Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän arpominen
 
 
Hei,
Olen tässä pitkin kesää ollut aikeissa ostaa maantiepyörän nykyisen fitness-/hybridin tilalle (Trek FX 7.7). Aikani selailtua ja tutkittuani olen päätymässä endurance -tyyppiseen pyörään hieman rennomman ajoasennon saavuttamiseksi. Innostuin Trekin Domane -mallisarjasta isospeed -vaimennuksen vuoksi, koska täällä suunnalla auto- ja pyörätiet ovat usein epätasaisia ja rypyläisiä. Lisäksi houkuttelee mahdollisuus hankkia hieman leveämmätkintkin renkaat toiseksi pariksi, jos joskus öljysoraa tms. innostuu lähteä taittamaan.
Hintahaarukka pyöri alkuun 2000-3000 euron tietämillä ja olinkin jo päätymässä 2020 vuosimallin Trek Domane SL 5 Disc:iin 105 osasarjalla (saisin sen ~2500e). Viikolla kävin kuitenkin toisessa liikkeessä ja siellä osui eteen 2018 vuosimallin sähkövaihteinen Cannondale Synapse Disc Ultegra Di2 hintaan 3800 e, joka siis ylittää budjettia jonkin verran.
Olisinkin kysellyt, että onko tuo Cannari jokin uskomaton löytö, joka vain jäänyt pyörimään liikkeeseen ja kannattaisi poimia heti talteen, vai onko hinta turhan korkea tuon ikäiseen pyörään? Lisäksi mietin, jos olisin valmis laittamaan tuon 3800e Cannariin, niin kannattaisiko sitten harkita tuota 2020 Trek Domane SL6 Disc Ultegran osasarjalla (~3500e)?
Runkokooksi ovat ehdottaneet minulle 54 cm ja se tuossa vanhassa FX 7.7:ssakin on. Pituutta löytyy 174 cm ja paino 83kg.
- OlPa
Ole tarkka sitten ton koon kanssa ettet joudu kurottelemaan tankoon. itellä oli joskus 54 madone ja pituutta 175 ja kurottelemaan joutui. Tangossakin oli 2cm reachiä enemmän kuin "normi tangossa". Stemmillä korjasin 2cm lyhemmäksi olis tankokin pitänyt vielä vaihtaa mutta hukkasin pois sitä ennen ja lähdin canyon junaan. Koeajossa tarkkana ton kurottelun suhteen.
Firlefanz
24.08.2019, 13.19
Cannondale vaikuttaa tosiaan numeroa liian isolta. Eri merkkien nimelliset koot voivat olla hyvinkin erikokoisia. Itse olen suunnilleen 178/83 ja 54 oli minulle ehdottomasti maksimikoko ja ehkä sopivamman olisi saanut 52:sta pitemmällä stemmillä.
Hintapolitiikasta en osaa sanoa muuta kuin että eihän pyörässä ole vanhaa muuta kuin vuosimalli, mutta liikkeessä seisoneesta tai varaston perukoilta löytyneestä, myymättä jääneestä eli kaupaksi käymättömästä pyörästä voisi kuvitella saavan paremmankin tarjouksen. Eivät hyvät pyörät yleensä jää liikkeeseen pyörimään kuin ääripäitä lähestyvän kokoisina, mutta voihan olla niinkin että liike on hankkinut tai erehtynyt hankkimaan erän edelliskauden mallisia pyöriä ja joutunut sitten huomaamaan että odotetut asiakkaat ovatkin siirtäneet ostohalunsa levyjarrullisiin anyroad/gravel-pyöriin - tai jone1:n lailla löytäneet itselleen pyörän Canyonin tarjonnasta...
Muuten sanoisin että sähkövaihteet ovat ehdottomasti jonkinlaisen premiumin arvoiset. Tonnikolmesataa on tosin ehdottomasti liian suuri hintalisä:cool: Nykyisellä 105:llakin kerrotaan olevan mukava ajaa ja jos budjettia on varaa kasvattaa, tonnilla saa melkoisen hyvät kiekot ja kolmella sadalla laadukasta ajovaatetta esimerkiksi kautta pidentämään tai vaihteleviin, osin sateisiinkiin keleihin.
Runkokooksi ovat ehdottaneet minulle 54 cm ja se tuossa vanhassa FX 7.7:ssakin on. Pituutta löytyy 174 cm ja paino 83kg.
- OlPa
Sanoisinpa että Cannondalen Synapsesta oikeampi koko olisi 51, eli pykälää pienempi. Jalan pituus toki hieman vaikuttaa (painolla nyt ei sitten niin isoa merkitystä ole).
Tuosta hintapolitiikasta.. En nyt Di2 Ultegrasta huolimatta pitäisi tuota Cannondalea minään löytönä tuolla hintaa, ja vielä tuon "väärän koon" huomioiden..  Esimerkiksi Canyon myy vastaavaa Endurace -mallia (levyjarrut, Di2) 3200 eurolla, sieltä S-koko vastaisi sinun mittojasi parhaiten.
Kiitoksia vastauksista ja hyvistä näkökulmista!
Tuota Domanea en tosiaan ole päässyt testaamaan, kun tämän vuoden malleja ei enää ollut jäljellä ja ymmärrettävästi 2020 mallit vasta tulossa liikkeisiin. 
Kävin kokeilemassa tuota Cannondalea ja en siinä huomannut, että olisi joutunut liikaa kurottelemaan, mutta ehkä olen hieman huono asiaa arvioimaan, koska kokemusta ei maantiepyöristä ole. Olisi ehkä pitänyt olla se 52cm koko vertailtavana. Trekin sivuilla oleva kokotaulukko maantiepyörille ehdottaa itsenimittaisille tuota 54cm runkoa ja osuu suunnilleen puolivälin yläpuolelle skaalassa. Trekin 52cm runko päättyy jo 170 cm pituisen kohdalle. Tuo Trekin Madone taitaa olla ihan puhdasverinen maantiepyörä eli voiko se aiheuttaa tuon eron sitten sopivan runkokoon välillä?
Itsellenikin tuo Cannondalen tarjoushinta kuulostaa silti aika suurelta juuri siitä syystä, että pyörä on "jäänyt" liikkeeseen roikkumaan. Ovh tuolle oli ollut 4500 e ja nyt tosiaan tingattu tarjoushinta sen 3800e.
Eli järkevin ratkaisu voisi olla tuo Domane SL5 Disc ja panostaa sitten kiekkoihin? Runkohan on sama SL5 ja SL6. 
Toki oman lusikkansa soppaan toi vielä paikallisen Trek -liikkeen myyjä, joka olisi kaupitellut omaa tämän vuoden graveliaan Trek Checkpoint SL6 Disc:a 2500 euron hintaan. Rungon periaate sama, kuin Domanessa, mutta ilmeisesti geometria/painopiste on vielä hieman matalampi. En vain tuosta gravelista suorilta syttynyt, kun maastopyöräkin löytyy erikseen.
Sen verran noista kokomerkinnöistä, että et voi vetää yhtäläisyyksiä yhden merkin M-koon ja toisen merkin M-koon välille. Ne eivät ole standardeja, eivätkä liioin numeerisesti ilmaistut kokomerkinnät. Jos haluaa verrata kahta erimerkkistä pyörää toisiinsa, niin pitäisi kaivaa geometriataulukot esiin ja sieltä ne aktuaaliset mitat, mielestäni tärkeimpinä efektiivinen vaakaputki, stack ja reach.  Nekään eivät välttämättä ensikertalaiselle kerro mitään, mutta jos löytää sen rungon, joka sopii kuin hanska käteen, voi noiden mittojen perusteleella jo päätellä, onko toinen runko lähelläkään samaa sopivuutta.
Toi Domane vaikuttaa hyvältä paketilta isoine rengastiloineen tuohon käyttöön. Ja kuten itsekin pohdit, niin SL5 malli on tuohon kahteen ja puoleen rahaan ihan soiva peli, kiekot voi sitten laittaa mieltymyksen mukaan uusiksi. Pyörähän on sitten hiilikuituiseksi maantiepyöräksi aika painava, eli melkein 10kg eli jos tämä on tärkeää niin kannattanee katsella muualle.
Sinänsä koot 52 ja 54 ovat hyvin lähellä toisiaan, reachissa 3mm ero mutta 54 1,5 cm korkeampi, eli valinta lienee se mukaan onko pitkäjalkainen vai ei. Huomioitava seikka toki se, että 54 koossa vakiotangossa on reachia 19mm enemmän, joka on siis tosi paljon ja vastaa kokojen 50-62 runkojen reachin eroa. Eli pyörä kokonaispituudessa vakiotangolla on tosi iso hyppäys juuri noiden kokojen 52 ja 54 välillä, mutta tangon nyt saa vaihdettua myös pienellä vaivalla.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.