PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takaratas, pinnat ja vanne ei kestä



Pikajalka56
05.09.2019, 17.30
Minulla on painoa 131 kg ja ongelmana on että takaratas poikii turhan usein.
Käytössäni on Naisten 7-vaihteinen ihan tavallinen pyörä ns. mummopyörä johon nykyisen takarattaan ostin pyöräliikkeestä noin vuosi sitten ja se on nyt korjattu kolme kertaa vuoden
aikana.
Se on ihan normaali mummopyörän 7-vaihteinen Shimano Nexuksen takaratas ontelovanteella.
Se on siten aina pantu kuntoon että katkenneet pinnat on vaihdettu uusiin ja vanne on oikaistu jonka jälkeen se kestää muutaman viikon tai muutaman kuukauden.
Lastaan pyörän aina siten että kaikki reput ja kassit on etukorissa eli ne ei rasita takaratasta.
Ajan kaupunkialueella hyvin varovasti esim. aina jos on katukivetys tms. hiljennän tai pysäytän ja talutan pyörää.

Onko kellään antaa hyviä neuvoja tässä tilanteessa, pyöräliike levittelee käsiään.

Löytyisikö mistään asiantuntijaa, kestävämpää vannetta ja kestävämpiä pinnoja vai mitä tässä on tehtävissä ?

das_rad
05.09.2019, 22.08
Aika tukevat vanteet(=ratas??) tarvisit pyörääsi, voipi olla että ihan paikallisen hyllystä ei sopivaa välttämättä löydy. Venteiden rakentelijat tietää varmasti mistä hyvät osat, mutta noiden kasaaminen yleensä maksaa sitten vähän enemmän. Toisaalta investoimalla vähän laadukkaampaan pyörään saatat saada huomattavasti paremmat vanteet vähän kun kaupan päälle. Vanteissa panostaisin mahdollisimman syväprofiilisiin (korkea sivuprofiili), itsellä pysyneet parhaiten suorina nuo (painoa reippasti yli satasen, ja Stadin pyöräteillä tuhansia kilometrejä takana).

Kuhan
05.09.2019, 22.33
Valitettavasti ei ole osoitetta antaa, mutta paikassa nimeltään trollitehdas valmistetaan kestäviä takarattaita.

maalinni
06.09.2019, 06.32
Vaihda maasturiin, niihin saa kestävämpiä osia. Luulisi viimeistään dh-osien kestävän. Myös ainakin bikeshop.fi kasaa pyynnöstä kestävämpiä kuormakiekkoja.

maalinni
06.09.2019, 06.37
Ja varmaan sellainen maasturi missä olisi paksummat akselit ja takajoustostakaan ei varmaan olisi haittaa. Hintaa tietty tulee.

nure
06.09.2019, 06.59
Maastopyörään kyllä saa kiekot jotka kestää kunhan löytyy oikea tekijä, nuo mummopyörien kiekot saattaa olla ongelma muttei ylittämätön. Hinta saataa olla kyllä pyörän hintainen...

Ja jos Kuhanilla ei mitään sanomista niin voisi olla sanomatta sitäkään.

Pikajalka56
06.09.2019, 07.30
Laittaisin läskipyörän mutta siinä ajoasento ei mulle sovi erilaisista syistä johtuen.
Kysyin useammastakin pyöräliikkeistä että miksi ei tehdä läskipyöriä mummopyörän rungolle mutta eivät osanneet sanoa muuta kuin että ilmeisesti kysyntä on kuitenki niin vähäistä.
Läskipyörän renkaat ja vanteet kyllä varmaan kestäisi , vahvemmat vanteet ja iso ilmatila renkaissa.
Pyöräliikkeissä sanoivat että yleensäkin läskipyöriä myydään enimmäkseen vain PohjoisAmerikassa, Kanadassa ja Pohjoismaissa.

maalinni
06.09.2019, 08.03
Helkamalla oli läskijopo, mutta ei se leveä rengas automaattisesti ole kestävämpi. Siinä mm. akseliin kohdistuu mutulla suuremmat momentit ja halpisakselit sitten poksuu massan alla.

Maasturiin saa mummofiilistä helposti ohjaustankoa vaihtamalla.

nure
06.09.2019, 09.21
Mikähän ajoasennossa estää? On pelkkä muokkauskysymys.
Kyllä maastopyöränkin saa pilattua mummopyörä tyyppiseksi ja silloin kyllä saa vaikka +150kg:n kestävän, usea merkkikin ilmoittaa ylärajaksi 135kg....

maalinni
06.09.2019, 13.10
^ voihan se iso vatsakin mahdollisesti estää matalamman asennon. Eli lyhyempää stemmiä ja mummopyörän stongaa vaan kehiin. Asentoa voi sitten laskea samaa tahtia kuin vatsa pienenee ja kunto kasvaa.

hece
06.09.2019, 14.00
Eiköhän alamäkipyöräilyyn tarkoitettu kehä (esim DT Swiss EX471 29") kasattuna DT:n pinnoilla nykyiselle navalle luulisi kestävän? Joka tapauksessa vaatinee kiekon teettämisen jotta saa mummopyörään sopivalla navalla laadukkan kehän + pinnat. Osaavat pyöräliike osaa auttaa. maalinni ehdotti bikeshop.fi:tä, kysy vaikka sieltä.

nure
07.09.2019, 08.48
Maalinni, sitä juuri tarkoitin että melkein jokainen pyörä muokattavissa jokaiselle sopivaksi... Kuten Hece sanoi, kyllä kiekkoja löytyy ja jos käyttämässäsi liikkeessä hartioita kohautellaan niin harkitse sen vaihtamista oikeaan pyöräliikkeeseen.

oppes
07.09.2019, 15.05
Aikanaan itse aloitin painon pudotuksen 135kg:n painosta. Hyvä ystävä vei liikkeeseen, josta hankittiin normi-fittness hybridi. Kävi kiekot läpi ja totesi, että "ikuinen takuu" näillä. Noilla kiekoilla on nyt ajeltu +10tkm ja painokin putosi tuossa leikissä +50kg. Väitän että kunnollinen kiekon rakentaja saa kyllä ihan tavan vanteen/pinnat kestämään kovemmallakin kuormalla. Tuon fillarin (valmistajan) painoraja oli 85kg....

hiilikuitumies
07.09.2019, 15.35
Se on siten aina pantu kuntoon että katkenneet pinnat on vaihdettu uusiin ja vanne on oikaistu jonka jälkeen se kestää muutaman viikon tai muutaman kuukauden.

Onko kellään antaa hyviä neuvoja tässä tilanteessa, pyöräliike levittelee käsiään.

Pyöräliike saa tuosta työtä, kun korjaa aina tuon käyttötarkoitukseensa kelpaamattoman kiekon. Ratkaisu on mennä toiseen pyöräkorjaamoon ja sanoa siellä, että sinä tarvitset kiekon, joka kestää. He ottavat siellä maastopyörällä rymistellyyn tarkoitetun vahvan vanteen, vahvat pinnat (paksumpi ei ole vahvempi, vaan jopa päinvastoin, joten 1,8 on varmaan sopiva) ja kasaavat sinulle uuden kiekon. Sen jälkeen kestää.

oppes
09.09.2019, 16.57
Alkuperäiseen kysymykseen. Melkein väittäisin, että osaavan kiekonrakentajan jäljiltä ihan normi-kiekko, normipinnoilla kestää. Itse aloitin kuntoilun fillarilla +135kg:n painosta. Pyöränä "max 90kg" fittness hybridi. Kaveri kävi kiekot läpi. Muun muassa etufillari oli semiradiaali-pinnoitettu. Hienosti kestivät tuhansia kilometrejä työmatkaa, lenkkejä ja rotvallin ylityksiä. Vaihdettiin nuo 5tkm:n kohdalla kun etukiekosta korkkasi kartio-kuula laakerit (todennäköisesti liian kireälle vedetty akseli). Itse kiekot/vanteet roikkuu seinällä - edelleen luotisuorat ja pinnat "soi" tasaisesti. Jos haluat suosituksen osaavasta kiekon rakentajasta, niin pistähän YV'tä.

teräsrunko
10.09.2019, 08.37
Kun kiekosta paukkuu yksittäinen pinna, se jonkin verran enemmän rasittaa muita pinnoja. Jos näitä tulee useampia, muille pinnoille tuleva rasitus on aina vain suurempi. Nyt kun kiekkoa käytetään huollossa aina kun muutama pinna on mennyt, sen rakenteessa on jo sellaisia vaurioita, joita ei enää voida kestävästi korjata vain vaihtamalla nuo rikkinäiset ja oikomalla. Tämä tietysti riippuu siitä kuinka paljon pyörällä on ajettu tuollaisessa tilanteessa, ja luonnollisesti myös tuolla painollasi on tässä tapauksessa merkitystä. Oikeasti kaikki pinnat pitäisi nyt vaihtaa kerralla, koska tosiasiassa ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän vaurioituneita. Kiekon uudelleen kasaaminen tällä tavalla on tietysti melkoisen hintavaa, jos sitä ei osaa itse tehdä. Toki myös uusi Nexus-7 -kiekkokin maksaa varmaan aika tavalla. Jompi kumpi kuitenkin on tehtävä, tai sitten hankittava toinen pyörä.

JanneKii
13.09.2019, 13.21
Tuossa kiekossa on ollut jotain ongelmaa alun perinkin jo, ei se pitäisi antaa noin helposti periksi. Itsellä oli ihan sama tilanne, vaikkakin himpun pienemmillä painoille. Nishikin kiekon pinnat oli jo alusta asti tahi sitten viimeistän sen "ensihuollon" jälkeen huonosti/löysällä ja lopputulos se, että alkoi mennä pinnoja. Liikkeessä sanoivat että kannattaa vaihtaa koko kiekko ja olisi pitänyt uskoa, meni niihin korjauksiin paljon enemmän rahaa (korjautin sen varmaan 5 kertaa, a 20-30 eur/kerta). Nyt on Shimanon kiekko alla ja ei ole yhtään pinnaa mennyt enää. Rengaspaineisiin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei tule vanneosumia turhaan.

Pikajalka56
14.09.2019, 23.44
terve, olisin kiinnostunut asiasta jos tiedät kaverin joka voisi rakentaa takarattaan joka kestäisi minullakin.
Annatko kaverin yhteystiedot tai voiko hän ottaa minuun yhteyttä.

Tv Jukka

P: 0405525203
jukkakokko56@gmail.com

Antti Salonen
15.09.2019, 00.01
Se tärkein yksittäinen tekijä tässä on takavanne. Jos siinä on missään määrin normaali mummopyörän ontelovanne, niin ei se ole kovin lujaa tekoa. Käytännössä siis se tuskin on kovin jäykkä, ja painava ajaja pystyhkössä ajoasennossa voi pistää takavanteelle liian kovan painon. Takavanteen pitäisi olla niin jäykkä, että pinnoissa säilyy jännitys ajaessa.

Onko siinä mummopyörässä jalkajarru? Jos on, niin mä itse puolaisin siihen Nexus-napaan kiinni jonkun oikein järeän maastopyörän vanteen. Ne on rakennettu todella kovaan käyttöön. Jarrupintaa niissä ei ole sillä maastopyörissä käytetään levyjarruja, mutta jalkajarrun kanssa sillä ei olisi mitään merkitystä.

JanneKii
16.09.2019, 21.21
Nyt on Shimanon kiekko alla ja ei ole yhtään pinnaa mennyt enää.

Kel onni on, se onnen kätkeköön. Pitikin mennä kehumaan, nyt on takarattaasta pinna poikki. Voi p*rkl.

JanneKii
23.09.2019, 10.05
Kiekkohan ei sitten ollut(kaan) Shimanon, vaan napa on Shimanon ja vanne on jotain muuta - kiekko on kasattu Suomessa. Ongelmana ilmeisesti se alkukiristyksen tekemättä jättäminen 1.n sadan kilometrin jälkeen ja tästä johtuen pinnan löystyminen ja siitä se epätasapaino, joka tuon pinnan rikkoi. Kempeleen kyläkaupalla kyllä propsit, korjasivat takuuna tuon ja todella nopeasti. Taas rullataan ja toivon mukaan kestää. Jos ei, niin sitten hankin uudet kiekot.

TERU
23.09.2019, 13.38
Kovassa käytössä pinnojen riittävä kireys ja kireyden tasaisuus ratkaisevat. Kempeleen Kyläkauppa minullekin se lähikauppa, monta pyörää heiltä saanut ja ensihuollossa olen luvannut koskea vain juuri pinnojen kireyden tarkistamiseen, tietenkin myös vanteiden suoristaminen tarvittaessa, pyörää hakiessa ovat sanoneet ettei pinnojen kanssa tule ongelmia. Näin onkin ollut aina, joskin kevyempi kuski, mutta väliin runsaasti elintarvikkeita laukussa, koska en halua autoa kauppareissuille.
Muutaman satasen jälkeen pinnatarkistus uuteen käyttöpyörään on toimivuuden tae, kun jos homman tekevät taitavat mekaanikot.

hiilikuitumies
23.09.2019, 16.02
Kiekkohan ei sitten ollut(kaan) Shimanon, vaan napa on Shimanon ja vanne on jotain muuta - kiekko on kasattu Suomessa. Ongelmana ilmeisesti se alkukiristyksen tekemättä jättäminen 1.n sadan kilometrin jälkeen ja tästä johtuen pinnan löystyminen ja siitä se epätasapaino, joka tuon pinnan rikkoi. Kempeleen kyläkaupalla kyllä propsit, korjasivat takuuna tuon ja todella nopeasti. Taas rullataan ja toivon mukaan kestää. Jos ei, niin sitten hankin uudet kiekot.
Ei sellaista ensikiristystä kuulu joutua tekemään. Tuo on ajatus, joka on myyty ihmisille viallisina toimitettujen tuotteiden hyväksymiseksi (heidän omaan laskuunsa, jotta kusetus olisi täydellinen). Jännitysten muuttuminen hetken ajelun jälkeen on seurausta siitä, että kun koneellisesti kasaavat kiekkoja, se kone ei osaa puristella pinnoja niin, että niistä häviävät ne ylimääräiset jännitykset. Tai ehkä nykyisin jotkin koneet jo osaavat sen, mutta ennen eivät osanneet, joten siitä tuo touhu on syntynyt. Kun ihminen kasaa kiekon, niin ihmisellä on sormet, joilla puristella pinnoja jännitysten poistamiseksi, joten silloin ei ole mitään tekosyytä sille, että pitäisi vähän ajella ennen kuin laitetaan ne lopulliset jännitykset. Ei siinä ole mitään järkeä kenenkään kannalta paitsi ehkä kauppiaan, jos ensihuoltosta veloitetaan (ja siitähän tavalla tai toisella aina veloitetaan asiakasta, koska se on luettu mukaan tuotteen hintaan).

paaton
23.09.2019, 16.53
Eli satkun kiekoissakaan ei tarvitse tehdä jälkikiristystä? Ovat vialliset, jos tuon joutuu tekemään?

TERU
23.09.2019, 17.12
Ei provosoiduta vaikka provosoidaan, taisi olla Mauno Koiviston sanat, tuollainen on omaakin kokemusta kiekoista, hyvää käyttölaatua saa jälkikiristellä, mutta tuosta ylös päin ovatkin kasatut lopulliseen kuosiin.

hiilikuitumies
23.09.2019, 19.03
Eli satkun kiekoissakaan ei tarvitse tehdä jälkikiristystä? Ovat vialliset, jos tuon joutuu tekemään?
En sanonut, ettei tarvitse tehdä, vaan koko pointtihan siinä viallisuudessa on se, että ihmisille myydään tuotteita, jotka eivät ole valmiita käytettäviksi eli sen voi joutua tekemään. Sehän oli koko valitukseni perusta. Tuotehan ei ole silloin toimiva, vaan keskeneräinen. Minä sanon toimimatonta tuotetta vialliseksi. Aniharva tietää tuon, vaan luulee vain jotenkin, että se väkisinkin kuuluisi asiaan, mutta ei se kuulu, vaan johtuu työnvaiheiden jättämisestä väliin: pinnojen jännityksiä ei ole asianmukaisesti poistettu. Ei ammattimiehen kasaamaa kiekkoa tarvitse viedä takaisin hetikohta vipeltämisen takia. Ei se ole kaikkien kiekkojen ominaisuus, mutta suuri yleisö luulee sen olevan, joten se kiikuttaa pyöriään siihen ensihuoltoon tuonkin takia ihan varmuuden vuoksi. Ja maksaa siitä, että saa toimivan valmiin tuotteen.

hiilikuitumies
23.09.2019, 19.04
Ei provosoiduta vaikka provosoidaan, taisi olla Mauno Koiviston sanat, tuollainen on omaakin kokemusta kiekoista, hyvää käyttölaatua saa jälkikiristellä, mutta tuosta ylös päin ovatkin kasatut lopulliseen kuosiin.
Minä en ole provosoinut yhtään mitään.

arctic biker
23.09.2019, 19.48
Offaria mutta omaishoitajan viikkovapaan eka iltana sallittakoon?. Talvella teetätin PoisonBikesillä Customkiekot RR411 vannejarruvanteet ja eteen levyjarrunavan. Samassa hötäkässä sai rahtiruunani eli Crosssheck levarikeulan ja Bike24 tilasin asiallisen nimikko 200€ etukiekon. Vaan eipä niillä ollutkaan ja tyydyin Mavicin Crosrideen.

Alle 500 kilsan tuohon tuli sivuttaisheittoa mutta myös päittäisheittoa eli kiekko ei aivan pyöreä enää ollut. Osaan pienen sivuttaissuuntaisen rihdata ja yhden tai kahden pinnan vaihto ei oo onkelma mutta tää toinen homma on mulle vaikea. Niinpä piruuttani vein kiekon paikalliseen, paljastui ettei siellä ees rihtauspukkia ole käytössä. Jätin kuiten ,onneksi oli varakiekko.

Jostain syystä mulle on aivan mahdoton asia että on pyörä ja sille vain yhdet kiekot. Lievää säästöä ja Pace Chicken saa ne oikeat. Oiskoon 800€ rahanmenoa.
Eka 12x100 ja 12x142 kippuratankopyörä mulle niinnei tuota kiekkovarantoa ole kertynyt.

arctic biker
23.09.2019, 19.58
En sanonut, ettei tarvitse tehdä, vaan koko pointtihan siinä viallisuudessa on se, että ihmisille myydään tuotteita, jotka eivät ole valmiita käytettäviksi eli sen voi joutua tekemään. Sehän oli koko valitukseni perusta. Tuotehan ei ole silloin toimiva, vaan keskeneräinen. Minä sanon toimimatonta tuotetta vialliseksi. Aniharva tietää tuon, vaan luulee vain jotenkin, että se väkisinkin kuuluisi asiaan, mutta ei se kuulu, vaan johtuu työnvaiheiden jättämisestä väliin: pinnojen jännityksiä ei ole asianmukaisesti poistettu. Ei ammattimiehen kasaamaa kiekkoa tarvitse viedä takaisin hetikohta vipeltämisen takia. Ei se ole kaikkien kiekkojen ominaisuus, mutta suuri yleisö luulee sen olevan, joten se kiikuttaa pyöriään siihen ensihuoltoon tuonkin takia ihan varmuuden vuoksi. Ja maksaa siitä, että saa toimivan valmiin tuotteen.
Kuitumies on tässä ,IMO, aivan oikeassa. Mullakin on kuus tai seitsemän kiekkosettiä nytkin olemassa . Tää halpisMavic on eka joka menetti ryhtinsä alle aikayksikön.

Hyvin tehty kiekko EI tarvitse rihtausta hetikohta. IMHO.

JanneKii
24.09.2019, 14.24
Mikähän se sitten ois semmoinen hyvä kiekkosetti, joka menisi quickrelease vivuilla hybridiin (Nishiki 601) ja lisäksi toivon mukaan johonkin uudempaan cyclocrossiin (läpipulteilla)? Uskaltaako joku jotain suositella? Vielä mielellään semmoinen, että se painoraja olisi vähän enempi kuin se turhan tiukka 120 kg (vaikka toivon mukaan mies olisikin reilusti alle 100 kg jossain kohtaa). Hybridipyörä itsessään painaa ainakin sen 14 kg, lisäksi tulee vielä 1 reppu jossa työkamat + vaihtovaatteet, sekä parit sivulaukut joissa voi olla sitten 10-20 kiloa kamaa, reissusta riippuen.

hiilikuitumies
24.09.2019, 16.34
Mikähän se sitten ois semmoinen hyvä kiekkosetti, joka menisi quickrelease vivuilla hybridiin (Nishiki 601) ja lisäksi toivon mukaan johonkin uudempaan cyclocrossiin (läpipulteilla)? Uskaltaako joku jotain suositella? Vielä mielellään semmoinen, että se painoraja olisi vähän enempi kuin se turhan tiukka 120 kg (vaikka toivon mukaan mies olisikin reilusti alle 100 kg jossain kohtaa). Hybridipyörä itsessään painaa ainakin sen 14 kg, lisäksi tulee vielä 1 reppu jossa työkamat + vaihtovaatteet, sekä parit sivulaukut joissa voi olla sitten 10-20 kiloa kamaa, reissusta riippuen.
Kuinka kallis se saa olla? Rahalla tosin usein näissä saa lähinnä keveyttä, joka on vahvuudelle vastakkainen käsite, mutta joskus myös vahvempia alumiinilaatuja ja joitain parempia suunnitteluratkaisuja.

Yksi asia, jolla saa lisää vahvuutta, on lisätä pinnojen määrää. Sen vuoksi raskaasti lastatuissa touring-pyörissä usein suositaan jopa 36 pinnaa, mutta ainakin 32 kannattaa olla. Sinulla ja yleensäkin useimmilla ihmisillä, koska niiden vähentämisen hyöty menee jo sinne kilpaurheilussa tärkeiden sekuntien tasolle.

Tämä ei ole suositus (eikä tässä ole läpiakseleiden mahdollisuutta, tai en edes katsonut, onko siinä), vaan ainoastaan esimerkki siitä, että joissainhan painorajatkin ovat jo ylempiä. Tässä on 150 kg.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=275352

Minusta noissa kannattaa katsella tulevaisuutta sen verran, että vanteet ovat tubeless ready. Lisäksi minusta vanne saisi mielellään olla sisäleveydeltään 25 milliä, joka on aika optimi leikkauspiste moneen käyttöön vahvuuden, painon yms. ominaisuuksien kannalta (esim. Enve on laskelmoinut näitä). Eli: laadukas (ja riittävän painava, koska siinä on sitten sitä materiaalia) maastoajoon tehty vanne, 32-36 pinnaa, noin 25 millin sisäleveys, tubeless ready... ja lopun voit valita mielesi mukaan, kunhan otat navoiltaan sopivan.

maalinni
24.09.2019, 16.58
Ei sellaista ensikiristystä kuulu joutua tekemään.

Vaan pakkohan se on tehdä, jos pinnat sitä vaatii. Eli edullisten kiekkojen 20e huoltotyön sijaan pitäisi ostaa monta sataa kalliimmat kiekot, että säästää sen 20e?

hiilikuitumies
24.09.2019, 17.43
Vaan pakkohan se on tehdä, jos pinnat sitä vaatii. Eli edullisten kiekkojen 20e huoltotyön sijaan pitäisi ostaa monta sataa kalliimmat kiekot, että säästää sen 20e?
Eli jääkarhuja uhkaa sukupuutto?

Älkää keksikö omianne. Sanoin, että on väärin myydä keskeneräisiä tuotteita asiakkaille ja laittaa heidät maksamaan ylimääräistä niiden käyttökuntoiseksi tekemisestä ilman, että he edes ymmärtävät, että kyse on nimenomaan siitä, eikä kaikkien kiekkojen ominaisuudesta ikään kuin ei olisi mahdollista myydä tuotetta käyttökuntoisen valmiina asiakkaalle. Tästä ei seuraa, että kenenkään pitäisi "ostaa monta sataa kalliimpia kiekkoja".

maalinni
24.09.2019, 20.14
No mikä on sitten ehdottamasi ratkaisu asiaan. Se että joku kasaa kiekon käsin nostaa hintaa verrattuna robottiin.

hiilikuitumies
24.09.2019, 21.14
No mikä on sitten ehdottamasi ratkaisu asiaan. Se että joku kasaa kiekon käsin nostaa hintaa verrattuna robottiin.
Parantakoot prosessejaan. Ei se lisää tuotteiden hintoja kuin marginaalisesti. Vaikka kiekot maksaisivat pari kymppiä enemmän, niin sekin olisi parempi, koska säästyisi aikaa siitä, mitä murheet ja ylimääräiset rihtaamiset ihmisiltä vievät.

Esim. linkin takaa löytyvä kone näyttäisi puristelevan pinnoja, joten tuloksen pitäisi olla ainakin sen puoleen hyvä. Ei tämä ole ollut vuosikausiin mikään ratkaisematon ongelma, mutta ihmisten tietämättömyys (harhakäsitys siitä, että aina pitäisi rihdata hetken ajon jälkeen) mahdollistaa sen, että kilpailuetuakaan on vaikea saada kunnon koneilla, kun useimmat ostajathan eivät edes tiedä, minkä merkkiset kiekot pyörässä on (ja sitten se harhakäsitys päälle, niin brändi ei paljon näistä kostu).

https://youtu.be/7yF_S1L0X68

TERU
25.09.2019, 08.28
Näppäräsorminen robotti, samaan mallin menee kiekon kasaus omalla tukiasemallakin, (ilman robottia) monia tullut kasatuksi jopa kierrätysosista, kun vanne ajettu loppuun, vanhat pinnatkin joihinkin jääneet mutta leipomisen ja huolellisen kiristyksen jälkeenkin joidenkin satojen ajon jälkeen on vartin-puolen kierroksen nippeleitä voinut kiristää. Pyörä aluksi väliin ajossa hyvin paljon kallellaan molempiin suuntiin oma paino apuna, kestävän, suoran kiekon on noin saanut, vaikka noissa omissani usein on aivan keskinkertaiset osat. Jossain vaiheessa tuo loppusilaus hyvä tehdä, kun parhaaseen kestävyyteen tähdätään. Tehtaat eivät aja jokaisella kiekkoparilla.
Ultegran tehdaskiekot mm ei tuota tai muutakaan jälkisäätöä ole tarvinnut.

maalinni
25.09.2019, 11.51
Niin, voisihan se robotti "ajaa" kiekolla sen pari satkua. Mutta kalliiksi tulee myös uusien robottien hankkiminen. Sitä odotellessa rihtauspukki laulamaan.

arctic biker
28.09.2019, 20.06
8 vuotta sitten mulle tuli 26" jäykkäpärän matkassa speksaamani BorXmd vanteet ja Dt:n Revolutionin ohkaset pinnat, njet problema . Ny sama firma talvella teki customina RR411 vanteilla ,edessä levarinapa kiekot ja samat pinnat, 32 ja kolme ristiin. Vähillä kilsoilla takakiekko vipattaa. Oisko tekijän vika vai mitä? Tuon lievän sivuheiton osannen itte korjata ja toki itte tekemällä rihtauspukilla!

TERU
28.09.2019, 21.05
Paha juttu, mutta tuolla voi nyt olla katkennut pinna seassa?

Antti Salonen
29.09.2019, 19.34
Vaan pakkohan se on tehdä, jos pinnat sitä vaatii. Eli edullisten kiekkojen 20e huoltotyön sijaan pitäisi ostaa monta sataa kalliimmat kiekot, että säästää sen 20e?
Pinnoissa, kehässä tai navassa ei ole ikinä mitään, mikä vaatisi jälkikiristystä. Sen sijaan jos työ jätetty puolitiehen niin silloin se tehdään loppuun esim. ensihuollossa. Toi duuni kannattaa tehdä vasta ensihuollossa sillä verraten suuri prosentti halvoista kiekoista ei ikinä tule sinne. Halvat kiekot on lähes kokonaan koneilla kasattuja, eli edes halpojen käsiparien aikaa ei niihin hukata kun hinta painetaan alle sataseen.

hiilikuitumies
03.10.2019, 15.22
Halvat kiekot on lähes kokonaan koneilla kasattuja, eli edes halpojen käsiparien aikaa ei niihin hukata kun hinta painetaan alle sataseen.
Huonoilla vanhentuneilla koneilla. Tuossa asiassahan ei muuten olisi ongelmaa, mutta minua ärsyttää, kun siinä piilotetaan ja siirretään asiakkaalle osa kustannuksista. Tämä on myös olennainen osa sitä, miksi moni vie pyöränsä ensihuoltoon.

Sama juttu on siinäkin, jos pyörä muutenkin kasataan laittaen osat oikeisiin momentteihin ja säätöihin, niin ei pyörässä ole mitään hetken ajon jälkeen ensihuollettavaa. Jos ihmisille myydään huonosti koottu tuote, niin siitä olisi syytä mainita. Oston yhteydessä olisi hyvä sanoa, että tätä ei ole viitsitty kustannus- tai muista syistä koota kunnolla, joten joudut käyttämään aikaasi, vaivaasi ja rahaasi, jotta saat ihan oikeasti toimivan tuotteen.

pohjola
03.10.2019, 18.23
vanteen kasaus koneitakin on niin erillaisia https://www.youtube.com/watch?v=EITEQLn8SUE rinnattettavissa kai moottorien kasaamiseen kalleimat koneet kasataan koneella kaikki esim. kannen pultit samaan aikaan momentiin

das_rad
03.10.2019, 23.27
Mikähän se sitten ois semmoinen hyvä kiekkosetti, joka menisi quickrelease vivuilla hybridiin (Nishiki 601) ja lisäksi toivon mukaan johonkin uudempaan cyclocrossiin (läpipulteilla)? Uskaltaako joku jotain suositella? Vielä mielellään semmoinen, että se painoraja olisi vähän enempi kuin se turhan tiukka 120 kg (vaikka toivon mukaan mies olisikin reilusti alle 100 kg jossain kohtaa). Hybridipyörä itsessään painaa ainakin sen 14 kg, lisäksi tulee vielä 1 reppu jossa työkamat + vaihtovaatteet, sekä parit sivulaukut joissa voi olla sitten 10-20 kiloa kamaa, reissusta riippuen.

Itsellä oli samat mietinnät tossa keväällä, ja oma valinta päätyi DT-swissin komboon 350 navat ja RR521DB kehät. Painoraja noillakin 120kg tosin, mutta ainakin itsellä pysyneet suorina pikälti toista tuhatta kilometriä vaikka systeemin paino menikin tuon yli (ei tosin enään :-) 32 pinnaiset(J) tosiaan nuo, DT championin ja competition pinnat 3-yli puolattuna. Adaptereilla sopii tosiaan 135QR ja 142 thru axlelle.

Ainoa pikku miinus DT:n vanteille tulee pinnojen kiristysmomentista, joka on rajattu 1200NM. Tai siis ihan hyvin ovat tosiaan toimineet noinkin, fiilis pohjalta bigger olis vaan better :-)

Antti Salonen
04.10.2019, 16.14
Ainoa pikku miinus DT:n vanteille tulee pinnojen kiristysmomentista, joka on rajattu 1200NM. Tai siis ihan hyvin ovat tosiaan toimineet noinkin, fiilis pohjalta bigger olis vaan better :-)
Jos samoilla osilla mennään, kun pinnoissa on riittävä jännitys ei isompi ole enää yhtään parempi. Kiekko ei muutu yhtään jäykemmäksi kun pinnoja kiristää lisää.

Ja yleisemmin, nippelit ja pinnat on myös suunniteltu tietynkokoisille jännityksille. Eli jos haluaa tukevamman ja vahvemman kiekon, se tapahtuu joko vaihtamalla järeämpi kehä tai pistämällä pinnoja lisää.

maalinni
04.10.2019, 16.16
1200Nm? Luulisi riittävän.

plr
04.10.2019, 16.22
1200Nm? Luulisi riittävän.

Tuon täytyy tarkoittaa, että pinnan maksimijännitys on 1200 N. Jos nippelin vetää 1200 Nm momenttiin, niin jossakin hajoaa jotakin.

maalinni
04.10.2019, 16.25
^ ok :D Jäisi itsellä moiset momentit vetämättä.

das_rad
05.10.2019, 01.31
Tuon täytyy tarkoittaa, että pinnan maksimijännitys on 1200 N. Jos nippelin vetää 1200 Nm momenttiin, niin jossakin hajoaa jotakin.

Juurikin näin, oli vetojännityksestä tosiaan kyse, eikä momentista :-)

das_rad
05.10.2019, 01.41
Turhan löysälle kiristetyt pinnat alkavat helposti napsumaan painavamman kuskin alla, ja taitaa olla ainoa lääke tuohon olla vetojännityksen nostaminen. Mitä kirämpi pinna, sitä vähemmän se pääsee liikkumaan risteävää pinnaa vastan - ts. löystyvät puristuessaan vähemmän. Omat vanteet hiljeni vasta tuolla 1200N:ssä.

maalinni
05.10.2019, 09.47
Miten tuo vetojännitys mitataan käytännössä ?

maalinni
05.10.2019, 09.48
Mitenkähän aloittajan tarpeisiin soveltuisi sellainen narupinnoista kasattu kiekko. Ei ainakaan pinnat katkeilisi?

hece
05.10.2019, 10.12
Miten tuo vetojännitys mitataan käytännössä ?Esimerkiksi Park Toolin TM-1 työkalulla: https://youtu.be/SYdOOyum-gI

Antti Salonen
05.10.2019, 15.16
Turhan löysälle kiristetyt pinnat alkavat helposti napsumaan painavamman kuskin alla, ja taitaa olla ainoa lääke tuohon olla vetojännityksen nostaminen. Mitä kirämpi pinna, sitä vähemmän se pääsee liikkumaan risteävää pinnaa vastan - ts. löystyvät puristuessaan vähemmän. Omat vanteet hiljeni vasta tuolla 1200N:ssä.
Tää on joskus tullut vastaan, varsinkin aeropinnoilla. Helpoin ratkaisu mun mielestä on olla vetämättä risteäviä pinnoja toistensa yli/ali niin, että ne lepäävät toisiaan vasten. En oo vakuuttunut, että tuosta on muutenkin riittävän vahvassa kiekoissa mitään hyötyä. Ymmärrän sinällään sen teorian, että miten tuosta syntyy periaatteessa vahvempi kiekko. Mutta jos valmiskiekkojakin katsoo, niin ei tota tunnu pitävän tarpeellisena moni muukaan.