Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takarengas ei pyöri kunnolla



Jii_Koo
18.09.2019, 22.21
Kiinnitin Canyon Roadliteen lokarit joita varten jouduin irrottamaan takarenkaan. Takaisin laiton jälkeen takarengas ei pyöri enää kunnolla vaan aivan kuin se laahaisi johonkin.
Voiko levyjarru jäädä laahaamaan?
Jarru toimii kuitenkin normaalisti ajossa.

maalinni
18.09.2019, 22.49
Voi jäädä laahaamaan. Millaiset jarrut siinä on?

Jii_Koo
18.09.2019, 23.01
Shimano MT200 jarrut

Iglumies
18.09.2019, 23.04
Ilmeisesti pikalinkullinen takanapa, paina akseli huolelliseti paikalleen ennen kiristämistä.

Jii_Koo
18.09.2019, 23.10
On pikalinkullinen, täytyypä koittaa onko akseli kunnolla pohjassa saakka.

Aakoo
19.09.2019, 07.45
Ethän vaan painellut jarrukahvaa asentamisen aikana kun kiekko oli irti?

Firlefanz
19.09.2019, 11.02
Ethän vaan painellut jarrukahvaa asentamisen aikana kun kiekko oli irti?

Mistä tämän kysymyksen yleisyys oikein johtuu? Onko niin monelle todella niin usein käynyt vahingossa että pyörään tuli tartutuksi jarrukahvasta pidellen? Vai onko levyjarruja käyttävillä yleisesti joku merkillinen tarve tai mielenkiinto painella jarrukahvaa ja katsoa miten jarrupalat lähenevät toisiaan?

Kysymys on ihan vilpitön eikä missään nimessä pilkalliseksi tarkoitettu!

Se että pikalinkullinen takakiekko jää painamatta pohjaan ja asettuu sen vuoksi vinoon (tai kääntyy vinoon samalla kun pikalinkku käännetään kiinni-asentoon) lienee kuitenkin oikeasti yllättävänkin yleistä ja siksi jarrukahvan paineluun verrattuna mielettömän paljon todennäköisempi vaihtoehto?


PS Jos takarengas ei pyöri (vanteella), se on vain hyvä juttu. Eli herättää vähemmän huvittuneisuutta kun puhuu takapyörästä tai - kuten minäkin joitain vuosia maantiepyöräilyä harrastettuani opin - takakiekosta:D




PPS Mulla on yksi tällä hetkellä ajamaton pyörä, jossa on hydrauliset levyjarrut. Siinä ei takarengas pyöri kunnolla, koska jarrut "toimivat" koko ajan. Eli näin perehtymättömän ja pitkään vannoutuneen vannejarrumiehen silmin näyttää siltä että jarrupalat ovat "pullahtaneet" liian ulos. Ne nimittäin olivat ihan oikein säädetyt - ja jarrut toimivat ihanasti kuten hydraulisten levyjarrujen tuleekin, kunnes ne kesken lenkin, täysin ilman että tapahtui mitään sellaista mikä olisi sen voinut aiheuttaa, jouduin toteamaan että kaikki ei ole ihan okei.

Kotiin sillä toki ajoi, mutta kokemus masensi herkän mielen enkä ole saanut fillaria edes huoltoon viedyksi. Internet tietää että jarrupaloja voisi *varovasti* painella takaisin - mutta mikä takaa ettei sama toistu heti seuraavalla lenkillä? "Hydraulic road brakeissahan" ei jarrupalojen asentoa tai siis etäisyyttä voi käyttäjä helposti itse säätää (eli sen määrää vain ja ainoastaan hydraulisen systeemin sisällä oleva paine or whatever) kuten vannejarruissa...

perttime
19.09.2019, 11.17
Kyllähän niin voi käydä, että painaa jarrukahvaa, kun kiekko on irti. Siinä vain voi käydä niin, että koko kiekkoa ei saa paikalleen, ennen kuin saa jollain levitettyä jarrupalat.

Todennäköisempi vaihtoehto on tosiaan, että kiekko ei ole asettunut ihan samaan kohtaan, kuin ennen.

Itsellä kävi talvella niin, että pyörätiepyörän takalevyjarru alkoi laahata. Jarrukaliperien sisään oli kertynyt kaikenlaista töhnää. Kiekko irti. Jarrupalat irti. Painoin ne jarrupaloja painavat mötikät talttaruuvarilla sisään. Putsasin kaliperin sisäpuolta vanhasta T-paidasta revityllä suikaleella. Jarrupalat paikalleen. Kiekko paikalleen. Hyvin toimii.

Jos kiekon asettaminen paremmin paikalleen ei auta, edelleen toiminee vanha konsti: löysätään jarrukaliperien kiinnityspultit (kiekko paikallaan!), painetaan jarru pohjaan, kiristetään kiinnityspultit varoen painamasta kaliperia sivuun.


---
edit: eihän rengas laahaa juuri asennettuun lokariin?
editedit: kerran ruvennut etujarru laahaamaan, kun navan laakeri oli niin lopussa, että siinä oli klappia.

3001
19.09.2019, 11.22
Mistä tämän kysymyksen yleisyys oikein johtuu? Onko niin monelle todella niin usein käynyt vahingossa että pyörään tarttuisi jarrukahvasta pidellen? Vai onko levyjarruja käyttävillä yleisesti joku merkillinen tarve tai mielenkiinto painella jarrukahvaa ja katsoa miten jarrupalat lähenevät toisiaan?

Kysymys on ihan vilpitön eikä missään nimessä pilkalliseksi tarkoitettu!

Se että pikalinkullinen takakiekko jää painamatta pohjaan ja asettuu sen vuoksi vinoon (tai kääntyy vinoon samalla kun pikalinkku käännetään kiinni-asentoon) lienee kuitenkin oikeasti yllättävänkin yleistä ja siksi jarrukahvan paineluun verrattuna mielettömän paljon todennäköisempi vaihtoehto?


PS Jos takarengas ei pyöri (vanteella), se on vain hyvä juttu. Eli herättää vähemmän huvittuneisuutta kun puhuu takapyörästä tai - kuten minäkin joitain vuosia maantiepyöräilyä harrastettuani opin - takakiekosta:D




PPS Mulla on yksi tällä hetkellä ajamaton pyörä, jossa on hydrauliset levyjarrut. Siinä ei takarengas pyöri kunnolla, koska jarrut "toimivat" koko ajan. Eli näin perehtymättömän ja pitkään vannoutuneen vannejarrumiehen silmin näyttää siltä että jarrupalat ovat "pullahtaneet" liian ulos. Ne nimittäin olivat ihan oikein säädetyt - ja jarrut toimivat ihanasti kuten hydraulisten levyjarrujen tuleekin, kunnes ne kesken lenkin, täysin ilman että tapahtui mitään sellaista mikä olisi sen voinut aiheuttaa, jouduin toteamaan että kaikki ei ole ihan okei.

Kotiin sillä toki ajoi, mutta kokemus masensi herkän mielen enkä ole saanut fillaria edes huoltoon viedyksi. Internet tietää että jarrupaloja voisi *varovasti* painella takaisin - mutta mikä takaa ettei sama toistu heti seuraavalla lenkillä? "Hydraulic road brakeissahan" ei jarrupalojen asentoa tai siis etäisyyttä voi käyttäjä helposti itse säätää (eli sen määrää vain ja ainoastaan hydraulisen systeemin sisällä oleva paine or whatever) kuten vannejarruissa...

Samaa ihmettelin itsekkin kun 10 vuoden aikana ei ole tuota käynyt, paitsi nyt viikon aikana kaksi kertaa. Toisella kerralla takaraivon iskin kahvaan, kun fillari korjaustelineessä kiinni. Ja toisella kerralla laitoin vaan vanteet alle siirtelyä varten, mutta eihän niissä levyjä ollut kiinni:o

Eli varmasti sattuu jokaiselle joskus. Joillekkin vaan ei pakosti ole vielä sattunut kohdalle :)

Dr TuKo
19.09.2019, 16.05
Jarrukaliperien sisään oli kertynyt kaikenlaista töhnää..... Putsasin kaliperin sisäpuolta vanhasta T-paidasta revityllä suikaleella.
.....löysätään jarrukaliperien kiinnityspultit (kiekko paikallaan!), painetaan jarru pohjaan, kiristetään kiinnityspultit varoen painamasta kaliperia sivuun.

Oletkoi asunut pitkäänkin poissa Suomesta, kun kerran suomen kieli on päässyt unohtumaan?

Minun pyörissäni ei ainakaan ole yhtään kaliperia. Jarrusatulat kyllä ovat.

perttime
19.09.2019, 16.23
Oletkoi asunut pitkäänkin poissa Suomesta, kun kerran suomen kieli on päässyt unohtumaan?

...
Haista ite.

maalinni
19.09.2019, 17.29
Kyllä se jarrukaliiperi on myös ihan oikea termi. Turhan vittuilun voi tällä palstalla jättää pois, kiitos.

Jii_Koo
19.09.2019, 18.12
Ethän vaan painellut jarrukahvaa asentamisen aikana kun kiekko oli irti?
En ole painellut jarrukahvaa. Rengas pyörii hyvin kun pikalinkku on auki mutta kiristettäessä jarrulevy painuu kiini toiseen jarrupalaan joka ahdistaa.

YocceT
19.09.2019, 18.37
Korjaantunee jarrusatulan uudelleenkeskittämisellä, eli sillä mitä perttime tuossa edellä kertoi (jarrusatulan kiinnityspultit löysälle, jarru pohjaan ja pulttien kiristys).

Jii_Koo
19.09.2019, 19.07
Korjaantunee jarrusatulan uudelleenkeskittämisellä, eli sillä mitä perttime tuossa edellä kertoi (jarrusatulan kiinnityspultit löysälle, jarru pohjaan ja pulttien kiristys).
Tämä auttoi jonkin verran mutta edelleen jarru laahaa hiukan.

YocceT
19.09.2019, 20.04
Tämä auttoi jonkin verran mutta edelleen jarru laahaa hiukan.

Ihme juttu jos ihan itsekseen on noin käynyt. Mutta jos tosiaan noin on (ja kiekko on varmasti oikein paikallaan, suorassa jne) niin sitten

https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-MDBR001-04-ENG.pdf

Ja sivu 29 (kappale: brake pad replacement). Niin, hydrauliset jarruthan sulla on? Mekaanisissa säätö menee toisella tavalla.

perttime
19.09.2019, 20.31
Tämä auttoi jonkin verran mutta edelleen jarru laahaa hiukan.

Joskus joutunut keskittämään niinkin, että olen silmämääräisesti katsonut, miltä puolelta levyä pala laahaa ja kiristänyt pultit, kun näyttää olevan kohdallaan. Ellei sitten "ne paloja puristavat mötikät" (jarrumännät?) jumita niin, että palat eivät palaudu kunnolla.

Onhan jarrupaloissa pintaa jäljellä?

Pikalinkun erilainen kireyskin voi vääntää systeemiä sen verran vinoon, että alkaa helposti laahata.

maalinni
19.09.2019, 20.55
Itellä varsinkin lasten fillareissa joutuu kyllä melkein aina keskittämään jarrut, kun kiekkoja irroittelee. Omassa gravelissa pääsi moisesta eroon läpiakselien myötä.

Teemu H
19.09.2019, 20.57
Jos kaliib... satulat irrottaa, voi niitä helpostikin joutua pari kertaa säätämään kohdalleen, ei aina mene ensimmäisellä kerralla :)

Jii_Koo
19.09.2019, 22.24
Onhan jarrupaloissa pintaa jäljellä?

Pikalinkun erilainen kireyskin voi vääntää systeemiä sen verran vinoon, että alkaa helposti laahata.
Pyörä on käytännössä uusi, ajettu alle 100 km joten palatkin ovat uudet.
Täytyy keskittää jarru uudelleen. Voi olla etten löysännyt jarrusatulan pultteja tarpeeksi löysälle.
Auttaako jarrusatulan keskittäminen myös jarrujen vinkumiseen? Etujarru ei laahaa mutta vinkuu voimakkaasti.

Kanuuna
19.09.2019, 23.16
Auttaako jarrusatulan keskittäminen myös jarrujen vinkumiseen? Etujarru ei laahaa mutta vinkuu voimakkaasti.

Joskus auttaa joskus ei. On niin mahottoman pienestä kiinni noi resonoinnit. Jarrulevyn ja palojen puhdistus toimii myös joskus, joskus taas ei. Kostealla kelillä olen saanut kaikki jarruni vinkumaan.

E. Ja tohon keskitykseen. Halvemman pään jarruissa joudun monesti katsomaan silmällä levyn keskelle satulaa. Ne eivät aina mene tuolla pultit auki, jarrun puristus, pultit kiinni -metodilla. Ja männätkin saattaa uutuuttaan olla nihkeät. Ne kun käyttää ulomapana ja sisempänä pari kertaa niin öljy voitelee männät ja tsydeemi voi alkaa toimia paremmin. Tai sitten tekee turhaa työtä[emoji57]

YocceT
20.09.2019, 09.21
Täytyy keskittää jarru uudelleen. Voi olla etten löysännyt jarrusatulan pultteja tarpeeksi löysälle.


Juu, ne pitää olla niin löysällä että satula helposti liikkuu sivuttain. Sitten jarrukahvasta samaan aikaan painamalla ruuvit kiinni.

Vinkumiseen auttaa toisinaan myös ankara käyttö, siis täysjarrutuksia kovasta vauhdista (toki turvallisuus huomioiden). Pahinta levyjarrulle on sellainen pitkäkestoinen pienitehoinen jarrujen laahailu. Kun jarrutetaan, niin jarrutetaan kunnolla.

29er
20.09.2019, 10.01
Kyllä se jarrukaliiperi on myös ihan oikea termi. Turhan vittuilun voi tällä palstalla jättää pois, kiitos.

En muista koskaan kuulleenikaan.

YocceT
20.09.2019, 12.31
Kaliiperi on hyvä termi, mutta aivan toisessa asiassa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliiperi

maalinni
20.09.2019, 13.32
En muista koskaan kuulleenikaan.

Onhan se harvinaisempi termi, mutta kyllä ihan käytössä oleva https://larunpyora.com/tuote/levyjarruadapteri-etu-160mm-flatmount-postmount/

maalinni
20.09.2019, 13.33
Kaliiperi on hyvä termi, mutta aivan toisessa asiassa:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliiperi

Kyseinen termi onkin jarrukaliiperi eikä kaliiperi.

YocceT
20.09.2019, 14.08
Miksi sitten auton levyjarrujen yhteydessä puhutaan säännönmukaisesti jarrusatulasta, eikä mistään jarrukaliiperistä? Kaliiperi on (tässä yhteydessä) mielestäni typerä finglish -termi, jolle on hyvä suomenkielinen ja vakiintunut vastine. Käytettäköön sitä.

maalinni
20.09.2019, 14.28
No hitostako minä sen tiedän :D

BB Holland
20.09.2019, 14.42
Semmoiset pyöreät jutut on polkupyörissä kiekkoja, autoissa vanteita ja hevoskärryissä pyöriä. Ja ne tarkoittaa kaikki jotain ihan muutakin.

oem
20.09.2019, 14.50
Eli sinun kielelläsi koko polkupyörä-sana on väärä kun pitäisi olla polkukiekot?;)
Polkupyörä tarkoittaisi rikshaa?

KetjutOn
20.09.2019, 22.58
Minulla on parit nestejarrulliset kiekot joita vaihtelen usein riippuen ajanko päällystetyillä maanteillä vai sorateillä. Useimmiten joutuu jarrut keskittämään kiekon vaihdon yhteydessä. Ensin kokeilen jarrusatuloiden ruuvien avaamista/jarrukahvan pohjaan painamista. Jos se ei onnistu parilla yrityskerralla, niin laitan kaksi virvoitusjuomatölkistä leikattua palaa jarrulevyn ja -satulan väliin. Sen jälkeen jarrukahvan pohjaan painaminen ja satulan ruuvien kiristys. Toistaiseksi tämä menetelmä on toiminut hyvin. Alumiinipalat pitää toki muistaa poistaa ennen ajelua. Joutuu vähän vaivaa näkemään, mutta kannattaa kokeilla.

K.Kuronen
21.09.2019, 09.20
...
E. Ja tohon keskitykseen. Halvemman pään jarruissa joudun monesti katsomaan silmällä levyn keskelle satulaa. Ne eivät aina mene tuolla pultit auki, jarrun puristus, pultit kiinni -metodilla. Ja männätkin saattaa uutuuttaan olla nihkeät.... [emoji57]

Tämä kannataa ehdottomasti kokeilla, sillä on mahdollista, että esimerkiksi rungon pinnat, joihin jarrusatula tukeutuu, eivät ole täysin suorat (ja puhtaat maalista).

K.Kuronen
21.09.2019, 09.24
Minulla on parit nestejarrulliset kiekot joita vaihtelen usein riippuen ajanko päällystetyillä maanteillä vai sorateillä. Useimmiten joutuu jarrut keskittämään kiekon vaihdon yhteydessä. Ensin kokeilen jarrusatuloiden ruuvien avaamista/jarrukahvan pohjaan painamista. Jos se ei onnistu parilla yrityskerralla, niin laitan kaksi virvoitusjuomatölkistä leikattua palaa jarrulevyn ja -satulan väliin. Sen jälkeen jarrukahvan pohjaan painaminen ja satulan ruuvien kiristys. Toistaiseksi tämä menetelmä on toiminut hyvin. Alumiinipalat pitää toki muistaa poistaa ennen ajelua. Joutuu vähän vaivaa näkemään, mutta kannattaa kokeilla.

Jos levyjen kiinnitys on kuudella pultilla, niin on olemassa jarrulevyn alle laitettavia shimmilevyjä.

Teppo
21.09.2019, 15.27
Tässä keskustelusäikeessä tiivistyy aika hyvin levyjarrujen ikävä piirre eli se, että ennemmin tai myöhemmin ne jarrut alkavat laahaamaan, ja sitten alkaa kuskia vituttamaan. Ja jos kiekkoon tulee vähäistäkään sivuheittoa niin jarrusatulan keskittäminenkään ei auta poistamaan ongelmaa.

KetjutOn
21.09.2019, 15.42
Jos levyjen kiinnitys on kuudella pultilla, niin on olemassa jarrulevyn alle laitettavia shimmilevyjä.

Omat kiekot ovat center lock kiinnityksellä. Haalaus on ollut vähäistä ja usein jompi kumpi kiekko (joskus molemmat) ei tarvitse keskitystä vaihto-operaatiossa ollenkaan. Lähinnä haalauksesta syntyvä ääni on häiritsevää, kun jarrupala koskee vain yhdestä kohtaa levyä.

maalinni
21.09.2019, 15.46
Tässä keskustelusäikeessä tiivistyy aika hyvin levyjarrujen ikävä piirre eli se, että ennemmin tai myöhemmin ne jarrut alkavat laahaamaan, ja sitten alkaa kuskia vituttamaan. Ja jos kiekkoon tulee vähäistäkään sivuheittoa niin jarrusatulan keskittäminenkään ei auta poistamaan ongelmaa.

Eipä ole vielä sellaisia jarruja tullut vastaan joita ei 5min duunilla saisi keskitettyä.

Miten se kiekon heitto muka näkyy jarruissa? Sitäpaitsi kiekon heitot on syytä korjata välittömästi.

TERU
21.09.2019, 16.48
Olipas helppo homma tuo keskittäminen täältä saaduilla ohjeilla, eka kerta kun ensimmäiset levyjarrut nyt. Tosiaan jarrustulan kiinnitysruuvit kunnolla löysälle ensin.

Jii_Koo
21.09.2019, 17.59
Pyörä on käytännössä uusi, ajettu alle 100 km joten palatkin ovat uudet.
Täytyy keskittää jarru uudelleen. Voi olla etten löysännyt jarrusatulan pultteja tarpeeksi löysälle.
Auttaako jarrusatulan keskittäminen myös jarrujen vinkumiseen? Etujarru ei laahaa mutta vinkuu voimakkaasti.
Tein homman uudelleen ja nyt loppui laahaaminen.

perttime
21.09.2019, 18.10
...Lähinnä haalauksesta syntyvä ääni on häiritsevää, kun jarrupala koskee vain yhdestä kohtaa levyä.Jarrulevy on ehkä aavistuksen vääntynyt, jos vain yhdessä kohtaa kierrosta ottaa kiinni. Levyä voi itsekin oikoa, kunhan löytää juuri oikean kohdan.

MRe
21.09.2019, 18.47
^Löytämistä helpottaa, kun vetää sprii-liukoisella tussilla levyyn raidan tai kaksi ja katsoo mistä kohden se kuluu pois.

MRe
21.09.2019, 18.50
Tässä keskustelusäikeessä tiivistyy aika hyvin levyjarrujen ikävä piirre eli se, että ennemmin tai myöhemmin ne jarrut alkavat laahaamaan
No ei ala. Jos ne ei laahaa nyt, niin ne tuskin laahaavat myöskään tulevaisuudessa.

Suurempi ongelma mulla on jarrupalojen vinkuminen. Sen jälkeen kun vaihdoin sähkäriin Maguran MT7-jarrut, en ole löytänyt sellaista 100% hiljaista pala- ja levykombinaatiota. Vielä kokeilematta se, että palauttaa Maguran omat palat ja levyinä jotkut kolmannen osapuolen.

maalinni
21.09.2019, 19.08
^Löytämistä helpottaa, kun vetää sprii-liukoisella tussilla levyyn raidan tai kaksi ja katsoo mistä kohden se kuluu pois.

Nerokasta.

oppes
22.09.2019, 15.15
Tiedä olenko onnekas, mutta nyt kolmen vuoden ~25000km vaatimattomalla kokemuksella ~5 hydrauli-levyjarrullisesta fillarista. Kun tuon keskittämisen muutamaan kertaan tekee, niin menee kohtuullisen ketterästi. Käytetään silmämunaa + tuota "ruuvit löysälle, jarru kireälle"-metodia. Nykyisessä neljässä fillarissa ei kyllä yhdessäkään jarrut laahaa.