PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kestävät renkaat asiointihybridiin pistosuojauksella



Mr_W
01.10.2019, 23.35
Löytyykö mielipiteitä tai kokemuksia siitä mitä renkaita kannattaisi kokeilla (seuraavaksi) asiointihybridiin arkikäyttöön, jossa pistosuojaus ja kestävyys on olennaista.

Viimeksi ajelin Michelin Protek Maxeilla (https://bike.michelin.com/en/products/michelin-protek-max)(37-622 koossa), joissa 5 mm pistosuojaus, mutta takarengas hajosi sivustaan n. 7200 km jälkeen. Vaihdoin äskettäin hädissäni alle Bilteman Innova-renkaan (3 mm suojauksella), joka toivottavasti kestää jonkin aikaa, joskin Youtube-arvostelun (https://www.youtube.com/watch?v=__KZkCV1U3U&t=441s) mukaan laadunvaihtelua on. Eli toivottavasti ei hajoa alle puolessa vuodessa kuitenkaan, kuten videolla oli käynyt.

Mieluiten suosisin vahvasti pistosuojattuja renkaita ja käytän varmuuden vuoksi alla vielä pistosuojausnauhoja. Mutta toisaalta onko jollakin 3mm vs. 5 mm pistosuojauksella enää väliä, etenkään pistosuojausnauhan kanssa.

Vaihtoehtoja on esim.:
- Michelin Protek Max - toimi ja kesti aika hyvin, muistaakseni parissa kolmessa vuodessa yksi puhkeaminen
- Schwalbe Marathon Plus - myös 5 millin pistosuojaus, tunnettu malli, lueskelin ketjuja. Muitakin Marathoneja on esim. Tour-versio tai GT tai Mondial, en ole oikein perillä eroista
- Continental Contact Plus (https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/urban-tour/contact-plus) - pistosuojausta reippaasti myös, samassa sarjassa mennään. Valmistajan oman testin mukaan parempi pistosuojaus kuin kilpailijoilla.

Kaikki taitavat olla siinä 25-30 euron pinnassa, joten hinnalla tuskin paljon eroa. Kestävyydessä voi olla eroa, esim. Schwalben sivuilla kerrotaan, että Marathon Plussien sivut on vahvistettu, eli voisivat kestää paremmin kuin Protek Maxini, joissa kulutuspintaa olisi ollut vielä jäljellä. Joskin melkoista raatelua oli pinnassa havaittavissa talviajeluiden jäljiltä (nyttemmin olen hankkinut varsinaiset talvirenkaat).

Onko jotain suositeltavaa mallia, tai muita ajatuksia/kokemuksia?

hiilikuitumies
02.10.2019, 01.26
Löytyykö mielipiteitä tai kokemuksia siitä mitä renkaita kannattaisi kokeilla (seuraavaksi) asiointihybridiin arkikäyttöön, jossa pistosuojaus ja kestävyys on olennaista.

Almotion on pirun hyvä. Rullaa erinomaisesti, kestää tosi hyvin kulutusta ja on hyvin pistosuojattu. Marathon plussa kestää piikit parhaiten, mutta minusta se ei ole erityisen mukava ajaa. Siinä on panostettu pistosuojaukseen muun kustannuksella. Almotion ei ole halpa, mutta on hintansa väärti. Saksasta saa sitä n. 35 euron kappalehintaan.

https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016

TERU
02.10.2019, 08.37
Samaa, kun kestävyyttä painotetaan, marathon plussa kestää ajoa, aikaa ja pistoksia vastaan, ajettavakin kun pidetään paineet suosituksissa, siten kyljetkin kestävät. Ei tarvise suojanauhaa, mielestäni hyvin sopiva kysyttyyn käyttöön.

jussi 163
02.10.2019, 11.20
Nuo Marathon plussat kestää kyllä, isältä pojalle.....
Ja varmasti rullaa ihan tarpeeksi tollaisessa "asionti hybridissä"

Firlefanz
02.10.2019, 11.32
Melkoista vyö- ja henkselit -meininkiä ajaa Schwalben Plus-pistosuojatuilla renkailla *ja* pistosuojanauhoilla! Kenenkään prioriteetteja en halua aseta kysymyksenalaisiksi enkä arvostele niiden perusteella tehtäviä valontoja, mutta mielestäni täytyy olla *todella* perustellut syyt sille miksi tarvitsee *niin* maksimaalista pistosuojausta renkaan rullaavuuden kustannuksella.

Eihän kumpikaan anna *täydellistä* suojaa, mutta yksinäänkin ne ovat minun käytössäni vaihtelevassa ajossa eri vuodenaikoina täysin riittävät. Jos vuodessa tai ehkä pikemmin kahdessa sattuu yksi rengasrikko, se ei ole ollut minusta liian kova hinta siitä että renkailla on ollut vielä varsin mukava ja joutuisa ajaakin. *Olen* kokeillut, tosin vain silkasta uteliaisuudesta, miltä tuntuu ajaa tuplamegapistosuojattuna - enkä usko että koin renkaat miltei sietämättömiksi ajaa vain siksi että odotin niiden sellaisiksi muuttuneen,

OK, myönnettäköön ettei mulla ole ollut sellaisia aikataulupaineita joiden vuoksi rengasrikko olisi pienimuotoinen katastrofi. Ja vaikka olisikin, pääkaupunkiseudulla taksin saaminen ei normaalioloissa kauan kestä, muualla voi toki olla toisin.


PS Schwalbe näyttäisi tuovan hiilikuitumiehen suosittelemasta Marathon Almotionista uuden mallin vuodelle 2020 - eli se lienee kaupoissa jo nyt - ja speksen mukaan luvassa olisi yksinomaan parannusta. Itse olen ajanut 32-millisillä Marathon Supremeilla ja niitä olen pitänyt ihan kelvollisina yleisrenkaina (enkä ole niiden kanssa muistaakseni rengashommiin joutunut). Almotionin koot lähtevät 40-millisistä (40-622 eli 700x38c) - ja ne taitavat olla kevyemmätkin kuin Supremeni.

Mr_W
02.10.2019, 12.25
Kiitos vastauksista! Marathon Almotion kuulostaa kiinnostavalle, mutta on ehkä hieman liian leveä (tai ehkä menisi silti), omien renkaideni koko 37-622 ja tosiaan Almotionit lähtevät koosta 40-622 (28 x 1.50) ylöspäin.

Marathon Plussan ja pistosuojausnauhojen (käytössä muoviset Zefal Z-Liner (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63782/gkbkr/Zefal-Z-liner-pistosuojausnauha) -nauhat, jotka eivät onneksi tunnu rikkovan sisureita) overkillin lisäksi voisihan harkita vaikka tavallisia Marathoneja ja pistosuojausnauhoja. Schwalben taulukon mukaan niiden kilometrikesto ei ole kovinkaan paljon vähäisempi. Pelkkien perus-Marathonien kestävyys 5,5/6, Plussilla kestävyys 6/6.

Jonkin lukemani keskusteluketjun yhteydessä Marathon Plussat voivat ilmeisesti ainakin jossakin (pienissä leveyksissä?) koossa olla hankala saada vanteelle. Mutta ymmärsin että helppous kasvaisi leveyden myötä ja 37-milliset varmaankin saisi ihan inhimillisin voimin päälle ja pois.

Aika tärkeää kuitenkin päästä riskittä perille, enkä tässä yhteydessä laita paljoakaan painoa ajotuntumalle tai edes rullaavuudelle (erot hiljaisissa kaupunkinopeuksissa varmaankin aika pieniä ja minuutti sinne tai tänne), joten melkeinpä umpikumirenkaatkin menisivät. (No, liioittelua.) Tai se pistosuojanauhat ja Marathon Plus -yhdistelmä jopa.

Mr_W
02.10.2019, 12.55
Yksi vaihtoehto lisää perus-Marathonille kilpakumppaniksi voisi olla Continental Ride Tour (https://www.conti-tyres.co.uk/commuting-touring/ride-tour), jossa on turvallisuustaso 5/7 ja varmaankin toimisi tarpeeksi hyvin pistosuojanauhojen kanssa. Rengasvalinnoissa on sekin juttu että jos ei varta vasten tilaa ulkomailta, niin saatavuus läheltä olisi hyvä juttu. Esim. tuo Bilteman Innova löytyi lähistöltä, samoin Michelin Protek Max löytyi Motonetistä. Prismasta ja Verkkokaupasta saisi Marathon Plussia ja Tokmannilta tuota Continental Ride Touria. Tietysti jos tilaa muutakin tai ostaa varastoon hyvissä ajoin, niin renkaita voi tilata samalla.

En ole aiemmin ostanut varastoon renkaita, kun en ole tiennyt kuinka usein tarvitsee vaihtaa. Nytkin vaihdoin vasta kun ulkorenkaan sivu hajosi täysin ja täytyi jostain hakea jokin rengas alle. Ehkä kannattaisi vaihtaa hyvissä ajoin uutta tilalle. Mutta kuinka usein ja jääkö tässä tapauksessa renkaalta hyviä kilometrejä ajamatta, jos vaihtaa liian aikaisin?

TERU
02.10.2019, 13.40
Minulla on yksillä vanteilla perusmaratoonit 32 mm, hiljaiset mukavatkin jäykkälankaisiksi, mutta kerää sepeliä pintaan heti kun sitä noille väylille ensilumen tultua levitetään, nuo menevät nopeasti läpi. Contin Catorit saman levyisenä kestää piikkisimpänä aikana ennen nastakautta. Ota plussat vaan...

hiilikuitumies
02.10.2019, 13.52
Kiitos vastauksista! Marathon Almotion kuulostaa kiinnostavalle, mutta on ehkä hieman liian leveä (tai ehkä menisi silti), omien renkaideni koko 37-622 ja tosiaan Almotionit lähtevät koosta 40-622 (28 x 1.50) ylöspäin.

Kannattaa googlettaa, jos löytää käyttäjien ilmoittamia todellisia mittoja, kun nehän rengasmallista ja valmistajasta (ja myös vanteen leveydestä) riippuen vaihtelevat valmistajan ilmoittamasta. Almotion on erittäin suosittu touring-rengas. Touringissa ihmiset yleensä suuresti arvostavat kestävyyttä, joten sekin puoltaisi tuon renkaan hyvyyttä.


Marathon Plussan ja pistosuojausnauhojen (käytössä muoviset Zefal Z-Liner (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/63782/gkbkr/Zefal-Z-liner-pistosuojausnauha) -nauhat, jotka eivät onneksi tunnu rikkovan sisureita) overkillin lisäksi voisihan harkita vaikka tavallisia Marathoneja ja pistosuojausnauhoja.

Kukin tietysti painottaa omalla tavallaan näitä, mutta itse näen, että arkipyörään tuollainen 3 millin Greenguard puhumattakaan 5 millin Marathon plussan suojauksesta on riittävä itsessään.

Marathon plussa on erittäin ikävä saada joillekin vanteille. Asian voi myös ajatella niin, että jos kuitenkin puhkeaisi ja tien päällä joutuisi vaihtamaan, niin se jäisi monelta tekemättä. Tietyille vanteille, joillekin menee ihan hyvin. Se oli myös yksi syy, miksi aikoinaan vaihdoin niistä pois. Minä en ollut varma, että onnistuisin parin rengasmuovin avulla saamaan rengasta järkevässä ajassa paikattua, jos kuitenkin tarve olisi tullut. Mainostan tässäkin Almotionia, koska se on taittuvakylkisenä helpompi saada vanteelle kuin tuollainen teräsnauhallinen rengas. Nyt ajan Big Applella, mutta jos pitäisi ostaa uudet renkaat, niin ottaisin Almotionit.



Aika tärkeää kuitenkin päästä riskittä perille, enkä tässä yhteydessä laita paljoakaan painoa ajotuntumalle tai edes rullaavuudelle (erot hiljaisissa kaupunkinopeuksissa varmaankin aika pieniä ja minuutti sinne tai tänne), joten melkeinpä umpikumirenkaatkin menisivät. (No, liioittelua.) Tai se pistosuojanauhat ja Marathon Plus -yhdistelmä jopa.
Minulla ei ole kokemusta, mutta litkuahan voi laittaa sisurinkin sisälle. Sen luulisi olevan suojanauhaa parempi ratkaisu, jos itse renkaassa on jo suojakerros. Sen ei myöskään luulisi suuremmin vaikuttavan rullaavuuteen, jos ei älyttömiä määriä ainetta laita.

Mr_W
02.10.2019, 14.13
^ On olemassa myös valmiiksi litkutettuja sisäkumeja, ainakin Michelin Protek MAX sisärengas (https://www.motonet.fi/fi/tuote/380845/Michelin-ProtekMAX-sisarengas-32-42622-34mm-Schrader-venttiililla) (vähän harhaanjohtavaa että "Protek Max" -nimellä myydään sisärenkaita ja ulkorenkaita): "Piston sattuessa rypytyksen ja sisällä olevan paikkausnesteen yhdistelmä paikkaa reiän välittömästi. Voit jatkaa ajoasi heti!"

Vähän tyyris kymmenellä eurolla, mutta kyllähän tuota voisi arvostaa jos toimisi eli säästäisi yhdeltäkin reiältä. Painavampi kuin normaali, mutta tuskin haittaisi tässä käytössä. Lisäys: lueskelin lyhyesti arvosteluja Wigglestä ja Amazonista ja ei ilmeisesti täydellinen ratkaisu tämäkään. Eli mielipiteet vaihtelevat.

Firlefanz
02.10.2019, 14.24
Marathon plussa on erittäin ikävä saada joillekin vanteille. Asian voi myös ajatella niin, että jos kuitenkin puhkeaisi ja tien päällä joutuisi vaihtamaan, niin se jäisi monelta tekemättä. Tietyille vanteille, joillekin menee ihan hyvin. Se oli myös yksi syy, miksi aikoinaan vaihdoin niistä pois. Minä en ollut varma, että onnistuisin parin rengasmuovin avulla saamaan rengasta järkevässä ajassa paikattua, jos kuitenkin tarve olisi tullut. Mainostan tässäkin Almotionia, koska se on taittuvakylkisenä helpompi saada vanteelle kuin tuollainen teräsnauhallinen rengas. Nyt ajan Big Applella, mutta jos pitäisi ostaa uudet renkaat, niin ottaisin Almotionit.

Joillekin vanteille lähes kaikki renkaat voivat olla ikäviä. Kärjistetysti sanottuna alimittaiselle vanteelle menevät kivutta vain vieläkin alimittaisemmat renkaat:cool:

Mutta varsinaisesti Schwalben Plus-renkaat ovat ikäviä saada vanteelle (1) silloin kun ne laitetaan suoraan pakkauksesta ensimmäistä kertaa ja (2) silloin kun niitä yrittää laittaa ilman avattavia nippusiteitä, irtohihnoja, kengännauhoja tai narunpätkiä, joilla jo vanteelle laitetun osan saan pysymään paikallaan.

Mutta sanoisin silti että Plussienkin viimeiset sentit saa vanteelle ilman rengastyökaluja jos samoille vanteille on jotkut toiset renkaat niin onnistuttu saamaan. Pitää vain olla kärsivällinen ja jaksaa uudestaan jja uudestaan huolehtia siitä että renkaan reunat ovat vanteen keskellä.

Sitten kun Plussilla on muutaman tuhat ajanut, rengas ei ole enää niin itsepäinen tai vastentahtoinen pysymään vanteella, mutta samaa tekniikkaa ja huolehtimista se toki edelleenkin vaatii. Ei kuitenkaan ole mikään mahdottomuus selviytyä kohtuullisessa ajassa siinäkään tapauksessa että joutuisi rengashommiin esimerkiksi syksyisessä hämäryydessä ja viileydessä.

Muuten: oletko tosiaan päässyt vertailemaan saman renkaan taittuvaa ja teräslangallista mallia? Minä olisin taipuvainen väittämään ettei teräslanka tee renkaasta yhtään hankalampaa vanteelle laitettavaa, Toisin sanoen ne ovat renkaan muut - sanoisin jopa aivan muut - ominaisuudet jotka ratkaisevat.

Mr_W
02.10.2019, 15.13
Vaihdoin viimeksi nuo Michelin Protek Maxit sekä eteen että taakse lähes samaan aikaan, mutta kulutus ja rasitus on tosiaan erilaista. Takarengas oli ottanut melkoista vahinkoa, kun taas eturenkaassa ei ole viiltoja, reikiä tai aukkoja juuri lainkaan. Tuntuu että vaikka takarengas meni vaihtoon n. 7000 kilometrin jälkeen, niin eturenkaalla on vielä tuhansia jäljellä. Etenkään kun sillä ei nyt ajeta pahimpina talvikuukausina, vaan varsinaisilla talvirenkailla.

En tiedä mikä olisi kohtuullinen kilometrimäärä kestoksi, mutta varmaan tuo 7000 km takarenkaana kesät talvet on jo ihan kohtuullinen ja yhdellä rengasrikolla.

Noin yleisesti Protek Maxit eivät ole mitään maailman kovinta kumiseosta ja olivat aika inhimilliset laittaa vanteelle, siitä 5 mm pistosuojauksesta huolimatta. Rullaus varmaan myöskin noin vahvaksi renkaaksi ihan OK. Joten saatan harkita myös noita kenties myös jatkossa, vaikka tietysti hauska saada erilaisia kokemuksia eli vaihtelua myös.

nure
02.10.2019, 17.58
Mielenkiinnosta vaan kysyn että mistä löytyy tuollaisia ääriolosuhteita ettei normaalit suojatut kestä? Itsellä kyllä Marathonit joskus oli mutta aika äkkiä vaihtui Kojakkeihin jotka kyllä kestävät aivan mainiosti työmatka käytössä.

Mr_W
02.10.2019, 18.37
^ Isosta eteläisestä kaupungista sepeleineen. Ja kai kaikki renkaat voivat kestää, enemmän pistosuojatut toivottavasti kestävät varmemmin ja todennäköisemmin. Ajelin hybridilläni vuoden pari Kendan vakiorenkailla melko onnellisesti ilman suojauksia ennen kuin posahtelivat syyssepeliin kuluneisuuttaan. Ryhdyin varustautumaan.

Vielä jokeri: Suomi Tyres Rollspeed W 37-622 KITKArengas (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/372/732653/suomi-tyres-rollspeed-w-37-622-kitkarengas). Miksei tuollaista kitkarengasta voisi keväällä/syksyllä tai jopa kesälläkin käyttää... Mutta ehkei sentään.

Mikko Asikainen
02.10.2019, 19.24
Tour Ride:t 32 mm palveli noin 7000 kilsaa ilman ainuttakaan rengasrikkoa, kesät/talvet, lenkki/hyötyajoa. Vaihdoin elokuussa Ride Tour:t tilalle.

TERU
02.10.2019, 22.36
"Onkos noi Marathonit (plussat) vielä "lähes mahdottomia" asentaa vanteelle. Ainut kumi, jonka kanssa heitin leikin kesken ja myin mielummin fillarin pois..." / tommi2

Läheltä isommin seurannut maraplussien käyttäytymistä, vain yksi 28 mm omissani ja se kestää, saaneko koskaan ajetuksi ihan loppuun, mutta tuosta asennuksesta, panee se kovemmin vastaan, kun selkä on niin jäykkä rajusta suojauksesta johtuen, monia kertoja on painettava keskiuraa kohti jo vanteelle saatua sektoria ennenkuin viimeiseksi jäänyt suostuu paikoilleen. Pelkin sormivälinein on mennyt, tubelesvanteille voi olla kova juttu.

hiilikuitumies
03.10.2019, 00.17
Mutta sanoisin silti että Plussienkin viimeiset sentit saa vanteelle ilman rengastyökaluja jos samoille vanteille on jotkut toiset renkaat niin onnistuttu saamaan. Pitää vain olla kärsivällinen ja jaksaa uudestaan jja uudestaan huolehtia siitä että renkaan reunat ovat vanteen keskellä.

Saa, mutta tien poskessa ei usein ole paljon halua jäädä hieromaan renkaita ikuisuuksiin, vaan saada äkkiä pyörä takaisin ajokuntoon, jotta pääsee jatkamaan matkaa. Eikä siellä ole yleensä mitään kiristyssiteitä yms. apuna.


Muuten: oletko tosiaan päässyt vertailemaan saman renkaan taittuvaa ja teräslangallista mallia? Minä olisin taipuvainen väittämään ettei teräslanka tee renkaasta yhtään hankalampaa vanteelle laitettavaa, Toisin sanoen ne ovat renkaan muut - sanoisin jopa aivan muut - ominaisuudet jotka ratkaisevat.
Kevlar on terästä venyvämpää, joten epäilen noin olevan. Renkaissa on aramidinauhaa, johon on sidottu kevlar-kuituja. En tosin ole varma tuosta venyvyysasiasta, joten voi olla, ettei siitä tule eroa ollenkaan. Kun ajattelee kevlarin muita sovelluksia, niin nehän eivät paljon veny. En tiedä. Otan sanani takaisin.

Firlefanz
03.10.2019, 00.46
Saa, mutta tien poskessa ei usein ole paljon halua jäädä hieromaan renkaita ikuisuuksiin, vaan saada äkkiä pyörä takaisin ajokuntoon, jotta pääsee jatkamaan matkaa. Eikä siellä ole yleensä mitään kiristyssiteitä yms. apuna.


Jos olet aivan kädetön ja täsyin vastentahtoinen oppimaan oikeita suoritustapoja, saat kyllä jäädä hieromaan vaikka ikuisuuksiksi. Kaikille muille onnistuu pyörän saaminen takaisin ajokuntoon käytännöllisesti katsoen samassa ajassa kuin jotkut ihan tavallisen keskimääräiset renkaatkin. Riittää ettei oma asenne ole suurin este ja ettei ole antautunut jo etukäteen. Mainitsemani kärsivällisyys ei todellakaan tarkoita sitä että aikaa pitäisi tuhlata sen miettimiseen mitä pitäisi ehdä tai renkaan pyörittelyyn ja ihmettelyyn tai muuhun vastaavaan. Renkaan reunojen painamiseen keskelle ei monta sekuntia mene joten sen voi hyvinkin tehdä vaikka puolen tusinaa kertaa samassa ajassa kuin joku toinen ahertaa normirengastaan vanteelle.

Ei siellä tien poskessa ole varasisuria tai mitään muutakaan yleisesti tarjolla, itse ne pitää mukana kantaa, eikö vain? Nippusiteet ovet muutenkin hyviä satulalaukussa tai ajopaidan taskussa vaikkapa minipumpun kyljessä mukana kulkevia tarvikkeita. Painavat saakelit vieläpä vähemmän kuin keveimmät rengasraudat eli -muovit.


Taittuvan renkaan helpommuudesta ei ehkä kuitenkaan kannata tehdä kovin vahvoja päätelmiä vain sillä perusteella että "kevlar on terästä venyvämpää". Suosittelenkin vahvasti omakohtaisten kokemuksien hankkimista ensisijaisena metodina jonkinasteisen varman mielipiteen muodostamisessa!

hiilikuitumies
03.10.2019, 00.55
Jos olet aivan kädetön ja täsyin vastentahtoinen oppimaan oikeita suoritustapoja, saat kyllä jäädä hieromaan vaikka ikuisuuksiksi. Kaikille muille onnistuu

Arvelinkin, että sinulle vastaaminen oli virhe. Joo, olen täysin asennevammainen paska toisin kuin sinä. Siitähän tässäkin oli kyse, eikä siitä, että toisia renkaita ei tarvitse kahden ihmisen voimin tai nippusiteiden voimin painella uran pohjalle, jotta saa ne siltikin hyvin vaivoin ylettämään. Hyvästi. Juttele niiden kaikkien muiden paremman asenteen ihmisten kanssa. Ehkä he jaksavat tuota myrkkyä, jota toisille suollat nälvien kaiken ja haukkuen kaikki ja niin tarpeettoman monisanaisen jaarittelevasti, ettei omaa kirjallista ääntäsi rakastavia viestejäsi kukaan jaksa ikinä lukea loppuun asti (minä luovutin nytkin 3-4 virkkeen jälkeen).

casanova
03.10.2019, 01.55
Oman kokemukseni perusteella Marathon plussien etu on se, että niitä ei saa ajamalla rikki. Taitaa olla suomi tyresin nastarenkaiden ohella niitä harvoja, joiden kanssa minulla ei koskaan ole ollut rengasrikkoa. Luultavasti pistosuojanauhakaan ei auta lisänä jos niin terävään lasinpalaan tms. ajaa, että marathon plussa antaa periksi.

En pidä itseäni erityisen taitavana renkaiden asentajana, mutta eivät (muistaakseni) 32- tai 35-milliset marathon plussat ole mitenkään mahdottomia olleet nostaa aksiumeille tai edellisen hybridipyörän millelie-vanteille paria rengasmuovia käyttäen. Edes saippuaa en ole tainnut koskaan käyttää apuna. Myönnän toki, että muutamat kokeilemani kevyet, taittuvakylkiset cx-renkaat on ollut paljon nopeampi asentaa. Pahempiakin esimerkkejä tulee mieleen mm. jo taloudesta poistuneeseen terassipyörään asentamani black mambat, joiden kanssa ähelsin varmasti tunnin per rengas.

Mitenkään mukavat renkaat marathon plussat eivät ole ajaa, mutta sitä ei nyt kysytty.

hiilikuitumies
03.10.2019, 02.01
Oman kokemukseni perusteella Marathon plussien etu on se, että niitä ei saa ajamalla rikki.

Hyvin todennäköisesti noin. Todennäköisempää onkin, että sisuri puhkeaa jostain muusta syystä kuin läpitunkeutuneen esineen takia. Jos puhkeamattomuus on tärkeintä, niin tubeless poissulkien tuo on siinä paras saatavilla oleva rengas.

Mohkku
03.10.2019, 07.14
Itselläni on Marathon racer evot, joiden rakenne lienee suunnilleen sama kuin Supremessa. Kesäkaudella, jolloin sepeliä ei ole, tuo on kestänyt hienosti myös kauppareissut. Lastina helposti n. 25 kg ja kaikki takana sivulaukuissa. Sepelikaudella ajan talvirenkailla, vaikka liukasta ei olisikaan. Oma valintani nyt olisi siis Supreme heijastavilla kyljillä. Schwalben renkaat ovat usein pari milliä nimellismittaa kapeampia eli 40 mm on todellisuudessa n. 37 mm. Nuo pomminkestävää sarjaa olevat ottaisin pykälää raskaampaan käyttöön, mutta jos rengasrikon riski pitää minimoida, hyviä vaihtoehtoja on useita. Pari on jo mainittu, Panaracerillakin on joku tavallista paremmin pistosuojattu hybridirengas. Lienee hyvä, kuten useimmat muutkin Panaracerit.

Vanteille laittamisen työläydestä sen verran, että eroja on. Missään, edes 20" Schwalben nastarenkaassa (pahin, mistä on kokemusta) se ei kuitenkaan ole ollut niintyölästä, että jöttäisin sen takia valitsematta. Rengasraudat kyllä pitää olla mukana, mutta nippusiteitä tms. virityksiä en ole tarvinnut.

Firlefanz
03.10.2019, 07.28
Arvelinkin, että sinulle vastaaminen oli virhe. Joo, olen täysin asennevammainen paska toisin kuin sinä. Siitähän tässäkin oli kyse, eikä siitä, että toisia renkaita ei tarvitse kahden ihmisen voimin tai nippusiteiden voimin painella uran pohjalle, jotta saa ne siltikin hyvin vaivoin ylettämään. Hyvästi. Juttele niiden kaikkien muiden paremman asenteen ihmisten kanssa. Ehkä he jaksavat tuota myrkkyä, jota toisille suollat nälvien kaiken ja haukkuen kaikki ja niin tarpeettoman monisanaisen jaarittelevasti, ettei omaa kirjallista ääntäsi rakastavia viestejäsi kukaan jaksa ikinä lukea loppuun asti (minä luovutin nytkin 3-4 virkkeen jälkeen).

Voi kauhistus, kukaan ei lue:D

Et sinä varmaan lue tätäkään, mutta kerron sinulle silti että sinun olisi ehkä ollut syytä miettiä miten vastaat. Vai oletko todella sitä mieltä että


Saa, mutta tien poskessa ei usein ole paljon halua jäädä hieromaan renkaita ikuisuuksiin, vaan saada äkkiä pyörä takaisin ajokuntoon, jotta pääsee jatkamaan matkaa. Eikä siellä ole yleensä mitään kiristyssiteitä yms. apuna.

on fiksuun ja asialliseen sävyyn esitetty vastaus silloin kun sinulle on neuvottu miten tietyt renkaat voi saada tien poskessakin vanteelle kivutta ja kohtuullisessa ajassa? Etenkin kun pidetään mielessä että neuvot on annettu ilman minkäänlaista nälvimistä, haukkumista ja leimaamista - vieläpä nostaen esille sen että kaikille vanteille homma ei ole kerrotuilla neuvoillakaan niin helppoa?

Minusta vastauksesi oli *pelkkää* passiivis-aggressiivista vittuilua, johon en voinut nähdä pienintäkään aihetta.

Tällöin minusta on täysin sopivaa ja asiallista vastata niin kuin tein. Mutta ethän sinä esittänyt omaa kokemustasi siitä miten renkaanvaihto tien poskessa neuvojen mukaan toimien sinulta kävi vaan pelkän omien käsityksesi mukaiseksi kuvittelemasi tilanteen - ja teit sen vieläpä tahallisen kärkevään, sanoisin jopa piikikkääsen sävyyn - joten vastauskin koski sitä millaisin edellytyksin niin voi käydä. Jos olet asennevammainen paska, se käy kyllä ilmi vastauksistasi ja kommenteistasi, ei sen osoittamiseen minua tarvita:rolleyes:

Jos tuntuu että nälvin ja haukun, se on kovasti valitettavaa sillä sitä en todellakaan mielestäni tee - jo siitä sangen ymmärrettävästä syystä että minulla ei ole siihen sen paremmin edellytyksiä kuin varaakaan, sillä minua voi nälviä ja haukkua niin monesta fillarointiin liittyvästä asiasta, niiden osaamattomuudesta tai tekemättä jättämisestä tai väärin tekemisestä tai väärinymmärtämisestä jne jne.

Mutta ensisijaisesti en nälvi enkä hauku - en sinua, en kaikkia, en ketään - siitä helvetin yksinkertaisesta syystä että sellainen ei sitten yhtikäs kiinnosta minua eikä tuottaisi minulle pienintäkään hupia eikä nautintoa.

Parhain pyöräilyterveisin, omaa kirjallista ääntään rakastava foorumitoverisi, Firlefanz:cool:

TERU
03.10.2019, 07.41
Tämä palstalla vääntäminen menee väliin kovemmaksi kuin maravinttereiden vanteille vääntäminen, väliin meille tarvittaisiin jopa nippusiteitä ranteisiin käsien sitomiseksi selän taakse.🤗

Firlefanz
03.10.2019, 08.28
Vanteille laittamisen työläydestä sen verran, että eroja on. Missään, edes 20" Schwalben nastarenkaassa (pahin, mistä on kokemusta) se ei kuitenkaan ole ollut niintyölästä, että jöttäisin sen takia valitsematta. Rengasraudat kyllä pitää olla mukana, mutta nippusiteitä tms. virityksiä en ole tarvinnut.

"Viritykset" joista kerroin on apua nimenomaan Schwalben Plus-renkaiden kanssa. Ilmankin voi onnistua, jopa niiden ensiasennuksessa, mutta helpommaksi ja nopeammaksikin ne homman tekevät (eikä silloin rengasrautojakaan tarvita kuin siihen mihin ne ensisijaisesti on tarkoitettu eli niiden renkaiden nostamiseen vanteilta joita ei pelkin näpein saa nostettua),

Ja toisin kuin hiilikuitumies ehkä arveli ei siihen tarvita erityistä voimaa - sanoisin siihen jopa ettei voimaa tarvita ollenkaan - eli nippusidettä ei käytetä siksi että sillä saataisiin kiristettyä tiukemmin kuin mihin ilman sitä pystyisi. Plussien asennuksen vaikeutta ei mielestäni aiheuta jäykkä ja venymätön reunalanka vaan se paksu pistosuojavyö, joka ikään kuin vetää renkaankylkiä ja nostaa reunat pois vanteelta.

Voin tässä olla väärässä, mutta kun on asentanut teräsreunalangallisia renkaita jotka eivät ole käyttäytyneet samalla lailla kuin Plussat, niin tuommoiseen päätelmään olen tullut. Sitä mielestäni tukee jonkin verran se että useampana kautena alla olleet renkaat tulivat helpommiksi ja helpommiksi asentaa, ihan ilman "virityksiäkin".

Kikan opetti minulle aikoinaan miellyttävän rauhallisen ja kiireettämän oloinen vanhempi herrasmies YouTube-videolla (jonka olen foorumilla esitellyt vuosia sitten ja muistaakseni myöhemminkin siihen linkannut:


https://www.youtube.com/watch?v=-XUFVrl0UT4

(Jos ei halua katsoa minun linkkaamiani videoita tai haluaa mieluummin katsoa lyhyempiä videoita, niin muitakin toki löytyy hakusanoilla install tai fit ja marathon plus:D)


PS Se vanha Fairy-kikka eli pieni tippa astianpesunestettä sormenpäähän ja vielä vanteelle nousemattoman renkaan reunaan jäi kertomatta (mutta sehän on yleinen tiukkojen renkaiden asentamiseen liittyvä neuvo). Joidenkin tiedän jopa sitä tarkoitusta varten mahduttavan pikkiriikkisen pullon satulalaukkuunsa...

Firlefanz
03.10.2019, 08.32
Tämä palstalla vääntäminen menee väliin kovemmaksi kuin maravinttereiden vanteille vääntäminen, väliin meille tarvittaisiin jopa nippusiteitä ranteisiin käsien sitomiseksi selän taakse.珞

Huumorintajusta on tosiaan hyötyä, Etenkin kyvystä omaan itseensä kohdistuvaan huumoriin. Tai ainakin siihen ettei suhtaudu itseensä niin saakutin tärkeästi.

PS Sinun kanssasi muistelisin olleen keskimäärin ihan mukava ja joskus hauskakin olla eri mieltä. Saatan kyllä muistaa väärin tai sotkea sinut johonkin toiseen:cool:

TERU
03.10.2019, 08.55
Minä viihdyn takarivissä (mukana aina mielellään kuitenkin) vastoin sinun ja monien muiden teräväkynäisten eturivin jäsenten toimintoon. Ja jos riitelyyn viitteitä, hyppään hetimmten ojan yli kauemmaks. On meillä ollut joku lyhyt juttutuokio täällä aiemmin enkä muista mitään paettavavan aihetta siinä olleen. Merkityksellistä päivää lajitoverille kuin lajitovereillekin!

Mr_W
03.10.2019, 14.36
Ainakin Marathon Plussaa on suositeltu ja herättänyt runsaasti keskustelua nyt ja muissa vanhemmissa ketjuissa. Eli ehkä tarvinnee sitten seuraavaksi kokeilla tätä legendaa, kun nykyisestä renkaasta aika jättää. Täytyy vain muistaa yrittää kehittää samalla vanteellepanotekniikkaa tai etsiä neuvoja, ainakin jos menee ensin huonosti, rengasmuovit katkeilevat ja rystyset ja kädet verissäpäin vääntää. Toki tässä on toivottavasti vielä harkinta- ja kartoitusaikaa jäljellä.

Vähän hankala tietää silti miten eri renkaat vaikuttaisivat ajotuntumaan, kun en ole asiaa liiemmin harrastanut. Ja veikkaan etten jaksa jumpata kumeja edestakaisin ja testata ajotuntuman muutoksia tällä tavoin. Ja tosiaan tässä asiointikäytössä ajotuntuma ei ole niin tärkeää kuin luotettavuus. Hyvä kysymys paljonko rengasrikkoja viitsisi "maksaa" paremmasta ajotuntumasta tai vaikka myöhästymisestä. Ehkä esim. kerran vuodessa rengasrikko voisi olla hyväksyttävissä, jos sillä saisi paljon parantuneen tuntuman. Mutta kaikkeen tottuu.

hiilikuitumies
03.10.2019, 15.46
on fiksuun ja asialliseen sävyyn esitetty vastaus silloin kun sinulle on neuvottu miten tietyt renkaat voi saada tien poskessakin vanteelle kivutta ja kohtuullisessa ajassa?

Se oli täysin fiksu ja asiallinen vastaus, mutta ainoastaan erimielinen sen kanssa, että onko tuo rengas joillekin vanteille paljon työläämpi oikealla tekniikalla saada kuin jotkin toiset. Minä väitän, että se oikealla tekniikalla sitä on, mutta sinä herra asiallisuus aloitit syytellä asennevammnoista ja kädettömyydestä, mutta ethän sinä toki halua haukkua ketään, kuten kukaan helvetin raskas tyyppihän ei tajua sellaista olevansa, koska muuten tuskin olisi sitä. Se ei vain ihmisiä ympärillä lohduta. Olen varma, että olet muutenkin elämässäsi huomannut, miten sinun "neuvojasi" ei aina vastaanoteta pelkästään hyvällä. En usko, että tuollainen myrkyllisyys jää pelkästään palstakirjoitteluun.

Olen katsonut linkittämäsi videon jo vuosia sitten, ja jos tuo on sinusta helpon näköistä noin tehdä tienposkessa, niin meillä on selvästikin eri käsitys helposta ja nopeasta renkaanvaihdosta. Sinun mielestäsi minun käsitykseni on luonnevikaisuuttani, eikä siis erilainen mittari helppoudelle. Minua ei kiinnosta tulla ihan ihmisenä haukutuksi muuten mukavan harrastuksen parissa, joten jätän sinun viestisi huomioimatta ja keskityn ihmisiin, jotka eivät keksi omasta päästään minulle mielipiteitä, osaamisen tasoja ja persoonallisuuksia. Siis sellaisten, jotka eivät keksi esim. sitäkin ihan vain omasta päästään, että erilainen näkemykseni jonkin helppoudesta on pelkästään vain passiivis-aggressiivista vittuilua. Se sinusta. En palaa enää tähän asiaan tai mihinkään asiaan kanssasi.

JouniJK
03.10.2019, 15.52
Itselläni asiointipyörässä / työmatkapyörässä on Marathon plussat. Ei ole kerrassaan mitään pahaa sanottavaa, aivan on ajettava rengas noilla alle 15 km pätkillä. Muilla pyörillä ( ja renkailla ) ajan sitten erityyppistä ajoa.

Tein valintani puhtaasti renkaan pistosuojauksen mukaan jättäen kaikki muut mahdolliset tekijät huomioon ottamatta. Eipä ole yhtään harmittanut. Asiointipyöräni rengastus pysyy samanlaisena jatkossakin. Rengasrikkoja ei ole ollut, eikä rengas ole osoittanut juuri mitään kulumisen merkkejä. Haastetta ajaa tuo rengas loppuun on sellainen, mitä en varmasti ota vastaan.

Vastaavaan käyttötarkoitukseen rengas, jota voin suositella.

hiilikuitumies
03.10.2019, 15.56
Vähän hankala tietää silti miten eri renkaat vaikuttaisivat ajotuntumaan, kun en ole asiaa liiemmin harrastanut. Ja veikkaan etten jaksa jumpata kumeja edestakaisin ja testata ajotuntuman muutoksia tällä tavoin. Ja tosiaan tässä asiointikäytössä ajotuntuma ei ole niin tärkeää kuin luotettavuus. Hyvä kysymys paljonko rengasrikkoja viitsisi "maksaa" paremmasta ajotuntumasta tai vaikka myöhästymisestä. Ehkä esim. kerran vuodessa rengasrikko voisi olla hyväksyttävissä, jos sillä saisi paljon parantuneen tuntuman. Mutta kaikkeen tottuu.
Minä arvioin, että 0-1 rengasrikkoa enemmän viidessä vuodessa, jos otat Greenguardilla suojatun. Se on vain 2 mm ohuempi suojaus ja itsessään harvinaisen paksu. Esim. minulla on ollut sellainen rengas noin 7 vuotta käytössä, eikä ole vielä tullut yhtään puhkeamista, enkä odota jatkossakaan tulevan. Minäkin lähden tuossa pyörässäni luotettavuudesta, mutta minusta tuntuu, että sen voi saavuttaa ilman ajamisen kärsimistä. Hyvin rullaava rengas on nautinto. Mutta kuten jo moni antoi ymmärtää, niin jos maksimaalista luotettavuutta hakee, Marathon Plus on paras markkinoilla oleva (ei tubeless) rengas.

Siitä puhuen, tubeless on vielä varmempi. Almotion + litku on varmempi kuin Marathon plus ja sisäkumi. Sisäkumi voi puhjeta esim. ajaessa johonkin terävään katukiveyksen tai kuopan reunaan (ns. snakabite), jos ilmaa on renkaassa siihen tilanteeseen turhan vähän. Sisäkumi voi joskus hiertyä puhki, kovat muoviset vannenauhat saattavat joskus hajottaa sen. Ilman sisäkumia tuolla saisi jo aivan mahtavat kyydit, kun Almotionin jo ennestään hyvin alhainen vierintävastus pienenee vielä mukavasti lisää. Käytännössä myös painoa putoaa noin 100 g per kiekko. Se tietysti vaatii hieman askartelua ja ylläpitoa. Esim. joka kevät talvirenkaiden pois ottamisen yhteydessä voi samalla laittaa uudet litkut, joilla pitäisi mennä talveen asti. Mutta tässä ratkaisussa on sekin huono puoli, että hybridissä ei hyvin todennäköisesti ole tubeless-valmiita vanteita, joten se olisi iso lisäinvestointi. Jos kuitenkin paljon ajaa, niin tuo olisi minusta paljon ajavan ratkaisu, koska siinä parantaa niin paljon sitä ajokokemusta.

Puskis
05.10.2019, 12.21
Käytännössä myös painoa putoaa noin 100 g per kiekko.

Almotion TLE on saatavana vain koossa 55-622 ja 50-622 (835g). Sisureille tarkoitettu 50-622 painaa 175g vähemmän.

nikobiker
05.10.2019, 13.31
Mulla on perus-Marathon green guardit 32 millisinä ja nyt on mittarissa n. 7500 km. Ei yhtään flättiä. Ovat olleet reissukäytössä runsaalla painolastilla, soralenkeillä. Alla myös sepelikaudella jne. Vaikea sanoa paljonko noilla on vielä kilsoja edessä, mutta tuhansista voidaan puhua

Puskis
05.10.2019, 13.49
Laittaisin varmaan myös Marathon Greenguardit ilman mitään pistosuojanauhoja, jos haluaisin arkipyörään kestävät, halvat ja huolettomat renkaat, eikä painolla olisi kauheasti väliä. Ei mulla tuu käytännössä flättejä ikinä nykyäänkään, vaikka kaikki renkaat on vähintään astetta heikommin pistosuojatut. Varotoimena pari kertaa vuodessa kaivelee renkaaseen uponneet kivensirut pois.