PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ribble CGR



Pexi
06.09.2019, 20.07
Aloitan oman säikeen Ribble CGR fillarille pitääkseni ainakin omat juttuni ja valokuvaspämmini poissa tuosta yleisemmästä Gravel Gringing ketjusta. Oma fillarini on CGR Ti, se titaaninen versio, mutta tähän samaan ketjuun mahtunevat tarinat, kuvat ja kyselyt myös muista ja muiden CGR:stä.

Todennäköisesti tuuppaan tähän säikeeseen valokuvia kyllästymiseen asti. Yrittäkää kestää tai jättäkää väliin jos ei kiinnosta.

https://photos.smugmug.com/photos/i-FxPg7Nq/0/7968ee40/X2/i-FxPg7Nq-X2.jpg

Pexi
06.09.2019, 20.10
Aloitetaan alusta, eli pyörän tilauksesta ja toimituksesta.

Ribblen nettipalvelussa pystyy jossakin määrin configuroimaan oman fillarinsa. Itselläni isoin pohdinnan aihe oli 1x vai 2x, kun ajomaastoni on enempi vuoristoista. 2x Di2 Ultegra hävisi valinnassa 1x Rivalille, koska 1x oli jotain uutta josta halusin kokemusta täällä vuorillakin ja Shimpoista puuttuu - jostain päässäni olevasta syystä - joku vetovoimatekijä. Di2:set on sitäpaitsi jo tuttuja sähkömaasturistani. Viisainta olisi varmaan ollut ottaa pelkkä runko ja rakentaa siitä itselle just mieleinen, mutta halusin pyörän ajoon asap ja ajokokemuksien pohjalta sitten päättää mihin suuntaan komponentteja vaihtuu.

https://photos.smugmug.com/photos/i-5j5bVHh/0/a4ffa5ee/X2/i-5j5bVHh-X2.jpg

Pexi
06.09.2019, 20.14
Toimitus

Pyörä toimitettiin melkein pari viikkoa etuajassa, siis reilusti ennen tilausvaiheessa luvattua päivämäärää. Ennen toimitusta sain useita sähköposteja, joissa kokoonpanon ja toimituksen valmistelun edistymisestä kerrottiin hienosti. Tästä jäi hyvä fiilis, homma vaikutti ammattimaiselta, prosessit kunnossa.

Paketti tuli perille hyväkuntoisena. Pahviboxi, jossa pyörä toimitettiin vaikutti tukevalta ja hyvin suunnitellulta. Etupyörä paikalleen, tanko kiinni stemmiin, satula paikalleen ja ilmaa renkaisiin niin pyörä oli ohjeiden mukaan ajokunnossa.
Paitsi että... eihän se näin ollut. Kokoonpano oli hutiloitu sen verran huolella, että onneksi ei ollut ensimmäinen fillarini. Nyt homma ei enää vaikuttanut kovinkaan ammattimaiselta, kun mun kirjassa aivan selvien virheiden lista näyttää murheelliselta:


Etuhaarukan kaulaputki oli 0.5 mm liian pitkä. Ohjauslaakeri oli siis jäänyt kokoonpanossa väljälle, eikä kiristynyt mukana tulleilla spacereilla.
Kumpikin rengas pompotti, koska ne eivät nousseet kunnolla vanteelle. Syyksi paljastui, että kankainen vannenauha oli vedetty paikoitellen "hyllylle".
Vaihteet olivat kokonaan säätämättä. Sekä ylä- että alaraja tiputti ketjun ja b-tension oli niin pielessä, että häkin ylempi rulla rallatti isoimpaan sprockettiin.


Vähän ehkä enemmän mielipideasioita, mutta juttuja jotka mun mielestä olivat pielessä:


Kaikki rungon pikkuruuvit, pullotelineiden, lokarien ja tavaratelineen kiinnitykseen käytettävät ruuvit olivat alle sormitiukkuudessa, aivan löysällä.
Toisaalta taas takapakka oli järkyttävän kireällä, vedetty kai jollain pulttipyssyllä kiinni.
Kahvat oli asennettu erikoiseen asentoon tangossa, dorkasti ja epämukavasti. Kuva yllä.


Vaihteiden säätöhommista ja rengasasennusten korjaamisista huolimatta ehdin kuitenkin vielä samana iltana ensimmäiselle koeajolle vuorenrinnettä ylös Gourdoniin. Reissusta jäi kuviakin.

https://photos.smugmug.com/photos/i-vHwVHr5/0/bcbdc903/X2/i-vHwVHr5-X2.jpg

Paluumatka Gourdonista oli kilvanajoa sateen kanssa ukkosen vyöryessä vuoren yli. Neulansilmiin jarruttaessa aloin epäilemään, että jossain ohjauslaakerin tai etujarrujen paikkeilla on jotain väljää. Syyksi paljastui tuo liian pitkä kaulaputki ja korjaus oli helppoa ohut spaceri lisäämällä, mutta tässä vaiheessa kotiin päästyäni kävin jo kaikki mahdolliset pultit ja mutterit läpi ja yritin varmistaa ettei lisäylläreitä enää jäänyt.

Pyörä painoi tuossa alkuperäisessä ajokunnossa hissitolppineen, paksuine renkaineen ja polkimineen 10.4 kg. Pyörä tuntui hyvältä, paljon paremmalta kuin kumpikaan maantiepyöräni, mutta ei aivan täydelliseltä - tässä minulla oli vertailukohtana paitsi ne maantiefillarini, niin myös Suomen halpa gravelini, Kona Rove NRB, jonka geo on kai sattuman oikusta kuin tehty itselleni. CGR Ti on mittataulukon mukaan tosi lähellä samaa kuin Rove NRB, vain muutama milli eroa siellä täällä, niinpä alkoi ajoasennon viilaus ja hirveä tuunaus.

Pexi
06.09.2019, 20.23
Pikakelauksella tähän hetkeen, pyörä näyttää juuri nyt tältä

https://photos.smugmug.com/photos/i-JbM9G49/0/0a604d14/X2/i-JbM9G49-X2.jpg

Tähän mennessä on vaihdettu nyt alla olevat komponentit:


Joustotolppa: Cane Creek eeSilk
Satula: WTB Volt Team
Kiekot: ZIPP 303 Firecrest 650B Carbon
Tanko: Salsa Cowchipper Carbon
Stemmi: Onoff Sulfur 60 mm, 17°
Kammet: SRAM RED AXS DUB Mono 44T
Keskiö: SRAM DUB BSA 68
Kasetti: Sunrace 11-42
Polkimet: Crank Brothers Eggbeater 11
Jarrulevyt: HOPE Road 6 hole Orange - 160 mm
Renkaat: Schwalbe G-One Speed 50-584

Alkuperäisosina on edelleen


Takavaihtaja: SRAM Rival long cage
Vaihtajat/kahvat: SRAM Rival 1 HRD


Painoa on nyt 8.96 kg polkimineen, 2x rosteripullotelineineen ja Garminin pidikkeineen, ajokunnossa.

Jotain säätöjä on vielä tulossa, mutta niihin palataan sitten aikanaan.

Detaljeja:

https://photos.smugmug.com/photos/i-qv9cDhk/0/08f15ba6/X2/i-qv9cDhk-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-kCfrTCw/0/8f1fac9f/X2/i-kCfrTCw-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-xFfN9s3/0/1e5f801d/X2/i-xFfN9s3-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-FVJVFcW/0/b7c1e4c8/X2/i-FVJVFcW-X2.jpg

Pexi
06.09.2019, 20.35
Kommentteja kuulen mielelläni laidasta laitaan. Vaikka oma näkemys on vahva, niin asiat tuppaavat jalostumaan kollektiivisen ajattelun myötä. Rohkeasti vaan huutelua siis, kiitos, arvostan.

maapaa
06.09.2019, 21.24
Ainut mikä omat silmät saa karsastamaan on tuo ylös sojottava stemmi.
Muuten kyllä varsin menevän näköinen peli.

Firlefanz
06.09.2019, 22.38
Taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus että nämä gravel-pyörien lyhyehköt stemmit sojottavat ylös? (Mullakin on sellainen, joten silmä on jo tottunut.)


Mulla ei ole kompetenssia sanoa yhtään mitään muuta kuin että on hieno - ja että en olisi uskonut miten suuren eron WTB-n tanwall-renkaiden vaihtuminen Schwalben tanwall-renkaisiin voisi tehdä. Ruma ruskea sävy vaihtui vaaleampaan et voilà, titaanirunko, "hiilikuidun väriset" vanteet ja tanwall-renkaat ovat kuin ovatkin yhteen sopiva ja oikein toimiva kombinaatio!

nure
07.09.2019, 09.53
Tyylikäs ja suht kevytkin mutta nuo renkaat tökkii itseäni...

nure
07.09.2019, 12.11
Uteliaana rakentelijana kiinnostaa myös budjetti...

Pexi
07.09.2019, 22.04
Budjettihommaan löytyy tarkka vastaus täältä: https://www.youtube.com/watch?v=qS1F-43jGlI

Mutta, tänään mentiin asfaltilla. 75 km, matkalla Cat 1 nousu Col de Vence, joka on hyvä referenssinousu oman kunnon ja pyörän tuuninkien testaamiseen. Stravassa KOM 23:43 , Romain Bardet kakkosena ajalla 23:45. Oma 2014 ajettu PR on 42 min ja sekunnit päälle. Tänään CGR:llä 56 minuuttia retkeilytempolla ja 1.7 kg painaneella tankosäkillä. Kapearenkaiset maantiepyöräni on mulle tarpeettomia, se varmistui, tämä vauhti riittää tällä kunnolla ja jalalla.

Col de Vencen nousu on tuossa alla olevassa lenkin profiilikuvassa välillä 30-40 km.

https://photos.smugmug.com/photos/i-WVL7DjS/0/4332ee75/L/i-WVL7DjS-L.jpg


https://photos.smugmug.com/photos/i-57CmtVh/0/a8aef3a2/X2/i-57CmtVh-X2.jpg

Pexi
07.09.2019, 22.16
Gravel Grinding ketjussa oli joku aika sitten polemiikkia väärän värisistä renkaista. Nyt värivertailuun on käytettävissä autenttista kuva-aineistoakin: CGR Ti monster-truck versiona

https://photos.smugmug.com/photos/i-wmgFs6w/0/235151b8/S/i-wmgFs6w-S.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-gLpTJCp/0/0057519f/X2/i-gLpTJCp-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-45S64rn/0/db1e2fb6/X2/i-45S64rn-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-g8V9t35/0/2e193c3d/X2/i-g8V9t35-X2.jpg

plr
08.09.2019, 02.09
Mustarenkainen näyttää hyvältä!

Firlefanz
08.09.2019, 08.38
Sehän on selviö - mutta toisaalta pyörä menettää jotain; ehkä sellaisen poikkeavan uskalluksen, omanlaisuuden haun vaikutelman. Kuka tahansa osaa valita mustan pyörän tai kauttaaltaan täysmustat osat tietäen ettei silloin voi ainakaan mennä ulkonäön suhteen pahasti pieleen.

Jos mentäisiin ulkonäölliset seikat etusijalla, haarukan ja stemmin anodisoinnilla(*) olisi voitu hakea väriä ja niin sanottua persoonallisuutta. Toinen keino olisi ollut rohkeampi värivalinta tankonauhaa ja satulaa hankittaessa.

Mutta hitot niistä! Laittakoon kuski vaikka sateenkaarenväriset ajovehkeet, kultaisen kypärän ja tähtilippukuvioiset juomapullot:-)

(*) Jotenkin tähän malliin (https://22bicycles.com/products/drifter-ready-made).

Pexi
08.09.2019, 21.36
Mustarenkaisen ulkonäössä on oma viehätyksensä, mutta tuo rengasasennus tuskin jää itselläni minkäänlaiseen käyttöön, setti on suloiset 1.1 kg painavampi (punnittu) kuin G-One Speedit Zippin vanteilla. Renkaat vaan sattui roikkumaan tallin seinällä turhan panttina, jääneet vaimon sähkäristä. Mutta jos joku joskus miettii kuinka leveä rengas CGR Ti:n alle menee, niin nuo Pythonit on ihan rajoilla, mitattu leveys 54 mm Hopen 23mm ID vanteilla.

https://photos.smugmug.com/photos/i-pnS7RdL/0/7f7909b5/XL/i-pnS7RdL-XL.jpg

Nuo nimellismitaltaan 50-584 Speedit on muuten Zippin 21 mm ID vanteella oikeasti 47 milliset. Ne WTB Horizon 47-584:t oli samoilla vanteilla 45 milliset.

Eilen mentiin asfaltilla, tänään työnsin gravelilla. G-One Speedien pidon rajakin tuli testattua, eturengas lähti mutkassa alta melko varoittamatta, seurauksena hiekkaihottumaa kyynärpäässa ja polvessa, naarmuja kypärässä ja vaihtajan kahvassa, tankoteipit menee vaihtoon. Taisin ottaa lukuakin hetken aikaa, kun havahduin selälläni siihen että aiemmin ohittamani noutaja nuuski naamaani. En vaan osaa.

https://photos.smugmug.com/photos/i-T8fZQF3/0/e88f9459/X2/i-T8fZQF3-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-6JZt7DB/0/2c27546d/X2/i-6JZt7DB-X2.jpg

Pexi
08.09.2019, 22.36
Rengaspaineistakin piti mainita, kun nuo paksut kumit tuntuu olevan paineistansa herkkiä kuin pastellisävyt.

Eilen ajelin suht hyvällä asfaltilla tyytyväisenä 36/38 psi paineilla (etu/taka). Tänään jostain syystä päätin korottaa paineet 38/40 psi tasolle. Jo nousuosuuden öljysoralla funtsin, että nää kiekot pompottaa, mutta pienemmälle tielle käännyttyäni oli aivan pakko tiputtaa paineita ihan summamutikassa ja näppituntumalla. Lopputulos oli miellyttävä, tosi iso vaikutus. Kotona mittari kertoi, että olin tiputtanut paineet renkaan kyljessä kerrottuun 32 psi minimiin. Tarkkaa hommaa on.

Pexi
11.09.2019, 21.34
Rullasin uudet tankoteipit tankoon. Kaatumisessa arpeutuneet Supacazin teipit eivät jättäneet mitään liimajäämiä, mikä on hienoa ja erittäin hyvä asia. Saa nähdä kuinka on näiden uusien Dedan teippien kanssa, mutta ainakin asennusmielessä nämä olivat tosi helpot ja miellyttävät, just sopiva joustavuus.

Firlefanzu ehdotteli vähän räväkämpää värimaailmaa teippeihin, mutta taisin mennä ihan päinvastaiseen suuntaan.

https://photos.smugmug.com/photos/i-TWqJ2PJ/0/387901c0/X2/i-TWqJ2PJ-X2.jpg

Joka tapauksessa hurjaa kevennystä on nyt ilmassa.

https://photos.smugmug.com/photos/i-3PtffqZ/0/3fc3628f/X2/i-3PtffqZ-X2.jpg

Ja loppuun vielä kolmas kuva, jossa näkyy kuinka hienosti nuo vanteiden golfpallodimplet synkkaa G-One Speedien kanssa. Ja koska sattui olemaan niin hieno valo.

https://photos.smugmug.com/photos/i-VVNTwZN/0/d591d97a/X2/i-VVNTwZN-X2.jpg

F. Kotlerburg
11.09.2019, 21.42
Pystyykö tuolta konfiguraattorista jotenkin muuttamaan jarrujen puolen eurooppalaisemmaksi?

Pexi
11.09.2019, 22.59
Pystyykö tuolta konfiguraattorista jotenkin muuttamaan jarrujen puolen eurooppalaisemmaksi?

Ei onnistu siellä configuraattorissa, mutta sähköpostilla kyllä, alla vastaus omaan kysymykseeni tästä samasta asiasta:



Thank you for contacting us,
Yes, this is possible.


Once you have placed your order simply reply to this email to let me know and i will add a note to your order for the attention of the production manager that you wish for this to be built with continental brake format.

tatu.lahdelma
24.09.2019, 12.37
Onko tullu viimeisten jälkeen muutoksia kokoonpanoon?
Enä onko ajot muuttuneet mukavammiksi jos vertaa Kona Rove NRB?
Ehkä hieman polttelis ajatus omasta cgr:stä.

Sandels
24.09.2019, 15.09
Jännitystä elämään - tänään laitettu tilaus vetämään pre-brexit-CGR:stä.... Toivottavasti kaikki menee OK ja saavat kamppeen uunista ulos ennen kuin setä-Boris sössii hommat!

Pexi
24.09.2019, 17.31
Onko tullu viimeisten jälkeen muutoksia kokoonpanoon?
Enä onko ajot muuttuneet mukavammiksi jos vertaa Kona Rove NRB?
Ehkä hieman polttelis ajatus omasta cgr:stä.

Ribbleltä tuli pari vaihtajankorvaketta varaosiksi, siinä suurimmat komponenttipuolen tapahtumat viime ajoilta. Mutta ei hätää: tavaraa on kyllä tilauksessa :)

Rove NRB:hen en oikein osaa kunnollista vertailua tehdä, kun ajoympäristöt on niin erilaisia, NRB on Espoossa ja CGR Meri-Alpeilla. Tällä hetkellä ajattelen, että NRB on vakaampi ajettava ja CGR taas hätäisempi. Kummatkin on hyvin mukavia.

Hower
24.09.2019, 18.23
Järjettömän hienon näköinen fillari varsinkin noilla värikumeilla!
Tosin näin amatöörinä täytyy ihmetellä, että ostetaan todella hinnakas vempele ja päädytään vaihtaamaan siihen kaikki? osat.. Lienee harrastuksen luonne.
"Tähän mennessä on vaihdettu nyt alla olevat komponentit:



Joustotolppa: Cane Creek eeSilk
Satula: WTB Volt Team
Kiekot: ZIPP 303 Firecrest 650B Carbon
Tanko: Salsa Cowchipper Carbon
Stemmi: Onoff Sulfur 60 mm, 17°
Kammet: SRAM RED AXS DUB Mono 44T
Keskiö: SRAM DUB BSA 68
Kasetti: Sunrace 11-42
Polkimet: Crank Brothers Eggbeater 11
Jarrulevyt: HOPE Road 6 hole Orange - 160 mm
Renkaat: Schwalbe G-One Speed 50-584"


Btw. Mulla on Focus Paralane di2, jota myytiin "endurance road bike"-lajikkeena niin kehtaako sitä mainita gravel-osiossa ollenkaan?
Toisaalta kun trendi on gravel niin nyt sitä myydään myös ilmauksella "gravel henkinen". Minkä pyörän tulinkaan ostaneeksi???

Pexi
24.09.2019, 18.42
Tosin näin amatöörinä täytyy ihmetellä, että ostetaan todella hinnakas vempele ja päädytään vaihtaamaan siihen kaikki? osat..

Heh. Et ole ainut ihmettelijä, itsekin olen sitä ihmetellyt.

Olen yrittänyt uskotella, että se syy on tuolla alkupään posteissa selitetty juttu, eli "Viisainta olisi varmaan ollut ottaa pelkkä runko ja rakentaa siitä itselle just mieleinen, mutta halusin pyörän ajoon asap ja ajokokemuksien pohjalta sitten päättää mihin suuntaan komponentteja vaihtuu." Ja omaatuntoani olen rauhoitellut sillä, että saan kierrätettyä CGR:stä yli jääviä osia tuohon NRB:hen ja ainahan sitä kakkoskiekot pitää varalla olla.

Ja Paralanelle nousee ainakin itseltäni peukku ylös.

tatu.lahdelma
24.09.2019, 20.03
Tähän mennessä on vaihdettu nyt alla olevat komponentit:


Joustotolppa: Cane Creek eeSilk
...






Mikä ollut suurimpana syynä vaihtaa joustotolppa? Itsekin miettinyt tuota kun arvostelun joskus luin.

Pexi
25.09.2019, 11.24
^ Mukavuudenhalu ja kokeilunhalu. Mun oikea reisiluu ja lonkkanivel pultattiin kasaan puolitoista vuotta sitten ja ne on vieläkin vähän iskuarkoja, kaikki vaimennus on hyväksi.
Ajossa tuota joustoa on ainakin itseni mahdoton havaita mitenkään muuten kuin mukavuutena.

Pexi
15.10.2019, 20.10
Olipa lähellä, että en onnistunut pilaamaan torstaina alkavaa syyslomamatkaani, kun sain eilen viimeinkin käsiini kauan sitten tilaamani "Jackoja-works special" osat ja ajattelin ne illalla heittää paikalleen. Takavaihtajan muunnos rissamalliseksi ei onnistunut, kun inline-vaijerinkiristin oli liian heppoinen ja jouduin palaamaan perinteiseen vaijerilenkkimalliin ja vanhaan vaijeriin, joka tietysti oli ehtinyt rispaantua. No, vaihteet toimii taas ja vaihtajaksi jäi Force, joten jotain edistystä sentään. Kuvittelen, että vaihto on nyt jopa vähän napakampi suoritus kuin Rivalissa. Rispaantuneella vaijerilla pärjätään siis nyt muutaman päivän loma-ajelut.

Pullotelineet ja jotain muita koristeosia vaihtui samalla ja punnituspaino on nyt 8.78 kg.

Pexi
17.10.2019, 23.37
Kaksi tykkiä.
https://photos.smugmug.com/photos/i-BLdLz84/0/f033ad74/X2/i-BLdLz84-X2.jpg

kurvaaja
08.11.2019, 21.06
Ruvennut kiinnostamaan kovin alumiiniversio CGR kovin ympärivuotiseksi pyöräksi. Työmatkat, gravelajot ja varapyöräksi maantiepyörälle. Hyviä arvosteluja (mm. https://off.road.cc/content/review/bikes/ribble-cgr-al-shimano-105-review-3627 ja https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/ribble-cgr-al) näyttää saaneen. 105 osasarjalla hintaa olisi reilu 1600€.

Kauanko Pexillä meni tilauksesta siihen, että pyörä oli kotiovella? Lisäksi hieman epäilyttää tilaaminen, kun luki Pexin raporttia, että pitää olla mekaanikko, että saa pyörän kasattua ja säädettyä ajokuntoon. Onko muilla tilauskokemuksia, että onko yhtä hutiloiden kasattu?

Sandels
10.11.2019, 21.30
Omani oli kohtuullisesti kasattu - kyllä se silti kaipasi pientä säätöä ja virittelyä, mutta mitään fataalia ei kokoonpanossa ollut. Tilauksesta toimitukseen meni noin kuukausi vaikka raamia oli varastossa tilaushetkellä.

Pexi
14.12.2019, 18.06
Ajelut ja pyöräaskartelut on jääneet kovin vähiin, mutta nyt varustin CGR:n talvikauteen ja pulttasin oikein läpälliset lokasuojat kiinni. Ne ei pyörää kaunista, mutta on niillä silti puolensa. Varsinkin jos mallina on Full Metal Fenders 650 Beast, niin kyllä ne graveliin passaa ilman suurta häpeän tunnetta. Tukevat laitokset, ei rämise, ei heilu.

https://photos.smugmug.com/photos/i-DzMxdXK/0/1ba6a0a1/X2/i-DzMxdXK-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-WZmsrKk/0/b04ef7a3/X2/i-WZmsrKk-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-x6N4rHh/0/bc4b000d/X2/i-x6N4rHh-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-45rLh69/0/d62533d2/S/i-45rLh69-S.jpg

MRe
14.12.2019, 18.58
Kieltämättä harvinaisen siistit. Täällä noille olisi kyllä käyttöä... Onkohan noi läpät hiukka overkill?

Pexi
14.12.2019, 21.56
Onhan ne overkill. Mutta just niinhän siinä yleensä käy, overkill-moodi iskee päälle.

paaton
14.12.2019, 22.03
Kieltämättä harvinaisen siistit. Täällä noille olisi kyllä käyttöä... Onkohan noi läpät hiukka overkill?

Ei ne ole. Takaläpästä kiittä kaveri. Lähes kaikki normi lokarit ovat takanatulijaa ajatellen aivan liian lyhyet. Tuo leveä etuläppä saattaa taas oikeastikkin pitää kuran poissa nilkoilta.

Firlefanz
14.12.2019, 22.54
Läpät eivät ole overkill, Tai hyvissä olosuhteissa joissa lokareitakaan ei oikeastaan tarvitsisi - mutta kun todella on märkää ja kuraista, voi aivan varmasti huomata eron ja perässäajava, jos sellainen on matkassa, huomaa myös.

Itse asiassa läpät voisivat olla pitemmätkin, kunhan ne taipuvat tai kiinnitys antaa myöten silloin kun ne osuvat johonkin.


PS Ruotsissa etuläpästä käytetään nimitystä egolapp ja takaläppä on tietenkin kompislapp.

JackOja
14.12.2019, 23.20
Tarviiko tuolla Pexin ajomaastossa lokareita? Ja miksei käikälettä ole vielä asennettu?

Pexi
14.12.2019, 23.38
Täällä tulee vettä Suomea harvemmin, mutta silloin kun sitä tulee, niin sitä saattaa tulla tappavan paljon. Nytkin on yhdeltä vakioreitiltäni puolet tiestä kadonnut rotkoon.

Käikäleen asennus on siirtynyt laiskuuden, Espoon muuton, työkiireiden ja muiden tekosyiden vuoksi. Suurin syy on kyllä kai nuo rungon sisäiset vaijerivedot... jospa tässä joululomalla rohkaistuisi.

https://photos.smugmug.com/photos/i-KpmgDfK/0/d8b80b3f/L/i-KpmgDfK-L.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-DNT8bQx/0/f09c2d0d/XL/i-DNT8bQx-XL.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-XHBFC5V/0/bf619699/XL/i-XHBFC5V-XL.jpg

JackOja
14.12.2019, 23.50
...Suurin syy on kyllä kai nuo rungon sisäiset vaijerivedot...

Hmmm... kai ymmärrät, ettei sun tarvitse kun katkaista vaijeri siitä kiinnityskohdasta, vaihtaa käikäle ja kiinnittää vaijeri takaisin ja säätää vaihteet? Vaijeria ei tarvitse kokonaan vaihtaa koska sitä tarvitaan lyhyempi pätkä.

En siis ymmärrä miten vaijerinvedot voisivat vaikuttaa asian suorittamismotivaatioon.

Pexi
14.12.2019, 23.58
En varmaan ymmärrä. Ensimmäisellä yrittämällä vaijeri rispaantui, joten se on nyt vaihdettava ihan pelkästään sen takia. Ja johonkin väliin tarttee saada säätö (inline-vaijerinkiristin) joten kuoria tarttee pätkiä, kun se takavaihtajan normisäätö katoaa?

paaton
15.12.2019, 00.43
Suurin syy on kyllä kai nuo rungon sisäiset vaijerivedot... jospa tässä joululomalla rohkaistuisi.

Tähän väliin on taas pakko mainostaa tyhmiä ja laiskoja jenkkejä. Ninerissa on myöskin rungon sisäiset vaijerivedot, mutta ne on putkitettu valmiiksi ja putkiin sopii ainostaan täys pitkät kuoret.
Hirveän paljon helpompaa ei voisi vaijereiden vaihto olla, vaihtaa sitten kuorien kanssa tai ilman. Ilman kuoria tuohon ei montaa minuuttia saa aikaa tuhlattua.

JohannesP
15.12.2019, 01.14
Lokarit voi toteuttaa Pexin lailla tyylikkäästi ja hieman overkillinäkin tai sit rumasti halvoilla hepposilla muovilokareilla. Ehkä tosin myös metallirunko + lokarit ovat ajatuksentasolla hieman hyväksyttävämpää kuin 3T Exploro vastaavalla varustuksella.

JackOja
15.12.2019, 09.48
... Ja johonkin väliin tarttee saada säätö (inline-vaijerinkiristin) joten kuoria tarttee pätkiä, kun se takavaihtajan normisäätö katoaa?

Ai niin tietty, sekoilin :)

Pexi
22.12.2019, 21.16
Ja miksei käikälettä ole vielä asennettu?

Tekosyyt loppuivat ja nysse käikäle on asennettu. Vähäsen kyllä otti aikaa, kun se vaihdevaijeri oli vaihdettava ja se kulkee tässä ilman kuorta tuolla viistoputken sisällä ja chainstayssä. Vahvalla magneetilla kaapelin pään sai lopulta melko helpostikin esille noista rei'istä. Kammen (eturattaan) joutui irrottamaan pois pujotushommien tieltä ja tankoteipit meni vaihtoon. Mutta onhan tuo nyt entistä oudompi aparaatti ja vaihteetkin toimii, joten ehkä tätä viritystä on pidettävä onnistuneena.


https://photos.smugmug.com/photos/i-xPfswCL/0/cd35eff6/X2/i-xPfswCL-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-d9KFXbK/0/352acfa3/X2/i-d9KFXbK-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-nN9kkHj/0/606a3c4a/X2/i-nN9kkHj-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-tJchbwF/0/7af9e41b/X2/i-tJchbwF-X2.jpg

stenu
23.12.2019, 13.40
Eikös säätöpulikalle olisi ollut luonnollisempi paikka siellä vaijerin tangon päässä? Vähemmän ravan ulottuvilla ja paremmin säätäjän ulottuvilla.

Pexi
23.12.2019, 20.36
Eikös säätöpulikalle olisi ollut luonnollisempi paikka siellä vaijerin tangon päässä? Vähemmän ravan ulottuvilla ja paremmin säätäjän ulottuvilla.

Kai mä olen niin tottunut vaihdevaijerin kireyden säätöön tuossa takavaihtajan kupeessa, että olisi tuntunut kerrassaan luonnottomalta laittaa säätö pyörän etupäähän.

Tankoteippivalinta oli kertakaikkiaan epäonnistunut, ei noita voi katsoa, ei noilla voi ajaa. Hirveän näköiset tuossa pyörässä. Vai pitäisikö sanoa että yrjikset laitoin.

Pexi
25.12.2019, 23.17
yrjikset laitoin.

Hätäkorjasin tilanteen, laitoin mattapintaiset Dedat. Oli muuten ensimmäinen kerta, kun tuli kiristettyä tankoteippiä niin paljon liikaa, että se napsahtaa poikki. Pöljä oppii.

https://photos.smugmug.com/photos/i-GgZ7tZt/0/b180ae25/X2/i-GgZ7tZt-X2.jpg

Edit... laitetaas vielä overkill kuva:

https://photos.smugmug.com/photos/i-pwgcFtZ/0/ab0a1c6d/X2/i-pwgcFtZ-X2.jpg

Firlefanz
26.12.2019, 02.01
En arvostele tehtyä ratkaisua, mutta haluaisin silti kommentoida: minusta tuo mustavalkokirjava näytti ainakin lähikuvassa ihan onnistuneelta (eli olisin voinut jopa sanoa tykkääväni siitä toisin kuin useimmista näkemistäni kaksiväristä tankonauhoista).

Uusi nauha taitaa olla myös entistä paksumpaa (eikä ainoastaan näytä siltä reikäkuvioinnin antaman hieman hämäävän vaikutelman takia)?

MRe
26.12.2019, 11.08
^Olisi pitänyt ehkä nähdä tuo tankonauha kokokuvassa, että miten istuu pyörän yleisilmeeseen. Musta on aina varma ratkaisu...

JohannesP
29.12.2019, 15.10
Jos tuo oli Traforata teippiä niin ei se mitään överipaksua ole. Hieman haastellisempaa asentaa, liukas sateella ja saattaa jättää tiukat liimat tankoin, mutta erittäin kevyttä ja pehmeää. Lizardskinin 2.5 verrattuna taisi olla lähes puolet kevyempää ja kolmanneksen hinnasta.

cityfiuge
30.12.2019, 23.31
Todella hieno polkupyörä. Tätä oli mukava lueskella. Toivottavasti fillarista riittää juttua jatkossakin.

Lähetetty minun SM-A705FN laitteesta Tapatalkilla

Pexi
31.12.2019, 00.42
Kiitos @cityfiuge, jos ihmeitä ei tapahdu, niin loputon tuunaus ja ajelut tämän vehkeen kanssa jatkuvat kyllä.
Ja @JohannesP: juuri Deda Traforata teippi kyseessä. Ainakin kuivalla ja kylmällä, täyshanskoilla, ajotuntuma on ihan miellyttävä, joskin kokonaan erilainen kuin Lizardskinin supertarttis ote (josta olen vuosia niin paljon pitänyt maantiepyörissäni).

Näin vuoden lopussa on hyvä tilaisuus kiittää kaikkia muitakin. Erityismahtikiitos menee @Jackoja:lle käikälevinkistä. Superkiitokset tietysti kaikille kommentoijille ja nöyrimmät kiitokset teille kaikille, jotka olette jaksaneet lukea tätä epäsäännöllistä-ja-ei-niin-kovinkaan-jännittävää-saati-johdonmukaista tarinaa graveliksi itseään luulevan polkupyörän elosta esi-Alpeilla.

Muistakaa ottaa hyvä suunta vuodelle 2020!

Pexi
04.01.2020, 19.52
Rotkossa tänään:

https://photos.smugmug.com/photos/i-xbNMddT/0/bb754b7c/X2/i-xbNMddT-X2.jpg

Pexi
05.01.2020, 19.14
Eilisen rotkon kylmyys lähti lopullisesti pois sisuksista tämänpäiväisellä UV-lenkillä.

https://photos.smugmug.com/photos/i-fMfBdfh/0/4a99a1d4/X2/i-fMfBdfh-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-2L7kKKZ/0/5997fe47/XL/i-2L7kKKZ-XL.jpg

MRe
05.01.2020, 19.41
^Haist vee... täällä ei ole edes kunnon talvea.

Pexi
05.01.2020, 20.54
Ei täälläkään. Onneksi ja ainakaan vielä. :)

Sandels
09.01.2020, 18.51
Olen nyt muutaman kuukauden ajellut CGR Ti:llä, ja olen kyllä tykännyt kuin mietaa mämmistä. Päädyin tuohon, koska designi miellytti, komponentteja sai speksailla tilausvaiheessa ja geometria oli riittävän lähellä kahta tuttua referenssiä. Titaani spöijaa ajossa kivasti ja yhdessä 40mm G-Onien kanssa kyyti on kyllä todella pehmeää verrattuna alumiinirunkoiseen endurance-pyörääni jossa tosin siinäkin oli 32mm lällit alla. 40mm renkaiden kanssa mahtuvat myös SKS:n lokarit hyvin.

Kaikkiaan räveli täysimittaisilla lokareilla on ollut kyllä talven pelastaja pääkaupungin surkeudessa. Tekee jopa mieli lähteä ajamaan vaikka olisi märkää. Hiekkatiet ja kelvit ovat lisänneet mukavasti reittivaihtoehtoja ajoihin.

https://photos.google.com/share/AF1QipPpdrprveUvQQiQpG682dbSdvpbxBxAvhkdlaltgsimhH gWh85ELXdB-aRATvo7Xg/photo/AF1QipNcpqRYaIlbRrHNDaVVB5eQX1xWoUfnYNcANzvO?key=M 0FfR2JMZmtaWFplVHBtcllTZkxpd1htajhlR2RRhttps://lh3.googleusercontent.com/cw9e0ATRbbAvnRnTUSeIqATg16azi3eIMSGDEpSs-zN35ykT-J6S2qtivPd_ZbmW9a1cslKTHs7eddBlF1Pd-hsk__DzuWKTH-caAYvwQR0ppE4iZNvj9OF6UCRF1Arl-OqUR01Dfbs=w1519-h937-no

https://lh3.googleusercontent.com/MYaW6lervGeqE-wRYz9yfbzpSQumbuk9pOQ0m20yzzoPyRaaf9IARP0ToChSI7MI mXC-JyrgNGUOYP2SDRfMqO1YrQGmjvD9CCJ9RBt1Qkc9hg1kN9WfFy bSDTqKGkL4tVOrRkFfJgg=w1134-h750-no

Firlefanz
09.01.2020, 20.50
Täytyy sanoa että Etelä-Ranskan maisemat saavat pyöränkin näyttämään hienommalta.

Mutta kysymyksenä (johon kaikki vastaukset ovat tietysti oikeita): koetko todella että tuonmittainen etulokari riittää silloinkin kun on kunnolla märkää ja kura lentää? Eli et ole harkinnut jonkinlaisen jatkeen eli kuraläpän asennusta tai siis edes kaivannut sellaista?


PS Yksi mun lempivihanaiheistani ovat nuo aisat ja niiden kiinnitys lokarin alapuolella: jotenkin tuntuu että etenkin loska mutta mutakin lennähtää niistä hiukan sivulle (muttei kuitenkaan tarpeeksi sivulle if you know what I mean). Mutta voi olla että mulla on vain harvinaisen huonosti valitut lokarit...

Sandels
09.01.2020, 22.24
Pahoitteluni jos arkirealismin ja ravan täyteiset kuvat latistivat picnic-tunnelmaa - vaihdoin rapakuvan heti tunnelmallisempaan riviera-henkiseen rantakuvaan! :D

Juuh, todella koen että tuonmittaisilla lokareilla lentää selkeästi vähemmän skeidaa naamalle kuin ilman. Laken MXZ303:set eivät ole pienistä roiskeista piitanneet, mutta kuten kuvistakin näkee niin tansseihin voi kyllä olla parempi mennä taksilla. Muusta en tiedä koska ei ole vielä kattavaa kokemusta lokarihifistelystä kun ovat ensimmäiset täysimittaiset rapikset sitten teinivuosien Nopsan... :D

Pexi
10.01.2020, 18.39
@Sandels: kuvat ei näy :( Näyttää tulevan "403 forbidden", eli sulla on varmaan googlettimen asetuksissa jotain private-asetuksia päällä.

Edit: nyt näkyy, hieno peli isommassakin koossa ja kuvat on niin kauniita, että niitä mielellään katsoo.

Pexi
11.01.2020, 19.22
Olen jo seonnut laskuissa, varmaankin noin tuhannen erilaista stemmiä on tässä CGR:ssä ollut kiinni, mutta nyt kun tuntuu että taas pikkuhiljaa pystyy ajamaan vähän vähemmän pystymmässä asennossa. Tämä uusi 90 mm stemmi ei enää sojota taivaisiin ja näyttää esteettisestikin jo melkein normaalilta, vaikka spacereita onkin edelleen melkoinen läjä, mutta ... sellaista se on. Ainakin pienitehoinen 50 km lenkki sujui tuskitta.

Kuvat lenkin ja pesun jälkeen. Lokareista on sekin etu, että oikeastaan vaan renkaat kaipaa putsausta savisenkin lenkin jäljiltä.
https://photos.smugmug.com/photos/i-P7GPbvT/0/ce0551f7/XL/i-P7GPbvT-XL.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-9BZfQBc/0/0ae52623/XL/i-9BZfQBc-XL.jpg

Tällaista oli lenkillä ennen kuin löysin liejut:
https://photos.smugmug.com/photos/i-tMC3CjT/0/5dc7f913/XL/i-tMC3CjT-XL.jpg

Pexi
12.01.2020, 20.51
Talvella tulee välillä ajettua rantareittejä, kun ylempänä vuorilla on liian kylmää ja rannan ruuhkatkaan ei ole niin pahoja kuin turistiaikana. Cannesin ja St Raphaelin välinen rantatie on maisemallisesti poikkeuksellisen hieno punaisine kallioineen, mutta kesällä se on aivan liian ruuhkainen, näin talvisin lähes ok. Oli kyllä hieno ja miellyttävä retkiajelu vaimon kanssa tänään.

https://photos.smugmug.com/photos/i-PfzMpHG/0/24ebc0e9/X2/i-PfzMpHG-X2.jpg

Pyöräilevä Hullu
24.01.2020, 01.41
Tekosyyt loppuivat ja nysse käikäle on asennettu. Vähäsen kyllä otti aikaa, kun se vaihdevaijeri oli vaihdettava ja se kulkee tässä ilman kuorta tuolla viistoputken sisällä ja chainstayssä. Vahvalla magneetilla kaapelin pään sai lopulta melko helpostikin esille noista rei'istä. Kammen (eturattaan) joutui irrottamaan pois pujotushommien tieltä ja tankoteipit meni vaihtoon. Mutta onhan tuo nyt entistä oudompi aparaatti ja vaihteetkin toimii, joten ehkä tätä viritystä on pidettävä onnistuneena.


Mikä se tuo käikäle olikaan, millä saa fiksumman näköisesti vedettyä tuon kaapelin?

Pexi
09.02.2020, 21.01
Mikä se tuo käikäle olikaan, millä saa fiksumman näköisesti vedettyä tuon kaapelin?

Sori, en ollut huomannut kysymystäsi lainkaan säällisessä aikaikkunassa. Mutta tässä vastaus linkkeinä:

Varsinainen käikäle:
https://r2-bike.com/SRAM-Cable-Pulley-for-SRAM-Dear-Derailleur-XX1-X01-X1-EX1

Ja koska käikäleen saa asennettua vain Force-takavaihtajaan (tai ainakaan Rivaliin se ei sovi), niin:
https://r2-bike.com/SRAM-Force-1-Rear-Derailleur-Grey-Black-11-speed-Type-30-long-Cage

Ja koska bling-bling on lähellä sydäntäni, niin pikkurahalla saa käikäleeseen tällaisen:
https://r2-bike.com/LEONARDI-RACING-Max-Speed-Pulley-for-SRAM-Rear-Derailluer-gold

...........................................

Toi R2 on kyllä vähän hidastempoinen kauppa. Kaikenlaisia houkutuksia tarjolla, mutta tavaraa saa odotella. Parhaillaan tilaus lähes välttämättömistä komponenteista on ollut sisällä jo yli kuukauden...

Pexi
07.03.2020, 01.10
Hellbenderiä, ovaalia ja wingssejä saapui viimein kevättä piristämään. Huomenna aamulla koeajolle - koskaan en ole ovaaleilla ajanut, saa nähdä miltä maistuu.

https://photos.smugmug.com/photos/i-LQVBGgW/0/d41b9174/XL/i-LQVBGgW-XL.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-k8JwH9j/0/d9fff7b4/XL/i-k8JwH9j-XL.jpg

JohannesP
08.03.2020, 14.29
Varsinkin titsku gg:hin tyylikkäimmät kammet mitä on. Ihanan kallista, mutta toivottavasti markkinapuheiden perusteella todella pitkäikäiset.

JackOja
08.03.2020, 15.14
eeWingsit on ihqut!

IJa
08.03.2020, 16.35
Toi R2 on kyllä vähän hidastempoinen kauppa. Kaikenlaisia houkutuksia tarjolla, mutta tavaraa saa odotella. Parhaillaan tilaus lähes välttämättömistä komponenteista on ollut sisällä jo yli kuukauden...[/QUOTE]

[emoji50] Viime viikon torstai aamuna tilasin ja maanantaina tuli. Oli kyllä nopea toimitus [emoji106]

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

MRe
08.03.2020, 17.28
Tää on kyl niin hieno tää Pexin CGR, että pientä lämmönnousua havaittavissa. No, jos hyvä tuuri, niin se on Corona.

Pexi
08.03.2020, 23.35
eeWingsit on ihqut!

Niinhän ne on. Hellbenderin laakereiden kanssa eeWingseillä on muuten melko napakka sovite. Niin napakka että vasta toisella yrittämällä asettui uomaansa toimivaksi - asennusohjeissa on mielestäni ristiriitaista tietoa spacereiden tarpeesta (mutta varmaan vaan omaa hölmöyttäni). Mutta onhan tuo setti nyt sentään kunnon pornoa, vaikka hiilikuituiseen SRAMin RED + BSA DUB bottom brackettiin nähden omaakin 49 grammaa enemmän punnittua painoa:

RED 1x kammet + 42T hammaspyörä + spider = 503 g
BSA DUB Bottom Bracket = 75 g

vs.

eeWings kammet + Garbaruk 42T ovaali + spider = 535 g
Hellbender BSA30 Bottom Bracket + spacer = 92 g

https://photos.smugmug.com/photos/i-CmppGCh/0/ecbb544f/XL/i-CmppGCh-XL.jpg

Tämmöiseltä se siis näytti aiemmin, 49 grammaa kevyempänä:
https://photos.smugmug.com/photos/i-k8VLgVt/0/161ec81c/XL/i-k8VLgVt-XL.jpg

Jani Mahonen
09.03.2020, 10.08
^ minulle voi lähettää noita jämäosia :rolleyes:

On kyll hienot uudet kammet ja yhtään ei helpota omaa ostohimoa.

JackOja
09.03.2020, 10.10
Ja mulle eeWingsit (olisko ~puoleen hintaan?) sitkun mietit loppuun asti, että onhan 49g sentään 49g!

EDIT:
Aha, road-versiota ei saakaan BSA-keskiölle. Pidä kampes!

EDIT2:
Ja niin joo, Tie-Dye väritetyt eeWingsit olis hieno pari tälläisten Oil-Slick -Hunttien kera.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0891/3048/products/cane-creek-eewings-mountain-titanium-crankset-tie-dye-crank-set-cranksets-cranks-takeahikeshop-com_173_2048x2048.jpg?v=1581967521
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0686/6341/products/HUNT-35-Carbon-Gravel-Disc-X-Wide-Front-Hub_1024x1024.jpg?v=1579872793

Pexi
09.03.2020, 16.33
Aha, road-versiota ei saakaan BSA-keskiölle.


Kuinka niin? BSA keskiö tässä CGR:ssäkin on.

JackOja
09.03.2020, 20.02
Jaa... Niissä kioskeissa kuin pikaisesti tsekkasin ei ollut kuin 30mm akselilla.

Pexi
09.03.2020, 21.03
Perinteiseen BSA kierteiseen keskiöön voi ruuvata BSA30 bottom bracketin. Esimerkiksi tämän: https://r2-bike.com/CANE-CREEK-Bottom-Bracket-Hellbender-BSA-30-mm-Spindle

maapaa
09.03.2020, 22.24
Tuolla hinnalla ostaisin jo keraamista Kogel:a R2:sta.

am8119
05.04.2020, 10.55
Toimitus

Pyörä toimitettiin melkein pari viikkoa etuajassa, siis reilusti ennen tilausvaiheessa luvattua päivämäärää. Ennen toimitusta sain useita sähköposteja, joissa kokoonpanon ja toimituksen valmistelun edistymisestä kerrottiin hienosti. Tästä jäi hyvä fiilis, homma vaikutti ammattimaiselta, prosessit kunnossa.

Paketti tuli perille hyväkuntoisena. Pahviboxi, jossa pyörä toimitettiin vaikutti tukevalta ja hyvin suunnitellulta. Etupyörä paikalleen, tanko kiinni stemmiin, satula paikalleen ja ilmaa renkaisiin niin pyörä oli ohjeiden mukaan ajokunnossa.
Paitsi että... eihän se näin ollut. Kokoonpano oli hutiloitu sen verran huolella, että onneksi ei ollut ensimmäinen fillarini. Nyt homma ei enää vaikuttanut kovinkaan ammattimaiselta, kun mun kirjassa aivan selvien virheiden lista näyttää murheelliselta:


Etuhaarukan kaulaputki oli 0.5 mm liian pitkä. Ohjauslaakeri oli siis jäänyt kokoonpanossa väljälle, eikä kiristynyt mukana tulleilla spacereilla.
Kumpikin rengas pompotti, koska ne eivät nousseet kunnolla vanteelle. Syyksi paljastui, että kankainen vannenauha oli vedetty paikoitellen "hyllylle".
Vaihteet olivat kokonaan säätämättä. Sekä ylä- että alaraja tiputti ketjun ja b-tension oli niin pielessä, että häkin ylempi rulla rallatti isoimpaan sprockettiin.


Vähän ehkä enemmän mielipideasioita, mutta juttuja jotka mun mielestä olivat pielessä:


Kaikki rungon pikkuruuvit, pullotelineiden, lokarien ja tavaratelineen kiinnitykseen käytettävät ruuvit olivat alle sormitiukkuudessa, aivan löysällä.
Toisaalta taas takapakka oli järkyttävän kireällä, vedetty kai jollain pulttipyssyllä kiinni.
Kahvat oli asennettu erikoiseen asentoon tangossa, dorkasti ja epämukavasti. Kuva yllä.


Vaihteiden säätöhommista ja rengasasennusten korjaamisista huolimatta ehdin kuitenkin vielä samana iltana ensimmäiselle koeajolle vuorenrinnettä ylös Gourdoniin. Reissusta jäi kuviakin.

täällä, niinpä alkoi ajoasennon viilaus ja hirveä tuunaus.


Ruvennut kiinnostamaan kovin alumiiniversio CGR kovin ympärivuotiseksi pyöräksi. Työmatkat, gravelajot ja varapyöräksi maantiepyörälle. Hyviä arvosteluja (mm. https://off.road.cc/content/review/bikes/ribble-cgr-al-shimano-105-review-3627 ja https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/ribble-cgr-al) näyttää saaneen. 105 osasarjalla hintaa olisi reilu 1600€.

Kauanko Pexillä meni tilauksesta siihen, että pyörä oli kotiovella? Lisäksi hieman epäilyttää tilaaminen, kun luki Pexin raporttia, että pitää olla mekaanikko, että saa pyörän kasattua ja säädettyä ajokuntoon. Onko muilla tilauskokemuksia, että onko yhtä hutiloiden kasattu?

Minua kiinnostaisi myös kokemukset siitä, kuinka hyvin ovat kasanneet pyörän tehtaalla ? Onko vaihteet aina sinnepäin laitettu yms. ?

Smu
15.04.2020, 19.34
Moi! Titaani-CGR:n tilaaminen on nyt vahvasti agendalla, oikea koko vaan pohdituttaa. Arpomista L/XL kokojen kesken. Viime vuosikymmen on tullut ajettua Ridleyn X-ridella (56 cm runko vuosimallia 2009). Se on ollut itselleni sopivan kokoinen, joten sen mitat ovat olleet lahtokohtana. Jotain mittavertailua:

Reach: Ridley 395 mm, joka on juurikin sama kuin CGR: n XL-koossa. L-koossa reach olisi 384 mm
Stack: Ridley 570 mm, CGR L 606 mm, XL 625 mm
Head tube: Ridley 159 mm, CGR L 190 mm, XL 210 mm
Top tube: Ridley 560, CGR L 570 mm, XL 590 mm
Kulmat: Head tube angle on molemmissa sama 72 astetta, seat tube angle Ridley 73,5, CGR 72,5

Olen ajanut Ridleylla 110 mm stemmilla, 100 mm saattaisi perstuntumalta olla jopa sopivampi, mutta ei ole tullut kokeiltua.

Omat mittani ovat 187 cm pituutta, inseam 88 cm ja melko pitkat kadet. Pituuden puolesta olen Ribblen ohjetaulukossa hivenen XL: n puolella, kokosuositus vaihtuu 185 cm:ssa.

Olisiko porukalla kokemuksia/tietoa ja niiden pohjalta varmistusta pohdintaani?

kaakku
15.04.2020, 23.50
Korjaa nyt hyvä mies merkistö UTF-8 tai johonkin muuhun käyttökelpoiseen

paaton
16.04.2020, 00.24
Stackin mukaanhan sitä on mentävä näissä moderneissa gravelleissa, tai sitten -17ast stemmiä paikalleen.
Oma nineri oli otettava kokoa pienempi ja tuohonkin tekisi mieli vaihtaa 17ast stemmi 10ast tilalle.

Jos nykyisessä on 100-110 stemmi, niin ei ole mitään ongelmia valita L koon runkoa. Siinäkin on 3cm korkeampi ohjaamo kuin nykyisessä. Xl koko on VIISI senttiä korkeampi.

Smu
16.04.2020, 15.02
Kiitos, tuo tukee omaa ajatustani koosta. Olen aina osunut fillareissa jotenkin kokojen väliin ja melkein aina pienempi on ollut parempi. Ja tuo viiden sentin korotus on tosiaan paljon, tulisi ohjaamosta jo liiankin relaxed.

Aakoo
16.04.2020, 20.14
Kiitos, tuo tukee omaa ajatustani koosta. Olen aina osunut fillareissa jotenkin kokojen väliin ja melkein aina pienempi on ollut parempi. Ja tuo viiden sentin korotus on tosiaan paljon, tulisi ohjaamosta jo liiankin relaxed.

OT tähän topiikkiin, mutta jos ei ole täysin myyty Ribblen pyörään, niin PlanetX Tempest tarjoaisi enemmän Ridleyn kaltaisen geon. Ainahan sitä painotetaan, että sopiva runko on kaikkein tärkein.

Smu
17.04.2020, 11.37
Joo, Tempestin sopivine geometrioineen olen myös kyllä noteerannut. Ribble on kuitenkin mielestäni riittävän lähellä. Ribbleä mun maailmassa puoltaa sisäiset vaijerivedot, ohuempi satulatolppa, vähän isompi tyre clearance, Di2 yhteensopivuus (tulevaisuutta varten) ja omaan silmään paikoin nätimpi muotoilu. Ribblellä näyttäisi verkkosivujen perusteella olevan parempi kustomoitavuus, Tempestin speksilista näyttää esim. että kammet on 172,5 mm ilman custom-optiota. Ottaisin itse 175 mm kammet.

Tempestin isona etuna on tietysti hyvinkin edullinen hinta, ja ainakin tällä hetkellä vielä heillä 1£ = 1€. Rival-kokoonpanolla hintaeroa tulee Tempestin eduksi jo reilu tonni. Eroa tulee varmaan kiekoista ja putkiosista, näistä en tarkkaan tiedä enkä osaa arvioida esim. mahdollista etuhaarukan laatueroa CGR: n ja Tempestin välillä.

Mutta onhan näissä pähkäilemistä kyllä :-) Vielä ei ole nappia painettu...

Jani Mahonen
17.04.2020, 15.28
^ plus lisäksi Ribblen mallinimen voi lukea ääneen aina "rippeli" joka on mielestäni tärkein valintaperuste.

Smu
17.04.2020, 15.43
^puntia jonoon niin ehkä tuon saisi custom-laserointina omaan runkoon... ;)

Smu
20.04.2020, 22.32
Jäsen Sandels, laitoin sulle yv:n.

Pexi
29.05.2020, 20.50
Favero Assioma MTB/Gravel modifikaatio rullaa nyt CGR:ssä. Hieman harmitti luopua Eggbeatereista, mutta Covid-19 eristys aiheutti trainerin päällä polkiessa jonkunlaisen wattiriippuvuuden ja sen tuloksena on nyt siis Assioman wattipolkimet, joissa polkimina on Xpedon SPD:t. So far so good, mutta toistaiseksi pelkkiä sisäkilometrejä, viikonloppuna pitää uskaltautua ihan ulos-ulos polkemaan pöpöjen pariin.

https://photos.smugmug.com/photos/i-JbhL8XZ/0/21c4b8a7/X2/i-JbhL8XZ-X2.png

https://photos.smugmug.com/photos/i-Gw8xr24/0/397d48ea/X2/i-Gw8xr24-X2.png

Pexi
03.07.2020, 00.16
Illansuun lenkin jäljiltä energiaa riitti vielä sen verran, että pesin pyörän ja kiillotin rungosta tahrat pois. Vielä kun pariin kertaan huolella kiillottelisi rungon läpi, niin Mirror Polish pinta olisi jo lähellä.

https://photos.smugmug.com/photos/i-T2XbL6F/0/030ee6b5/X2/i-T2XbL6F-X2.png

Smu
28.07.2020, 00.26
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20362&d=1595880814

No niin, viime perjantaina sain sitten oman ”Rippelin” kotiin vajaan kolmen kuukauden odottelun jälkeen. Tilasin pyörän 4.5., kiitokset vielä Sandelsille koeajomahdollisuudesta vappuna! Ribble oli juuri viikkoa ennen julkaissut CGR: stä uuden runkomallin, ja kun se ilmestyi heidän nettisivujensa Bike Builderiin, se oli tarjolla vain Shimano-osilla tai RED eTapilla. Itse halusin Rival 1 -kokoonpanon, ja aloin jo suunnitella palkän rungon hankintaa. Kyselin sitten kuitenkin Rivalin puuttumisesta valikoimasta asiakaspalvelusta. Kertoivat että heillä on potentiaalinen yhteensopivuusongelma Rivalin ja uuden rungon kanssa. Mysteeriksi jäi mitä tuo ongelma oli, mutta muutaman päivän päästä tuli tieto että nyt saa myös Rivalilla.

Tilatessani kaikki oli pre-orderina, ja kootun pyörän lähettämispäiväksi annettiin 2.7. Siinähän sitten odottelin... Kesäkuun viimeisellä viikolla tuli viesti, että pyörää ei oltukaan ehditty kasaamaan vielä, vaan se siirtyisi seuraavalle viikolle. Tuossa kohtaa alkoi tulla sähköpostiin pahoitteluja viiveistä toimituksissa ja asiakaspalvelussa toimitusjohtajaa myöten; tilauksia oli enemmän kuin koskaan ja koronan yms. takia vaikea saada palkattua lisää mekaanikkoja ja asiakaspalvelijoita. Alkoi vähän jo pelottaa, kun samalla katselin että uusien tilausten dispatch date meni jo lokakuun loppuun. Yhteydet Ribblen suuntaan toimi sinänsä ihan ok, vastausajat sähköposteihin olivat parin päivän luokkaa. Kiirettä tuntui pitävän.

Lopulta saivat fillarin kasattua ja se lähti kohti Suomea 17.7. Viime perjantaina eli 24.7. huomasin GLS: n seurannasta että paketti on Suomessa, mutta sitä ei voida toimittaa minulle koska ”paketti ei ole toimitusehtojen mukainen”. No, sitten heti soitto GLS: lle ja kertoivat että tarvitsevat ennen toimittamista lähettäjältä luvan lisälaskutukseen koska nykysopimuksensa ei kata noin ison paketin toimittamista (oli siis ihan normi fillaripahvilaatikko). Kävi ilmi, että paketti oli muutaman kilometrin päässä kotoani, joten sanoin että tulen itse hakemaan sen pois.

Kuvassa on CGR melkein suoraan paketista paraatipaikalla olohuoneessa. Fiilis oli tuossa vaiheessa katossa, ja harmitti kun viikonloppu kuluisi muissa maisemissa. Tänään vasta ehdin tehdä pyörän kanssa lähempää tuttavuutta. Koronakiireet näkyivät työn jäljessä, kiristelin löysällä olevia ruuveja ja keskitin jarruja. Etukiekon jarrulevy osoittautui kieroksi, siitä jo laitoinkin reklamaation. Takavaihtajan säädöt olivat pielessä ja ketjuakin lyhensin hiukan. Kuitenkin olin pienen testilenkin jälkeen yhtä hymyä, pyörä tuntui ja näytti todella hyvältä. Mulla on toisilla kiekoilla tubeless-kuntoon saattamista odottamassa 35 mm gravel kingit, niitä kun pääsen kokeilemaan niin osaan paremmin arvioida ajotuntumaa verratuna vanhaan crossariin. Tankoteipit vaihdan lizard skineihin kun kerkiän, ja satulatolpassa tuntuis olevan hiukan liikaa offsettiä. Muuten katsotaan miten kokoonpano elää jatkossa.

Pexi
23.09.2020, 23.27
Punnituspaino on nyt 8.65 kg. Kiekkoina Light Bicycle AR35 + Carbon-Ti X-Hub + Sapim CX Ray pinnat + Dura Ace SM-RT900 levyt ja renkaina 32 mm Continental GP5000 TL. Vanne on edessä flyweight, takana normaali. Pyörä näyttää nyt tältä:

https://photos.smugmug.com/photos/i-PKPKcPC/0/e563dcf3/X2/i-PKPKcPC-X2.jpg

Ehdin tuolla kiekkoketjussa jo kehua kuinka helppo ja vaivaton oli tuo Contien tubeless asennus, mutta silloin en vielä tiennyt, että takarengas on huokoinen, eikä pidä ilmaa.

Nämä Contit ovat Tubeless, eivät Tubeless Ready, joten oma odotukseni oli, että rengas pitää ilmat sisällään ilman litkujakin, niinpä laitoin sitä vain 40 ml per rengas. Eturenkaassa se tuntuu riittävän, mutta takarenkaassa ei. Mistään ei tihku litkua ulos, mutta ilma karkaa ja syy näkyy tässä:

https://photos.smugmug.com/photos/i-XzkcxLp/0/52e0d0dd/X2/i-XzkcxLp-X2.jpg

Tilanne korjaantui, kun lisäsin 50 ml litkua, eli kaikkiaan siellä on nyt 90 ml loiskuvaa tavaraa. Ehdin jo ajatella, että menee sisurilliset renkaat tilaukseen, niin säästää painossa ja energiankulutuksessa sen verran, että ruokalasku pienenee helposti yhden rengassetin verran. Mutta sitten kävin koeajolla.

Kiekkoihin liittyy vielä sellainen episodi, että napojen mukana ei tullut jarrulevyjen lukkorenkaita, eikä Shimanon levyjen mukana tulevat normi lukkorenkaat mahdu napoihin. Napojen manuaalissa on kyllä mainittu, että lukkorengas pitää olla 15/20 mm akselille sopivaa mallia, mutta kun nämä ovat itselleni ensimmäiset centerlock-navat (shimano-keksinnöt, hyi), niin eihän se mennyt tilausvaiheessa jakeluun. Onneksi ystävällisen lähikaupan miljoonalaatikosta löytyi sopivasti sisäänajetut maastomörssärin lukkorenkaat nyt ensi hätään. Koeajoraportti seuraa jälkitoimituksena hetken kuluttua.

paaton
23.09.2020, 23.41
Toi conti on viallinen. Kiikuta takaisin liikeeseen.

Pexi
23.09.2020, 23.51
Niin, siitä koeajosta.

Reitti oli 8 km vuorta ylöspäin ja sitten sama alas. Aiemmin olen tällä CGR:llä ajanut Stravan loggaamana ylöspäin 15 kertaa, alaspäin 17 kertaa. Reitti ja profiili näyttää tältä:

https://photos.smugmug.com/photos/i-5s6zPsF/0/b311a3cb/XL/i-5s6zPsF-XL.jpg

Nousun statistiikkaa (CGR ajot):

https://photos.smugmug.com/photos/i-M3MPdn9/0/1ec56571/M/i-M3MPdn9-M.jpg

Laskun statistiikka:

https://photos.smugmug.com/photos/i-F6cWShN/0/d5080551/M/i-F6cWShN-M.jpg

Ylämäessä aikaan vaikuttaa päivän kunto, mutta alamäessä ei juurikaan, koska välitykset loppuu ja mutkissa ei pysty polkemaan. Kumpaankiin suuntaan tuli CGR:n ennätykset, alaspäin jopa toiseksi paras oma aika ikinä, maantiepyörät mukaan lukien. Painetta oli noin 40 pssiä edessä ja takana, pehmeetä menoa. Pitää alkaa skinsuittia metsästämään...

Pexi
24.09.2020, 00.01
Toi conti on viallinen. Kiikuta takaisin liikeeseen.

Kiitos! Unohdinkin tuossa jutussa tiedustella, että onko tämä normaalia käytöstä viistonnisille, vai kannattaako alkaa sorvaamaan reklamaatiota Bike24:een ei vaan probikeshop.fr:ään. Paskan siis möivät.

Edit: Katsotaan millaisen vastauksen saan. Jos pitää lähetellä rengasta takaisin ja odotella uutta, niin en jaksa nähdä vaivaa. Ajan tuolla litkuineen sen minkä se kestää, paineet kun tuntuu nyt pysyvän sisällä.

paaton
24.09.2020, 00.07
Ei ole gp5000 kanssa normaalia. Jollain kalvon tekevällä litkulla varmaan alkaisi pitämäänkin, mutta minä kyllä vaihtaisin ehjän renkaan tilalle.

Pexi
25.09.2020, 00.48
Eiliseltä lenkiltä vielä yksi kännykkäkuva, ylhäällä käännöspisteessä. Jotenkin nuo kiekot ja renkaat on vaan vieneet viehätyksen koko vehkeen ulkonäöstä vaikka se nopeammin kulkeekin. En tiedä. Ehkä se vaan vaatii totuttelua.

https://photos.smugmug.com/photos/i-s3tTpwN/1/4928ba81/X2/i-s3tTpwN-X2.jpg

MRe
25.09.2020, 10.56
^I can feel you bro... laita vaan tulemaan toi tsygä mulle ja alat speksaamaan uutta. Täällä Itä-Helsingissä menee huonompikin munamankeli.

Firlefanz
25.09.2020, 11.28
^ Se ei ole sun kokoa. Muuten olet kyllä ihan oikeassa.

Mutta on se jännä juttu: en ole (tietenkään) pyörää nähnyt kuin näissä foorumin kuvissa, mutta silti silmä oli jo niin tottunut - ja totta puhuakseni ihastunutkin - niihin tan wall -renkaisiin että nyt pyörä näyttää jotenkin...vaisulta.

Jotain räyhäkän- tai pirtsakanväristä tankonauhaa voisi ajatella. Ja jos se tuntuisi toimivan, muttei ihan riittävän, voisi vaihtaa satulankin samanväriseen.

JackOja
25.09.2020, 11.56
Musta toi on hienompi 700c-kiekoilla.

Jos hävität romukasan paloina niin kammet mulle.

MRe
25.09.2020, 13.38
^ Se ei ole sun kokoa. Muuten olet kyllä ihan oikeassa.
Ei mitään, mitä ei voisi korjata säädettävällä stemmillä, suoralla tangolla ja 200-millisillä, pystyyn käännetyillä bar-endseillä. Lokasuojathan tuossa jo on.

Pexi
25.09.2020, 18.48
No kiitos vaan tuesta elämän vaikeina hetkinä!

Pexi
26.09.2020, 00.41
Tänään oli tarkoitus käydä työpäivän jälkeen kokeilemassa hiekkatiepätkällä kuinka nuo 32 mm slicksit toimivat, mutta meinasin kaatua jo kotipihalla pyörää taluttaessa. Aivan järjetön tuuli, en sitten uskaltanut lainkaan lähteä ulos polkemaan, 120 km/h oli ilmoitettu tuulennopeus puuskissa.

Trainerilla polkiessa en huomannut suurta eroa aiempaan, vaikka geometria onkin varmasti muuttunut RATKAISEVASTI, millitolkulla.

MRe
26.09.2020, 10.35
^Olis kerrankin ollut keli vetää parit KOMit. Myötätuulihan on sallittu doping. Olis saanu laittaa jalkaa ihan tosissaan, että olisi tuuli alkanut hivelemään kasvoja...

Pexi
09.10.2020, 23.27
Katsotaan millaisen vastauksen saan. Jos pitää lähetellä rengasta takaisin ja odotella uutta, niin en jaksa nähdä vaivaa. Ajan tuolla litkuineen sen minkä se kestää, paineet kun tuntuu nyt pysyvän sisällä.

Päivitystä: aikaa meni, mutta yhden muistutusmailin jälkeen tuli pahoittelut ja viesti, että laittoivat uuden renkaan postiin. Asiallista toimintaa.

Cher client,Nous vous prions de nous excuser pour la gêne occasionnée.
Pour remédier à cela, nous vous expédions via Chronopost le/s produit/s suivant/s :
- Pneu CONTINENTAL GRAND PRIX 5000 700x32c Tubeless Souple

Pexi
11.10.2020, 23.30
Ymmärsin viimein, että tuossa keulassa on kauhea kaapelihässäkkä ja se on helppo laittaa ihan tolkulliseen jamaan. Hydrauliset jarruletkut voi tosiaan laittaa jyrkällekin mutkalle ilman mitään haittaa, kaapelivetoisillahan hässäkkä on pysyvä olotila. Jos vaihteensiirto olisi sähköinen, niin tuo takavaihtajan roisi vaijerikin olisi tarpeeton...

https://photos.smugmug.com/photos/i-SshJ62q/0/25000ef6/X2/i-SshJ62q-X2.jpg

MRe
12.10.2020, 10.44
^Titaanirungossa on etunsa siinä, että maalipintaa ei tarvitse sääliä. Maalatussa rungossa olisi vaarana, että maali kuluisi pois.

Sähköstä sen verran, että talvella ajattelin tehdä Di2-konversion omaan gräveliin. Jos jaksaisi. Haluan päästä eroon noista SRAMin DOT-jarruista. Muutenhan noista ei ole pahaa sanaa.

JackOja
12.10.2020, 10.52
^^taisit vastikään kiillotella runkoasi? Hyvän näköinen.

Itsellä alkaa olla patinaa ja varsinkin vaakaputkilaukun velcrojen alla on hiekkapöly tehnyt tehtävänsä. Pitäisi ostaa Patapataa ja pikkusen hieroa kuntoon. Jos jaksais.

Pexi
12.10.2020, 15.34
Joo, kiitos, olen sitä kiillotellut aina silloin tällöin - melkein putki kerrallaan. Puhdistuskivellä ja sen päälle huopalaikalla, autovahaa lopuksi. Fareclaa jos löytäisin jostain, niin sitä kokeilisin seuraavaksi.

Terapeuttista hommaa, meditaatiotahan tuo kiillottaminen on. Vähän kyllä epäilen, että vaimo ei aivan ymmärrä.

JackOja
12.10.2020, 15.38
Mitenkäs sulla logot, tekstit ynnä muut kestää tuon kiillotuksen? Ei ongelmaa?

Pexi
12.10.2020, 17.46
Pääasiassa olen yrittänyt olla koskematta laikalla noihin logopaikkoihin. Vielä en ole saanut vahinkoa aikaiseksi, ainakaan havaittavaa vahinkoa.

viljosiilo
06.08.2021, 16.13
Onko kellään ollut ongelmia vaihtajan toiminnassa CGR:n vaijerivientien seurauksena? Mulla on ollut CGR Ti tämän vuoden ajan, enkä ole oikein missään vaiheessa saanut vaihtajaa täydellisiin säätöihin. Vein viimein pyörän huoltoon aiheen tiimoilta ja siellä pohdittiin, johtuuko ongelma siitä, että vaijeri ottaa kiinni chainstayn laitaan. Voisikohan joku tuollainen tässäkin ketjussa mainittu käikäle auttaa asiaan? Vaihtaja on siis GRX RX810.

Smu
11.08.2021, 16.21
Mitä tarkoitat vaijerin ottamisella kiinni chainstayn laitaan? Vaijerihan kulkee chainstayn sisällä...vai tarkoitatko että vaijeri ottaisi siellä sisäpuolella putken sisäreunaan kiinni? Itse olen saanut silloin tällöin säädellä oman CGR Ti: n takavaihtajaa, mutta se on mallia Rival 1.

viljosiilo
11.08.2021, 21.11
Mitä tarkoitat vaijerin ottamisella kiinni chainstayn laitaan? Vaijerihan kulkee chainstayn sisällä...vai tarkoitatko että vaijeri ottaisi siellä sisäpuolella putken sisäreunaan kiinni? Itse olen saanut silloin tällöin säädellä oman CGR Ti: n takavaihtajaa, mutta se on mallia Rival 1.

En aivan itsekään ymmärtänyt mitä tuolla tarkoitettiin, mutta luulen, että se portti, mistä vaijeri tulee ulos chainstaysta teki liian tiukan mutkan vaijerille. Tämä selittäisi myös sen, että pyörä on ehtinyt tämän vuoden aikana syömään jo pari vaijeria. Portti otettiin huollossa kokonaan pois ja vaijeri cs:n sisällä vaihdettiin kuorelliseen. Nyt toimii ihan tyydyttävästi, muttei vieläkään täydellisesti. Oman kompetenssini tuo ongelma ylittää, pitää ehkä kokeilla vielä jotain toista huoltoa ennen kuin alkaa katsella sähkövaihtajia...

Muutenhan pyörä on ollut aivan loistava, mitä nyt ohjainlaakeri oli alkuun vähän löysällä.

K.Kuronen
11.08.2021, 21.26
^Oliko viimeinen kuoren jakso ennen takavaihtajaa Shimanon mallia OT-RS900?

Omien kokemusteni mukaan mukaan nuo GRX-vaihtajat voivat olla vähän kranttuja vaijerin kuorten suhteen.

paaton
11.08.2021, 22.09
^Oliko viimeinen kuoren jakso ennen takavaihtajaa Shimanon mallia OT-RS900?

Omien kokemusteni mukaan mukaan nuo GRX-vaihtajat voivat olla vähän kranttuja vaijerin kuorten suhteen.

Minulla myös dura-acen vaihtaja täyspitkällä kuorella. Vähän takkuilee. Joutuu varmaan laittamaan tuon notkeamman kuoren takaisin.
Saakohan muuten mistään tuota rs900 kuorta pitempinä pätkinä? Olen aika varma, että toimisi paremmin myös tangon sisällä, jossa on vähintäänkin yhtä jyrkkiä mutkia.

viljosiilo
11.08.2021, 23.03
^Oliko viimeinen kuoren jakso ennen takavaihtajaa Shimanon mallia OT-RS900?

Omien kokemusteni mukaan mukaan nuo GRX-vaihtajat voivat olla vähän kranttuja vaijerin kuorten suhteen.

En osaa sanoa siitä alkuperäisestä, se luultavasti on huollon roska-astiassa. Nyt tuossa pitäisi olla ilmeisesti Jagwiren Lex kuorena. Olisikohan tuo RS900 kokeilun arvoinen?

paaton
11.08.2021, 23.08
Jagwirellä on vastaavaa notkeakuorista olemassa, joka on tarkoitettu shimanon uusiin vaihtajiin.

https://jagwire.com/products/small-parts/flexible-shift-housing

Pexi
13.04.2023, 20.18
Oma CGR muuttui ainakin joksikin aikaa malliksi CGR WattTi. Muuten on aika kiva, mutta akkua syö liikaa vaikka ajelee pienillä avuilla - tämän päivän lenkillä akkutaso tippui 3/5:stä 1/5:een sillä aikaa kun otin tuota alla olevaa viimeistä kuvaa, siis pysähdyksissä (!). Ehkä akussa on jotain häikkää tai sit se vaan on sellainen. LG:n kennoilla kuitenkin piti olla, 360Wh. Tuohon runkolaukkuun menee kyllä tuplakokoinen akkukin heittämällä, taidan tilata kokeeksi. Painoa ensimmäisen alla olevan kuvan kokoonpanossa, eli sillä 360 Wh akulla, lokareilla, etutarakalla ja paksuilla renkailla, mutta ilman polkimia 15.8 kg. Se on noin 10 kg vähemmän kuin tallissa oleva sähkötäysjousto, jolla ei juuri ole tullut ajeltua viime kesäisen pannuttamisen jälkeen. Tämä on oikeasti ajettava laite kokonaan ilman avustustakin, joka osittain ehkä johtuu myös siitä, että kuski on vajaassa vuodessa keventynyt suunnilleen saman verran kuin noista sähköistä tuli lisäpainoa.

Ja ettei ihan hirveä p-myrsky nousisi, niin rauhoitetaan vähän: pyörää ei vahingoitettu millään tavalla tässä muutoksessa, joten se on palautettavissa vanhaan loistoonsa luomuksi parin tunnin askareella. Mutta eikös tästä tullutkin aika stealth-tyyppinen e-gravel?

https://photos.smugmug.com/photos/i-BqTBbFJ/0/041dc7ea/X2/i-BqTBbFJ-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-jvVsgKT/0/779cbaac/X2/i-jvVsgKT-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-H5GC5r3/0/8398681e/X2/i-H5GC5r3-X2.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-XctSBvz/0/bd876a48/S/i-XctSBvz-S.jpg

https://photos.smugmug.com/photos/i-mNJgDPR/0/6075ba61/X2/i-mNJgDPR-X2.jpg

Leewi
14.04.2023, 10.57
Oma CGR muuttui ainakin joksikin aikaa malliksi CGR WattTi.
Siisti toteutus, mikä setti tuohon on ruuvattu?

nure
14.04.2023, 17.05
^^Ei tuokaan ulkonäöllä pilattu, joskus vaan yksinkertainen voi olla kaunista, hieno runko pilattu, IMO...

Pexi
14.04.2023, 21.08
@Leewi, ei varsinainen setti tai kitti, mutta moottori on TSDZ2, näyttö Enerpower DZ41, muuta pientä sälää Amazonista ja vähän omavalmistetta ja modifiointia. Akku on myös Enerpowerilta - se itse asiassa kuoli kokonaan, ei ota enää latausta vastaan lainkaan. Menee siis takuuvaihtoon (reklamaatioprosessi menossa).

@nure - niin. On tuossa muutakin sanomista kuin ulkonäköjuttua: ketjulinja - pienintä välitystä (suurinta takaketjupyörää) ei voi käyttää, sillä ketju suistuu eturattaalta jos yrittää. Tälle ei toki ole ihan kauheaa tarvettakaan, koska sähköavustus. Mutta jostain pitää metsästää yli 5 mm offsetilla oleva etuketjupyörä ja mielellään vielä narrow-wide. Tai sitten hitsata sellainen omavalmisteena.

nure
15.04.2023, 00.08
^Lähtökohtaisesti jos maantielle pakko hankkia sähköinen niin ostaisi sellaisen eikä pilaisi hienoa runkoa moisilla virityksillä, ei jatkoon!

kaakku
15.04.2023, 02.14
Hetkinen siis Canyon on halpa postimyyntirunko mutta Ribble on sielukas ja hieno?

nure
15.04.2023, 09.18
^Titaani tekee siitä sen, lähinnä pelkkää runkoa mietin.

Pexi
15.04.2023, 19.42
^Lähtökohtaisesti jos maantielle pakko hankkia sähköinen niin ostaisi sellaisen eikä pilaisi hienoa runkoa moisilla virityksillä, ei jatkoon!

Voi nure, nyt vaikuttaa siltä, että sä et oikein ymmärtänyt tän homman ydintä. Mutta mä selitän.

Ensinnäkään mulla ei ole minkäänlaista pakkoa hankkia sähköistä maantiepyörää. En todellakaan näe itselleni mitään iloa ostaa kauppavalmista sähköpyörää (tai mitään normipyörääkään), mutta näissä rakenteluissa ideana on se itse rakentelu, käsillä tekemisen riemu, uuden kokeilu ja uuden oppiminen. Ja toisekseen kaupasta voisi olla vaikea löytää mitään tähän rinnastettavaa pyörää. Kaikki kaupan massapuurot on suljettuja systeemejä, mihinkään sähköiseen et niissä voi itse koskea. Jos on ongelmaa, niin romu on kiikutettava merkkihuoltoon.

Ja kolmanneksi se pätäkkä. Jos spekuloidaan vähän, niin paljonko euroja pitäisi laittaa vastaavan painoisen, 45 km/h ja vastaavilla osilla varustetun gravelin ostoon kaupasta? Itse en tiedä vastausta, mutta luulen, että aika paljon. Tän projektin hinta oli alle 700 € ja nyt mulla on ihan omakohtaista ymmärrystä miltä sähkögravel voi tuntua, miltä se maistuu. Ja maistuuhan se.

Kun mä näitä rakenteluja teen, niin teen ne yleensä omilla taidoillani aika viimesen päälle-tyylillä, siis niin hyvin ja huolella kuin osaan, en hutiloiden. Kaapelivedot on tässäkin harkittu, kaapelit lyhennetty ja laitettu suojakuorien sisään... joten vähäsen sattuu kun tuomitaan näkemättä "moiseksi viritykseksi", vaikka toki virheitä tulee ja usein menee kahdesti tekemiseksi. Mutta toki kukin kommentoi tyylillään.

Nautiskelija
15.04.2023, 22.22
Hieno toteutus! Mukava oli myös lukea projektin taustoista Pexin viimeisimmästä kommentista.

nure
16.04.2023, 00.20
45km/h menee johonkin mopopalstalle, ei hyvää esimerkkiä pyöräilystä.

paaton
16.04.2023, 08.36
45km/h menee johonkin mopopalstalle, ei hyvää esimerkkiä pyöräilystä.

Kuules nure. Oiskohan aika vaihtaa sinne toiselle palstalle, jos ei ole mitään muuta asiaa kuin trollata?

45km/h on oikeinkin normaali nopeus pyörälle. Sulle ei varmaan ole koskaan ollut, eikä saletisti enää tule edes olemaankaan.

tchegge_
16.04.2023, 08.54
Nure taisi tuossa puhua sähkömopon nopeudesta, ei luomureisien tuottamasta vauhdista.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
16.04.2023, 09.06
^Just, aivan puhdas väärinkäsitys jos lihaksilla mennään...

paaton
16.04.2023, 09.54
Se mikään väärin käsitys ollut. Täysin dorkaa trollailua taas ja sähkäri vs luomu väännön vedättämistä taas aivan väärään ketjuun.

nure
16.04.2023, 15.42
^Onkos taas huono päivä?

jame1967
18.04.2023, 10.14
Eikös se sähköavun Max ole 25km/h

nure
18.04.2023, 11.11
^On mutta jos Pexi tarkentaisi mistä kyse...

Leewi
18.04.2023, 11.53
^On mutta jos Pexi tarkentaisi mistä kyse...

Mikä tässä nyt tarkennusta vaille jää? Ei sitten mikään, tuollahan on kaikki tärkeimmät komponentit kerrottu ja osien toiminta lienee notoorista siellä senioriosastollakin.

jalkkis
18.04.2023, 12.45
Hienohan to Pexin e-Ribble on. Millainen tuo moottori on polkea avustuksella ja ilman sitä? Aikoinaan mietin samaa moottoria omaan sähköistysajatukseen mutta päädyin lopulta valmiiseen ratkaisuun.



^On mutta jos Pexi tarkentaisi mistä kyse...

Miksi pitäisi tarkentaa yhtään mitään? Sinä olet joka tapauksessa 110% sähköpyörävastainen, joten miksi hukata sekuntiakaan "keskusteluun" kanssasi aiheesta, joka ei johda mihinkään?

nure
18.04.2023, 12.50
^Siis kyse että onko laillinen vai ei? Ja olen korkeintaan 80% vastainen ja joskus omankin hankin kun tulee tarpeeliseksi ja tarpeeksi kevyt löytyy...

nure
18.04.2023, 13.14
^^Ja jos tarkkaan mietitään niin tämä ei ole sähköosio joten miksi moisesta täällä edes jutellaan?

arctic biker
18.04.2023, 13.19
Tää Pexin viritys on itte asiassa oikein mielenkiintoinen. Mulla Surly CrossCheck johon tuo ois käypänen Moottorista löytyy tuore review.

Hower
18.04.2023, 13.37
Hienon näköinen fillari.
Ymmärtämiseni voi olla huonoa, mutta kyllä minä tämän luen niin, että avustaa 45km/h asti:
"paljonko euroja pitäisi laittaa vastaavan painoisen, 45 km/h ja vastaavilla osilla varustetun gravelin ostoon kaupasta?"
Vika on joko lukijassa (minussa) tai tekstin epämääräisyydessä, voi käsittää niinkuin haluaa.

Kelpaisi siis hyvin minulle jos avustaa tuonne asti.

viljosiilo
20.09.2024, 14.58
CGR Ti on poistunut Ribblen valikoimasta ja sen korvaa Allroad Ti (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-allroad-ti/). Ilmoitettu paino on hieman korkeampi kuin CGR Ti:llä ja tilaa vain 38c renkaille.

Ribblen valikoima huomioiden ihan looginen veto, mutta ilmeisesti monikäyttöisyys ei enää myy.

Omasta CGR Ti:stä en ajatellut luopua. Pitääköhän nyt kuitenkin alkaa hamstraamaan vaihtajankorvakkeita?