PDA

Näytä tavallinen näkymä : Autot 5 - Turboja ja töpseleitä



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22]

Arosusi
25.01.2024, 23.16
Porvoolaiselta yrittäjältä löytyy tällainen ja rakennellut myös omia offroad-Porscheja sun muita erikoisuuksia. Olihan siellä kyseisen henkilön somessa videokin autosta:



Tuo se varmaan oli. Kun on tottunut että 911 on matala niin oli kuppilan ikkunasta nähtynä ihmeellisen näköinen 50 mm korkeammalla alustalla. Oli pysäköitynä siinä lähellä niin kävin tutkimassa mikä ihme toi oli. Hieno peli. Ottaisin.

Tolkun mies
28.01.2024, 00.45
Että öljypumppu olisi useimmiten sähköinen on kyllä vähän optimistista. Vesipumppu alkaa olemaan mutta öljypumput ovat kyllä tietääkseni suurimmaksi osaksi mekaanisia. Sähköisiä on kyllä olemassa.

Mikähän aivopieru minulle on tullut tuota kirjoittaessa. Miettinyt jotain ja kirjoittanut toista. Nyt nurkkaan häpeämään.

pete+
09.02.2024, 13.12
https://youtu.be/c_HJD71LQk4?si=zEaJ43E_zuGlP2vN

izmo
04.04.2024, 22.37
Tulipas vaihdettua kesä kumit autoon pari viikkoa sitten... oishan voinut olla kitkarenkaat ehkä tän viikonlopun yli

Teemu H
04.04.2024, 23.10
Kitkojen hyviä puolia, ei ole keväällä kiire vaihtamaan. Eikä välttämättä tarvitse vaihtaa ollenkaan, syksy koittaa kuitenkin.

Kokeilin tuota taktiikkaa pari vuotta putkeen. Pelottelivat, että kumi sulaa helteillä alle, tai sateella ei ole yhtään pitoa. P*skan marjat, oikein hyvin toimivat. Viimeisenä talvena urasyvyys oli ehkä jo hieman liian pieni, mutta sitä seuraavana kesänä taas oikein riittävä :D

No, nyt on uudet kitkat alla, jotka meinaan kyllä vaihtaa tallissa horrostaneisiin kesärenkaisiin. Mutta en vielä pariin viikkoon.

Smo
08.07.2024, 15.04
https://pic.useful.fi/3XxboNGbI.jpg

Hartsa69
08.07.2024, 17.58
^Hieno pyörä!

Smo
08.07.2024, 18.35
LOL.. :D .. jänes Opulus ja varmaan moni muukin eri mieltä tavaratelineestä ja nyssäkästä mutta käytännöllisyys eellä mennään.

Topiikkiinkin.. tuli Dieselsuodatin vaihdatettua CRDi:hin viime viikolla kun syttyi varoitusvalo.. paloi käynnistyksen jälkeen joitain sekuntteja ja välillä syttyi ajaessakin.
Ei ole veden tyhjennystä tuossa, tiedä sitten kuinka fataalia olisi ollut ajella ja vaihtaa myöhemmin ennen talvea, kiihtyvyys oli kyllä ihan tallella.

izmo
17.07.2024, 00.36
Tulipas käytyä Turun Kaarinassa ja mukaan lähti 24 vuotias Peugeot... mopoauton mitat mutta mautosta eroo pellin alla bensa kaksi litranen

stenu
23.09.2024, 12.21
Kukahan oli eilen shoppailemassa Pariisin Versacella..? Monacon kilvissä oli molemmat Rollet ja turvamiesten(?) Bemmi. Putiikki oli suljettu muilta.

https://live.staticflickr.com/65535/54015666800_dda987a6ec_k.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/54015240106_5117881c49_k.jpg

Bndit
23.09.2024, 13.29
Oisko Kylie Jenner? :https://www.autoevolution.com/news/kylie-jenners-rolls-royce-cullinan-has-baller-but-useless-luxury-feature-160945.html

misopa
23.09.2024, 15.58
Tulipas käytyä Turun Kaarinassa ja mukaan lähti 24 vuotias Peugeot... mopoauton mitat mutta mautosta eroo pellin alla bensa kaksi litranen

206 GTI?

Hartsa69
23.09.2024, 17.53
Oisko Kylie Jenner? :https://www.autoevolution.com/news/kylie-jenners-rolls-royce-cullinan-has-baller-but-useless-luxury-feature-160945.html

En tunne mutta oma D -Kadetti oli melkein saman värinen paitsi muuten kauniimpi.

izmo
13.11.2024, 22.49
206 GTI?

sepäs se on

Portti
22.11.2024, 17.19
Sain nyt valmiiksi laajemmat Suomessa käytössä olevien henkilöautojen teknisten tietojen analyyseja. Mikäli aihe kiinnostaa jotakin, niin analyysit löytyvät täältä:


https://pertti.com/autot/ajoneuvorekisterin-analyysi-2024-06/


Analyysit pohjautuvat Traficomin avoimeen dataan, ja analyysien pohjana käytettyyn dataan sisältyi 2.799.569 Suomessa 30.6.2024 tilanteessa käytössä olevan henkilöauton tiedot.


Tässä muutamia nostoja analyysien tuloksista:


Analyysien avulla selvitettiin mm. Suomessa käytössä olevien henkilöautojen lukumääriä vuosikymmenittäin, merkeittäin ja käyttövoimittain. Lisäksi selvitettiin esim. henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä, nettotehoja, ikiä ja omapainoja, ja niiden kehitystä vuosittain ja automerkeittäin. Vastaavia tietoja selvitettiin myös autojen kotikuntien perusteella.


Suomen teillä liikkuvien henkilöautojen keskimääräinen ikä 30.6.2024 tilanteessa oli 12,7 vuotta. Yleisin teillämme liikkuva automerkki on Toyota 400.123 henkilöautoa. Kakkoseen eli Volkswageniin (291.318 kpl) eroa on yli satatuhatta autoa.


Bensiinikäyttöisiä autoja oli 71,9 % kaikista, dieselkäyttöisiä 23,8 % ja sähkökäyttöisiä 3,6 % (99.287 kpl).


Nimelliset Co2-päästöt ovat alentuneet merkittävästi 2000-luvun aikana. Keskimäärinen NEDC-päästö oli v. 2000 käyttöönotettujen henkilöautojen osalta 188 g/km, kun vuonna 2024 käyttöönotettujen henkilöautojen WLTP-päästö oli keskimäärin 67 g/km.


Tesla ja Polestar muodostavat kärkikaksikon vähäpäästöisimpinä automerkkeinä. Yleisimpien automerkkien osalta Toyota oli sijalla 16./40. (138 g/km), Volkswagen 13./40. (134 g/km) ja Volvo 28./40. (149 g/km).


Vuosien 2003 ja 2023 välillä eniten päästöjään oli pienentänyt Porsche, jonka keskimääräiset päästöt olivat pienentyneet peräti 280 g/km. Vähiten päästöjään olivat pienentäneet Suzuki (-60 g/km), Subaru (-63 g/km) ja Honda (-65 g/km). Myös markkinajohtaja autojen lukumäärässä eli Toyota oli vähiten päästöjään pienentäneiden joukossa, sijalla 22./26. (-77 g/km).


Vähäpäästöisimmät autot ovat Kauniaisissa (109 g/km). Suuripäästöisimmät Taivalkoskella (163 g/km).


Kaikkien Suomessa käytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen nettoteho oli 140 hv. Suurin keskimääräinen nettoteho oli Porsche -merkkisillä autoilla (327 hv). Yleisimpien automerkkien joukosta vähätehoisimmat autot löytyvät merkeiltä Smart (75 hv), Lada (75 hv) ja Fiat (77 hv).


Suuritehoisimmat autot olivat Jomalassa (191 hv), seuraavana Kauniainen (163 hv). Pienitehoisimmat autot olivat Savukoskella (130 hv).


Keskimäärin uusimmat autot olivat Kauniaisissa (8,4 v), vanhimmat Kivijärvellä (17,0 v).


Henkilöautojen omamassat ovat kasvaneet vuosien varrella siten, että 1980-luvulla käyttöönotettujen autojen keskimääräinen omamassa oli 1.114 kg kun vastaava luku 2020-luvulla käyttöönotettujen autojen osalta oli 1.671 kg. Omamassat olivat siis nousseet n. 50 % neljässäkymmenessä vuodessa. Vuonna 2000 käyttöönotettujen henkilöautojen keskimääräinen omamassa oli 1.333 kg, kun se oli v. 2024 1.725 kg (+29,4 %). Muiden mittojen (pituus, leveys, korkeus) osalta on myös tapahtunut kasvua, mutta muutokset eivät ole yhtä merkittäviä kuin omapainossa.

fiber
30.11.2024, 21.46
Suosittele meille sähköautoa https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/2/16/1f698.png (enimmäkseen 2 aikuista ja 2 pientä koiraa, mutta välillä myös muuta sukua tai työkavereita)

Käytiin istumassa Toyota bZ4x, jonka tilat tuntuivat oikein hyviltä. Lisäksi meille on ehtinyt kehittyä merkkiuskollisuutta tähän kansankuljettimeen. Kuitenkaan homma ei ole selvä, sillä esimerkiksi bz4x:n akun lataus ja toimintasäde kylmällä ym. ei ole kaikkien muiden vastaavien tasalla.

Nykyiseen Corolla-farkkuun menee maantiepyörä korkealla satulalla sellaisenaan, kun kaataa takapenkit. Tämä näyttäisi toteutuvan myös bz4x:ssä. Tämä on lähtökohta eli takaluukun on oltava laaja.

Samankaltaisia lienee esim. Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq? Tesla ei sattuneista syistä käy. Kehu suosikkisi!

Copilot
30.11.2024, 21.57
Hyundain ja Kian tavaratilat on melkoisen matalia. Toki sinne maantiepyörä menee ja auto on muuten tilava. Enyaq on varmaan parhaasta päästä tiloiltaan.

fiber
30.11.2024, 22.18
Hyundain ja Kian tavaratilat on melkoisen matalia. Toki sinne maantiepyörä menee ja auto on muuten tilava. Enyaq on varmaan parhaasta päästä tiloiltaan.
Tällä videolla maantiefilo menee Enyaqiin just ja just... ja fillarin satula on matalammalla kuin mun.

https://youtu.be/Glp8xVp9r28?si=wO14TM8-YmMiLsFX&t=243

Jeda
30.11.2024, 23.07
Suosittele meille sähköautoa https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/2/16/1f698.png (enimmäkseen 2 aikuista ja 2 pientä koiraa, mutta välillä myös muuta sukua tai työkavereita)

Käytiin istumassa Toyota bZ4x, jonka tilat tuntuivat oikein hyviltä. Lisäksi meille on ehtinyt kehittyä merkkiuskollisuutta tähän kansankuljettimeen. Kuitenkaan homma ei ole selvä, sillä esimerkiksi bz4x:n akun lataus ja toimintasäde kylmällä ym. ei ole kaikkien muiden vastaavien tasalla.

Nykyiseen Corolla-farkkuun menee maantiepyörä korkealla satulalla sellaisenaan, kun kaataa takapenkit. Tämä näyttäisi toteutuvan myös bz4x:ssä. Tämä on lähtökohta eli takaluukun on oltava laaja.

Samankaltaisia lienee esim. Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq? Tesla ei sattuneista syistä käy. Kehu suosikkisi!


E-TNGA rakenteeseen perustuvat bZ4x ja Solterra molemmat kyllä jäljessä vertaisiaan niin DC-lataustehossa kuin talvirangessa (pakkasella 71kwh akulla voinee odotella sellaista ~250km rangea), mutta ennen kuin tiputtaa vain näiden takia vaihtoehtojen listalta, voinee miettiä kuinka usein tuota DC-latausta tarvitsee ja kuinka usein talvisin tulee tarve ajella tuollaisia 200-300km lenkkejä? Jos oikeasti tarve näille molemmille on vain muutamia kertoja vuodessa, niin voisi olla oikein hyvä vaihtoehto noin muuten.

Ioniq 5:n näyttäisi (https://www.youtube.com/watch?v=1SBkhDkFebM&t=123s) jonkunkokoinen fillari menevän ihan kokonaisena. Enyaqeihin ja muihin MEBeihin taitaa mahtua myös. MEBeissä vaikuttanut olevan aika paljon erilaista softaongelmaa, mutta ilmeisesti uusimmat versiot ovat olleet suht stabiileja. BYD Sealion 7 (https://moottori.fi/uutinen/byd-sealion-7-yleison-pyynnosta-jalleen-yksi-hyvin-tehokas-sahkocrossover/) voisi mitoiltaan ja spekseiltään olla soveltuva myös. Mustana hevosena voisi vähintään lukaista myös Ariyan speksit läpi. Voi kyllä jäädä takakontti vähän kapeaksi fillarinkuljetusta ajatellen. Jos seikkailuhenkeä riittää voisi KGM Torres EVX (https://moottori.fi/koeajo/koeajo-kgm-torres-evx-jattiharppaus-kohti-parempaa/) olla tutustumisen arvoinen. Harmi ettei tätä saa nelivetoisena.

Copilot
01.12.2024, 10.08
Tällä videolla maantiefilo menee Enyaqiin just ja just... ja fillarin satula on matalammalla kuin mun.

https://youtu.be/Glp8xVp9r28?si=wO14TM8-YmMiLsFX&t=243
Joo en tarkempia mittoja ole katsonut. Silmämääräisesti BZ4X vai mikä se Tojoloota nyt on näytti ahtaammalta kuin Enyaq.

Model Y:hän olisi tuossa suhteessa melko ylivoimainen kontiltaan, mutta ymmärrän kyllä jos se ei tule kyseeseen.

YocceT
01.12.2024, 10.13
E-TNGA rakenteeseen perustuvat bZ4x ja Solterra molemmat kyllä jäljessä vertaisiaan niin DC-lataustehossa kuin talvirangessa

A Better Route Planner (https://abetterrouteplanner.com) avulla voi hakea suuntaa antavaa ajomatkaa ja lataustaukojen kestoa eri sääolosuhteissa ja eri autoilla omilla reiteillä.

Itselläni on vähän samaa pohdintaa ja samankaltaista tarvetta kuin Fiberillä. Nykyiseen autoon (Passat dsl farkku) menee maantie-, maasto- tai sähköpyörä "heittämällä" kyytiin ja muuta tarpeellista ja tarpeetonta vielä lisäksi, eikä range-ahdistusta ole. Kuitenkin joskus sitä olisi siirryttävä sähköiseen autoiluun, mutta koska ja mihin, se on vielä avoinna.

Copilot
01.12.2024, 10.30
Nykyiseen autoon (Passat dsl farkku) menee maantie-, maasto- tai sähköpyörä "heittämällä" kyytiin ja muuta tarpeellista ja tarpeetonta vielä lisäksi, eikä range-ahdistusta ole.
Niin sun pyörät menee. Toi on aina niin suhteellista että mikä maastopyörä tai sähköpyörä menee heittämällä.

Esim. omat XL-koon täysjoustomaasturit on niin pitkiä ettei mene enää Passattiinkaan heittämällä.

Itse odottelen, että ID7 Volkkareita alkaisi valua käytettyinä maahan. Tuota nelivedon 65k€ hintaa uutena ei pysty maksamaan jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin Saksasta ja Ruotsista alkaa jossain vaiheessa valua 10-20tkm ajettua autoa 10-15k€ alle uuden hinnan.

petev
01.12.2024, 11.28
Heitetään nyt yksi uusi esimerkki, jota ei ole mainittu, Mersun EQB. Numeroiden mukaan ehkä vähän vaatimaton, mutta aika hyvin on palvellut, 20-80 lataus keskiteholla ihan omakohtaisesti >90 kwh, joka on ihan kohtuullinen, range nollakelissä 340km luokkaa. Siinä on vielä ihan kunnolliset namiskat melkein kaikelle ja aika laadukkaan oloinen muutenkin. Pyörää en ole sisälle sovittanut, kun siihen on muut välineet, mutta aika hyvä kontti ja takapenkki siirtyy 15cm eteenpäin, jolloin kontti on jo aika iso.

fiber
01.12.2024, 12.19
Tässä eri lähteistä rakenneltua listaa. Yllättäen Rellu näyttäisi tosi kivalta, mutta takaluukun ahtaus pitäisi testata. Kia ja Nissan eivät oikein innosta, mutta en nyt vielä poistanut listalta. Ainakin Volkkarissa on Rellun tavoin kattoikkuna, joka saa kotiraadilta paljon puoltoääniä.



Malli
Toimintamatka (WLTP)
Tavaratila
Latausteho (DC)
Vetomassa (jarrullinen)
Hinta (alk.)


Renault Scenic E-Tech Long Range
619 km
545 l
150 kW
750 kg
49 390 €


Kia EV3 Air FWD 81,4 kWh
600 km
460 l
135 kW
750 kg
41 228 €


Nissan Ariya 87 kWh Engage
536 km
468 l
130 kW
1 500 kg
49 990 €


Škoda Enyaq iV
540 km
585 l
135 kW
1 200–1 400 kg
45 000 €


Toyota bZ4X
500 km
452 l
150 kW
750 kg
55 000 €


Volkswagen ID.4 Pro
523 km
543 l
135 kW
1 000 kg
50 180 €

Jeda
01.12.2024, 12.26
EV3 tekniikaltaan varmasti hyvä, mutta ei taida samassa sarjassa painia mittojensa/kuljetuskapasiteettinsa puolesta kuin muut listan vehkeet. Varmaan ihan hyviä kaikki, kannattaa käydä istuksimassa. Jos ns worst case talvirangen aattelee niin, että se on 50% tosta WLTP:a, niin tuskin tulee talvella sitten yllättymään. 5-10 pakkasissa ajotyyli vaikuttaa todella paljon akun kestoon. Mites Mustang Mach-E? Tojon/Solterran pitäisin ehdottomasti listoilla jos talvella ei säännöllisesti ole tarve 200-300km reissuille.
Edit: ja jos kotilataus onnistuu niin vahva suositus ainakin 11kw kiinteälle latausasemalle, helpottaa paljon arkea.

Edit: Rellu ja Nissanhan ovat samalla CMF-EV alustalla ja ainakin ulkomitoissa Ariya vähän isompi.

Copilot
01.12.2024, 14.29
E-5008 varmaan täyttää tilavaatimuksen myös.

Esa S
02.12.2024, 10.06
Model Y:ssä kulkee kaksi maantie/gravelpyörää kätevästi pystyssä, etupyörät irroitettuna, ja kolme mahtuu istumaan samalla. Ehkä menisi kolmaskin pyörä vielä, mutta ei ole ollut tarvetta.

Hartsa69
02.12.2024, 18.12
Citroën Berlingo Van, miten mahtunee

TUbbU
03.12.2024, 13.07
Suosittele meille sähköautoa https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/tc/2/16/1f698.png (enimmäkseen 2 aikuista ja 2 pientä koiraa, mutta välillä myös muuta sukua tai työkavereita)

Käytiin istumassa Toyota bZ4x, jonka tilat tuntuivat oikein hyviltä. Lisäksi meille on ehtinyt kehittyä merkkiuskollisuutta tähän kansankuljettimeen. Kuitenkaan homma ei ole selvä, sillä esimerkiksi bz4x:n akun lataus ja toimintasäde kylmällä ym. ei ole kaikkien muiden vastaavien tasalla.

Nykyiseen Corolla-farkkuun menee maantiepyörä korkealla satulalla sellaisenaan, kun kaataa takapenkit. Tämä näyttäisi toteutuvan myös bz4x:ssä. Tämä on lähtökohta eli takaluukun on oltava laaja.

Samankaltaisia lienee esim. Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq? Tesla ei sattuneista syistä käy. Kehu suosikkisi!


BZ4X on haukuttu aika ahtaaksi autoksi tiloiltaan, tosin eihän maantiepyörä kovin paljoa tilaa litroina tarvi vaan oikeanmallisen tilan. Hyundai Ioniq vitosessa on käsittääkseni aika leveä tavaratila ja takapenkki, jolloin sinne varmaan sopisi melko hyvin maantiepyörä makaamaan kyljellään.

Tuossa videolla ollut E-nakki on coupemallia, että se varmaan vähän syö korkeutta tuolla kohtaa, missä pyörän penkki oli, kun videolla sovitettiin pyörää konttiin. Lisäksi sitä kontin pohjaa saa siirrettyä noin 10cm alemmas, jolloin olisi saanut enemmän tilaa pyörälle. Tai ainakin ID4:ssä saa siirrettyä ja käsittääkseni myös perus Enyaqissa. Coupe-mallista ei mitään hajua.

Ja en ole koeajanut tai edes koeistunut BZ4X:ää, Ioniq 5:sta tai Enyaqia, mutta ID4 oli pari päivää koeajossa.

Kannattaa ehkä katsoa Bjørn Nylandin banaanilaatikkovideoita. Niistä näkyy paljonko tavaraa sopii peräkonttiin, mutta myös tilan muoto, jolloin voi olla helpompi arvioida mihin autoon se pyörä voisi sopia.

https://youtu.be/dQIPhgNZ22I

https://youtu.be/N4jM--6XI38

Pahannes
07.12.2024, 12.50
ID.3:een menee kaksi maastopyörää satulat alhaalla pelkät eturenkaat poistettuna pystyasennossa + matkatavaroita vielä takakonttiin ja 1/3 takapenkistäkin voi silti pitää pystyssä. Kaikkiin VW-konsernisiin menee siis pyörät aika ongelmitta sisälle. Aika säännöllisesti käydään puolison kanssa viikonloppupyöräilyreissuilla eli kahden pyörän kuljettamisesta kokemusta paljon. Autossa on myös pyöränkuljetuskoukku ja Thulen teline siihen, mutta perässä olevat pyörät lisäävät kulutusta sen verran paljon, että mielummin laitan pyörät aina sisälle.

Hiljattain listasin ID.3 2020 1st Maxin ominaisuuksia verrattuna nykykoriseen Octaviaan ja coupekoriseen VW Arteoniin, joista myös runsasta omakohtaista kokemusta:

Plussat:

Matriisivalot, toimivat paremmin kuin melkein samaa tekniikkaa olevassa Octaviassa. Vertailukolmikon parhaat valot. Matriisit olivat syy, jonka takia en edes harkinnut Cupra Bornia. Ajan melko usein talvella valaisemattomilla reiteillä pidempiä matkoja.
Ergopenkit, oikein hyvät. Vertailukolmikon parhaat penkit.
Vertailukolmikon pienin tavaratila selvästi.
Hyvä kääntöympyrä.
Ei ongelmia luistoneston kanssa. Hyvin jaksaa kahlata sohjoista tai jäistä mäkeä ylös talvella jatkuvasti vähän sutien.
Pidän ratin hipaisukytkimistä vakkarin kanssa huomattavasti enemmän kuin vaikka Octavian vakkariviiksestä. Eivät aiheuta minkäänlaista ärsytystä koskaan. Arteonin nappulat parhaat tosin.
Kivat säädettävät sisustusvalaistukset.
Kolmikon selvästi paras äänentoisto, kun sopivat EQ-asetukset vihdoin löysi.
Kesällä latautuu nopeahkosti. 127 kW oma ennätys tältä kesältä.
Navi osaa melko hyvin etsiä latauspisteet ja ottaa lataustauot huomioon matka-aika-arviossa eikä reitin suunnitteluun ja latauspisteiden etsintään välttämättä tarvitse käyttää vaivaa.
Realistinen range tässä nyt nollakeleillä vähän alle 300 km hiljattain Kuopio-Oulu-välillä testattuna. Kesällä pisin koskaan arviotu range n. 360 km.
Hyvä peruutuskamera.
Mukava ajaa. Houkuttelee tosin joskus ajamaan turhiakin ajoja. Kolmikosta hauskin ajettava.
Hiljaisehko. Tästä testikolmikosta hiljaisin, Arteon selvästi äänekkäin (ja nitisevin).
Lämpenee nopeasti ja huurteet poistuu nopeasti.
Travel Assist ja kaistavahti toimii kesällä erittäin hyvin, ei mitään äkkiliikkeitä, ei ongelmia.


Miinukset:


Oikeasti kovilla pakkasilla todella hidas lataus. 15-30 kW ihan mahdollisia lukemia pikalaturilla.
Erittäin kovilla pakkasilla range saattaa esilämmityksen kanssa tippua lyhyessä ajossa selvästi alle 200 km:n.
Takakontin musta muovipinta äärimmäisen herkästi naarmuntuvaa muovia. Hankala pitää täydellisenä.
Kaistavahti on talvella joskus aivan hukassa.
A-pilarin taakse joutuu koko ajan kurkistelemaan kaupunkiajossa.


Kokonaisuutena voin suositella. Tuore ID4 tai 5 akun esilämmityksellä olisi nyt oma valinta.

fiber
07.12.2024, 21.55
VW Ida koeajettu. Ihan hyvä peli, vakaa ajettava (4motion) ja vastoin ennakko-odotuksia infotainment oli oikein toimiva systeemi. Kokonaisuutena auto kuitenkin hiukan vailla jälkimakua. Fillari mahtuisi just.

Skoda eNakkia käytiin katselemassa. Coupe on kivan oloinen, hyvin varusteltu (85x 4x4 style businessline) ja eroa takaboksin koossa verrattuna pystyperään ei oikeastaan ollenkaan. Nostokorkeus tosin isompi. Selkeästi id4:ta tilavampi. Namu lasikatto. Maanantaina koeajo. Tekniikan ja softan ei pitäisi järin isoja eroja Volkkariin, kun kuitenkin samaa puuta.

Tässä varmaan puhuu sekin, että meillä on ollut farkkuja ja pieniä tila-autoja vaikka kuinka pitkään, niin vähän erilainen formaatti voisi olla ajankohtainen.

30 hampainen
08.12.2024, 10.49
Lasikatto on höpö höpö juttu, äkkiä muuttuu enemmän rasitteeksi. Makuasia tietysti.

Copilot
08.12.2024, 11.01
VW Ida koeajettu. Ihan hyvä peli, vakaa ajettava (4motion) ja vastoin ennakko-odotuksia infotainment oli oikein toimiva systeemi. Kokonaisuutena auto kuitenkin hiukan vailla jälkimakua. Fillari mahtuisi just.

Skoda eNakkia käytiin katselemassa. Coupe on kivan oloinen, hyvin varusteltu (85x 4x4 style businessline) ja eroa takaboksin koossa verrattuna pystyperään ei oikeastaan ollenkaan. Nostokorkeus tosin isompi. Selkeästi id4:ta tilavampi. Namu lasikatto. Maanantaina koeajo. Tekniikan ja softan ei pitäisi järin isoja eroja Volkkariin, kun kuitenkin samaa puuta.

Tässä varmaan puhuu sekin, että meillä on ollut farkkuja ja pieniä tila-autoja vaikka kuinka pitkään, niin vähän erilainen formaatti voisi olla ajankohtainen.
Entä tuolle samalle MEB-alustalle tehty Ford Capri?

https://moottori.fi/koeajo/koeajo-ford-capri-ei-nimi-autoa-pahenna-tai-paranna/

Jeda
08.12.2024, 13.25
Lasikatto on oikein hyvä, kunhan siihen saa talveksi vedettyä jonkunlaisen kangassuojan eteen. Ilmeisesti joissain huonommissa autoissa ei tällaista mahdollisuutta ole. Kovilla pakkasilla ikävää, kun hohkaa kylmyyttä läpi. Käytännössä kaikki nyt myynnissä olevat sähkäri VAGgineet (ID3, 4, 5, 7, Audi Q4 & Q5, Skoda Enyaq & Elroq, Ford Explorer & Capri jne) perustuvat samaan MEB-rakenteeseen: Volkswagen Group MEB platform - Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform). Yleisiä vehkeitä mutta eivät ole kyllä liiemmin inspiroineet luottamusta kun sähkärimarkkinaa on seurannut siitä asti kun tulivat markkinoille. Ehkä parin vuoden päästä tulee laadukkaammaksi jos pysyy tuotannossa.

Arosusi
08.12.2024, 13.42
^ Onko tuohon tullut muutos?

https://tekniikanmaailma.fi/paras-perheluokan-sahkoauto-2024/

"Paras perheluokan sähköauto, 2024
Volkswagen ID.4 Pro Elegance"

Jeda
08.12.2024, 14.01
^ Onko tuohon tullut muutos?

https://tekniikanmaailma.fi/paras-perheluokan-sahkoauto-2024/

"Paras perheluokan sähköauto, 2024
Volkswagen ID.4 Pro Elegance"

Teknarin testivoittaja ei tietenkään kerro siitä, miten rauhallisin mielin autoa voi omistaa/käyttää pidemmällä aikavälillä. MEBin / ID4:n alkukompastelut ovat varsin kiistattomat (https://www.google.com/search?q=id+4+meb+issues), kai se ihan mahdollista on että jos _nyt_ ostaa MEBin, ei joudu samojen ongelmien kanssa painimaan mitä aiemmin. - Hienoa jos näin käy! Itse uskon tähän vasta parin vuoden päästä, kun nähdään miten luotettava kokonaisuus päivitetystä MEBistä on tullut. Nythän toki on jo väläytelty että nykyinen MEB ei sellaisenaan enää jatkaisi (https://www.electrive.com/2024/09/20/volkswagen-reconsiders-revamping-the-meb/). Joku MEB-haltija ehkä tästä voi kiivastuneena kirjoitella miten hyvin hänen kulkineensa on toiminut, puhumattakaan kavereiden. Tää on kyllä aika merkityksetöntä, koska täysin päinvastaisia kokemuksia löytyy myös.

Edit: yksittäistapauksista (olivat ne sitten mihin tahansa asiaan liittyen puolesta tai vastaan) ei voi siis yleistää sääntöä. Tämä usein tuntuu varsinkin sähkärijorinoissa unohtuvan tai se jätetään tarkoituksellisesti huomioimatta. Eihän kukaan kiistä, etteikö jollain olisi voinut olla hyviä kokemuksia vaikka Solterrasta, Teslasta tai vaikka Ford Pintosta. Ei näistä silti voi mitään yleistyksiä vetää, ellei halua trollata tai on muuten paha mieli.

Edit2: Olis kiva jos tätäkin ketjua ei tuhottais. Kyllä fillarikansan kontekstissakin pitäisi pystyä autoista puhumaan. Yksi ehkä parhaimmista jutuista sähkäreissä on se, että peräkoukussa olevat fillarit eivät altistu niin pahasti pakokaasuille. Yhdellä Tahko-reissulla alkoi renkaat ja vähän vanteetkin saada damagea kun olivat monta tuntia putkeen just pakoputken edessä.

Copilot
08.12.2024, 14.06
Huonot kokemukset siis on ainoita merkitseviä…

30 hampainen
08.12.2024, 14.25
Lasikatto on oikein hyvä, Vähän silmästäkin kiinni, kannattaa käydä koeajamassa lasikattoauto katuvaloissa motarilla ennen ostopäätöstä, jos strobo ei häiritse niin sen kanssa pärjää.

Jeda
08.12.2024, 14.33
Vähän silmästäkin kiinni, kannattaa käydä koeajamassa lasikattoauto katuvaloissa motarilla ennen ostopäätöstä, jos strobo ei häiritse niin sen kanssa pärjää.

Itse olen ajanut ~80tkm kahdella eri autolla joissa lasikatto. Tietysti se oma silmä voi reagoida erilailla - tämänkin takia tärkeää että koko katon saa tarvittaessa peitettyä. Erityisesti keväisin ja syksyisin tuntuu tuovan mukavasti lisävaloa ja avaruutta koko matkustamoon.

edit: varsinkin avattavat lasikatothan tuppaavat sitten olemaan peltikattoja paksumpia, voi aiheuttaa sen että varsinkin etupenkillä voi pidemmillä tuntua ahtaalta istuskelu. Koeajelut tosiaan kannattaa.

Pahannes
08.12.2024, 14.42
ID3:n lasikatto on ihan jees, mutta en sellaisesta lisähintaa ainakaan maksaisi. Kevyt kangas liukuu tarvittaessa katon suojaksi, jos valojen välke häiritsee. Kuten ilmeisesti yleisesti kaikkien valmistajien lasikatoissa, on katon tiivisteistä hyvä pitää huolta, jotta eivät ala narisemaan.
Ja vaikka yksittäiskokemukset ovat merkityksettömiä, ei 2020 ID3:ssa ole erityisiä ongelmia ollut. Kallistuksenvakaajat vaihdettiin tehtaan piikkiin n. 60 000 km kohdalla. Ei muita ongelmia. Ei softan kaatuilua, ei jumituksia. 12 V akun vaihto kuului 2.4 päivitykseen ja tapahtui ilmaiseksi.

Jeda
08.12.2024, 15.18
Itselle hieman yllättävä, ehkä pienikin, bonus sähkärihommissa oli se, miten kivasti se toimii fillariretkillä liikkuvana tukikohtana. Pari kertaa on tullut pidettyä sadetta autossa ja vaihdettua kuivempaa päälle ennen kuin jatkanut ajamista tai lähtenyt kotiin. Avarat takatilat, tasainen lattia ja nopea ilmastointi/lämmitys ilman tyhjäkäyntiä auttavat.

Arosusi
08.12.2024, 15.53
Edit2: Olis kiva jos tätäkin ketjua ei tuhottais. Kyllä fillarikansan kontekstissakin pitäisi pystyä autoista puhumaan. Yksi ehkä parhaimmista jutuista sähkäreissä on se, että peräkoukussa olevat fillarit eivät altistu niin pahasti pakokaasuille. Yhdellä Tahko-reissulla alkoi renkaat ja vähän vanteetkin saada damagea kun olivat monta tuntia putkeen just pakoputken edessä.

Jos viittaa kirjoitukseeni niin siinä ei ollut mitään tarkoitusta ketjun tuhoamisella.
Volkkarilla oli aikaisemmin joitakin ongelmia ohjelmistoissa ym ja siksi olin kysyvinäni onko ne jo ratkaistu.
Jos olisi tarvetta auton hankintaan niin ibuzz (ID-BUZZ) olisi hieno, sopisi ainakin fillarit hyvin kyytiin. Tietysti range saisi olla pidempi, ILP jotta voisi retkeillä ja ilmajouset olisi kyllä kivat.

Copilot
08.12.2024, 19.15
Kunnon telineellä fillarit ei tule pakoputkien eteen. Niillä roikottimilla ei kenenkään pitäisi fillariaan kuskata.

Teemu H
08.12.2024, 19.43
ibuzz (ID-BUZZ) olisi hieno, sopisi ainakin fillarit hyvin kyytiin.

Kaikki on suhteellista, mutta minä tuomitsin sen liian pieneksi ja epäkäytännölliseksi omiin fillarihommiin, henkilöautomallin siis.

fiber
08.12.2024, 21.09
VAG-konsernin softapuoli vaikuttaa tosiaan olevan samasta oppilaitoksesta kuin Garminin porukka, ja olen koittanut seurailla softaversioita ja minkä verran ongelmaa nyt tämän vuoden aikana on aihetuttanut. Aika moni pääsee sillä, että reboottaa infonäytön, noin puoli minuuttia. Sellaisena vielä menettelisi.


Nyt sitten kolmena päivänä koeajoja. Voi olla, että jää edelleen hautumaan. Vaikkapa tuo yllä mainittu Ford Capri voisi olla hyvä nähdä, ehkä. Ja lisäksi näyttäisi, että esittelyautoon päätymällä saattaisi säästää kymppitonnin, joten voi olla että päädytään johonkin malliin mutta odotellaan sopivaa yksilöä. Ei ole kiirettä.

Fillaria kuljetan mieluiten auton sisällä, eli se on edelleen yksi olennaisimmista valintaperusteista.

Arosusi
08.12.2024, 21.23
Kaikki on suhteellista, mutta minä tuomitsin sen liian pieneksi ja epäkäytännölliseksi omiin fillarihommiin, henkilöautomallin siis.
Pieneksi?
Tavaratilan pituus käännetyin 2. rivin istuimin
2.232 mm
Tavaratilan pituus 2. istinrivistä
1.330 mm

WarElephantSixSixSix
09.12.2024, 08.38
VAG-konsernin softapuoli vaikuttaa tosiaan olevan samasta oppilaitoksesta kuin Garminin porukka, ja olen koittanut seurailla softaversioita ja minkä verran ongelmaa nyt tämän vuoden aikana on aihetuttanut. Aika moni pääsee sillä, että reboottaa infonäytön, noin puoli minuuttia. Sellaisena vielä menettelisi.




Mulla ollut reilu puoli vuotta ajossa coupe Enyaq RS vanhemmalla 3.7 softalla. Ostin uutena, kun varastossa oleviin autoihin sai Hediniltä naurettavan halvan rahoituksen markkinatilanteeseen nähden. 13500km ajanut nyt tuolla ja kertaakaan ei ole joutunut reboottaamaan infonäyttöä. Autossa on vielä lisäksi pahamainen lasikatto :) Ainakin minun autossa kattolasi on tumma, joten katuvalot ja aurinko ei tuota minkäänlaisia ongelmia.

ajelee
09.12.2024, 10.58
Pieneksi?
Tavaratilan pituus käännetyin 2. rivin istuimin
2.232 mm
Tavaratilan pituus 2. istinrivistä
1.330 mm

Onko nämä mitat lyhyestä vai pitkästä Buzzista ? Eli Buzzia on kahdella koripituudella.

Arosusi
09.12.2024, 11.08
Lyhyestä.

Pitkä
Tavaratilan pituus käännetyin 2. rivin istuimin
2.482 mm
Tavaratilan pituus 2. istinrivistä
1.495 mm

30 hampainen
09.12.2024, 11.18
Ainakin minun autossa kattolasi on tumma, joten katuvalot ja aurinko ei tuota minkäänlaisia ongelmia.

Tsekkiferrari loistaa itsessään valoa.

WarElephantSixSixSix
09.12.2024, 11.56
Tsekkiferrari loistaa itsessään valoa.

Juurikin näin. Häikäisee vain vastaantulijoita.

https://i.ibb.co/hd1BgfG/IMG-20241209-105319.jpg

30 hampainen
09.12.2024, 12.16
Rellulla ja Porschella on tummentuva kattoikkuna, silloin ei enää tarvitse räplätä katon mekaanista häikäisysuojaa koska sitä ei näissä ole, muutenhan sitä voisi räplätä sitäkin.

tämä tästä aiheesta

fiber
09.12.2024, 12.28
Juurikin näin. Häikäisee vain vastaantulijoita.

https://i.ibb.co/hd1BgfG/IMG-20241209-105319.jpg
Hyvä kuulla positiivista. Samanlainen 85X on harkinnassa. Pari esittelyautoakin olisi saatavissa heti. Tuossa kivenheiton päässä sininen, joka ei ole oma suosikkiväri, ja jossa koeajoa jo 20000 km mikä kuulostaa jo liian paljolta. Toisaalta hinta noin 12000 € alle uuden.

Sambolo
09.12.2024, 15.45
Enyaqit on kyllä parhaimman näköisiä sähkäreitä imo.

YocceT
09.12.2024, 18.52
Omaa silmääni miellyttävät tämän hetken patteriautoista eniten ranskalaiset, Renaultin ja Peugeotin mallit. Volkkarin id3 ja id 4 ovat muotoilultaan aika meh, sekä sisältä että ulkoa. Id3 oli koeajossa ihan ok, id4:ssä taas oli negatiivisessa mielessä "ison auton tuntua", eli massa tuntui mutkateillä käännellessä. Sisätilojen materiaalit ja hallintalaitteiden ratkaisut ovat puolestaan itselleni showstoppereita ostamiselle, eikä vaadittavan välirahan määrä edesauta asiaa. Taloustieteilijät puhuvat rajahyödystä ja -kustannuksesta, omalla kohdallani kustannus on iso ja saatava hyöty pieni.

fiber
09.12.2024, 18.59
Rengasmelu ja taipumus poimia kuoppia yllätti Enyaqissa, kaupunkinopeuksissa vaikutti pahemmalta kuin meidän nykyinen Corolla T.S. Enyaq Coupessa oli 19-tuuman vanteilla jotkin Contin kitkat. Paranisiko Nokian renkailla, en tiedä. Tietääkö WE666?

Jeda
09.12.2024, 20.56
Elroq niittää mainetta

"Emokonserni on kaikesta päätellen onnistunut selättämään pahimmat täyssähköautojensa kompastinkivet, mikä on tietysti satanut melko roimasti Skodan laariin. Se pystyy nyt tuomaan myyntiin auton, joka ainakin tällä perusteella vaikuttaisi olevan lastentaudeista vapaa."

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1a77d17f-12a1-4be1-bd16-cb0c69ff1cce

WarElephantSixSixSix
09.12.2024, 21.13
Rengasmelu ja taipumus poimia kuoppia yllätti Enyaqissa, kaupunkinopeuksissa vaikutti pahemmalta kuin meidän nykyinen Corolla T.S. Enyaq Coupessa oli 19-tuuman vanteilla jotkin Contin kitkat. Paranisiko Nokian renkailla, en tiedä. Tietääkö WE666?

No nämä on aina vähän subjektiivisia kokemuksia. Tuo on eka 4x4 auto itselläni ja tästä syystä ensimmäinen auto missä on kitkarenkaat, joten pidän talvikäytössä tuota jopa hiljaisena, kun on tottunut nastoihin. Painavat sähköautot vaatii leveät renkaat millä saadaan kantavuudet riittäväksi ja leveämpi rengaspinta tuo lisää rengasmeteliä. Mulla on nyt nokian r3 kitkat 19" 255 leveänä suv versiona. Ei mitenkään itseäni häiritsevää rengasmelua.

Smo
09.12.2024, 22.06
*Painavat sähköautot vaatii leveät renkaat millä saadaan kantavuudet riittäväksi ja leveämpi rengaspinta tuo lisää rengasmeteliä. *

Taitaa kyllä enempi olla muotijuttu, tosin jos on satoja hevosvoimia ja haluaa pitoja niin sitten ehkä leveyskin auttaa ja toki ajo-ominaisuuksiin mutkissa mutta rajat tulee kyllä vastaan mutkateillä muualla kuin renkaan leveyksissä :)

Kalliitahan noi leveät renkaat on

Copilot
10.12.2024, 07.24
Rengasmelu ja taipumus poimia kuoppia yllätti Enyaqissa, kaupunkinopeuksissa vaikutti pahemmalta kuin meidän nykyinen Corolla T.S. Enyaq Coupessa oli 19-tuuman vanteilla jotkin Contin kitkat. Paranisiko Nokian renkailla, en tiedä. Tietääkö WE666?
Nokian renkailla ei parane kyllä mikään.

YocceT
10.12.2024, 09.42
Mulla on nyt nokian r3 kitkat 19" 255 leveänä suv versiona. Ei mitenkään itseäni häiritsevää rengasmelua.

Meluun vaikuttaa oman empiirisen kokemuksen perusteella enemmän renkaan profiili kuin leveys. Matalampi on meluisampi.

Copilot
10.12.2024, 09.50
Polttomoottori autoon tottuneelle se rengasmelu sähköautossa helposti korostuu kuin muita äänilähteitä ei ole. Oman kokemuksen mukaan farmari-Corolla on yksi kauheimpia katiskoja rengasmelun suhteen nykyautoista. Ihan hirveä jyrinä jo 60km/h.

Teemu H
10.12.2024, 11.00
Pieneksi?
Tavaratilan pituus käännetyin 2. rivin istuimin
2.232 mm
Tavaratilan pituus 2. istinrivistä
1.330 mm

Joo, mutta ID Buzz on tila-auto, eikä paku, vaikka joidenkin mittojen vuoksi olisi voinut niin luulla. Eivätkä sisätilat ole niin monikäyttöiset kuin isoveljissään (Multivan, Transporter). Transporterista tulee sähköversio myyntiin, joten sillähän ongelma ratkeaa, jos ison sähkö-Volkkarin haluaa (vaikka onkin Ford).

Pakettiautoista on ollut vähän juttua tuolla Pakettiautoa pyörienkin kuskaukseen? (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?65142-Pakettiautoa-py%C3%B6rienkin-kuskaukseen)

Sambolo
10.12.2024, 11.55
Polttomoottori autoon tottuneelle se rengasmelu sähköautossa helposti korostuu kuin muita äänilähteitä ei ole. Oman kokemuksen mukaan farmari-Corolla on yksi kauheimpia katiskoja rengasmelun suhteen nykyautoista. Ihan hirveä jyrinä jo 60km/h.
Oman kokemuksen mukaan taas uusi corolla hiljainen, oli kyllä kitkoilla ja talvi kun ajoin. Muutenkin kaikin puolin erinomainen auto, paitsi tuulilasi tuntui jotenki ruuhkaiselta kun taustapeilin massiivinen yksikkö peittää sitä ja kojelaudan näyttö iso.

Nipa5
10.12.2024, 12.10
Enyaqit on kyllä parhaimman näköisiä sähkäreitä imo.

Hirveitä imo[emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Copilot
10.12.2024, 12.16
Oman kokemuksen mukaan taas uusi corolla hiljainen, oli kyllä kitkoilla ja talvi kun ajoin. Muutenkin kaikin puolin erinomainen auto, paitsi tuulilasi tuntui jotenki ruuhkaiselta kun taustapeilin massiivinen yksikkö peittää sitä ja kojelaudan näyttö iso.
Aika monen median mukaan Corollan rengasmelu on kova. Itse olen kahdesti tuollaisella ajanut. Toisella kerralla koeajolla talvella ja autossa oli nastat. Pääsin moottoritielle ja eka rampista ylös ja auto takaisin. Toisella kerralla vuokrapeli kesällä ja kyllä sekin oli kamala. Penkitkin tuossa on ihan onnettoman. Reisituki on todella puutteellinen. Ehkä toimii jos on japanilaisen standardimiehen kokoinen.

izmo
10.12.2024, 21.28
Taitaa kyllä enempi olla muotijuttu, tosin jos on satoja hevosvoimia ja haluaa pitoja niin sitten ehkä leveyskin auttaa ja toki ajo-ominaisuuksiin mutkissa mutta rajat tulee kyllä vastaan mutkateillä muualla kuin renkaan leveyksissä :)

Kalliitahan noi leveät renkaat on

Iso paketti autokin voi olla 3500 kg kokonaismassalla 195 mm nakki renkailla

Copilot
11.12.2024, 07.27
Joo nehän on ihan samat kuin henkilöauton 195 kumit.

Sambolo
11.12.2024, 12.38
Aika monen median mukaan Corollan rengasmelu on kova. Itse olen kahdesti tuollaisella ajanut. Toisella kerralla koeajolla talvella ja autossa oli nastat. Pääsin moottoritielle ja eka rampista ylös ja auto takaisin. Toisella kerralla vuokrapeli kesällä ja kyllä sekin oli kamala. Penkitkin tuossa on ihan onnettoman. Reisituki on todella puutteellinen. Ehkä toimii jos on japanilaisen standardimiehen kokoinen.
Mulla ei hirveesti kokemusta erilaisista autoista mut en mitenkää kiinnittäny huomiota meluun. Itellä ollu kyl meluisia autoja, kuten nykyinen octavia, mut se ei edes oikein haittaa ku luukutan musiikkia muutenkin :D noitahan saa useilla erilaisilla penkeilläkin, en niissäkään moitittavaa huomannu. Toinen erittäin positiivinen yllätys oli uusi yaris, ihan huikee auto, riittäispä itelle semmoset tilat.

Copilot
11.12.2024, 13.03
Niin kai se on mihin on tottunut. Corollaan saa joo erilaisia penkkejä, mutta kaikissa niissä on sama ongelma, että istuinosa on onnettoman lyhyt.

Il ciclista di Roine
12.12.2024, 21.07
https://pic.useful.fi/dQtribduc.jpg

12. Elokuuta 2011 Lapin maakunnassa.

fiber
13.12.2024, 21.29
Phoenix Orange ja Costa Azul edustavat symbolisina valintoina erilaisia tulkintoja liikkeestä, merkityksellisyydestä ja kokemuksesta. Phoenix Orange, tulenoranssi ja feeniksin nimeä kantava, viittaa muutokseen, uudelleensyntymiseen ja näkyvyyteen. Phoenix Orange kantaa sisäistä tulta, joka ei vain siirry paikasta toiseen, vaan jättää jäljen – sekä fyysisesti että symbolisesti.

Costa Azul, siniturkoosi väri, viittaa veteen ja sen rauhoittavaan, elämää ylläpitävään luonteeseen. Tämä valinta heijastaa harmoniaa ja turvallisuutta; se ilmentää halua sulautua ympäristöönsä ja säilyttää jatkuvuus arjen käytännöllisissä vaatimuksissa. Juuri tämä pidättyväisyys tekee siitä pitkäaikaisesti rauhoittavan ja miellyttävän.

Symbolinen jännite kiteytyy tulen ja veden myyttiseen vastakkainasetteluun. Phoenix Orange ilmentää liikettä, joka haastaa normit ja avaa uusia polkuja, kun taas Costa Azul symboloi liikkumisen kykyä ylläpitää harmoniaa ja sopeutua.

Valinnat Phoenix Orangen ja Costa Azulin välillä eivät ole vain käytännöllisiä, vaan paljastavat, miten yksilöt suhtautuvat liikkeen arkkityyppeihin. Gallen-Kallela piirsi oman versionsa Phoenix Orangesta. Liekkien energia on meidän, se on sisäistä paloa kokeilemisen ja uuden vaiheen äärellä.

https://i.imgur.com/XGp0lN7.jpeg

YocceT
14.12.2024, 09.54
^No nyt on kyllä diippiä shittiä, kuten nuorisolaiset sanovat.

JackOja
14.12.2024, 10.15
Haluan samoja sieniä kuin fiber.

WarElephantSixSixSix
14.12.2024, 11.43
Haluan samoja sieniä kuin fiber.

Ei muuta kuin lähimmän Skoda tai Volkswagen jälleenmyyjän luokse kuuntelemaan noita juttuja. Ei siinä mitään sieniä tarvita, kun ne puupäät yrittää myydä sinulle autoa. Itse skippasin kaikki huuhaahommat onneksi, kun on tuttu kaveri Hedinillä töissä. Tosin Helkama-Auto osti heidän toimipisteen ja se vaihtuu kohta maahantuojan liikkeeksi, mutta henkilökunta pysyy samana.

Laita fiber privana mulle viestiä tai stravan kautta, jos Skodaan päädyt. Voidaan yrittää saada jotain etuuksia autokaupoillesi :)

fiber
14.12.2024, 13.03
Ei muuta kuin lähimmän Skoda tai Volkswagen jälleenmyyjän luokse kuuntelemaan noita juttuja. Ei siinä mitään sieniä tarvita, kun ne puupäät yrittää myydä sinulle autoa. Itse skippasin kaikki huuhaahommat onneksi, kun on tuttu kaveri Hedinillä töissä. Tosin Helkama-Auto osti heidän toimipisteen ja se vaihtuu kohta maahantuojan liikkeeksi, mutta henkilökunta pysyy samana.

Laita fiber privana mulle viestiä tai stravan kautta, jos Skodaan päädyt. Voidaan yrittää saada jotain etuuksia autokaupoillesi :)
Ei valitettavasti ole yhdessäkään autokaupassa esitetty etnografisia tulkintoja autojen tai värien luonteesta, kyllä nämä on ihan oman sienisalaatin antimia. Autoliikkeissä on oltu kuivan asiallisia teknisine listauksineen. Johtunee siitä, että skippasin Renault'n ja tyydyin saksankielisen Euroopan sekä kaukkoidän alueiden tuotoksiin. Volkkarimyyjällä oli hiukan enemmän valkokaulusta, skodamyyjä lähempänä perinteistä automyyjäprotoa.

Kiitos Sotanorsu, mutta kaupat tuli jo tehtyä.

Arosusi
14.12.2024, 13.21
Renault 5 turbo 3e

https://autotoday.fi/renault-paljastaa-videolla-uutuusmallinsa-renault-5-turbo-3e/

Makee.
Jos ei aikoinaan ollut mahdollisuutta hankkia alkuperäistä niin varausta tekemään!
Suurinosa näistä retroista herättää omistamisen halua.

30 hampainen
14.12.2024, 14.53
... , mutta kaupat tuli jo tehtyä.

Onnea uudesta autosta! ID.4? Tai siis Costa Azul. Tarinan mukaan tietysti Phoenix Orange olisi ilmeinen.. mutta mutta

fiber
14.12.2024, 21.11
Onnea uudesta autosta! ID.4? Tai siis Costa Azul. Tarinan mukaan tietysti Phoenix Orange olisi ilmeinen.. mutta mutta
Ajoimme yhteensä 7 koeajoa näillä: id.4 4Motion / id.4 GTX / id.5 / Enyaq 4x4 / Toyota bZ4X. Lisäksi loppusuoralla oli Renault Scenic.

Enyaq 85X coupessa paremmat tilat (vaikka coupe!) ja mieleisempi ajotuntuma ja yleisnäkymä ratin takaa, hivenen vähemmän katumaasturia ja hivenen enemmän särmää varsinkin oranssina. Tiukkaa vastusta sille tarjosi id.4 4Motion, joka kulkee tosi äänettömästi ja pehmeästi. Fillari menee konttiin helpommin Enyaqissa :)

Oltiin ajateltu, että 5 vuotta vanhan Corolla Touring Sportin tilalle katsotaan autoa, jossa väliraha vanhan auton lisäksi olisi noin kolmekymppiä. Kaikenlaisten varusteiden hinku nosti välirahatarpeen selvästi yli neljänkympin.

Tämmöinen siis tammikuussa:

https://i.imgur.com/7ccL0w1.mp4

zort
21.12.2024, 08.39
Enpä juurikaan tiedä autoista mitään. Mulla on kaasulla kulkeva Skoda Kamiq 4 vuoden yksityisleasingillä. Sopimus päättyy puolen vuoden päästä. Olen kyllä tykännyt ajella biokaasulla ja omasta puolesta harmittaa että autotehtaat ei enää kaasuautoja valmista enkä ihan ymmärrä miksi ne eivät yleistyneet ja on tänäpäivänä jo jopa unohdettu kaikista keskusteluistakin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Copilot
21.12.2024, 08.59
EU:n tasolla noita ei ole määritelty vähäpäästöisiksi, koska päästönormit on määritelty maakaasun mukaan -> ei myy, ei kannata valmistaa.

WarElephantSixSixSix
21.12.2024, 09.27
Enpä juurikaan tiedä autoista mitään. Mulla on kaasulla kulkeva Skoda Kamiq 4 vuoden yksityisleasingillä. Sopimus päättyy puolen vuoden päästä. Olen kyllä tykännyt ajella biokaasulla ja omasta puolesta harmittaa että autotehtaat ei enää kaasuautoja valmista enkä ihan ymmärrä miksi ne eivät yleistyneet ja on tänäpäivänä jo jopa unohdettu kaikista keskusteluistakin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulla on myös ollut pari kaasulla kulkevaa Skoda Octaviaa. Hyviä autoja molemmat ja kummassakaan ei yhen ainutta vikaa omistusaikana. Nykyään tulee sen verran paljon kilometrejä vuositasolla, että sähköauto on ainoa järkevä vaihtoehto. Jos asuisin työpaikan lähellä(10km sisällä), niin olisin jatkanut tuon viimeisen Octavian kanssa varmaan vielä vuosikausia, kun Kivistöön rakennettiin Gasumin asema 2021 tai 2022 ja työpaikka on Piispankylässä. No nyt asun sen verran kaukana, että kilsat saa laittaa verottajalle ja sähkön tankkaustolppa löytyy kotipihasta. Halpaa ja helppoa mitä nyt auto maksoi vajaat 60 000€, mutta sillä ajaminen on sentään halpaa :D

zort
21.12.2024, 10.21
Viat on loistaneet poissaolollaan minunkin Skodassa. Maallikkona ihmettelen miksi biokaasua ei ole nähty mahdollisuutena, eikös sellaista kuitenkin voitaisi tuottaa paikallisesti. Bensaa ja dieseliä vastaavasti ei niinkään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

zort
21.12.2024, 10.40
EU:n tasolla noita ei ole määritelty vähäpäästöisiksi, koska päästönormit on määritelty maakaasun mukaan -> ei myy, ei kannata valmistaa.

Johtunee varmaan siitä kun maakaasu oli aikanaan halvempaa. Venäjän hyökättyä Ukrainaan tilanne muuttui ja nythän maakaasua ei oikein mistään saisikaan, ainakaan Suomesta eikä sitä kukaan ostaisikaan kun on kalliimpaa.
Nyt kun polttomoottoriautojen myynti on taas kai lisääntynyt niin luulisi otettavan biokaasu takaisin keskusteluun.


Sent from my iPhone using Tapatalk

tchegge_
23.12.2024, 22.37
Tämä EU:maakasu määritys on vanhempaa perua. Audi taisi lopettaa 21 niiden valmistuksen. Ja muutama jo aiemmin.

Sent from my Takapalk

izmo
01.01.2025, 11.38
Laiton Nettiauton hakuun kaasu min vm 2024 niin haku näyttää vaan kaksi pakettiautoo ja toinen Suomen ulkopuolella... min vm 2022 haku näyttää 25 kpl eli aika vähän on myynnissä

tempokisu
05.01.2025, 17.08
Mun seuraava auto ( tosin ajan tämän nykyisen loppuun viimeseen asti jos korjattavana pystyy....) on Nissan Qashqai hopeanharmaa ( voi että jos saisi liukuvärjätyn yläosa tumma) ja kun se auto kummiskin maksaa jonkiiverran niin hankin siihen rekkkarin NAH-7, tonni sinne tai tänne on siinä ihan sama. Auton sivuille tulee 7 mustaa pyöreetä tarraa. Ja tuolla jemmassa on myös nahkiaistarra takalasiin.

https://www.autoesa.cz/files/cars/865317159/950_713_e/865317159-1.jpg?1730302356
oho, tulipa iso kuva mutta tuommoinen olisi just hieno. Eikä sitten mitään ohuita kesärenkaita, ihan tavalliset vaan.

No, toivottavasti mun kutonen pärjää vielä, sillä tuon auton hintahaitari on .....aika paljo.

izmo
06.01.2025, 19.18
Olipas duunissa viikolla Onnisen myyjän kanssa juttua Kashaista ja sillä se Q Power missä polttomoottori ruokkii sähkömoottoria eikä taida olla edes siinä mallissa vetoakseleita pyöriin mutta moitti bensan kulutustusta vähän suureksi

Ei kun se onkin E Power malli

Marsusram
06.01.2025, 20.36
^^Nyt kun on taas uusi versio, niin luulisi tuota vanhaa saavan edullisemmin.
https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/qashqai/hinnat.html#grade-QASHQAIJ12B-1

^E-power mallit on siellä malliston kalliimmassa päässä. Eikä ole kovin suuri puskuri akussa, joten sähkön hyöty jää hybridiksi melko rajalliseksi.

Smo
06.01.2025, 23.25
Näin tänään väriä vaihtavan joulukuusen joka toki teki jokusen donitsin

https://pic.useful.fi/pASQn2-j1.jpg


--



*TIS-51*

12. Elokuuta 2011 Lapin maakunnassa.

Napapiirin sankareista tuo, tuli tämä mieleen vaikken kumpiakaan varmaan sinänsä fanita


https://www.youtube.com/watch?v=hUnd1E2-un8

samooja
07.01.2025, 18.23
Mä kuljen ilman katalysaattoria ja muita tosimiesten kilkkeitä koska maailman pelastaminen on jeesuksen homma eikä autoilijan. Pienellä riisikupilla pääse perille minne halajaa.

izmo
25.01.2025, 11.16
Oon pitänyt kitkarenkaita hyvänä vaihtoehtona nastarenkaille eteläpuolella Suomee kun täällä päin ajetaan suolaa ja hiekkaa tielle talven tullen miljoonia kiloja mutta kerran kymmenessä vuodessa voi joutua pulaan kun toissapäivänä ajoin omakotitalon pulkkaränniin missä peilikirkas jää ja kevyt pakkaslumi jään päällä

fob
26.02.2025, 00.42
Ajoimme yhteensä 7 koeajoa näillä: id.4 4Motion / id.4 GTX / id.5 / Enyaq 4x4 / Toyota bZ4X. Lisäksi loppusuoralla oli Renault Scenic.

Enyaq 85X coupessa paremmat tilat (vaikka coupe!) ja mieleisempi ajotuntuma ja yleisnäkymä ratin takaa, hivenen vähemmän katumaasturia ja hivenen enemmän särmää varsinkin oranssina. Tiukkaa vastusta sille tarjosi id.4 4Motion, joka kulkee tosi äänettömästi ja pehmeästi. Fillari menee konttiin helpommin Enyaqissa :)

Oltiin ajateltu, että 5 vuotta vanhan Corolla Touring Sportin tilalle katsotaan autoa, jossa väliraha vanhan auton lisäksi olisi noin kolmekymppiä. Kaikenlaisten varusteiden hinku nosti välirahatarpeen selvästi yli neljänkympin.

Tämmöinen siis tammikuussa:

https://i.imgur.com/7ccL0w1.mp4

Just tuli 2 vuotta ja 40000 km täyteen Enyaqilla. Sähköautotekniikka on toiminut moitteetta.

Cabron
26.02.2025, 23.01
Sähköautoista, että Kauppalehdessä oli (jälleen kerran) Kokkolan Autohuollon kaveria haastateltu (saa muuten aika kivasti ilmaista mainosta) ja kertoi, että ihmiset soitelleet, kun hybridin akku oli luokkaa 68% jäljellä alkuperäisestä ja autoliikkeet eivät halua enää ostaa sisään tällaisia. Uuden akku maksaa sitten ihan maltaita suhteessa auton hintaan. Sähkiksien akkutakuu on tyypillisesti max. 8 vuotta, ja Kokkolan kaverin mukaan tuossa vaiheessa akku on sitten jo eri kunnossa, varsinkin hybrideissä, kun niissä otetaan pienestä akusta hurjat tehot ulos suhteessa täyssähkiksen akkuihin, varsinkin kun ajellaan pelkästään sähköllä kaupunkiympäristössä. Onko näin ollen kohta tulossa varsin isot korjauskustannukset moniin vähän vanhempiin sähkö/hybridiautoihin? Tollasen halvimmillaan 8k€ alkaen korjauskustannukset vetää sähköllä ajelevan kustannuslaskelmat aika lailla uuteen jiiriin - jos siis näin on noiden akkujen kanssa?

Sambolo
27.02.2025, 00.13
Toyotalla ei tarvitse noistakaan murehtia.

JackOja
27.02.2025, 09.07
Just tuli 2 vuotta ja 40000 km täyteen Enyaqilla. Sähköautotekniikka on toiminut moitteetta.

Montako huolto-ohjelman mukaista huoltoa tehdään tuossa ajassa? Tuleeko kutsu vähintään kerran vuodessa vai kilometrien perusteella?


...Kokkolan Autohuollon kaveria haastateltu... hybridin akku oli luokkaa 68% jäljellä ... akku on sitten jo eri kunnossa, varsinkin hybrideissä... kun ajellaan pelkästään sähköllä kaupunkiympäristössä....

Kokkolan jäbä on tosiaan päässyt median lempilapseksi ristiretkellään töpselihybridejä vastaan. Näemmä hieman pehmentänyt lausumisiaan, jos nyt mainitsee sivulauseessa tuon hybridin käytön sähköautona. Töpselihybridi ei ole järkikampe jos on tarkoitus ajaa pelkästään sähköllä.
Toistaiseksi PHEV on ollut omaan käyttöön toimiva valinta, mutta täyssähkökin alkanut varovasti tuntua mahdolliselta.

Coasting
27.02.2025, 10.57
Tämä menee vähän filosofiseksi mutta harmi ettei maailma (autoilijat) ole vielä valmiita viisaimmalle ratkaisulle.

BMW i3 oli lähinnä. Sehän oli täyssähkö johon sai range extenderin eli 650 cc 25 kW moottorin. Tuokin moottori on isompi kuin tarvitaan "jerrykannuksi".

Mutta sähköautot on kalliita ja autoilijat haluavat sen 200 heppaa myös bensamoottoriin. Lisäksi pienikin range extender poistanee täyssähkön veroedun. Tuota en kyllä varmuudella tiedä.


Jos omaan vispilääni saisi vaikka 8 kW aggregaatin, niin (kesällä) voisi ajaa kunnes polttoaine loppuu. Käytännössä pienempikin riittäisi kun osaa vähän ennakoida.

Santtu75
27.02.2025, 11.41
Montako huolto-ohjelman mukaista huoltoa tehdään tuossa ajassa? Tuleeko kutsu vähintään kerran vuodessa vai kilometrien perusteella?



Kokkolan jäbä on tosiaan päässyt median lempilapseksi ristiretkellään töpselihybridejä vastaan. Näemmä hieman pehmentänyt lausumisiaan, jos nyt mainitsee sivulauseessa tuon hybridin käytön sähköautona. Töpselihybridi ei ole järkikampe jos on tarkoitus ajaa pelkästään sähköllä.
Toistaiseksi PHEV on ollut omaan käyttöön toimiva valinta, mutta täyssähkökin alkanut varovasti tuntua mahdolliselta.

Olen noita Kokkolan autohuollon videoita katsellut enemmän taikka vähemmän kohta vuoden päivät ja kyllähän tuolta Jesse Haapalalta tulee omasta mielestäni hyvin asiantuntevaa ja etenkin todellisesta käytännön kokemuksista tullutta tietoa. Tuo Kokkolan autohuoltohan on nyt viimeajat profiloitunut hyvinkin vahvasti noiden takuuajan jälkeisten sähkö- ja hybridiautojen sähkötekniikkavikojen korjaajaksi ja heillä varmastikkin on yksi isoin monimerkkipohja asiasta suomessa. Ja koska heillä ei ole merkkikorjaamojen "rajoitteita" niin pystyy hyvinkin kärkevästi antamaan negatiivistakin palautetta niiden merkkien ratkaisujen pohjalta joiden kohdalla niihin on aihetta.

Kannattaa ajatuksella katsoa joitakin Kokkolan autohuollon videoita ja muodostaa oma mielipide tuon jälkeen.

Kannattaa huomioida että tekevät akkuihin myös ihan oikeita korjauksia eivätkä vain vaihda kokonaan uutta akkua tilalle.

JackOja
27.02.2025, 11.43
...Kannattaa ajatuksella katsoa joitakin Kokkolan autohuollon videoita ja muodostaa oma mielipide tuon jälkeen.

Olen katsonut ajatuksella (en muulla tavalla osaakaan) melkein jokaisen ja jäbä puhuu asiaa.

Aikaisemmin sanoma on ollut, että PHEV on lopussa kun 90 tkm ajettu, koska lataussyklit täynnä pienen akun takia. Oletuksena siis, että tuo 90 tkm olisi ajettu sähköllä.
Jotkut säästöpapat niin varmaan tekevätkin, mutta jotkut toiset taas ajavat PHEVia niinku PHEVia, myös polttiksena tai vaikkapa autoetukuskit pelkästään polttiksena tai MHEVina, jolloin lataussyklit eivät ole täynnä 90 tkm kohdalla. Hyvä jos on nyt tajunnut, että käytöstä riipuen tilannetta voidaan tarkastella eri tavoilla.

fob
27.02.2025, 12.56
Montako huolto-ohjelman mukaista huoltoa tehdään tuossa ajassa? Tuleeko kutsu vähintään kerran vuodessa vai kilometrien perusteella?



24 kuukauden välein. Ainakin näillä minun ajomäärillä

Sambolo
27.02.2025, 13.20
Tämä menee vähän filosofiseksi mutta harmi ettei maailma (autoilijat) ole vielä valmiita viisaimmalle ratkaisulle.

BMW i3 oli lähinnä. Sehän oli täyssähkö johon sai range extenderin eli 650 cc 25 kW moottorin. Tuokin moottori on isompi kuin tarvitaan "jerrykannuksi".

Mutta sähköautot on kalliita ja autoilijat haluavat sen 200 heppaa myös bensamoottoriin. Lisäksi pienikin range extender poistanee täyssähkön veroedun. Tuota en kyllä varmuudella tiedä.


Jos omaan vispilääni saisi vaikka 8 kW aggregaatin, niin (kesällä) voisi ajaa kunnes polttoaine loppuu. Käytännössä pienempikin riittäisi kun osaa vähän ennakoida.
Eikös tuota ennen ollut jo opel ampera.

Coasting
27.02.2025, 14.26
Oli toki Volt ja Ampera mutta niissähän oli normi bensa-auton kone. 1.4 litrainen muistaakseni. Silloin ei mielestäni ole kyse pienestä range extenderistä.

Archie
29.03.2025, 00.33
Eihän täällä tapahdu mitään, turhaan tulin käymään. Höh. :(

Fjälle
29.03.2025, 22.25
Alä rupee !
Mulla on rippikouluikäinen Shitikka, edelleen.

Jotenkin helpottaa kun on parkkipaikan surkein ajokki - aina on tilaa molemmilla puolilla, jopa parikin tyhjää...
Kun täräytti ovet kiinni, jostain kuului: " se on aivan turhaa"

Epäilen, että oli fillarimies, toivottavasti ;(

izmo
05.04.2025, 10.55
Katsatus inssi ei tykännyt duuni kaverin rippukoulu ikäsestä Citroen C5 mallista.. oli kuulemma huonossa hapessa katti. etujouset vuotaa ja kaiken kukkuraksi takapyörän laakerit ääntää...

xs2jammu
05.04.2025, 16.46
Just tuli 2 vuotta ja 40000 km täyteen Enyaqilla. Sähköautotekniikka on toiminut moitteetta.


Miten sulla on toiminut yhteydet tossa. Serkkupoika on manannut autonsa syvimpään koloon. Ei saa autoa lämmitettyä kun ei saa yhteyttä kännykällä. Navigaattori voi lopettaa toimintansa ihan koska kun yhteys katkeaa. Ongelmana kuulöemma kun 3G loppuu. Aika heikko esitys myydä yli 50k euron auto ja puolen vuoden päästä ostosta ei yhteydet toimi. Autokeskus nostaa kädet pystyyn ja maahantuoja ei ota kantaa. Jenkeissähän näihin VAG konsernin ongelmiin oli joku ratkaisu mitä ei tarjota euroopassa jos oikein ymmärsin.

fob
05.04.2025, 19.39
Miten sulla on toiminut yhteydet tossa. Serkkupoika on manannut autonsa syvimpään koloon. Ei saa autoa lämmitettyä kun ei saa yhteyttä kännykällä. Navigaattori voi lopettaa toimintansa ihan koska kun yhteys katkeaa. Ongelmana kuulöemma kun 3G loppuu. Aika heikko esitys myydä yli 50k euron auto ja puolen vuoden päästä ostosta ei yhteydet toimi. Autokeskus nostaa kädet pystyyn ja maahantuoja ei ota kantaa. Jenkeissähän näihin VAG konsernin ongelmiin oli joku ratkaisu mitä ei tarjota euroopassa jos oikein ymmärsin.

Tuo ongelma taitaa koskea kaikkia nykyautoja 4g-verkon ulkopuolella. Mobiiliverkon huono toiminta ei taida olla auton vika? Itse käytän autoa kaupunkialueella ja muuallakin on 4g toiminut hyvin, joten ei ole tuo kuvaamasi tilanne mitenkään tuttu.

Vanhemmissa yli kymmenvuotiaissa autoissa haasteeksi on tainnut tulla se, että niissä on vain 3g-modeemit ja kyseinen verkko on ajettu alas.

Copilot
05.04.2025, 21.15
Omassa pirssissä etähallinta kuten Webasto ja ovien etälukitus pelaa riittävän hyvin 2G:n yli kun 3G lakkasi olemasta.

Sambolo
14.04.2025, 23.24
Vähän autokuumetta, mutta tuntuu että päästöhommelit on pilannu kaikki autot joissa vielä polttomoottori. Sähkö ei itselle vaihtoehto. Oikeastaan toyota/lexus tulee ainoina mieleen, joiden tekniikkaan voi jollain tapaa luottaa, mut se näkyy niiden hinnoissakin, suorastaan hävyttömiä käytetyissä, toisaalta hyvin pitäis arvonsakin sit.

Arosusi
26.04.2025, 13.20
Porsche 959 ’Speedster’

https://moottori.fi/uutinen/huutokauppahelmet-porsche-959-speedster/

Todennäköisesti ainoa maailmassa.
Käytetty aikoinaan 4000 työtuntia.
Hinta arvio huutokaupassa vain 1 500 000 €.

Vahinko ettei satu olemaan em summaa tilillä.

Jeda
26.04.2025, 18.55
Porsche 959 ’Speedster’

https://moottori.fi/uutinen/huutokauppahelmet-porsche-959-speedster/

Todennäköisesti ainoa maailmassa.
Käytetty aikoinaan 4000 työtuntia.
Hinta arvio huutokaupassa vain 1 500 000 €.

Vahinko ettei satu olemaan em summaa tilillä.

Onpas kyllä harvinaisen ruma, onneksi löytyy parempiakin vaihtoehtoja.

Mä mietin että jossain kohtaa pitäis hankkia vielä kunnon pappasedan, ES90 (https://moottori.fi/uutinen/koeistuttu-volvo-es90-viisi-metria-skandinaavista-premiumia/)vois olla just sopiva. Katotaan onko noita miten saatavilla 5-10v päästä.

Arosusi
27.04.2025, 18.16
Onpas kyllä harvinaisen ruma, onneksi löytyy parempiakin vaihtoehtoja.

Mieluimmin hyvä ja ruma kuin paska ja kaunis.
Jos yhden auton saisi valita niin 959 olisi ehdoton valinta vaikka sitten vain tavallisena kovakattoisena. Parasta 80 luvulta, 4 veto, tupla turbot, 450 hevosta. Lähemmäksi pääsee vain 80 luvun puolivälin 911 turbo isoine siipineen.

Jeda
28.04.2025, 21.47
Mieluimmin hyvä ja ruma kuin paska ja kaunis.
Jos yhden auton saisi valita niin 959 olisi ehdoton valinta vaikka sitten vain tavallisena kovakattoisena. Parasta 80 luvulta, 4 veto, tupla turbot, 450 hevosta. Lähemmäksi pääsee vain 80 luvun puolivälin 911 turbo isoine siipineen.

Ei kyllä kumpikaan noista sitten kiinnosta pätkääkään. Jos joku vanha vehje pitäisi hommata niin Volvo 850 T-5R (https://moottori.fi/uutinen/klassikko-volvo-850-t-5r-ruotsin-historian-suurin-teollisuussatsaus-vei-volvon-julisteisiin/) olisi suvereeni voittajavalinta.

kauris
29.04.2025, 10.17
Kanarian keltaisena!

tchegge_
01.05.2025, 09.30
Kanarian keltaisesta tuli mieleen, tai ainakin keltaisesta, eilen perässä ajeli Rellun uusi sähkö-5. Aika symppiksen oloinen.

Sent from my Takapalk

izmo
03.05.2025, 18.32
Tais saada pienen peräkärryn Renaultin perään mitä ei vielä läheskään kaikissa pienissä sähkö autoissa saa

izmo
06.05.2025, 23.17
Tossa parkkipaikan ohi kävellessä huomasi että noin puolet autoista on varustettu nastarenkailla ja jos sää oikein pahaksi menee niin on kesärenkaalla pulassa jos aamusta joutuu lähteen lumisateeseen

Il ciclista di Roine
10.05.2025, 22.46
Minkä kaistan valitsisin (69 km vielä hotellille vappuaattona 2025)?


https://pic.useful.fi/qt5VkOA5v.jpg

jaksu
16.05.2025, 10.55
Miten sulla on toiminut yhteydet tossa. Serkkupoika on manannut autonsa syvimpään koloon. Ei saa autoa lämmitettyä kun ei saa yhteyttä kännykällä. Navigaattori voi lopettaa toimintansa ihan koska kun yhteys katkeaa. Ongelmana kuulöemma kun 3G loppuu. Aika heikko esitys myydä yli 50k euron auto ja puolen vuoden päästä ostosta ei yhteydet toimi. Autokeskus nostaa kädet pystyyn ja maahantuoja ei ota kantaa. Jenkeissähän näihin VAG konsernin ongelmiin oli joku ratkaisu mitä ei tarjota euroopassa jos oikein ymmärsin.

Edellinen auto oli VAG-konsernin tekele ja tuota kuraa etähallinta oli jo silloin. Väittäisin ettei tuo 3G:n loppuminen ei ole niiden yhteysongelmien takana.

marco1
16.05.2025, 12.00
Edellinen auto oli VAG-konsernin tekele ja tuota kuraa etähallinta oli jo silloin. Väittäisin ettei tuo 3G:n loppuminen ei ole niiden yhteysongelmien takana.

Siellähän oli suosittu ns. avointa dataa: https://cybersecuritynews.com/volkswagen-data-breach/ mutta muuten softakehitys tuntuu konsernin etähallintaratkaisuissa polkevan paikallaan.

Il ciclista di Roine
24.06.2025, 14.28
Kyllä, Fillarifoorumi ei ole autopalsta. Pakko purkaa tänne ketutusta.

Kyllä, Suomi ei ole valmis sähköautojen ja ladattavien hybridien julkilataukseen 2025.
Ajelin tänään kesäloman toisena arkivapaapäivänä pitkää riksaa sateenharmassa Oulun nupukivitiekeskustassa etsien 11 kW töpselipaikkaa.
Annoin periksi, en löydä ratin takaa minne lassoaisin kulkimeni.
Piti lähteä kävellen etsimään, sillä nettisovelluksen mukaan hyvin lähellä pitäisi olla haluamani palvelupaikka.

Jaahas, täytyy ajaa rakennuksen katolle rakennuksen läpi leveydeltään juuri hieman yli henkilöauton mitat ylittäen jyrkkään, pimeään ylämäkeen Uusikadulta (kielipoliisit, älkää!). Piip-piip-piip sivututkat. Miten onkaan Oulun keskusta täytetty betonibrutaalin tyylin kerrostaloilla. Rumikkeita kaikki.
Kaikki hyvin, mutta täytyy maksaa vielä pysäköinnistä €2,60/h (tai 2,90). Maksoin tunnista.
Hyväksyn pelin hengen. Tuntia myöhemmin valtava pettymys, kun autoni lataustaso vain 20 % luokkaa, vaikka 3~latauksessa. Eikö tolppa tuuttaa täydellä teholla tavaraa autooni?? Kurkkaus auton mittaristoon kertoi menevän vielä kuusi tuntia tätä vauhtia. Sissos saa Ana.

Ei kannata tällä latausasemalla ladattaa akku täyteen, kun pysäköinti on hiton kallista. En jaksa vaivata matemaattisia aivoaluetta laskemaan, kannattaako ladata ollenkaan verrattuna polttoainekulutukseen (jotain 11 ¢/km tai €11,00/100 km).

Katselin Limingantullin alueella tarkkaan Prisman pihaa ja ajoin siellä autoliikealueelle (Kallisenkaarre, Kallisenhaara) ja EI. Vaikka siellä on vihjaavaniminen pyöräliike Electrobike, niin elektroa vaan ei ole tarjolla.

Sambolo
24.06.2025, 23.55
Joo ei pluggarit kyllä järjettömiä jos ei vain kotona lataa, liian hidasta latausta ja ilman akkua kulutus ainakin volvossa oli yli 10l luokkaa satkulla. Toyota hybrideissä fiksuin, ei tarvi ku ajaa, luotettava tekniikka pitkällä turvalla ja kohtuullinen kulutus.

Copilot
25.06.2025, 09.15
Limingantullin Prisman pihalla on kyllä laturit ja samoin Pörhön autoliikkeen pihalla, että bs:ää. Keskustassa olisi löytynyt Kivisydämestä laturit ja sinne mahtuu kyllä heikommallakin ajotaidolla. Se on totta, että Oulun keskustassa ei ole kadunvarsilatureita.

Föhn
25.06.2025, 11.41
Meikäläisen muistilla entisen Stockmannin parkkihallissa olisi laturit, Valkean kulmilla Arinassa, Scandicilla lähellä torinrantaa sekä Radissonilla torinrannassa. Oisko Hotelli Apollon tienoillakin ollut joku. Operaattoreista sun muista ei sitten sen enempää tietoa.

Copilot
25.06.2025, 12.30
Hotelleilla on juu laturit myös parkkihalleissaan/-paikoillaan.

kauris
25.06.2025, 14.20
Keskustelun otsikkoon Autot 5 sopii hyvin linkki Renault 5 sähköautoon. Mun mielestä hienosti saatu nykyaikaistettua 80-luvun Renault 5 tyyli. Hauskan näköinen tuollaisena keltaisena.
Näköjään valittu vuoden autoksi! Olen aina vannonut etten hanki ranskalaista autoa mutta tää ei olis ehkä paha.

https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2024/02/renault_r5_etech_600x400_etuviisto1.jpg


https://static1.squarespace.com/static/567812df7086d7c6a3ddcd61/56781808a128e6372fafced2/587e3b40893fc0efabd899b4/1743713856414/PA17_r143_012.jpg?format=1500w

Matti_Kurki
10.07.2025, 00.55
Keskustelun otsikkoon Autot 5 sopii hyvin linkki Renault 5 sähköautoon. Mun mielestä hienosti saatu nykyaikaistettua 80-luvun Renault 5 tyyli. Hauskan näköinen tuollaisena keltaisena.
Näköjään valittu vuoden autoksi! Olen aina vannonut etten hanki ranskalaista autoa mutta tää ei olis ehkä paha.

https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2024/02/renault_r5_etech_600x400_etuviisto1.jpg




Onhan toi hauska ku mikä!


--
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz

Koheltaja
10.07.2025, 06.45
Tuollainen R5 oli pari päivää koeajossa ja moneen kertaan ihmettelin että onks tää tosiaan rellu... Auto oli hauska ja leikkisän sporttinen ajettava, tehoa sopivasti, ajoasento hyvä, ohjaamo selkeä ja aika nopeasti sai haltuun nappulat/viikset/näytöt. Kulutus 15.3kw eikä ajo ollut aina kovinkaan kevytkenkäistä ja kolmannes motaria 130 mittarissa. Jotenkin jäi epätodellinen fiilis koeajon jälkeen, mitä mulla jäi huomaamatta kun hauskan pikkusportin saa alle 35k€ joka oli todellakin mieleinen auto. Ainoa miinus on olemattomat takapenkin tilat, vielä ahtaampi kun EX30 ja pieni takaluukku. Aika puhtaasti kahden hengen auto. EX30 verrattuna R5 suurin plussa on ihan oikea ohjaamo nappuloilla ja viiksillä eikä tarvii pelata tetristä tabletin näytöllä kuten Volvossa.

Se vaan kun on kaupallisten latausasemien varassa niin sähköauton edut karisee hyvin nopeasti versus nykyaikainen bensahybridi. Harmi ettei kotona ole mahdollisuutta ladata patteriautoa, muuten olisin tehnyt kaupat R5:sta. Jatketaan edelleen bensahybridillä ja seurataan sähköinfran ja patteriautojen kehitystä.

Nikolas Ojala
23.07.2025, 12.24
Viimeinkin löytyi autourheilulaji joka näyttää niin hauskalta että sitä jaksaa (joskus) jopa katsella: Stadium Super Trucks.

Kärryt ajavat kurveissa kolmella pyörällä, sisäkaarteen puolen etupyörä reilusti ilmassa, ja radalla on myös hyppyreitä, joissa autot tekevät komean loikan ja laskeutuvat siististi neljälle tassulle. Erilaisia pyörähdyksiä sattuu välillä, toisinaan katon kautta.

Niinsanotuissa superautoissa ei ole mitään superia: Ne on tehty täydellisille moottoriteille ja puhtaaksi harjatuille kiitoradoille. Niissä on niin naurettavan pieni maavara. Mutta SST kärryt ovat aivan eri maata.

kauris
24.07.2025, 10.34
Sellaisen voi ostaa myös edullisesti itselleen. Rc-autona!
Hauskoja sellaisinakin ja kestävät uskomattomia hyppyjä.

Nikolas Ojala
24.07.2025, 17.19
Oikea auto vie mökkiläisiä tavaroineen mökille. Tai se riippuu autosta ja mökkitiestä.

Koheltaja
25.07.2025, 06.44
Tervetuloa mukaan "leikkimään" Hakkilan Fullspeed-RC:n kilparadoille, vaikka autot on leluja niin ei siellä leikitä vaan ajetaan kilpaa samalla tavalla kun "oikeilla" autoilla.

Stadiun truckit ne vasta leluja onkin, ei niillä voi ajaa mökkitiellä eikä viedä tavaroita mökille. On vaan rutosti kalliimpia kun RC-autot, ja on ihan samanlaisia leluja.

Arosusi
12.11.2025, 00.24
TM koeajo v -75
Mercedes-Benz 240 D 3.0

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20b-2025/tm-koeajaa-mercedes-benz-240-d-3-0-epadiesel/

KIITÄMME

Bensa-auton tuntua
Suorituskykyä dieseliksi
Laatua ja viimeistelyä
Ajamisen halpuutta

MOITIMME

Hintaa
Tehostamatonta ohjausta
Pissapoikaa

Kiitämme suorituskykyä
3,0 l 80 hv DIN
HYMIÖ

taski63
12.11.2025, 08.28
^
Kaasua painaessa todella tapahtuu. Jopa siinä määrin, että tavallista useammin tulee noille ylpeille bensa-autoilijoille näytettyä, että kyllä nokivasarakin kiihtyy.
Kiihtyvyys 0–100 km/h vie aikaa 18,2 sekuntia, arvo johon päästäkseen moni keskikokoinenkin bensa-auto saa kiihdytellä tosissaan. Huippunopeus liikkuu 145 km/h seutuvilla. Onhan nuo suorituskyvyt hiukan kasvaneet 50 vuoteen.

Singer
13.11.2025, 17.30
lämpöä tuli sitten ohjaamoon aivan eri malliin kuin nykyautoissa, kun sen sai ensin käyntiin..
Uudet on jääkaappeja verrattuna tuohon lähes merkistä riippumatta.

Koheltaja
14.11.2025, 06.31
Siihen aikaan moottorit oli krematorioita lämmön tuotoltaan, lämpö ei tule ilmaiseksi vaan näkyy polttoaineen kulutuksessa. Nykyisissä vastaavissa autoissa tehot on 2-3 kertaistunut ja kulutus puolittunut, siksi monessa on lisälämmitin tai sähkövastukset millä saadaan hytti lämpimäksi.

OJ
14.11.2025, 15.55
Allekirjoittaneelta lähtee firman auto alta ensi vuonna, niin joutuu alkaa harkitsemaan autonostohousukaupoille suuntaamista. Alustavassa karsinnassa ehkä pisimmälle on pötkinyt Toyota Rav4 ei hybridi eikä plugari vaan 2.5 litrainen bensa. Tota pienempi ei oikein vastaa tarpeisiin eikä kiinnosta laittaa isompaa rahaa isompaan autoon. En tiiä kysynkö tässä mitään, kuha juttelen.

JackOja
14.11.2025, 17.29
.. Toyota Rav4 ei hybridi eikä plugari vaan 2.5 litrainen bensa...

Meillä on firmassa yksi RAV4 ja sillä on aina kiva lähteä reissuun. On tosin plugari mut uskoisin ettei täyskrematorio ajamisen kivuudelta eroa.

Ai mut ethän sä kysynyt ja silti avauduin. Tsori.

Koheltaja
14.11.2025, 17.53
Multa ei olla kysytty enkä vastaile, kuha kirjottelen... Rav on aina kiva, oli se millä koneella tai minkä ikäinen tahansa. Hybridiä en vieroksuisi hetkeänään mutta kyllä se bensa on ihan ok.

OJ
14.11.2025, 20.56
Kattelinkin tossa tarkemmin...2026 Rav4 on saatavilla vain hybridinä. Hybridiä en varsinaisesti vierasta, eikä sitä mun tapauksessa voi välttääkään. Hintaa on vähän enemmän ja mun kilometreillä menee tovi ennen kuin saan rahani takaisin...jos saan.

Koheltaja
15.11.2025, 06.07
Hybridin jälleenmyyntiarvo on suurempi kun krematoriossa, myös kulutus hieman maltillisempi.

velib
15.11.2025, 09.52
Toyotan tapauksessa se voi olla aika paljonkin maltillisempi. Oma plugari vie kaupunkiajossa ja alle 100 vauhdeissa n.5 litraa sadalle ilman ladattua sähköä. 2,5 litrainen bensa veisi varmaan aika paljon enemmän ilman hybriditekniikkaa.

Sambolo
18.11.2025, 00.15
En kyllä miettis hetkeäkään toyotalta missään mallissa muuta kuin hybridiä(okei suprassa). Pelkästää e-cvt:n yksinkertaisuus/luotettavuus ja mukavuus riittää syyksi ja tietenkin hybridin parempi suorituskyky.

Koheltaja
18.11.2025, 07.01
^Ei lisättävää.

OJ
18.11.2025, 17.28
Mulla ei ole mitään kokemusta mistään hybridistä. Ehkä ainoa "ongelma" on, että jos/kun aikoo pitää auton pidempään, niin silloin rahaa menee akun uusintaan ja plugarin kohdalla se on ihan huomattava kulu. Toi kulutushomma on ihan mielenkiintoinen, mutta mun ajoilla ei montaa satasta säästy vuodessa. Toisaalta täällä suunnalla on edelleen saatavilla veronmaksajien autotukea, niin se on yksi muuttuja lisää. Vakuutuksetkin pitää ottaa laskuihin kun plugarin vakuuttaminen on vähän kalliimpaa.

Onneksi on koko talvi aikaa ihmetellä vaihtoehtoja.

Sambolo
19.11.2025, 01.41
Toyotalla ei kyllä käsittääkseni kovin kalliita akkuja, enkä ole kuullut niitä uudemmissa oikein vaihdettavankaan. Ja onhan noissa todella pitkät akkutakuutkin toyotalla.

Koheltaja
19.11.2025, 06.25
Toyotan itselataavissa hybrideissä akut kestää loputtomiin eikä niitä ole juurikaan tarvinut vaihtaa, plugarit on uudempi ilmiö ja niissä on omat haasteensa ja niistä tulen pysymään kaukana.

Vajaa 6 vuotta oli 2.0 hybridi ja nyt 1.5 hybridi, nykyisellä sähköajon määrä on kahdelta kuukaudelta 37% ja kulutus 4.4l. Vaikka kulutus putosi litralla niin suorituskyvyssä ei merkittävää muutosta, rahaa ei säästy yhtään mutta sitä on jokunen euro enemmän käytössä muihin tarpeisiin kuten harrastuksiin :)

Singer
23.11.2025, 00.41
milloinkahan oppisi, että halpa ja hyvä on eri asia? viimeksi halpa pullotunkki vuoti lammikon lattialle: täyttöventtiili löysällä, ilmaa sekä liikaa nestettä.
katsotaan, jos alkaa toimia pienen säädön jälkeen. Jos ei, niin mäkeen vaan ja ostaan "hyvä"