PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jos pyörä on ollut liikkeessä huollossa, pitääkö tarkistaa pulttien kireydet?

LJL
22.08.2019, 23.38
Käytin pyörän eräässä huoltoliikkeessä, jossa käytettiin keskiö irti ja asennettiin kammet takaisin. Huolto maksoi noin 80€.

En huollosta pyörän haettuani tarkistanut Shimanon Ultegran kampien kiristyspultteja (12-14 Nm), ja ehdin ajaa uudella pyörällä reilun 100km kun meinasi tänään työmatkalla kampi tippua. Kotona totesin että kammen korkki oli kireällä ja jopa ylikiristetty, mutta ne varsinaiset M5 teräspultit olivat käytännössä täysin auki. Asentelin sitten illalla kammet itse momenttiavaimen kanssa uusiksi. Tuli jokseenkin kvittuuntunut fiilis hommassa, vaikka vaiva ei ollut suuren suuri eikä vahinkoja esim. keskiölaakeriin ei ilmeisesti aiheutunut.

Otetaanpa siis pikagallup - kuuluuko mielestänne huoltoon välittömästi huollon kohteena olevien komponenttien kiristäminen siten, että siihen voi luottaa, vai kuuluuko se aina itse varmistaa? En oikein itse tiedä mitä tuosta pitäisi ajatella. Ainakin pitäisin kohtuullisena, että kerrottaisiin asiakkaalle, että emme muuten kiristäneet kampia vaan muista tehdä se itse.

LJL
22.08.2019, 23.43
Jaha, hyvästä yrityksestä huolimatta gallup ei onnistunut. Voi kuukunan muna. Mutta josko se ns. suuren yleisön mielipide selviää ilmankin.

stumpe
23.08.2019, 00.05
Ei pidä. Työlläkin on takuu, joten asetoni & asetoni olisi korjannut asian veloituksetta.

bici74
23.08.2019, 01.30
Mielestäni ei.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

kauris
23.08.2019, 07.27
Pitäisi pystyä luottamaan ja kyllähän liikkeet ne pääsääntöisesti tietty korvaa ja korjaa mukisematta mutta ärsytystä ja vaivaahan tällaiset aiheuttaa. Asiasta riippuen pääsee niin paljon helpommalla ja nopeammalla korjaamalla asia itse mutta jos jotain ehtii mennä rikki, niin sitten liikkeeseen. Harvoin se liike vain on ihan tuossa viereisessä talossa tai korttelissa. Asiallisen palautteen mokasta kannattaa kuitenkin laittaa vaikka korjais tilanteen itse. Ja tällöin (pyytämättä) liike voisi paitsi pahoitella niin myös ehdottaa seuraavan remontin tms työn osuuden menevän heidän piikkiinsä.

JackOja
23.08.2019, 07.28
Siis kammet irroitettiin etuvaihtajan asentamista varten? Totta kai ne pitää laittaa takaisin laittaessakin momenttiin :eek:

VesaP
23.08.2019, 07.42
Ei tietysti pidä. Mutta se kannattaa tehdä juurikin noiden IDIOOTTIEN huoltojen takia mitkä jättää hengenvaarallisesti pultit auki. Ja sit pakollisena osana tähän kuuluu ilmoittaa täällä foorumilla julkisesti mikä liike oli kyseessä niin muut osaa välttää tätä!

ikispessu
23.08.2019, 07.45
Ei pitäisi. Kyse on asiakkaan turvallisuudesta ja tuossa huolto laiminlöi sen täysin. Mikähän paikka kyseessä?
Mielestäni ansaitsisi ”name and shame” kohtelun tuosta hyvästä. Pyörähuolto ei voi koskaan olla epäammattimaista hutilointia.

tommi2
23.08.2019, 08.40
No, en ole ihan varma, kun mulle jätettiin renkaanvaihdossa autostakin pultit niin löysälle, että näin silmällä että oli noin puolisenttiä varaa kiristää. Yhteensä 6 pulttia oli näin. Onneksi kävin tarkistamassa paineet heti. No, kiristin ne itse ja tämä oli vuosia käyttämäni rengashotelli, niin hain samantien toiset kumit veke. Eivät edes yrittäneet tarjota mitään hyvityksiä.
Voisi siis kuvitella että kynnys kampien pulttien kiristämiseen on vielä pienempi. Tätä se on nykyaika, rahat pois ja seuraava, reklaamaatiot reklaamatio-osastolle kiitos.

VesaP
23.08.2019, 08.46
Ei pidä. Työlläkin on takuu, joten asetoni & asetoni olisi korjannut asian veloituksetta.

Siis onko tuosta ymmärrettävissä että Toni&Toni jättää (jätti tässä tapauksessa) kammet irti huollon jälkeen? :seko::seko: Inhimillisiä virheitä toki voi tapahtua kelle tahansa mutta olisin kuvitellut että ei heille. Olis voinut LJL:lää käydä "leukaan" aika kovasti jos olis kampi irronnut vaikka just kun olisit kiihdyttänyt jonkun auton alta pois tms.

MRe
23.08.2019, 09.13
Valitsen vaihtoehdon c: miksi pilata hyvä pyörä viemällä se huoltoon

Nimimerkillä eilinen jarrujen ilmaus "tein itse ja säästin"-metodilla lähti menemään heti päin vittua kohdasta 1 lähtien. Avasin tietysti sen yläruuvin ensin ennen kuin aloin kiinnittämään ruuttaa jarrusatulan puolelle --> öljythän sieltä tuli pihalle. Samalla jotenkin katosi ajatus, että kummin päin ruuvi kiristyy ja kummin päin aukeaa --> öljyä vaan valuu...

No, oli ilo ilmata, kun ilmaa oli. Puolessa välissä prosessia huomasin, että ne muoviblokit oli jääneet pois sieltä satulan puolelta sylinterien välistä. Jostain syystä magurat eivät kuitenkaan olleet pullauttaneet jarrusylintereitä ulos.

Lopputulos: loistavasti ilmatut jarrut, jotka pitää ja pitää... :) En reklamoinut huoltoa, yleensä tämä huolto on tehnyt priimaa, vaikka huoltomies tuppaa kiroilemaan aika luokattomasti.

Teemu H
23.08.2019, 10.29
Juu, ihan turha viedä huoltoon, kun voi itsekin säheltää ilmaiseksi :)

Dr TuKo
23.08.2019, 11.42
Ei kannata ainakaan ottaa yhteyttä liikkeeseen.

Ehdottomasti tärkeintä on perustaa "hauska" ketju foorumille ja laskea liikkeelle huhuja liikkeen nimestä.

nure
23.08.2019, 12.07
Ei myöskään tarvetta huoltoon viedä mutta silti omatkin kiristykset ja säädöt tarkistan😉

ikispessu
23.08.2019, 13.42
Omat on syytäkin tarkistaa, itse tarkistan moneen kertaan koska olen kämmääjä ja amatööri, mutta kun maksan ammattilaiselle niin oletan ja luotan että jälki on priimaa ja minun ei tarvitse työn jälkeä tarkistaa.
Tuollaiset pyörähuollot jotka kurauttavat noin pahasti saavat upota suohon.

TERU
23.08.2019, 13.51
Kun pyöränpultit autosta ja kammenpultit pyörästä jäävät noin löysälle, voi suositella yritystoiminnan lopettamista, silloin kun se tapahtuu ammattiliikkeessä. Ja tietenkin alan vaihtoa, jos se tapahtuu ammattimiehelle työssään. Me harrastelijat sen sijaan selviämme harvenevalla tukkakuontalolla kun oikein möhlitään omiin vehkeisiin kohdistuvilla asennuksilla.🤔

Firlefanz
23.08.2019, 14.08
Pitäisi, muttei kannata.

Jos jaksat ja viitsit, kerro miten mahdollinen palautteesi aiheesta otettiiin kyseisessä liikkeessä vastaan!

Haluttiinko sitä kenties selittää? Pahoiteltiinko sydämellisesti vai jäikö sellainen kuva että hieman epäiltiin asiakkaan puheiden totuudenmukaisuutta? Hyvitettiinkö tapahtunutta kenties jotenkin?

PS Vuosia sitten tapahtunut juttu eikä liikkeen huollon työnlaatua tai tämänhetkistä huoltovastaavan ammattitaitoa ole millään lailla tarkoitus kommentoida, mutta sattuneena: perushuollon jälkeen ensimmäisellä lenkillä takavaihtaja irtosi jo ennen kuin pääsin kaartamaan kotipihalta kadulle ja jäi roikkumaan ketjun ja vaijerin varaan. Korvakkeen ruuvia ei oltu kiristetty kunnolla! Toisaalta momentti oli ilmeisestikin ollut täysin riittävä vaihteiden säätöön, joten pelkästä ilmahoidosta laskuttamisesta ei ainakaan siltä osin voinut Helsinginkadulla sijainnutta liikettä syyttää.

Firlefanz
23.08.2019, 14.27
Kun pyöränpultit autosta ja kammenpultit pyörästä jäävät noin löysälle, voi suositella yritystoiminnan lopettamista, silloin kun se tapahtuu ammattiliikkeessä. Ja tietenkin alan vaihtoa, jos se tapahtuu ammattimiehelle työssään. Me harrastelijat sen sijaan selviämme harvenevalla tukkakuontalolla kun oikein möhlitään omiin vehkeisiin kohdistuvilla asennuksilla.樂

Ongelma ei varmasti ole ollut ammattitaidossa tai työn laadun normaalista tasosta, vaan siitä että tyypillisessä suomalaisessa kivijalkaliikkeessä huoltohomman voi joskus joutua keskeyttämään hankalalla hetkellä palvellakseen jotain asiakasta. Aina ei ole mahdollista täysin eriyttää huoltopuolta tai tehdä huoltohommia vain silloin kun se on mahdollista. Vaikka ammattitaitoon kieltämättä kuuluu hallita tällaisetkin tilanteet ja työn laatuunkiin kuuluu sen varmistaminen - etenkin niiltä osin kun kyseessä on yksinkertaisesti pyörän ajokelpoisuus ja turvallisuus - mutta erehdykset ovat inhimillisiä.

kaakku
23.08.2019, 21.54
Ei tietysti pidä. Mutta se kannattaa tehdä juurikin noiden IDIOOTTIEN huoltojen takia mitkä jättää hengenvaarallisesti pultit auki. Ja sit pakollisena osana tähän kuuluu ilmoittaa täällä foorumilla julkisesti mikä liike oli kyseessä niin muut osaa välttää tätä!
Teeppä itte kiireellä vitusti huoltoa joista suuren osan keskeyttää asiakas/puhelin/suuri ja mahtava "johtaja"/kollega kyselemässä teknisiä ja kokoajan menee kuulemma liikaa aikaa ja jää liian vähän rahaa kassaan ja siivoa se työpiste ja ei voi noin kauaa mennä tuossakin työvaiheessa ja tarviiko muka yhtä pyörää ihmettelemään noin monta ukkoa ja sitten kello onkin kuusi ja hei täällä myymälän puolella tarvitaan apua kun kun asiakkaita lappaa sisään viittä vaille sulkemisajan katsomaan muijalle hybridiä niin voihan se olla mahdollista että kerran kolmeen vuoteen jäädä yhestä HT2-kammesta ruuvit laittamatta momenttiin.

eli sattuu niitä virheitä paremmissakin piireissä. Ja asiat voi laittaa perspektiiviin. Ja HT2-kammet ei tipu pois paikaltaan ihan ensimmäisenä vaikka ne ruuvit olisi auki. Hyvä että LJL huomasi, sillä kammen boorit saa kyllä paskaks jos sillä enemmän ois ajellu.

Tonitonit on ammattimiehiä, varmasti parhaita alalla mutta jos keskittyminen pääsee herpaantumaan niin virhe voi lipsahtaa kenelle tahansa. Totta tosiaan on se, että liikkeen toiminta testataan silloin kun on mokattu eli millaista on jälkihoito.

edit: niin joo vastaus LJL:n kysymykseen on tietysti: EI, ei niitä huollon jälkeen pidä mennä itse kiristelemään. Pitää olla kunnossa. Jos ei ole, reklamoidaan.

MRe
24.08.2019, 14.03
Teeppä itte kiireellä vitusti huoltoa joista suuren osan keskeyttää asiakas/puhelin/suuri ja mahtava "johtaja"/kollega kyselemässä teknisiä ja kokoajan menee kuulemma liikaa aikaa ja jää liian vähän rahaa kassaan ja siivoa se työpiste ja ei voi noin kauaa mennä tuossakin työvaiheessa ja tarviiko muka yhtä pyörää ihmettelemään noin monta ukkoa ja sitten kello onkin kuusi ja hei täällä myymälän puolella tarvitaan apua kun kun asiakkaita lappaa sisään viittä vaille sulkemisajan katsomaan muijalle hybridiä niin voihan se olla mahdollista että kerran kolmeen vuoteen jäädä yhestä HT2-kammesta ruuvit laittamatta momenttiin.
Voi olla. Mutta ei tämä pyörähuolto taida olla ihan niitä kaikkein eniten keskittymistä vaativia hommia. Nytkin Fonectalla joku piruparka vastaa johtajien "ystävällisiin" kyselyihin, että miten jollekin tavan käyttäjälle on onnistuttu antamaan admin-oikat rekistereihin. GDPR-rikkomuksesta langetettujen sakkojen määrä on helposti satoja tuhansia, eikä siinä kysytä, että oletko saanut rauhassa tehdä työsi.

TERU
24.08.2019, 15.16
Virheitä ihmiset tekee, se on inhimillistä, joillakin aloilla virheet johtaa jopa suureen menestykseen, mutta nämä molemmat pulttien löysälle jäännit ovat niin akkostason ensimmäisten kirjainten mokaamisia ettei näistä selviä päänsilityksellä. Läpi oman jo melkoisen pitkän elämäni aikana olen ollut älyttömän hajamielinen enkä olisi sopinut ollenkaan tällaisen tarkkuuden ja keskittyneisyyden vaatimaan hommaan, joten tämä sallinee rankan arvostelun.

MRe
24.08.2019, 15.45
Mokia toki sattuu ja joku kammen pulttien löysyys vielä aika usein ilmoittaa itsestään niin ajoissa, ettei vahinkoa pääse sattumaan. Ainakaan kokeneella kuskilla. Joku vähemmin ajava ei välttämättä huomaisi koko asiaa, ennen kuin kampi putoaisi.

Mutta kai lähtökohta on se, että huollon jälkeen kaiken kuvittelisi olevan kunnossa. Itse jätin läpikäymättä gravelini tehtaan jäljiltä. Löin vain etukiekon kiinni ja kiristin stemmin & säädin stongan ja satulan. Sitten myöhemmin - kun kiekot meni heti alkujaan vaihtoon - havaitsin, että etujarrun satulan pultit olivat käsitiukkuudessa. Siinä olisi voinut jo sattua pekkaa naamaan, jos jarrusatula olisi irronnut vauhdissa... ja hammaslääkärilaskua tuskin olisi kannattanut Bikesteriin laittaa. Josko se edes heidän vikansa olisi ollutkaan, tuskin siellä kukaan noita käy läpi, vaan tehtaalta tullut paketti jatkaa matkaansa sille ostajalle.

TERU
24.08.2019, 16.24
Joo, naapurini, rouvashenkilö, käytti pyöräänsä huollossa ja melkein ajoi kolarin auton kanssa, kun v-jarrujen vaijereiden pikaliitokset olivat jääneet auki, jarrut puuttuivat kokonaan! Tässä pehmentävänä oli kun huolto oli ammattikoululaisten tekemä.

LJL
24.08.2019, 17.05
Kiitos kaikille kontribuutiosta, vahvisti omaa käsitystäni. Katsotaan mitä vastaavat. Topiikan tarkoituksena ei tosiaankaan ollut joku name and shame -paska vaan ainoastaan se, enkö tajunnut itse mitä huolto kattaa tai ei kata. Harvemmin tulee huollatettua ulkopuolisella niin käytännöt eivät ole tuttuja.

Dr TuKo
24.08.2019, 19.13
Ketjun perustamisen tarkoitus on nimenomaan ollut levittää epämääräistä mainetta hyvämaineiselle pyöräkaupalle.

Varmistui viimeistään nyt kun selvisi, että yhteyttä liikkeeseen otetaan vasta paskanlevittämisen jälkeen.