Näytä tavallinen näkymä : Bikepacking-topikki (raportit, reitit ja varusteet)
Mitä on bikepacking? Bikepacking.com luonnehtii mielestäni erittäin osuvasti: Simply put, bikepacking is the synthesis of mountain biking and minimalist camping. It evokes the freedom of multi-day backcountry hiking, but with the range and thrill of riding a mountain bike. It’s about exploring places less traveled, both near and far, via singletrack trails, gravel, and abandoned dirt roads, carrying only essential gear. Ride, eat, sleep, repeat, enjoy!
Ajattelin että olisi hyvä välillä asiakirjoittaa ja samalla kerätä yhteen paikkaan aiheeseen liittyvä keskustelu. Tässä topikissa keskutellaan siis bikepacking-juttuja. Varusteista keskustelu tai niiden vertailu, reissuraportit ja kaikenlainen sanallinen ja kuvallinen fiilistely on erittäin tervetullutta!
Tässä hieman linkkilistaa siitä mitä foorumilla ollaan bikepackingiin liittyvissä ketjuissa aiemmin turistu:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55617-Bikepacking-varusteet
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44966-Maastopy%F6r%E4vaellus
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56542-Py%F6r%E4vaellus-varusteet
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58488-Retkivarusteet-keittimet-ja-kaikki-muut-tarvikkeet-joille-ei-ole-omaa-otsikkoa
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45245-Rinkka-vai-ISO-Reppu-MTB-Vaellukselle
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45846-Varusteet-viikon-maastopy%F6r%E4vaellukselle-Alpeille
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?49102-Makuupussit-makuualustat-ja-bivybagit
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37088-Teltta
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48402-Ruokaileminen-omavaraisella-py%F6r%E4reissulla
Reittejä on käsitelty mm. täällä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54801-MTB-reitit-Tukholmassa
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?18224-Lapin-polut
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47021-MTB-vaellus-J%E4mtlandstriangeln
Muualla netissä on tietysti paljon aiheesta, paras paikka lienee jo mainittu https://bikepacking.com/, mutta myös supisuomalaisella yksivaihteella osataan: pyörätopikki (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=23210) ja ihan mielettömän hienoja raportteja sisältävä yleistopaasi (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=3294)
Pyöristä ja niiden tekniikasta on suotavaa keskustella, mutta jätetäänhän pyöräsuositusten hakeminen tuonne pyöräsuositukset-osioon, kiitos. Myös vanhan liiton retkipyöräilystä voinee keskustella esim. täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54504-Retkipy%F6r%E4ilyn-perusteet).
Pitemmittä puheitta siis päivän kysymykseen, ketkä kaikki aikovat ensi viikonloppuna painua metsään?
Ei kai nyt ole mitään syytä rajoittua maastopyöräilyyn, vaan omavaraiseen matkapyöräilyyn yleisesti. Juuri käynnissä oleva #ruska2019 hyvänä esimerkkinä tästä
https://pbs.twimg.com/media/EEzcCJjWkAEFB8N?format=jpg&name=small
Oma reissu-count 2019 on säälittävä 1, mutta viikonloppuna olisi aikomus suorittaa (jos velvollisuudet eivät tule edelle) S24O ja viikon päästä olisi aikaa ajaa pää jäädyksiin koko viikonlopun ajan, jos nyt vaan nämä arvoitukselliset syyskelit sallivat.
Vähän tulevan lauantaina sademäärästä riippuu minne sitä oikein suuntaisi. Viimeksi ajoin pilkkopimeässä laavulle vain todetakseni sen jo vallatuksi ja kun ko. seura ei oikein napostellut, suunnistin sitten muualle.
Eli, mikä olisi PK-seudulla hyvä reittikohde? Oikeastaan ainoastaan Sipoonkorven polut ovat tuttuja, joten reitti täytyisi suht tarkkaan olla etukäteen mietitty. Pari-kolme tuntia ajoa ja kiva nuotiopaikka olisi hakusessa. Autolla pääsen kyllä pelipaikoille, eli löytyisikö täältä idästä jokin hyvä kohde vai lähtisikö sitä esim. Hyvinkäälle ja Usmiin?
Juha Jokila
20.09.2019, 02.20
Mikä näistä jättikoon satulalaukuista hinkkaa vähiten reisiä? Mulla kun jopa sellanen nyrkin kokonen TopPeak osuu reisiin, enkä pysty sietämään sitä yhtään.
... löytyisikö täältä idästä jokin hyvä kohde vai lähtisikö sitä esim. Hyvinkäälle ja Usmiin?
Kytäjä - Usmikin on sen verran lähellä Hyvinkäätä ja sinnekin pääsee autolla liian lähelle, että saattaa olla paikat varattuja. Jos siis ei siitä tykkää. Laavut.org saattaisi antaa jotain laavua, joka ei varsinaisesti sijaitse minkään 'tunnetun' reitin varrella tai alueella.
--
Ei kurjuutta kummempaa
hiilikuitumies
20.09.2019, 09.40
Mikä näistä jättikoon satulalaukuista hinkkaa vähiten reisiä? Mulla kun jopa sellanen nyrkin kokonen TopPeak osuu reisiin, enkä pysty sietämään sitä yhtään.
Sama täällä. En ymmärrä yhtään, miten joku viitsii noiden kanssa ajaa tai miten joillain ei hinkkaa. Minä ottaisin mieluummin kevyen tarakan. Siinä ei tule hännän heilumisen riskiäkään. Sen vähentämiseksihän monessa laukussa on tukiviritelmiä, jotka nekään eivät ole täysin painottomia, joten painoero jää minusta merkityksettömän pieneksi. Harmi vain, että tarakka monen mielestä rikkoo sääntöjä, eikä enää kyse olekaan bikepackingista, vaan biketouringista, vaikka satulalaukkujen sijaan laittaisi kuivapussin tarakalle.
Tubuksen kevyin tarakka painaa asennuksineen 360 g. Siinä voi käyttää halutessaan hyvin ohutta (kevyttä) kuivapussia, joka ei pitäisi yhtään muotoaan satulalaukkuna, joten sekin tasoittaa painoeroa. Ilmeisesti kyse on muotiajattelusta ja siitä, että jotkut sanovat, että tarakka voi hajota, mutta niinhän satulalaukustakin voi hihna katketa, mutta hyvin todennäköisesti kumpikaan ei tapahdu.
Tuo on helpoin ja varmin ratkaisu hankausongelmaan minun mielestäni. Tosin läskipyörissähän ainakin etutarakka katsotaan usein sallituksi, eikä sääntörikkeeksi. Itse sanon, että säännöt hiiteen. Sopiva tarakka ei tee pyörästä yhtään liian kömpelöä bikepackingiin.
Firlefanz
20.09.2019, 12.26
Tubuksen kevyin tarakka painaa asennuksineen 360 g.
https://www.tubus.com/en/products/rear-carriers/tubus-product/airy/
Harmi vain, että tarakka monen mielestä rikkoo sääntöjä /.../ Itse sanon, että säännöt hiiteen. Sopiva tarakka ei tee pyörästä yhtään liian kömpelöä bikepackingiin.
Olisiko liikaa vaadittu jos pyytäisin sinua kaivamaan edes yhden sellaisen foorumikommentin tai nettijutun, jossa tuommoisia sääntöjä on esitetty tai jossa joku on esittänyt sensuuntaisia perusteluja sille miksi on valinnut tarakan sijaan satulalaukun?
Entä mitä mieltä olet: onko https://www.arkel-od.com/arkel-randonneur-rack/ käsityksesi mukaan viittaamiesi sääntöjen mukainen vai niitä rikkova tarakka?
Keveydessähän se häviää linkatulle Tubukselle noin 140 grammaa eikä tietyltä havaittavissa olevalta heilumiselta voi tuolla kiinnityssysteemillä täysin välttyä, mutta onhan se silti eräs vaihtoehto ikään kuin perinteisen tarakan ja satulalaukun välistä - eikä liene haitaksi että se on kätevä ja nopea irrottaa ja kiinnittää.
Isä nitro
20.09.2019, 18.29
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190920/15d812169ff75fc42490ae72ccfc2ddb.jpg.
Sitten on vielä kaltaisiani idiootteja, jotka ottavat molemmat. Ja ovat tyytyväisiä.
Juha Jokila
20.09.2019, 18.52
Mä kokeilin bikepackingiä väärin, eli ajelin maastopolkuja classisella sivulaukkusetillä ja ison teltan kanssa. Alkuun tuntui mahdottomalle ja pelkäsi kaluston hajoavan räminässä. Yksittäisen laukun sisältö ei lopulta paljoakaan paina ja kiinnitysten parhaiden säätöjen löydyttyä hommaan tottui. Matala painopiste on vakaa, mutta kapeimmilla poluilla heinät pyyhkii laukkuja koko ajan. Pitemmän päälle kankaan kulutus on varmaankin liikaa maastosta riippuen. Ite sain yhden reijän ja toisen reijän alun kahdessa päivässä. Lultavasti tunkatessa Ahvenanmeren ratalouhikkoon merkattua polkua. Pyörän kokonaispaino on silti syytä pitää mielessä tai se varmasti muistuu mieleen tuulenkaatojen yli pyörää nostellessa.
Noissa mun telineissä laukut saa yhden poikkiraudan ylemmäskin, mutta en ole ehtinyt kokeilemaan mikä olisi käytännön vaikutus.
Olen myös miettinyt toimisiko maastossa, jos vaan laittaisi putkikassit mustekaloilla telineiden päälle. Räminän ainakin saisi pois, niin olisi aika kivaa.
https://photos.app.goo.gl/AD8S5tBqZz1dxMND9
Aiemmin on tullut retkeiltyä kaikki kamat repussa.
https://goo.gl/photos/7nagitWYzU3vyfsy9
Nyt kun pääsi tyhjän selän makuun ja haluaisi käyttää täysjoustoa, niin nämä bikepacking pussukat lienee ainoa ratkaisu. Hirvittää ajatella miten kurahiekka remmin alla hinkkaa hiilikuitua.
En tiedä missä määritellään tarkasti bikepacking ja biketouring. Minusta ne ovat kutajoinkin sama idea. Jos oikein alkaa eroa tekemään ja hakemaan niin touring voisi olla määrittelyltään 'ota omaisuus mukanasi' kun taas packing voisi olla 'ota vain tarvittava ja jätä siitäkin puolet pois'. En myöskään asettaisi packingiä vain maastossa tapahtuvaksi. Packing tähtää ehkä myös nopeaan tai ainakin rivakkaan etenemiseen kun taas touringissa voidaan vaikka viikkokin olla samassa paikassa. Nämä nyt ovat minun pääni sisäisiä ajatuksia.
Itse olen tykästynyt satulaputkesta sojottavaan holsteriin, johon voi syöttää tarpeellisen kokoisen kuivapussin. Noin kuin isä-nitrolla, jolla muuten näyttää olevan touring-setup tavaran määrästä päätellen, on. Sivulaukuissa on aina paino hieman sivussa pyörän keskilinjasta ja se saattaa aiheuttaa kiperiä tilanteita. Holsteri ei kuitenkaan niin paljoa heilu, että siitä tulisi tai olisi ollut ongelmia. Lisäksi sivulaukut tuovat lisää tuulikuormaa (jännittävällä äänellä lausuttuna suom. huom.).
nikobiker
20.09.2019, 19.41
.
Sitten on vielä kaltaisiani idiootteja, jotka ottavat molemmat. Ja ovat tyytyväisiä.
Kiitos tästä! En uskaltanut tätä edes itse itsekseni ääneen ajatella. Jatkossa tulen käyttämään tarpeen vaatiessa myös samaa ratkaisua.
Juha Jokila
20.09.2019, 19.53
^^Kyllähän sivulaukkujen painot saa tasattua riittävästi, ettei painopiste sivusuunnassa mitään haittaa. Oman kokemuksen mukaan maantiepyörän kiikkeryys ei siedä korkeaa painopistettä ainakaan tavaratelineellä. Isot laukut killuu alhaalla, jolloin niitä hädin tuskin huomaa.
https://photos.app.goo.gl/9cfWmTfGpVyi3HD17
Tuulikuormasta en osaa sanoa, kun ei ole tarpeeksi kokemusta vauhdikkaasta ajosta.
Mä oon itse heitellyt nyt pari vähän pidempää (1-2 vko) asfalttireissua ja useampia viikonloppureissuja asfaltti-/gravel-/maastoreissuja bikepacking henkisellä kalustolla.
Aikaisempaa taustaa on jonkin verran kesä ja -talvivaellus hommista, joten hieman tuntumaa on ollut retkeilyy jo ennen fillarien mukaan sotkemista. Homma on nykysin optimoitu siten, että varusteet painaa perus ruoka ja vesilatuksen kanssa n. 10kg, joten aika pienellä kalustolla tulee reissuja heitettyä. Kamoiksi on valikoitunut melko yksinkertiset UL-telttaulu varusteet ja muuten mukana on vain pakolliset tilpehöörit, mutta ei oikeastaan mitää ylimääräisi luxus tuotteita saati ylimääräisiä vaihtovaatteita.
Mulle ole tässä bikepacking homman viehätyksenä on oikeastaan se, että tällä pääsee vähän takaisin siihen "back to the roots" meininkiin, eli reisusta pystyy karsimaan kaiken ylimäärisen romppeen pois, jolloin ainakin mä pystyn keskittymään paremmin itse suorittamiseen, maisemiin tai vaikka lähi kuppilan tapahtumiin. Toki kyllähän sitä välillä saa myös nauruja osakseen, kun esimerkiksi rannalla kuivaa itseensä ultra kevyeen chifonet-tiskirättiin ihan vaan sen takia, kun se oli kevyempi ja halvempi kuin retkeilykaupan microkuituliina :cool:
Mä oon itse elänyt tarakka vs. bikepacking laukku evoluution kanssa sellaisen muutoksen, että mä aloitin juuri Tubus Fly tarakan kanssa, jossa mulla oli päällä tukevien custom-remmien avulla 16litrainen kuivasäkki, jonka kanssa heitin pari pidempää reissua. Tuo paketti toimi ihan hyvin, mutta kyllä sitä joutu aina aika tarkaan pakkamaan ja kiristämään tarakan päälle, jotta sen sai tukevasti kiinni. Paketti otti myös herkästi kiinni takareisiin, joten sen kanssa sai olla kyllä tarkkana. Lisäksi reissuun valmistautuminen oli aina hitaampaa, kun joutui säätmään enemmän tarakan ja remmin kanssa. Koitin tuon tarakan kanssa myös Alturan UL-sivulaukkuja, mutta ne pettivät heti ekan reissun aikana.
Ostin sitten heräteostoksena jossain vaiheessa Blackburnin Outpost satulalaukun, joka on toiminutkin todella hyvin sekä sora että -maantiepyörän kanssa. Maastopyörän kanssa tuo oli puolestaan aivan hirveä, kun hissitolppaa ei pystynyt käyttämään lainkaan, eikä satulan taakse päässyt siirtämään painoa, kun laukku oli tiellä. Jatkossa siis satulalaukku on ehdottomasti käytössä ainakun mennään tiellä, mutta en huoli sitä enää maastoon. Tarakka on vielä varastossa varalla, mutta en ole sille nyt enää keksinyt oikein käyttöä, kun satulalaukku toimii niin hyvin.
Totta on kyllä se että satulalaukkuun tuppaa ottamaan takareiden hieman kiinni, etenkin maastopyörän kanssa. Sora ja -maantiepyörässä tätä ongelmaa on ollut selvästi vähemmän, mutta pakkauksen kanssa saa olla kyllä tarkkana.
^^Kyllähän sivulaukkujen painot saa tasattua riittävästi, ettei painopiste sivusuunnassa mitään haittaa. Oman kokemuksen mukaan maantiepyörän kiikkeryys ei siedä korkeaa painopistettä ainakaan tavaratelineellä. Isot laukut killuu alhaalla, jolloin niitä hädin tuskin huomaa.
https://goo.gl/photos/vE34bRcTx3nnc2Sv5
Tuulikuormasta en osaa sanoa, kun ei ole tarpeeksi kokemusta vauhdikkaasta ajosta.
Ei ole tarkoitus kinata vaan oikeasti vaihtaa ajatuksia. Vaikka sivulaukut saakin tasattua hyvin, edustavat ne mulle sivuliikkeissä hidastavaa ja kiikkerää voimaa. Voi olla, että mun kokemus sivulaukuista on niin vanha, että uudemmat pesevät ne kiinnityksineen mennen tullen.
Tuon satulaan kiinnittyvän holsterin edun mulle kertoi eräs Ruskalainen viime vuonna kun sanojensa mukaan oli kateellinen, että leirissä vapautin yhden soljen ja löysäsin toista ja otin kuivapussin tavaroineen kotaan kun hän sen sijaan ramppasi useaan kertaan pussukkansa luona versus olisi nyhrännyt remmit irti koko pussista, joka on hieman ikävä painavana kiinnittää takaisin.
Mulla on 3 erikokoista (6l, 10l ja 16l) jäykkää pussia, jotka pitävät kuosinsa tuossa holsterissa. 6l menee viikon toimistovaatteet töihin, 10 l menee yhden yön reissun tavarat ja 16l sitten ruska yms. pitempi.
ps. ota noi venttiilinhatut pois :)
hiilikuitumies
20.09.2019, 20.55
Sitten on vielä kaltaisiani idiootteja, jotka ottavat molemmat. Ja ovat tyytyväisiä.
Hieno homma, jos satulalaukku toimii jollakin. Minun pointtini on siinä, että jos ei oikein toimi, niin ei kannata kipuilla väkisin niiden kanssa, vaan tarakka on myös vaihtoehto, vaikka se ei kaikille mielikuvatasolla sovi. Omassa mielessähän se taistelu käydään, mutta on helppo nähdä vuosia bikepacking-juttuja blogeista ja muista lukeneena, että trendit tekevät monien mielen lokeroista aika kapeita.
Juha Jokila
20.09.2019, 21.14
Ei ole tarkoitus kinata vaan oikeasti vaihtaa ajatuksia.
Arvokasta tietoa sulta tulee. Ite haluaisin seuraavaksi kokeilla juurikin näitä satula- ja tankopussukoita. Pitäisi vaan löytää suoraan toimivat vaihtoehdot. Kavereilla näitä on ollut jo vuosia ajossa, mutta älytön määrä hidasta remmien säätöä on pitänyt mua erossa noista. Tämä holsteri-idea ainakin vähentää päivittäistä säätöä.
Ja noi mun Ortliebin sivulaukut on varmaan 20 vuotta vanhat. Ei niissä ole mitään merkittävää kehitystä tapahtunut sen jälkeen. Ja tuolla maantiepyörällä yritin ensin lähteä laittamalla pienemmät etusivulaukut taakse, mutta niihin ei enää mahtunut ruuat niin lätkäisin päälle pienen putkikassin. Erittäin huono oli ajaa. Täsmälleen samat kamat meni kokonaan noihin isoin laukkuihin ja homma muuttui täysin. Painopiste putosi varmaan 15-20 cm eikä muuta.
Isä nitro
20.09.2019, 21.51
Minä yritän, kuten varmaan moni meistä, vain löytää sen itselleni sopivan tavan kuljettaa tavaroitani mahdollisimman järkevästi. Eikä siihen auta oikein muu kuin kokeilla itse. Budjetti onneksi rajoittaa kaikkein villeimpiä ratkaisuja. Uskoisin että sellaisia kategorisia sivulaukku vs. satulalaukkupersoonia on loppujen lopuksi aika vähän. Ja se mikä sopii toiselle, ei taas sovi toiselle. Käyttötarpeet ja mieltymykset vaihtelevat. Vähän latteasti todettuna hyvä että käydään keskustelua.
Mä oon ratkaissut tuon ongelman niin, että olen ulkoistanut majoituksen ja muonituksen eli keskittynyt pelkästään luottokortti-bikepackingiin vaimon kanssa. Päivä pyörien päällä, suihku, illallinen ravintolassa ja yö lakanoissa. Kamat mahtuu runkolaukkuun ja etunyssäkkään helposti, jun ei tartte kuin sadevaatteet ja yhden siviilivaatekerran mukaan ja pyöräkin säilyy ajettavampana, kun ei ole niin paljon kuormaa päällä ;)
(Toi Alpkitin etunyssäkkä pitäisi vaan korvata jollain tukevammalla. Toi ei ole hyvä systeemi.)
https://live.staticflickr.com/1743/41890908104_ddc9edc2ab_c.jpg
Isä nitro
21.09.2019, 10.18
Minulla on ollut sellainen pääperiaate, että kun lähdetään perinteiselle viikon tai kahden asfalttireissulle niin otetaan tarakat sivulaukkuineen. Sitten jos reissuun sisältyy toisenlaista alustaa, niin sitten näitä bikepacking-ratkaisuja. Ja kun elämä on harvoin noin kategorista eli mustavalkoista, niin sitten yhdistellään.
Ymmärtääkseni satulalukun heilunta on suurin epäluottamusta herättävä tekijä. Jossain ketjussa täällä joku kehui jotain mallia, joka ei heiluisi. No, minä olen ratkaissut asian seuraavalla tavalla:
https://images.app.goo.gl/3EUVdkKwyxZy4Gt97
Tuolla kun kiristää, niin ei heilu. Sitten vielä sanoisin, että kuorman pakkaaminen on ihan keskeistä ajettavuuden kannalta. Eli kevyiden ja painavien suhde, etupää vs. takapää. Tuo oma edellä kuvattu setti vakiintui kymmenien eri vaihtoehtojen jälkeen. Viimeisenä oli retkikeitin, joka jäi yli enkä ollut tyytyväinen tuolloisen telttani kokoon. Siksi Tubuksen tarakka. Kuvasta ei näy retkikeitintä. Kiristin sen Tubuksen kylkeen tuollaisella sidontaliinalla.
Se kehuja olin minä ja ratkaisu oli tämä: https://www.alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system
Yksinkertainen ratkaisu. Jos osaisin, olisin tehnyt jonkinlaisen kiskoihin kiinni ruuvattavan version itse.
Tänään mennäään! Jälki on ladattu Garminiin, pakkaaminen on jo aloitettu ja mahdolliset yöpaikat selvitetty!
Olen tehnyt viikkojen reissuja, yleensä varsin rakennetussa ympäristössä, mutta teltassa paljon yöpyen, enkä ole sivulaukkuja käyttänyt. Kannan selässä noin 10kg reppua. Ajan usein suht hyvää kyytiä, ja arvelen, että sivulaukut olisivat iso aerodynaaminen hidaste, mistä johtuen en ole niistä järin innostunut. Ymmärrän toki, että jos jonkun selkä tahi perse ei reppua kestä, jolloin sitä kannata käyttää.
Iso runkolaukku ja satulalaukku on kyllä harkinnassa, mutta enpä tiedä löytyykö noista kovinkaan kätevää mallia. Isä nitro voisikin kertoa, onko tuo Blackburnin runkolaukku mistään kotoisin. Olen pyöritellyt sellaista käsissäni, mutta jäi epäilyttävä fiilis.
Tankolaukkuna käytän kameralaukkua (Billingham Hadley One (https://billingham.co.uk/products/hadley-one)), jonka vedän vaan jämäkästi kumiremmeillä sarviin kiinni. Tärkeimmät remmit menevät sivuille kahvojen nurkille. En usko, että tämä sopii kaikkien käsille, mutta itseäni ei haittaa. Tuossa laukussa on sivulla kätevästi useampikin kiinnityspiste, ja remmien lisäksi voisi kokeilla erinäisiä koukkuja jne. Tärkeintä on asentaa laukku sen verran ylös, ettei se pompuissakaan osu renkaaseen. Alapinta kannattaa suojata ravalta vaikka telttakankaan palalla, vaikka kassi onkin vedenpitävä, koska se käy myös ihan normaaliksi olkalaukuksi kaupungeissa käyskennellessä, paitsi jos se on ravassa.
Nykyään saa kaupasta alle 2,5kg painavan ja muutamaan litraan sopivan 3 vuodenajan mukavan yöpymissetin, eli telttaa ei tosiaan tarvitse jättää vähässä kummassa pois, mutta rahaa nuo vehkeet tulevat nielemään useita satoja euroja.
arctic biker
21.09.2019, 18.46
Tarakka/sivulaukut systeemillä meen. On mulla täys Topeakin bikebackin setti, midloaderit kaksin kappalein koen hyväksi. Taustalla v:sta 1979 noita Lapin vaelluksia ,rinkka/ahkio. Ja vähän kajakilla.
tsygäkuski
21.09.2019, 19.08
Omasta mielestäni bikepacking laukut ovat hyviä telttojen, makuupussien ja muun pehmeän tavaran kuskaamiseen, mutta esimerkiksi kattiloiden ja muun päivän aikana tarvittavan kovan tavaran säilyttäminen niissä on ärsyttävää. Omassa pyörässä on yleensä sivulaukut edessä ja satulalaukku takana.
arctic biker
21.09.2019, 19.14
Noista sivulaukuista, kun kolme vuotta sitten ajoin serkkuani hautaamaan Iisalmeen niin Crosscheckissä oli Bilteman laukut ja telineet edessä. Kylläpä ajoittain väpätti, sai tangosta ihan tosissaan pitää kiinni. Samoilla laukuilla olen puolukkaa kuskannut ilman ongelmia. Ilmeisesti epätasapainossa oli kuorma. Puolukkaa toki molemmat laukut piripintaan täyteen.
Juha Jokila
21.09.2019, 19.34
^Mulla oli nyt noi 3" kumit sivulaukkutsygässä ja maastopaineilla tiellä väpätystä oli myös melkoisesti. Eckerö-Maarjanhamina tempoon laitoin reippaasti ilmaa kumeihin ja kas, väpätykset hävisi. Runko ei olekaan vetelä, vaan kaikki tuli liian joustavista kumeista.
Isä nitro
21.09.2019, 19.40
Iso runkolaukku ja satulalaukku on kyllä harkinnassa, mutta enpä tiedä löytyykö noista kovinkaan kätevää mallia. Isä nitro voisikin kertoa, onko tuo Blackburnin runkolaukku mistään kotoisin. Olen pyöritellyt sellaista käsissäni, mutta jäi epäilyttävä fiilis.
.
Se oli aikanaan sangen edullinen moniin muihin nähden. Ihan tyytyväinen olen ollut ja on ollut suht runsaassa ja kovassakin käytössä. Varmasti on parempiakin, mutta vähän kehun kumminkin.
Telttapiru se vie tilaa. Paitsi kun ostin Nemo Hornet 1p. Lähti edelliseen verrattuna lähes 1,5 kg painoa ja lompakkokin tyhjeni. Ja siinä samalla mahdollisesti tarve Tubukselle. Keitto-osastolla Primus Lite Plus toinen hyvä ostos.
tsygäkuski
21.09.2019, 20.12
https://photos.app.goo.gl/AD8S5tBqZz1dxMND9
Tämän reissun reitti kiinnostaa.
Omasta mielestäni bikepacking laukut ovat hyviä telttojen, makuupussien ja muun pehmeän tavaran kuskaamiseen, mutta esimerkiksi kattiloiden ja muun päivän aikana tarvittavan kovan tavaran säilyttäminen niissä on ärsyttävää. Omassa pyörässä on yleensä sivulaukut edessä ja satulalaukku takana.
Tuo on kyllä hyvin totta. Itse olen ratkaissut asian niin, että pakkaan niin, että nuo kovat tulevat tankolaukkuun ja kaikki pehmeä paukkautuva taakse. Yleensäkin kannan todella minimalistisen määrän tavaraa. Teltta ei kuulu joukkoon. Ei myöskään trangia mahdu kyytiin. Makuupussi, bivy, pierunkuorialusta ja juuri ja juuri kulmasta kulmaan oman pituiseni tarppi (140cm x 220 cm) kattavat yöpymistarpeen ja 0.7 l Topeakin titaaninen muki sekä MSR pocket rocket ruokailun. Eli mennään niin kevyellä kuin vain mahdollista.
Juha Jokila
21.09.2019, 21.14
Tämän reissun reitti kiinnostaa.
Kohtuu hyvin merkattu vaellusreitti Tukholman keskustasta Grislehamniin. En nyt löytänyt uudelleen sitä hyvää yleiskartta pdf:ää netistä, mutta haulla löytyy helposti paljon kaiken näköistä. Seurasin koko matkan merkkejä.
Tässä tekstipohjainen esite: https://vandringstjejen.se/_files/200000546-a45dda5585/Roslagsleden%20infoh%C3%A4fte.pdf
Mun rajaamat valmiit karttalehdet A3 tulostettavaksi (6 kpl): https://drive.google.com/open?id=1-SVz1PUzjeUbpEgVjBw6hWKOgPz55NCT
Tukholman seudun jatkot tänne: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54801-MTB-reitit-Tukholmassa/page3
hiilikuitumies
22.09.2019, 04.29
Ajan usein suht hyvää kyytiä, ja arvelen, että sivulaukut olisivat iso aerodynaaminen hidaste
Jos ajat kolmeakymppiä, sivulaukut hidastavat jopa noin 1,5-2 km/h. Parissakympissä puhutaan noin 1 km/h erosta. Yksilöstä riippuu, kumpi sitten lopulta hidastaa enemmän, koska väsymyshän kertyy. Jos tuntuu, että selkä väsyy painavan repun kanssa tai muuten tuntuu kovin hankalalta, niin sehän tiputtaa päivämatkoja helposti enemmän. Tai jos on niin niukat varusteet, että retkeily ei tunnu niin hyvältä kuin se voisi.
Jos tavarat muuten mahtuvat, niin minä välttäisin sivulaukkuja tuon, yhdistelmän leventymisen ja painon kertymisen keskilinjan ulkopuolelle takia. Esim. repun sisältö, tai (painava) osa siitä, voi hyvinkin mennä tarakalla pötkömäiseen pussiin, jolloin ilmanvastus ei kovin olennaisesti kasva. Kevyt reppu on huomattavasti mukavampi ajaessa.
Iso runkolaukku ja satulalaukku on kyllä harkinnassa, mutta enpä tiedä löytyykö noista kovinkaan kätevää mallia. Isä nitro voisikin kertoa, onko tuo Blackburnin runkolaukku mistään kotoisin. Olen pyöritellyt sellaista käsissäni, mutta jäi epäilyttävä fiilis.
Mikä runkolaukussa epäilyttää? Sehän on loistava paikka laittaa tavaraa, kun se vaikuttaa pyörän käsittelyyn niin vähän. Rungosta riippuen ei sinne välttämättä ihmeitä mahdu, mutta se on hyödyllinen lisätila.
Minulla pyöräretket ovat jääneet aika vähiin valitettavasti, tämän vuoden saldo on nolla. Otetaanpa topic silti seurantaan.
Tarvittavat varusteet kyllä löytyy. Bikepacking-laukuissa on se hyvä juttu, että niitä voi käyttää yksitellen ihan tavallisilla lenkeilläkin, koska ovat kevyitä ja käteviä. Esim. pitkälle talvilenkille saa helposti lämmintä taukovaatetta mukaan vaikkapa runkolaukkuun. Hankinta ei siis ole mennyt minulla hukkaan :)
Tähän kuvaan vielä teltta ja makuualusta tankopussin päälle, niin on retkivarustus kasassa. Vesipulloille laitoin viimeksi pidikkeet etuhaarukkaan, mutta se on aika huono paikka. Seuraavalle retkelle lähden muutenkin gravel-pyörällä, jos lähden :o
http://teemu.dy.fi/pyora/ritcheylaukut.jpg
Seuraavalle retkelle lähden muutenkin gravel-pyörällä, jos lähden :o
Eikös se ole 'kun lähden'?:)
Pyhä Risti
22.09.2019, 13.54
^
Kun tänään lähden,
Otan mukaan, mitä tarvitsen.
Taivaalta tähden
Valitsen ja sitä seurailen.
Tuossa kiteytyy, kaikki.....
Hei joku trigger-varoitus tuollaisiin viesteihin ja vähintään kuukausi bänniä Suuhltö...siis en pysty edes kirjoittamaan ko. yhtyeen nimeä, niin pahaa tekee.
Yö nukuttu ulkona! Lähtö meni taas aivan liian myöhäiseksi, joten pimeys laskeutui aika nopeasti. Muitakin virheitä tuli tehtyä.. Liekö Askiston suunnalla satanut saippuavettä, mutta oli niin penteleen liukkaita juuria että jouduin vaihtamaan reitiksi Reitti2000:n soratiet. Onneksi. Muuten olisin varmaan vieläkin siellä metsässä tunkkaamassa.
Yön pimeydessä saavuin Kämmenlammen laavulle vain todetakseni että sen sisältä löytyi kaksi nukkuvaa patikoijaa. Nuotio oli saatava vaikka mikä olisi, joten ei muuta kuin vaihtoehto b ja kohti Pihkalammen laavua. Ei järin glamuuri kohde, mutta tyhjillään. Muutama polttopuukin löytyi, joten tein tulet ja paistoin makkarat. Päätin nukkua laavussa, mutta ilman kunnollista alustaa jäi yöunet aika vähiin. Lienee myös tottumuskysymys että saa unen tulemaan yksin keskellä pimeää metsää :D
https://i.imgur.com/vYPEstK.jpg
https://i.imgur.com/mXSUdaZ.jpg
https://media.giphy.com/media/ghNcvmqXOWN3gQ8JAI/giphy.gif
Aamupalan jälkeen fiilistelin metsälammen pinnalla liukuvaa usvaa ja poljin takaisin autolle Reitti 2000:tta pitkin. Olipahan mainio pikku seikkailu :)
Juha Jokila
23.09.2019, 00.19
^^Hieno laavu ja ollut oikein grilli repussa.
^^Hieno laavu ja ollut oikein grilli repussa.
https://i.imgur.com/RX7q38G.jpg
Täytyyhän sitä aamulla kaakaota saada :o
^Minkälaisella Ikea-kassilla grilliä kannetaan matkassa? ;)
Kämmenlampi on varmaan yksi käytetyimmistä laavuista Nuuksiossa. Tulisija on loistava vaikka onkin jo vähän pykinyt vuosien saatossa ja autolla pääsee (liian) lähelle.
Ensi viikonloppuna olisi mahdollisuus tehdä kahden yön reissu. Mihinkähän sitä lähtisi..?
Tällä kertaa on kyllä tavoitteena löytää leiripaikka ennen pimeän laskeutumista että ehtii vähän nauttia leirielämästäkin. Nyt molemmilla kerroilla on ollut säkkipimeää ja onhan se vähän vienyt hohtoa ko. toiminnasta. Ajaminen pimeällä on kyllä ollut äärimmäisen miellyttävää. Tunnelma on ollut maaginen.
Kämmenlampi on varmaan yksi käytetyimmistä laavuista Nuuksiossa. Tulisija on loistava vaikka onkin jo vähän pykinyt vuosien saatossa ja autolla pääsee (liian) lähelle.
Ja minä kun luulin että se on vähän sivummassa ja sitä myötä tyhjillään..
Runkolaukun mahtumisen, juomapullopaikkojen ja satulalaukun heilumisen olen kaikki ratkaissut Wohon saddlebag stabilizerillä https://www.merlincycles.com/woho-saddle-bag-stabilizer-138521.html
En voi kuin suositella.
tsygäkuski
23.09.2019, 17.53
Runkolaukun mahtumisen, juomapullopaikkojen ja satulalaukun heilumisen olen kaikki ratkaissut Wohon saddlebag stabilizerillä https://www.merlincycles.com/woho-saddle-bag-stabilizer-138521.html
En voi kuin suositella.
Voiko tähän oikeasti laittaa juomapullot kiinni vai häiritsevätkö liikaa ajamista kuten olen kuullut?
Ensi viikonloppuna olisi mahdollisuus tehdä kahden yön reissu. Mihinkähän sitä lähtisi..?
Poronpolku, Melkuttimet, Pääjärvi, Kivijärvi...
Voi. Alkuun käytin normisatulassa Brookseihin tarkoitettuja telineitä ja silloin piti aavistuksen vääntää telinettä, ettei litran pullo osunut prceseen. Pienemmällä pullolla ei ollut ongelmaa. Sitten hommasin "normisatulalle" tarkoitetun mallin eikä "ongelmaa" enää ollut.
arctic biker
23.09.2019, 18.13
Mikä runkolaukussa epäilyttää? Sehän on loistava paikka laittaa tavaraa, kun se vaikuttaa pyörän käsittelyyn niin vähän. Rungosta riippuen ei sinne välttämättä ihmeitä mahdu, mutta se on hyödyllinen lisätila.@hiilikuitumies
Samaa mieltä ,kaksikin Topeakin midloaderia käytössä ja ihan kätevinä pidän, todellakaan ei isosti tilaa, en kyllä ees muista minkäkokoisia ovat.
Bike24:sta ekan ostin ja siitä vetoketju hetikohta hajosi niin tieten mussutin. Ei ne halunnut rikkinäistä takaisin vaan sain suosiolla uuden. Paikallinen suutari, pätevä ja muutenkin ihanainen Erja laittoi uuden vetskarin ,siksi noita tuplasti.
arctic biker
23.09.2019, 18.22
Topeakin backloaderin kanssa en oikein ole sinuiksi tullut mutta Carradice Super C Saddlebag.
arctic biker
23.09.2019, 18.25
Omassa telineessään vaikka noita ittekin värkkäsin, tykkään. Ja yritän viikolla keretä Televirmin Janin tykö jotta jos opastais miksi hatussa en linkkejä saa oikeaoppisesti laitettua.
Ensihätään linkki
https://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/super-c-saddlebag
(https://www.carradice.co.uk/bags/saddlebags/super-c-saddlebag)
Jokin vähän pienempi voisi olla omassanikin
https://www.carradice.co.uk/bags/saddle-packs-sqr-bags/carradura-maxi-saddlepack
arctic biker
23.09.2019, 19.22
Spassiiba Teru, näissä Alu ja teräs crossareissa mullon Carradice Barley, ja hyvin mahtuu DIY telineessään ihan ohjaustankoon mutta on Super C laadultaan sanoisinko ylivoimainen. No Barley vähän vanhempaa tuotantoa.
Ortliebin L kokoinen (2,7 litraa https://varuste.net/Ortlieb+Saddle-Bag+L+(2,7L)?_tu=18960&gclid=CjwKCAjw2qHsBRAGEiwAMbPoDEmMpKwemarv0Se7TAWM ZcIVX6TG5LF7FF4dkkbmol4dIIQShNKQchoCpo0QAvD_BwE ) satulalaukku ei heilu, on kevyt (300g) toki voisi olla vähän tilavampi:
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70282222_10220092121833256_7655771633092657152_n.j pg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmXgYVT6fs7YSqXdu0S17M_vfR7ui8kE6qgLe5hrWb Y6jJ0JhsC0Uh7HhZCsJLs4o4&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=35bac469e06873e516ee872c93ef6574&oe=5E367CAB
No päälle voi virittää lisäksi esim. makuupussin ja "makuualustan" (eli palan kuplamuovia)
Esan combo on aivan liian lujaa menevän näköinen ;)
^ joo vähän liian lujaa tällä kertaa, ei pysynyt ajatus matkassa.
Juha Jokila
24.09.2019, 20.55
Miksi niin monet pakkaa varakumin paljaaltaan pyörään kiinni. Päälikumin vielä jotenkin ymmärtää, mutta olen nähnyt jopa sisäkumeja nippusiteellä etuhaarukkaan kiinnitettynä. Mikä on todeennäköisuyys, että se säilyy käyttökelpoisena pidemmän päälle?
K.Kuronen
24.09.2019, 21.03
^Taustalla saattaa vaikuttaa sama ajattelu, mikä saa kevytretkeilijän katkaisemaan hammasharjastaan varren tehden siitä toki kevyemmän, mutta samalla käyttöön huonommin kelpaavan.
Metsämuija
24.09.2019, 21.16
Itsekin olen sekakäyttäjä. Esim takana käytän usein ortlieben sivulaukkuja ja edessä ortlieben tankolaukkuja & alpkit:n cockpitpusseja etc. Runkokolmioon ei mahdu runkolaukku akun takia.
Miten satulalaukku sopii yhteen dropper-tolpan kanssa?
Sivulaukkujen haaste on leveys. Jos reitti on väljää, ne on kyllä näppärät. Mutta paikallisissa pusikoissa ne on vaikeat. Tokihan siihen tarakkaan voi kiinnittää esim järeän kuivasäkin. Joskus se on mukana laukkujenkin kanssa. Selkäreppu ei ole minusta kiva, etenkään jos siinä on painoa.
Asvalttia on kerran tullut ajettua noin 35kg kuormalla (ja siihen vielä painava sähkömankeli päälle) ja kyllä loppui minulla kyky säätää tätä valtamerilaivaa junassa sivusuunnassa. Ihan ajettava se kyllä oli. Metsään kyllä karsisin kaman minimiin ihan samalla tavalla kuin vaeltaessa...
Miksi niin monet pakkaa varakumin paljaaltaan pyörään kiinni. Päälikumin vielä jotenkin ymmärtää, mutta olen nähnyt jopa sisäkumeja nippusiteellä etuhaarukkaan kiinnitettynä. Mikä on todeennäköisuyys, että se säilyy käyttökelpoisena pidemmän päälle?
Varapäälikumi toimii myös pehmusteena, kun istuu (makaa) vaakaputken päällä alamäissä.
Sisurit pitää toki olla suojatussa paikassa.
Olisiko kellään Tampereella Ortliebin seat pack L-kokoista sovitusta varten,sovitettu ja toimii,kiitokset Sammugille ,
greenman
25.09.2019, 07.59
https://1.bp.blogspot.com/-hDUkJSQbON0/XXdXTCvZxmI/AAAAAAAAElU/NWClb9CAdgYcDEuwnOWfDDpvifXgXExkwCLcBGAs/s1200/20190908_103517.jpg
Perinteisellä isolla etukolmiolla varustettuun pyörään mahtuu ihan kelpo kokoinen runkolaukku, vaikka pyörä onkin vain M kokoa. Kahteen osastoon jaettuna vieläpä erittäin käytännöllinen (vetoketjut toisella puolella). Työkalut yms varaosat kulkee alalokerossa. Ylhäällä juotavaa, kahvipannua, evästä, taukopipoa, lampunakkua jne.
Tangossa makuupussi/makuualusta/tyyny. Tarakalla vaihtovaatetta. Pikkupussukoissa kaikkea random tilpehööriä (lähinnä syötävää :) ). Loput repussa.
Olisiko kellään Tampereella Ortliebin seat pack L-kokoista sovitusta varten,sovitettu ja toimii,kiitokset Sammugille ,
Eipä mittää! Pistähä kuvaa Surlysta, kunhan kameli on varustuksessaan!
Olisiko innostusta Tampereen seudulla lähilaavuretkille rennolla bikepacking asenteella,päiväseltään tai vkl retkille,jos niin keskustelua voisi jatkaa vaikka yv tai täällä.
Bikepacking on mulle ihan uusi tuttavuus ja pari kokemusta vasta takana. Yksi aivan korvessa tapahtunut ylä-Savo - Kainuu soratie reissu ja toinen kesäinen ultralight maantiesessio Espoo-Heinola reilusti idästä koukaten. Bikepacking ei ole tienpinnasta tai maastosta kiinni.
Tässä jälkimmäisessä tuli matkaa noin 250km ja yöpyminen veden äärellä. Ajoin yölläkin jonkun matkaa. Sivuteitä koukaten ei liikenteestä ollut harmia. Ei seuraa, ei musiikin kuuntelua. Viimeiset kilometrit ennen Heinolaa oli tietöiden takia ikäviä. Mutta sinne nyt oli tällä kertaa pakko päästä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191002/3dc7109e11a8ffcaa8f8f2dc760fd650.jpg
Satulalaukussa on vaatetta, majoite (rankinen), kevyt ja ohut avaruuspeite, monitoimityökalu, Effetto Mariposan litkua ja Zot! Taskuissa evästä, puhelin ja pankkikortti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________________________________________ __________________________________________________ ___________
Tässä Pihkalammen laavun omistajan kommentti viestiin:
Threadista selviää erään retkipyöräilijän vierailleen, yöpyneen ja tehneen tulet Pihkalammen laavulla, Vihdin Ruskelassa. Ko. Laavu on yksityisellä maalla, yksityisessä omistuksessa ja käytössä. Lisäksi tähän vuodenaikaan alueella metsästetään varsin aktiivisesti ja aivan laavun tuntumassa on sorkkariistan kyttäysjahtikoju.
Tiedän toki jokamiehenoikeuden sallivat kulkemisen metsissä ja metsäteillä sekä sallivan yöpymisen käytännön puitteissa. Rakennukset ja rakenteet eivät kuitenkaan kuulu jokamiehenoikeuden puitteisiin, kuten eivät kuulu ko. laavulle toimitetut polttopuut eikä yleinen tulenteko-oikeus.
Asia ei ole suuren suuri mutta toivoisin tiedon tästä leviävän harrastajillenne. Olisin kirjoittanut ylläolevan suoraan linkin lankaan mutten omaa tunnuksia keskustelualueelle.
Janne
Vinkiksi laavun omistajalle, että kannattaa jotenkin merkitä selvästi "Yksityinen", "yksityiskäytössä" tms.
Ei satunnainen retkeilijä voi moista tietää jos sitä ei kerrota. Monet valtakunnan tuhansista laavuista ovat yksityisillä mailla ja silti vapaasti käytettävissä.
Ehkä asiassa sekaannusta aiheuttaa sekin, että Pihkalammin laavu löytyy Laavut.org (http://laavu.org/kohde.php?id=4007) -sivulta.. Joku voi vaikka sen perusteella olettaa yleiseksi.
^no sinnehän voi kuka tahansa lisätä laavuja. Ei ole viranomaisten ylläpitämä virallinen lista laavuista. Onhan tuo Maastokartassakin, muttei sielläkään oteta käyttöön kantaa.
Mielenkiintoinen tapaus, koska laavu löytyy Metsähallituksen retkikartta.fi -palvelun kartalta, mutta Maanmittauslaitoksen https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ -palvelusta ei. Löysin joskus kartalle merkityn laavun ja kyselin Maanmittauslaitokselta:
"
Löysin retkikartta.fi-palvelun kartalta "Laavu"-tekstillä merkityn paikan. Kävimme paikalla ja sieltä löytyi ihan kiva laavu, johon puuhuoltokin näytti pelaavan. Mitään tietoa paikan omistajasta tai ylläpitäjästä ei laavulla ollut, eikä tästä laavusta löydy mainintaa kunnan nettisivuilla.
Kysymys kuuluu, että millaiset laavut merkitään karttaan tuolla "Laavu"-tekstillä? Voiko olettaa paikan olevan vapaasti käytettävissä, jos teksti kartasta löytyy? Selvästikään kaikkia yksityisiä tulipaikkoja yms. ei näin ole merkitty.
"
Ja sain vastauksen:
"
Kaikista maastokartalla näkyvistä kohteista on olemassa varsin yksityiskohtainen ohjeistus, mitä kartan tietosisältöön kuuluu ja kuinka nämä kohteet kartalle merkitään. Laavuihin (karttakohteena 'muu rakennus') liittyen ohjeessa todetaan, että sen tulee olla yleisesti käytettävissä oleva, ei yksityinen, jotta se kartalle merkittäisiin.
Kartoilla näkyvät laavut sijaitsevat monesti jonkin retkeilyreitin varrella ja ne ovat enimmäkseen joko Metsähallituksen tai ko. kunnan ylläpitämiä - näiltä tahoilta saattaa meille tulla vihjetietoa uudesta laavusta. Osa laavuista havaitaan ilmakuva-aineistosta alueen karttaa päivitettäessä; maastokartoituksia sen sijaan meidän kartoittajamme eivät laajamittaisesti nykyisin tee.
"
Vinkiksi laavun omistajalle, että kannattaa jotenkin merkitä selvästi "Yksityinen", "yksityiskäytössä" tms.
Ei satunnainen retkeilijä voi moista tietää jos sitä ei kerrota. Monet valtakunnan tuhansista laavuista ovat yksityisillä mailla ja silti vapaasti käytettävissä.
Ehkä asiassa sekaannusta aiheuttaa sekin, että Pihkalammin laavu löytyy Laavut.org (http://laavu.org/kohde.php?id=4007) -sivulta.. Joku voi vaikka sen perusteella olettaa yleiseksi.
Mielenkiintoinen tapaus, koska laavu löytyy Metsähallituksen retkikartta.fi -palvelun kartalta, mutta Maanmittauslaitoksen https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/ -palvelusta ei. Löysin joskus kartalle merkityn laavun ja kyselin Maanmittauslaitokselta:
"Löysin retkikartta.fi-palvelun kartalta "Laavu"-tekstillä merkityn paikan. Kävimme paikalla ja sieltä löytyi ihan kiva laavu, johon puuhuoltokin näytti pelaavan. Mitään tietoa paikan omistajasta tai ylläpitäjästä ei laavulla ollut, eikä tästä laavusta löydy mainintaa kunnan nettisivuilla.
Kysymys kuuluu, että millaiset laavut merkitään karttaan tuolla "Laavu"-tekstillä? Voiko olettaa paikan olevan vapaasti käytettävissä, jos teksti kartasta löytyy? Selvästikään kaikkia yksityisiä tulipaikkoja yms. ei näin ole merkitty."
Ja sain vastauksen:
"Kaikista maastokartalla näkyvistä kohteista on olemassa varsin yksityiskohtainen ohjeistus, mitä kartan tietosisältöön kuuluu ja kuinka nämä kohteet kartalle merkitään. Laavuihin (karttakohteena 'muu rakennus') liittyen ohjeessa todetaan, että sen tulee olla yleisesti käytettävissä oleva, ei yksityinen, jotta se kartalle merkittäisiin.
Kartoilla näkyvät laavut sijaitsevat monesti jonkin retkeilyreitin varrella ja ne ovat enimmäkseen joko Metsähallituksen tai ko. kunnan ylläpitämiä - näiltä tahoilta saattaa meille tulla vihjetietoa uudesta laavusta. Osa laavuista havaitaan ilmakuva-aineistosta alueen karttaa päivitettäessä; maastokartoituksia sen sijaan meidän kartoittajamme eivät laajamittaisesti nykyisin tee."
Näinhän siinä kävi. Googlettelun perusteella löytyi aiempien kävijöiden raportteja joista ei saanut käsitystä että laavu olisi privaattikäyttöön varattu. Paikalle päästyäni tuli kyllä selväksi ettei kyseessä ole kunnan ylläpitämä laavu, mutta yön pimeydessä ei huvittanut enää lähteä etsimään parempaa leiripaikkaa. Ensivaikutelma oli että koko laavu on täysin hylätty, puita ei ollut kuin pari hassua kalikkaa ja paikka oli aika epäsiisti, hylättyjä tavaroita lojui siellä täällä.
Kovin suurta rikosta en siis koe tehneeni kun laavussa yövyin ja nuotionkin virittelin (juuri senverran että sain pari makkaraa paistettua). Jälkeni siivosin ja vähät roskat vein mukanani.
Itse olen asiaan asennoitunut niin, että jos metsään on rakennettu laavu nätin luontokohteen lähelle, on se myös todennäköisesti tarkoitettu yhteiskäyttöön (jos tätä ei siis erikseen kielletä). Pihapiireihin pystytetyt laavut on sitten asia erikseen. Sanomattakin on selvää että käytön jälkeen paikat jätetään parempaan kuntoon kuin ne olivat saavuttaessa.
Tosiaan, suosittelen laittamaan sinne aidan ja yksityisaluekyltit jos laavun käyttö oikein närästää. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä eri tahoihin että laavun tiedot poistuu netistä, kuten esim. tuolta laavut.orgista.
Jos jollain on enemmän kokemusta, niin kiinnostaisi millaisia päivämatkoja vedätte päällystetyllä tiellä (kevyellä maantiepyörä + laukut -kombolla)?
Jos jollain on enemmän kokemusta, niin kiinnostaisi millaisia päivämatkoja vedätte päällystetyllä tiellä (kevyellä maantiepyörä + laukut -kombolla)?
Pari keikkaa ajaneena ja pari vuotta vasta harrastaneena parin kympin keskivauhdilla: 4 pv x 140 km syrjäseudulla tuntui raskaalta, ruoka ja uni jäi hieman vähäksi. 7 pv x 90 km sivistyksen lähellä oli taas suht helpon tuntuista, toki kuntokin oli toisena vuonna vähän parempi. Kaiken maailman taukojen ja ruokatuntien kanssa "budjettivauhti" oli 15 km/h, välillä toki meni nopeamminkin kun oli joku tavoite.
Jos jollain on enemmän kokemusta, niin kiinnostaisi millaisia päivämatkoja vedätte päällystetyllä tiellä (kevyellä maantiepyörä + laukut -kombolla)?
Vähän kelistä ja tuulista riippuu, mutta 170 - 200 km lienee sellainen vielä leppoisa päivämatka. Tietysti matkan määrän asettaa aika paljon se onko tarkoitus katsella maisemia vai ajaa. Pysähdykset venyvät helposti pitkiksi ja matka lyhenee. Ei pelkästään käytetystä ajasta vaan myös siitä, että jotenkin meneminen rikkoontuu ja pääsy takaisin rytmiin kestää aikansa.
Jos jollain on enemmän kokemusta, niin kiinnostaisi millaisia päivämatkoja vedätte päällystetyllä tiellä (kevyellä maantiepyörä + laukut -kombolla)?Vähän myöhäinen vastaus, mutta vastaan nyt kuitenkin.
Norjan reissulla meni toissa kesänä vajaan 20kg painoisen kokoonpanon (sis. pyörän ja varusteet) kanssa keskimäärin n. 130-140km per päivä 1,5vko ajan. Pisimmät ajopäivät oli 200km ja 240km.
Kyllähän ne varusteet vähän toki hidastaa, mutta kun vaudit pitää sopivia niin voi hyvin arvioida, että pystyy kyllä ajamaan lähes samoja päivämatkoja kuin ilman varusteita, aikaa vaan menee vähän enemmän.
Matka etenemisen kannalta on tärkeintä, että pystyy itse hyvässä ajokunnossa (ravinto, huolto ja lepo) ja se että muistaa vaan ajaa tarpeeksi ; )
Löysin hyvän tuubivideon fillarin monitoimityökalun tuunaamisesta ja sitä kautta myös esim SAK-veitsien tuunaamisesta.
https://www.youtube.com/watch?v=k_5CO-evFS8
Fillarityökalun tuunaus/mietintä on työn alla.
Leirikaluksi löysin mielestäni hyvän kompromissin SAKn Handyman veitsestä. Ominaisuudet/paino. Pienet pihdit, saha ja sakset tämän tähdet.
https://www.savenmaa.fi/tuote/victorinox-handyman-/7611160100382/
Leatherman on tietenkin paras monitoimikalu mutta painoa aivan liikaa bikepacking-retki tarkoitukseen.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Isä nitro
09.01.2020, 11.31
[QUOTE=
Leatherman on tietenkin paras monitoimikalu mutta painoa aivan liikaa bikepacking-retki tarkoitukseen.
[/QUOTE]
Minulla se roikkuu vyössä nahkakotelossaan ja on aina mukana jos on päällyshousut eli sortsit mukana eli siis aina (paitsi maantieajelussa). En ole kokenut painoa ongelmalliseksi, mutta onhan Leathermaneja eri kokoluokissa. Omani on perintötavara ja keskikokoa edustava, mutta ei missään nimessä ns. Pori-jazz malli (jossa korkkiruuvi).
Tollasella huolto/-työkalusetillä oon mennyt nyt oikeestaan kaikki arkiajot sekä bikepacking touhut.
Jos on metsäisempää reissua tiedossa (tulen tekoa yms.), niin sitten mukaan tulee Leatherman Skeletool tai ihan perus puukko.
Pidemmälle reissulle siten vielä toinen sisuri sekä ehkä jopa vara ulkorengas.
Aika hyvin on siis pärjännyt fillarin osalta ihan perus varusteilla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200113/c9092ec1e35fe155e90e96ae2eb3cde5.jpg
Tässä ihan yritystä jo rakentaa mukava bikepacking laite.
https://i.imgur.com/R5phFSB.jpg
Lokarit kai olisi painanut liikaa ja pilannyt mukavuuden.
Lokarit kai olisi painanut liikaa ja pilannyt mukavuuden.
Ehkä ne resonoi päristen basson tahdissa ja lopulta tipahtivat pultteineen pois.
Seuraava askel?
https://youtu.be/oXaeVQNsyHk
nikobiker
28.01.2020, 22.23
Vai olisiko tämä se next step:
https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/3137ad9e-352f-42b8-b8c2-cb18d3e80082
Seuraava askel?
Hyvä meininki!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.