PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän rullaus



Paksupolkija
29.10.2019, 16.49
Selittäkääs mitä se rullaus on? Tekninen mitattu telaa vasten vedetty mittaus ei kerro täysin maastoajon rullausta. Maastossa kun pinta ei ole tasainen, niin se pelkkä renkaan kuviottomuus ei takaa vaivatonta etenemistä. Leveä rengas kulkee kapeaa paremmin hiekkarannan pehmeydessä. Jne jne. Jousitus tuo mukanaan myös oman osuutensa. Veikjaisin että pyörän geollakin on merkitystä ja pyörien laakeroinnilla. Aina tulee eteen keskusteluissa ettei joku rengas rullaa, mutta jos ostaa maastopyörää, niin mikä idea on valita renkaat asfalttisiirtymän mukaan 🙄 Laitoin jyvät ja öljyn jo hellalle.

MRe
29.10.2019, 17.29
Rullaavuudella ei maastossa ole niin paljon merkitystä kuin maantiellä, mutta ei se myöskään täysin merkityksetön ole. Kyllä minä huomaan selvän eron 4" JJ:llä ja 4" Minioneilla myös maastossa. Toki oman lisämausteen tuo se, että pyörä missä on Minionit on täpäri ja kolmisen kiloa painavampi kuin täysjäykkä JJ-versio. Myös talvirenkaissa ero on aika huomattava vs. miten fillari rullaa kesärenkailla.

Fat Boy
29.10.2019, 17.37
Ei kai siinä jossain keskustelussa välttämäti puhutakaan rullaamisesta asfaltilla. Tosin karkea kuvio tuskin missään keventää rullaamista, paine ja leveys taas riippuu tilanteesta. Geometria ja jousitusgeometria toki vaikuttaa, kuten jousituksen herkkyyskin, mutta huonosti rullaava rullaa huonosti, verraten herkempään, joka tapauksessa.

Käytännön ajossa osa kevyttä kulkua edistävistä seikoista ovat vieläpä ristiriidassa keskenään.

Läski kulkee kuin tervassa, kun ajaa tietä pitkin 0.4 paineilla, kilon paineella menee jo kevyesti, mutta kun päästään lumipolulle, ei kilon paineella pääse mihinkään mutta 0.4 saa pyörän vielä etenemään. Joskin rullaamiseen vaaditaan reipas alamäki..

Paksupolkija
29.10.2019, 18.19
Ehkä fatbikeen vertaaminen ei ole relevanttia. Lähinnä mietin normikoon kumeja. Tuntuu olevan pienestä kiinni ja lähinnä tunteesta. Vaihdoin aikoinaan 26" aikana jotkut durot, joissa melko sileä keskiosa contin xkingeihin. Tuntu että pyörä kulkee kuin ohjus ja pito ihan eri luokkaa. Lisäksi mukavuus parani. Vaikka rengas oli leveämpi, painavempi ja aggressiivisempi. Luulempa että runko ja kumiseos oli hiukan kehittyneempi.

SotkuPekka
29.10.2019, 18.30
Aina tulee eteen keskusteluissa ettei joku rengas rullaa, mutta jos ostaa maastopyörää, niin mikä idea on valita renkaat asfalttisiirtymän mukaan

Tai miksi ostaa maastopyörää jos ideana on ajaa asvaltilla. Tämäkin monessa keskustelussa tullut eteen ja sitten sitä maastopyörää aletaan keskustelussa virittelemään rullavammalla renkaalla yms. käyttöön mihin sitä ei ole alunperin tarkoitettu.

maalinni
30.10.2019, 08.02
Tai miksi ostaa maastopyörää jos ideana on ajaa asvaltilla. Tämäkin monessa keskustelussa tullut eteen ja sitten sitä maastopyörää aletaan keskustelussa virittelemään rullavammalla renkaalla yms. käyttöön mihin sitä ei ole alunperin tarkoitettu.

Vaikka siksi, että maastopyörällä voi myös ajaa muuallakin kuin asfaltilla. Siihen saa kunnon nastarenkaat talvella. Moni tykkää jousituksesta, mikä on myös talvella plussaa. Aika moni ostaa erinäisistä syistä vain yhden pyörän ja mtb on sitten ihan hyvä valinta.

tinke77
30.10.2019, 09.41
Esimerkiksi itse vaihdoin cyclon/gravelin tilalle 29 jäykkäperän etujoustolla, koska en tykännyt kippurasarvifiiliksestä. Kuitenkin työmatkaa tulee ajeltua jonkin verran pyörällä ja toisinaan poikettua myös huonommille pikkuteille ja koen että siihen asiaan tuo on mielestäni parempi. Nopeus ei minun kohdallani juurikaan muuttunut pyörää vaihtaessa. Ensi kesälle on tarkoitus myös niitä " rullaavampia" renkaita laittaa alle. Maastoajoon on sitten tyystin eri kalusto minulla.

MRe
30.10.2019, 09.55
Kyllä mulla on esimerkiksi täysjäykässä 29'er:issä ThuderBurtit ja ne on valittu juurikin rullausominaisuuksien vuoksi, mutta kuitenkin sen verran röpöä, että voi poiketa polulle jos siltä tuntuu. Mutta se onkin enemmän sellaisessa Touring-käytössä.

Sitten taas täpärit (läski ja sähkö) on varustettu Minioneilla ajatuksena pitoa, rullauksesta viis.

Eli rullauksella on joko enemmän tai vähemmän merkitystä riippuen käytöstä, mutta kuten aiemmin totesin, ei se täysin merkityksetön kuitenkaan ole.

Mohkku
30.10.2019, 11.05
Kun ajetaan maastossa, täysin vertailukelpoista testiä rullaavuuden vaikutuksesta on mahdoton tehdä. Kuski saattaa kuitenkin tuntea havaittavan eron eri renkaiden välillä. Osaltaan se voi johtua renkaan painosta. Itselläni esim. reilun kilon painoiset nastarenkaat tuntuu etenevän kuin tervassa 700 g kesärenkaisiin verrattuna. Voi rullaavuudessakin olla eroa ja varmasti onkin, mutta ihan varmasti lisäpaino n. 450 g/rengaskin vaikuttaa.

F. Kotlerburg
30.10.2019, 11.10
En tiedä, mutta omilla maastoreiteillä polku ei ole koko ajan juuria ja kiviä vaan sitä tasaistakin on aina välillä.

nure
30.10.2019, 12.42
Jos pelkästään sileillä poluilla ajelee niin Contin RalliKunkut omaan makuuni. Kevyet ja itsellä ainakin kestäneet

Mohkku
30.10.2019, 13.29
Hiukan huono speksi, kun RaceKingejä on neljää eri versiota.

nure
30.10.2019, 15.05
^Kevyt tietysti, https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=261989;menu=1000,2,103,212 ;mid%5B4%5D=1

grebe
30.10.2019, 15.27
Se on sitä, kun poljet maastopyörällä uimahallille ja kävelemällä takaisin.

Qilty
17.01.2020, 21.08
Se on sitä, kun poljet maastopyörällä uimahallille ja kävelemällä takaisin.No tämä on yksi.

Ja toinen on se miten rengas ottaa epätasaisuudet vastaan, mitä paremmin rengas imee alustan epätasaisuudet sitä paremmin se rullaa. Tälläiseen selitykseen törmäsin kun gravel kumeja etsin. Eli voisi kuvitella että mitä joustavampi rengas, sitä paremmin rullaa.

Tuolla testissä on vielä kaavio missä on kaikkien testattujen renkaiden rullaus ja näkee että ei se sileä kuvio takaa hyvää rullaavuutta.

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/

grebe
17.01.2020, 23.52
No tämä on yksi.

Ja toinen on se miten rengas ottaa epätasaisuudet vastaan, mitä paremmin rengas imee alustan epätasaisuudet sitä paremmin se rullaa. Tälläiseen selitykseen törmäsin kun gravel kumeja etsin. Eli voisi kuvitella että mitä joustavampi rengas, sitä paremmin rullaa.

Tuolla testissä on vielä kaavio missä on kaikkien testattujen renkaiden rullaus ja näkee että ei se sileä kuvio takaa hyvää rullaavuutta.

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/Olettaen, että parasta rullaavuutta haetaan mahdollisimman epätasaisessa maastossa. Parhaiten rullaava kumi pitäisi varmaan valita aina kaikkien muuttujien perusteella. Joten tuskin kaikille ja kaikkiin tilanteisiin löytyy vain yhtä voittajaa.

Lähetetty minun Nexus 7 laitteesta Tapatalkilla

Mohkku
18.01.2020, 07.16
Tuolla testissä on vielä kaavio missä on kaikkien testattujen renkaiden rullaus ja näkee että ei se sileä kuvio takaa hyvää rullaavuutta.

https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/

Varmasti runkorakenne on tärkein rullaavuuteen vaikuttava asia. Itse olen oppinut kuitenkin vierastamaan kulutuspintaa, joka on näennäisen sileä, mutta koostuu useista hyvin pienistä osista. Tuntuu, että tällainen hienojakoinen pinta on nahkea, kun renkaassa tapahtuu muodonmuutoksia. Voi tietysti olla kuvitelmaakin.

Petri Väisänen
18.01.2020, 09.09
Rullaus lie siis subjektiivinen fiilis. Sitä joko on riittävästi tai sitten ei riippuen missä ja millä ajaa. Pääasia on että ajaa... [emoji848]

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

kervelo
18.01.2020, 10.19
^Varmaan usein juuri noin. Monesti pehmeä rullaavuus ja vierintävastus sekoitetaan keskenään ja kuvitellaan, että pehmeällä renkaalla vierintävastuskin olisi matala. Näinhän ei ole, kuten mittauksissa voidaan todeta: matalilla paineilla vierintävastus on korkeampi, oli kyseessä tubeless tai sisuri.

https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubeless-latex-butyl-tubes

Sambolo
18.01.2020, 11.32
Eile rullas todella huonosti, maakin osittain aika pehmeetä. Toissakerralla rullas todella hyvin. Pyörä renkaineen täysin sama ja paineet öpaut samat. Eli sanoisin että suurin tekijä rullaamisessa on oma vireystaso.