Näytä tavallinen näkymä : Miksi vaihteita tarvitaan 12?
Itse vaihdan melkein joka kerta molempiin suuntiin useamman pykälän kerrallaan. Eikö joku 1x8 olisi ihan riittävä, kunhan suurin ja pienin vaihde on sopiva? Onko tähän joku tekninen este? Olisivatko hypyt pykälältä toiselle liian isoja jos vaihteita olisi harvemmassa?
Esimerkiksi toi 12-vaihdetta voi tulla ihan tarpeeseen, jos haluaa
A) laajaan skaalan
B) tai sopivan pienet välit
Eihän niitä toki mihinkään sinänsä tarvita itsekin ajoin vuosia sekä metsässä, että maan tiellä 1x1 vaihteistolla. Nyt on sitten 1x10 ja 1x11 vaihteistot kaikissa harrastepyörissä, paitsi kauppapyörässä taas 1x1.
Gräveliin ottaisin kyllä mielelläni sopivan 1x12 tai 1x13 vaihteiston. Tuollaisella pääsisi kivasti alle 10km/h nopeuksia metsässä sekä päälle 30km/h keskarilla maantiellä ilman, että hypyt kasvaa liian suuriksi. Työmatkaa, maantietä ja metsää kyllä hinkka ihan kivasti vaikka 1x10 setillä.
Olisivat, ainakin maantiellä. Maastossa tilanteet muuttuvat nopeasti, mutta maantiellä vähän väärä vaihde on ärsyttävä. Tokihan yhdelläkin vaihteella pääsee..
Maantielle varmaan kaipaa tiheämpiä välityksiä mutta maastossa joku 1x8 toimii kyllä ihan hyvin jos saisi laajoja pakkoja. Kymppiin löytyy jo hyvin ja ysiinkin kai jotain mutta kasiin ei kai. Joku 11-40/42 ainakin itselle riittäisi, ehkä 11-36 pelkkään metsäpyörään ja eteen sitten pientä, jotain 24 tai 26. Huonot jalat.
AP ajelee maastopyörällä ja siinä käytössä ajattelin, että vähempi voisi olla parempi. Pienempi määrä vaihteita olisi varmaankin halvempi ja helpompi valmistaa ja ketjulle ja muulle tekniikalle helpompi hanskata.
Maantiellä ja pitkillä ajoilla varmaankin tärkeämpää, että saa kadenssit kohdalleen.
Iglumies
13.09.2019, 23.42
Mikä sopii sulle, ei sovi kaikille muille.
Ihan hyvä ihmettelyn aihe vaikka tänne (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44085-Mik%E4-asia-ihmetytt%E4%E4-sinua-juuri-nyt/page297).
F. Kotlerburg
14.09.2019, 09.16
Laitoin omaan toiseen maastopyörään 12v-pakan. On se jotenkin miellyttävämpi kuin 11-pakka, kun hypyt kevyemmässä päässä ei ole niin suuria. Kyllä mä maastossakin tykkään, että löytyy sopivaa pykälää useampaan tilanteeseen. Joku 10-50v pakka 8 vaihteisena niin taitais olla hypyt tosi ihania. Tuossa useampi kerrallaan vaihtamisesta niin sehän riippuu siitä, että vaihtaako aina saman verran vaihteita ylös ja alas. Sen kerran, kun vaihtaakin 1 alas ja seuraavaksi 2 ylös niin tai päinvastoin niin tulee käyttöä useammalle välitykselle.
maalinni
14.09.2019, 10.55
More is usually more.
Voisin omaa läskipyörään harkita https://www.boxcomponents.com/Box-One-P9-X-Wide-Multi-Shift-Groupset ysivaihteistoa, mutta kisamaasturissa pidän mieluummin 11-pykäläisen. 12-pykälää tulee sitten kuin päivitän kuluneen voimasiirron. Tuolta boxin sivuilta voi katsoa hyviä puolia, 12-pykäläisen hyviä puolia ovat taas lyhyet hyppäykset pykälältä toiselle (mitään muuta hyvää en jaksa tuosta keksiä..).
Bikepacking.com juttu Box:n 1x9:stä.
https://bikepacking.com/gear/box-prime-9-review/
maalinni
14.09.2019, 17.55
Oliko tämä nyt joku sissimarkkinoijien isku?
Aikoinaan aloittaessa viisi takana ja kun muuttui kuudeksi niin oli jo ihme puhumattakaan ysistä. Nykyään jokaisessa pyörässä 1x11 ja lisää en kaipaa, toisaaltaan täytyy katsoa mitä aika tuo...
70-luvulla oli mullakin takana viis. Union Sport oli silloin alla. Nyt tuntuu kyllä toi 11 takana riittävän, kun ei oo missään kulkuvälineessä 1x systeemiä. Ehkä mie siirryn vasta 13 kerhoon aikanaan.
Ympäri käydään, yhteen tullaan näissä vaihdeasioissa, lapsuudessani kolmipykäläinen napavaihde oli kova juttu, teininä minulla oli ensin Nopsa jossa oli yksi ratas edessä ja kuusi takana ja myöhemmin joku kiinalainen halpa "maantiepyörä" joka oli jo peräti kymmenvaihteinen (2x5) ja joka (osittain kateellisten koulukiusaajien "avustuksella") hajosi parissa vuodessa ja palasin Nopsaan.
90-luvulla piti sitten maastopyörissä olla 21 tai 24 vaihdetta ja nyt on näköjään sitten taas palattu vähempiin vaihteisiin ja yhteen eturattaaseen.
Mutta siis sillä kolmella vaihteella pärjäsi oikein hyvin ja kuusi oli tietty vielä parempi, maastopyörän pienimmälle eturattaalle en oikein koskaan käyttöä keksinyt joten nyt siinä on kaksirattainen kampisarja ja siinäkin tällä hetkellä vain isompi ratas käytössä eli 8 vaihdetta ja silläkin ajaa .
Ympäri käydään, yhteen tullaan näissä vaihdeasioissa, lapsuudessani kolmipykäläinen napavaihde oli kova juttu, teininä minulla oli ensin Nopsa jossa oli yksi ratas edessä ja kuusi takana ja myöhemmin joku kiinalainen halpa "maantiepyörä" joka oli jo peräti kymmenvaihteinen (2x5) ja joka (osittain kateellisten koulukiusaajien "avustuksella") hajosi parissa vuodessa ja palasin Nopsaan.
90-luvulla piti sitten maastopyörissä olla 21 tai 24 vaihdetta ja nyt on näköjään sitten taas palattu vähempiin vaihteisiin ja yhteen eturattaaseen.
Mutta siis sillä kolmella vaihteella pärjäsi oikein hyvin ja kuusi oli tietty vielä parempi, maastopyörän pienimmälle eturattaalle en oikein koskaan käyttöä keksinyt joten nyt siinä on kaksirattainen kampisarja ja siinäkin tällä hetkellä vain isompi ratas käytössä eli 8 vaihdetta ja silläkin ajaa .Onko niin että siihen aikaan ei edes viitsitty kokeilla niitä mäkiä ylös mitkä nykyään ajetaan 11-ja 12-vaihteisilla?
SamiMerilohi
14.10.2019, 09.47
11-vaihteinen toimii niin hyvin jopa hinnat alkaen -tasolla, etten itse näe siinä oikein mitään huonoja puolia. 12-vaihteisissa on ilmeisesti enemmän ongelmia varsinkin halvemmissa osasarjoissa.
Kugelschreiber
15.10.2019, 09.05
11-vaihteinen toimii niin hyvin jopa hinnat alkaen -tasolla, etten itse näe siinä oikein mitään huonoja puolia. 12-vaihteisissa on ilmeisesti enemmän ongelmia varsinkin halvemmissa osasarjoissa.
Muistan vielä kun kymppisysteemeistä puhuttiin samal tappa verrattuna 11-vaihteisiin joissa oli vielä lastentauteja. Itehän pärjään maastossa edelleen aivan hyvin kymmenellä vaihteella. :)
Mutta miksi 12 vaihdetta?
Koska Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 2 luku 19§ 1 mom:
"Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa."
Vähänkö sylettäis ajaa esim. <8-kiloisella 1x11 unelmapyörällä keskellä kirkasta päivää maantiellä ratsiaan ja poliisi toteais että aha! Lasken ainoostaan 11 lehteä ton pyörän takapakasta! Missäs heijastimet senkin jullikka? Laitetaanpa pikku muistutus niin ehkä ens kerralla laittees on laillinen. :rolleyes:
Vähänkö sylettäis ajaa esim. <8-kiloisella 1x11 unelmapyörällä keskellä kirkasta päivää maantiellä ratsiaan ja poliisi toteais että aha! Lasken ainoostaan 11 lehteä ton pyörän takapakasta! Missäs heijastimet senkin jullikka? Laitetaanpa pikku muistutus niin ehkä ens kerralla laittees on laillinen. :rolleyes:
Aivan, tarkkaa lakitekstin lähilukua :D
Kugelschreiber
15.10.2019, 09.49
Aivan, tarkkaa lakitekstin lähilukua :D
Toki 1x11 on käytännössä enemmän kuin 2x6 mutta sääntösuomessa laki on laki ;)
Juha Lehtinen
15.10.2019, 10.03
Alkaa olemaan pyöräkauppiaat hämillään kun jatkossa asiakkaat käyvät pyöräkaupoilla ja kriteereinä on aina että pyörän pitää painaa alle 10kg ja vähintään 12-vaihdetta pitää olla :D.
Aarrgghh! Nyt täytyy toivoa, etten joudu ratsiaan :)
Alkaa olemaan pyöräkauppiaat hämillään kun jatkossa asiakkaat käyvät pyöräkaupoilla ja kriteereinä on aina että pyörän pitää painaa alle 10kg ja vähintään 12-vaihdetta pitää olla :D.
Tai
Asiakas vaatii kaupan purkamista ja rikesakon maksamista kun hänelle on myyty lain vastainen pyörä.
PS Mihin rikokseen kauppias syyllistyy myydessään asiakkaalle tälläisen rikoksen teko välineen?
Juha Lehtinen
15.10.2019, 12.23
Tai
Asiakas vaatii kaupan purkamista ja rikesakon maksamista kun hänelle on myyty lain vastainen pyörä.
PS Mihin rikokseen kauppias syyllistyy myydessään asiakkaalle tälläisen rikoksen teko välineen?
Kauppiaat saattaa nähdä tässä markkinaraon ja ilmoittavat jatkossa pyörämainoksissa että tällä pyörällä ei tule sakkoja.
Tai
Mihin rikokseen kauppias syyllistyy myydessään asiakkaalle tälläisen rikoksen teko välineen?
Pyöräkauppiaille lähetettiin joitain vuosia sitten ohjeistus, että jos myytävässä pyörässä ei ole lain mukaisia heijastimia, on se varustettava "ei tieliikenne käyttöön" tiedotteella. Mahdollisista sanktioista ei ohjeistuksessa ollut mainintaa.
Kugelschreiber
16.10.2019, 07.58
Gräveliin ottaisin kyllä mielelläni sopivan 1x12 tai 1x13 vaihteiston. Tuollaisella pääsisi kivasti alle 10km/h nopeuksia metsässä sekä päälle 30km/h keskarilla maantiellä ilman, että hypyt kasvaa liian suuriksi. Työmatkaa, maantietä ja metsää kyllä hinkka ihan kivasti vaikka 1x10 setillä.
Mullahan on maantiepyörässä nyt edessä 52-36 ja takana 11-34. Kattelin ritzelrechner.de -sivustoa ja mikäli olisin massikeisari, niin voisin hyvin laittaa maantiepyörään Sramin AXS systeemin 10-33 -kasetilla jolloin eteen riittäis 44-piikkinen aivan hienosti. Tällöin "menettäisin" etuvaihtajan ohella 52-11:n (alamäkivaihde jota käytän kerran kuussa) ja 36-34:n (ryömintävaihde jota käytän kerran viikossa) mutta saisin tilalle yhden piikin hyppäykset kuudella harvimmalla vaihteella. Ja loppuis se etuvaihtajan räpeltäminen. Rotorin 1x13 10-39 kasetilla olis vielä parempi - en menettäis käytännössä mitään.
TOISAALTA: 2x11 -systeemien typerin juttu on mun mielestä se, että eturattaiden kokoero on niin suuri. Mikäli ison ja pienen limpun ero olis max 10 piikkiä, niin isolta pienelle tai toisinpäin vaihtaessa ei tarvis useinkaan tehdä taakse kuin 1 kompensaationaksu. Senpä takia, kun joskus maantiepyöräni eturattaat kulahtaa niin tulen vaihtamaan niiden tilalle 46-36 "cyclocross" -rattaat ja ajamaan muina luddiitteina kauas 2020-luvulle.
Sais valmistajat tuoda 52-42:n takas perhana ja gräveliin saisivat tuoda 42-32:n. Maksimaalinen gear range ei oo kaikki mitä on.
EDIT itse asiassa kun/jos vaihdan maantiepyörään voimansiirtoa niin 46-36:n kaveriks tullee 11-30 -takapakka.
Malamuutti
16.10.2019, 08.51
Mullahan on maantiepyörässä nyt edessä 52-36 ja takana 11-34. Kattelin ritzelrechner.de -sivustoa ja mikäli olisin massikeisari, niin voisin hyvin laittaa maantiepyörään Sramin AXS systeemin 10-33 -kasetilla jolloin eteen riittäis 44-piikkinen aivan hienosti. Tällöin "menettäisin" etuvaihtajan ohella 52-11:n (alamäkivaihde jota käytän kerran kuussa) ja 36-34:n (ryömintävaihde jota käytän kerran viikossa) mutta saisin tilalle yhden piikin hyppäykset kuudella harvimmalla vaihteella. Ja loppuis se etuvaihtajan räpeltäminen. Rotorin 1x13 10-39 kasetilla olis vielä parempi - en menettäis käytännössä mitään.
Vaihdoin kesällä maantiepyörän 2x10-systeemin 2x11-systeemiksi ja hämmästyin, miten suuri ero välitysten välisillä eroilla oli hitaammassa päässä. Kumpikin kasetti on 11-28 ja eturattaat pysyivät samankokoisina, joten välitysalue pysyi samana. Hitaassa päässä on tosiaan yllättävän paljon helpompaa löytää 11-vaihteisella sopiva välitys pienempien erojen vuoksi.
Olen joskus yrittänyt selittää vaihteiden lukumäärän merkitystä näillä tasangoilla liikkuessani, kun vastapuoli sanoo kolmen napavaihteen näihin riittävän, minä mykistyn, vaikenen ja puhun vaikka päivän säästä, kun taas saan puhetaidon takaisin.🤗
Itse toivoisin 11 vaihteiseen maasturiin 11-42 pakkaan 12 piikkistä pienintä ratasta. Melko iso hyppäys tuo 13 -> 11.
star trek
16.10.2019, 16.25
Maantiellä pärjää ihan hyvin 1×1 vaihteistolla jos nyt ei ihan vuoristoa oo tarkoitus ajaa...maastossa 10-12 vaihdetta hyvä ku on erilaisia maastonmuotoja ja pohjia enemmän. Onhan sitä ollu 30 vaihteisiakin ja käytännössä samoja välityksiä monta...sehän vasta hölmöä hommaa on😂
Itse vaihdan melkein joka kerta molempiin suuntiin useamman pykälän kerrallaan. Eikö joku 1x8 olisi ihan riittävä, kunhan suurin ja pienin vaihde on sopiva? Onko tähän joku tekninen este? Olisivatko hypyt pykälältä toiselle liian isoja jos vaihteita olisi harvemmassa?
Eikö kolme vaihdetta olisi riittävä?
Koska Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista, 2 luku 19§ 1 mom:
"Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet.
Poljinheijastimet eivät ole nykyään enää pakolliset. Ei se tosin vähennä 12-vaihteisuuden vaatimuksen järjettömyyttä.
https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6562/uusi_maarays_l-luokan_ajoneuvojen_rakenteesta_ja_varusteista
TOISAALTA: 2x11 -systeemien typerin juttu on mun mielestä se, että eturattaiden kokoero on niin suuri. Mikäli ison ja pienen limpun ero olis max 10 piikkiä, niin isolta pienelle tai toisinpäin vaihtaessa ei tarvis useinkaan tehdä taakse kuin 1 kompensaationaksu. Senpä takia, kun joskus maantiepyöräni eturattaat kulahtaa niin tulen vaihtamaan niiden tilalle 46-36 "cyclocross" -rattaat ja ajamaan muina luddiitteina kauas 2020-luvulle.
Sais valmistajat tuoda 52-42:n takas perhana ja gräveliin saisivat tuoda 42-32:n. Maksimaalinen gear range ei oo kaikki mitä on.
EDIT itse asiassa kun/jos vaihdan maantiepyörään voimansiirtoa niin 46-36:n kaveriks tullee 11-30 -takapakka.
Whiten VBC:llä saisi eteen konfiguroitua gravel-spesifin 42/32-yhdistelmän, mikä oliskin kyllä ihan loistava. Sen kaveriksi mulla voisi riittää Campan jopa 13-29 eli vois palata 10-vaihteiseen takana, niin ei olisi ihan niin säätö- ja rapaherkkäkään. Hmm...
Pedalatleten
18.10.2019, 09.22
Jep. 12v maantiepakat ilmeisesti tehty keski- ja eteläeuroopan markkinoita/brevettejä varten (ja ymmärrän tämän täysin), esim. Campa tarjoaa joko 11-29 tai 11-32. En itse tee 11-, 12- tai 25/26 tai varsinkaan 29-piikkisellä yhtikäs mitään, sen sijaan se minulla tärkeämpi 18-ratas on hävinnyt. Käytin vanhassa 10v Campassa 13-26 pakkaa, ja uusi 12v on siis minun käyttöön huonompi. Laskeskelin itse excelissä että uusien 12v pakkojen kumppaniksi sopisi minulle paremmin 50-eturatas, jolloin mulla on käytännössä 1x12 koska sen rinnalle tarjotaan 34-piikkistä pientä etulimppua joka on Etelä-Suomen maisemiin hassu...
Olen tällä viikolla ajanut vuokramaantiepyörällä, jossa on kolme ratasta edessä. Nyrpistin aluksi nenää, mutta siinähän tuo menee kuin kaksilimppuinenkin. Oikeastaan ihan kätevä.
Varsinkin, kun fillarin kiekot ovat sieltä painavammasta päästä, ei ole juuri väliä onko voimansiirrossa muutama sata gramma enemmän tai vähemmän. Reilusti yli kymppikiloinen taitaa tämä Via Nirone olla joka tapauksessa.
Olen tällä viikolla ajanut vuokramaantiepyörällä, jossa on kolme ratasta edessä. Nyrpistin aluksi nenää, mutta siinähän tuo menee kuin kaksilimppuinenkin. Oikeastaan ihan kätevä.
Varsinkin, kun fillarin kiekot ovat sieltä painavammasta päästä, ei ole juuri väliä onko voimansiirrossa muutama sata gramma enemmän tai vähemmän. Reilusti yli kymppikiloinen taitaa tämä Via Nirone olla joka tapauksessa.
Omassa arkikäytössä kun on 1x12, 2x9, 3x10 ja 1x9(sähkö) niin kyllä toi 3x10 on ihan toimiva - varsinkin työmatka-kommuutterina. Tulee tuota etuvaihtajaa käytettyä paljon.
Musta on huvittavaa että aina kun tulee enemmän vaihteita markkinoille, niin aina joku kysyy miin niitä tarvitaan. Varmaan sama juttu oli joskus aikoinaan kun niitä tuli 2. Ketjun voisi laittaa pysyväksi ja sit ku tulee 13 vaihdetta ei tarvitsisi tehdä uutta ketjua.
^epäilemättä noin oli, muistan kun tuli jopa 5 kappoja, niin hirveä haloo ja maksoi maltaita.
Jami2003
21.10.2019, 17.46
Porukka vaihtaa rahalla 1x10 systeemiä 1x11 systeemiin. Mulla on molemmat enkä laskematta huomaa mitään eroa [emoji23]
F. Kotlerburg
21.10.2019, 18.10
Kyllä mulla vaan löytyy selvästi kevyempi välitys 1x11:sta.
Eipä minullekaan ole mitään käytännön eroa, kun fillareissa on 2x10 ja 2x11.
Firlefanz
22.10.2019, 11.51
Löytyy mullakin selvästi kevyempi välitys 1x11:sta, mutta se on semmoinen traktorivälitys jota omassa ajossani tarvitaan niin harvoin että silloin kun sitä tarvittaisiin en muista että käytettävissä olisi vielä kevyempi välitys...
Mutta toisaalta 1x11:stani puuttuu semmoinen raskaampi välitys joka löytyy 2x10:stäni ja jota käytän täysin vastaavassa ajossa huomattavasti useammin. Sen puuttumisen huomaa ja tuntee melkein joka lenkillä jolla pääsee hyvällä pinnalla ajamaan loivaan myötämäkeen tai hyvään myötätuuleen. Eri asia tietysti *tarvitsenko* sitä...
Nokkelat ehkä osaisivat huomauttaa että tilanne voisi olla kokonaan toinen jos mulla olisi toisenlainen eturatas, takapakka tai miksei niinkin molemmat:rolleyes:
The flying Chocobo
22.10.2019, 12.02
Mulla on hiukan erilaisilla välityssuhteilla varustettua maantiekonkelia. Molemmissa on edessä 34/50, mutta takana toisessa on 8 lehteä 11-34 ja toisessa 12 lehteä 11-30. Ensimmäinen tuli hankittua poikaa ajatellen alunperin että pääsee kivemmin mäkiä ylös. On muuten julman isot välit tuossa 8 -lehtisessä. Nyt ajelen sillä etupäässä ne "nopeat" lenkit isolla eturieskalla survoen ja käytännössä silloin on 6 vaihdetta käytössä. Toisaalta pienellä rieskalla on kiva ajella hissukseen. 2*12 vaihteinen on eniten ajossa ja kevätpuolella + breveteillä tulee kevyempi pää hyvin käytettyä ja sitten kun jaksaa kesällä niin isommat välitykset on pääosn käytössä. Pidän hyvin paljon siitä, että välityksiä piisaa, etenkin kevyempään suuntaan vaihdellessa mennään yksi pykälä kerrallaan. Varmaan sitä pärjäisi vähilläkin vaihteilla, mutta kyllä minulle tuntuu mielekkäältä se, että on vaihtoehtoja. Toisaalta kolmatta eturatasta en ole kyllä kaipaillut.
F. Kotlerburg
22.10.2019, 12.10
Löytyy mullakin selvästi kevyempi välitys 1x11:sta, mutta se on semmoinen traktorivälitys jota omassa ajossani tarvitaan niin harvoin että silloin kun sitä tarvittaisiin en muista että käytettävissä olisi vielä kevyempi välitys...
Mutta toisaalta 1x11:stani puuttuu semmoinen raskaampi välitys joka löytyy 2x10:stäni ja jota käytän täysin vastaavassa ajossa huomattavasti useammin. Sen puuttumisen huomaa ja tuntee melkein joka lenkillä jolla pääsee hyvällä pinnalla ajamaan loivaan myötämäkeen tai hyvään myötätuuleen. Eri asia tietysti *tarvitsenko* sitä...
Nokkelat ehkä osaisivat huomauttaa että tilanne voisi olla kokonaan toinen jos mulla olisi toisenlainen eturatas, takapakka tai miksei niinkin molemmat:rolleyes:
Omenat on parempia kuin päärynät :rolleyes:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.