Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörien akun irroitettavuus



Jonexi
29.10.2019, 11.08
Moi!

Aivan mega vaikea löytää valmiita vastauksia tai arvosteluja, jossa esiteltäisiin eri pyörien akun irroitusta. Itse olen ostohousut jalassa ja omaan käyttööni tarvitsisin täysjoustosähköpyörän, jossa akun saa irti näppärästi latausta varten, töissä ja kotona.

Osaako arvon harrastajat neuvoa tämänhetkisitä pyöristä vaihtoehtoja, jossa akun saa irti helposti? Olkoonkin integroitu akku, kunhan ei tarvitse availla ruuveja tms. Toki pyöränkin olisi hyvä olla hyvä, mutta tämä ominaisuus on painava sopivaa pyörää etsiessä.

Linkki aiheeseen liittyvään keskusteluunkin riittää, myös englanninkieliseen.

Dille Vallaton
29.10.2019, 11.36
Heitä ensin jotain merkkejä ja malleja, joita olet ajatellut! Ei jaksa alkaa listaamaan "miljoonaa" vaihtoehtoa.

Jonexi
29.10.2019, 12.23
Kyllä ne vaihtoehdot on ollut pitkälti täälläkin palstalla vastaan tulleet Spessu (Levo) ja Canyon (Neuron ja Sperctral), Haibike jne. 3000-5000€ fillarit. Ja 2020 fillaritkin toki kiinnostaa.

Fat Boy
29.10.2019, 12.26
Spessu ei ole ainakaan erityisen helppo. Jos yhtenään tarttee akkua irrotella, niin etsisin jotain muuta.

Nafu
29.10.2019, 17.51
KTM fillareissa on integroitu akku, mutta saa vaivattomasti irti. Avain pitää toki olla matkassa kun akku on lukittu (Abus).

https://www.ktm-bikes.at/en/e-bikes/e-mtb-fully.html

Jyrce
29.10.2019, 18.21
Moi!

Aivan mega vaikea löytää valmiita vastauksia tai arvosteluja, jossa esiteltäisiin eri pyörien akun irroitusta. Itse olen ostohousut jalassa ja omaan käyttööni tarvitsisin täysjoustosähköpyörän, jossa akun saa irti näppärästi latausta varten, töissä ja kotona.

Osaako arvon harrastajat neuvoa tämänhetkisitä pyöristä vaihtoehtoja, jossa akun saa irti helposti? Olkoonkin integroitu akku, kunhan ei tarvitse availla ruuveja tms. Toki pyöränkin olisi hyvä olla hyvä, mutta tämä ominaisuus on painava sopivaa pyörää etsiessä.

Linkki aiheeseen liittyvään keskusteluunkin riittää, myös englanninkieliseen.

itellä on Trek powerfly lt7 ja siinä on ainakin helppo akun irrotus. https://youtu.be/U_j6f2c8dA0

oppes
29.10.2019, 19.07
Tee (tai teetä)itse, niin saat taatusti helposti irroitettavan (mutta lukittavan) akun.

Dille Vallaton
30.10.2019, 12.26
Jos heppu on hankkimassa täysjoustoa ja aikomuksena ajaa työmatkan lisäksi maastossa, niin kuka hönö alkaa sellaista rakentamaan itse?

Nestorimiikkulainen
30.10.2019, 13.20
Vaikka Yamaha koneena on aivan timantti, niin integroidun akun irroitus viistoputkesta ei ole ihan viisainta. Ensin muovinen suojus/roiskumisenesto pois, ja sitten vasta pääsee käsiksi akkuun. Sen suojuksen lukitusmekanismi ei ole ihan tätä päivää, ei meinaa sormissa voimat riittää, jos vähänkin kurassa. Njet harašoo.

Jonexi
30.10.2019, 16.10
itellä on Trek powerfly lt7 ja siinä on ainakin helppo akun irrotus. https://youtu.be/U_j6f2c8dA0

Tuo olikin uusi tuttavuus ja varsin potentiaalinen vaihtoehto. 2019 fillareitahan ei ihan kauheasti omassa kokoluokassa (S) ole enää hyllyssä, eli käytettyjä alkanut vilkuilemaan ja toki ensi vuoden malleja kovasti odotellessa.

Kiitos vastauksista tähän saakka!

oppes
30.10.2019, 17.08
Jos heppu on hankkimassa täysjoustoa ja aikomuksena ajaa työmatkan lisäksi maastossa, niin kuka hönö alkaa sellaista rakentamaan itse?

Ai... Miksi? Itse rakentamalla saa taatusti paremman hinta-laatu-tehosuhteen kuin ostamalla. Mitäs ***vetin hönöä siinä on? Ja tuossa aloitusviestissä ei kyllä mainittu maastoajosta tai sen "vaikeusasteesta". Toki (todennäköisesti valittava) keskimoottori roikkuu hieman alempana ja jos kyseessä olisi hard-core rymistely, niin voi sulkeutua sitä kautta veks.

Jonexi
31.10.2019, 09.18
Vaikka arvostankin, että jotkut ovat viitseliäitä puuhastelemaan omia fillareitaan osa osalta, niin itselle valmiiksi rakennettu paketti on se juttu.

Trek Powerfly fs ja Canyon Neuron näyttäisivät nousevan kärkisijoille, juuri omaan käyttöön sopivimmilta vaihtoehdoilta. Näyttää olevan ihan ok jälleenmyyntimarkkinatkin. Vielä kun osaisi moottorin valita ja että kannattaako sittenkin mennä Trekin LT ja Canyonin Spectral malleihin, pidemmän jouston takia.

MRe
31.10.2019, 10.03
Osaako arvon harrastajat neuvoa tämänhetkisitä pyöristä vaihtoehtoja, jossa akun saa irti helposti? Olkoonkin integroitu akku, kunhan ei tarvitse availla ruuveja tms. Toki pyöränkin olisi hyvä olla hyvä, mutta tämä ominaisuus on painava sopivaa pyörää etsiessä.
No, kuten varmasti tiedätkin, ulkoisella akulla varustetut pyörät täyttävät tuon vaatimuksen ilman mitään erillistä analyysiä. Itsellä on ulkoisella akulla oleva täpäri, eikä pahaa sanaa. Ulkonäöllisesti toki se ei ole yhtä virtaviivainen kuin integroidulla akulla, mutta minulle (myös) on akun irroitettavuus tärkeä ominaisuus.

Jonexi
31.10.2019, 11.00
Yksinkertaistahan se olisi toki katsella vain ulkoisia ukkuloisia, mutta esim. Jyrcen vinkki ylhäällä osoitti, että myös integroitu akku voi olla pikaisesti irrotettavissa. Eipä tuota kuvia selatessa olisi tullut mieleen.

jpuu
31.10.2019, 11.01
Ai... Miksi? Itse rakentamalla saa taatusti paremman hinta-laatu-tehosuhteen kuin ostamalla keskimoottori roikkuu hieman alempana ja jos kyseessä olisi hard-core rymistely, niin voi sulkeutua sitä kautta veks.

Tämä on aivan totta, mutta tällöin on tyytyminen kiinalaisiin sähköosien valmistajiin (Bafang ym.) joiden laatu ei ole välttämättä aivan samaa tasoa kuin markkinajohtajien laitteet. Toisaalta ei ole hintakaan. Suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta, tahtoa tai taitoa alkaa sähköistämään kulkupeliään itse. Kolmellatonnilla saa kuitenkin valmiita pyöriä laadukkailla komponenteilla.

1smo
31.10.2019, 11.33
Itsellä oli vähän aikaa sitten aika vastaavilla kriteereillä pyörän hommaaminen edessä ja juuri helposti irroitettava akku oli tärkeä homma, koska kotona pidän pyörää viileässä ulkovarastossa ja akku pitää aina ottaa sisälle. Täältäkin kyselin apuja valintaan ja juuri Canyonin mallit sun muut täällä esillä olleet pyörivät vaihtoehtoina.

Lopulta jotain kautta päädyin italialaisen pyöräkaupan sivuille ja tilasin pyörän sieltä: https://www.evolutionbikes.it/merida-eone-sixty-900-27-5/
Pyörän speksit valmistajan sivulla: https://www.merida-bikes.com/en/bike/225-225/eone-sixty-900
Linkin takaa aika hyvä esittely/revikka kyseisestä pyörästä: https://www.youtube.com/watch?v=zaPvr7wY9D8&

Shimanon systeemissä akun irroitus tuntuu hyvin yksinkertaiselta, helpolta ja nopealta. Tilaaminen oli helppoa ja pyörä tuli n. viikossa. Kokonaishinta toimituskuluineen jäi reilusti alle 3,5k. Olen vakuuttunut siitä, että en olisi saanut parempaa pyörää mistään tuohon rahaan. Paketti on aika hyvä 160 mm joustolla, Lyrik keula, XT osasarja jne. Laita vaikka YV jos haluat lisätietoa tai harkitset tuolta tilaamista (heillä on myös muita hyviä vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan).

Jonexi
31.10.2019, 13.23
...Paketti on aika hyvä 160 mm joustolla, Lyrik keula, XT osasarja jne. Laita vaikka YV jos haluat lisätietoa tai harkitset tuolta tilaamista (heillä on myös muita hyviä vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan).

Ensiksi tuli mieleen, että mikä ihmeen Merida, eikös nämä ole niitä xxl:n halppispyöriä. Hieman arvosteluja selatessa vaikuttikin aika todella hyvälle kokonaisuudelle, kiitos vinkistä. Seuraavaksi täytynee alkaa suggestoimaan itseä hyväksymään Meridaan laadukkaana pyörämerkkinä :D

Jyrce
31.10.2019, 18.39
Ota vaan pitkällä joustolla! Mukavahan se on. Itse tulee tuolla Trekillä ajettua bike parkit ja kauppareissut ja kaikkee siltä väliltä. Missään näistä ei pitkästä joustosta haittaa ainakaan ole. Mulla on vielä 2019 mallia boshin moottori ja tykkään kovasti vaikka kaikki muut sitä taitaa vihata. En ite jaksa yli 25km/h polkee mitään polkuja kuitenkaan niin moottorin vastustus ei haittaa.

1smo
31.10.2019, 18.40
Mullakin oli ennakkoon sama ajatus Meridasta, kunnes vähän perehdyin asiaan. Tuntuu olevan aika monella pyörävalmistajalla sama tyyli, että löytyy kunnon pyörien lisäksi halpoja "markettipyöriä". Toki se on ihan ymmärrettävää, koska siellä halvassa päässä ne suuret myyntimäärät varmaan ovatkin . Suosittelen kyllä varauksetta! Alemman speksin Eone sixty 800 on voittanut aika paljon testejä jne.. :P

oppes
31.10.2019, 19.36
Tämä on aivan totta, mutta tällöin on tyytyminen kiinalaisiin sähköosien valmistajiin (Bafang ym.) joiden laatu ei ole välttämättä aivan samaa tasoa kuin markkinajohtajien laitteet. Toisaalta ei ole hintakaan. Suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta, tahtoa tai taitoa alkaa sähköistämään kulkupeliään itse. Kolmellatonnilla saa kuitenkin valmiita pyöriä laadukkailla komponenteilla.

Juu. Toki ymmärrän, että kaikki eivät itse halua/pysty rakentelemaan. Kun ostaa osat suomalaiselta toimijalta niin (ainakin oman kokemuksen mukaan) en nyt ole kyllä nähnyt mitään eroa "laatu"-merkkeihin (Yamaha, Bosch), joita olen nähnyt ja kokeillut. Kun takuukin on 2v ja oma kokemus asiakaspalvelusta erinomainen, niin uskaltaa suositella. Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Kaiken yllämainitun kirjoitettuani ymmärrän hyvin kaupasta fillarinsa hakevat.

veke
31.10.2019, 20.02
Mullakin oli ennakkoon sama ajatus Meridasta, kunnes vähän perehdyin asiaan. Tuntuu olevan aika monella pyörävalmistajalla sama tyyli, että löytyy kunnon pyörien lisäksi halpoja "markettipyöriä". Toki se on ihan ymmärrettävää, koska siellä halvassa päässä ne suuret myyntimäärät varmaan ovatkin . Suosittelen kyllä varauksetta! Alemman speksin Eone sixty 800 on voittanut aika paljon testejä jne.. :P
Juu. Taitaa ens vuonnakin olla Tour de France -kiertoajelussa Merida, taiwanilainen..
https://www.letour.fr/en/team/TBM/bahrain-merida

MRe
31.10.2019, 21.01
Meridalle ääni myös täältä. Mulla on tosin vain 120-milliä (todellisuudessa 130, mutta kun 13 on bad number) joustava eOneTwenty. Hankittu Italiasta n. vuosi sitten.

Ulkoisessa akussa on ulkonäön, jonka painoarvon ratkaiskoon jokainen itse, yksi huono puoli ja se on pullotelineen paikan puute. Tosin ei kaikkiin integroituihinkaan saa pullotelinettä. Paitsi että mukana ei kulje pullo, niin myös pumpun ja työkalujen osalta joutuu hiukka soveltamaan, jollei aja reppu selässä. Toisaalta onpahan enemmän enska-uskottavuutta, kun kamat on rungossa kiinni muuten kuin pullotelineessä...

ElBike
01.11.2019, 02.12
Juu. Toki ymmärrän, että kaikki eivät itse halua/pysty rakentelemaan. Kun ostaa osat suomalaiselta toimijalta niin (ainakin oman kokemuksen mukaan) en nyt ole kyllä nähnyt mitään eroa "laatu"-merkkeihin (Yamaha, Bosch), joita olen nähnyt ja kokeillut. Kun takuukin on 2v ja oma kokemus asiakaspalvelusta erinomainen, niin uskaltaa suositella. Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Kaiken yllämainitun kirjoitettuani ymmärrän hyvin kaupasta fillarinsa hakevat.

Ei tarvi rymistellä kun jo paukkuu; junaradan ylitys, puunrungon ylitys tai ihan normi kivikkoinen polku. Bafangit on nopeasti säpäleinä. Sitäpaitsi bafangissa on olematon poljinvoiman tunnistus: ominaisuus joka tekee maastoajosta fillaroinnin tuntuista.

oppes
01.11.2019, 15.10
Ei tarvi rymistellä kun jo paukkuu; junaradan ylitys, puunrungon ylitys tai ihan normi kivikkoinen polku. Bafangit on nopeasti säpäleinä. Sitäpaitsi bafangissa on olematon poljinvoiman tunnistus: ominaisuus joka tekee maastoajosta fillaroinnin tuntuista.

Juuri noin. Kuten aiemmassa viestissänikin totesin, niin maastoajon määrästä tai tasosta ei aloitusviestissä puhuttu mitään. Ja myönsin myös, että tuota kautta saattaa alempana roikkuva, suojaamaton keskimoottori rajautua veks.

jpuu
01.11.2019, 15.38
Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Kaiken yllämainitun kirjoitettuani ymmärrän hyvin kaupasta fillarinsa hakevat.

Ihan tarkasti ottaen pääaiheena on sähköavusteiset pyörät jolloin puhutaan moottoritehosta 250W max. Kolmella tonnilla saa hyvän tällaisen laitteen. Akkujen koko tosin ei ole 700Wh mutta ei tarvii ollakaan.

oppes
01.11.2019, 19.27
Ihan tarkasti ottaen pääaiheena on sähköavusteiset pyörät jolloin puhutaan moottoritehosta 250W max. Kolmella tonnilla saa hyvän tällaisen laitteen. Akkujen koko tosin ei ole 700Wh mutta ei tarvii ollakaan.

Seison korjattuna ja nöyränä oman ylitehoisen pyöräni kanssa. Akkujen koko tosin määrää ajomatkan / lataussyklin myös 250Max moottoreilla. Itsekin ajelen 85% (tjsp) ajoistani 1/5-teholla (max 180W avustus), joten saanko synnin päästön. Mukavaa kuitenkin on, että tietää, jotta "tarvittaessa löytyy"... Ja tuo 700Wh tarve on helppo laskea ajomatkasta, keskinopeudesta ja avustustehosta (+keli-/pakkasolosuhteista). Tuosta toiseen säikeeseen jo kommentoinkin.

P.S Pitääkö "Sähköavusteiset pyörät"-alueen rinnalle perustaa "Ylitehoiset Sähköpyörät", jotta on sosiaalisesti hyväksyttävää kertoa halvemmasta hinnasta ja paremmasta tehosta vs. sijoitettu €.

hphuhtin
01.11.2019, 19.57
Aiheena on nähdäkseni sähköpyörien akkujen irroitettavuus, ei pyörien hinta/tehosuhteen vertailu. Sähköpyörä-tittelin alle sitten voi mahtua mielestäni monikin asia. Lakitekstistä löytyy sitten erilaisia termejä joissa en pysy kärryillä mikä on mikäkin.

Omasta Boschista irtoaa akku kätevästi samalla avaimella kuin runkolukkokin aukeaa, ei ole Powertube vaan perinteinen Powerpack. Focus Jamista (Shimano, akku rungon sisällä) taas en ole edes koittanut, mutta kuusioavainta vähintään tarvitsee.

Työmatkapyörään suosittelen helppoa irroitusta. Tai jos pyörää pitää säilyttää ulkotiloissa.

juessi
01.11.2019, 20.26
Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?
Sori, että jatkan viestiketjun viemistä sivuraiteille... Mutta, ei kai tuossa 750 watin tehossa nyt mitään "maagista" ole? Ns. laatumerkeistä esimerkiksi Brosen S-moottorin huipputeho on ilmeisesti 560 wattia, ja TQ on ihan omassa luokassaan 920 watilla.

Ja itse aiheeseen liittyen... Mulla on Bulls E-Stream Evo 3 29 (https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-streamevo329-797-49041?sku=797-49041_ZEG) -pyörä, jonka BMZ:n 750 Wh akku irtoaa varsin näppärästä avaimella. Näistä kuvista (Twitter-linkki (https://twitter.com/JussiKoivumaki/status/1141433566351568896)) näkyy ehkä paremmin akun sijoittelu alaputkeen. Tuo iso akku on useimmissa Bullsin uusissa E-Stream (https://www.bulls.de/modellserien/e-stream-modellserie.html) ja Lacuba (https://www.bulls.de/modellserien/lacuba-modellserie.html)-malleissa ja 2018 mallivuoden pyörissä on 650 Wh:n akku.

oppes
02.11.2019, 15.07
Sori, että jatkan viestiketjun viemistä sivuraiteille... Mutta, ei kai tuossa 750 watin tehossa nyt mitään "maagista" ole? Ns. laatumerkeistä esimerkiksi Brosen S-moottorin huipputeho on ilmeisesti 560 wattia, ja TQ on ihan omassa luokassaan 920 watilla.

Ja itse aiheeseen liittyen... Mulla on Bulls E-Stream Evo 3 29 (https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-streamevo329-797-49041?sku=797-49041_ZEG) -pyörä, jonka BMZ:n 750 Wh akku irtoaa varsin näppärästä avaimella. Näistä kuvista (Twitter-linkki (https://twitter.com/JussiKoivumaki/status/1141433566351568896)) näkyy ehkä paremmin akun sijoittelu alaputkeen. Tuo iso akku on useimmissa Bullsin uusissa E-Stream (https://www.bulls.de/modellserien/e-stream-modellserie.html) ja Lacuba (https://www.bulls.de/modellserien/lacuba-modellserie.html)-malleissa ja 2018 mallivuoden pyörissä on 650 Wh:n akku.

OT-linjalla jatketaan. Pissaan pidemmälle :) Hetkellistä on "peukalokaasu-testissä" parhaimmillaan ollut +1000W. Mitään järkeähän moisien tehojen käyttämisessä ei ole akun latauksen (tai muun) kestävyyden kannalta.

grebe
03.11.2019, 10.33
OT-linjalla jatketaan. Pissaan pidemmälle :) Hetkellistä on "peukalokaasu-testissä" parhaimmillaan ollut +1000W. Mitään järkeähän moisien tehojen käyttämisessä ei ole akun latauksen (tai muun) kestävyyden kannalta.

Jos tehoa on, sitä käytetään ilman muuta. Miksi ei? Muistakaa työmatkatempo! :)

Brose S:n ajuri irroittaa akusta maksimissaan sen 20 A. Eli täydellä akulla vajaa 800 W, kun akun jännite on yli 40 V. Maksimiavustus sen sijaan pyörii siellä 560 W:n kieppeillä häviöiden jälkeen.

Jos itse ajaisin työmatkaa pyörällä, niin en usko, että läheskään joka päivä lataisin akkua. Eli se akun kätevä irroitettavuus ei sen pelkän latauksen vuoksi ole niin tärkeä ominaisuus. Mutta jos pitää varoa rosvoja ja pakkasia, niin sittenhän sitä akkua voi joutua irroittelemaan pahimmillaan kaksi kertaa päivässä. Eli akku on kiinni vain ajettaessa. Jos tuo irroitus on siis vain latausta varten, niin varmaan kaikki ylipäätään irroitettavalla akulla olevat pyörät voisi tulla kyseeseen?

Viestin aloittajalle vielä neuvoisin etsimään ne sopivat itseä miellyttävät vaihtoehdot ja puntaroimaan niiden välillä. Kyllä lähes kaikista pyöristä löytynee hyvät testit tai arvostelut, joissa akun irroitettavuuskin on kuvattu käytännössä.

caddis
03.11.2019, 14.56
Orbean Wild 2019-malleissa on magneettikiinnitteinen kansi akun päällä. Se on ainakin tosi helppokäyttöinen. Ensi vuoden mallieissa akun kotelointia on muutettu, sitä en ole vielä päässyt näkemään.

Cyclefrenia
04.11.2019, 23.14
https://www.sportax.fi/product/2010/trek-powerfly-lt-7-plus

Käy hakee tuo pois jos S-kokoinen menee?

Jonexi
05.11.2019, 09.25
https://www.sportax.fi/product/2010/trek-powerfly-lt-7-plus

Käy hakee tuo pois jos S-kokoinen menee?

Trek on taulukon mukaan varmaan ainoa pyörä, jossa S-koko liian pieni (153-162cm). Kiitos vinkistä.

Tuli fillaritorissa vastaan myös Radon Slide, jossa näyttäisi olevan ulkoinen akku. Tiedä sitten onko pyörä muuten bang for the buck... :rolleyes:

TheMiklu
05.11.2019, 09.58
Trekissä on todella fiksu se akkusysteemi.
Ja ehdottomasti 2020 malli Boschin moottorista.
Trek Rail vois olla kiva täpäri.

RayCH
06.03.2024, 22.55
Vanha ketju, mutta kätevä akun irrotusmahdollisuus on itselle ajankohtainen vaimon työmatkapyörän hankinnan vuoksi.

Onko Trekin Powerfly -mallien sivulle kääntyvän (RIB) akun lisäksi muilla merkeillä helposti irroitettava akku?

Tärkeä seikka koska pyörä joutuu viihtymään kylmissä sisätiloissa ja lataus tapahtuu lämpimässä, ja koko pyörää ei saa lämpimään. Akkua joutuu siis irrottamaan vähintään kerran viikossa, kun työmatkaa tulee päivittäin reilut 30km.

Trek Powerfly 4 625Wh on nyt tähtäimessä, mutta onko jokin muu merkki 3-5 tuhannen euron hintaluokassa, jossa ei tarvitse irrottaa akkua runkoputken etupuolelta?

(Runkokolmion sisältä ok kuten oli yleisesti takavuosina, tai Trekin tapaan sivulle).

Koheltaja
07.03.2024, 06.57
Giant Reign E+ on helppo irrottaa akku mutta operointi on etukautta, silti erittäin helppo toimenpide. Suojamuovi on sormiruuvilla kiinni ja akku Torx avaimella, irrotus/kiinnityksen tekee minuutissa.

Irrotan akun aina kun vien pyörän varastoon ja jätän suojan pois, ilman akkua pyörä on vähemmän kiinnostava "yksityisyrittäjille".

Travelkicking
07.03.2024, 09.34
onko jokin muu merkki 3-5 tuhannen euron hintaluokassa, jossa ei tarvitse irrottaa akkua runkoputken etupuolelta?

Atalassa kolmion sisäpuolelta (nousee alareunasta eli liittimet yläpuolella - ei varmasti lillu vedessä). Mulla on tuo, tosin slx 12 ja 500 wh akulla. Siihen mahtuu myös 625, koska akku on tehty jatkopalalla. Uusi tulee jo 625 akulla. Akku istuu paikallaan aika jämäkästi. Sulla pitää olla teräsmiehen sormet tai sitten vipuat akkua hieman meisselillä tms, niin irtoaa. Itsellä lämmin talli, niin en irroittele kovin usein. Kotelon avain on sama kuin abuksen lukossa. Näitä kovempia ei taida kukaan myydä Suomessa enää. Boschin ja shimanon osat - niitä osaa huoltaa kuka tahansa. https://www.atala.it/en/product/b-tour-a8-4-lady/

(https://www.atala.it/en/product/b-tour-a8-4-lady/)

RayCH
07.03.2024, 20.35
Giant Reign E+ on helppo irrottaa akku mutta operointi on etukautta, silti erittäin helppo toimenpide. Suojamuovi on sormiruuvilla kiinni ja akku Torx avaimella, irrotus/kiinnityksen tekee minuutissa.

Melkeinpä pitäisi olla avaimella irrotettava akku, niin ettei tarvitse mitään työkaluja avaimen lisäksi.


...Sulla pitää olla teräsmiehen sormet tai sitten vipuat akkua hieman meisselillä tms, niin irtoaa...

Kiitos tiedosta, eli tuo nyt ei ainakaan ole vaihtoehto kun pyörä tulee nimenomaan vaimon käyttöön. Ja lisäksi työmatkapyöräksi on tarkoitus hankkia jäykkäperä maasturi johon mahtuu pyörimään 29" Ice Spikerit tai Piikkisiat. Tämä tarkennus jäi alkuperäisestä kysymyksestä puuttumaan.

Rydman
11.03.2024, 19.39
Melkeinpä pitäisi olla avaimella irrotettava akku, niin ettei tarvitse mitään työkaluja avaimen lisäksi.


Esim. Stevensin pyörissä on avaimella irrotettava akku, lähtee etukautta kätevästi. Tulee kerran-kaks viikossa irrotettua sisälle lataukseen, ei mitään ongelmaa.

Eemeli82
11.03.2024, 19.54
Osasta Canyonin pyöriä löytyy myös Abuksen avaimella irroitettava akku, minkä irrottamiseen etukautta menee ehkä noin 5 sekuntia, eikä vaadi minkäänlaista voimankäyttöä. Avainpesä on runkoputken kyljessä ja siitä avaimella kääntämällä akku kääntyy hieman irti, jonka jälkeen akun yläpäästä metalli klipsiä painamalla akku irtoaa. Ainakin Grand Canyonista ja Neuronista tuollainen löytyy ja varmaan osasta muitakin malleja.
Samalle avaimelle voi käsittääkseni halutessaan Abukselta tilata myös pyörään lukon, niin ei tarvitse kahta eri avainta.
En kyllä näe mitään eroa irroitettavuuden helppouden suhteen siinä lähteekö pois akku sivu- vai etukautta runkoputkea.
Grand Canyon:On on jäykkäperä mihin ymmärtääkseni mahtuu myös nuo 29" Ice Spikerit tai Piikkisiat ja kaikki mallit menee 3-5t€ hintahaarukkaan tai jopa allekin.

Edit. Ai niin, mutta taitaakin olla niin että Grand Canyonissa 2022 malleihin asti tuo akku lähtee noin ja 2023 vaihtui Boschin mosat ja akut mistä ei sitten kai enää akku lähde lainkaan irti. Se onkin kyllä vähän pyllystä, varsinkin jos ei saa pyörää lämpimään latauksen ajaksi.
Neuron:On 6:ssa on Shimanon palikat ja siinä lähtee avaimella vielä akku irti, muissa Neuroneissa on Boschin osat ja akku ei taida olla irroitettavissa.

RayCH
13.03.2024, 23.03
Tuo kiinteä akku tosiaan rajasi Canyonin pois pelistä, ja Cubea ei päässyt koeajamaan. No nyt on Trekin Powerfly 4 tilattu koeajojen jälkeen, niin ei tartte asian kanssa enempää miettiä.

itselle suunnitelmissa hankkia Neuron tai vastaava hupiajoon, työajot menee hyvin akustisella Rovella, jolloin vähän hankalammin irroitettava akku ei isommin haittaa.