Näytä tavallinen näkymä : Käytetty 26" täysjousto. Myymätön kampe?
Nonni. Oma pyöräilyharrastus on ollut vähemmällä painolla viime vuodet, mutta tänä kesänä sain uuden kipinän ja niin vaan tuli laitettua tilaukseen uusi 29" täysjousto. Nyt heräsikin iso kysymys, että mitä teen vanhalla. Vanha täpärini on siis täysin kunnossa oleva ja hyvin huollettu Trekin Fuel ex 8 vuodelta 2009. Ongelma vain taitaa olla se, että haluaako näitä epämuodikkaita 26" pyöriä enää kukaan? Eli Mitä mieltä olette 26" pyörien markkinoista tällä hetkellä?
Edit. Korjattu vuosimalli eli pyörä on vuodelta 2009 eikä 2010.
ikispessu
10.09.2019, 16.47
pienelle ihmiselle voi kelvata, mutta muuten taitaa olla vaikea myytävä.
maalinni
10.09.2019, 16.55
Meneehän se tosiaan vaikka lapselle, kun hinta on oikea. Eli fillaritoriin vaan.
Koko on 18,5”, joten ei ihan lapselle sovi. Se olisi tosiaan varmasti helpottanut, jos koko olisi ollut pienempi. Mikäs mahtaisi olla realistinen hinta-arvio tuosta?
hphuhtin
10.09.2019, 17.15
^ https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/product/19973 antaa osviittaa. Vuoden uudempi ja upgradetuilla kiekoilla ja osilla oli lankomiehellä äsken mielessä laittaa myyntiin, mutta kulutusosat kaipasi vaihtoa. Max 200€ ajatteli saavansa joten vaihtoi osat ja piti itsellään ajossa.
Kyllähän tietysti kaikille ostaja löytyy, kun hinta on sopiva. Ihan niin kuin joku tuolla jo totesikin. Toisaalta jos hinta on alhainen (luokkaa pari-kolme sataa) niin eipä tuota juuri raaski/kannata myydä. Jättää vaikka perillisille tulevaisuudessa ihmeteltäväksi :)
Ite myin viime vuonna 26” gary fisher jäykkäperän josssa runko oli muistaakseni 06 vai 04 peräti. Muut osat oli noin vuoden ajettuja ja 250e muistaakseni myin. Kyllä mä näkisin et täpäristä vois saada 400 tai jopa enemmän. On muutenkin ihmisiä jotka ostaa pyöriä, eikä tiedä pyörien rengaskoosta ja niiden trendikkyydestä yhtään mitään.
Mä oon just niitä epämuodikkaita. Viime talvena kyttäsin 26" alumiinirunkoisia täysjoustoja, kun halusin kokeilla josko maastopyöräily olisi kivaa. CX ei vaan enää oikein napostele. 500-650 oli havaittu hintahaarukka toimivista yksilöistä, kun carbon 29" olisi ollut noin triplat. Lopulta haaviin tarttui 10-vuotias Spessun Epic hintahaarukan alapäästä. Täyttä roskaa siis varmaan tosiharrastajien mielestä, mutta on käsittämättömän hieno laite ajaa poluilla. Hiilaritanko, dropperi, muunnos 1x voimansiirtoon ja offsetpuslat keulan loiventamiseksi oli siihen pari sataa lisää, mutta kyllä tolla nyt jonkun vuoden ajaa. Ja kyllä, siinä on edelleen sisäkumit...
Kyllä niillä jotkut vielä ajelee, itse moisella suurimman osan kesän maastolenkeistä. 29" jäykkäperällä käynyt muutaman lenkin ja läskillä en kertaakaan,se on täysin talvipyörä.
Tiukkaa on olla myyjänäkin.
Täytynee koittaa menisikö paremmin kaupaksi kokonaisena ajokuntoisena pyöränä kuin "melkein ajokuntoisena" osakokoelmana. Haittapuolena että pakettiin uppoaa lisää rahaa jota ei todennäköisesti saa takaisin.
F. Kotlerburg
11.09.2019, 15.29
Rengaskoko asettaa kyllä omat rajoituksensa, mutta emmä maksaisi 10v vanhasta 29 täpäristäkään 400-500 euroa enempää. Tekniikka ja geometriat on kehittyneet niin järkyttävästi niistä päivistä.
Jossai näin videon missä joku dh kuski veti radan retro dh:lla ja sit modernilla kuitusella isompikiekkoisella. Aikaero oli jotain sitä luokkaa mitä laskujen välillä vois muutenkin olla, sekuntti pari tms.
GMBN:ällä juutuupissa on useampikin retro vs. moderni video, jotka valottavat ehkä jollain tapaa kehitystä.
Tässä verrataan vanhaa DH-fillarii nykyenduroon: https://www.youtube.com/watch?v=JOlc0a2eVTo
Joo.. tais tää koko 26 ->27,5 syntyä kyllä nerokkaiden markkinamiesten päässä ja sillä tavalla saatiin kerralla
koko kalusto "vanhanaikaiseksi" ja tarve uusia releet. Toki ihan oikeatakin kehitystä vermeissä on tapahtunut :)
F. Kotlerburg
11.09.2019, 20.25
^Kävi kiinnostamaan toi kehitys. Onko sille ihan jotain todistepohjaa, ajaako esim. XC tai DH kisoissa kuskit saman radan 30% nopeammin tänä päivänä tms? Ihan piruilematta tiedustelen, itse kun en ole tekniikan kärjessä fillareissani.
Mulle se uus ja moderni geo on mieluisampi ja nopeampi ajettava. Se riittää todistepohjaksi mulle, että en maksais tollaisesta vanhasta pyörästä. Se on mulle yks ja sama mitä kisoissa tapahtuu. DH:stä en muutenkaan tiedä mitään ja muut pyöräthän on kehittyneet DH-pyörien suuntaan niin siellä kehitys ei ehkä ole ollut niin radikaalia.
Itse kyllä kaipaan 29" täysjouston rinnalle myös jotain vähän ketterämpää ja ennen kaikkea vähemmän arvokasta pyörää kaikenlaiseen ei niin vakavaan ajoon, kruisailuun, kikkailuun ja niin edelleen. Aloittajana pohtisin kyllä vakavasti voisiko vanhan sotaratsun säästää tuollaiseen tarkoitukseen.
Asiaa sivuten olen koittanut metsästää sopivaa 26" jäykkäperää juuri tuohon tarkoitukseen mutta tarjonnan heikkous ja osissa tapauksissa aivan käsittämättömät hintapyynnöt on kyllä tullut yllätyksenä. Oletin että tuollaisia pyöriä olisi autotallit pullollaan mutta ei oikein siltä vaikuta.
alteregoni
11.09.2019, 20.51
Täytyy muistaa, että noita eroavaisuus testejä ajoi toisen luokan kuskit, kuin mitä tavallinen tallaaja on. Kyllä hyvä pyörä auttaa ainakin oman tasoitani kuljettajaa todella paljon. Pro kuskit vetää vehkeellä kun vehkeellä kovempaa kuin minä. Mutta taas tavallinen kuski ei oikein saa ulosmitattua huippu pyörän kaikkia ominaisuuksia. Mutta kyllä jopa minäkin huomasin eron kun siirtyi 26 täpäristä 27.7 täpäriin, tosin uskoisin, että suurimmat erot tuli geometrioista, ei niinkään kiekkokoosta.
Itse kyllä kaipaan 29" täysjouston rinnalle myös jotain vähän ketterämpää ja ennen kaikkea vähemmän arvokasta pyörää kaikenlaiseen ei niin vakavaan ajoon, kruisailuun, kikkailuun ja niin edelleen. Aloittajana pohtisin kyllä vakavasti voisiko vanhan sotaratsun säästää tuollaiseen tarkoitukseen.
Tämä vaihtoehto on myös vahvoilla. Voishan sitä miettiä, saiskos siitä pikku muutoksilla jotain jännää aikaan.
hphuhtin
11.09.2019, 21.04
Tuon linkatun videon perusteella tollainen vanhempi pyörä ei edes uutena ollut kovin pitkäikäinen.. Ehkä jotain on kehittynyt? ;)
Oli lainassa se aiemmin mainitsemani 2011 Fuel Ex. Ihan hyvä pelihän se oli, kevyt erityisesti, mutta kun on isompaan renkaaseen tottunut, se pienempiin töyssyihin tökkimisen määrä oli vähän kypsyttävää.
Eikös koko 26" rengaskoko tullut alun perin maastopyöriin ainoastaan koska samaa kokoa käytettiin vanhoissa beach cruisereissa ja jotakuinkin maastoon kelvollisia renkaita oli saatavilla?
Veikkaan että ainoa mikä toisi kakskutosta isommin takaisin olisi jokin dirt/street renesanssi.
BB Holland
11.09.2019, 21.56
Markkinamiehet saattavat vielä keksiä 26+ koon eikä siinä mitään, ei sen parempaa olekaan. Tuota höpötystä uusista geometrioista en kanssa ymmärrä. No mä vaan ajelen, joko tykkään tai en. Onhan toi tietysti tullut kalliiksi rakentaa leveämmät ja/tai isommat kiekot lukuisiin 26er-vehkeisiini.
Markkinamiehet saattavat vielä keksiä 26+ koon eikä siinä mitään, ei sen parempaa olekaan.
26+ on kyllä käväissyt markkinoilla, mutta ilmeisesti kovaa imua ei ollut. Tässä yksi juttu aiheesta.
https://www.bikeradar.com/features/how-26-breathes-new-life-into-old-wheel-standard-2/
Tässä tapauksessa oli tosin niin, että 26+ renkaita käytettäsiin perus 27,5" rungossa, johon ei mahdu varsinainen 27,5+ rengas.
Itse myin tossa kolme vuotta sitten 26" 160mm joustavan Radonin enduro täpärin ja vähän jopa ihmettelin, kun siitä sai vielä noin tonnin käteen.
Jos nyt itse ostaisin tai kaverille sosittelisin vastaavaa (tai vielä vanhempaa), niin hyvä kuntoisestakin maksaisin alle 500€, Totuus on kuitenkin se, että hyvä kuntoisia 2-4 vuotta vanhoja 27,5 ja 29er täpäreitä saa jo 1500€ tuntumassa ja niissä on kuitenkin pääosin kaikki uudempaa ja parempi kuntoista... ja kunnon renkaitakin saa vielä kaupasta.
Ei näitä kannata kuitenkaan sijoituksena ajatella. Laittaa vaan vanhat ja itselle turhat kamat myyntiin ja kiertoon ja ajaa itse sillä uudella.
https://www.fillaritori.com/topic/80895-myyty-radon-slide-ed-160160mm-t%C3%A4p%C3%A4ri-18-pirkkala-easton-reverb-fox/?fbclid=IwAR3y-asaehBlcpNLAmaJ--Xz1f9o8wnGp0TZGoxATaH5UVoLQArl6EehjXI
Itse kyllä kaipaan 29" täysjouston rinnalle myös jotain vähän ketterämpää ja ennen kaikkea vähemmän arvokasta pyörää kaikenlaiseen...
Asiaa sivuten olen koittanut metsästää sopivaa 26" jäykkäperää juuri tuohon tarkoitukseen mutta tarjonnan heikkous ja osissa tapauksissa aivan käsittämättömät hintapyynnöt on kyllä tullut yllätyksenä. Oletin että tuollaisia pyöriä olisi autotallit pullollaan mutta ei oikein siltä vaikuta.
Tuollainen 26" jäykkäperä nyt kesän ollut yhtenä ajokkina ja onhan hauska ajokki huonompikuntoisilla teillä. Tällainen yksilö löytyi sattumalta, hyvään runkoo kasattu, parhailla simpan osilla jne. ei nyt ihan halpakaan vaikka ikää jo olikin. Hyvin sopii rengaskoon puolesta ainakin keskimittaa pienemmälle kuskille ja tiepainotteiseen ajoon. Toivattavasti kakskutonen ei jää ihan isompien jyräämäksi. Ei täysjoustonakaan.
F. Kotlerburg
12.09.2019, 08.05
Kylläpäs on taas mielensäpahoittajaa liikenteessä.
Ei kai ne uudet modernit pyörät ole niistä olemassa olevista 26" pyöristä huonompia tehneet, että kovaa ajoa vaan, jos sellainen on olemassa, mutta tuskin tuosta kannattaa herneitä klyyvariin vetää, jos muut ei sellaista halua enää hankkia. Fakta on kuitenkin, että isommat on 26" koon jo jyränneet aikoja sitten. Uusia ei ole kuin jollain yksittäisellä autotallipajalla.
BB Holland
12.09.2019, 08.18
26+ on kyllä käväissyt markkinoilla, mutta ilmeisesti kovaa imua ei ollut. Tässä yksi juttu aiheesta.
https://www.bikeradar.com/features/how-26-breathes-new-life-into-old-wheel-standard-2/
Tässä tapauksessa oli tosin niin, että 26+ renkaita käytettäsiin perus 27,5" rungossa, johon ei mahdu varsinainen 27,5+ rengas.
Monikaan ei lähde erikseen 26+ kiekkoja raken(nut)tamaan, varsinkin kun vannevalikoima on heikko. Renkaitakaan ei kaksisesti ole, mutta onneksi mulle riittää Ranger, kunhan ne pysyisivät. Jokainen saa ajella millä huvittaa. Ihan teoriassa 32+ olis kai paras ratkaisu, jos haluaa ylittää esteet sujuvasti. Mä nyt en muutenkaan mistään uskalla ajaa enkä hissitolppaa käytä. Tuli kokeiltua.
kyöräilijä
12.09.2019, 09.39
Kysynpäs tässä ketjussa. Mikä olisi käypä hinta kyseiselle pyörälle?
https://www.thebikelist.co.uk/cube/stereo-the-one-2010
Pyörässä jonkin verran uutta osaa kiinni ja kunto muutoinkin ikäisekseen loistava.
Voimansiirtona "moderni" 1x9.
Sehän on tasan siitä kiinni, mitä joku siitä suostuu maksamaan. Ebaystä saa vähän osviittaa, kutosella alkavilla hinnoilla on 26" aluStereoita näköjään myyty. En ollenkaan tajua tuota yli tonnin laitetta, Reverb-tolppa, mutta muuten näyttää vakiolta.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&LH_Complete=1&LH_Sold=1&_nkw=cube%20stereo&_dcat=177831&Laufradgr%25C3%25B6%25C3%259Fe=26%2520Zoll&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684
Yhdestä (kuvassa) siististä vm. 2011 täpäri Cubesta kyselin alkuvuodesta, pyynti oli 750 ja tarjosin 600, kun Ebaystä löytyi useampia identtisiä myytyjä 480-610 ja Suomesta myytyjä 550-650 pyynneillä ja uudempia myymättömiä 700+ pyynneillä. Kuulemma tätä kysestä pyörää ei ikinä ollut huollettu, eli se oli arvokkaampi kuin löytämäni "loppuunajetut romut". Toivotin mukavaa keväänodotusta.
Sitten omia hajatelmia on se, etten halunnut ekoja hiilarirunkoja, enkä ekoja 29" viritelmiä, siksi alu-Epic miellytti. Semmoinen perusvarma romu.
EDIT: näköjään sieltä löytyy 26" Epic ilman satulaa ja polkimia 350€ (myyntiaika neljä minuuttia) ja ajovalmis paketti (20 huutajaa) 562€. Mielestäni en ole siis ihan hukassa näiden hintahaarukoideni kanssa.
https://www.ebay.de/sch/i.html?LH_Complete=1&LH_Sold=1&_from=R40&_sacat=0&_nkw=specialized%20epic&_dcat=177831&Laufradgr%25C3%25B6%25C3%259Fe=26%2520Zoll&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684
Kysynpäs tässä ketjussa. Mikä olisi käypä hinta kyseiselle pyörälle?
https://www.thebikelist.co.uk/cube/stereo-the-one-2010
Pyörässä jonkin verran uutta osaa kiinni ja kunto muutoinkin ikäisekseen loistava.
Voimansiirtona "moderni" 1x9.
Laittaa myyntiin ja säätää hintaa kunnes ei päädy enää "ei ole tyhmä joka pyytää..."-ketjuun [emoji16].
Riippuu monesta asiasta, varmaan esim. pienet koot menee 26" helpommin kaupaksi. Kunto ja huoltohistoriakin vaikuttaa. Kyllä siitä varmaan muutaman (2-4?) satasen voi helpostikin pyytää.
Minullekkin saattaisi S-kokoinen kelvata .. jos hinta olisi sopiva. Kun en ole ikinä täpäreihin haksahtanut vaan jäykkäperillä polkuja paukutellut. Toisaalta nykyään kiinnostus saattaisi kuitenkin mennä enempi tuonne GG puolelle.
maalinni
12.09.2019, 15.50
Laittaa myyntiin ja säätää hintaa kunnes ei päädy enää "ei ole tyhmä joka pyytää..."-ketjuun [emoji16.
Juurikin noin
Mutta kyllä jopa minäkin huomasin eron kun siirtyi 26 täpäristä 27.7 täpäriin, tosin uskoisin, että suurimmat erot tuli geometrioista, ei niinkään kiekkokoosta. Näin minäkin uskon. Uuden geometrian 27.5 rungosta saa todennäköisesti täysin toimivan ja vielä ketterämmän pyörän 26 renkailla, kunhan bb droppia ei ole liikaa.
Jos mahdollista, niin itse modaisin ketjun aloittajan 2009 Trekin Fuel ex 8 geometriaa vähemmän kiikkeräksi 2° loivennuslaakerilla ja hiukan pidemmällä keulalla.
Tänä kesänä onkin kokeiltu noita vaiheittaisia päivityksiä juniorin uuteen pyörään siirtyessä ja 26" -kiekot isommilla renkailla 27.5" -rungossa ei ole ihan toivottomat mutta kyllä jää siinä keskiö aika matalaksi. Vaikka keula olisikin vähän pidempi niin se ei kaikkea korjaa.
Itsekin olen kyllä siinä luulossa että kiekkokoon kasvaessa se itse kiekko on korkeintaan puolet ajotuntuman muutoksessa ja geometrian parantuminen (keskiö alemmaksi suhteessa napoihin) tuo loput edut.
^eikös tällöin satulakulma mene päin persettä :rolleyes: ja keskiö nouse reilusti ??
BB Holland
13.09.2019, 11.27
Satulan sijainti on semmoinen, jonka minäkin olen sisäistänyt. Ilman offsettia oleva tolppa korjaa? Keula ei vaikuta keskiön nousuun niin paljon kuin takapää. Mun vanhoossa vehkeissä keskiön nousu on tehnyt pelkästään hyvää, niitä on alkujaan moitittukin matalasta keskiöstä.
Old-school geometria pitkäjalkaisella kuskilla ei oikein suosi keulan pidentämistä.
Ei välttämättä huomaa ollenkaan tai sitten laitteesta tulee pulkka joka ei meinaa kääntyä. Kumpaakin on tullut havaittua.
Slippery slope... Keula on 130mm, 1 1/8", 9mm akselilla. Mistä löytää pidemmän trail-keulan (tietysti joku tähän jonkun vähän ajetun superdiilin just nyt kaivaa torista)? Modernit on tapered-putkella ja/tai jollain järkevämmällä akselilla.
Esim. ainoa tuolla kaulaputkella uutena oleva Foxin keula on 36 Float 831, sekin 100mm. Hintaa 1,5 harrasteyksikköä +uuden kiekon kasaus, jolloin homman järkevyys alkaakin olla jo kaukana.
https://www.ridefox.com/filter.php?m=bike&t=forks
https://www.bike24.com/p2334996.html
F. Kotlerburg
13.09.2019, 20.27
Satulan sijainti on semmoinen, jonka minäkin olen sisäistänyt. Ilman offsettia oleva tolppa korjaa?
Samalla valmiiksi lyhyt ohjaamo lyhentyy entisestään :rolleyes:
eSimonen
13.09.2019, 21.39
Junnulle vanhoista 26” voi löytää hyvän pelin. Varaosien löytäminen voi olla kyllä tympeää. Kuvassa Ragley XS-koossa 9 vuotiaalla käytössä kaksi vuotta ja menee vielä pitkään.
Itsellä kohta 10v vanha Ibis Mojo SL hands-down hauskempi peli kuin uusi Scott Genius 27.5. Ei Geniuksessa mitään vikaa ollut, mutta kun en oikeasti mitään eroa huomannut paitsi vähän junamainen (vähemmän hauska) plussa renkailla - lähti kiertoon.
Eli toreilta voi oikeasti löytää pikkurahalla käyttöarvoltaan loistopelejä, varsinkin persjaloille ja ipanoille.
https://i.ibb.co/6W2wkxz/53-A821-B9-E2-CB-4963-833-A-B53-C17-A528-D5.jpg (https://ibb.co/qrzjvfK)
Vanhallakin pääsee ja näköjään tosi vanhoillakin.
https://youtu.be/x4GeMhOYfFY
hphuhtin
15.09.2019, 10.10
Eiköhän kunnon lisäksi hinta vaikuttanut kaupan syntymiseen. Mikäs hinnaksi muodostui - sehän on olennaista jotta ei jää tarina vajaaksi ja voidaan katsoa menikö arviot pieleen ;)?
Ostajalla menikin pupu pöksyyn, joten täytyy raapia ilmoitusta jossakin välissä. Katsotaan kuinka käy. Toinen vaihtoehto on jättää kakkospyöräksi.
BB Holland
15.09.2019, 14.41
Edit: kyllä mäkin vaihtasin omat 26er rungot isompiin rengaskokoihin vaikka heti, mutta pointti on että eivät ne ihan turhia ole, niillä ajaa vielä.
Just näin, ja kun markkinatilanne on se mikä on, olen ollut ostopuolella. Eikä nuossa pettymyksiä ole ollut kuin Fattyllä varustettu Scalpel, tuli jollain rimpularenkailla ja aivan hirveä maastossa kun on tottunut isompiin renkaisiin. No sain siihenkin viriteltyä isompaa gummia. Toisaalta muistuu mieleen kun muinoin ajelin hirveässä mutavesikelissä Finlandia MTB:n, ja edessä oli se rimpuloista rimpuloin, Nokian 2.0 Lite ja hyvin meni. Mutta eikös se ollut aika kuuluisa eturengas. Toisaalta Jekylli on koska tahansa parempi kuin vanha Scalpel Fattyllä, sekin tuli todettua. Ja nykyisin ajetaan kait teknisempää kuin silloin. Minä ainakin.
perttime
16.09.2019, 14.04
Ajattelin jatkossakin ajella vanhoilla 26" pyörillä.
Renkaiden saatavuus vain on heikentynyt. Lähikivijalasta sai vielä pyörätierengasta, mutta 2,4 - 2,5 -tuumaa leveää nappularengasta saa jo etsiä kauempaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.