PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sram eagle axs

msuomal
07.10.2019, 15.48
Onko porukalle kertynyt jo käyttökokemusta näistä langattomista vaihteista? Minulla on jonkin aikaa ollut tämmöinen XX1 AXS Pole Evolink 110:ssä ja sittemmin päivitin myös Taigaan saman. "Ohjaamo" on upean siisti, kun Taigassa ei ole edes dropperia, joten ainoastaan jarrujen letkut lähtee tangosta 8).

Ekoja fiiliksiä omasta näkökulmasta kirjoittelin blogiin:
https://urkkaavaspeksaaja.blog/2019/09/18/pole-evolink-110-sram-eagle-axs-xx1/

Testailen tässä syksyn edetessä lisää kahden pyörän voimalla ja kirjoittelen sitten uutta juttua miten vaihteisto on pelannut kelien kylmetessä talvea kohti. Viikonloppuna 0-4 asteessa tuli poljettua 7,5h lenkki ja ainakin silloin vielä toimi loistavasti.

Kiinnostaisi kuulla, jos joku pidempään kokemusta omaava on esimerkiksi törmännyt johonkin ongelmiin. Toistaiseksi tämä on toiminut kyllä aivan loistavasti.

FreeZ
07.10.2019, 22.26
Minulla on muutaman sadan kilometrin kokemus Eagle AXS & Reverb AXS. Ei moitteen sijaa ja varsinkin vaihdevipu on erinomainen, toki aluksi tuli hutivaihtoja. Samoin Reverbin osalta vipu toimii hienosti ja tuntuma on todella hyvä. Akku tuntuu myös molemmissa kestävän varsin hyvin.

msuomal
09.10.2019, 11.06
varsinkin vaihdevipu on erinomainen
Näin sitä ihmiset kokee asiat eri tavalla. Minusta se on ihan törkeän huono. Kovassa vauhdissa alamäkeen polkiessa ja isommalle vaihtaessa pitää peukalo siirtää sinne keinulle, että saa isomman vaihteen silmään. Perinteisessä vivussa juuri isommalle vaihtaminen oli selkeästi tangon alla ja näin ollen peukalon liike paljon lyhyempi ja vaikutus otteeseen pienempi. Tekisivät toisen version tuosta, jossa vivut olis ihan samalla paikalla kuin ennenkin, mutta mikrokytkimillä niksutettavia :).

Vertti83
11.10.2019, 09.49
Miten paljon tuossa "kaukosäätimessä" tarvii voimaa napin painamiseen?

Mietin siis tilannetta jossa ajetaan jonkinlaista rytyytystä alamäkeen ja pitää vaihtaa isommalle(tai pienemmälle) samassa rytäkässä, niin tuleeko siinä helposti painettua useampi pykälä kerralla, olettaen että napin painaminen ei juuri vaadi voimaa..?

Mulla on XT Di2 toisessa pyörässä ja siinä vaikka napit on sähköiset niin niissä on mekaanista liikettä ja "kytkintuntuma", eli virhevaihtoja ei pääse kovin helposti tulemaan. Tavan mekaanisella XT vaihtajalla moisessa rytyytyksessä tuli helposti vaihdettua useampi pykälä kerralla ylöspäin, kun namiskan painaminen ei juuri vaadi liikettä eikä voimaa. Alaspäin vaihtaessa sitten taas tarvii enemmän voimaa ja liikettä niin tuota ongelmaa ei ilmene... AXS saattaisi jossakin kohtaa kiinnostella, tosin nyt on vielä hinnat vähän hapokkaita...

msuomal
11.10.2019, 15.01
Miten paljon tuossa "kaukosäätimessä" tarvii voimaa napin painamiseen?

Mietin siis tilannetta jossa ajetaan jonkinlaista rytyytystä alamäkeen ja pitää vaihtaa isommalle(tai pienemmälle) samassa rytäkässä, niin tuleeko siinä helposti painettua useampi pykälä kerralla, olettaen että napin painaminen ei juuri vaadi voimaa..?

Melko kevyt vastus on tuossa liikkeessä ja noin millimetrin pituinen. Pari kertaa on käyny kunnon hakkauksessa niin, että tulee täräyksessä kaksi pykälää kerralla, mutta ei se varsinaisesti ole ollut ongelma. Johtuu ehkä tuon keinun suunnittelusta... mutta juuri tuossa tilanteessa on ikävä siirtää peukalo keinulle enkä varsinkaan tykkää tiputtaa etusormea jarrukahvan ja tangon väliin painamaan keinun etupuolta (josta myös tulis pidempi välitys). Hieman outoa suunnittelua se.

msuomal
05.12.2019, 13.54
Nyt on kertynyt hieman syksyn/talven kokemuksia AXS:stä ja lyhyesti summattuna toimii erittäin hyvin. Pidemmin blogissa:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2019/12/05/sram-axs-kokemuksia-syksy-ja-talvi/

Tolkun mies
29.06.2023, 13.12
Nostoa vanhaan topiciin muutaman vuoden jälkeen.
Sormi on liipasimella GS AXS päivitykseen ja kuulisin mielelläni studioraadin kokemuksia tämän käytettävyydestä ?

F. Kotlerburg
01.07.2023, 17.05
Mitäs siinä. Joku 3000km on X01 AXS siirrellyt ketjua. Akun kun muistaa silloin tällöin ladata niin mikäpä siinä. Vaihtamisen keveys ja helppous varsinkin kevyemmälle viehättää, kun se tapahtuu pienellä peukalon liikkeellä eikä tartte liipaisinta painaa syvälle kuten mekaanisissa. Ihan kiva, mutta ei mitenkään maailmaa mullistava. Ei silleen tuolla toisella pyörällä ajaessa tule fiilistä, että jotain isoa puuttuu, vaikka siinä mekaaninen XT onkin.

järtsy
01.07.2023, 20.37
Aika samat aatokset kuin yllä. Mulla ollu jo pari vuotta GX malli käytössä, tosin kolmas setti jo menossa kun pyörät on vaihtunut suht tiuhaan mutta aina olen uuteen saman setin tilannut ja viimeinen upgrade setti taisi olla jotain 370€ joten ei mikään mahdottoman hintainenkaan. Yhtään en ole rikki vielä saanut.

nure
10.07.2023, 10.23
Itsellä XX1 FBG:ssä ja ainoa huono puoli tuo vivun herkkyys, jos sormi vivulla niin rytinässä kyllä helposti vaihtuu. Muuten loistavat vaihteet.

misopa
10.07.2023, 14.43
Mulla Dudessa GX ja on kyllä mainio setti. Hiukan meni totutellessa uuteen ergonomiaan/vaihtamisen tapaan. Mutta äkkiä tottui. Vaihtaa kyllä nopeasti ja nätisti. Takapakkana Garbarukin 10-50t ja ketjuna KMC.

Tolkun mies
10.07.2023, 22.57
Vaikuttaa että sähöt Sramissa ovat toimiva mutta ei mitenkään tajunnanräjäyttävä kokemus? Jäin vatuloimaan tätä kun studioraati ei heti lähtenyt ”osta, osta” -kannustushuudoilla juttuun mukaan.

nure
10.07.2023, 23.47
^Ei itsestäänselvää tarvi tuulettaa, ainakin paras vaihteisto millä ajanut ja niitä muutamaa käyttänyt vuosikymmenien aikana.

TANUKI
25.08.2023, 14.31
^^Nurea kompaten, paras vaihteisto jolla olen myös ajanut (XX1 AXS). Vivun herkkyys ei itseä juuri häiritse kun röykytyksessä ei ole tapana pitää peukaloa napilla ja ylämäissä saa sitten vaihteen vaihdettua pienellä sormen liikkeellä.

Osassa pyöriäni on kyllä vielä ihan perinteiset vaijerivaihteet, eikä niitä ole jumalaton hinku poiskaan vaihtaa vaikka AXS on huomattavasti parempi. Jahka joskus tulee GX:ää hyvään aleen niin ehkä sitten.

moukari
25.08.2023, 16.37
^^Nurea kompaten, paras vaihteisto jolla olen myös ajanut (XX1 AXS). Vivun herkkyys ei itseä juuri häiritse kun röykytyksessä ei ole tapana pitää peukaloa napilla ja ylämäissä saa sitten vaihteen vaihdettua pienellä sormen liikkeellä.

Osassa pyöriäni on kyllä vielä ihan perinteiset vaijerivaihteet, eikä niitä ole jumalaton hinku poiskaan vaihtaa vaikka AXS on huomattavasti parempi. Jahka joskus tulee GX:ää hyvään aleen niin ehkä sitten.

AXS Transmission on vielä pykälän parempi ;)

F. Kotlerburg
25.08.2023, 19.34
^tuolla hinnalla sietääkin olla.

Kallishan tuo on eikä hintansa arvoinen. Itse ajatteli siirtyä takaisin mekaanisiin, jos jotain hajoaa. Ei tartte enää akun kanssa sählätä.

moukari
25.08.2023, 20.04
^tuolla hinnalla sietääkin olla.

Kallishan tuo on eikä hintansa arvoinen. Itse ajatteli siirtyä takaisin mekaanisiin, jos jotain hajoaa. Ei tartte enää akun kanssa sählätä.

GX Transmission ei ole valtavan paljoa kalliimpi jos vertaa esim XO1 Eagleen, uuteen pyörään voi harkita.

nure
26.08.2023, 09.37
Itse maksoin XX1:stä 750€ vaihtajasta vipuineen, akkuinen ja latureineen ja en kovin kalliina sitä pidä.

F. Kotlerburg
26.08.2023, 09.58
On se mekaaniseen settiin (200-250€) verrattuna naurettava hinta.

nure
26.08.2023, 11.04
^XX1 reilu 400€ mekaanisena joten aika olematon ero loppupeleissä...

moukari
26.08.2023, 14.27
On se mekaaniseen settiin (200-250€) verrattuna naurettava hinta.
Riippuu paljonko ajaa. Mulla tulee graveliin kymppitonni vuodessa kilometrejä, joten kilometriä kohden ei kovin iso hinta. On tuo munkin mielestä kallis, mutta kun pääsi testaamaan niin totesin kyllä ihan joka euron arvoiseksi.

nure
26.08.2023, 14.59
Tietenkin saa jonkun XT tasoisen toimivan setin pariin sataan mutta hyvä kun on vaihtoehtoja.

F. Kotlerburg
26.08.2023, 15.08
Riippuu paljonko ajaa. Mulla tulee graveliin kymppitonni vuodessa kilometrejä, joten kilometriä kohden ei kovin iso hinta. On tuo munkin mielestä kallis, mutta kun pääsi testaamaan niin totesin kyllä ihan joka euron arvoiseksi.No ei riipu. Se hintaero on silti sama. Kilometrien myötä vaan kasvaa kun kalliimmat kulutusosat.

Santtu75
26.08.2023, 15.12
No ei riipu. Se hintaero on silti sama. Kilometrien myötä vaan kasvaa kun kalliimmat kulutusosat.

Ehkä harrastuksen kohdalla kaikki ei laske joka asiaa ihan joka sentin päälle.

F. Kotlerburg
26.08.2023, 15.24
Ehkä harrastuksen kohdalla kaikki ei laske joka asiaa ihan joka sentin päälle.
Kiitos herra itsestäänselvyys.

Föhn
26.08.2023, 15.38
Itse maksoin XX1:stä 750€ vaihtajasta vipuineen, akkuinen ja latureineen ja en kovin kalliina sitä pidä.
Noin kolmasosan hintaerolla, minusta tuolla asialla on jo väliä. On se jonkinmoinen kynnys. Joillekin. Siinä alkaa jo tosissaan pohtimaan onko järkeä. Mut todennäköisesti enemmän järkeä kuin titaanipulteissa tai 300€ satulatolpalla.

Vaikka itsekin diggaan kovasti AXS:tä ja omistan 3kpl 1x settiä niin ei voi sanoa etteikö koskaan olisi kärsinyt ostoskrapulasta. Semmonen tsägä on käynyt tsellä tosin, että olen pystynyt hyödyntämään alehintaisia kokonaisuuksia joista ylimääräiset myymällä lopullinen hinta on jäänyt alemmaksi kuin yksittäin myydyt. Kolmen pyörän huoltokulut on reilun tonni luokkaa noin kolmelta vuodelta tämän talouden kilometreillä.

F. Kotlerburg
26.08.2023, 18.41
Itse ostin AXS-sarjan vähän kuin pakon edessä, kun takavaihtaja meni päreiksi eikä mekaanista vaihtajaa löytynyt sitten mistään varastosta. AXS:ää löytyi. On se hyvä, mutta ei mielestäni rahanarvoinen. Tekee mieli lisäksi päästä tuon akun kanssa värkkäämisestä eroon, kun pitää aina reissuun lähtiessä yrittää muistaa sillekin ottaa laturi mukaan ja muistaa tarkkailla appsista, että onko akussa virtaa, joka vielä näytetään hyvin karkeasti.

nure
26.08.2023, 19.53
Föhn, satulatolppa vain 270€ ja pulteissa suurinosa alumiinia ja titaania. Niihin sortuu kun ei ole muutakaan hankittavaa...

Föhn
26.08.2023, 21.32
Miksei? Onhan tuolla tosikeventelijöiden runkoja yms muuta pilvin pimein. Mikset vetäise heti överiksi kertaheitolla?Laitata sellaisen rungon että ei muilla jakoo

nure
26.08.2023, 21.45
En pahemmin kilpaile ja kumpaankin pyörään asetettu budjetti ja varsinkin tuossa suoratanko maantiepyörässä varaa... Toisaaltaan noissa keveimmissä ongelmana isolle miehelle kantavuus.

moukari
18.10.2023, 20.19
Toimiiko SRAM AXS mtb-vaihtaja (esim. Transmission-sarjan SRAM AXS Pod Controller, 148,49 € (r2-bike.com) (https://r2-bike.com/SRAM-AXS-Pod-Controller_1) AXS-takavaihtajan kanssa, johon on samanaikaisesti paritettu AXS-maantiekahvat? Mietin tässä speksauspäissäni pitkän matkan pyöräilyyn mun gravel-pyörään jotain ratkaisua sille, miten saan vaihdettua vaihteita aerotangoilta. Langattomat blip-vaihtajat olisi yksi vaihtoehto, mutta niihin ei saa vaihdettua paristoja ja niiden kertakäyttöisyys kuvottaa hieman. Taas yksi ongelma, mitä ei pitäisi olla olemassa.

Föhn
18.10.2023, 20.38
Langaton, patteri kestää joku pari kolme vuotta (riippuen toki kuinka ahnaasti vaihtelee)en kyllä miettisi. Maantiekahvoihin saa ujutettua langallisetkin jos kertakäyttökulttuuri ahdistaa. Blipit langallisena toimii hyvin 12 sp kanssa.

moukari
18.10.2023, 22.03
Langaton, patteri kestää joku pari kolme vuotta (riippuen toki kuinka ahnaasti vaihtelee)en kyllä miettisi. Maantiekahvoihin saa ujutettua langallisetkin jos kertakäyttökulttuuri ahdistaa. Blipit langallisena toimii hyvin 12 sp kanssa.
Okei, näitä tulisi käytettyä kyllä vähän harvemmin eli varmaankin kestää aika kauan. Langalliset blipit ei mene näihin uuden sukupolven AXS maantiekahvoihin.

misopa
18.10.2023, 22.17
Rediin ja Forceen pitäisi langallinen käydä, Rivaliin ei.

Jaa, ihan uuteen Forceen ei näköjään enää käy...

TuplaO
19.10.2023, 09.26
^Joo. "Uusi" Force on ilmeisesti hyvin lähellä Rivalia.