PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pole machine tai Stamina kokemukset



jame1967
07.09.2019, 21.29
Onko jo kokemuksia , eli joko ajossa ?
Kiinnostaisi kotimainen fillari ja unelmissa tulevaisuudessa omistaa 10xarvokkaampi sykkeli , kun nykyinen käytettynä torilta ostettu (ostetut).
Tottakai kongankin sivuilla tullut käytyä teräs CC ehkä lisäksi.
Eli kai koeajoilla edes ?
Kertokaa kokemuksia.

kauris
25.09.2019, 19.20
Stamina 180 Vitalin juuri julkaistussa arvostelussa.

Vital MTB Rating
Climbing – 4 Stars
Descending – 5 Stars
Fun Factor – 3.5 Stars
Value – 4 Stars
Overall Impression – 4 Stars

https://m.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Pole/Stamina-EN,25404#product-reviews/3659

Jani Mahonen
26.09.2019, 16.48
Onko jo kokemuksia , eli joko ajossa ?
Kiinnostaisi kotimainen fillari ja unelmissa tulevaisuudessa omistaa 10xarvokkaampi sykkeli , kun nykyinen käytettynä torilta ostettu (ostetut).
Tottakai kongankin sivuilla tullut käytyä teräs CC ehkä lisäksi.
Eli kai koeajoilla edes ?
Kertokaa kokemuksia.
Olen ajanut Machinella, Stamina140:llä ja Stamina 180:llä. S140 oli alla bike parkissa ja muut oli trailiajossa eli vähän nurinkurisesti, toisaalta menihän se noinkin.

Allaolevat fiilikset ovat täsmälleen omiani, jos joku kokee erilaisina niin siitä vaan. Olen ylipainoinen ja huonokuntoinen, ja tavallisesti tykkään pystystä ajoasennosta.

Machine oli ensimmäisenä alla. Ajoasento on radikaali, käsille tuli enemmän painoa kuin omassa pyörässä, ja satula on todella edessä keskiöön nähden. Vaatii painavalle kuskille hieman totuttelua kun käsiä painaa. Alamäkeen ei tarvinnut jarrutella kertaakaan, jämäkän helppo ja tukeva ajaa. Täällä meilläpäin on yksi lasku jonka muistan hyvin, niin vanhalla pyörällä siinä on aina kaksi kohtaa joissa pitää käydä jarrulla. Ei Machinella. Nousee mäkiä penkistä polkemalla, varsinkin sileät jyrkät mäet tulevat yllättävän hyvin ylös. Ajoasento ei missään nimessä ole pitkä, se on vain erilainen. Kaikkien kolmen pyörän akseliväli on toki pitkä, mutta ajoasento ei tunnu niin kurottamiselta kuin voisi juttujen perusteella luulla. Eli pyörä pitkä, ajoasento radikaali, mutta ajoasento ei ole pitkä.

Sen jälkeen ajoin bike parkissa Stamina 140:llä. S140 ohjaamo on alempana kuin muissa malleissa, joten tästä tuli hieman enemmän syöksypyörämäinen olo. Niin myös ylämäessä - suorastaan lennähti mäen päälle vaikka rengastus oli bike park-järeää. Silti alamäet pystyi ajamaan kuten omalla pyörällä bike parkissa, tosin hieman tuli varottua etten aja koeajofillaria nippuun.

Sen jälkeen ajoin polulla Stamina 180:llä. Se tuntuu omaan ajoon kaikkein mukavimmalta; ohjaamo on hieman korkeammalla kuin s140 ja käsille ei tule ihan niinkään paljon painoa kuin Machinessa. Nousee mäkiä ilmiömäisesti ylös. Alaspäin mentiin (kivikkoisella polulla, jossa pari kalliodroppia ja vastaavaa kynnystä ylös) Stravan mukaan henkilökohtaista Personal Record-vauhtia kovempaa vaikka ei ollut selkäpanssaria (selkäni kerran murtaneena en koskaan aja limiitillä jos selkä ei ole suojattu). Joten kyydissä oli turvallinen ja rauhallinen olo ja ilmeisesti vauhti on ollut ihan silmitöntä.

Näillä kun on ajanut vähän aikaa, niin oma kuusi vuotta vanha enduropyörä tuntuu siltä, että satula on siinä aivan liian takana, ja joutuu ajamaan peruslenkit (varsinkin ylämäet) ikäänkuin kasassa puristuneena, kun taas Polejen kyydissä kroppa ja lonkkakulma on enemmän auki ja pedaaliin saa enemmän poweria. Myös etukautta meinaa mennä vähän aikaa ympäri, kun sotaratsun keula on kiusallisen lähellä ja jyrkkä. Pyörän päällä pitää myös jumpata eteen-taakse enemmän. En ihmettele että Pole-kuskit pakenee horisonttiin porukkalenkeillä.

Kaikki kolme pyörää ovat uskomattoman hienoja laitoksia, ja minkä tahansa niistä voi ostaa Suomen ajoihin. S180 on ehkä overkill, jos ei ikinä mene bike parkkiin ajamaan, ja S140 jää varmaankin pieneksi jos paljon hisseilee. Komponenttien valinnassa panostaisin keveisiin kiekkoihin, sillä 29" heikko puoli pienempiin kiekkoihin on tuo kehien paino. Toinen asia, niin laittaisin parhaan keulan mitä saa, nimittäin sen verran upeita ja herkkiä vehkeitä on esmes nuo uudet Lyrik Ultimatet.

santei
27.09.2019, 10.54
Kiitos, koeajokokemukset, varsinkinkin näiden mallien välillä, on ain mielenkiintoista luettavaa!

Jos joku muukin on päässyt vertaamaan, eritoten stamina 140 ja 180 malleja keskenään niin lukisin mielelläni!

kauris
27.09.2019, 12.19
Lähde huomenna Fiskarsiin syömään burgereita ja juomaan olutta. Siellä pitäis olla Pole paikalla pyörien kanssa myös ja ajamaan pääsee.
Itse olen ollut viikon kunnon flunssassa ja reissu Fiskarsiin taitaa jäädä väliin. Olis ollut paljon muitakin mielenkiintoisia merkkejä paikalla.

Kiituri
27.09.2019, 13.52
Mielenkiintoinen summaus Janilta. Kiitos. Hyvin samankaltaiset fiilikset on Evolinkistä jota olen välillä harkinnut vaihtavani Staminaan... muuten vaan.

F. Kotlerburg
27.09.2019, 14.38
Hyvää settiä Janilta kyllä. Stamina 140 kuumottaa aina silloin tällöin...

santei
27.09.2019, 15.45
Lähde huomenna Fiskarsiin syömään burgereita ja juomaan olutta. Siellä pitäis olla Pole paikalla pyörien kanssa myös ja ajamaan pääsee.
Itse olen ollut viikon kunnon flunssassa ja reissu Fiskarsiin taitaa jäädä väliin. Olis ollut paljon muitakin mielenkiintoisia merkkejä paikalla.

Mieli tekis, vaikka stamina 140 onkin tilauksessa jo. Ainahan tilausta voisi muuttaa. :P Työn merkeissä menee vloppu joten pitää tyytyä muiden kirjoituksiin.

jame1967
28.09.2019, 15.10
Kiitti vaan Janille perusteellisesta vertailusta.
Seuraava täpäri voi olla Stamina 140 .

Sambolo
28.09.2019, 19.41
Kokeilin tänää fiskarsissa stamina 180 L koossa, tuntu kyllä heti kotoisalta. Hyvin myös kulki ja yllättävän ketterän oloinen.

TURSAS
04.04.2020, 16.55
https://polebicycles.com/stamina-price-update/

Tuhannen euron hinnankorotus. Hiljaiseksi vetää.

Tikkaaja
04.04.2020, 17.58
Näköjään pitää jäädä odottelemaan Evolinkin uudistusta.

miumau
04.04.2020, 18.08
Ehkä se on keino saada 10 viikon jono lyhymmäksi:):) ja asiakkaat tilaamaan niitä kokonaisia pyöriä runkojen sijaan. Niiden kokonaisten pyörien hintahan ei noussut noin paljoa. Sen luksus edititionin(LE) hinta ei tainut nousta ollenkaan.
Tulin juuri metsästä ajamasta Machinella ja on se vaan käsittämättömän hyvä vempain. Tänäänkin oli mutaa, jäätä, lunta ja välillä jopa kesäisiä kivikkojurakko polkuja ja eipä sillä tarvinnut juuri hidastella missään kohdassa olosuhteiden takia.

Sambolo
04.04.2020, 22.06
Noh kunpa vaa sais sen vanhan evolinkin kotio asti ennen kuin uusi tulee :D

Kiituri
05.04.2020, 08.42
Olisko saanti omasta tuotannosta sen verran haasteellista että hintaa pitää nostaa reilusti. Jyrsimällä kun tehdään niin aika isosta mötikästä pitää osia alkaa työstämään. Hukkamateriaalia tulee paljon ja jos viallisiakin syntyy niin ei ihme on kallista. Jyrsimen jättämä pintakuviokn on sikäli paha että ei voi mennä käsin korjaamaan kosmeettisia fiboja.

Alkaa mennä jo hintataso pelkästä rungosta liian korkealle.
Aivan mahdottoman loistava kapistus on oma Evolink ja Stamina olisi varmaan vielä parempi mutta se uusi hinta :(

Eiköhän niitä vastaavalla geometrialla olevia ala tulla muiltakin pikkuhiljaa ja myös moottorillisia.

F. Kotlerburg
05.04.2020, 09.58
Olisko saanti omasta tuotannosta sen verran haasteellista että hintaa pitää nostaa reilusti. Jyrsimällä kun tehdään niin aika isosta mötikästä pitää osia alkaa työstämään. Hukkamateriaalia tulee paljon ja jos viallisiakin syntyy niin ei ihme on kallista. Jyrsimen jättämä pintakuviokn on sikäli paha että ei voi mennä käsin korjaamaan kosmeettisia fiboja.

Vasta oli FB:ssä Pole Riders Groupissa kuvia XL kokoisesta Staminan rungosta, joka oli menossa asiakkaalle ja neljästä pilalle menneestä vastaavasta...

Jami2003
05.04.2020, 10.19
Ei kyllä pitäisi olla mitään super-haastavaa noiden runkojen koneistus vaikka aikaa ja materiaalia tuhlaantuukin ja kalliiksi tulee sitä kautta. Pelkkä materiaali maksaa jo varmaan saman mitä moni tusina täpärin runko loppuasiakkaalle.

Sen verran arvokkaita pelejä että tuskin itellä koskaan tulee tollaista koneistettua täpäriä olemaan. Taivalta olen monta kertaa katsellut mutta kun on tuo Honzo niin ei ole jaksanut aktivoitua. Mutta täytyy kyllä nostaa hattua Polelle omien polkujen kulkemisesta ja siinä vielä pyörien ominaisuuksien kanssa onnistumisesta.

F. Kotlerburg
05.04.2020, 10.46
No joo. Itselle on sinänsä se ja sama maksaako Staminan runko vajaat viis vai vajaat neljäkiloa. Kummassakin hinnassa on vähintään puolet liikaa, vaikka olisi kuinka hyvä.

Vähän kyllä ihmetyttää tää Polen homma taasen. Viikko pari sitten itkuvirsi kuinka Covid-19 tekee hallaa pienyrittäjille, ostakaa ja auttakaa surkeaa pikkufirmaa. Nyt sitten nostaa paukaistaan sen ainoan myytävän tuotteen hinta pilviin, kun Evolinkkejä, Taigoja tai Taivaleita ei tule Kiinasta ihan heti lisää. No kukin tavallaan ja fanipoikien mielestähän tää on vain hyvä asia. Eipähän köyhät ajele samanlaisilla pyörillä.

Evolinkin päivitys voisi ehkä olla kiinnosta. Ehkä ei. Nykyisen taidan laittaa myyntiin, kunhan jaksan sen talvivarastosta hakea.

Kiituri
05.04.2020, 12.52
^avaapa vähän mitä ovat fanipojat ja mitä haluat tuollasella kommentilla viestittää. Haluatko joidenkin kanssa riitaa vai haluatko vain väheksyä toisia harrastajia ja nostaa omaa nokkaa?

Sambolo
05.04.2020, 17.30
Mitä olen polekeskusteluja seurannu täällä niin Kotleburgi taisi olla itse joskus fanipoika, kunnes pettyi katkerasti saamaansa asiakaspalveluun niin pahasti, ettei kyennyt enää pyörästäkään nauttia, tai ehkä pyöräkään ei täyttänyt odotuksia. Osittain ymmärrän, mutta aika pitkää katkeroitumista. Ärsyttää itsekin odotella pyörää mikä piti saada 1-2 vikkossa vaikka ei tässä vielä kauaa edes odoteltu. Varsinkin kun korona rajoittaa muita harrastuksia ja vanhankin pyörän myin pois. Mutta toistaiseksi voin ainakin itse myöntää olevani fanipoika vielä :D

Jukka4130
05.04.2020, 17.38
Kun kokonaisen rungon koneistukseen oikeasti ryhtyy aina liitostekniikkaa myöten, homma voi yhtäkkiä ollakin super-haastava. Raaka-matskua kuluu ja vaikka ylimääräinen lastuja myöten menee kierrätykseen, materiaalikulut ovat todennäköisesti tuntuvat. Kun ottaa huomioon työn määrän ja prosessien tarkkuuden, Staminan hinta ei ole kovinkaan yliampuva. Turkasen iso kasa rahaa, mutta samassa luokassa esimerkiksi Unno-valmistajan runkojen kanssa.

Jos Staminan hankinta on ollut oikeasti liipasimella, siihen annettiin vielä mahdollisuus. Samassa hinnan korotusta käsittelevässä jutussa Polen sivuilla mainittiin viikon aikaikkunasta ostaa runko vanhalla hinnalla.

MMi62
05.04.2020, 19.57
Tuon tarinan kun kävi lukemassa niin jotenkin muistui mieleen että jossain testissä porsi vahingossa sinne mennyt proto raami mutta nyt sen takia kuitenkin on kaikki suunniteltu uudelleen josta tullut hinnan nosto paineita.. Eli olikos / onkos ne alkupään raamit nyt sitten niin kestäviä kuin annettiin ymmärtää? No ehkä tuolla hinnalla saa edes toimivan takuun? No niin tai näin liian kalliita leluja ainakin itselle ja ei tuo poukkoileva tiedotus ja todelliset toimitus ajat ja palvelun laatu kyllä itseäni ainakaan vakuuta. Taiga ja Taival vuorotellen ollut mielessä mutta ei niin ei.

Fat Boy
05.04.2020, 20.18
^ihmettelin samaa. Linkkuko siitä petti ja selitys oli, että linkku oli väärä. Jos näin, niin miksi nyt osa olisi pistetty uusiksi. Joskin, kyllä toi taitaa pääosin kestää kaikenlaiset käyttäjät.

Jami2003
05.04.2020, 21.40
Ettei mene ihan väärille urille niin kyllä mä tuolla bike parkissa oon nähnyt tyytyväisiä machinen (vai mitä nämä koneistetut on) käyttäjiä.

(Joo jotenki tipahdin näiden koneistettujen nimistä enkä tiedä mitä eroa on machinella ja staminalla...)

Tapiol65
05.04.2020, 21.56
Vaikka varmasti hyviä pyöriä ovatkin, niin täysin ylihintaisia anyway ja mieluummin pistän rahani vaikka kunnon kuitu S-Worksiin, Yetiin yms.

Sambolo
05.04.2020, 22.05
Takakolmiosta yks niistä tukikohdista väänty siinä testissä. Ja kyllä ainakin itse uskon kun sanottiin, että myyntipyörissä samanlaista takakolmiota ei ollut. Hajonnutta osaa sanottiin prototyypiksi, mutta voihan se olla todellisuudessa ollut vahingossa laaduntarkkailun välttänyt osa, ken tietää.. Moni muu kuitenkin muisti vaan hajoamisen, ei syitä, osittain siksi varmaa parempi myös tehdä näkyviä muutoksia. Tosin Pole tai Leo on sanonut, että koneistus antaa mahdollisuuden päivittää pyörää helpommin kuin muilla valmistustavoilla ja onhan noita muutenkin vähän väliä päivitetty sieltä täältä. Se on myös ehkä yksi syy miksi itseä ei niin paljon koneistettu kiinnosta, harmittaisi oman saatua kuulla kaikista uusista päivityksistä, joita voi tulla nopeallakin tahdilla.

F. Kotlerburg
05.04.2020, 23.27
Mitä olen polekeskusteluja seurannu täällä niin Kotleburgi taisi olla itse joskus fanipoika, kunnes pettyi katkerasti saamaansa asiakaspalveluun niin pahasti, ettei kyennyt enää pyörästäkään nauttia, tai ehkä pyöräkään ei täyttänyt odotuksia. Osittain ymmärrän, mutta aika pitkää katkeroitumista. Ärsyttää itsekin odotella pyörää mikä piti saada 1-2 vikkossa vaikka ei tässä vielä kauaa edes odoteltu. Varsinkin kun korona rajoittaa muita harrastuksia ja vanhankin pyörän myin pois. Mutta toistaiseksi voin ainakin itse myöntää olevani fanipoika vielä :D
Pitäisikö sinun huolehtia vaan omasta pyörästäsi ja niin edelleen. Asiakaspalvelu mitä olen Polelta saanut on ollut hyvää, vaikka toimituksen kanssa häslättiinkin ja se kesti tolkuttoman kauan. Yhteensä melkein 8kk.

Fanipoika en ole koskaan ollut. Olen pystynyt suhtautumaan pyörään aina myös kriittisesti. En siis siten, että teki Pole mitä vaan niin kaikki on aina jeest tai sanottiin pyörästä muutakin kuin kehuja niin sanoja ei ole automaattisesti väärässä.

Nyt tuo joutanee lähteä. Markkinoille on tullut omaan käyttöön parempiakin vaihtoehtoja.


Tuon tarinan kun kävi lukemassa niin jotenkin muistui mieleen että jossain testissä porsi vahingossa sinne mennyt proto raami mutta nyt sen takia kuitenkin on kaikki suunniteltu uudelleen josta tullut hinnan nosto paineita.. Eli olikos / onkos ne alkupään raamit nyt sitten niin kestäviä kuin annettiin ymmärtää? No ehkä tuolla hinnalla saa edes toimivan takuun? No niin tai näin liian kalliita leluja ainakin itselle ja ei tuo poukkoileva tiedotus ja todelliset toimitus ajat ja palvelun laatu kyllä itseäni ainakaan vakuuta. Taiga ja Taival vuorotellen ollut mielessä mutta ei niin ei.Mitäs ne Staminan ongelmat Taigaan tai Taivaliin liittyy? Taival teräsrunkoisena tuskin kärsii yhtään mistään ongelmista ja Taiga on kyllä sen verran järeää tekoa, että ei varmasti tule ongelmia. Näkyy toki sitten painossa.

Villetre
05.04.2020, 23.38
Ja Taivalia tässä ajelleena niin täytyy nostaa hattua kriittisenä kaverina että hyvän pyörän ovat tehneet. Oikein hyvä omiin tarkoituksiini. En tuskin itsekkään lähde enään noin 5k pyöriin mukaan ellei sähköä sotketa siihen. Arvostus että Suomessa jaksetaan yrittää. Toisaalta tekisivät alumiinipyörän Suomessa , vaikka hitsaten ja hintalappu 4k pintaan. Saisihan noita "uudempia" geometrioita noinkin tehdyksi.

MMi62
05.04.2020, 23.56
Mitäs ne Staminan ongelmat Taigaan tai Taivaliin liittyy? Taival teräsrunkoisena tuskin kärsii yhtään mistään ongelmista ja Taiga on kyllä sen verran järeää tekoa, että ei varmasti tule ongelmia. Näkyy toki sitten painossa.
No ei noissakaan ole saatavuus ja ostohousut sattuneet samaan aikaan ja tosiaan mitä nyt olen aihetta seurannut niin ei oikeen toiminta ja selittelyt vakuuta. Hienoja pyöriä varmaan ja hyvä että jaksavat yrittää mutta.. ja tosiaan en ole edes noiden koneistettujen kohderyhmää. Muovinen evolinkki varmaan olisi kelvannut.

Sambolo
06.04.2020, 05.58
Taivalia taitaa olla tällä hetkellä saatavilla, tosin hinta on siinäkin kohonnut.

Jami2003
06.04.2020, 08.42
Taivalia taitaa olla tällä hetkellä saatavilla, tosin hinta on siinäkin kohonnut.Joo Honzon ostin aikoinaan enkä Taivalta kun sitä olisi pitänyt odottaa kuukausi kaupalla ja halusin pyörän heti.

Kiituri
06.04.2020, 10.46
Staminan 140 runkosettiä hahmottelin mutta ostohousut ei sopineet tällä kertaa jalkaan. Olen kyllä hyvin tyytyväinen Evolinkkiin. Luultavasti jään odottamaan vastaavan geometrian ja maavaran sähköpyörää.
(en kyllä tajua miksi sähköfillarit maksaa saman kuin MP enduro tai trial minkä kyvyt riittää SM tasolle)

JohannesP
06.04.2020, 17.25
Vaikka varmasti hyviä pyöriä ovatkin, niin täysin ylihintaisia anyway ja mieluummin pistän rahani vaikka kunnon kuitu S-Worksiin, Yetiin yms.
Hullunkurista sanoa koneistettua runkoa täysin ylihintaiseksi ottaen huomioon paljonko tuollaisen rungon valmistuskustannukset ovat. Melkeimpä saman verran saa maksaa siitä S-worksistä, jonka tuotantokustannukset Kiinassa ovat murto-osa (100-200€?) lopputuotteen hinnasta.

Jos ylipäätään hakemassa tämän hintaluokan runkoo niin enemmän näissä koneistetuissa Poleissa saa rahalleen vastinetta.

TURSAS
06.04.2020, 18.57
Hullunkurista sanoa koneistettua runkoa täysin ylihintaiseksi ottaen huomioon paljonko tuollaisen rungon valmistuskustannukset ovat.

Niin, valmistuskustannukset on korkeat ja hintalapun lukema sen mukainen mutta saadaanko koneistamalla niin paljon parempi pyörä että siitä kannattaa maksaa noin hurja hinta?!

Asiaa voi ajatella vaikkapa niin että jos tehtäisiin perinteisesti alumiiniputkista hitsattu runko Staminan geolla ja takajousituksella ja verrattaisiin niitä keskenään. Staminan omistaja saisi blingiä, made in Finland -merkin ja hintalappuun muikean lukeman mutta mitä muuta?

JohannesP
06.04.2020, 19.10
Niin, valmistuskustannukset on korkeat ja hintalapun lukema sen mukainen mutta saadaanko koneistamalla niin paljon parempi pyörä että siitä kannattaa maksaa noin hurja hinta?!
Tuolla mun lauseella muutit vähän mun viestin tarkoitusperää. En ole tuollaista Staminaa ajanut niin en tiedä millainen se on. Vertasin vain kuinka ylihintainen tuollainen "kunnon" s-works täysjoustorunko (tai mikä tahansa kallis runko) on suhteutettuna niihin todellisiin valmistuskustannuksiin.

F. Kotlerburg
06.04.2020, 19.29
Kuitumuotit lienee ilmaisia.

jusutus-
06.04.2020, 22.44
Melkeimpä saman verran saa maksaa siitä S-worksistä, jonka tuotantokustannukset Kiinassa ovat murto-osa (100-200€?) lopputuotteen hinnasta.

Oisko lähdettä tälle?

Villetre
07.04.2020, 10.16
Kuitumuotit lienee ilmaisia.

Maksaa toki muotti jotain mutta kun se on valmis niin lopputuotetta saadaan paljon ja nopeasti. Onkos s-works ihan omansa vaiko perustuu tavanmalliin mutta parempaan kuitulaatuun?

Villetre
07.04.2020, 10.17
Niin, valmistuskustannukset on korkeat ja hintalapun lukema sen mukainen mutta saadaanko koneistamalla niin paljon parempi pyörä että siitä kannattaa maksaa noin hurja hinta?!

Asiaa voi ajatella vaikkapa niin että jos tehtäisiin perinteisesti alumiiniputkista hitsattu runko Staminan geolla ja takajousituksella ja verrattaisiin niitä keskenään. Staminan omistaja saisi blingiä, made in Finland -merkin ja hintalappuun muikean lukeman mutta mitä muuta?

Tätä minäkin hain aiemmin.

r.a.i
07.04.2020, 10.56
Maksaa toki muotti jotain mutta kun se on valmis niin lopputuotetta saadaan paljon ja nopeasti. Onkos s-works ihan omansa vaiko perustuu tavanmalliin mutta parempaan kuitulaatuun?

Tiedätkö sä oikeesti, miten hiilarirunko valmistetaan? Lukaseppa vaikka tuosta:

https://cyclingtips.com/2018/01/how-carbon-fibre-bicycle-frames-are-made/

mtv
07.04.2020, 12.02
Alkaa mennä pahasti off-topic...
Aikoinaan 2000 luvulla sai Kiinasta ostettua maantierungon suoraan tehtaalta välistä ilman brandin maaleja tai tarroja 1/10 hinnalla mitä se siinä oli hintaa Euroopan kaupoissa. Tämä oli toki vielä hyvin edullista aikaa valmistaa Kiinassa.
Purjelaudan jos teki itse Suomessa hiilikuitu/kevlar hintaa tuli about 1/3 ostettuun verrattuna. Siihen joutui kuitenkin ostamaan eväboxin ja mastojalan sekä tarvikkeet Suomesta. Lukematon määrä työtunteja sekä vacuumit ja kaikki.
Veikkaan, että S-worksin rungon valmistuskustannus 200-500€.

Jami2003
07.04.2020, 13.09
Tuotekehitys ja markkinointi jne.

Kustannukset on vähän muutakin kuin pelkkä valmistus.

Jospa palataan back on the track ja joku voi kommentoida itse pyöriäkib.

miumau
07.04.2020, 13.45
Otin Machinesta iskarin irti saadakseni selville pitäisikö pyörä kiikutta kohta Polelle laakereiden vaihtoon, mutta eipä taida olla vielä tarvetta. Takahaarukka liikkui vielä helposti ilman mitään pykäliä tai nykymisiä eikä sivuttaissuunnassa ollut minkäänlaista väljyyttä. Samoin Ext:n iskarin puslat olivat hyvässä kunnossa eikä niissäkään ollut mitään ylimmääräistä liikettä.
Pyörä on ollut minulla noin puolitoista vuotta ja olen sillä ajanut 2 talvea ja yhden kesän. Talvella 2-3 kertaa viikossa ja kesällä 4-5 krt viikossa kaikenlaista trailiajoa. Kesällä myös jonkin verran paikallisessa bikeparkissa. Hyvin se on siis kestänyt ja eikä taida iskariinkaan kohdistua mitään ylimääräisiä voimia koska muutoin olisi saanut vaihdella jo repullisen puslia tai pahimmassa tapuksessa koko iskarin.

Villetre
07.04.2020, 16.53
Tiedätkö sä oikeesti, miten hiilarirunko valmistetaan? Lukaseppa vaikka tuosta:

https://cyclingtips.com/2018/01/how-carbon-fibre-bicycle-frames-are-made/

Kauemmin kuidusta on tehty kuin cnc-koneistamalla... :D Jos tuo artikkeli nyt oli jotenkin ylivertaista lukea /ymmärtää niin huoh.. Kuidusta tehty kauan jo ties mitä,myös täällä härmässä. Tyypillinen jenkkihapatus kuinka kuidut valitaan ja käsin lajitellaan..

Kiituri
07.04.2020, 21.48
Polella ilmeisesti käytössä automaatti mikä jyrsii yhden rungon puolikkaan kerrallaan. Tuolla tavalla puhutaan melkein käsityöstä ja hinta sen mukainen. Kyllä jyrsimällä saisi runkoja tehtyä puoleen hintaan ja varmaan allekin jos määrät olisi toiset. Kyllä putkirungollekin hintaa tulisi jos putket aseteltaisiin jigiin käsin ja tinattaisiin tigillä kiinni.

Yksi asia mikä vähän jarrutti intoa Staminaan oli tämä Evolinkin alennusmyynti ja nimenomaan halvempien mallien eli halvin runko ja halvin setti.

Jami2003
07.04.2020, 22.17
Ihan cnc koneistuskeskuksessa ne rungot on koneistettu niinku kaikki mahdollinen auton moottoreista lähtien koneistetaan.

r.a.i
08.04.2020, 08.51
Kauemmin kuidusta on tehty kuin cnc-koneistamalla... :D Jos tuo artikkeli nyt oli jotenkin ylivertaista lukea /ymmärtää niin huoh.. Kuidusta tehty kauan jo ties mitä,myös täällä härmässä. Tyypillinen jenkkihapatus kuinka kuidut valitaan ja käsin lajitellaan..

En nyt oikein ymmärrä pointtiasi, mutta alkuperäisessä viestissä annoit sellaisen kuvan ("paljon ja nopesti") ettet tiedä kuituvalmistuksesta yhtään mitään ja tuo ko. juttu löytyi kolmen sekunnin googletuksella, josta selviää se että kuituvalmistus on pitkälti suhteellisen paljon aikaa vievää käsityötä minkä vuoksi niitä juuri Kiinassa tehdään. Mutta annetaan olla tämä vänkäys.

Olisi mielenkiintoista, jos joku cnc-valmistuksesta tietävä kertoisi, kuinka kauan tuollaisen Machinen/Staminan valmistus kestää ja mitkä ovat materiaalikustannukset alumiinilla, jos kerran hukkapaloja tulee reilusti? Kait siinä prosessissa joku vika on jos vain joka neljäs runko kelpaa? Tai pitäis kait mennä kysymään, kun tossa naapurissa hommia tekevät. Kaikkiaan mun mielestä alumiini on hyvä, jos ei jopa paras materiaali maastopyörään.

Kiituri
08.04.2020, 10.00
Ihan cnc koneistuskeskuksessa ne rungot on koneistettu niinku kaikki mahdollinen auton moottoreista lähtien koneistetaan.
Eikös Pole hommannut omat koneet. Kuvissa näytti ihan koneilta mitkä tekee yhden kerrallaan. Ei siis ole mikään liukuhihna koneistin mikä itse ottaisi alumiinikimpaleet sisään ja ulostaisi toisesta päästä valmiita kappaleita.

Sambolo
08.04.2020, 11.49
Kyllä polella omat koneet, pole muutti uuteen paikkaan ja myös lisäsi koneiden määrää. Tuossa vielä artikkeli polesta kun täällä on niin paljon mutuiluakin. https://tekniikanmaailma.fi/lehti/3b-2020/suomalainen-pole-bicycles-rakentaa-maastopyorarunkoja-patentoidulla-tekniikalla-lentokoneissa-kaytettavasta-alumiiniseoksesta-tm-kavi-tutustumassa/

Villetre
08.04.2020, 12.05
Kuituhommissa varmaan tuotteen testaus jotta kestää käytössä on se isoin prosessi,toki kokemus auttaa tässäkin. Sitten määritellään kuidun laatupuolta,jossa joillakin ollut hieman ongelmia..
Pointti oli se että kuidusta saa nopsaan varmasti pyörää aikaiseksi kun homma on hanskassa. Kyllä kiinalaiset ja jenkit tehokkuuden ja varsinkin kustannustehokkuuden tietävät.
CNC-koneistus ottaa oman aikansa ,eikä kait Polella se ole ollut tiedostamaton asia. Tuskin kertovat ulkopuolisille kovin prosessista,nyt varsinkin kun muutkin tietävät menetelmän ja kyttäävät homman sujumista. Muutenkin Polen innovaatiot levisivät suht nopeaan isoillekkin merkeille. Tai keksi kuka nyt mitäkin.
Tuo koneistusongelma koski ilmeisesti vain tuon XL-kokoisen tekemistä, ja halusivat osoittaa olevansa vastuullisia hommassa.

Jami2003
08.04.2020, 12.33
Eikös Pole hommannut omat koneet. Kuvissa näytti ihan koneilta mitkä tekee yhden kerrallaan. Ei siis ole mikään liukuhihna koneistin mikä itse ottaisi alumiinikimpaleet sisään ja ulostaisi toisesta päästä valmiita kappaleita.Ihan tälleen alalla toimivana voin sanoa ettei sellaisia ole olemassakaan. Monipalettivehkeitä on mutta jigeihin ne niissäkin kiinnitetään. Lähinnä on iloa jos ajetaan pitkiä miehittämättömiä vuoroja mutta silloin myös voluumien pitää olla isoa. Miljoonalla ei saa mitään sellaista konetta kun nuo Polen koneet pyörii 100-200 keur välissä mitä nyt kuvista voi päätellä. Polen tapauksessa useita noita kannattaa olla ennemmin kuin yksi FMS.

Itse en olisi ikinä ostanut omia koneita vaan teettänyt koneistuksen alihankinnassa. Sen verran tuo oma koneistamo tuo kustannuksia ja sitä kautta harmaita hiuksia. Harmi että Nokia klusteri kerkesi loppua Suomessa jo aikapäiviä sitten. Aikoinaan tässä maassa ja jopa Jyväskylässä oli runsaasti alumiinivalu ja -koneistus osaamista mitä olisi Polekin voinut hyödyntää.

Sambolo
08.04.2020, 17.07
Joku saksalainen valmistaja rupes muuten myös koneistamaan pyörän runkoja.

Kiituri
09.04.2020, 00.11
Isommassa mittakaavassa niihin ei kosketa käsin. Ei moottorilohkojakaan käsin autotehtaissa siirrellä mutta volyymit on sitten toedella isoja.
No, pikkuhiljaa robotiikka tulee pienempiinkin ympyröihin.
Alihankinnassa on sekin hyvä puoli että maksetaan vain tehdyistä tuotteista ja jos on monta alihankkijaa niin hinnankin saa pysymään inhillmillisenä ja tietysti se skaalautuukin kun kappaleen kuvaus on kuitenkin oman pajan cadistä.

Kehuivat kuitenkin jossain kirjoituksessa että omilla koneilla pääsee nopeammin kokeilemaan uusia ideoita mikä varmasti pitää kutinsa.
Tuotanto on silti hiukan eri varsinkin jos syömähammas on tarkoitus olla tuolla pohjalla.

JackOja
09.04.2020, 09.22
Joku saksalainen valmistaja rupes muuten myös koneistamaan pyörän runkoja.

"Joku"? No kuka? Nicolai? Liteville? Olisko jotain linkkiä?

F. Kotlerburg
09.04.2020, 09.30
"Joku"? No kuka? Nicolai? Liteville? Olisko jotain linkkiä?
Ei kumpikaan. Varmaan tarkoitetaan tätä.

https://singletrackworld.com/2020/03/is-it-a-plane-is-it-a-pole-no-its-the-new-cnc-actofive-cycles-frame/

JackOja
09.04.2020, 09.36
Ei kumpikaan. Varmaan tarkoitetaan tätä.

https://singletrackworld.com/2020/03/is-it-a-plane-is-it-a-pole-no-its-the-new-cnc-actofive-cycles-frame/

Ach so! Firma, jolla on mm. tämmöinen tekele

https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p640x640/85104326_491330834863779_4865534300906323968_o.jpg ?_nc_cat=106&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=cQPqYHjOVMMAX_T4uJn&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&_nc_tp=6&oh=3208f612eef087046590cbe9ce3eea04&oe=5EB48BE5

F. Kotlerburg
09.05.2020, 14.10
https://forums.mtbr.com/pole-bicycles/catastrophic-failure-pole-stamina-180mm-1136557.html

Hengenvaarallisia härveleitä.

JohannesP
09.05.2020, 14.31
1 postaus foorumille, ei sisältöä mitä tapahtunut eikä ole tavoittanut Polea ennen kuin postaa kuvia. En menettäisi vielä yöunia tuollaisen omistajana.

F. Kotlerburg
09.05.2020, 15.41
FB:ssä tuosta oli enemmänkin infoa. Kevyessä ajossa antanut periksi.

hece
09.05.2020, 16.12
FB:ssä tuosta oli enemmänkin infoa. Kevyessä ajossa antanut periksi.Tämäkin on vielä toisen käden tietoa.

F. Kotlerburg
09.05.2020, 16.30
Okei eli pyörä ei ole oikeasti hajonnut, vaikka kuva toista väittää.

hece
09.05.2020, 22.06
En väitä etteikö pyörä olisi särkynyt, vaan että tapahtuneesta raportoinut ei ollut paikalla eikä tiedä millaisessa tilanteessa pyörä särkyi.

NikHa
11.05.2020, 22.47
Nyt löytyy polenkin kommenttia ketjusta. Kevyessä ajossa tosiaan mennyt. Tarina tosin ei kerro onko päälle peruutettu autolla tms ennen sitä.
Paskan seassa siellä on ihan hyviäkin kommentteja ja veikkauksia turman syyksi mutta arvailujahan ne on. Toivottavasti Polella löytävät syyn turmaan... alkaa täpäri olla vaihtoiässä..

Sen verran (hyvin vähän) lujuusoppia joskus tullut opiskeltua että alkoi arveluttaa tuo liimasauma emäputkessa. Tosin varmaan se on tekijöitäkin mietityttäny sen verran että ovat testanneet kaikki mahdolliset ja mahdottomat tilanteet?

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

makimies
11.05.2020, 23.08
Okei eli pyörä ei ole oikeasti hajonnut, vaikka kuva toista väittää.

On tämä kova palsta.

J.Kottenberg
11.05.2020, 23.58
On tämä kova palsta.

Ei tämä Machine-Stamina säie vielä ole juuri mitään verrattuna siihen kun aikoinaan Polen Taiga otti ensikilometrejään ja ko fillaria täällä kommentoitiin. Siinä oli aitoa suomalaiskansallista paskanheittoa ihan toiseen malliin. Ei sen puoleen, kyllä tässäkin jo pientä dejavuta alkaa aistia.

F. Kotlerburg
12.05.2020, 00.01
Eli täällä ei saa keskustella tämän jeesusvalmistajan hajonneista rungoista vaan se on paskanheittoa?

J.Kottenberg
12.05.2020, 00.10
Nyt löytyy polenkin kommenttia ketjusta. Kevyessä ajossa tosiaan mennyt. Tarina tosin ei kerro onko päälle peruutettu autolla tms ennen sitä.
Paskan seassa siellä on ihan hyviäkin kommentteja ja veikkauksia turman syyksi mutta arvailujahan ne on. Toivottavasti Polella löytävät syyn turmaan... alkaa täpäri olla vaihtoiässä..

Sen verran (hyvin vähän) lujuusoppia joskus tullut opiskeltua että alkoi arveluttaa tuo liimasauma emäputkessa. Tosin varmaan se on tekijöitäkin mietityttäny sen verran että ovat testanneet kaikki mahdolliset ja mahdottomat tilanteet?

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Itselläkään ei paljoa ole aiheesta opintoja. Käytännön kokemusta on enemmän. Ja ihan tältä pohjalta ajatellen etuhaarukka muodostaa melko pitkän vivun suhteessa emäputken pituuteen ja etupyörän etuakselin ja sitä kautta haarukan alapäähän, siis vivun päähän vaikuttavat voimat rasittavat moninkertaisesti emäputkea ja juurikin sen liimaliitoksia. Ja kun ajattelee etupään särkymistä ja sen seurauksia, jotka usein ovat pahoja, niin itse en ehkä uskaltaisi jättää tällaista kohtaa pelkän liimauksen varaan. Liitoksen vahvistaminen pulteilla tietenkin tuo painoa lisää, mutta lisäisi lujuutta hyvin huomattavasti.

hece
12.05.2020, 00.19
Taas meni Stamina päreiksi! https://youtu.be/ufqag35AEIM

F. Kotlerburg
12.05.2020, 00.23
Ihmeellisen hellänä on perät porukalla. Itse kiinnostaisi ainakin aivan helvetisti ihan oman terveyden vuoksi, että miksi tuo hajosi, jos tuollaisella pyörällä ajaisin. Sen sijaan täällä näkyy ihan ihme denialia ja muuta uhriutumista.

harald
12.05.2020, 00.36
Noinhan sen kehityksen pitää mennäkin. Kilpapurjehdus on myös sellainen laji jossa haetaan keveintä mahdollista juuri kestävää rakennetta. Sanotaankin että jos jokin vempele tai rakenne ei ole purkkarissa mennyt rikki ainakin kerran on se liian painava.

J.Kottenberg
12.05.2020, 01.01
Taas meni Stamina päreiksi! https://youtu.be/ufqag35AEIM

Lujaltahan tuo rakenne vaikuttaa. Ei varmaan heikko ole verrattuna muihin vastaaviin. Hyvin kesti liimaukset, ja rakenteen antaessa periksi mitään ei katkennut irti vaan särkyminen oli varsin hallittua. Tosin tällainen testaaminen ei välttämättä vastaa kovin hyvin kovan kuskin käsittelyä. Pitäisi ehkä olla tykyttävää rasitusta joka vastaisi kunnon alamäen runnuttamista sisältävää ajoa ja sitten välillä videon kaltaisessa tilanteessa isommalla kuormalla iskumainen rasitus. Simuloisi ehkä paremmin kovaa ajoa jossa välillä menisi hyppy vähän pieleen tai ajolinja sattuisi jotain reilumpaa pattia päin.

Mitenkähän muuten on, onkohan jossain valmistaja jonka rungot eivät koskaan eikä missään olosuhteissa hajoa?

JohannesP
12.05.2020, 01.03
Ihmeellisen hellänä on perät porukalla. Itse kiinnostaisi ainakin aivan helvetisti ihan oman terveyden vuoksi, että miksi tuo hajosi, jos tuollaisella pyörällä ajaisin. Sen sijaan täällä näkyy ihan ihme denialia ja muuta uhriutumista.

Lukaseppa uudestaan nuo edelliset viestisi niin saat vastaukset kuka täällä on uhriutunut... :D

Koko hommahan haiskahtaa epäilyttävältä niin en heti alkaisi syyttämään runkoa paskaksi ja hengenvaaralliseksi ilman tarkempia tutkimuksia. Ei ole ensimmäinen tuote tässä maailmassa mikä yritetään saada tuotevirheen piiriin jonkin oman vahingon takia niin pieni lähdekritiitti täytyy pitää mielessä. Kaikki foorumin ulostulo, toisen käden tieto, Pole tietämätön vuorokaudenkin jälkeen tapahtuneesta ja kevyessa ajossa koko sauma ratkee saa mietiyttämään. Tuskin tuo seinämäpaksuuskaan emäputken seudulla ole ihan limutölkin tasoa.

Samaa mieltä, että ettei tuo pelkkä liima kauheesti vakuuta pitkässä juoksussa. Pultit voisi olla ihan asiallinen lisä kriittisiin paikkoihin.

Edit: niimpä sielä olikin jo Polen kommentti asiasta ja tutkivat asiaa. En siltikään menettäisi yöunia vaan pitäisin silmällä saumoja.

hece
12.05.2020, 01.11
Nyt on Polekin tietoinen asiasta: https://forums.mtbr.com/pole-bicycles/catastrophic-failure-pole-stamina-180mm-1136557.html#post14732469
Toivottavasti saavat rungon käsiinsä ja selvyyden tapahtuneesta. Jotain hapettumisongelmia olen bongannut meren takaa. Osa vain kosmeettisia mutta yksi tapaus jossa suojateipin alla oli enemmänkin tapahtunut. Joku tällainen voi vaikuttaa kestävyyteen, ja voi olla vaikea erilaisissa olosuhteissa, saati sitten tehdaspuhtaalla rungolla, testata.

Sambolo
12.05.2020, 01.16
Taas meni Stamina päreiksi! https://youtu.be/ufqag35AEIM
Itseä mietityttää näissä, että mitenkäs jos se voima tulee toisesta suunnasta, niinkuin dropatessa, hypyissä vajaaks ym.

Mut joo, en kyllä olis huolissani jos staminan omistaisin. Jos rakenne ois toimimaton niin eiköhän noita olis tullu ilmi endurokisoissa ym.

t denial pole fanboy

justus6969
12.05.2020, 01.30
Noinhan sen kehityksen pitää mennäkin. Kilpapurjehdus on myös sellainen laji jossa haetaan keveintä mahdollista juuri kestävää rakennetta. Sanotaankin että jos jokin vempele tai rakenne ei ole purkkarissa mennyt rikki ainakin kerran on se liian painava.

ot: kummassakaan lajissa välineiden ei ole tarkoitus hajota kriittisistä kohdista. Harvemmin veneen runko katkeaa (one australia) tai rustirauta sanoo poks sen takia, että on optimoitu paino aivan minimiiin. Trailpyörässä emäputki ei saa antaa periksi ensimmäisenä ja missään, jos nyt jossain pitäisi olla sulake niin ehkä takaiskarin kiinnitys :/ ja iskari munille

harald
12.05.2020, 10.35
^Totta tuo, mutta kun haetaan rajoja löydetään joskus se raja. Harmi jos se on kuluttaja joka sen rajan löytää, mutta sekään ei ole tavatona sillä kukaan insinööri ei osaa testata kaikki ne käyttötapaukset mitä kuluttajat keksivät.

Jone51
12.05.2020, 10.50
Itseä mietityttää näissä, että mitenkäs jos se voima tulee toisesta suunnasta, niinkuin dropatessa, hypyissä vajaaks ym.

Mut joo, en kyllä olis huolissani jos staminan omistaisin. Jos rakenne ois toimimaton niin eiköhän noita olis tullu ilmi endurokisoissa ym.

t denial pole fanboy

Täytyy kans mitään mistään tietämättömänä ihmetellä miksi noin päin testataan eli kasaan painumista? (viitaten siis videoon joka ei enää lainauksessä näy) Maallikkona ajattelisi että useita (satoja) toistoja niin että keulan virkaa toimittavaa putkea kuormitetaan "ulospäin" normaalia ajoa simuloivalla kuormalla eli kuten voima kohdistuu emäputkeen jokaisessa isommassa alastulossa ja siten lopuksei ison voiman testi jossa simuloidaan sitä että ajajalla menee jokin pieleen kun rungolla ajettu XXX(X) kilometriä (hyppy vajaaksi jne).

Edit: lisätään vielä että varmaan kaikki rungot hajoaa katastrofaalisesti jossain tilanteessa (paljon kilsoja ja sopivan iso "oh shit"), sitä ei ole tarvetta tai edes mahdollista estää, kunhan ihmettelin videon testausjärjestelyä ja mitä oikeaa toimintaa se simuloi.

F. Kotlerburg
12.05.2020, 11.08
Täytyy kans mitään mistään tietämättömänä ihmetellä miksi noin päin testataan eli kasaan painumista? (viitaten siis videoon joka ei enää lainauksessä näy) Maallikkona ajattelisi että useita (satoja) toistoja niin että keulan virkaa toimittavaa putkea kuormitetaan "ulospäin" normaalia ajoa simuloivalla kuormalla eli kuten voima kohdistuu emäputkeen jokaisessa isommassa alastulossa ja siten lopuksei ison voiman testi jossa simuloidaan sitä että ajajalla menee jokin pieleen kun rungolla ajettu XXX(X) kilometriä (hyppy vajaaksi jne).
Niinpä. Ehkä siitä ei saisi niin herkullista mainosvideota :rolleyes:

Kiinnostavaa tässä on, että kuinka vanha runko oli, että pettääkö nuo sitten ajan kanssa. Uutena rakenteessa ei varmasti suurempia ongelmia ole.

Stamina oli taannoin liipaisimella. Eipä tullut onneksi liipaistua.

Villetre
12.05.2020, 11.09
Jotta kaikki mahdolliset tavat tulee käytettyä. Sen verran omituisesti tuo on vääntynyt että voima on tullut ilmeisesti juurikin tuollain "väärästä"suunnasta. No,jokatapauksessa Pole ja Leo ottivat asian hoitaaakseen ihan mallikkaasti. Runkoja menee rikki ja hyvä ehkäpä että menee nyt niin kehitystä tapahtuu eikä jäädä junnaan "hyvän olon tunteeseen".Vielä kun tuon Staminan hinta saataisiin alaspäin niin tilausta voisi harkita,onhan tuo kiitelty laite kuitenkin.

J.Kottenberg
12.05.2020, 11.49
Täytyy kans mitään mistään tietämättömänä ihmetellä miksi noin päin testataan eli kasaan painumista? (viitaten siis videoon joka ei enää lainauksessä näy) Maallikkona ajattelisi että useita (satoja) toistoja niin että keulan virkaa toimittavaa putkea kuormitetaan "ulospäin" normaalia ajoa simuloivalla kuormalla eli kuten voima kohdistuu emäputkeen jokaisessa isommassa alastulossa ja siten lopuksei ison voiman testi jossa simuloidaan sitä että ajajalla menee jokin pieleen kun rungolla ajettu XXX(X) kilometriä (hyppy vajaaksi jne).

Edit: lisätään vielä että varmaan kaikki rungot hajoaa katastrofaalisesti jossain tilanteessa (paljon kilsoja ja sopivan iso "oh shit"), sitä ei ole tarvetta tai edes mahdollista estää, kunhan ihmettelin videon testausjärjestelyä ja mitä oikeaa toimintaa se simuloi.

Kyllä. Eipä missään taida olla näytetty koetilannetta jossa etuhaarukkaan kohdistuva voima vaikuttaakin eteenpäin. Syynä saattaa olla se että Polen (ja monen muunkin) videolla esitetyn kaltainen koetilanne on helppo järjestää. Toisena syynä saattaa olla se että dropatessa runkoon kohdistuvat voimat ovat luultavasti pienempiä, kuin jos ajatellaan tilannetta jossa ajetaan suoraan päin estettä suurella nopeudella.
Olen samaa mieltä että pelkkä törmäystesti, siis "kolarin simulointi" ei kerro kaikkea. Jos se tehtäisiin vaikkapa jo jonkin aikaa kovan kuskin ajossa olleelle rungolle, saattaisi se kertoa enemmän. Samoin kuin testi jossa jo käytössä olleeseen runkoon kohdistettaisiin etuhaarukkaan eteenpäin rasittava voima.

Nykyiset mahdollisuudet käyttää lujuusopillisia leskelmia rakenteiden suunnittelussa, ovat monesti hyvä apu. Mutta usein käytännön kokeet aidoissa olosuhteissa sekä laboratoriokokeet ovat välttämättömiä. Maastopyörän runko on tästä aika hyvä esimerkki.

Weston
12.05.2020, 12.02
Tuolla ulkomaisella foorumilla ehdotettu rakenne, jossa laakerien kupit olisivat erilliset huulletut kiekot, jotka sitoisivat sauman ylhäältä ja alhaalta kuulostaa toimivalta. Saumaan ja huullokseen vielä liima, niin luulisi kestävän.

Sambolo
12.05.2020, 12.49
Ovat ne kyllä muullakin tapaa testailleet runkoa, video on nyt tuosta tyylistä mitä useimmiten näkee, esim santa cruzilla samanlaista testiä. Näin Leo sanoi facessa: ”On our complete fail test we don't get the fork out without a force and the gap is a lot bigger when we can get it out. That's the suspicious part of it. Usually, the inserts are broken as well when the frame fails in the test. We have dozens of frames that we have put on the fail tests :D It's not a pretty sight.”

En kyllä edelleenkään olis huolissaan tuosta liitoksesta. Toki virheitä sattuu, paljon on kuvia missä pyöristä katkennut koko headtube irti, ilmeisesti porukka ei ole peloissaan lopettanut silti pyöräilyä tai vaihtanu erilaisseen rakenteessen rai valmistusmateriaaliin sen takia :D

Tikkaaja
12.05.2020, 15.46
Pinkbike teki aikoinaan Santa Cruzin kanssa heidän runkojen testauksesta videon ja jos Polen nyt julkaisemaa videota vertaa siihen. Kuitu on runkomateriaalina selkeä voittaja. Santa Cruzin runko kestää n. 50kg painoa ennen vastaavaa rikkoutumista, joka on tuplasti enemmän kuin mitä Staminan runko tuossa videossa kesti.

J.Kottenberg
12.05.2020, 17.14
Pinkbike teki aikoinaan Santa Cruzin kanssa heidän runkojen testauksesta videon ja jos Polen nyt julkaisemaa videota vertaa siihen. Kuitu on runkomateriaalina selkeä voittaja. Santa Cruzin runko kestää n. 50kg painoa ennen vastaavaa rikkoutumista, joka on tuplasti enemmän kuin mitä Staminan runko tuossa videossa kesti.

Santa Cruz on kyllä yksi alan kiistattomia huippuja.

Mutta täytyy muistaa että Polen käyttämällä menetelmällä ei ole vielä kauaa tehty runkoja. Voisi ajatella että edessä on vielä monia askeleita uuden menetelmän käytössä. Varmaan lujuuskin tulee entisestään paranemaan.

NikHa
12.05.2020, 17.18
Jos ei muisti petä niin jompi kumpi cruzin rungoista petti kun voima vastasi tiiliseinään ajoa 60 km/h. Eli polella kestää ajaa seinään vain neljääkymppiä? (Vauhdin neliön takia puolet ei ole 30). Seinään ajavan kuskin painoa en muista mutta pointtina videolla oli aikanaan se ettei alu eikä kuiturunkoa pitäisi ajamalla saada hajoamaan.
Emäputken osalta repivät voimat tulee keulatörmäyksessä yläosaan eikä alas niinkö tuossa mysteeritapauksessa on käyny. Eli kyllä sauma pitäis saada silläkin lailla pettämään jos se heikko kohta on ja mielenkiinto riittää.
Liimasauma sijoittelun puolesta mulla epäilyttäisi lähinnä liiman toimittajan luotettavuus. Ihan ennenkuulumatonta ei ole että tavara ei työmaalla käyttäydy niikuin pitäis ja syytä ei löydy mistään. Toki omaki toiminta voi pettää. Yks satsi bondeja meni pilalle eräällä työmaalla kun jääkaapin lämpömittariin oli jäänyt min arvo eikä sähkökatkon aikanen lämmönnousu rekisteröityny.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

makimies
12.05.2020, 19.46
Pinkbike teki aikoinaan Santa Cruzin kanssa heidän runkojen testauksesta videon ja jos Polen nyt julkaisemaa videota vertaa siihen. Kuitu on runkomateriaalina selkeä voittaja. Santa Cruzin runko kestää n. 50kg painoa ennen vastaavaa rikkoutumista, joka on tuplasti enemmän kuin mitä Staminan runko tuossa videossa kesti.

Olen kuitenkin nähnyt livenä kun stumpin runkoon tulee reikä, kävelyvauhdissa, osuessaan kantoon / puun runkoon. Eli ,eiköhän käyttötarkoituksessaan nuo rungot kestävät ihan ok.

drop
12.05.2020, 19.56
Pinkbike teki aikoinaan Santa Cruzin kanssa heidän runkojen testauksesta videon ja jos Polen nyt julkaisemaa videota vertaa siihen. Kuitu on runkomateriaalina selkeä voittaja. Santa Cruzin runko kestää n. 50kg painoa ennen vastaavaa rikkoutumista, joka on tuplasti enemmän kuin mitä Staminan runko tuossa videossa kesti.

Oliko sama korkeus?

Muistelen, että samassa testissä mainittiin alumiini Nomadin kestävän vähemmän, ja alumiinisen testauksen korkeutena oli vain puolet hiilikuituisesta?

Painon lisäksi tuossa testissä korkeus vaikuttanee myös oleellisesti.

Tikkaaja
12.05.2020, 22.01
Koko testi löytyy Youtubesta
https://youtu.be/w5eMMf11uhM

Alumiini hajosi 450mm pudotuksessa, kun painoa oli n. 40kg eli tuplapaino Poleen verrattuna. Kuitu hajosi n.50kg painolla ja samalla korkeudella kuin Polen testi, eli 900mm pudotus.

Sambolo
12.05.2020, 22.32
Nomad on tarkoitettu myös järeempää ajoon kuin trail pyörä stamina 140, vai vertasitko lukuja stamina 180? Ite en niitä lukuja nyt muista saati jaksa tarkistaa.

edit: stamina 180 arvo oli 32.5kg 900mm pudotuksesta.

janik
12.05.2020, 22.36
Hiukan epätieteellisiä testausta. Tuossa videossa alumiinirunkoon tulee pysyviä muodonmuutoksia jo alle 800lbs, perustuen emäputkessa oleviin heijastuksiin. Mikä sitten on se voima, josta runko olisi palannut alkuperäiseen muotoonsa? Tässä hiilikuitu taitaa olla yliveto, kestää reilusti enemmän, mutta hajoaa sitten kerralla.

Polen valmistustekniikka antaisi kyllä mielenkiintoisia mahdollisuuksia jättää putken sisälle väliseiniä tai kennorakennetta kriittisin kohtiin. Mutta rikkihän se menisi sitten jostain muualta

makimies
13.05.2020, 00.34
Hiukan epätieteellisiä testausta. Tuossa videossa alumiinirunkoon tulee pysyviä muodonmuutoksia jo alle 800lbs, perustuen emäputkessa oleviin heijastuksiin. Mikä sitten on se voima, josta runko olisi palannut alkuperäiseen muotoonsa? Tässä hiilikuitu taitaa olla yliveto, kestää reilusti enemmän, mutta hajoaa sitten kerralla.

Polen valmistustekniikka antaisi kyllä mielenkiintoisia mahdollisuuksia jättää putken sisälle väliseiniä tai kennorakennetta kriittisin kohtiin. Mutta rikkihän se menisi sitten jostain muualta

niin, eihän noi videot näytä millaisia muutoksia carbon runkoon tulee jo ennen katkeamista.

Fat Boy
13.05.2020, 07.16
Ylipäätään ajamalla ei tuohon suuntaan mahdottomia kuorma runkoon tule. Jos ajaa jotain päin, eikä rengas kiipeä yli, niin kuski kyllä kiipeää sen tangon yli aika vilkkaasti. Ja kun tuohon lisätään keulan jousto, niin noi rungot kyllä kestää riittävästi. Noissa tiputustuesteissä minkä vain rungon saisi kestämään aika näyttäviä lukemia, kun laittaa tuon emäputken sisään tulevan haarukan korvaajan joustamaan riittävän paljon.

Ennemmin mun mielestä rungot pettää tuosta kohden toiseen suuntaan, kun hyppy jää vajaaksi ja takarengas ei ylläkkään alastuloon. Siinä napsahtaa aika herkästi lisää akseliväliä.

IHD
13.05.2020, 09.25
niin, eihän noi videot näytä millaisia muutoksia carbon runkoon tulee jo ennen katkeamista.

Ei niitä pitäisi tulla ennen murtolujuuden ylittämistä hiilikuidun kanssa. Menee laakista hajalle. Siinä mielessä hiilkuitu on hieman ikävää verrattuna metalliseoksiin.
Joskus aramidien (kevlar) kanssa matriisiaine (epoksi) voi pettää ja kuidut jäädä katkeamatta. Materiaalina hiilikuitu on kyllä aika ylivoimainen monessa suhteessa, ikävämpi
puoli on sen kierrätyksen hankaluus.

J.Kottenberg
13.05.2020, 09.59
Ei niitä pitäisi tulla ennen murtolujuuden ylittämistä hiilikuidun kanssa. Menee laakista hajalle. Siinä mielessä hiilkuitu on hieman ikävää verrattuna metalliseoksiin.
Joskus aramidien (kevlar) kanssa matriisiaine (epoksi) voi pettää ja kuidut jäädä katkeamatta. Materiaalina hiilikuitu on kyllä aika ylivoimainen monessa suhteessa, ikävämpi
puoli on sen kierrätyksen hankaluus.

Tuollainen käsitys minullekin on jäänyt että hiilikuituun ei itseensä juuri muodon muutoksia tule ennen särkymistä. Metallirakenne on tässä suhteessa turvallisempi. Metallirakenteen väsymismurtuminen on sitten toinen juttu, ja voi joskus olla hyvin vaikea ennalta havaita. Tässä tilanteessa metallirakenne voi särkyä yhtäkkisesti ennalta mitään oireita antamatta. Sen vuoksi metallirunkojakin on hyvä välillä puhdistella ja tarkastella kriittisiä paikkoja. Emäputki ja sen lähialue ainakin kannattaa hyvässä valossa katsastaa välillä.

Yksi kaveri eräässä keskustelussa kertoi että hiilikuitu voidaan maalata sopivalla maalilla joka murtuu jos hiilikuidusta valmistettu kappale alkaa joustamaan liikaa ja aletaan lähestyä rikkoutumista. Ja tästä maalivauriosta asia voidaan havaita. Itse en osaa sanoa mitään menetelmästä ja sen toimivuudesta.

Muistaakseni juuri tuo kierrätysnäkökohta taisi olla L.Kokkosella yksi syy uuden innovaation kehittelyyn.

Jami2003
13.05.2020, 12.18
Olen onnistunut huolimattomuuttani rikkomaan laatu hiilikuiturungon ja se ei todellakaan mennyt naps kerrasta poikki. Kuidut on silleen ristikkäin että säikeitä oli kiinni toisissaan joka puolella. Ja tässä mun törttöilyssä kohdistui runkoon sellaiset voimat ettei se niitä metsässä kohtaa.Luulen että ajossa melkein mahdotonta antaa sellaista tälliä laatuhiilikuidulle että se on kerrasta poikki vaan ensin tulee murtuma jonka kyllä huomaa. "Kiinankuidut" on sitten eri asia joissa ei paljon itse hiilikuitumattoa ole tai ei ainkaan ole mietitty kuitujen suuntia...

IHD
13.05.2020, 13.00
^Eli rakenne on tuon kuvauksen mukaan delaminoitunut, kuitujen kiinnittyminen matriisiaineiseen pettänyt- tuossa hieman lisätietoa: https://en.wikipedia.org/wiki/Delamination.
Tuo on ongelmana aramidikuitujen ja dyneeman kanssa, ei niinkään hiilikuidun. Ainakin omien kokemusten perusteella :rolleyes:.. noista em. kuiduista ei tosin fillareita tietääkseni valmisteta.

Tikkaaja
13.05.2020, 14.23
Polen valmistustekniikka antaisi kyllä mielenkiintoisia mahdollisuuksia jättää putken sisälle väliseiniä tai kennorakennetta kriittisin kohtiin. Mutta rikkihän se menisi sitten jostain muualta

Jyrsinnän avulla piti saada kevyempiä alumiinirunkoja, mutta se alkaa kallistua päälaelleen jos runkoa aletaan merkittävästi vahvistamaan. Hyvä, että laittoivat tuon videon silti yleiseen jakoon.

NikHa
13.05.2020, 15.24
"Noissa tiputustuesteissä minkä vain rungon saisi kestämään aika näyttäviä lukemia, kun laittaa tuon emäputken sisään tulevan haarukan korvaajan joustamaan riittävän paljon."

Näinpä. Voimahuipun saa helposti puoleen pikkasen ohuemmalla teräsputkella.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
14.05.2020, 11.06
Siis tuo runkohan kestää joka tapauksessa reilusti standardit. Jos kiinnostaa enempi kannattaa liittyä facessa pole ryhmään.

”We built this test three years ago for our product development purposes. We wanted to test different gluing techniques and see if the glue holds. This test was made just to see if we should proceed with our project with the Machine.

With this video, we wanted to show that the glue holds and that is not the case in the split headtube case. The frame is designed to take hits to both directions and we test it with a third party company. We don't have the opposite direction test jig.”

msuomal
02.06.2020, 01.08
Jos joku haluaa lukea jonkinlaisia kokemuksia Stamina 140:stä trailipyöränä, niin kirjoittelen kesän aikana useamman jutun miten on tultu juttuun. Tässä nyt pari:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/04/24/pole-stamina-140-kokemuksia/

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/05/31/pole-stamina-140-uutta-itseluottamusta/

kauris
02.06.2020, 07.55
Stamina 140 olis kyllä varmaan mahtava pyörä yleisajoon. Melko kevyeksikin olit sen saanut reilulla 12.7 kilolla. Toki hurjan hienoja osiakin pultattuna kiinni.

Hirta
02.06.2020, 08.19
Tänä kesänä aion oppia lisää uusia pyöränkäsittelytaitoja, hallita dropit ja hypyt paremmin sekä vierailla paikallisessa bikeparkissa ensimmäistä kertaa ikinä!

Laajavuoren bikeparkkiin on vielä 99e kausari tarjous voimassa :cool:

msuomal
02.06.2020, 08.52
Laajavuoren bikeparkkiin on vielä 99e kausari tarjous voimassa :cool:
Jepu, varasin omani sieltä. Kampanja toteutuu myös. Nyt vaan jäin miettimään, että miten tuo Reverb AXS ja hissikapula sopii yhteen 🤔. Siinä on se akku just satulan alla ikävästi.

Laars
02.06.2020, 10.05
AXS on niin helppo ottaa pois, kun ei ole kaapelia, että jos hissipyöräilyä tulee tehtyä paljon niin ostaisin melkein jonkun halvan perustolpan sitä varten. Alhaalla se tolppa on kokoajan kuitenkin noissa hommissa.
En tosin usko, että se akku on ongelma, kapulan saa laitettua siihen heti tolpan clampin päälle, toki jos tolppa on täysin pohjassa, niin sitten.

Se kapula naarmuttaa tolppaa myös aika mukavasti, että halpa tolppa siinä mielessä myös hyvä, niin ei tartte suojailla sitä.

msuomal
02.06.2020, 11.47
AXS on niin helppo ottaa pois, kun ei ole kaapelia, että jos hissipyöräilyä tulee tehtyä paljon niin ostaisin melkein jonkun halvan perustolpan sitä varten. Alhaalla se tolppa on kokoajan kuitenkin noissa hommissa.
En tosin usko, että se akku on ongelma, kapulan saa laitettua siihen heti tolpan clampin päälle, toki jos tolppa on täysin pohjassa, niin sitten.

Se kapula naarmuttaa tolppaa myös aika mukavasti, että halpa tolppa siinä mielessä myös hyvä, niin ei tartte suojailla sitä.
Hyviä huomioita! Voisi ollakin paras vaihtoehto vaihtaa dropperi pois. Mähän en ole toistaiseksi mennyt kertaakaan hissillä fillarilla (laskettelua tosin on takana 6-vuotiaasta asti), joten uusia kokemuksia (lue säheltämistä) on tulossa siinäkin. Ei ole mitään hajua kuinka helposti se kapula esim. sitten nousisi ylöspäin pitkin tolppaa vaikka siihen clampin päälle sen saisi osutettua. Tuo naarmuttaminen on myös hyvä ottaa huomioon, en haluaisi räpeltäessä sen kapulan kanssa pilata kalliin tolpan liukuputkea eli se pitäisi olla ihan alhaalla, mutta sitten se akku on siinä heti tyrkyllä. Pitääpä kattoa jotain halpaa aluputkea.

hece
02.06.2020, 12.18
Mahdollisesti olen myös menossa ekaa kertaa (Laajikseen) hissimäkeen tänä kesänä, ja tuo hissikapulahomma myös mietityttää. Vähän keskusteluja luin niin osa laittaa kapulan perseen alle? Näkyy olevan kahta koulukuntaa tässäkin. Normaalin dropperin irroitus hissimäkeä varten ei ole vaihtoehto.

Laars
02.06.2020, 12.34
Saa sen kapulan tuohon perseen taakse tai hieman perseen ja penkin väliin myös. Vähän epämiellyttävä, mutta turvallisempi fillarin kannalta.
Miellyttävin omasta mielestä on niin, että istuu penkillä, roikuttaa toista jalkaa alhaalla ja kapula tolppaa/takareittä vasten. Toinen käsi tangossa ja toinen kapulan yläpäässä. Kädellä/jalalla saa pidettyä sen kapulan aikalailla paikallaan. Samalla saa kivasti lepuutettua jalkoja hissimatkan aikana.

Hirta
02.06.2020, 12.35
Tein vanhaan pyörään sisäkumista sopivan kokoisen suikaleen dropseatin suojaksi ja nippusiteillä kiinni. Toimi mainiosti :)

https://i.imgur.com/vn4lQ7F.jpg

Tuntsan Palo
02.06.2020, 14.43
Me jotka olemme ajaneet Parkeissa ammoisina ulkopuolelle kaapeloitujen Reverbien aikana laitamme edelleen kapulan vanhasta muistista perseen eikä hissitolpan taakse. Eli tuosta ei ole syytä olla huolissaan.

msuomal
02.06.2020, 17.09
Stamina 140 olis kyllä varmaan mahtava pyörä yleisajoon. Melko kevyeksikin olit sen saanut reilulla 12.7 kilolla. Toki hurjan hienoja osiakin pultattuna kiinni.
Oon ollu kyllä todella yllättynyt miten hyvä se on polkea huolimatta 140 joustosta. Anti-squatti on tuossa pyörässä kunnossa ja silti jousitus pysyy tosi herkkänä. Vaihdan varmaan hiilarikiekoille vielä pykälää kevyemmät renkaat kuivan kelin pitkille reissuille. Aika nopeasti saa pyörästä kevyemmän. Lähimaastojen polkuja on ollu ilo päästellä noilla 2,6” enskakumeilla, kun ilmatilaa on reilusti ja se entisestään parantaa herkkyyttä pienessä nypytyksessä. Siinä konffissa painoa tulee 14kg:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/06/02/pole-stamina-140-ekat-speksaukset/

Eilen lenkillä painin ylös muutamat todella jyrkät, tekniset nousut ja tuo kyllä loistaa siinäkin. Sitten ku keulan kääntyy alamäkeen, niin huhhuh, että on varman olonen laite. Tämmönen vanha koirakin oppii uusia temppuja 😝.

msuomal
12.06.2020, 22.19
Mahdollisesti olen myös menossa ekaa kertaa (Laajikseen) hissimäkeen tänä kesänä, ja tuo hissikapulahomma myös mietityttää. Vähän keskusteluja luin niin osa laittaa kapulan perseen alle? Näkyy olevan kahta koulukuntaa tässäkin. Normaalin dropperin irroitus hissimäkeä varten ei ole vaihtoehto.
Oletko jo käynyt? Mä kävin nyt ekan ja tokan kerran Laajiksessa ja koska en itsekään löytänyt oikein mistään ohjetta tai fiiliksiä tuosta hissinoususta, niin oman todella lyhyen aloittelijan kokemukseni perusteella kirjoittelin "ohjeet" tähän hommaan sekä muutaman sanan reissuista:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/06/12/eka-ja-toka-kerta-ohjeet-ankkurihissiin-bikepark-aloittelijalle/

miumau
14.06.2020, 14.51
Laajiksessa on vahti siellä ala-asemalla, jolta voi kysyä neuvoa ja voi myös näytellä uusavutonta jolloin he laittaa sen kapulan siinä liikkeelle lähtiessä satulatolpan taakse. Machinessa kapula sopii oiken hyvin sen klampin alle siinä on just sopiva kohta sille. Evolinkissä voi joko laittaa klampin ylä tai alapuolelle riippuen siitä kuinka paljon tolpan putkea on näkyvissä sen tolpan kauluksen alla. Staminasta en osaa sanoa mikä siinä olisi sopiva kohta.
Eikö siitä Sramin tolpasta voi jättää sen patterin kotiin jos pelkää sen rikkoutuvan, tuolla mäessähän sitä ei tarvi paljon nostella ylöspäin. Naarmuja siitä kapulasta toki tulee joten jos haluaa säilyttää kaiken uuden näköisenä niin kannattaa siten jokin suoja värkätä tolpalle tai rungolle. Dropperin liukuputkea ei tietenkään kannata naarmuttaa, joten tolppa kannattaa pitää hississä ala-asennossa.

msuomal
15.06.2020, 10.41
Laajiksessa on vahti siellä ala-asemalla, jolta voi kysyä neuvoa
Henkilökunta oli kyllä todella avuliasta ja ystävällistä. Muut kuskitkin tosi mukavia. Siellä näkyi useita Poleja, ainakin yksi Stamina 180 ja monta Evolinkkiä.


Eikö siitä Sramin tolpasta voi jättää sen patterin kotiin jos pelkää sen rikkoutuvan, tuolla mäessähän sitä ei tarvi paljon nostella ylöspäin.
Tämä ei oikein toimi, koska kun akun irroittaa, niin siitä jää semmoinen heikon näköinen salpa lärpättämään. Ei tartteis kapulan osua ku kerran siihen, niin kiinnitysmekanismi menis melko varmasti rikki. Hyvin pääsi kuitenkin ylös pitämällä kapulaa takapuolessa rungon tai tolpan sijaan. Persaukseen ei tullu edes naarmuja.

Hyvin tuntui tuo Stamina 140 toimivan Laajiksen reiteillä vaikka kyllähän tuossa puuhassa tulee mieleen, ettei siitä lisä 40mm joustosta ainakaan haittaa olisi. Toisaalta sitten olisiko siitä haittaa muussa normaalissa trail ajossa, jossa pyörä kuitenkin sen 90% ajasta on. Nuo ilmajousituksen komponentit on kuitenkin kehittynyt selvästi. Aiemmin jouduin vanhassa Pikessä (sekä oikeastaan kaikissa muissa ikinä omistamissani keuloissa) säätämään paineen hieman liian korkeaksi, että keskialueella riitti tukea hitaammassa teknisessä ajossa (ettei keula sukella pienistä tökkäsyistä) ja joustomatkasta jäi käytännössä tämän takia käyttämättä osa. Nyt tuossa uudessa 2021 mallisessa Pikessa on parannusta tapahtunut, keulaa voi ajaa matalammalla paineella, saada koko joustomatkan käyttöön, mutta ikävää sukeltelua ei silti tapahdu. Tämä oli yksi syy miksi en 180mm keulaa halunnut, kun pyörän vaihtoa mietin.

Toisaalta tietysti poljettavuus ja perän jouston kantavuus oli yksi asia mikä mietitytti 180mm joustossa. Jos poljettavuus on samalla tasolla 180:ssä kuin se on 140:ssä, niin lopulta ehkä sekin olisi voinut toimia. Polella sanotaan, että 180:nen on hyvä parkista XC ajoon, mutta en ole ihan varma, että onko heidän XC ja mun XC on ihan sama asia :). Tietysti Stamina 180:sen runko on myös hieman 140:stä painavampi. Samalla tietysti kestävämpi. Noh, joka tapauksessa tämä Stamina 140 on erittäin hyvä allrounder, jolla mielellään polkee pitkätkin maastolenkit, mutta sillä voi hoitaa myös nuo parkkiajot ainakin parin kerran kokemuksella :).

hece
23.06.2020, 10.56
Oletko jo käynyt? Mä kävin nyt ekan ja tokan kerran Laajiksessa ja koska en itsekään löytänyt oikein mistään ohjetta tai fiiliksiä tuosta hissinoususta, niin oman todella lyhyen aloittelijan kokemukseni perusteella kirjoittelin "ohjeet" tähän hommaan sekä muutaman sanan reissuista:
https://urkkaavaspeksaaja.blog/2020/06/12/eka-ja-toka-kerta-ohjeet-ankkurihissiin-bikepark-aloittelijalle/
Hyvää tarinaa. Kävin viikko sitten ja ostin myös kausikortin kun halvalla sai (ja virikerahalla). Mukana oli kaveri jolla oli muutaman kerran kokemus reiteistä, Laajavuori itsessään on minulle erittäin tuttu frisbeegolfin tiimoilta. Olihan se hurja jännää. Pyöränä siis Evolink 140, joka on hyvin hissiajeluun varustettu eli nelimäntäiset Zeet 203/180 levyin, 2.6 Vigilante Tough High Grip / 2.6 Hans Dampf Apex Speedgrip -rengastus inserteillä. Keulalla 160mm Lyrik Select. Kuski oli vähemmän tottunut noin jyrkkiin alamäkiin, isoihin droppeihin ja hyppyihin. Jyväskylän kivikko-juurakkoa, myös alamäkeen, on tullut muutama vuosi painettua mutta onhan se eri kun mennään oikesti jyrkkää alas. Ja hypyt ja dropit, etenkin tuossa mittapuussa, on vielä hakusessa. Alas kuitenkin päästiin yhdeksän kertaa ja hauskaa oli. Avaruuspöly oli liukasta ja lopussa tulikin vedettyä lipat kun jarrutin ja käänsin ennen pientä droppia (aurinkorinteen eka, hissin vieressä) ja eturengas luisti alta. Kuin ihmeen kaupalla vain tanko kääntyi ja kuskin selvisi naarmuilla. Myöhemmin toki vähän jomotti selässä mustelma. Paremmat polvarit ja kyynärsuojat laitoinkin jo alesta tilaukseen, tosin RCZ:stä niin menee vähintään kuukausi. Full face olisi varmaan hyvä myös...

Hissikapulan laitoin joka kerta satulan alle. Ihan hyvin se meni, mutta tietysti kovamuovisena vähän kolisi ja liukui satulan takana, kättä piti pitää koko ajan ettei karkaa. Pitää kokeilla myös perseen alle laittoa, tai sitten sisäkumista yllä olevan mallin mukaan. Polen satulakulma tosin on niin jyrkkä niin kapula oli puoliksi istuimen alla, sinnekin tarvitsee jotain.

jullli
14.05.2021, 15.14
miksihän nuo polen jyrsityt rungot on jätetty nuin karkealle jyrsitylle pinnalle? jos oli kiillotettu kiiltäväksi, olisi runko hiukan keveämpi ja huomattavasti kestävämpi. pelkän ulkonäön takia?

Sambolo
14.05.2021, 15.31
Millä tavalla se olisi kestävempi jos materiaalia poistetaan? Enivei, kestävyys tuskin ongelma nykymalleissa.

paaton
14.05.2021, 17.05
Millä tavalla se olisi kestävempi jos materiaalia poistetaan? Enivei, kestävyys tuskin ongelma nykymalleissa.

Onhan. Murtuminen tapahtuu kulmista.

jullli
14.05.2021, 20.29
Millä tavalla se olisi kestävempi jos materiaalia poistetaan? Enivei, kestävyys tuskin ongelma nykymalleissa.

murtuma lähtee aina pinnan epäjatkuvuuskohdasta ja niitä on miljoonia tuommoisessa karkeassa työstöjäljessä

F. Kotlerburg
14.05.2021, 20.44
Saattaa olla myös kustannuskysymys, vaikka ei kai se kestävyys tuolta osin ole ongelma ollut, kun saumoistahan nuo porsii.

paaton
14.05.2021, 20.48
Tosiaan lujempi ja kevyempi se olisi sileäksi kiillotettuna, mutta valmistus tulisi maksamaan taas lisää rahaa. Ei se siitä yksinään sileäksi muutu.

Ulkonäön kannalta koneistusjälki on aina hienoa.

J.Kottenberg
14.05.2021, 22.09
murtuma lähtee aina pinnan epäjatkuvuuskohdasta ja niitä on miljoonia tuommoisessa karkeassa työstöjäljessä

Noin minäkin olen asian ymmärtänyt. Joskus katselin kun isot pojat rakensi kisamoottoreita ralliin. Tietyt paikat lohkossa kiilloitettiin huolellisesti murtumien estämiseksi.

Tuollaisen rungon ja takahaarukan kiilloitus olisi varmasti aika iso työ ja veisi aikaa. Tottakai kiiltävä pinta olisi hieno. Mutta kun alumiini on pehmeää niin se naarmuuntuu aika helposti, ja kiiltävästä pinnassa naarmut näkyy aika selvästi. Koneistusjälki on huolettomampi. Ja monen mielestä koneistettu jälki on myös nätti, sekä eräällä tavalla Polen tavaramerkki. Muilla ei taida olla samanlaista. Ja kuten edellä todettiin, liitoskohdat ovat kriittisempiä murtumia ajatellen.

NikHa
14.05.2021, 22.37
Kärsisköhän jäykkyys kiilotuksesta? Vrt lentokoneitakin tehtiin joskus aaltopellistä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

kmruuska
14.05.2021, 22.42
Kärsisköhän jäykkyys kiilotuksesta? Vrt lentokoneitakin tehtiin joskus aaltopellistä.


Aaltopellin jäykkyys tulee siitä aaltoprofiilista. Vaikka sen kiillottaisi se olisi uskoakseni yhtä jäykkää. Vaikea kuvitella miten kiillotus siihen vaikuttaisi.

jullli
14.05.2021, 22.56
Kärsisköhän jäykkyys kiilotuksesta? Vrt lentokoneitakin tehtiin joskus aaltopellistä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

itse lentokoneiden kans touhuan ja siellä kiillotetaan kaikki kantavat rakenteet

NikHa
14.05.2021, 23.18
Eikös polen rungoissa se rypytys ole putkien suuntaisesti? En ole luonnossa nähnyt niin en tiedä kuinka paljon materialia silittelemällä lähtis.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

NikHa
14.05.2021, 23.27
Aaltopellin jäykkyys tulee siitä aaltoprofiilista. Vaikka sen kiillottaisi se olisi uskoakseni yhtä jäykkää. Vaikea kuvitella miten kiillotus siihen vaikuttaisi.No tarkotin lähinnä rungon tasottelua. Lähikuvissa koneistusjälki on niin karkeeta että näyttää jo aaltopelliltä.

Lähetetty minun SM-A202F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
15.05.2021, 12.32
En ole kuullut yhdestäkään murtumasta vielä.

jullli
15.05.2021, 17.31
En ole kuullut yhdestäkään murtumasta vielä.
en epäile etteikö kestäisi mutta mielestäni erikoinen toteutus kun on turhaan tehty heikompi ja raskaampi rakenne kun olisi samalla työllä saatu kestävämpi ja kevyempi

paaton
15.05.2021, 17.49
en epäile etteikö kestäisi mutta mielestäni erikoinen toteutus kun on turhaan tehty heikompi ja raskaampi rakenne kun olisi samalla työllä saatu kestävämpi ja kevyempi

Olet oikeassa ja sitten täysin väärässä.

Nuo jäljet syntyvät siitä, kun jyrsitään muoto mahdollsimman nopeasti valmiiksi. Jos halutaan sileämpi jälki jyrsimällä, niin koneistusaika kasvaa julmasti. Tai sitten joudutaan käyttämään jotain erillistä viimeistelytapaa.

Eli missään nimessä kiiltävämpää pintaa ei saada samaan hintaan.

https://polebicycles.com/wp-content/uploads/2021/04/Stamina-180-Frameset-Gold-Kitsuma-scaled.jpg

Jami2003
15.05.2021, 18.46
Tuollaisessa konstruktiossa noilla voimilla tuolla pinnalaadulla vs kiilloitetumpi pinnanlaatu ei ole mitään käytännön merkitystä.

Minusta tuo selvän koneistusjäljen jättäminen on hieno. Koska virheetöntä peiliä on vaikeaa saada todennäköisesti ainut vaihtoehto olisi maalit pintaan jos ns sileää pintaa haluttaisiin.

Kiituri
15.05.2021, 20.19
^samaa mieltä tuo koneistusjälki tekee pyörästä upean.