Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Korsetti kuntoon eli selkä remppaa, miten kuntoon?

JanneKii
09.09.2019, 14.42
No nythän se selkä bragaa itselläkin, aiemmin on tullut käytyä salilla ja sillä tuntui pysyvän selkä kunnossa. Nyt innostuin ehkä jopa liikaa pyöräilystä, sali jäi ja nyt selkä alkoi oireilemaan.

Mitä vinkkejä muilla on tähän vaivaan ja minkätyyppistä saliohjelmaa olette käyttäneet?
Onko selkäkipistä hyötyä ja jos on, niin minkä selkäkippi olisi hyvä?

Kuvia tms. ei ole otettu, joten vaivan tarkasta luonteesta ei ole tietoa mutta olettaisin että jotain välilevyongelmaa siellä olisi. Eteenpäin kumartuminen oli/on varsin hankalaa (tai päästä ylös sieltä kumartelun jälkeen).

hcf
09.09.2019, 17.34
Itellä on selkäpenkki selälle. Voimatorni vatsalle ja sit käsipainoja nostelen sivulta niin saa kylet treeniä.
Työkonetta ajan niin pakko pitää kunnos.

Vaivoihin en treenaa vaan pitääkseen niitä poissa.

sf12
10.09.2019, 16.53
Venyttele lonkankoukistajia ja tee salilla pakara/takareisi osastoa.

pohjola
10.09.2019, 19.02
http://fysiatria.net/etusivu/artikkelit/lannerangan-kuvantaminen/ hain apua selkä ongelmiin terveys keskukuksesta 6 vuotta kävely kyky hävisiajoittain hermosäryt helvetellisiä 7 vuotena pääsin rasite röntgen kuvaukseen selästä. Risti selästä löyty 9mm nikama siirtymä ei välilevyä hermoradat puristuksissa.Luudusleikkaus pelasti mut. Hermo säteily ilmeni noin 2 vuotta paikallaan seisomisen ynm. jälkeen nyt noin 6 vuotta lähes oireeton. Se 7 särky vuoden kausi kylläkin jätti jälkensä. ilo hävisi

Jouko
18.09.2019, 19.39
Maastaveto ratkaisi kaikki selkäongelmani ainakin tähän asti. Ei olisi ikinä uskonut, mutta neljä vuotta on nyt mennyt täysin kivuttomana ja säryttömänä.

Jneed
19.09.2019, 09.24
Kyllähän se noissa välilevyprobleemissa on niin, että äkkiseltään riuhtominen salilla ei auta, vaan enemmänkin vain pahentaa asiaa. Liikeradat olisi ainakin hyvä käydä spesialistin kanssa läpi, jos tietoa varsinaisesta syystä ei ole.
Itse satsaisin myös magneettikuviin ja niiden ammattimaiseen tulkintaan, joka palvelisi jatkohoitoa. Oireiden perusteella voi toki arvioida, että missä nikamavälissä vaiva mahdollisesti piilee, mutta kuvien myötä saa selän kunnosta muutoinkin varsin hyvän käsityksen, jonka vuoksi sitä suosittelen. Kuvaamisen hinnat ovat tulleet alas huomattavasti viime vuosina.
Salitreenissä selkävaivaisella liikkeitä tehdään ns. kipua vastaan, ei koskaan pitemmälle. Heti kun tuntuu kipua, pitää löysätä. Kippipenkin ohella painetta helpottaa myös matalalla oleva leuanvetotanko, josta kevyesti roikkumalla voi pullistumaa "höllätä". Nuo ed. mainitut venytyshoidot on monesti se ensimmäinen hoito, mikäli kipu on pitkittynyt. Sen jälkeen alkaa varovainen, pienillä painoilla tapahtuva treeni esim. yhden jalan prässi, etureidet, kiertovatsalihasliikkeet. Varovaisesti edeten siis ja selkää tukien.

Juha Lehtinen
21.09.2019, 10.20
Itselläni on useampi ongelma mikä ei tee selkävaivoista helppoa. Magneettikuvassa löytyi pullistuma lannerangasta L4-L5 välistä sekä tuon lisäksi lantion on epätasapainossa, oikea puoli on edempänä. 5-viikkoa taisteltu tässä mikä nyt ei ole mikään ihmeellinen aika näissä vaivoissa. Rauman Synlabissa olin lannerangan magneettikuvauksessa ja hintaa tuolle 20min operaatiolle tuli 276,50€. Jumppaliikkeillä koitetaan laittaa lantion epätasapaino parempaan tilaan ja selän kanssa lähinnä taaksepäin taivutuksia sekä vatsalihasten harjoittelua. Aika tässä tulee kulumaan tovi ennen kun kroppa alkaa olemaan hallinnassa, eikä näitä harjoitteita sovi lopettaa vaikka oireet häipyisivätkin. Magneettikuvaukseen pääsee nykyään ilman lääkärin lähetettäkin, sain ajan seuraavana päivänä kun ajan tilasin.

Jyri K
21.09.2019, 10.55
Itsellä ollut +20 vuotta alaselän ongelmaa. Lievää pullistumaa ja alimmat välit nikamista puuttuu nesteet välistä. Enempi oireilee alaselästä oikea puoli.

Hoitona tähän on toiminut makaaminen tyynykasa vasemman kyljen alla oikea kylki ylöspäin jolloin sen oikean kyljen nikamavälit venyy auki päin. Tämän lisäksi roikun 0-6 kertaa päivässä selkäkipissä.

Näillä toimilla hermolla on sen verran tilaa nikamavälissä, että eläminen ja pyöräilykin onnistuu vaikka toki huonoja kausia on jolloin ei laiteta edes kenkää jalkaan omin avuin.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190921/d067fa3a03e23d27e72b23a15eddbb0f.jpg

Jyri K
21.09.2019, 11.10
Jos tuota selkäkippiä miettii, niin sen kanssa kannattaa aloittaa veroen. Alkuun ei tarvi moneen viikkoon päästää päätä kovin alas. Alkuun vain hieman päätä jalkoja alemmas.

Sen lisäksi, että tämä venyttää niitä nikamavälejä tämä venyttää myös kaikkia niitä lihaksia selässä. Jos aloittaa heti roikkumalla pää jyrkästi alaspäin saattaa olla viikon siinä kunnossa, että ei saa kenkiä jalkaan ja moni ajattelee, että penkki pahensi vain kipuja. Liian raju aloitus venyttää väkisin niitä lihaksia jotka tavallaan revähtävät liiasta venytyksestä ja tulevat erittäin kipeäksi sen jälkeen.

Eli ei liian rajua aloitusta ja kun selkä ensimmäisten kertojen jälkeen vain tulee entistä kipeämmäksi on kyse kuitenkin yleensä siitä, että ne venyvät lihakset kipeytyvät. Kun lihakset on venyneet ja tottuneet hommaan niin sen jälkeen alkaa sitten saamaan avun tästä hommasta.

Suurimmalle osalle jaloista roikkuminen on täysin terveellistä. Selässä saattaa kuitenkin olla sellaisia vikoja myös, että tällainen roikkuminen pahentaa tilannetta. Siksi saattaa olla hyvä puhua asiasta ensin lääkärin kanssa. Tosin jos puhut yleislääkärin kanssa joka tällaisesta selkä kipistä ei ole koskaan kuulutkaan se melko varmasti kieltää sinulta tämän. Jos taas puhut kokeneen ortopedin tai fyssarin kanssa, niin hän saattaa sinulle suositella itsekin tätä hoidoksi.

Itse aloitin tämän ihan omin päin aikanaan kun olin jo nuorena telinevoimistelijana selkävaivoja hoitanut sellaisilla nilkkoihin asennettavilla koukuilla joilla pystyi roikkumaan pää alaspäin rekkitangosta. Jos tällaiseen päätyy, niin ensimmäisten kertojen jälkeen ei kannata vielä luovuttaa vaikka selkä kipeytyy lisää sen lihasten venymisen takia. Aloitus pienellä venytyksellä auttaa tähän. Roikkumis kulmaa voi sitten lisätä kun lihakset tottuu hommaan.

niilo
18.10.2019, 20.49
Maastaveto ratkaisi kaikki selkäongelmani ainakin tähän asti. Ei olisi ikinä uskonut, mutta neljä vuotta on nyt mennyt täysin kivuttomana ja säryttömänä.

Mave on kuningasliike ja selän lisäksi sillä saa jalkoihinkin mukavasti lisää poweria. Itse olen tänä vuonna aloittanut säännöllisen mave-treenin ja hyödyt on kyllä todella selvät. Selkä ei väsy niin nopeasti kuin ennen ja watteja on tullut lisää. Mitään selkävaivoja mulla ei tosin ole ollut koskaan vaikka istumatyötä teenkin. Toivottavasti vaivat pysyvät poissa jatkossakin.

PatilZ
22.10.2019, 13.32
Mulla kombinaatio mave + öhöm..... jooga toi positiivisen muutoksen. Vaikea sanoa kumpi, kun tulivat osaksi arkea about yhtä aikaa. Sitä ennen tein lihaskuntotreeniä, myös core. Ne on jatkuneet, joten ratkaisu oli mulla lisätä ohjelmaan. Ei siis välttämättä auta ilman muuta lihaskuntotreeniä.

En olisi ikinä uskonut tykkääväni joogasta.

BB Holland
23.10.2019, 13.46
Selkäongelmia on monenlaisia, lieviä ja vakavampia. Venyttelyn (pyöräily - ja selkäliikkeet on erikseen) ja soutulaitteen pitäisi aina toimia. Itse jouduin taannoin fysioterapeutilla käymään, sen koommin ei ole oireillut juurikaan. Enkä ole salilla käynyt kun inhoan sitä.

The flying Chocobo
23.10.2019, 15.03
Mulla viime syksynä alkoi kipua tuntua tuolla 'oikean munuaisen' tienoilla. Hämmästelin suuresti. Fyssari lopulta, joka itsekin oli pyöräilyä triathlonin yhteydessä harrastanut, sanoi heti että sullahan on yläselän lihakset jumissa (ei ollut edes ehtinyt koskea, vaan sanoi että se näkee). Kuinkas venyttelet? Ööö... en mitenkään... No fyssari aukoi jumit ja kivut katosi + sain ohjeita venyttelyyn. Vaan kun tuo venyttely ei ole mieluista hommaa lainkaan ja alun jälkeen tietenkin jäi kun oli niin kivaa ajella. Nyt alkaa vaiva taas ilmaantua takaisin. Ja pienimuotoinen venyttely on palannut kuvioihin, mikä tuntuu toistaiseksi pysäyttäneen tai ainakin hidastavan vaivan kehittymistä. Tuo soutulaite voisi olla yksi hyvä konsti saada liikettä juuri sille alueelle missä minulla jumia esiintyy. Salilla laite olisi, vaan ei tuo salitouhu ihan mieleisintä ole, vaikka sitäkin on koetetu aina talvisin edes hiukan harrastaa. Niin, ajan maantiepyörällä + brevettejä joten ajaessa tiettyyn asentoon unohtuminen pitkäksi aikaa on hyvinkin helppoa. Jooga tuntuu liian extremeltä, vaikka juuri yksi pyöräilytuttu brexitmaasta kertoi sellaista kokeilleensa ja kehui kovasti.

BB Holland
23.10.2019, 20.19
Kymmenen kertaa piti fyssarilla kävi, oli tosi pätevä, parempi kuin lääkärit. Tunsi koettelemalla edelliskesän kaatumisenkin, taisi olla samainen kaatuminen jonka takia en juuri maastopyöriin koskenut viiteen vuoteen. Puujalka naurettavassa paikassa. Lihasperäiset vaivat hoituvat helpohkosti mainituilla toimenpiteillä.

Mikkomoe
08.11.2019, 09.42
Maastaveto- ja jalkakyykkytreenit on mulle ollu parasta mitä ikinä löysin selkäni parantamiseksi. Vuosi sitten talvella aloitin kokeeksi ja kevään jälkeen tuli taukoa pyöräilyn takia, on ollu tosi hyvä kesä, ei ollu selkä kipeenä kuin tosi harvoin. Aloitin taas autotallissa tehdä näitä ja kuntosalitreenit aloitan lähiviikkoina. Nyt kokeilen hulavanne treenejä. Eilen eka kerta 1.2kg painoisella vanteella ja vaikuttaa hyvältä treeniltä selkää ajatellen. Varmasti saan tästäkin hyötyä tulevan kesän pyöräilyjä ajatellen