Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mikä ohjainlaakeri Merida 500 (v-16)?

Kingis_fi
08.09.2019, 09.37
Työmatkakäytössä ollut Merida 500 cyclocross Iin tarvitsisi löytää uudet ohjainlaakerit. Pyörään ohjainlaakerissa lukee FSA. Avasin ja katsoin laakereita, mutta niissä ei ollut mittoja tai muita merkintöjä. Mittasin itse ja alalaakeri sisämitta 40mm, ulkomitta 52mm, paksuus 8mm. alälaakeri sisämitta 31mm, ulkomitta 42mm, paksuus 8mm. Mittoja hieman pyöristetty. Haarukassa tapered kaula. Mikä tai mistä löydän uuden ohjsinlsskerin pyörään? Googlella ei löytynyt vastaavia.

Meridian esitteessä ohjainlaakerit sanotaan vain "big conoid s-bearing neck pro headset".

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.

TeekooVee
09.09.2019, 16.45
Tasan hama homma menossa. Sama runko - sama vuosi malli.

Kävin jo paikallisessa liikkeessä, osien kanssa jotka nyt on irti mulla. Ja loppu tulema on että menee uusiksi kuppeineen. Eli ne mustat alumiiniosat joita vasten laakerit painautuu pitää uusia myös, koska irto laakerit eivät muodoltaan vastaa olemassa olevaa kuppia.

Mutta näin helppoa se ei kuulemma ole, koska runkoputken sisämittä (siis se johon press-fit kuppi painetaan) ei välttämättä ole mikään standardi johon löytyy hyllystä osa. Elikkäs sen joutunee tilaamaan.

Tuolla on niin monta mittaa jotka siihen vaikuttaa että ainoa tapa saada se menemään oikein on:

x joko purkaa 100% osiin itse ja mitata joka ikinen mitta
- sitten täältä Finder https://blue.canecreek.com/headset-fit-finder
- syötät mitat tarkkaan tuonne ja lopuksi saat speksit joilla laakerit tilata - pressfit kuppeineen
o ja tässä vaiheessa korjaaja mainitsi että eräässä hänen huoltamassaa Meridassa oli ollut 52mm putken alapään sisämitta ja esim Cane creek findessa sellaista optiota ei edes ole

x tai menet liikkeeseen ja he hoitaa

Kuulemma näissä ei ole standardia jota ne seuraisi niin kaikilla valmistajilla on vähän omat systeeminsä, ja jopa valmistajan mallien välillä vallitsee viidakon lait (trek mainittu). Tämä tieto siis tuolta pyöräkorjaajalta.

Kingis_fi
10.09.2019, 08.15
Mukava kuulla, että en ole ainoa joka tuskaili tämän kanssa. Kyseessä minulla jokapäiväisessä käytössä oleva mankeli, joten ei houkuttele koko pyörän purkaminen vaan, jotta voi ottaa kaikki mitat ja sitten koota pyörä uudestaan, kun odottelee varaosan saapuvan. Ja kait tuossa jonkun uuden työkalunkin tarvitsee jos press fit kupit vaihtaa. Pelkkien laakerien vaihtaminen olisikin ollut liian helppo ratkaisu.

Taidan viedä pyörän huoltoon liikkeeseen niin he voivat sitten hoitaa asian kerralla kuntoon.

maalinni
10.09.2019, 13.24
Aika nopsaan on vaihtokuntoon mennyt.

TeekooVee
10.09.2019, 14.05
Omassa Meridassa: laakeri on huonosti sinetöity. vesi on selkeästi seissyt laakerin päällä ja se on ruostunut ulkoa ja sisää.

Ja luonnollisesti laakereissa ei mitään merkintöjä, joten sokkona pitäs tilata korvaava.

Itse koitan saada koko headsetin korvattua - paremmalla.

Moska
10.09.2019, 15.20
Omassa Meridassa: laakeri on huonosti sinetöity. vesi on selkeästi seissyt laakerin päällä ja se on ruostunut ulkoa ja sisää.

Ja luonnollisesti laakereissa ei mitään merkintöjä, joten sokkona pitäs tilata korvaava.

Itse koitan saada koko headsetin korvattua - paremmalla.Oman cyclon laakeri on nyt pystynyt hyvän tuntoisena, kun puhdisti, laittoi hyvät rasvat ja uusi o-rengas laakerin päällä olevaan kuppiin.

maalinni
10.09.2019, 16.41
Ok, pitääkin rasvailla vaimon uusi meridan cyclo.

TeekooVee
11.09.2019, 13.02
No nyt on jotenkin omalla kohdalla tämä ratkaistu.

Yläpää:

- mitat oli sen verran "vakiot" (reiän sisämitta 44mm) että Cane Creek 44mm yläpään setti kävi siihen, tuli bueno

Alapää:

- putken sisämitta oli 55mm ja sitä ei tuon kaupan valikoimilla saatu uusittua -> joten vanha kuppi jäi.
- vanhan kupin sisämittaan sopiva laakeri sen sijaan löytyi - se ei ole muodoltaan kuppiin täysin passeli, mutta päätin kokeilla silti

Kingis_fi
12.09.2019, 09.23
No nyt on jotenkin omalla kohdalla tämä ratkaistu.

Yläpää:

- mitat oli sen verran "vakiot" (reiän sisämitta 44mm) että Cane Creek 44mm yläpään setti kävi siihen, tuli bueno

Alapää:

- putken sisämitta oli 55mm ja sitä ei tuon kaupan valikoimilla saatu uusittua -> joten vanha kuppi jäi.
- vanhan kupin sisämittaan sopiva laakeri sen sijaan löytyi - se ei ole muodoltaan kuppiin täysin passeli, mutta päätin kokeilla silti

Kiitos noista rungon mitoista. Omiin laakereiden mittoihin nähden minulla voisi olla samat rungon mitat. Minkä kokoinen runko sinulla on?

Näitten tietojen perusteella pyörään pitäisi sopia mielestäni ZS44/28,6 ZS55/40 ohjainlaakeri. Esim. tämä https://www.bike24.com/p2114222.html , eikö näin?

Pitääpä ehkä ottaa riski ja tilata tuo ohjainlaakeri ja opiskella vaihtaminen itse kun kaikki muut huollot tuleekin jo tehtyä itse.

TeekooVee
12.09.2019, 12.08
Minkä kokoinen runko sinulla on?

Näitten tietojen perusteella pyörään pitäisi sopia mielestäni ZS44/28,6 ZS55/40 ohjainlaakeri. Esim. tämä https://www.bike24.com/p2114222.html , eikö näin?

L-kokoinen runko, on myös 2016 S-rungolla, sen verran samoilta näyttää että en usko Rungon koolla ole väliä.

Näyttää IMO juuri oikealta - kerro miten kävi - kunhan saat vaihtoa yritettyä.

.

ps. Press-fit kupit olivat muuten todella tiukassa - varaa WD40 kylvettelyyn ainakin 24h.... Ettei ALU runko repeä samalla kun hermot :-)

Kingis_fi
06.10.2019, 11.03
Päivitys. Tilasin Bike24 tuon linkkaamani FSA orbit zs-4 sl ohjainlaakeri ja se vastasi pyörässä ollutta, joten pystyin vaihtamaan pelkät laakerit ja ongelma tuli näin helposti hoidettua.