Näytä tavallinen näkymä : SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihteistojen erot
Moi! Kysyn SRAM:n ja Shimanon maastopuolen vaihtajien eroista (en paremmuudesta, ne kait on makuasioita kun vertaa samalla kohtaa hierarkiassa olevaa sarjoja). Tossa olisi yksi runko mihin pitäisi valita laittaako siihen Shimanoa vai SRAM:a. JOs vaikka verrokkina ois Shimano XT ja SRAM X1 (vai mikä se on)? Mitä erityisen hyvää on SRAM:ssa verrattuna Shimanoon ja toisinpäin?
maalinni
01.10.2019, 22.38
Itse en tykännyt xt:stä kun se vaihtaa liiankin sujuvasti, tuntuma puuttui. Sram naksahtaa paikoilleen kuin kiväärillä ampuisi.
hphuhtin
02.10.2019, 07.44
Viime viikonlopun koeajopäivän perusteella olin yllättynyt miten pehmeästi ja jouhevasti SRAM 12-vaihteiset vaihtaa. Todella hyvin menee Shimanokin, mutta sellainen pitkä vaihto ylämäkeen jossa yhdellä painalluksella vaihtaa kolme vaihdetta hissukseen lisää painamalla meni SRAMilla jotenkin ”liukuen” melkein portaattomalta tuntuen. Ihan samaa en ole missään Shimanossa kokenut. En kokenut mitään ”paikalleen ampumista” vaan täysin katkotonta vaihtamista yhtään ylämäkeen polkemista keventämättä.
Sen verran on SRAM NX ja GX vaihtajia moitittu säätämisen tarpeesta, että huomasin niitä testatessani miettiväni, että ”onko tämä vain hetkellistä”. Tuli tilattua sunnuntaina pyörä sitten Shimanolla.
maalinni
02.10.2019, 08.05
^ minulla ei ole kokemusta uusimmista malleista. Taitaa olla minun jorinat 10sp ajalta.
F. Kotlerburg
02.10.2019, 10.47
Samaa mieltä kuin hphuhtin. Ei tuo Eagle Sram kyllä mitenkään ammu pykälää paikoilleen vaan pehmeästi lähes huomaamatta tulee pykälää sisään. Näin siis kun vaihtaja on sen 10km säädöissä, jonka jälkeen joku mustikan varpu sen sekoittaa ja voi palata pajalle säätämään. 11 spd Shimanokin vaihtaa hyvin, mutta ei ole ihan yhtä hienostunut. Toisaalta se pysyy säädöissään kaudesta toiseen ja on todella huoleton.
Mulla on fättitäpärissä edellisen omistajan jäljiltä SRAM XX1-vaihtaja ja mun puukädet ja -pää ei kyllä juuri havaitse eroja Shimanon XT:n (Di2 tai vaijerivetoinen) kanssa. Myöskin molemmat on pysyneet säädöissään yhtä hyvin.
E.m. voi johtua myös siitä, että mulla on Shimanoissa shimpan omaa XT ja SunRacen 11-46 kasettia ja tuossa fätissä Shimano XT 11-46.
F. Kotlerburg
02.10.2019, 10.56
Mulla on fättitäpärissä edellisen omistajan jäljiltä SRAM XX1-vaihtaja ja mun puukädet ja -pää ei kyllä juuri havaitse eroja Shimanon XT:n (Di2 tai vaijerivetoinen) kanssa. Myöskin molemmat on pysyneet säädöissään yhtä hyvin.
E.m. voi johtua myös siitä, että mulla on Shimanoissa shimpan omaa XT ja SunRacen 11-46 kasettia ja tuossa fätissä Shimano XT 11-46.
Niin eli sulla on 1x11 kaikissa?
11-vaihteinen XT vaihtui käytettyyn XX1 mullakin, kun toinen runko kaipasi tuon XT:n direct mount asennukseen. Ei isoa eroa, XX1 vähän sähäkämpi ja pehmeämpi, XT:n tuplanapautus ylöspäin kuitenkin suurin ero (pakka edelleen XT).
Entä tarviiko noi SRAM:n 11 ja 12 vaihteiset versiot omanlaisen vapaarattaan? Vai meneekö ne tuohon samaan kun Shimanon? En tiedä nimeä mut joissan youTube videoissa näkee erilasita vapaaratasta.
Tarviihan ne XD:n paitsi NX (pg-1130) ei.
F. Kotlerburg
03.10.2019, 08.59
Tarviihan ne XD:n paitsi NX (pg-1130) ei.
Ei myöskään PG-1230.
Pommitetaans nyt tähän ketjuun. Eli onko mitään syytä miksi ei tai miksi kyllä? Siis SRAM XX1 Eagle Carbon -kammet (+ eturatas), mutta muu voimansiirto 1x11 Shimanoa (vaihtaja + pakka?). Eli ei kai tuossa kampisetissä nyt ole mitään kummallista SRAM-spesifistä? Ja onko SRAMin eturattaat N/W?
Ja siis vaihtaja jo on Di2, joten se ei ole menossa vaihtoon. Takapakka toki voisi olla SRAMia, mutta kun muuten tuppaa nuo olemaan shimppaa, niin varaosapolitiikan vuoksi Shimano.
J-P Ellilä
09.10.2019, 21.24
Pommitetaans nyt tähän ketjuun. Eli onko mitään syytä miksi ei tai miksi kyllä? Siis SRAM XX1 Eagle Carbon -kammet (+ eturatas), mutta muu voimansiirto 1x11 Shimanoa (vaihtaja + pakka?). Eli ei kai tuossa kampisetissä nyt ole mitään kummallista SRAM-spesifistä? Ja onko SRAMin eturattaat N/W?
Ja siis vaihtaja jo on Di2, joten se ei ole menossa vaihtoon. Takapakka toki voisi olla SRAMia, mutta kun muuten tuppaa nuo olemaan shimppaa, niin varaosapolitiikan vuoksi Shimano.
Kammet vaati SRAM-spesifin ketjurattaan (SRAM direct mount). Mm. Eagle-rattaat on narrow/wide-rattaita. Tarvikevalmistajilta löytyy myös valikoimaa noihin kampiin, esim. Absolute Black, Wolf Tooth ym. Eli ei mitään esteitä, siitä vaan.
Mulla oli edellisessä fillarissa tuollainen sekoitus. xx1 eagle kammet (sramin omalla rattaalla), shimanon vaihdevipu ja takavaihtaja. Sramin xx1 pakka ja sramin ketjut. Kampia lukuunottamatta muut oli 11spd. Hyvin pelasi.
Laitan tähänkin ketjuun jos saisin vastauksen joitakin joka tietäisi.
Mulla pyörässä 1x12
Vaihtaja on sram xx1 nytten kun vaihdoin edellisen parempaan.
Takapakka on juuri tuo pg-1230 eli on Shimanon vapaaratas. Ketjut muuten on sramin 12x kettingit.
Takapakka on paskaa, ja on paskana. Tilalle en saa parempaa sramia, koska ei ole xd.
Eli käykö Shimanon pakka x12. Onko siis yhteensopiva srammin vaihtajan kanssa.
Onko ratas pakka yhtä paksu siis. Ja kumpi olisi parempi 10-51 vai 10-45 säätöjen kannalta.
En viittis alkaa vapaaratasta vaihtaa. Ainakaan vielä.
Shimano
FH-MT400-B Takanapa 8/9/10/11-vaihteinen Center-Lock
Tämä siis ihmetyttää. Tuo napa on pyörässä ja x12 sram on siihen lykitty. Onko shimano x11 ja sram x12 pakka yhtä paksuja...
Ja onko shimano x11 ja x12 myös yhtä paksuja.
Et saa 10t pienintä ratasta käyttöön vaihtamatta Sramin XD vapariin tai Shimanon vastaavaan. Miksei Sunracen MZ903?
https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-mz903-12-speed-cassette-11-51-917645
Voisit hiukan paneutua sun kirjoitusasuun. Yhtään kysymysmerkkiä en lukenut sun viesteistä.
Vaihtaja ei yleensä tiedä onko ketju sramin vai shimanon. Pakan ja ketjun kanssa voi olla jotain hienouksia, mutta yleensä kaikki 11x ketjut toimivat kaikkien 11x pakkojen kanssa ja sama 12x.
Kaikki 12x pakat ovat yhtä paksuja, kuten myös 11x. Kaikki 11x vaihtajat voi käyttää kaikkien 11x pakkojen kanssa, kuten myös 12x vaihtajat ja 12x pakat.
12x pakoissa on yleensä pienin ratas 10t, joka on niin pieni että se ei mahdu standarin lailla nouseen shimanon vapariin. Pitää olla joko Sram XD tai Shimanon vastaava, eivätkä nämä ole keskenään yhteensopivia jos olen ymmärtänyt asian oikein.
Jos sinulla on nyt Shimanon "standardivapari", vaihtoehdoksi jää hankkia uusi PG-1230 tai sitten em. Sunrace. Tai joku muu 12-speed pakka joka menee Shimanon vapariin.
Eli käykö Shimanon pakka x12. Onko siis yhteensopiva srammin vaihtajan kanssa.
Onko ratas pakka yhtä paksu siis. Ja kumpi olisi parempi 10-51 vai 10-45 säätöjen kannalta.
En viittis alkaa vapaaratasta vaihtaa. Ainakaan vielä.
Laitetahan kysymysmerkit sinne virkkeiden perään.
Shimpan 12-lehtinen pakka ei käy. Tarvitsee microspline vaparin. Muuten Shimpan pakka on kyllä on yhteensopiva Sramin vaihtajan kanssa. Eri välitykset tarvitsee miettiä tarpeen mukaan, molemmat käy. Vapari vaihtoon, jos haluaa parempaa pakkaa kiinni. Tästä syystä kannattaa ottaa halvimman viinin sijaan se toiseksi halvin[emoji6]saa sen xd vaparin halutessaan. Vaikka ei viiniä juokaan.
E. Jahas, olikin tullut jo vastaus.
No onpas tarkkaa kysymysmerkkien kanssa.
Pitää varmaan editoida ennen kun tulee kolmas jonka yöunet menee puuttuvista kysymysmerkeistä.
Asiaan takaisin.
Shimano siis käyttää näiden vastausten perusteella kahta eri napaa, ja Sram yhtä? Menikö oikein?
Sramilla XD, Shimanolla microspline, onko simpalla joku muu?
Minä ainakin siis luulin että tuo mun pyörässä oleva olis just se microspline, mutta eikö siis olekaan?
Ja jos kaikki x12 pakat on yhtä vahvoja, niin pitäisihän Shimanon istua sinne yhtä hyvin kuin tuo PG-1230, vai olenko väärässä?
Selasin YouTuben läpi ja löysin hyvän Lontoo-kielisen videon. Asia selkiytyi videolta hyvin. Eli ei kun XD paikalle niin saan paremman pakan heitettyä paikalle.
Shimano siis käyttää näiden vastausten perusteella kahta eri napaa, ja Sram yhtä? Menikö oikein?
Sramilla XD, Shimanolla microspline, onko simpalla joku muu?
Minä ainakin siis luulin että tuo mun pyörässä oleva olis just se microspline, mutta eikö siis olekaan?
Ja jos kaikki x12 pakat on yhtä vahvoja, niin pitäisihän Shimanon istua sinne yhtä hyvin kuin tuo PG-1230, vai olenko väärässä?
Navat samoja, vapaarattaat eri. Shimanon perusvapari toimii nimen omaan Shimanon 11-lehtisiin pakkoihin asti. Kuvassa vasemmalta oikealle: perus-Shimppa, Sramin XD, Shimpan Microspline.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200507/1122e2467906e31dd4a6884ef91f8216.jpg
Sramin PG-1230-pakka istuu Shimpan perusvapariin. Shimanolta ei ole saatavissa 12-lehtistä pakkaa perusvapariin, vaan on oltava Microspline.
Eikä mitään suurempia hätiä kysymysmerkin kanssa, mutta kysymysmerkki selventää huomattavasti, mitä kysymystä olet tarjoamassa meille muille.
Eri pakan kiinnitys estää eri pakkojen käyttämisen ristiin, vaikka pakkojen leveys/vahvuus olisinkin sama.
Selasin YouTuben läpi ja löysin hyvän Lontoo-kielisen videon. Asia selkiytyi videolta hyvin. Eli ei kun XD paikalle niin saan paremman pakan heitettyä paikalle.
Tyypillistä toimintaa: Kysellään välinpitämättömästi kirjoitetuilla viesteillä ja sitten kun löytää vastauksen muualta, pitää tietonsa tiukasti itsellään. Tämähän on henkilökohtainen kysymyspalsta, ei yleinen foorumi.
Shimano
FH-MT400-B Takanapa 8/9/10/11-vaihteinen Center-Lock
Tämä siis ihmetyttää. Tuo napa on pyörässä ja x12 sram on siihen lykitty. Onko shimano x11 ja sram x12 pakka yhtä paksuja...
Ja onko shimano x11 ja x12 myös yhtä paksuja.
Mulla sama juttu. Ihmettelin kun pienin ratas ei juuri osu vapaarattaan hampaisiin. Sitten tajusin että takanapa on Shimanon FH-MT-400-B, joka tukee x11 asti pakkaa. Canyon laittanut surutta x12 pakan, mutta toimiihan tuo. :D
Saako tuohon napaan vaihdettua Microspline vapaarattaan? Olis vähän tukevampi. Nykyisessä on klappia vähäsen.
SX ja NX x12 pakat on tehty vanhaan shimanon vapariin.
"Much like the NX Eagle group above it, the SX Eagle groupset doesn't quite get the huge 500% range of the top tier groups as it uses a conventional Shimano HG freehub body rather than the dedicated XD driver. That means being limited to an 11T smallest sprocket on the cassette rather than the 10T item, though still giving a very wide range of 454% thanks to the dinner plate-sized 50T sprocket."
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.