Näytä tavallinen näkymä : Ensisijainen kulkupeli, kouluun ja vähän kaikkialle
samip537
09.10.2019, 12.35
Hei!
Etsinnässä olisi maksimissaan noin 1 000 € Fatbike, jossa olisi hyvin vaihteita sekä sillä pystyisi ajamaan ympärivuotisesti, myöskin haluaisin pyörän joka on mahdollisimman huoltovapaa eikä hajoa ekan vuoden jälkeen.
Miettisin tätä (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61398/kqhms/Baana-Flesu-26-fatbike-2019), mutta en tiedä onko mistään kotoisin?
Koulumatka on noin 5km suuntaansa, ja muut matkat on luokkaa 15-100 km suuntaansa.
Oma pituus: ~175 cm
Malamuutti
09.10.2019, 13.29
Hei!
Etsinnässä olisi maksimissaan noin 1 000 € Fatbike, jossa olisi hyvin vaihteita sekä sillä pystyisi ajamaan ympärivuotisesti, myöskin haluaisin pyörän joka on mahdollisimman huoltovapaa eikä hajoa ekan vuoden jälkeen.
Miettisin tätä (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61398/kqhms/Baana-Flesu-26-fatbike-2019), mutta en tiedä onko mistään kotoisin?
Koulumatka on noin 5km suuntaansa, ja muut matkat on luokkaa 15-100 km suuntaansa.
Kaipa se jostain on kotoisin, mutta ehkä parasta jättääkin sinne, jos budejtti venyy tonniinkin asti. Osat näyttävät olevan halvinta sorttia ja kierrepakka on eilispäivää ellei jopa toissapäivää.
Fillaritorilta voi tuurilla löytää käytetyn läskin tuohon tonnin pintaan, ehkä sieltä kannattaisi vilkaista myös.
100 km matkalla voi läskillä jo käydä jossain vaiheessa mielessä laitevalinnan järkevyys. Siis olettaen, että matkaa on tarkoitus tehdä tietä pitkin.
Tässä ketjussa pohdittiin ko. Baana Flesu -pyörän päivitettävyyttä ja 42-hampaisen eturattaan suuruutta: "Marketti" Läskipyörän (Baana Flesu) vaihteiden päivityksestä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60234-quot-Marketti-quot-L%C3%A4skipy%C3%B6r%C3%A4n-(Baana-Flesu)-vaihteiden-p%C3%A4ivityksest%C3%A4). Ilmeisesti vaikeaa päivittely on epästandardien halpiskomponenttien takia.
(Löysin tuon yksinkertaisesti hakemalla "baana flesu fillarifoorumi".)
Saman hintaluokan fat bikeissa löytyy esim. Tunturi Tundra (https://www.tunturi.fi/tuote/maastopyorat/tundra-fatbike-26-2019/), mutta en tiedä tarkemmin kannattaako suositella, halvempaa n. 500 euron päätä tämäkin (1x8, tiedä sitten minkälaiset kammet nuo "Zephyr Fat 38T"). Ja seuraavaksi XXL:n Whitet, joista löytyy kai jo hyviä kokemuksia.
Noiden muiden matkojen pituuden perusteella voisi harkita jotain vähän kevyempää kulkupeliä esim. cyclo/gravel
samip537
09.10.2019, 15.49
Kaipa se jostain on kotoisin, mutta ehkä parasta jättääkin sinne, jos budejtti venyy tonniinkin asti. Osat näyttävät olevan halvinta sorttia ja kierrepakka on eilispäivää ellei jopa toissapäivää.
Fillaritorilta voi tuurilla löytää käytetyn läskin tuohon tonnin pintaan, ehkä sieltä kannattaisi vilkaista myös.
100 km matkalla voi läskillä jo käydä jossain vaiheessa mielessä laitevalinnan järkevyys. Siis olettaen, että matkaa on tarkoitus tehdä tietä pitkin.
Suurin osa matkoista ei tosiaan tuu olemaan 100 km, mut osa olis.
Suurinosa matkoista tulee siis olemaan max 30 km suntaan jos toiseenkin.
Fat bike -renkaat tuntuvat olevan melko arvokkaita. Joten jos on budjetilla liikkeellä niin rengaskulut voivat nousta melko isoiksi, arvelen.
Joskus ihmettelen sitä kun budjetti tonniin asti niin ehdotellaan neljän sadan kuraa...
^ Jos halvalla saisi tarpeeksi hyvän niin rahaa jäisi sitten muuhun on ajatuskulku usein, veikkaan. Valitettavasti halvat eivät aina ole tarpeeksi hyviä tai soveltuvia kaikkeen käyttöön. Tai jossain on puutteita.
Olethan jo varmistanut että läskipyörä on sopivin käyttöösi.
Fatbikeissa yleisesti varaosat, erityisesti renkaat ja vanteet ovat suhteellisen arvokkaita, kun vertaa tavallisiin maastopyöriin, gravel/cyclocross-pyöriin tai hybrideihin. Halvemman pään fatbikeihin alkuperäistä vastaavien osien löytäminen voi olla jopa vaikeaa, sillä läskipyörämarkkinat ovat hyvin pienet ja halpojen läskien markkinat vielä pienemmät. Tuosta syystä itse välttäisin halpoja fatbikeja. Muissa mainitsemissani pyörätyypeissä taas halvemman pään pyörien osat ovat hyvin pitkälle standardeja, sillä niitä myydään ympäri maailmaa paljon.
Ympärivuotisessa käytössä vaihdepyörän huoltovapautta miettiessä merkittäviä tekijöitä ovat mielestäni ainakin:
- Levyjarrut, hydraulisia tarvitsee huoltaa harvemmin, mutta huolto on työläämpää kuin mekaanisissa levyjarruissa
- Jäykkä keula
- Ei etuvaihtajaa (yksi säädettävä osa vähemmän)
- Napadynamo, jos on tarvetta pyöräillä paljon pimeällä (vähentää valojen kanssa säätämistä huomattavasti)
- Lisäksi kuluvista osista navat ja keskiö ovat edullisemmissa pyörissä usein nopeasti kuluvia
Jotain esimerkkejä tämän hetken huipputarjouksista:
Gravel pyörä, White GX Lite 19, 499 €: https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-unisex-gravel-pyora-musta/p/1156893_1_style
Jäykkä plussamaasturi, marin Pine Mountain 27,5", 767 €: https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/marin-pine-mountain-27-5-hardtail-bike-2019/rp-prod186798
Kuinka juurakkoiseen ja kivikkoiseen maastoon kysyjän tulisi päästä ja millaisia väyliä pääsääntöisesti olisi tarkoitus ajaa?
Pointteja taannoisessa halpa läski -keskustelusta voi löytää myös: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60546-Halpa-l%E4ski
Antsa puhuu asiaa, ainoa mitä en allekirjoita on tuo napadynamo juttu. Kunnon ladattava valaisin ja tankoon kiinni, mitähän säätöä siinä sitten olisi...
Napadynamon kanssa valo on aina mukana, siinä on aina riittävästi virtaa eikä se houkuttele varkaita samaan tapaan kuin helposti irroitettava ladattava. Pimeän ajan arkikäytössä irroitettavan valon kanssa säätämiseen voi helposti mennä enemmän aikaa kuin minkään muun pyörän osan kanssa säätämiseen - varsinkin jos pyörä makaa usein sellaisessa paikassa, jossa sen häviäminen on todennäköistä.
Toki maastoon dynamovalot sopivat heikommin, sillä ne kohdistetaan maanpintaan toisin kuin maastoon tarkoitetut valot, jotka valaisevat myös esim. puiden oksat.
^Mitä säätämistä, teline paikalleen ja suunnataan ja sillä selvä. Eikä houkuttele varkaita kun lamppuu otetaan irti... Lisäksi paljonko kunnon napadynamollinen kiekko ja lamppu maksavat verrattuna ladattavaan? Myös vastus kasvaa, ehkä vain hieman mutta kuitenkin...
Nuren kanssa samaa mieltä. Ja ihan aluksi tosiaan käyttötarpeen kartoitus eli pyörätyypin valinta vaikuttaa olevan vielä kesken. Fatbike on parhaimmillaan aika suppeissa olosuhteissa ja niitä ei juurikaan tietä pitkin ajettaessa tapaa. Cyclolla tai gravelila voi ajaa myös lyhyitä matkoja, pyörän ominaisuudet ei kärsi lyhyestä matkasta. Tässä tapauksessa silti veikkaan hybridin olevan parempi vaihtoehto.
^Mitä säätämistä, teline paikalleen ja suunnataan ja sillä selvä. Eikä houkuttele varkaita kun lamppuu otetaan irti... Lisäksi paljonko kunnon napadynamollinen kiekko ja lamppu maksavat verrattuna ladattavaan? Myös vastus kasvaa, ehkä vain hieman mutta kuitenkin...
Sen verran monta kertaa olen pyörävarastossa kironnut yöksi pakkaseen (=akku tyhjä) tai kolmanteen kerrokseen lataukseen/väärän takin taskuun jne. jäänyttä valoa, että olen todennut napadynamon loistavan käytännöllisyydellään.
Napadynamo toki maksaa, mutta alle 100 eurolla saa arkikäyttöön laadukkaita valmiita kiekkoja, jos haarukkaan menee tavallinen pikalinkku. Lisävastusta todella harva huomaa ja jos huomaa ei sillä arkikäytössä ole mitään merkitystä. Erikoisemmat, esim. läpiakseliseen haarukkaan sopivat, napadynamot toki maksavat reilusti enkä itse lähtisi esim. Fatbikeen napadynamoa hankkimaan. Jos napadynamon haluaa, kannattaakin jo pyörää ostaessa huomioida, onko sellaisia pyörän haarukkaan järkihintaan saatavilla.
Napadynamon kanssa yhteensopivat valot ovat hieman kalliimpia kuin ladattavat, mutta toisaalta myös kestävämpiä, kun akut eivät hyydy.
Malamuutti
10.10.2019, 19.03
Napadynamo toki maksaa, mutta alle 100 eurolla saa arkikäyttöön laadukkaita valmiita kiekkoja, jos haarukkaan menee tavallinen pikalinkku. Lisävastusta todella harva huomaa ja jos huomaa ei sillä arkikäytössä ole mitään merkitystä. Erikoisemmat, esim. läpiakseliseen haarukkaan sopivat, napadynamot toki maksavat reilusti enkä itse lähtisi esim. Fatbikeen napadynamoa hankkimaan. Jos napadynamon haluaa, kannattaakin jo pyörää ostaessa huomioida, onko sellaisia pyörän haarukkaan järkihintaan saatavilla.
Napadynamon kanssa yhteensopivat valot ovat hieman kalliimpia kuin ladattavat, mutta toisaalta myös kestävämpiä, kun akut eivät hyydy.
Lisäksi napadynamon kanssa voi huoleti pitää valoa koko ajan päällä, helpottaa havaituksi tulemista vaikkapa kelvin risteyksissä ihan päivänvalossakin.
^Summa summarum, napadynamo on ihan kiva mutta ei kannata olla kriteerinä pyörää valitessa koska sulkee pois 95% vaihtoehdoista jotka olisivat muuten hyviä mutta dynamo puuttuu.
Antza, ehkä napadynamo on kaltaisellesi juuri hyvinkin sopiva vaihtoehto mutta suurin osa kuitenkin osaa pitää tavaroistaan huolen...😉
Oma Fenixin tankoon sijoitettava ja nopeasti irroitettava tuollaisella työmatkateholla riittää parin viikon aamuiksi oikein hyvin ja kovemmallakin teholla viikon aamut eikä ainakaan nolla asteiset päivät akkua tyhjennä...
Lisäksi paljonko kunnon napadynamollinen kiekko ja lamppu maksavat verrattuna ladattavaan? Myös vastus kasvaa, ehkä vain hieman mutta kuitenkin...
Kunnollisesta en tiedä, halvimman otin. Kiekko noin 70, lamppu joko 20 tai 50. Kyllästyin markettivalon kanssa pelleilyyn kuminauhakiinnityksineen. Ehkä joku laadukas akkuvalo olisi hoitanut homman myös mutta olen ehkä niin laiska ruuvaamaan lamppua paikalleen, pois ja laturiin että kokeillaan nyt tätäkin vaihtoehtoa.
Ketjun aloittajalle vastaisin, että täysjäykkä 29" tai 27.5" täyspitkillä lokareilla ja riittävällä rengastilalla että sopii yli 2" levyiset renkaat, huoltovarmuuskerrointa lisää sinkulanapa mutta vaihteet on kyllä toisinaan ihan kivat.
Itseänikin kiinnostelee arkipyörään tuo dynamovalo. Laskeskelin budjetiksi n. 250€ kun käyttää perushyviä osia.
Heitänpä tässä ilmoille Cube Travelin (https://www.cube.eu/en/2020/bikes/tour/travel/cube-travel-iridiumnred-2020/) ehdotukseksi sekalaiseen ympärivuotis(kaupunki)käyttöön. Tai tyyliä pyörästä, jota itse suosisin tai ainakin harkitsisin. Ei läski, mutta silti leveät renkaat, huoltovapaa keula, lokasuojat, tavarateline - ja mukana vieläpä dynamo ja valot.
Mika T, ehkä sinulla ei ole täyttä kuvaa nykyisistä lampuista ja joudut kaiketi puhelimenkin laittamaan lataukseen😂
Se oiskin jos se lamppu olis integroitu puhelimeen, kulkis aina ja kaikkialle mukana vaan kun ei.
Riistovaloista on kokemusta kyllä, nyt kokeillaan saksalaista valoa seuraavaksi, ehkä sitten jotain muuta tilalle tai oheen.
Tavan arkipyöräilijälle napadynamo parantaa elämänlaatua ja tuo noin 40% lisää kovuutta erektioon. Nurella on epäilemättä vankat pullodynamokokemukset joiden pohjalta on hyvä tuomita nuo helvetinkeksinnöt. On aivan mahtavaa, ettei kaupunkipyöriin ole jätetty nureille ja muille vanhuksille mahdollisuutta sulkea sulkea valoa edes päiväsaikaan. Jatkuva valo ei häiritse mitään ja on oivallinen lisä auttamaan kanssaliikkujien havainnointia. Harrastepyörät sitten erikseen.
Heitänpä tässä ilmoille Cube Travelin (https://www.cube.eu/en/2020/bikes/tour/travel/cube-travel-iridiumnred-2020/) ehdotukseksi sekalaiseen ympärivuotis(kaupunki)käyttöön. Tai tyyliä pyörästä, jota itse suosisin tai ainakin harkitsisin. Ei läski, mutta silti leveät renkaat, huoltovapaa keula, lokasuojat, tavarateline - ja mukana vieläpä dynamo ja valot.
Itekki täs oli just selailemassa pyöriä ku hokasin talvirenkaita vaihtaessa että vanne on korkannu. Ei vaikuta uutta tohon laittaa ja käytettyjä en löytäny paikkakunnalta.
Törmäsin Cube AIM Allroad fillariin joka rupes kiinnosteleen. Tuo ois passeli ympärivuotinen arkifillari. Napadynamoki
edit: ja tilasinkin samantien Cube Aim SL Allroad ku tarjouksesta löysin sopivan kokosen
Pyöräilevä Hullu
11.10.2019, 19.52
Alle tonnin budjetilla ostaisin tällä hetkellä varmaankin tuon Silberback Scoop Fattyn:
(https://www.verkkokauppa.com/fi/product/77551/kkkdc/Silverback-Scoop-Fatty-2019-fatbike-punainen-M-430-mm?list=OZCYkRhGuC1hGu6EhGuRs5lgXD5lgh9hmXPaM0qtOh D4PWhz11IhTw9IhDBOIhDzOvhD7ythDwSshDwy2hDBPzhDBS0h DxSahDjSDNkAz3NTdY0hDaSFhDag3hDaOqS).
Heti 3kg kevyempi kuin tuo Baana Flesu ja tubeless ready -vanteet. Kumit aika järeät, mutta talvi ja lunta kuitenkin tulossa ja kesäkaudelle voi sitten vaihtaa kevyempikulkuisiin kumeihin.
Jos kävis niin hyvä tuuri, että XXL:ään tulis -20-25% alepäivät, niin siinä tapauksessa lähtis tuo mukaan:
https://www.xxl.fi/white-7fat-pro-sx-eagle-1x12-20-unisex-fatbike-musta/p/1163483_1_style
Whitessä modernimpaa vaihteistoa ja kumit valmiiksi kevyempikulkuiset verrattuna Silverbackiin. Tuolla Baana Flesulla voi olla melko tuskasta polkea maastossa ja lumella noiden raskaiden välitysten takia, jos kevein vaihde 42t edessä ja takana 34t ja jos tosiaan on tarkoitus ajella vähän kaikkialla.
Samaa mieltä että tuo verkkiksen fatty on järkevillä osilla, mm vanteet. Jumbo jimit mahtuisi budjettiin, vielä jos myy veetiret. Ainoaksi pyöräksi, epävarma. Itsellä on sähköläskejä, mutta arvailen että fatty olisi luomuvalintani.
Samaa mieltä että tuo verkkiksen fatty on järkevillä osilla, mm vanteet. Jumbo jimit mahtuisi budjettiin, vielä jos myy veetiret. Ainoaksi pyöräksi, epävarma. Itsellä on sähköläskejä, mutta arvailen että fatty olisi luomuvalintani.
Aloittaja meinaa siis läskiä yleispyöräksi ja matkat 5km kouluun ja 15-100 km muuten. Kova luonne on, kun tollaseen meinaa Baana Flesua eikä toi Suomen Turkukaan liene ihan lumisinta osaa maasta :)
Turussa ei tosiaan lumisuus ole ongelma, vaan jäiset kelit. Jatkuvasti nollan molemmin puolin sahaava lämpötila saa aikaan sen, että välillä loskaiset tiet jäätyy epätasaiseksi mökkeliköksi. Veikkaan tuon asettavan kovemmat vaatimukset pyörän ajettavuudelle kuin lumisuus.
Nishiki Backroadsissa ei taida hinta ja laatu kohdata, mutta jotain tähän suuntaan oleva voisi olla hyvä valinta:
https://www.nishiki.fi/tuote/mtb/backroads-29/
samip537
12.10.2019, 11.47
Samaa mieltä että tuo verkkiksen fatty on järkevillä osilla, mm vanteet. Jumbo jimit mahtuisi budjettiin, vielä jos myy veetiret. Ainoaksi pyöräksi, epävarma. Itsellä on sähköläskejä, mutta arvailen että fatty olisi luomuvalintani.
Itsellä oli aikaisemmin Sähköfattis, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59806/jtbsk/GZR-Black-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora-19-runko mutta huollon kanssa tuli ongelmia kun oikeastaan mikään ei huolla sitä Turussa niin se meni verkkikselle takaisin kun tein reklamaation asiasta kun oli sähköpyörän ensihuoltokin heiltä ostettu. Sen jälkeen oon alkanu halajaa fättiä (ei sähkö), mutta en tiedä onko se paras mahdollinen jokapäiväiseksi kulkupeliksi. Oli sitten lunta, jäisiä keliä taikka ihan mitä tahansa siitä välistä. Leveillä renkailla ainakin luulisi olevan enemmän pitoa oli sitten jäinen tie taikka luminen ja jäinen, tai ainakin näin kuvittelisin.
Kouluun on matkaa edes takas alle 10km, mutta muutoin olis tarkoitus pyöräillä maastossa, kaupungissa, että vähän kaikessa siitä väliltä. Olisi mukavaa pystyä pyöräillä TKU -> HEL myös, mutta sitten joskus kun kunto antaa myöden joten sikäli ei mikään pakollisuus. Mitä paremmin pyörä kestää ilman, että jotain pitää olla vaihtamassa niin sen parempi.
Siitä on vuosia kun ennen tuota sähköfattia olen pyöräillyt ja sekin on muistaakseni silloin ollut maastopyörä kategoriaa ainakin.
Pyöräilevä Hullu
12.10.2019, 12.52
Itsellä oli aikaisemmin Sähköfattis, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59806/jtbsk/GZR-Black-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora-19-runko mutta huollon kanssa tuli ongelmia kun oikeastaan mikään ei huolla sitä Turussa niin se meni verkkikselle takaisin kun tein reklamaation asiasta kun oli sähköpyörän ensihuoltokin heiltä ostettu. Sen jälkeen oon alkanu halajaa fättiä (ei sähkö), mutta en tiedä onko se paras mahdollinen jokapäiväiseksi kulkupeliksi. Oli sitten lunta, jäisiä keliä taikka ihan mitä tahansa siitä välistä. Leveillä renkailla ainakin luulisi olevan enemmän pitoa oli sitten jäinen tie taikka luminen ja jäinen, tai ainakin näin kuvittelisin.
Kouluun on matkaa edes takas alle 10km, mutta muutoin olis tarkoitus pyöräillä maastossa, kaupungissa, että vähän kaikessa siitä väliltä. Olisi mukavaa pystyä pyöräillä TKU -> HEL myös, mutta sitten joskus kun kunto antaa myöden joten sikäli ei mikään pakollisuus. Mitä paremmin pyörä kestää ilman, että jotain pitää olla vaihtamassa niin sen parempi.
Siitä on vuosia kun ennen tuota sähköfattia olen pyöräillyt ja sekin on muistaakseni silloin ollut maastopyörä kategoriaa ainakin.
Tuo 10km on kyllä aika kova homma ajella päivittäin läskillä. Mulla itellä vähän lyhempi työmatka ja kevät/kesä/syksy tulee ne ajeltua kevyellä fitness -pyörällä. Talvella sitten tilanteen mukaan läskillä tai tällä fitness -pyörällä. Mulla ei oo tuossa läskissä nastarenkaita ja kyllä sillä saa melko varovaisesti ajella jäätiköllä. Nastat auttas paljon, mutten tykkää vaihdella kumeja vuodenajan mukaan, varsinkaan jos on tarkoitus litkuttaa.
Jos ajattelisin budjetiksi suunnilleen tuota sun sähköläskin hintaa, niin sillähän saattas saada XXL:n tarjouksista molemmat. Esim. Whiten Gravel (ottaisin mieluummin hydr. jarruilla) ja sitten Whiten edullisin läski, Verkkokaupassakin välillä Silverbackit alennuksessa. Käytettyinä jos jaksaa katella ni saattas saada vähän reiluun 1000 euroon molemmat. Oman Whiten 4 fat proon löysin erittäin edullisesti fillaritorista ja oon ollu ihan tyytyväinen siihen.
Itsellä oli aikaisemmin Sähköfattis, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59806/jtbsk/GZR-Black-Rambler-Fatbike-26-sahkopyora-19-runko mutta huollon kanssa tuli ongelmia kun oikeastaan mikään ei huolla sitä Turussa niin se meni verkkikselle takaisin kun tein reklamaation asiasta kun oli sähköpyörän ensihuoltokin heiltä ostettu. Sen jälkeen oon alkanu halajaa fättiä (ei sähkö), mutta en tiedä onko se paras mahdollinen jokapäiväiseksi kulkupeliksi. Oli sitten lunta, jäisiä keliä taikka ihan mitä tahansa siitä välistä. Leveillä renkailla ainakin luulisi olevan enemmän pitoa oli sitten jäinen tie taikka luminen ja jäinen, tai ainakin näin kuvittelisin.
Kouluun on matkaa edes takas alle 10km, mutta muutoin olis tarkoitus pyöräillä maastossa, kaupungissa, että vähän kaikessa siitä väliltä. Olisi mukavaa pystyä pyöräillä TKU -> HEL myös, mutta sitten joskus kun kunto antaa myöden joten sikäli ei mikään pakollisuus. Mitä paremmin pyörä kestää ilman, että jotain pitää olla vaihtamassa niin sen parempi.
Siitä on vuosia kun ennen tuota sähköfattia olen pyöräillyt ja sekin on muistaakseni silloin ollut maastopyörä kategoriaa ainakin.
Selvästi kannattaisi mielestäni vielä pohtia, mitä pyörän ominaisuuksia haluat painottaa - tai hankkia kaksi pyörää kuten edellinen vastaaja ehdotti. Ympärivuotiseen käyttöön sopii käytännössä mikä tahanssa pyörä, jopa maantiepyörä kunhan rengastila mahdollistaa nastarenkaat ja toisaalta Turku-Helsinki -väliin ajaa vaikka vaihteettomalla mummopyörällä, jos haluaa pyörän, jota tarvitsee huoltaa mahdollisimman vähän.
Itse ajelin edellisen syksyn, talven ja kevään arkimatkat läskipyörällä (White 6lite Pro). Talvisin paljon ajaneena olen havainnut, että varsinkin pidemmän matkan reiteillä tulee paljon vastaan niin läskipyöriä, maastopyöriä, gravel/cyclo-pyöriä, hybrideitä kuin erilaisia sähköpyöriäkiä. Keskusta-alueilla myös perus kaupunkipyöriä. Ympärivuotisessa käytössä olen aiemmin käyttänyt läskipyörän lisäksi mm. maantiepyörää, napavaihteista kaupunkipyörää, gravel-pyörää ja sähköistettyä hybridiä, joten sillä perusteella voin nostaa läskistä muutamia huomioita esiin:
- Pidempää matkaa tasaisella ajaessa vastus on hieman pienempi kuin napavaihteisessa kaupunkipyörässä, mutta selvästi isompi kuin esim. gravel- tai maantiepyörässä
- Tiiviissä keskustassa läski on oikein mukava ajettava, kun joutuu ylittelemään reunatukia, kiveyksiä ja talvisin pinnan epätasaisuuksia eikä ajovastuksesta ole merkittävää haittaa, kun nopeuden joutuu joka tapauksessa sovittamaan normaalia matalammaksi
- Nastarenkaat ovat läskipyöriin todella kalliit. Kesärenkailla ajelee toki ainakin Tampereella mukavasti n. 95 % ajasta, mutta niinä päivinä, kun on jäätä muttei merkittävästi lunta jäin kaipaamaan nastoja. Muuten pito riitti mainiosti.
- Hydrauliset levyjarrut ja 1x11 vaihteisto toivat mukavaa huoltovapautta, mutta toisaalta 1x11 vaihteiston kuluvat osat (rataspakat ja ketjut) ovat selvästi kalliimpia kuin esim. perus 8-takarattaan järjestelmissä
- Läskien lokasuojista ei itselläni ole kovin hyviä kokemuksia. Ns. pitkiä lokareita on heikosti saatavilla ja rengastila harvassa rungossa riittää sellaisten kanssa maastoajoon. Alaputkeen ja satulapylvääseen kiinnitetyt lokarit taas eivät suojaa yhtä hyvin, mikä oli itselläni pieni ongelma, kun tavoite oli minimoida vaatteiden vaihto
- Aiemmin napadynamoa käyttäneenä olisin halunnut sellaisen, mutta fatbike-etuhaarukkaan sopivaa ei ollut saatavilla järkihintaan
Noiden kokemusten myötä aion seuraavaksi ottaa arkikäyttöön jäykän 1x7 -vaihteisen 29" maastopyörän, johon on paremmin saatavilla hyvin rullaavia kesärenkaita, nastarenkaita, lokareita ja napadynamoita. Tosin helppoa maastoa vaikeampiin paikkoihin ei sillä pyörällä ole tarkoitus mennä.
^ Vähän tyylin Vitus Dee City Bike (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-dee-city-bike-2019/rp-prod173031)? Viime vuonna oli ketju "29er jäykkäkeulaisia vaihtoehtoja (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58550-29er-j%C3%A4ykk%C3%A4keulaisia-vaihtoehtoja)", jossa joitakin muitakin vaihtoehtoja. Joskin kaikkia noista ei enää löydy.
^ Vähän tyylin Vitus Dee City Bike (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-dee-city-bike-2019/rp-prod173031)? Viime vuonna oli ketju "29er jäykkäkeulaisia vaihtoehtoja (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58550-29er-j%C3%A4ykk%C3%A4keulaisia-vaihtoehtoja)", jossa joitakin muitakin vaihtoehtoja. Joskin kaikkia noista ei enää löydy.
Juurikin Vitus Dee City Bike on itselleni tulossa käyttöön. On mielestäni ihme, että ainoa paremmin Suomessa saatavilla oleva jäykkäkeulainen 29" on pitkälti toista tuhatta maksava Kona Unit X. Luulisi tuolle pyörätyypille kysyntää olevan, kun etujousitukselle hyvin harvalla on arkikäytössä todellisuudessa tarvetta, mutta silti moni ajelee alle 1000 euron etujousitetuilla maastopyörillä pelkkää asfalttia.
samip537
17.10.2019, 03.29
Juurikin Vitus Dee City Bike on itselleni tulossa käyttöön. On mielestäni ihme, että ainoa paremmin Suomessa saatavilla oleva jäykkäkeulainen 29" on pitkälti toista tuhatta maksava Kona Unit X. Luulisi tuolle pyörätyypille kysyntää olevan, kun etujousitukselle hyvin harvalla on arkikäytössä todellisuudessa tarvetta, mutta silti moni ajelee alle 1000 euron etujousitetuilla maastopyörillä pelkkää asfalttia.
Mistäs sellaisen saa Suomessa?
https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-19-unisex-maastopyora-musta/p/1156903_1_style
Onko tästä kokemusta? Se ois sopivasti myös tarjouksessa, jossei sittenkään ota fättiä, tai jos ottaa niin https://www.xxl.fi/white-7fat-pro-sx-eagle-1x12-20-m-17/p/1163483_1_size_1?
Katselin eilen aamulla kaksi puolentunnin ohjelmaa Italiassa ajetuista maastomaratooneista, kuvien katseluksi enempi jäi kun en kieltä ymmärrä, mutta pyöristä irtosi paljonkin, vaikka enemmänkin olisivat saaneet näyttää välineitä. Enin joukko ajoi normaaleilla jäykkäperillä, mutta seassa oli täysjäykkiäkin, rengaskoosta ei tarvi sanoa mitään, se on selvä. Ihan rajua maastoa oli vähän, ajo paljokseltaan hiekkapolkujen tapaista, mutta sitten korkeuseroa reitillä sitäkin enemmän, maali yli 2400 metrissä.
Odotan tuollaisten kaksysien invaasiota meikämarkkinoillekin täysjäkkänä, hyvälaatuisena, riittävä rengastila, kaksi ratasta kampiin, etujousesta jää vähän hötyä kovan maaston jäädessä ajossa vähiin.
Mistäs sellaisen [Vitus Dee] saa Suomessa?
Ymmärtääkseni Vitus-merkkisiä pyöriä saa vain postimyynnillä Wigglestä ja Chain Reaction Cyclesista. Eli tilaamalla ulkomailta saa.
samip537
17.10.2019, 18.57
Ymmärtääkseni Vitus-merkkisiä pyöriä saa vain postimyynnillä Wigglestä ja Chain Reaction Cyclesista. Eli tilaamalla ulkomailta saa.
Ulkomailta pyörän ostamisessa on ongelmia.
1) Ei saa maksuaikaa, jossei luottokorttia käytä.
2) Huonolla tuurilla tulee tullit + alvit päälle.
3) Mahdolliset takuu jutut huomattavasti vaikeampi hoitaa.
Ulkomailta pyörän ostamisessa on ongelmia.
1) Ei saa maksuaikaa, jossei luottokorttia käytä.
2) Huonolla tuurilla tulee tullit + alvit päälle.
3) Mahdolliset takuu jutut huomattavasti vaikeampi hoitaa.
Pieniä murheita nuo. EU:n alueelta tilattaessa ei tulleja tarvi maksella ja takuuasiat hoituvat useissa tapauksissa mallikkaasti. Suurin ongelma on, ettei pyörää pääse kokeilemaan jolloin koon suhteen täytyy olla tarkkana.
Brittikaupoista ei kohta tiedä, onko ne eu:ssa.
samip537
17.10.2019, 22.34
Brittikaupoista ei kohta tiedä, onko ne eu:ssa.
Tätä just meinasin..
Onneksi voipi tilata vaikka Saksasta...
Mistäs sellaisen saa Suomessa?
Vitus on urheilukauppa Wigglen oma merkki eli sieltä, tai Wigglen omistamasta CRC:stä.
samip537
20.10.2019, 21.07
Kukaan ei kuitenkaan kommentoinut tuota mun linkkaamaa Whitea?
Onko hyvä idea ympärivuotiseksi pyöräksi?
https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-19-m-17/p/1156903_1_size_1
Kukaan ei kuitenkaan kommentoinut tuota mun linkkaamaa Whitea?
Onko hyvä idea ympärivuotiseksi pyöräksi?
https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-19-m-17/p/1156903_1_size_1
Aiottu käyttötarkoitus ei ole oikein selvinnyt. Ilmeisesti ajot on kuitenkin pääosin tiellä, johon hybridi tai gravelpyörä olisi paree. Tuossa kuitenkin Whitesta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60110-White-XC-290-pro-fillari-aloittelijalle
^No ei nekkään hyviä ole sohjossa tai reilussa uudessa lumessa. Talutushommiksi menee koulumatka jos ei ole keretty auraan.
Joten itse olen kyllä maasturin kannalla jokapaikan höyläksi. Riippuu tietenki paikkakunnasta
Edullinen maastopyörä vaan alle huomiota herättämättä.
Linkkaamani Nishiki voisi ihan oikeasti olla järkevä valinta. Jostain googletin sen tarjoushinnaksi 800 €.
Lisää tuon tyypin kalustoa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58550-29er-j%E4ykk%E4keulaisia-vaihtoehtoja
^No ei nekkään hyviä ole sohjossa tai reilussa uudessa lumessa. Talutushommiksi menee koulumatka jos ei ole keretty auraan.
Joten itse olen kyllä maasturin kannalla jokapaikan höyläksi. Riippuu tietenki paikkakunnasta
Suomen Turuksi on paikkakunta ilmoitettu. Luulen vailla parempaa tietoa Turun vastaavan hesaa lumen suhteen. Itse kuljen hesassa yksinomaan fillarilla duuniin. Kahden pyörän taktiikalla. Viimeisen kahden talven aikana olen mennyt maasturilla 3 kertaa. Väitän siis, ettei maasturi, varsinkaan jousitettuna ja nappularenkaisena ole yleispyöränä paras valinta.
F. Kotlerburg
21.10.2019, 15.52
Vitus on urheilukauppa Wigglen oma merkki eli sieltä, tai Wigglen omistamasta CRC:stä.
Niin tai saman konsernin Bike24:sta Saksasta.
^ Tuota Vitus Deetä ei tosin löytynyt Bike24:stä vaikka etsin (Wigglestä ja CRC:stä löytyy). Joitakin muita Vitus-malleja kylläkin on saatavilla.
Kukaan ei kuitenkaan kommentoinut tuota mun linkkaamaa Whitea?
Onko hyvä idea ympärivuotiseksi pyöräksi?
https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-19-m-17/p/1156903_1_size_1
Kyllähän tuo voisi olla. Jos olisit etsimässä pyörää tekniseen maastoon en suositelisi, mutta TM testissä ainakin kehuttiin pyörän keveyttä ja nopeutta helpossa maastossa joten ei-trail-keskeisenä yleispyöränä uskoisin sen toimivan hyvin. En usko että tuolla painolla ja varsinkin tuolla yllättävän kepeällä 1,6kg haarukalla (vrt esim Rokkarin Recon 2.3 kg tjsp) pyörä rullaa ja käsittelee huonommin kuin joku perus hybridi, mutta leveästä kumista ja mtb geosta on varmasti hyötyä talven sohjoissa.
samip537
28.10.2019, 14.27
Kyllähän tuo voisi olla. Jos olisit etsimässä pyörää tekniseen maastoon en suositelisi, mutta TM testissä ainakin kehuttiin pyörän keveyttä ja nopeutta helpossa maastossa joten ei-trail-keskeisenä yleispyöränä uskoisin sen toimivan hyvin. En usko että tuolla painolla ja varsinkin tuolla yllättävän kepeällä 1,6kg haarukalla (vrt esim Rokkarin Recon 2.3 kg tjsp) pyörä rullaa ja käsittelee huonommin kuin joku perus hybridi, mutta leveästä kumista ja mtb geosta on varmasti hyötyä talven sohjoissa.
Selväntäisitkö mitä eroa siis on noilla 1,6kg vs 2,3kg haarukalla? En siis ymmärrä pointtia.
Aiottu käyttötarkoitus ei ole oikein selvinnyt. Ilmeisesti ajot on kuitenkin pääosin tiellä, johon hybridi tai gravelpyörä olisi paree. Tuossa kuitenkin Whitesta http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60110-White-XC-290-pro-fillari-aloittelijalle
Tarkoitus on siis mennä pyörällä kouluun (kaupunki aluetta, noin ~5km) , vanhemmille (~10-15km yhteen suuntaan) sekä myös ihan alkaa kuntoilla eli käydä lenkillä myös sen kanssa.
Tällä hetkellä ei ole varaa kahteen pyörään.
Selväntäisitkö mitä eroa siis on noilla 1,6kg vs 2,3kg haarukalla? En siis ymmärrä pointtia.
Pointti oli että pyörä on hintaisekseen kevyt (taisi olla 799 kun kysyit) ja siitä iso osa johtuu tuosta joustohaarukasta. Yleisesti ottaen myös keulan keveys tekee käsittelystä mukavaa. Ja sellaisessa pyörässä jota etsit keveys ja nopeus on valttia kun ajetaan XC-pyörällä helpon alustan ajoa kuten siirtymiä, työmatkaa, yleisajoa yms.
samip537
29.10.2019, 12.22
Pointti oli että pyörä on hintaisekseen kevyt (taisi olla 799 kun kysyit) ja siitä iso osa johtuu tuosta joustohaarukasta. Yleisesti ottaen myös keulan keveys tekee käsittelystä mukavaa. Ja sellaisessa pyörässä jota etsit keveys ja nopeus on valttia kun ajetaan XC-pyörällä helpon alustan ajoa kuten siirtymiä, työmatkaa, yleisajoa yms.
Eli en silti saanut oikeastaan vastausta, mutta onko siis kevyt => hyvä vaiko huono asia?
hphuhtin
29.10.2019, 13.07
. Yleisesti ottaen myös keulan keveys tekee käsittelystä mukavaa. Ja sellaisessa pyörässä jota etsit keveys ja nopeus on valttia
Miten tuosta ei ymmärrä, että keveys on hyvä asia.. No: Keveys on hyvä asia.
Eli en silti saanut oikeastaan vastausta, mutta onko siis kevyt => hyvä vaiko huono asia?
Keveyteen pyritään ja keveys maksaa, koko ajan enemmän mitä mitä kevyemmäksi mennään. Aika loogista kun puhutaan kulkuneuvosta joka kulkee lihasvoimalla.
samip537
30.10.2019, 15.43
Näyttää siltä, että tähän pyörään päädyn, eli siis https://www.pyorakeskus.fi/polkupyorat/nishiki-backroads-29-2019-detail, jahka talvirenkaat tulee saataville.
Mutta en oo ihan 100% päättänyt, mutta vaihtoehdot on Nishiki tai tuo aikaisemmin linkkaamani White.
Soitin sinne ja kyselin niin pitäis tulla verkkokauppaan ens viikon Maanantaina.
P.S Kattelin myös Fatbiken nastarenkaiden hintoja, ja jooh ouch.
Ota nastarenkaiden hintoihin referenssit täältä:
https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C2%2C103%2C212&__qf_form-filter=&pgc%5B9301%5D%5B9305%5D=1
Vasemmalta valikosta oikea vannekoko ja oikealta muut tarpeelliset suodattimet. Mutta ole tarkkana mallimerkintöjen kanssa. Rengasvalmistajilla tuntuu olevan samalla mallimerkinnällä erilaisia runkorakenteita saman näköisessä renkaassa. Se tietysti vaikuttaa paitsi hintaan, myös ominaisuuksiin. Suomessa joskus liikkeet ilmoittavat aika suurpiirteisesti mallimerkinnät, jolloin kyse on todennäköisesti halvimmasta mallista.
samip537
30.10.2019, 17.30
Ota nastarenkaiden hintoihin referenssit täältä:
https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C2%2C103%2C212&__qf_form-filter=&pgc%5B9301%5D%5B9305%5D=1
Vasemmalta valikosta oikea vannekoko ja oikealta muut tarpeelliset suodattimet. Mutta ole tarkkana mallimerkintöjen kanssa. Rengasvalmistajilla tuntuu olevan samalla mallimerkinnällä erilaisia runkorakenteita saman näköisessä renkaassa. Se tietysti vaikuttaa paitsi hintaan, myös ominaisuuksiin. Suomessa joskus liikkeet ilmoittavat aika suurpiirteisesti mallimerkinnät, jolloin kyse on todennäköisesti halvimmasta mallista.
Mallimerkintöjen eli tarkalleen ottaen koko vaiko mikä?
Mallimerkintöjen. Tuossa linkissä on aluksi kaksi samannäköistä Ice Spikeriä. Toinen on evolution- ja toinen performance-sarjaa. Ilmoitetut painot 890 ja 1170 g. Jälkimmäisessä on jäykempi runko, joka todennäköisesti tullaa huonommin. Kivijalkaliike, joka haluaa pärjätä hintakilpailussa, ymmärrettävästi mielellään myy halvempaa, mutta jättää mainitsematta sen, että kyse on halvemmasta versiosta. Myy vain huippulaatuista Schwalben nastarengasta.
Ota nastarenkaiden hintoihin referenssit täältä:
https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C2%2C103%2C212&__qf_form-filter=&pgc%5B9301%5D%5B9305%5D=1
Vasemmalta valikosta oikea vannekoko ja oikealta muut tarpeelliset suodattimet. Mutta ole tarkkana mallimerkintöjen kanssa. Rengasvalmistajilla tuntuu olevan samalla mallimerkinnällä erilaisia runkorakenteita saman näköisessä renkaassa. Se tietysti vaikuttaa paitsi hintaan, myös ominaisuuksiin. Suomessa joskus liikkeet ilmoittavat aika suurpiirteisesti mallimerkinnät, jolloin kyse on todennäköisesti halvimmasta mallista.
Tuota kevyempää Evoa saa kivijalasta alle 80, en lähtisi 10-15€ eron takia tilaamaan Saksasta, postikulut tod näk syö sen pienenkin eron.
Kahdessa renkaassa ero on liki 30 e miinus kympin postikulut. Ei ehkä ole vaivan arvoista. Hyvä silti on tietää, mikä renkaiden oikea hinta on. Kovallakin hinnalla voi myydä rengasta näyttävillä alennuksilla.
Kahdessa renkaassa ero on liki 30 e miinus kympin postikulut. Ei ehkä ole vaivan arvoista. Hyvä silti on tietää, mikä renkaiden oikea hinta on. Kovallakin hinnalla voi myydä rengasta näyttävillä alennuksilla.
"Oikea" hinta toki vaihtelee maittain. Ei Suomessa ihan samaan rahaan pysty tavaraa myymään kuin isot eurooppalaiset. Eikös jo pelkkä Alv ole vähemmän Saksassa? Tilaan itsekin paljon Saksasta kun isoissa ostoissa toki iso säästö, mutta lähinnä halusin vaan tarttua tuohon "oikea hinta" juttuun josta saa luvan että kotimaassa maksat aina ylihintaa.
Asiasta toiseen onko muilla puhelimella postaavilla ongelmaa muokkauksen kanssa, kun yrittää korjata esim typon niin muokkaus-ikkunassa mihin vaan täppäys poistaa viestin välittömästi.
samip537
03.11.2019, 18.49
Onko tästä pyörästä kokemusta, miltä osat vaikuttaa?
https://m.bikester.fi/cube-aim-sl-allroad-blackblue-1064975.html
P.S Pyöräkeskuksesta ei oo vielä vastailtu mun kysymyksiin. :(
Eikös jo pelkkä Alv ole vähemmän Saksassa?
Riippuu siitä, keneltä ostaa.
Torista parempi pyörä:
https://m.tori.fi/vi/62678632.htm
Sopii myös 29-kiekot vaikka nastarenkaita varten.
Englannista saa myös hiukan kalliimmalla:
https://www.merlincycles.com/felt-surplus-30-plus-mountain-bike-2018-146254.html
Ja näköjään myös meikäläisen Surplus 70 saatavilla:
https://www.merlincycles.com/felt-surplus-70-plus-mountain-bike-2018-146265.html
Surplus 70 soveltunee paremmin koulumatka-ajoon, kun on Deoren kammet tuplarattailla. Hyvä peli on ollut ja laitoin ite tosiaan 29-kiekot ISP Evoilla juuri paikalleen. Makoista menoa oli eilen kun kokeilin pakastuneella jäätikköexsohjolla taiteilla. Hiukan on varmempi fiilis kuin cyclolla ja MaraWintereillä. :)
Tuolta löytyy näköjään hyvällä hintaa myös muita hyviä pyöriä:
https://www.merlincycles.com/mountain-bikes-75266/
Esim. Marin Nail Trail 9.7:lle jäisi tällä viikolla 850 euroa hintaa. On tosin 2016-malli, mutta osat on hyvät. Keulakulma, 70 astetta ei ole niin loiva kuin uudemmissa trail-pyörissä.
https://www.merlincycles.com/marin-nail-trail-97-29er-mountain-bike-2016-144496.html
Tai sitten Bianchi Celesten värisenä:
https://www.merlincycles.com/bianchi-grizzly-93-deore-mountain-bike-2019-164169.html
Tai jos aloittaja asustelee Turussa, sitten niinkin epäseksikäs vaihtoehto kuin Kona Dew. Mallistossa riittää vaihtoehtoja. Varmista kuitenkin
kunnollisten talvirenkaiden saatavuus ja mikä lokareiden alle mahtuu. Jos rengastus onnistuu, on taatusti sopiva pyörä arkeen.
Tuolta löytyy näköjään hyvällä hintaa myös muita hyviä pyöriä:
https://www.merlincycles.com/mountain-bikes-75266/
https://www.merlincycles.com/ridley-ignite-a-gx1-mountain-bike-2019-149191.html
Tuo alkoi himottaa jo itseänikin talvisuhailupyöräksi. Onneksi ei ole fyrkkaa.
samip537
04.11.2019, 20.24
Torista parempi pyörä:
https://m.tori.fi/vi/62678632.htm
Sopii myös 29-kiekot vaikka nastarenkaita varten.
Englannista saa myös hiukan kalliimmalla:
https://www.merlincycles.com/felt-surplus-30-plus-mountain-bike-2018-146254.html
Ja näköjään myös meikäläisen Surplus 70 saatavilla:
https://www.merlincycles.com/felt-surplus-70-plus-mountain-bike-2018-146265.html
Surplus 70 soveltunee paremmin koulumatka-ajoon, kun on Deoren kammet tuplarattailla. Hyvä peli on ollut ja laitoin ite tosiaan 29-kiekot ISP Evoilla juuri paikalleen. Makoista menoa oli eilen kun kokeilin pakastuneella jäätikköexsohjolla taiteilla. Hiukan on varmempi fiilis kuin cyclolla ja MaraWintereillä. :)
Tuolta löytyy näköjään hyvällä hintaa myös muita hyviä pyöriä:
https://www.merlincycles.com/mountain-bikes-75266/
Esim. Marin Nail Trail 9.7:lle jäisi tällä viikolla 850 euroa hintaa. On tosin 2016-malli, mutta osat on hyvät. Keulakulma, 70 astetta ei ole niin loiva kuin uudemmissa trail-pyörissä.
https://www.merlincycles.com/marin-nail-trail-97-29er-mountain-bike-2016-144496.html
Tai sitten Bianchi Celesten värisenä:
https://www.merlincycles.com/bianchi-grizzly-93-deore-mountain-bike-2019-164169.html
1. Onnistuuko osa-maksu näissä missään? EI => Ei jatkoon, next.
2. Briteistä oleva, joten takuu asioiden sujuvuudesta ei mitään katteita, Brexitin tapahtuessa.
Tai jos aloittaja asustelee Turussa, sitten niinkin epäseksikäs vaihtoehto kuin Kona Dew. Mallistossa riittää vaihtoehtoja. Varmista kuitenkin
kunnollisten talvirenkaiden saatavuus ja mikä lokareiden alle mahtuu. Jos rengastus onnistuu, on taatusti sopiva pyörä arkeen.
Miten Turulla ja Kona Dew:llä on mitään tekemistä keskenään?
Osari tosiaan aika rajoittava tekijä kun taitaa sulkea suuren osan ulkomaan kaupoista pois.
Tuossa olisi alennuksessa L-kokoa melko lähellä budjettia ja koeajo+osamaksu mahdollisuudella
https://www.xxl.fi/white-xc-290-killer-19-unisex-maastopyora-valkoinen/p/1156915_1_style
samip537
04.11.2019, 21.39
Osari tosiaan aika rajoittava tekijä kun taitaa sulkea suuren osan ulkomaan kaupoista pois.
Tuossa olisi alennuksessa L-kokoa melko lähellä budjettia ja koeajo+osamaksu mahdollisuudella
https://www.xxl.fi/white-xc-290-killer-19-unisex-maastopyora-valkoinen/p/1156915_1_style
L-koko sattuu olemaan liian iso, kun en halua että jalat ei osu ollenkaan maahan kun esim pysähtyy, vaikka näin kyllä olli sähköfatissäkin että hädin tuskin osui maahan.
Enkä oikein myöskään tiedä mitä mieltä pitäisi olla hiilikuiturungosta.
Eikä lähimmissä myymälöissä ole saatavilla => Ei koeajo mahdollisuutta.
L-koko sattuu olemaan liian iso, kun en halua että jalat ei osu ollenkaan maahan kun esim pysähtyy, vaikka näin kyllä olli sähköfatissäkin että hädin tuskin osui maahan.
Enkä oikein myöskään tiedä mitä mieltä pitäisi olla hiilikuiturungosta.
Eikä lähimmissä myymälöissä ole saatavilla => Ei koeajo mahdollisuutta.
Jos koko on väärä niin sitten ei mahda mitään. Ei tullut luettua ekaa viestiä niin tarkkaa.
Koeajomahdollisuudella tarkoitin sitä että jos kylältä sattuu löytymään liike, voi tilata sinne ja käydä koeajamassa ennen lunastamista. Jos ei hyvä niin jättää liikkeeseen ja nollaavat laskun.
Miten Turulla ja Kona Dew:llä on mitään tekemistä keskenään?
Kivijalkaliike, jossa on yleensä kattava valikoima eri malleja kokeiltavissa.
Kun kriteerit ovat osamaksu,takuu ja oikea koko, niin helppo homma. Turussa on monia pyöräliikkeitä, niihn vaan kokeilemaan ja kauppoja hieromaan.
Esim. Trekiltä löytyy alle tonnin ovh:lla ihan hyviä 29-maastureita, esim tämä:
https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/trek-x-caliber-7-2020/
Kokeile ihmeessä myös Konan hybridiä, kulttipyörä.
https://www.merlincycles.com/ridley-ignite-a-gx1-mountain-bike-2019-149191.html
Tuo alkoi himottaa jo itseänikin talvisuhailupyöräksi. Onneksi ei ole fyrkkaa.
Joo, tuommoinen jäykkäkeulainen kevyt maasturi hyvillä osilla olisi ihan paras talvipyörä. Tuohan hyväksyttäneen myös Gravel-pyöräosastoon :)
Paljonkohan painaa, kommenteissa oli: "lighter than my road bike"?
samip537: lainaa joltain tonni ja osta tuo. :)
samip537
06.11.2019, 03.58
Joo, tuommoinen jäykkäkeulainen kevyt maasturi hyvillä osilla olisi ihan paras talvipyörä. Tuohan hyväksyttäneen myös Gravel-pyöräosastoon :)
Paljonkohan painaa, kommenteissa oli: "lighter than my road bike"?
samip537: lainaa joltain tonni ja osta tuo. :)
Ilman kavereita on vähä haikeaa saada lainakaan kaverilta + tuntemilla ihmisillä ei varmasti sellaista ole lojumassa.
Ilman kavereita on vähä haikeaa saada lainakaan kaverilta + tuntemilla ihmisillä ei varmasti sellaista ole lojumassa.
Ok, siinä tapauksessa aiemmin linkittämäsi White XC 290 Pro on ihan harkinnan arvoinen XXL:stä. Muutama huoltokin tulee kaupan päälle.
Jos haluat edullisemman niin hybridikin voisi olla hyvä vaihtoehto?
Esim.
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-ff-19-miesten-hybridipyora-musta/p/1156907_1_style
samip537
22.11.2019, 08.55
Morjesta jälleen, nyt tuli ostettua 8.11.2019 sitten Metrix Speed (https://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-19-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1159502_1_style), mutta tuli huomattua jo kun edes noin 9-10km matkaa Skanssista ei meinannut jaksaa pyöräillä, että saattaapi tässä käydä niin että toi pitää viedä takaisin ja miettiä asiaa uudelleen kun on varaa kunnolliseen sähköiseen vehkeeseen vai minkälainen työ olisi tohon lisätä sähkömoottori yms?
Koita nyt jaksaa, nopeasti se keho tottuu niin että jaksaa polkea.
Keskiön mukaan tuohon saa Bafangin tai TSDZ2 koneen kiinni. Suosittelen jälkimmäistä, koska siinä on momentintunnistin ja pärjää hyvin ilman johtoja jarruille jne. Moottori noin 300-350 €. Akku toisen samanlaisen päälle.
https://www.ebay.com/c/1881568881
Morjesta jälleen, nyt tuli ostettua 8.11.2019 sitten Metrix Speed (https://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-19-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1159502_1_style), mutta tuli huomattua jo kun edes noin 9-10km matkaa Skanssista ei meinannut jaksaa pyöräillä, että saattaapi tässä käydä niin että toi pitää viedä takaisin ja miettiä asiaa uudelleen kun on varaa kunnolliseen sähköiseen vehkeeseen vai minkälainen työ olisi tohon lisätä sähkömoottori yms?
Alkukankeutta, lihakset tottuu äkkiä. Pyöräily ei juuri voimaa tai kuntoa vaadi ellei ajeta kilpaa kelloa vastaan. Sulla todennäköisesti vaan pitkästä aikaa käytetyt lihakset vaatii totuttelua, muutama lenkki niin sujuu varmasti paremmin.
Samaa vakuuttelen kuin edelliset, muutaman ajokerran jälkeen sama matka tuntuu puolta lyhyemmältä.
Ajoasentoon huomiota, jotta lihasten työskentely ei mene hukkaan ja aluksi pienempiä välityksiä käyttöön. Liian suurilla vaihteilla matka tuntuu jatkuvan ja kankut kipeytyvät aluksi. Tämä tuota jos on ihan lajin aloittaa tai on ollut pidempi tauko.😊
Samaa vakuuttelen kuin edelliset, muutaman ajokerran jälkeen sama matka tuntuu puolta lyhyemmältä.
Ajoasentoon huomiota, jotta lihasten työskentely ei mene hukkaan ja aluksi pienempiä välityksiä käyttöön. Liian suurilla vaihteilla matka tuntuu jatkuvan ja kankut kipeytyvät aluksi. Tämä tuota jos on ihan lajin aloittaa tai on ollut pidempi tauko.
Aloittajahan on koululainen, joka suunnitteli alunperin ostavansa fatbiken (esim baana flesu) jopa 15-100 km lenkeille.:)
samip537
29.11.2019, 16.16
Tässähän kävi "hauska" homma. Kävi ilmi, että mulle on myyty talvirenkaat, joissa on painorajana 90kg, noh olen yli 90kg. Takarenkaasta myös karkasi jo ilmatkin, joten saapi nähdä onko sisäkumi vaihdon tarpeessa jo nyt.
Nämä renkaat myytiin pyöräni kaveriksi: https://www.xxl.fi/schwalbe-marathon-winter-smartguard-plus-42-622-28-240-hybrid-cyclocross-nastarengas/p/1152007_1_style
Tässähän kävi "hauska" homma. Kävi ilmi, että mulle on myyty talvirenkaat, joissa on painorajana 90kg, noh olen yli 90kg. Takarenkaasta myös karkasi jo ilmatkin, joten saapi nähdä onko sisäkumi vaihdon tarpeessa jo nyt.
Nämä renkaat myytiin pyöräni kaveriksi: https://www.xxl.fi/schwalbe-marathon-winter-smartguard-plus-42-622-28-240-hybrid-cyclocross-nastarengas/p/1152007_1_style
Sulla näyttäisi olevan tuossa pyörämallissasi 2 pyörää. Paino jakaantunee varsin tasaisesti molemmille pyörille. Olet varsin tukevassa (180kg) kunnossa, jos tuo 90kg raja on rikkoontunut.
samip537
29.11.2019, 16.47
Sulla näyttäisi olevan tuossa pyörämallissasi 2 pyörää. Paino jakaantunee varsin tasaisesti molemmille pyörille. Olet varsin tukevassa (180kg) kunnossa, jos tuo 90kg raja on rikkoontunut.
Hmm, niinkös se pitikin laskea? My bad then.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.