Näytä tavallinen näkymä : Tour de France 2020
Oma veikkaus on, että vaihdetaan varmasti. Roglic voi tietysti vetää tikuilta tuon mäen ylös.
Wout on kyllä eläin. Kirimies pääsee kirimään podiumista mäkietapin maalissa. Veti vielä viimeiseen mäkeen tompan mukaan pääjoukkoon. Alamäessä tietysti itse helposti kiinni.
Apuajajalta kuitenkin vähän kehno suoritus, kun vei kapteenilta bonussekunnit ;-)
Wout voisi olla kova haastaja pistekisassa, jos Jumbo laittaisi siihen pari kaveria avuksi.
Apuajajalta kuitenkin vähän kehno suoritus, kun vei kapteenilta bonussekunnit ;-)
Wout voisi olla kova haastaja pistekisassa, jos Jumbo laittaisi siihen pari kaveria avuksi.
Jep. Keräisi kyllä isolla prosentilla mäkien takana olevat välikirit. Pistekisakin kyllä aika kova joukkueelle. Siis jos samalla ajetaan keltaisesta paidasta. Ehkä mahdoton yhtälö jo nykyisin.
Jotenkin tuntuu, että woutista voisi halutessaan kehittyä gc kuskikin. Taisi vaan jossain haastattelussa mainita, että klassikot ovat niitä joissa haluaa pärjätä. Ja noihinhan wout sopiikin kuin nenä päähän. Ihme äijä.
Oma veikkaus on, että vaihdetaan varmasti. Roglic voi tietysti vetää tikuilta tuon mäen ylös.
Wout on kyllä eläin. Kirimies pääsee kirimään podiumista mäkietapin maalissa. Veti vielä viimeiseen mäkeen tompan mukaan pääjoukkoon. Alamäessä tietysti itse helposti kiinni.
Saa nähdä, kiinnostavaa katsottavaa joka tapauksessa ja luultavasti muutoksia kärkipäänkin järjestykseen.
Vielä fillarin vaihdosta:
• Rikki menneen fillarin saa tietysti vaihtaa, mutta onko ehjän fillarin vaihdossa jotain rajoituksia?
• Onko aika-ajossa joku sallittu alue vaihdolle, vai saako sen vaihtaa haluamassaan paikassa.
Juha Lehtinen
18.09.2020, 12.07
Oma veikkaus on, että vaihdetaan varmasti. Roglic voi tietysti vetää tikuilta tuon mäen ylös.
Wout on kyllä eläin. Kirimies pääsee kirimään podiumista mäkietapin maalissa. Veti vielä viimeiseen mäkeen tompan mukaan pääjoukkoon. Alamäessä tietysti itse helposti kiinni.
Itse ajattelin vähän samaa. Viime vuonna Girossa näkyi myös molempia Bolognan aika-ajossa, pyörän vaihtoa sekä TT:llä ylös asti kuten myös Roglic teki. Tässä on tosin nousua enemmän joten mielessä on että lähtisikö joku jopa maantiefillarilla jo startista asti.
Ei varmasti lähde maantiepyörällä paukusta. Sopivassa kohdassa vaihto ei paljoa aikaa vie. Roadilla taas häviää ihan hulluna tasamaalla.
Firlefanz
18.09.2020, 13.27
Pienenä human interest -juttuna: Jumbo-Visman "Team Manager" Merijn Zeeman sai UCI:lta lemput Tourilta ja sen päälle viellä 2000 Sveitsin frangin sakot. Syynä oli epäasiallinen käytös eli lähinnä kai törkeäksi tai ainakin sopimattomaksi katsottu kielenkäyttö UCI:n virkailijaa kohtaan keskiviikon vuoritetapin maalissa. Roglicin pyörä otettiin tarkastukseen ja muiden, pyörään kajoamattomien, tutkimusten lisäksi se purettiin, ainakin joiltain osin.
Hollantilaistietojen mukaan UCI:n tarkastusta suorittava tompelo onnistui keskiötä irrottaessaan rikkomaan Roglicin ykköspyörän. (Tiimin mekaanikkojen ei sallittu auttaa.) Tuohtumus oli näin ollen ehkä täysin ymmärrettävää. (Zeeman oli myöhemmin pyytänyt anteeksi kielenkäyttöään, mutta se ei estänyt UCI:a langettamasta tätä melko tuntuvaa rangaistusta...)
Lauantain aika-ajosta: pyörän vaihto on tälläkin kertaa sallittua ja paikan voi valita vapaasti; ainoat rajoitukset ovat että pyörä on annettava tiimiauton katolta (eli ei saa olla huoltomiestä valmiina tienlaidalla odottamassa pyörän kanssa) eikä mekaanikko saa antaa työntöapua 5 s pitempään (mikä ei kai muutenkaan auttaisi nopeuttamaan vaihtoa?).
Mäkipisteitäkin on tarjolla lauantaina: ne jaetaan viimeisen 5,9 km eli yllä PeeHoon viestissä graafisesti kuvatun loppunousun aikojen mukaan.
Pyörän vaihto on kyllä aika "mielenkiintoinen" lisä 3wk touriin, varsinkin kun tt on aivan lopussa.
Siinä voi yksittäinen mekaanikko kerätä kunniaa oikein urakalla. Vähän sössii kattotelineiden kanssa. Tiputtaa pyörän kenttään rikkoen sen. Tai ainakin unehtaa välitykset iso-iso asentoon, kuten taisi jo viime vuonna käydä.
Voi ratketa koko touri helposti ja nopeasti.
Pogacarin pyörän vaihto Slovenian mestaruuskisoissa kesti noin 15 sekuntia tjsp. 20. etapilla tullaan varmasti näkemään paljon vaihtoja.
Päivän etapilla odotettavissa kovaa yritystä hatkaan? Veikkaan että Hirschi nähdään taas kärkijoukossa.
Ja bora uhkasi vetää tänään bennetin tohjoksi. Voi tulla mielenkiintoinen päivä tästäkin.
.. UCI:n tarkastusta .. Tiimin mekaanikkojen ei sallittu auttaa.
Mielestäni ainoa oikea tapa toimia on, että kun pyörälle suoritetaan tekninen tarkastus, niin tiimin jäsenet eivät pääse vaikuttamaan tarkastukseen. Jos keskiö pitää avata, jotta voidaan varmistua ettei siellä ole moottoria, se avataan. Jos tarkastuksessa rikotaan pyörää, vauriot tulee tietenkin korvata.
Munarello
18.09.2020, 19.05
Kaipa siinä tuli lisäduunia tiimin mekaanikoille kun joutuivat varmaan tarkastuksen jälkeen laittamaan pyörän kuntoon muiden töiden lisäksi.
Egan Bernalin nitkahduksen selittää selkävaivat, mutta mikäs tuolla Nairo Quintanalla on? Jäänyt jo tunnin kärjestä. Onko silläkin jotain vaivaa vai onko se vaan noin heikossa kondiksessa kuin mitä on nähty?
callahan
18.09.2020, 19.19
Mielestäni ainoa oikea tapa toimia on, että kun pyörälle suoritetaan tekninen tarkastus, niin tiimin jäsenet eivät pääse vaikuttamaan tarkastukseen. Jos keskiö pitää avata, jotta voidaan varmistua ettei siellä ole moottoria, se avataan. Jos tarkastuksessa rikotaan pyörää, vauriot tulee tietenkin korvata.
Meinaatko jotta se tiimin mekaanikko olisi voinut sujauttaa mahdollisen avustuksen povariinsa. Mun mielestä toi ois voitu toteuttaa tiimin mekaanikon toimesta, UCI`n tyyppi ollut vieressä valvomassa. Ei kai mitään "avustusta" voi ihan näkymättömäksi muuttaa. Ylipäänsä outoa ettei UCI`n mekaanikolla ammattitaitoa...
En tiedä mitä säännöt sanoo.
^ Juuri näin. Jos valvoja ei pysty seuraamaan yhden mekaanikon toimia aukottomasti, niin valvoja on väärä henkilö tehtäväänsä. Miksi UCI edes haluaa "liata kätensä" tällaisessa asiassa?
Meinaatko jotta se tiimin mekaanikko olisi voinut sujauttaa mahdollisen avustuksen povariinsa.
En osaa sanoa. Säännöissä on aika paljon teknisiä rajoituksia, joita tarkastuksessa käydään läpi. Jos pyörässä olisi keploteltu jossakin asiassa, niin tiimille olisi eduksi, että asia ei paljastu. Oma mekaanikko tarkastuksessa voisi olla eduksi.
Firlefanz
18.09.2020, 21.28
Egan Bernalin nitkahduksen selittää selkävaivat, mutta mikäs tuolla Nairo Quintanalla on? Jäänyt jo tunnin kärjestä. Onko silläkin jotain vaivaa vai onko se vaan noin heikossa kondiksessa kuin mitä on nähty?
Quintanan kunto eli aiemmin uralla osoitetun isku- ja iskuihin vastaamiskyvyn heikkeneminen tai sen katoaminen suurissa ympäriajoissa on ollut mysteerio jo useamman vuoden. Alkukauden lyhyemmät etappiajot ovat välillä antaneet luvan odottaa että Nairoman is back, mutta sitten taas vanha suoritusten ailahtevaisuus on tullut parempien sijoitusten esteeksi.
Tällä kaudella valmistautumista haittasi kotimaassa harjoituslenkillä auton kanssa kolaroidessa saatu polvivamma. Sekin saattaa olla taustalla, mutta luulen että ensisijainen syy oli sama kuin Bernalilla eli kaatumisesta (samassa alamäkitilanteessa kuin keskeyttämään joutuneet Bauke Mollema ja Romain Bardet) aiheutunut selkävaiva.
PS Hiton komea ja jollain tavalla toivotunlainenkin loppuratkaisu päivän muuten ehkä hieman tylsäksi jääneellä etapilla.
Etappi oli aikamoista vauhtia ensimmäiset kaksi tuntia, keskivauhti yli 47 kmh. Olkoonkin myötätuuli. Etappihan oli lähes koko ajan lievästi nousevaa. Jussi Veikkanen mainitsi selostuksessa, että korkeusmetrejä kuitenkin, muistaakseni 2200 metriä reitillä.
Meneekö tämänpäiväinen aika-ajo parhailta alle tunnissa?
Valistumaton arvaukseni on, että kärki ajaa pikkuisen alle tunnissa.
Kärkipään lähtöajat 20. etapille Ranskan ajassa, Suomessa tunti lisää lähtöaikoihin.
136
16:54:00
DAMIANO CARUSO
BAHRAIN - MCLAREN
137
16:56:00
ALEJANDRO VALVERDE
MOVISTAR TEAM
138
16:58:00
TOM DUMOULIN
TEAM JUMBO - VISMA
139
17:00:00
RIGOBERTO URAN
EF PRO CYCLING
140
17:02:00
ADAM YATES
MITCHELTON - SCOTT
141
17:04:00
ENRIC MAS
MOVISTAR TEAM
142
17:06:00
MIKEL LANDA
BAHRAIN - MCLAREN
143
17:08:00
RICHIE PORTE
TREK - SEGAFREDO
144
17:10:00
MIGUEL ANGEL LOPEZ
ASTANA PRO TEAM
145
17:12:00
TADEJ POGACAR
UAE TEAM EMIRATES
146
17:14:00
PRIMOŽ ROGLIC
TEAM JUMBO - VISMA
Menee. Olisiko kärki jotain 55 minuuttia ja top10 alle tunnin. Riippuu varmaan aika paljon tuulesta.
EDIT: ilmeisesti jonkin verran vastatuulta ja mahdollisuus ukkoskuuroonkin. Voi siis jäädä aika lähelle sitä tuntia.
Tosin jossain minua valistuneemmassa nettilähteessä oli muistaakseni arvioitu reitin ajoajaksi sen kolmella erityyppisellä osiolla 18-23-18 minuuttia eli yhteensä 59 minuuttia. En nyt jaksa kaivaa missä.
^ Oma arvaus: 50 km/h tasaisella (31km) ja 22 km/h loppumäki (6km). 31/50 x 60 + 6/22 x 60 = ~ 54min.
Kärkipään lähtöajat 20. etapille Ranskan ajassa, Suomessa tunti lisää lähtöaikoihin.
136
16:54:00
DAMIANO CARUSO
BAHRAIN - MCLAREN
137
16:56:00
ALEJANDRO VALVERDE
MOVISTAR TEAM
138
16:58:00
TOM DUMOULIN
TEAM JUMBO - VISMA
139
17:00:00
RIGOBERTO URAN
EF PRO CYCLING
140
17:02:00
ADAM YATES
MITCHELTON - SCOTT
141
17:04:00
ENRIC MAS
MOVISTAR TEAM
142
17:06:00
MIKEL LANDA
BAHRAIN - MCLAREN
143
17:08:00
RICHIE PORTE
TREK - SEGAFREDO
144
17:10:00
MIGUEL ANGEL LOPEZ
ASTANA PRO TEAM
145
17:12:00
TADEJ POGACAR
UAE TEAM EMIRATES
146
17:14:00
PRIMOŽ ROGLIC
TEAM JUMBO - VISMA
Kiitos tästä, meinasin avata telkkarin jo kahden-kolmen aikaan. Aika pitkillä väleillä lähtevät liikkeelle, onko tuo kahden minuutin väli kirjattu sääntöihin vai mistä se johtuu?
Cyclingtipsin data-analyysi Sepp Kussin ajosta 17. etapilla: Power Analysis: Sepp Kuss, the Tour’s best domestique, on the Col de la Loze (https://cyclingtips.com/2020/09/power-analysis-sepp-kuss-the-tours-best-domestique-on-the-col-de-la-loze/)
Col de la Madeleine
Total time: 59 minutes 11 seconds
Distance: 11.6 miles (18.7 km)
Average gradient: 7.7%
Average speed: 11.8 mph (19 km/h)
Elevation gain: 4758 feet (1450.2 meters)
VAM: 1470 m/h
Average power: 350 W (5.74 W/kg)
Intensity factor: .93
Max power: 551 W
Col de la Loze
Total time: 1 hour 4 minutes
Distance: 13.5 miles (21.7 km)
Average gradient: 7.4%
Average speed: 12.7 mph (20.4 km/h)
Elevation gain: 5343 feet (1628.5 meters)
VAM: 1581 m/h
Average power: 360 W (5.9 W/kg)
Intensity factor: .96
Max power: 689 W
^Pari tuntia +350W tehoilla, toki välissä oli puolen tunnin "lepo" laskussa ja tasaisella ennen la Lozea.
Kuss on kyllä yksi pelotonin kovimmista pokerinaamoista, ajoi Col de la Lozen lopun vedonkin tyypilliseen tapaansa nenähengityksellä ja pää pystyssä. Seppin kasvoilta on mahdoton lukea mitään.
Jumankauta kun menee tiukalle. Pogacar ottanu eron kiinni ja menossa ohi. Huhhuh.
Juha Lehtinen
19.09.2020, 20.17
Melkoinen temppu Pogacarilta, lähes 2min nopeammin kuin Roglic eli ei mennyt edes tiukalle.
On se Poga aikamoinen heppu. Tuli oikein tippa linssiin kun seurasi lähetystä.
Menee Tourin ja pyoräilyhistorian kovimpien vetojen joukkoon.
Olipahan jännä aika-ajo. En ois uskonut että Pogacar voittaa noin reilusti ja samalla kokonaiskisankin. Astanan Lopez romahti, tipahti 3. sijalta 6. Aika-ajossa tuli tappiota yli 6m, se on paljon. Setämies Valverdekaan ei oikein jaksanut.
Porte ajoi ensimmäisen kerran GT-kisassa TOP3. Hieno suoritus 35v. Ai niin, Pogacar kun huomenna ajelee maaliin niin voittaa kokonaiskisan lisäksi nuorten- ja KOM-kisan.
Roglicille sattui huono päivä, ei oikein näyttänyt hyvältä aika-ajon loppupuoli. En usko, että Primoz olisi kuitenkaan edes hyvänä päivänä pystynyt tuohon Pogacarin vetoon, oli se niin paljon kovempi. Oma veikkaus oli ennen etappia, että Pogacar olisi päässyt 10-20 sekunnin päähän Roglicista. Onko Pogacarilla sopimus UAE:n kanssa ensi vuodeksi? Pitää löytää kovempia apukuskeja seuraavaksi kaudeksi, kun ei voi Jumbo-Visman junassa ajella seuraavaa GT:tä. UAE oli omasta mielestäni vähän näkymätön tämän Tourin aikana. Aika hauska ajatella, että samassa tallissa keltainen paita sekä ensimmäisen etapin jälkeen (Kristoff) että ennen viimeistä etappia.
Pogacarilla pitkä sopimus, vuoteen 2024 saakka. Tourin historian 2. nuorin voittaja. 1904 kisan voittaja, Henri Cornet, nuorin 20v. Bernal tippui nuorten voittajien listalla 4.
https://www.procyclingstats.com/rider/tadej-pogacar
Sivutuulietapilla Pogacar vielä osittain jäi rengasrikon takia, mutta hyvin ajoi sen jälkeen ja loppu kruunasi kisan. Voiton arvoa nostaa vielä se että UAE joukkueena huonompi kuin Jumbo-Visma.
Carapaz ajoi mäen alkuun 6m Pogacaria hitaammin, silti hävisi mäessä ja menetti KOM-kisan voiton.
https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2020/stage-20/today/time-splits
Olisi pitänyt tarkistaa ohjelma ennen kommentointia. Pogacarin toiveissa lienee vahvan ja laadukkaan hatkaporukan muodostuminen ja tietysti hänen läsnäolonsa siinä. Aika-ajo viimeinen oljenkorsi, Roglic on kyllä pelottavan vahvassa iskussa. Mutta suosikilleen pitää aina toivoa parasta. Nairosta ei vaan ole koskaan pystynyt pitämään. Lammas. Jos vertaa esim. Froomeen, Froome heilutteli tahtipuikkoa aina tarvittaessa. Tätä ominaisuutta ei Nairolla ole koskaan ollut, vaikka pisteitä onkin uralla kertynyt.
No niin. Suunnitelma B toimi. :cool: Upeaa!!!!!!!
Tempokuskina nautin 2020 lopputuloksesta. Mutta joo ihme katkeaminen Roglicilta. Arvaan, että pää ei vaan kestänyt ellei sitten jotain sairautta tms.
Twitterit tulee tayttymaan pas normal kalkyyleista. :)
Pitää löytää kovempia apukuskeja seuraavaksi kaudeksi, kun ei voi Jumbo-Visman junassa ajella seuraavaa GT:tä. UAE oli omasta mielestäni vähän näkymätön tämän Tourin aikana.
En jaksanut hakea, milloin ja missä ketjussa oli tästä aiheesta keskustelua. P. Selin ja muut sedät ovat siinä romanttisessa flow`ssa, jossa "joukkue suojaa kapteeniaan" ja muuta löysää tarinaa. Kuitenkin modernissa pyöräilyssä tekijät ottavat "kyydin" sieltä, mistä näkevät sen parhaaksi ja itselleen toimivaksi. Tästäkin kisasta taas voi todeta sen. Ei auttanut, vaikka Jumbo-Visma suojasi kapteeniaan ja kontrolloi ajoa. Ratkaisut tapahtuivat ja tulevat tapahtumaan enenevissä määrin muualla.
HXX1100H
19.09.2020, 21.59
Romantiikasta en pyöräilyn yhteydessä tiedä mutta joukkue suojaa kapteeniaan esim. jos mäessä kapteenin rengas puhkeaa / vaihtaa fillarin . Käy aika rivakasti apukuskin kanssa versus ajajaan joka odottelee huoltoautoa.
Tempokuskina nautin 2020 lopputuloksesta. Mutta joo ihme katkeaminen Roglicilta. Arvaan, että pää ei vaan kestänyt ellei sitten jotain sairautta tms.
Minusta roglic ei välttämättä edes katkennut. Poga oli kovempi jo kansallisissa. Nyt reitti oli vielä älyttömän vaativa.
Jumbo teki suuren virheen, kun ei käyttänyt vahvempaa joukkuettaan paremmin hyväksi. 3wk oli aikaa tehdä riittävä ero. Tyytyivät tuohon 50s. Laskivat jopa pogacarin lähemmäksi sillä yhdellä vuorietapilla.
Ei ole vielä tullut pogacarin TT stravaan. Jännä olisi nähdä, miten paljon yli 400w on tuupannut tunnin tempoon. Veikkaan tosiaan, ettei roglic sipannut, vaan poga ajoi vaan aivan älyttömän vedon.
En jaksanut hakea, milloin ja missä ketjussa oli tästä aiheesta keskustelua. P. Selin ja muut sedät ovat siinä romanttisessa flow`ssa, jossa "joukkue suojaa kapteeniaan" ja muuta löysää tarinaa. Kuitenkin modernissa pyöräilyssä tekijät ottavat "kyydin" sieltä, mistä näkevät sen parhaaksi ja itselleen toimivaksi. Tästäkin kisasta taas voi todeta sen. Ei auttanut, vaikka Jumbo-Visma suojasi kapteeniaan ja kontrolloi ajoa. Ratkaisut tapahtuivat ja tulevat tapahtumaan enenevissä määrin muualla.
Just noin. Olisi pitänyt käyttää vaikka kahden kapun taktiikkaa. Taisi kuitenkin tomppa sipata alussa ja tuo sotki suunnitelmat. Mutta jotain muuta olisi pitänyt keksiä, jos tiedetään, että toisella joukkueella on vahvempi kuski.
Tempokuskina nautin 2020 lopputuloksesta. Mutta joo ihme katkeaminen Roglicilta. Arvaan, että pää ei vaan kestänyt ellei sitten jotain sairautta tms.
Voisiko ihan vain kolmiviikkoisen skaban aiheuttama fyysinen väsyminen selittää tuota ”katkeamista”?
Ernesto Colnago vs. Edoardo Bianchi. Colnago osoittautui vahvemmaksi ja vielä Campagnolon osilla. Italialaisten sekä vannejarrujen juhlaa. UAE italialaiset Aru ja Formolo keskeyttäneinä lienevät valitettavasti päätösbileistä poissa.
Naurettavaa ja noloa, mutta siltikin aloin eilen illalla harkita mitä maantiepyörämalleja on Colnagolla. Minullahan on siis Bianchi Oltre XR4 kiikarissa... mutta selvästikin se on huono pyörä, jolla häviää minuuttitolkulla muutaman kilometrin matkalla :D
No, Velosportin mukaan Ernesto ei tee riittävän isoa runkoa minulle.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3d3pHL3IuEPnEY42xbwyCjn0m78HMBXO9UtBxXd5-W0Jqd9CPjsQwYP0q1jW7NlqnaXFQAae3eyKZIBbOjKIb8Xq_iW TXyk5OefVo_zFcJH8GfsZ9WvAbNc4jjcAl3E8jJo6hT6sWjKLv bVkGPGPmrt=w821-h862-no?authuser=0
^^ Kyllähän tässä nyt näyttää käyvän niin että Edoardo Bianchin ja Pietro Dal Molinin haamut kostivat. Italialialaisen pyörän runkoa ei vaan voi myrkyttää jenkki (Wilier - SRAM) tai aasialaista (Bianchi - Shimano) alkuperää olevalla hapatuksella (osasarja) kuten Jumbo-Visma ja Astana tekivät.
Raceradio twiittaa että Colnagolla voitettiin Tour nyt ekan kerran ja Campagnolo on ollut voittajana 42 kertaa. Merckxin pyörät tosin olivat Colnagon valmistamia.
Tämä meemi on minusta aika hilpeä kaikessa kurjuudessaan:
https://i.imgur.com/6qhpoOj.png
Vaikka Primož Roglič putosikin lauantaina kakkoseksi, onhan kuitenkin maailman kovimpia pyöräilijöitä.
https://youtu.be/a0_cYt6grP4
Päivän sääennuste Pogacar: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/inkoo/b%C3%A5gask%C3%A4r?forecast=mid
Vaikka Primož Roglič putosikin lauantaina kakkoseksi, onhan kuitenkin maailman kovimpia pyöräilijöitä.
Juu, eikä Roglic edes varsinaisesti romahtanut aika-ajossakaan. Kuitenkin 5. tuloksissa. Outoa tosin että testaa ekaa kertaa uutta aerokypärää kisapäivänä ja sitten vielä ajetaan sillä kisaa. Omaan silmään kypärä näytti jopa liian pieneltä. Roglic haluaa kuulla muiden väliajat toisin kuin esim. Dumoulin. Niistä tuli painetta kun Pogacar otti erosta puolet kiinni jo tasaisella. Pyörän vaihtokaan ei sujunut kovin hyvin, klossi ei näyttänyt napsahtavan polkimeen sujuvasti. Nousussa Roglicin ajo näytti aika kankealta, ajoi kuvassa usein putkelta jota mun mielestä ei normaalisti paljon tee. Putkelta joutuu ajamaan kun ei jaksa satulasta enää painaa poljinta. Roglic ei kuitenkaan ole mikään Horner joka ajoi aikoinaan Vueltassa voittoon ja kilometri tolkulla putkelta :-) Roglicin kyynärpäistä joku kirjoitti tässä säikeessä ja ne ainakin törröttivät ulospäin.
Roglicin pieni heikkous mielestäni on kuitenkin pitemmät nousut. Tavaramerkki on lyhyt loppukiri jossa se on vahva. Hyvän joukkueen kyydissä oli helppoa nyt ajaa normietapit, aika-ajossa sitä joukkuetta ei ollut. Toisaalta Lozen pitkässä nousussa näytti että Pogacar hiipuu ja Roglic ajoi sen ihan ok.
Pedalatleten
20.09.2020, 13.35
Päivän sääennuste Pogacar: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/saa/inkoo/b%C3%A5gask%C3%A4r?forecast=mid
Heh, just tulin pois tuon sääaseman vaikutusalueelta :) jäi siitä syystä tuo eilinen aika-ajo katsomatta kun olin myös täysin varma että tämän vuoden TdF on done deal Roglicin hyväksi. Kun vaikutti siltä että Pogacar oli aika tiukilla torstain mäkietapilla arvelin että Roglicilla olisi enemmän voimia varastossa ja kasvattaisi aika-ajossa kaulaa vielä 30-45 sekuntia... it ain't over until the fat lady sings...
Tadej Pogačarilla näyttää olevan syntymäpäivä 21.9. Iso lahja taitaa tulla päivän etuajassa. Tänään siis vielä 21-vuotias.
Firlefanz
20.09.2020, 14.14
/.../Nousussa Roglicin ajo näytti aika kankealta, ajoi kuvassa usein putkelta jota mun mielestä ei normaalisti paljon tee. Putkelta joutuu ajamaan kun ei jaksa satulasta enää painaa poljinta. Roglic ei kuitenkaan ole mikään Horner joka ajoi aikoinaan Vueltassa voittoon ja kilometri tolkulla putkelta :-)
Roberto Vacchi (Eurosportin ruots. selostaja) kiinnitti tähän huomiota torstain osuudella ja ennätti sen vuoksi jo kysymään oliko Rogličin kunto hiipumassa ja pitämään mahdollisena että tämä joutuisi vaikeuksiin mikäli Pogačar kykenisi iskuun Plateau de Glièresin HC-nousun lopussa. Ehkä päätelmä olikin oikea, vaikkei se vielä näkynytkään etapin tuloksissa (koska vahvasta joukkueesta oli apua).
Quintanasta oli jo aiemmin puhetta. Taisi Nairo säästellä taas eilen paukkuja ikämieskisoihin. Niinkuin on tehnyt lähes aina, kun joutuu puhkomaan tuulta. Ei yllättänyt.
En jaksanut hakea, milloin ja missä ketjussa oli tästä aiheesta keskustelua. P. Selin ja muut sedät ovat siinä romanttisessa flow`ssa, jossa "joukkue suojaa kapteeniaan" ja muuta löysää tarinaa. Kuitenkin modernissa pyöräilyssä tekijät ottavat "kyydin" sieltä, mistä näkevät sen parhaaksi ja itselleen toimivaksi. Tästäkin kisasta taas voi todeta sen. Ei auttanut, vaikka Jumbo-Visma suojasi kapteeniaan ja kontrolloi ajoa. Ratkaisut tapahtuivat ja tulevat tapahtumaan enenevissä määrin muualla.
Onhan noita esimerkkejä, joissa kisa on hävitty huonon joukkueen vuoksi. 2012 ja 2015 Vueltat tulevat ensimmäisenä mieleen. Froomen soolo 2018 Girossakaan tuskin olisi onnistunut vahvaa joukkuetta vastaan. Tosin Tour on ehkä kaikista puolustavimmin ajettava kisa, joten useammin on joku, joka ajaa vaaralliset irtiotot ja iskut kiinni.
Heh. Jumbon-sponsorimainos oli kerinnyt sanomalehden printtiversioon jossa hehkutetaan tiimin Tourin menestystä. Ei saa nuolasta ennen kuin tipahtaa.
Mutta eikö polarisaatioajan pöljyydet vaatis että Jumbo antais etiketeille piupaut ja yrittäis shampanjojen sijaan irtiottoon kunniaetapilla. Pogačar jäisi lasi kädessä ihmettelemään. :D
https://youtu.be/a0_cYt6grP4
Aiai. Touri voitetaan ilman shimanoa ja levyjarruja. Iso kolaus shimanolle. Hetken päästä edessä on tilanne, jossa normi kuolevaiset eivät aja muilla kuin levyillä, mutta prot ajavat vannejarruilla. Eiköhän shimano tuonkin epäkohdan korjaa. Nostetaan vaikkapa painolimittiä vielä vähän lisää.
Onko kukaan bongannut dataa eiliseltä etapilta?
Onko kukaan bongannut dataa eiliseltä etapilta?
Pogacar ajoi tunteella. Ei mitään mittareita. Hattua pois ja silleen.
vakevves
20.09.2020, 19.26
Ehkä Roglic:n pää ei vain kestä loppuun asti. Tourilla v.2018 varma 2-tila ennen viimeistä etappia meni ohi huonon aika-ajon takia Froomelle.
Ehkä Roglic:n pää ei vain kestä loppuun asti. Tourilla v.2018 varma 2-tila ennen viimeistä etappia meni ohi huonon aika-ajon takia Froomelle.
Tuo voisi päteä biljardiin. TT-ajossa tuo on kyllä kiinni vain pelkästään aamun kunnosta.
Tuo voisi päteä biljardiin. TT-ajossa tuo on kyllä kiinni vain pelkästään aamun kunnosta.
Minähän en tästäkään mitään tiedä, mutta kyllä se pää meinaa ihan pirusti jopa temposikailussa.
Quintanasta oli jo aiemmin puhetta. Taisi Nairo säästellä taas eilen paukkuja ikämieskisoihin. Niinkuin on tehnyt lähes aina, kun joutuu puhkomaan tuulta. Ei yllättänyt.
Kuten jo muinoin mainitsin, niin Kolumbialaisten proffaurat seuraavat lähes poikkeuksetta samaa rataa. Nairo on jo pidemmällä tässä kehityksessä, Bernal vasta tapailee ensimmäistä vuottaan. Saa nähdä tuleeko Bernal takaisin.
Summa summarum: hieno ja viihdyttävä kisa. Ja oikea voittaja.
Minähän en tästäkään mitään tiedä, mutta kyllä se pää meinaa ihan pirusti jopa temposikailussa.
Niin en tiedä miten se tuossa voisi vaikuttaa. Pogacarin oli pakko ajaa yli 30w kovemmalla keskiteholla. Roglic oli lopussa tuon näköinen, koska joutui vetämään totaaliset överit väliaikojen vuoksi. Tomppa oli kai ajanut noin 430-440w teholla. Pogacarin tehot on pakko olla tosi lähellä tuota, eli huikeat tehot, jos paino on lähellä 65kg.
Niin en tiedä miten se tuossa voisi vaikuttaa.
Aika-ajo on vahan niin kuin kirjoittaminen, aktiiviset raajat tekee tyota itsenaisesti, autonomisina yksikkoina.
Pogacarin oli pakko ajaa yli 30w kovemmalla keskiteholla. Roglic oli lopussa tuon näköinen, koska joutui vetämään totaaliset överit väliaikojen vuoksi. Tomppa oli kai ajanut noin 430-440w teholla. Pogacarin tehot on pakko olla tosi lähellä tuota, eli huikeat tehot, jos paino on lähellä 65kg.
UEA:n voimakaksikko (tai kolmikko) hieman meni metsaan Saudier Duvalissa Riccon ja Piepolin kanssa. Geox TMC:ssa Cobon onnistuminen oli hyvin lahella. Jospa nyt Pogacarin kanssa tehdaan pysyvaa historiaa. :D
Jeppekoira
20.09.2020, 22.03
Niin en tiedä miten se tuossa voisi vaikuttaa.
Varmaan isossa kuvassa tosiaan menee niin että ensisijaisesti fyysistä kuntoa mittaavissa lajeissa pään kestämisellä on vähemmän merkitystä (vs teknisemmät/taktisemmat lajit).. Mutta kyllähän pyöräilyssäkin ja jopa aika-ajossa sillä voi olla ratkaiseva merkitys. Ensinnäkin jos on ihan kunnolla kipsissä, niin se on tosi paljon myös fyysinen kokemus. Toiseksi, mitä jos kisan loppua kohden jännittää ja käy ylikierroksilla eikä vaikka saa sen takia nukuttua kunnolla useaan yöhön.. Ylipäätään jotkut saavat kisan aiheuttamasta jännityksestä lisää virtaa ja jotkut lamaantuvat/kipsaavat. En tunne roglicia tai pogacaria kovin hyvin henkilökohtaisesti joten en tiedä oliko tällä mitään tekemistä kisan lopputuloksen kannalta tällä kertaa.
^ Tää on hyvä huomio. Pään kestävyyttä mitataan myös suorituksen ulkopuolella. Keltapaidan palkintoseremoniat, lehdistöhaastattelut, sponsoritapaamiset yms. kissanristiäiset aiheuttaa sen että pääsee monesti tunnin myöhempään hotellille kunnolla syömään, palautumaan ja fysioterapeutin käsittelyyn kun muut. Keltapaidan joukkueen bussi saattaa joutua käkkimään liikenneruuhkissa kun pääsee viimeisten joukossa maalipaikalta pois hotellille. Saattaa ruveta sekä nupissa että kropassa tuntumaan kun jää vähemmän palautumisaikaa. Jokainen palauttava tunti on pitkässä juoksussa tärkeä.
Ei siihen suorituskyvyn notkahtamiseen tarvita kuin 1-2 vähän huonommin nukuttua yötä. 10-11 tunnin yöunen sijaan vaikka vaan 6-7h niin se heijastuu jo suoritukseen kun joka päivä ajetaan. Loukkaantumiset rassaa vielä erityisen paljon kun yöuni monesti katkonaista. Uni on parasta sekä kropalle että päälle. Lance on muistaakseni joskus sanonut että fyysisesti tasaväkisestä porukasta Tourin voittaa se joka pystyy nukkumaan eniten. Lance taisi joskus käyttää helikopteria palaamiseen hotellille jostain etäisestä mäkimaalista.
PS. Joukkueiden busseista vielä että nehän on luxus-busseja. Tilaa on, suihkut yms. Sky suunnitteli muutama vuosi semmoista bussia jossa makuuosastot mutta UCI ei hyväksynyt koska "epäreilu kilpailullinen etu". Hotellien sijannista sen verran että järjestäjät yrittää niissäkin tasapuolisuutta eli jos etäisyys maalipaikasta vaihtelee niin sitten näitä etäisyyksiä tasoitetaan niin että joskus joukkue kauempana ja joskus lähempänä.
Ratamestarin pelisilmä ei tänä vuonna osunut oikeaan, ilmeisesti haluttiin jättää aika-aja viimeiseksi ettei vain ratkea liian aikaisin. Mutta olisi tullut todella mielenkiintoinen seurata miten Jumbo olisi ajanut hyökkäys moodissa. Nyt oli varmistelua, kun Roglic oli keltaisessa (Jonka sitten Pogacar hienosti hyödynsi mahtavalla aika-ajo suorituksella).
karjala67
21.09.2020, 01.00
Ratamestarin pelisilmä ei tänä vuonna osunut oikeaan, .
No kyllähän tuo osui ihan nappiin. Saatiin näpäytys siitä, että varmistelemalla ei voiteta vaan olisi pitänyt hyökätä enemmän.
Niin, ja jos roglic olisikin ollut kovempi alussa olleessa tt:ssä, niin sitten vasta olisikin saatu tylsä touri.
Tämä lopussa ajettu tt osui omasta mielestäni täysin nappiin. Nyt oli kahdella kaverilla mahdollisuus ratkaista voitto, juuri tässä yhdessä ajossa ja siihen ladattiin kaikki. Alussa ajetulla ei olisi ollut taisteluparia taistelemassa voitosta, vaan ainoastaan aikaerosta. Nyt tästä tuli eeppinen taisto, joka muistetaan pitkään. Altavastaajan viedessä voiton "varmalta voittajalta". Upea juttu.
No kyllähän tuo osui ihan nappiin. Saatiin näpäytys siitä, että varmistelemalla ei voiteta vaan olisi pitänyt hyökätä enemmän.
Ei ainakaan tänävuonna toiminut, vaan ajettiin puolustavasti. En tiedä sitten jatkossa, kuitenkin keltaisen paidan menettäminen tyhmästi katkeamalla omaan hyökkäykseen ei näytä kovinkaan hyvältä sponsorien silmissä. En tiedä miten sitten jos Pogacar ylivoimaisuus aika-ajossa olisi ollut etukäteen tiedossa.
Juha Lehtinen
21.09.2020, 12.10
Ainakin Pogacaria vastaan Roglicin pitää treenata aika-ajossa pienemmän välityksen ja nopeamman kadenssin sijaan ajamaan isommalla välityksellä ja kestämään sen tuoma rasitus.
Polkimiin pitää painaa vaan watteja. Pogan ajo oli huima. Luin juuri aika vertailun ja poga oli paras tasamaalla ja mäissä. 5s tuli ainoastaan dumoulinille takkiin tasaisella.
Mäkimies porte ajoi mahtavan ajon ja silti tadje oli nopeampi mäessä. Tuo oli vaan silkkaa ylivoimaa. Mikään hipostelu tai tekniikka ei auta, jos vaan polkee kovempaa. Älytön ajo.
https://www.cyclingnews.com/features/analysis-where-tadej-pogacar-won-the-tour-de-france-time-trial/
Firlefanz
21.09.2020, 13.08
Ainakin Pogacaria vastaan Roglicin pitää treenata aika-ajossa pienemmän välityksen ja nopeamman kadenssin sijaan ajamaan isommalla välityksellä ja kestämään sen tuoma rasitus.
Mulla on semmoinen käsitys että keltapaidan lauantaisessa aika-ajossa oli jopa silmiinpistävää se että kadenssi oli poikkeuksellisen korkea. Tahtoo sanoa että muistikuva on jotenkin sellainen että silloin kun aika-ajo on sujunut kadenssi on ollut matalampi.
Voi olla että muistan väärin eikä minulla ehkä ole tarvittavan tarkkaa silmääkään, mutta esim. näitä asioita minua paremmin tunteva (ja paremmin kirjoittava) The Inner Ring kuvasi lauantaina näkemäänsä: "Roglič was pedalling like a child on a new mountain bike who hasn’t worked out how to change gears, his feet spinning but hardly moving forwards." Vähän väritettyä, kenties, mutta mielestäni ehdottoman osuvaa.
Pointti on siis sama kuin havainnossa siitä että Roglič ajoi torstaina mäissä epätavallisen paljon putkelta. Ehkäpä hän vain yritti hivenen epätoivoisestikin saada suuremmalla kadenssilla itsestään ulos niitä watteja joita hän ei tuntenut pystyvänsä tuottamaan niillä isommilla välityksillä joita hän on normaalisti käyttänyt?
Minä tosiaan uskon, että tuokin johtui vaan pogacarin ylivoimasta. Roglicin ajo hajosi, kun hän yritti väkisin tuottaa enemmän watteja mihin kykeni. Väliajat huusivat jatkuvasti korvaan "KOVEMPAA" vaikka mentiin jo maksimia.
Juha Lehtinen
21.09.2020, 13.34
Mulla on semmoinen käsitys että keltapaidan lauantaisessa aika-ajossa oli jopa silmiinpistävää se että kadenssi oli poikkeuksellisen korkea. Tahtoo sanoa että muistikuva on jotenkin sellainen että silloin kun aika-ajo on sujunut kadenssi on ollut matalampi.
Voi olla että muistan väärin eikä minulla ehkä ole tarvittavan tarkkaa silmääkään, mutta esim. näitä asioita minua paremmin tunteva (ja paremmin kirjoittava) The Inner Ring kuvasi lauantaina näkemäänsä: "Roglič was pedalling like a child on a new mountain bike who hasn’t worked out how to change gears, his feet spinning but hardly moving forwards." Vähän väritettyä, kenties, mutta mielestäni ehdottoman osuvaa.
Pointti on siis sama kuin havainnossa siitä että Roglič ajoi torstaina mäissä epätavallisen paljon putkelta. Ehkäpä hän vain yritti hivenen epätoivoisestikin saada suuremmalla kadenssilla itsestään ulos niitä watteja joita hän ei tuntenut pystyvänsä tuottamaan niillä isommilla välityksillä joita hän on normaalisti käyttänyt?
Tuota tarkoitinkin että Roglicin kampipyöritys vaikutti poikkeuksellisen korkealta ikään kuin liian kevyellä välityksellä, isommalla välityksellä olisi voinut saada enemmän watteja käyttöön. Mielestäni Roglic ajoi viime vuonna Girossa Bolognan aika-ajon jyrkän osan pienemmällä kadenssilla/isommalla välityksellä vaikka matka olikin lyhyempi mutta siitäkin huolimatta. Voi olla että Roglicilta loppui usko itseensä.
Minä en korkeaa kadenssia lähtisi arvostelemaan. YouTubesta voi katsella esim. Chris Froomen aika-ajojen kadensseja, eikä sielläkään harvalla kadenssilla voimalla runtattu. Wattien tuottamisen kaava varmaan kaikille selvää ja yksi mahdollisuus nopeuden nostamiseen on kohottaa kadenssia...
Hieno Tour. Ajajat sen kisan tekee eikä reitti, mutta kyllä kisan loppuun sopii tuommoinen aika-ajo. Asiasta kukkarukkuun eli vähän skeptinen olen sen suhteen että UAE ja Pogacarin taustalla häärii vahvasti mm. tohtori Inigo San Millán joka tehnyt Pogacarin kanssa yhteistyötä pitkään. Pogacar on San Millánin löytö, 18v todennut poikkeuksellisen lahjakkuuden. 10v lähtien treenannut slovenialaisen sprintterin Andrej Hauptmanin opastamana. 2019 sitten solmittu pitkä, 6v sopimus UAE:n kanssa. Noin pitkät sopimukset on harvinaisia ammattipyöräilyssä.
Tällä tohtorilla on sanoisinko rosoinen menneisyys mm. joukkueissa Vitalicio Seguros, ONCE, Saunier Duval ja Astana. San Millan tehnyt yhteistyötä mm. seuraavien ajajien kanssa: Joseba Beloki, Abraham Olano, Chris Horner, Jorge Jackshe, Leonardo Piepoli, David Millar ja Alexander Vinokourov.
Itse en anna hämärän tohtoritaustan sen kummemin vaikuttaa omiin tuntemuksiin kisasta, hienoa viihdettä ja paras Tour jota seurasin moneen vuoteen.
415W ja 6.4W/kg oli muuten ym. tohtorin laskelma Pogacarin wateista aika-ajossa. Pogacar halusi ajaa ilman tehomittaria ettei olisi "lukinnut" itseään mihinkään teholukemaan. Jos ajatellaan vielä asetelmaa ennen aika-ajoa niin Roglic on kuitenkin voittanut Pogacarin aika-ajoissa aikaisemmin lukuunottamatta 9s tappiota tämän vuoden kansallisessa kisassa. Saattoi siis olla että Jumbo-Visma oli luottavainen sen suhteen että 57s ennen aika-ajoa on riittävä ero Roglicin eduksi.
https://caposts.com/sports/pogacar-a-tiger-with-the-appearance-of-a-cute-kitten/
https://pezcyclingnews.com/amp/interviews/pez-interviews-pro-dr-inigo-san-millan/
Roglic ajoi aika-ajon niin hyvin kuin tällä kertaa pystyi eikä hänen aika-ajokyvyt ole mitään junioritasoa vaan ihan huippuluokkaa (ja oli myös etapin viides...). Jätkä on voittanut lukuisia aika-ajoja ympäriajoissa/etappikisoissa ja MM-hopeaa 2017. Tältä pohjalta itse en ymmärrä tätä kritiikkiä jotain pyöritysnopeutta kohtaan; joskus ei kulje.
Kyllä se varmaan on niin että ei nuo maailman huippukuskit osaa ajaa itselleen sopivalla kadenssilla, eikä niiden valmentajatkaan ymmärrä polkemistekniikasta mitään.
Firlefanz
21.09.2020, 16.58
@Kuhan ja @UKP: en nähtävästi kyennnyt esiintuomaan haluamaani pointtia riittävän selkeästi, jos kommenttini luettiin kritiikkinä ylipäätään. Esitin käsityksen siitä että Rogličin pyöritysnopeus oli poikkeuksellinen verrattuna hänen aiempiin suorituksiinsa (eli juuri niihin joilla hän on menestystä niittänyt) ja oman pohdintani tai pikemminkin arvaukseni siiitä mikä muutoksen lauantaina aiheutti tai mikä sen takana piili.
Myönnän auliisti niin tietämykseni vähäisyyden kuin kokemukseni olemattomuuden, mutta ymmärtääkseni Froomen normaalisti käyttämä kadenssi on hänelle paras ja Rogličilla on vastaavasti omansa. Kumpaakaan en lähtisi arvostelemaan, mutta aivan yhtä lailla voisin ruveta pohtimaan miksi Froomen pyöritysnopeus olisi epätavallinen ja jos hänen suoritustasonsa samalla jäisi siitä mitä häneltä on totuttu odottamaan, saattaisin uskaltaa esittää arvelun että asioilla on yhteyttä.
Ei niin että "väärä" kadenssi olisi syy "huonoon" tulokseen, vaan niin että kummallekin löytyy yhteinen syy - josta kadenssin muuttuminen tai sen muuttaminen on siis ainoastaan näkyvä oire. Ja se syy voi olla "joskus ei kulje", "un jour sans" tai se että tällä kertaa kolmen viikon aikana kumuloitunut rasitus iski.
@Pexi: kyllä se tosiaan niin täytyy olla.
Ei mulla ollu tarkotus kohdistaa kommenttiani keneenkään, mutta samaa mieltä olen sinun kanssasi. Lähinnä itteä ärsyttää turhat jälkeenpäin spekuloinnit (media/velonews/inner ring, podcastit, Lancen mielipide jne jne..). Primoz taisi itse sano ettei vaan pystynyt tuottamaan enemmän watteja.
Enemmänkin kommenttini kohdistui nimim. Juha Lehtinen kommentointiin. Pahoittelut epäselvästä viittauksesta.
Mun mielestä Roglic ajoi muillakin etapeilla korkealla kadenssilla, ainakin jos vertasi Pogacariin, joka näyttää ajavan verrattain matalalla kadenssilla. Nämä on varmasti yksilöllisiä juttuja, millä kadenssilla kukin pystyy tuottamaan suurimmat tehot. Mulla pisti myös silmään, että Roglic olisi tällä tourilla käyttänyt yleisesti korkeampaa kadenssia kuin aiemmin, ei pelkästään aika-ajossa vaan muillakin etapeilla. Tästä olisi kiva saada dataa ja syitä siihen, miksi tällainen muutos on tehty, jos näin on.
Lancen videossahan tuo syy korkealle kadenssille kerrotaan :)
Pogalla on ilmeisesti jotain uusia nappeja, jotka vaikuttavat enemmän voimaan.
Mikäs sivusto se laskeskeli watteja? Siis mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta. Onhan pogacarin ilman mittareita ajo tosi pureva tarina, mutta voi siinä olla takana muutakin. Tuotetut tehot saattavat olla liian kovat.
Juha Lehtinen
21.09.2020, 17.54
Enemmänkin kommenttini kohdistui nimim. Juha Lehtinen kommentointiin. Pahoittelut epäselvästä viittauksesta.
Ei ole minullakaan asiantuntemusta vaan kommenttini perustui pelkästään visuaaliseen havaintoon. En yhtään epäile etteikö Roglic ammattilaisena tiedä millä kadenssilla/tekniikalla työnsä tekee. Jos tuo oli parasta mihin Roglic pystyi kauantaina niin ilmeisesti hänellä ei ollut enää jalkaa kun tuo ei riittänyt pitämään häntä ykkösenä. Pahoittelut kuitenkin asiantuntemattomasta kritiikistäni.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tsekkasin Stravasta, että esim. Grand Colombierin nousussa Pogacarin keskikadenssi oli 90 rpm. Ehkä se vain näyttää hitaalta, kun vertaa Rogliciin :)
Juha Lehtinen
21.09.2020, 17.56
Cyclingnews sivulla on mielenkiintoinen artikkeli joka kertoo että Pokacar ajoi etappi 20 nousun pelkällä fiiliksellä ilman tietokonetta ja tehomittaria.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Joo, pyörän vaihdon jälkeen mentiin pelkällä fiiliksellä. Joka vaikutti olevan hyvä.
Pahoittelut kuitenkin asiantuntemattomasta kritiikistäni.
Sent from my iPhone using Tapatalk
OT. Herkkähipiäisyyn huipussaan. Tarvetta hamekankaalle?:)
Juha Lehtinen
21.09.2020, 18.43
OT. Herkkähipiäisyyn huipussaan. Tarvetta hamekankaalle?:)
Varoiksi pitää pahoitella vaikka alkuperäisessä vastauksessa jokaista sanomista tarkoitankin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HXX1100H
21.09.2020, 19.21
^ Täytyy sanoa että kävi samat ajatukset mielessä tuotetuista tehoista / ilman mittareita ajo.
Ammattipyöräilyssä on löydetty uusi tapa hyödyntää lapsihormonia. Huipulle nousee nyt aina vain nuorempia ajajia. Entinen kestävyysurheilijan huippuikä 28-32 vuotiaana ei ole enää mitään lapsiin verrattuna.
Onneksi lapsihormonin vaikutus näyttäisi kestävän vain vuoden. Lisäksi kehitys ei voi johtaa kovin nuoriin urheilijoihin, sillä kolmipyörä ei ole UCI-hyväksytty.
Mutta... jos joku näyttää liian hyvältä ollakseen totta, jossakin on savuava koira haudattuna, sanokaa minun sanoneen.
Tuossahan on perinteisen kestävyysurheilun kaavan mukaan ajettu vasta 10 vuotta pohjia. Jännä nähä miten sitten kulkee, kun aletaan treenaamaan kovempaa.
Poiminta Cyclingnewsin Tom Dumoulin jutusta:
Dumoulin has been on a positive trajectory since the Tour de l'Ain, going from 11th there to seventh at the Dauphiné, and now seventh at the Tour.
His ride in Saturday's time trial was his best result at a Grand Tour since the final time trial at the 2018 Tour, even if the abiding memory of his performance will be his bewilderment at Pogačar's ride – "I don't know how Pogačar climbed a minute faster than I did," he said later on Saturday afternoon.
The theme of bewilderment continued on Sunday, with the 30-year-old insisting that he had put up power numbers comparable to his 2017 World Championships time trial victory in Bergen, Norway.
"My values were World Championship-worthy values. That's great to see," he said. "That's why I was all the more surprised that Pogačar was 1:21 faster.
"I'm sure I can tell you I'm never going to reach that level. I may be able to win one per cent somewhere, but not five per cent."
https://www.cyclingnews.com/amp/news/tom-dumoulin-i-was-closer-to-stopping-than-continuing-my-career/
Niin tomppahan oli 5s nopeampi alun tasaisella. Lopun dumoulin ajoi aika-ajo pyörällä, kun tadej vaihtoi maantiefillariin.
Mitähän oli yhteenlaskettu painoero? 5kg? Noista ajoistahan voisi laskea, paljonko enemmän pogacarin on pitänyt tuupata watteja loppumäkeen.
Edelleen olen sitä mieltä, että tuo tohtorin arvio, 415w, on alakanttiin. Jos siis tomppa polki sen 430-440w. Painoeroa herroilla taitaa olla vain 3kg.
Twitterissä kerrotaan että alustavat tutkimukset dopingista on aloitettu Touriin liittyen. Todennäköisesti tämä voi liittyä Arkea-Samsiciin. Poliisi oli tehnyt ratsian joukkueen hotelliin ja tutkinut mm. Nairon sen veljen ja Winner Anaconan huoneet, joukkueen autot ja fysioterapeuttien tilat.
https://www.tuttobiciweb.it/article/2020/09/21/1600701199/perquisizioni-al-tour-arkea-samsic-nairo-quintana-colombiani-della-arkea
Kyseessä on siis alustavat tutkimukset. Ei ole tietoa onko ratsiassa mitään löydetty.
Korjaus: Arkea-Samsic kohdistunut poliisin ratsia on Le Equipen artikkelin mukaan tehty viime keskiviikkona Meribelissä:
https://www.lequipe.fr/Cyclisme-sur-route/Actualites/Tour-de-france-une-perquisition-a-eu-lieu-a-l-hotel-de-nairo-quintana/1174375
Mikäs sivusto se laskeskeli watteja? Siis mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta. Onhan pogacarin ilman mittareita ajo tosi pureva tarina, mutta voi siinä olla takana muutakin.Tuotetut tehot saattavat olla liian kovat.
Jonkun laskelman mukaan 6,9 W/kg. Kolmeviikkoisen kisan viimeisen etapin viimeisellä 16 minuutilla. Aletaan olla aika lähellä vuotta 1994 jolloin 24-vuotias Pantani ajoi Hautacamin 7,05 W/kg tehoilla.
Niin tomppahan oli 5s nopeampi alun tasaisella. Lopun dumoulin ajoi aika-ajo pyörällä, kun tadej vaihtoi maantiefillariin.
Mitähän oli yhteenlaskettu painoero? 5kg? Noista ajoistahan voisi laskea, paljonko enemmän pogacarin on pitänyt tuupata watteja loppumäkeen.
Edelleen olen sitä mieltä, että tuo tohtorin arvio, 415w, on alakanttiin. Jos siis tomppa polki sen 430-440w. Painoeroa herroilla taitaa olla vain 3kg.
Jos Pogacar painaa 66kg ja 6,9 W/kg arvio pitäisi paikkansa, niin se antaisi tehoiksi 455 wattia viimeisellä 16 minuutilla.
Edelleen olen sitä mieltä, että tuo tohtorin arvio, 415w, on alakanttiin. Jos siis tomppa polki sen 430-440w. Painoeroa herroilla taitaa olla vain 3kg.
Pojilla on pituuseroa ilmeisesti 9 cm ja Dumoulinilla olemus on sen verran rotevampi, että 3 kg tuntuu kovin pieneltä erolta. Mutta tohtorin wattisatuihin ei tosiaan varmaan kannata ihan täysillä uskoa.
Stéphane Heulot näyttää avautuneen vuoden 1998 aikaisesta tiimikaveristaan Mauro Gianettista (Team UAE:n CEO) melko huolella. Tuolloin vuonna 1998 Mauro veti PCF:ää ja vietti kolme vuorokautta koomassa, toimi sittemmin R. Riccon aikana "chaudier" Saunier-Duvalin managerina. Heulot pitää Gianettin nykyistä postia samana kuin jos Al Capone olisi oikeusministerinä. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Olipa asiat vaikka niin kuin ne näyttävät olevan, niin hienoa urheiluviihdettä oli tämä ITT.
Pojilla on pituuseroa ilmeisesti 9 cm ja Dumoulinilla olemus on sen verran rotevampi, että 3 kg tuntuu kovin pieneltä erolta. Mutta tohtorin wattisatuihin ei tosiaan varmaan kannata ihan täysillä uskoa.
Stéphane Heulot näyttää avautuneen vuoden 1998 aikaisesta tiimikaveristaan Mauro Gianettista (Team UAE:n CEO) melko huolella. Tuolloin vuonna 1998 Mauro veti PCF:ää ja vietti kolme vuorokautta koomassa, toimi sittemmin R. Riccon aikana "chaudier" Saunier-Duvalin managerina. Heulot pitää Gianettin nykyistä postia samana kuin jos Al Capone olisi oikeusministerinä. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Olipa asiat vaikka niin kuin ne näyttävät olevan, niin hienoa urheiluviihdettä oli tämä ITT.
Ok, jos pituuseroa on noin paljon, niin sitten watit ovat enemmän kuin uskottavia. Pituus vaikuttaa todella paljon, varmaan enemmän, mitä w/kg.
Jos Pogacar painaa 66kg ja 6,9 W/kg arvio pitäisi paikkansa, niin se antaisi tehoiksi 455 wattia viimeisellä 16 minuutilla.
Etapilla 8, Col de Peyresourden nousussa Pogacarilla oli mittarit mukana ja tiedot meni Stravaan. Veti jo silloin 450 W tehoja yli 10 minuuttia, 6.77 W / kg.
https://www.cyclingnews.com/features/tour-de-france-power-analysis-tadej-pogacars-record-breaking-ascent-of-the-col-de-peyresourde/
Firlefanz
22.09.2020, 10.27
Stéphane Heulot näyttää avautuneen vuoden 1998 aikaisesta tiimikaveristaan Mauro Gianettista (Team UAE:n CEO) melko huolella. Tuolloin vuonna 1998 Mauro veti PCF:ää ja vietti kolme vuorokautta koomassa, toimi sittemmin R. Riccon aikana "chaudier" Saunier-Duvalin managerina. Heulot pitää Gianettin nykyistä postia samana kuin jos Al Capone olisi oikeusministerinä. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Glossaire_du_cyclisme
Dans le jargon du peloton, une chaudière désigne un coureur dopé
Avautumisen sisältöhän on sama - muttei yhtään vähemmän osuva - kuin toistakymmentä vuotta sitten eli silloin kun Ricco jäi kiinni CERA:sta Tourilla vuonna 2008. Silloinkin hän vertasi Gianettia Al Caponeen (jolle "olisi annettu keskuspankin avaimet"). Mutta on ehkä syytä lisätä ettei Heulotin näkemykset esimerkiksi Team Jumbo-Visman johdosta (joka "koostuu 80-prosenttisesti Rabobankin ja Michael Rasmussenin ajoilta") tai siitä millä keinoin joku 75-kiloinen ajaja "nousee mäkeä hullua vauhtia ja jatkaa hyytymättä sen jälkeenkin" eivät ole yhtään valoisampia.
Twitterissä kerrotaan että alustavat tutkimukset dopingista on aloitettu Touriin liittyen. Todennäköisesti tämä voi liittyä Arkea-Samsiciin. Poliisi oli tehnyt ratsian joukkueen hotelliin ja tutkinut mm. Nairon sen veljen ja Winner Anaconan huoneet, joukkueen autot ja fysioterapeuttien tilat.
https://www.tuttobiciweb.it/article/2020/09/21/1600701199/perquisizioni-al-tour-arkea-samsic-nairo-quintana-colombiani-della-arkea
Kyseessä on siis alustavat tutkimukset. Ei ole tietoa onko ratsiassa mitään löydetty.
Korjaus: Arkea-Samsic kohdistunut poliisin ratsia on Le Equipen artikkelin mukaan tehty viime keskiviikkona Meribelissä:
https://www.lequipe.fr/Cyclisme-sur-route/Actualites/Tour-de-france-une-perquisition-a-eu-lieu-a-l-hotel-de-nairo-quintana/1174375
Ratsiassa on löytynyt 100ml suolaliuosta ja välineet sen suonensisäiseen annosteluun. Tutkinta kohdistuu ilmeisesti vain kolumbialaisiin, joukkueen tiedotteen mukaan he eivät ole tutkinnan kohteena.
https://www.cyclingnews.com/news/french-police-open-doping-investigation-after-arkea-samsic-hotel-search-at-tour-de-france/
Sokeri-suolaliosta voidaan käyttää mm. plasman laajentamiseen ennen dopingtestiä hemoglobiiniarvojen vääristämiseksi. Dopingrangaistusta ei tällaisissa tapauksissa ole ilmeisesti annettu, ainakaan hiihdossa, mutta kilpailutuloksia on hylätty.
^ Juu. Veikkaisin että kyseessä on ikivanha tapa doupata eli veritankkaus pieninä annoksina ja sitten veriarvojen laimennus sokeri-suolaliuoksella. Biopassissa ei hälyttäviä muutoksia eikä hemoglobiinirajoja ylitetä. Kiinnijääminen mahdollista ainoastaan rysän päältä (Seefeld, hiihdon MM-kisat 2019) tai jos välineitä löytyy.
Veren säilytykseen tarkoitetuista pusseista tosin liukenee vereen pieniä määriä muoviperäistä ns. pehmitintä joka pystytään erottamaan testeissä (Contadorin tapaus). Tämä ei kuitenkaan johda vielä rangaistuksiin, koska vastaavia muoviperäisiä aineita löytyy mm. ruuan säilytyksen yhteydessä käytetyistä muoveista. Pehmittimien löytyminen näytteistä voi johtaa siihen että joutuu tarkempaan syyniin ja ratsioiden kohteeksi.
Lieneekö sitten jotkut tahot edistyneet niin pitkälle veren varastoinnissa että verinäytteeseen ei kerry mitään jälkiä säilytyksestä. Lasipulloistakin jää vereen jälkiä ja ainahan voi nauttia veren sijasta Coca-colaa lasipullosta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veritankkaus
Hienoa viihdettähän touri oli taas. Mutta kieltämättä surkeaa, ettei oikeasti mikään ole muuttunut, tai tule muuttumaan.
Mäkeä noustaan kaikkien gc kuskien voimin nopeammin kuin lance aikoinaan. Tubeless on varmaan vaan tosi nopea nykyään.
Jep, dopingin suhteen mikään ei ole muuttunut. Pyöräilyn tuloslistat kannattaa yhä edelleen kirjoittaa lyijykynällä... Mutta kuitenkin palkintokorokkeen kuskeja voi juhlia ja toivoa "puhtautta".
Munarello
22.09.2020, 17.50
Ei kai se ratsia pelkästään Quintanan veljeksiin ja Anaconaan kohdistunut kun kerran on pidätetty kaksi tallin toimitsijaa, jotka taitavat olla molemmat ranskalaisia. Mutta jos douppasivat niin ehkä niitä vähemmän onnistuneita satsitteluja. :D Ehkäpä noilla divaritason tiimeillä on vaan divaritason välineet d-vitamiiniasioissa..
Jep, dopingin suhteen mikään ei ole muuttunut. Pyöräilyn tuloslistat kannattaa yhä edelleen kirjoittaa lyijykynällä... Mutta kuitenkin palkintokorokkeen kuskeja voi juhlia ja toivoa "puhtautta".
Muuttunut sikali ettei yhta kovaa olla ajettu juuri koskaan. Kovemmat ohjelmat, tai perinteiset ohjelmat lahjakkaimmille kuskeille. Koska jo lahtokotaisesti oli syy olettaa Jumbolla olevan salaatissa parempaa kuin talonkastikeet, ei yllattanyt etta kommentit TP:n temposta oli melko hillityt. Hitto tuo ITT kyrsii vielakin, kuten A.C 2009 (?) joka on jokseenkin verrattavissa tahan.
Salaliittoteoria
22.09.2020, 23.50
Pyöräilyn lisäksi myös yleisurheilussa ja hiihdossa noustaan nykyisin terävimmälle huipulle hämmentävän nuorina. Minua kiinnostaisi erityisesti se, mitä ennen varsinaisen kilpauran alkamista nuorena/lapsena, mutta kuitenkin täysin ammattimaisesti harjoiteltaessa tapahtuu ?
No, jospa biopassi otetaan vakavasti.
Mikäli on tarkoitus nousta maailmalle, niin lähtötaso on viisainta säätää kohdilleen jo ajoissa. Näin niitä superlupauksia löytyy.
Pyöräilyn lisäksi myös yleisurheilussa ja hiihdossa noustaan nykyisin terävimmälle huipulle hämmentävän nuorina. Minua kiinnostaisi erityisesti se, mitä ennen varsinaisen kilpauran alkamista nuorena/lapsena, mutta kuitenkin täysin ammattimaisesti harjoiteltaessa tapahtuu ?
1-14v mieletön tuntimäärä monipuolista liikuntaa ja määräpainotteista harjoittelua. Fyysisen kasvun vaiheessa tarvitaan monipuolista liikuntaa jotta vältyttäisiin vammoilta. Määrää ei voi korvata millään kikkakonsteilla jos ajatellaan kestävyysurheilua. 14v-16v vanhana päälajin valinta ja sen jälkeen systemaattista lajiharjoittelua. Lahjakkuudet tulee viimeistään 14-16v vaiheessa esiin kun kasvuerot tasoittuvat. Geneettinen perimä ja kapasiteetti jalostetaan huippuunsa 18v mennessä. Kestävyyslajeissa tietenkin sydän ja verenkierto on ratkaisevia tekijöitä. Hapenottokykyyn liittyvissä mittauksissa suurimmat arvot testeissä alle 20v.
https://www.youtube.com/watch?v=IVrURo_6TwI
13:40 -> Tämän perusteella primoz ei edes ajanut huonosti, pogacar oli vaan uskomattoman kova
Ratsiassa on löytynyt 100ml suolaliuosta ja välineet sen suonensisäiseen annosteluun. Tutkinta kohdistuu ilmeisesti vain kolumbialaisiin, joukkueen tiedotteen mukaan he eivät ole tutkinnan kohteena.
https://www.cyclingnews.com/news/french-police-open-doping-investigation-after-arkea-samsic-hotel-search-at-tour-de-france/
Sokeri-suolaliosta voidaan käyttää mm. plasman laajentamiseen ennen dopingtestiä hemoglobiiniarvojen vääristämiseksi. Dopingrangaistusta ei tällaisissa tapauksissa ole ilmeisesti annettu, ainakaan hiihdossa, mutta kilpailutuloksia on hylätty.
"Tippa" myos jeesaa palautumista ja puhtaan veren laajentaminen parantaa suorituskykyä. Ei napsahda nalli douppitestissä, kiellettyjä menetelmiä ne ovat ja voivat johtaa rangaistuksiin, mutta pitää jäädä rysän päältä kiinni.
Veritankkaus pieninä annoksina ei taida olla sellaista douppausta, jolla kutitellaan ulos lauantain kaltainen supersuoritus. Voisiko kyseessä olla ihan perinteinen kortisoonipiikki kankkuun perjantaina ja lauantaina tuntuu ettei fillarissa ole ketjua? Onkohan Pogacarilla TUE kortisonille?
cityfiuge
25.09.2020, 20.51
"Tippa" myos jeesaa palautumista ja puhtaan veren laajentaminen parantaa suorituskykyä.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta kuinka suolavesi parantaa suorituskykyä? Laimennuksen tajuan kyllä ja eikös ne Lahdessa jääneet kiinni juuri näistä kiellettyjen aineiden peittelyyn tarkoitetuista valmisteista.
Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla
Veritilavuutta lisäämällä (ihan siis veren plasmaa, eli sitä ei-punasolumassasa) helpotetaan veren palautumista lihaksista takaisin sydämeen; kun on suuri määrä nestettä, sitä on helpompi kuljettaa ylämäkeen jaloista sydämeen. Näin sydän täyttyy verestä enemmän, ja joka lyönnillä sydän pystyy pumppaamaan suuremman määrän verta verenkiertoon. Vaikka veri onkin hieman laimeampaa, efekti on sen verran reippaampi, että punasolujakin liikkuu nopeammin. Ja näin lihakset saavat enemmän happea kuin ennen plasman laajennusta.
Tosin suorituskyky on parantunut testeissä tällä tavoin vain kuntoilijoilla. Eliittiurheilijoilla on sydämen iskutilavuus ja veritilavuus jo pitkäaikaisten harjoitusadaptaatioiden jälkeen niin hyvässä jamassa, että heillä ei plasman lisäys ole tuonut suorituskykyparannusta levänneessä olossa. Ehkä heilläkin tuo operaatio tosin auttaa etappikisoissa, jos illan ravintotankkauksella ei ehditä saada etapin aikana laskenutta verimäärä palautetua normaaliksi ennen seuraavan päivän kisasuoritusta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.