Näytä tavallinen näkymä : Trail-pyörän rengastus
 
 
Täältä löytyy aiheita märälle kelille ja 29*2,6 koolle, mutta semmonen yleistopic ainakin omaan silmään puuttuu. Jos haetaan hyvää allround rengasta maastoon nykyaikaiselle trail pyörälle, millä pärjää keväästä syksyyn ok ja rullaa kohtuullisesti. Jätetään laskuista bike park pois, koska varmaan se on aika ääritapaus myös renkaiden osalta. 
Olen valmis tinkimään vähän märkäpidosta (ja pidosta vähän muutenkin) jos sillä saadaan paremmin rullaava rengas. Ajoa tulee sen verran vähän, että tarkotus oli mennä kaikki ajot samalla rengastuksella nyt alkuun. Alla nyt edessä Nobby nic 29*2,5 mihin olen suht tyytyväinen. Takana Aggressor 29*2,5 mikä tuntuu vähän hitaalle reilun barin paineella, nyt kun kelit jäähtyy niin myös pito alkanut heiketä. Rekonista olen kuullut että rullaa hyvin. Samoin hans dampfia kehuttu (ilmeisesti addix speedgrip).
Jos aihe kiinnostaa ja herättää keskustelua, voisin tähän alotusviestiin tehdä linkkien kera listaa sekä 27,5 että 29 vaihtoehdoista helpottamaan muita? Kokohaitarina varmaan 2,3-2,6 jos jätetään plussat omiin aiheisiinsa
Itse tykkäsin plussa-kumeilla RocketRon 2.8" sekä edessä, että takana. Hyvä pito joka paikassa ja erittäin rullaava kumi. 29":n vaihdon jälkeen ajoin NobbyNic 2.6":lla ja nekin toimi yllättävän hyvin. Sen jälkeen kokeilin Bontragerin 2.4" XR4:a edessä ja takana ja sekin toimi ok mutta kokeilu jäi lyhyeksi, koska myin Trekkini pois. Bontragerin uutta XR3:a (2.3") olisin halunnut testata takana mutta sitä ei vielä kesällä tahtonut mistään löytää. 
Sinun setuppiin kokeilisin eteen NobbyNic 2.4"/2.6" (ei taida olla 2.5":a?) ja taakse RocketRon 2.35".
Tämä testaussivusto lienee tuttu?
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-rocket-ron-tle-addix-speedgrip-2017
Otsikon käyttöön laittaisin siis Schwalben Rocket Ronin Speed rippinä eteen (sininen nauha renkaassa) ja taakse tai sitten eteen painavamman mutta isonappulaisemman ja silti yhtä hyvin rullaavan Hans Dampfin pace starina. Tai vielä lisäpitoa haettaessa Hanssi sofitina eteen ja pace starina taakse.  
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-hans-dampf-pacestar-2017
edit. Omassa takajäykässä työmatkamaasturissa jolla poikkean joskus myös poluille, on Maxxiksen Ardent 2.4 leveänä edessä ja taakse aion vaihtaa kotona jo odottamassa olevan Raketti Ronin Speed gripin. Laittaisin eteen kuitenkin mieluummin syksylle ja keväälle tuon Hanssin ja kesäksi sitten Rocket Ronin mutta en raaski kun Ardentti on niin hyväkuntoinen vielä.
Tämä keskustelu kiinnostaa minuakin nyt kun on se 29'er FS työn alla ja pääasiallinen käyttötarkoitus 120-milliä joustavalle on puiden kiertely ja nopeahkot neulaspolut. Eli rullaavuutta ja pitoa 2.6" leveänä.
Onko sekaleveydestä suurta hyötyä? 2.4" eteen ja 2.6" taakse?
F. Kotlerburg
07.10.2019, 12.22
Itse olen miettinyt tuon tyyppiseen käyttöön Maxxis Rekon 2.6" + Ikon 2.6" yhdistelmää. Tykkään ajaa aika rullaavalla renkaalla. Taakse voisi ehkä laittaa Rekon Racenkin, mutta sitä ei oo 2.6" leveänä.
Nyt on Ardent 2.2" edessä ja Racing Ralph 2.35" takana. Alkaa olla varsinkin tuossa takarenkaassa nappulat niin pyöreänä, että kääntyilee aika hyvin kun vetää silleen vähän ylikovaa.
Hanssi on melkein kilon jytky 2,6 koossa, 2,35 tuntuu vähän pienelle, tietty en oo selvittäny mikä todellinen mitta on. Ja ilmeisesti kulkee ihan hyvin painosta huolimatta kuitenkin. Eteen siis pienemmän kuvion kautta saadaan ennakoitavampi pito? Ja takana vetopito isoista nappuloista, iso nappula ei kuitenkaan hidasta rullausta? Onko eturenkaan vaikutus rullaavuuteen piten iso?
Onko sekaleveydestä suurta hyötyä? 2.4" eteen ja 2.6" taakse?
Ostin just 2020-mallin Stumpjumperin, joka tuli tehtaalta 2.6"(eteen)/2.3" kombolla. Paino, rullaavuus ja pitohan näissä on aina se hyöty-haittasuhteiden optimointikysymys :)
Eteen siis pienemmän kuvion kautta saadaan ennakoitavampi pito? Ja takana vetopito isoista nappuloista, iso nappula ei kuitenkaan hidasta rullausta? Onko eturenkaan vaikutus rullaavuuteen piten iso?
Itse olen aina suosinut pitoa ja nappulaa eteen ja rullaavuus taakse.
Itse olen aina suosinut pitoa ja nappulaa eteen ja rullaavuus taakse.
Näin olen itekkin tähän mennessä ajellut. Kokemusta vaan niin kovin vähän, että aina kyseenalaistaa itsensä kun joku tekee eri tavalla. Takana se on tietty vetopito vs rullaus mietintää kokoaika
Täällä on Hans Dampf 2.35" edessä softina, koska SpeedGrippiä ei saa tähän kapeampaan malliin. Takana Nobby Nic 2.35" SpeedGrippinä. Vähän oli raskaanoloista ajaa Oulun poluilla 100km lenkki niin taidan vaihtaa Nobby Nicin eteen ja Rock Razorin taakse SpeedGrippinä.
Alaspäin kun pääsee pidempään kuin 5 sekuntia niin HD/NN kombo toimii mukavasti. 
Vertailukohtana jäykkäperässä samoilla kiekoilla olleet Ardent Race ja Ikon kombo.
Minulta löytyy pari 27.5x2.6 3C MaxxTerra Rekoneja. Ovat tosin nyt pojan pyörässä kiinni kun ei pito ihan itselle riittänyt. Ovat kyllä todella hyvin rullaavat ja kevyet renkaat. Punnitsin 726 g uutena suoraan paketista. Kuvio aika maltillinen, hyvä suht kovalla alustalla.
Itsellä nyt toisessa pyörässä EXO+ Minion DHF & DHR II 2.6 kombo ja toisessa Michelin WildAM 2.6 pari. Minionit ovat huiput, minulle pito vaihtelevissa olosuhteissa tärkeintä. Misukoita en ole oikein kunnolla päässyt vielä testaamaan, mutta ihan hyvältä vaikuttavat. Pitoa tuntuu olevan ihan kohtuullisesti, rullaavat ehkä vähän tahmean tuntuisesti. Viskovat myös pientä kiveä ja hiekkaa todella tehokkaasti ainakin näin uutena...
Märkäketjussa on aika paljon keskustelua trail-rengastuksesta, samoin 27,5+-ketjussa.
Omassa trail-henkisessä jäykkäperässäni on näin syysliukkailla edessä Magic Mary Soft ja takana Hans Dampf SpeedGrip. Hyvin tuntuvat toimivan, mutta osaa oikein mihinkään verrata. Isot pojat suosittelivat. Kesällä keskimäärin kuivemmissa olosuhteissa oli edessä Nobby Nic ja takana Rocket Ron. Tämäkin yhdistelmä oli oikein toimiva.
Kaikki edellä mainitut koossa 2.8 x 27.5". Jotenkin yllättävän pieni ero tuntuisi rullaavuudessa olevan näiden yhdistelmien välillä, mutta toisaalta eipä tuohon NN/RR-yhdistelmäänkään osannut varsinkaan kuivalla kaivata lisäpitoa.
Nyt olisi haussa kevyt ja rullaava rengastus kuivan kelin trail-ajoon. Maasto pääasiallisesti metsäpolkua, kalliota ja juurakkoa. Märälle kelille on 29+ kiekot rouhealla kuviolla varustetuilla renkailla (DW 29x3).
Varastossa on jo Maxxis Ikon 2.35, joka on tarkoitus asentaa eteen tai taakse. Kiekot i28, joten rengastus saisi olla max 2.5 leveä. Paino mielellään suht kevyt + tubeless. Täytyy rullata hyvin. Löytyykö ehdotuksia? Ikon eteen vai taakse?
Nyt olisi haussa kevyt ja rullaava rengastus kuivan kelin trail-ajoon. Maasto pääasiallisesti metsäpolkua, kalliota ja juurakkoa. Märälle kelille on 29+ kiekot rouhealla kuviolla varustetuilla renkailla (DW 29x3).
Varastossa on jo Maxxis Ikon 2.35, joka on tarkoitus asentaa eteen tai taakse. Kiekot i28, joten rengastus saisi olla max 2.5 leveä. Paino mielellään suht kevyt + tubeless. Täytyy rullata hyvin. Löytyykö ehdotuksia? Ikon eteen vai taakse?Laita se ikon taakse ja eteen 2.4 levee rekon. 
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Magic Mary Addix Soft edessä koossa 29 x 2.35 ku halvalla sai. 2.6 leveä hankintaan varmaan kuin tuosta aika jättää. Tätä ennen oli 2.8 leveänä 27.5 vanteella. Myös yhden syksyn alla oli 2.8 leveä Maxxis High Roller 2. MM on aika reilusti isompi kuin HR2 vaikka sama koko lukee kyljessä.
Takana on nyt Maxxis Rekon+ 27.5 x 2.8 jäi yli vaimon pyörästä kun laitoin siihen eteen tuon HR2:sen. Äskettäin kokeilin tuota edessä ollutta MM:ä taakse, muttei oikein toimi mun reisillä ja tuntui oudolta kun oli vähemmän pitoa edessä kuin takana. 
Ostaessa oli alla Kenda Havok 27.5 x 2.8 jotka ovat kivasti rullaavat, mutta märässä pito aika onnetonta. Kuivalla ja varsinkin kalliolla pitoakin löytyy. Tämä johtunee matalista nappuloista.
Jokiniemi 1
25.12.2019, 23.39
Laita se ikon taakse ja eteen 2.4 levee rekon. 
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta TapatalkillaOlisko tässä sitten yt täpärin ens kesän rengastus. Tällä hetkellä onza ibexit 2.4. pitäs saada parempi rullattavuus. Vai laittaako eteen 2.6 rekon ja taakse joku 2.35 tai 2.4 leveä rullaava kumi?
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Mulla on ollu Jeffsyssä kevyempänä kombona edessä 2,4" Ardent EXO Dual ja takana 2,35" Ikon EXO 3C MaxxSpeed.
Jokiniemi 1
26.12.2019, 21.36
Mulla on ollu Jeffsyssä kevyempänä kombona edessä 2,4" Ardent EXO Dual ja takana 2,35" Ikon EXO 3C MaxxSpeed.Taakse ei varmaan kannata lähtee yrittään ees laittaa 2.6 mahtuuko edes? Eteen voisikin vähän muhkeempaa kokeilla. Polut enimmäkseen teknistä kiveä ja juurakkoa
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Jokiniemi 1
26.12.2019, 21.38
Mulla on ollu Jeffsyssä kevyempänä kombona edessä 2,4" Ardent EXO Dual ja takana 2,35" Ikon EXO 3C MaxxSpeed.Taakse ei varmaan kannata lähtee yrittään ees laittaa 2.6 mahtuuko edes? Eteen voisikin vähän muhkeempaa kokeilla. Polut enimmäkseen teknistä kiveä ja juurakkoa 
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Taakse ei varmaan kannata lähtee yrittään ees laittaa 2.6 mahtuuko edes? Eteen voisikin vähän muhkeempaa kokeilla. Polut enimmäkseen teknistä kiveä ja juurakkoa
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Ainakin ne ekat 2,6" Nobby Nicit mahtui vielä 30mm sisäleveellä vanteellakin, mutta nehän oli 2,35" kumeja eri tekstillä vaan. Plussakokosia sitten jollain 35-40mm vanteella. Muista renkaista en osaa sanoa kun ei ole oikein ollut tarvetta noin leveille kumeille ja riippuu tietenkin myös vanteen sisäleveydestä. Mulla on omassa vaan 24mm sisäleveet.
Villetre
27.12.2019, 10.36
Kun välillä ajaa läskipyörää niin MM ja HD kombo on ihanan kevyt(soft ja speedgrip, R2bikes kombodiili).. Kesäksi sitten Recon rengastus. Kaikki 2.6" 29" ... Mukavuutta tulee jäykkäperään leveämmällä.
Kun välillä ajaa läskipyörää niin MM ja HD kombo on ihanan kevyt(soft ja speedgrip, R2bikes kombodiili).. Kesäksi sitten Recon rengastus. Kaikki 2.6" 29" ... Mukavuutta tulee jäykkäperään leveämmällä.
Kompataan. Sama yhdistelmä, tosin koossa 2.8 x 27.5", ja rullaa kyllä sangen mallikkaasti. Itse asiassa paremmin kuin High Roller II/Rekon+ -yhdistelmä. Yksi Hans Dampf tosin paukahti ihan tieolosuhteissa murtumalla nappulan tyvestä, eikä ainakaan Stanin normilitku tuota paikkaa. Voi toki olla yksittäistapaus.
Mulla on kesärenkaana takana Maxxis Minion SS 2.35". SS ei viittaa kolmannen valtakunnan hommiin vaan: semislick. Kuivalla tosi hyvä; rullaa erittäin hyvin ja pitää tarpeeksi. Märällä kelillä ihampaska.
Pyörässäni oli toi ensiasennettuna ja taidanpa ostaa tilalle samanlaisen kun ekasta aika jättää.
Mulla on kesärenkaana takana Maxxis Minion SS 2.35". SS ei viittaa kolmannen valtakunnan hommiin vaan: semislick. Kuivalla tosi hyvä; rullaa erittäin hyvin ja pitää tarpeeksi. Märällä kelillä ihampaska.
Pyörässäni oli toi ensiasennettuna ja taidanpa ostaa tilalle samanlaisen kun ekasta aika jättää.
Mulla oli kesällä spessun tekele samasta renkaasta eli slaughter. Erittäin hyvä, rullaava ja pitävä kesäkumi.
Sanokaapas herrasväki on vörttiä vaihtaa AM/trail konkelin 27.5x2.6 semiplussasta 29x2.2-2.4 non-plussaan rullaavuuden ja kiihtyvyyden vuoksi? Ainut mikä ko. muutosta hillitsee on että pyörä on jäykkäperä ja vielä jumalattoman kova alumiinirunko ja kaikki lisäjousto on tosi jees, ja pelottaa että 29 nakimmalla kumilla on liian kova.
RCZ:sta jos hommaisi tilaisuuden tullen DT:n 29 kiekot halvalla ja pistäisi vaikka 2.35 Forekasterin. Mutta tämä kaikki kuitenkin maksaa eikä ainakaan turhaa haluaisi pulittaa. Onko kukaan tehnyt vastaavaa 27.5 plus -> 29 konversiota jäykkäpersiiseen? Kokemukset olisi jes.
Sanokaapas herrasväki on vörttiä vaihtaa AM/trail konkelin 27.5x2.6 semiplussasta 29x2.2-2.4 non-plussaan rullaavuuden ja kiihtyvyyden vuoksi? Ainut mikä ko. muutosta hillitsee on että pyörä on jäykkäperä ja vielä jumalattoman kova alumiinirunko ja kaikki lisäjousto on tosi jees, ja pelottaa että 29 nakimmalla kumilla on liian kova.
RCZ:sta jos hommaisi tilaisuuden tullen DT:n 29 kiekot halvalla ja pistäisi vaikka 2.35 Forekasterin. Mutta tämä kaikki kuitenkin maksaa eikä ainakaan turhaa haluaisi pulittaa. Onko kukaan tehnyt vastaavaa 27.5 plus -> 29 konversiota jäykkäpersiiseen? Kokemukset olisi jes.
Olen tehnyt ja kyllä kannattaa. Jos siirtyisit 27.5x3.0–>29 niin ajotuntuma muuttuisi enempi plussan hyväksi. Plussa on aavistuksen mukavampi ajaa hitaammassa ja teknisemmässä maastossa. 29er on nopeampi ja tarkempi ajaa, eikä tökkää niin helposti esteisiin.
Kannattaa kokeilla 29x2.6 kumeja jos vain mahtuu. Esim. Spessun tekele vain millin leveämpi kuin 2.4 tuumainen mutta on isompi ilmatila jolla saa mukavuutta. Maxxiksen vastaavat noin 63mm, 29mm kehällä.
Olen tehnyt ja kyllä kannattaa. Jos siirtyisit 27.5x3.0–>29 niin ajotuntuma muuttuisi enempi plussan hyväksi. Plussa on aavistuksen mukavampi ajaa hitaammassa ja teknisemmässä maastossa. 29er on nopeampi ja tarkempi ajaa, eikä tökkää niin helposti esteisiin.
Kannattaa kokeilla 29x2.6 kumeja jos vain mahtuu. Esim. Spessun tekele vain millin leveämpi kuin 2.4 tuumainen mutta on isompi ilmatila jolla saa mukavuutta. Maxxiksen vastaavat noin 63mm, 29mm kehällä.
En ole mitannut mutta rungon specsin mukaan ertro 60 on maksimi leveys 29:ssä eli 2.6' ei mahdu, eli klassisemmalla leveydellä olisi mentävä.
Sanokaapas herrasväki on vörttiä vaihtaa AM/trail konkelin 27.5x2.6 semiplussasta 29x2.2-2.4 non-plussaan rullaavuuden ja kiihtyvyyden vuoksi? Ainut mikä ko. muutosta hillitsee on että pyörä on jäykkäperä ja vielä jumalattoman kova alumiinirunko ja kaikki lisäjousto on tosi jees, ja pelottaa että 29 nakimmalla kumilla on liian kova.
Kummalla setillä haet siis tuota parempaa kiihtyvyyttä ja rullaavuutta?
Kiihtyvyyshän on ainakin periaatteessa pienemmällä renkailla ja hieman kevyemmillä kiekoilla parempi kuin isoilla 29er kumeilla/kiekoilla. Asiaa voi vielä parantaa kevyille semiplussa renkailla ja/tai uusilla kehillä. Tubeless-asennus on toki ehdoton.
Rullaavuus puolestaan tulee enemmänkin renkaan rungosta  muodonmuutoksesta/-puristumisesta, joten jo pelkkä joustava kylkinen semiplussa nakki voisi parantaa rullaavuutta nykyisestä.
29er on toki myös ihan jees, mutta enemmän se tuo mukanaan kuitenkin sitä jyrämäisyyttä, kuin kiihtyvyyttä.
Jos on kovuudesta huolissaan niin 2.2” asti ei kannata mennä. Taakse esimerkiksi 2.35” Maxxis Ikon tai vastaava, niin säilyy vielä ilmatilaa ja rullaakin hyvin. Toinen vaihtoehto olisi hommata paremmin rullaavat 27.5” -kumit, joko 2.6” tai 2.8” koossa. Kaksilla kiekoilla voisi tietysti pitää trail-kumit toisilla ja xc-kumit toisilla kiekoilla.
Mitä mieltä Continental Mountain King Protection/Cross King Protection 29x2,3 yhdistelmästä haettaessa parempaa rullaavuutta ja kevennystä Tampereen ympäristön poluille verratuna Minion DHF 2,5/DHR 2,3, jotka saisivat jäädä bike park -rengastukseksi? MK/CK ovat aika saman painoiset keskenään ja Minioneita kevyemmät. Tarjoaako joku muu rengas kuten esimerkiksi Nobby Nick selvästi enemmän tässä kategoriassa? Onko Mountain Kingistä edessä selvästi hyötyä Cross Kingiin verrattuna? Haussa on 2,3-2,4 leveät renkaat, sillä tulevan sisäleveydeltään 25 mm vanteille. Tarkoitus olisi pärjätä myös talven polannepoluilla, eli ei saisi kovettua pakkasessa.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.