampina kestävämpiä kuin ohentamattomat. Jäykempi kiekosta toki tulee noin.

Mutta jos tästä nyt tuli arvonalemiseskustelun sijaan fundamentalistinen levy- vs. vannejarrukeskustelu, niin olennaista ei ole se, että kummat jarrut on paremmat, vaan se, mitä ne vaikuttavat kokonaisuuteen. Tuskin pahinkaan vannejarruluddiitti on sitä mieltä, että vannejarrut olisivat yksiselitteisesti levyjarrua paremmat jarruina. Olennaista sen sijaan on se, mitä jarrut tekevät sille fillarille, missä ne on kiinni.

Mohkun esimerkkitapauksessa, kestävyys edellä rakennetussa yleisäyttöpyörässä, levyjarruista tuskin on juuri muuta haittaa kuin pyörän jonkin verran korkeampi hinta verrattuna muuten vastaavaan vannejarrupyörään. Jos levyjarrut ovat mekaaniset, ei hintaeroakaan välttämättä ole. Jos puhutaan harrastuspyörästä, jolloin paino, ajomukavuus jne. tyyppisillä asioilla voi olla merkitystä, preferenssit yleensä muuttuvat. Mitä suuremman painoarvon keveydelle ja ajomukavuudelle antaa, sitä mahdollisempaa on, että vaakakuppi kallistuu vannejarruihin maantiepyörässä ja joskus jopa soratie- tai cyclocross-pyörässäkin.

Jos verrataan jarruja lukuunottamatta vastaavaa hydraulilevy- ja vannejarrupyörää keskenään, on vannejarrupyörä vähintään muutaman sata euroa edullisempi ja vähintään muutaman sata grammaa kevyempi. Jos verrataan saman painoista levyjarru- ja vannejarrupyörää keskenään, on vannejarrupyörä yleensä jo huomattavasti edullisempi.

Sekä CEN-normien mukaiset että myös käytännön jäykkyysvaatimukset levy-ja vannejarrurungoille ja -haarukoille on erilaiset. Varsinkin haarukoissa jäykkyyserot voivat olla suuriakin. Joustava levyjarruhaarukka joustaa jarruttaessa toispuoleisesti pyörää ohjaten, joten levyjarruhaarukoissa ei juuri joustoa voi olla. Tästä on seurannut se, että samaan aikaan, kun levyjarrut ovat yleistyneet, on renkaiden leveydet kasvaneet ja erilaiset mekaaniset jousitusratkaisut yleistyneet. Syy ei ole siinä, että kuskit olisi levyjarrujen myötä muuttuneet pehmeämmiksi, vaan se että pyörät ovat muuttuneet kovemmiksi.

Levyjarrupyörät ovat olleet valmistajilleen loistava bisness, kun vannejarrupyörien "kelvottomuus" on onnistuttu markkinoimaan esim. fillarifoorumin kaltaisten palstojen avustamina pyöräkategoria kerrallaan ja pyöräilijät on saatu vaihtamaan pyöränsä uusiin ja yleensä myös enstisiä kalliimpiin. Kuluttajaeettisesti ajatellen näitä asioita voisi tietty pohtia myös, koska levyjarrupyörille tyypillistä on ainakin tähän asti ollut se, että niissä standardit ovat muuttuneet niin nopeasti, että yleensä pari vuotta vanha levyjarrupyörä on jo joltain osin vanhanaikainen, siitä huolimatta, että siinä ne levyjarrut on.

Vannejarrujen huonoin puoli on se, että ne kuluttavat vanteita. Jos osaa ja viitsii tehdä kiekkotöitä sen verran, että vanteen vaihto kiekosta onnistuu, ongelma ei ole suurensuuri, mutta saattaa olla este esimerkiksi kuitukiekkojen hankkimisille ja silloin levyjarrut on hyvä ratkaisu. Mutta nykyaikaisimmilla keraamisilla pinnoitteilla olisi teknisesti mahdollista tehdä äärettömän kestäviä vannejarruvanteita, jos vannejarrupyöriin panostaminen jotain kiinnostaisi. Koska levyjarruista on tullut halvimpia markettipyöriä myöten normi ja vannejarrut tulevat jäämään muutamien kukin omista syistään niitä preferoivien harrastajapyöräilijöiden ratkaisuiksi, ei vannejarruosien tuotekehitykseen panostamista koeta enää taloudellisesti kiinnostavaksi. Hyvä esimerkki on Exalith-versio Mavicin Open Prosta, joka ehdittiin jo yksillä messuilla lanseeraamaankin, mutta se ei koskaan tullutkaan tuotantoon.

Omasta mielestäni mm. jarrujen merkitys pyörien valintaprosesissa on nykyään ylikorostunut siihen nähden kuinka pieni merkitys pyörällä ajamiseen niillä todellisuudessa on. Pyöränostajien mielikuvat ovat markkinoinnin ja erilaisten foorumikeskustelujen yms. seurauksena helposti vähän vääristyneitä ja ne ohjaavat päätöksentekoa joskus jopa enemmän kuin todelliset tarpeet. Samasta syystä ne käytetytkään vannejarrupyörät ei kelpaa kenellekään ja niitä saa niiden käyttöarvoon nähden suhteettoman edullisesti.

Mohkku
05.11.2019, 09.30
Minusta ajomukavuutta lisää sekin, että polkuajossa ensimmäisen kuralätäkön läpi ajamisen seurauksena ei ole pitkäkestoista rohinaa ja jarrujen tuntuman muuttuminen karheaksi. Se on minun panokseni markkinatilanteeseen, jota ei ole opittu fillarifoorumilta, vaan maastopyörälenkeillä.

Itse en ajattele sitä, mikä on paras jarrutyyppi. Määrittelen itselleni riittävän hyvät jarrut. Testeissä jo vuosia sitten (ennen hydraulisten yleistymistä) moitteita saaneet mekaaniset Hayes CX Expertit toimii minusta riittävän hyvin. Varmasti joku laadukas, muttei välttämättä kalliimpi vannejarrukokonaisuus olisi vähintään yhtä tehokas, mutta tuo kuralätäkköongelma jäisi silti ratkaisematta. Ja kun pyörä ei tunnu epämiellyttävän kovalta edes 35 mm renkailla ja 4-5 barin paineilla, kovin pahasti muodin uhriksi en koe joutuneeni. Se, että tukeva runko soveltuu tavaran kuljetukseen, tukee valintaani.

SotkuPekka
05.11.2019, 09.51
^
Minulla alkaa maasturin levyjarrut ulisemaan ensimmäisen kuralätäkön läpi ajon jälkeen. Jarrutuntuma kyllä pysyy samana mutta alkaa kyllä vähän nolottaa ulisuttaa niitä ajaessa kun siellä metsässä olisi muuten niin rauhallista ja hiljaista.

Fuuga
05.11.2019, 11.25
Stenun kirjoitukseen ei voi kuin yhtyä. Kun tarve ja tekniikka kohtaavat lienee jarruvalinta oikea. Kuka preferoi mitäkin.

Kupla
05.11.2019, 15.30
Ainoa pointti jonka vannejarrujen puolustajienkaan kirjoituksista löytää on se, että kuivalla kelillä tasaisella tiellä kevyellä kuskilla aftermarket paloilla hyvin huollettu tarkkaan säädetty laadukas vannejarru on melkein yhtä tehokas kuin levyjarru. Ei kai tarvitse ihmetellä, kun ostajia ei ole ihan jonoksi asti ja hinnat putoaa?

penyeach
05.11.2019, 15.46
Eikös tuossa ylempänä stenu just selittänyt, että vannejarrupyörät tuppaamat olemaan lähtökohtaisesti halvempia ja kevyempiä?

Mitä jarrutustehoon tulee, oma kokemukseni on erilainen. En huomaa kuivalla kelillä mitään käytännössä merkittävää eroa gravelpyörän Force-hydrojarrujen ja toisaalta maantiepyörän ensiasennuskiekkojen, -jarrujen ja -palojen (Campa Eurus, Chorus-jarrut) välillä. Levyjarruissa on yleensä enemmän huoltamista.

plr
05.11.2019, 15.47
No ehkä kannattaa lukea kirjoituksista myös muita osia kuin levyjarruja puoltavat kohdat. :D

Muutama esimerkki tästä keskustelusta. Jos haluaa
- kevyen pyörän => vannejarrut
- ajaessa hiljaisen pyörän => vannejarrut
- hinnaltaan edullisemman pyörän => vannejarrut

Ei tässäkään kukaan ole kiistänyt etteivätkö markkinavoimat veisi levyjarrusuuntaan. Sehän on valmistajien ja markkinoijien tehtävä myydä uusia pyöriä kalliimmalla ja enemmän. Totta kai kannattaa luoda kuluttajille kuva, että heidän on pakko päivittää vuoden vanhat pyöränsä. Kun kaikille on saatu levyjarrut, niin huomataan, että on aivan pakko saada täysin integroidut kaapelit, sähkövaihtajat, leveämmät renkaat, integroitu tehomittari, jne..

Kupla
05.11.2019, 15.55
Tuostakin voi halutessaan lukea että jos pyörällä haluaa ajaa, eikä vain punnita-> levarit. Sitten jos ei kärsivällisyys kestä kerätä pulloja, täytyy tyytyä kakkosluokan halpiksella kärvistelyyn, eli vannejarrulliseen. Ja päällimmäisenä muistikuvana omilta vannejarruajoiltani on hillitön rahnutus ja vinkuna märällä jarruttaessa. Tai siis silloin kun vetää jarrukahvasta ja toivoo että vauhti hidastuisi.

oppes
05.11.2019, 17.25
Eikös tuossa ylempänä stenu just selittänyt, että vannejarrupyörät tuppaamat olemaan lähtökohtaisesti halvempia ja kevyempiä?

Mitä jarrutustehoon tulee, oma kokemukseni on erilainen. En huomaa kuivalla kelillä mitään käytännössä merkittävää eroa gravelpyörän Force-hydrojarrujen ja toisaalta maantiepyörän ensiasennuskiekkojen, -jarrujen ja -palojen (Campa Eurus, Chorus-jarrut) välillä. Levyjarruissa on yleensä enemmän huoltamista.

Uteliaisuudesta kun olen oman pyöräilyharrastukseni uudelleen aloitanut levyjarrujen aikana. Mikäs todellinen painoero on "vastaavan tasoisten" vanne- ja levyjarrujen välillä?

stenu
05.11.2019, 17.42
Tuostakin voi halutessaan lukea että jos pyörällä haluaa ajaa, eikä vain punnita-> levarit. Sitten jos ei kärsivällisyys kestä kerätä pulloja, täytyy tyytyä kakkosluokan halpiksella kärvistelyyn, eli vannejarrulliseen. Ja päällimmäisenä muistikuvana omilta vannejarruajoiltani on hillitön rahnutus ja vinkuna märällä jarruttaessa. Tai siis silloin kun vetää jarrukahvasta ja toivoo että vauhti hidastuisi.

Keksisitkö vielä kehnompaa argumentaatiota? Jos verrataan vaikkapa 4000 euron vannejarrullista maantiepyörää saman merkin 4000 euron levyjarrulliseen maantiepyörään, niin kummassa on jarruja lukuunottamatta paremmat osat? Ja kumpi niistä olikaan muilta osiltaan "halpis"? Jollain toisella muuten saattaa jopa olla kärsivällisyyttä kerätä niitä pulloja niin paljon, että voi hommata märille keleille jonkun levyjarruhalpiksen ja pelkästään nautiskella hyvillä keveillä sillä kevyellä vannejarrupyörällä ilman, että tarvitsee kärvistellä sen kuivilla keleillä tarpeettoman painon kanssa. Joku kolmas ajaa yhdellä pyörällä ja ajattelee niin, että vaikka joskus märillä kereillä vannejarrujen kanssa joutuukin vähän kärvistelemään, niin siitä huolimatta on kivempi ajaa muuten sillä vähän kevyemmällä tai muuten paremmista osista kasatulla vaihtoehdolla.

Kyllä tuolla aika moni ajomies ajelee ihan tyytyväisenä vannejarrupyörilläkin eli ei niitä pelkästään vaakaa varten yleensä hommata. Joskus tosi huonoilla keleillä lenkkeillessä olen kiinnittänyt huomiota myös siihen, että yllättävän vähän on ollut liikenteessä niitä jokakeliä varten hommattuja uusia levaripyöriä. Vanhoja ja ajetun näköisiä vannejarrupyöriä sensijaan on voinut olla useitakin.

Adam
05.11.2019, 17.58
Mielenkiintoinen aihe, pikainen välikysymys. Millä vanteen kulumista tai kuntoa voi mitata? Itse en pyöristä niin paljoa ymmärrä, mutta tätä ketjua lukiessa rupes huolettaan TMT tykin vanteiden kunto, kun kyseessä on joku 90-luvun alun kippurasarvi minkä ostin reilulla satasella ja luoja tietää kuinka vanhat noi vanteet on..

stenu
05.11.2019, 18.01
Uteliaisuudesta kun olen oman pyöräilyharrastukseni uudelleen aloitanut levyjarrujen aikana. Mikäs todellinen painoero on "vastaavan tasoisten" vanne- ja levyjarrujen välillä?

Karkea arvio 400-500 g. Olisko kahvat +50-100 g, navat yhteensä +100 g, jarrusatulat +100-150 (tel:+100-150) g, jarrulevyt +200-250 g. Levyjarruvanteet voi olla vannejarruvanteita jonkin verran kevyempiä, kun ei tarvitse olla kulutuspintaa. Tulisko siitä hyvää 100-200 g. Unohtuko jotain? Sitten jos puhutaan samanhintaisista pyöristä voi painoero olla suurempikin, koska vannejarrupyörässä varaa käyttää joissain paikoissa kalliimpia (lue kevyempiä osia) kuin levyjarrupyörissä, joska ainakin vielä toistaiseksi levyjarruvaihdesetit on vastaavia vannejarrusettejä kalliimpia.

Ps. Vannejarruissa on sellainenkin hyvä puoli, että vanteet kevenee ajamalla... :D

J4nn3R
05.11.2019, 18.07
Rungoissakin on painoeroa vannejarrullisen hyväksi, mutta en tiedä onko tuo nyt merkittävää. Joku kertoo jotain eroa lähinnä mukavuudessa huomaavansa, kun vannejarrulliset haarukat voidaan tehdä ohuemmilla ainevahvuuksilla.

Ja se kannattaa huomioida, ettei ole joka kelin pyöriä, on vain joka kelin kuskeja.

Fuuga
05.11.2019, 18.24
Ja se kannattaa huomioida, ettei ole joka kelin pyöriä, on vain joka kelin kuskeja.

Tämä oli varsin naulankantaan sanottu. En viitsi muuten toistella samoja päivänselvyyksiä kuin edellä runoilleetkin.

F. Kotlerburg
05.11.2019, 18.28
Minusta varsin outoa niputtaa ihan kaikki pyörät saman otsikon alle ja sitten alkaa vänkäämään mitkä jarrut on parhaat. Epäilemättä maantiekäyttöön vannejarrut on edelleen hyvä ja perusteltu valinta ja itsekin voisin vannejarrupyörän ottaa. Maastossa homma sitten jotain ihan muuta...

-jamo-
05.11.2019, 18.44
Stenun pitkän ja analyyttisen postauksen kanssa muuten samaa mieltä paitsi tästä:

Vannejarrujen huonoin puoli on se, että ne kuluttavat vanteita.

Minusta vannejarrujen huonoin puoli levareihin verrattuna on paska jarrutusteho. Maantiefillariin vannejarrut on suhteellisen ok kun siinä ei juurikaan jarrutella, mutta kaikessa muussa levarit voiton. No ok, levyjarrujen säätäminen voi olla haasteellisempaa kuin vannejarrujen mutta kun sen on pari kertaa tehnyt niin onnistuu varsin helposti.

Mutta mitä tuohon vannejarrullisten fillarien hintaromahdukseen tulee, niin ainakin itse (käytettyä) fillaria ostaessani skippaan kategorisesti vannejarrulliset ja alle 2x11 vaihteelliset. Miksi ostaa huonompaa kun käytännössä samaan rahaan (käytettynä siis) saa paremmin arvonsa säilyttävää menopeliä.

Kupla
05.11.2019, 18.47
...verrataan vaikkapa 4000 euron vannejarrullista maantiepyörää saman merkin 4000 euron levyjarrulliseen maantiepyörään...Tästä juuri puuttuu se mainitsemani pullojen keräys-osuus, jolloin henkilöllä olisi halutessaan mahdollisuus ostaa levaripyörä hyvillä osilla.

Jos ei muuta, Pesuman nyt ainakin tietää kenelle foorumilaiselle ei kannata vannekihnuttimia enää tarjota :D

Vanteiden jarrupinnan kulumisen seurantaa neuvotaan esim. tällä Park Toolin videolla: https://www.youtube.com/watch?v=ypEzBLeqGKY

F. Kotlerburg
05.11.2019, 18.56
Muutaman kerran kuullut levyjarrujen sateella vonkuvan ja pitävän ihmeellistä metakkaa vaikkei jarruttaisi. Riittävä syy olla ostamatta. Oma pää ei kestäisi kuunnella kakofoniaa.
Tämä on aika älytön pointti. Mikä tahansa härveli väärin käytettynä tai säädettynä voi aiheuttaa ongelmaa. Levyjarrut ei yleisesti ottaen äännä, kun ei jarruteta ja jarruttaessakin vain paskoilla paloilla ja joissakin tietyissä olosuhteissa. Levyjarrun säätäminen ei ole mitään magiaa. Cantin tai v-jarrun säätäminen on IMO vittumaisempi homma kuin levarin keskittäminen. Onhan tuota tullut nähtyä, kun paskasti säädettyjen vannejarrujen takia on ensin meinattu ajaa kaverin perään ja sitten ajettu nurin. Oma pää ei kestäisi moisilla ajaa :rolleyes:

jakkok
05.11.2019, 19.04
Vanne- ja levyjarruissa on minun käytössä ollut molemmissa riittävästi tehoa joka tilanteessa. Lukkojarrutukseen asti...

Pari kertaa nestejarruissa on ollut ilmaa ja silloin niillä ei ole lukkojarrutusta saanut.

Maantiepyörässä vannejarrut, muissa levyt. Toimii. En usko että maantiepyörän arvo on juuri jarruista riippuvainen.

j

stenu
05.11.2019, 19.11
Tästä juuri puuttuu se mainitsemani pullojen keräys-osuus, jolloin henkilöllä olisi halutessaan mahdollisuus ostaa levaripyörä hyvillä osilla.

Tai vannejarrupyörä vielä paremmilla osilla. Preferenssikysymys.

PunainenTäysjoustoFatbike
05.11.2019, 19.14
Tää on taas niitä keskusteluja jonka takia koko internet pitäisi poistaa maapallolta kansallisen mielenterveyden säilyttämiseksi:rolleyes: Ei kävisi mieleskään laittaa pyörään/ostaa pyörää muuta kuin levyjarruilla. Ja hydraulisena, ei mekaanisena. Ai niin.. mutta kun ei seittemänkymmentä-luvullakaan ollut levyjarruja niin ei niitä nytkään tarvita. Luojalle kiitos kehityksestä ja siitä syystä ostan levyjarrut. Laitoimpa kesällä siihen seittemänkymmentä-luvun tammerista tehtyyn tandemiinkin levyjarrun kuljettajien turvallisuuden vuoksi. Nyt joku tulee vielä ulisemaan kuinka etuhaarukka ei kestä valtavaa vääntövoimaa jonka levyjarru tuottaa:cool:

SotkuPekka
05.11.2019, 19.21
Muodin huipulla pyöräilevälle on vaihtoehdot mietitty valmiiksi.

K.Kuronen
05.11.2019, 19.22
^^^Jos ottaa sellaista kelvollisen hyvää osaa, vaikkapa Ultegra R8000, niin itse pyöränsä kasaavalle ero on vannejarrullisen eduksi noin 150-220 euroa, riippuen siitä, laskeeko jarrulevytkin mukaan.

Itsellä maantiepyörässä on mekaaniset vannejarrut, edellistä Ultegraa ja monikäyttöpyörässä nykyistä hydraulista Ultegraa. Omasta mielestäni molemmat jarrut ovat todella hyvät, enkä muista että jarruttelusta olisi huolta pitänyt kantaa.

muokkaus

Fuuga
05.11.2019, 19.46
Mua kovasti ihmetyttää miten kukaan on aiemmin voinut edes ajaa puhumattakaan huonolla kelillä polkemisesta. On sen pitänyt olla järisyttävän vaarallista, ikävää ja tehotontakin. Lisänä on ollut suunnaton häpeä huonosta kalustosta.

LJL
05.11.2019, 20.24
Parasta vannejarruissa on se, etten ole edes ikinä kokeillut niitä

izmo
05.11.2019, 20.32

mä lopetin pienen kokeilun jälkeen... armon romahdus oli ISO

JohannesP
05.11.2019, 20.38
Sitten jos ei kärsivällisyys kestä kerätä pulloja, täytyy tyytyä kakkosluokan halpiksella kärvistelyyn, eli vannejarrulliseen.
https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=e7d5199bb0044416c76fd826e5dec24 6&k=77&hf=0&Sortierung=4&af=0

Siitä sit katsomaan kummat jarrut maksaa enemmän. :rolleyes:

stenu
05.11.2019, 20.48

Sun viimeisimpien levyjarrukiemuroiden perusteella olis ehkä kannattanut. Olisit luultavasti selvinnyt pienemmällä kuolemanpelolla ja varmasti pienemmällä rahanmenolla.. :)

LJL
05.11.2019, 21.11
Sun viimeisimpien levyjarrukiemuroiden perusteella olis ehkä kannattanut. Olisit luultavasti selvinnyt pienemmällä kuolemanpelolla ja varmasti pienemmällä rahanmenolla.. :)

Alivaltiosihteeriä siteeratakseni totta på totta :D

harald
05.11.2019, 21.14
Olen syvästi pettynyt rumpujarrujen kohtalosta.

Firlefanz
05.11.2019, 21.29
Minusta varsin outoa niputtaa ihan kaikki pyörät saman otsikon alle ja sitten alkaa vänkäämään mitkä jarrut on parhaat. Epäilemättä maantiekäyttöön vannejarrut on edelleen hyvä ja perusteltu valinta ja itsekin voisin vannejarrupyörän ottaa. Maastossa homma sitten jotain ihan muuta...

Niputtamisesta ei voi syyttää ainakaan ketjun avaajaa, joka tarkoitti nimenomaan maantiepyöriä, vaikka unohtikin että asia olisi pitänyt tehdä kaikille selväksi heti otsikossa. Osa lukijoista kun ehtii innostua eikä malta enää lukea itse viestiä niin kovin tarkasti.

Ja onhan se niinkin että ketjussa kuin ketjussa karataan tai joudutaan välillä sivuteille - mikä minusta on täysin hyväksyttävää - ja sitten tulee uusia lukijoita joilla voikin olla ihan eri käsitys siitä mikä alunperin ja varsinaisesti oli aiheena eli mistä oli kyse ja mistä ei...

plr
05.11.2019, 22.45
Mikäs todellinen painoero on "vastaavan tasoisten" vanne- ja levyjarrujen välillä?

Yksi näkemys: Vastaavassa pyörässä, joista toisessa on levy- ja toisessa vannejarrut, levyjarrullinen painaa keskimäärin 630 g enemmän. Lähde: https://youtu.be/Wg4zSZXsOS0?t=171

Nikolas Ojala
05.11.2019, 23.51
Viestissä #16 ensimmäinen perusteesi oli jarrun teho, joten siihen tarttuminen lienee ymmärrettävää.

Kun jälkikäteen katsoin, siinä viestissä loppuosassa, jossa keskityin etukiekkoon ja jarruun, painotus näytti tosiaan olevan noin päin. Sitä aiemmin samassa viestissä ja myös viestissä #10 painotus oli toisin. Mutta joo, tekevälle sattuu.

Tarkoittaako tacoksi ajaminen yksinkertaisesti vanteen kieroutumista vai onko sillä jokin täsmällisempikin kuvaus?

Jos vertaat öylättiä ja pringlesiä, öylätti on aika lailla suora kun taas pringles on enemmänkin satulapinta. Pringles olisi ehkä ollut luonnehdintana parempi kuin taco.

Millaisessa tilanteessa tuo tapahtui?

Selitän ensin taustoja, koska ei se muuten avaudu. Olin saanut hankittua maastopyörääni satulatolppajousitusten hifiosan eli Hals & Lauritzen G-Shock joustotolpan. Siinä on todella pitkä liikerata ja kierrejousi. Toisin kuin tavanomaiset teleskooppityyppiset hissitolpat, sen liikerata on nivelten ansiosta kaari, ja samalla kun se liikkuu ylöspäin, se liikkuu myös eteenpäin. Tästä erikoisuudesta johtuen se toimii aivan mainiosti ylämäessä, tasamaastossa ja loivassa alamäessä, mutta jyrkkään alamäkeen se ei todellakaan sovellu. Joka tapauksessa menin se polkupyörä mukanani Lohjalle pyöräilytapahtumaan. Muuten kaikki meni ensin aivan hyvin, mutta sitten tuli jyrkkä alamäkiosuus. Todellakin epäröin mennä siihen mäkeen, mutta kaverit rohkaisivat ja sanoivat että käytä pääasiassa takajarrua, hyvin se menee. Lopulta sitten menin siihen mäkeen. Aivan turha sanoa, että joo siirrä vaan painopistettä taaksepäin. Se satulatolppa nimittäin ei salli sitä, koska paino on ohjaustangolla ja satulatolppa työntää satulan ylös ja eteenpäin. Niinpä tarpeellinen painopisteen korjaus muuttuukin mahdottomaksi. Joustokeula siinä vielä lisäksi hiukan niiaa ja osaltaan pahentaa tilannetta. Takajarrulla jarruttelu oli tehotonta, koska paino oli liian edessä, ja etujarruun taas ei uskaltanut paljon koskea, koska se olisi ilmiselvästi tarkoittanut kuperkeikkaa. Niinpä vauhti ei suinkaan pysynyt järkevissä rajoissa vaan kiihtyi. Sitten ilmeisesti edessä oli jokin paksu vino puunjuuri ja sen seurauksena pyörähdin ilmassa ja tulin selälleni maahan. Selkäreppu ja kypärä pehmensivät alastuloa eikä siinä minulle mitenkään käynyt. Mutta etukiekko meni huonoksi. Sitä piti hiukan leipoa, jotta se mahtui taas pyörimään etuhaarukassa. Jarrulevy oli edelleen aivan suora, joten leipomisen jälkeen kiekko oli riittävän ajokuntoinen jotta saatoin ajaa polkupyörälläni parkkipaikalle. Silloinen etuvanne taisi olla Mavic X317 Disc ja napa on nykyäänkin sama Hope Big Un. Myöhemmin pilalle menneen vanteen tilalle hankin saman valmistajan jämerämmän D521 vanteen. Alkuperäisen vanteen keveys saattoi olla merkittävä osasyy ja myös se, että kiekko oli epäsymmetrinen. Mutta nopeus ja olosuhteet varsinaisesti tuhosivat sen kiekon. Paras kaveri tuollaiselle levyjarrunavalle olisi epäsymmetrinen vanne, jonka avulla voisi parantaa pinnojen asetelman symmetriaa ja tasata pinnojen kireyttä.

Jossain pyörässä näin jokunen aika sitten epäsymmetriset kiekot, ehkä tämä WTB:n malli. Ihan varma en ideasta ole, mutta olisiko siinä yritetty hallita toispuoleista kuormitusta?

https://www.wtb.com/products/asym

Juurikin tuon kaltainen pitäisi olla. Vasemman ja oikean puolen pinnat muodostavat kolmion kyljet ja napa muodostaa kolmion pohjan. Jos napa on epäsymmetrinen (kuten etupään levyjarrunavat tapaavat olla) ja vanne taas on symmetrinen, kiekosta tulee epäsymmetrinen ja se kolmio on sitten vino. Symmetrisessä kiekossa kolmio olisi tasakylkinen. Levyjarrunapa siirtää pinnojen päiden keskikohtaa hieman oikealle. Jos vanteen reiät ovat saman verran oikealla, se kompensoi asetelman, ja vaikka kiekosta kokonaisuutena tuleekin sitten näennäisen epäsymmetrinen, pinnojen ja navan muodostama kolmio on taas tasakylkinen ja siksi pinnat voidaan kiristää samaan kireyteen.

Adam
06.11.2019, 01.39
Vanteiden jarrupinnan kulumisen seurantaa neuvotaan esim. tällä Park Toolin videolla: https://www.youtube.com/watch?v=ypEzBLeqGKY

Kiitos! Ja ei muutaku lähikaupan myyjää kiusaamaan, tais mennä kiekot vaihtoon. Nykyisellä vanne + jarrupalacombolla vauhti vaan kiihtyy jarruttaessa jos ulkokehällä vähänkään kosteutta.

J4nn3R
06.11.2019, 06.33
Kevyt vanne hajosi törmäyksessä - eli kevyt vanne hajosi törmäyksessä. En halua vähätellä kirjoittajan kokemusta, mutta tuo rakenteen epäsymmetria tuossa tilanteessa tuskin vaikutti kiekon särkymiseen suuntaan tai toiseen. Kuten aiemminkin todettu, tuo pinnojen kireyseron vaikutus kiekon kestävyyteen on toki teoriassa olemassa, mutta vaikutus on käytännössä olematon, eli keskittämällä kaiken tarmonsa tuon teoreettisen epäkohdan kiertämiseen, ei saa yhtään parempaa pyörää. Toistan, ei yhtään. Paremman mielen toki voi saada.

stenu
06.11.2019, 08.09
^ ehkä tuossa Ojalan esimerkissä pinnojen kulmaerolla ei ole ollut tuon kiekon hajoamisen suhteen oleellista merkitystä. Kuitenkin jokainen joka on joskus kiekkoja kasannut tietää, että muuten sillä on kyllä merkitystä. Mitä isommat kulmat pinnojen välillä on ja mitä tasasuuruisemmat ne on, sitä jäykempi kiekko sitä kevyemmistä osista. Jäykemmät kiekot on kivemmat ajaa kuin löysemmät kiekot ja kevyemmät kiekot on kivemmat ajaa kuin painavammat kiekot.

Kupla
06.11.2019, 11.10
Siitä sit katsomaan kummat jarrut maksaa enemmän. :rolleyes:Itse ensimmäisellä sivulla olin ja olen sitä mieltä, että vannejarrujen paikka nykymaailmassa on vain grammanviilaus ja pari erittäin spesifiä pyörämallia.

Sittemmin on hehkutettu vannejarrujen edullisuutta ja jopa Nikolas myöntää että modulaatio on levareissa parempi. Nyt sitten linkitetään sivu, jossa jarrun ainoina teknisinä tietoina on paino (<100g) ja hinta (>1000€). Eikö tämä nyt juuri ole pyörän rakentamista vaakalukemaa varten? UCI änkyröi kyllä hienosti vuosikymmenen sääntökirjallaan ylivertaista tekniikkaa vastaan. Ensin vapautettiin CX kahleista ja nyt vihdoin maantiepyöristä nämä härpäkkeet saadaan kadotettua.

The flying Chocobo
06.11.2019, 11.58
Mä en kyllä ymmärrä miksi ihmeessa maantiepyöriin pitäisi väen väkisin työntää levyjarrut. Ei sillä jos joku sellaiset haluaa niin siitä vaan. Minulla ei ainakaan tähän mennessä ole ollut ongelmia saada pyörää pysähtymään vannejarruilla riittävän nopeasti. En näe levyjarruissa mitään lisäarvoa itselleni. Vanteiden kuluminenkin on siinä määrin marginaalista, että kun en aja hipohiilikuitukiekoilla niin kiekkojakin joutaa hyvin vaihtelemaan. Kurakelillä kura välillä rohisee ja kun lenkki on tehty putsataan jarrupinnat vanteesta ja jarruista jos tuo häiritsee. Ja pidetään jarrut sellaisissa säädöissä että pysähtyy. Oma kokemus levyjarruista rajoittuu yhteen vuokrattuun maantiepyörään jossa oli (varmaankin mekaaniset) levyjarrut. Mikään niissä ei minulle tehnyt lähtemätöntä vaikutusta.

Mohkku
06.11.2019, 14.12
Ei kai niihin väkisin levyjä työnnetäkään. Edelleen markkinoilla on paljon vannejarrullisia pyöriä. Mutta kun markkinaosuus on lähtenyt nollasta, onhan yleistyminen ollut vauhdikasta. Aivan kuten sähköavusteisissa pyörissä. Tuskin sähköttömät kuitenkaan loppuu, eikä lopu vannejarrutkaan noissa kesäkelin pyörissä.

Esuli
06.11.2019, 14.56
Kovasti purpattavat levyjarruista.
Kahtovatko liene mustavalko TVtä, kakstahti perärutku tietty on ja viinyylilevyjä hyllyt täynnä.

F. Kotlerburg
06.11.2019, 15.02
Mä en kyllä ymmärrä miksi ihmeessa maantiepyöriin pitäisi väen väkisin työntää levyjarrut.
Kuka niitä on väkisin työntänytkään? Useilla valmistajilla on sekä levyjarru- että vannejarrumallit mallistossaan.

Kupla
06.11.2019, 15.34
...tais mennä kiekot vaihtoon. Nykyisellä vanne + jarrupalacombolla vauhti vaan kiihtyy jarruttaessa jos ulkokehällä vähänkään kosteutta.Kuulostaa enemmän kovettuneilta jarrupaloilta? Anyway, täällä keskustelua jarrupintojen kulumisesta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37931-vanteiden-kuluminen

Yritetään nyt kuitenkin edes tätä keskusteluhaaraa pitää poissa täältä sillisalaatista. :)

plr
06.11.2019, 15.43
.. olen sitä mieltä, että vannejarrujen paikka nykymaailmassa on vain grammanviilaus ja pari erittäin spesifiä pyörämallia.

Kaikkien Gran Tourien kokonaiskilpailujen kaikki palkintopallisijoitukset tänä vuonna menivät vannejarruja käyttäville tiimeille (Movistar, Bahrain-Merida, Jumbo-Visma, UAE, Ineos). Miksi nämä tiimit eivät ajaneet levyjarrullisilla pyörillä? Voisiko selitys olla se, että suorituskyky ratkaisee?

Ainakin osittainen vastaus löytyy tästä artikkelista, josta myös käy ilmi tukku levyjarrujen heikompia puolia:
https://janheine.wordpress.com/2018/07/29/disc-brakes-in-the-tour-de-france/

Kupla
06.11.2019, 17.27
Voisiko selitys olla se, että suorituskyky ratkaisee?Artikkelissa mainitaan suurimmaksi syyksi renkaanvaihto kilpailutilanteessa, kun levyn paikka ja koko ei ollut näköjään ekana vuonna ihan standardi. Harvemmin itse vaihtelen kiekkoja ristiin ohikulkijoiden kanssa omilla lenkeillä...

Ja tuossakin: höyhenenkevyillä kisakuskeilla kuivalla kelillä ammattimekaanikkojen joka yö läpikäymät vannejarrut ovat tarpeeksi hyvät yhden päivän ajoon. Minä en tuolla pieteetillä jaksa pyörääni huoltaa... Ja kun Tour-kuskit ei varmaan pyöriään Pesumanilta osta, niiden arvo "romahtaa".

Lisäksi tilanne oli ihan eri jo 2019 Tourilla.
https://road.cc/content/tech-news/263734-rise-disc-brakes-tour-de-france-top-tip-pro-mechanic-setting-disc-brakes

Laroute
06.11.2019, 17.45
Ja tuossakin: höyhenenkevyillä kisakuskeilla kuivalla kelillä ammattimekaanikkojen joka yö läpikäymät vannejarrut ovat tarpeeksi hyvät yhden päivän ajoon.

Hassu kommentti. Kyllä ne kaiken painoiset prot ovat ajaneet GT:eet vuosikymmenten ajan auringosta lumisateeseen, siis vannejarruilla. Ei niitten kanssa huoltoporukan tarvitse kauaa aikaansa viettää. Säätö ja huolto on helppoa kuin heinän teko.

fiber
06.11.2019, 17.53
Sen parempi, että saan vannejarrukiekkoja ja -runkoja halvemmalla, kun niiden arvo romahtaa.

Mulla kun on peukku kämmenen origossa, niin jarrujen säätö kiekkoja vaihtaessa, ulina märällä kelillä (sekä mtb että CaadX) ja jarrupalojen tipahtelu (CaadX) ovat saaneet mut karsastamaan levareita. Varmastikin niitä on ihan toimivia ja ehkei joitain malleja tarvitse säätää kuin kerran vuodessa ruuvista pyöräyttämällä, mutta mulla ei ole ollut tätä onnea.

MJH
06.11.2019, 19.11
Sen parempi, että saan vannejarrukiekkoja ja -runkoja halvemmalla, kun niiden arvo romahtaa.

Sama.
Lisäksi levarit maantiefillarissa ei kaikkien mielestä näytä hirmu tyylikkäältä.

Laroute
06.11.2019, 19.25

Mulla kun on peukku kämmenen origossa, niin jarrujen säätö kiekkoja vaihtaessa, ulina märällä kelillä (sekä mtb että CaadX) ja jarrupalojen tipahtelu (CaadX) ovat saaneet mut karsastamaan levareita. Varmastikin niitä on ihan toimivia ja ehkei joitain malleja tarvitse säätää kuin kerran vuodessa ruuvista pyöräyttämällä, mutta mulla ei ole ollut tätä onnea.

Säädät vaan jarrupalojen aurauskulman kohdilleen, niin vannejarru ei ulise koskaan, kuivalla eikä märällä kelillä.

r.a.i
06.11.2019, 19.29
Artikkelissa mainitaan suurimmaksi syyksi renkaanvaihto kilpailutilanteessa, kun levyn paikka ja koko ei ollut näköjään ekana vuonna ihan standardi. Harvemmin itse vaihtelen kiekkoja ristiin ohikulkijoiden kanssa omilla lenkeillä...

No ei, vaan:

"The answer is simple: Really good rim brakes stop just as well as even the best disc brakes. And many riders find that rim brakes offer superior feel: The brake lever is directly connected to the rim via a cable, rather than having the feedback dulled by the wind-up of the spokes and by hydraulic fluid. It’s refreshing that even today, where bike racing has become big business, winning races still is more important than pleasing sponsors."

Kupla
06.11.2019, 22.14
No ei, vaan:Ensin kirjoitetaan: "As the race continued, most racers quietly switched back to rim brakes. Why? The racers were concerned about flats."
Ja vasta sitten todetaan että ammattimekaanikko saa hinkattua vannejarruista siedettävät etapin ajaksi, joten vaaka kääntyi kihnuttimiin. Ja tuo jarrunesteen modulaation turruttava kokoonpuristuvuus on kyllä mulle ihan vieras juttu.

Kupla
06.11.2019, 22.19
Säädät vaan jarrupalojen aurauskulman kohdilleen, niin vannejarru ei ulise koskaan, kuivalla eikä märällä kelillä.
Ironista kyllä, alkuperäisessä viestissä nimenomaan levyjä valitettiin vinkuviksi märällä kelillä. Vannejarru=vinkuu märällä on ilmeisesti kaikkien mielestä se normitilanne :)

Fuuga
06.11.2019, 22.33
Ironista kyllä, alkuperäisessä viestissä nimenomaan levyjä valitettiin vinkuviksi märällä kelillä. Vannejarru=vinkuu märällä on ilmeisesti kaikkien mielestä se normitilanne :)

En ole vielä tavannut itselläni yhtäkään vinkuvaa vannejarrua. On paljon kiinni palojen materiaalista ja - kuten aiemmin on sanottu - aurauskulmasta. Vinkuvia levareita tapaan päivittäin, mutten itselläni. Mitä tulee aikaisempiin postauksiin, hydraulinesteet nimenomaan suunnitellaan niin, etteivät ne pahemmin painuisi kasaan. Silti niissä tuntuma on vähän kuin uruissa; pneumaattisessa tai sähköisessä versus mekaanisvälitteisessä koneistossa. Mekaanisvälitteisessä on suora tuntuma ilmaventtiiliin, joka antaa ilmaa pillille. Sama on vannejarruissa, tuntuma vanteeseen ja jarrutukseen on suora ja tunnokas.

Kupla
06.11.2019, 22.53
Ensin kehutaan vannejarruja hiljaisiksi, seuraavassa lauseessa niitä verrataan urkupilleihin. Siitä voidaan olla kyllä samaa mieltä! 😂😂😂

jeijei
06.11.2019, 22.56

Itseäni ei häiritse ääni jarruttaessa, mutta se ping ping ääni levyistä märällä ajettaessa.
Se on pahinta pieleen säädetyn vaihtajan kanssa...

Sent from my iPad using Tapatalk

Laroute
07.11.2019, 07.11
Vannejarrujen aurauskulman säätöön menee 5 sekuntia per jarrupala, eikä sitä tarvitse tehdä usein, riippuu jarrutusmääristä. Jos jonkun vannejarrut vinkuu, niin kyse on tietämättömyydestä tai laiskuudesta.

Mohkku
07.11.2019, 07.40
Levyt saattaa kyllä kosteana kiljua, eikä edes muutamalla jarrutuksella tahdo kuivua. Kihnutusta en märissä levyissä ole havainnut. Kierot levyt vai liian tiukka säätö?
Mekaanisten säätö on helppoa, mutta voiko hydraulisissa samalla tavalla säätää palojen etäisyyden levyistä vai ovatko automaattisesti säätyvät kuten autoissa?
Fiberin kokemuksia levyistä ei minulla ole. Useampi tonni menee samoilla säädöillä asvalttivoittoisessa maantielle painottuvissa ajoissa. Joku tietysti ajaa kuukaudessa sen mihin minulla menee vuosi.

stenu
07.11.2019, 07.41

Fiber tuossa yllä nimeomaan valitteli, että hänellä levyjarrut vinkuu sekä maasturissa että krossarissa. Nimimerkki Laroute ilmeisesti luki tuon väärin ja antoi ohjeita väärään ongelmaan.

Laroute
07.11.2019, 07.50
Fiber tuossa yllä nimeomaan valitteli, että hänellä levyjarrut vinkuu sekä maasturissa että krossarissa. Nimimerkki Laroute ilmeisesti luki tuon väärin ja antoi ohjeita väärään ongelmaan.

Pahoitteluni, luin fiberin viestin huolimattomasti. Hänhän puhui levareista, eikä vannejarruista.

stenu
07.11.2019, 07.53
Ja tuo jarrunesteen modulaation turruttava kokoonpuristuvuus on kyllä mulle ihan vieras juttu.

Tää onkin muuten sellainen juttu, mitä olen itsekseni mietiskellyt joskus. Myin aikoinaan työkseni mm. ohjauslaitteita suomalaisille veneveistämöille, Nautorille, Balticille, Siltala Yachtsille jne. ja veneilypiireissä kaikki tietää, että hydrauliohjaus on kaikkein tunnottomin, mekaanisesti välitetty tunnokkain ja vaijeriohjaus jotain siltä väliltä.

Mä en ole koskaan huomannut mitään tajunnanräjäyttävää eroa modulaatiossa suuntaan tai toiseen levyjarrujen ja kunnollisten vannejarrujen välillä ja tuon ylläolevan perusteella olen tosiaan miettinyt, että onko levyjarrujen ylivertaiseksi kehuttu modulaatio pelkästään hyvin markkinoitu kupla.

Offaria, mutta toinen vähän vastaava juttu, missä eri asiat toimii eri tavoin eri aplikaatioissa, on se, että kaikki yhtään enemmän lasketelleet tietää, että hiilikuitusukset on kaikkein vähiten tärinää vaimentavia suksia. Suksien suhteen poikkeuksetta menee niin, että mitä enemmän metallia rakenteessa on, sitä vaimentavampia ne on.

Jatkakaa...tämä on viihdyttävä keskustelu :)

Kupla
07.11.2019, 08.55
Pahoitteluni, luin fiberin viestin huolimattomasti. Hänhän puhui levareista, eikä vannejarruista.No worries. Niin sen luin itsekin ensimmäiset 2 kertaa. Sitte vaan kun tajusin kirjaimet MTB, ihmettelin millä ihmeen Kayapolla joku vielä ajaa. :)

Muuten en kyllä osaa enää jatkaa tätä kinaa mihinkään suuntaan, venettä ohjataan, sukset tärisee ja urkupilleihin puhkutaan, mä luulin että keskusteltiin polkupyörän jarruista? Anyway, minä en uutena missään tapauksessa ostaisi maantiepyörää vannejarruilla ja käytettynä hinnan pitää tosiaan olla kohdallaan. Jos joku muukin näin ajattelee, vannejarrullisten pyörien hinnat romahtavat. Onko tähän muita näkemyksiä?

JackOja
07.11.2019, 08.57
Onko muuten yhdenkään vannejarrullisen pyörän arvo romahtanut? Olisiko linkkiä tälläiseen pyörään ja näyttöä mielellään siitä, että arvon mahdollinen romahdus johtuu nimenomaan vannejarruista.

penyeach
07.11.2019, 09.12
En muuten ottaisi sijoitusnevoja keneltäkään, joka ostelee polkupyöriä niiden arvon säilymisen takia.

Mohkku
07.11.2019, 09.41
Mä en ole koskaan huomannut mitään tajunnanräjäyttävää eroa modulaatiossa suuntaan tai toiseen levyjarrujen ja kunnollisten vannejarrujen välillä ja tuon ylläolevan perusteella olen tosiaan miettinyt, että onko levyjarrujen ylivertaiseksi kehuttu modulaatio pelkästään hyvin markkinoitu kupla.

Taitaa olla tuossa taikasana "kunnollisten". Pätee myös levyihin eli pitää verrata kunnossa olevia ja laadultaan suunnnilleen vastaavalla tasolla olevia jarruja. Mielestäni hydraulisessa jää vaijerin kitka pois, joten suurempi osa voimasta päätyy jarruihin saakka. Mutta ero ei tosiaan ole valtava (merkitystä ehkä jos pienikätinen on maantiekahvoille ylettymisen kanssa rajoilla).

Kuten jossain yhteydessä mainitsin, heitin yhdet levyjarrut metallinkeräykseen. Ne olivat tunnottomat, tehottomat ja raskaat. Olivat merkiltään joku "Zoom" tai ainakin sellainen teksti niissä oli. Heitin keräykseen myös yhdet vannejarrut eli pojan 24" pyörän Tektrot, joiden ominaisuuksista ei kannata enempää keskustella. Mutta kuten katukuvaa katsomalla huomaa, maailma on puolillaan tuon tason kalustoa (ja missä kunnossa?) ja oletettavasti ko. tason tai hiukan paremmistakin vanne- tai levyjarruista saadut kokemukset vaikuttaa laajasti mielipiteisiin. Ehkä jopa suomalaiskansalliseen näkemykseen jalkajarruista, jotka toimivat keskimäärin paremmin kuin mainitsemani käsijarrut. Mutta ei nyt jalkajarruista tässä yhteydessä enempää.

K.Kuronen
07.11.2019, 10.02
^Nämä halvat ja kelvottomat hybridien vannejarrut: kahvat taipuvat, kuoret puristuvat kasaan ja jos jotakin voimaa jää välitettäväksi längille, niin nekin taipuvat.

Maantietekniikkaan liittymättömästi kokemus aikojen takaa: uusin tekniikan maastopyörän tapaiseen ja vannejarruiksi päätyivät (settinä) Sramin 9.0:t. Mikään ei taipunut mistään, eikä pysäytystehoissa ollut moitimista.

Kupla
07.11.2019, 10.13
^^Mä olen nakannut mäkeen "Promax"-merkkiset mekaaniset levyt. BB7 on sittemmin ollut oma valinta.

Maantiepyörien hinnoista on niin vähän dataa, että hankala mitään sanoa. Joku vuosi sitten ostin Suomesta tuommoisen Liteningin hintaan 800€, 1. omistajalta originaalipapereilla, käytännössä ajamaton, täysin virheetön, uusilla GP4000-renkailla ja säilytetty aina sisätiloissa. Vuoden sitä oli myyty ja myyjä oli silminnähden iloinen kun lopulta hain sen pois. Ostajia ei siis ilmeisesti ollut jonoksi asti. Nyt taas tietysti joku kaivaa torista puolet uudemman ja kaksi kiloa kevyemmän samaan rahaan, mutta mä silloin totesin että ostan elämäni ensimmäisen hiilikuitu- ja viimeisen vannejarrupyörän. Sitte se UCI prkl romautti vannejarrupyörien hinnan sääntömuutoksellaan...
https://www.thebikelist.co.uk/cube/litening-super-hpc-race-di2-2011

K.Kuronen
07.11.2019, 10.40
Hydraulisten levyjarrujen moduloinnista. Monikäyttöpyörässä levyinä edessä ja takana on 160 milliset. Työmiehen käsillä puristaessa, yleensä kahvoilta ajattaessa, edessä voiman annostelu on luontevaa, eikä lukittuminen helposti uhkaa, mutta takana modulaatio on selvästi heikompi, eli lukittuminen tapahtuu tarpeettoman pienellä voimalla. Taakse jos vaihtaisi 140 millisen levyn, pitäisi lukitsemiseen tarvittavan voiman kasvaa.

JohannesP
07.11.2019, 12.04
Maantiepyörien hinnoista on niin vähän dataa, että hankala mitään sanoa. Joku vuosi sitten ostin Suomesta tuommoisen Liteningin hintaan 800€, 1. omistajalta originaalipapereilla, käytännössä ajamaton, täysin virheetön, uusilla GP4000-renkailla ja säilytetty aina sisätiloissa. Vuoden sitä oli myyty ja myyjä oli silminnähden iloinen kun lopulta hain sen pois. Ostajia ei siis ilmeisesti ollut jonoksi asti. Nyt taas tietysti joku kaivaa torista puolet uudemman ja kaksi kiloa kevyemmän samaan rahaan, mutta mä silloin totesin että ostan elämäni ensimmäisen hiilikuitu- ja viimeisen vannejarrupyörän. Sitte se UCI prkl romautti vannejarrupyörien hinnan sääntömuutoksellaan...
https://www.thebikelist.co.uk/cube/litening-super-hpc-race-di2-2011
En ymmärrä mitä tulkinta tuosta pitäisi tehdä jos vähänkään on käytettyjen pyörien markkinoita seurannut. Ei tule yllätyksenä, että vanhempien hinnat ovat hyvinkin matalat riippumatta onko niillä ajettu (kunhan ei ole ihan finaalissa) ja varsinkin näiden Cube, PlanetX, Felt edullisempien pyörien hinnat ovat aina olleet edullisia jopa ennen levyjarrujen tuloa. Ei levyjarrujut ole yksinään romuttanut vannejarrullisten hintoja vaan asiaan vaikuttaa moni muukin asia, kuten kuinka suosittu valmistaja Suomessa, max rengasleveys ja ehkä tärkeimpänä onko osasarja 11sp vai 10sp.

Kerran sulla on DA jarrut pyörässä niin mikä niissä sit mättää? Jarrutustehosta se ei ainakaan jää kiinni.

https://www.fillaritori.com/topic/166937-mbianchi-oltre-xr4-disc-sram-etap-axs-12sp/
Eipä levyjarrullistenkaan pyörien hinta näytä kovin hyvin pysyvän ylhäällä jos asioita ajattelee noin yksinkertaisesti. Tuolla ajattelumallilla alle puolessa vuodessa hinnan puolittuminen näyttää suorastaan hinnanromahdukselta vaikka kaikki ominaisuudet ovat viimeisintä huutoa.

stenu
07.11.2019, 12.18
Onko muuten yhdenkään vannejarrullisen pyörän arvo romahtanut? Olisiko linkkiä tälläiseen pyörään ja näyttöä mielellään siitä, että arvon mahdollinen romahdus johtuu nimenomaan vannejarruista.

Jos ei ollut, niin tän keskustelun jälkeen ainakin on, joten kaikkien niiden, jotka kuvittelee vielä kykenevänsä vannejarrullisellä pyörällä ajamaan, kannattaa olla kärppänä apajilla :)

Oatmeal Stout
07.11.2019, 12.39
Jos pitää ensin saada siitä omasta vannejarrupyörästä "kelpo hinta", jotta voi ostaa sen kauan himoitsemansa levyjarrupyörän?:cool:
Pitää ostaa pyöriä, joiden arvo nousee ajan myötä.

Siis, jos et näe radioaaltoja, niitä ei ole olemassa? Eikä mitään muutakaan mitä ei aistien avulla voi havaita?

JohannesP
07.11.2019, 14.06
Jos ei ollut, niin tän keskustelun jälkeen ainakin on, joten kaikkien niiden, jotka kuvittelee vielä kykenevänsä vannejarrullisellä pyörällä ajamaan, kannattaa olla kärppänä apajilla :)
Sitkun tietäisi mihin ihmeeseen ne laadukkaammat ja paremmat komponentit on sit hävinny, kun fillaritorilla niitä ei ainakaan näy kovinkaan useasti. :)

Voi vaan arvailla tämä topikki kertoo yleisöstä, mutta ulkomaalaisilla foorumeilla vannejarru valinnat uusissa maantiepyörissä ovat edelleen varsin suosittuja ja enemmän ollaan huolissaan pyöränvalmistajien toimista jättää näitä pois uusista malleista tarjotessa vain disc-vaihtoehtoa. Vannejarrut lähes aina parasta markkinoilla eli DA, SR, Record tai EE. Levyjarrujakin käytetään, mutta usein perusteena on jotakin muutakin kuin vannejarrujen tehottomuus. Jälleenmyyntihinta nyt on yhtä surkea kaikille pyörille jos sellaisen uutena ostaa.

Moska
07.11.2019, 14.22
Tää onkin muuten sellainen juttu, mitä olen itsekseni mietiskellyt joskus. Myin aikoinaan työkseni mm. ohjauslaitteita suomalaisille veneveistämöille, Nautorille, Balticille, Siltala Yachtsille jne. ja veneilypiireissä kaikki tietää, että hydrauliohjaus on kaikkein tunnottomin, mekaanisesti välitetty tunnokkain ja vaijeriohjaus jotain siltä väliltä.

Jatkakaa...tämä on viihdyttävä keskustelu :)

Tämä ei liity niinkään pyöriin, mutta jarruihin kuitenkin. Aikoinaan vaihdoin autoon vakiot jarruletkut teräsvahvistettuihin ja sen eron kyllä huomasi helposti. Jos letkut antavat vähänkään periksi, niin se kyllä tuhoaa tuntuman helposti.

Petri Väisänen
07.11.2019, 22.29
Oisko levareiden suosion yksi syy myös se että silloin saadaan leveämpää rengastusta alle. Itse tykkään kun cycloon saa ainakin 37mm asti rengasta niin miksei maantiepyöräänkin.

Se että jonkin arvo laskee on kai täysin merkityksetöntä pyörissä. Ei kai niitä sijoituskohteiksi osteta jos ne on käyttöpyöriä. Osta, aja ja lakkaa miettiä niiden arvoa.

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

Nikolas Ojala
07.11.2019, 22.48
Jälleenmyyntihinta nyt on yhtä surkea kaikille pyörille jos sellaisen uutena ostaa.

Tuo on koko keskustelun oleellisin asia tässä ketjussa.

Jeppekoira
08.11.2019, 07.22
Eli levyjarruja ei saisi olla maantiepyörässä koska osa ihmisistä on sitä mieltä että vannejarrutkin ovat tarpeeksi hyvät. Onhan se näkemys tuokin, mutta ei kai levyjarrut tässä mielessä eroa muistakaan varusteista, joilla pyöräilystä tulee hieman mukavempaa. Kuka oikeasti tarvitsee tai ei tulisi toimeen esim. ilman pyöräilyhousuja tai lukkopolkimia? Entä kevyet parin tonnin kiekot?

Moska
08.11.2019, 07.37
Eli levyjarruja ei saisi olla maantiepyörässä koska osa ihmisistä on sitä mieltä että vannejarrutkin ovat tarpeeksi hyvät.

Eihän se niin mene, vaan että kun pyörä rakennetaan levyjarruille niin menetetään pyörän muita hyviä ominaisuuksia enemmän mitä levyjarruista saadaan.

kukavaa
08.11.2019, 07.46
Onko joku sanonut ettei maantiepyörissä saa olla levyjarruja?

SotkuPekka
08.11.2019, 08.38
Entä kevyet parin tonnin kiekot?

Itseäni vähän riipaisisi ruuvata sellaisiin ensitöiksi 100 gramman punnukset per kiekko. Pyörivistä massoista ja niiden kevennyksestä on oltu aika hipihiljaa sen jälkeen kun levyjarrut ja 1x systeemin mukanatuomat massiivisen kokoiset takapakat tulivat.

F. Kotlerburg
08.11.2019, 08.47
Eihän se niin mene, vaan että kun pyörä rakennetaan levyjarruille niin menetetään pyörän muita hyviä ominaisuuksia enemmän mitä levyjarruista saadaan.
Eiköhän tuo ole ihan jokaisen omasta katsantokannasta kiinni, että mitä arvostaa eikä mikään ultimaattinen fakta, kuten eräät yrittää väittää.

Moska
08.11.2019, 08.52
Eiköhän tuo ole ihan jokaisen omasta katsantokannasta kiinni, että mitä arvostaa eikä mikään ultimaattinen fakta, kuten eräät yrittää väittää.Varmasti näin, lisäksi olosuhteet vaikuttavat paljon todellisiin tarpeisiin.

Mohkku
08.11.2019, 10.01
Pyörivistä massoista ja niiden kevennyksestä on oltu aika hipihiljaa sen jälkeen kun levyjarrut ja 1x systeemin mukanatuomat massiivisen kokoiset takapakat tulivat.

Tuo on kai lähinnä cycloja ja graveleita koskeva asia. Kapearenkaisissa maantiepyörissä ei ole 1x-systeemejä ja massiivisia takapakkoja näkynyt. Toisaalta graveleissa yms. pyörissä levyistä moni saa todellista hyötyä. Mutta tässä keskustelussa oli kyse siitä, että levyjen suosion kasvu haittaa niitä, jotka haluavat myydä vannejarrullisen pyörän. Kun levyjen suosio on kasvanut, vannejarrujen tietysti vähenee ja se vaikuttaa hintaan. Silloin kuluttajalle jää kaksi vaihtoehtoa: Joko sopeutua tilanteeseen tai pahoittaa mielensä. Toisaalta jos vannejarrut on itselle ok, silloin kai vanhan tilalle saa vannejarrullisen pyörän edullisesti. Jos niitä ei käytettyinä huolita, kai uusistakin saa hyviä tarjouksia eli väliraha ei kasva tolkuttomasti? Jos taas haluaa itsekin levyt, on hiukan väärin olettaa muiden maksavan paljon pyörästä, jota itsekään ei pidä riittävän hyvänä.

Pyörivistä massoista ei olla hiljaa, mutta veikkaan silläkin olevan merkitystä, onko paino vannekehällä ja renkaassa vai kiekon navan tuntumassa.

Jeppekoira
08.11.2019, 16.58
Itseäni vähän riipaisisi ruuvata sellaisiin ensitöiksi 100 gramman punnukset per kiekko. Pyörivistä massoista ja niiden kevennyksestä on oltu aika hipihiljaa sen jälkeen kun levyjarrut ja 1x systeemin mukanatuomat massiivisen kokoiset takapakat tulivat.

Eikös se ole hyvä asia, ettei kenenkään ole pakko laittaa tonnin kiekkoihin levyjarruja?

Muutenkin kun tätä levyjarrukeskustelua seuraa (ei vain tämä keskustelu eikä vain tämä foorumi), ei välttämättä arvaisi, että jokainen voi halutessaan edelleen ajaa vannejarrullisella pyörällä.

Jeppekoira
08.11.2019, 17.12

Ei kai levyjarrut sentään vannejarrullisen pyörän ominaisuuksia pysty tuhoamaan vai mitä tässä nyt haetaan ?

-jamo-
08.11.2019, 17.16
Pyörivistä massoista ja niiden kevennyksestä on oltu aika hipihiljaa sen jälkeen kun levyjarrut ja 1x systeemin mukanatuomat massiivisen kokoiset takapakat tulivat.

Eipä siinä navan lähellä olevat pienihalkaisijaiset pyörivät massat juurikaan menoon vaikuta. Sitten kun sen massan siirtää vanteen kehälle niin ne pyörivät massat alkaa vaikuttamaan. Vaikkapa vannejarruja varten vahvistetut kehät tms...

Moska
08.11.2019, 17.19
Ei kai levyjarrut sentään vannejarrullisen pyörän ominaisuuksia pysty tuhoamaan vai mitä tässä nyt haetaan ?Ei levyjarrut sinällään mitään tuhoa, mutta runkoa joudutaan vahvistamaan jarrusatuloiden takia.

Jeppekoira
08.11.2019, 17.22
Ei levyjarrut sinällään mitään tuhoa, mutta runkoa joudutaan vahvistamaan jarrusatuloiden takia.

Pitääkö siis vannejarrullisen pyöränkin runkoa vahvistaa vai voidaanko ne valmistaa edelleen kuten ennenkin?

oppes
08.11.2019, 17.25
Popcornit esiin... Vannejarru vs. levyjarru - never heard this before :D

Mohkku
08.11.2019, 17.27
Vannejarrullisessa pyörässä jarrutuksesta tuleva voima kohdistuu luonnostaan tukevampaan kohtaan runkoa kuin levyjarrullisessa, jossa voima tulee haarukkaan. Voisi kai kuvata asiaa vertaamalla keppiin, joka on toisesta päästä kiinnitetty johonkin. Jos työnnät sitä vapaasta päästä, varren pituus vaikuttaa suoraan siihen, miten luja rakenteen pitää olla, jotta voima ei hajota sitä. Mutta jos kohdistat saman voiman kepin toiseen päähän eli siihen, joka on kiinni, jää vipuvoima pois. Levyjarrussa lisäksi on mukana kiertovoima, koska rakenne on epäsymmetrinen. Siten levyjarru on rakenteena teoriassa täysin järjetön. Käytännössä rungon ja haarukan pitää ottaa muitakin kuormia vastaan, joten jarrun lisärasituksesta johtuva rakenteen vahvistaminen ei hommaa tuhoa, kuten monista onnistuneista levyjarrupyöristä tiedämme.

oppes
08.11.2019, 18.12
Siten levyjarru on rakenteena teoriassa täysin järjetön. Käytännössä rungon ja haarukan pitää ottaa muitakin kuormia vastaan, joten jarrun lisärasituksesta johtuva rakenteen vahvistaminen ei hommaa tuhoa, kuten monista onnistuneista levyjarrupyöristä tiedämme. Aivan. Juuri tuosta syystä moottoripyörätkin käyttävät tyypillisesti vannejarruja :D Järjetön keksintö.

JohannesP
08.11.2019, 18.31
Johtopäätökset

Sekä levy- että vannejarrut ovat toimivia oikeassa käyttötarkoituksessa.
Toiminnan kannalta ratkaisevinta onko jarrut valittu ja asennettu oikein.
Pyörä valitaan harrastusvälineeksi käyttäjän omien vaatimuksien perusteella eikä sijoitustarkoituksessa.
Kaikkien pyörien hinnat laskevat. (Fillarifoorumi 2019)

Lähdeluettelo
Fillarifoorumi. 2019. Vannejarrullisen pyörän arvon romahdus? Linnatuuli. 5s

Aamen?

MJH
08.11.2019, 21.40
Onko joku sanonut ettei maantiepyörissä saa olla levyjarruja?

Minusta ne voitaisiin kieltää esteettisin perustein yhdessä kuitu- alu- yms oversizedjuttujen kanssa.

Nikolas Ojala
08.11.2019, 22.59
Kuten aiemminkin todettu, tuo pinnojen kireyseron vaikutus kiekon kestävyyteen on toki teoriassa olemassa, mutta vaikutus on käytännössä olematon, eli keskittämällä kaiken tarmonsa tuon teoreettisen epäkohdan kiertämiseen, ei saa yhtään parempaa pyörää. Toistan, ei yhtään.

Pinnakiekon jäykkyys ja kestävyys perustuvat vanteen laadun lisäksi siihen että pyörän navassa pinnojen päät ovat vuorotellen vasemmalla ja oikealla riittävän kaukana keskilinjasta, jotta pinnat lähtevät navasta vinossa kulmassa. En tiedä oliko Sheldon Brown poikkeuksellisen hyvä polkupyörämekaanikko, mutta ainakin hän kirjoitti paljon, kuten tämänkin tässä:

If you are increasing the spacing of a derailer-type wheel for the purpose of increasing the number of sprockets, you'll generally be adding space to the right side only. If you do this, you'll need to "re-dish" the wheel, by pulling the rim to the right. This is done by tightening the spokes on the right side of the wheel and/or loosening those on the left side. If you don't have experience with wheel trueing, this may be a job you're not yet ready for.

The downside of this is that pulling the rim to the right increases the tension difference between the left and right spokes, resulting in a somewhat weaker wheel.

Sheldon Brown: Bicycle Frame/Hub Spacing (https://www.sheldonbrown.com/frame-spacing.html)

Jobst Brandt ilmaisi asian näin:

Wheels have both radial and lateral strength. Although both improve with increasing spoke tension, lateral strength is mostly dependent on how far apart the hub flanges are spaced.

A wheel's lateral stiffness resists sideways deflections of the rim. Flange spacing, rim strength, and the number and thickness of spokes all affect lateral stiffness. Flange spacing has an effect because it gives the spokes a broader base (bracing angle) from which to restrain lateral motion. The more a spoke pulls to the side, the greater its lateral support. For a given hub width, lateral stiffness increases with smaller diameter rims. And, if the number of spokes remains the same, they become more closely spaced along the rim. Through these effects, a nominal 26 inch rim on a standard front hub is laterally about 10% stiffer (and stronger) than an identical 27 inch rim. This difference arises from the ratio of their effective diameters of 622/559 mm. As with radial stiffness, a stiffer rim increases lateral stiffness because it spreads the load over more spokes. More spokes and a stronger rim increase lateral stiffness.

Asymmetry in a rear wheel built for a multispeed gear cluster makes it weaker against side loads coming from the right side. This means that the wheel bends to the left more easily than the right. The greater the offset, the weaker the wheel. In order to reduce offset for six-, seven- and eight-speed clusters, hubs have been built with narrower flange spacing. Although they reduce the disparity in tension between left-side and right-side spokes, they weaken the wheel against lateral forces.

Jobst Brandt: The Bicycle Wheel (http://caravan.hobby.ru/materiel/Bicycle_Wheel_-_Jobst_Brandt.pdf).

Tuo lateral strength siirtyy teoriasta käytäntöön esimerkiksi siinä vaiheessa kun pyöräilijä ajaa päin paksua puun juurta joka on vinossa kulmassa polkupyörän tulosuuntaan nähden. Tuolloin, sen lisäksi että pyöräilijä lentää pois polkupyöränsä satulasta, etukiekko saa mojovan vinosuuntaisen iskun. Miten kiekko kestää, riippuu vanteen lujuudesta ja pinnojen kyvystä pitää kiekko muodossaan. Pinnojen lukumäärä ja laatu vaikuttavat, mutta niin myös kulma. Epäsymmetrisissä kiekoissa toinen puoli on kompromissi. Takakiekoissa se on tavallisesti oikea puoli, ja etupään levyjarrukiekoissa se on vasen puoli. Kiekko on arempi kompromissin puolelta tuleville iskuille.

J4nn3R
09.11.2019, 00.18
Kyllä tuo on tiedossa, enkä sitä pyrkinytkään kieltämään. Mutta en silti usko, että saisit käytännössä yhtään parempaa pyörää välttämällä tuota epäkohtaa vaikkapa jarruvalinnoilla. Tästä on tietysti mahdoton kerätä vertailudataa, mutta käyttötarkoitukseensa sopivan kiekon hajottamiseen tarvitaan niin kova isku, että symmetrisesti kasattu kiekko tuskin selviäisi ehjänä merkittävässä määrässä tilanteita, joissa on epäsymmetrisiä kiekkoja särkynyt.

Joku lujuuslaskelmiin erikoistunut osaaja tuonkin pystyisi laskemaan, että missä nopeudessa, tulokulmassa ja kuskin painossa menee kestoraja milläkin tavoin kasatulla kiekolla, mutta todella monen monen muunkin asian täytyy olla pielessä kun pinnojen kulman, että tuo raja ylittyy.

Kertaan vielä, että ymmärrän tuolla symmetrisyydellä olevan vaikutuksensa kiekon kestävyyteen, mutta olen silti sitä mieltä, että tuo vaikutus ei ole käytännön pyöräilyssä ratkaiseva tekijä. Tämä offtopic on omalta osaltani tässä.

TERU
09.11.2019, 10.08
Kumpaakin jarrutyyppiä löytyy tallista en halua enkä anna kenenkään arvottaa pyöriäni jarrujen tai muidenkaan ominasisuuksien perusteella. Joskus joku yrittänyt sanoa jotain kasaamaani hienokoksi, hetimmiten olen vetänyt alas sanoen ajokin olevan vain täsmälleen itselle kasattu, se siitä, mutta jarrutyypin vaikutus keulan kestävyyteen ei mielestäni kovin paljon merkitse. Etuhaarukkaan, vanteeseen ja pinnoihin kohdistuu melkoiset voimat jarrutettaessa lastatussa pyörässä, jos kun vielä kuskikin on painava. Renkaan alapinnan ja rungon emäputken välillä vääntää.🤗

stenu
10.11.2019, 09.32
^ Kuitenkin CEN-standardien (https://www.bike-eu.com/laws-regulations/artikel/2010/08/the-european-cen-standard-for-bicycles-updated-for-2010-1018614) jäykkyysvaatimukset vannejarrurungoille ja -keuloille on lievemmät kuin levyjarrullisille. Sekä esim. Reynoldsin että Columbuksen teräksiset levyjarruhaarukan jalat on ihan eri paksuusluokkaa kuin vannejarruhaarukan jalat. Kuituhaarukoiden materiaalivahvuuksista ei löydy faktoja mistään, mutta luulisin, että kuituiset levyjarruhaarukat on keskimäärin painavampia kuin vannejarruhaarukat, joten niiden voi olettaa olevan myös jäykempiä ja mun omat subjektiiviset kokemukset tukee olettamaa.

Olisko tässä melkolailla objektiivisesti:

Vannejarrupyörä:
+edullisempi
+kevyempi
+mekaanisesti yksinkertaisempi
+varauksin mukavampi runko
+todennäköisimmin mukavampi etuhaarukka
+jarrut ei edellytä ylikokoemäputkea ja kaulaputkea
+jarrut ei edellytä läpiakseleita
+vakiintuneet standardit
+klassisempi ulkonäkö

-huonompi jarrutusteho ainakin joissain tilanteissa tai keleissä
-jarruttaminen kuluttaa vanteita
-jarrujen paras mahdollinen toiminta vaatii tarkempaa säätämistä ja perehtymistä eri vanne- ja jarrupalayhdistelmiin
-rajallisempi rengastila (tai käytettävä long reach -jarruja, jolloin jarrutusteho on heikompi kuin normijarruilla)
-yksi mahdollinen kiekkokoko
-huonompi arvon säilyminen
-osien saatavuus pidemmällä tulevaisuudessa mahdollisesti huonompi

Levyjarrupyörä:
+parempi jarrutusteho ainakin joissain tilanteissa ja keleissä
+vanteet ei kulu jarruttamisesta
+mahdollisuus käyttää paksumpia renkaita
+mahdollisuus käyttää useamman kokoisia kiekkoja samassa rungossa
+parempi jälleenmyyntiarvo
+modernimpi ulkonäkö
+osien saatavuus tulevaisuudessa turvattu (mikäli muuttuvat standardit ei sotke)

-kalliimpi
-painavampi
-mekaanisesti monimutkaisempi
-varauksin epämukavampi runko
-todennäköisimmin epämukavampi etuhaarukka
-nykykäsityksen mukaan vaatii ylikokoemäputken
-nykykäsityksen mukaan vaatii läpiakselit
-muuttuvat standardit
-jarrujen äänetön toiminta vaatii tarkempaa säätämistä ja perehtymistä eri jarrulevy- ja -palayhdistelmiin

Jotain vielä unohtu?

Levyjarrut on paremmat kuin vannejarrut. Se, että onko levyjarrupyörä vai vannejarrupyörä parempi, riippuu siitä, millaisista pyöristä pitää ja millaisen painoarvon erilaisille ominaisuuksille antaa. Jos vaihtaisin pyörää usein ja haluaisin hiilikuitupyörän, jonka arvo säilyy edes jollain tapaa, en edes harkitsisi uuden vannejarrupyörän ostamista vuonna 2020. Koska en halua hiilikuitupyörää, en vaihda pyörää usein ja jälleenmyyntiarvollakaan ei ole väliä, niin ihan vakavissani olen harkinnut long-reach -vannejarrullisen custom-teräsrungon teettämistä vuonna 2020. :)

oppes
10.11.2019, 11.55
Itellä kun ei ole nyt harrastuksen uudelleen aloittamisen jälkeen kuin nuoruuden muistoja huonoista vannejarruista ja hyviä kokemuksia hydrauli-levyjarruista, niin syntyy jotenkin vaikutelma "menneisyyden mystifioinnista. Toki ymmärrän painon merkityksen kilpailukäytössä mutta kuinka monelle normaalille aktiiviharrastajalle tuolla on merkitystä? Muuta siis kuin ortodoksisuus. Kohtuullisen helppoa laihduttaa ne muutama sata grammaa? Rungon mukavuus ja epämukavuus? Mä siitä mitään ymmärrä 7 - 10tkm vuosittaisella ajolla paitsi, että jousitettu on mukavampi kuin jäykkä. Mekaanisesta monimutkaisuudesta olen tasan eri mieltä. Tallissa on / (ja ollut) kasa halvemman pään hydraulijarrullisia. Yhdenkään kanssa ei muutaman viime vuoden kanssa ole ollut mitään ongelmia / tarvetta "säätää". Toimiivat kuin se kuuluisa Junan vessa Buickissa - säällä kuin säällä ympäri vuoden - mitä nyt kiljuvat välillä. Mutta kaiken sanottuani: Arvostan toki jokaisen oikeutta olla omaa mieltä ja harrastaa kuten haluaa. Ja jos vielä vannejarrullisten jälleenmyyntiarvo "romahtaa" niin sehän toimii vaan tosiharrastajien(tm) eduksi.

BB Holland
10.11.2019, 12.10
Vannejarrut ovat jossain määrin tulleet meikäläiselle takaisin, olin jo periaatteessa luopunut uusien hankkimisesta. Mielestäni ne ovat nykyisin parempia kuin muinoin.

TERU
10.11.2019, 14.04
Yhtään stenun tai ylläolevien kannnaottoja vastaan en väitä, hyviä ja osuvia, syvällisesti asiaa, mutta turvamäärittelyt pyrkivät paranemaan, hakemaan täyttä maksimiturvallisuutta, edes käyttäjän virheen ei pitäisi johtaa vahinkoon, sen vuoksi osia vahvistetaan edelleen. En muuten ole koskaan tavannut yhtään haarukan hajoamista, hyvin harvoin edes lukenut moisesta.

Vannejarrut ovat todella myös kehittyneet, jopa ennen läpisurkeat cantit ovat hyvät ja pysäyttävät. Näissä uusissa on maantiejarrujen kengät ja palat, ainakin simpan CX-osissa. Vanteen kyljet sentään näilläkin kuluu eivätkä nämä pärjää levyjarruille pysäytystehossa.

huotah
10.11.2019, 14.28
Suomessa on niin huonosti toimivat käytettyjen markkinat, että paha sanoa vannejarrullisen (maantie)pyörän arvon romahtamisesta mitään, varsinkaan tähän aikaan vuodesta kun kauppa ei yleensäkään käy.

Itsehän suorastaan odotan hintojen rommausta, tarjoan Colnago C60 -rungosta 250 euroa heti käteisellä.

-jamo-
10.11.2019, 14.32
Kumpaakin jarrutyyppiä löytyy tallista en halua enkä anna kenenkään arvottaa pyöriäni jarrujen tai muidenkaan ominasisuuksien perusteella.

Muiden arvottaminen tulee vääjäämättä siinä vaiheessa kun haluaa myydä fillarin. Omassa käytössä ei pyörän rahallista arvoa kannata miettiä, käyttöarvo ratkaisee silloin.

JohannesP
10.11.2019, 15.12
Suomessa on niin huonosti toimivat käytettyjen markkinat, että paha sanoa vannejarrullisen (maantie)pyörän arvon romahtamisesta mitään, varsinkaan tähän aikaan vuodesta kun kauppa ei yleensäkään käy.

Itsehän suorastaan odotan hintojen rommausta, tarjoan Colnago C60 -rungosta 250 euroa heti käteisellä.
Huonosti toimivien markkinoiden lisäksi vähän harrastajia ja yksinkertaisesti liian köyhää porukkaa. Ebay ja muihin foorumeille myyntiin nii saa tavaraa liikkeelle, kuten ylimääräiset C60 rungotkin eikä tarvi vastailla hassun hauskoihin puolen pyyntihinasta tarjouksiin. Tosin paljon niitäkin, joiden pyyntihinnat taivaissa niin ihmekkös tavara ei liiku.

Mahtava ketju. Voi tuoda kaikki väittelyaiheet saman otsikon alle. :)

Petri Väisänen
10.11.2019, 15.34
Huonosti toimivien markkinoiden lisäksi vähän harrastajia ja yksinkertaisesti liian köyhää porukkaa. Ebay ja muihin foorumeille myyntiin nii saa tavaraa liikkeelle, kuten ylimääräiset C60 rungotkin eikä tarvi vastailla hassun hauskoihin puolen pyyntihinasta tarjouksiin. Tosin paljon niitäkin, joiden pyyntihinnat taivaissa niin ihmekkös tavara ei liiku.

Mahtava ketju. Voi tuoda kaikki väittelyaiheet saman otsikon alle. :)On kyllä foorumin turhin ketju aikoihin. Täyttä skeidanjauhantaa mikä ei johda mihinkään [emoji19]

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

TERU
10.11.2019, 15.43
Muiden arvottaminen tulee vääjäämättä siinä vaiheessa kun haluaa myydä fillarin. Omassa käytössä ei pyörän rahallista arvoa kannata miettiä, käyttöarvo ratkaisee silloin.
Tuo jälkimmäinen lause ja siitä vielä viimeinen sivulause on se miten omieni kanssa haluan menetellä, yhtään en ole myynyt käytettynä, näillä on paljon suurempi käyttöarvo kuin kaupallinen arvo. Ovat toistaiseksi kelvanneet jälkikasvulle ilmaiseksi. Muutoinkin käytetyn tavaran arvo on suorastaan romahtanut, ei pelaa enää vanha sanonta; kyllä aika tavaran kaupitsee.