Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuidun turvallisuudesta, luescher_teknik



TyömatkailijaPohjoisessa
01.09.2019, 03.06
Onko tämän kaverin tutkimukset pyörineet jo tällä foorumilla?

https://www.facebook.com/pages/category/Engineering-Service/Luescher-Teknik-264633616972378/
https://www.instagram.com/luescher_teknik/
https://www.youtube.com/channel/UCY9JUMYI54lLOHpb_zbIedQ

Kaveri käsittääkseni tekee hiilikuitukamoja lentokoneteollisuuteen ja kuolemansyytutkimuksissa avustaa. (Jollain videolla kertoi asiasta)

Mm. Trekin haarukoista kuvia joissa ikäviä laatupoikkeamia. Mitä näihin voi todeta, elämässä on riskejä? Joskus sattuu kohdalle ja monesti ei josko hiilikuituisista pyöristä tässä nyt puhutaan. Jotain takaisinkutsukamppiksia näkynyt viime vuosina valmistajilla vaihtelevassa määrin.

Onko Suomessa yhtään pajaa joka pystyy kuvaamaan (röntgen riittänee?) hiilikuitukamoja vai tehdäänkö tutkimukset 20 centin kolikolla koputtelemalla? Meinaan vain että mainitaan mahdollisissa pannuttamisissa "tutkituttaa pyörä" mutta millä ihmeellä edes Stadissa olevat liikkeet sellaisen tekevät?

nure
01.09.2019, 08.35
Kaikkea voi tutkia mutta ei silti huolestua.

maalinni
01.09.2019, 08.49
Voihan siinä alumiinissakin olla vikoja. Kaivonkansi saattaa olla irti, salama saattaa iskeä. Parempi vaan pysytellä kotosalla.

lai
01.09.2019, 09.21
Ihan turha huolestua hiilikuidun heikkoudesta etukäteen. Katselin muutamia videoita tuolta kaverilta, ja esimerkiksi tuo hiilikuituisten maantietankojen vertailu oli aika erikoinen. Omasta mielestä osa tangoista selvästi hajonneet kaatumisesta johtuen ja osassa vikana tangon ylikiristäminen.
Eikä täällä foorumillakaan ole hehkutettu kovinkaan montaa tavallisessa ajossa hajonnutta hiilikuitusta maantiepyörää. Suurin osa hiilarisista maantiepyöristä varmaankin hajoaa kisojen massakolareissa. Hiilarirunko harvoin ”räjähtää” kuskin alla, ja murtumavika tulee esille niin että pyörän käytöksessä tai hallittavuudessa tapahtuu muutoksia.
Hiilarihaarukassa tietenkin kannattaa tarkistaa tuo harrukan ja kaulaputken liitoskohta.
Mutta ei ole täälläkään mainostettu hajonneita hiilarihaarukoita, ja nykyään nekin on vakioita jokaisessa maantipyörässä.


Koko aika on ilmassa tuhansia Airbus koneita joissa on hiilikuituisia peräsimiä ja vakaimia. Kuinka monta on tullut alas hiilikuitumurtuman takia? Vanhin vielä lentävä hiilikuituosainen A300 on 39,5 vuotias ja näkyy vieläkin lentävän hiilikuituosineen.

MRe
01.09.2019, 09.44
Jos on kaveri intissä ja ilmavoimissa, niin sieltä löytynee kuidun tutkimiseen tarvittavat vermeet. Hornetin siivet on kuitua...

Jos siiven päällä mekaanikko pudottaa vaikka jakoavaimen siivelle, paikka tulee välittömästi merkitä ja se kuvataan. Jos on pienintäkään poikkeamaa, kohta avataan ja paikataan uudelleen. Tai näin mulle on ainakin haluttu kertoa.

Ja ehkä teräksinen haarukka on todennäköisempi antautumaan, jos on päässyt kosteutta.

JohannesP
01.09.2019, 10.37
Vaikka harvoin johtaa murtumiseen niin omalla pähkäilyllä voisin kuvitella isomman epätäydellisyyden aiheuttavan jäykkyydelle jotakin. Tietenkin kuskinkin tarvitsee olla iso ja voimakas.

Itse katsonut muutamia videoita niin, että ostaisinko 3-4k€ rungon, jonka työnjälki on täynnä epätäydellisyyksiä vai sen paremmin valmistetun. Maalipinta, kun on helppo saada virheettömäksi. Itsekkin paljaalla silmällä sisälle katsoessakin huomaa jos runko on täynnä kaikenlaisia purseita ynm. arvokkaammissakin rungoissa.

jame1967
01.09.2019, 10.59
Mulla jokapäiväisessä käytössä Kiinan kuitua oleva CC .Toissa vuonna ajoin sillä Jämin kun maasturi oli telakalla , yhdessä ojan ylityksestä hiilarikeula piti pahan narahduksen jonka takana tullutkin kuuli , unohdin sen kisan huumassa enkä myöhemminkään ole murehtinut.
Enempi pelkäsin ekaa hiilarirunkoista (spark) ja siihen myöhemmin hommattuja hiilarikiekkoja ekoilla lenkeillä varoin kivikkoja ym.
Nykyään en kiinnitä siihen mitään huomiota ajan surutta kaikki paikat mitä tulee vastaan.

ikispessu
01.09.2019, 12.03
Mielenkiintoinen aihe. Onko noin teoriassa teräs se ”turvallisin” materiaali kun runko hajoaa esimerkiksi isoista hypyistä laskeuduttaessa koska se ei hajoa niin kuin hiilikuitu vaan ennemminkin vääntyy?

nure
01.09.2019, 12.34
Teräs saattaa ruostua näkymättömistä paikoista, alumiini hapettuu ja saumat pettää, puu lahoaa ja kaikki mahdollisesti hajoaa...

TyömatkailijaPohjoisessa
01.09.2019, 17.07
Joku muutos on tapahtunut pyöräilymaailmassa viime vuosikymmeninä, joko jälkimarkkinointi toimii paremmin tai sitten laadussa/ materiaaleissa on liikaa laatupoikkeamia. Takaisinkutsuja pukkaa siellä sun täällä kuten https://reviews.mtbr.com/cannondale-recalls-more-than-10000-caadx-cyclocross-bikes Automaailmasta tuttuja käytänteitä näkyy entistä enemmän. Joku voisi sanoa "surkeaa laatua", toinen mieltää "vastuullista toimintaa".

Itse näkisin haasteeksi hiilikuidussa käytettävän käsityön määrän, tehty enempi tai vähempi hikipajassa. Lienee jokainen haarukka jonkin asteinen yksilö, kenties enemmän kuin teräksiset/ alumiiniset. Lentokoneteollisuuden hiilikuituihin en rinnastaisi polkupyöräteollisuutta kovinkaan herkästi, nimi on sama mutta kovin monta asiaa on eri tavalla, vähintäänkin laatupuolella.

Laatu & hinta korreloi fillarien hiilikuidun kanssakin jollain funktiolla. Otetaan kodinkoneista pesukoneet Verkkis myy 144,90 € konetta (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/33761/hkcbs/WhiteWash-WM2510-pyykinpesukone-valkoinen) mutta kokemusperäisesti tällaisissa tilanteissa käyttäisin määritettä "pesukoneen näköinen esine". Jotenkin toimii varmasti mutta eroja on siihen 1 k€ Mieleen pakko olla, muutakin kuin pelkkä Mielen premiumin nimellä ratsastaminen. Markkinat pitävät huolen että ei se 1 k€ Miele kauaa voi saman laatuinen sillä hintaa olla kuin tuo 144,90 € kone. Tämä itsestäänselvyyksistä, takaisin polkupyöriin :cool:

Nyt sitten miksi mm. Cannondale vetää takaisin kamppeitaan, laatuvalmistajana pidettäneen. Haluan uskoa että vastuullisuus. Se miksei joku noname valmistaja tee niin koskaan, kertonee edesvastuuttomuudesta/ ei nappaa, ei niinkään hyvästä laadusta.

nure
01.09.2019, 19.54
Kaikesta huolimatta suurta osaa hiilikuiturungoista ei tehdä käsityönä, tuskin edes Cannondalenkaan nykyään. Mikään laadunvalvonta ei voi olla koskaan täysin aukoton, laite kuin laite, jokaisessa voi mennä jotain pieleen.
Mielestäni vertaus pesukoneesta ei aivan mennyt perille sillä pesee tuo aivan hyvin kuten se tonnin konekin ilman kaikkea turhia ominaisuuksia.
Siinä vaiheessa kun päästään käsintehtyihin hiilarirunkoihin niin luulen ettei ohjehinta ala ykkösellä.

stenu
01.09.2019, 20.12
Hiilikuitukaulaisen cx-haarukan elinkaari vähän kiinnostelee. Mulla on tommonen Reynolds Ouzo Pro Cross (http://autobus.cyclingnews.com/tech/2006/reviews/reynolds_ouzo_pro_cross.html) ollut nyt ehkä kahdeksan vuotta enkä ole mitenkään säälinyt sitä, ennemmin päin vastoin. VPCX:ää, Hel CX.ää, Kepu-polkuja yms. Missähän vaiheessa pitää alkaa miettiä uuden hommaamista?

Ouzossa kylläkin kruunun rakenne on ilmeisesti tuollainen aika umpinainen eikä samanlainen kuin joissain nykyhaarukoissa, joissa melkein näkyy droppeihin asti, kun kurkkaa kaulaputkesta sisään eli voisi kenties olettaa, että ensimmäiseksi katkea kaulan liitoksesta..??

http://autobus.cyclingnews.com/photos/2006/tech/reviews/reynolds_ouzo_pro_cross/Reynolds_crown_construction.jpg

maalinni
01.09.2019, 20.31
^^ minäkin kyllä luulin, että hiilarirungot on ainakin osittain käsityötä.

Opa74
01.09.2019, 23.05
Ei niitä runkoja noissa halvan tuotantokustannusten hikipajoissa tehtäisi, mikäli niitä voitaisiin roboteilla tehdä. Aika käsityövaltaiselta tuo rungon tekeminen näyttää... https://www.youtube.com/watch?v=4DKkueqcKmQ

hece
02.09.2019, 11.29
Guearrilla Gravity on satsannut valmistusprosessiin ja ilmeisesti automaatioaste hiilikuiturungon valmistuksessa on korkeampi kuin "kiinarungoilla": https://ridegg.com/revved
Toki nämä on firman omaa pr:ää vielä, mutta ainakin pystyvät myymään Yhdysvalloissa tehtyjä runkoja kilpailukykyiseen hintaan. Tämä ei onnistuisi samalla käsityön määrällä kuin perinteisellä Taiwanin runkojen valmistustekniikalla.

JohannesP
02.09.2019, 11.49
Videoista voisi myös päätellä ison osa näistä valmistusviosta johtuvan myös epätasaisesti jakaantuneesta epoksista joka jättää kuivia kohtia kuitujen väliin.

Tässä Timen omaa pr:ää, mutta tässä kuvattu heidän RTM menetelmän edut. Muistaakseni jossakin tämän luescherin materiaaleissa Timen keula oli yksi puhtaimmista eikä video vanhemmastakaan rungosta saanut mitään pahaa palautetta.

https://www.time-sport.com/media/wysiwyg/TIME/TECHNOLOGIES/RTM_INJECTION_EN.jpg

nure
02.09.2019, 11.56
^Ehkä Lookilla mutta ei tuota runkoa saakkaan halvalla...

JohannesP
02.09.2019, 12.02
^Ehkä Lookilla mutta ei tuota runkoa saakkaan halvalla...
Timellä*
Mikä sit on halpaa, mutta näitä saa ihan samaan rahaan kuin valtamerkkien Taiwanissa valmistettuja parempia runkoja. Tosin eipä nämä ole niille jotka hakee maksimaalisen aeroa kisapyörää, mutta runkojen vertailussa jätetään ajomukavuus usein toissijaiseksi.

TyömatkailijaPohjoisessa
02.09.2019, 12.09
Kaikesta huolimatta suurta osaa hiilikuiturungoista ei tehdä käsityönä, tuskin edes Cannondalenkaan nykyään. Mikään laadunvalvonta ei voi olla koskaan täysin aukoton, laite kuin laite, jokaisessa voi mennä jotain pieleen.
Mielestäni vertaus pesukoneesta ei aivan mennyt perille sillä pesee tuo aivan hyvin kuten se tonnin konekin ilman kaikkea turhia ominaisuuksia.
Siinä vaiheessa kun päästään käsintehtyihin hiilarirunkoihin niin luulen ettei ohjehinta ala ykkösellä.

En ole törmännyt yhteenkään videoon jossa tehtäisiin ns. roboteilla hiilarikamoja pyöriin, mutta voihan näin ollakin, vaikken juuri minä ole nähnyt. Ohessa tuoreinta settiä mitä löysin, Lookilta, yllättävän lähellä jopa eli Tunisiasta https://www.youtube.com/watch?v=4DKkueqcKmQ Pesukoneesta olen edelleen eri mieltä, kestoiästä puhuttaessa. Tuttava osti vastaavan halvan ja kyllä, korjausmies kävi ekan 2kk aikana kaksi kertaa. Nyt sitten tietenkin että kannattaako ostaan "tonnin kampe" vai uusia "parin sadan kampetta" useammin samalla rahalla.. Riippuu ajankäytön prioriteeteista, kuinka ympäristövihreät silmälasit on ja kaikkea muita pohdintoja. Jotenkin arvelisin tässäkin että tehokkaat markkinat määräisivät eli kovin moni päätyisi halpaan koneeseen mikäli se on luotettava vai arvostaako jengi enemmän lisäfeatureja sittenkin ja se on ainut syy ostaa kalliimpia merkkejä/ malleja. Ja takaisin hiilaripyöriin :)

puppy
02.09.2019, 13.20
Samasta Lookin tehtaassa oli raporttia jossain fiinissä Cycling lehdessä ja siinä ne naiset sitä käsin mattoja sinne muottiin latoi.....

ikispessu
02.09.2019, 14.11
Kuulostaa oudolta että fillareiden runkojen valmistaminen materiaalista riippumatta ei olisi aasiassa jo suurilta osin automatisoitua, sitähän se on autojen runkojenkin kohdalla.
Kaikessa dokumentoinnissa tietysti halutaan antaa kuva käsintekemisestä.

Ohiampuja
02.09.2019, 14.49
Monessa maassa ne ihmiskädet on vielä halvemmat kuin robotti. Yllätävän paljon teollisuuden työvaiheita vielä hoidetaan ihmisvoimin, mutta sitä ei vaan mainosteta.

Premium-merkit on sitten erikseen, niiden ympärillä siitä käsityöstä taas rakennetaan tapa erottautua massatuotteista...

ikispessu
02.09.2019, 14.59
Joo onhan se varmasti noin. Kaikkihan tietävät että käytännössä kaikki tehdastyö aasiassa on epäeettistä ihmisoikeuksien polkemista ja nykyajan orjuuttamista, mutta siittä ei puhuta, eikä sitä tuoda esille, koska siittä tulee
paha mieli kun ostaa hienon(ja ehkä jopa halvan) pyörän.

taski63
02.09.2019, 15.25
Eiköhän se ole kustannustehokkuus tavoitellun laatutason ja volyymin saavuttamisessa joka ratkaisee, tehdäänkö käsin vai koneella. Ja siinähän on epälukuinen määrä muuttujia.

Edelleen siitä pesukoneesta(kin), hintaan vaikuttanee merkin ja ominaisuuksien ohella juurikin se tavoiteltu laatutaso. Tietty määrä reklamaatioita voidaan sallia, mutta millainen määrä, se riippuu siitä paljonko milläkin skenaariolla jää viivan alle - ja katsotaanko lyhyellä tähtäimellä, vai pidemmässä juoksussa (tässä tulee mukaan merkki ja imago). Tämä on toki rajusti yksinkertaistettu kuvaus.

P.S. Me ostettiin vuonna 1996 luultavasti halvin pesukone mitä kaupasta löytyi (Upo Pesukarhu made in Italy, muistaakseni about 600 mk), ja pesee edelleenkin yhtä hyvin. Magneettiventtiilin uusin muutama vuosi sitten, muuten ei ole kaivannut muuta kuin normaalia puhdistusta aika ajoin.

IHD
02.09.2019, 15.32
Kyllähän nuo hiilikuituhommat on edelleen hyvin käsityövaltaisia niin fillareita kuin vaikka avaruustekniikan komponenttejakin väsättäessä-
hartsien ja vakuumi-infuusioden kanssa ei tarvitse sentään enää läträtä kun kaikki varteenotettavat runkovalmistajat
taitanevat käyttää prepreg-kudoksia nykyään ja muoteissahan nuo fillirungot "paistetaan" (ts. kovetetaan). Teräsmuotit kun on pirun kalliita väkertää
niin mallikierto ei ole vielä markkinamiesten kannalta riittävän nopeaa :rolleyes:. Kestävyys ja laatu riippuu paljon suunnittelutyöstä ja mallinnukseta (FEM) ja siitä kuinka
huolellisesti kuidut ladotaan + kuinka ne kovettumisessa asemoituu. Kimpaleita kun sitten liimataan yhteen niin joskus hartsia voi vähän "tursuta" yli- omassa maantiefillarissa esim. satulaputkessa on jossain kohtaa hartsivalumaa jonka näkee selvästi, mutta no big deal - piti vähän lyhetää satulaputkea että sai sen riittävän
alas.

Toi Lurcher-tekniikan kaippari puhuu aikalailla asiaa käsien heiluttamisen lisäksi sen mitä noita juutuubipätkiä on tullut tsekattua :)..

oppes
02.09.2019, 17.56
Täytyy myöntää, että aina välillä tulee mietittyä omaa +14tkm ajetun työmatka-fittnes-hybridin hiilarihaarukan kestävyyttä. Tuolla nyt on jokunen vuosi vedelty päivittäin työmatkoilla rotvalleja yli. Aika ajoin käyn tuota läpi löytääkseni mahdolliset murtumat, mutta nyt kun viimeisen parin vuoden aikana on vissiin parikin materiaalin pettämisestä oletetusti tapahtunutta fillaristin kuolemantapausta, niin mielessä käy, jotta kauankohan tuo on "good to go".

Samalla kuitenkin mietin myös pikalinkku-akselin kestävyyttä.

nure
02.09.2019, 19.05
Hiilikuidun hyvänä puolena pidän myös helposti korjattavuutta kun hitsaaminen onnistuu just ja just puikkoa sohien ja alumiinia en edes yrittäisi.
Kolme teräksistä ja hiilariprojekti työn alla joten pitäisikö panikoitua tai pelätä taivaan niskaan putoamista?