PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työmatkajuhta talvipyöräilyyn, budjetti 3 - 3,5 k€

azmartik
25.10.2019, 10.10
Hellou!

Ajatuksena on siirtyä talvipyöräilyssä cyclocross-pyörästä sähköavusteiseen maastopyörään. Budjetti on 3000-3500 euron hujakoilla. Alla tarkemmin mistä muutostarve kumpuaa.

Työmatka on 28km yhteen suuntaan (ei sisällä kaupunkiajoa, vaan isojen baanojen vieressä kevlillä)
Tavoitteena taittaa matka noin tunnissa (kuten kesällä maantiepyörällä)
Talvikeleissä ja talvivarustuksella nykyisellä cyclolla tulee matka-ajaksi helposti 1 h 30 min (ja se on vähän liikaa)
Reidessä ei riitä jerkku talvella kuin about kahteen edestakaiseen matkaan
Pystympi ajoasento olisi mukavaa vaihtelua (hartiajumit voisi helpottua)
Nykyistä (42mm nastat) leveemmät renkaat olisi parempi ajaa sohjossa
Jäätyneiden teiden rosoisen pinnan aiheuttama tärinä vaimenisi mahdollisten jousitusten ja paksumpien renkaiden ansiosta
Pyöräilyyn voisi saada monipuolisuutta myös satunnaisista maastolenkeistä, pääasiallinen käyttö kuitenkin työmatkat tasaisella pohjalla

Tarkoitus olisi siis löytää luotettava juhta, joka kestää talvikelejä ja sillä voisi pitää yllä noin 28km/h keskinopeutta 28km matkalla. Tiedän, että esim. Shimanon 8000 sarjan moottorit on suhteellisen kivutonta "virittää", mutta ajatuksena olisi kuitenkin löytyy mahdollisemman kevyesti rullaava kulkupeli - myös avustuksen loppumisen jälkeen.

Ajatuksen tasolla olen avustuksessa mieltynyt Shimanoon, ehkä siksi, että ainut koeponnistus on tehty Shimanon 8000 sarjan moottorilla. Olen kuitenkin avoin muillekin vaihtoehdoille.
Akun helppo irroittaminen on myös tarpeen, sillä töissä fillaria tulee säilytettyä ulkona katoksessa ja akku on tarpeen ottaa sisälle latautumaan.
Valot löytyy jo entuudestaan.
En tiedä riittääkö budjetti riittävän laadukkaisiin osiin täysjoustossa, mutta hyvään jäykkäperäiseen ymmärrykseni mukaan pitäisi riittää
Mieluiten plussarenkailla

Tietoja kuskista

Pituutta ajalla on 183 ja painoa 82 kg.
Kokemusta työmatkapyäräilystä (36 - 56 km päivämatkoilta) cyclolla ja maantiepyörällä on noin 9 vuoden verran.

Kiitokset vinkeistä jo etukäteen! :)

villariveijari
25.10.2019, 13.41
Kuulostaa Tunturin e275:selta jos e7000 saa viriteltyä? Siihen renkaiksi Suomityresin 3" nastat ja 10cm koropala ohjainputkeen, niin ajoasento siedettävä. Se ois varmaa sellanen perus varma pyörä ja budjettiin mahtuis vielä varusteitakin (esim SKS 75mm lokarit ja kaikkee muuta kivaa). e7000 on muuten vielä e8000 parempi tuntumaltaan. 10nm väännön tippuminen tuntuu vaan alemmilla kadensseilla. Tämä mututuntumatieto vain ja makuasia myös. Ajan kyseisellä pyörällä 28km/päivä ja kova on luotto ens talveen!

azmartik
25.10.2019, 14.04
Kuulostaa Tunturin e275:selta jos e7000 saa viriteltyä? Siihen renkaiksi Suomityresin 3" nastat ja 10cm koropala ohjainputkeen, niin ajoasento siedettävä. Se ois varmaa sellanen perus varma pyörä ja budjettiin mahtuis vielä varusteitakin (esim SKS 75mm lokarit ja kaikkee muuta kivaa). e7000 on muuten vielä e8000 parempi tuntumaltaan. 10nm väännön tippuminen tuntuu vaan alemmilla kadensseilla. Tämä mututuntumatieto vain ja makuasia myös. Ajan kyseisellä pyörällä 28km/päivä ja kova on luotto ens talveen!

Kiitos vastauksesta! Oliko siis niin, että sinulla on tulossa ensimmäinen talvi kyseisellä fillarilla? Miten rullaa avustuksen loppumisen jälkeen?

sas
25.10.2019, 14.50
Itse vaihdoin kaksi vuotta sitten cyclocross pyörästä sähköavusteiseen maasturiin (Shimano E8000 setti). Syyt juurikin samoja, hartiajumit ja talvella turvallisemman rengastuksen vuoksi. Kommentoin tuohon rullaukseen omien kokemusten pohjalta vain sen verran, että ilman selkeää myötätuulta tai alamäkeä, ei yli 25km/h nopeuksia tule ajettua (siis ilman viritystä). Kun tuon 25km/h rajan rikkoo, on efekti vähän kuin joku painaisi kevyesti jarrua. Siihen vaikuttaa varmasti osin lihasmuisti-ilmiö. Vaikka jerkkua olisikin reisissä mutta kun ne tottuu siihen avustukseen on vastuksen tuntu jopa todellista suurempi.

Edit: Mulla tosin budjetti oli 2 k€, joten voihan olla että melkein tuplasti kalliimmat rullaa paremmin.
Lähetetty Tapatalkilla

villariveijari
25.10.2019, 15.38
Tuo lihasmuistiin perustuva selitys rullaamisesta, tais siis rullaamattomuudesta, on mielestäni ja faktojen valossa se todennäköisin. Faktoilla viittaan watteihin, mitä ollaan mitattu. Shimano vastustaa 25kmh ylityksen jälkeen n. 7w ylimäärästä luomuun verrattuna (muistanko oikein?) ja taatusti sitä ei huomais. Kannattaa huomioida noilla matkoilla myös akun riittävyys. Ainakaan 500wh akku ei täystehoilla riitä enää 40km matkaan, puhumattakaan talviolosuhteista. ite ajan koko ajan Boostil ja en pääse kun n. 35km perus syyskeleillä (lempäälä tampere väli tosin on suht. mäkinen). Tietenkin akkua voi ladata töissäkin.

Leewi
25.10.2019, 16.13
Puhdas työmatkapyörä vois olla kunnollisine lokareineen ym kuitenkin mukavampi. Esim Fantic Seven days living https://www.funbike.fi/tuote/fantic-seven-days-living-2019/

-W-
25.10.2019, 17.05
Kyllä se rullaavuus tulee ihan vain renkaista, eikä mistään muusta.

Juuri viime viikolla oltiin Syötteellä rouvan kanssa ja siellä laskettiin pitkää asvaltti alamäkeä ilman polkemista alas. Rouvalla oli minun täysjousto sähköpyörä (e8000) 27.5" FatFreddiellä ja 0.9barin paineilla tubeleksena, minulla taas jäykkäperä luomupyörä kapeammilla 29/27.5" Minion/High Roller yhdistelmällä ja 1.3-1.5barin paineilla ja myös tubeleksena.

Vaikka painan lähemmäs 30kg rouvaa enemmän (20kg jos pyörien painoero otetaan huomioon), minulla oli hissitolppa alhaalla ja rouvalla ylhäällä (= ei kauhean merkittävää eroa tuulipinta-alassa oletettavasti) ja renkaatkin oli kapeammat, niin niin vain meni rouva alamäessä räkäisesti nauraen ohitse Freddien nastat vain ulisten asvalttia vasten! Kaiken järjen mukaan tilanne piti olla ihan toisin, mutta kun kuivalla asvaltilla ei tainut Freddiestä äänestä päätellen ottaa kuin nastan kärjet kiinni, niin ei ollut pienintäkään jakoa pysyä pehmeällä Minion/High Roller yhdistelmällä perässä yhtään (ja viime talven ajoilta muistankin, että Freddiet rullaa sulalla asvaltilla & peilijäällä suhteellisen hyvin).

Olen myös ajanut ihan huvikseni kyseisellä sähkiksellä useamman kymmenen kilometrin maastolenkkejä, sekä noin sadan kilomertin hiekkatierupeaman kokonaan ilman avustusta. Ihminen on sopeutuvainen elukka ja tuollaisilla lenkeillä painavasta ja "huonosti rullaavasta pyörästä ilman avustusta" tulee ihan normaali. 100km jälkeen kun laittaa Econ päälle, niin tuntuu kuin pyörä lähtisi käsistä.. Mutta kuten nimimerkki sas tuossa edellä sanoi - yli 25km/h ei tule tasaisella juurikaan ajettua, vaikkei mikään muu kone kuin vanha gen1 Bosch pienellä eturattaalla oikeasti merkittävästi "vastusta" menoa. Se vain tuntuu siltä = pienestäkin avustuksesta tulee nopeasti uusi normaali (metsälenkit ja muut rälläykset erikseen = siellä runtataan seisaaltaan niin paljon vauhtia alamäessä kun reisistä tulee, mutta ei matka-ajossa kovinkaan helposti) ja vaati pääkopalta paljon ajaa pidempiä matkoja tasaisella yli 25km/h.

Kuvatun kaltaiseen käyttöön unohtaisin täysjoustot ihan ylläpito syistä = takajousitusta ei tiellä tarvitse (vaikka ei siitä paljoa haittakaan ole sähköpyörän tapauksessa) ja päivittäisessä ajossa tien poskessa sitä suolaa ja moskaa lentää ihan joka paikkaan = turhat linkut ja iskarit pois + sellainen runko johon saa kunnon kurasuojat helposti = joku 3" nastarengas kun lappaa sitä paskaa kuin lapiolla heittäisi..

Eli miten joku sähköpyörä rullaa yli 25km/h on ihan höpön höpöä - kaikki rullaa lähtökohtaisesti ihan samalla tavalla. Sitten jos poljetaan yli 25km/h ilman avustusta, niin gen1 Bosch pienellä eturattaalla on ainoa merkittävästi huonompi. Muuten koko homma on kiinni renkaista ja tuulen vastuksesta - ihan kuten normi pyörälläkin (olen myös ajanut samaisella täysjousto sähkiksellä eri renkailla samoja pätkiä ja joku pehmeä 27.5x2.8" Minion rullaa kyllä merkittäävän paljon surkeammin kuin vaikka 29x2.35" Rock Razor, mutta pitää myös luonnollisesti ihan eri malliin.)

28km/h keskari kyllä kuulostaa utopialta talvella kelissä kuin kelissä ilman virityksiä. Ja jos johonkin tunturi e275 laittaa vielä jonkun 10cm korotuspalan tangon alle, niin siinä on jo ilmanvastuskin melkoinen sillä ajoasennolla - silloin pitäisi kuitenkin ajaa "luomuna" sillä jo paikoin yli 30km/h..

Muutama tuttu on hieman samoilla spekseillä ostaneet pyörät työmatkakäyttöön. Toinen koki saavansa parempaa katetta rahoille kun osti jäykkäperäisen Cannondalen sähkömaasturin ulkoisella akulla ja lähti siitä varustelemaan, toinen osti taas suoraan Husqvarnan täysin valmiiksi varustellun mallin - hieman tuon Leewin ehdottoman Fanticin tapaan.

jalkkis
25.10.2019, 18.00
Renkaissa on tosiaan isojakin eroja vierintävastuksessa mutta kyllä se sähkiksen massa myös vaikuttaa ajamisen vastukseen. Mä tykittelen Cuben perussähkismaasturilla samoja nopeuksia alamäkeen kuin mun aerodynaamisemmalla ajoasennolla varustetulla trekking-CC:llä, joka painaa 10kg vähemmän 2,5cm kapeammilla renkailla.

Mutta sitten kun tulee nousua niin massa tulee esiin. Tai nopeus on yli avustuksen. Huomattavasti ankkurimpi fiilis.

Talvella tosiaan 28 keskari on aika kova tavoite, varsinkin kun keleissä on isoja vaihteluita.

Ketjun aloittajalle suosittelisin speed pedelecciä. Siis sellaista, joka kulkee 45km/h valmiiksi.

oppes
25.10.2019, 18.20
"TakaTuuppari"-Sähköläskillä / 160 - 180W (1/5) tehoilla mennään kyllä ketterästi tasaisella 30 - 32km/h keskinopeuksia ja alamäessä sitten (jyrkkyydestä riippuen) tietty jotain paljon enemmän. Ei ole ollut tarvetta kokeilla vielä 5/5 tehoja.

sas
25.10.2019, 21.51
Ymmärsin että ketjun aloittaja tarkoitti "rullaamisella" sitä vastuksen tunnetta, mikä tulee kun avustus loppuu (kun viittasi rajoituksenkin poistoon) ja minun tekstissä tosiaan harhaanjohtavasti rullaamisesta puhumiset koski siis vastuksen tuntumista avustuksen loputtua.

Ajoin kerran 5 km matkan ilman sähköä muksu turvaistuimessa ja ihmettelin miksi nopeus pyörii siinä 22-23 paikkeilla. Kotipihassa vasta tajusin, että oli pelkät sähköt päällä mutta ei avustusta.

Akun kestosta vielä... ajan käytännössä aina eco:lla ja se riittää minulla kahteen työmatkaan eli 56 km:iin. Reserviä jää vielä yli kymmenen kilsaa. Kesällä pääsee lähemmäs 100 kilsaa (eco). Boostia tai edes trailia en ole pahemmin kevli ajoilla tarvinnut. Lumipöperössä jyrkät ylämäet on hyvä ajaa traililla että saa pidettyä vauhtia yllä ja sen myötä paremman tasapainon.

villariveijari
26.10.2019, 10.54
Joku mainitsikin takatuuppariläskin, niin isolla 700wh akulla ja viritettynä kulkeen 30km/h nii sellanen vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Kenties vois olla jytkympi moottorikin, 750w/1000w ja otettas askel sinne 45kmh luokkaa kohti.

azmartik
26.10.2019, 11.06
Kiitoksia taas hyvistä näkemyksistä! Eli ilmeisesti ilman virittämistä on turha haaveilla yli 25 km/h keskarista. Parempi siis panostaa viihtyvyyteen, eli pehmee ajotuntuma talvella rospuuttokeleissä on kaiketi yhtäkuin täysjousto tai läski - näistä jotenkin itse fiilistelen enemmän täysjoustoa. Tuo huoltopuoli kyllä mietityttää. Itselleni tuo maastopuolen fillareiden huolto on täysin uutta. Maantiepyörät huollan itse. Onko maastopuolen huollot kuinka helposti itse tehtävissä ja aiheuttaako kura/lumi/loska minkälaisia ongelmia joustopuolella?

puppy
26.10.2019, 15.43
eihän niissä ole muuta eroa kuin joustopuoli jossa joutuu huollossa viemään.
pakko kyllä ihmetellä miksi noin kallis pyörä, mutta ei kai se oli keskustelun aihe joten unohdetaan.

azmartik
26.10.2019, 15.51
Ei tietenkään ole tarkoitus turhasta maksaa, mutta alustava käsitykseni oli että sähkötäpäri liikkuu tuossa hintaluokassa. Mieluusti otan vastaan vinkkejä myös edullisemmista vaihtoehdoista[emoji3526]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Smo
26.10.2019, 16.00
En kyllä täpäriä tieajeluun laittaisi vaikka talvikelissä olisikin tarkoitus liikkua.

azmartik
26.10.2019, 17.03
En kyllä täpäriä tieajeluun laittaisi vaikka talvikelissä olisikin tarkoitus liikkua.

Mikä olisi sinun valinta ja mitkä olisivat päälimmäiset syyt miksi ei täpäriä?

villariveijari
26.10.2019, 18.30
Oon itte käsittäny et joustopuoli ei oo toiminnaltaan luotettava talvipakkasissa, et on se vähintään riski ja yks hajoava osa lisää. Lisäks huollot. Ite päätyisin joustokeulalliseen läskiin. Niihin saa kunnon täyspitkät lokarit ja meno maittaa kelillä kun kelillä.

azmartik
26.10.2019, 19.04
Täytyypä käydä läskiäkin testaamassa

cyclomiha
26.10.2019, 22.04
Kiitoksia taas hyvistä näkemyksistä! Eli ilmeisesti ilman virittämistä on turha haaveilla yli 25 km/h keskarista. Parempi siis panostaa viihtyvyyteen, eli pehmee ajotuntuma talvella rospuuttokeleissä on kaiketi yhtäkuin täysjousto tai läski - näistä jotenkin itse fiilistelen enemmän täysjoustoa. Tuo huoltopuoli kyllä mietityttää. Itselleni tuo maastopuolen fillareiden huolto on täysin uutta. Maantiepyörät huollan itse. Onko maastopuolen huollot kuinka helposti itse tehtävissä ja aiheuttaako kura/lumi/loska minkälaisia ongelmia joustopuolella?

Itse ajelin cyclocrossarilla vuosia kesät/talvet. Päänsärkyä tuli tärinän vuoksi kun ajeli jäätyneitä kelvejä. Sohjossa kiemurtelut on edelleen hyvässä muistissa. Sähkötäpäri jossa talvikiekkoina plussakoon takarengas ja edessä vielä toistaiseksi ice spiker pro evo (ennekuin vaihdan 2.8" cake eateriin) on poistanut päänsäryn ja kiemurtelut. Täpärin vaihtoehtona oli pitkään fatbike mutta päädyin täpäriin enkä ole katunut. Täpärillä päänsäryt on poissa ja eikä tarvitse kiemurrella. Mitä tulee täpärin huoltoihin niin youtubesta löytyy ohjeet kyllä. Itse teen pienemmät iskarihuollot itse (Fox) mutta isommat hoitaa rtech. Ketjuja ja rattaita menee paljon - siihen syytä budjetoida rahaa..

azmartik
26.10.2019, 23.39
Itse ajelin cyclocrossarilla vuosia kesät/talvet. Päänsärkyä tuli tärinän vuoksi kun ajeli jäätyneitä kelvejä. Sohjossa kiemurtelut on edelleen hyvässä muistissa. Sähkötäpäri jossa talvikiekkoina plussakoon takarengas ja edessä vielä toistaiseksi ice spiker pro evo (ennekuin vaihdan 2.8" cake eateriin) on poistanut päänsäryn ja kiemurtelut. Täpärin vaihtoehtona oli pitkään fatbike mutta päädyin täpäriin enkä ole katunut. Täpärillä päänsäryt on poissa ja eikä tarvitse kiemurrella. Mitä tulee täpärin huoltoihin niin youtubesta löytyy ohjeet kyllä. Itse teen pienemmät iskarihuollot itse (Fox) mutta isommat hoitaa rtech. Ketjuja ja rattaita menee paljon - siihen syytä budjetoida rahaa..

Jes, kiitos vinkeistä! Hyvä tietää toi voimansiirron voimakas kuluminen. Uskon kans, että itellä täpäri vois tuoda rutkasti mukavuutta talviajoon[emoji106]

Smo
26.10.2019, 23.44
Mikä olisi sinun valinta ja mitkä olisivat päälimmäiset syyt miksi ei täpäriä?

Yietty jos olisi menossa maastoon niin sitten mutta muuten ei ehkä se oikea työkalu .. miettisin varmaan tuohon käyttöön jotain 29 täysjäykkää tai jäykkäperäistä, jopa takanapamoottorilla varustettua (säästää voimansiirtoa). Tai kevyempää hybridi tyylistä. Itsellä ei ole kyllä normiläskeistä kokemusta niin en osaa sanoa millainen olisi sähköläski mutta vierastan kömpelöitä ja raskaita pyöriä .. ehkä se on vaan mielikuva. Tollainen tavallinen halpa kiinan takanapamoottori muuten kuljettaa yli 30 km/h ilman mitään virityksiä :)

Leewi
27.10.2019, 08.47
Noi on ääripäät. Sohjossa ja kunnon urissa käyrästonganen fillari vaatii luonnetta, ja varsinkin jos enemmän maantiepyörän tyyppinen, niin niskakivut/päänsärky siitä helposti seuraa. Lääkkeeksi riittää kuitenkin ihan tavan hybridi tms, ei se mitään täysjoustoa tarvi. Molemmat vaihtoehdot ovat todellisen palstapyöräilijän käsikirjasta :) Toki myönnettävä, ettei sähkötäpäristä kokemuksia, voishan sellainen nopeusrajoitin ohitettuna ja kunnon kiinteillä lokareilla ja muuten varusteltuna tossa hommassa (28 km siivut) toimiakin.

Smo
27.10.2019, 10.30
Melkein jos on budjettia niin speed pedelecci käytettynä tai hyvästä tarjouksesta voisi olla kiinnostava optio

Smo
27.10.2019, 10.44
Toi painaa alle 15 kg mutta akku ei ehkä riitä kovin kauas, toisaalta jos polkee itsekkin ja pääsee perillä lataamaan niin sitten .. aika huomaamaton sähkö joka tapauksessa

http://ibike.fi/tuote/orbea-gain-f30/

http://ibike.fi/wp-content/uploads/2019/05/ORBEA-GAIN-F30.jpg

villariveijari
27.10.2019, 10.47
Spedeleccien riski se et pykälien mukaan niihin ei esim. tavan filllarin renkaat menekään. Joutuu varaosat tilaan pahimmillaan suoraan tehtailta pitkillä toimitusajoilla. Tästä oli uutinen, että jollain oli kestänyt renkaan saaminen 9kk.

Ja niin, ekaa talvee oon lähestymässä e275:sel, ja viime talven ajoin eMaxia ilman joustokeulaa, ja vaan 7km/päivä.

Smo
27.10.2019, 11.22
^ .. tuo 9 kk keissi taisi kyllä olla niin että joku pölli koko takakiekon ja piti saada valmistajan oma vastaava tilalle.

En kyllä usko että renkaista tulisi ylitsepääsemätön ongelma, jos ei maasta löydy niin nettikaupasta euroopasta .. mitenköhän nastarenkaat? Ihmettelisin jos joku alkaisi renkaita ratsaamaan

villariveijari
27.10.2019, 11.47
^ Niin et siin ois ollu moottorikin? Meinasin kyl just kiekkoja, en kumeja. Mitkähän muut spedelecin osat on sellasia, et pitää olla joku tyyppihyväksyntä? Kyllähän sellasel ois kiva päästää tuol kelvillä, mut sehä onkin laitonta. Autojen pakokaasujen sekaa en enää lähtis.

Mr_W
27.10.2019, 11.47
Jokin Vartiokylän Pyörän takanapamoottorillisen 1000W:n isolla akulla varustetun läskipyörän tapainen voisi ehkä tosiaan toimia hyvin (e-fillari.fi:n arvostelu (https://www.e-fillari.fi/ajettu-e-fat-1000w/), liikkeen omat sivut (https://efat.fi/)). Tai hankkii ensin (läski- tai muun) pyörän ja sähköistää sen itse sarjalla, kuten jäsen oppesin täällä dokumentoidussa projektissa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60393-White-6FatPro-S%E4hk%F6projekti). Esim. Greencycle tekee noita sähköistysprojekteja myös valmiisiin pyöriin, jos ei osaa/viitsi/jaksa/ehdi itse askarrella; tässä ainakin saisi täsmälleen halutun mallisen pyörän ja sähköavustuksen siihen.

oppes
27.10.2019, 18.30
Joku mainitsikin takatuuppariläskin, niin isolla 700wh akulla ja viritettynä kulkeen 30km/h nii sellanen vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Kenties vois olla jytkympi moottorikin, 750w/1000w ja otettas askel sinne 45kmh luokkaa kohti.

Akun koolla ei ole suoraa yhteyttä nopeuteen (+30km/h) vaan siihen kauanko tuota vauhtia mennään. Eli kysehän on siitä kuinka pitkä työmatka on / kauanko tuota ja milläkin teholla painetaan. Yksinkertaista matikkaa.

villariveijari
27.10.2019, 23.01
^ juuri siksi sanoinkin lainaamassasi viestissä, että se vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Ja kun ketjun alottajan työmatka on huikeat 28km suunta, niin siihen 700wh on melkeimpä lähtökohta jos ei joko aja pienillä avustuksilla tai lataa töissä. Noin pitkälle matkalle kyl ymmärrän myös täpärihaaveet vaikka oiskin vain kelviä. Mukavuus on mukavaa.

Ralii
30.10.2019, 18.29
^ juuri siksi sanoinkin lainaamassasi viestissä, että se vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Ja kun ketjun alottajan työmatka on huikeat 28km suunta, niin siihen 700wh on melkeimpä lähtökohta jos ei joko aja pienillä avustuksilla tai lataa töissä. Noin pitkälle matkalle kyl ymmärrän myös täpärihaaveet vaikka oiskin vain kelviä. Mukavuus on mukavaa.

Itsellä 1000w / 1750w max keskimoottori ja 850wh akku käytössä. Oma matka vähän pidempi (32/36km) ja jos haluaa päästä huonollakin kelillä nopeesti perille niin iso akku on kyllä suotava näillä moottoritehoilla. Yllättävän paljon se virrankulutus kasvaa vs 250w moottori kun alkaa puskemaan lumisia mäkiä ylös vauhtia hiljentämättä. Muute sit Whiten fatbike 4,8JJ:lla ja joustotolpalla mallia halpa. Ihan riittävästi mukavuutta.

juessi
30.10.2019, 21.00
Moi @azmartik,

sähköpyörän soveltuvuus työmatka- ja talvikäyttöön olivat tärkeitä kriteerejä myös itselleni, kun olin alkuvuodesta hommaamassa sähköpyörää, joten ehkä mun kommentteista/kokemuksista vois olla jotain hyötyä :)

Pyörää valitessa pidin tärkeänä, että:

moottori aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta 25 km/h:n ylityttyä,
pyörään saa talveksi(kin) plussakoon renkaat ja
pyörään saa kunnon kiinteät lokasuojat ja tarakan eikä tarvi tyytyä mihinkään pikakiinnitysviritelmiin.

Kohtaan #1 liittyen oli tosi vaikea saada tältä foorumilta ja FB:stä mitään vertailevaa tietoa, kun suurin osa ihmisistä esitti vain omia mutukommenttejaan tyyliin "ei mun mielestä Bosch vastusta yhtään enempää kuin muutkaan, ja ihan kevyesti kulkee alamäkeen" :seko: Mutta onneksi asiasta löytyi oikeaa vertailutietoakin, esim. tämä arvio e-MTB-lehdestä:
https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/
"FAZUA’s Evation motor, TQ’s Pin Ring gearbox and Brose’s belt-drive keep the pedal resistance to a bare minimum – special freewheel-systems isolate the gearbox from the cranks when the motor is disengaged. On the other hand, Yamaha and Shimano motors create noticeable pedalling resistance as soon as you’re riding without support. Lastly, Bosch Bosch’s old motor unfortunately exhibits strong pedalling resistance."

Ja Fillari-lehdessähän oli tästä ihan numerotietoakin. Niiden numeroiden valossa Brose oli selkeästi paras, Yamaha ja Shimano ihan hyviä ja Bosch CX suorastaan surkea. Ilmeisesti Boschin uusi gen4 moottori on selvästi parempi kuin vanha, mutta en tiedä, onko numerodataa mistään saatavilla?

Lisäksi Brose on selkeästi hiljaisin tuosta "isosta nelikosta" ja poljintuntumalta luonnollisin. Mutta, noiden ominaisuuksien merkitys on toki hyvin riippuvainen henkilökohtaisista mieltymyksistä. Itse en olisi oikein voinut kuvitella ajavani sähköpyörällä, jonka äänestä tulee mieleen, että on sähköporakoneen kyydissä.

Oon ollut kesäkuusta lähtien Bulls E-Stream Evo 3 29 (https://www.bulls.de/produkt/bulls-e-streamevo329-797-49041?sku=797-49041_ZEG) -pyörän tyytyväinen omistaja. Siinä on siis Brosen moottori, joka on mun mielestä työmatka-ajossa ja muussa pidemmän matkan ajossa kyllä mainio. Koska yli 25 km/h:n nopeuksilla moottori ei aiheuta juuri mitään vastusta, nopeus myös nousee helposti yli tuon rajan. Jo olemattoman loivassa alamäessä (tai jos tasamaalla on heikkokin myötätuuli) nopeus keikkuu 30:n tuntumassa, vaikken ole itse mikään "tosipyöräilijä" vaan kohtuullisessa kunnossa oleva höytyliikkuja. Pyörässä on alla alkuperäisten maastorenkaiden sijaan Schwalben G-One Speed 60-622 (29 x 2.35), mikä luonnollisesti edesauttaa korkeampia matkanopeuksia.

Harkintaprosessin aikana mä mietin myös paljon sitä, että pitäiskö huoltovapauden vuoksi valita napavaihteellinen pyörä (ja ehkä vielä lisäksi remmiveto), mutta noita kriteerejä ja kolmea yllä mainitsemaani ei pystynyt täyttämään Brosen moottorilla varustetuissa pyörissä. Jos rengasleveydestä olisi tinkinyt hiukan, niin Bulls Lacuba Evo Lite 5 (https://www.bulls.de/produkt/bulls-lacubaevolite5belt-797-45748?sku=797-45748_ZEG) olisi ollut hyvä vaihtoehto. Tai jos olisin "tyytynyt" Bosch Active Line Plus -moottoriin, niin Riese & Müllerin Charger city (https://www.r-m.de/de/modelle/charger/charger-city/) -malli olisi ollut hyvä vaihtoehto.

Tiedostan, että napavaihteisto on monille "mahdoton ajatus" ;) Jos kelaisin 56 kilometriä työmatkaa päivässä, niin punnitsisin kyllä vakavasti sen edut ja haitat. Ketjuvaihteiston hyvä 98-97 prosentin hyötysuhde kun toteutuu vain vaihteisto ollessa puhdas ja ketjun kulkiessa suoraan :cool: Ja itse asiassa Rohloff-napavaihteistohan pärjää hyvin vertailussa ihan ketjuvaihteiston optimiinkin. Hintaahan Rohloffilla toki on, mutta jos työmatka-ajoa on 56 km päivässä, niin aika nopeasti sijoitus varmaan maksaisi itsensä takaisin, kun ei tarvisi olla uusimassa ketjuja ja pakkoja.

EDIT: Omassa eHärässäni on, kuten useimmissa Bullsin Brose-moottorilla varusteissa pyörissä, iso 750 Wh:n akku. Akun kestosta ei ole vielä kokemusta talvikäytössä, mutta kesäkeleillä Tampereen vaihtelevissa maastoissa avustustasoilla 2/4 ja 3/4 polkee noin 150 ja 120 kilometriä, vastaavasti.

villariveijari
31.10.2019, 06.05
^Kuinkas tuosta eHärästä lähtee akku irti? Asiallinen kommentti kaikinpuolin. Brose ois oma unelma mut ajelen simpalla boostilla ja pääasia et ei tarvi liikaa rehkiä ja maisema vaihtuu (eikä sähköporakoneen ääni jauha takaraivossa, e7000 on aika hiljanen kans).

tane
31.10.2019, 07.08
No nii, nyt oli ensimmäinen kunnon lumisade ja ajoin Tunturi eMaxilla noin 8-9 km 10 km työmatkasta auraamattomassa noin 10 cm paksuisessa "kinoksessa". Täytyy kyllä sanoa että oli mahtava kokemus, eipä se läski tosiaan mitään välitä vaikka vähän lunta olikin. Koska otsikossa etsitään pyörää talven työmatkoille, niin jos kyseisellä työmatkalla on usein pyörätiet auraamatta niin tällä kokemuksella katsoisin läskiä alle. Toinen pirullinen homma ei läskipyörissä on ollut että lumi tahtoo juurikin näillä nollakeleillä jäätyä voimansiirtoon ja ajosta tulee erittäin tympeää sen jälkeen. En tiedä onko läski jotenkin tässä suhteessa paremmin toimiva eli lunta ei "sillai pöllyäis" että se jäätyy voimansiirtoon, mutta ei kyllä tuotakaan ongelmaa ollut. Tulkoon talvi, I am ready!

azmartik
31.10.2019, 07.14
Kiitos taas hyvistä vinkeistä ja näkökulmista! Eilen oli testissä yamahan koneella jäykkäperänen maasturi plussarenkailla. Ihan kelpo peli sekin, mutta vahvisti kyllä omaa näkemystä siitä, että täpäri olis mukavuuden puolesta oikeempi laitos mun tarpeisiin. Läskiä ei ole vielä tosiaan tullu testattua. Täytyypä kattoa, jos jostain löytyis sellainen vielä testiin.

Aikalailla näyttäis keskari asettuvan sinne 25kmh hujakoille. Siihen ajatukseen on siis totuttava, jos ei virittelyhommiin lähde[emoji848]

juessi
31.10.2019, 13.57
^Kuinkas tuosta eHärästä lähtee akku irti? Asiallinen kommentti kaikinpuolin. Brose ois oma unelma mut ajelen simpalla boostilla ja pääasia et ei tarvi liikaa rehkiä ja maisema vaihtuu (eikä sähköporakoneen ääni jauha takaraivossa, e7000 on aika hiljanen kans).
Mun Twitter-tilillä (https://twitter.com/JussiKoivumaki/status/1141433566351568896) on jotain kuvia eHärästä, joista näkyy akkukin aika hyvin. Alaputken yläpäässä on lukko, jonka avaamalla akun saa näppärästi irti. Avaimen kääntö lukossa, lukon työntö "sisään" ja akku "tipahtaa" alas. Mun mielestä Bulls on tehnyt tosi hyvää työtä akun ja alaputken muotoilussa, että noin iso akku ei tee rungosta möhkäleen näköistä. Jos siis vertaa vaikka Boschin PowerTubeen, joka on paljon paksumpi vaikka akun kapasiteetti on selvästi pienempi.

En ole itse E7000:sta kokeillut, mutta jos on hiljaisempi kuin E8000, niin varmasti ihan OK.

Kiitos taas hyvistä vinkeistä ja näkökulmista! Eilen oli testissä yamahan koneella jäykkäperänen maasturi plussarenkailla. Ihan kelpo peli sekin, mutta vahvisti kyllä omaa näkemystä siitä, että täpäri olis mukavuuden puolesta oikeempi laitos mun tarpeisiin. Läskiä ei ole vielä tosiaan tullu testattua. Täytyypä kattoa, jos jostain löytyis sellainen vielä testiin.

Aikalailla näyttäis keskari asettuvan sinne 25kmh hujakoille. Siihen ajatukseen on siis totuttava, jos ei virittelyhommiin lähde[emoji848]
Sanoisin, että kannattaa kyllä käydä kokeilemassa Brosen moottorilla varustettua pyörää ennen kuin "luovut toivosta" :)

Tässä on Fillari-lehden vertailusta tasamaalla, nopeuden 28.5 km/h ylläpitämiseen tarvittavat suhteelliset tehot verrattuna luomupyörään (keskimmäinen sarake) ja Broseen (oikeanpuolinen sarake):

Brose
101.6
100.0

Shimano
105.7
104.0

Yamaha
111.4
109.6

Bosch CX
157.7
155.2

En tiedä, kuulostaako desimaalipelleilyltä :D Mutta, kyllä ainakin mun mielestä vaikkapa Yamahan 10 prosentin hävikki yli 25 km/h:n nopeuksissa on jo ihan merkittävä. Luulis tuon näkyvän jo keskinopeudessa :seko:

oppes
31.10.2019, 17.52
Vielä virrankulutuksen / tarvittavan akun/pyörän valintaan taustaa omasta sähköläskistä: Itse rakenneltu 750W takatuuppari 840Wh akulla. Työmatka 15km suuntaansa. Ajelen nuo 1/5-tason avustuksella, jolloin syöttää max 180W. Keskinopeus tuolla asettuu 23 - 25km/tasolle eli työmatkoihin menee melko tasan tunti ja vartti/päivä. 1,25*(hihasta)160W=200Wh. Tuolla siis ajellaan neljän päivän työajot. Käytännössä lataan kolmen päivän välein. Käytännössä mennään samoilla "kauratehoilla" kuin luomuhybridilläni. Tuollainen 28km on työmatkana kuitenkin sellainen, että voi (varsinkin talvella) olla kiusaus nostaa avustusta. Omassa fillarissa seuraava taso nostaa avustuksen max 300W-tasoon. Käytännössä siis tuo työmatka on about tuplat omaani. Eli 4 päivän latausväli putoaisi kahteen. Ja jos vielä mennään tuplatehoilla, niin yhteen. Mahdollinen kova pakkanen päälle niin voi jo ees-taas matka olla siinä ja siinä. Tuntemattomina muuttujina vielä työmatkan profiili / mäet / talvikunnossapito.

veke
31.10.2019, 18.51
Toi juessin ehdotus/kokemus jäykkäperäisestä Buellista isolla akulla on houkutteleva. Ellen alkutalvesta olis ottanut Ktm:ää Boschin CX koneella voisin nyt tuohon uskaltaa. Kas, kun meitä on erilaisia. Näin hirvenä en ole uskaltanut hommata netistä ilman koeajoa. Ja koeajon jälkeenkin modannut. Pituus 187, inseam 94.Lyhyehköllä työmatkalla kiva peli. Mennyt vastatuuleen myös pitemmällä reissulla (130km/suunta) no worries, vaan nyt miettisin tota Bullsia -tai -20 Boschia. Vaantup Bullsin iso akku. Tosin vieläkö Brosessa se sisäisen hihnan vaihtoväli?

azmartik
15.11.2019, 07.28
No nyt on pyörä hankittu ja muutama satanen työmatka-ajoa takana. Päädyin shimano koneella varustettuun täpäriin, joka oli ollut maahantuojan testipyöränä ja irtosi sopuhintaan. Täytyy sanoa, että kyllä on polkemiseen tullu reilusti mukavuutta ja hauskuutta lisää. Nyt vaan odotellaan enää kunnon talvikelejä!

Sent from my iPad using Tapatalk

Ti775
12.02.2020, 16.59
Jatketaanpa tähän..

Minulla olisi tarkoitus vaihtaa kakkosauto sähköavusteiseen pyörään.
- Työmatka 16km/suunta
- Tavoitteena ajaa ympäri vuoden (pahimmat kelit mahdollisesti autolla) ja Oulun korkeuksilla asun
- Alkuun varmaan työmatka-ajoa n.80% ja loput vaihtelevasti maastossa.
- Budjetti 2500-3500€

Käyttäjän tietoja
- Muutaman kerran ajanut sähköavusteisella läskillä
- Pituutta 181 ja painoa 105-110kg

Viime syksystä asti katellut lähinnä sähköläskejä, mutta nyt alkanut katseet kääntyyn maastopyöriin.

Olen katsellut seuraavia vaihtoehtoja:
Canyon Neuron:ON AL 5.0
Canyon Spectral:ON AL 6.0
Tunturi E275
Tunturi eMax

Kysymyksiä:
- Kannattaako tällä painolla harkita edes joustoja?
- Onko esim. Canyon Spectral:ON 6.0 merkittävästi parempi kuin Neuron 5.0? Ilmeisesti tuossa Spectralissa nuo Sramin voimansiirto on aika nopeasti ajettu puhki.

Seuraavien pakkasien aikana olisi tarkoitus käydä testailemassa muutamaa maastopyörää liikkeessä. Tosin en pääse kokeileen näitä yllä olevia malleja.

+€+
12.02.2020, 17.50
^ Plussatäpäri on hyvä kompromissi. Ei tuo paino pitäisi mikään ongelma olla. Ja ainahan saa iskarit vaihdettua jos ne ei kestä.

Etuna myös se, että saat ISP kiinni joten pahimmat talvikuukaudetkin menee heittämällä. Voimansiirron kestosta itse huomannut epäsuhdan oman mielipiteeni ja yleisen konsensuksen kanssa: Ostan pyörät aina kymppipakalla koska ne ovat naurettavan halpoja (HG-50 ja HG-500) eikä tarvi sääliä yhtään toisin kuin ne 11-12 pakkoihin pakkomielteisesti suhtautuvien kanssa. Itketään sitten palstoilla nenäliinan kanssa kun se pakka maksaa 140 euroa...

Sähköpyörässä ei edes tarvi noita jättikokoisia rieskoja.

Haibiket siis tällaisia ainakin jossa halvat pakat.

jpuu
12.02.2020, 18.03
^oikea meininki. Mulla on Shimanon kasilehtinen pakka, joka maksaa laadusta riippuen 10-30 euroa. Kahdeksan vaihdetta riittää sähköavusteiseen mainiosti. Uusimalla ketjun ajoissa niin tuollainen pakka kestää helposti yli 2000km.

Infinit
13.02.2020, 03.54
Itse olen tilaamassa viikon sisään tämän uuden KTM Macina Race 291 10-v jossa on
Bosch CX 2020 moottori.

https://www.baiks.fi/ktm-macina-race-291-10-v.html

Broschen moottoreista olen haaveillut mutta ei nuo uudet Boschit huonoilta vaikuta. Pirusti kehittyneet.

Oma "unelmapyörä" olis Broschen 90Nm Moottorilla tai sitten sillä yhdellä 120Nm väännöillä olevalla moottorilla (jonka merkkiä en muista) varustettu Maastopyörä 29 renkailla, jäykällä perällä, Shimanon parhailla vaihtajilla.

Mut eihän tommosta ole löytyny missä Broschea ja Shimanoa....

SRAMin vaihtajia vaan kaikissa Broschen pyörissäkin enkä Sramin vaihtajaa halua kun ovat aivan liian tarkkoja säädöistään....
Useampi pyörämekaanikko kenen kans jutellu päätyy Shimanoon koska pelaa varmemmin eikä vaadi niin tarkkaa säätöä....

Ville86
13.02.2020, 12.13
Jatketaanpa tähän..

Viime syksystä asti katellut lähinnä sähköläskejä, mutta nyt alkanut katseet kääntyyn maastopyöriin.

Olen katsellut seuraavia vaihtoehtoja:
Canyon Neuron:ON AL 5.0
Canyon Spectral:ON AL 6.0
Tunturi E275
Tunturi eMax

Itse hankin GZR Rampag-e:n Joka on lähellä, jos ei identtinen Tunturi E275 geometrian kanssa. Itse olen asvaltilla ollut tyytyväinen pyörään, mutta maastossa maavara tuntuu aivan liian pieneltä. Aiemmin olen ajanut Kona Unitteja ja Kona Mahunaa. Harkinnassa jousituksen vaihto, kunhan saisi päätettyä paljonko pidemmän haarukan uskaltaa ottaa ettei pilaa ohjauskulmaa tai muuta.

villariveijari
13.02.2020, 13.43
^komppaan e275 liian alhaista maavaraa. Liekö uuden mallin eMaxissa myös alhasempi maavara kun vanhan mallin?

Infinit
13.02.2020, 14.06
Broschen moottoreista olen haaveillut mutta ei nuo uudet Boschit huonoilta vaikuta. Pirusti kehittyneet.

Oma "unelmapyörä" olis Broschen 90Nm Moottorilla tai sitten sillä yhdellä 120Nm väännöillä olevalla moottorilla (jonka merkkiä en muista) varustettu Maastopyörä 29 renkailla, jäykällä perällä, Shimanon parhailla vaihtajilla.

Äh Siis Brosen Moottoreista puhuin enkä minkään Broschen.....

Infinit
13.02.2020, 14.17
Ainiin tuo Specializedin Vado 4.0 on juurikin Brosen moottorilla ja Shimanon vaihtajalla.
Pirun kehuttu pyörä muistaakseen täälä Foorumillakin..
Saispa vastaavan fillarin ihan Maastopyöränä jollain 60-70mm renkailla... ja vielä pääsis jossain testaamaan kunnolla.

Infinit
13.02.2020, 14.27
Moi @azmartik,

Pyörää valitessa pidin tärkeänä, että:

[LIST=1]
moottori aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta 25 km/h:n ylityttyä,
.

Kävin koeajamassa Bosch CX 2020 Gen 4 moottoria 29" Maastopyörällä.
Moottori on kevennetty ja rullaavuutta parannettu.

Silti minusta se moottori kahnaa vastaan 25km/h jälkeen ihan selkeästi ! Tai koko moottori sammutettuna niin aivan erilaista ajaa kun Luomulla. Paljon raskaampaa !

Eli tuo Bosch CX 2020 vaatii ihan yhtälailla rajotuksen poistoa koska ei 26 - 35km/h vauhti ole mukavaa pitää yllä jos on kokoajan tunne niinkun ajais Jarru päällä !!
Kesän jälkeen olis aikamoiset Betonireidet.

Näinköhän Brose olis yhtään kevyempi kuin uusi Bosch 🤔

MiG-77
13.02.2020, 14.56
Näinköhän Brose olis yhtään kevyempi kuin uusi Bosch 樂

Brose ei vastusta lainkaan yli 25km/h nopeuksissa (käytännössä samat watit vaatii polkijalta tehoa kuin luomupyörä). Sitä en sitten tiedä kuinka lähelle Bosch 4gen pääsee (Olen kyllä moottoria kokeillut, mutta mitään mittaustuloksia en ole nähnyt). Ja suurimalla osalla moottoreista osa tuosta "vastustuksen tunteesta" ylipäätään on ajajan päässä johtuen vain siitä että kun avustus lakkaa.

harald
13.02.2020, 15.01
^komppaan e275 liian alhaista maavaraa. Liekö uuden mallin eMaxissa myös alhasempi maavara kun vanhan mallin?

On se ainakin merkittävästi Haibike Fatsixiä matalempi, joskus hipoo kyllä poljin maata ja pitää rytmittää välillä niin, ettei korkeimpien kohdilla ole poljin alhaalla.

Infinit
14.02.2020, 09.19
Ja suurimalla osalla moottoreista osa tuosta "vastustuksen tunteesta" ylipäätään on ajajan päässä johtuen vain siitä että kun avustus lakkaa.

Niinkun kirjotin niin testasin tuota Macina Race 291 29" 10-v missä tuo uusin Bosch CX 2020.

Laitoin sähköavustuksen kokonaan pois päältä ja polin niin kovaa kun pääsin, niin ihan samaa efektiä huomattavissa oli sähköavustin päällä tai ei.
Eli pyörä ei tunnu rullaavan yhtä vapaasti kuten oma iän vanha luomumaastofillari Feltti 26" renkailla.
Ja olenhan sentään 30 vuotta luomulla polkenu ympäri vuoden, niin huomaahan sen rullaako pyörä hyvin vai ei...

Sano ne myyjätkin ettei vielä ole kehitetty moottoria joka rullais täysin vapaasti yhtään kitkaa aiheuttamatta....

Infinit
14.02.2020, 14.24
Sano ne myyjätkin ettei vielä ole kehitetty moottoria joka rullais täysin vapaasti yhtään kitkaa aiheuttamatta....

Nyt juttelin Myyjän kans joka myy Brosen moottoreita ja Specializedin pyöriä, niin ei Brose ja Bosch CX 2020 kuulemma sen moottorin aiheuttaman kitkan puolesta eroa mitenkään. Brosen moottori ainoastaan hoitaa sen avustuksen huomaamattomammin pois päältä ja päälle.

Eli mahdollisimman luomufillarin tuntusia Brosen ja Specializefin moottorit.

Yks iso etu Spessun ja Brosen pyörissä että Nopeusrajotuksen voi nostaa Älyluurilla BT kautta 😲

Yks ISO MIINUS että Spessuissa omat Spessun 500wAh Akut maksaa 1000€ !!!!!!
Sika hintoja !!!

Pakko unohtaa Spessun pyörät välittömästi.

MiG-77
14.02.2020, 14.56
Jos tuota kyseistä myyjä uskomme, niin sitenhän Boschin 4gen moottorit eivät vastusta enää lähes yhtään. Brosen moottori kun vastustaa keskimäärin 2W enemmän (wattipolkimilta mitattuna) verrattuna luomupyörään 28,5Km/h vauhdissa ja tasaisella. Ylämäessä toki sähköpyörien painokin alkaa tekemään tehtävänsä.

Vertailu vuoksi vielä kertaalleen fillarilehden vuosi sitten tekemän testi (28,5km/h, tasaisella ja kuinka paljon enemmän tehoa vaaditaan polkijalta luomupyörään verrattuna):

"vanhat" (näistä on jo uudemmat versiot olemassa)
Bosch perfomance line CX 3gen 71W
Giant SyncDrive Pro (Yamaha PW-X) 14W

Shimano E8000 7W
Specialized 2.1 (Brose S Mag) 2W

Infinit
14.02.2020, 15.56
Jos tuota kyseistä myyjä uskomme, niin sitenhän Boschin 4gen moottorit eivät vastusta enää lähes yhtään. Brosen moottori kun vastustaa keskimäärin 2W enemmän (wattipolkimilta mitattuna) verrattuna luomupyörään 28,5Km/h vauhdissa ja tasaisella.

Oho aikamoisia eroja ollu ! 😲

Joo no se voi tietty olla myös se kun Sähkis painaa kuitenki yli 20kg ja renkaat oli jotku 60mm nappularenkaat vs oma Luomu Feltti 26" renkailla jossa edessä ohut katurengas ja takana nastat

Että se "jarrutusfiilis" tuli vaan sitten ihan tosta Kottarin painosta ja 29" 60mm leveistä nappularenkaista....

Infinit
14.02.2020, 15.58
Että se "jarrutusfiilis" tuli vaan sitten ihan tosta Kottarin painosta ja 29" 60mm leveistä nappularenkaista....

Selviäis tietty kun kävis Helsingissä testaamassa Spessun pyöriä..
Ärsyttää vaan se että Vara-akku maksaa 1000€ 😡

MiG-77
14.02.2020, 16.26

Joo no se voi tietty olla myös se kun Sähkis painaa kuitenki yli 20kg ja renkaat oli jotku 60mm nappularenkaat vs oma Luomu Feltti 26" renkailla jossa edessä ohut katurengas ja takana nastat

Näin voisi olettaa. Renkaat ja paino vaikuttaa kuitenkin todella paljon. Tuossa fillarilehden testissä käytettiin joka pyörässä samoja renkaita ja rengaspaineita. Luomupyörä oli kuitenkin vain ~10kg painoinen verrattuna 20+ Kg sähköpyöriin

villariveijari
14.02.2020, 17.17
On se ainakin merkittävästi Haibike Fatsixiä matalempi, joskus hipoo kyllä poljin maata ja pitää rytmittää välillä niin, ettei korkeimpien kohdilla ole poljin alhaalla.

Tää maavran madaltuminen on seikka, joka mielestäni vaivihkaa pilas tunturin pyörät, kun ajatellaan maastoajoa ylipäätään. Etuja tietenkin myös, mutta enemmän haittaa suomessa. Muutenkin uus runko vaikuttaa laaduttomalta verrattuna vanhaan. Mistähän johtuu? Onko valmistaja sama? Mulla siis vanhan mallin eMax ja uuden mallin e275.

harald
14.02.2020, 18.01
Minulla on se vaaleanharmaa/oranssi jossa suora yläputki.

Ti775
14.02.2020, 22.13
Noniin, kävin tänään ajelemassa parilla täysjoustolla (mm. Trek rail 5) ja eihän tuo Boschin uusi moottori pahalta vaikuttanut. Ilman avustusta todella lähellä Shimanon E8000 moottoria ja lisäksi pehmeämpi lähtö sekä avustuksen päättyminen 25km/h:n kohdalla.

Sellainen tyhmä kysymys vielä, että saahan tuon Spectralin takajouston "jäykäksi"?

villariveijari
15.02.2020, 00.14
Minulla on se vaaleanharmaa/oranssi jossa suora yläputki.

Mulla musta/oranssi jossa akkua ei ole pyritty häivyttään viistoputkea taittamalla, eli on siinä vähän tökerön näkösesti, mut pidän tätä runkoa parempana. Tosin en ole eMaxin uutta runkoa livenä edes nähnyt, vaan kokemukset siitä vain e275 kautta, ja kommentoiti tapahtuu ajatellen, että uus runko on lähes samanlainen eMaxissa, eli myös ergonomialtaan ja maavaraltaan matalampi, kuten e275 on eMaxiin verrattuna.

Ville86
16.02.2020, 09.09
Tää maavran madaltuminen on seikka, joka mielestäni vaivihkaa pilas tunturin pyörät, kun ajatellaan maastoajoa ylipäätään. Etuja tietenkin myös, mutta enemmän haittaa suomessa. Muutenkin uus runko vaikuttaa laaduttomalta verrattuna vanhaan. Mistähän johtuu? Onko valmistaja sama? Mulla siis vanhan mallin eMax ja uuden mallin e275.
Ite oon miettinyt ihan samaa, että mistä rungot on hankittu tai kuka suunnitellut. Mietin että saako tota pelastettua millään kerran hankittu jo. Isompi keula ja lyhyemmät kammet. En ole vielä uskaltanut vaihtaa keulaa isompaan etten muuta ajoasentoa liikaa. Ihmetyttää ettei tuu suoraan lyhyemmillä kammilla kerran 170mm olis vielä ihan normaali mitta.