Näytä tavallinen näkymä : Pyörän paino
Milloin pyörä on kevyt/Kuinka keveillä porukka ajelee ja paljonko painoon panostettu?
Tyhjänpäiväistä hifistelyä, rahan kaivoon heittämistä vai mukava harrastus?
Miten saa fiilattua viimeiset grammat pois ja kannattaako hurjat grammahinnat?
Pyöräsi paino? (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?31935-Py%F6r%E4si-paino)
ikispessu
24.10.2019, 12.20
Niin, tuolla painollahan ei ole siihen nopeuteen juurikaan vaikutusta paitsi lähdössä ja ylämäkiajossa.
Katselin tuossa ripleyn ja tarmacin alukiekkojen(painot seteillä n.1,9kg ja 1,67kg) tilalle hiilikuituisia jos saisin kevennettyä pyöriä kivasti mutta vaikka löisi aika kasan euroja pöytään niin eihän noita vaihtamalla saa kevennettyä muutamia satoja grammoja enempää.
Tähän voi nyt sitten pistää vinkkinä ne kevyimmät kiekkosetit noihin fillareihin jos tietoa löytyy. Pistetään ylärajaksi vaikka 2k€ per kiekkosetti, ettei täysin lähde hanskasta, kun tuli 7000€ kiekotkin vastaan selaillessa.
En ole satsannut keveyteen, vaan pikemminkin kestävyyteen. Krossari kun toimii myös kauppapyöränä ja maasturilla tulee rymyttyä myös paikoissa, jotka ei ehkä kovin vauhdikkaita ole. Tiedän, että keskinopeudet on vaatimattomia moniin muihin verrattuna, mutta itseäni vastaan kilpailen ja siinä ei voittajafiilis synny kalustoa virittämällä.
Lasten pyörissä olen koittanut arvostaa keveyttä enemmän kuin omissani.
Vanha totuus lienee, jotta hiton paljon halvempaa on pudottaa pari kiloa keskivertokuskin painosta. Hauskaa tai helppoa tuo välttämättä ei ole.
Se ei kevennä fillaria lainkaan.
Kiekkojen painohan on jonka painoa itsekin pitänyt maantie/cyclo/gravelissa suht olennaisena. Edullisimmat hiilarikiekot ei välttämättä pärjää alumiinisille, alle 1500g levyjarrukiekot +/-700€ kahdessa pyörässä ja renkailla ja muilla palikoilla sitten painoa alemmas...
Tässä ketjussa voi keskustella omienkin painosta ja kaikesta moiseen liittyvästä, onko olennaista harrastuksen kannalta tai aivan pelkkää brassailua😉
Paksupolkija
24.10.2019, 17.10
Kokemusta vain läskipyörästä joka painaa melkein 16kg. Kyllähän tuo voisi kevyempi olla varsinkin maratyyppisessä ajossa joka sisältää paljon nousuja. Alamäkeen ei tarvii himmailla ja painosta ei haittaa sillon. Täysjäykkänä vois mennä mutku tottunu jyystökeulaan vauhdikkaassa ajossa ja sellanen läskimöyrintä jäänyt aika vähiin. Ehkä väsymys ei tuntuis niin paljon nousuissa kepeällä pyörällä, mene ja tiedä. Mut sen tiedän ettei ainakaan suomen maratapahtumissa alamäissä eroa tehdä. Perus 20-30km lenkeillä ei tuo paino niin haittaa...eli lompakko kiittää. Kylhän sitä uutta osaa hankkiessa tsekkaa mitä osat painaa.
Se ei kevennä fillaria lainkaan.
Itsekseenhän se fillari menee :D
Juha Jokila
24.10.2019, 17.42
Kilo kuskista pois ei tunnu yhtään missään, mutta pyörässä ero on merkittävä. Mitä teknisempi maasto, sitä enemmän kevennys hyödyttää. Toisaalta, jos esim joustohaarukka menee nuudeliksi keventelyn seurauksena, kumoaa se tehokkaasti hyödyn.
maalinni
24.10.2019, 17.46
^Mä olen joskus ihan tosissani miettinyt, että vastaako kilo kuskista kiloa pyörästä, olettaen että tämä kilo ei tule pyörivistä massoista ja että pyörää ei tarvitse nostaa. Ei selvinnyt.
Mutulla voisi arvioida, että ei vastaa. Esim. putkelta ajettaessa kroppa on melko paikallaan sivusuunnassa ja fillari vatkaa sivuttain. Tällöin sen kilon liikutteluun fillarissa menee enemmän työtä kuin kilon kropassa. Satulassa ajettaessa ei varmaan suurta eroa, jos eroa ollenkaan. Mutta aika paljonhan sitä tulee putkelta ajettua.
maalinni
24.10.2019, 17.48
^^ Niin ja tosiaan maastopyörässä se pyörän hallinta varmasti helpottuu pyörän keventyessä.
Yleensä ne jotka mutisevat sähköpyöräilijöille että "huijausta", huijaavat itse keventämällä omaa mankeliaan hiilikuituosilla. Laittaisivat kiviä reppuun stana!
Kuskin keventäminen on kyllä väsynein argumentti ikinä. Tai en minä teistä muista tiedä, mutta minä ainakin painan täsmälleen saman verran painavan ja kevyen pyörän päällä.
maalinni
24.10.2019, 18.29
Jos kuskin teippaisi jesarilla runkoon, niin voisi ajatella että kilo torsosta pois olisi sama kun kilo rungosta, vai voisiko?
Kannattaa ehdottomasti kokeilla ja muista laittaa videota tänne :D
maalinni
24.10.2019, 18.30
Yleensä ne jotka mutisevat sähköpyöräilijöille että "huijausta", huijaavat itse keventämällä omaa mankeliaan hiilikuituosilla. Laittaisivat kiviä reppuun stana!
Ei ne kivet siellä repussa vaikuta pyörän massaan.
K.Kuronen
24.10.2019, 18.39
Lähes aina ajan siten, että kaikki päivän aikana tarvitsemani on mukana. Pyörässä on vähintään kaksi juomapulloa ja runkolaukku. Lisäksi selässä on yleensä reppu. Ajaessani ilman tuota painon lisää on ajaminen huomattavasti eloisampaa ja kevyempää, sanoisiko jopa iloista.
Että sillä on merkitystä painaako pyörä 13 vai alle 10 kiloa.
Osien punnitseminen, maalin poistaminen, reikien poraaminen, taulukoiden laatiminen ja lopulta käyttöön kelpaamattomien osien hankkiminen on varmasti koukuttavaa.
Jos keventelyllä on ajamiseen liittyvä tavoite, niin järkevyys on kadonnut silloin, kun tavoite karkaa keventelyn takia yhä kauemmas.
^ Niin, tuostahan päästään sitten asiaan. Eli tulisiko sittenkin halvemmaksi ostaa sähköpyörä jos haluaa keveämpää menoa? Yleensä tulee.
tempokisu
24.10.2019, 18.46
Niin todellakin "yleensä"....mä mutisen kun joku sähköpyöräilijä/lautailija menee jossain että huijausta! mutta mä olen kuitenkin vaan keventäny tätä kuskin omapainoa - viime kesästä semmoiset 9kg ( noin 17% omapainosta) ja on muuten ollu kiviäkin repussa :D tämä se halvemmaksi tulee kun syö vähemmän - käy ruokakaupassa harvemmin ja ostaa vähemmän.
Kuskin keventäminen on kyllä väsynein argumentti ikinä. Tai en minä teistä muista tiedä, mutta minä ainakin painan täsmälleen saman verran painavan ja kevyen pyörän päällä.
Niin on. Mulla on kaveri ku on 180cm ja painaa 62kg. Ei kannata paljoo kuskia enää kevennellä. Tai joku Kuiton Antti, 186cm ja kuuskyt jotain kg.
Eli tulisiko sittenkin halvemmaksi ostaa sähköpyörä jos haluaa keveämpää menoa? Yleensä tulee.
Kokeilin täysjousitettua sähköavusteista läskiä Ylläksellä. Helpostihan sillä tunturiin kiipesi, mutta keveys ajamisesta puuttui kokonaan. Syynä on tietysti pyörän paino, ehkä n. 25 kg ja varmaan kiekot + renkaat painoi enemmän kuin tavallisen 2,2"×29. En osaa sopeutua ajatukseen, että maastopyöräilyn taktiikkana olisi olla hallitsematta pyörää pienipiirteisesti ajolinjoja kivien vierestä/päältä/joku muu vaihtoehto hakien ja hevostermein sanottuna tarpeen vaatiessa kevyessä istunnassa ajaen. Tuolla mönkkärillä istutaan satulassa, poljetaan sen verran, että avustus hoitaa homman ja mennään suoraan, koska 25 kilon massaa en viitsi hallita kuten 100% lihasvoimalla poljettavaa, reilut 10 kiloa kevyempää maastopyörää. Ja kun omalla pyörällä ajan sen mikä kivalta tuntuu, samoin sähköavusteisella, jälkimmäisellä ajaminen ei yhtään kevyempää ole. Sitten jos tavoite on siirtyä paikasta a paikkaan b, tilanne voi muuttua. Mutta sitten ei puhuta maastopyöräilystä.
K.Kuronen
24.10.2019, 19.58
^Mä olen joskus ihan tosissani miettinyt, että vastaako kilo kuskista kiloa pyörästä, olettaen että tämä kilo ei tule pyörivistä massoista ja että pyörää ei tarvitse nostaa. Ei selvinnyt.
Jos kotoa lähtee ja kotiin palaa, eikä alamäissä jarruttele, niin painolla eikä sen paikalla pitäisi merkitystä olla. Eikä silläkään ole väliä, onko massa pyörivää, kunhan välttelee jarruttamista.
Mielummin keventelee sillä rahalla millä sähkön saisi, onneksi näillä vuosilla jaksaa oikeallakin vielä ajella ja mikä sen hauskempaa kuin rakentelu ja keventely synkän talven aikana...
Keveys on kivaa. Mulla ei ole yhtään yli kymmenen kiloa painavaa pyörää. Mutta ei ole myöskään yhtään, jota olisi keventämällä kevennelty. Niin ja kaikissa on teräsrunko. Kuskia vois kyllä vähän kevennellä ainakin aina ennen cyclocross-kauden alkua.
Harmittavasti UCI rajoittaa tätä harrastusta. Oma maantiepyörä tuon 6.8kg ja ei se tasasella sen noepampi varmaan ole kuin 8kg pyörä, mutta kyllä sen painoeron huomaa kun putkelta ajaa ylämäkeen ja liikkeelle lähtee. Kevyt pyörä on vaan niin paljon kivempi ajaa.
ikispessu
24.10.2019, 20.22
Hämmentävää puhetta jostain sähköpyöristä tässä ketjussa, niin kuin se liittyisi jotenkin pyörien keventelyyn, mutta ei ole eka kerta kun en oikein ymmärrä näitä sähköpyöräilijöiden ajatuksia.
Kyllä, keveys on kivaa ja maantiepyörän sekä toisen maasturin aion keventää niin pitkälle kuin lompakko antaa myöten, sen sijaan alumiinirunkoiselle maasturille en koe keventelyn tarvetta. Painakoot mitä painaa, alaspäin sillä pääasiassa mennään kuitenkin.
JohannesP
24.10.2019, 20.32
Sen lisäksi, että kevyt pyörä on kivempi ajossa niin pieni hifistely tuo kivaa lisäintoa tähän hommaan. Kaikkea uutta kiva kokeilla ja ei se paljoa rahaa vie kun suosii käytettyä ja hyviä tarjouksia ja samalla kertaa laittaa itsekkin myyntiin vanhat osat. Maantiepyörät sattuu olemaan jo suhkot hyvistä osista koottu niin yleensä se tarkoittaa sitä, että uudet osat ovat kalleempia ja samalla lähes automaattisesti kevyempiä. Käytettävyystä ei tule kuitenkaan tingittyä, ja jotkin erittäin kevyet komponentit ovat myös erittäin hyvin toimivia kiitos onnistuneen suunnittelun.
Maastopyöräily vain välikauden harrastus niin siihen ei ole viitsinyt laittaa rahaa kiinni. Lisäksi omat taidot heikot niin ei harmita sit jos joku osa hajoaa rymytessä.
SamiMerilohi
24.10.2019, 22.21
Kevyen pyörän edut ovat kiistattomat, kun pyörää säilytetään vitoskerroksen asunnossa eikä se mahdu hissiin.
jos käyttää rahat keventelyosiin eikä erikoisoluisiin, niin kuskikin kevenee.
Absoluuttinen keveys tai siis pyörän massa ei ole niin tärkeä kuin suhteellinen keveys. On erityisen mukavaa lähteä ajamaan kevyemmällä poljettuaan erinäisistä syistä välillä raskaammalla. Sitten siihen keveyteen tottuu ja "kevyestä" tulee "normi". Raskaampaan siirtyessä sen on jonkin aikaa "painava" eikä siitä ihan muutamalla lenkillä tule "normia", kun jalat muistavat miltä se "kevyt" tuntuu.
Tiedän kolmen kevyimmän pyöräni painon puolen kilon tarkkuudella. Kakkos-krossari on jotain kymmenen kilon tuolla puolen eikä kalavaakani riittäisi sen punnitsemiseen.
Perusteräs gravel/crossari 8.6kg ja työnalla olevan kuituisen maantiepyörän tavoite alle UCI:n rajojen.
Tällä hetkellä Graveli 7,93kg ja läski 9,56kg (molemmissa painot polkimien kanssa). Kiekoista ja kumeista lähtee minulla aina jonkinmoinen keventely liikkeelle. Kuitenkin niin, että kumeissa ja kiekoissa saa ja pitää olla myös leveyttä, ihan nakinkuorilla en tykkää ajaa. Ja äärimmäisiä hazardi-osia pyrin vältteleen. Ja tietysti itse aihion (rungon) pitää olla lähtiessä suht kevyt. Kuski painaa tällä hetkellä 66kg, enkä laittaisi pahakseni vaikka muutaman kilon saisi kropastakin laardia pois.
Vilhelm V
25.10.2019, 06.25
Keveys on kyllä kiva. Maantiepyörä, jossa paino alkaa seiskalla tai trail tyyppinen täpäri sen 12kg huitteilla. Todella jees. Tänä vuonna on tosin keventely otettu kuskista, semmoiset 6kg, ja pyörät on pidetty jotakuinkin ennallaan. Se tuntuukin sitten ajossa jo selvästi.
Omaa gravelia kiusaa rungon paino, +2kg mutta kun on vaan niin mukava ja tyylikäs....
Sähköläski n 26kg sisältäen täyspitkät lokarit + tarakan ja n 900Wh akun, moottorissa tehoa 2.2kW . Projektin alla oleva pyörä tulee painamaan noin 35-38kg, tosin täysjousto läski, n 1700Wh akulla ja moottorissa tehoa piikkinä n 8kW. Eli ei mennä gramman eikä edes kilon viilaus edellä. Vaan lähinnä tehoa ja akkukapasiteettia maksimoiden jne.
The flying Chocobo
25.10.2019, 08.03
Minä en ole huomannut mitään erityisen radikaalia eroa siinä jos maantiepyörä on 'ilman lisävarusteita' jonkun puolitoista kiloakin kevyempi. Tuli tänä suvena ajettua selvästi omaa fillaria kevyemmällä vuokrapyörällä, mutta ei se sensaatiolta siinä kohtaa tuntunut. Sitten kun kun lyö omaan fillariin brevettikamat kiinni ja tulee useampi kilo lisää, niin onhan se laivamainen fiilis liikkeelle lähtiessä. Vaan kyllä sekin menee kun sen ensin vain liikkeelle saa. Kuski on tässä vuoden aikana kyllä paksuuntunut jotain viitisen kiloa ja se kyllä tuntuu ketteryydessä. Ei kyllä rytmi vaihdu ollenkaan sutjakkaasti. Kuitenkin kun omat laardinsa vauhtiin saa, niin sitten kyllä mennään ihan hyvin. Itse asiassa tänä kesänä nopeammin kuin aikaisemmin.
BB Holland
25.10.2019, 09.23
Vanhat maasturit on kummasti läskistyneet viime aikoina. Ei haittaa pöpelikössä yhtään. Kevyt maantiepyörä on vielä rakenteilla, sitten saa keventelyt jäädä. Eipä tässä vauhtijuhlia pidetä, lääkityskin taitaa vaihtua betasalpaajaan mikä jo vaikuttaa sykkeisiinkin.
Omasta kokemuksesta kevyempi huomattavasti herkempi muiden ominaisuuksien lisäksi...
Ei ole tarkoitus kinastella siitä että kumpi parempi, läski tai laiha, oma motivaatio on ajaa luomulla niin pitkään kuin jaksaa ja tehdä se mahdollisimman mieleisellä pyörällä.
Onko oleellisempaa / vaikuttavampaa kiekkojen kokonaispaino vai rungon polkimineen?
Kumpaan laittaisin eurot?
Onko oleellisempaa / vaikuttavampaa kiekkojen kokonaispaino vai rungon polkimineen?
Kiekot.
Polkimien painolla ei sitäpaitsi ole väliä koska niitä ei koskaan punnita :p
Minä en ole huomannut mitään erityisen radikaalia eroa siinä jos maantiepyörä on 'ilman lisävarusteita' jonkun puolitoista kiloakin kevyempi.
Ihmettelin, miksi maastopyörä tai hybridi (saa luokitella miten haluaa) tuntuu kömpelömmältä kuin ennen. Kunnes hoksasin, että viistoputkessa oli 1,5 kilon taittolukko. Ei se normaaliin ajamiseen juurikaan vaikuttanut, vaikka käsiteltävyys olikin heikompi. Kun pudotti lukon pois, alkoi taas pyörä tuntua tutulta.
Tuo oma Orange Five, XL kokoinen, painaa polkimineen 13,4kg. Kyllähän sen huomaa kun aikaisemmin paina sen 15kg, ja suurin osa lähti pyörivistä massoista pois :) onhan se silti vielä painava 140/160 joustavaksi pyöräksi, mutta ihan tyytyväinen olen. Lisää jos haluaisi painoa pudottaa, niin alkaa vähän enemmän menemään euroja, niin en koe kannattavaksi omalla kohdalla.
Mulla taas fillaria vaihtaessa paino tippui reilun kilon, mutta renkaat vanteet taitaa olla jopa edellisiä raskaammat, niin herkkyys ja keveyden tuntu ei ainakaan lisääntynyt. Tää oli jossain määrin odotettavissa ja tarkoitus on keventää pyörää juurikin pyörivältä osastolta.. Kun vain löytyis sopuhintaiset rillukat riittävän köykäisinä..
Minkäs painoisilla täydellisellä kiekkoseteillä väki ajaa maantiellä/cyclolla, pärjääkö omieni paino lainkaan?
... pärjääkö omieni paino lainkaan?
Onko tämä kilpailu? Totta kai jollain internetin tyypillä on kevyemmät kuin sulla ja jollain toisella painavammat. Mitä sitten? Pärjää.
Mikä muuten on täydelllinen kiekkosetti?
Mites tämmönen ajatusleikki:
Oot kaverin kanssa lenkillä, ootte samakuntosia hyvin pitkälti, mutta kaverilla on 9kg teräspyörä ja sulla 6,8kg hiilikuitutykki.
Ajatte rinnakkain, saman mäen täysiä ylös ja kaveri ei jää yhtään mäessä jälkeen.
Miten käy kun kaverin alle laittaa ton 6,8kg hiilikuitusen pelin?
maalinni
25.10.2019, 13.20
Eipä ole kyllä ikinä tullut mitään punnittua, harvoin edes kuskia. Lähinnä ostohetkellä se ilmoitettu massa on melko ratkaiseva.
The flying Chocobo
25.10.2019, 13.52
^^Päivän/hetken kunto saattaa vaihdella hyvinkin sen verran että ero tasoittuu juuri sillä hetkellä. Tai sitten kaverit vain luulivat olevansa samankuntoisia. Vaan onko pyörän painolla loppujen lopuksi niin väliä, siis silloin kun mennään pieniin asioihin? Ja milloin pyörän painolla on väliä? Jossakin kohtaahan sillä alkaa jo olla väliä. Ja keskustelujen perusteella tuntuisi olevan väliä sillä, missä se paino on.
Näin (tietyillä oletuksilla, jotka näkyvät alla):
Benefit From Less Weight
This Much Less Weight: 2.2 kg
Over This Distance: 500 meters
On Hill of Slope: 0.08 Decimal
Faster by: 1.47 s
Ahead by: 10.54 m
Frontal Area: 0.5 m^2
Coefficient Wind Drag: 0.5 Dimensionless
Air Density: 1.226 kg/m^3
Weight Rider & Bike: 75 kg
Rolling Coefficient: 0.004 Dimensionless
Power: 500 watts
Tuosta voi kokeilla myös muilla lähtötiedoilla:
https://analyticcycling.com/ForcesLessWeight_Page.html
^HAHA kova, + tohon vielä sit se että kai sitä poweriakin saa jalkoihinkin jos ajaa lujaa painavammalla pyörällä?
Eli onks esim siinä mitään ideaa että treenipyörä olis painavampi ja kisapyörä kevyempi?
Jack, ei kyse kilpailusta vaan lähinnä uteliaisuudesta ja paljonko olen jäljellä jostakin😉
Omissa 2460/2650g. renkaineen pakkoineen, lukkoineen ja levyineen...
Tätä pelkäsinkin. Eihän kiekkoja noin punnita.
Mites tämmönen ajatusleikki:
Oot kaverin kanssa lenkillä, ootte samakuntosia hyvin pitkälti, mutta kaverilla on 9kg teräspyörä ja sulla 6,8kg hiilikuitutykki.
Ajatte rinnakkain, saman mäen täysiä ylös ja kaveri ei jää yhtään mäessä jälkeen.
Tuskin mitenkään, edelleen mäki ylös yhdessä, koska kaverit ovat samakuntosia hyvin pitkälti.
Ei sillä ysikiloisella mäessä jää ellei ole jo ajanut itseään ihan limitille - joka tietysti tulee noin paljon painavammalla pyörällä vastaan helpommin, kun etenemiseen tarvitaan enemmän watteja.
Kyynärpäät alas, päätä alas, polvet lähemmäksi vaakaputkea, sopivan tiukat vaatteet jne. Nuo kombot tuottaa suuremman eron kuin kaksi kiloa pyörän painossa suomen tasaisilla, väitän. Minun nopein pyörä on painavin..
Dt Swiss TK540 + Shimano Xt + levyt + pakka = n. 2,9 kg. Renkaat tuohon lisää vajaan kilon.
Veikkaan, että Nuren kiekoilla ei retkipyöräilyä tai kauppamatkoja tehdä.
Tuota Roscon ajatusleikkiä en minäkään tajua. En ala verrata tuolla tarkkuudella itseäni muihin, vaan ajan omia ajojani. Jos kaveri on mukana, pitää sen verran olla sosiaalisuutta, että mennään molemmille sopivaa vauhtia. Nuo viimeiset sekunnit otetaan jostain muualta kuin välineistä, kun ei puhuta huipputason kilpaurheilusta.
Mohkku, noiden painavempien raja taitaa olla 125kg joten kyllä käy, keveämmät puhtaat maantiekiekot...
Ihan varma en ole, miten ilmoitettuihin painorajoihin pitäisi suhtautua. Katselin juuri Bike-Componentsin kasaamia kiekkoja. Vanteena Dt Swiss 466 ja Shimano Xt napa. Pinnat 32 kpl 1,8/2,0 mm. Painoraja 100 kg.
Toisaalta renkaillakin on merkitystä. Kovin ohutkuorisilla nakeilla en lähtisi painavan lastin kanssa ajelemaan.
maalinni
26.10.2019, 10.30
^ tuskin hajoaa välittömästi jos massaa on 101kg. Eiköhän noissa ole kunnon toleranssit ja totta myös että rengas vaimentaa massan vaikutusta.
Minusta vanteen pitää olla ns. ikuinen ja siten kyse ei ole siitä, että kestää jonkin suhteellisen lyhyen käyttöiän. Ja kun kuski painaa 80 kg, pyörä 10 kg ja tavaraa on kyydissä 25 kg (suuri osa tai kuten minulla kauppamatkoilla, 100% takana), alkaa kuopissa yms. rasituksissa varmasti kevyempi kiekko tuntua heppoiselta.
maalinni
26.10.2019, 10.49
^ Totta, turha niitä kauppafillareita on liikaa kevennellä.
Tämän ketjun innoittamana piti tehdä aamupunnitus.
Pyörivät massat:
Gravel 2812g
Läski 4686g
Painoissa mukana kumit, pakka, levyt, litkut jne. Akseleita ei sentään, kun ne ei pyöri :)
^Tune TSR22 kiekot Sapim D-Light puolilla ja 4Season 28 millin koossa kyllä kestänyt mutten tosiaanmitään raskaasti kuormattua harrastanut vuosiin...
Korjaus, painoraja 110kg mutta lienee noissa aina toleranssia...
Omien punnituksessa mukana pikalukot, kevyemmissä läpiakselit, sisärenkailla kylläkin vanhan liiton kuski ajelee...
tommi2:n visioima filosofinen ote on aika vähäinen tässä langassa, joka uhkaa jäädä Pyöräsi paino -ketjun toistoksi.
Minua kiinnostaa esimerkiksi se miksi vaikkapa misopa innoittui tämän ketjun ansiosta punnitsemaan kiekot ja se mitä nure tarkoittaa pärjäämisellä edellisen sivun viestissä 46.
Voin viedä tämän keskustelun sillä, että gravel pyörässäni (Cannondale Topstone Sora) maddux cx2.0 kiekot nyt painaa renkaiden, pakan, jarrulevyjen, sisureitten jne kanssa 5kg (+-50g). Hyvin rullaa eikä oo niin nuukaa. Sanottakoon, että contin nastarenkaissa on kyllä massaa, pari kiloa tästä ja kiekot ovat originaalit mitä alle tonnin pyörältä pystyy odottaamaan mutta sanoisin silti, ettei ainakaan näiden kestävyyttä ole tarvinnut miettiä.
Olen kuitenkin ajatellut, että nämä jäisi talvikäyttöön jatkossa ja keväällä olisi keveämmät kiekot alla... ehkä renkaatkin mutta mielellään ajaisin vanhat kesärenkaat wtb nanot loppuun. Olisiko suosituksia ~i 19 - i21mm kiekkoparille mihin menisi about 28-43mm rengasta? Kestävyyttä saisi olla kevyille poluille asti ja paskoille sorateille mutta kuitenkin maantielenkeillekin asialliset. Tietysti hyvät, halvat, kestävät, kevyet jne... ;) No hehheh mutta vois olla painorajotus (pyörä+kuski+romut) speksattu johonki 110-120kg asti ja yleensäkin mua pelottaa vähäinen pinnojenkin määrä, joten niistä ei tarvitse karsia ja kiekkojen materiaaliksi riittää amuliini sekä hintakatoksi 500€. Toki varmaan keveämmät saa jo pikkurahalla, että hyvät tarjouksetkin astetta paremmista peruskiekoista kelpaa. Eteen 12x100 ja taakse 12x142 läpiakseleilla, levyjarrulliset, 700c.
Toinen askarruttava asia liittyy maasturin lukkooni joka on abuksen reilu 2kg painava ketjulukko. Työmatkoilla tämä siis kulkee mukana runkolaukussa mutta huomaisinko pyörän ajettavuudessa selkeesti eron laittamalla tämän reppuuni? Työmatkahan menee pääsääntöisesti ihan pyöräteitä pitkin... En ole jaksanut edes kokeilla mutta tämä liittyy aiempiin pohdintoihin siitä onko massa pyörässä vai kuskissa.
tommi2:n visioima filosofinen ote on aika vähäinen tässä langassa, joka uhkaa jäädä Pyöräsi paino -ketjun toistoksi.
Minua kiinnostaa esimerkiksi se miksi vaikkapa misopa innoittui tämän ketjun ansiosta punnitsemaan kiekot
Hoksasin, että en ollut punninnut niitä nuren (ja f-lehden) tavalla. Pelkät kiekot ja kokonainen pyörä on tullut kyllä punnittua. No, nyt on tuokin turha tieto tiedossa :)
Iglumies
26.10.2019, 22.26
Rouvan Taroon vaihdoin kiekot nastarenkaineen tänään ja kun se vaaka siinä katossa roikkuu, niin nopean punnituksen mukaan reilulla kilolla nousi paino pyörässä.
Veikkaan että ensviikolla kuulen matkanteon muuttuneen työläämmäksi mezcaleilla päällystettyjen kuitukiekkojen jälkeen.
Toki tässätapauksesa rullaavuuskin vähän kärsii muutoksessa.
Näin (tietyillä oletuksilla, jotka näkyvät alla):
Benefit From Less Weight
This Much Less Weight: 2.2 kg
Over This Distance: 500 meters
On Hill of Slope: 0.08 Decimal
Faster by: 1.47 s
Ahead by: 10.54 m
Frontal Area: 0.5 m^2
Coefficient Wind Drag: 0.5 Dimensionless
Air Density: 1.226 kg/m^3
Weight Rider & Bike: 75 kg
Rolling Coefficient: 0.004 Dimensionless
Power: 500 watts
Tuosta voi kokeilla myös muilla lähtötiedoilla:
https://analyticcycling.com/ForcesLessWeight_Page.html
On kyllä iso ero.
F. Kotlerburg
27.10.2019, 08.36
En ole koskaan pyöriäni punninnut, mutta lenkit niillä on siitä huolimatta kyennyt ajamaan eli en ole huomannut mitään vaikutusta.
Mun järeä riimulukko painaa ehkä 1,5 kiloa mahd. enemmänkin. Yleensä se on satulatolpan ympärille kiinni kiepaistuna = pyörän painossa. Vai?
Repussa se ei olisi osa pyörän (vaan minun omaa) painoa. Ihan tosi paljon kovempaa on siis vauhti silloin?
No ylipäätään tämä on internettiä ja insinöörimäinen hifistely/vertailu/massinkäyttö kuulunee tähän lajiin.
Toki nykyisellä suht kevyellä hiilikuitupyörällä on kiva ajaa.
Niin, kyse juuri siitä, ei kai pyörien vertailu sen kummempi harrastus ole kuin autojenkaan ja monasti halvemmaksikin tulee...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.