Näytä tavallinen näkymä : Uusi Bosch powerpack 500 "kuoli". Apuja?
Eli 2 viikkoa vanha powerpack meni tänä aamuna mykäksi, kun laitoin sitä paikalleen pyörään.
Todennäköisesti painoin vahingossa akun virtapainiketta samalla koska pyörän näytössä käväisi valot ennen kun akku oli kunnolla paikoillaan. Kun sen sitten asianmukaisesti paikalleen sain, niin eipä tullut enää virtaa pyörään eikä akkuunkaan.
Eli akun ledeistä ei yksikään syty. Latasin sen eilen täyteen ja tuo oli 3 latauskerta tuolle akulle.
Nyt akku on tuossa laturissa lötkötellyt about 40min eikä näytä elonmerkkejä. Pyörä akkuineen tilattu saksasta ja laitoinkin sinne juuri sähköpostia asiasta. Onko kellään kokemusta moisesta tai valistuneita veikkauksia siitä mitä tapahtui? Eikös nämä ole oikosuluilta ja ylipurkautumisilta suojattu olevinaan?
En onnistunut löytämään vastaavaa tilannetta edes lontoon kielellä googlettamalla. Manuaalin mukaan jos ledit ei pala syynä on alle 5%varaus, mutta epäilen syyksi tätä.
Mitenköhän nopeasti takuu asiat hoituvat tuonne saksanmaalle (bike-discount)?
Olisko tuossa akussa joku sisäinen suoja/sulake, joka laukesi? Otas Google käyttöön :)
Pienellä googletuksella latausta vastaanottamattomasta / kuolleesta Powerpackista, löytyi ainakin seuraavaa:
"I have tried taking the battery out of the charger and depress the button for 10 seconds as I have been told it resets the battery but to no avail.I have unplugged the charger, waited for some time, and replugged.
Nothing is running hot, not battery nor charger.
I am taking both battery and charger back to the shop but before that, is there another trick or check?
For future reference I add what has happened so far:
The dealer has software with a license dongle s/he had to buy from Bosch. S/he connected a computer and saw some logs about the battery being too hot (I am certain it has not been) or cold (inprobable) and it being bricked due to hardware failure.
S/he saved the log and then resetted the battery. I can now use the battery again. Bosch has commented the error log with "no danger".
So Bosch bricked my (very expensive) battery without any reason and then forced me (the dealer) to pay for a solution. That is not serious business."
Eli jos nyt yritän arvata. Tuo Boschin akun äly on laukaissut jonkin suojan, joka pitää resetoida valtuutetussa huollossa.
hphuhtin
04.10.2019, 18.55
Tuossahan oli hyvää tietoa. Luulin, että akussa on vain nappi varauksen näyttämiseen (ei kai se mikään virtanappi silti ole..). Hyvä tietää, että on joku 10sek reset myös, ei silleen että ongelmia olisi ollut, kolme tuollaista akkua löytyy itseltä.
Suomesta löytyy valtuutettuja Bosch-huoltoja, kysyjältä sitten soittokierros niihin paikallaan että löytyykö laitteita/softaa akun resetointiin.
Olen käsittänyt, että akun BMS voi myös tiltata akun jos siitä otetaan sähköä ohi normaalin pyörään kytkennän, vaikkapa ajovaloihin.
No sen kyllä tajusin googlettamalla, että suojia löytyy. Vaan se tuli nyt vähän puskien takaa että joutuu valtuutetulla huoltajalla kuittaamaan. Eli käytännössä sulake kärähti ja joudun sen takia akkua kärräämään pitkin suomea/eurooppaa(asun pikkupaikkakunnalla mistä tuskin Boschin valtuuttama huoltoa löytyy). Kiitoksia vastauksesta!
Kyllä sitä ihan manuaalia myöten voi kutsua "virtanapiksi". Eli näet siitä akun varaustason, mutta voit käynnistää siitä myös itse pyörän. Eli joko pyörän näytöstä tai tuosta saa koko systeemin tulille.
Onneksi ei ole ilkeä luonteeltaan ja sanoisi että polje vaan eteenpäin... Mutten sano...
Kaikkihan hankkii sähköä muttei tosiaan mieti että mitä kun tulee ongelmia, oikealla pyörällä ottaa vain työkalut käteen, hoitaa homman ja jaksaa ajoa.
EMTBKing
04.10.2019, 22.40
Onneksi ei ole ilkeä luonteeltaan ja sanoisi että polje vaan eteenpäin... Mutten sano...
Kaikkihan hankkii sähköä muttei tosiaan mieti että mitä kun tulee ongelmia, oikealla pyörällä ottaa vain työkalut käteen, hoitaa homman ja jaksaa ajoa.
Tämähän auttaa varmaan hirveän paljon ketjun aloittajaa, minusta voisit pitäytyä poissa näistä sähköpyöräketjuista kommentoimasta tällaisia joutavuuksia. Ja kyllä kai sähköpyöräkin on oikea pyörä.
Onneksi ei ole ilkeä luonteeltaan ja sanoisi että polje vaan eteenpäin... Mutten sano...
Kaikkihan hankkii sähköä muttei tosiaan mieti että mitä kun tulee ongelmia, oikealla pyörällä ottaa vain työkalut käteen, hoitaa homman ja jaksaa ajoa.
Elä ny viitti. Sulla varmaan on kotonas päre tulilla tuottamassa valoa pirttiis..? :rolleyes:
Onneksi ei ole ilkeä luonteeltaan ja sanoisi että polje vaan eteenpäin... Mutten sano...
Kaikkihan hankkii sähköä muttei tosiaan mieti että mitä kun tulee ongelmia, oikealla pyörällä ottaa vain työkalut käteen, hoitaa homman ja jaksaa ajoa.
Se nyt on se ja sama hajoaako sähköpyörä, auto vai pakastin. Kun tulee ongelmia, niin kysytään neuvoa oikeasta paikasta, että ongelmat ratkeaa.
hphuhtin
05.10.2019, 00.29
Kyllä sitä ihan manuaalia myöten voi kutsua "virtanapiksi". Eli näet siitä akun varaustason, mutta voit käynnistää siitä myös itse pyörän. Eli joko pyörän näytöstä tai tuosta saa koko systeemin tulille.
Piti ihan testata, näin se näköjään on. Enpä keksi tarvetta tuolle.
Kaikki pyörät mitä on niin pystyy huoltamaan helposti ja ei vielä näillä vuosilla sähköä tarvi...
Päreet kyllä varattu ja turha verrata kodinkoneisiin jos pyöristä puhutaan...
^Onhan tuossa tietysti pointtia, tuossa huoltovapaudessa. Tosin sama koskee sitten myös sähkövaihteita ja/tai täysjoustoja. Onhan noissakin sitten jo nykyään sähköllä säädettäviä jousituksia ja langattomia hissitolppia. Täysjäykkä vaijerivaihteilla ja -jarruilla lienee se huolettomin ja huoltovapain. Erikoistyökaluja ja -taitoja nekin vaativat, jos vähänkään isommasta huollosta kyse.
Sähkön tarpeella ei sen sijaan ole vuosien kanssa mitään tekemistä. Eikä edes kunnon, vaikka joku niin haluaa itselleen kertoa.
Kaikki pyörät mitä on niin pystyy huoltamaan helposti ja ei vielä näillä vuosilla sähköä tarvi...
Päreet kyllä varattu ja turha verrata kodinkoneisiin jos pyöristä puhutaan...
Et sää rajaat sähkön käytön no-nouksi vaan fillareihin?
Jos vaan antaisit kaikkien kukkia omillaan, etkä issekään ottaisi turhaan verenpainetta..
Sitä minäkin hain, että ostetaan vain sellaisia kodinkoneita tai vaikka autoja, jotka pystyy itse korjaamaan kun tarve vaatii. Miksi se pyörä tosiaan olisi poikkeus. Kyllä kaikki fillarit pitää pystyä korjaamaan kesken matkan perus monitoimityökalulla ja pumpulla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.