PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona Rovesta (st) työmatkapyörä

musse
01.09.2019, 21.59
Ollut tähän mennessä hupiajossa ilman mitään lisäkilkkeitä, mutta ajattelin ottaa nyt työmatka-ajoon sulien kelien ajaksi. Tarttee siis asentaa lokarit ja haluan myös taakse tarakan thulen läppärilaukkua varten. En ole koskaan lokareita ostanut, eikä viitsi lähteä umpimähkään kokeilemalla ostamaan, eli mitä lokareita ja tarakkaa suosittelette tällaiseen?

maalinni
01.09.2019, 22.16
Lokarit renkaan leveyden mukaan ja sen mukaan mitä haarukoihin mahtuu. Tarakaksi käy mikä tahansa. Esim. https://www.bike-components.de/en/Racktime/Add-it-Rack-p22077/

Lokarit saa halvimmalla biltemasta

TERU
02.09.2019, 06.04
Tai molemmat saksankaupasta,
https://www.bike-components.de/en/SKS/Bluemels-Front-Rear-Mudguard-Set-p24393/

Tai molemmat Biltemasta, kahteen olen asentanut n. 16 e. maksavan bilstun tarakan, kevytkin on ja kestävä, mutta molempiin SKS lokarit, jotka myös ovat kevyet ja kestävät.

Njoo, kummassakaan ei ollut levyjarruja, se asettaa toisia vaatimuksia...

nure
02.09.2019, 06.59
Biltsun lokarit mainiosti toimineen ympärivuotisessa työmatkapyöräilyssä, en itse ainakaan keksinyt mitään syytä ostaa huomattavasti kalliimpia.

xubu
02.09.2019, 08.03
Minulta ääni SKS:lle, ovat hyvät ja kevyet.

maalinni
02.09.2019, 08.14
Jos päädyt Biltsun tarakkaan, niin tsekkaa ennen ostoa, että se on suorassa. Minulla oli yksi vänkyrä, joka sekin kyllä kantoi laukut ongelmitta.

Biltsun kamoilla pääsee kyllä alkuun.

hphuhtin
02.09.2019, 10.10
Katsoisin itse lokariksi tuota Bluemelsia. Tarakasta en varmasti tiedä sopivan kuin Bontragerin joka meni muksun Roveen ja omaan Sutraan. Tavallaan turhan hyvä pelkkään työmatkakäyttöön, enemmän retkeilyyn. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/729544/bontrager-tavarateline-back-rack-deluxe-large

nure
02.09.2019, 12.59
Muuten, eikös läppäri kuitenkin kulkisi helpommin repussa kuin tärisevällä tarakalla?

maalinni
02.09.2019, 16.51
Minulla on se bilteman tarakka ollut 2013 ja 2019 Rovessa. Myöskin racktime.

YT
02.09.2019, 17.38
Tarakasta en varmasti tiedä sopivan kuin Bontragerin joka meni muksun Roveen ja omaan Sutraan. Tavallaan turhan hyvä pelkkään työmatkakäyttöön, enemmän retkeilyyn. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/729544/bontrager-tavarateline-back-rack-deluxe-large
Minulla on juuri tuo tarakka omassa. Lokareina on Bontragerit myös.

Onko kellään suosituksia seisontajalaksi? Silloin tällöin tulee tilanne, jossa siitä olisi apua.

Puskis
02.09.2019, 19.02
Bilteman lokasuojien aisat on hieman ohuemmat kuin SKS:n ja lisäksi etulokasuoja ei tule tupla-aisalla, eli ovat varmaan jonkin verran huterammat. Etulokasuoja on myös niin lyhyt, että jalat kastuu. SKS:n Bluemels Matt ja Longboardit tulevat kuraläpällä ja suojaavat paremmin. Jos haluaa kunnolla panostaa, niin teräksiset Gilles Berthoudin lokasuojat, muuten SKS.

Onko kellään suosituksia seisontajalaksi? Silloin tällöin tulee tilanne, jossa siitä olisi apua.

Yhteen pyörään hankin Pletcher merkkisen jalan ja se on ainakin todella jämerä ja myös painava. Mutta jos on Roveen tulossa, niin niissä ei ole jalalle ksa-kiinnityspaikkaa, niin onnistuukohan silloin minkään muunlaisenkaan jalan kiinnittäminen? Levyjarrut ja sellainen vapaasti säädettävä seatstay/chainstay-kiinnitys tuntuu ainakin mahdottomalta yhdistelmältä.

nure
02.09.2019, 20.09
Oikein, Tommi, nyt puhutaan miesmäisesti asiaa!
Taidanpa mennä repimään lokarit pois häpeissäni välittömästi.
Oikeastaan pyörässä ei saisi olla yhtään ylimääräistä osaa mikä ei liity varsinaiseen suorittamiseen.

maalinni
02.09.2019, 21.24
Minulla oli 2013 rovessa ihan normaali jalka siinä keskiön takana. Oiskohan sekin ollut Biltemasta. Ei tosin kauaa ollut, kun fillari oli aina lukossa tolppaa tms. vasten, niin jalka oli turha kapistus.

maalinni
02.09.2019, 21.26
Elikäs tuommonen https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/pyoran-jalat-ja-seisontatuet/seisontatuki-saadettava-2000022236

Puskis
02.09.2019, 21.34
Niin joo. Saahan keskiön taakse tuollaisen laitettua, vaikka pyörässä ei varsinaista "kickstand platea" olekaan.

maalinni
02.09.2019, 22.39
^ Vaatii vaan todennäköisesti pidemmän pultin.

musse
03.09.2019, 20.23
Kiitti vastauksista! Se läppärin (Ja muiden mahdollisten kamojen) kuljetus tarakalla olevassa laukussa on kyllä mun mielestä mukavampaa päivittäisessä ajossa kuin kantaa selässä. Näin tosin peruspyörässä eli taidan rovessa kokeilla ensin ilman tarakkaa ja reppu selkään, ja sitten myöhemmin tarakka, jos sille tuntuu :)

nure
04.09.2019, 07.50
Modernit reput mukavia ja ei edes kovasti hiosta, itse ainakin vuoskymmeniä tullut ympäri vuoden repulla toimeen.

EemeIi
04.09.2019, 11.02
Preferenssikysymys. Itselläni on lyhyehkö (7km) työmatka, jota en mene täysillä ettei tarvisi mennä suihkuun (säästää aikaa arkisin). Tällöin painava reppu selässä tuo kyllä ikävästi lisää hikeä. Mietiskelen juuri itse satulatolppaan kiinnitettävää laukkua, esim.:
https://scandinavianoutdoor.fi/ortlieb/varusteet/reput-rinkat-ja-laukut/pyoralaukut/seat-pack/?gclid=EAIaIQobChMIvJH91Mi25AIV2qiaCh2XXArZEAQYASA BEgI5EfD_BwE

Tuo näyttäisi olevan helposti irrotettava ja kiinnitettävä, mikä olisi plussaa ainakin omassa yleispyörässä (maasto + työmatkat).

nure
04.09.2019, 14.56
^Mikä tekee työmatka repusta niin painavan? Hyvää reppua ei oikeastaan edes huomaa selässä.
Voihan tuollaisenkin hankkia, laatukamaa mutta mieti sitä että jos poikkeat matkalla johonkin niin joka kerran joudut sen irroittamaan...

jalkkis
04.09.2019, 18.11
^Mikä hikoan sen verran helposti, myös selästä, että ajatus (2-3kg) repusta ei houkuttele yhtään. Eli minullakin on pakkari, jossa Ortleabin sivulaukku, jossa kulloinkin konttorilla tarvittavat romppeet.

Pakkari on tietenkin mallia Biltsu.

hphuhtin
04.09.2019, 21.27
Oetliebin fillarireput kyllä tuulettaa selänkin aika ok, mutta itsekin haluaisin tarakalla pitää oikeastaan. En kylläkään sivulaukussa, sen ilmanvastuksen kun tuntee aika selvästi ainakin selkäreppuun verrattuna.

musse
05.09.2019, 20.02
Juu, juurikin tuo, että välttää suihkussa käynnin saattaa täpärästi toteutua juuri sen tarakkalaukun avulla, jos selästä tuppaa hikoamaan :) Etenkin talviajossa tuntuisi reppua paremmalta. Itse ostin joskus tämän vähän tyyriimmän thulen ja olen kyllä tykännyt - menee mukavasti olalla sitten työpaikan päässä liikkuessakin.
https://www.xxl.fi/thule-pack-n-pedal-commuter-pannier-pyorailylaukku/p/1132853_1_style

maalinni
05.09.2019, 21.15
Minäkin hikoan kuin sika, jos on reppu selässä. Vähän sama kuin vetäisi toppaliivi päällä kesällä.

maalinni
05.09.2019, 21.17
Ja silti on kyllä yleensä reppu, tosin työmatkakin vain 4km.

Murgo
06.09.2019, 19.22
Täällä muuten sama ongelma, repun kohdalla paidassa aina märkä kohta työmatkan päätteeksi viileälläkin säällä. Maasturiin olen ajatellut tarakkaa ja jotain laukkua, mukana pitäisi kuljettaa eväät ja hiukan varavaatetta. Maantiepyörän kanssa ei repulle oikein liene vaihtoehtoja, tarakka kun istuu siihen kuin kattoteline Ferrariin tai sivulaukut kyykkyprätkään eli en ole laittamassa.