PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ibis -pyörät

Sivut : 1 [2] 3

ollikivi
11.01.2020, 18.20
Mitat täsmää allekirjoittaneen kanssa, ajoasento ja ohjaamotuntuma on toki osaltaan makuasioita mutta kysympä nyt kuitenkin. Minkä verran korotuspaloja kannattimen alle laitoit ja testailitko eri variaatioita? Entä tangon muodot (kulmat/nousut)?Laitoin 10mm avaruudettimen stemmin alle ja tanko 20mm nousulla 7° taakse 5° ylös.

Noilla sai ohjaamon jotakuinkin samalle tasolle kuin aiemmassa konkelissa. Penkki hitusen ylempänä kuin tanko.

En osaa kyllä sanoa onko tuo edes itselle optimi. Pitäis varmaan jaksaa säätää ja testailla, mutta mieluummin sitä käyttää ajan ajeluun.

Lähetetty minun CLT-L29 laitteesta Tapatalkilla

VeRoDuDe
11.01.2020, 18.25
Totta, ajaminen vie ajan säätämiseltä, täällä vaan runko vielä odottaa saapumista ja osien haalinta alkaa vasta kun se oikeasti ilmestyy, joten vielä aikaa suunnittelulle ja filosofoinnille ...

MRe
11.01.2020, 19.58
Jarruina nyt m8000 xt:t, mutta taidan laittaa sramin guide ultimatet noiden shimanon arpapumppujen tilalle.
Tämä on jännä kuinka jarruissa on (ainakin) kaksi leiriä: toinen vannoo SRAMin ja toinen Shimanon nimeen. On varmaan muitakin, mutta Shimpassa on esimerkiksi samanlainen tuntuma kuin Maguroissa ja molempiin olen itse tyytyväinen. Mulla on Maguroista MT5, MT7 ja MT8 ja Shimanoista juuri tuo m8000 (täpäriläskissä).

Joskus pitäisi päästä kokeilemaan noita SRAMin hidastimia, että mikä niissä on erilaista.

ollikivi
11.01.2020, 20.34
Tämä on jännä kuinka jarruissa on (ainakin) kaksi leiriä: toinen vannoo SRAMin ja toinen Shimanon nimeen. On varmaan muitakin, mutta Shimpassa on esimerkiksi samanlainen tuntuma kuin Maguroissa ja molempiin olen itse tyytyväinen. Mulla on Maguroista MT5, MT7 ja MT8 ja Shimanoista juuri tuo m8000 (täpäriläskissä).

Joskus pitäisi päästä kokeilemaan noita SRAMin hidastimia, että mikä niissä on erilaista.Arvasin, että joku tähän tarttuu [emoji3]

Mulle on kyllä kaikkien kaverien suusta vannotettu, että shimano on ainoa vaihtoehto ja pyörien mukana tulleet sramit pitää laittaa "vahinko kiertämään" tekniikalla eteenpäin. Mulla on vaan ollu vaikeuksia saada noihin hyvä tuntuma ja ollu tarve ilmata aivan liian tiheään. Ilmaussysteemi sinänsä kyllä loistava. Siinä ei tällä kokemuksella enää montaa minuuttia mene.

Vaimon pyörässä olevat budjettipään levelit tuntumaltaan omasta mielestä m8000:a paremmat niin uskaltauduin itsellekin hommaamaan sramit. Siinä pyörässä on kyllä kyllä myös erinomaisesti toimiva kaikkien haukkuma nx/gx eagle kombo.

Maguroja en oo testannut, mutta oon ymmärtänyt testeistä, että niissä ois shimanoa parempi modulaatio. Se just noissa nykyisissä eniten hiertää vaeltavan bite pointin ohessa.

MRe
11.01.2020, 20.53
No, ehkä mä olen vaan joku puukäsi... mut pitäisi tosiaan päästä kokeilemaan noita srameja. Omassa fillarissa en ole mitenkään havainnut että tuo bite point vaeltaisi, mutta se voi johtua että en vaan huomaa. Lisäksi noi shimpat on nyt vuoden olleet ilman mitään huoltotarvetta. Maguroja saa sen sijaan jostain syystä ilmata 5-15 kertaa ennen kuin asettuvat. Sitten kun ne saa jiiriin, nekin on aika huoltovapaat.

Mut joo, parhaat jarrut on ne mitkä tuntuu omaan käteen ja ajamiseen hyviltä. Mikään ei syö ajonautintoa kuin se jos jarruihin ei voi luottaa tai ne tuntuu muuten oudoilta. Takkuavat vaihteetkin on pientä sen rinnalla.

Oz
11.01.2020, 20.54
Mulle on kyllä kaikkien kaverien suusta vannotettu, että shimano on ainoa vaihtoehto ja pyörien mukana tulleet sramit pitää laittaa "vahinko kiertämään" tekniikalla eteenpäin.

Sua on kusetettu.

Jami2003
11.01.2020, 21.40
Molemmilla ajaa ihan samalla tavalla jos on saman laatuiset.

Rikkutus
11.01.2020, 23.27
Nyt kun Cykelcraft ei enään toimita mitään, kyselin saksanmaalta Tri-cyclestä Ripleytä. Vastauksessa meni hetki, kun neuvottelivat Ibiksen edustajien kanssa, mutta olivat saaneet luvan myydä ja toimittaa pyöriä Suomeen.

Hinnat sekä toimituskulut (varmaan haitarissa 50-100€) ovat vielä toistaiseksi auki, mutta Ripmolle tiesivät antaa jo hinnat 3400€ NX sarjalla.

MRe
12.01.2020, 09.49
^Ibikseltä fiksu päätös niin kauan kuin Pohjoismaista puuttuu edustus.

Portti
12.01.2020, 13.44
Eihän siihen toki mitään Ibiksen lupaa tarvita EU-alueella myymiseen toiseen maahan. Saksasta on Ibiksiä Suomeen ostettu vuosien varrella, itsekin olen pari Ibis-runkoa sieltä ostanut. Tosin ei suoraan maahantuoja Tri-Cyclesiltä vaan jälleenmyyjiltä.

MRe
12.01.2020, 15.46
^No eikös Trekillä ole jotain rajoituksia?

Jami2003
12.01.2020, 16.13
Joo. Ei myydä Trekkejä Saksasta Suomeen. Jos vaikka on sellainen myyntisopimus missä sanotaan että saa myydä sen ja sen maan alueelle niin äkkiä sitä on entinen myyjä jos tuota rikkoo.

Ja vaikka huhut muuta kertoo niin ei tuossa jälleenmyynti ketjun rajoittamisessa mitään eu laitonta ole.

F. Kotlerburg
12.01.2020, 16.25
Joo. Ei myydä Trekkejä Saksasta Suomeen. Jos vaikka on sellainen myyntisopimus missä sanotaan että saa myydä sen ja sen maan alueelle niin äkkiä sitä on entinen myyjä jos tuota rikkoo.

Eikä edes Suomesta Suomeen postimyynnillä.

pee
12.01.2020, 17.51
Trekkihän nyt on käsittääkseni perseillyt myös takuuasioissa (https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/) rajoittaessaan takuuta ensimmäiseen asiakkaaseen.

Eikös tämän pitäisi estää myyntihaluttomuus toisesta EU-maasta: https://www.consilium.europa.eu/fi/policies/geo-blocking/

F. Kotlerburg
12.01.2020, 18.15
Menee jo vahvasti offtopiciksi, mutta Trek ei nimenomaan ole kieltänyt tuotteidensa myyntiä toiseen maahan vaan tuotteidensa postimyynnin ja verkkokaupan. Tuo ylläoleva koskee nimenomaan verkkokauppaa, joten EU pystyne tähän puuttumaan. Suomalainen voi ostaa edelleenkin Trekin Saksasta, kun käy sen sieltä itse hakemassa.

Asian voi todeta myös kotimaisten Trek-diilerien kotisivuilta. Tässä pari esimerkkiä.

http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2327
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/460/739523/trek-fuel-ex-8-xt-matte-dnister-gloss-trek-black-l-29-wheel

Jami2003
12.01.2020, 18.33
Mulle tarjosivat Saksasta Fun-Cornerilta 5 kk sitten että jos voin antaa saksalaisen osoitteen mihin lähettävät Trekin niin se on ok mutta eivät voi lähettää Suomeen.

Muutenkin taitaa Fun-Corner olla pitkälle postimyynti putiikki ja myyvät Trekkiä netissä...

F. Kotlerburg
12.01.2020, 19.05
Saksassa on ilmeisesti sitten eri säännöt. Paikallinen Trekki-diileri jutteli, että eivät saa lähettää pyöriä eteenpäin.

Tombax
12.01.2020, 20.54
Ainakin ylivuotisia taitavat saada myydä. Tilasin Suomeen viime talven helmikuussa 2018 vuosimallin Trek Fuel ex 8 pyörän. Liike oli Lucky Bike.

Slatan
13.01.2020, 00.43
Spectral AL 6 vs. Ripmo AF

https://www.pinkbike.com/news/field-test-affordable-trail-bikes-canyon-spectral-al-ibis-ripmo-af.html

”Ibis easily won this round of PB's affordable trail bike Field Tests”

Sambolo
13.01.2020, 06.22
Varmaan ihan hyvä tuo ripmo af, harmi että omaan silmään ulkonäkö tökkii niin pahasti :D

Roto
13.01.2020, 22.10
Nyt kun Cykelcraft ei enään toimita mitään, kyselin saksanmaalta Tri-cyclestä Ripleytä. Vastauksessa meni hetki, kun neuvottelivat Ibiksen edustajien kanssa, mutta olivat saaneet luvan myydä ja toimittaa pyöriä Suomeen.

Hinnat sekä toimituskulut (varmaan haitarissa 50-100€) ovat vielä toistaiseksi auki, mutta Ripmolle tiesivät antaa jo hinnat 3400€ NX sarjalla.

Oliko toi 3400 eur hinta Ripmolle vai Ripmo AF:lle?

Rikkutus
14.01.2020, 00.13
Oliko toi 3400 eur hinta Ripmolle vai Ripmo AF:lle?

Näytti Ripmo AF olevan. Kyseiseen pyörään en ole itse tutustunut ollenkaan, mutta tällaista laittelivat:

- Ripmo AF, with DVO Air Shock and NX Kit included DVO Fork is 3398€
- Ripmo AF, with DVO Coil Shock and NX Kit included DVO Fork is 3498€

Gargamel
15.01.2020, 11.35
Sain rahani CK:lta takaisin, joten se seikkailu on osaltani päätöksessä.

Pyörä pitäisi kuitenkin ostaa, ja edelleen sydän sykkii Ripleylle jos sellaisen vain jostain saisi. Startfitness ilmoittaa että haluamani kokoonpano olisi stockissa, mutta enpä taida uskaltaa sinne brexit-mayhemin alla rahojani lähettää. Hintalisää on pyöreät 500e CK:n ilmoittamaan verrattuna, mutta johan tässä syksystä asti odotellessa on sen verran säästänytkin. Alkaa silti kalliilta tuntua.

Jos sieltä Saksasta kuuluu jotain lisää niin mainitkaa.

mtv
15.01.2020, 12.58
https://www.denk-outdoor.de/ibis-ripmo-af?number=ibis-ripmoAF-NX-Metal-L

VeRoDuDe
19.01.2020, 11.20
Kysymys Ripleyn v4 rungon saaneille, tuliko rungon mukana taka-akseli?

Xizor
19.01.2020, 12.10
Kysymys Ripleyn v4 rungon saaneille, tuliko rungon mukana taka-akseli?Juu, toki tuli. Sellainen ei-pikalinkullinen..

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Portti
24.01.2020, 16.28
Nyt tuli sähköpostiin Cykelkraftin asiakkaille suunnattu infoviesti, jossa kerrotaan että Spobik-niminen firma on ostanut ainakin osan Cykelkraftin liiketoiminnasta konkurssipesältä. Saa nähdä jatkaako tuo Spobik jatkossa myös Ibis-jälleenmyyjänä Ruotsissa vai ei.

Slatan
25.01.2020, 13.29
Täytyy sanoa, että oma valintani seuraavaksi pyöräksi on kallistumassa ibis Ripmon suuntaan. Tosin ajankohtainen vasta syksyllä. En tiedä vielä onko se alumiini vai kuitu. Olen myös miettinyt pelkän rungon ostamista ja kasaamista. Voisi tulla halvemmaksi ja saisi kerralla ne osat jotka haluaa. Eniten mietityttää Ripmo AF:n DVO iskarit? Miten ne ovat verrattavissa rockshoxin ja foxin malleihin? Toimiiko huolto Suomessa? Myös ibiksen omat kiekot ja navat on kysymysmerkkejä?

karkea budjetti jos pelkän rungon hankkisi:

Keula esim.

Lyrik Ultimate RC2 29" Debon Air 800e Tai
36 FLOAT 160 29" Performance 650e

Muut osat 1250e

Slx 12 voimansiirto 250e
E 1700 Spline® 30 29" 12-speed Boost Wheelset 600e
Xt jarrut 200e
Hissitolppa ks lev 200e

Toki lisäksi tarvii muutakin, mutta tanko, satula jne löytyy jo omasta takaa. Mutta karkeasti 2000e + runko = aika hyvä Ripmo

Ripmon runko noin 3300e ja Ripmo AF:n runko reilu 2000e? Sitten täytyisi vielä löytää se kauppa, mistä näitä voi ostaa.

valintaa tosin vaikeuttaa vielä muutkin rungot, kuten esim.
Santa Cruz Hightower 3400e
Yeti SB130 3600e

ollikivi
27.01.2020, 20.03
Täytyy sanoa, että oma valintani seuraavaksi pyöräksi on kallistumassa ibis Ripmon suuntaan. Tosin ajankohtainen vasta syksyllä. En tiedä vielä onko se alumiini vai kuitu. Olen myös miettinyt pelkän rungon ostamista ja kasaamista. Voisi tulla halvemmaksi ja saisi kerralla ne osat jotka haluaa. Eniten mietityttää Ripmo AF:n DVO iskarit? Miten ne ovat verrattavissa rockshoxin ja foxin malleihin? Toimiiko huolto Suomessa? Myös ibiksen omat kiekot ja navat on kysymysmerkkejä?

karkea budjetti jos pelkän rungon hankkisi:

Keula esim.

Lyrik Ultimate RC2 29" Debon Air 800e Tai
36 FLOAT 160 29" Performance 650e

Muut osat 1250e

Slx 12 voimansiirto 250e
E 1700 Spline[emoji2400] 30 29" 12-speed Boost Wheelset 600e
Xt jarrut 200e
Hissitolppa ks lev 200e

Toki lisäksi tarvii muutakin, mutta tanko, satula jne löytyy jo omasta takaa. Mutta karkeasti 2000e + runko = aika hyvä Ripmo

Ripmon runko noin 3300e ja Ripmo AF:n runko reilu 2000e? Sitten täytyisi vielä löytää se kauppa, mistä näitä voi ostaa.

valintaa tosin vaikeuttaa vielä muutkin rungot, kuten esim.
Santa Cruz Hightower 3400e
Yeti SB130 3600eJos m-koko natsaa niin startfitness.co.uk myy cykelkraft-hintaan kuituista ripmo runkoa. Ei ole vielä syksy, mutta sieltä vois saada hyvässä lykyssä nopeasti.

VeRoDuDe
11.02.2020, 19.36
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200211/77162039744a140cbde31bab012c3d9e.jpg

Viimein marraskuussa aloitettu mutkikas hankintaprojekti on päätöksessä, nyt sitten osien hankintaan [emoji108]

Sent from my iPad using Tapatalk

MRe
11.02.2020, 20.13
^Hyvää kannattaa odottaa hiukka pidempääkin :)

kauris
11.02.2020, 20.52
Saitko siis ensin cyckelcraftilta rahat takaisin ja tilasit muualta? Mistä tilasit?

On noin kyllä upean näköisiä runkoja.

VeRoDuDe
11.02.2020, 21.41
Joo sain rahat takaisin, mutta jo ennen sitä lähdin tiedustelemaan Ibisiltä tietävätkö ruotsin tilanteen. Siitä homma jatkui seuraavin askelin: (tämä jatko mielestäni kuvaa ko. putiikin asennetta aika hyvin)

-> Sain heiltä tiedon (perustajalta itseltään), että miettivät miten voisivat auttaa meitä ilman tuotetta jääneitä
-> Heidän kansaivälisen kaupan pomo kyseli mitä olin tilannut ja selvitti löytyykö euroopasta vastaavaa runkoa
-> Vastaava runko oli tulossa heidän espanjan myyjälle noin 10 päivän päästä
-> sovimme Ibisin kaverin kanssa että otan rungon ja sain sen Cykel... hinnalla (kommentoi hintaa alhaiseksi ja sanoi ettei ihme että firma meni konkkaan[emoji846])
-> tässä vaiheessa homma siirtyi espanjan liikkeen pomon hoitoon (LTMracing)
-> normi kaupan tiedustelut (osoite, passinro, ym.) ja lasku sähköpostissa
-> noin kolme viikkoa tästä ja runko kotona ...

Eli voisiko tätä pitää asiakaspalveluna parhaasta päästä [emoji106]

Xizor
11.02.2020, 22.00
Joo sain rahat takaisin, mutta jo ennen sitä lähdin tiedustelemaan Ibisiltä tietävätkö ruotsin tilanteen. Siitä homma jatkui seuraavin askelin: (tämä jatko mielestäni kuvaa ko. putiikin asennetta aika hyvin)
....

Jep, aika mallikelpoista asiakaspalvelua ja juuri sitä mitä maineen perusteella Ibikseltä odottaa [emoji108]

Portti
12.02.2020, 08.56
...Eli voisiko tätä pitää asiakaspalveluna parhaasta päästä [emoji106]

Heh, no kylläpä oli taas ensiluokkaista toimintaa Ibisiltä.

Oli muuten vielä viime viikolla Cykelkraftin myymälän kyltti pystyssä ja siinä valot päällä Tukholmassa Bromman lentokentän lähellä. Joku on vissiin vielä sähkölaskun maksanut.

MRe
12.02.2020, 09.08
LTMRacingiltä tuli se mun Ripley v3-runkokin. Sehän oli myynnissä eBayn kautta (mikä on Ibiksen mukaan kiellettyä). Viikossa tuli Suomeen, maksu normaalisti PayPalilla.

Myöhemmin sitten rekisteröin rungon ja hyvin meni sekin läpi.

Ja itsekin saanut älyttömän hyvää tuke Ibikseltä, kun selvittelin muutamia mieltä askarruttaneita asioita.

Xizor
12.02.2020, 11.36
Onkos kukaan muuten vielä miettinyt Ripley 4:seen iskarin tuunausta / vaihtoa?

Ei nyt ihan hirveästi toi Fox DPS vakuuta eli ne paineet millä sag suositeltu & herkkä alkujousto, niin keskialue tuntuu aika pesusieneltä :-D (Kuskin paino 88 kg)

CC Double Barrel inline yksi mitä ilmeisesti jotkut koittaneet ja hyväksi havainneet. Myös Rokkarin uusi Super Deluxe vois olla kans kova, mutta ilmeisesti 190x45 koko on OEM käyttöön vaan.

Tietty ehkä tuolle DPS:lle jotain olis tehtävissä tuunauksella....

MRe
13.02.2020, 15.15
^Kysyppä huvikseen Ibikseltä, että mitä suosittelevat.

Xizor
13.02.2020, 18.02
^Kysyppä huvikseen Ibikseltä, että mitä suosittelevat.Ibishän tuskin suosittelee mitään muuta... olis vähän outoa, jos vastaisivat, että juu laitettiin piruuttaan DPS, mutta ihan onneton iskari eli vaihda äkkiä vaikka DB Inline tilalle [emoji12]

Kyllähän näköjään Ripmonkin tapauksessa on porukat siihen vaihdelleet/testailleet kaikenmoisia iskareita, mutta tää Ripleyn iskarin koko 190x45 aika paljon rajoittaa.

Juttelen kyllä jo R-Tech:in kanssa ja ilmeisesti olis vähän mahista tuunata tuota siihen suuntaan, että keskialue vähemmän pehmeä ilman alkujouston herkkyyden menetystä, joten taidan koittaa sitä tietä.

sak
13.02.2020, 19.42
Tätä ketjua on tullut uteliaana seurailtua ja yritin etsiä tuota Ripley 3:sta. Mutta en vielä saanut ihan selväksi onko se sama kuin Ripley ls? Vaikka ei modernein geo ole kyseessä niin silti mielenkiintoinen, ilmeisesti keveähkö traili-runko.. oletko mre punninut omaasi, missä vaiheessa menossa?

Lähetetty minun Pixel 3a laitteesta Tapatalkilla

MRe
13.02.2020, 19.54
^2770 g takaiskarilla. Hetken aikaa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%F6r%E4projekti&p=2946698#post2946698) oli jo hiukka kasassa, mutta nyt taas osat pahvilootassa. Varmaan maaliskuussa alan kasailemaan.

Ja siis Ripley gen 3 on sama kuin LS. Ripley LS on kai se virallinen nimi. https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/ripley_ls/

Portti
13.02.2020, 23.02
Oikeastaan nuo Ripleyn versiot ovat menneet seuraavasti:

- 1. Versio eli Ripley 29, tällä nimellä kutsuttiin Ripleyn ensimmäistä versiota alunperin. Myöhemmin käytetty myös nimeä Ripley v1 tai jopa Ripley OG (= original geometry). Tämmöinen oli itselläni.
- 2. versio., tässä oli pientä viilausta 1. versioon verrattuna. Isoin juttu oli kuitenkin se, että tarjolle tuli kaksi versiota, toinen jota silloin kutsuttiin OG-nimellä ja toinen jota kutsuttiin LS-versioksi. LS eli long slack oli geometrialtaan hieman erilainen kuin OG.
- 3. versio, kutsuttiin nimellä v3. Tässäkin pientä viilausta ja OG-versio jäi pois.
- 4. versio. Täysin uusittu, tällä hetkellä myynnissä oleva Ripley v4.

MRe
14.02.2020, 08.54
^Ok, mutta tuon mun laittaman linkin mukaan fillarin nimi on Ripley LS ja se lienee gen 3-runko?

Tuoltahan noita voi katsella: https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/

Eli tuon mukaan (ja kuten kirjoitit):
Ripley 29 1'st gen
Ripley 29 2'nd gen (+ LS)
Ripley LS

Ja sitten tämä nykyinen joka on kai gen 4? Gen 1-3 ovat samanlaisella takalinkustolla, gen 4 linkusto sitten "kopioitu" Mojosta. Kai.

Portti
14.02.2020, 10.25
Joo, sekavaahan tuo on kolmen ensimmäisen version osalta. Versioon 2 tuli sekalaista pientä hiomista, vaijerinvedot muuttui ja takaswingiin tuli tilaa isommalle renkaalle. Ja siinä yhteydessä tuli myös geometriapäivitys, jota alettiin kutsua nimellä LS. Samalla myynnissä oli OG, jossa geometria pysyi samana, mutta muut versiopäivitykset tuli siihenkin.

Sitten kun kolmosversio tuli, niin sitä oli tarjolla vain LS-versiona. En nyt muista, että muuttuiko tässäkin vaiheessa geometriassa jotain. Tässäkin tuli jotain pientä hiomista runkoon.

Tämä kaikki minun muistini mukaan.

Kolme ensimmäistä versiota oli siis pientä hiomista samaan perusrunkoon. Kaikissa oli nuo erikoiset "eccentric"-linkut. Nykyinen nelosversio on siis täysin uusi runko ja linkuissa on tosiaankin palattu muiden Ibisten kaltaiseen perinteisempään versioon.

MRe
14.02.2020, 13.47
^Kolmosversiossa ainakin muuttui takahaarukka niin, että se syö 29 x 2.6 -renkaita, samalla julkistettiin Ibiksen oma 35-millin sisäleveydellä oleva vanne.

Ibiksen mukaan nimenomaan Schwalben 29 x 2.6, Maxxikselta "vain" 29 x 2.5, mutta kuten testini todisti, myös Maxxiksen 29 x 2.6 WT-rengas 35-millin vanteella mahtuu hyvin.

Minua tuossa kolmosessa viehätti nimenomaan tuo linkusto. Se tekee fillarista jotenkin jämäkämmän näköisen. Toiminta voi sitten olla huonompi kuin muissa.

Xizor
14.02.2020, 15.59
Ibiksen mukaan nimenomaan Schwalben 29 x 2.6, Maxxikselta "vain" 29 x 2.5, mutta kuten testini todisti, myös Maxxiksen 29 x 2.6 WT-rengas 35-millin vanteella mahtuu hyvin.

Kyllä noihin hyvin tuntuu sopivan, Ripley 4:seen testannut jo taakse Butcher 2.6:sta ja Mezcal 2.6:sta.

Tosin monen valmistajan 2.6:set tuntuu olevan kaukana oikeista mitoista. Esim. Vittorian 2.6 Mezcal on 66.5mm ja Barzo 2.6 on 63mm (30mm idm vanteella)

Ajattelin märälle homma 2.6 Hans Dampfit joten katotaan miten ne sopii...

ollikivi
17.02.2020, 12.45
Onkos kukaan muuten vielä miettinyt Ripley 4:seen iskarin tuunausta / vaihtoa?

Ei nyt ihan hirveästi toi Fox DPS vakuuta eli ne paineet millä sag suositeltu & herkkä alkujousto, niin keskialue tuntuu aika pesusieneltä :-D (Kuskin paino 88 kg)

CC Double Barrel inline yksi mitä ilmeisesti jotkut koittaneet ja hyväksi havainneet. Myös Rokkarin uusi Super Deluxe vois olla kans kova, mutta ilmeisesti 190x45 koko on OEM käyttöön vaan.

Tietty ehkä tuolle DPS:lle jotain olis tehtävissä tuunauksella....

Kuulostaa kyllä ihan eriltä verrattuna fiiliksen, minkä oon ite saanu Ripley 4:n perän toiminnasta, jos nyt oikein ymmärsin tuon pesusienen. Varsin tukeva ja johdonmukainen jouston keskialue mun mielestä, pintaherkkyys juurakkokivikossa erinomainen ja joustovaraa jää hyvin isommille hiteille.

Mulla on factory-versio tuosta DPS:stä, jossa ymmärtääkseni slow speed compressionia säätävä open mode adjust. Erityisen hyvältä tuntu näin talvikeleillä jäykimmässä 3-asennossa, mutta kyllä se pehmeimmälläkin riittävän tukevasti eteni. Sagi ohjeen mukaan 11mm ja painoa kamat päällä ~87kg.

Toki nämä on makuasioita ja aiemmat kokemukset ohjaa hakemaan tietynlaista tuntumaa. Omassa täpärihistoriassa on menty viimisen 10 vuoden aikana 150mm->135mm->120mm ja samalla ilmajouset on kehittyny aika lailla. Ei varmaan niinkään yllättäen tuorein tulokas tuntuu noista hyvällä tavalla tukevimmalta :)

Xizor
17.02.2020, 12.51
Kuulostaa kyllä ihan eriltä verrattuna fiiliksen, minkä oon ite saanu Ripley 4:n perän toiminnasta, jos nyt oikein ymmärsin tuon pesusienen. Varsin tukeva ja johdonmukainen jouston keskialue mun mielestä, pintaherkkyys juurakkokivikossa erinomainen ja joustovaraa jää hyvin isommille hiteille.

Mulla on factory-versio tuosta DPS:stä, jossa ymmärtääkseni slow speed compressionia säätävä open mode adjust. Erityisen hyvältä tuntu näin talvikeleillä jäykimmässä 3-asennossa, mutta kyllä se pehmeimmälläkin riittävän tukevasti eteni. Sagi ohjeen mukaan 11mm ja painoa kamat päällä ~87kg.

Toki nämä on makuasioita ja aiemmat kokemukset ohjaa hakemaan tietynlaista tuntumaa. Omassa täpärihistoriassa on menty viimisen 10 vuoden aikana 150mm->135mm->120mm ja samalla ilmajouset on kehittyny aika lailla. Ei varmaan niinkään yllättäen tuorein tulokas tuntuu noista hyvällä tavalla tukevimmalta :)

Siis juu pintaherkkyys (11m sagilla) on tosi hyvä ja varaa tosiaan jää kyllä pohjaamisesta, mutta jotenkin jos vertaan keskialuetta aikaisempaan pyörään (Yeti SB 4.5C, jossa DPS Factory ja 114mm joustoa), niin se oli paremmalla tavalla tukeva...ehkä se on tuo ero performance vs. factory iskarin kanssa.

Jeppis_82
18.02.2020, 09.34
Onkos kellään kokemusta Go Cycle nimisestä ibistä myyvästä liikkeestä? https://www.gocycle.de/
Vaimo tilasi sieltä itselleen jäykkäperäisen Ibis DV9. Tilauksesta on mennyt nyt kuukausi ja tilausvahvistus on vain tullut. Mitään toimitusaikaan viittaavaa ei ole sähköpostiin tullut ja sähköposti kyselyihin ei ole mitään vastattu. Sivuilta löytyy penkomalla toimitusaikataulu että Suomeen lähtevät tilaukset 26.2 mutta mikä vuosi? Maksu onneksi paypalin kautta. Vielä odotellaan tuo 26.2.2020 ennen kuin painetaan peruuta nappia. Ärsyttää vaan suunnattomasti se että ei voi noihin sähköposteihin vastata. Saisi asialle mielenrauhan...

kauris
18.02.2020, 14.56
Lähetä kysymys myyjälle sen paypal tilisi kautta. Sieltä kun valitsee kyseisen tilauksen ja lähettää viestiä, niin myyjä saattaa vastata paremmin.

Portti
18.02.2020, 19.03
Onkos kellään kokemusta Go Cycle nimisestä ibistä myyvästä liikkeestä? [...

Yhdet Ibis-kiekot olen tuolta ostanut. Silloin ei ollut mitään ongelmia tilauksessa ja toimituksessa.

Tuntsan Palo
18.02.2020, 19.10
Go Cyclessa taitavat puhua mielummin saksaa. En itsekään aluksi saanut englanninkieliseen mailiin vastausta, mutta laitoin saksalaisen kollegan kirjoittamaan viestin, niin vastasivat seuraavana päivänä.

Portti
18.02.2020, 19.23
Ripmosta esitelty tänään v2-versio. Hiilariversioon tehty vastaavia muutoksia kuin AF-versioon. Keulakulma asteen loivempi ja runko yhteensopiva myös jousi-iskarin kanssa.

https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo

nikkesi
18.02.2020, 20.13
Ibiksen rungot on hienoja, mutta mitä etua takaiskarin paikalla on muuta kuin ettei juomapullo mahdu mukaan. Onko tähän miu ratkaisu kuin juomareppu.

Xizor
18.02.2020, 20.33
Ibiksen rungot on hienoja, mutta mitä etua takaiskarin paikalla on muuta kuin ettei juomapullo mahdu mukaan. Onko tähän miu ratkaisu kuin juomareppu.Hetkonen, siis mihin runkoon ei sovi juomapullo? [emoji848]

MRe
18.02.2020, 20.49
Kyllähän esimerkiksi tuohon yllä esiteltyyn Ripmo v2:een mahtuu puteli. Kuten varmaan aika moneen muuhunkin. Kuten nyt vaikka Ripley v3:een.

Sambolo
18.02.2020, 22.43
Ibiksen rungot on hienoja, mutta mitä etua takaiskarin paikalla on muuta kuin ettei juomapullo mahdu mukaan. Onko tähän miu ratkaisu kuin juomareppu.
Itellä tulee ibiksen rungon muotoilusta, brändin logosta ja pyörän grafiikoista mieleen joku markettipyörä/brändi :D Varmaa livenä hienompia.

MRe
19.02.2020, 09.18
^No, mielipidehän se on tuokin, mutta miten Ibis mielstäsi on enemmän "marketipyörän" näköinen kuin joku valtamerkeistä? Mikä on "markettipyörän" tunnusmerkki?

Xizor
19.02.2020, 09.23
Mulla taas tulee jokaisesta neli-linkku/single pivot pyörästä marketti mieleen, kun niitä putkahtelee joka tuutista kuin sieniä sateella. [emoji57]

Mut tietty ulkonäkö on makuasia ja ite en ole ainuttakaan pyörää/runkoa ostanut ulkoasun perusteella, vaan muiden attribuuttien perusteella

Jeppis_82
19.02.2020, 09.37
Go Cyclessa taitavat puhua mielummin saksaa. En itsekään aluksi saanut englanninkieliseen mailiin vastausta, mutta laitoin saksalaisen kollegan kirjoittamaan viestin, niin vastasivat seuraavana päivänä.
Englanniksi ollaan nyt laitettu viestiä, kävi itselläkin mielessä että olisiko saksa heille mieluisampaa... täytyykin alkaa kaivelemaan saksan alkeita naftaliinista ;)...

MRe
19.02.2020, 10.19
Jossain mielessä voi ajatella, että Ibiksissä on "vanhahtava geo", kuten joku taisi täällä jo todetakin. Toisaalta taas itse en ottaisi Polea vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin muuta kuin edelleen myytäväksi.

Varsinkin Ripley v3:ssa minua nimenomaan viehätti se, että linkusto on toteutettu normaalista poikkeavalla tavalla. Horst-linkustoja on sitten kahdessa muussa fillarissa (Salsa Bucksaw & Merida eOneTwenty), enkä nyt tiedä onko ne nyt sen enempää tai vähempää markettipyöriä.

Jeppis_82
19.02.2020, 10.27
Minulla Ripley v1 on sivusta ”ladattava” pulloteline. Hyvin on pelittänyt. Normaali ylhäältä ”ladattava” ei sopinut.

yksinteoin
19.02.2020, 10.30
Ibis Mojo (aina kolmosesta eteenpäin) on kyllä yks siisteimmän näköisiä täysjoustoja. Ripleyt ja Ripmot eivät ole samalla tapaa sykähdyttäneet, joskin ton uuden Ripmon väritys paransi huomattavasti asiaa.

Veikkaan et Ripmo2 olisi aika täydellinen yleismaasturi monenlaiseen menoon.

Portti
19.02.2020, 12.14
Juomapulloasiaan: Ei taida olla muutamaan vuoteen Ibisillä ollut tarjolla sellaista mallia, johon normaali juomapullo ei mahtuisi. Silloin kun Ibis teki uuden tulemisen n. v. 2005, niin ensimmäinen malli oli Ibis Mojo ja sen rungon muotoilu oli sellainen, että juomapulloa siihen ei saanut normipaikkaan. Mojon seuraavissa iteraatioissa oli sama "ongelma". Sitten kun Ripley korvasi Mojon, niin rungon muotoilu muuttui täysin ja juomapulloteline oli mahdollista laittaa normaaliin paikkaan. Samalla valitettavasti katosi Mojon persoonallinen muotokieli. Nykymalleista Mojo HD5 ja Mojo 3 noudattavat tuota ensimmäisen Mojon myötä lanseerattua muotokieltä, mutta niihinkin saa juomapullon.

Itsellä oli aikanaan Mojo SL, johon juomapulloa ei saanut. Näin juomarepun käyttäjänä tuo ei ollut itselleni minkäänlainen ongelma.

Sambolo
19.02.2020, 12.29
^No, mielipidehän se on tuokin, mutta miten Ibis mielstäsi on enemmän "marketipyörän" näköinen kuin joku valtamerkeistä? Mikä on "markettipyörän" tunnusmerkki?
Sellainen mielukuva vaan tuli kun ekan kerran eksy sivuille, näki sen logon ja sit pyörän. Varsinki toi toptuben liittymä kohta satulaputkeen näyttää hirveältä, tulee mieleen joku mummopyörä, muuten iha jees. Linkustoilla ei kyllä itelle merkistystä, en osaa niiden eroista ja toimivuuksista sanoa kun en ole juuri mitään täpäreitä ajanut. Geometriaa en myöskään mitenkään viitannut, vaikka olenkin vakuuttunut esim polen geosta.

MRe
19.02.2020, 19.13
Ibis Mojo (aina kolmosesta eteenpäin) on kyllä yks siisteimmän näköisiä täysjoustoja.
Mojo on kyllä nätti. Erityisesti olen tykästynyt siihen 2020-mallin "desert"-väriin.

Veikkaan et Ripmo2 olisi aika täydellinen yleismaasturi monenlaiseen menoon.
Pinkbikella on testi menossa. Eiköhän sieltä ala kohta revikkaa pukkaamaan. Sillä aikaa voi katsoa kasausvideon:

https://www.youtube.com/watch?v=32cOTn94iWY

ikispessu
19.02.2020, 20.59
Esitän eriävän mielipiteen ibis logosta. Yksi hienoimpia logoja pyöräilymaailmassa, sekä tekstilogo että lintulogo. Erittäin tyylikäs ja arvokkaan näköinen.

zort
19.02.2020, 21.54
Esitän eriävän mielipiteen ibis logosta. Yksi hienoimpia logoja pyöräilymaailmassa, sekä tekstilogo että lintulogo. Erittäin tyylikäs ja arvokkaan näköinen.

Samaa mieltä

Sent from my iPhone using Tapatalk

Xizor
20.02.2020, 11.44
Ei näköjään Ripley 4:seen ihan mikä vaan 29x2.6 rengas sovikaan, iskarin jouston loppuosassa osuu tuo ylälinkku renkaaseen. (uunituore Vittoria Mezcal G2 ja 30mm idm kehä) [emoji22]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200220/0d5582cac7390aa07a5fa84275c339bf.jpg

MRe
20.02.2020, 11.53
^Pitääpä vielä tarkistaa omasta v3:sta että miten se käyttäytyy jouston kanssa. Eipä tullut sitä silloin alussa katsottua.

Xizor
20.02.2020, 12.03
Tuo Mezcal on aika pullea & iso kyllä, leveys 66.5mm, kun edessä oleva 29x2.6 Barzo on vaan 63mm

Tuntsan Palo
22.02.2020, 12.30
Olen yrittänyt kovasti painaa tilausnappia Ripmo AF coil-version kohdalta ensi kauden enskapyöräksi. Jotenkin sormi jähmettyy viime hetkellä ajatuksia paluusta alumiinin viiden vuoden muovipyöräilyn jälkeen. Toisaalta taas vajaan kilon painonsäästö kuiturungolla maksaaa reilusti enemmän kuin kuitukiekkopäivitys alumiiniversioon.

Ensimmäisen maailman ongelmia.

MRe
27.02.2020, 18.49
Ripmo vs Ripmo v2 takajousituksen vertailua, muutenkin DW Link-jousituksen periaatteita kerrottu

https://www.youtube.com/watch?v=-E_6CTuXaG4

Atomi
02.03.2020, 09.48
Hei. Täällä taas yksi, joka olisi hankkimassa Ripley V4:sta sokkona ja kaipaisi uskolleen vahvistusta :).

Minulle pyörä tulisi käytännössä ainoaksi maastopyöräksi. Ajelen pääasisassa Helsingin keskuspuistossa, missä polut ovat juurakkoisia ja kivisiä, nousut ovat paikoin teknisiä ja jyrkkiä, mutta harvoin mitenkään pitkiä. Alamäet ovat paikoin nousuja pahempia, mutta mihinkään superhurjiin droppehin ja mielettömän jyrkkiin paikkoihin en ehkä uskaltautuisi (vaikka haluaisinkin). Pyörän hienous perustuu lähinnä jenkki-youtube-videoihin, missä porukat ajavat pääasiassa jouhevilla rakennetuilla traileilla. Eli mielikuva pyörän sopivuudesta itselle voi perustua vääriin uskomuksiin - vai mitä mieltä pyörän jo hankkineet ovat?

Aiemmin mietin Yeti SB130:sta tai Ibis Ripmoa... samoin haarukassa on ollut Santa Cruz Tall Boy ja Hightower. Mitään noista en ole kuitenkaan testannut. Välistä on alkanut kallistumaan myös SB100:n puolelle. Jotenkin kaipaisi ketterää ja näppärää pyörää, mutta sen tulisi olla anteeksiantava paikoissa, joissa vatsasta ottaa. Nykyinen pyörä on antiikkia noin (115-)150 mm takana ja 125 mm edessä (sellaisia ne 26":n vehkeet joskus olivat). Eli jotenkin tällainen keveähkö runko kiinnostaa, sillä se taipuu sitten myöhemmin monenlaiseen paremmin, mitä ehkä endurofillari. Ehkä enduromaisemmaksi voisi joskus vuosien päästä hankkia jonkun sähköpyörän, kun ne enskat painavat muutenkin jo melkoisesti.

Kaveriporukassa en ole nykyiselläkään jäänyt jalkoihin, joten vauhdin lisäys ei ole päätavoite, vaan teknisessä maastossa ketterästi liikkuminen ja parempi varmuus (paremmat kulmat) haasteellisissa paikoissa. Ylijäreätä pyörää ei viitsisi ottaa turhaan.

Eli kysymyksiä:

- Onko hyvä? Ja missä rajat tulevat vastaan?
- Mistä hankitte ja millaiseen hintaan? (tällä hetkellä potentilaalisin paikka Ruotsista, mutta toimitusaika ja kurssiheilahtelukin vähän pelottaa)
- Vain runko vai valmis setti?
- Ibiksen hiilarikiekot - lisähinnan arvoiset?
- Ulkomailta kun ostaa, miten takuu, jos firma katoaa kartalta (näitähän sattuu)?
- Mihin pyörään vertaisitte ja miten vertautuu?

Heittäkää jotain, niin uskallus siirron tekemiseen voisi olla lähempänä :).

Xizor
02.03.2020, 10.37
Hei. Täällä taas yksi, joka olisi hankkimassa Ripley V4:sta sokkona ja kaipaisi uskolleen vahvistusta :).

Minulle pyörä tulisi käytännössä ainoaksi maastopyöräksi. Ajelen pääasisassa Helsingin keskuspuistossa, missä polut ovat juurakkoisia ja kivisiä, nousut ovat paikoin teknisiä ja jyrkkiä, mutta harvoin mitenkään pitkiä. Alamäet ovat paikoin nousuja pahempia, mutta mihinkään superhurjiin droppehin ja mielettömän jyrkkiin paikkoihin en ehkä uskaltautuisi (vaikka haluaisinkin). Pyörän hienous perustuu lähinnä jenkki-youtube-videoihin, missä porukat ajavat pääasiassa jouhevilla rakennetuilla traileilla. Eli mielikuva pyörän sopivuudesta itselle voi perustua vääriin uskomuksiin - vai mitä mieltä pyörän jo hankkineet ovat?

...

Eli kysymyksiä:

- Mistä hankitte ja millaiseen hintaan? (tällä hetkellä potentilaalisin paikka Ruotsista, mutta toimitusaika ja kurssiheilahtelukin vähän pelottaa)
- Ulkomailta kun ostaa, miten takuu, jos firma katoaa kartalta (näitähän sattuu)?

Mulla on nyt muutama kuukausi ajoa takana ja on tuo vaan hyvä, paras pyörä mitä alla ollut (Aikaisemmat kaksi oli Yeti SB4.5 ja Pivot 429C). Ostin tosiaan pelkän runkosetin Cyclekraftilta ja heitin suoraan samat palikat mitä Yetissä oli eli myös 140mm Piken (51mm offset). Mielestäni tuo on tosi hyvä 140mm keulalla, joten en näe mitään syytä miksi laittaisi 130mm ellei sitten ole jo 130mm ennestään hallussa.

Ostin myös erikseen käytettynä Ibiksen hiilarikiekot, mutta niistä ei ole vielä kokemusta, kun tarvii vaihtaa takanapa boostiin ja pinnat uusiksi. Vaikuttavat kumminkin aika laadukkailta.

Tällä hetkellä mulla on Ripleyssä takana Bontragerin 2.6 XR2 ja edessä 2.6 Rekon (30mm IDM hiilarikiekoilla) ja tuolla setupilla pakkasen kovettamilla poluilla on kyllä nopea pyörä. Etelä-Pirkanmaan paikallispoluilla varmaan jo 5-6 enkkaa tullut Strava- segmenteillä ja täälläkin polut kumminkin aika kivistä, juurakkoista ja syheröä eli ei mitään jenkkien nopeaa bermi-pätkää. Joten sangen onnistunut tuo geometria ilman, että on menty kulmien ja pituuden suhteen överiksi.

Tähän mennessä aikaisemmissa pyörissä ollut aina jotain sellaista mitä olis toivonut olevan hieman erilailla (Yetissä pulloteline + että sopisi isommat renkaat ja Pivotissa pidempi reach + paremmat kulmat), mutta tässä Ripley V4:ssa ei ole kyllä nyt mitään mikä voisi olla paremmin. :-D

Ja mitä lukenut MTBR:stä + omat kokemukset yhteydenpidosta Ibiksen suuntaan, niin en usko takuuasioiden olevan ongelma Ibiksen kanssa.

Jos nyt ihan pakko joku pieni miinus keksiä, niin ehkäpä maalipinta tuntuu olevan hieman ohut/heikko. Nyt jo tuosta ns. shock clevis- palikasta on takaa lähtenyt maali yhdestä kohtaa, mutta toki täysin kosmeettinen ongelma ja paikkamaali pelastaa.

EDIT: Ja tosiaan kun hankin Ripleytä, niin kalkkiviivoilla uudeksi rungoksi olivat myös Tallboy 4, Revel Rascal ja Orbea Occam. Noista kaksi ekaa sitten unohdin, kun XL- rungossa todellinen satulaputken loiva kulma on vähän ikävä juttu pitkäjalkaiselle.

MRe
02.03.2020, 10.56
Ohessa yksi revikka jonka katsoin pari päivää sitten. Ei ollut Ripley kenenkään valinta, mutta täytyy muistaa että maastot tuolla on hiukka eri, kuin eteläisessä Suomessa. Eri asia, jos hakee pyörää sitten puhtaasti bike-park -käyttöön.

The Santa Cruz Tallboy, Ibis Ripley, Norco Optic, Banshee Phantom, and Marin Rift Zone 29ers reviewed.

https://www.youtube.com/watch?v=dwvc53At7f0

---
Itse otin omaan Ripley v3:een Mcarbonin hiilarikiekot i9-navoilla. Hinnasta en osaa sanoa mitään, kun ei ole vielä laskua tullut... :) Pitääkin laittaa Aholalle muikkaria.

Atomi
02.03.2020, 10.57
Hei Xizor... kiitos kommenteista. Ja kiitos aiempien pyörien tiedoista... mulla tuo Yeti SB4.5 oli yksi haave, mutta sitten kaikki Yetin pyörät menivät uusiksi :). Pitkä projekti tämä on ollut.
Myös Occam on ollut harkinnassa.

Täytyy vielä mutustella hetki, mutta Ibis vaikuttaa monella tapaa lupaavalta. Tavallaan tässä voisi ympyrä sulkeutua, kun aikoinaan suunnitelmissa oli hankkia Tranny tehokkaaksi seikkailupyöräksi. Voi olla, että tämä Ripley täyttäisi nuokin saappaat ja vielä pehmeämmin, kun tarjolla on joustoa molemmissa päissä. Omalla ajotyylillä täysjoustosta en oikeasti voisi / haluaisi luopua.

Atomi
02.03.2020, 11.30
Kiitti videosta. Juu, ei ole pyörä tulossa bike-park-käyttöön. Ne ovat jääneet kokematta. Luultavasti sellaiseen menisin vuokrapyörällä.

Videon vauhti ja reitin haasteet olivat aika eri luokkaa, mitä omat ajot / reitit :). Mutta kyllä nuo pyörät menivät teknisemmätkin kohdat helposti, joten ehkä tuo joustomatka on riittävä jatkuvaan tärinään. Välistä vain miettii, olisiko Ripmo pideämmällä joustolla anteeksiantavampi juurakkomeressä, vai mennäänkö tällaisella Ripleylläkin niiden yli kepeästi ilman jatkuvaa tärinää? 29":n rengas toki auttaa jo varmasti nytkysetupiin nähden, ja noihin Ripleyhin tuntuu menevän leveät ja ilmavat renkaat helposti.

MRe
02.03.2020, 11.43
^Ajotyylistähän on paljon kiinni. Ja myös kuskin painosta. Itse en ole kokenut 130-milliä joustavaa Meridan sähkötäpäriä mitenkään joustojen osalta riittämättömäksi ja pahasti veikkaan, että myös Ripley tulee joustojen osalta riittämään mulle. Lisäksi Etelä-Suomen metsissä kun ajelee, niin ketteryydestä on siellä kantojen ja puiden välissä pelkästään hyötyä.

Ainoa mitä hiukka mietin, on että miten Revelation keulana mahtaa toimia, mutta kun sellainen on 130-millisenä hyllyssä, niin aloitan sillä ja vaihdan sitten tarvittaessa jotain jytkympää. Keulan vaihto kun ei sitten ole mikään ameriikan homma myöhemminkään.

Xizor
02.03.2020, 11.47
Kiitti videosta. Juu, ei ole pyörä tulossa bike-park-käyttöön. Ne ovat jääneet kokematta. Luultavasti sellaiseen menisin vuokrapyörällä.

Videon vauhti ja reitin haasteet olivat aika eri luokkaa, mitä omat ajot / reitit :). Mutta kyllä nuo pyörät menivät teknisemmätkin kohdat helposti, joten ehkä tuo joustomatka on riittävä jatkuvaan tärinään. Välistä vain miettii, olisiko Ripmo pideämmällä joustolla anteeksiantavampi juurakkomeressä, vai mennäänkö tällaisella Ripleylläkin niiden yli kepeästi ilman jatkuvaa tärinää? 29":n rengas toki auttaa jo varmasti nytkysetupiin nähden, ja noihin Ripleyhin tuntuu menevän leveät ja ilmavat renkaat helposti.

Mä kans hetken mietin Ripmoa, mutta koska en aja bike-parkissa ikinä, niin järkeilin erityisesti 160mm keulan olevan ihan overkill näihin maastoihin mitä ajan. Käytännössä suurin osa on tasamaan polkua ilman mitään huikeita alamäki-pätkiä ja varmaan ikinä en tule olemaan niin kovassa kunnossa, että 140mm keula (tai 120mm perä) rajoittaisi menemistä, kun jo nyt on leveillä renkailla aika maagisen pehmeää meno. :D

Portti
02.03.2020, 13.39
...
Eli kysymyksiä:

Itsellä on tällä hetkellä Ripmo ja sitä ennen Ripley v1. Ripley v4:stä ei ole kokemusta. Hyvä on varmastikin, rajojen vastaan tuleminen toki on pitkälti kiinni myös kuskista. Jos vanhalla kaks-kutosellakin pärjäät ajomaastoissasi, niin etköhän Ripleylläkin pärjää. Ripmo toki toisi lisää varmuusvaraa. Omat ajot tapahtuu lähinnä Lahden seudun poluilla. Ajelu on ehkä tuollaista trail ridingiä kohtuullisen teknisessä maastossa. Itseä hieman arvelutti Ripmon 160/145 mm joustomatka Ripleyn jälkeen, mutta onneksi DW-link-jousitus on sen verran tehokas, että yllättävänkin hyvin Ripmo on sopinut omaan ajoon. Tottakai Ripleytä pidempi joustomatka vie hieman tehokkuutta polkemisesta.

Suomalaisessa puunkierrossa vanha Ripley v1 oli oikein mainio ja Ripmon (ja varmastikin Ripley v4:n) nykymuodin mukainen geometria/pidempi akseliväli vaikuttaa kyllä ketteryyteen. Plus-puolia Ripmon geometriassa on kuitenkin sen verran, että kokonaisuus kääntyy selvästi positiiviseksi vanhaan verrattuna.

Viimeisimmän Ripmon hankin tuolta Ruotsista Cykelkraftilta. Nyt kun se meni konkurssiin ja konkurssipesän ostaja on alkanut taas pyörittää kauppaa, niin en tiedä mikä on Ibiksen tilanne siellä. Joku voisi kysyä, että vieläkö toimivat Ibis-myyjänä.

Makuasioitahan nämä on. Viimeisimmän Ripmon ostin kokonaisena kun koko paketin sai sopivaan hintaa. Pari sitä edellistä Ibistä hommasin puolestani pelkkänä runkona.

Minulla on ollut Ibiksen hiilarikiekot sekä Ripleyssä, että Ripmossa ja ainakin ovat olleet laadukkaat ja ongelmattomat. Se, että onko hiilarikiekot yleensäkään hintansa väärttejä jos objektiivisia mittareita katsotaan onkin sitten eri kysymys. Ripleyn kiekot minulla oli DT 240s navoilla ja nuo Ripmon kiekot i9-navoilla. Hyvin ovat pelanneet.

Jos jälleenmyyjä lopettaa, niin en pidä sitä minään ongelmana Ibiksen takuun osalta. Takuuasioiden hoitamisessa Ibiksellä on erittäin hyvä maine, eivät nipota turhanpäiväisistä asioista.

VeRoDuDe
02.03.2020, 20.05
Jätän vielä vastaamatta noihin kysymyksiin, mutta nostatan kuitenkin kuumetta kuvalla omasta projektista, joka osien osalta keulaa vaille kasassa [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200302/de1d9632c08e07d6f235eee441ffb813.jpg

ollikivi
02.03.2020, 20.33
Eli kysymyksiä:

En tiedä voiko vielä 170 km jäisillä/lumisilla poluilla ajojen jälkeen arvioida pyörää täysin, mutta Stravan PR:t on paukkunu Ripleyn kanssa joka lenkillä :cool:. Oulun muutamissa harvoissa alamäiksi luettavissa pätkissä on tuntunut erityisen hyvältä, mikä johtunee siihen käyttöön sopivammasta geometriasta. Rajoja ei ole vielä talvesta johtuen päässyt hakemaan, mutta kun jenkkien vertailuvideoita katsoo niin harvassa pyörässä rajat tulevat ennen kuskia vastaan. Ripleyssä on kuitenkin ihan riittävän loiva keula jyrkempien pätkien tykittelyyn ja runko on varmasti riittävän kestävä vaikka kohtuullisen kevyt onkin. Pidemmillä joustoilla olis pehmeäpi meno kovassa vauhdissa ja vois jyrätä kaikesta läpi, mutta vastapainoksi menettäis herkkyyttää ja polkemistehokkuutta. Ite hain just poljettaessa xc-pyörältä tuntuvaa, mutta loivakulmaista pyörää ja siihen tämä Ripley on varmasti yks parhaista ellei paras pyörä.

Ajelin just pari päivää Teneriffalla ~5v vanhalla 160mm joustavalla Focus Samilla ja olihan sillä tietyllä tapaa helppo ja varma tykitellä alamäkeen ja se antoi anteeksi huonon droppitekniikan. Ylämäkiin se oli taas ihan totaalisen kauhea poljettava vaikka anti squat -arvot on siinäkin 100% tuntumassa pienellä etuleivällä. Onneksi mentiin shuttlella 2km korkeuteen niin ei tarvinnut juuri ylämäkiä tunkata. Yllättäen vanhassa L-koon Samissa oli melkein sama geometria kuin M-koon Ripleyssä. Tuntui heti kotoisalta.

Ite ostin pelkän rungon Cykelkraftilta ja sain sen juuri ennen konkkaa. Jos ei ole tarkoitus laittaa parasta palikkaa kiinni tai muuten ole nurkat täynnä ylimääräisiä osia niin ehdottomasti suosittelisin halvimpaa NX-buildia. Pyörä on kyllä toisaalta kiva kasailla ite ja premium osat saa kiinni selvästi komplitteja halvemmalla. Tuleepahan samalla rasvattua kunnolla kaikki paikat ja käytyä momentit läpi. Hiilarikiekot jos laittaa niin ehdottomasti elinikäisellä takuulla. En tiedä onko ibiksellä moista, mutta Santa Cruzilla ainakin on. Sen takuun pääsinkin jo ihan mitättömässä kivikossa totaalisesti hajonneen Vittoria Mezcalin jäljiltä toteamaan toimivaksi. Jatkossa voi jättää tommoset xc-renkaat hellemmille kuskeille...

Hyviä verrokkeja käytännössä kaikki tuoreet jotakuinkin vastaavalla geometrialla varustetut lyhyen jouston trailipyörät, joita tuossa VitalMTB:n videolla on jo muutama. DW-link pyörät (mm. Pivot) ja muut twin-linkit varmasti jousituksen toiminnan kannalta lähimpänä. Tuoreet Horst-link -pyörätkin on suunniteltu pääsääntöisesti toimimaan ~100% anti squat lukemissa 25% sagilla, mutta niissä poljettavuus tippuu yleensä syvemmällä uidessa. Horst linkeissä tapaa olla anti rise ja pedal kickback arvot matalampia eli ne on elävämmän oloisia jarruttaessa eikä tunnu samalla tapaa polkimissa notkuessaan. Tietenkin näihin yleistyksiin löytyy aina poikkeuksia ja pitää muistaa että iskarin säädöillä on myös iso merkitys jousituksen toimintaan :rolleyes:

Atomi
03.03.2020, 11.06
Kiitos kaikille inspiroivista kuvauksista. Tällä hetkellä olisin päätymässä valmiiseen pakettiin, kun vanhoja riittävän laadukkaita osia ei ole oikeastaan varastossa runkoon siirrettäväksi. Myöskään kasailuun sopivaa tilaa ei ole just nyt käytössä. Katsoin jo pari vaihtoehtoa valmiiksi SLX ja XT -pohjilta. Päivittelin factory-kiiltoa pakettiin ja hieman myös parempaan osaa, mutta jätin vielä alu-kiekot. Hinnat olisivat 5600-6200 paikkeilla - miltä tämä kuulostaa? Pääsisikö itse kasaamalla parempaan tulokseen (hinta / laatu)?

Aika monella näyttää olevan tuo sininen runko - onks kellään mustaa? Vai onko se vain niin tylsä :)... Itse mietin juuri tuota mustaa versiota, joskin se punainen ja musta väriyhdistelmä on vähän devilish. Toki, jos jättäisi performance-tason joustot, olisi paketti mustavoittoisempi :). Onko tuo performance muuten ihan sama, mitä factory, paitsi tuo kashima-pinnoitus? Joskus Performancesta on ollut pari eri versiota.

Mun lenkkiseura on vähän ihmetellyt tätä mopon karkailua, ja heidän mielestään pyörän pitäisi olla max. 2-3 tonnia. Toki sitä voi itsekin miettiä, mitä tuolla ylimääräisellä rahalla voisi edullisemman pyörän valinnan kautta tehdä. Yetejä tai Ibiksiä ei kyllä vain saa noin halvalla, kun rungot ovat jo yli tuon hintaluokan. Ja vaikka nyt harhailenkin off topic, niin onhan yksi vaihtoehto sähköpyörä, kun aletaan olla yli 6000 euron luvuissa. Itselle lenkeillä on tarkoitus pitää hauskaa ja seikkailla kohti uusia polkuja vanhojen sivuissa ja vähän kauempanakin. Kevyellä tai sähköavusteisella pelillä sitä jaksaa rykäistä kauemmaksikin ja harhapolut eivät ärsytä niin paljon, jos jostain kuopasta takaisin kiipeilee päädyttyään "umpikujaan". Sinänsä tämä ei ole mikään muiden urheilulajien sivussa oleva tiukka treeniharrastus, vaikka sykkeet saavatkin paukkua välistä hymy huulilla.

Testaan ehkä vielä parin seuraavan viikon aikana muitakin vaihtoehtoja. Toivottavasti näkemys kehittyy sitä kautta. Hyvää palautetta olen teiltä saanut, ja kyllä kaikki tuo tukee Ibiksen hankintaa. Ja varmaan Ripley on käyttööni riittävä, joskin toki Ripmokin on yhä taustalla mielessä. Jossain vaiheessa sitä voisi yrittää kehittää omia taitojakin, eikä vain valita enemmän millejä jousiin itseä pahoista paikoista pelastamaan. Puhun siis itsestäni :).

MRe
03.03.2020, 12.15
Kiitos kaikille inspiroivista kuvauksista. Tällä hetkellä olisin päätymässä valmiiseen pakettiin, kun vanhoja riittävän laadukkaita osia ei ole oikeastaan varastossa runkoon siirrettäväksi. Myöskään kasailuun sopivaa tilaa ei ole just nyt käytössä. Katsoin jo pari vaihtoehtoa valmiiksi SLX ja XT -pohjilta. Päivittelin factory-kiiltoa pakettiin ja hieman myös parempaan osaa, mutta jätin vielä alu-kiekot. Hinnat olisivat 5600-6200 paikkeilla - miltä tämä kuulostaa? Pääsisikö itse kasaamalla parempaan tulokseen (hinta / laatu)?

No, mun Ibis Ripley LS (gen 3) itse kasattuna näyttäisi tällä hetkellä olevan n. 5600 EUR, ehkä saturaisen tai pari alle, kun kiekkojen lasku ei vielä ole tullut. Rungonhan sain halvalla (1419 EUR), eikä tuossa kokonaishinnassa ole keulaa, kun sellainen on jo ennestään. Keulan kanssa sitten pyöreät 6 tn. Spekseinä kuitukiekot i9-navoilla, kuitukammet tehonmittauksella, Di2-vaihteet 1x11 XT, XTR-nelimäntäjarrut, alumiinistonga, RS Reverb hissitolppa. Ja tämä on Performance-pumpulla, Factory-pumppu tilattu RCZ:sta, laitan sen sitten alle jos se joskus saapuu. Siitä sitten n. 200 EUR lisää.

Xizor
03.03.2020, 12.36
...

Kyllä se kokonaishinta helposti tuonne 5500 nurkille menee, jos runko on luokkaa 3000 euroa.

Nopeasti jostain r2-bike.com:sta katottuna:

Voimansiirto + jarrut (XT): 399 EUR
Keula (Pike): 647 EUR
Hissitolppa: 300 EUR
Tanko: 120 EUR
Kiekot: 600 EUR
Ohjainlaakeri + keskiö: 100 EUR
Renkaat: 70 EUR
Satula: 60 EUR
Stemmi: 50 EUR
Polkimet: 60 EUR

ollikivi
03.03.2020, 17.18
4800€ mulla ennen kiekkoja ja renkaita. Keräilin sieltä täältä runkoa odotellessa tarjousosat. Ei tuota vieläkään halvaksi voi sanoa, mutta vastaa jotakuinkin ibiksen xtr-buildia, joka tais olla jo ihan absurdeissa hinnoissa.

Factory-sarjan iskarissa on kashiman lisäksi ylimääräinen low speed compression säätö open modelle. Itse pidän ainakin varsin hyödyllisenä säätönä.

Sambolo
03.03.2020, 19.30
Kyllä se kokonaishinta helposti tuonne 5500 nurkille menee, jos runko on luokkaa 3000 euroa.

Nopeasti jostain r2-bike.com:sta katottuna:

Voimansiirto + jarrut (XT): 399 EUR

Tuo hinta ei sisällä jarruja. niistä tulee levyinee reilu pari satkua lisää. Eikä BB:tä.

Xizor
03.03.2020, 21.34
Tuo hinta ei sisällä jarruja. niistä tulee levyinee reilu pari satkua lisää. Eikä BB:tä.

Juu, katoin nopeasti että koko setti tuossa, mutta tosiaan jarrut ja BB ei ollut mukana. Pointti siis edelleen vahvistuu, että jos runko about 3kEUR, niin XT-tason palikoilla, kohtuullisilla kiekoilla & muilla osilla vaikea ellei mahdoton päästä alle 5.5kEUR.

Atomi
03.03.2020, 22.19
Jep. Tuossa vuodenvaihteen nurkilla alesesongin myllätessä katsoin myös XTR-paketteja, joiden hinnat melkeinpä hivelivät silmiä. Ei kuitenkaan viitsinyt ostaa varastoon, kun ei ole tämä projekti mitenkään vielä kiveen kirjoitettu. Mutta jos haluaisi lähteä rungon ympärille rakentelemaan, niin mitkä ovat ne paikat, mistä noita nyt hankittu ja onko hinnat selkeästi esillä / onko niissä ollut neuvotteluvaraa? Eräästä "hirviöpaikasta" lähtisi factory-iskarilla 3440€:n paikkeilla. Toinen brittipaikka käytännössä sama. Eli noin 3000 on lähemminkin 3500 :/...

MRe
04.03.2020, 08.36
Sanoisin, että jos haluaa laittaa 3 k€ runkoon (runkosettiin), niin alle viiden ja puolen - kuuden tonnin pakettia on turha lähteä rakentamaan (jollei ole uudenkarheita osia miljoonalaatikossa). Mitään järkeä lyödä kolmea tonnia runkoon ja sitten acerat kiinni, jopon stonga serkun pyörästä ja ajoon.

---
Ja runkosettejä kannattaa katsoa/kysellä myös LTM Racingilta. Tulee sieltä viikossa. Maksu Paypalilla.

MRe
04.03.2020, 08.42
Kokonaisen Ripley:n ostaneet: paljonko teillä on spacereita kaulaputkessa? Koitan itse mallailla nyt että mikä olisi sopiva aloitussetti M-kokoiseen runkoon. Minimissään kaulaputkea pitää olla 180 mm johtuen Di2-akusta, nyt mulla on kai joku 220-230 milliä tms.

Tuolta kun katselee, niin siinä ei ole kuin ehkä yksi sentin tai kahden spacer: https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/ripley_ls/

Atomi
04.03.2020, 12.05
Kiitti Mre kauppavinkista. Juu, ei noin laadukkaaseen runkoon mitä vain keräilykamaa laiteta. Oleellista on se hyvä runko ja etu- ja takapään iskarit ensimmäisenä investointikohteena. Sitten kipuillaan, miten rahkeet riittävät muihin herkkuihin. Kulutuskamaa voi päivittää sitten matkan varrella. Nyt mietitään sitä sweet-spottia :). Jos päätyy pakettiin, SLX-on Shimanosta tykkäävälle melko hyvä, mutta jotain pieniä puutteita siellä on XT- / XTR-vaihtoehtoon nähden ihan oikeasti, eikä ainoastaan painon suhteen. Tästä syystä (jos tähän Ripmoon nyt päädyn) todennäköisin vaihtoehto on XT-pohjainen hieman viilattu paketti. Viilauksina: Factoryt molempiin päihin, hiilikuitutanko ja Yoken tolppa).

Muita pohdintoja vaihtoehdoista:

- Ilmeisesti olisi mahdollista saada 170 mm:n kammet myös L-koon pyörään... onko kokemusta, onko 175:t kolisseet kivikossa?
- 40 mm:stä stemmiä ei ole tällä hetkellä saatavilla, joten siinä pitänee tyytyä 10 mm pidempään.
- Ja onko kokemusta noista eri rengasvaihtoehdoista, meillä kun ei kivet ja sora traileilla paljoa lentele: Schwalben vaihtoehto vai Maxxisin Assegait?
- Miten noiden jarrujen pysätysyvoima ja modulaatio, nykyisin olen luottanut nelimäntäisiin Hopen jarruihin?
- Täytynee pyytää, että jättävät keulaputkeen riittävästi pituutta, jos joutuu nostelemaan stemmiä ylemmäksi tai tekemään muita säätöjä myöhemmin.

Xizor
04.03.2020, 12.10
....
Muita pohdintoja vaihtoehdoista:

- Ilmeisesti olisi mahdollista saada 170 mm:n kammet myös L-koon pyörään... onko kokemusta, onko 175:t kolisseet kivikossa?

Ei nyt mitenkään erityisesti kolisseet, aika sama tuon Ripleyn keskiön korkeus on kuin edellisissä pyörissä eli ajotekniikan on jo sopeuttanut tuohon. :-D

Mutta olen kyllä itekin miettinyt, että pitäisikö joskus koittaa 170mm kampia. Käsittääkseni tuo vanha analogia, että vähänkään pidemmällä kuskilla "pakko" olla 175mm kammet maastopyörässä ei oikein enää nykytiedon perusteella kestä päivänvaloa?

Antza44
04.03.2020, 12.53
170mm kammet ei automaattisesti ole lyhemmät, kuin 175mm. Reikä voi olla vaan 5mm syvemmällä. Riippunee kammista, mutta kannattaa huomioda, jos suurin tarkoitus on saada kempiin 5mm lisää maavara.

MRe
05.03.2020, 08.05
Onhan tää vaa niin hauskaa, kun kysyy Ibiksen tuesta, että montaka spaceria mahtaa olla ohjaustangon alla ja vastauksen allekirjoituksessa lukee:
"Scot Nicol, AKA "Chuck Ibis", Founder, Ibis Cycles
Answering your email for as long as there's been email. "

Jeppis_82
07.03.2020, 08.12
Onkos kellään kokemusta Go Cycle nimisestä ibistä myyvästä liikkeestä? https://www.gocycle.de/
Vaimo tilasi sieltä itselleen jäykkäperäisen Ibis DV9. Tilauksesta on mennyt nyt kuukausi ja tilausvahvistus on vain tullut. Mitään toimitusaikaan viittaavaa ei ole sähköpostiin tullut ja sähköposti kyselyihin ei ole mitään vastattu. Sivuilta löytyy penkomalla toimitusaikataulu että Suomeen lähtevät tilaukset 26.2 mutta mikä vuosi? Maksu onneksi paypalin kautta. Vielä odotellaan tuo 26.2.2020 ennen kuin painetaan peruuta nappia. Ärsyttää vaan suunnattomasti se että ei voi noihin sähköposteihin vastata. Saisi asialle mielenrauhan...

Päivitetäämpäs tätä tilannetta välillä. Eli tilanne on tällä hetkellä se että edelleenkään ei olla saatu mitään vastausta pyörän toimitusajasta. Olisiko joku 10 sähköpostiviestiä lähetetty. On laitettu PayPal:in kautta ja liikkeeseen suoraan. On laitettu viestiä Saksaksi ja Englanniksi. Yksi vastaus Saksan kieliseen viestiin saatiin kolme viikkoa sitten. Viestissä luvattiin selvittää miksi pyörää ei ole vielä lähetetty. Ei ole vastausta kuulunut.
Seuraavaksi on tarkoitus kysellä suoraan Ibikseltä tästä pyörästä ja jälleenmyyjästä. Meille olisi ihan sama vaikka pyörä tulisi vasta kesällä, kun ei tarvitsisi elää epätietoisuudessa tämän asian kanssa.

kervelo
07.03.2020, 08.57
Startfitness näyttää myyvän Ibis Hakka MX -runkoa alessa. Hyvän näköinen runko, onneksi ei ole gravelkuumetta.

LoneWolf76
07.03.2020, 16.41
Edellämainitusta Häkka MX:stä kokemusta viime kesästä lähtien ja vain positiivista sanottavaa varsinkin noilla kuvan 650b Speed Kingeillä. Oman runkoni hankin juurikin Startfitnessiltä.

https://lh3.googleusercontent.com/XHi2a-F-MF27MPlJLEPWp0_MWR5G4IX0iupeW3E4eQKStlNNwjHcK1B1ZB j_M79q4DeI0utcpAAqyrBlHIOEM8LZ5dW_sRCzQRgH36jaPt9U agRyTJ9H6_g9REYMDnFcNi0c-_2b16Zz0Li6WgwR0hRY1-BiQwUkmyvkgD8LLN4w257kznYlzaf0Z_Arz5vtjpNGYINNZUTh rx8CVnPBD2i_5mHfBNyVK9MVQx4_EQAcPjKI1dRuLeM8Q9kFeE wyGhEQptZ7bHPb-rZXwC5sTv2uVCcmBZxUoqpeCwIlxIjftNybaG9Q1OjnRe1xuEh bd9fGErhm0rhxP7L6pL-I7QKYqt5_jROk7y7zSIl1zV2SlxiQn0-Hi5yWlnnn2UN7BeKjC5ltEhqE8kujNSD34D-dIszYW-cFZT5gqBRc02PX400Y9KWpzTRaxGz0D3bVmBqJZXKyfhaa6R6w 7WCMvzKOHM7vK8e1xCj5e4Q5YSfAppNCogcusiSfqs1P2lhZn9-lfYodCgXPejOU92dfQ0ZPJWWfRU1SUFq89odT8J8sHOkn6QwSh T0TmGTy8jEXjVIAGC8WHYkEb6WjLtntPjMD05dINRZgJIRqs6D sgts0CN-U4Noc5bDeGsJApod6ENWlK0ME9rpqMtTFwP-VSmXTPGRRszsT6TxiKsy09RM2kaJS1BZaayFynxN7-Qelu2ymOGoEY6iacaaRLc1YMpcX9BUX4hY08b-fpB94vp9U3tuj6g=w1024-h682-no

kauris
08.03.2020, 08.06
Nätti! __

MRe
09.03.2020, 10.14
No, mun Ibis Ripley LS (gen 3) itse kasattuna näyttäisi tällä hetkellä olevan n. 5600 EUR, ehkä saturaisen tai pari alle, kun kiekkojen lasku ei vielä ole tullut.
Jahs... pitihän se taas todeta, että Mcarbon pettää aina :) Eipä päästy yli 5500 EUR, kun kiekot makso 400 vähemmän kuin mitä olin varautunut. Mihinkään ei tänä päivänä voi enää luottaa...

Gargamel
09.03.2020, 22.43
Oijoi.

https://i.imgur.com/azarYq2.jpg

Ei kai tämä nyt sentään ensimmäinen Suomeen tullut kompliitti v4 ole? Ihan vain nöyrästi hinnat alkaen malli, mutta kyllä tätäkin on odotettu kohta puoli vuotta. Hankinta meni saman kaavan mukaan kuin VeRoDuDe:lla, ja toimitusaikakin oli hyvin kohtuullinen 3 vkoa.

Näköjään valmiissa pyörässä tulee mukana ISCG-05 -mountti. Nyt minulla on toinen ylimääräisenä.

Atomi
10.03.2020, 09.08
Kuumetta :). Laita kuvaa, kun paketti on purettu.

Gargamel
12.03.2020, 11.12
Muutamia havaintoja Ripley 4:sta:
Vanteina on Ibiksen omat S35 aluminum, joissa takavanne (mutta vain se!) on profiililtaan epäsymmetrinen. Tähän ei varmaan kannata uran pohjaan tukeutuvaa inserttiä laittaa. Kiekot olivat valmiiksi tubelekset ja jotain ohutta litkuakin siellä on. Renkaina tuli Maxxis Assegai 2.5WT 3C EXO+ TR 120TPI. Jopa Maxxiss itse ilmoittaa tälle painoksi yli 1,1kiloa :o

Takajousituksen ollessa pohjassa M-kokoisessa hissitolpan (KS joku) ollessa kaikkein alimmillaan satulasta (WTB Silverado) renkaaseen on sentti. Asssaveri ottaisi osumaa tässä tilanteessa.

kauris
12.03.2020, 11.33
Hyvät renkaat. Vielä exo + versiot. Assegait testattu dhr II rengasta paremmin rullaavaksikin. Mutta toki ovat sieltä erittäin hyvän pidon päästä eli rullaavampiakin mutta ei niin pitäviä löytyy. Itse olisin noihin erittäin tyytyväinen.

Sambolo
12.03.2020, 13.01
r2 bikessä assegain paino oli reilu 1.4kg :D ps onko toi sitä downcountrya et lyhytjoustoisessa trail pyörässä dh renkaat?

Xizor
12.03.2020, 13.33
Jotenkin ymmärtää DH-renkaat trail - pyörässä jenkeissä, kanadassa tms. kun siellä vähän erilaista maastoa & pyöräilyä kuin täällä.

Mutta perus suomi-polut kuitenkin aika usein sellaista, että koko ajan pitää polkea, joten renkaat vaikuttaa paljon.

Mulla oli talvella muutaman kuukauden Ripleyssa 2.6 Butcher GRID:it jotka kans jotain 1.1 kg luokkaa ja nyt kun vaihdoin Rekon & XR2-komboon niin pakkasen kovettamilla kesäpoluilla pyörä liikahtaa ihan eri tavalla

kauris
12.03.2020, 14.09
Mulla ei ole kiire. Alamäkeen saa vauhtia renkaista riippumatta, ylämäkeen möngin kuitenkin hitaasti ja tasaisella on ihan sama onko keskinopeus metsässä ja kallioilla 10 vai 12 km/h. Sen sijaan, jos ja kun on märkää, on mahtavaa että on renkaat joissa voi pitää vain 18 psi painetta ja joissa pito on juurissa ja kivissäkin melko hyvä. Siksi itsellä nyt 2.6 leveät magic mary edessä ja DHF takana. Kesäksi 2.4 leveä DHR II exo+ eteen ja sama DD versiona taakse. Nyt jos ne ei olis jo ostettuna ostaisin just noi exo+ asegait eteen ja taakse. Ja ajomaastona pääosin Espoon metsät ja kalliot sekä bikepark vierailut. Pyörä trailikategoriasta. Ei tosin ibis ja eihän tää mikään rengaskeskustelu ole :)
Jos jaksais vaihtaa sään mukaan niin taakse vaihtelisin kuivalle pikkunappulaisempaa mutta edelleen vähintään exo+.

Xizor
12.03.2020, 14.16
Mulla ei ole kiire. Alamäkeen saa vauhtia renkaista riippumatta, ylämäkeen möngin kuitenkin hitaasti ja tasaisella on ihan sama onko keskinopeus metsässä ja kallioilla 10 vai 12 km/h. Sen sijaan, jos ja kun on märkää, on mahtavaa että on renkaat joissa voi pitää vain 18 psi painetta ja joissa pito on juurissa ja kivissäkin melko hyvä. Siksi itsellä nyt 2.6 leveät magic mary edessä ja DHF takana. Kesäksi 2.4 leveä DHR II exo+ eteen ja sama DD versiona taakse. Nyt jos ne ei olis jo ostettuna ostaisin just noi exo+ asegait eteen ja taakse. Ja ajomaastona pääosin Espoon metsät ja kalliot sekä bikepark vierailut. Pyörä trailikategoriasta. Ei tosin ibis ja eihän tää mikään rengaskeskustelu ole :)
Jos jaksais vaihtaa sään mukaan niin taakse vaihtelisin kuivalle pikkunappulaisempaa mutta edelleen vähintään exo+.

Ei mullakaan kiire ole toki, ainakin täällä missä ite asun (Pirkanmaa) ei oikeastaan ole yhtään alamäki-osastoa, joten melkein koko ajan saa pyörittää kampia. Siksi erityisesti kesäkuivalla kevyemmät renkaat omaan makuun, niin saa vähän vauhdin huumaa tasamaallakin. :-)

Paras tilannehan on kahdet kiekot, niin esim. kesälläkin voi pitää toisissa märälle sopivat renkaat ja toisissa vähän paremmin rullaavat ja kevyemmät.

Mutta takaisin Ibikseen rengas-offtopic:sta.

Sambolo
12.03.2020, 14.36
Joo siis kyllä itsekin arvostan pidon rullaavuuden eelle.

MRe
12.03.2020, 19.58
Se mun Ripley on nyt kasassa ja tuolla projekti-osiossa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%F6r%E4projekti&p=2956897#post2956897)

ollikivi
12.03.2020, 21.23
Se mun Ripley on nyt kasassa ja tuolla projekti-osiossa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%F6r%E4projekti&p=2956897#post2956897)On se tyylikäs ja linkusto suorastaan seksikäs [emoji7]

Noista ripleyn renkaista: kyllähän tuo V4:n runko, geometria ja joustot riittää ihan hyvin bike park ajoon tai enskaan niin siihen voi huoletta laittaa nakit sen mukaan alle.

Tasamaa-ajoihin riittää kyllä xc- tai kevyen pään trailikumit, mutta pitää kyllä omaankin hommata kesän rymyajoihin jotain aggressiivisempaa.

MRe
13.03.2020, 08.26
Mittasin sitten omasta että miten se käyttäytyy kun jousitus pohjaa ja satula alhaalla. Renkaan ja satulan väliin jää vielä sellainen nyrkinmentävä rako, mutta kuten kuvastakin näkee, 125-millinen tolppa ei mene über-alas. Mulle ihan riittävästi tosin.

kauris
13.03.2020, 10.40
Joo sulle olis mahtunut hyvin 150 mm tolppakin, kun tuota putkea on 125 mm tolpassa enemmän kuin 25 mm näkyvissä.

MRe
13.03.2020, 10.54
^Siinä ja siinä. Käytin apuna tuota Ibiksen sivuilta löytyvää taulukkoa ja olisko mulla satulan korkeus keskiön keskeltä satulan kiinnikkeisiin 680 milliä. 150-millisellä voi tulla satulaputken muoto vastaan, eli se ei mene riittävän alas.

https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/ripley_ls (https://archive.ibiscycles.com/bikes/past_models/ripley_ls/#js-dropper-brands)

(pitää scrollata alas kohtaan "DROPPER POST MEASUREMENTS" ja siitä klikata taulukko auki)

Sambolo
13.03.2020, 11.18
Pidemmässä tolpassa pidempi varsi. Oneupilla saa maksimoitua pitudeen, niillä lyhyimmät kokonaispituudet ja pienin stäkki siinä pannassa.

MRe
13.03.2020, 11.24
Uskon, että mulle tuo 125-milliä on riittävä. Jos joskus tarvitsee enemmän, on se kuitenkin helppo vaihtaa.

Gargamel
13.03.2020, 14.26
Se mun Ripley on nyt kasassa ja tuolla projekti-osiossa (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%F6r%E4projekti&p=2956897#post2956897)

Se on hieno!

Mulle tuo satulan ja takarenkaan osumattomuus on aivan validi koe, koska ensijusteerauksella tolpalle sopivaksi korkeudeksi asettui sentti kauluksesta kiristimeen. Itseasiassa tämä seat tuben mitta oli yksi tärkeistä geotaulukon mitoista pyörää valitesssa. Yläkropalleni S-kokoiset pyörät ovat useimmiten vähän pieniä, mutta monessa M-kokoisessa taas seat tube saattaa olla jopa 45cm, jolloin välttämättä en saa edes 100-millistä dropperia tarpeeksi syvälle runkoon. Tämän perusteella monta muuten mielenkiintoista pyörää joutui sivuuttamaan, esimerkkeinä muista katselemistani mm. joku Canyon, Salsa Horsetheaf, Norco Optic C2, Alchemy Arktos ST ja Intense Sniper Trail. Eihän tuo mitta yksin pyörää tee, mutta minä en noita olisi uskaltanut kokeilematta tilata, ja kokeiluun taas ei harvinaista pyörää helpolla löydä. Mutuna trailikategorian enskammassa päässä löytyi paremmin matalia, mutta omaan käyttöön olen mieltänyt saman skaalan xc:mmän päädyn enemmän omakseni.

Ripleyn mitoituksella pystyn käyttämään ylenpalttista 150mm dropperia, ja vaikka en olisikaan pystynyt, ei se olisi ollut mikään ongelma, lyhyempää vaan tilalle :)

Jeppis_82
14.03.2020, 11.51

Tämä kauppa päätyi kaupan purkuun. Viimeisin viesti PayPalin kautta johti siihen että PayPalilta tuli suositus kaupan purkuun ja rahojen palautuksen. Viestin jälkeen kauppapurettiin ja rahat on jo palautettu. Edelleenkään tuolta puljusta ei ole tullut mitään viestiä. En voi suositella tuota liikettä kenellekään.
Ei muuta kun leuka rintaan ja etsimään uutta liikettä josta pyörän voisi tilata.

kauris
14.03.2020, 18.10
Harmillista tosiaan. Paypal on onneksi turvallinen ostotapa ja toimi sinunkin kohdalla hienosti. Hyvä että raportoit tänne niin joku asiasta lukeva voi välttää samat ongelmat. Menettävät paypal-tuen jos eivät heillekään vastaa ja anna kunnon selitystä.

MRe
14.03.2020, 19.05
Edelleen: LTM Racing. Ainakin omat kokemukset hyvät. Vaikka runko tuli hankittua eBayn kautta, silti kaikki kommunikointi toimi loistavasti suoraan kaupan kanssa. Runkohan tuli väärällä takaiskarilla (piti olla Factory). Kun ilmoitin asiasta, ilmoittivat heti, että heidän virhe ja kysyivät että haluanko hyvityksen vai palautanko rungon heidän piikkiin. Päädyin ottamaan (muistaakseni) 170 EUR hyvityksen, koska se toinen runko oli jo mennyt jollekin toiselle, joka ilokseen huomasi saaneensa paremman iskarin.

ollikivi
14.03.2020, 21.15
Tänään pääsin Ripleyn kanssa pitkästä aikaa ominaiseen ympäristöön. Mahtava keli ja mahtavat polut. Hyvä jäinen pohja, sopivasti juuret paistoi läpi ja ympärillä hankikanto niin oli kiva kanttailla mutkiin. Pikku hiljaa alkaa tottumaan pitkän rungon ja leveän tangon komboon. Tyylipoliiseille pahoittelut oksettava värisestä tangosta. Pitää hioa se yhtä räikeän mustaksi kuin muu pyörä. Kiekkojen Santa cruzin logot sentään värikoodasin foxin oranssin kans samaan sävyyn.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200314/5a4d91267770c056913a67315efa8891.jpg

Xizor
14.03.2020, 22.38
Tänään pääsin Ripleyn kanssa pitkästä aikaa ominaiseen ympäristöön. Mahtava keli ja mahtavat polut..

Mistäpäin Suomea on kuva? [emoji848] Täällä etelä - Pirkanmaan suunnalla hieman erilaiset "talvipolut" [emoji23]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200314/314cc3ad6e112ef12eecab2c04b59cba.jpg

ollikivi
14.03.2020, 22.47
Mistäpäin Suomea on kuva? [emoji848] Täällä etelä - Pirkanmaan suunnalla hieman erilaiset "talvipolut" [emoji23]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200314/314cc3ad6e112ef12eecab2c04b59cba.jpgOulun tasamailta. Vaihteeksi tuli ensilumi ja oli jopa pakkasta auringon kera heti perään. Melkein koko talvi sahannut jäisen helvetin ja ihan kivan talvikelin välillä. Tällä kertaa voi olla vähän kateellinen Etelä-Suomen talvesta [emoji28]

MRe
15.03.2020, 08.40
Tällä kertaa voi olla vähän kateellinen Etelä-Suomen talvesta [emoji28]
Ei kannata. Täällä Helsingissä ainakin on niin märkää, että sorsat ui vastaan poluilla. Suurin osa tutuista reiteistä on sellaisia, että alavilla paikoilla on järvi ja hiukka ylempänä sitten puita kaatunut polut ristiin-rastiin. Menee aika paljon tunkkaamiseksi.

Xizor
15.03.2020, 09.45
Juu, ei todellakaan kannata olla kateellinen.... ollut kertakaikkisen surkeet kelit. 5-10 päivää koko talven aikana ollut sellaista, että pakkas-yön/päivän jälkeen polut jotenkin ajattavissa, jos ei halua uida kurassa ja tekojärvissä +2 lämpötilassa. [emoji28]

Portti
15.03.2020, 13.51
Mielenkiintoinen Ibis-perustaja Scot Nicolin haastattelu helmikuulta bongattu MTBR:n Ibis-keskusteluryhmästä:

https://blisterreview.com/podcasts/ibis-founder-scot-nicol-ep-15

Kestää n. 1:20 h eli on varsin pitkä. Sisältää paljon juttua uusista pyöristä, mutta myös Ibiksen n. 40-vuotisesta historiasta. Parina viime vuonna Ripmon ja Ripley v4:n menekki on näköjään siivittänyt firmaa kohtuulliseen kasvuun. V. 2018 liikevaihto kasvanut Nicolin mukaan lähes 40% ja v. 2019 yli 50%.

Gargamel
15.03.2020, 16.19
Keskeisellä Pirkanmaalla on ollut ihan hyvä "talvi". Ei kuitenkaan kuten juuri tässä nimenomaisessa kuvassa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200315/85b576ae998fd6346a5f29fb10d593f1.jpg

Gargamel
16.03.2020, 14.34
Ripleyssä on hienosti vedetty kaikki taakse menevät vaijerit sisäkautta, ml. hieman epäkäytännöllisesti myös takajarrun letku. Manuaalin mukaan kanavissa on sisäputket, joten siltä osin vaihtaminen pitäisi olla helppoa.

Tässä kohtaa näkyy pyörän aurinkoinen kotimaa. Lähes kaikki läpivientien portit ovat ylöspäin. Yritin hieman laittaa silikonirasvaa tulpaksi, mutta ei se toiminut, ainoastaan kerää roskia reikien suulle. Toinen samaan kategoriaan menevä ajattelemattomuus on kuvassa alareunassa näkyvä muovinen "pohjapanssari". On siellä välissä hieman pehmustetta, mutta istuvuus ei ole kovin hyvä, joten sinne väliin ajautuva kura ja pikkukivet varmastikin jättävät jälkensä runkoon. Keskiömuhvin alla sentään on vedenpoistoreikä.

Virallinen pyörä sylissä henkilövaa'alla -mittaus antoi laskutoimituksen jälkeen tulokseksi 14,puoli kiloa. Minulla on varmaankin painavat polkimet, mitenkään muuten eivät maailmalla näkyneet <13kg painot selity :D Kiekot punnitsin keittiövaa'alla, 2317 ja 3030g ilman akseleita.

Ensilenkillä ajokokemukset olivat jokseenkin odotetunlaiset. Putkelta runttaamiseen on hyvin tilaa, mutta istualtaan nousut kyllä aiheuttavat kysymyksen "nykyaikaisen trailipyörän polkemistehokkuudesta". Oli meinaan kummallisen hitaan ja raskaan tuntuista. Kyse ei ollut jousituksen notkumisesta, vaan luultavasti (toivoakseni) pystymmän ajoasennon vierastamisesta. Jalkojen voimantuotto ei ehkä ole tottunut avoimemmalla lonkkakulmalla operoimiseen?

Rattaaksi olin jo ennättänyt vaihtaa tottumanikaltaisen ovaalin. Vakiona tuli 32T, ja tila näytti chainstayn koukun kohdalta sellaiselta ettei siihen 34T mene? Itse menin pienempään päin joten ei ongelmaa.

Ei pidä näitä ihmettelyitä negatiivisena tuomiona ottaa. Kyllä tuo paljon tyytyväisyyttäkin aiheuttaa, mutta toimivista kohdista en osaa niin hehkutuksia kirjoittaa. Nx pelaa 30km ajettuna kuin unelma, ja alaspäin pyörä tulee potentiaalienergialla siinä missä muutkin :rolleyes:

https://i.imgur.com/39Ai4uh.jpg

ollikivi
16.03.2020, 15.24
Ripleyssä on hienosti vedetty kaikki taakse menevät vaijerit sisäkautta, ml. hieman epäkäytännöllisesti myös takajarrun letku. Manuaalin mukaan kanavissa on sisäputket, joten siltä osin vaihtaminen pitäisi olla helppoa.

Tässä kohtaa näkyy pyörän aurinkoinen kotimaa. Lähes kaikki läpivientien portit ovat ylöspäin. Yritin hieman laittaa silikonirasvaa tulpaksi, mutta ei se toiminut, ainoastaan kerää roskia reikien suulle. Toinen samaan kategoriaan menevä ajattelemattomuus on kuvassa alareunassa näkyvä muovinen "pohjapanssari". On siellä välissä hieman pehmustetta, mutta istuvuus ei ole kovin hyvä, joten sinne väliin ajautuva kura ja pikkukivet varmastikin jättävät jälkensä runkoon. Keskiömuhvin alla sentään on vedenpoistoreikä.

Virallinen pyörä sylissä henkilövaa'alla -mittaus antoi laskutoimituksen jälkeen tulokseksi 14,puoli kiloa. Minulla on varmaankin painavat polkimet, mitenkään muuten eivät maailmalla näkyneet <13kg painot selity :D Kiekot punnitsin keittiövaa'alla, 2317 ja 3030g ilman akseleita.

Ensilenkillä ajokokemukset olivat jokseenkin odotetunlaiset. Putkelta runttaamiseen on hyvin tilaa, mutta istualtaan nousut kyllä aiheuttavat kysymyksen "nykyaikaisen trailipyörän polkemistehokkuudesta". Oli meinaan kummallisen hitaan ja raskaan tuntuista. Kyse ei ollut jousituksen notkumisesta, vaan luultavasti (toivoakseni) pystymmän ajoasennon vierastamisesta. Jalkojen voimantuotto ei ehkä ole tottunut avoimemmalla lonkkakulmalla operoimiseen?

Rattaaksi olin jo ennättänyt vaihtaa tottumanikaltaisen ovaalin. Vakiona tuli 32T, ja tila näytti chainstayn koukun kohdalta sellaiselta ettei siihen 34T mene? Itse menin pienempään päin joten ei ongelmaa.

Ei pidä näitä ihmettelyitä negatiivisena tuomiona ottaa. Kyllä tuo paljon tyytyväisyyttäkin aiheuttaa, mutta toimivista kohdista en osaa niin hehkutuksia kirjoittaa. Nx pelaa 30km ajettuna kuin unelma, ja alaspäin pyörä tulee potentiaalienergialla siinä missä muutkin :rolleyes:

https://i.imgur.com/39Ai4uh.jpgNopeasti oman ripleyn painoon verrattuna isoimmat erot tulee assguylla varustetuista kiekoista (1600g) ja nx groupsetistä (500g). Tuohon vielä pienet kevennykset sieltä täältä niin ollaankin jo 12 kg tuntumassa. Laskeskelin, että tallista löytyvillä osilla sais laskettua painon 10,5 kg tuntumaan, mutta ehkä mieluummin ajan hissitolpan kans leveällä tangolla ja kunnon renkailla.

Mulla oli kans ekoilla lenkeillä vähän outo fiilis pitkän geometrian ja pystyn tolpan kans. Pihalla tuntu oudon lyhyeltä ja maastossa liian matalalta. Kädetkin puutui. 15h ajojen jälkeen taas meno maistuu ja vanhaan paluu tuntuu aivan typerältä. Johtuisikohan hitauden tuntu kiekkojen painosta? [emoji28]

Rungossa olisi kyllä kieltämättä pientä kehitysvaraa noiden vaijerivientien puuttuvien tulppien ja rungon pohjapanssarin kans. Chainstayn suoja on monissa muissa rungoissa parempi. Saahan nuo hoidettua kuntoon kotikonstein, mutta tämän hintaisessa rungossa soisi olla valmiina täydellisesti.

MRe
16.03.2020, 15.55
Ripley LS:ssä on noi läpiviennit fiksummin, eli irroitettavilla "maskeilla", joiden tiiviys on varsin hyvä. Di2-johdon läpivienneissä mulla on se Shimanon läpivientikumi ja hissitolpan läpivienti on niin tiukka, että letku hädintuskin liikkuu. Mitään putkituksia rungon sisällä ei ole.

Lisäksi asensin omaan vehkeeseen ISG05-kiinnikkeet ja siihen bash guardin. Sen muovilirpakkeen alle voisi kyllä viritellä rungonsuojateippiä kuten myös mulla etukolmioon asennetun pork chop bagin alle.

Antza44
16.03.2020, 16.24
Kyllä tuo moderni geo saattaa vaatia pitkääkin totuttelua ja setupin haeskelua, mutta sitten, kun pääsee sinuiksi alkaa ymmärtää pointin. Kiva, kun uskallatte tuoda niitä suunnittelun kukkasiakin esille eikä vaan pelkkää hehkutusta:). Välillä tuntuu, että kukaan ei uskalla moittia muitakaan ns laatu pyöriään.

MRe
16.03.2020, 16.41
Nii, juu: Ripley LS:ssä jarruletku menee ulkokautta. Olisin vetänyt sen osin sisäkautta, mutta se ei onnistunut edes ns. ranettamalla. En nyt jaksa asiasta kauheasti stressata.

Gargamelin kuvasta voi tulla siihen päätelmään, että jos sovitus olisi tiukempi, saattaisi jarruletku mennä ajan kanssa poikki, kun voima kohdistuisi sitten noihin läpivientikohtiin.

Omassa rungossa piti Di2-kaapelia hetki viritellä, ettei se vaan pääse ottamaan eturattaaseen tai takapakkaan kiinni. Käytin edessä hyväksi etuvaihtajan paikan peitelevyä ja nippusidettä, jolla sain rakennettua erillisen ohjurin kaapelille. Takana sitten nippuside on takavaihtajan korvakkeen kiinnitysruuvista läpi. Joka tarkoittaa sitä, että mun pitää työkaluihin laittaa joku teräase, jolla nipparin saa poikki tarvittaessa. Tai sitten ei kannata myöskään varakorvaketta kanniskella turhaan.

Eturattaan maksimikoko LS:ssä on 32T, ja koska Quarqin spiderissa minimiratas on 32T, ei tarvinnut mitään soikhiopäitä ajatella. Ensin oli tarkoitus laittaa ovaali, mutta vaihtoehdot oli wattikammet tai munapää ja valitsin ensimmäisen.

Että onhan näissä aina pientä virittelyä.

Portti
16.03.2020, 16.47
Joo, tuo uudentyyppiseen geometriaan tottuminen vei hetken kun pyörä vaihtui Ripley v1:stä Ripmoon. Alkuun tuntui ihan kummalliselta kun tuntui että istuu paljon edempänä rungossa kuin aiemmin. Ja lihakset rasittui eri tavalla eri asennosta johtuen. Noh, kyllä siihen sitten tottui.

Itse en ole osannut pitää ongelmina vaijereiden läpivientien portteja tai pohjapanssaria. Ripmossa lienevät samanlaiset kuin Ripley v4:ssä. Eivät ole aiheuttaneet mitään ongelmia reilun vuoden käytön jälkeen.

Oma XL-kokoinen Ripmo painaa muuten 12,86 kg polkimineen hyvälaatuisella vaa'alla punnittuna.

kauris
16.03.2020, 18.43
Oho! Kevyt!

Gargamel
26.03.2020, 19.37
Aiemmin mutisin Ripleyn ajattelemattomuuksista. Nyt vastakkaisia huomioita:

Takalinkuston palaset liikkuvat lähellä eturunkoa. Jos noita paikkoja ei olisi suojattu mitenkään, tekisi irtokivet yms. siellä tuhoja. Mutta alemman kohdan päällä on pieni kuraläppä estämässä roskien pääsemisen väliin (ja pystyputkessa suojateippi), ja ylemmän linkun runkoa vasten muodostamassa kupissa on kumiteippiä estämässä siellä pomppivien kivien kolinan.

Chainstayn alapuolelta löytyi pienenpieni vedenpoistoreikä, joten ehkäpä ne vaijeriviennit on viemäröity.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/2fd50f850f348836b8523a93c450949b.jpg

Gargamel
26.03.2020, 19.48
Mielestäni rungon esteettinen laatu ei ole aivan hintaluokan mukainen. Maalipinnan alla on muhkuroita jotka eivät toki normaalisti näy, mutta sopivassa valossa kyllä. Alla kuva seatstaysta. Eturunkokaan ei tasaisesti peilaa, vaikka aivan tuollaisia möykkyjä ei olekaan. Auton pelleissä nuo tarkoittaisivat paksua pakkelikerrosta, hiilarista en osaa sanoa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/671cfff6d453bdfd97233738ff8955d8.jpg

Teippi on minun lisäämäni.

Xizor
26.03.2020, 21.23
Aiemmin mutisin Ripleyn ajattelemattomuuksista. Nyt vastakkaisia huomioita:

Takalinkuston palaset liikkuvat lähellä eturunkoa. Jos noita paikkoja ei olisi suojattu mitenkään, tekisi irtokivet yms. siellä tuhoja. Mutta alemman kohdan päällä on pieni kuraläppä estämässä roskien pääsemisen väliin (ja pystyputkessa suojateippi), ja ylemmän linkun runkoa vasten muodostamassa kupissa on kumiteippiä estämässä siellä pomppivien kivien kolinan.

Chainstayn alapuolelta löytyi pienenpieni vedenpoistoreikä, joten ehkäpä ne vaijeriviennit on viemäröity.

Mulla ainakin jo lähtenyt tuo alempi kuraläppä pois eli pitänee koittaa liimata uudestaan jollain tehokkaalla kaksipuolisella teipillä. [emoji848]

Ja tosiaan maalipinnan laatu ei ehkä ihan niin vimpan päälle kuin boutique - runkolta voisi odottaa, mut se unohtuu nopeasti ajaessa kun on niin mahtava laite muuten [emoji23]

MRe
27.03.2020, 08.46
Gargamelin kuvasta näkyy hyvin se, miksi SRAMin jarruissa pitää olla SRAMin adapterit... toi syinteri menee alemmas kuin Shimanoissa tai Maguroissa, siksi vaaditaan V:n muotoinen adpateri.

Mutta joo, itse en kasausvaiheessa havainnut mitään suurempia virheitä maalipinnassa, mutta ehkä en sitä niin tuijotellutkaan. Teipitkin laitoin, mutta revin irti. Käyttövehkeitähän nämä ovat. Vitriinipyörät sitten erikseen.

pturunen
27.03.2020, 09.25

Mielikuvat menivät mullakin toisen amerikkalaisen valmistajan uutukaisen kanssa suunnilleen noin ekoilla lenkeillä (jousitus itse asiassa notkuu). Jännä juttu tulikin kellottaessa tuttua nousua: notkuen nopeampi! Pitää oikeasti unohtaa monta asiaa vanhoista konsensuksista. Notkuminen nimittäin merkitsee ainakin lyrik/SD-kombossa myös huomattavasti parantunutta ajettavuutta juurakoissa ja kivikoissa puhumattakaan kun alamäki alkaa.

Gargamel
27.03.2020, 12.19
Käyttövehkeitähän nämä ovat. Vitriinipyörät sitten erikseen.

Kyllä vain. Toisesta pyörästä olen ajanut jo kuidut esiin, ja on vain ajan kysymys milloin tämäkin kolahtaa. Ei ole tarkoitus särkeä, mutta ei myöskään tyytyä jalkautumaan yliajettavien esteiden kohdalla.

Metka kokemus rengaspaineiden etsimisen tiimoilta. Nyt olen pudotellut 1,0bariin, ja pito on alkanut löytyä. Kun kokeilun vuoksi olen kääntänyt FoxIn takaiskarin lukkoon, niin tiellä polkiessa tuo pompottaa kuin läski. Auki ollessaan jousitus syö tuon pois, mutta lukitus onkin näemmä paljon tiukempi kuin aiemmassa RS Monarchissa.

MRe
27.03.2020, 12.25
^Mulla on 27.5 x 2.8 sähkötäpärissä paineet jotain 0.7/0.8 eteen/taakse. Varmaan jotain 1 bar:in luokkaa tulee nyt taakse (29x2.6) ja joku 1.3 ehkä eteen (29x2.3). Nyt on maastot kuivuneet sitä tahtia, että ehkä ton vois Pääsiäisenä ottaa jo ajoon.

VeRoDuDe
27.03.2020, 13.00
No niin, pyörä viimeistä päivää "sisustuselementtinä" vielä polkimet paikoilleen ja maastoon ...https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200327/385733dead4c2f08d6514ba73660d8d3.jpg

MRe
27.03.2020, 13.20
Ja ekassa juuressa pannut, hirveet skraadut runkoon, armoton vitutus ja seuraavan kerran joskus elokuussa....

BTDT...

Xizor
29.03.2020, 14.23
Loistava idea muuten tää OneUpin pumppu+työkalusetti [emoji51] Pitää vielä arpoa tuon sisurin paikkaa, mutta jotenkin heti huomaa eron ajaessa vs. kun oli melkein 900g tuossa etukolmion kärjessä olevassa laukussa kiinni. Ehkä tosin placeboa, mutta who cares [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200329/f69a28858a6d45852b0ee6dbc70459c4.jpg

kauris
29.03.2020, 15.24
Ehkä manuaali ainakin nousee helpommin :)

Rmm
02.04.2020, 08.39
Härskiä mainostusta, mutta siitä huippukuntoista Ripmoa hyvillä osilla ja leveillä hiiilikuitukiekoilla....
https://www.fillaritori.com/topic/176436-ibis-ripmo-29%E2%80%9D-18-xx1x01-carbon-trail-enduro-l-lemp%C3%A4%C3%A4l%C3%A4/

kauris
02.04.2020, 09.00
Nojuu, mainostaa ei toki suoraan saisi mutta kieltämättä tuossa on huippupyörä huippuosilla ja hinnankin olet Rmm laittanut varsin kohtuullisen kuuloiseksi. Ja jos huoltoihinkin on juuri ennen talvea laitettu se joku 300 euroa mitä keula, iskari ja tolppa ottaa ammattilaisella. Herää kuitenkin kysymys mikä on se uusi pyörä johon olet vaihtanut tai vaihtamassa. Itse en keksisi tuota parempaa peliä :)

Rmm
02.04.2020, 09.30
Joo hinnan pitäisi olla kyllä kohdallaan kun katsoo kuntoa, osia ja tehtyjä huoltoja!

Suunnitelma oli jättää tämä lenkkipyöräksi ja laitta enska-kilpuriksi POLE Stamina. Mutta maailma muuttuu näköjään ja tällä hetkellä ei tunnu hyvältä pitää ihan niin paljoa kiinni fillareissa! :D
Viime vuonna aloittelin enduroharrastusta Ripmolla hyvällä menestyksellä. Yhdenpyörän-taktiikalla Ripmo on kyllä vertaansa vailla! Kahdet kiekot ja pyörä taipuu XC-lenkistä bikeparkkiin.
Kisoissa vauhtia pitää saadaa lisää varsinkin kovavauhtisiin paikkoihin ja sitä löytyy toivottavasti pykälää tai kahta järeämmästä Staminasta.

Lenkkipyöräksi pitää katsella sitten ajan kanssa ripley V4. Ja jos Pole ei istu käteen, niin uusi ripmon runko sitten tilalle!

Ibikset ovat kyllä hienoja pyöriä ja asiakaspalvelu tehtalla on ainakin minulle vastannut muutamien minuuttien viiveellä. Myös Bontiquemtb Ruotsista hoiti oman osansa erittäin hyvin! https://www.boutiquemtb.se/

Antza44
02.04.2020, 10.41
Härskiä mainostusta, mutta siitä huippukuntoista Ripmoa hyvillä osilla ja leveillä hiiilikuitukiekoilla....
https://www.fillaritori.com/topic/176436-ibis-ripmo-29%E2%80%9D-18-xx1x01-carbon-trail-enduro-l-lemp%C3%A4%C3%A4l%C3%A4/Mikäs eturunkoon tuli, kun on vaihdettu?

Rmm
02.04.2020, 11.32
Satulaputkeen tuli murtuma linkun korvakon yläpuolelle mihin satulatolppa loppuu.
Olisko sitten kaatumisen yhteydessä saanut osuman satulaan ja siitä murtanut tuon?
Ibis hoiti replacementin nopeasti ja hyvin!
https://rapu.1g.fi/kuvat/rmm/Kalusto/Ibis%20Ripmo%202018/FC2FFD21-352C-45FB-8CFE-F1D00495E5AB.jpeg/_smaller.jpg (https://rapu.1g.fi/kuvat/rmm/Kalusto/Ibis%20Ripmo%202018/FC2FFD21-352C-45FB-8CFE-F1D00495E5AB.jpeg)

mattim
05.04.2020, 18.49
Oliko Ripmoa havittelevat huomanneet, että Startfitness myy 2019 runkoa kivaan hintaan? https://m.startfitness.co.uk/ibis-ripmo-frame-w-fox-x2-shock-2019-blue-ibripx2fmbl19.html

Gargamel
07.04.2020, 13.05
Ripley4:n takaiskarissa pitäisi olla pienemmissä (SM-MD) runkokoissa "light tune". Jossain keskustelussa pääteltiin että kokoonpanossa ei ole tässä aivan pysytty, ja näin näyttää olevan: Iskarin koodin perusteella minulla on M-koossa lightin sijasta Standard tune. Vaikka olenkin kevyt hippiäinen, olen tähän tyytyväinen koska en pidä eläväisestä takajoustosta. Isojen kokojen kohdalla kannattaa tarkistaa ettei kiinni ole "kevytversio", etenkin jos ajossa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, viitaten johonkin aiempaan arveluun DPS:n kökköydestä. Itse olen fillari-iskarien suhteen täysin maallikko enkä osaa eritellä tuntumiani.

Hakkasin kaikki Bike rumorin revikasta (https://bikerumor.com/2019/12/16/review-xtr-equipped-ibis-ripley-v4-may-be-the-perfect-mix-of-short-travel-fun/) löytyneet koodit Foxin sivulta (https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=bc_help) löytyvään searchiin ja sain allaolevat tulokset. Ero standardin ja lightin välillä on kohdassa rebound: Linear Rebound Medium (LRM) vs. Linear Rebound Light (LRL).

https://i.imgur.com/LCDYe4s.png

Xizor
07.04.2020, 21.38
Ripley4:n takaiskarissa pitäisi olla pienemmissä (SM-MD) runkokoissa "light tune". Jossain keskustelussa pääteltiin että kokoonpanossa ei ole tässä aivan pysytty, ja näin näyttää olevan: Iskarin koodin perusteella minulla on M-koossa lightin sijasta Standard tune. Vaikka olenkin kevyt hippiäinen, olen tähän tyytyväinen koska en pidä eläväisestä takajoustosta. Isojen kokojen kohdalla kannattaa tarkistaa ettei kiinni ole "kevytversio", etenkin jos ajossa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, viitaten johonkin aiempaan arveluun DPS:n kökköydestä. Itse olen fillari-iskarien suhteen täysin maallikko enkä osaa eritellä tuntumiani.
...

Mulla on juurikin tuo DWRC ja tosiaan juttelin jo Fillariosan kanssa, että jotain ilmeisesti löytyy kikkakirjasta millä tuota saisi keskialueen osalta ryhdikkäämmäksi ilman alkuherkkyyden heikkenemistä.

Ja lisäksi löysin MTBR:n kautta mielenkiintoisen linkin Ibiksen ohjeeseen jossa mainittiin:

"For every 50psi you cycle 25% of the shocks stroke 10 to 20 times until you reach the recommended psi for your weight and sag."

Ja tuon proseduurin jälkeen iskari tuntuu selkeästi kyllä hieman "paremmalta". Löysin myös halvalla tuollaisen tuoreen Rokkarin Deluxe RT:n oikeassa koossa, joten ajattelin huvikseen koittaa miltä se tuntuu vs. tuo DPS.

zort
07.04.2020, 22.59
...Ja lisäksi löysin MTBR:n kautta mielenkiintoisen linkin Ibiksen ohjeeseen jossa mainittiin:

"For every 50psi you cycle 25% of the shocks stroke 10 to 20 times until you reach the recommended psi for your weight and sag."

Ja tuon proseduurin jälkeen iskari tuntuu selkeästi kyllä hieman "paremmalta".

Näin sanoo Foxin manuaali. Kyse oli muistaakseni siitä että tuolla ”pumppaamisella” saadaan ilma menemään myös negatiiviseen ilmasäiliöön. Muutoin negatiivipuoli täyttyy yhdessä hujauksessa silloin kun kuski hyppää pyörän selkään ja samalla positiivisen säiliön paineet laskee. Tai jotain sinnepäin.

Antza44
08.04.2020, 08.25
Mulla on juurikin tuo DWRC ja tosiaan juttelin jo Fillariosan kanssa, että jotain ilmeisesti löytyy kikkakirjasta millä tuota saisi keskialueen osalta ryhdikkäämmäksi ilman alkuherkkyyden heikkenemistä.

Ja lisäksi löysin MTBR:n kautta mielenkiintoisen linkin Ibiksen ohjeeseen jossa mainittiin:

Ja tuon proseduurin jälkeen iskari tuntuu selkeästi kyllä hieman "paremmalta". Löysin myös halvalla tuollaisen tuoreen Rokkarin Deluxe RT:n oikeassa koossa, joten ajattelin huvikseen koittaa miltä se tuntuu vs. tuo DPS.Painoa ilmeisesti kuskilla reilummin, jos ei kanna muuthan ovat kehuneet tuota perää niin poljentatehokkaaksi:eek: vai mistä kiikastaa?
Edit: olihan tätä jo puitu aikaisemminkin normi painokin näytti olevan kuskilla. Ilmeisesti siis ex peräsi on vaan sopinut lähtökohtaisesti ajo tyyliisi ja mieltymyksiin paremmin. Ei muutakun iskari tuningiin!

Gargamel
08.04.2020, 08.38
Juuh, huomasin itsekin tuon Foxin ohjeen. Lienen epätyypillinen insinööri kun kaivoin Ibiksen ohjekirjan heti pyörää kasatessa :)

Ei muuten tullut tässä paperikirjaa mukana ollenkaan. Tarroja sen sijaan enemmän kuin edellisistä pyöristä yhteensä. No harvoinhan sitä kirjaa tarvitsee, mutta kiristysmomentit pitänee printata pyöräpajaan.

Vielä yksi muualta luettu ja itse todettu: joku arvio kiinnitti huomiota "teräviin" Lizardskinin tuppeihin. Toden totta. Otin ne pois sen jälkeen kun ne olivat syöneet kahdet hanskat peukalonhangasta puhki :o

MRe
08.04.2020, 09.45
^Kirjanhan saa ladattua myös PDF:nä. Mutta onhan se hieno. Kovakantinen ja hienosti käytetty myös kuultopaperia. Ainakin mun Ripleyn manuaali.

Tupit mulla on Ibiksen "omat". Lieneekö noi Lizardskinit. Kun ajelin pienen pätkän kokeilumielessä ja paljain käsin, niin ainakin paljaaseen kämmenee nuo tuntuivat tosi tahmeilta.

Portti
08.04.2020, 10.56
..."For every 50psi you cycle 25% of the shocks stroke 10 to 20 times until you reach the recommended psi for your weight and sag."

Ja tuon proseduurin jälkeen iskari tuntuu selkeästi kyllä hieman "paremmalta". ...

Vastaava ohje positiivisen ja negatiivisen ilmakammion paineiden tasaamiseen on Foxilla (+Ibiksen manuaalissa) Ripmon DPX2-iskarille. Jos tuota ohjetta ei noudata kun lisää ilmaa, niin veikkaanpa että vaikuttaa iskarin toimivuuteen kohtuullisen paljon.

Xizor
18.04.2020, 10.07
Tänne tarvitaan lisää kuvia, joten tässäpä yksi. Sain just toiset kiekot valmiiksi...Ibiksen 35 muovikehät, edessä Ibiksen OEM-napa, takana Spankin Hex Drive ja Sapimin CX-Ray pinnat.

2.6 Hans Dampfit (soft) alla märänkelin reissuja varten.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/f7e7c4dcaa4cc0bd8fb8de9b9f28dd7e.jpg

VeRoDuDe
18.04.2020, 17.54
Kuin kaksi marjaa (kiekkoina tosin DT 1200), eli samanlaisia vilisee maastot pullollaan ...
kuvatus ei maastosta, mutta kuten näkyy käyty on [emoji12]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/b6e422fa13b4e8791d2d55eef5c45f29.jpg

Gargamel
20.04.2020, 10.04
Lisää kuvia, ok.

Väristä kun jossain viestissä kysyttiin, niin ei tämä sininen nyt suosikkivärini ole, mutta nimenomaan en-halunnut mustaa, joten sininen sitten.

Takarenkaasta sheivasin 400g vaihtamalla XR2:een. Muuten hyvä minulle mutta talvi yllätti. Pitänee vielä eteen hankkia jotain muuta kunhan kesempi tulee.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/d4b324bc8dc6726152a4bfafcef642ec.jpg

Paksupolkija
20.04.2020, 14.13
Paljos nuo kuvien sykkelit painaa, kun kuvista näkyen pieniä eroja on kokoonpanoissa? Jos tällaista näin kallista pyörää hakee, niin tottakai painolla on väliä.

VeRoDuDe
20.04.2020, 18.20
Tuolla rengastuksella 12,4 ja kun vähän polut kuivaa ja saa rullaavampaa alle, niin aika lähellä 12.

Xizor
22.04.2020, 14.30
Kun ns. halvalla sain niin piti ostaa kokeeksi Rokkarin Deluxe RT.

Tämä versio ollut sähkötäpärissä, joten tune tuntuu olevan aika tuhti. Helpoilla poluilla pyörä tuntuu entistä "sporttisemmalta" mutta sitten kunnon vauhdissa röllipoluilla vähän liian armoton fiilis [emoji28]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200422/92fab70a1c847312440150c89fe94a06.jpg

MRe
23.04.2020, 14.39
No ni. Neitsytmatka suoritettu. Täytyy sanoa että joka pennin arvoinen laite. Hallainvuorella kulki paikoista, josta aiemmin mennyt vain sähköllä. Ihme laite nousemaan mäkiä.

10/10

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200423/588f5a635692360bd1846a70d68a8a80.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200423/ddd3a5ecaf53edf541491c40d7cc26aa.jpg

marco1
23.04.2020, 14.50
^Komea pyörä mutta hämmentävästi tulee mieleen Jeff Jonesin spaceframe-pyörät rungon muotoilusta ja geometrioista. Ehkä äijä oli oikeassa jo monta vuotta sitten.

ollikivi
27.04.2020, 18.48
Kevään ekat kunnon mutarallit ajettu. Mukavasti tuo ripley kyllä nousee mäkiä. Jyrkemmät kohdat menee ylös jopa ketterämmin kuin Dudella. Piti sitten nauttia heti kerralla kilometri korkeuseroa.

Alamäkeen tuntui heti hyvältä ja alle metrin droppeihin ja parin metrin hyppyihin toi 120/130mm jousitus riittää oikein hyvin. Iskareihin jäi vielä kivasti pelivaraa. Ei tullut pidempijoustoista ikävä omissa ajoissa.

Rungon ois vaan voinu kyllä teippailla. Chainstay heti naarmuilla ja kammista maalit pois. No, käyttötavaroitahan nämä... https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200427/acd2f98714d13cec04daf5163121e597.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200427/a0927ac9cb44f45c9700d3e81e93616c.jpg

MRe
27.04.2020, 19.02
Se on kyllä uskomatonta miten nämä nousee mäkiä. Sitä ei usko ennen kuin itse kokee. Enkä nyt väitä, että olisi ainoa fillari, mikä moiseen kykenee, mutta kyllä se vain jaksaa hämmästyttää.

Itsekin mietin tuota teippausta, mutta taitaa jäädä. Vitriinivehkeet sitten erikseen.

Paksupolkija
27.04.2020, 21.27
Nouseeko satulasta paremmin vai vaikuttaako DW-link ja jouston geometria siihen? Kyllähän se pysty satulaputki auttaa, vaikka oli lyhyt perä.

MRe
28.04.2020, 09.03
Mun mielestä nimenomaan putkelta runtatessa nousee paremmin. Takapää joustaa juuri sen verran, että ei pompota niin kuin jäykkäperässä, mutta ei kuitenkaan niiaa liikaa.

Gargamel
29.04.2020, 11.41
En ole oikein saanut tuohon kysymykseen itseltäni vastausta. Jostain syystä Ripleyllä kiivetessä nousen muita pyöriäni helpommin putkelle. Mikäs siinä kun tilaa on ja pito silti riittää. Liekö vain aiempaa isomman koon seuraus, penkistä pyörä tuntuu ylämäessä minulle liiankin pitkältä.

Portti
29.04.2020, 15.04
Näin 12-vuoden kokemuksella Ibiksen DW-link-pyöristä sanoisin, että hyviä ovat olleet kiipeämään. Oli geometria sitten nykymuodin mukainen tai enemmän old-school. Itse pyrin ajamaan mahdollisimman paljon satulasta ja hyvin kiipeää silloinkin.

Kun siirryin Ripley v1:stä Ripmoon, niin taakse tuli 25 mm lisää joustoa (120 mm => 145 mm) ja etukäteen arvelutti, että miten tuollainen pidempijoustoinen pyörä kiipeää. Yllätys oli positiivinen kun Ripmokin kiipeää mäet varsin tehokkaasti.

terro
29.04.2020, 16.26
Yksi Ripmo-kuva

https://i.ibb.co/nmXCw4r/ibis-ripmo.jpg

kauris
29.04.2020, 16.45
On kyllä nätti!

chillax
01.05.2020, 23.18
https://i.ibb.co/4g9gFjT/A3798164-259-B-40-C4-A01-D-DFF38636-D0-B7.jpg

Mulla on runkosetistä rakennettu Pelti-Ripmo ollut nyt muutaman viikon ajossa. Alunperin tilasin pyörän kompliittina Cykelkraftista heti pyörän julkaisupäivänä, mutta ko. puulaakin kaaduttua projekti siirtyi tauolle ja muutama muukin runko kävi jo välissä mielessä. Ibiksen omistamisesta on kuitenkin jo niin pitkään unelmoitu, että tällä nyt mennään.

Rungon tilasin gocyclestä, putiikin omistaja Jürgen kyllä palveli varsin mainiosti ja pystyn kyllä suosittelemaan kauppaa ainakin omien kokemusten perusteella. Keula tuli hyvällä pakettihinnalla rungon mukana, muut osat siirtyivät vanhasta pyörästä.

Ensimmäiset ajot pyörällä tuntuivat todella tahmeilta, mutta kun iskarisäädöt sai vihdoin kohdilleen (reboundia piti laittaa huomattavasti enemmän kuin mihin olen aiemmissa pyörissä tottunut), niin kyllä se täälläkin ylistetty Ibiksen kiipeämiskyky sieltä löytyi ja ajo tuntuu kaikinpuolin kevyemmältä ja pyörä ketterämmältä kuin aiempi 150mm joustava nelilinkkupyörä.

Kauneuskilpailujahan tällä ei voiteta, mutta toistaiseksi ei löydy kyllä mitään pahaa sanottavaa pyörästä.

ollikivi
03.05.2020, 10.46
Nouseeko satulasta paremmin vai vaikuttaako DW-link ja jouston geometria siihen? Kyllähän se pysty satulaputki auttaa, vaikka oli lyhyt perä.Dw-link ja jouston geometria tekee sen paljon kehutun kiipemäiskyvyn. Ripleyssä on anti squat >120% koko joustomatkalla, minkä vuoksi teknisissä nousuissa pyörä tuntuu kevyeltä jäykkäperältä, jossa ei takarengas pompi yhtään. Isompien esteiden kohdalla perä niiaa pakostakin ja samalla polkemisvoima pyrkii laajentamaan takajousitusta.

Anti squat on nykypyörissä pääsääntöisesti 100% luokkaa sagin kohdalla, mikä on tietty hyvä tasaisella polkemisen kannalta. As-arvot vaan tippuu useimmissa pyörissä selvästi alle 100% sagin jälkeen, mikä tekee sitten teknisemmässä maastossa polkemisesta notkuvampaa. Melko pieniä nuo erot nykyisin on, mutta dw-linkkiä vastaavia ratkaisuja ei taida silti montaa olla.

https://m.vitalmtb.com/features/Vital-MTB-Test-Sessions-Five-Slack-Short-Travel-29er-Mountain-Bikes-Reviewed,2835 Tässä vital mtb:n jutussa on vertailtu mun mielestä hyvin geometrialtaan samantyyppisiä pyöriä. Ripleyssä anti squatista johtuen myös korkein pedal kickback, minkä negatiivista merkitystä en ole oikein koskaan tajunnut. Ripley erottuu kyllä joukosta myös lineaarisella leverage ratiolla. Nykyisin kaikissa valmistajien mainospuheissa hoetaan kuinka uusien runkojen jousituksista on tehty progressiivisempia ja sama jatkuu pyörätesteissä. Ymmärrän kyllä, että pitkäjoustoisissa progressiivisuudella on merkitystä, mutta miksei lyhytjoustoista voisi suunnitella selkeän lineaariseksi? Jos tarvii kunnon lähettämiseen sopivan pyörän niin miksi rajoittaa menoa lyhyellä joustolla?

Fat Boy
03.05.2020, 11.39
Mulla oli välillä pyörä, joka oli suht lineaarinen takajoustoltaan. 120mm joustava siis. Aika pitkään hyvä, kun nielee herkästi epätasaisuutta. Mutta, peruslenkeilläkin on paikkoja, joissa jousto loppuu ja pohjaaminen on sitten aika raju. Jos lisää painetta tuon vähentämiseksi, häviää herkkyys. Sen puoleen, ainakin omissa ajoissa mukavimmin toimii jousitus, jossa on suht lineaarinen alkupää ja tiukempi loppuprogressio.

Ja tärkeää on myös joustoon nähden pitkäliikkeinen iskari, jotta vaimennus osallistuu tehokkaasti juuri siellä lopussa.
Tämä korostuu raskaamalla kuskilla.

Se on totta, että fillareissa on isoja eroja kiipeämisessä, syitä vaan on paljon ja tekijöiden erottelu toisistaan on vaikeaa. Tosin ei kai tarpeellistakaan, jos ibis kipuaa hyvin ja tuntuu muutoin mieleiseltä, niin siinähän se pyörä sitten on.

Kaikilla on omat halunsa ja tottumuksensa. Jonkun huippupyörä ei sovi toiselle.

Gargamel
03.05.2020, 13.04
Ripleyssä anti squatista johtuen myös korkein pedal kickback, minkä negatiivista merkitystä en ole oikein koskaan tajunnut.

Olen huomannut tuota tapahtuvan jollakin tietyllä vaihde-joustoliike-polkaisu -yhdistelmällä. Poljinvoima yhtäkkisesti kasvaa reilusti lyhyeksi hetkeksi. Tapahtuu hyvin harvoin, eikä ole mitenkään häiritsevää, mutta kyllä sen huomaamaan pystyy. Lähinnä metka ilmiö.

Pohjaamista en ole huomannut, mutta olenkin kevyt ja varmaan ajonikin on suhteellisen kevyttä. O-renkaan perusteella joustovara tulee kyllä hyvin hyödynnettyä.

zort
03.05.2020, 13.49
Mitä mahdat tarkoittaa poljinvoimalla? Minä olen luullut että pedal kickback tarkoittaa sitä töysyn aiheuttamaa, kammessa tuntuvaa nykäystä joka johtuu ketjun ”venymisestä” jousituksen painuessa kasaan. Varsinkin teknisessä, jyrkässä ylämäessä tuntuva ilmiö joka häiritsee kammen pyörittämistä kun tiukassa paikassa kampi pistää vastaan eli ikäänkuin potkaiseen jalalle. Tämä siis vain oma päätelmä termistä.

Sambolo
03.05.2020, 17.01
Näin itsekin ymmärtänyt tuon termin^

NikHa
03.05.2020, 20.14
Koliseekos noissa Ripmoissa viistoputki kiviin teknisemmissä paikoissa? Näyttää melko matalalta omaan silmään kun säännöllisesti tulee otettua kontaktia bashillä polun kiinteisiin osiin.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

Gargamel
04.05.2020, 13.13
ilmiö joka häiritsee kammen pyörittämistä kun tiukassa paikassa kampi pistää vastaan eli ikäänkuin potkaiseen jalalle.

Samaa tarkoitetaan molemmat. "Kick-back" antaisi olettaa poljinkammen lähtevän taaksepäin, mutta ei tapahtuma eteen poljettaessa niin raju ole. Kunhan nyt kampi vain yhtäkkisesti hidastuu, mikä kuskille tuntuu äkillisenä hetkellisenä poljinvoiman kasvuna. Siis juurikin poljin pistää vastaan.

zort
04.05.2020, 14.50
Ok. Ilmiönähän se on sellainen että mitä enemmän sitä ajattelee sitä enemmän se häiritsee.

MRe
05.05.2020, 18.53
En tiijä. Ehkä se olen vain minä, mutta onhan toi käsittämätön laite nousemaan. Mietin myös sitä, että auttaako kick-back myös osaltaan tuossa fiiliksessa kun se "jäykistää" sen polkimen hetkeksi.

Mut joo, verrattuna sähkäriin ja Salsan Pokasahaan niin on toi vaan. Tietysti vertailukohtakin on aika huono, kun tosiaan toinen on sähkäri ja toinen on läski.

zort
05.05.2020, 21.28
Tapahtuessaan pedal kickback nimenomaan vastustaa kammen eteenpäin kääntämistä eli nimensä mukaisesti potkaisee takaisin.

MRe
06.05.2020, 08.19
Eli tuleeko kick-back takarenkaan ulosjoustossa? Silloin se ei juuri auta kiipeämisessä, enemmän päin vastoin?

Fat Boy
06.05.2020, 09.05
Ei, vaan sisäänjoustossa. Eli ketjulinja pitenee sisäänjoustossa, jolloin ketju vetäisee kampea takaisin. Tuolla toisaalta saada aikaiseksi se, että kovalla poljinvoimalla ketjun veto pyrkii työntämään rengasta alas, eli lisää pitoa ja vähentää jousituksen notkumista. Mutta, heikentää herkkyyttä vedon aikana. Tämähän se on kaikissa systeemeissä se ikuinen ongelma jossa valmistajat hakevat sopivaa tasapainoa. Ja kun Makuja on monia, pitää ratkaisujakin olla monia. Ja tietty, jos ajosuunta on vain alas, on muut ominaisuudet tärkeämpiä.

MRe
06.05.2020, 19.56
^Joo, no juuri tuon ilmiön mun mielestä huomaa kun putkelta runttaa. Eli se perä jäykistyy eikä se mun jalkoihin ole tuntunut huonolta vaan siltä, että siitä saa enemmän tukipistettä runttaamiseen.

terro
06.05.2020, 22.32
^Joo, no juuri tuon ilmiön mun mielestä huomaa kun putkelta runttaa. Eli se perä jäykistyy eikä se mun jalkoihin ole tuntunut huonolta vaan siltä, että siitä saa enemmän tukipistettä runttaamiseen.
Tässä on enemmänkin kyse jousituksen anti-squatista. Eli ketjuun kohdistuva poljentavoima/vetovoima jäykistää takajousitusta. Esim. tästä artikkelista voi suomeksi lueskella noista jousitukseen liittyvistä termeistä https://tekniikanmaailma.fi/nain-toimii-taysjoustomaastopyoran-runko-silla-on-suurta-merkitysta-missa-nivelet-sijaitsevat-ja-millainen-iskunvaimennin-on/

Portti
07.05.2020, 16.54
Koliseekos noissa Ripmoissa viistoputki kiviin teknisemmissä paikoissa? Näyttää melko matalalta omaan silmään kun säännöllisesti tulee otettua kontaktia bashillä polun kiinteisiin osiin....

En ole ihan varma, miten tämä kysymys pitäisi ymmärtää, mutta yritän vastata jotain näin Ripmon omistajana. Viistoputki ei liene ihan ensimmäinen kiviin koliseva osa pyörässä enkä itse ole sitä kiviin onnistunut kolauttamaan. Se voi toki johtua myös siitä, että minun ajeluni on lähinnä tuollaista trail-pyöräilyä, toki ihan kohtuullisen teknisessä maastossakin tulee jonkin verran ajeltua. En siis ole mikään enduro/DH-kuski. Voisiko kysyjän profiilikuvan fullface-kypärästä päätellä, että ajo on enempi alamäki/enduropainotteista, jolloin käyttötilanteetkin voivat erota merkittävästi omasta käytöstäni?

En tiedä onko esim. Ripmon keskiön korkeus matalampi kuin kilpailevilla pyörillä keskimäärin. Vanhemmat Ibikset ovat kyllä usein olleet aika matalia keskiöltään, mutta tuon Ripmon mittoja en ole tuolta osin vertaillut kilpailijoihin. Luulisin keskiön olevan ainakin edellistä Ripleytä korkeammalla ja aika vähän tulee kampia kiviin kolisteltua.

NikHa
08.05.2020, 10.59
Hyvä vastaushan tuo oli. Ihan perus trailiajossa se maavara loppuu eikä ilman bäshiä kävis mielessäkään lähteä mettään Länsi-lapissa polut on porojen tai Ponssen jäljiltä, kummatki sietää aika isoja patteja niin eivät ole ihan pikkukiviä siivonneet pois tieltä. :D
Kuituversio ripmosta herättelee kuumetta kovasti ekaa kertaa moneen vuoteen. Näillä leveyksillä koeajot vain on aika hankala järjestää...

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

MRe
15.05.2020, 11.18
Eilen heitin 40+ lenkin ensin pitkin kelviä idästä Kannelmäkeen ja sieltä sitten keskuspuiston läpi ja keskustan kautta rantoja pitkin takaisin. Niin nyt sitten paljastui kolikon toinen puoli: perä kun jäykistyy putkelta runtatessa, niin keula kaipaisi nyt sitten lukitusta. Tämä eritoten kun ajaa kelvillä/ulkoilureitillä nousuja. Maastossa se ei haittaa tai tunnu niin tyhmältä, kun sillä joustolla on joku tarkoitus.

Keulakauppaan käynee tie... Vai saisiko Revelationiin sen lukitusvivuston.

Portti
15.05.2020, 11.59
Eilen heitin 40+ lenkin ensin pitkin kelviä idästä Kannelmäkeen ja sieltä sitten keskuspuiston läpi ja keskustan kautta rantoja pitkin takaisin. Niin nyt sitten paljastui kolikon toinen puoli: perä kun jäykistyy putkelta runtatessa, niin keula kaipaisi nyt sitten lukitusta. Tämä eritoten kun ajaa kelvillä/ulkoilureitillä nousuja. Maastossa se ei haittaa tai tunnu niin tyhmältä, kun sillä joustolla on joku tarkoitus.

Keulakauppaan käynee tie... Vai saisiko Revelationiin sen lukitusvivuston.

Minulla oli Ripley v1:ssä ensin hieman aikaa Revelation ja sitten suurimman osan ajasta Pike. Varsinaista lukitusta noissa ei ollut, mutta 2- tai 3-portainen platformin säätö (vai miksi sitä kutsutaankaan) kyllä löytyi. Maastossa minulla keula oli aina ihan auki, mutta maantiesiirtymillä tuli joskus käytettyä jämäkintä platformia. Putkelta runttaaminen siirtymillä oli minulla aika vähäistä ja varsinaista lukitusta en pyörään kaivannut. Sen aikainen Pike (vm. 2015?) oli kyllä hyvä keula.

Gargamel
30.05.2020, 18.14
Podcast jossa haastattelussa Ibis'n suunnitteluosaston pääjehu Colin Hughes. Äänitys on Ripley v4:n julkistuksen ajoilta, joten puhe on pääasiallisesti siitä. https://player.fm/series/kendall-vs-kendall/kendall-vs-kendall-ep-12-colin-of-ibis-bicycles

Saman firman industrial Designer Roxy Lo haastattelussa. Tässä ei muistaakseni niin kiintoisaa kontenttia ollut, mutta fanit kuuntelevat toki senkin :) https://www.singletracks.com/mtb-podcast/listen-ibis-roxy-lo-talks-mountain-bike-design/

VeRoDuDe
30.05.2020, 18.58
Nyt kun Ripleyllä tuli tonni täyteen on hehkutettava tähänastisia kokemuksia.
Edelleenkin joka lenkillä tulee hämmästeltyä pyörän kykyä nousuissa, tehokasta etenemistä (mm. takajousto antaa palautuessaan ikään kuin eteenpäin suuntautuvan "ponnistuksen"). Itsellä oli skeptisiä odotuksia 29" täysjouston kyvyistä esimerkiks teknisessä kivikkonousuissa mutta turhaa, tässä mankelissa varsinkin tuo kevyt keula tuo mukavan ominaisuuden näihin paikkoihin...

... niin ja vielä, tämä mankeli on hauska pyöriteltävä hitaassakin vauhdissa (vaikka tämä kyllä huutaa lisäämään vauhtia, mutta jos ei aina jaksa...).

Ei mulla muuta, kunhan kehun omaani [emoji51]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/7089da96852c5fa4b4f3c38755ec3ab3.jpg

Portti
31.05.2020, 13.45
Podcast jossa haastattelussa Ibis'n suunnitteluosaston pääjehu Colin Hughes. Äänitys on Ripley v4:n julkistuksen ajoilta, joten puhe on pääasiallisesti siitä. https://player.fm/series/kendall-vs-kendall/kendall-vs-kendall-ep-12-colin-of-ibis-bicycles

Saman firman industrial Designer Roxy Lo haastattelussa. Tässä ei muistaakseni niin kiintoisaa kontenttia ollut, mutta fanit kuuntelevat toki senkin :) https://www.singletracks.com/mtb-podcast/listen-ibis-roxy-lo-talks-mountain-bike-design/

Kiitos linkeistä, kuuntelin molemmat. Yleensä julkisuudessa on ollut enemmän Scot Nicol ja Hans Heim, joten mielenkiintoista kuulla välillä muitakin uuden Ibiksen avainhenkilöitä. Itselleni oli mielenkiintoisempi tuo Roxy Lo:n haastattelu. Colin Hughes on tullut myöhemmin Ibikselle ja on pääinsinööri siellä, mutta päämuotoilija Roxy Lo on ollut mukana uuden Ibiksen alkuvaiheesta 2000-luvun puolivälistä ja vastasi ensimmäisen hiilari-Mojon muotoilusta. Se oli markkinoille tullessaan 2000-luvun puolivälissä myös muotoilultaan varsin edistyksellinen ja persoonallinen. Samaa muotokieltä on vielä nykyäänkin Mojo HD5:ssä ja Mojo 3:ssa. Roxylla tausta teollisena muotoilijana ihan muualta kuin pyöräalalta ennen Ibikselle tuloaan.

Tuossa alkuperäinen Mojo:
https://s3.amazonaws.com/ibiscycles.com/galleries/mojo_1.jpg

F. Kotlerburg
31.05.2020, 18.40
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mistä näitä saa ostaa? Uusi Ripley vaikuttaa aika maukkaalta omiin ajoihini.

Gargamel
01.06.2020, 08.37
Cykelkraftin kupsahduksen jälkeen tein samoin kuin joku muukin, l. tiedustelin valmistajalta mistä voisi ostaa. Pointtasivat espanjalaisen edustajansa LTM Racingin, ja kaupat syntyivät sähköpostitse.

MRe
01.06.2020, 08.44
Sadannen kerran tässä ketjussa: ääni LTM Racingille. Hyvin toimii kommunikaatio ja kaupan teko.

Portti
01.06.2020, 08.53
Onko joku asioinut Ruotsin uuden Ibis-maahantuojan kanssa? Näyttää olevan tuollainen: https://www.boutiquemtb.se/. Minkälaisia kokemuksia tästä puljusta on?

Ibiksen diilerihaku löytää myös muutaman ruotsalaisen jälleenmyyjän:
https://www.ibiscycles.com/test-ride/find-a-dealer

Rmm
01.06.2020, 14.25
Hoidin yhden takuu/crash replacementin heidän kauttaan. Vaikka pyörä ei ollut edes heiltä ostettu palvelu toimi todella hyvin.
Viive maileihin vastaamiseeen oli kymmeniä minutteeja riippumatta vuorokauden ajasta ja homma toimi.

Eli iso peukku!

ollikivi
01.06.2020, 17.01
Nyt kun Ripleyllä tuli tonni täyteen on hehkutettava tähänastisia kokemuksia.
Edelleenkin joka lenkillä tulee hämmästeltyä pyörän kykyä nousuissa, tehokasta etenemistä (mm. takajousto antaa palautuessaan ikään kuin eteenpäin suuntautuvan "ponnistuksen"). Itsellä oli skeptisiä odotuksia 29" täysjouston kyvyistä esimerkiks teknisessä kivikkonousuissa mutta turhaa, tässä mankelissa varsinkin tuo kevyt keula tuo mukavan ominaisuuden näihin paikkoihin...

... niin ja vielä, tämä mankeli on hauska pyöriteltävä hitaassakin vauhdissa (vaikka tämä kyllä huutaa lisäämään vauhtia, mutta jos ei aina jaksa...).

Ei mulla muuta, kunhan kehun omaani [emoji51]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200530/7089da96852c5fa4b4f3c38755ec3ab3.jpg

Sent from my iPad using TapatalkMullakin tulee seuraavalla lenkillä tonni täyteen ripleyn kanssa vaikka kausi on näillä leveyspiireillä vasta päässyt alkuun. Voin kyllä yhtyä tuohon nouskykyyn ja yleiseen polkemistehokuuteen - suht tasaisella polulla loistava tykitellä ja nousee tekniset mäet runttaamalla läskipyörän pidolla ilman leveän renkaan ärsyttävää pompottamista ja muljuamista.

Aivan varauksetta ei voi silti kehua. Arvelin, että tässä ois Oulun maastoihin aikalailla täydellinen pyörä, jolla pärjäis ihan huoletta pohjoisen isommissa maastoissakin. Tasamaan semiteknisessä juurakossa tasaisesti pyörittäen kuitenkin huomaa että perä potkii jaloille, mikä pakottaa ajamaan enemmän tai vähemmän täysiä niissä. Ei aina ihan optimitilanne ja noita juurakoitahan täällä riittää. Toisaalta vähänkin alamäkeä auttaa, kun voi mennä polkematta esteiden yli ja perä elää paremmin. Muutenkin alamäessä ja varsinkin jyrkällä toimii erinomaisesti. Tasamaajuurakossa lienee joku pienemmällä joustoilla ja antisquatilla varustettu xc-pyörä parempi. Rungon päädyin lopulta teipaamaan, kun alkoi ajaminen näkymään liikaa jo ekojen kuralenkkien jälkeen. Kehnohko maalipinta ainakin tässä mustassa näin kalliiksi rungoksi.

Aika pieniä nuo miinukset kuitenkin ja menee osin vähän hifistelyn puolelle. Kokonaisuutena luokassaan edelleen varsin suositeltava kampe.

ixi
01.06.2020, 20.58
Onko joku asioinut Ruotsin uuden Ibis-maahantuojan kanssa? Näyttää olevan tuollainen: https://www.boutiquemtb.se/. Minkälaisia kokemuksia tästä puljusta on?

Ibiksen diilerihaku löytää myös muutaman ruotsalaisen jälleenmyyjän:
https://www.ibiscycles.com/test-ride/find-a-dealer

Erittäin hyvää ja nopeaa palvelua.

Myös GoCycle.de on virallinen jälleenmyyjä. Heidän sivut ovat vähän rumahkot, mutta toimivat ja myös palvelu sähköpostitse toimii hyvin.

Eli molempia jälleenmyyjiä voi suositella.

MPI
01.06.2020, 23.57
Sain myös hyvän kuvan tuosta Ruotsin maahantuojasta kun kyselin Ripmon perään. Kaveri vastaili asiallisesti lauantaiaamuna oman aamukahvinsa lomassa mun kysymyksiin.

makket
02.06.2020, 18.51
[QUOTE=Portti;2986387]Onko joku asioinut Ruotsin uuden Ibis-maahantuojan kanssa? Näyttää olevan tuollainen: https://www.boutiquemtb.se/. Minkälaisia kokemuksia tästä puljusta on?

Mulla Ripmo AF tuolta tilauksessa. Nopeat vastaukset, pitää hyvin ajantasalla tilauksesta ja muutenkin tosi avuliaan oloinen kaveri.

Löytyiskö täältä koeistumismahdollisuus Ripmo AF:lle? Tilasin XL:n ja nyt arvon, olisiko L kuitenkin sopivampi. Just sopivasti kokojen välissä omat mitat.

chillax
02.06.2020, 20.41
Löytyiskö täältä koeistumismahdollisuus Ripmo AF:lle? Tilasin XL:n ja nyt arvon, olisiko L kuitenkin sopivampi. Just sopivasti kokojen välissä omat mitat.

Minulta löytyy tuo XL-kokoinen AF Itä-Helsingistä, jos satut kulkuetäisyydellä majailemaan niin pistä YV. Itselläni mittaa 192cm ja tuo XL on aika passeli 40mm stemmillä ja 35mm nousevalla tangolla.

kauris
05.06.2020, 22.36
Ripmon geometriaa syvällisesti mukaan lukien kick back juttua
https://m.pinkbike.com/news/behind-the-numbers-ibis-ripmo-v2-2020.html

Xizor
05.06.2020, 22.50
Vähän ihmetellytkin, että mikä ihmeen pedal kick back, kun en oikeastaan itse ole moista havainnut. ��

Mutta käy järkeen Pinkbiken artikkelin perusteella (jos Ripleyn lähellä Ripmoa jousituksen luonteen suhteten), kun eipä juurikaan tule pienellä vaihteella "ryömittyä" poluilla, vaan mieluummin aina vähän raskaampi välitys ja vauhtia niin paljon kuin keuhkot, reidet ja taidot antaa myöden. :-D

MRe
06.06.2020, 09.36
^^Hyvä artikkeli. Se mikä jäi itseä mietityttämään, niin eikö pedal kick back:iin vaikuta myös vapaarattaan vapaaliike? Eli paljonko polkimilla on tyhjää ennen kuin vapaaratas ottaa kiinni?

Portti
06.06.2020, 12.54
Ripmon geometriaa syvällisesti mukaan lukien kick back juttua
https://m.pinkbike.com/news/behind-the-numbers-ibis-ripmo-v2-2020.html

Kiitos linkistä, mielenkiintoinen artikkeli. Netissä on nykyään paljon jousituksen kinematiikkaa mittaavia tyyppejä, mutta useimmiten ongelmana näihin liittyvissä artikkeleissa on se, että kinematiikkaa ja jousituksen toimintaa ei osata selittää ymmärrettävästi. Tuossa Pinkbiken artikkelissa on kohtuullisen selkeästi osattu kirjoittaa auki mittaustuloksia.

Tuohon pedal kick-backiin liittyen minä ymmärrän sen niin, että se tuntuu tietyissä tilanteissa veto päällä polkimissa tuntuvana nykäyksenä. Oma kokemus tästä ilmiöstä Ripmo v1-, ja Ripley v1-pyörissä on ollut se, että pieni nykäys saattaa tuntua tilanteissa, joissa on hitaassa vauhdissa ylittämässä jotain isohkoa estettä ylämäessä. Ilmiö on kuitenkin harvinainen eikä esiinny läheskään jokaisella lenkillä ja ennen kaikkea se ei haittaa kiipeämistä havaittavasti. Kaiken kaikkiaan on ollut yllätys miten hyvin Ripmo kiipeää mäkiä noin pitkäjoustoiseksi pyöräksi.

Portti
09.06.2020, 22.56
Ibis julkaisi tänään uuden mallin Mojo v4, joka on Mojo 3:n seuraaja. All mountain/trailbike 27,5", joustoa takana 130 mm, keulassa 140 mm.
https://www.ibiscycles.com/bikes/mojo-4

https://mcusercontent.com/8593b8d23fafd5dc45a69f5ab/images/81774d67-a354-47cb-a789-79c229a14f47.jpg

Mainosvideo näyttää siltä, että olisi kuvattu Ruotsissa, kuskina vissiin Ibiksen endurokuski Robin Wallner + vaimonsa?
https://youtu.be/LEX56Tbf_W4

kauris
10.06.2020, 06.37
Näkyy olevan leikkisä pyörä :)
Ja nätti. Ja 27.5 kiekoilla.
Videossa vähän vaivaannuttavaa tuo englanniksi keskustelu. Ei oikein luontevaa mutta kai se on pakko. Ruotsiksi englanninkielisillä tekstityksillä olis omaan makuun parempi.

Sambolo
10.06.2020, 12.17
Tummalla värillä tummaa taustaa viel menee, muute aika möhkön näkönen ja tulee mielee vähä vanhat dh pyörät. Vähän erikoinen kokoompano, lyhyt jousto ja perä, 27.5, fox34. Jotai erittäin tiukkaa bermimäkeä varte varmaa iha jeppis.

Paksupolkija
10.06.2020, 13.00
En kyllä Suomeen ottaisi. Suomijuurakossa 29+ on heti fatbiken jälkeen paras rengas ja siitä alaspäin huononee sen mukaan mitä pienempi renkaan halkaisija. Jollei nyt pelkästään jostain löydä kivetöntä ja juuretonta polkua mitä ajelee...Mut kaippa tuo on suunniteltu lähinnä smootheille bermi ja dh pätkille.

kauris
10.06.2020, 14.22
Fatbikella ajaminen "normaalilevyisellä" renkailla varustettuun trailipyörään verrattuna on kyllä kovin erilaista. Molemmille tarkoituksensa. Itse näen fätillä polkemisen kuitenkin enemmän hidasvauhtisena mönkimisenä jota ei haittaa maaston pehmeys tai lumi. Reipasvauhtisempaan, leikkisämpään ajoon johon sisältyy pienet hypyt jne ja jota voi tehdä selvästi keskimäärin kevyemmällä trailipyörällä helposti oli siinä sitten 27.5 tai 29 renkaat ei taas fatit samalla lailla sovi.

Paksupolkija
10.06.2020, 14.31
Onhan se näinkin. Tietysti kun itse oppinut fatbikellä ajamaan niin ei 29" täpärillä kivikoissa ja juurakoissa meinaa päästä niin hyvin. Vaatisi varmasti suurempaa vauhtia. Esim. stravassa jään täpärillä keulajousitetun ajoista mitä hankalampi maasto, siirtymät ja kovat tasaiset polut säästää kyllä energiaa kapeilla kumeilla. Vaikka fättis onkin pitkä ja "painava" kyllä sillä hyppii ja neppailee. Toki jos täpärissä pitää mukavuuspaineet jousissa, niin ei se kovin neppailuherkkä ole. Offtopicciahan tämäkin toki on...

Portti
10.06.2020, 14.43
En kyllä Suomeen ottaisi. Suomijuurakossa 29+ on heti fatbiken jälkeen paras rengas ja siitä alaspäin huononee sen mukaan mitä pienempi renkaan halkaisija. ...

Tuo on hyvin kapea näkemys siihen, että minkälainen pyörä on hyvä Suomessa. Vaikka Suomi niitä harvoja maita onkin, jossa läskipyöriä hetkellisen muoti-ilmiön ohimenemisen jälkeen edelleen käytetään laajamittaisesti, niin se ei toki tarkoita etteikö meillä olisi tarvetta/käyttöä myös muun tyyppisille pyörille. Ja ne muun tyyppiset pyörät voivat jopa olla joihinkin käyttötarkoituksiin selvästi parempia kuin läski tai semiläski. Eiköhän tuon Mojo v4:n kaltaisille 27.5 trail-pyörillekin löydy käyttöä Suomessakin.

MRe
10.06.2020, 14.56
Pinkbike-revikka Mojo 4:stä

https://www.youtube.com/watch?v=NZHzV2Qu-x4

MRe
10.06.2020, 19.23
En nyt väitä, että Ibis olisi maailman paras pyörä, mutta kyllä toi mun Ripley LS v3 jaksaa vaan hämmästyttää joka kerta kunhan sen saa tallista ulos. Tänään piti heittää pikkulenkki. Kaksi ja puoli tuntia siinä sitten meni Itä-Helsingin metsissä ja poluilla. Aivan käsittämätöntä miten se kulkee. Mustavuorellakin pääsen sillä paikoista, joista en joka kerta pääse sähkärilläkään. Muutenkin tuo tuntuu etenevän kuin hirvi. En tiedä johtuuko se geometriasta vai 29" kiekoista. Vai molemmista, mutta kulkuhalut on mahtavat.

Vielä jos osaisi ajaa, niin mitähän siitä seuraisi :D

terro
10.06.2020, 20.42
Laitetaan sekaan yksi Ripmo "fiilistelykuva" päivän lenkiltä

https://i.ibb.co/PxYDpMM/ripmo.jpg

Portti
17.06.2020, 21.42
Hauska Mojo 4 temppuiluvideo tuossa. Näköjään DW-link -jousitus toimii myös puuhun kiivettäessä.

https://m.youtube.com/watch?v=feEFsMEc8Do&feature=youtu.be

pturunen
23.06.2020, 18.01
En kyllä Suomeen ottaisi. Suomijuurakossa 29+ on heti fatbiken jälkeen paras rengas ja siitä alaspäin huononee sen mukaan mitä pienempi renkaan halkaisija. Jollei nyt pelkästään jostain löydä kivetöntä ja juuretonta polkua mitä ajelee...Mut kaippa tuo on suunniteltu lähinnä smootheille bermi ja dh pätkille.

Tämä on niin väsynyt kommentti, että ei ole toista. Suomijuurakossa pärjää hyvin täpärillä ja kapeammilla renkailla, ja kun juurakko on ohi niin paksut kumit jäävät kuin tikku paaksaan. En käsitä tätä läskipyörien hypetystä jokaisessa ketjussa.

Uusi Mojo muistuttaa paljon Cruzin 5010:aa, geo lähellä ja identtinen jousitus. Näitä kahta pitäisi päästä kokeilemaan, vaikka muuten olenkin vannoutunut 29-kuljettaja. Vaikuttavat ihan järjettömän hauskoilta pyöriltä.

MRe
23.06.2020, 18.50
^Mulla on omakohtaista kokemusta täpärifätistä (4"), jäykästä fätistä (4"), jäykästä 29:stä (2.3 tjsp kumit), 27.5/2.8 sähkötäpäristä ja sitten vielä Ibiksestä 29/2.3&2.6 (etu ja taka). Sekä tietysti gravelista. Ja siis voin ajella noilla ristiin vaikka joka lenkin eri vehkeellä. Niin mun alla (ei munalla) Ibis kulkee suomijuurakossa ja -kivikossa ehdottomasti parhaiten.

Pahoittelen, ettei ole 29+ renkailla varustettua pyörää, mutta siksi n+1.

---
Meni sitten Mcarbonin kiekoista pinna poikki takakiekosta. Vein sen Aholalle katsottavaksi, niin kaikkien pinnojen kireys oli pyöreät 0 .. Kun tavoite kai on joku 15. En tiedä mitä oli kiekkojen kasaaja miettinyt. mutta mitenkään pelkästään ajamalla ei noita tuollaiseksi taida saada.

sboke
23.06.2020, 20.49
Hauska Mojo 4 temppuiluvideo tuossa. Näköjään DW-link -jousitus toimii myös puuhun kiivettäessä.

https://m.youtube.com/watch?v=feEFsMEc8Do&feature=youtu.be
ai saakeli että tää kaveri pyörittelee hienosti. tulee kyllä itselle paha mieli kun koittaa opetella jotain helppoa temppua ja näkee tämmösiä :D

kauris
23.06.2020, 21.12
^Mulla on omakohtaista kokemusta täpärifätistä (4"), jäykästä fätistä (4"), jäykästä 29:stä (2.3 tjsp kumit), 27.5/2.8 sähkötäpäristä ja sitten vielä Ibiksestä 29/2.3&2.6 (etu ja taka). Sekä tietysti gravelista. Ja siis voin ajella noilla ristiin vaikka joka lenkin eri vehkeellä. Niin mun alla (ei munalla) Ibis kulkee suomijuurakossa ja -kivikossa ehdottomasti parhaiten.

Pahoittelen, ettei ole 29+ renkailla varustettua pyörää, mutta siksi n+1.

---
Meni sitten Mcarbonin kiekoista pinna poikki takakiekosta. Vein sen Aholalle katsottavaksi, niin kaikkien pinnojen kireys oli pyöreät 0 .. Kun tavoite kai on joku 15. En tiedä mitä oli kiekkojen kasaaja miettinyt. mutta mitenkään pelkästään ajamalla ei noita tuollaiseksi taida saada.

Tiedän Tonin ja Tonin, Epun, Okkan ja eläkkeelle jääneen Raimo Niemisen mutta kuka on Ahola? Voisin käyttää oman uudehkon maasturin takakiekon (dt swiss m1700) tarkistuksessa kun pientä heittoa on tullut ekoilla ajotunneilla parkissa.

JackOja
23.06.2020, 21.14
...kuka on Ahola? ....

Mutis. Mutta kai hänellä kiekkohommat on ulkoistettu Ajomiehelle. Ainakin ennen oli.

yksinteoin
25.06.2020, 11.36
Vital MTB:ltä Ibis-faneille mielenkiintoista podcastia, haastattelussa Ibis-suunnittelija Roxy Lo.
https://www.vitalmtb.com/features/Roxy-Lo-Industrial-Design-at-Ibis-Cycles-The-Inside-Line-Podcast,2903

https://p.vitalmtb.com/photos/stories/2020/06/24/max_Roxy_Lo_Ripmo_Development_3_879751.jpg?1593011 144

Portti
25.06.2020, 15.20
Vital MTB:ltä Ibis-faneille mielenkiintoista podcastia, haastattelussa Ibis-suunnittelija Roxy Lo.
https://www.vitalmtb.com/features/Roxy-Lo-Industrial-Design-at-Ibis-Cycles-The-Inside-Line-Podcast,2903...

Tänk juu! Aika pitkä setti oli (1 h 38 min), mutta kuuntelin tuon läpi. Roxy Lo:n tuominen mukaan Ibiksen uuteen tulemiseen 2000-luvun puolivälissä oli minusta hyvä veto. Pyöräteollisuuden ulkopuolinen teollinen suunnittelija toi varmastikin uusia ajatuksia kun alkuperäistä hiilari-Mojoa suunniteltiin ja sen ulkonäkö oli varsin erottuva aikoinaan.

Tuossa podcastissa mielenkiintoista juttua mm. pienikokoisten pyöräilijöiden huomíoiminen Ibis-suunnittelussa. Roxy on varsin pienikokoinen nainen (olisiko jotain 150 cm paikkeilla) ja sen myötä pienet kuskit tulee huomioitua paremmin pyöriä suunnitellessa. Toisaalta yksi muista Ibiksen omistajista Tom "Tall Tom" Morgan on melkoinen jättiläinen, olisiko parin metrin tienoilla, joten ehkä hän tuo sitten toisenlaista näkemystä kokoasioihin.

Toinen poiminta tuolta podcastista (n. 1 h 19 min alkaen) on keskustelu Ibiksen hiilikuiturunkojen tuotannon laajentamisesta Kaliforniassa. Ovat tuota siis opetelleet "in-house" ja yhdessä vaiheessa tekivät S-koon Ripleytä pääkonttorilla ja saa nähdä miten homma laajenee.

[Edit: Googlasin huvikseni nuo Roxy Lo:n ja Tom Morganin pituudet. Roxy näyttää olevan 154 cm ja Tom 198 cm.]

zort
25.06.2020, 17.14
Yksi asia mitä olen esim. Ripleyn kohdalla ihmetellyt ja mitä voisi kritisoidakin on XXL- koon puuttuminen. XL-kokoa suositellaan 183-198 cm pitkille kuskeille. Aika optimistiselta tuntuu ajatus että lähes parimetrinen kuski tuntisi olonsa mukavaksi siinä missä 183-senttinenkin samankokoisella pyörällä.

Portti
25.06.2020, 18.26
Yksi asia mitä olen esim. Ripleyn kohdalla ihmetellyt ja mitä voisi kritisoidakin on XXL- koon puuttuminen. XL-kokoa suositellaan 183-198 cm pitkille kuskeille. Aika optimistiselta tuntuu ajatus että lähes parimetrinen kuski tuntisi olonsa mukavaksi siinä missä 183-senttinenkin samankokoisella pyörällä...

Tuo on aivan asiallinen kritiikki. Vaikka yksi Ibiksen omistajista tosiaankin onkin 198 senttinen, niin tuolla isossa päässä pyörien koot eivät ole olleet mitenkään valtavan suuria. Vielä tällaiselle 191 senttiselle ovat kuitenkin aivan passeleita Ibiksen XL:t olleet.

Veikkaisin yhden merkittävän syyn XXL-koon puuttumiseen olevan se, että Ibis on aika pieni valmistaja ja luultavasti XXL-koon kysyntä on sen verran vähäistä että eivät ole todenneet sellaisten tekemistä järkeväksi/kannattavaksi heidän resursseillaan/myyntimäärillään.

MRe
25.06.2020, 18.29
Mutis. Mutta kai hänellä kiekkohommat on ulkoistettu Ajomiehelle. Ainakin ennen oli.
Kuulemma nyt on joku uusi kiekonkasaaja, joka mittaa vielä tietokoneella kaikki kireydet ja niistä saa raportin. Tai näin minulle kerrottiin. Mutta Mcarbon Ahola veti omilla pikku kätösillään nyt tuon takakiekon jiiriin, katsotaan miten kestää.

zort
25.06.2020, 23.39
...luultavasti XXL-koon kysyntä on sen verran vähäistä että eivät ole todenneet sellaisten tekemistä järkeväksi/kannattavaksi...

No jos otantana on vaikka Ibiksen oma, pienen firman, henkilökunta niin siinähän jo ainakin yksi potentiaalinen XXL-koon kysyjä saa vastaukseksi ei oota [emoji6]

Xizor
25.06.2020, 23.53
No jos otantana on vaikka Ibiksen oma, pienen firman, henkilökunta niin siinähän jo ainakin yksi potentiaalinen XXL-koon kysyjä saa vastaukseksi ei oota [emoji6]

Mutta jos ajatellaan Ibiksen "segmentin" pääasiallisia kilpailijoita eli SC, Pivot ja Yeti, niin vaan strutsilla taitaa olla XXL runkosetti joistain malleista? [emoji848]

zort
26.06.2020, 00.39
Eli pitkillä hahmoilla on vähän vaihtoehtoja

Portti
26.06.2020, 08.28
...

Niin tai jos suositus XL-koolle oli 198 cm kuskille saakka niin tuohan on just mitoitettu pisimmälle omistajalle kun hän on juuri 198 cm mittainen.

zort
26.06.2020, 09.20
No juu [emoji4]

Tom: ”Onks tää mulle sopiva?”
Scot: ”Näitä me on myyty.”

Xizor
26.06.2020, 09.27
Niin tai jos suositus XL-koolle oli 198 cm kuskille saakka niin tuohan on just mitoitettu pisimmälle omistajalle kun hän on juuri 198 cm mittainen.Riippuu toki aina myös mittasuhteista, mutta näin 192.5 pituisena hyvin vaikea kuvitella, että 198 pituiselle Ripmo/Ripley 4 XL koossa olisi enää kovin sopiva. Pitäis varmaan olla melkein 10cm stemmi [emoji23]

MRe
26.06.2020, 09.29
Eli pitkillä hahmoilla on vähän vaihtoehtoja
Kaikkien yli 2-metristen on pakko olla NBA-pelaajia, joten heillä lienee mahdollisuus teettää custom runko, jos on pakko päästä ajamaan. Eikä ne mahdu Lamboonkaan...

Mut joo, jossain vaan tulee realiteetit vastaan ja tuo XS-kokokin taitaa olla enemmän kuriositeetti Ibiksellä. Muistaakseni vielä joku aika sitten Ibiksen sivuilla oli Ripley LS gen3:n kohdalla linkki XS-projektiin. XS koossa tuo LS tuli myös omalla custom-värityksellä, jota ei saanut muihin kokoihin.

Portti
26.06.2020, 09.58
Tuossa Tom Morgan ja Roxy Lo Ripmojen kanssa:

https://ep1.pinkbike.org/p5pb15730305/p5pb15730305.jpg

Epäilemättä 198 senttinen kuski on siellä äärirajoilla XL-kokoisten Ibisten kanssa, mutta ilmeisesti kuitenkin tuo Tom Morgan noilla pystyy ajelemaan. Suuressa päässä Ibikset eivät tosiaankaan ole mitenkään erityisen suuria. Pienissä kooissa ilmeisesti tuon Roxy Lo:n vaikutus näkyy (kuten yksinteoin linkittämässä podcastissakin todetaan). Tarjolla olevat pienemmät koot ovat ilmeisesti mm. matalalla standoverilla ja tarjolla on ollut kevyemmille kuskeille viritettyjä iskareita. Olisiko tuo MRen mainitsema vanhempi Ripley ollut juuri se S-kokoinen Made in USA -runko, jolla kokeilivat jenkeissä valmistusta.

Paksupolkija
26.06.2020, 10.41
Oli koko mikä tahansa, niin satula 20cm tankoa korkeammalla ei voi olla hyvä kunnon maastoajossa pidemmän päälle tai ainakin itselle ei olisi :eek: Voipi pitkällä sedällä olla raskasta paukuttaa kivikkojuurakkoa, mutta ehkä sitä ei kaliforniasta löydy...XC-bibseilyynhän tuo kai käy. Ennen kuin joku kommentoi, että siellä poljetaan seisaaltaan, niin ei aina ja joka juurakossa. Tanko jää noin pitkäjalkaisella aika alas joten ajoasento on aika pää edellä.

Itse kun olen M ja L koon välistä ja jalat on 87, niin aina pitää korottaa ohjausta, että olisi siellä sweet spotissa. Jotta saa putkelta runttaamiseen ja louhikkojuurakko paukutukseen tangon tarpeeksi korkealle, mutta taas satulasta ei jää liian ylös. Tietysi pyörän rungon sopiva mitoitus ja matala bb auttaa asiaa.

Xizor
26.06.2020, 11.31
Oli koko mikä tahansa, niin satula 20cm tankoa korkeammalla ei voi olla hyvä kunnon maastoajossa pidemmän päälle tai ainakin itselle ei olisi :eek: Voipi pitkällä sedällä olla raskasta paukuttaa kivikkojuurakkoa, mutta ehkä sitä ei kaliforniasta löydy...XC-bibseilyynhän tuo kai käy. Ennen kuin joku kommentoi, että siellä poljetaan seisaaltaan, niin ei aina ja joka juurakossa. Tanko jää noin pitkäjalkaisella aika alas joten ajoasento on aika pää edellä.

Itse kun olen M ja L koon välistä ja jalat on 87, niin aina pitää korottaa ohjausta, että olisi siellä sweet spotissa. Jotta saa putkelta runttaamiseen ja louhikkojuurakko paukutukseen tangon tarpeeksi korkealle, mutta taas satulasta ei jää liian ylös. Tietysi pyörän rungon sopiva mitoitus ja matala bb auttaa asiaa.Eihän se jakkara ylhäällä mettässä varmaan ajetakaan... siksi on hissitolpat. [emoji57]

Mullakin tosi korkeella satula yläasennossa tankoon nähden koska pitkät jalat, mut oikeastaan ajan vaan kelvillä/hiekkatiellä tai tosi jyrkässä ylämäessä satula ns. tapissa ja mettässä selkeesti alempana

Gargamel
26.06.2020, 13.19
Itse hukkapätkänä töppöjalkaisena olen varsin tyytyväinen Ibiksen lyhyet asiakkaat huomioivaan mitoitusskaalaan. Erityisesti lyhyt ST oli merkittävä Ripleyn valintaperuste. Muutamilla merkeillä M-kokoisessa ST on minulle liian pitkä edes 100-millisella dropperilla. Ripleyssä mahtuu 150, eikä pyörä ole liian lyhyt kuten S-kokoisen valitsemalla herkästi kävisi.

Stack nyt edelleen on turhan korkea tehokkaan ajoasennon kannalta kun tanko on useita senttejä satulaa korkeammalla, mutta en ole halunnut vaihtaa stemmiä/tankoa matalampaan, koska Ibiksellä ei ole mitään knock block -ratkaisua vaan tanko tai kahvat osuvat yläputkeen kaatumisissa tms. hallitsemattomissa tilanteissa.

Gargamel
26.06.2020, 13.29
Vanteina on Ibiksen omat S35 aluminum, joissa takavanne (mutta vain se!) on profiililtaan epäsymmetrinen.

Tuohon korjaus nyt kun olen katsellut tarkemmin. On se etuvannekin epäsymmetrinen, mutta se on puolattu toisinpäin kuin takavanne, siksi näytti erilaiselta.

Assegait on myyty pois, ja nyt renkaina on jotakuta täältä peesaten 2.6 leveät Rekon ja XR2. -700g :)

Xizor
26.06.2020, 14.13
Stack nyt edelleen on turhan korkea tehokkaan ajoasennon kannalta kun tanko on useita senttejä satulaa korkeammalla, mutta en ole halunnut vaihtaa stemmiä/tankoa matalampaan, koska Ibiksellä ei ole mitään knock block -ratkaisua vaan tanko tai kahvat osuvat yläputkeen kaatumisissa tms. hallitsemattomissa tilanteissa.

Stackia saa kivasti alaspäin slamset-tyyppisellä ohjainlaakerilla, mulla just sellainen Ripleyssä kun tykkään matalasta ohjaamosta.

Xizor
26.06.2020, 14.17
Assegait on myyty pois, ja nyt renkaina on jotakuta täältä peesaten 2.6 leveät Rekon ja XR2. -700g :)

2.6 Rekon + XR2 on kyllä ihan järkyttävän kiva rengas-combo kuivalle kelille. Ihan ehdoton ykkös-suosikki tällä hetkellä [emoji108]

ollikivi
08.07.2020, 12.33
Vähän fiilistelykuvaa väliin Ylläkseltä. Nyt on vedetty muutama päivä bike parkkia ja yks xc-kisa ripleyllä.

Parkissa meno kyllä maistuu. 120mm perä toimii aivan hyvin, kun verrokkina on entiset rungoltaan lyhyemmät ja pitempijoustoiset. Keulaan kyllä tarttis vähän enemmän suodatusta. 130mm Pike teki menosta vähän turhan raakaa, varsinkin >30kmh vauhdissa. Kädet on nyt niin hellänä, että joutuu suosiolla pitämään välipäivän. Tilasin kyllä jo 140mm ilmajousen ja pitänee lisätä tokeneita, jos vähän pehmentäisi menoa.

Xc-kisassa lähti 30km matkalla viime vuoden ajasta melkein 10min. Saattaa olla kunto hivenen parempi, mutta pyöräkin kyllä kulki kivasti. Aiemmin kun ihmettelin jaloille potkimista niin se väheni kummasti, kun laittoi paluuvaimennuksen kohilleen. Oli joku ryökäle ruuvannut sen täysin kiinni (varmaan ite ja unohtanut [emoji2357]). Pyörän pituus vähän haittasi tiukoimmissa syheröissä, mutta itse kyllä arvostan pitkän nykygeon tuomaa vakautta kovassa vauhdissa paljon enemmän.

Maaston mukaiset renkaat vaan alle niin voi siis sanoa, että on varsin monipuolinen pyörä tämä Ripley. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200708/303f5ce6536190382dd6917ad4b28bc1.jpg

Roto
08.07.2020, 14.30
Mäki rakentelin Ripleyn. Moderneja vertailukohtia ei oo, ku edellinen pyörä Mojo SL, mutta 10h ajon jälkeen tunnelmat erittäin hyvät!

https://pic.useful.fi/eUwHq1M0u.jpg

Portti
08.07.2020, 17.35
Mäki rakentelin Ripleyn. Moderneja vertailukohtia ei oo, ku edellinen pyörä Mojo SL, ...

No siinä on melkoinen hyppy pyörästä toiseen. Itse vaihdoin aikoinaan Mojo SL:stä Ripley v1:een, mutta hyppy suoraan Ripley v4:een on vielä isompi.

Antza44
29.07.2020, 07.55
Onko kukaan testannut Ripmon V1 tai V2 i41mm vanteita 2.6/2.8" kumeilla takakolmiohan näissä tais olla sama? Onko kukaan päässyt itse testaamaan molempia V1 ja V2 versiota miten eroaa ajossa. Varsinkin mäen nousukyky ja jousituksen polkemistehokkuuden muutos kiinnostaa. V2 perähän pitäisi olla selkeästi progressiivisempi. Netissähän vertailu juttua kyllä löytyy.

Jos L kokosia joku bongaa sopivaan hintaa, joko runkona tai kokonaisena saa vinkata.