Näytä tavallinen näkymä : XC Täysjoustot, hiilikuiturungolla
Pitäisi alkaa tutkia valikoimaa ensi vuoden pyörä hankintaan mistä haarukoida sitten itselle sopiva budjettiin mahtuva peli. XC tyyppiseen ajoon täysjoustoa eli jousto jotakuinkin 100-120mm luokkaa ja hiilikuiturungolla. Muita vaatimuksia ei juurikaan ole tässä vaiheessa koska haluaisin saada nyt alkuun listaa merkeistä/malleista jotka osuu tuohon haarukkaan ja jotka on nimenomaan enemmän XC pyöriä. Tarkoitus on että pyörän paino olisi 10-12kg välissä jotta kulkee jotakuinkin kevyesti. Kiitos jos joku viitsii seminoviisia jeesata alkuun tässä projektissa. Hinta haarukka on n. 1500-3000€
Tässä ne mallit mitkä jo tiedän sopivan tuohon speksiin:
Canyon Lux
Orbea Oiz
Jukka Häkämies
14.10.2019, 11.01
Jos koko sattuu kohdalleen niin https://www.hawaii.ee/en/spark-rc-900-team-269752 saisi aika asiallisen pelin.
Roselta löytyy eri hintaisia. Tässä tuohon haarukkaan:
https://www.rosebikes.fi/rose-thrill-hill-2-2681092
JanneKii
14.10.2019, 15.12
Canyonin Lux tietysti; https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/
Trekin Top Fuel, Pivot Mach 4(29) SL, Rutsin Blur, Cannondale F-Si.
SamiMerilohi
15.10.2019, 10.29
Kyllä se melkeinpä tuo Lux olisi. Alle 3000 € ja alle 12 kg on sellainen yhtälö, joka rajoittaa vaihtoehtoja tosi paljon. Esimerkiksi nuo Kanuunan mainitsemat pyörät taitaa kaikki mennä yli budjetin.
https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-o1e-8-8-c-black/ Focus O1E
Ja Mondrakerissa olisi markkinoiden paras geometria, mutta hinta vähän pompsahtaa https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/466/737524/2020-mondraker-f-podium-carbon-medium-demo
Kyllä se melkeinpä tuo Lux olisi. Alle 3000 € ja alle 12 kg on sellainen yhtälö, joka rajoittaa vaihtoehtoja tosi paljon. Esimerkiksi nuo Kanuunan mainitsemat pyörät taitaa kaikki mennä yli budjetin.
Jos kolmea tonttua inasen venyttää, saa Pivotin (https://www.ridemore.fi/pivot-mach-429-sl-red-l-vc17l04337--164728-0013-t ). Joo, muuten taitaa mennä yli kuiturungolla. Totta. Pistin vaan muistin syövereistä muihin kriteereihin sopivia rytyyttimiä.
Jos kolmea tonttua inasen venyttää, saa Pivotin (https://www.ridemore.fi/pivot-mach-429-sl-red-l-vc17l04337--164728-0013-t ).
Vaikuttaa aika kovalle paketille, kashimaa, XO1 ja jos oikein luin niin koko setin paino 10,4 kg
Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla
Hyviä vinkkejä eri malleihin. Kiitos jo näistä. Budjetti on nyt tuo ja toki aina pitää olla inasen pelivaraa mutta pääasia että saa nyt jonkinmoisen listauksen malleista mitä speksailla talven yli. Tosiasia on että tuolla budjetilla Luxi on se ehkä järkevin koska niissä vain on kaikki palikat tasavahvoja aina paketin sisällä eikä niin että tietyllä yksittäisellä osalla speksataan pyörää houkuttelevammaksi. Toki olen on Luxeista päätymässä CF SL 7.0 jolla on 3300€ hintaa 😁 Ihan vain siksi että osasarjat ja muu kampe on just sen halutun verran parempia.
Hyviä vinkkejä eri malleihin. Kiitos jo näistä. Budjetti on nyt tuo ja toki aina pitää olla inasen pelivaraa mutta pääasia että saa nyt jonkinmoisen listauksen malleista mitä speksailla talven yli. Tosiasia on että tuolla budjetilla Luxi on se ehkä järkevin koska niissä vain on kaikki palikat tasavahvoja aina paketin sisällä eikä niin että tietyllä yksittäisellä osalla speksataan pyörää houkuttelevammaksi. Toki olen on Luxeista päätymässä CF SL 7.0 jolla on 3300€ hintaa �� Ihan vain siksi että osasarjat ja muu kampe on just sen halutun verran parempia.
Tuo on kyllä hyvä paketti. Hiilarirunko, Foxin Elite Performance iskarit, XT:n uusi 12-vaihteinen osasarja jarruja myöten, hissitolppa ja DT:n kiekot ratchet-vaparilla.
EDIT: Kannattaa vaan varoa noiden Canyonin mallejen kanssa sitä jos tilauksen jättää vasta kevääseen, että saatavuus onkin vasta ensi syksynä tai koko malli loppuunmyyty.
Jukka Häkämies
15.10.2019, 23.00
Tuo linkin Pivot EI taatusti paina 10,4 kiloa. Todellinen paino on varmaan 12 kilon huitteissa polkimineen.
Tuo linkin Pivot EI taatusti paina 10,4 kiloa. Todellinen paino on varmaan 12 kilon huitteissa polkimineen.
Joo, tekstissähän sanotaankin "Frame weight from 5.3lbs (2.4Kg) and sub 23lb (10.4kg) complete". Eli rahalla saa tuosta 10,4-kiloisen.
Mutta jos budjetin kasvatus sallitaan ja koko natsaa niin Sportaxissa olisi mehukas Strutsin Blur: https://www.sportax.fi/product/1982/santa-cruz-blur-c-xe-kit
Paksupolkija
22.11.2019, 19.11
Saako tuohon Canyon Luxiin loiventavan anglesetin? Voisi olla kova sana noin jyrkkään keulaan ja kelpaisi itsellekin polkutykiksi. Tuolla vakiokeulalla satulakulmakin jyrkkenisi hiukan ja auttaisi ylämäkiin. Tietenkin keskiö tippuu mutta muut ominaisuudet paranisi huikeasti.
Tää on helppo. https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/2120/sCategory/509
En tosin ole metriäkään kyseisellä laitteella ajanut, mutta syksyn ajot saman firman Decoyllä on vakuuttanut minut.
Enkä ole myöskään aivan varma, täyttääkö pyörä muutenkaan kysyjän kriteerejä, mutta kannattaa tsekata.
Saako tuohon Canyon Luxiin loiventavan anglesetin? Voisi olla kova sana noin jyrkkään keulaan ja kelpaisi itsellekin polkutykiksi. Tuolla vakiokeulalla satulakulmakin jyrkkenisi hiukan ja auttaisi ylämäkiin. Tietenkin keskiö tippuu mutta muut ominaisuudet paranisi huikeasti.
Jep, tämä kannattaa raportoida myös Canyonin tehtaalle, jotta saadaan seuraavasta vuosimallista huikean paljon parempi pyörä.
Paksupolkija
22.11.2019, 21.21
Kyllähän se xc skenekin pian ymmärtää hyvän päälle. Mutta sitä odotellessa täytyy olla itse aallon harjalla omin keinoin.
^Mä en ymmärrä mitä DH pyöriä te yritätte näistä XC-pyöristä tehdä. Mul tuli just toi uus Lux ja siinä on sama keulakulma kuin mun vanhassa 2011 stumpyssa oli.
Sillä voi jo päästellä aika kovaa menemään alamäessä ilman suurempia huolia. Jos sitä kulmaa vielä loiventaa lisää niin ketteryys ja ohjattavuus alkaa kärsii. Ohjaus alkaa "kaatumaan" itsekseen hitaassa vauhdissa.
Jami2003
22.11.2019, 22.26
Lähtökohtaisesti hyvän merkin rungon geometriaa peukaloimalla ei mennä muuta kuin huonompaan suuntaan. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa hyvän merkin suunnittelijat pääsevät parempaan lopputulokseen kuin satunnainen kokeilija. Jos geometria ei miellytä kannattaa ennemmin valita sitten kokonaan eri geometria.
Itte en lähtis omien kokemusten pohjalta muuttaan Luxini (-19) keulakulmaa. Eri pyörät sitten eri ajoihin. Neuronia alle, jos halajaa loivempaa ja enemmän enskapyörää muistuttavaa kuin Lux. Luxi on mielestäni oikein hyvin tarkoitukseensa sopiva menopeli.
Itte en lähtis omien kokemusten pohjalta muuttaan Luxini (-19) keulakulmaa. Eri pyörät sitten eri ajoihin. Neuronia alle, jos halajaa loivempaa ja enemmän enskapyörää muistuttavaa kuin Lux. Luxi on mielestäni oikein hyvin tarkoitukseensa sopiva menopeli.
Juuri näin.
Petteri Ellilä
30.01.2020, 14.56
On kyllä nätti tämä BMC. Dropper-post alkaa jo olla niin nätisti integroitu että tuon jo voisi huolia omaankin käyttöön.
https://esmtb.com/bicis-pro-bmc-fourstroke-2020-absolute-absalon/?fbclid=IwAR1ryOHQl3hJ9u2-lFcwzopAYIDiPcGY8DO_GlOOh7EzL8NY3WVw9gWmmfk
Oulunjulli
17.04.2020, 08.40
Onko yhteisö huomannut Hei Hein rungon uudistuneen? Äkkiseltään mitä geometriaa katoin niin vaikuttaa aika hyvältä. Ulkonäkö ei nyt varsinaisesti säväytä samalla lailla mitä Sparkit, Bemarit ja Oizit tekee, mutta ei mitenkään etovakaan.
Kaksi pulloakin menisi nyt. https://www.konaworld.com/platform_hei_hei.cfm
Onko yhteisö huomannut Hei Hein rungon uudistuneen? Äkkiseltään mitä geometriaa katoin niin vaikuttaa aika hyvältä. Ulkonäkö ei nyt varsinaisesti säväytä samalla lailla mitä Sparkit, Bemarit ja Oizit tekee, mutta ei mitenkään etovakaan.
Kaksi pulloakin menisi nyt. https://www.konaworld.com/platform_hei_hei.cfmVarmasti soiva peli!
Kona oli lempimerkkejä joskus 2000-luvun alussa ja pari kpl omistinkin mutta nykyään joku tökkii tossa ulkonäössä.
Voiko olla niin että on se on vaan toi fontti millä merkki nimensä nykyään kirjoittaa? [emoji848][emoji28]
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Mondraker F-Podium kokemuksista ois kiva kuulla jos joku on semmosta ajellut?
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Laitetaanpa tähän ketjuun seuraavanlaista kysymystä. Viime kesänä oli haussa XC-pyörä ja kun ei oikein sopivaa löytynyt, niin ostin syksyllä Canyon Neuron CF 9.0. Pyörä on nyt talven ollut autotallissa. Sen mitä olen pyörällä ajanut, niin se tuntuu oikein hyvältä pyörältä. Mutta mutta silti aina säännöllisin väliajoin tulee mieleen, että olisiko pitänyt laittaa sittenkin joku enemmän XC-pyörä. Ja se kysymys. Kun ei ole itsellä mahdollista vertailla / todeta pyörän kyvykkyyttä vs todellinen XC-pyörä esim. Canyon lux CF 6.0, Specialized Epic carbon comp tai Oreba oiz M30 (2019). Eli mitä saisin jos myisin neuronin pois ja ostaisin tilalle esim Spessun tai Orbean. Lähinnä haen sitä, että paljonko todellinen nopeus esim tunnin nopea tempoisessa ajossa nousisi pyörän vaihdolla?
Vielä vakio kuntoisesta Neuronista saanee semmoisen alle 12kg pyörän 1x11 vaihdoksella, kevyemmillä renkailla ja litkuilla...
Laitetaanpa tähän ketjuun seuraavanlaista kysymystä. Viime kesänä oli haussa XC-pyörä ja kun ei oikein sopivaa löytynyt, niin ostin syksyllä Canyon Neuron CF 9.0. Pyörä on nyt talven ollut autotallissa. Sen mitä olen pyörällä ajanut, niin se tuntuu oikein hyvältä pyörältä. Mutta mutta silti aina säännöllisin väliajoin tulee mieleen, että olisiko pitänyt laittaa sittenkin joku enemmän XC-pyörä. Ja se kysymys. Kun ei ole itsellä mahdollista vertailla / todeta pyörän kyvykkyyttä vs todellinen XC-pyörä esim. Canyon lux CF 6.0, Specialized Epic carbon comp tai Oreba oiz M30 (2019). Eli mitä saisin jos myisin neuronin pois ja ostaisin tilalle esim Spessun tai Orbean. Lähinnä haen sitä, että paljonko todellinen nopeus esim tunnin nopea tempoisessa ajossa nousisi pyörän vaihdolla?
Vielä vakio kuntoisesta Neuronista saanee semmoisen alle 12kg pyörän 1x11 vaihdoksella, kevyemmillä renkailla ja litkuilla...5-10min lähtee tunnin lenkillä pois ajasta eteläsuomalaisella peruspolulla trail vs xc pyörä.
Tämä siis jos nousua ja laskua suunnilleen saman verran ja jos rengastus on myös selkeästi trail vs xc.
Paljonko sitten eroa tulisi samoilla kiekoilla en osaa sanoa.
Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
olisko tästä minikään:
https://augment.bike/collections/mtb/products/augment-fully-100-xc?variant=32023703552060
Siis millainen tuo pyörä on ja miten sillä pääsee mäkiä ylös / keveys riittää xc-tyyliseen ajoon vs. esim. canyon lux, Orbea oiz jne..
^jos rahat ei alkuperäiseen Scotin Sparkkiin riitä niin eiköhän tuollaisella "suomalaisella" kiinankinkopiolla+ keskinkertaisilla komponenteilla ajele :).
^jos rahat ei alkuperäiseen Scotin Sparkkiin riitä niin eiköhän tuollaisella "suomalaisella" kiinankinkopiolla+ keskinkertaisilla komponenteilla ajele :).
Kattelin, että geometria on aika lailla sama. Tuolla rahalla saa sen team mallin Sparkin. Kumpi sitten parempi. Itse en osaa sanoa kun en ole kumpaakaan ajanut, eikä täällä Oulussa kumpaakaan merkkiä ole saatavilla testiin.
^jos rahat ei alkuperäiseen Scotin Sparkkiin riitä niin eiköhän tuollaisella "suomalaisella" kiinankinkopiolla+ keskinkertaisilla komponenteilla ajele :).
Keskinkertainen on suhteellinen käsite. Mielestäni GX Eagle -osasarja on jo varsin kohtuullinen. Toiminnassa ei ole mitään eroa X01:seen tai XX1:seen. Eroa tulee ainoastaan takapakan ja kampien painossa, sekä X01:ssä sekä XX1:ssä on etäisyyden säätö triggerin isommalle vivulle. Harva käyttää tätä ominaisuutta.
Augment Fully100XC:n saa n. tonnin halvemmalla, joten on hinnoissa kuitenkin jonkun verran vielä eroa. Painoakin näyttäisi olevan puolisen kiloa vähemmän. Ja jos vaihtaa vielä paremmat hiilikuitukiekot alle, niin paino alkaa olemaan n. kilon kevyempi ja hinta pysyy edelleen alle Scotin.
Kevyempi paino selittyy paremmilla osilla ja paremmalla rungolla. Augment Fullyn runko on teetetty parhaimmasta hiilikuidusta (T900/T1000) ja monokokki rakenteella. Scott Spark Team mallissa on HMF runko, joka on Scotin mallimerkintä heidän halvemmalla teetetylle rungolle. Scottilla HMX -rungot on teetetty kalliimmalla hiilikuidulla. Sitä en osaa sanoa onko HMF runko tehty putkiliitoksena vai monokokkina, kun muut valmistajat ei sitä oikein tahdo kertoa. Molempien pyörien rungot ja osat on tehty samassa maassa.
Voit huoletta jättää jatkossa heittomerkit pois sanasta suomalainen. Kyllä ainakin minä saan palkan suomalaiselta yritykseltä Augment Bike. Emme valmista itse runkoja, niin kuin ei tee käytännössä kukaan muukaan. Osien valmistajat on enemmän tai vähemmän samat kaikilla merkeillä. Pyörien kasaus tapahtuu täällä Seinäjoella, jossa myös suunnittelemme omat pyörämallimme (Esimerkiksi: Seuraavaa 120mm täysjoustopyörää testaillaan parhaimmillaan). Lähtökohtana on että kaikissa pyörissämme on huippupyörän ominaisuudet ja kilpailijoita halvempi hinta. Pyrimme suunnittelemaan pyörät, niin ettei halvimmassakaan mallissa ole piilotettuja pullon kauloja.
Arto Tikkala
Augment Bike
Keskinkertainen on suhteellinen käsite. Mielestäni GX Eagle -osasarja on jo varsin kohtuullinen. Toiminnassa ei ole mitään eroa X01:seen tai XX1:seen. Eroa tulee ainoastaan takapakan ja kampien painossa, sekä X01:ssä sekä XX1:ssä on etäisyyden säätö triggerin isommalle vivulle. Harva käyttää tätä ominaisuutta.
Augment Fully100XC:n saa n. tonnin halvemmalla, joten on hinnoissa kuitenkin jonkun verran vielä eroa. Painoakin näyttäisi olevan puolisen kiloa vähemmän. Ja jos vaihtaa vielä paremmat hiilikuitukiekot alle, niin paino alkaa olemaan n. kilon kevyempi ja hinta pysyy edelleen alle Scotin.
Kevyempi paino selittyy paremmilla osilla ja paremmalla rungolla. Augment Fullyn runko on teetetty parhaimmasta hiilikuidusta (T900/T1000) ja monokokki rakenteella. Scott Spark Team mallissa on HMF runko, joka on Scotin mallimerkintä heidän halvemmalla teetetylle rungolle. Scottilla HMX -rungot on teetetty kalliimmalla hiilikuidulla. Sitä en osaa sanoa onko HMF runko tehty putkiliitoksena vai monokokkina, kun muut valmistajat ei sitä oikein tahdo kertoa. Molempien pyörien rungot ja osat on tehty samassa maassa.
Voit huoletta jättää jatkossa heittomerkit pois sanasta suomalainen. Kyllä ainakin minä saan palkan suomalaiselta yritykseltä Augment Bike. Emme valmista itse runkoja, niin kuin ei tee käytännössä kukaan muukaan. Osien valmistajat on enemmän tai vähemmän samat kaikilla merkeillä. Pyörien kasaus tapahtuu täällä Seinäjoella, jossa myös suunnittelemme omat pyörämallimme (Esimerkiksi: Seuraavaa 120mm täysjoustopyörää testaillaan parhaimmillaan). Lähtökohtana on että kaikissa pyörissämme on huippupyörän ominaisuudet ja kilpailijoita halvempi hinta. Pyrimme suunnittelemaan pyörät, niin ettei halvimmassakaan mallissa ole piilotettuja pullon kauloja.
Arto Tikkala
Augment Bike
Hyvä vastaus 👍
Specializedin uusi Epic saanut viime päivinä paljon kehuja:
https://cyclingtips.com/2020/06/new-2021-specialized-epic-gets-faster-the-epic-evo-goes-more-trail/
yksinteoin
26.06.2020, 13.19
Kummasti eivät ole kuunnelleet tämänkään ketjun asiantuntijoita, vaan menneet lyömään xc-pyörään miltei DH-tykin keulakulman. Ei tuollaisella enää ylämäkiin voi ajaa. Epäilemättä ohjaus kaatuu jo lähtöviivalla ja viimeistään ensimmäisessä mutkassa on kuski ulkona radalta. Mahtaa spessun kuskeja harmittaa.
Joku hymiö tähän.
Uusi Epic Evo vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Hinta vaan on aika kova. Itse päädyin Kona Hei Heihin, koeajon perusteella toimii loistavasti trail-pyöränä. Omaan käyttöön se on juuri sopiva kompromissi painon, polkutehokkuuden ja alamäkikyvykkyyden välillä.
Täällä myös xc-täysjousto haaveena. Scott Spark rc 900 World cup,Spessun epic expert/epic evo, Orbea oiz 10, Canyon Lux cf slx 9.0 tai augment fully 100. Minkä itse ottaisitte? Kokemuksia? Haaveena mahdollisesti projekti finnmark offroad 300km, joten pitäisi olla mukava, toimintavarma ja suht kevyt mielellään. Täysjoustoista ei kokemusta, kevyellä hiilikuitu ht:lla ajanut aina. Koeajo mahdollisuus ja lopullinen hinta tottakai ratkaisee valinnan.
Orbean saa Bikeshopista ihan kotiin asti testiin. Lux taitaa olla se valinta jos pelkästään osia katsoo mutta tota ei taida päästä testaamaan vielä vähään aikaan.
Täällä myös xc-täysjousto haaveena. Scott Spark rc 900 World cup,Spessun epic expert/epic evo, Orbea oiz 10, Canyon Lux cf slx 9.0 tai augment fully 100. Minkä itse ottaisitte? Kokemuksia? Haaveena mahdollisesti projekti finnmark offroad 300km, joten pitäisi olla mukava, toimintavarma ja suht kevyt mielellään. Täysjoustoista ei kokemusta, kevyellä hiilikuitu ht:lla ajanut aina. Koeajo mahdollisuus ja lopullinen hinta tottakai ratkaisee valinnan.
Hyviä pyöriä varmasti kaikki, ehkä itse näistä päätyisin Augmenttiin. Itsellä oli Augmentin edeltäjä Croc johon olin tyytyväinen, nyt siinä vielä parempi runko, takuu toimii ja testaamaan pääsee. Arvoin itse Augmentin ja SC Blurin välillä ja päädyin Bluriin. En tiedä miksi, ehkä vaihtelun vuoksi, mutta yhtä hyvin olisin voinut valita Augmentin.
viimeinenlenkki
01.07.2020, 09.12
Nyt ajokokemusta Pivot mac4 pyörällä ,hyvin on vastannut odotuksia pyörästä mitkä sain koeajon jälkeen.Sram axs vaihteet toimineet hyvin kun kerran on säädetty kohdalleen,vara-akku mukana lenkeillä(kerran tarvinnut vaihtaa).livevalve akun lataus riittää n.20h joten lataus joka toinen viikko riittäisi(tulee ladattua varmuudeksi useammin)livevalven toiminta todella hyvä pyörä on kuin "täysjäykkä täysjousto".joten voin suositella.paino n.11,2kg ajokunnossa.
Laitetaanpa ihan kyselyä. Jos siis vaihtoehtona on:
Scott Spark RC 900 Team https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-spark-rc-900-team-red-bike
tai
Augment Fully 100XC GX https://augment.bike/collections/mtb/products/augment-fully-100-xc
Tai
Canyon Lux CF SL 7.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-7.0/2434.html?dwvar_2434_pv_rahmenfarbe=BK%2FWH
Niin mikä noista olisi ns. paras valinta, vai onko sillä väliä. Ja tosiaan helpolla en pääse pyöriä testaamaan niin siksi täytyy kysellä muiden kokemuksia.
PeltiSeppo
01.07.2020, 11.36
Lisäisin valinnan vaikeuttamiseksi vielä listaan Giant Anthemin: https://www.giant-bicycles.com/fi/anthem-advanced-pro-29-2
Tietämättä kuinka kiire on hankinnalla niin ainakin Canyonin toimitus menee syyskuulle heidän sivustonsa mukaan..
Itselleni on pyörähankinnoissa tehty monesti selväksi että laadukas runko on parasta ottaa lähtökohdaksi ja vaikka Canyonin laatu on varmasti parantunut vuosien varrella mutta silti tästä syystä laskisin Canyonin ja Augmentin listan viimeisiksi.
Jos on annettu ymmärtää että Augment olisi geometrialtaan ja takapään linkuston osalta yhtenäinen Scotin kanssa, jättäisin Augmentin siitä syystä pois listalta turhana toistona.
Canyonissa miellyttää 2 juomapullon kuskausmahdollisuus, pitemmille lenkeille ja pitkiin kisoihin oikein hyvä optio. Myös työkalujen ja sisurin kuskaus työkalupullossa mahdollista eikä tarvitse jättää juomapulloa siitä syystä pois.
Täysjoustossa merkittävää myös takajouston linkuston/iskarin toiminta. Scotin, Canyonin ja maintun Giantin linkustojen rakenne on kaikissa keskenään erilaista joten sekin voi olla hyvä tieto tehdä valinta mieltymysten mukaan.
Väittäisin että mikä tahansa noista listan pyöristä on oikein pätevä XC - ajoon joten sen suhteen voi valinnan tehdä jollain itselleen tärkeällä yksittäisellä tekijällä tai sitten listaamalla taulukkoon pisteytykset tai plus/miinus merkintöjä ja laskee ne yhteen.
F. Kotlerburg
01.07.2020, 11.40
Mä en kyllä jättäisi uutta Spessun Epiciä missään nimessä harkinnoista pois.
Laitetaanpa ihan kyselyä. Jos siis vaihtoehtona on:
Scott Spark RC 900 Team https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-spark-rc-900-team-red-bike
tai
Augment Fully 100XC GX https://augment.bike/collections/mtb/products/augment-fully-100-xc
Tai
Canyon Lux CF SL 7.0 https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-sl-7.0/2434.html?dwvar_2434_pv_rahmenfarbe=BK%2FWH
Niin mikä noista olisi ns. paras valinta, vai onko sillä väliä. Ja tosiaan helpolla en pääse pyöriä testaamaan niin siksi täytyy kysellä muiden kokemuksia.
Onkohan Scott tuomassa uutta sparkia vielä tälle kesälle.. Scottin twinlock vaikuttaa pätevältä ja se vois olla hyvä syy valinnalle. Tosin tuon Team mallin kiekot ovat kyllä aika painavat. Virosta Scottin saisi kuitenkin kohtuu hinnalla..
JohnnyBuzz
01.07.2020, 12.35
Transition julkaisi eilen uuden Spur -mallinsa, joka vastaisi tähän tarpeeseen. Tai ei nyt puhtaasti XC, vaan kategorisoivat sen all country -luokkaan eli varmastikin istuu trail ja XC -pyörien puoliväliin. Ihan vakuuttavan oloinen peli, joskaan ei halvimmasta päästä. https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm
Transitionin markkinointivideot on kyllä hauskaa katsottavaa aina. Hyvää kuittailua sähköpyörille tässä mukana: https://youtu.be/5ZdZ9BGUpJE
Transition julkaisi eilen uuden Spur -mallinsa, joka vastaisi tähän tarpeeseen. Tai ei nyt puhtaasti XC, vaan kategorisoivat sen all country -luokkaan eli varmastikin istuu trail ja XC -pyörien puoliväliin. Ihan vakuuttavan oloinen peli, joskaan ei halvimmasta päästä. https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm
Transitionin markkinointivideot on kyllä hauskaa katsottavaa aina. Hyvää kuittailua sähköpyörille tässä mukana: https://youtu.be/5ZdZ9BGUpJE
Olisi varmasti hyvä, mutta pelkkä frame 3199e euroa???
F. Kotlerburg
01.07.2020, 17.15
^niin sellaista se on. Eipä tuo juuri kalliimpi ole kuin vaikka Tallboy IV runkosetti.
Tuli tilattua Scott Spark RC 900 Pro Eestin pojilta. Ei voi yhden lenkin jälkeen kun kehua. Jousituksen säädöt vielä varmaan tarkentuu ajan myötä. Lukitus toimii hienosti, aivan kuin jäykkäperällä ajaisi vaimentimet lukossa. XTR osat toimi mainiosti. Uskomattoman hyvä ja helppo ajaa polulla vaikka oli eka lenkki, ainakin omaan käteen istui hyvin.
Silvertonin 1.5 kiekot ilmeisesti on yhtäkuin DT Swiss X1700 CL. Näin olin joltain foorumilta lukevani.
Nyt vielä tän vuoden malleja hyvään hintaan ja pistää viestiä niin vielä tippuu😃
Eipä tämä nyt ehkä ole just tänne kuuluva kysymys mutta kysyn kuitenkin. Ensimmäistä hiilikuiturunkoista pyörää tilaamassa ja mielessä pyörii paljon kysymyksiä mitä kaikkea sitä nyt pitää ostaa ja laittaa että pyörää tulee käytettyä oikein kun se on hiilikuitua. Tarkoitan tällä nyt sitä että miten suojata pyörää iskuilta (teipit, kalvot etc.) Momenttiavain lienee välttämättömyys kun kiristelee pultteja ja ruuveja kiinni. Tarviiko jotain tahnaa satulatolpan / Stemmin asennukseen ( joskus jotain sellaista kuullut).
Eipä tämä nyt ehkä ole just tänne kuuluva kysymys mutta kysyn kuitenkin. Ensimmäistä hiilikuiturunkoista pyörää tilaamassa ja mielessä pyörii paljon kysymyksiä mitä kaikkea sitä nyt pitää ostaa ja laittaa että pyörää tulee käytettyä oikein kun se on hiilikuitua. Tarkoitan tällä nyt sitä että miten suojata pyörää iskuilta (teipit, kalvot etc.) Momenttiavain lienee välttämättömyys kun kiristelee pultteja ja ruuveja kiinni. Tarviiko jotain tahnaa satulatolpan / Stemmin asennukseen ( joskus jotain sellaista kuullut).
Ostokset riippuu siitä, miten pyörää huoltaa. Itse vai laittaako ammattilaisen hommaksi? Momenttiavain ei ole välttämättömyys, vaan maalaisjärki. Hiilikuitutahnaa voinee käyttää, ei sekään ole välttämättömyys. Itse käytän. Kalvot tuli ainakin Rotkossa mukana.
Onhan se momenttiavain hyvä ostos siinäkin mielessä että ei tarvitse miettiä tuliko kiristettyä liikaa vai liian vähän. Aika halpa hinta mielenrauhasta, kerran kun investoi niin avaimesta on iloa pitkäksi aikaa kunhan pitää avaimesta hyvää huolta että pysyy kalibroinnit kohdallaan. Carbon pastea on myös asiallista käyttää esim. satulatolpan ja rungon välissä ja jos vaikka ohjaintanko on hiilaria niin stemmin, jarrukahvojen ja vaihdevivun ym. kiinnityksessä.
Ja jos jaksaa askarrella kiveniskuteippien kanssa niin ne auttaa pitämään alkuperäisen maalin uudenveroisena. Mulla on nyt järjestyksessä toinen hiilarirunko ajossa eikä enää tule ajateltua että hiilikuiturunkoa pitäisi maastoajossa käsitellä silkkihansikkailla. Kovaa ajoa varten nekin on tehty.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jos parasta mitä suoraan kaupasta rahalla saa xc-täpärit kiinnostaa, niin Pinkbike julkaisee lähiviikkoina asiaan liittyviä kattavia testejä.
Intro: https://www.pinkbike.com/news/welcome-to-the-2020-pinkbike-field-test-cross-country-bike-edition.html
Trek supercaliber
https://www.pinkbike.com/news/field-test-2020-trek-supercaliber-short-on-travel-but-not-on-traction.html
Cannarin Scalpel
https://www.pinkbike.com/news/field-test-2020-cannondale-scalpel-faster-than-it-feels.html
Ja loput intron pyöristä ovat siis vasta lähipäivinä tulossa.
SamiMerilohi
30.07.2020, 16.37
Jos parasta mitä suoraan kaupasta rahalla saa xc-täpärit kiinnostaa, niin Pinkbike julkaisee lähiviikkoina asiaan liittyviä kattavia testejä.
Intro: https://www.pinkbike.com/news/welcome-to-the-2020-pinkbike-field-test-cross-country-bike-edition.html
Trek supercaliber
https://www.pinkbike.com/news/field-test-2020-trek-supercaliber-short-on-travel-but-not-on-traction.html
Cannarin Scalpel
https://www.pinkbike.com/news/field-test-2020-cannondale-scalpel-faster-than-it-feels.html
Ja loput intron pyöristä ovat siis vasta lähipäivinä tulossa.
Vähän aiheen vierestä, mutta tuo on aika mälsää että aina testataan se kymppitonnin kokoonpano, jota juuri kukaan ei oikeasti osta. Toki ymmärrän miksi valmistaja haluaa lähettää parhaan mahdollisen, että pyörästä tulee mahdollisimman hyvä kuva.
Jos vertaa vaikka TM:n autotesteihin, niin siellä on usein pyydetty testattavaksi auton suosituin versio (tai se, josta maahantuoja ennakoi suosituinta). Olisi kiva, jos noistakin pyöristä olisi testissä ne neljän-viiden tonnin kokoonpanot, koska ne on niitä mitä jengi oikeasti ostaa. Siinä tulisi komponenteissakin eroa. Kalleimmissa malleissa on lähtökohtaisesti kaikki parasta mitä rahalla saa, eli komponenttien vertailu ei ole kovin kiinnostavaa.
Tuo on totta. Mutta aivan viime aikoina on onneksi myös tullut edullisempien pyörien testejä enemmässä määrin. Esim tämä pinkbiken testi. Intro: https://m.pinkbike.com/news/welcome-to-the-2020-pinkbike-field-trip.html
Nämä nyt testatut viimeisen päälle mallit taas olivat ajatuksella esitellä niitä pyöriä ja malleja joilla olisi kisattu perutuissa olympialaisissa mitalleista. Hyvin kattavia nuo kaksi ekaa testiä ja siitä plussaa. Ei mitään parin minuutin pätkää. Olivat ihan mielenkiintoisia katsoa vaikka tämän kategorian pyörät nyt eivät aivan suurinta kiinnostustani ole.
Tuli hankittua uusi Epic EVO (Sworks runkosetti). En ole vielä päässyt testaamaan pyörää kunnolla oikeilla säädöillä mutta alustavasti pyörä tuntuu todella hyvältä.
Se on ainakin selvää että pyörä on todella kevyt ja runko on jäykkä. Painoa karvan alle 10kg polkimilla. Tämä AXS 150mm dropperilla (700g), XTR/AXS vaihteistolla ja Ralph/Ray rengastuksella.
Jännä nähdä Pinkbiken arvio ensi viikolla mutta tämä on minulle aika täydellinen pyörä. XC makua mutta silti vähän trail-tyyppinen. Jos vertailen 120mm Scott Spark:iin niin tämä on ketterämpi ja 2018 Top Fuel:iin niin jäykempi ja terävämpi.
Mutta täytyy tosiaan saada vähän enemmän aikaa pyörän kanssa ja sitten vertailla vähän segmentti-aikoja.
Perusmallin Epic 2021 tarttui kaupasta matkaan, ja kyllähän tuossa on kaikki kohdallaan. Toki postimyyntimerkkien pyöriin verrattuna samalla rahalla ei saa yhtä hyvää palikkaa, mutta braini ja uusi geometria on sen verran erinomainen, että ei hiilarivanteiden puuttuminen jäänyt harmittamaan yhtään. Kaverin kanssa Canyon Luxia ja uutta Epiciä vieretysten verrattaessa tehtiin sellainen havainto, että jousitus on linkuiltaan ja rakenteeltaan näissä kahdessa melko identtinen, vain iskari on Epicissä puolet ohkaisempi kuin Luxissa. Eli loistavasti toimivat perusratkaisut molemmissa.
Kokemuksia scott spark rc 900 team pyörästä.
Kiekot lienee heikko kohta, mutta jos pyörän n. 3000€ niin millainen ostos verrattuna vailla luc 7.0 Pyörään?
Uusi Epic Evo vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Hinta vaan on aika kova. Itse päädyin Kona Hei Heihin, koeajon perusteella toimii loistavasti trail-pyöränä. Omaan käyttöön se on juuri sopiva kompromissi painon, polkutehokkuuden ja alamäkikyvykkyyden välillä.
Täältäkin ääni Hei Heille. On jopa lähes mykistyttävän monipuolinen laite. Eittämättä muillakin merkeillä on vastaavan kyvykkyysrepertuaarin omaavia fillareita, mutta niistä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Missäs noita 2021 HeiHeitä ja Epic Evoa pääsisi katsastamaan? PK-seudulla.
Olen odotellut, että Mountainbikeshop ja Hi5bikes mainostaisivat sivuillaan tai somessa noita olevan saatavilla, mut ei vaan...
Täältäkin ääni Hei Heille. On jopa lähes mykistyttävän monipuolinen laite. Eittämättä muillakin merkeillä on vastaavan kyvykkyysrepertuaarin omaavia fillareita, mutta niistä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Minun pyörä on siis tuunattu ja "netistä tuttu" vuoden 2019 CR DL.
Missäs noita 2021 HeiHeitä ja Epic Evoa pääsisi katsastamaan? PK-seudulla.
Olen odotellut, että Mountainbikeshop ja Hi5bikes mainostaisivat sivuillaan tai somessa noita olevan saatavilla, mut ei vaan...
Taitaa olla Hei Heit aika vähissä liikkeissä, omani tilasin Matkahuollon kautta testiin Bikeshopista Turusta. Keväällä julkaistu malli taitaa olla 2020, 21 malleja joutunee odottamaan vielä hetken. Ne ilmestyivät pari päivää sitten Konan nettisivuille, mutta mitään virallista julkistusta niistä ei ole. Värien lisäksi suuria muutoksia ei ole 20 vs 21. CR DL:ssä Pike vaihtunut SIDiksi ja navat vähän paremmiksi. CR:ssä taitaa ainoa muutos olla Sramin GX-voimansiirron vaihtuminen Shimano XT/SLX -settiin.
^jaa niin, 2020 kelpaa myös, Hei Hein kohdalla taisin tarkoittaakin sitä. Bikeshopisssa olisi CR:sta L- ja XL-kokoiset... 187-senttinen taitaa olla rajatapaus (jaa no, XL:n 500mm reach taitaa olla ihan liikaa). En jaksais testattavaksi tilata. Eikä Turkuun oikein ole muuta asiaa... ja onkohan noi oikeasti liikkeessä kasattuna kokeiltaviksi?
186cm minulla mittaa, mitä tuossa Hei hein geo taulukko katselin, niin itse kääntyisin selkeästi L-koon puolelle. 500mm reach on ihan ok, mutta 74 asteen ST kulmalla tuo 677mm Top Tube on istualteen aivan liian pitkä. Nykyisessä pyörässä on 637mm ja juurikaan pidempi ei saisi omaan makuun olla.
narisevaklossi
06.08.2020, 15.42
Kokemuksia scott spark rc 900 team pyörästä.
Kiekot lienee heikko kohta, mutta jos pyörän n. 3000€ niin millainen ostos verrattuna vailla luc 7.0 Pyörään?
Nyt oikeesti niitä kokemuksia.
Minulla kanssa täpärin speksaus menossa ja valinta on joko Lux CF SLX 9.0 tai Spark RC 900 word cup.Lähinnä rungon vertautuminen toisiinsa.Kokoonpanojen osalta helppo päivittää...
https://www.scott-sports.com/dk/en/product/scott-spark-rc-900-world-cup-bike?article=274624008
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-slx-9.0/2437.html?dwvar_2437_pv_rahmenfarbe=BK%2FOG&quantity=1
Jukka Häkämies
06.08.2020, 21.30
Hommasin noin vuosi sitten Spark RC900 Team:n. Fillari on nopea ja vakaa ajaa. Loivan keulakulman huonona puolena on tietysti lievä nihkeys tiukoissa hidasvauhtisissa mutkissa joissa eturengasta joutuu ajamaan hieman enemmän kuin "perinteisissä" XC-pyörissä. Kovassa vauhdissa fillari on taas todella luottamusta herättävä. Lux on aavistuksen jyrkempi geometriataulukon mukaan.
Omaan Teamiin olen vaihtanut kiekot kevyempiin, muuten fillari on vakio. Mielestäni tuo on ollut hinta-laatusuhteeltaan aika hyvä ostos.
TurboKoo
07.08.2020, 08.52
Nyt oikeesti niitä kokemuksia.
Minulla kanssa täpärin speksaus menossa ja valinta on joko Lux CF SLX 9.0 tai Spark RC 900 word cup.Lähinnä rungon vertautuminen toisiinsa.Kokoonpanojen osalta helppo päivittää...
https://www.scott-sports.com/dk/en/product/scott-spark-rc-900-world-cup-bike?article=274624008
https://www.canyon.com/fi-fi/mountain-bikes/cross-country-bikes/lux/lux-cf-slx-9.0/2437.html?dwvar_2437_pv_rahmenfarbe=BK%2FOG&quantity=1
Pinkbiken vertailun mukaan kannattaa Lux jättää väliin jos haluaa modernin XC-pyörän
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.