Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteinen mummopyörä: vaihtoehtoja ja huomioitavaa



Mr_W
22.10.2019, 19.01
Minkälainen sähköavusteinen "mummopyörä" kannattaisi hankkia nimensä mukaisille eli iäkkäille kohderyhmäläisille? Ja mitä ottaa huomioon? Ainakin erilaisia moottorivalmistajia on, samoin moottorityyppejä ja varusteluja.

Esimerkkejä tuotteista:

- Tunturi eForte, https://www.tunturi.fi/tuote/sahkopyorat/eforte-naisten-2019/
Keskiömoottori Shimano STEPS E5000, 40Nm (ainakin tunnettu valmistaja, keskiömoottori momenttitunnistimella), 7-v napavaihde, valot, miinusta etuhaarukan jousto (kestääkö/vaatiiko huoltoa?)
Taitaa olla suurin piirtein sama, Tunturi sähköpyörä Uni eCity 28 7v (https://www.prisma.fi/fi/prisma/tunturi-sahkopyora-uni-ecity-28-7v-50cm-musta) 1 690 € (Prisma)

- Helkama E3, https://www.bikeshop.fi/Helkama-E3/ekauppa/pHEE3/
Keskiömoottori Shimano Steps E5000, 40NM, 3-v napavaihde
1890 € Bikeshop

- Bilteman Sähköpolkupyörä E-comfort 28" 7-vaihteinen, https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/sahkopyorat/sahkopolkupyora-e-comfort-28-7-vaihteinen-2000042325
Napamoottori (jokin kiinalainen merkki?), akun laatu?
899 € Biltema

- XXL:n Rømø STEPS 19, naisten sähköpyörä, https://www.xxl.fi/romo-steps-19-naisten-sahkopyora/p/1162488_2_style
Keskiömoottori Shimano E6000, 50 Nm. Moottori askel ylös verrattuna Tunturiin, mutta hinta myös.
1 999 € XXL

- XXL:n E-Live Lowstep 19, naisten sähköpyörä, https://www.xxl.fi/e-live-lowstep-19-naisten-sahkopyora/p/1157678_1_style
Keskiömoottori Bafang 80 Nm, ainakin speksien mukaan lisää vääntöä verrattuna edellisiin.
1 499 € XXL

Hinnan lisäksi keskiömoottori momentintunnistimella taitaa olla yleensä mukavampi ajettava. Ei nyi liikkeellelähdettäessä ja ehkä turvallisemman tuntuinen. Tunnetun valmistajan (esim. Shimano) järjestelmään saanee varaosia ja akkuja tarvittaessa pitkälle tulevaisuuteen, mutta ehkäpä myös kiinalaisten.

Kommentteja, muita vaihtoehtoja, suosituksia, kokemuksia, huomioitavaa?

1aloittaja
22.10.2019, 19.45
Kyllä iäkkäätkin oppii käyttämään pyörän vaihteita ja avustustason säätöjä, mutt kovin vaihtelevalla osaamis- ja onnistumistasolla... eli riippuu paljon ko henkilön mielenkiinnosta ja uuden oppisen kyvystä... Voi nimittäin olla jo isokin kynnys ylämäkeen polkiessa, ett kumpaakos säätää vaihdetta vai avustustasoa, vai molempiako... Eräskin tuttava harmitteli kun vaihtoi ylämäessä isommalle vaihteelle, kun ei muistanut kumpaan suuntaan valitsinta pitikään kääntää... ja tukkaamiseksi kirosanojen saattelemana homma meni... Ja tuskin hän on ainoa, jolle noin on käynyt. Seuraavalla kerralla sen tietty muistaa tai sitt ei... jos sitäkään kummalla ’veivillä’ tai namiskalla säädetään avustusta ja kummalla vaihdetta... Tuo oli yliopistossa työskentelevä lehtori

Joten vanhempi ihminen vois nauttia helpommastakin toiminnasta... esim automaattivaihteisesta pyörästä, jossa olis vielä jopa e-mtb-toiminteinen moottori... :) Se kun hoitaisi automaattisesti sekä vaihteet tai välityksen, niinkuin mulla ja myös avustus hoituisi automaattisesti... Kumpaakaan ei tarvitsisi itse pähkäillä :)

No ikäihmisiähän on toki monenlaisia vireys- ja voimatasoltaankin ja lisäksi erilaisesti ’naattivia’ - mukavuudenhaluiltaan

Ps.
Mun pyöräni on mummonmallinen - siis nykyään citypyöräksi kutsuttu - Tunturi, tosin Batavus-nimellä, koska ko mallia ei Suomeen tuoda, vaan myydään keski- ja etelä-Euroopan maissa tuolla Batavus-nimellä...
siinä on Boschin moottori ja NuVinchin pykälätön vaihteisto, jota myös voi olla vaikea saada. Mutt Shimanollakin on nykyään automaattivaihteisto saatavilla... jos kiinnostaa

Mr_W
22.10.2019, 20.16
^ Hyviä huomioita siitä, että noiden kahden säätimen opettelu voi mahdollisesti olla hankalaa. Perus-yksivaihteisesta siirtyminen 3- tai 7-vaihteiseen ja vielä avustussäätimen opettelu siihen vielä lisäksi... Automaattivaihteistolla varustettuja ei tosiaan taida saada juuri mistään ja varmaankin hinta nousisi rutkasti, mutta ideana ja vaihtoehtona varmasti hyvä.

grebe
22.10.2019, 22.48
Yksi vaihtoehto lisää:
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-como-3-0-700c--low-entry/p/170295?color=264284-170295

Toimivaksi todettu myös käytännössä. Ja minusta ei hassumman näköinenkään.

1aloittaja
23.10.2019, 11.46
Toki hinta nousee, mutt vähän tai paljon, on kunkin ostajan oma arvio... ja kun ostaa pyörän talvipakkasilla ja mahd keski-Euroopan tunnetuista pyörämaista ...Hollanti, Saksa... niin saa usein reilun alennuksen ...25%... Mä sain moisen kyll ihan suomalaisesta ’kivijalkaliikkeestä’... kun halusivat tehdä kauppaa myös hiljaisena talviaikana ;)

1aloittaja
23.10.2019, 11.57
^ Hyviä huomioita siitä, että noiden kahden säätimen opettelu voi mahdollisesti olla hankalaa. Perus-yksivaihteisesta siirtyminen 3- tai 7-vaihteiseen ja vielä avustussäätimen opettelu siihen vielä lisäksi... Automaattivaihteistolla varustettuja ei tosiaan taida saada juuri mistään ja varmaankin hinta nousisi rutkasti, mutta ideana ja vaihtoehtona varmasti hyvä.

oli se ’automaagi’ just äskenkin verraton apu, kun hain kaksi n 60 cm kanttiinsa olevaa vanerilevyä parin km päästä ja matkalla oli pari loivahkoa, mutt selvästi kulkuani hidastavaa ylämäkeä - levyt kun olivat ns kainalossani, kun eivät pyörän sivulaukkuihin tiettykään mahtuneet ;( Mutt ei hätä ollut sen kummempi - avustus kakkoselle ja menoksi. Ylämäessä vaihteiston automatiikka hoiti välityksen vaihdot liukuvasti sopivaksi ja poljinvoiman säätö piti reisirasitteen tasaisena...

Pyöräilyssä kun on moninaisia tavoitteita ja polkijalla erilaisia mukavuus-nautintoja ja toiveita. Hyvä kun on vaihtoehtoja pyörien varusteluissa - tosin ne pitää tuntea tai ainakin tietää mieluusti jo ennen kaupan tekoa...

Urpo
23.10.2019, 12.19
Miksi mummopyörässä pitäisi kaupunkiajossa avustustasoa vaihdella? Mulla on itellä kaupunkipyörässä Bosch ja olen 3 vuotta pelkällä tour-asetuksella ja 9 vaihteesta vain 3...4 vaihdetta käyttänyt.

Vaimolle ostettiin Cube, jossa uusi Bosch ja Nexus 8. Tuo napa on turhan tekninen ja painava, kolmella vaihteella pärjäisi hyvin. Ja pelkällä tourilla hänkin on ajanut. Boschissa sekin hyvä puoli, että muistaa asetuksen ettei tarvi lähtiessä näppäillä, samoin erillinen valonappi.

Tietysti maaston mäkisyys ajopaikkakunnalla vaikuttaa noihin, meilläpäin kyllä mäkiä joka reitillä on, pohjanmaalla voipi olla tilanne toinen.

Sitten kannattaa kiinnittää huomiota akun sijaintiin painopisteen kannalta ja tietysti rungossa jalannostokorkeuteen ja - tilaan.

reku54
23.10.2019, 13.13
Ainakin mun Vado4:ssä on helppo vaihdesääntö. Peukalo, joka on lyhyt, pientä sisään ja etusormi,joka pitkä, isoa päälle. Pyörässä 11v takana ja yksi etukiekko. Helppo oppia, jos pitää loogisesta ajattelusta.

Travelkicking
23.10.2019, 13.18
Yksi vaihtoehto lisää:
https://www.specialized.com/fi/en/turbo-como-3-0-700c--low-entry/p/170295?color=264284-170295

Toimivaksi todettu myös käytännössä. Ja minusta ei hassumman näköinenkään.

Tuo on kovin samannäköinen kuin vaimon hankkima mummo-Stromer st1. Stromerissa tulee etuna pakollinen vakuuttaminen, pikkukaskon kanssa n. 150,- vuodessa. Takamoottori ei tapa ketjua. Vaihteet 3x9.

Mr_W
23.10.2019, 14.13
Vaikea kyllä tietää tarvitseeko tosiaan tuohon avustuksen säätövipuun yleensä koskea, jos se on tyypillisesti keskimmäisellä normaaliasetuksella.

Ehkä ison mäen tullessa vastaan voi avustusta joutua lisäämään ja/tai vaihtamaan välitystä. Itselläni ei ole muutamaa tuntia enemmän ajokokemusta sähköavusteisista, niin vaikea sanoa kuinka hyvin moottorit jaksavat vetää eri tilanteissa tai mäissä. Tai esim. tuo moottorien ero 40Nm/50Nm/80Nm.

Takanapamoottori voisi ehkä olla parempikin vaihtoehto kuin etunapamoottori, ja tosiaan voimansiirto kuluu varmasti eri lailla keskiömoottoreissa.

grebe
23.10.2019, 15.33
Tuo on kovin samannäköinen kuin vaimon hankkima mummo-Stromer st1. Stromerissa tulee etuna pakollinen vakuuttaminen, pikkukaskon kanssa n. 150,- vuodessa. Takamoottori ei tapa ketjua. Vaihteet 3x9.

Ihan näpsäköitä pyöriä. Jalka pitää kyllä nousta, että pääsee satulaan. Ja taitaa tuo sähkönopedin status vaikuttaa reittivalintoihin. Ainakin periaatteessa. Tuskin ketjun kuluminen on näissä pyörissä ongelma, mutta toisaalta käyttöpyörän ketju saattaa saada kyllä aika vähän huoltoa verrrattuna aktiiviharrastajan fillariin.

Travelkicking
14.11.2019, 20.52
Stromerilta saa samat miesten ja naisten mallit kuin muiltakin valmistajilta. Suunnilleen tuollainen https://www.youtube.com/watch?v=hobLt_q7CIw Jos keskimoottorisen ketjun eliniäksi luvataan 1500 km, se on minusta aika vähän.

V.Altteri
20.11.2019, 21.24
Miten olisi Helkaman e-aino? Vaikken mummo olekaan voisin tuollaisella ajella kauppaan ja muille asioille. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191120/baff5470950aa728bae13dcd488faa17.jpg

Lähetetty minun Nokia 8.1 laitteesta Tapatalkilla

juessi
22.11.2019, 21.59
Miksi mummopyörässä pitäisi kaupunkiajossa avustustasoa vaihdella? Mulla on itellä kaupunkipyörässä Bosch ja olen 3 vuotta pelkällä tour-asetuksella ja 9 vaihteesta vain 3...4 vaihdetta käyttänyt.
Komppaan Urpon kommenttia. Peruskäyttäjällä ei ole mitään tarvetta säätää avustusta, vaan se voi olla "aina" ns. keskiasennossa, joka on esim. Boschin tapauksessa Tour.

Ylläpidon ja käytön helppouden takia valitsisin "mummokäyttäjälle" ehdottomasti sähköpyörän, jossa on napavaihteisto (joko Nexus-7 tai -8). Se, että pystyy vaihtamaan paikallaan ollessa pienemmän vaihteen on tosi iso etu, vaikka moottori avustaakin lähdössä.


Vaimolle ostettiin Cube, jossa uusi Bosch ja Nexus 8. Tuo napa on turhan tekninen ja painava, kolmella vaihteella pärjäisi hyvin. Ja pelkällä tourilla hänkin on ajanut.
Tästä olen hiukan eri mieltä. Tai siis, kolmella vaihteella pärjäisi teoriassa hyvin... Mutta, kannattaa ottaa huomioon se, että kolmevaihteisia napoja ei ole suunniteltu (tietääkseni?) sähköpyöräkäyttöön. Esimerkiksi Nexus-3:n ja Nexus-8:n välitykset ovat tällaiset:

0.733 1.000 1.364
0.527 0.644 0.748 0.851 1.000 1.223 1.419 1.615

Eli, Nexus-3:n vaihteet vastaavat suunnilleen Nexus-8:n 3-, 5- ja 7-vaihteita. Jos Nexus-3:n välitykset olisivat suunnilleen 0.8 1.0 1.2, niin se olisi monelle "mummokäyttäjälle" varmasti sähköpyörässä riittävä. Koska hyppäykset välityksissä ovat Nexus-3:ssa noin tosi isoja (~36%), niin pyörässä on käytännössä yksi vaihde tasamaalle, yksi ylämäkeen ja yksi alamäkeen. Toki se voi olla jollekin riittävä. Niin, joo ja Nexus-7:n välitykset ovat tällaiset: 0.632 0.741 0.843 0.989 1.145 1.335 1.545.

Jos käyttäjästä tuntuu, että 7 tai 8 vaihdetta on liian paljon tai jotenkin sekava, niin se Shimanon uusi Nexus-5-napavaihde voi olla pätevä. Sen välityssuhteet ovat 1.000 1.277 1.622 2.07 2.63, eli vaihteiden väliset hyppäykset ovat noin 27%, jotka on aktiivisemmalle pyöräilijälle liian isoja, mutta "mummokäyttäjälle" varmaan ihan sopivat.

Vaikka etujousitus vieläkin ehkä mielletään jotenkin "vain maastossa tarvittavaksi varusteeksi", niin harkitsisin kyllä myös kaupunkipyörään etujousitusta. Iäkkäämmällä käyttäjällä ajattelisin lisään ajoturvallisuutta, koska eturengas pysyy varmemmin tiessä. (Toki hinta voi nousta kysymykseksi.)

Ajoturvallisuutta lisääväksi tekijäksi laskisin myös hiukan leveämmät renkaat. Kaupunkipyörissä on aika usein noin 40 milliä leveät renkaat. Veikkaisin, että aika moni "mummokäyttäjä" kokee pyörän, jossa on noin 50 milliä leveät renkaat, huomattavasti vakaampana.

Edellä olevat seikat huomoiden heitän esimerkkinä tämän:

Helkama CE5
https://www.bikeshop.fi/Helkama-CE5/ekauppa/pHECE5B/
https://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/h/HECE5B/HECE5B.jpg?2019-11

Travelkicking
23.11.2019, 19.20
Oltiin menossa koeajamaan tuo Helkama ce5 di, kun huomattiin samassa liikkeessä yksittäinen mummo-Stromer (selvästi alle listahinnan). Koeajojen jälkeen ei ollut kahta sanaa kumpi. Pidimme kyllä kakkoseksi jäänyttä Helkamaa oman sarjansa vahvimpana.